ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/10/2002

הצעת חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) (תיקון – הגבלות על ביצוע ניסויים ושקיפות מידע), התשס”ב-2002, חה”כ זבולון אורלב, עבד אלמאלכ דהאמשה, אברהם הירשזון, עופר חוגי, איתן כבל, יוסי שריד

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5988



3
ועדת החינוך והתרבות
30.10.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/5988
ירושלים, ב' בכסלו, תשס"ג
7 בנובמבר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב חמישי
פרוטוקול מס' 537
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום רביעי, כ"ד בחשוון התשס"ב (30 באוקטובר 2002), שעה 09:15
סדר היום
הצעת חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) (תיקון – הגבלות על ביצוע
ניסויים ושקיפות מידע), התשס"ב-2002, חה"כ זבולון אורלב, עבד אלמאלכ
דהאמשה, אברהם הירשזון, עופר חוגי, איתן כבל, יוסי שריד

נכחו: זבולון אורלב – היו"ר
יהודה גלעד
אלי כהן
מוחמד כנעאן
גנדי ריגר
מוזמנים
חה"כ יוסי שריד
ד"ר ברוריה אגרסט מפמ"ר לביולוגיה, משרד החינוך
ד"ר זלינה בן גרשון סגנית המדען הראשי, משדר הבריאות
ד"ר דפנה ססלר וטרינרית, מפקחת המועצה לניסויים בבעלי חיים,
משרד הבריאות
רחל גוטמן מנהלת מחלקת רישום תרופות, אגף הרוקחות,
משרד הבריאות
ד"ר מישל בלאיש שירותים וטרינריים, משרד החקלאות ופיתוח הכפר
פרופ' חגית מסר-ירון מדענית ראשית, משרד המדע, התרבות והספורט
ד"ר יאיר דגני ראש תחום בכיר למדעי החיים, משרד המדע,
התרבות והספורט
עו"ד עדנה הראל יועצת משפטית, משרד המדע, התרבות והספורט
עו"ד איריס שליט הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
עו"ד לימור גתי הלשכה המשפטית, המשרד לאיכות הסביבה
צחי דותן המשרד לאיכות הסביבה
הילדה פרידשטיין אגודת צער בעלי חיים
קולי פרידשטיין אגודת צער בעלי חיים
ענת רפואה עמותת "נח"
עו"ד אהוד פלג עמותת "נח"
איילת סלע-רייז העמותה למען מדע מוסרי
עו"ד יפעת סולל העמותה למען מדע מוסרי
תומר שמעיה האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים
פרופ' רות ארנון נציגת ור"ה, יו"ר החטיבה למדעי הטבע, מכון ויצמן
פרופ' מיכה לשם הפורום הבין-אוניברסיטאי
פרופ' חגי ברגמן הפורום הבין-אוניברסיטאי
פרופ' יוסי אורלי הפורום הבין-אוניברסיטאי
פרופ' אהוד זיו הפורום הבין-אוניברסיטאי
פרופ' שמואל בן ששון הפורום הבין-אוניברסיטאי
עו"ד מיכל דלין-פריימרן המועצה להשכלה גבוהה
פרופ' עמוס רולידר המועצה להשכלה גבוהה
יגאל קסלר חטיבת סטיגמה, התאחדות התעשיינים
מיכאל שיקלר התאחדות התעשיינים
יועצת משפטית
מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
דקלה אברבנאל

הצעת חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים)
(תיקון – הגבלות על ביצוע ניסויים ושקיפות מידע), התשס"ב-2002,
חה"כ זבולון אורלב, עבד אלמאלכ דהאמשה, אברהם הירשזון, עופר חוגי, איתן כבל, יוסי שריד
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני פותח את הישיבה. אנחנו עוסקים בהצעת חוק צער בעלי חיים (ניסויים בבעלי חיים) (תיקון – הגבלות על ביצוע ניסויים ושקיפות מידע), שיזמו ח"כ שריד ואני וחברי כנסת נוספים.

נציגי משרד הבריאות נמצאים בדיון היום?
מרב ישראלי
מר ישי אילן נמצא בחוץ לארץ ושלח פקס עם הערות שלו.
היו"ר זבולון אורלב
כשקבענו את הישיבה לא ידענו שהכנסת תקדים את דיוני המליאה לשעה 09:00. ביום רביעי הדיונים בדרך כלל קבועים לשעה 11:00. לא רצינו לבטל את הישיבה, אך מאחר שח"כ שריד נואם היום במליאה – וכנראה זהו נאומו האחרון כיו"ר האופוזיציה (ומנקודת השקפתו מדיחים היום את ראש האופוזיציה) – נפסיק את הדיון אם הוא יבקש זאת. אציע לו שנמשיך לדון בהצעת החוק גם אם לא נצביע עליה. דווקא משום שענני הבחירות מעיבים עלינו אני מציע לנסות להגיע עם הצעת החוק לשלב של קריאה ראשונה כדי שתהיה רציפות גם לכנסת הבאה.

לפני הנוכחים מונח נוסח שנולד בדיון הקודם. אני מציע שנעבור עליו שוב ונראה על מה מסכימים. נתחיל לקרוא את הצעת החוק.
מרב ישראלי
אני קוראת את הרישה לסעיף 1 להצעת החוק, ואת תחילת סעיף 6(א) המוצע בו. אני כבר אומרת שמר ישי אילן מבקש לשקול לקבוע כאן 48 שעות. אני רק חוזרת על בקשתו.

אני ממשיכה לקרוא את סעיף 6(א) המוצע. ייתכן שיש צורך לפרט את נושא ימי העבודה, וסימנתי זאת כאן. אני קוראת את סעיף 6(ב) המוצע. יש לבדוק אם יש לקבוע סייגים נוספים כגון שעצם הביקור עלול לגרום לפגיעה מהותית בבעלי החיים או בניסוי.
היו"ר זבולון אורלב
אני יודע שבקשת משרד הבריאות הייתה לקבוע 48 שעות. בישיבה הקודמת השתתף ראש המועצה והוא וגם אחרים אומרים שמנקודת מבטם יש אפילו יתרון לקביעת 36 שעות, כי הדבר מגביר את האמון ואת השקיפות. לכן בעניין זה אין צורך שנהיה יותר אורתודוכסים מראש המועצה.
זלינה בן גרשון
יש לשאול שאלה נוספת: ניסויים אינם נערכים בכל יום באותו אופן. יש ניסויים שנערכים פעם בחודש, ויש שנערכים פעם בחודשיים או פעם בשבועיים. הדבר לא בא לידי ביטוי כאן.
יוסי שריד
אם יש ניסוי בזמן הביקור – טוב. אם אין ניסוי – גם טוב.
היו"ר זבולון אורלב
המבקר יכול לבדוק בביקור אם בעל החיים עולה במשקל, למשל.
זלינה בן גרשון
אך חשוב להבהיר שעצם העובדה שלא נערך ניסוי אינה נקודה כאן.

ומה אם יהיה כתוב בסעיף זה "במקום ובזמן שנערך ניסוי"?
היו"ר זבולון אורלב
אני מניח שחבר המועצה לניסויים בבעלי חיים יודע מהו הניסוי ומה האישור שאושר. יסבירו לו במהלך הביקור שכעת הוא אינו יכול לראות דבר כי הפעילות האקטיבית בניסוי נעשית אחת לחודש.

אין צורך להוסיף לסעיף "במקום ובזמן שנערך ניסוי". יש לעשות ניסויים בבעלי חיים לצרכים מוסכמים, ולדעתי לא צריך לעשות שום תנאי שמעורר חשדנות שהוא אינו ממין העניין. מבחינתי השקיפות היא לב החוק. ההסכמה הבסיסית בין ח"כ שריד לביני בעניין זה היא שהחוק אינו עוסק בהגבלה. לא התערבנו בעצם הניסוי. איננו מגבילים אלא מטפלים בשקיפות. מי שתומכים בשקיפות אומרים שהשקיפות עצמה תביא לתוצאות מסוימות, תוצאות חיוביות מנקודת מבטם. מי שמעוניינים בניסויים אינם צריכים לחשוש מדבר, כי הם עושים דבר חוקי ונכון, שהוא לתועלת האנושות ותורם לבריאות הציבור.
אהוד פלג
אני מבקש להמשיך את הקו הזה ולהתייחס לסעיף קטן (ב). סעיף זה נותן סמכות למליאת המועצה לניסויים בבעלי חיים שלא לאשר ביקור אם לדעת מליאת המועצה יש בו ניצול לרעה של סמכותו של חבר מועצה. אני גם חבר מועצה מטעם הארגונים להגנת בעלי חיים. לנוכח יחסי הכוחות במועצה – מיעוט אוטומטי מבוטל לנציגי הארגונים (שלושה מתוך 23) - ולנוכח האווירה שיש במועצה לפעמים, הסעיף הזה עלול לתת לחברי המועצה כוח למנוע ביקורים. מדובר באנשים שמונו על-ידי השר להיות חברים במועצה. אין חשד נגדם. על איזה ניצול לרעה מדברים כאן?
היו"ר זבולון אורלב
אך גם הנציגים האחרים מונו על-ידי השר ואין שום יסוד לחשוד בהם.
יוסי שריד
אני חושב שהביקור צריך להיות אוטומטי, על-פי בקשה, על-פי הנוהל שנקבע. אינני חושב שצריכה להיות התערבות של המועצה בכך. אבל אפשר לצייר שדים על הקיר ועושים זאת. בפעם הקודמת מישהו העלה אפשרות שאדם כלשהו שמבקש לסכל את הניסוי יגיש בקשה לבקר במקום ארבע פעמים ביום, והאנשים יהיו עסוקים בביקור. לדעתי זוהי טענה מופרכת.
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות. השאירו כאן שסתום ביטחון. רצו שראש המועצה יהיה המוסמך לעכב ולא הסכמנו לכך. טענו שראש המועצה אינו מוסמך לעכב ביקור אלא רק המועצה במליאתה. ההנחה היא שמליאה היא דבר שקוף שנתון לביקורת ציבורית. מתוך היכרותי את האנשים ומתוך הבנתי מהו גוף סטטוטורי לא נראה לי שגוף סטטוטורי יפעל באופן לא מתוקן שכזה. יש בג"ץ ויש כנסת.

זוהי הצעת פשרה. איש לא יצא מכאן עם כל תאוותו בידו. גם אני לא שמח על החוק הזה; אני יכול לחיות בלעדיו. ח"כ שריד רצה חוק מחמיר בהרבה. החלטנו לפעול כאן כך ששני הצדדים ירגישו שקידמו משהו. הצדדים לא ירגישו שיצאו עם כל תאוותם בידם.
אהוד פלג
כדי להבטיח שלא ייעשה שימוש לרעה בכוח הזה, אני מציע להגדיר מהו ניצול לרעה של סמכות. אני מציע לכתוב: "לצורך ביצוע תפקידו כחבר מועצה". אז הניסוח פוזיטיבי ומסביר בדיוק למה נועד הביקור. מכלל הן שומעים לאו, ואז אין צורך להיכנס להגדרות של "ניצול לרעה".

אם הביקור של חבר מועצה במוסדות שנערכים בהם ניסויים בבעלי חיים ייעשה אך ורק לצורך מילוי תפקידו כחבר מועצה, פותרים את הבעיה, כי הוא אינו ניצול לרעה של הסמכות.
היו"ר זבולון אורלב
אבל בכל זאת אנחנו רוצים שבידי מליאת המועצה יהיה שסתום ביטחון. אני מבין שהכוונה היא להוסיף את המילים "במילוי תפקידו" אחרי המילים "כדי למנוע ניצול לרעה של סמכותו של חבר מועצה" בסעיף 6(ב).

אנחנו חושבים שאם חבר המועצה מבקש לבקר ארבע פעמים בשבוע, יש בכך ניצול לרעה גם אם הדבר נעשה במסגרת התפקיד. איננו מתכוונים לכך בהצעת החוק. אין כוונה שהנציג יבקר ארבע פעמים בשבוע במקום וישגע את כל המערכת. לא לכך התכוון המחוקק. איננו מסתירים זאת. אם מישהו רוצה לבקר בכל יום אני לא יכול לתת יד לכך. ח"כ שריד אינו יכול לתת יד לאיסור ביקורים בכלל. הכול כאן הוא פשרה. אם לא נפנים, גם המדענים וגם הארגונים, שמנסים לגבש כאן שביל זהב, לא נגיע לשום דבר.

הייתה הצעת חוק של ח"כ שריד שהתנגדתי לה מאוד, ואני לא יודע איך היא הייתה עוברת כאן בוועדה – ואני הרי מכיר היטב את יו"ר הוועדה הזאת. אם כי הכנסת מסיימת כעת את ימיה, וייתכן שבכנסת הבאה יהיה יו"ר ועדה אחר.

אני רואה עצמי כראש הכיפות הירוקות וכאיש טבע וחי וצומח. אך כאן צריך למצוא את שביל הזהב. אפשר לקיים סימפוזיונים, אבל צריך להתקדם בדיון. מדובר בקריאה ראשונה. הטקטיקה שלי, ואני מציע שגם ח"כ שריד ינקוט אותה, היא לקדם ככל האפשר את הצעת החוק. אם אין אסונות טבע בניסוחים נתקדם הלאה, נעביר את הצעת החוק לקריאה ראשונה במליאה, ונצהיר שהדיון בסעיף זה ייפתח שוב לקראת קריאה שנייה ושלישית. לא תישמע טענה לנושא חדש בסוגיה הזאת, בסעיף 6(ב). נראה לי שיש כאן פשרה הוגנת.
מישל בלאיש
גם אני חבר מועצה. איך מבחינה פרקטית המועצה יכולה שלא לאשר ביקור בתוך 36 שעות? מי מרכז את זה?
יוסי שריד
לא ניכנס לכך במסגרת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
יש מי שמוסמך לקבוע את סדרי העבודה לפי החוק. החוק שהקים את המועצה לניסויים בבעלי חיים הסמיך מישהו לכך. אני מניח שהדברים ייעשו באופן נורמלי שאם לא כן יוגש בג"ץ. זאת לא המועצה הסטטוטורית הראשונה במדינת ישראל שצריכה להעביר החלטות. אנחנו לא פועלים בחלל ריק. איננו ממציאים את הגלגל.
אהוד זיו
הפנו את תשומת לבי לצורך שהמדען או החוקר ידע על הביקור כמה שעות לפני שהוא מתקיים. כדאי אולי להוסיף זאת לסדרים שייקבעו. לא די בכך שמודיעים למועצה על הביקור.
יוסי שריד
זאת חובת המועצה. בחקיקה ראשית אי-אפשר להיכנס לכל הנושאים הללו.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את ההערה. אין טעם שהמדען יקבל הודעה שבתוך חצי שעה עומדים לבקר במעבדה שלו בירושלים כשהוא נמצא בחיפה באותו יום. המועצה צריכה לקבוע סדרים שמניחים את הדעת. החוק לא ייכנס לנושא הזה. בחקיקה הראשית יש הסדרים להתקנת תקנות משנה והסמכה של המועצה לקבוע הסדרים כאלה. יצטרכו לקבוע מי מודיע למי, וכיצד חבר מועצה מודיע שבכוונתו לבקר – הרי גם זה לא מופיע כאן.

