פרוטוקולים/ועדת חינוך/5857
3
ועדת החינוך והתרבות
14.10.2002
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5857
ירושלים, ט"ו בחשון, תשס"ג
21 באוקטובר, 2002
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב חמישי
פרוטוקול מס' 522
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שני, , ח' בחשון התשס"ג (14 באוקטובר 2002), שעה 10:00
ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/10/2002
תקנות סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים, התשס”ב-2002.
פרוטוקול
סדר-היום
תקנות סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים, התשס"ב-2002.
מוזמנים
¶
עו"ד יעל מלם-יפה - הלשכה המשפטית, משרד התקשורת
עו"ד דינה עברי עומר - הלשכה המשפטית, משרד התקשורת
חוה ברנע - מנהלת היחידה לחינוך מיני וחיי משפחה, משרד החינוך
דליה ברונשטיין - רשות השידור
עו"ד ג'אנה קרני - רשות השידור
עו"ד מיטל דמארי - עוזרת ליועץ המשפטי, הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו
עו"ד יהב דרורי - המועצה לשידורי כבלים
עו"ד ניר גרסון - המועצה לשידורי כבלים
עו"ד טלי גל - המועצה לשלום הילד
עו"ד ליאור פורת - YES
ישראל מידד - האגודה לזכות הציבור לדעת
פרופ' אלי פולק - יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
הילה רפפורט - מנכ"לית האגודה לזכות הציבור לדעת
עו"ד אסתר שטרנבך - חברות הכבלים
עו"ד גדי כנפו - חברות הכבלים
עידו ברביבאי - מועצת התלמידים, קריית שמונה
היו"ר זבולון אורלב
¶
בוקר טוב, חורף בריא, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה שהיא הישיבה הראשונה בכנס החורף. אנחנו מתחילים את הדיון בנושא: תקנות סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים. ראשית, אני רוצה להעביר מחאה על כך שהממשלה לא עמדה בלוח הזמנים האמור בחוק והגישה את התקנות חצי שנה אחרי החוק, הגישה זאת באיחור בלתי מתקבל על הדעת. אני מציע לעבור על התקנות ולראות אם יש הערות, המטרה לסיים זאת היום.
מירב ישראלי
¶
"תקנות סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים, התשס"ב-2002 –
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2(ב), 3(ב) ו-6 לחוק סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים, לאחר התייעצות עם הגופים האחראים, לפי העניין, לפיקוח על ביצוע הסימון לפי סעיף 4(ב) לחוק, ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: פרק א: הגדרות.
1. בתקנות אלה –
"אחראי לסימון" – אחראי לביצוע סימון כמשמעותו בסעיף 4(א) לחוק, לפי העניין.
"הגוף המפקח" – כמשמעותו בסעיף 4א(ד) לחוק.
"מדריך שידורים" – לוח שידורים אלקטרוני (EPG) או לוח שידורים אחר שהאחראי לסימון מפרסם ברבים".
EPG אני מבינה שזה רלבנטי ללווין ולדיגיטלי, ברצוני לשאול, האם לוח שידורים זה משודר או שמדובר גם על לוח שידורים אחר?
מירב ישראלי
¶
לא, המילה "או" אומרת, שחלק מהדברים אפשר לעשות פרסומים רק במדריך שהוא לא משודר. יכול להיות שלגבי חלק מהדברים נצטרך לומר באופן מפורש שזה צריך להיות בשידור.
דינה עברי-עומר
¶
הכנסנו הסמכה לגופים המפקחים לקבוע בדיוק את אופן היידוע, האם זה יהיה בלוח שידורים שמתפרסם לרבים בעיתון או באמת בלוח שידורים אלקטרוני.
אלי פולק
¶
אין שום סיבה בעולם שהסימון לא יופיע בכל מדריך שידורים. שהאחראי לסימון מפרסם ברבים, לא שהחברות עצמן מפרסמות ברבים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
איפה הם מפרסמים, הם קונים שטח בעיתון? אנחנו רואים את לוח השידורים בעיתונים. בעיתוני סוף השבוע, לכל עיתון יש את לוח השידורים של הרדיו והטלוויזיה, מי מממן את זה?
היו"ר זבולון אורלב
¶
ההערה הזאת חשובה. יכול להיות שיש חובה בחוק לגופים המשדרים לפרסם ברשומות, אבל השאלה, מאיפה יודע הציבור על השידורים? מהפרסומים בכלי התקשורת. כלי התקשורת מפרסמים ולא אחראים לסימון. למה צריכים להכניס פה מגבלה, שרק האחראי לסימון? אנחנו רוצים שאם עיתון מפרסם, שיפרסם את האינפורמציה בשלמותה.
מירב ישראלי
¶
אפשר בהגדרה לומר לוח שידורים בצורה יותר כללית, אחר כך, בהוראות האופרטיביות לומר, מי שאחראי לפרסם - - -
אסתר שטרנבך
¶
נשאלה כאן שאלה, אם יש לוח שידורים אחר שהוא לא לוח השידורים האלקטרוני. בשיטה האנלוגית יש ערוץ שבו נמסר לוח השידורים והוא מוקרן על גבי המסך באחד מהערוצים.
דינה עברי-עומר
¶
"מילואה" זה מונח מקובל, יש התייחסות גם בכללי הבזק, גם בכללים מכוח חוק התקשורת וגם מכללים חוק הרשות השנייה. אומנם בחוק הרשות השנייה, המשמעות היא טיפה שונה, כאן קצת שיפצנו את ההגדרה, המשמעות של ההגדרה פה זה רק לצורך משך זמן של מישדר. אנחנו קובעים את חובת הסימון, מעבר לחובת הסימון בתחילת המישדר אנחנו גם אומרים שיהיה סימון כל 30 דקות. אנחנו אומרים, איך מחשבים 30 דקות של מישדר? זה כולל גם פרסומת, קדימון ומילואה. אם יש משהו שהוא לא פרסומת או קדימון, זה פשוט משובץ כקטע מילואה.
מירב ישראלי
¶
בהגדרה זה מופיע: במרווח זמן שבין שני מישדרים. מישדר שמשכו מעל 30 דקות יישא סימון כאמור בכל 30 הדקות במשך 30 שניות. קביעת משכו של מישדר - - -
מירב ישראלי
¶
אז אולי אתם צריכים להוריד את המשפט: קטע קצר המשודר במרווח זמן שבין שני מישדרים. זה לא רלבנטי.
מיטל דמארי
¶
העמדה שלנו לגבי ההגדרה, בכללים שלנו הגדרנו זאת כקטע שאמור להיות בין תוכניות כדי לשמור על הרצף של התוכניות עצמן. זה לא יכול להיות כחלק מהתוכניות ולכן אין מקום להגדרה. כמו כן, היא עומדת בסתירה למה שכתוב בסעיף 4(ב).
מירב ישראלי
¶
"מישדר" – "מישדר טלוויזיה כהגדרתו בחוק".
"מישדר חוץ" – "מישדר המשודר מחוץ לישראל ונקלט בישראל, אשר אינו מיועד, מבחינת תוכנו ומהותו, לציבור בישראל או לחלק ממנו, ואשר משודר באותה עת ובאותה מתכונת למדינות אחרות בלי שעבר התאמה כלשהי לציבור בישראל, לרבות מבחינת תוכנו, עריכתו, תרגומו, דיבובו או זמן שידורו".
כאן אני אומר, שזו רק ההגדרה, בהמשך יש החרגה מסוימת של מישדרי חוץ, אני מציעה שבשלב הזה נדבר רק על ההגדרה ואחר כך נדבר על מה צריך להחריג ומה לא.
אסתר שטרנבך
¶
בפלטפורמה הרב ערוצית קיימים ערוצים שנקלטים ישירות מחו"ל ושלגביהם לא נעשית בארץ שום עבודה של התאמה או עריכה, למעט, ערוצים שבהם יש קליטה ישירה אבל גורמי השידור בארץ מבקשים ממקור השידור בחו"ל לשבץ תרגום או דיבוב כדי שהציבור בישראל יוכל להבין את שפת הערוץ. לגבי אלה אנחנו מבקשים להחריג את זה מההגדרה - - -
אסתר שטרנבך
¶
אני גם מדברת על ההגדרה, צריך להיות: במקום: לרבות מבחינת תוכנו, עריכתו, תרגומו ודיבובו, אנחנו מבקשים שיבוא: למעט תרגום ודיבוב שנערכו בחו"ל.
היו"ר זבולון אורלב
¶
למה אי אפשר לחייב אותו לשים גם את הסימון? לומר לו: אתה רוצה להיקלט בישראל? אם אתה שם תרגום עברי, אתה צריך גם לשים סימון סיווג ואישור.
