ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/10/1999

תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי) (דמי כלכלה ודיור) התש”ס - 1999

פרוטוקול

 
הכנסת החמש-עשרה_________נוסח לא מתוקן

4
ועדת העבודה והרווחה
26.10.99



הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 28
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שלישי, ט"ז בחשוון התש"ס (26 באוקטובר 1999) שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: דוד טל - היו"ר
נסים זאב
חיים כץ
מוזמנים
רס"ן אפרים שיפטן - רמ"ד תקציבי אכ"א ושכר, משרד הבטחון
עוזי פרל - מנהל הקרן לקליטת חיילים משוחררים, "
עו"ד תמר אינדיג - הלשכה המשפטית, משרד הבטחון
רון בר-יוסף - הלשכה המשפטית, משרד העבודה והרווחה
עו"ד מיכאל אטלן - הלשכה המשפטית, " " "
שלמה אמזלג - שירות לאומי, " " "
שמעון נחמה - מנהל האגף לחינוך פנימייתי, משרד החינוך
הלל ברוכין - משרד החינוך והתרבות
סופי אורט-אשכנזי -
עקיבא סלע - מנכ"ל עמותת בת-עמי
ליפא פרידמן - אגודת בת-עמי
אבי וייצמן - אגודה להתנדבות
ירון לוץ - " "
יועץ משפטי
משה בוטון
מנהל/ת הוועדה
שירלי אברמי
קצרנית
אסתר אלפיה
סדר היום
תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)
(דמי כלכלה ודיור), התש"ס1999-.


תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)
(דמי כלכלה ודיור), התש"ס1999-
היו"ר דוד טל
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. הנושא שעל סדר היום: תקנות שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי)(דמי כלכלה ודיור), התש"ס1999-). כבר בתחילת דברי אני מציין שאני לא מתכוון לפתוח דיון לגבי התקנות שלמעשה אושרו כבר לפני כשבועיים. הסעיף היחידי שלא אושר הוא סעיף 3(א)(2) הדן בדיור למתנדב, ורק בו נדון היום.

סעיף זה לא אושר בגלל טעות סופר שנפלה בסכום עלות שכר הדירה. בנייר שהובא לפנינו לפני שבועיים, נכתב הסכום של 816 שקלים לחודש. ביקשתי שדבר זה ייבחן שוב, והוא אכן נבחן, וסעיף 3(א)(2), המתוקן, מונח לפנינו, ובו כתוב: "דיור בקהילה באחריות הגוף המוכר, המפעיל או הרשות המקומית, בסמוך למקום השירות, במיטב התנאים האפשריים בנסיבות הענין, על בסיס של מימון בשיעור של 380 שקלים חדשים לכל מתנדב".

אם נציג האוצר היה פה הייתי מנסה לשכנע אותו שאולי ניתן להעלות את הסכום הזה ולו במעט, אבל אם הוא איננו אנחנו נצביע על מה שכתוב כאן, כדי לא לעכב את התקנות הללו.

עורכת-הדין תמר אינדיג ממשרד הבטחון, בבקשה.
תמר אינדיג
בתקנות אלה לא נאמר למי מועבר הסכום? לכאורה, אמורה להיות הבחנה בין דמי כלכלה למיסי הדיור, כי לכאורה דמי הכלכלה אמורים להיות מועברים ישירות לבת השירות הלאומי, בניגוד לנושא הדיור הממומן על ידי העמותה או על ידי מי שבפועל מסדיר את הנושא, ולא על ידי בת השירות הלאומי עצמה. גם אם מדובר על סכום שתוקן, אנחנו עדיין לא מבינים למי מועבר הסכום הזה?
מיכאל אטלן
אני לא יכול שלא להתקומם, יכולת להרים אלי טלפון ערב לפני כן, אני לא מבין את דפוס העבודה הזה שחוזר על עצמו מצד הלשכה המשפטית של מערכת הבטחון. אנחנו עובדים על התקנות האלה הרבה מאוד זמן, יש שאלות, אפשר להבהיר אותן, יש חילוקי דעות, אפשר להציג אותן בתור חילוקי דעות.
תמר אינדיג
זה לא כל כך ענין של חילוקי דעות, אלא שרק לאחרונה שמנו לב אליו.
עוזי פרל
לגבי הסכום, אין לנו חילוקי דעות, מקובל עלינו.
היו"ר דוד טל
אני סבור שהסכום נמוך אבל אני לא מתייחס לזה, את זה הביאו, את זה נאשר. אם היה כאן נציג האוצר הייתי מנסה לשכנע אותו שב380- שקל לחודש אי-אפשר היום לשכור אפילו חדר אחד, בטח שלא דירה.
רס"ן אפרים שיפטן
השאלה, אם מדובר בשכר דירה או באחזקת דירה?
היו"ר דוד טל
מדובר בשכר דירה.
עוזי פרל
אני רוצה להביא לידיעתכם שלגבי מורות-חיילות, אין נושא של שכר דירה.
היו"ר דוד טל
הדברים הללו הובהרו בדיון הקודם, ואני לא מתכוון לחזור עליהם. אבל, אם יש לאדוני השגה על הסכום, אני מוכן להתייחס.