סעיפים קטנים (א) ו-(ב) בסעיף 6 מוכנים מבחינתי לצורך הקריאה הראשונה.
אהוד זיו
החלק שנשאר לדיון נוסף הוא דבר חשוב.
היו"ר זבולון אורלב
הוא יישאר לדיונים לקראת קריאה שנייה ושלישית. לא תישמע טענה לנושא חדש. הכוונה לשאלה אם לקבוע סייגים נוספים, המופיעה בסוגריים מרובעים בסוף הסעיף. אם מישהו יבקש להעלות זאת לקראת קריאה שנייה ושלישית יתקיים על כך דיון מחודש.
מרב ישראלי
אני קוראת את סעיף 2 להצעת החוק – הוספת סעיף 7א לחוק, סעיף ניגוד העניינים. ההצעה היא להוסיף את סעיף קטן (ד). הוחלט שבנושא זה תהיה התייעצות עם נציגי היועץ המשפטי לממשלה ועם עו"ד טנה שפניץ ממשרד המשפטים. אתמול קיבלתי הודעה מעו"ד בני רובין ממשרד המשפטים, הוא מתנצל שלא יכול היה להגיע היום מסיבות אישיות. הוא אמר שיש הערות לסעיף הזה, אך לא הצלחתי לקבל אותן. גם מר ישי אילן אמר שהסעיף כמות שהוא כרגע בעייתי מאוד. אני מציעה להשאיר את הסעיף כמות שהוא, עד שנקבל את הערות משרד המשפטים.
היו"ר זבולון אורלב
אם נגמור היום את הדיון לקראת קריאה ראשונה לא אעכב את הצעת החוק רק בשל כך. נשאיר את הנושא פתוח, ונקבל הערות.
יוסי שריד
קודם כול ההגדרה של קרוב בעייתית מאוד בכל הנוגע לניסויים בבעלי חיים. הרי כל ניסוי בקוף הוא ניסוי בקרוב, בהורה. אני יודע שיו"ר הוועדה חולק פה ושם על העניין הזה, אבל רוב המין האנושי חושב שזאת עובדה, גם אם מדכאת.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא חולק על כך רק "פה ושם". רוב המין האנושי אינו יהודי ואני חושב שהיהודים צודקים.
יוסי שריד
לעניין ניגוד האינטרסים: ידוע שרוב הניסויים מאושרים על-ידי ועדות פנימיות. לכן יש להוסיף כאן התייחסות לחברי הוועדות הפנימיות.
מרב ישראלי
בסעיף 14 יש התייחסות לוועדות הפנימיות: עולה השאלה אם יש מקום להתייחס לנושא ניגוד העניינים גם שם.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש להפסיק לרגע את ד"ר בן גרשון. ברגע זה הניחו על שולחננו מסמך של המועצה להשכלה גבוהה; כידוע יו"ר ועדת החינוך והתרבות וחבריה מאוד רוצים ביקרה. נקרא את המסמך מיד.
מיכל דלין-פריימרן
גם שלחנו את המסמך אתמול בפקס.
זלינה בן גרשון
לא פעם נשמעו הערות מטעם הארגונים שמגנים על בעלי חיים שלחוקר יש כאילו טובת הנאה מעצם עריכת הניסוי משום שהוא מקבל פרסום, מענקי מחקר, הזמנות להרצאות ועוד. חשוב שיהיה ברור שכל פעילות שנעשית במסגרת עבודתו של החוקר כחוקר – פרסומים, קבלת מענקי מחקר וכולי – לא תיחשב ניגוד עניינים.
היו"ר זבולון אורלב
לכן אנחנו מוסיפים הערה: "בעיסוק בניסויים בבעלי חיים או בהגנה על בעלי חיים כשלעצמם לא יראו ניגוד עניינים". הסכמנו להוסיף את ההערה הזאת.
זלינה בן גרשון
אך ההערה נוגעת לעיסוק בניסוי בבעלי חיים ונשמעו טענות שכאילו לחוקרים יש טובות הנאה מעצם הניסוי. חשוב להבהיר שלא זאת הכוונה.
היו"ר זבולון אורלב
שמענו רמזים, מר אילן ישי אמר שיש בעיות וגם משרד המשפטים אמר זאת. אני מציע שבדקויות הללו נדון לקראת קריאה שנייה ושלישית.
יוסי שריד
קראתי את המכתב שהוגש מטעם המועצה להשכלה גבוהה. המועצה להשכלה גבוהה מבקשת שיהוי של שלושה חודשים בהמשך הדיון של ועדת החינוך עד ששם יגבשו עמדה בעניין זה. אינני חושב שאנחנו יכולים להיענות לבקשה מסוג זה.

אני מבהיר שהבקשה היא לא לשיהוי לפני קריאה שנייה ושלישית. נכתב כאן: "לאור כל האמור לעיל המועצה מבקשת מוועדת החינוך והתרבות ליתן לה שהות של שלושה חודשים לגיבוש עמדתה בנוגע להצעת החוק ולא להעביר את ההצעה בשלב זה לקריאה ראשונה". אין אפשרות לעשות זאת.
היו"ר זבולון אורלב
ח"כ שריד הוא מיוזמי החוק, גב' מיכל דלין-פריימרן.
יוסי שריד
כשאני הייתי יו"ר המועצה להשכלה גבוהה היא הייתה יותר יעילה.
מיכל דלין-פריימרן
אני מצטערת שהמכתב הועבר רק עכשיו. הצעת החוק הגיעה אלינו בפעם הראשונה רק בשבוע שעבר. לא הוזמנו לישיבות קודמות, לא הייתה לנו שהות לגבש עמדה.
קריאה
גם לישיבה הזאת המועצה להשכלה גבוהה לא הוזמנה. החומר פשוט הגיע אלינו.
יוסי שריד
אני לא יודע אם המועצה להשכלה גבוהה עצמה היא גורם רלוונטי. יש מדענים, כל נציגי המוסדות להשכלה גבוהה היו כאן.
מיכל דלין-פריימרן
עמדתנו רלוונטית בעיקר לעניין סעיף 9 לחוק העיקרי. בעניין זה אנחנו מבקשים שהות. הוועדה תחליט כפי שתחליט.
יהודית גידלי
אני מבקשת להעיר שנציגי ור"ה הוזמנו בעבר. המועצה להשכלה גבוהה לא הוזמנה. זה נושא אקדמי?
קריאה
המועצה להשכלה גבוהה היא המוסד הממלכתי, ולא ור"ה.
יוסי שריד
אם ור"ה הוזמנה, כאילו הוזמנה המועצה להשכלה גבוהה. הרי אלה אותם אנשים.
רות ארנון
אלה לא אותם אנשים.
מיכל דלין-פריימרן
כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה לשעבר ח"כ שריד יודע שאלה אינם אותם אנשים.
יהודית גידלי
המועצה להשכלה גבוהה הוזמנה לדיון היום ביום חמישי.
היו"ר זבולון אורלב
אעלה את הנושא לדיון אם נגיע להצבעה לקראת קריאה ראשונה. אם לא נגמור לדון בהצעת החוק היום בין כך ובין כך הנושא אינו רלוונטי.
זלינה בן גרשון
המועצה להשכלה גבוהה החליטה להקים ועדה שתתייחס לנושא בנוגע להוראה. היא חשבה שזה נושא חשוב שצריך לתת עליו את הדעת. נדמה לי שזה הרקע לבקשה לדחייה.
היו"ר זבולון אורלב
זה בדיוק מה שכתוב בסעיף 3 של המכתב.
יהודית גידלי
הוועדה הזאת הוזמנה לדיון.
היו"ר זבולון אורלב
המועצה להשכלה גבוהה, מסיבות כלשהן, לא הוזמנה לדיון הראשון ולא קיבלה את הצעת החוק. היא קיבלה הזמנה לדיון היום ביום חמישי.
יהודית גידלי
כל המוזמנים לדיון היום קיבלו הזמנה ביום חמישי.
מיכל דלין-פריימרן
אבל למועצה להשכלה גבוהה לא הייתה שהות לגבש עמדתה בלוח הזמנים הזה.
היו"ר זבולון אורלב
כאמור הכול איזון בין אינטרסים. מיד נדון בסעיף 9 לחוק העיקרי.
לעניין סעיף ניגוד העניינים
דנו בכך בפעם הקודמת. כעת אנחנו מנסים לבדוק אם אין בניסוח אסונות של ממש לקראת קריאה ראשונה.
יפעת סולל
סעיף 7א המוצע הוא סעיף של ניגוד עניינים. סעיף 14 נוגע לוועדות הפנימיות. לדעתי הכי פשוט להעביר את נושא הוועדות לכאן.
יוסי שריד
נדון בכך במסגרת סעיף 14. אם נפתור זאת שם, מה זה משנה? הלוואי שנפתור זאת שם.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן בסעיף 7א נשאר סעיף קטן (ד) לצורך הקריאה הראשונה. תהיה שוב זכות לחזור לנושא. נעבור לדון בסעיף 3 להצעת החוק – זהו הנושא שמעסיק את המועצה להשכלה גבוהה. היא גם הקימה ועדה לצורך כך.
מרב ישראלי
אני קוראת את סעיף 3 להצעת החוק – תיקון סעיף 9 לחוק העיקרי. מר ישי אילן ביקש להוסיף בסוף הסעיף את המילים "באותה רמה", או משהו דומה.
עדנה הראל
בעקבות האזנה לדיאלוג הקודם, לא מכוח תפקידי הנוכחי, אני מבקשת להציע את המילים "ובאמצעים סבירים בנסיבות העניין". כך תהיה הקבלה למה שקורה בדיון בחוק לנגישות לאנשים עם מוגבלויות שח"כ שריד מכיר בוודאי. אמצעים חלופיים להוראה יכולים לפעמים להיות יקרים מדי ולא סבירים למערכת ההוראה האוניברסיטאית הכללית. לכן יש לדעתי להוסיף: "ובאמצעים סבירים בנסיבות העניין" – ואז הנטל הוא כמובן על מקיים ההוראה, אך אין הוא נטל בלתי סביר.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן יש כמה הערות לסעיף זה: הערת משרד הבריאות – שההוראה תהיה באותה רמה; הערת עו"ד הראל – שהדבר ייעשה באמצעים סבירים בנסיבות העניין.
יוסי שריד
אני מתנגד לתיקונים הללו. ברגע שכותבים "שניתן להשיג את מטרת החינוך וההוראה" – זה מספק. משיגים את אותה מטרה. אפשר להוסיף לכאן מילה: "שניתן להשיג את אותה מטרת חינוך…".
היו"ר זבולון אורלב
עו"ד הראל אומרת שייתכן שיש חלופה שעולה מיליון דולר ואז ייטען שיש להשתמש בה. אני בטוח שח"כ שריד לא מתכוון לזה.
יוסי שריד
ייתכן שאני דווקא מתכוון לזה.
ברוריה אגרסט
לדעתי הדבר בא לידי ביטוי בחוק הקיים.
יוסי שריד
גב' אגרסט תומכת גם בניסויים של ילדים בני 14-15 בצפרדעים. לא נחה עליה דעתה אלא אם כן ילדים בני 15 מנתחים צפרדעים, וָלא המדע הישראלי קורס.
היו"ר זבולון אורלב
יש תמיכה גם בגרסה שלה.
ברוריה אגרסט
בחוק הקיים כתוב במפורש שלא יינתן היתר לעריכת ניסויים בבעלי חיים אם ניתן להשיג את מטרת הניסוי בדרכים חלופיות סבירות.
קריאה
כאן לא כתוב "בדרכים סבירות". זה ההבדל.
ברוריה אגרסט
החוק הקיים מצוין. אני חושבת שאנחנו עובדים בדיוק לפיו. אנחנו לא עושים שום דבר שאפשר להשיגו בדרכים אחרות. גם באוניברסיטה ערים לכך. אני לא יודעת מה הסעיף בא להוסיף.
יוסי שריד
לניתוח צפרדעים על-ידי ילדים בני 16 יש חלופות?
ברוריה אגרסט
יש חלופות. מי שרוצה להשתמש בחלופות עושה זאת. חלק מהן סבירות.
יוסי שריד
חוק בא לתכלית אחת ולא ל"מי שרוצה". מי שרוצה גם משלם מס הכנסה, מי שלא רוצה – לא משלם? חוק בא להורות הוראה. לניתוחים בצפרדעים בכיתה השביעית יש חלופות סבירות?
ברוריה אגרסט
לא מנתחים צפרדעים בכיתה השביעית. אתה, ח"כ שריד, כשהיית שר חינוך, הוצאת הנחיה שלא לעשות זאת. לא עושים את זה. אך למה צריך תיקון לסעיף? מה הוא מוסיף?
היו"ר זבולון אורלב
סעיף 9 המקורי מדבר על מטרות ניסוי. סעיף 9 המתוקן מדבר על ניסוי לצורך חינוך והוראה בלבד. זה ההבדל.
קריאה
אבל ההגדרה של ניסוי בסעיף ההגדרות היא גם חינוך והוראה.
אהוד זיו
אני מבקש לחלוק עמכם את החוויה היחידה שהייתה לי עם המועצה לניסויים בבעלי חיים. אני ופרופ' ברגמן הוזמנו לישיבה אחת של המועצה. דנו בה בהוראה באוניברסיטאות. המועצה הוציאה הוראה שכיוון שנושא ההוראה חשוב במיוחד יוגשו בקשות מחדש בכל שנה. נקודת המבט העיקרית היא לבדוק אם יש חלופות לניסויים. כך אנחנו נוהגים. זוהי הוראה של המועצה.
היו"ר זבולון אורלב
הטענה הנגדית היא שעד היום לא ניתנה שום חלופה לשום דבר. נאמר לי שבגלל הסעיף הזה אין מוטיבציה לפתח חלופות ולא פותחה שום חלופה. כך נאמר לי.
איילת סלע-רייז
החלופות ריק.
אהוד זיו
מבחינה עובדתית הסיפור שונה לחלוטין. ניסויים בבעלי חיים הם החלופה. קודם כול עושים כל דבר אפשרי אחר. המוטיבציה היא למצוא חלופה היא מכוח החוק, קודם כול. החוק קובע שחייבים להתחיל בחלופה. אנחנו מקפידים על כך ככל האפשר. יש כאן מי שמנידים בראשם אך אנחנו מקפידים בכך.

בדרך כלל המועצה צריכה לאשר חלופות לנושא המדעי – לרגולציה של תרופות ולנושאים אחרים. אתן דוגמה: בעבר היו עושים ניסויים בבעלי חיים שלמים בפיזיולוגיה, כולל חתולים. ביטלנו את זה לפני ארבע שנים. אנחנו מקיימים דיון מתמיד עם המורים. הם השותפים שלנו לדיון. לפני עשרה ימים היה דיון בוועדת הכלכלה וסיפרתי שאנחנו באים בכל שנה לאבי ריבקינד, האחראי על קורס ATLS ומחייבים אותו להראות לנו מה קובע הארגון האמריקני בנושא החלופות כדי שנראה שהוא עומד בהן. אני חושב שהדברים כתובים בחוק, והם מבוצעים על-ידי המועצה. הם במסגרת התקנות שלה. אין צורך להכניס זאת לחקיקה ראשית.
יוסי שריד
במה זה יקלקל? נניח שאני מקבל את הטענה הזאת; לכל היותר אפשר להגיע למסקנה שלהערכת פרופ' זיו הסעיף החדש מיותר. אבל למה הוא מפריע?
אהוד זיו
צריך לכתוב שלוש פעמים, וגם בחוק הכלבת, שצריך לעצור ב"עצור"? זה מיותר ומכביד.
היו"ר זבולון אורלב
מעבר לפרוצדורות המשפטיות. מה מפריע בתוספת הזאת? היא בעצם מבהירה שאין מדובר רק במציאת חלופות למטרת ניסוי, אלא יש לעשות זאת גם אם מטרת הניסוי היא לצורך הוראה.
מרב ישראלי
הבעיה היא במילה "סבירות".
אהוד זיו
המילה "סבירות" הושמטה, זה מה שמפריע.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר הטענה היא שכמו שבמטרת הניסוי היה מדובר על חלופות סבירות גם כאן יש להוסיף את המילה הזאת.
מרב ישראלי
במקרה כזה אין צורך בתיקון.
רות ארנון
גם חינוך לתואר שני וגם חינוך לתואר שלישי נכללים ב"חינוך והוראה". רוב המחקר נעשה בשלבים אלה. במקרים אלה הניסויים בבעלי חיים הם חלק בלתי נפרד מההוראה במדעי הביולוגיה. לכן אם לא מוסיפים את המילה "סבירות" זוהי ממש פגיעה. אני חוששת שהמחקר יינזק עקב זה שלא יהיה אפשר לבצע ניסויים חיוניים.

אם מדובר בחלופות סבירות – הדבר מקובל; אבל אם אלה חלופות סתם, איש אינו יכול להוכיח שאין חלופה.
יוסי שריד
למי יש שיקול הדעת לקבוע אם החלופה סבירה? אני מבין שהדוגמה היחידה לאי-סבירות היא דוגמת העלויות.
חגי ברגמן
בעיה נוספת היא בעיה של זמן פיתוח.
יוסי שריד
אך אם חלופה כלשהי אינה זמינה היא אינה חלופה. הכוונה היא לחלופות קיימות. בינתיים שמעתי רק טיעון אחד, טיעון העלויות. מי קובע מה סביר?
היו"ר זבולון אורלב
המועצה.
יוסי שריד
המוסדות להשכלה גבוהה, כמו כולנו, אינם ממהרים להוציא הוצאות, בעיקר אם אינם מחויבים לנושא כמו שהיינו רוצים שיהיו.
אלי כהן
המילה "סבירות" מופיעה גם בטקסט המקורי. מה הייתה המשמעות שם? מדוע לא להוסיפה גם כאן?
אהוד פלג
שינוי חשוב בנוסח החדש הוא שכאן מדובר בחינוך והוראה באופן ספציפי, ולא במחקר. הניסיון לאחד את החינוך וההוראה עם המחקר סותר בדיוק את מטרת הסעיף. כאן הייתה הבחנה בין חינוך להוראה לבין מחקר. מחקר הוא עניין אחר. הסעיף הזה מתייחס לחינוך והוראה.