אסתר שטרנבך
¶
בעולם שידורים, כאשר מדובר בקליטה לווינית של ערוץ מסוים, מפיק הערוץ נותן לך את הזכות להעביר את הערוץ כפי שהוא על פי הרגולציה שחלה עליו בארץ המוצא.
אסתר שטרנבך
¶
לא, הרגולציה בארץ המוצא מחייבת אותו לכללים של ארץ המוצא, הוא משדר למספר מדינות שהן באזור הקליטה של הלווין את אותו ערוץ עז עיז. לא ניתן להגיע עם מפיקי הערוצים הללו להחלות של רגולציה מקומית בתחום תכני השידורים או בתחום הצורה שלהם.
היו"ר זבולון אורלב
¶
לא, אני אומר למדינת ישראל, חלק מהתרגום העברי זה גם הסימן למעלה. זה כחלק מהתרגום.
אלי פולק
¶
אני רוצה לחזק את דברי היושב ראש, ברגע שמאפשרים את הדבר הזה, זה פותח פתח לעשות דברים נוספים של מישדרים שונים המיועדים או לא מיועדים לחו"ל. הקושי הטכנולוגי לשים את הסימון, בעידן הדיגיטלי, קשה לי להאמין שהדבר הזה בעייתי. הייתי מציע ליושב ראש הוועדה להשאיר את הדברים כפי שהם, במידה ותוך שנה מתברר, שאף חברת כבלים איננה מוכנה לשים את הסימון, שיבואו חזרה לוועדה ויבקשו לשנות את הכללים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני יוצא מתוך נקודת הנחה, שה-BBC מעוניין לשווק את הערוץ שלו פה בארץ, הוא מרוויח כסף מהדבר הזה. צריך לומר לו, כדי להרוויח כסף, יש משוגעים במדינת ישראל, הם רוצים שתוסיף סימון נוסף.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אתה אומר, שלפי החוק באנגליה, הואיל והשידור הזה הוא מחוץ לאנגליה, הם קשורים לרגולציה המקומית ולכן בפועל אנחנו מקבלים זאת בלי סימון וסיווג. אתה אומר, אי אפשר להרוויח משני הצדדים, או שתחול עליהם הרגולציה הישראלית או שיחולו הכללים של אנגליה. מה קורה עם שידורים לא מאנגליה?
אסתר שטרנבך
¶
כל ערוץ שמשדרים בארץ ומקורו בחו"ל, הוא מקבל אישור של מועצות השידורים בישראל. הם בוחנים האם הערוץ הוא ערוץ מתאים לצפייה, אין בו בעיות - - -
אסתר שטרנבך
¶
בדיון בחוק הייתה הבנה – ויש לזה גם ביטוי בחוק – ערוצים שנקלטים ישירות מלווינים בחו"ל, אפשר יהיה לפטור אותם.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מסכים. אבל זה חדשות בשבילי, שערוצים שמתקבלים מחו"ל ושיש כיתוב עברי, שזה בכלל לא ישראלי. אתם יודעים למשל, שחבר הכנסת פריצקי דרש, שביום כיפור ישדרו את אותם ערוצים המשודרים ישירות בלווין עם התרגום העברי. לא הבנתי מכל הדיון את תיאור המצב, כולם רואים בהם ערוצים ישראליים מחייבים. גם התרגום הישראלי נותן לזה הכשר ישראלי, נותן לזה זהות ישראלית. תראו מה ייקרה לצרכן הישראלי, הוא צריך לדעת להבחין, אם זה בא מאנגליה, הוא צריך לדעת ששם לא חל החוק ולפיכך הוא צריך להיזהר עם הילדים, הוא צריך לעשות מיון עצמאי בבית, אבל אם זה ערוץ 4-5 או 6, על זה הוא צריך לסמוך. חבר'ה, לצרכן הישראלי גם מגיע שירות מינימלי.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אתה אומר את זה לרעתך, כי אם מדובר בערוץ או שניים אז תתאמצו. תבינו את הצרכן הישראלי, מה הצרכן הישראלי יעשה? הוא צריך להסתכל ביומן, האם הערוץ הזה חל עליו? אי אפשר לשגע את הציבור. הוא יודע, אם זה שידור ישראלי עם תרגום עברי, אז הוא מוגן בחוק. אני מרגיש ששומטים את השטיח מתחת לרגלי החוק. אני מדמיין לעצמי גם מה ייקרה, זה פתח להתחמק מכל החוק. בכלל, עכשיו ישדרו את ערוץ 4, במקום שיהיו עליו כל המגבלות, יעבירו את השידור לאנגליה, יגידו להם, תשדרו לנו את ערוץ 4 ואז אתה פטור מכל החוק. עכשיו תהיה שיטה איך להיות פטורים מהחוק הישראלי.
אסתר שטרנבך
¶
סליחה, יש רגולציה שלא נמצאת בתקנות האלה ושהוועדה לא רואה אותה לנגד עיניה. במערכת הרב ערוצית יש ערוצים שחובה על גורמי השידור להפיק בארץ, לשבץ בהם הפקות מקור כאלה ואחרות, לתרגם, כל החובות הקיימים בכללים וקיימת רשימה ארוכה של כללים. ישנם ערוצים – כך החוק התייחס אליהם – שלמרות שהם ערוצים שמקור השידור שלהם בחו"ל, העריכה, האריזה וההתאמה שלהם לציבור בישראל נעשית על ידי גורמי השידור מתוך זה שהם רוצים להביא תכנים מתאימים לישראל. אלה ערוצים לוקאליים שחלים עליהם כל החובות לגורמי השידור. ישנו סוג נוסף של ערוצים שנקלטים מן האוויר עז עיז וכל מה שגורמי השידור ביקשו לעשות לטובת הציבור, לשבץ בפעולה מאוד טכנית את התרגום כך שיוכל להיות מהיר לציבור בישראל. בגלל סימון המשדרים, לא ניתן לקחת את שלושת הערוצים ולהתייחס אליהם כאילו הם ערוצים לוקאליים לכל דבר ועניין, למרות שכל ההסכם לגביהם, כל הרגולציה לגביהם היא רגולציה זרה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
את לא עונה לי לגבי הצרכן הישראלי. הצרכן הישראלי צריך ללכת עם מפה? אנחנו צריכים לראות את האזרח הישראלי במוקד העניין. מה יעשו ההורים שרוצים לשים לב לצפיית הילדים? הם צריכים ללכת עם זיכרון? אגב, היום מדובר בשלושה ערוצים, מחר יהיו 20 ערוצים. הצרכן הישראלי רואה את שלושת הערוצים, הוא לא מכיר את כל הפטנטים, הוא לא מבין שערוץ 8 משודר מהארץ וערוץ 31 משודר מחו"ל, הוא לא יודע את ההבחנות. באחד יש לו סימון, בשני כתוב אחרת. כל העניין שלנו, להטמיע את הערכים של צפייה מבוקרת בתוך השידור.
אסתר שטרנבך
¶
כי מדובר בערוצים שמועברים בלווין וגורם השידור אינו מחיל על כך את הרגולציה של כל מדינה.
אסתר שטרנבך
¶
אנחנו לא יכולים להיות אחראים על כך כי אנחנו לא יכולים לשבץ שם שום דבר, הם יכולים לא לסמן את זה כי הם לא מכירים את הרגולציה המקומית.
ישראל מידד
¶
אם זכרוני אינו מטעה אותי, הייתה בעיה מקבילה, בזמן הבחירות, לא האחרונות אלא לפני האחרונות, היו גורמים שביקשו לשדר תעמולת בחירות ברוסית. נדמה לי שהתעורר ויכוח לא קטן, שבעצם מתחמקים מהחוק הישראלי. למען האמת, אינני זוכר את ההסדר הסופי, אבל אני זוכר שהייתה בעיה רצינית. אני חושב שיש כאן הקבלה.
מוסי רז
¶
ראשית, ההקבלה לא מקבילה מהסיבה הפשוטה, שם דיברת על מפלגה ישראלית שהולכת לרוסיה, לפיכך, אתה לא יכול לבוא בטענות לטלוויזיה הרוסית, אתה יכול לבוא בטענות לאותה מפלגה ישראלית.
אני מציע, אם הערוץ משודר בארץ מקור אחרת, לקבל את הסימון והסיווג שלהם.