מר עקיבא סלע, בבקשה.
עקיבא סלע
לגבי הסכום. אנחנו מפעילים היום, ברחבי הארץ, כ300- דירות, וממוצע שכר הדירה עולה על 400 שקל לחודש. כך שלא ברור לי איך אפשר עם 380 שקל לחודש לשכור היום דירה. יש אולי ישובים שכן, אבל יש ישובים שזה לא יספיק.
היו"ר דוד טל
גם לי ברור שהסכום הזה נמוך, ואני מתכוון להביא אותו לאישור עוד היום, כמות שהוא. כפי שאמרתי, אם נציג האוצר היה פה הייתי מנסה לשכנע אותו שיש מקום להעלות קצת את הסכום, אבל אני לא חושב שעל זה יקום או יפול דבר. אשר על כן, מה שהולך לאישור כרגע, זה 380 שקלים ולא יותר. אולי אדוני צודק שהסכום לשכר דירה היום הוא גבוה יותר אבל זה מה שמונח לפנינו.
עקיבא סלע
לגבי השאלה, למי להעביר את הכסף? אין ספק שצריך להעביר אותו לעמותות כי העמותות נקשרות לנושא של הדירות לאורך שנים, בת השירות הלאומי משרתת שנה והולכת.
מיכאל אטלן
לגופו של ענין, לגבי דמי כלכלה כתוב במפורש שהכסף יינתן למתנדב. לגבי הדיור, כתוב שמתנדב זכאי לדיור, ובסעיף 5. (א) לתקנות נאמר: "לפני תחילת השירות ייערך הסכם בין המתנדב ובין הגוף המוכר העוסק בטיפול ובהפנייתו לשירות ..." וכו'.
נסים זאב
אם מתנדב רוצה לשכור דירה בעצמו, הוא יכול? למשל, מספר בנות שמכירות מבית הספר ורוצות להמשיך להיות ביחד, הן מתארגנות ומוצאות לעצמן דירה - והיו מקרים כאלה - השאלה, האם ניתנת להן האפשרות לעשות זאת?
עקיבא סלע
על פי הנהלים היום, אם קבוצת בנות מתארגנת אנחנו עוזרים להן לשכור את הדירה, כי אנחנו לא רוצים שיהיו יחסי שוכר - משכיר בין בעל הדירה ובין בנות השירות הלאומי.
היו"ר דוד טל
הענין ברור, תודה.

רבותי, אני מודה לכם מאוד, הוועדה מאשרת את הסכום של 380 שקל לחודש, לכל מתנדב ומתנדבת, בנסיבות הענין שדיברנו עליו קודם.

יחד עם זאת, אני פונה לשר העבודה והרווחה ומבקש לבדוק הגדלת הסכום הזה למשהו ריאלי, כדי שזה יתאים למצב במשק. אם תגיע אלינו בקשה של השר להגדלת הסכום הזה, הדבר יחזור הנה, אני מניח תוך פרק זמן של חצי שנה, ואז נדון בזה שוב.
עוזי פרל
אדוני היושב ראש, יש לנו הסתייגות. אם רוצים להשוות ענין זה למורות-חיילות שקיים אצלנו, הרי שאנחנו לא מדברים על שכר דירה אלא על אחזקת דירה. למורות-חיילות לא משולם שכר דירה אלא אחזקת דירה.
היו"ר דוד טל
אם היית משתמש בנימוק זה בדיון הקודם, כי אז היינו יכולים לדון בזה. כאמור, אני לא פותח את הסעיפים האחרים לדיון כי כבר דנו בהם. בנושא הזה דובר רק על הסכום, זה הסכום, גם לכם, גם למשרד העבודה והרווחה. תרצו, תוכלו לבקש תיקון התקנה, ואנחנו נשמח לדון בכל מה שאתם רוצים.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 10:15)

קוד המקור של הנתונים