בחינוך והוראה נקבע שאם יש חלופה צריך לבחור בה. המציאות עד היום היא שלא משקיעים בחיפוש חלופות. לא אושרה שום חלופה על-ידי המועצה.
שמואל בן ששון
זה פשוט לא נכון. אתה לא יודע כמה משקיעים בכך במוסדות להשכלה גבוהה, עו"ד פלג.
רות ארנון
אתה לא יודע כמה משתמשים בחלופות.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי פתרון: לא נכריע כרגע בשאלה הזאת. נציע שתי גרסאות לקריאה הראשונה. האחת כוללת את המילה "סבירות" והאחרת אינה כוללת אותה.
יוסי שריד
אני מבקש להעיר הערה קצרה. אני מציע ליו"ר, כיוון שמדובר על חלופות, שהוועדה תצא בעתיד לראות קצת חלופות. תראו לנו באילו חלופות אתם משתמשים.
אהוד זיו
אתמול היינו בדיון אצל ח"כ אבי יחזקאל בוועדה לפניות הציבור. הוא הציע לערוך בינואר דיון בנושא החלופות. הוא ביקש מהמועצה לארגן זאת. נושא הניסויים בבעלי חיים עולה ביותר מדי פורומים לדעתי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את ההצעה של ח"כ שריד. אגב, כדאי להביא לתשומת לבי את העובדה שמתקיימים בכנסת דיונים נוספים בנושא. חלק מתפקידי לנסות לעשות קצת סדר בכנסת. אני לא תומך בכך שיטרידו אתכם.
אהוד זיו
חבר כנסת הוא נציג ציבור ואנחנו ממושמעים. אנחנו מגיעים לדיונים. אבל יש מסלול, וכדאי לנצל אותו. ד"ר בן גרשון יכולה לתאם זאת. חשבנו קודם לקיים דיון ואחר כך לצאת לסיור.
יוסי שריד
אני מעדיף שקודם יהיה סיור ואחר כך דיון, אם בכלל. כך נתרשם ממראה עיניים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מפנה את הבקשה לד"ר בן גרשון. זמננו קצר ולכן אני מבקש שלא להמשיך להתווכח בנושא זה.
יוסי שריד
אני מבקש להעיר הערה כללית אחת: הוויכוח בראשיתו היה על ניסויים בבעלי חיים וההגדרות היו הגדרות של הצלת חיים ורווחת חיים וכולי. אנחנו מתרחקים מזה לאט לאט. נכון שגם לימוד והוראה קשורים לניסויים שמצילים חיים. האנשים שלומדים בסופו של דבר יצטרכו לעסוק בעניינים שקשורים בהצלת חיים, אבל בכל זאת התרחקנו מאוד מהמטרה המקורית של החוק. לימוד והוראה מרוחקים בשלב אחד מהניסויים מצילי החיים.
אהוד זיו
זה נדבך ראשון. זה נדבך עיקרי. מי שלומד הוא שמציל חיים בסופו של דבר.
יוסי שריד
בתחילה טענתם נגד החוק מטעמים של הצלת חיים. כעת הטעמים הם עלויות. זה כבר קצת רחוק.
רות ארנון
אם לא ימשכו ילדים ונוער ללימוד מקצועות מדעי הטבע, לא יהיה מי שיעסוק בכך.
יוסי שריד
אם תפחיתו את הניסויים בבעלי חיים ייתכן שיותר צעירים יגיעו לתחום.
היו"ר זבולון אורלב
אני מאוד מכבד את הסימפוזיון הזה אבל נקיים אותו בהזדמנות אחרת.
ברוריה אגרסט
לכל מקצוע יש הטקסט שלו. הטקסט של שיעור התנ"ך הוא התנ"ך, הטקסט של שיעור הספרות הוא הספרות. הטקסט של הביולוגיה הוא יצורים חיים. אי-אפשר ללמוד את המקצוע הזה בלי להתייחס לטקסט. אי-אפשר לקרוא רק מתמציות.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן כאמור סעיף 3 ייכתב בשתי גרסאות. נעבור לסעיף 4.
עמוס רולידר
לעניין החלופות אני מבקש לומר שהמועצה להשכלה גבוהה הקימה ועדה.
יוסי שריד
נראה שלא תקבלו דחייה של שלושה חודשים כפי שביקשתם.
עמוס רולידר
אי-אפשר להמתין שלושה חודשים למועצה להשכלה גבוהה שהקימה ועדה רצינית מאוד? מדוע?
יוסי שריד
זה מסכל את החוק.
היו"ר זבולון אורלב
הגרסה שלי היא שאם נגיע להצבעה לקריאה ראשונה נדון בשאלה.
איילת סלע-רייז
מסמך החלופות של המועצה לניסויים בבעלי חיים ריק לחלוטין. הוקמו עוד ועוד ועוד ועדות אבל דבר לא קורה.
מרב ישראלי
אני קוראת את סעיף 4 להצעת החוק – תיקון סעיף 10 לחוק.
אהוד פלג
יש כאן בעיה. הסיבה שמבצעים את הניסוי גם על מוצרי קוסמטיקה היא להבטיח שהמוצר אינו מזיק לבריאות. עולה כאן שכל ניסוי במוצר קוסמטיקה חדש הוא ניסוי לצורכי בריאות. המשמעות המעשית של הסעיף היא הנצחת הקיים ואולי גם החמרה שלו.

עלינו לחסום ניסויים לבדיקת מוצרי קוסמטיקה. ההבחנה הייתה בין תכשירים שהם בעלי שימוש כפול: תכשיר נגד כוויות שמש הוא תכשיר קוסמטי או למטרות בריאות? בניסוח המקורי הייתה כוונה להתייחס למקרים כאלה; אך הניסוח כאן מכשיר בעצם כל מוצר קוסמטיקה. תמיד יהיה צורך לבדוק שהוא לא מזיק, זאת הסיבה שעורכים את הניסויים. וכך מתירים את כל הניסויים במוצרי קוסמטיקה. הרי הניסוי עצמו הוא תמיד לצורכי בריאות.
מרב ישראלי
המוצר צריך להיות לצורכי בריאות. זה החוק הקיים. לא שינינו אותו. זה מה שסעיף 10(א) אומר גם היום.
אהוד פלג
זה כבר יותר טוב אבל אני מבקש להדגיש זאת בצורה חזקה יותר.
זלינה בן גרשון
אני מבקשת שמר פלג, חבר ותיק במועצה לניסויים בבעלי חיים, יספר כמה ניסויים בקוסמטיקה אישרה המועצה. כידוע מוצר שלא אושר הוא לא חוקי.
אהוד פלג
זאת בדיוק הנקודה. מלכתחילה לא הביאו לאישור המועצה שום אישור כזה משום שהשתמשו בפרצה של ניסוי לצורכי בריאות. אנחנו מנסים לחסום את מוצרי הקוסמטיקה. הם לא מצדיקים ניסויים בבעלי חיים. זה מה שצריך להיאמר כאן.
זלינה בן גרשון
יש להבחין בין כמה עניינים. בישיבה הקודמת משרד הבריאות התבקש להביא מסמך שמבהיר את הדברים. אני מציגה מסמך של גב' בתיה ארן, מנהלת אגף הרוקחות מיום 4 ביולי 2002. שאלתי אותה את הנושא הזה והיא משיבה: "רשימת המרכיבים המקובלת בארצות הברית הכלולים ברשימה מסוימת; רשימת חומרים שנבדקו לבטיחות" – ורובם נבדקו קרוב לוודאי גם על בעלי חיים ואין על כך מידע בכל מקרה. "חלק מהחומרים מוגבלים לריכוז מסוים; רשימת המרכיבים הכלולה בדירקטיב האירופי מטעם ארגון יצרני התמרוקים, שבה כלולות בין היתר רשימות מרכיבים אסורים והגבלות. לאור זאת ברור שאין משרד הבריאות דורש היום ניסויים בבעלי חיים לצורך אישור תמרוקים".
יוסי שריד
זה משפט חשוב.
זלינה בן גרשון
"קיימות אמנם דרישות לבדיקת התאמת תמרוקים מסוימים למטרתם – כמו למשל מקדמי הגנה מפני שמש ותמרוקים היפואלרגיים, כאשר הבדיקות נעשות בבני אדם ולא בבעלי חיים. אם יצרן יבקש לכלול מרכיב חדששטרם נבדק מהיבט הבטיחות ואינו כלול ברשימות שמנינו קודם, כי אז יהיה עליו לבצע בדיקות בטיחות גם בבעלי חיים". זאת הנקודה המרכזית. זה מובן מאליו, כמו כל חומר חדש.
אהוד פלג
זאת הנקודה.
זלינה בן גרשון
לסיכום אישור משרד הבריאות לתמרוק מותנה בכך שהמרכיבים כלולים ברשימה המותרת ובמגבלות המוגדרות ואינם כלולים ברשימה האסורה ואין דרישה לביצוע ניסויים בבעלי חיים.
היו"ר זבולון אורלב
בעצם בגלל המשפט שלפני אחרון אנחנו זקוקים לסעיף כאן. ייתכן שבעתיד ירצו לפתח תכשיר קוסמטיקה. אנחנו חלוקים בשאלה למה הכוונה "לצורכי בריאות". עו"ד פלג טוען שהניסוח הזה פתוח מדי, וד"ר בן גרשון אומרת שזה הניסוח הנדרש.
אהוד פלג
אני מציע הצעה שאינה משנה בהרבה, אך היא משנה את הדגש: סעיף 10(א) יהיה: "לא ייערך ניסוי לבדיקת מוצרי קוסמטיקה. לצורך סעיף קטן זה 'מוצרי קוסמטיקה' – מוצרים שאינם לצורכי בריאות".
מרב ישראלי
זה אותו דבר.
אהוד פלג
זה מדגיש בדיוק את מה שרציתם להדגיש ולא את הפרצה שאנחנו מבקשים למנוע.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר ייקבע שלא ייערך ניסוי לבדיקת מוצרי קוסמטיקה. ומוצרי קוסמטיקה הם אלה שאינם לצורך בריאות. מה הבעיה?
זלינה בן גרשון
יש להבהיר שנבדקה הבטיחות של התכשיר לצורך בריאות.
היו"ר זבולון אורלב
לפי דעתי גב' בן גרשון מתפרצת לדלת פתוחה.
מרב ישראלי
החוק היום אומר זאת למעשה.
זלינה בן גרשון
פרופ' רות ארנון שנוכחת בדיון פיתחה את תרופת הקופקסון, והמסלול הזה מוכר לה היטב.
רות ארנון
אני לא משיבה בתור נציגת ור"ה אלא כחוקרת. אילו היו חושבים שבאמת לא יפתחו עוד מוצרי קוסמטיקה, אז הסעיף הזה נכון. אך מאחר שהחיים חזקים מאתנו, ויפותחו מוצרי קוסמטיקה חדשים לצורכי יופי, הרי שחשוב לבדוק אותם. אם רוצים שלצורכי יופי ישתמשו במוצרים שאינם בטוחים מבחינה בריאותית – כדאי לאמץ את מה שכתוב בחוק.
יפעת סולל
אפשר לא להשתמש במוצרים חדשים לצורכי יופי.
רות ארנון
אבל מישהו אחר רוצה להשתמש בהם.
יוסי שריד
אני רוצה לומר משהו שדווקא מקלקל לעמדה שלי: ראשית אני נגד ניסויים לצרכים קוסמטיים. נקודה. שנית אומרים לי שהרוב המכריע של המוצרים הקוסמטיים הוא זיוף, אבל זה לא מעלה ולא מוריד. כל המוצרים אותו דבר, ושום מוצר לא מיישר קמטים. שמעו לי, אני מבין בזה.

הבעיה כאן מתרחבת. בעצם צריך לאסור על החברות להנפיק מוצר חדש. אך נניח שמחר מישהו מוציא מוצר חדש בטענה שהוא מיישר את כל הקמטים, ונניח שבמקום ליישר את הקמטים הוא שורף את הפנים משום שהוא לא נוסה? אכן יש כאן בעיה. אני לא יודע איך פותרים אותה. מבחינה מצפונית אני לא רוצה ניצול של שום בעל חיים לצרכים קוסמטיים, כמו שאינני מסכים שמישהו ילבש פרווה. אני לא רוצה שזה יקרה. אבל כאן יש בעיה.
ענת רפואה
היום בעולם המגמה היא להפסיק ניסויים בבעלי חיים בתחום הקוסמטיקה. באירופה, במדינות האיחוד האירופי ובמועצת אירופה, עומדים בתחילת שנת 2005 להוציא מהחוק שיווק של מוצרי קוסמטיקה שנוסו בבעלי חיים. הם עושים זאת על סמך העובדה שהיום יש חלופות לבדיקות של רעילות ושל יעילות שנעשו עד עתה בבעלי חיים.
יוסי שריד
אפשר לקבל את הנוסחים של מועצת אירופה? זה יעזור מאוד.
היו"ר זבולון אורלב
הנוסחים יומצאו לוועדה ועד אז נעכב את ההצבעה לקריאה ראשונה.
אהוד זיו
אני מבקש להעיר הערה בהמשך לדברי ח"כ שריד ודברי גב' רפואה. אני מודה שאני יודע הרבה פחות ממה שאני יודע. בקוסמטיקה אני מבין מעט. לכן דיברתי עם ראש מחלקת עור ומין ב"הדסה" ודיברתי אתו, דיברתי גם עם האחראית במשרד הבריאות לנושא הקוסמטיקה. לדעתי יש כאן הרבה חוסר ידע שלנו. אילו רציתי היום לתת רשימה מאושרת לאנשים שאינם רוצים להשתמש במוצרי קוסמטיקה שנוסו בבעלי חיים, לא הייתי יכול לתת רשימה כזאת. דווקא למענם כדאי לעשות דיון מקצועי בנושא עם האנשים המתאימים. הבקשה הועלתה בעקבות הצעת החוק של ח"כ כבל ואני מציע לעשות זאת. אינני חושב שצריך לעשות ניסויים מיותרים, אינני חושב שצריך לעשות ניסויים למוצרים קוסמטיים אם יש חלופות. החוק שלנו אומר זאת.

אך בסעיף הזה יש בעיה עקרונית. החוק שאושר בשנת 1994 קבע שלא יוגבלו ניסויים. נאמר שהחוק יקבע את מטרות הניסויים, ודבר מסוים אחד שהוא לא רוצה שיעשו – ובעניינו לא ניתנת לוועדות הפנימיות אפשרות ההחלטה, אלא למועצה, הוא נושא הקוסמטיקה וחומרי הניקוי.

זאת אמירה חשובה מאוד. התוצאה היא ש-7 שנים, מאז התכנסה המועצה, לא הוגשה בקשה אחת לבדיקה של מוצרים קוסמטיים והם לא נבדקו בארץ. אני מכיר בקשה אחת כזאת, שלא היה לה אספקט רפואי. רצינו לקבל גושפנקה ממשרד הבריאות, הגשנו להם את הבקשה ושאלנו אם מותר לדון בה. קיבלנו אישור לכך. אינני יודע אם היו בקשות ממוסדות נוספים.
זלינה בן גרשון
לא היו עוד בקשות. זאת הבקשה היחידה שהמועצה דנה בה.
אהוד זיו
זה נושא "חם" כי הוא מעלה את השאלה אם אפשר להשתמש בבעלי חיים למטרות מסוימות. אני חושב שמריחה כרונית על עור של אדם, אפילו אם הוא אישה, גם הוא דבר שכדאי לשקול אותו – ואני מצטט כאן את ד"ר אגרסט מלפני 8 שנים.

האחראית במשרד הבריאות לנושא הקוסמטיקה סיפרה לי שהגישו עכשיו תלונה על חומר כלשהו לצביעת שער שגרם לשלוש נשים לנשירת שערותיהן. אני שמח לראות אנשים עם קרחת אך אני לא רוצה לראות את אשתי קירחת.