היו"ר זבולון אורלב
¶
כן, זה יהיה כדאי לו. הוא יעביר את זה בלווין לאולפן באוסטריה, נניח שבאוסטריה אין חוק רגולציה, הוא יעביר את זה לאוסטריה ומאוסטריה ישדרו לך את זה. צריכים להחליט איך אנחנו רואים את השידור עם תרגום עברי, עזוב את הטכנולוגיה שמשדרים משם. אם האזרח הישראלי רואה את זה כשידור לכל דבר ועניין, תחיל עליו את הכללים. אם אתה מתחיל לעשות את ההבחנה, תדע, אתה פותח פתח להימלט מכל מיני דברים נוספים, מספיק שיש מדינה אחת רצינית באירופה שאין לה את הרגולציה. אתה יודע מה, אני מוכן לדבר נוסף, שיוכלו לשדר רק בארצות שיש בהן רגולציה, שיגידו: או שיש רגולציה של אותה מדינה, או רגולציה של מדינת ישראל. לזה אני מסכים. חברים, אם זה מקובל עליכם, אני מוכן שתהיה רגולציה של סימון וסיווג שידורים, או של מדינת ישראל או של ארץ המוצא, אבל לא יכול להיות שלא תהיה רגולציה.
"פרק ב'
¶
סיווג וסימון" – סיווג וסימון מישדר
"2. (א) אחראי לסימון יסמן מישדר בסימן המתאים, לפי הסיווג שבלוח א' בתוספת.
(ב) סימונו של מישדר המתאים ליותר מסוג אחד בתוספת, ייעשה לפי הסוג המחמיר".
זה לא ברור, אני מציעה לנסח את זה אחרת: סימונו של מישדר המתאים ליותר ממאפיין אחד, לפי לוח א' שבתוספת, ייעשה לפי הסימן המחמיר. כי גם הגדרנו סימן. לא ברור מה זה סוג.
דינה עברי-עומר
¶
הממונה על חקיקת המשנה במשרד המשפטים רק הבהירה לנו משהו מילולי, זה לא מאפיינים, זה סוגים.
מירב ישראלי
¶
אז אתם צריכים לשנות גם את הלוח. אם זה מתאים גם למין ולפורנוגרפיה, גם לאלימות ואכזריות, וגם לחשש לעידוד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
הואיל ואין מחלוקת ביניכן לגבי התוכן, אני מציע להשאיר את זה לסיכום בין מירב לבין עליזה רוזן.
מירב ישראלי
¶
זהו, לא זה הרעיון, זאת אי ההבנה. הרעיון הוא, אם בסרט יש גם אלימות ופורנוגרפיה, והסרט לא מתאים לגילאי 8+ מבחינת אלימות, פורנוגרפיה 14+, יצוין הנמוך ביותר. לכן זה לא ברור.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הניסוח הזה יסוכם בין היועצת המשפטית של הוועדה, מירב ישראלי לבין הממונה על חקיקת המשנה.
מירב ישראלי
¶
"מיקום הסימן" –
3. (א) "סימן יופיע בחלקו העליון של מרקע הטלוויזיה, באחת מפינותיו. הסימן יהיה בצבע ובגודל גופן ברורים לעין". השאלה אם זה מספיק או שצריך משהו יותר ספציפי?
דינה עברי-עומר
¶
את הסמל של הערוץ למשל, אמרנו שזה יהיה באחד מהפינות, לא משנה איפה, ימין, שמאל. לא מדובר בגורם משדר אחד, מדובר בכמה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אם מחליטים על צבע סגול, שבכולם הצבע יהיה סגול. קובעים שהגודל למשל סנטימטר, מה הבעיה?
מירב ישראלי
¶
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), רשאי הגוף המפקח להתיר לאחראי לסימון –
(1) לגבי מישדר המשודר בשיטת שידור ספרתית, כי סימן יופיע ברצועת המידע המתייחסת למישדר בלבד".
כאן רציתי לומר, שצריך לוודא, שזה יעמוד בתנאים המינימליים שנזכרים בתקנה 4, לגבי זמנים ותדירות. לכאורה, אתם פותרים אותו. אם יש לו בזמן מסוים את רצועת המידע, זה יכול לא לעמוד בדרישות מהותית של 4.
יעל מלם-יפה
¶
זה כלי להורים, ברגע שזה מופיע ברצועת המידע, בעצם בכל זמן נתון שמשודר המישדר, יכול ההורה להקפיץ בנוסף לזמן שזה קופץ ממילא.
אלי פולק
¶
אני רוצה לדעת, תוך כמה שנים יעברו כל המישדרים במדינת ישראל לשיטת שידור כזאת? השאלה היא שאלה רטורית כי ברור שזה מה שייקרה וברור שהמשמעות של הסעיף הזה היא ביטול חוק הסימון.
אלי פולק
¶
משום שהסעיף בעצם אומר, שבסרט עצמו הסימון לא צריך להופיע אלא הוא צריך להופיע אך ורק ברצועת המידע המתייחסת למישדר בלבד.
דינה עברי-עומר
¶
ניסינו לאזן. איזשהו ניסיון להקל. יש כאן גם שיקולים אסתטיים. אמרנו, שאם חובת הסימון יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות רצועת המידע, אין סיבה לעשות את זה על גבי המסך.
דינה עברי-עומר
¶
זה לא פתור מהסימון, זו חובת סימון על פי החוק רק שהיא באה לידי ביטוי לא על גבי המרקע.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אין לי התנגדות שזה יהיה כתוב שם, אבל מה עם הסימון הקבוע? אנשים הרי התרגלו לחיות עם סימנים, זה האיתות עבורם.
ניר גרסון
¶
הטיעון הוא, הרבה פעמים, שהמסך עמוס מדי. הרי יש עוד חובות לסימונים נוספים, מחייבים את סימן הערוץ - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
זה טיעון רציני, אז אני צריך לשקול בין המסך העמוס לבין טובתו של הילד, אני מעדיף את טובת הילד.
ניר גרסון
¶
אני מבקש להזכיר שיש עוד סימנים שחייבים להופיע: כתוביות לחרשים שאמורות בקרוב מאוד לכסות כמעט את כל השידורים, סימנים של ערוצים, סימנים של שידור חוזר אם צריך. זה הטיעון, שזה מעמיס למסך, פוגע בציבור שלא נזקק או שלא מעוניין בסימן הזה.
אלי פולק
¶
אדוני היושב ראש, אני רוצה להעיר כמה הערות. אנחנו רואים היום בפנינו מסך שהוא בגודל של מקסימום 30 אינץ', אבל אם מסתכלים כמה שנים קדימה, אנשים יפסיקו להשתמש במסכים האלה, הם ראשית יקנו מקרנים שמתחברים למחשבים שלהם ומקרינים את זה בגודל ענק. דבר שני, במסגרת השידור הדיגיטלי, מדובר על תוכניות המשדרים, שאתה תוכל לצפות בו זמנית באותו מסך בחמש תוכניות שונות כדי שאתה תוכל להחליט ולראות, ובעיקר, יהיו הרבה יותר דברים על אותו מסך מאשר אותו סימון קטן שמופיע שם. אני מתייחס גם לגבי מה שנאמר לפני כן, לגבי גודל הסימון. גודל הסימון צריך להיות גודל סימון יחסי אחרת יתחילו להיות בעיות של איך אתה מסדר את המסך לפניך. לכן, בסיכומו של דבר, אין שום סיבה בעולם שלא לאפשר לאותו סימן להופיע שם במישדר הדיגיטלי.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מציע למשרד התקשורת לרדת מסעיף (1), להחזיר אותו לדיון נוסף. בשלב הזה אני מציע שהוא לא יכנס לתקנות, הוא גם לא בוער. בשלב ראשון הייתי רוצה שהאזרח יתרגל לסימן, כמה שפחות לשגע את האנשים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
ברור לי, את אומרת, יש סימון כזה בשיטה הספרתית, הורים צריכים לדעת עכשיו, בשיטה הספרתית הוא צריך ללחוץ, בשיטה האנלוגית הוא צריך להסתכל, אם זה מחו"ל הוא צריך לדעת מה הרגולציה בארץ המוצא. תבינו מה הולך להיות פה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
יש סימון אחד, אם מדובר בשידור ספרתי, זה מופיע ברצועה, אם זה שידור רגיל, זה מופיע בסימן, אם מדובר בשידורים של הערוצים מחו"ל עם תרגום עברי, כמה אפשר לשגע את האנשים? כל העניין הוא עומס המסך? סדרי העדיפויות שלי, תכניסו את כל הדברים האחרים שאתם רוצים ותכניסו את זה, תכניסו ברצועת המידע שידור חוזר, סימון הערוץ, עבורי האינפורמציה הזאת חשובה יותר מהאינפורמציות האחרות.
ליאור פורת
¶
היתרון של רצועת המידע, היא קופצת בכל פעם שאתה נכנס לתוכנית. סימון על המרקע כפי שאתם מחייבים פה, יש 30 שניות בתחילת המישדר, הילד עבר לאותו מישדר כמה דקות אחרי תחילת המישדר, הוא לא ראה את זה, רצועת המידע קופצת בכל פעם שאתה מעביר. אם אתה מדבר על הרגלי הצפייה, הצופה רגיל לראות, הוא רואה את כל המידע ברצועת המידע, הוא יסתכל למטה כשזה קופץ, הוא לא יסתכל למעלה כי כל המידע שמעניין אותו, משך השידור, שם הסרט – מופיע למטה.
ליאור פורת
¶
יש לי תשובה, אדם שצופה בלווין לא יצטרך לחשוב באיזה שידור הוא צופה, השיטה היא דיגיטלית, כל הסימון יהיה למטה. אדם שצופה בשיטה האנלוגית, כל הסימון למעלה. זה לא הבדל בין מישדר אנלוגי לדיגיטלי, זו שיטת שידור, אם השיטה היא ספרתית, כל הסימון יהיה ברצועת המידע, אם השיטה היא אנלוגית, המידע יהיה למעלה.
טלי גל
¶
מה שאותי מטריד, שצריך את ההתערבות של ההורה, שיבוא באופן אקטיבי, ילחץ על הכפתור וייראה. מצד שני, כדי לראות במה הילד צופה, אולי יהיה נוח יותר במקום לחכות ל-30 דקות הבאות, ללחוץ על רצועת המידע. אם זה לא מכביד, אפשר להשאיר את שתי האפשרויות.
טלי גל
¶
אני לא יודעת להגיד. הייתי מעדיפה, שלא כל 30 דקות יהיה סימן אלא כל 15 דקות ואז יותר קל לראות.
חוה ברנע
¶
אני מבולבלת, גם בתור צופה טלוויזיה וגם בתור אימא. אני מבינה שלכל צופה יש שיטה אחת מכל השיטות המוצעות, הוא לא צריך לעבור משיטה לשיטה. רצועת המידע חוזרת מפעם לפעם כשאני מזמינה אותה.
ליאור פורת
¶
את קובעת מתי היא תגיע, אם היא חשובה לך על חשבון המסך, תזמיני אותה כל שתי דקות. יש גם מינימום.
טלי גל
¶
אבל הילד נשאר לצפות והוא מאוד מתוח כי זו דווקא תוכנית שמעניינת אותו, אם ההורה היה בבית הוא לא היה רואה, עכשיו זו הזדמנות והוא לא מעביר ערוצים.
אסתר שטרנבך
¶
בשידור הספרתי להורים יש אפשרות לחסום. בשידור הספרתי יש אפשרות של בקרת הורים על צפיית ילדים מאוד יעילה.
חוה ברנע
¶
הקושי בעיניי הוא יותר בסימנים, בטבלה שעוד לא הגענו אליה. אני לא מבינה את הטכנולוגיה, אבל השורה התחתונה, שתהיה דרך קלה, בעיקר להורים וגם לילדים, להבין איזה מישדרים לא מתאימים להם.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אנחנו נמצאים בין שתי שיטות, האם אנחנו רוצים שתהיה שיטה אחת של סימון בכל שיטות השידור, כל הציבור יודע אותה, או שאנחנו אומרים, בשיטה אחת יהיה סימן כזה, בשיטה שנייה יהיה סימן אחר.
אלי פולק
¶
אני חשוב שהשיטה הנהוגה כיום לגבי רצועת המידע לא בהכרח תהיה נהוגה גם מחר. אז היום זה כך ומחר יהיה אחרת.
שנית, בכללים כפי שהם קבועים היום, חובתו של המשדר, שהדבר יופיע ברצועת המידע, ללא קשר לסעיף הזה. זה חלק מלוח השידורים.
שלישית, בחו"ל, ששם הסימונים הללו קיימים, גם במקומות שבהם יש שידורים דיגיטליים, הם מופיעים על המסך.
היו"ר זבולון אורלב
¶
השר תמיד יכול להתקין תקנות, זו לא חקיקה ראשית, זו חקיקה משנית, אני מציע שתבדקו מה קורה בעולם. כרגע אני מציע להוריד את זה. אם בכל העולם הסימן הוא סימן אוניברסלי לכל השיטות, אני מציע שנהיה כמו כל העולם בעניין הזה, שלא נצא דופן. כהדיוט בסוגייה, אני חושב שיותר נוח לאזרחים להתרגל לשפה אחת של סימון וסיווג שידורים ולא עשר שיטות. אגב, לאנשים יש כמה טלוויזיות בבית, אדם לא צופה בטלוויזיה רק בשיטה אחת, אני לא מקבל את הנחת היסוד שלך, לא בעידן הנוכחי, אני יכול להדגים בין היתר גם ממשפחתי. לנכד שלי, בביתו השידור הוא דיגיטלי ואצל הסבתא והסבא השידור הוא אנלוגי.
מה שאני מציע כרגע, להשמיט את סעיף (1), תקיימו דיון בעניין, נבדוק בעולם ואז נחליט. היות ואנחנו רוצים לאשר לפחות חלק מהתקנות, אני לא פוסל דיון נוסף, אבל אחרי שיהיה יותר מידע, תבדקו מה קורה בעולם, אולי תעשו גם וגם, אין לי התנגדות שזה יופיע ברצועת המידע, אולי לתקופה מסוימת.
היו"ר זבולון אורלב
¶
עם הגופים המקצועיים אין אלימות בשידורים, השידורים שלהם ממש נקיים מאלימות, יש כמה דברים שהמחוקק – לפחות כמוני – מרגיש אחריות לא להשאיר זאת למועצה. השארנו למועצה ואני קובע, שחלק מרמת האלימות במוסדות החינוך זה חלק מהאלימות שמשתוללת בערוצי הטלוויזיה. לא כל דבר אנחנו משאירים למועצה, בפרט כאשר מדובר בנושא רגיש כמו הנושא של סימון וסיווג שידורים.
(2) "לגבי מישדר חוץ המשודר בשיטת שידור אנלוגית, כי הסימן יופיע במדריך שידורים בלבד".
דינה עברי-עומר
¶
לגבי מישדרי חוץ, ראינו קודם את ההגדרה של מישדר חוץ, יש לנו גם איזשהו סעיף של פטור, אבל מישדרי חוץ שמשודרים בשיטה אנלוגית, מבחינה טכנית אי אפשר לסמן אותם.
דינה עברי-עומר
¶
לגבי שיטת שידור אנלוגית, נניח מנויי הכבלים שהם עדיין בשיטה האנלוגית, אין אפשרות טכנית, כפי שהוסבר לנו על ידי חברות הכבלים, לסמן את השידור הזה. לכן אמרנו, אם יש אפשרות לסמן, זה יהיה במדריך השידורים שמתפרסם ברבים.
ניר גרסון
¶
העניין של פרסומות, המועצה לשידורי כבלים קיבלה כללים שמסדירים את העניין הזה עד לגבול מסוים מותרות פרסומות.
ניר גרסון
¶
הפרסומות משודרות לכל, למשל ב-MTV, אתה רוצה בארץ פרסומות שמיועדות להולנד וגם אם תיסע לחו"ל תראה פרסומת לבמבה גם בבלגיה או באנגליה. זו פרסומות שמשודרות לכל אירופה. זה חלק מפס השידור המקורי שמשודר לכל האזור ולא רק לנו.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אלי, בעניין הזה אני לא אתך. כל עוד זה משודר לישראל, אני אומר שאפשר לחייב אותם. אבל אם זה משדר לכל העולם, אי אפשר לחייב.
אלי פולק
¶
אני גם מבקש לדעת, שיטת שידור אנלוגית שמתקבלת מה-CNN לחברת כבלים שהשידור שלה דיגיטלי, האם האנלוגי לא הופך להמרה דיגיטלית בדרך אל הצרכן? אם כך, השיטה האנלוגית שצריכה להיות כאן, בתנאי שהצרכן מקבל אותה בצורה אנלוגית, לא בצורה דיגיטלית. אם הוא מקבל אותה בצורה דיגיטלית, למרות שהיא משודרת משם אנולוגית, אין שום בעיה להכניס סימון.
היו"ר זבולון אורלב
¶
השאלה היא, האם יש שידור אנלוגי שמגיע לחו"ל בשיטה אנולוגית אבל הוא משודר לצרכן בשיטה דיגיטלית?
היו"ר זבולון אורלב
¶
נציגי חברת הכבלים אומרים כאן, שהשיטה האנלוגית, פירושו של דבר, שהצופה קולט במכשיר שלו את השידור בשיטה אנלוגית ולא כיצד הוא משודר ממוקד השידור למוקד השידור כאן בארץ.
אלי פולק
¶
אדוני היושב ראש, כדי לסייג, כן מדובר שהשידור הוא עדיין אנלוגי מחו"ל, כי אם השידור הוא דיגיטלי מחו"ל, מגיע ממוקד שידור כאן לחברת כבלים שעדיין לא עברה לשיטת דיגיטלית, מאחר והיא מקבלת את השידור דיגיטלי מחו"ל, היא יכולה לשים את הסימון לפני שהיא שולחת אותו אנלוגית.