צריך להכניס לחוק את נושא הבטיחות. אינני חושב שהניסויים בבעלי חיים יקומו וייפלו על נושא הקוסמטיקה. לדעתי אין לקבל את הנוסח הקיים אלא להשאיר את ההחלטה בנושא קוסמטיקה בידי המועצה. היא בדקה את הדברים עד היום. כך שומרים על הכלל ולא קובעים מה אסור לעשות בבעלי חיים, אלא נותנים את הסמכות לכך בידי המועצה.
היו"ר זבולון אורלב
אם הניסויים הם לצורכי בריאות, יינתן היתר על-ידי המועצה.
זלינה בן גרשון
אז למה לשנות את הסעיף? הלכה למעשה מאז הוקמה המועצה לא אושר שום ניסוי כזה. זה לא מצב שהכנסת מוצאת שהוא בעייתי, פגום, לא ראוי על בסיס יום-יומי. במקרים כאלה אכן המחוקק צריך להתערב ולתת את דעתו על הדברים.
בנוסח הקיים לא כתוב
"לפי קביעת המועצה". מי יקבע את הדברים אם יהיה צורך לנסות חומר לצורכי בטיחות? זה מה שחסר כאן.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר הטענה היא שגם הניסוי שיותר לפי סעיף 10, ניסוי לצורכי בריאות, צריך להיות רק בהיתר המועצה.
זלינה בן גרשון
כך היה בעבר. זה נמצא בחוק הקיים.
מרב ישראלי
אסביר את התיקון: אני קוראת את החוק הקיים:

"(א) לא ייערך ניסוי לבדיקת מוצרי קוסמטיקה, שאינם לצורכי בריאות". אני מפנה את תשומת הלב שהמילה "אינם" מבהירה שאין מדובר בניסוי, שהוא יחיד – אלא למוצרי הקוסמטיקה, שהם ברבים. זאת המשמעות של הסעיף.
אלי כהן
אם יש מוצר קוסמטי שאינו לצורכי בריאות אך יכול לגרום נזק ולא בודקים אותו, יש לכך משמעות.
רחל גוטמן
אני מנהלת מחלקת רישום תרופות באגף הרוקחות במשרד הבריאות. אמנם אינני עוסקת בקוסמטיקה אבל אני יודעת מה קורה שם. יש תקנות לקוסמטיקה. יש הגדרה מדויקת בחוק למוצר קוסמטיקה. "מוצרי קוסמטיקה לצורכי בריאות" – אין חיה כזאת למעשה. מוצר קוסמטיקה הוא מוצר שנועד לייפות, לנקות וכולי; אין לי כאן ההגדרה המדויקת. אם כן מה משמעות ההגדרה "לצורכי בריאות"? המושג ריק מתוכן.
היו"ר זבולון אורלב
היום לפי החוק המועצה לניסויים בבעלי חיים רשאית לתת היתר לבדיקת מוצר קוסמטיקה גם אם אין שום ספק שהוא לא לצורכי בריאות. כעת יש תיקון. הואיל ובין כך ובין כך הוגשה רק בקשה אחת וכיוון שרק נושא הבריאות מעניין אותנו, אנחנו רוצים לקבוע שאיש אינו מוסמך לתת רישיון לניסוי שאינו לצורכי בריאות. זאת משמעות הסעיף.
קריאה
אז למה לא להסתפק בסעיף קטן (ב)?
היו"ר זבולון אורלב
למה להשאיר בחוק פתח למשהו שבין כך ובין כך אינו קיים, שאיש אינו רוצה בו, שמגביר חשדנות? אם במשך שבע שנים הוגשה רק בקשה אחת ואם כל מה שמעניין אותנו הוא העניין הבריאותי, נקבע שלצורך הבריאות המועצה – ונבהיר שרק המועצה – רשאית לתת היתר.
מרב ישראלי
אני מבהירה שוב. יש שתי שאלות: אם המוצר עצמו הוא לצורכי בריאות או לא. זה עניין אחד.
קריאה
אם המוצר לצורכי בריאות הוא אינו מוצר קוסמטי.
מרב ישראלי
הסבירו לנו שיש מוצרים כאלה, כמו קרם הגנה מפני השמש. הוא מוגדר כמוצר קוסמטיקה אף-על-פי שהוא לצורכי בריאות. אם כן יש מוצרי קוסמטיקה שהם לצורכי בריאות ויש מוצרי קוסמטיקה שאינם לצורכי בריאות. היום, לפי החוק, המועצה מוסמכת לתת היתר גם למוצרי קוסמטיקה שאינם לצורכי בריאות. התיקון קובע שמוצרי קוסמטיקה שאינם לצורכי בריאות – קרם ליופי, למשל – לא יוכלו לקבל היתר. לא יהיה אפשר לעשות זאת.
קריאה
זה רע, כל מה שמזיק לאדם קשור לבריאות.
היו"ר זבולון אורלב
אבל גם קרם שהוא לצורך קוסמטיקה צריך להיבדק. יש מוצרי איפור, למשל, שרוצים לבדוק אם אינם מזיקים לבריאות.
מרב ישראלי
זה העניין השני.
יוסי שריד
אם כן אין מוצר קוסמטיקה שהוא לצורכי בריאות אבל יש לא מעט מוצרי קוסמטיקה שמקלקלים בריאות. אילו המוצרים היו רק להוספת בריאות היינו יכולים לקבוע כלל שאיננו מכירים במוצרי קוסמטיקה שמרבים בריאות. אך אנחנו יודעים שיש מוצרים קוסמטיקה שעלולים לפגוע בבריאות.
עדנה הראל
סעיף קטן (ב) נותן את הפתרון לכך.
מרב ישראלי
סעיף קטן (א) קובע איסור. זה המצב היום.
עדנה הראל
אבל כתוב "לרבות מוצרי קוסמטיקה כאמור בסעיף קטן (א)". יש להוסיף: "אם אינו לצורך…".
מרב ישראלי
לא זאת הייתה הכוונה.
עדנה הראל
אבל התוצאה טובה. היא נותנת תשובה גם לדילמה שח"כ שריד העלה.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. כתוב: "ושאינו לצורך בדיקת השפעתו של החומר או החפץ על הבריאות".
עדנה הראל
ואפשר אולי להבהיר זאת מעט.
מרב ישראלי
אבל אז יש סתירה בין הסעיפים. למעשה אין צורך בסעיף קטן (א) ודי בסעיף (ב). זה מה שעו"ד הראל אומרת. זאת הכרעה ערכית.
יוסי שריד
אני מבקש לעיין קודם כול בנוסח האירופי. רק אחר כך נחליט. יש להניח שבאירופה הקדישו לנושא הזה שבועות וחודשים של דיונים. גם שם יודעים מה זה קוסמטיקה.
אהוד פלג
אני מבקש להבהיר קודם את הכוונה שהייתה לדעתי בסעיף התיקון. עו"ד ישראלי הסבירה זאת קודם. הכוונה הייתה למנוע מצב שייערכו ניסויים לצורך מוצרי קוסמטיקה. בחוק הקיים הייתה אפשרות לערוך אותם, באישור של מליאת מועצה. התיקון אסר זאת. גם היתר של מליאת מועצה לא יאפשר זאת. עד כאן כוונת התיקון. אנחנו תומכים בזה.

עולה השאלה איך לבדוק אם השפתון המיליון ואחד לא יזיק אם ייאכל. כאן חייבים ניסויים בבעלי חיים, זאת הטענה שמושמעת כאן. אנחנו יוצאים נגד הטענה הזאת. לטענתנו כששוקלים הוצאה לשוק של השפתון המיליון ואחד לעומת ניסויים בבעלי חיים, הדברים אינם שקולים. את זה התיקון נועד למנוע.
היו"ר זבולון אורלב
הטענה היא שרוצים לבדוק שהשפתון הזה לא שורף את השפתיים.
איילת סלע-רייז
צריך לאסור פיתוח מוצרים חדשים.
יוסי שריד
אתה צודק עו"ד פלג. הבעיה היא שהאיסור הזה יתנגש עם חופש העיסוק.
זלינה בן גרשון
זהו איסור על פיתוח מוצרים חדשים.
היו"ר זבולון אורלב
אי-אפשר לעשות זאת. חוק כזה לא יכול להגביל את חוק יסוד: חופש העיסוק.
אהוד פלג
בחוק יסוד: חופש העיסוק יש תנאים ליצירת חוקים שסותרים אותו – אם הם נועדו לתכלית ראויה ועומדים בערכים של מדינת ישראל. ויו"ר הוועדה דיבר כאן על ערך צער בעלי חיים.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי הרגשה שח"כ שריד ואני לא מסכימים עמך.
יוסי שריד
לי תהיה נטייה לקבל את הנוסח של האיחוד האירופי. שמפתחי מוצר קוסמטיקה חדש, מפתחי השפתון המיליון ואחד, יערכו את הניסויים על עצמם, אם זה מה שהם רוצים.
אהוד פלג
אם תהיה טענה שעט שאני מבקש לייצר יזיק אם יכרסמו אותו – גם זה יצדיק ניסוי בבעלי חיים?
היו"ר זבולון אורלב
לא. אני מציע להישאר עם סעיף 10 כמות שהוא על שני סעיפי המשנה שלו. כשנקבל את הניסוח האירופי נחדש את הדיון.
יוסי שריד
ברמה הערכית אסור לנו לפתוח בשום פנים ואופן פתח לניסויים בעבור קוסמטיקה. מתחילים בערכים גבוהים: הצלת חיים וכולי. אחר כך מגיעים לבירא עמיקתא.
היו"ר זבולון אורלב
מה בנוגע לסעיף קטן (ב)? ראשית אני מבהיר שההיתר שניתן לפי סעיף 10 ניתן רק על-ידי המועצה.
אהוד זיו
מהי ההגדרה ל"חומרים או חפצים"?
היו"ר זבולון אורלב
בגלל חשש לפגיעה בחופש העיסוק נזמין לישיבה הבאה את נציגי חברות הקוסמטיקה. כוונתי לגופים מסחריים שעלולים להיפגע מהחוק. חייבים לשמוע אותם. אני מבקש מגב' רחל גוטמן להמציא למזכירות הוועדה בדחיפות שמות של חברות שעוסקות בנושא, או נציגות שלהן.
יוסי שריד
חשוב להזמין גם רופא עור. אלה אינטרסנטים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש מפרופ' אהוד זיו שימציא לנו שמות של שניים או שלושה מומחים, רופאי עור. נזמין אותם לוועדה הזאת.
יוסי שריד
בשלב זה אני עוזב את הישיבה. אני מציע שנושא יצוא הקופים, סעיף שבוודאי תהיה עליו מלחמת עולם, יידון בנוכחותי, אם זה לא קשה. זה עניין עקרוני מאוד. לא זו בלבד שאנחנו עורכים ניסויים, אנחנו גם נותנים לכל העולם.
היו"ר זבולון אורלב
בכל מקרה לא אסיים את החוק בלי ח"כ שריד.
אהוד זיו
בסעיף 10(ב) כתוב: "לא ייערך ניסוי שנועד לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים…". אני מבקש לקבל הבהרה: אם רוצים להפיק חומר מסוג שעוד לא קיים כדי לראות את האפקט שלו במערכת בסיסית מסוימת, אסור יהיה להפיק את החומר הזה כי הוא מופק מחולדות? מה המובן של המשפט שבסעיף (ב)?
עדנה הראל
כלומר השאלה היא אם סעיף קטן (ב) מיועד אך ורק לתחומי התעשייה והייצור או הוא יכול לחול גם על כל המחקר המדעי הבסיסי, בגלל המילים "בדיקה של חומרים" אינני חושבת שזאת מטרת הסעיף.
מרב ישראלי
אמרו שיש דברים נוספים חוץ מקוסמטיקה שלפעמים נבדקים כך, כמו צורכי משרד או חפצים מסוג זה.
זלינה בן גרשון
המילים "חומרים וחפצים" מופיעות גם בחוק הקיים והכוונה הייתה לאביזרים רפואיים, למשל, למכשור רפואי, לחומרים מסוג זה. חומר שמשמש חוט תפירה לניתוח, למשל, צריך להיכלל כאן.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן איך מבהירים זאת?
יפעת סולל
יש באמת בעיה בניסוח של הסעיף. מלכתחילה הוא נועד למנוע עריכת ניסויים בבעלי חיים בדברים שאין בהם צורך רפואי. על כן הייתי מגדירה אותו, במתכונת של סעיף 10(א), כך: "לא ייערכו ניסויים בחומרים, חומרי ניקוי או חפצים שאינם לצורכי בריאות". אפשר להתווכח על הגדרות הרכיבים.
רות ארנון
אך אם אלה חומרי קוסמטיקה שמקלפים את העור, זה בסדר?
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לצמצם זאת?
מרב ישראלי
אפשר לצמצם ל"חומרים וחפצים שבתחומי הקוסמטיקה, חומרי הניקוי ומוצרי המשרד" – לשלושת אלה יש התייחסות של האיחוד האירופי למיטב ידיעתי.
אהוד זיו
לדעתי כל הסעיף מיותר.
היו"ר זבולון אורלב
כבר אמרנו קודם שנחזור לדון בעיקרון של הסעיף הזה אחרי שנדע מהו הנוסח האירופי. כרגע אנחנו שוקלים אפשרות של ניסוח מסוים כדי להעביר נוסח סביר לצורך הקריאה הראשונה – עד שיהיה לנו הנוסח האירופי. המטרה היא למזער נזקים, וליצור ניסוח שאפשר לחיות אתו בינתיים.

ההערה של פרופ' זיו חשובה מאוד. אין לנו כוונה להגביל את המחקר המדעי. אפשר לכתוב "למעט מחקר".
אהוד זיו
אפשר להגביל לבריאות ולמחקר.
אהוד פלג
בכל חברה מסחרית יש היום מחלקת מחקר.
אהוד זיו
חשוב להבהיר. גוף מהתעשייה לא יעשה ניסויים בבעלי חיים אם הוא לא חייב לעשות זאת. זה יקר ומיותר.
היו"ר זבולון אורלב
אתה אומר זאת, פרופ' זיו, אתה לא מהתעשייה.
אהוד פלג
זה עניין של חישובי כדאיות כלכלית. עובדה ש"טבע" מרוויחה 276 מיליון דולר ברבעון האחרון.
היו"ר זבולון אורלב
אולם אין כאן נציג ל"טבע" ואי-אפשר להשמיץ אותה כאן.
עדנה הראל
אולי ייכתב: "לא ייערך ניסוי לצרכים מסחריים" או "לצורכי פיתוח תעשייתי"? אני מבינה מהדוברים שזאת הכוונה. לכן קודם כול נצמצם את הדיון. התעשיינים ישמיעו את דעתם כאן אך יהיה ברור שהסעיף מיועד אך ורק להם.
זלינה בן גרשון
אבל שוב חוזרים לשאלה הבסיסית: אם מתירים בחוק להמשיך לפתח מוצרים למטרות קוסמטיות, תהיה למוצרים הללו השפעה רפואית.
עדנה הראל
אבל כתוב "אלא אם לצורך השפעתו על הבריאות". בכל מקרה צריך לצמצם את המחלוקת כדי שיהיה ברור שהדברים לא חלים על המחקר הבסיסי. בדיון על התעשייה נברר מה ראוי ומה לא ראוי.
יפעת סולל
מהסעיף המקורי בחוק עולה שגם את הקוסמטיקה וגם את חומרי הניקוי לא ראוי להכניס לשאר הניסויים, מאחר שאלה אינם מוצרים שנועדו לקידום הרפואה או להצלת חיי אדם. הניסוח כאן אמור היה להחמיר את מה שהיה בחוק הקיים ולהטיל פיקוח נוסף על התחומים הללו. אולם בעצם הניסוח כאן מקל עם המצב היום.

לדעתי יש להגדיר את המוצרים הללו – מוצרים מסחריים, תעשייתיים, מוצרים משרדיים ועוד – ולקבוע שאי-אפשר לערוך ניסוי במקרה שלהם מאחר שאין אלה דברים שלצורכי בריאות.
איילת סלע-רייז
הבעיה היא גם מניעתית.
אהוד זיו
אולי נשמע דוגמה?
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה שאיני עוסק במחשבות הללו. לא התכוונתי לכל אלה. גם לא הרגשתי שח"כ שריד מתכוון להן. צריך למצוא כאן ניסוח יצירתי. החוק הקיים מאפשר למועצה לבצע ניסויים בדברים שהם לא לצורך בריאות. רצינו למנוע זאת. לא רצינו למנוע את המחקר הבסיסי. לא התכוונו לעשות שום דבר גורף. היה פתח ורצינו לסגור אותו כי בפועל הוא לא קיים. אנחנו סוגרים משהו שבין כך ובין כך אין בו צורך. זאת הייתה כל הכוונה שלנו.
עדנה הראל
אקרא את הנוסח שאני מציעה: "לא ייערך ניסוי שנועד לבדיקה או ייצור של חומרים או חפצים לצרכים מסחריים או לצורכי פיתוח תעשייתי, לרבות חומרי ניקוי ומוצרי קוסמטיקה כאמור בסעיף קטן (א), ושאינו לצורך בדיקת השפעתו של החומר או החפץ על הבריאות".
מרב ישראלי
אך יש להחליט אם להוריד את המילים "כאמור בסעיף קטן (א)". זה חלק מהדיון הראשון.
היו"ר זבולון אורלב
לכן נשאיר זאת כרגע. נוסיף את ההערה של עו"ד הראל. אנחנו דנים כעת בנוסח סעיף 10(ב) בתוספת שאמרה עו"ד הראל.
מיכה לשם
אני חבר הפורום של האוניברסיטאות וגם חבר המועצה לניסויים בבעלי חיים. הדיון כאן קצת עקר. אנחנו מנסים להחליף את עבודת המועצה. בשביל זה המועצה קיימת, בשביל זה הוועדות קיימות. יש להן מומחיות בכל הגוונים. סעיף כזה מנסה להגדיר דברים שהם מאוד מאוד מוגבלים. לפי נוסח זה נמנע ניסויים במערכת הביטחון. הגז שהשתמשו בו במוסקווה עכשיו צריך לעבור בדיקות בריאות.
היו"ר זבולון אורלב
למיטב ידיעתי יש בהצעת החוק סעיף כללי שפוטר את מערכת הביטחון מהחוק.
מיכה לשם
הם צריכים לעבור את אותן הוועדות.
זלינה בן גרשון
אך לא אצלנו.
מיכה לשם
מדברים כאן גם על מוצרים משרדיים. הקרינה מנורות הנאון שבחדר הוועדה לא צריכה להיבדק? צריך לבדוק אותה. לכן הנוסח לא מתאים אלא אם כן מרחיבים את היריעה וכוללים ב"בריאות האדם" מוצרים ממוצרים שונים: עגבניות, חומרי הדברה לגידולים החקלאיים, מוצרים שמגנים על ציפורים נודדות מפני קרינה של אנטנות ועוד ועוד. איננו יכולים לצפות מראש את כל הווריאציות שיכולות לעלות בעתיד ושתהיה בהן חשיבות לניסויים בבעלי חיים.

מטרת האנשים שמעלים את הסעיף הזה היא להגביל מאוד את הניסויים בבעלי חיים, בכל צורה שהיא. אך אי-אפשר להגדיר כאן מהם כל השימושים האפשריים לניסויים בבעלי חיים שעלולים לעלות בעתיד.
היו"ר זבולון אורלב
לפי סעיף 10(ב) המוצע לצורך בדיקת השפעה על הבריאות מותר למועצה לתת היתר. אינני מבין את ההערה. המבחן הוא מבחן הבריאות. המועצה יכולה להתיר ניסויים בנוגע לכל דבר שיש בו השפעה על הבריאות. לפי נוסח הסעיף היום המועצה יכולה להתיר ניסויים גם אם הם אינם לצורך בריאות. פרופ' לשם רוצה לתת היתר לניסויים גם במקרים שאין בהם שום קשר לבריאות? אני לא רוצה בכך. זה ההבדל בינינו. אם לנורת הנאון יש השפעה על הבריאות צריך לשכנע את המועצה בכך, וההיתר יינתן. אין הגבלה של שום ניסוי שקשור בבריאות.

כתוב כאן, ואני מנסח זאת על דרך החיוב, שלצורך בריאות מותר לבדוק חפצים חומרים. למועצה יש היתר לתת אישור לכך. זה ההבדל בין הסעיף הקיים היום לסעיף החדש.
קריאה
כתוב שאי-אפשר לבדוק דבר שהוא לקוסמטיקה אלא אם הוא לצורך בריאות.
היו"ר זבולון אורלב
פרופ' הוכשטיין שלום לך, לצערי איחרת לדיון. הנושא כבר נדון. תש כוחי כבר.

הכוונה כאן ברורה מאוד. לפי הסעיף המקורי מותר לעשות ניסויים שהם לא לצורכי בריאות האדם. לפי הסעיף החדש זה יהיה אסור. זה פשוט מאוד. אני מצטער על הניסוחים המשפטיים אך בעברית שלי ההבדל פשוט מאוד.
אהוד זיו
מה בנוגע למדע הבסיסי?
היו"ר זבולון אורלב
הסעיף אינו חל על מחקר. אני אומר זאת חד וחלק. הגבלנו אותו לפיתוח תעשייתי.
מישל בלאיש
מה בנוגע לבריאות בעלי חיים? איך יבדקו מזון של בעלי חיים?
מישל בלאיש
מה בנוגע לחיסונים של עופות? או אם אדם פיתח מזון לבעלי חיים ומבקש לבדוק אותו על קבוצת כלבים, כדי לוודא שהוא בסדר? מה בנוגע לחיסון? הרי צריך לבדוק אותו.
היו"ר זבולון אורלב
ד"ר בלאיש, אתה צודק בהחלט. בעל פעם פותחים כאן חלונות חדשים.
מיכאל שיקלר
אני מטעם התעשיות הביו-טכנולוגיות. אני מתנגד להצעה להוציא אותנו מקבוצת המקרים שיקבלו היתר.
היו"ר זבולון אורלב
נזמין את כל התעשיינים לדיון נוסף. אשמח אם גם מר שיקלר יסייע בהעברת רשימת שמות. מחובתנו לקיים דיון על השפעת הסעיף על חופש העיסוק ונעשה זאת. אינני בטוח שנקבל את דעתם של התעשיינים אך נמלא את החובה בתשומת לב ובנפש חפצה להקשיב לתעשיינים.

אני מבקש לשמוע התייחסות להערת ד"ר בלאיש.
אהוד פלג
ראשית אני מבקש לומר עוד משהו, נדמה לי שזה רצוי כדי ליישר קו. החידוש כפי שהבנו אותו עד עכשיו הוא שניסויים שאינם לצורכי בריאות ייאסרו ולא יותרו, כמו בנוסח הקיים, גם על-פי היתר ממליאת המועצה.

לדעתי הוויכוח כאן הוא בשאלה אם לצורך בדיקה או ייצור של מוצר כלשהו מותר לעשות ניסוי בבעלי חיים כדי לבדוק את השפעתו על הבריאות.
היו"ר זבולון אורלב
הוויכוח הזה נגמר. אני מבקש לשמוע תשובה להערתו של ד"ר בלאיש. אני גמרתי את הוויכוח הקודם, אצלי המבחן הוא מבחן הבריאות בלבד. לא נגביל שום הגבלה נוספת מעבר למה שמוגבל בחוק. זאת עמדתי, זה ההסכם שלי עם ח"כ שריד. אנחנו רוצים להגביל דברים שאינם לצורך בריאות. אני מודה למדענים שגם הם מסכימים לכך. אין צורך לעשות ניסויים שאינם לצורכי בריאות במקרים של פיתוח תעשייתי וכולי.

עלתה כאן שאלה בנוגע לבריאותם של בעלי החיים. הארגונים הרי רגישים לבריאותם של בעלי חיים, נכון?
ענת רפואה
אני מציעה שנתייחס למה שמציע החוק האירופי. הוא מתייחס לקוסמטיקה ולחומרי ניקוי בלבד, ולא לשום דבר אחר.
יאיר דגני
נכון. צריך לצמצם את השימושים הספציפיים שאינם לצורכי בריאות. אני ראש אגף מדעי החיים וגם חבר המועצה לניסויים בבעלי חיים.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר ההצעה היא שסעיף קטן (ב) יהיה: "לא ייערך ניסוי שנועד לבדיקה או ייצור של חומרי ניקוי או קוסמטיקה".
זלינה בן גרשון
"אלא לצורכי בריאות".
ענת רפואה
"לא ייערך ניסוי שנועד לבדיקה או ייצור של חומרים קוסמטיים או חומרי ניקוי".
היו"ר זבולון אורלב
כלומר ההצעה היא להשמיט את המילים: "חומרים או חפצים לרבות".
יהודה גלעד
כלומר לא מגבילים ניסויים בבעלי חיים לצורך חומרים לבעלי חיים.
היו"ר זבולון אורלב
אם נקבל את הגרסה הזאת יהיה מותר לעשות ניסויים בבעלי חיים לצורך בדיקת חיסונים לבעלי חיים, מזון להם וכולי?
ענת רפואה
הסעיף הזה אינו מתייחס לנושאים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חוזר על שאלתי. אם מקבלים את הגרסה החוק מתיר את הניסויים שנציג משרד החקלאות דיבר עליהם?
ענת רפואה
אני צריכה לבדוק את השאלה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שד"ר בלאיש יבדוק עם היועצת המשפטית של משרדו אם החוק יאפשר ניסויים בבעלי חיים לצרכים שהתבקשו אם יתבצע כאן תיקון כך שהסעיף יכלול כולל רק חומרי ניקוי וקוסמטיקה. גם זה נושא לדיון: ניסוי לצורכי בריאותם או רווחתם של בעלי חיים. מעניין לדעת מה תהיה עמדת הארגונים בנושא זה.
מישל בלאיש
גם בחומרי ניקוי יש בעיה. יש מחלת כלבים מידבקת שמחייבת חיטוי. אם ייכללו כאן חומרי ניקוי זאת בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
לא, משום שהחיטוי הוא לרווחתם של בעלי החיים.
הניסוח יהיה כזה
"לא ייערך ניסוי שנועד לבדיקה או ייצור של חומרי ניקוי או מוצרי קוסמטיקה" – עכשיו כבר אין צורך בהתייחסות לתעשייה – "כאמור בסעיף קטן (א), שאינו לצורך בדיקת השפעתו של חומרי הניקוי או מוצרי הקוסמטיקה על הבריאות".

את השאלה בנוגע לבריאותם ורווחתם של בעלי החיים אנחנו משאירים לבדיקה בהמשך.

החידוש כאן הוא שעד עתה המועצה יכלה להתיר ניסוי גם אם הוא אינו לצורכי בריאות. כעת הוא אסור. אמרנו זאת לאורך כל הדרך. אנחנו עקביים ולא תצליחו לבלבל אותנו.

כאמור, ד"ר בלאיש יעשה שיעורי בית ויבדוק אם הניסוח המוצע – "למעט בריאותם ורווחתם של בעלי חיים" מגדיר את הצרכים נכון. גם הארגונים יבדקו מה עמדתם העקרונית בסוגיה. נדון בה לקראת קריאה ראשונה או לקראת קריאה שנייה ושלישית. לא תישמע טענה של נושא חדש. החוק לא יושלם לפני שהסוגיה הזאת תידון ותוכרע.
אהוד פלג
אני מבקש להוסיף כאן את מה שהוחלט קודם: שההיתר לצורך בריאות ניתן רק על-ידי המועצה.
מרב ישראלי
המועצה ומליאתה.
אהוד פלג
רק בנוגע לסעיף קטן (ב).
היו"ר זבולון אורלב
כן.
אהוד פלג
קודם גם נקבע שהנוסח האירופי יוצג לפני הוועדה לפני ניסוח סופי של הסעיף. אני מבקש שזה יירשם.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. כל זה כפוף לכך שיתקיים דיון נוסף אחרי שיוצג לפנינו הנוסח האירופי. אינני יכול להתחייב מתי זה יהיה: לקראת קריאה ראשונה או לקראת קריאה שנייה ושלישית. הכול יהיה כפי שיסכימו חברי הכנסת המציעים והכול כפוף לרוב בוועדה.
ברוריה אגרסט
אני מבקשת לומר מילה אחת על הטענה בנוגע לבריאות. לבריאות פנים רבות. מה דינו של "מייק-אפ" שמיוצר לאנשים שיש להם כוויות על הפנים והם מבקשים להשתמש בו כדי להסתירם?
היו"ר זבולון אורלב
זאת שאלה למועצה.
מרב ישראלי
נשארה סתירה פנימית בסעיף, וצריך להגיע להכרעה עקרונית בעניין זה: מוצרי קוסמטיקה שאינם לצורכי בריאות: שפתון, מסקרה, צבע לשער – יינתן להם אישור לניסויים?
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מבין את השאלה. לדעתי הכרענו בה. אם למוצר יש השפעה על הבריאות, הוא ייבדק.
יאיר דגני
הם ייבדקו רק אם יש צורך בכך, לעניין השפעתם על הבריאות.
מרב ישראלי
אם כן יש למחוק את סעיף קטן (א). לפי סעיף קטן (א) אם המוצר עצמו אינו לצורכי בריאות, אסור לבדוק אותו בניסוי.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים להיות בטוחים שמוצר שאין לו השפעה על הבריאות לא ייבדק בניסוי.
מרב ישראלי
זה נמצא בסעיף קטן (ב). זה יהיה ברור אם סעיף קטן (ב) יישאר.
אהוד פלג
לא.
זלינה בן גרשון
המוצר אינו לצורכי בריאות אבל השפעתו יכולה להזיק לבריאות.
אהוד פלג
עו"ד ישראלי נגעה בנקודה החשובה. החידוש בסעיף הוא שניסויים שאינם לצורך בדיקת השפעה על הבריאות ייאסרו במוצרי קוסמטיקה. כך קובע סעיף 10(א). סעיף 10(ב) קובע שניסויים שהם לבדיקת ההשפעה על הבריאות, גם בנוגע למוצרי קוסמטיקה, על יקבלו אישור ידי מליאת המועצה.

הפרקטיקה מראה שכל הניסויים שמתבצעים על בעלי חיים הם כדי לבדוק השפעה על הבריאות. לכן ממילא בפרקטיקה שני הסעיפים הללו מתנגשים. היום, למיטב ידיעתי, אין ניסוי בבעל חיים לצורך בדיקת מוצר קוסמטיקה אלא כדי לבדוק את השפעתו על הבריאות. לשם מה עושים ניסוי?
היו"ר זבולון אורלב
לכן סעיף קטן (א) מיותר.
אהוד פלג
לכן בעצם כוונתו היפה של התיקון בסעיף 10(א) מתבטלת לאור סעיף 10(ב).
היו"ר זבולון אורלב
לכן אפשר למחוק את סעיף קטן (א).
קריאה
לא, את סעיף קטן (ב).
אהוד פלג
לכן יש מקום לחזור לכוונה המקורית של התיקון. הכוונה הייתה לשאול: האם כדי לייצר את השפתון המיליון ואחד יש צורך לעשות ניסוי בבעל חיים ולגרום לו סבל?
יהודה גלעד
הדברים הוצבו על חודם. הוויכוח הוא על השפתון המיליון ואחד. באמת יש סתירה בין סעיף קטן (א) לסעיף קטן (ב). כשמדובר בחומר קוסמטי נוסף חדש שמישהו רוצה לפתח, מותר יהיה לבדוק את השפעתו לצורכי הבריאות על בעלי חיים? ייתכן שהמחוקק יטען שבמדינה מספיקים השפתונים הקיימים ולא תותר בדיקת השפתון המיליון ואחד. אין בכך מניעה של העיסוק של מי שירצה לפתח את השפתון. הרי אפשר לבדוק במקום אחר. צריך לשמוע ממשרד הבריאות מה הנהלים במקרה כזה. האם המדינה הזאת צריכה להיות המקום שבו יפתחו עוד ועוד מוצרים לצרכים קוסמטיים ויבקשו ניסויים בבעלי חיים כדי לבדוק שאין פגיעה בבריאות? אינני משוכנע שמדינת ישראל צריכה להיות מקום כזה, שכדי לפתח עוד ועוד מוצרי קוסמטיקה יתיר עוד ועוד ניסויים.
רות ארנון
אך יש כאן כמה וכמה חברות לפיתוח מוצרי קוסמטיקה. זאת עובדה.
יהודה גלעד
שיעשו את הבדיקות בחוץ לארץ, אני לא יודע. אנחנו לא צריכים להיות המקום שמאפשר זאת.
זלינה בן גרשון
הרב גלעד חידד היטב את השאלה. למועצה כמובן אין עמדה בשאלה אם יש לפתח את השפתון המיליון ואחד. אך יש למועצה עמדה בנושא אחר: אם אכן הוא יפותח בארץ, בטיחותו צריכה להיבדק.
יהודה גלעד
ואם הוא ייבדק בחו"ל?
יוסי אורלי
זה מוסרי?
היו"ר זבולון אורלב
מבחינת ד"ר בן גרשון זה בסדר.

אני חושב שהשאלה והתשובה מעמידה אותנו בדילמה האמתית. איש מאתנו לא היה רוצה שיהיו חומרים קוסמטיים שהשפעתם על הבריאות לא נבדקה. מנקודת המבט של המדען לא חשוב אם החומר מפותח בישראל או בארצות הברית. המדען אחראי לבריאותם של בני האדם. הדילמה היא אם הנושא אינו פוגע בחופש העיסוק. בנושא זה נקיים דיון בהשתתפות הנוגעים בדבר, משום שיש לנושא השפעה על חופש העיסוק.