אסתר שטרנבך
¶
חברות הכבלים משדרות גם באנלוגי וגם בדיגיטלי, הן התחילו בשיטה האנלוגית לפני למעלה מעשר שנים, לפני שנה וחצי הן עברו לשיטת שידור דיגיטלית, ההבדל הוא במוקד השידור. מוקד השידור הדיגיטלי שונה ממוקד השידור האנלוגי.
היו"ר זבולון אורלב
¶
שאלתו של פרופ' אלי פולק, מה קורה אם מתקבל שידור מחו"ל בשיטה דיגיטלית, אתם פה בארץ הופכים את זה לצרכן לשיטה אנלוגית?
היו"ר זבולון אורלב
¶
הבנו, ששידור המגיע מחו"ל בשיטה אנלוגית ומוקד השידור שלכם ממשיך לשדר אותו אנלוגית, יהיה קיים בו קושי טכני. אבל אנחנו לא משוכנעים ששידור המגיע דיגיטלית למוקד השידור שלכם, לפני שאתם הופכים אותו לאנלוגי, למה אי אפשר להתערב ולסמן?
גדי כנפו
¶
יש בעצם שני מוקדים שכל אחת מחברות הכבלים קולטת, אני יכול לקלוט את מצרים, את ירדן, את CNN, גם בצורה אנלוגית וגם בצורה דיגיטלית. זה נתון לבחירתי באותו רגע כפונקציה של האיכות שאני קולט. לכן, זה לא רלבנטי כרגע איך אני קולט את זה אלא איך אני משדר. בשידור האנלוגי מתוך מוקד השידורים אין לנו שום התערבות, אתה לוקח את הערוצים מהלווין, אורז אותם ומשדר אותם, אין התערבות. בשידור הדיגיטלי אתה עוד מבצע דברים, אתה מכניס שידורים אלקטרוניים, אתה מכניס תרגומים בשפות שונות שהממיר הדיגיטלי יודע לקלוט אותם. אבל בשידור האנלוגי לצרכן אין שום התערבות.
אלי פולק
¶
מה שניסיתי לומר, שכאשר שיטת השידור מחו"ל היא דיגיטלית, אין לך בעיה לשים סימון. אם אתה נמצא במצב של משדר שהוא באיכות לא הכי טובה, אתה קופץ משידור דיגיטלי לאנלוגי, וברוב הזמן השידור הוא אנלוגי ואתה מעביר את השידור אנלוגית, אין לי בעיה, אני מבין את ההסתייגות. אבל מצד שני, אם לא נשים לב איך המישדר משודר אליך למרכז, אז כל מישדר שמשודר דיגיטלית למרכז ומועבר אנלוגית, פתאום לא מחויב בסימון. זה דבר שנראה לי קצת קיצוני.
אלי פולק
¶
כאשר הוא משודר דיגיטלית אתה כן מתערב בשידור. כאשר מדובר בשידור דיגיטלי שלפי ההגדרה הוא מיועד למדינת ישראל ואתה מקבל אותו - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
לדעתי, אנחנו לא יכולים לדאוג לזה. אם מדובר בשידור חוץ שהוא בלי תרגום ישראלי, יידע האזרח הישראלי להיזהר.
מירב ישראלי
¶
רציתי להזכיר את ההערה שלי לגבי מדריך שידורים, שמדריך שידורים הכוונה גם משודר וגם בעיתון. השאלה, אם אנחנו רוצים לקבוע, שזה חייב להיות משודר וגם מפורסם בעיתון? או שתהיה חובה רק משודר, ועיתון כאופציה. צריך לתת את הדעת לאיזה מדריך שידורים מדובר?
דינה עברי-עומר
¶
אני חושבת שזה יהיה במסגרת הגוף המפקח שהוא יתיר את העניין. זה לא אוטומטית שאפשר, זו סמכות של הגוף המפקח.
דינה עברי-עומר
¶
על אף האמור, רשאי הגוף המפקח להתיר לאחראי לסימון, ובסיפא אולי נוסיף למדריך שידורים כפי שיורה הגוף המפקח.
מירב ישראלי
¶
"(ג) בלי לגרוע מהוראות תקנות משנה (א) ו-(ב), רשאי הגוף המפקח להורות לאחראי לסימון כי סימן המישדרים יופיע גם במדריך שידורים". גם כאן אני מציעה להוסיף: כפי שיקבע האחראי.
אלי פולק
¶
לא הצלחתי לרדת לסוף דעת הסעיף, מה זאת אומרת, רשאי הגוף המפקח להורות לאחראי לסימון כי סימן המישדרים יופיע גם במדריך שידורים? האם הכוונה היא שכל הסימון יופיע במדריך השידורים כפי שהוא מוגדר?
מירב ישראלי
¶
הסעיף אומר, הסימן יופיע על מרקע הטלוויזיה בדרך שבה קבענו, וגם רשאי הגוף המפקח להורות שזה יהיה גם במדריך שידורים.
דינה עברי-עומר
¶
החוק קובע את חובת הסימון של המישדר בטלוויזיה. בעקבות תגובות שקיבלנו אמרנו, יכול להיות שיהיה צורך להביא זאת לידיעת הצופים במסגרת מדריכי השידורים.
דינה עברי-עומר
¶
אני חושבת שיש לנו סמכות, אבל חשבנו שמוטב להשאיר זאת לגוף המפקח שהוא בקי בזה וישקול גם את הצורך בפרסום בלוח השידורים ובאיזה לוח.
היו"ר זבולון אורלב
¶
המחוקק חשב שהאינפורמציה היא חיונית, אז לא שזה לא יובטח שזה יופיע גם במדריך השידורים?
דינה עברי-עומר
¶
אגב, אנחנו גם הוספנו סמכות נוספת לגוף המפקח, להורות לאחראי לסימון בדבר אופן יידוע הצופים, מה המשמעות של הסימנים, מעבר לסימון של כל תוכנית.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אם העיתונות מבזבזת נייר רב להפיץ מדריך שידורים, סימן שהאנשים מתעניינים בלוחות השידורים. אם זה לא מופיע בלוח השידורים, אדם תכנן סימן לראות ופתאום הוא רואה סימון.
ישראל מידד
¶
באחת הישיבות הקודמות של הוועדה, הבאתי מאנגליה ומארצות הברית דוגמאות לסימן קטן, למשל: ע-עירום, נ-ניבול פה. שנית, בכל עיתוני היום כתוב למשל: שח', כלומר שידור חוזר. זאת אומרת, שניתן לשים סימן נוסף בתוך לוח השידורים המתפרסם בעיתונים או בחוברות המיועדות לכך.
חוה ברנע
¶
אני בתור אימא רוצה לראות מראש את הלוח ואחליט מה מתאים לראות, אני לא רוצה לראות את הסרט ואז להחליט אם הוא מתאים או לא.
ניר גרסון
¶
העניינים האלה מתפתחים, לפחות בכבלים או בלווין יש הרבה סוגים של ערוצים, יש כמה טכנולוגיות שידור, אני מציע להשאיר את הפרט הזה שהוא גמיש וצריך להשתנות, הוא יכול להשתנות מדי פעם, ולכן אני מציע להשאיר את זה למועצה, שהגוף המפקח יקבע, אולי יש סוגים של ערוצים שיתפרסמו בעיתון, אולי יש סוגים של ערוצים בפס המידע. זה עניינם של הגופים המפקחים, זאת המומחיות שלהם.
טלי גל
¶
הסעיף כפי שהוא מנוסח היום הוא לא עונה על מה שאתה אומר. אני מציעה שיהיה כתוב, שהגוף יורה כיצד יסומנו השידורים, כלומר, שיהיה ברור שיש חובה לסמן, ואפשר להשאיר את שיקול הדעת לקבוע איך אצל הגוף האחראי, אם זה יהיה בעיתון או באופן אלקטרוני.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני גם חושב, שצריכה להיות חובה גם בלוח המישדרים. אני מסכים, שאי לקבוע מתי, איפה, איך, את זה צריך להשאיר לגוף המפקח שיקבע את הטכניקה, את העיתוי, את התדירות. אבל צריכה להיות חובה בסיסית של לוח המישדרים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני אפנה לעורכי העיתונים ואומר להם, שאני מציע להם מרצון לקבל זאת עליהם, ולא, נעשה חקיקה בעניין. אני מסכים שבחוק הזה אינני יכול לחייב את העיתונים. כרגע אנחנו יכולים לחייב רק את הגוף המשדר, כשהוא מפרסם לוח שידורים שיפרסם זאת גם עם הסימון.
ליאור פורת
¶
לכן אני חוזר להגדרה שתיקנתם אותה בסעיף 1 לפני שהגענו לדיון המעניין הזה וקבעתם, שלוח שידורים יתפרסם גם לא על ידי הגוף המשדר. עכשיו אתם אומרים, אתה אולי לא מפרסם, אבל יש לך חובה בחוק. אני מזכיר לכם, אי אפשר להטיל חובה על מי שאין לו את היכולת לפרסם. אם אתם רוצים להטיל חובה על העיתונים, בבקשה.