אני נוטה לעמדתו של הרב גלעד. אך יש להסכים, וזאת הפשרה עם ח"כ שריד, שבכל מקרה לא ייתכן במדינה חומר שצריך היה להיבדק מבחינת השפעתו על הבריאות אך לא נבדק. במקרה כזה אם יש צורך בניסויים בבעלי חיים יינתן היתר לכך.
יהודה גלעד
אם זה אכן כך, סעיף קטן (ב) יישאר.
היו"ר זבולון אורלב
הוחלט שלא לקיים כעת את הדיון העקרוני. הוא יתקיים בהשתתפות הנוגעים בדבר. אני מבקש מהנוכחים שלא לבקש את רשות הדיבור בנושא זה. הוא יידון בעתיד.
יגאל קסלר
אני נציג התעשיינים. אני לא מבקש לדבר כרגע על חופש העיסוק.
היו"ר זבולון אורלב
מר קסלר, אתה מוותר על רשות הדיבור שלך בדיון הבא שיהיה בסוגיה הזאת? הדברים יידונו. חבל על הזמן. מי עוד מבקש לדבר, ועל מה?
תומר שמעיה
אני מבקש להוסיף מידע שיכול להקל.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שתעשה זאת בדיון שיתקיים, מר שמעיה. אני לפחות אשכח את מה שתוסיף לנו עכשיו. אני מזמין את מר שמעיה לדיון ההוא ומבטיח לו שתינתן לו רשות הדיבור.

סעיף 10 נשאר בדילמה, והכול כפוף כאמור לנוסח האירופי ולהזמנת התעשיינים. זה סעיף קטן שמעורר כל-כך הרבה בעיות.

נעבור לסעיף 5 להצעת החוק.
מרב ישראלי
בסעיף זה מוצע להוסיף סעיף נוסף לחוק, סעיף 10א. זה הסעיף שח"כ שריד ביקש שלא יידון בהיעדרו.
היו"ר זבולון אורלב
זה סעיף הקופים.
מרב ישראלי
אני קוראת את הסעיף.
שמואל בן ששון
אני עוסק בחקר הסרטן. הסעיף הזה אינו "סעיף קופים" אלא "סעיף בעלי חיים". אני מבקש להבהיר: מערך המחקר היום הוא מערך גלובלי, בין-לאומי. אחד הכלים החשובים ביותר בשנים האחרונות הם בעלי חיים טרנס-גניים: אלה כל מיני מודלים של מחלות, מייצרים עכברים שפוגעים בהם בגן שגורם להם לחלות במחלה כלשהי, משהו שקושר למחלה אחרת. לא כל המודלים מיוצרים בארץ, רובם מיוצרים בארצות אחרות. לשמחתנו גם במדינת ישראל יש מודלים ייחודיים של עכברים טרנס-גניים. דוגמה שנייה היא מודל שפותח בבית הספר לרפואה אצלנו באוניברסיטה העברית, ופרופ' זיו היה שותף בכיר לו. זהו פיתוח של בעל חיים שגדל ליד ים המלח, הפסמון. זהו מודל ייחודי בין-לאומי לסוכרת מסוג 2. אין מודל מוצלח ממנו היום.

לייסוד הקווים הללו של היצורים הטרנס-גניים יש עלויות רבות. יש עלויות רבות לפיתוח מודל הפסמון. כדי שהמוסדות יוכלו להחזיק את הראש מעל המים הם "סוחרים" בדברים האלה. למשל יש בארץ מושבה של פסמונים שיש לה ביקוש, ובצדק. הסעיף הזה מנסה להרוג את העניין הזה. לכן אין לקרוא לו "סעיף הקופים". זה לא מדויק, כמו שהביטוי הדמגוגי "השפתון המיליון ואחד" אינו מדויק. יש הרי דוגמאות אחרות, כמו מוצרים לקרחת למשל.

אני מבהיר שהחוקרים הם שעוסקים בפעילות הזאת, אך כדי שהמערכת תהיה כדאית מבחינה כלכלית מייסדים בעל חיים מסוים, עכבר כלשהו, ואחר כך נותנים אותו לחברה ששומרת את הסוג הזה ומודיעה לציבור הרחב בעולם שאפשר לקבל אותו ממנה. זה נכון בנוגע לבעלי חיים, גנים ועוד.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש להעיר הערה לסדר, לחברי הכנסת: אני מוטרד מאוד מלוח הזמנים של סיום הכנסת. הדיונים כאן חובקי עולם, ובצדק. התקנון מאפשר לנו לפצל חוק. בשלב הזה אפשר להצביע על הסעיפים שאין בהם מחלוקות נוראיות בנפרד. יש צורך באישור המליאה לכך, כי המליאה אישרה את הצעת החוק כמות שהיא. למשל, המועצה להשכלה גבוהה מבקשת עיכוב של סעיף 3 את הסעיף הזה אפשר להוריד, ולקבוע שעל סעיף השקיפות, סעיף הביקורים וסעיף ניגוד העניינים תהיה הצבעה. אולי יש סעיפים נוספים כמו סעיף חיית בר בסכנת הכחדה.
אהוד זיו
לא, יש הרבה בעיות בסעיף זה.
היו"ר זבולון אורלב
בכל מקרה בסעיפים שפחות או יותר אין בעיות אפשר להתקדם ולרוץ קדימה. הייתי מפצל את החוק גם לארבעה פיצולים, מצדי. החוק כבד בהרבה ממה שחשבנו בהתחלה. ואם נפצל נוכל לקדם כל פרק ברגע שנגמור לדון בו. נוכל להביאו לקריאה ראשונה ולהעבירו.
עמוס רולידר
אני רוצה להבין שוב את העמדה. הדיון הזה שכנע אותי יותר מקודם ששתי הוועדות שהקימה המועצה להשכלה גבוהה חשובות ונכונות.
היו"ר זבולון אורלב
אך אין אינן קשורות לסעיפים אחרים שאפשר לפצל. ההצעה שלי נועדה להיענות לבקשת המועצה להשכלה גבוהה. יו"ר ועדת חינוך ותרבות, גם בשל תפקידו וגם בשל אישיותו, אינו יכול לסרב לבקשה כזאת שנשמעת על פניה הגיונית. אולם אינני מסכים כל-כך לדחייה של שלושה חודשים. אני כבר מבקש לקצר את התקופה הזאת, כי גם המועצה להשכלה גבוהה צריכה להתחשב בנו. הצעת החוק כבר עברה שלב טרומי והיו כבר שני דיונים בעניינה. נקבע זמן של חודש וחצי, ואתם תזרזו את הדיונים.

אם כן גם בעניין הזה הסכמנו. סעיף 3 להצעת החוק יעוכב בחודש וחצי בכלל הטכניקה של הפיצול.
יהודה גלעד
אני מסכים לכך.
היו"ר זבולון אורלב
הכול יהיה כפוף להסכמת ח"כ שריד. אנחנו "התחבקנו" בעניין זה, והסכמנו לפעול רק בהסכמה.

נעצור לרגע את הדיון בסעיף שהתחלנו בו. פרופ' בן ששון יהיה הראשון שידבר שוב בדיון הבא שיעסוק בסעיף 10.

אני מבקש לסרוק כרגע את הבעיות:

אנחנו מבקשים להביא בהצעה המצומצמת את סעיף 1 להצעת החוק – ביקורים של חברי מועצה. סעיף 2, ניגוד העניינים, נוגע לסעיף 6 להצעת החוק; נדון בסעיף זה מיד ונראה אם אפשר להעביר אותו. את סעיף 3, סעיף 4 וסעיף 5 אני משאיר כרגע. יש שם בעיות. מה בנוגע לסעיף 6 להצעת החוק – תיקון סעיף 14? יש כאן בעיות עקרוניות?
יגאל קסלר
התעשייה הושמטה מהמקום הזה. מדוע שהיא לא תקבל מעמד זהה?
היו"ר זבולון אורלב
זאת כוונת המחוקק, במפורש ובגלוי. אני מבין שהתעשייה מתנגדת. אני מודה שזאת הייתה הכוונה הגלויה של המחוקק. זה חלק מהעניין של הגברת הפיקוח. יש למישהו בעיה עקרונית בנושא זה?
אהוד זיו
כל הדיונים כאן יורדים לעומק הדברים. לכן כדאי להתעמק בכל סעיף שאפשר. נושא הוועדות הפנימיות שנדון בסעיף 6 להצעת החוק יכול לעורר מחלוקת. גם הפתרון שהוצע אינו נכון לדעתי. אך לדעתי גם יש להוסיף הגברה של הפיקוח. לדעתי שני הדברים החשובים להצעת החוק הם השקיפות והפיקוח וסעיף זה נוגע לפיקוח.

האקדמיה והמועצה הלאומית לניסויים בבעלי חיים נכנסים לסעיף זה ולדעתי כדאי לקיים דיון יסודי בנושא.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. שמעתי. ח"כ שריד מצטרף לדיון ואני מבהיר לו שאני כרגע עושה סריקה כדי לבדוק מה עומק הדיון הנדרש בכל אחד מהנושאים. אני מבקש להעלות לפני ח"כ שריד הצעה שנפצל את הצעת החוק. יש כאן סעיפים שיחסית קל להגיע להסכמה בהם, ויש סעיפים אחרים שדורשים דיון מעמיק יותר. מאז עזב ח"כ שריד את הדיון עוד לא גמרנו את סעיף 10 המוצע. יש שם המון בעיות. עוד לא הגענו לסעיף הקופים.

חשבתי להשתמש בסעיף בתקנון הכנסת שמאפשר פיצול הצעת חוק לקראת קריאה ראשונה, באישור המליאה. במקום להמתין להשלמת כל סעיפי החוק, נוכל לפצל ולהעביר לקריאה ראשונה סעיפים שאין בהם בעיות קשות מאוד.

הבנתי את הבעיה בנוגע לוועדות הפנימיות. לא הייתי מתחשב בסוגיה הזאת בהם אלא מפני ההערה של פרופ' זיו.

מה בנוגע לסעיף 7 להצעת החוק – הוספת סעיף 14א לחוק העיקרי?
אהוד זיו
התבקשתי על-ידי נציגי המשרד לאיכות הסביבה, האנשים מרשות הגנים הלאומיים שהם המורשים בנושא היום, להעלות כאן עניין מסוים. היום אנשי רשות הגנים הם המורשים בנושא והם רוצים להיות שותפים להחלטה. יש מערכת קשה וחזקה שכולנו כפופים לה. לדעתי כדאי לשמוע אותם ולא לדון בהיעדרם בנושא.
היו"ר זבולון אורלב
אני קורא את סעיף 14א המוצע. אנחנו מגבירים את הפיקוח על חיות הבר. איננו אוסרים ניסויים, אלא קובעים שמליאת המועצה תאשר.
צחי דותן
ראשית אנחנו מבקשים שייכתב "חיות הבר" ולא "חיות הבר בסכנת הכחדה".
היו"ר זבולון אורלב
זה לא מקובל עלינו.
צחי דותן
שנית היום חוק חיות הבר נאכף על-ידי רשות שמורות הטבע והגנים שהיא כפופה למשרד לאיכות הסביבה בצורה מסוימת. שר החקלאות אינו עוסק היום בחיות הבר. גם למועצה הלאומית לניסויים בבעלי חיים אין כלים לבדוק את הבקשות.
לימור גתי
יש גם החלטת ממשלה בנושא זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שההחלטה תומצא לי.
יוסי שריד
לשר החקלאות יש גם אינטרסים נוספים: טורפי בהמות, לא טורפי בהמות ועוד.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר, נתקן את הסעיף. השר לאיכות הסביבה יקבע את הרשימה בהתייעצות עם שר החקלאות. זאת למען הזהירות המונעת ולצורך הקריאה הראשונה. אחר כך נמשיך בבירורים.
אהוד זיו
אני מבקש לקרוא מכתב של פרופ' אברהם חיים, שהיה יו"ר קבוצת הזואולוגים. הוא ביקש ממני לקרוא אותו כאן.

"החתום מטה הוא פרופסור לזואולוגיה העוסק זה 35 שנה במחקר זואולוגי ועד לפני שלושה חודשים נשא בתפקיד יו"ר ועד החברה הישראלית לזואולוגיה. עיינתי בתיקון להצעת החוק ולהלן הערותיי כזואולוג:

למיטב ידיעתי וכפי שאנו נוהגים במשך שנים רבות, על מנת לבצע ניסויים בבעלי חיים מהטבע עלינו לקבל היתר ללכידה והחזקה של ערכי טבע מוגנים. היתר זה ניתן על-ידי רשות הטבע והגנים. לכן סעיף זה נראה לי בעייתי בהצעת החוק, מאחר שרשות הטבע והגנים היא האחראית לחיות הבר. הצעת החוק מוסיפה אינסטנצייה מיותרת".

הפסקה הבאה נוגעת לסעיף העברת בעלי החיים לחו"ל.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן תיקנו את סעיף 14א ובמקום שר החקלאות נקבע את השר לאיכות הסביבה.
אהוד זיו
יש עוד נושא שעלה – הצלת חיות הבר. צריך לזכור שגם הנושא הזה קיים.
היו"ר זבולון אורלב
האמור בסעיף זה איננו סותר זאת. הטענה היא שייתכן שצריך להוסיף הגנה. כאמור לא תישמע טענה של נושא חדש.
יוסי שריד
איך הסעיף קשור להצלת חיות בר?
זלינה בן גרשון
הפריון של הפנדה, למשל.
אהוד זיו
אני מדבר על ירבוע המדבר המצויץ. חיית בר לפי ההגדרה כאן יכולה להיות גם חיה שזה 72 דורות גדלה בבית חיות לניסוי, למשל הפסמון שלי. הוא חי בטבע, אני לא צד פסמונים. צדו אותם בשנת 1969. אם אני צריך לעשות ניסוי רגיל בפסמון, שכמו ששמעתם מפרופ' בן ששון זאת אחת החיות המוצלחות כמודל לסוכרת מסוג 2 אך היא חיית בר בארץ. האם כדי לעשות ניסויים במקבילה שלה עליי לבקש היתר מהמועצה?
יוסי שריד
אולי.
שמואל בן ששון
אך הפסמון אינו בסכנת הכחדה.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה שפרופ' זיו מעורר אינה שאלה עקרונית. ח"כ שריד ואני לא התכוונו למצב הזה, לחיה הזאת. אני על כל פנים לא התכוונתי לכך. החיה הזאת נמצאת במעבדה. אנחנו יודעים למה אנחנו מתכוונים: לחיות בר שבטבע.
אהוד זיו
לחיות ניצודות?
יוסי שריד
כן.
מרב ישראלי
עלינו להחליט למה הכוונה. ההגדרה צריכה להיות ברורה יותר.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מסכימים לביטוי "חיות בר ניצודות". אנחנו רוצים לפצל את הסעיף הזה. את המונח המשפטי הנכון נמצא לקראת הקריאה השנייה והשלישית. יש בינינו הסכמה שאנחנו מתכוונים לחיית בר ניצודה. יש הסכמה על המהות.
יוסי שריד
כל חיה היא ניצודה. היא נלקחה מהטבע.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שתהיה הבנה שאין מחלוקת מהותית בין פרופ' זיו לבינינו, אלא יש בעיה של ניסוח. נשאיר זאת לקריאה שנייה ושלישית. אמרתי זאת לפרוטוקול.
מיכה לשם
הניסוח הזה בא להקשות על המחקר בחיות בר, ובבסיסו ההנחה שהמחקר פוגע בחיות או מקדם את הכחדתן. זה רחוק מהאמת. הפגיעה העיקרית בביורוקרטיה הנוספת הזאת תהיה בחיות הבר. המועצה הלאומית לניסויים בבעלי חיים מתכנסת שלוש פעמים בשנה. עיקר הפגיעה בזואולוגים, באנשים שחוקרים את הטבע, בחברה להגנת הטבע – אנשים שעיקר עיסוקם במינים האלה שבסכנת הכחדה או שרוצים להחזירם לטבע. אני מזכיר את הציפורים הנודדות, את הזנים הנדירים שקיימים אצלנו. קבלת האישור לכל ניסוי תהיה כל-כך מסורבלת.

אני פסיכולוג במקצועי. אני עוסק גם במחקרים בבעלי חיים במסגרת הפסיכולוגיה.
יוסי שריד
פרופ' לשם, אנחנו באים להקשות.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו באים במפורש להקשות ולהכביד מאוד כל ניסוי וניסוי. אך כתוב כאן "אלא במליאת המועצה". איננו אוסרים זאת. אנחנו רק מקשים.
מיכה לשם
המועצה נפגשת שלוש פעמים בשנה. היא לא מגיעה לדיון בניסויים בכל פעם שיש ניסוי.
היו"ר זבולון אורלב
שהמועצה תתכנס עשרים פעמים בשנה. מה זה מעניין אותי?
יוסי שריד
אין לי התנגדות שהסמכות תישאר בידי רשות הגנים הלאומיים.
מיכה לשם
אני מבקש לסיים את דבריי: המחקר בא בעיקר להגן על הזנים הללו. הדרישה היא שמליאת המועצה תאשר את כל הבדיקות של חיות כאלה, שתאשר ספירת דגים בברכות, למשל. גם דגים וציפורים נופלים בגדר החוק. כל דבר כזה ידרוש מעמיתינו הזואולוגים, מעמיתינו בחברה להגנת הטבע, להגיע למליאה לשם כל בדיקה שרוצים לעשות לצורך הגנה על החיים האלה. כך מעמיסים עליהם בצורה בלתי רגילה ביורוקרטיה שהיא מעבר לביורוקרטיה הרגילה למחקר רגיל.
אהוד פלג
מדברי פרופ' לשם עולה בעייתיות שלא טופלה בהצעת החוק: הגדרת המילה "ניסוי".
היו"ר זבולון אורלב
את הסעיף הזה, כמות שהוא, ללא שום תיקון בניסוח, נעביר לפיצול. התיקון היחיד הוא שבמקום "שר החקלאות" יהיה "השר לאיכות הסביבה בהתייעצות עם שר החקלאות".
צחי דותן
אני חושב שרשות שמורות הטבע שאחראית לחוק חיות הבר מוכרחה להיות מעורבת. אני מציע לכתוב: "השר לאיכות הסביבה בהתייעצות עם מנכ"ל רשות שמורות הטבע".
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, ההתייעצות עמו תהיה במקום ההתייעצות עם שר החקלאות?
מישל בלאיש
גם שר החקלאות צריך להיות מעורב.
היו"ר זבולון אורלב
נכתוב כך: במקום "שר החקלאות" יהיה "השר לאיכות הסביבה בהתייעצות עם רשות הגנים הלאומיים".
אהוד זיו
נכון, מחר גם הם לא יהיו באותו משרד. הם גם רבו זה עם זה.
רות ארנון
באוניברסיטאות נערכים מחקרים לשימור חיות שבסכנת הכחדה. יש רשימה מקובלת בעולם של מינים שונים של בעלי חיים. המחקרים הם לצורך שימור.
היו"ר זבולון אורלב
אין בעיה. החוקרים יביאו את הנתונים למועצה ויקבלו היתר. אנחנו לא אוסרים זאת. אם זה ניסוי, יבואו למועצה ויבקשו היתר. אך משום שמדובר בחיות בר הנתונות בסכנת הכחדה אנחנו מבקשים להגביר את מידת הזהירות ואת מידת הפיקוח.
מישל בלאיש
גם אני חבר במועצה הלאומית לניסויים בבעלי חיים, אך אינני חושב שהמועצה מבינה בחיות בר, בכל הכבוד. במליאה של המועצה כשהיא שעוסקת בנושא הזה, צריך להיות נציג של רשות שמורות הטבע.
היו"ר זבולון אורלב
שר החקלאות מוזמן להציע הצעת תיקון לחוק.
יוסי שריד
זאת הערה נכונה. צריך להוסיף שמעבר להתייעצות תהיה גם חוות דעת. יש מומחים לזה.
היו"ר זבולון אורלב
הדבר מצריך תיקון בהרכב המועצה. זה לא בחקיקה ראשית.
מישל בלאיש
הנציג יכול להיות מוזמן חיצוני.
עדנה הראל
אולי המועצה תתייעץ עם רשות הגנים הלאומיים?
מרב ישראלי
יש להבחין: כאן מדובר בקביעת רשימת חיות הבר. את הרשימה לא קובעת המועצה, אלא השר.
רות ארנון
יש רשימה מקובלת.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. גם סעיף 7 להצעת החוק, סעיף 14א המוצע, עובר לפיצול. יש הערות לסעיף 8 להצעת החוק – הוספת סעיף 17א? בעיניי זהו אחד הסעיפים החשובים של החוק, הוא עוסק בשקיפות. צריך לעודד אותו ולקבל ברכה מכולם.
רות ארנון
יש בעיה. יש עניינים של סודיות מחקרית.
היו"ר זבולון אורלב
הדבר מטופל בסעיף קטן (ב) המוצע. כתבנו הכול. אני יודע שבעניין זה יש ברכה של אנשי המדע.
חגי ברגמן
למה לכתוב "רשאי השר" ולא "רשאית המועצה"?
היו"ר זבולון אורלב
השר קובע כללים. חזקה עליו שלא יקבע כללים אלא בהתייעצות עם המועצה. אלה תקנות שמתפרסמות ברשומות, חקיקת משנה, והשר מוסמך לעשות זאת.
זלינה בן גרשון
יש לי בעיה עם החלטות הוועדות. אין בעיה עם החלטות המועצה. הוועדות דנות בניסויים פרטניים. כל הדיון בהצעות המחקר שמאושרות על-ידי ועדות נעשים בוועדות הפנימיות. הן דנות בניסויים של החוקרים השונים. ההחלטה היא לאשר ניסוי כלשהו, ומפרטים מה נאמר בניסוי, מה החוקר מבקש לבדוק. אפילו אם הכוונה היא שרק יפורסם שאושר ניסוי מסוים זה עלול להיות בעייתי לפעמים, כי חברה לביו-טכנולוגיה לא מעוניינת לחשוף שיש מחקר כזה.
היו"ר זבולון אורלב
סעיף קטן (ב) מגביל את סעיף קטן (א). אם יש חשש לפגיעה בסוד מקצועי וכדומה, לא מפרסמים. השר צריך לקבוע סייגים בכללים שהוא קובע. המועצה מתרגמת זאת למציאות. המצב היום שונה: היום אין חובת פרסום מידע.
זלינה בן גרשון
הוועדות הפנימיות מאשרות את הניסויים. היום הוועדה הפנימית מדווחת למועצה: היא מעבירה את העתקי כל הבקשות, ואותם המועצה אמורה לשמור בסוד. הוועדה גם מדווחת אילו ניסויים אישרה.
יאיר דגני
הם יפרסמו פרסום לקוני: שבקשה כלשהי של חוקר כלשהו אושרה. הרי זאת ההחלטה.
היו"ר זבולון אורלב
החוק אומר שיש לפרסם מידע – מה שלא קיים היום. אנחנו רוצים שקיפות, זה חלק מהמדיניות. אתם קובעים איך תפרסמו את ההחלטה, זה ייקבע בתקנות. כמו כן נותנים סמכות לשר שלא לפרסם את ההחלטה אם תהיה בכך פגיעה כלשהי. עשינו כאן רשימה ארוכה של מקרים כאלה, עם משרד הבריאות.
אהוד פלג
אני תומך בתיקון המוצע. אני מציע להוסיף לו את תיקון סעיף 22 הקיים לחוק, באופן שמחיל עליו את אותם סייגים. אז יש אחידות. סעיף 22: "מי שממלא תפקיד מכוח חוק זה לא יגלה ידיעה או תוכנו של מסמך שהגיעו אליו…". מכוח הסעיף הזה מוטל איפול גמור על כל העברת מידע שנוגעת לדיוני המועצה. אני מבקש להחיל שם את אותם סייגים שנמצאים כאן בסעיף קטן (ב).
מרב ישראלי
סעיף 22 נוגע לאדם מסוים שמקבל מידע. כאן מדובר על גילוי פורמלי.
אהוד פלג
מכוח סעיף 22 הוציא בזמנו יו"ר המועצה איסור על חברי המועצה לדבר בכלל. איך זה עולה בקנה אחד עם עקרון השקיפות?
היו"ר זבולון אורלב
האיסור הזה נשאר בתוקפו. אבל למועצה כמוסד יש חובה לפרסם באופן מסודר את ההחלטות. אנחנו לא רוצים לטפל בסעיף 22.

אפשר לקיים כאן דיונים של שנתיים. הצעת החוק מוגבלת, היא פשרה. אנחנו רוצים לעשות עוד צעד ולא לעלות עוד כמה מדרגות. לטענתי הבקשה איננה במסגרת הצעד האחד הנוסף.
זלינה בן גרשון
אתמול בדיון של הוועדה לתלונות הציבור של הכנסת אמרה גב' רפואה: "החזקתי את הפרוטוקולים של המועצה".
ענת רפואה
לא אמרתי כזה דבר. לא אמרתי את המילה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אין חובה לתת פרוטוקול. יש חובה לפרסם החלטות במקום ובאופן שייקבעו בתקנות. כך כתוב. הדברים ברורים מאוד. אנחנו רוצים שקיפות מלאה ובלבד שאין בכך פגיעה במדע, במסחר וכולי. הדברים פשוטים. מדוע מסבכים אותם?
רות ארנון
הדיונים בוועדות הפנימיות מגיעים לפרטים.
היו"ר זבולון אורלב
כתוב כאן שיש לפרסם את ההחלטות בלבד.
יוסי שריד
אפשר לפרסם מידע מכוח השקיפות שלא יאמר כלום מבחינה ציבורית. אפשר לדבר בקודים ואיש לא יבין במה מדובר. ייתכן שאין צורך לשנות את הסעיף אבל חשוב שיהיה ברור למה הכוונה. צריך לכתוב שאושר ניסוי מסוים לחוקר מסוים, לתכלית מסוימת, באמצעות בעלי חיים מסוימים. זה המינימום. וָלא עלולים לכתוב "אושר כמבוקש" או משהו דומה.
מרב ישראלי
צריך לפרסם את תוכן ההחלטה.
היו"ר זבולון אורלב
אם יהיה כתוב על החלטה שאין בה סוד מסחרי שאושר ניסוי מס' 13 לפרופסור מסוים כמבוקש – מבחינתי תכלית החוק מוחמצת. אם אין בעיות של סוד מסחרי, סוד כלכלי וכולי – צריך לפרסם. למשל: "אושר לפרופ' בן ששון ניסוי בשני קופים ל-14 חודשים לצורך בדיקת תרופה לסרטן". מה הבעיה? תתפארו בזה, תזמינו אנשים לראות את זה. אני לא מבין את הגישה הזאת.
יוסי שריד
הייתי אפילו מוסיף שישיבות המועצה יהיו פתוחות לציבור.
רות ארנון
הבעיה העיקרית היא שאת הבקשות מגישים לפני שעורכים את הניסוי. אחר כך, אחרי הפרסום, אין אפשרות להוציא על זה פטנט אפילו.
היו"ר זבולון אורלב
החוק נותן לשר הסמכות לקבוע סייגים בהתחשב בכל העניינים האלה. ח"כ שריד בינתיים אינו שר הבריאות. אם הוא יהיה שר הבריאות תהיה לכם בעיה. כשהוא הגיע למשרד החינוך הוא קודם כול גמר את כל הניסויים.
זלינה בן גרשון
הבקשות מגיעות לוועדות הפנימיות בשלב שהן רק רעיונות של אנשים שעוד לא בוצעו. חשוב לנו שכל רעיון יקבל קודם כול אישורים. לכן ההחלטה היא אם לאשר ניסוי מסוים של חוקר מסוים, כשעדיין אין מימון. על-פי מצב קבלת בקשות המחקר בארץ, 80% מהבקשות לא יקבלו מימון אלא אולי שנה או שנתיים אחר כך.

מה שיקרה הוא שבנושאים שאנשים יחששו מאוד מפרסום שלהם – והרבה נושאים הם בתחרות מקצועית – הם לא יגישו בקשות מוקדם וכתנאי ראשון כמו היום, אלא יחליטו לפנות רק אם יקבלו מימון.
קריאה
אדם לא יראה אגורה מקרן המחקרים של לשכת המדען אם אין לו אישור מהמועצה.
רות ארנון
גם קרנות בחו"ל דורשות את האישורים של הוועדות.
אהוד זיו
אפשר לפתור את הבעיה. צריך לחשוב איך, זה לא כל-כך פשוט. היום אנחנו נותנים את האישורים שלנו כפוף לחוקים בחוץ לארץ. בדף כתוב שם החוקר ותקופת המחקר. הכותרת של הניסוי גם היא כתובה. ב-90% מהמקרים אפשר לפרסם זאת בציבור. אין בעיה.

אך מה באמת הציבור רוצה לדעת? מה המתנגדים לניסויים רוצים לדעת?
יוסי שריד
אנחנו איננו מומחים אך יש עוד אנשים יודעי דבר בארץ ולא כולם יושבים במועצה. אם תהיה שקיפות ונדע את הפרטים, נפנה למומחים והם יחוו את דעתם. ייתכן שהם יאמרו שזהו אבסורד גמור לבצע ניסוי מסוים. במצב כזה ננסה למנוע את הניסוי.
אהוד זיו
המטרה היא לבדוק את התועלת שתצמח מהניסוי תמורת ההשקעה בבעלי החיים? זה העניין הרציני. העניינים של מוצרי קוסמטיקה וקופים הם העניינים שמסביב שהקהל אוהב לשמוע.

ייתכן שעלינו לקיים דיון רציני ולא במסגרת הצעת החוק בשאלה איך מביאים לפיקוח טוב יותר ולשקיפות רבה יותר. דיברתי עם עו"ד אהוד פלג לפני הישיבה היום. לדעתי אפשר לגבש כמה רעיונות. למשל: האם המועצה או הוועדה הפנימית צריכה לעשות זאת או שיש להוסיף מנגנון אתי נוסף שבו יהיה אפשר להעלות בעיות מסוג זה, במסגרת של דיון רציני יותר, כולל שמיעת המתנגדים, נציגי הציבור וכולי?

לדעתי על הסעיף עצמו אנחנו יכולים אפילו לברך. נצטרך למצוא איך לעשות זאת, לראות את המגבלות. זה לא יהיה קל. החוק משנת 1994, שהוא חוק טוב, גם הוא לא היה קל. האוניברסיטאות השקיעו יותר מ-10 מיליון דולר אחרי שהוא חוקק. אנחנו מקבלים עלינו את הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
יש הסכמה לניסוח כרגע לצורך קריאה ראשונה?
מרב ישראלי
יש למשרד הבריאות הערות. בסעיף קטן (ב) יש בקשה להוסיף גם "פגיעה באינטרס מדעי".
היו"ר זבולון אורלב
לדעתי הביטוי "אינטרס מקצועי" כולל גם את זה.
מרב ישראלי
שנית הטענה היא שהחלטות הוועדות הפנימיות מועברות בלאו הכי למועצה. ההצעה היא שמי שתפרסם היא רק המועצה.
ענת רפואה
ההחלטות מגיעות מאוחר. חצי שנה אחר כך.
מרב ישראלי
מר ישי אילן אמר שייתכן שלסעיף תהיה עלות תקציבית לא קטנה. מישהו צריך לערוך את כל הפרסום מהבחינה המדעית. הוסבר לי גם שיש בג"ץ תלוי ועומד בקשר לתוכן.
יוסי שריד
אני רואה שלפרופ' בן ששון יש בעיה עם זה שמתייחסים בחשדנות לאנשים הגונים, הוא העיר משהו קודם בנושא זה. אנחנו יוצאים מתוך הנחה שאנשים הם הגונים אלא אם כן הוכח אחרת. בדרך כלל החוקים מיועדים ל"אלא אם כן הוכח אחרת". חשוב להבין שלחוקרים יש אינטרס לחקור כל הזמן. זאת מכונת מחקר.
שמואל בן ששון
לא נכון, האינטרס הוא להבין, ח"כ שריד.
יוסי שריד
אלה המושלמים. אך לא כולם מלאכים. הם צריכים לעבוד, לקבל קרנות. הם צריכים להניע מכונות מחקר.
חגי ברגמן
אפשר לומר דברים הרבה יותר גרועים על חברי הכנסת.
יוסי שריד
אני מזמין את פרופ' ברגמן לומר אותם. הוא צודק בהחלט.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן משרד הבריאות אומר שאין מקום לקבוע שהוועדות יפרסמו כי מנגנון הפרסום במועצה. אך נשמעה הערה שמרגע האישור בוועדה ועד המעבר למליאה עובר זמן. מבחינה עניינית טוב יותר להטיל את החובה על המועצה, לדעתי.
זלינה בן גרשון
לפי חוק הוועדות מגישות דיווח פעמיים בשנה, ובו העתקי הבקשות שאישרו.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לשנות זאת לארבע פעמים בשנה? אפשר לתקן את החוק?
זלינה בן גרשון
כן, בתנאי שיתווסף כוח אדם. אם לא יהיו עוד אנשים המסמכים יהיו בארגזים ולא יקרה כלום.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נאמר למשרד הבריאות שיש שתי אפשרויות: להשאיר את הסעיף כמות שהוא או לקבוע את המועצה בלבד כמפרסמת – ואז לתקן את החוק, שהדיווח יהיה ארבע פעמים בשנה.
יוסי שריד
אני מסרב להתרשם מהטענה על עומס העבודה. תני לנו מושג, ד"ר בן גרשון, כמה מסמכים מאשרת ועדה פנימית?
אהוד זיו
אצלנו מאשרים 300-400 בקשות בשנה בפקולטה לרפואה וב"הדסה". אנחנו הגדולים ביותר.
יוסי שריד
זאת ההוכחה הטובה ביותר שיש יותר מדי ניסויים בבעלי חיים.
אהוד זיו
זאת בדיוק הבנה לא נכונה של מה שאנחנו עושים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לקבל את בקשת משרד הבריאות, להטיל את חובת הפרסום על המועצה בלבד ולעשות תיקון שלפיו העברת החומר תהיה ארבע פעמים בשנה. אם משרד הבריאות ירצה להחזיר את המצב לקדמותו בעתיד, נדון בכך שוב. גם סעיף זה נכנס לקיצוץ.
מרב ישראלי
סעיף 9 להצעת החוק קשור לסחר, הוא קובע עברה פלילית.
אהוד זיו
גם סעיף 4 להצעת החוק לא צריך להישאר, לדעתנו, וכמובן אין מקום גם לחלק הזה.
היו"ר זבולון אורלב
ומה אם נצמצם את הסעיף לבעלי חיים גדולים בלבד?
חגי ברגמן
פרופ' בן ששון דיבר על בעלי חיים קטנים. כעת אומרים שהסחר בבעלי חיים גדולים הוא רע אבסולוטי שאין לקבל. אך כמו שנאמר קודם המחקר בעולם הוא גלובלי. כולם משתמשים בקופים. כמות הקופים שאנשים עובדים עליהם בעולם עולה, בניגוד לפרסומים השקריים של האגודות. כל העולם מאפשר יצוא ויבוא של בעלי חיים.