ישראל מידד
¶
ככל הידוע לי, הגופים המשדרים, אם זה הערוץ הראשון, השני, או חברות הכבלים, מעבירים לעורכי העיתונים את החומר, לפעמים אפשר אפילו לראות התנצלות של העיתון, מתנצלים על התקלה, זה מה שקיבלנו.
היו"ר זבולון אורלב
¶
זו החובה שאנחנו רוצים להטיל עליהם. זה נקרא פרסום לוח מישדרים.
חברים, אני מציע לתקן את סעיף קטן (ג) באופן שיובהר שיש חובה גם במדריך שידורים, והגוף המפקח יקבע את הסדרים, את התנאים.
מירב ישראלי
¶
תשובה מסוימת לדברים שלך, שהגוף המפקח יודע, אם אי אפשר לפרסם בעיתון, הוא לא יגיד לו, תפרסם בעיתון, הוא יאמר לו, תפרסם זאת בלוח השידורים המשודר. אם זה אפשרי, הוא יאמר לו כך.
ליאור פורת
¶
זו לא שאלה של אפשרות טכנית, זו שאלה של הטלת חובה להעביר את הסימונים עם הסימן. אני יכול להעביר את החובה העיקרית, שזה יופיע במדריך.
מירב ישראלי
¶
"4. (א) סימן יוצא על מרקע הטלוויזיה בתחילת המישדר, למשך 30 שניות רצופות". אני מבינה שתחילת המישדר, זה כולל גם את הכותרות. אנשים הרבה פעמים רואים את המישדר בתום סיום הכותרות. השאלה, האם ה-30 שניות הללו לא בעייתיות בגלל העניין של הכותרות?
דינה עברי-עומר
¶
התלבטנו, האם להחיל את זה בתחילת המישדר אחרי הכותרות. האמת, שרובנו מתחילים לצפות כבר בשלב הכותרות.
מיטל דמארי
¶
אנחנו חושבים שצריך להוריד את משך הזמן מ-30 שניות ל-10 שניות בגלל התדירות. רק כדי לסבר את האוזן, כשהסרט מסתיים, יש את הרולר של מי שעשה את הסרט, מדובר בעניין של 4 שניות.
טלי גל
¶
אני מציעה שבדקות הראשונות של הסרט יוקרן הסימן בתדירות יותר גבוהה. הדקות הקריטיות הן דווקא בהתחלה, למשל, לאחר 10 דקות יוקרן הסימן שוב, אפילו לפרק זמן קצר יותר. כך ההורים יכולים להסתכל, הילדים שצופים יכולים לבחור אם הם רוצים להישאר או לא. הדקות הראשונות הן קריטיות.
מירב ישראלי
¶
הבעייתיות רק בעניין של האסתטיקה, שזה יהיה הרבה זמן על המסך? מה הבעייתיות להשאיר את זה יותר זמן?
דינה עברי-עומר
¶
זיהינו שלוש נקודות: תחילת מישדר – איזשהו זמן סביר, חשבנו חצי שעה, ובערוצים שיש להם פרסומות – כל פעם שחוזרים מפרסומת. ניסינו לאזן, שמענו תגובות מכמה שניות בודדות עד דקה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אם אני הייתי שר התקשורת, יכול להיות שהייתי מציע את ההצעה שלך. ההצעה של שר התקשורת נראית לי מאוזנת, אני מאוד מזדהה עם הדברים, אבל צריך איזון.
מירב ישראלי
¶
"(ב) מישדר שמשכו מעל 30 דקות, ישא סימן כאמור, בכל 30 דקות, למשך 30 שניות. בקביעת משכו של מישדר לפי תקנת משנה זו, יבואו בחשבון קדימון, מילואה או פרסומת המשודרים במהלכו".
היו"ר זבולון אורלב
¶
מה ששמעתי, מבחינת האפקטיביות, שהיה עדיף כל רבע שעה – 15 שניות, ולא כל 30 דקות – משך של 30 שניות. אני לא יודע אם זה ניתן, אם תסכימו לזה, אתם קונים את עולמכם. תבדקו את העניין. לדעתי זה הרבה יותר אפקטיבי. אני מבקש לבדוק את העניין.
מירב ישראלי
¶
"(ג) מבלי לגרוע מהאמור בתקנת משנה (ב), במישדר שבמהלכו משודרות פרסומות, יוצג סימן מיד עם חידוש השידור לאחר הפסקת פרסומות, וזאת למשך 10 שניות". כאן אולי לא צריך להיות רק פרסומות, אלא כמו בסעיף (ב), שיש הפסקה בשידור, אם זה קדימון, מילואה, לאו דווקא פרסומת.
מירב ישראלי
¶
"5. סימון קדימון – קדימון למישדר שיש לסמנו לפי תקנות אלה, ישא סימן כנדרש לפיהן, בשינויים המחויבים, ואולם לעניין תקנה 4(א) ו-(ב), במקום "30 שניות" יבוא "10 שניות". הוראות תקנה 3(ב) ו-(ג) לא יחולו לעניין זה".
אני רוצה להסביר, נאמר שהסימן של מישדר מסוים הוא 8+, ילדים מתחת לגיל 8 לא ראוי שיראו זאת. אם הקדימון למישדר הזה, לא משנה מתי הוא משודר, יהיה עליו את אותו סימן על מנת שההורים יידעו שזה קדימון למישדר שהוא 8+. במקום 30 שניות זה יופיע 10 שניות בגלל שזה קדימון.
אלי פולק
¶
מאחר ובהמשך אנחנו יודעים על מישדר שמשודר בין השעות 23:00 ל- 6 בבוקר, שעל פי התקנות המוצעות הוא פטור מחובת סימון, קדימון למישדר כזה יהיה פטור מחובת סימון.
דינה עברי-עומר
¶
אגב, זה לפי החוק כי החוק קובע שהחובה לסמן קדימון היא רק לגבי קדימון למישדר שיש לסמן אותו. אם כך זה נובע מהחוק.
אלי פולק
¶
אני רוצה להוריד את הפטור ולהעיר, מה שהולך לקרות בחוק הזה, שדווקא, באותן שעות שיש שיא צפייה של ילדים ופתאום מופיע קדימון לסרט איום ונורא שמשודר באחת עשרה בלילה - - -
אלי פולק
¶
אני מקבל שישנו איסור על קדימונים ועל פרסומות לילדים בשעות צפייה רק עד תשע בערב. כלומר, מתשע בערב ועד אחת עשרה, את הקדימונים האלה ניתן לשדר. השאלה, מה אתה מראה באותו קדימון ואיך אתה מפרסם את הסרט שמופיע? אתה יכול להפוך קדימון לקדימון שעונה לאותה הגדרה שהוא לא מזיק לילדים, כי בקדימון עצמו אתה לא רואה את הסצינה הקשה, אבל בעצם אתה מעביר לצופה את ההבנה מה הולך להיות שם.
אלי פולק
¶
אם כך, התשובה לכך, שיש סמכות לבטל את סעיף 7(א)(1). אין שום סיבה בעולם מדוע במישדרים בין 23:00 עד 6:00 בבוקר - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
עוד נדבר על כך כאשר נגיע לסעיף. כרגע, אין לנו סמכות לחייב סימון, קדימון של מישדר, שאין על המישדר חובת סימון.
מיטל דמארי
¶
יש קדימונים שהם פחות מ-10 שניות, אנחנו רוצים שהסימון יהיה גם לקדימון שהוא פחות מ-10 שניות, למשך כל זמן הקדימון.
דינה עברי-עומר
¶
השינויים המחויבים זה טכניקה חקיקתית כאשר את בעצם מחילה הוראות שבמקור נכתבו לגבי מישדרים על קדימון. זה משהו שעבר אישור נוסח.
אסתר שטרנבך
¶
אולי צריך להבהיר, שהסימן שנדרש הוא הסימן של המישדר. כלומר, זה ברור שהקדימון צריך לשאת את הסימן שנדרש לגבי המישדר.
מירב ישראלי
¶
זה נכון, קדימון המישדר שיש לסמנו לפי תקנות אלה, ישא את אותו סימן של המישדר.
6. (א) "אחראי לסימון יפעל לשם יידוע הצופים בדבר משמעות הסימנים הקבועים בטבלת הסימנים שבתוספת, לרבות במדריך שידורים.
(ב) הגוף המפקח רשאי להורות לאחראי לסימון בדבר אופן יידוע הצופים כאמור."
אם אנחנו רוצים לומר משהו, ברור שזה לא יהיה קמפיין חד פעמי.