אם ישראל תטען שאינה מאפשרת יצוא של בעלי חיים גדולים, לא ירשו לנו לקנות קופים מבחוץ.
היו"ר זבולון אורלב
הדיון בסעיף יידחה לשלב השני.
יוסי שריד
אפשר לקבל נתונים על מדינות שמייצאות קופים ובעלי חיים אחרים?
חגי ברגמן
כן, אמציא את הנתונים.
ענת רפואה
גם עמותת "נח" תמציא את הארגונים.
יוסי שריד
אגב חשוב יותר להמציא נתונים הפוכים: מדינות שאסרו על יצוא בעלי חיים.
חגי ברגמן
אין מדינות שאסרו.
ענת רפואה
אמציא.
רות ארנון
ודאי שהמדינות המתוקנות לא אסרו זאת.
היו"ר זבולון אורלב
תם הדיון בסעיף 9 להצעת החוק. כעת נדון בסעיף 10 להצעת החוק, הוספת סעיף 2א בתוספת לחוק העיקרי. העירו לי בפגישות שאי-אפשר להציל כל עכבר. ח"כ שריד אמר שברור שהכוונה אינה לכל בעלי החיים. לאילו בעלי חיים מתכוונים מי שרוצים את הסעיף הזה?
מרב ישראלי
ההצעה של משרד הבריאות היא: "לא יומתו קופים, בקר וצאן כהגדרתו בפקודת מחלות בעלי חיים".
איילת סלע-רייז
צריך לכלול גם כלבים וחתולים.
היו"ר זבולון אורלב
על מה שנאמר במשרד הבריאות הארגונים מציעים להוסיף: כלבים, חתולים וחזירים. אני פונה למדענים: יש התנגדות עקרונית לכך?
דפנה ססלר
שנים אנחנו מנסים, וגם מצליחים, להציל כלבים וחתולים – אבל לא לגמרי. כתוב כאן "ניתנים לשיקום" – שיקום על-ידי מי? בתי החיות אינם יכולים להחזיק כלב אחרי שהניסוי מסתיים. הם מוכנים לא להמיתו ולחפש לו אימוץ. אך אנשים פרטיים אינם רוצים לאמץ כלב שעבר ניסויים. הרצון ישנו.
מיכה לשם
אני תומך ברעיון. אני מציע להוסיף שהחיות שניתנות לשיקום יועברו לארגונים להגנה על בעלי החיים. יש להם משאבים, יש להם מוטיבציה.
היו"ר זבולון אורלב
נשמע מיד אם הארגונים מוכנים לכך.
חגי ברגמן
לדעתי אחרי "סיכון בריאותי" יש לכתוב "או מטרת הניסוי". מה אם מטרת הניסוי דורשת המתה של בעל החיים?
היו"ר זבולון אורלב
זה מובן מאליו. אם בעל חיים נותר חי אחרי הניסוי והוא ניתן לשיקום ואינו מהווה סיכון בריאותי החוק מציע שהוא לא יומת.

אם כן המדענים אמרו שהם מוכנים עקרונית לשקם את החיות, אך צריך כתובת לטיפול.
רות ארנון
אפשר להעביר קופים לגני חיות. עשינו זאת.
חגי ברגמן
אני יכול לעדכן מה המצב בנוגע לקופים. יש חוות שיקום שצמודה לפארק הקופים בבן שמן. מממנים אותה גופים פרטיים והמשרד לאיכות הסביבה תומך. רשות שמורות הטבע משתתפת בחווה. אנחנו נשמח אם החוק יחייב גוף כלשהו לקחת את החיות.
היו"ר זבולון אורלב
ואם החווה תיסגר ותהיה חובה בחוק, מה עושים? מה יעשה עורך הניסוי בתום הניסוי? החוק אינו יכול לומר "לא יומתו" ולא להסדיר מי צריך לשקם.
מרב ישראלי
לפי הנוסח הזה כיוון שהתוספת היא לפי סעיף 8(ד), אפשר לכאורה להבין שהאחריות לשיקום תוטל על עורך הניסוי. זה מה שעולה מהניסוח המשפטי.
חגי ברגמן
הוקמה חווה נוספת על-ידי הארגונים להגנה על בעלי החיים, החווה בשדמה. אנחנו מקבלים עשרות מכתבי נאצה ושואלים אותנו בהם מדוע הקופים שלנו לא מועברים לשם. אחרי שביררנו את הנושא עם משרד החקלאות, עם השירותים הווטרינריים שם, מסתבר שלחווה אין רישיון.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שזה לא חשוב כרגע לצורך הדיון. אני פונה לארגונים: בנושאים מסוימים אין לאנשי המדע התנגדות, אך המחוקק אינו יכול להטיל חובה אלא אם כן ברור שיש גוף שמטפל בחיות לפי חוק. מה הפתרון?
אהוד פלג
בסעיף 2א שמוצע צריך להוסיף גם "בכפוף לסעיף 3 לתוספת". כתוב שם: "בעלי חיים הצפויים או החשופים לכאב עז או לסבל ממושך לאחר הניסוי יומתו גם אם לא הושגו מטרות הניסוי". אנחנו רוצים לחסוך את הסבל העז מבעלי החיים. לכן יש לציין בסעיף 2א שהסעיף ההוא יחול נוסף על כך.
יוסי שריד
ברור לגמרי שאם זה המצב צריך להמית את בעל החיים. ההגדרה "ניתנת לשיקום" היא לבעלי חיים במצב אחר.
אהוד פלג
לעניין חובת השיקום: יש לכך משמעות כספית. לדעתנו ראוי שהוא יתוקצב מתקציב המדינה. הארגונים יכולים לבצע.
היו"ר זבולון אורלב
חוקק חוק שמגביל את החקיקה הפרטית. יש לחוק הזה הסכמה ממשלתית בתנאים מסוימים. אם הממשלה מסכימה, חוק החקיקה הפרטית אינו חל על הצעת החוק. ח"כ שריד ואני לא נוכל לגייס 50 חברי כנסת נגד הממשלה לסעיף הזה. צריכה להיות הסכמת ממשלה לתוספת העלות.
יוסי שריד
המגבלה היא 5 מיליון ש"ח, אני חושב שבסכום הזה הם מסודרים.
זלינה בן גרשון
זה לא יגיע לסכומים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
אך לחוק הזה יש עוד עלויות כספיות: בסעיפי המועצה ועוד. יעשו כאן חשבון גדול של תוספת כוח האדם, השעות והדיווחים. העלויות יגיעו ל-5 מיליון ש"ח, אין לי ספק בכך.
איילת סלע רייז
כל התיקונים כאן הם תוספות של 100,000 או 200,000 ש"ח. על זה מדובר.
היו"ר זבולון אורלב
על כל פנים, פעלנו כאן בהסכמה ממשלתית. בהידברות המוקדמת עלה נושא העלויות. מבחינת היחסים שלי עם משרד הבריאות אני חייב לברר את נושא העלויות ולכן לא אכניס את הסעיף לפיצול.


גם אי-אפשר לחייב את הארגונים בחוק. הם לא מוכרים בחוק. המחוקק אינו יכול להטיל חובה להוצאה כספית על ארגון שאינו מוכר בחוק.
יוסי שריד
יש קרן במשרד לאיכות הסביבה, אני הקמתי אותה ואינני יודע מה עלה בגורלה במהלך השנים.
צחי דותן
חה"כ שריד ופורז חוקקו בשנת 1994 את חוק צער בעלי חיים. הוקמה קרן למען בעלי חיים במשרד לאיכות הסביבה. לצערי בקרן אין כסף כבר שנתיים. המשרד לאיכות הסביבה תומך בארגונים ובעמותות של בעלי חיים מתקציב הפעילות שלו. מכאן גם הכסף שמגיע למקלט הקופים. לא יעלה על הדעת שגופים מסחריים או מכוני מחקר שעושים כל מיני ניסויים ומרוויחים כסף בסופו של דבר, לא יישאו בהוצאות.

אני בהחלט לא מוכן שהתקציב לסעיף זה יוטל על המשרד לאיכות הסביבה.
יוסי שריד
בעיקר כשאין לו כסף.
היו"ר זבולון אורלב
מר דותן שייך למשרד ממשלתי ואנחנו אופוזיציה.
יוסי שריד
כנראה לא שמעתי טוב.
היו"ר זבולון אורלב
במרבית הדברים אני אופוזיציה לממשלה, בעיקר בנושאים שהוועדה מטפלת בהם. אני מבקש ממר דותן לקיים דיון בנושא זה עם משרד האוצר ועם משרד הבריאות. גם למשרד המדע, התרבות והספורט יש אינטרס לכך. צריך לבדוק אם יש נכונות של הממשלה למצוא פתרון כספי. אנחנו נשמח מאוד לכך. יש נכונות של כל הגורמים לפתור את הבעיה.
קריאה
"המזהם משלם".
יוסי שריד
נכון. זה העיקרון. מי שעוסק בניסויים בבעלי חיים צריך לטפל בהם. המוסדות האקדמיים חיים כולם על אותו כיס והם גם מקוצצים. אבל יש גורמים פרטיים, שהם אפילו די מצליחים. המניות של בתי החרושת לתרופות רק עולות. הם מרוויחים מהתרופות. על-פי העיקרון "המזהם משלם" הם צריכים להפריש כספים לשיקום החיות שהם מנצלים כדי לקדם את עסקיהם.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שהיום איננו יכולים לגמור את הדיון בסעיף 10 להצעת החוק הנוגע להוספת סעיף 2א לתוספת. אני מבקש ממר דותן לבוא בדברים עם יתר משרדי הממשלה.
איריס שליט
יש לי מידע רלוונטי לדעתי, שאולי קצת מייתר את הצורך בבירור שהתבקש. בעקבות לחץ גדול מאוד ממשרד האוצר נדרש המשרד לאיכות הסביבה לחוקק חוק בנושא ביטול הקרנות הייעודיות: גם הקרן למניעת זיהום ים וגם הקרן בנושא בעלי חיים. אני יודעת שיש תזכיר בעניין זה, שנערך בשבוע שעבר. דיון מהסוג הזה נדון מראש לכישלון לדעתי.
יוסי שריד
איננו מדברים על קרן ייעודית. מייבשים את כל מה שנעשה. הכוונה היא שגופים שעוסקים בניסויים בבעלי חיים ישלמו.
היו"ר זבולון אורלב
ראשית יש הסכמות: צמצמנו את הסעיף לבעלי חיים גדולים שהסכמנו עליהם.
זלינה בן גרשון
רוב בעלי החיים הגדולים שמשתמשים בהם לניסויים הם צאן ובקר. יש שם ניסויי האכלה, ניסויי חיסונים ועוד. כמעט כל בעלי החיים הללו חוזרים לעד בתום הניסוי והולכים לשחיטה.
היו"ר זבולון אורלב
החוק צריך לתת פתרון לכל חיה שהחוק חל עליה. כל עוד אין ביטחון שמישהו מממן, איננו יכולים להטיל חובה.
יוסי שריד
למה לא נטיל אגרת ניסוי על גופים פרטיים ועל החברות המסחריות המעוניינות בניסויים בבעלי חיים?
היו"ר זבולון אורלב
זה יכול להיות. גם לכך אני צריך הסכמת ממשלה. אני מבקש שמר דותן יעלה גם את הרעיון הזה.
מיכאל שיקלר
התעשיות לא יכולות לממן את האקדמיה, היא הצרכנית הגדולה של בעלי החיים לניסויים. זה לא יהיה הוגן.
אהוד זיו
ח"כ שריד מציע מסים חדשים.
יוסי שריד
בניגוד לאמירה הרווחת שבארץ משלמים הכי הרבה מסים, אני יכול להראות כמה מסים משלמים במדינות מסוימות באירופה.
היו"ר זבולון אורלב
יש הבדל בין מסים לבין אגרה. הרעיון של ח"כ שריד היא שהגופים המסחריים שמרוויחים מהניסויים בבעלי החיים יקדישו חלק מהרווח לשיקום בעלי החיים. אינני חושב שיש לפסול את הרעיון על הסף. נחזור לדון בנושא לאחר שמר דותן יעלה גם את הרעיון הזה בדיונים בין המשרדים. ההצעה היא להסמיך את שר הבריאות להטיל אגרה אחרי שהוא יבוא בהידברות עם הגופים הללו, ואגרה זו תבטיח את ביצוע הסעיף הזה. אך אי-אפשר לסכם זאת כעת. צריכה להיות הידברות ממשלתית בנושא. ועדת החינוך והתרבות לא תטיל אגרה לפני שהיא נדברת עם הממשלה.
יוסי שריד
ד"ר בן גרשון מראה לי במסמך שכשמדובר בחיות גדולות המקרים ספורים ובודדים. לא צריך להקים חוות שיקום בגודל של החווה של ראש הממשלה.
היו"ר זבולון אורלב
צריך להזמין גם את ד"ר בן גרשון לדיונים, ייתכן שהיא תשכנע את כולם שלא צריך להקים שום קרן ואפשר להטיל על המדינה את החובה.
ענת רפואה
לא מדובר בסכומים גדולים.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר גמור. אבל יש לקיים את הדיון הבסיסי הזה. אי-אפשר להכניס לפיצול משהו שקשור בכסף שלא נדון.
רות ארנון
אני מבינה שיש פתרון לקופים. אני מבינה שהפתרון לכלבים ולחתולים אינו ישים.
היו"ר זבולון אורלב
בשלב זה אני מבקש לסיים את הדיון ולהעלות להצבעה את ההצעה לפצל את הסעיפים שאמנה מיד, כדי להביאם לפני המליאה. אני מבקש להזכיר שההצבעה אינה על הנוסח ולא על הבאה לקריאה ראשונה. ראשית יש להחליט על פיצול הסעיפים.
יוסי שריד
אני רוצה לחשוב על כך. אני מבקש התייעצות סיעתית ביני לבין עצמי.

אני חושש שהסעיפים המשמעותיים יותר, שלכן הם גם הבעייתיים יותר, יידחקו לקרן זווית.
היו"ר זבולון אורלב
יו"ר הוועדה מבטיח לך שלא כך יהיה. זה תלוי רק בי.

זכותו של ח"כ שריד לקבל התייעצות סיעתית. אתן לו חמש דקות. אך יש לי הצעה אחרת. נצביע בעד הפיצול וח"כ שריד יבקש רוויזיה. הוא יוכל לבטל את הרוויזיה אם יחליט בעד הפיצול, ולא אצטרך לקיים ישיבה נוספת.
יוסי שריד
אני מסכים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מעלה להצבעה את ההצעה לפצל את הסעיפים הבאים: החלפת סעיף 6 בחוק – ביקורים של חברי מועצה; הוספת סעיף 7א – ניגוד עניינים; הוספת סעיף 14א – חיית בר בסכנת הכחדה והוספת סעיף 17א – פרסום מידע: אני קובע שהצעת הפיצול עברה. הוועדה רשמה לפניה בקשה לרוויזיה של ח"כ שריד.

תודה לכולם.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00.

קוד המקור של הנתונים