מירב ישראלי
¶
7. "פטור מסימון מישדר –
(1) מישדר יהיה פטור מחובת הסימון לפי החוק, אם מתקיים בו אחד מאלה:
(1) המישדר משודר בשעות שבין 23:00 ובין 6:00".
דינה עברי-עומר
¶
החוק המסמיך קובע מלכתחילה כשהוא מסמיך את השר לקבוע פטורים, שהפטור שהשר יקבע יהיה לסוגי מישדרים או לשעות שידור. הוא הניח שהרציונאל של חוק סיווג וסימון הוא הגנה על ילדים וישנן שעות שהן לא שעות צפייה של ילדים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני רוצה גם הגנה עליי, אני רוצה לראות סרט, לדעת שאני צופה בסרט שאין בו פורנוגרפיה.
דינה עברי-עומר
¶
מרכז הכובד של החוק הוא הגנה על ילדים גם אם הוא מגן על קבוצות נוספות. גם אם הפרמטר הוא לבני גיל מסוים ומטה, זה החוק קובע, והחוק גם אומר, שכשהשר מוסמך לקבוע פטורים, הוא יכול או לגבי סוגים של מישדרים או שעות שידור.
היו"ר זבולון אורלב
¶
שעה 23:00 זו צפיית שיא גם של בני נוער, למה לא ללכת לשעה אחת בלילה או שתיים בלילה?
דינה עברי-עומר
¶
במסגרת השימועים שעשינו, קיבלנו התייחסויות מגופים שונים, הטווח שהומלץ היה בין 10:00 ל-6:00 או בין 12:00 ל-6:00.
עידו ברביבאי
¶
יש ימים שאני מתחיל את הלימודים בשעה תשע בבוקר ולכן אני יכול לצפות בטלוויזיה עד שתיים עשרה בלילה.
מיטל דמארי
¶
מה שאומרים התלמידים עולה בקנה אחד עם נתוני הצפייה שאנחנו קיבלנו, לנו יש נתונים שאומרים, שילדים כן צופים בשעות האלה, ולכן אנחנו מבקשים להחיל את הסימון לגבי כל שעות השידור. השידורים האלה שישודרו מאחת עשרה בלילה ועד שש בבוקר, סביר להניח שגם אם יהיו בהם שידורים מזיקים, שיהיה צורך בסימון של 14+ או 18+.
עידו ברביבאי
¶
אם טוענים שהצפייה שלנו נמוכה בשעות המאוחרות, אני לא מבין מדוע לא מוכנים לשים את הסימון בכל מקרה, הרי זה לא מפריע לאף אחד.
ישראל מידד
¶
החוק איננו חוק של צנזורה, מטרתו של החוק ליידע את הציבור, גם את הילדים וגם את ההורים, המחוקק רואה צורך ליידע את הציבור מה עומד להיות בשידור.
אלי פולק
¶
הסימון הזה מאפשר ברגולציה הדיגיטלית של הטלוויזיה לסגור דברים. אם תבטל, גם תמנע מההורים לסגור את הסרטים המוצגים בין 23:00 בלילה ועד שש בבוקר.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הסיבה העקרונית אומרת, שהואיל ועיקר העניין הוא להגן על ילדים, בין אחת בלילה לשש בבוקר לא מדובר בצפייה של ילדים.
אלי פולק
¶
אין שום ספק שאנחנו רוצים להגן על ילדים, אבל ילדים יכולים לקום גם בשתיים או בשלוש בבוקר, וכאן הדבר הזה נותן בידי את האפשרות, שילד יצפה בשתיים בלילה בדבר שהוא טוב. בואו לא נשלה עצמנו, החוק כפי שמוצג כרגע מגיע עד לגיל 18, ילדים בגיל 18 הם לא ילדים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הואיל והרשות השנייה תומכת שזה יהיה לאורך כל שעות היממה, מה הבעיה של חברות הכבלים? הכבלים והלווין מתנגדים?
אסתר שטרנבך
¶
אני חושבת שחשוב לאזן את הצרכים של הציבור לעומת הבעיות של גורמי השידור, התקנות הללו מטילות עלויות מאוד נכבדות על החברות.
אסתר שטרנבך
¶
לא, זה לא קיים. אמרנו את זה בחוק וחוזרים ואומרים זאת בתקנות. הקושי הגדול ביותר של חברות הכבלים שהם צריכות היום, בטכנולוגיה האנלוגית שאמורה להיעלם מן העולם, הן אמורות להיכנס להשקעה של כמעט כמיליון דולר.
דבר נוסף, הכללים כיום, הכללים שנקבעו על ידי המועצה ושמנחים את חברות הכבלים, אוסרים על שידורים הכוללים ביטויים של מין, אלימות ופורנוגרפיה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
המחוקק בסעיף 2(ב) אומר: השר רשאי לקבוע כללים לפיהם סוגי מישדרים ומישדרים משודרים בשעות שיהיו פטורים. קודם כל המחוקק יצא מנקודת הנחה, שיש שעות שצריכות להיות פטורות. זו הנחת היסוד בחקיקה הראשית. לבוא היום ולומר 24 שעות, זה בעייתי כרגע, מה עוד שיש התנגדות. הכבלים אומרים, כתוב בחוק שיש גם שעות פטורות, זה מכביד עלינו כלכלית, זה לא רלבנטי בשעות מסוימות. הויכוח כרגע נשאר על השעות. לדעתי, השעה אחת בלילה זו פשרה טובה, סביר להניח שבאחת בלילה רוב האוכלוסייה הלכה לישון.
אלי פולק
¶
למען הפרוטוקול הייתי רוצה לדעת, נזרק כאן סכום של מיליון דולר השקעה. איזה חלק מאותו מיליון דולר אתם חוסכים כאשר אין שידורים בין אחת עשרה בלילה לשש בבוקר? לא כל הסרטים הם סרטים כחולים, חלק מהם הם סרטים בשידור חוזר שהם ממילא מסומנים.
דליה ברונשטיין
¶
רשות השידור התחילה בשידור מחזורי או אוטומטי ב-1 באוקטובר, שבו אנחנו משדרים החל מהשעה שתיים עשרה ורבע, עם סיום "מהיום למחר", אנחנו משדרים שידורים ללא טכנאי שנמצא במקום אלא השידורים האלה מוזנים לתוך מחשב שמשדר לאורך כל הלילה, בדרך כלל שני שידורים למשך שעתיים, שעתיים שחוזרות על עצמן. לנו תהיה בעיה גדולה אם אתם מתכוונים לצמצם את השעה מאחת, שאנחנו מבקשים שזה יהיה משתיים עשרה בלילה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
מה הבעיה, את השידור שהכנסתם תכניסו עם הסימון. לא הבנתי מה הבעיה, כאשר אתם מכניסים למחשב סרט, תכניסו סרט עם סימון.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני אדאג להעביר החלטה במליאה, שרשות השידור תסמן את כל השידורים שלה, זו רשות שידור ממלכתית?
דליה ברונשטיין
¶
אין שום בעיה אם לא תהיה בעיה טכנית. הבעיה היחידה שאני מנסה להעלות היא העובדה, שאין לנו טכנאי שנמצא בשעות הללו.
היו"ר זבולון אורלב
¶
זה לא קשור לטכנאי, הסרט צריך להיות מסומן, הסימון הוא לא תוך כדי שידור, הסימון מוטמע בסרט.
דליה ברונשטיין
¶
זה לא כל כך פשוט. המשמעות של לסמן, לעשות העתק נוסף של אותה תוכנית ובמבחינה טכנית יכולה להיות בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני לא חושב שזו בעיה, אני מתנצל, אני לא מקבל זאת.
האם אפשר להסכים, שאנחנו לא מסמנים 24 שעות, אבל הולכים על השעה אחת בלילה?
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני חושב שאני אומר דבר הגיוני, צריך לקבל פשרה הוגנת, השעה אחת היא שעה שאזרחי ישראל הלכו לישון.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני לא אומר, שהשעה אחת בלילה פותרת את כל הבעיה, יכול להיות שצריך לתקן את החוק, זו חקיקת משנה, מדובר בתקנות ובתקנות השר צריך להציע, לא אני המציע, אם תשכנע את השר להגיש בקשה שזה יהיה מארבע בבוקר, אני מבטיח שלא אתנגד.
מירב ישראלי
¶
(3) "המישדר משודר בשידור חי, ולא נתקבלו לגביו אצל האחרי לסימון, זמן סביר קודם למועד שידורו, פרטים המאפשרים סיווגו וסימונו".
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני זוכר שבזמנו דיברנו על שני סוגים, האחד, שידור ישיר של ספורט, השני, שידורי חדשות. לא לכתוב זאת במישרין?
טלי גל
¶
אני רוצה להעיר הערה לגבי סעיף 7 (2) ו-(3), אני חושבת שצריך להוסיף את המילים: לאחר בקשתו של האחראי לסימון. כלומר, באיזשהו מקום צריך להטיל חובה על האחראי לסימון ולפנות למי שמוסר את השידור החי. לדוגמה, דיברנו על שידור חדשות, בשידור חי של חדשות, אם ידוע שיש בשידור החדשות תמונות נוראות של פיגוע, תמונות מזעזעות - - -
טלי גל
¶
או.קיי, אז לא חדשות, אבל יש מישדרים חיים שמראים תמונות לא הולמות. גם לגבי סעיף 7(3) שמדבר על מישדר חוץ.
היו"ר זבולון אורלב
¶
כאשר אנחנו דנים על שידורים, אנחנו יודעים על מה אנחנו מדברים. איזה שידורים חיים יש? ישנם שידורים חיים של ספורט, שידורי חדשות שהחוק כבר פתר אותם, יש שידורים של אירועים ממלכתיים כאלה ואחרים. אני רוצה להיות מציאותי, אני לא רואה שידור חי שיש בו איזה שהיא סכנה בסוגיה שלנו.
אלי פולק
¶
אני לא בא לומר שצריך לסמן כל שידור חי, אבל אני רוצה להעלות את השאלה הבאה. תוכנית מהסוג של מני פאר, תוכנית שמופיע בה קהל, באותו שבוע לא ידעת מראש, אבל עובר שבוע ועוד שבוע, ופתאום אתה רואה שהשידור הזה למרות שהוא שידור חי, הוא שידור חי מסוג מסוים. הדבר יכול להיאמר גם על תוכנית כמו פוליטיקה, שלרוב, הקטע הסופי של פוליטיקה דן בנושאים שאפשר לשאול האם הנושאים האלה ראויים לגילאי 8- למשל. לכן הייתי אומר, לא שלא נתקבלו לגביו אצל האחראי לסימון, אלא שהאחראי לסימון חייב לברר שלא ניתן לקבל לגביו פרטים מזהים, ואם בדיעבד גם יתברר שכן, הוא צריך לתקן את העניין.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מבין למה כוונתך, הכוונה, למשל בתוכנית אצל מני פאר עומדת להיות משודרת פרובוקציה פורנוגרפית שהמפיקים יודעים עליה כבר שלושה שבועות קודם - - -
ליאור פורת
¶
בואו נחשוב מה הרעיון של סימון. מדברים כאן על שידור חי של משהו שאנחנו מצלמים ומעבירים אותו באותו הרגע. הרעיון הוא לבקש מהמצולמים ומהאורחים מידע.
מירב ישראלי
¶
לא. אם אתה כותב כך גם בסעיף(2) וגם ב-(3), לכאורה אין על זה שום פיקוח, אין לזה משמעות אמיתית. או שאתה כותב שזה פתור, או שאתה כותב שהוא עשה מאמצים סבירים לקבל את המידע.
ניר גרסון
¶
לא, שאין אפשרות סבירה לקבל, לא עשה מאמצים. אם יש אפשרות סבירה לקבל, השאלה אם יש אפשרות סבירה.
אסתר שטרנבך
¶
זו דרישה בלתי סבירה, יש לך מערכת של 70 ערוצים המשדרים 24 שעות ביממה, לגבי כל שידור חי - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
בעיקרון אני מסכים אתך ולכן אני מסכים לסעיף. אבל מה שאומרים פה, שהניסוח כמו שהוא עושה צחוק מהעניין.
היו"ר זבולון אורלב
¶
את אומרת, שאין אפשרות סבירה לקבל –אז אין, את זה אני מקבל. אבל שלא נתקבלו לגביו, זה באמת עושה מהחוק פלסתר.
מירב ישראלי
¶
(4) "המישדר הוא מישדר חוץ, ולא נתקבלו לגביו אצל האחראי לסימון, זמן סביר קודם למועד שידורו, פרטים המאפשרים סיווגו וסימונו". כאן אנחנו חוזרים למה שדיברנו כבר.
מירב ישראלי
¶
לא, אלא למישדר חוץ. אנחנו חוזרים להגדרה של מישדר חוץ עם התרגום ערוצים זרים. צריך להחליט כאן על איזה מישדרי חוץ אנחנו מדברים, וגם, האם כך צריך להיות הפטור, או שנעשה אותו הדבר, שאין אפשרות סבירה. אבל קודם כל צריך לדבר על ההגדרה. כרגע ההגדרה אומרת, שזה כולל גם תרגום ודיבוב.
היו"ר זבולון אורלב
¶
בסעיף (3) או שיש רגולציה של ישראל או שיש רגולציה של ארץ המוצא. שידור לא יכול להיכנס לשידור בארץ בלי אחת מהרגולציות האלה.
טלי גל
¶
אני חוזרת על ההערה, לא רק שאין אפשרות סבירה אלא גם לאחר שפנה. כי במידה והשידור הוא לא שידור חי, אפשר לפנות מראש.
ניר גרסון
¶
יש ערוצים ממדינות ערב, יש ערוצים שבקריצת עין מסכימים שישדרו אבל לא רוצים קשר, זה נושא סבוך ומורכב לדרוש זאת.
אסתר שטרנבך
¶
אם ניתן להגיע להסכם אתם, אז כן, אבל למשל עם ערב הסעודית אי אפשר להגיע להסכם, אלה ערוצים שנקלטים מהאוויר ומועברים בכבלים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אומרת לי היועצת המשפטית, שהעניין של רגולציה של ארץ המוצא זה מסובך, אז אולי צריך לצמצם את העניין של מישדר חוץ.
ניר גרסון
¶
זה יהיה שטח הפקר, יידעו כולם שערוצים כאלה, ערוצי חוץ, ייקחו בחשבון שהם מהסוג החמור יותר.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מוכן להתערב, שהעניין הזה ייפתר, בשביל כסף זה ייפתר.
אנחנו נשאיר את ההגדרה של מישדר חוץ כמו שהיא, נתקן את (3) כמו שתיקנו את (2).
ניר גרסון
¶
אבל יש כל מיני ניו-אנסים, ניו-אנסי ביניים. יש ארצות שלא רוצות לחתום הסכם, אבל בעצימת עין הם מסכימים שישדרו.
מירב ישראלי
¶
8. (ב) "לגבי מישדרים כאמור בתקנת משנה (א)(2) ו-(3), יציין האחראי לסימון במדריך שידורים כי אין בידו פרטים המאפשרים סיווג וסימון כאמור". גם כאן אולי צריך לתת לגורם המפקח אפשרות לתנאים לגבי מדריך השידורים.
מירב ישראלי
¶
עקרונית, אפשר במדריך השידורים להכניס אמירה שתסביר לצרכנים את הוראות התקנות. הייתי מכניסה זאת אולי בסעיף 6 – מידע לצופים, כי המידע לצופים הוא לא לגבי התוכנית הספציפית אלא הוא מידע כללי והוא אומר מה זה סימן.
מירב ישראלי
¶
אפשר בסעיף 6(א) לכתוב איזה מידע הוא ייתן לצופים, ולכן אפשר להוסיף זאת גם לגבי (א)(1).
לגבי 7(ב), אם נסתכל על הסימנים, בעצם אין סימן לגבי משהו שהוא לכל הצופים. בחוק צריך לומר, האם יש מין, אלימות וכו'.
דינה עברי-עומר
¶
הקטגוריה שהחוק הנחה, המישדר אינו ראוי לצפייה לבני גיל מסוים ומטה, ואם זה מתאים לצפייה לכולם, אין בעיה.
מירב ישראלי
¶
אני רק מעירה, אם לא יהיה שום דבר, בעצם אתה לא יודע אם זה לא מסומן בגלל שאין צורך לסמן או בגלל משהו אחר.
מירב ישראלי
¶
אני רק אומרת, שעל המישדר עצמו אין סימון שמתאים לכלל האוכלוסייה.
פטור מסימון קדימון –
8. "קדימון למישדר שיש לסמנו יהי הפטור מחובת הסימון הקבועה בחוק, אם משכו קצר מ-20 שניות".
ליאור פורת
¶
אני רוצה להזכיר ליושב ראש, שהיו קדימונים בעת חקיקת החוק, דובר על כך, שקדימונים מטבעם הוא לתפוס מקסימום מידע במשך זמן קצר. אם הקדימון הוא קצר מאיזשהו רף מסוים - - -
היו"ר זבולון אורלב
¶
רבותיי, אני מציע לעצור כאן את הדיון, אני מאוד מבקש שמשרד התקשורת יתאם את הנוסח עם היועצת המשפטית לוועדה, סדר גודל של שבועיים זה בסדר? אני כבר קובע דיון נוסף ביום שני בעוד שבועיים בשעה תשע בבוקר. יש לכם שבועיים לסדר את הנוסח. אני מאוד מודה לכם, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 12:25.