ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 28/08/2002

טכס פתיחת שנת הלימודים התשס”ג.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5771



3
ועדת החינוך והתרבות
28.8.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/5771
ירושלים, כ"ז באלול, תשס"ב
4 בספטמבר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 519

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום רביעי, כ' באלול התשס"ב (28 באוגוסט 2002), שעה 11:30
סדר היום
טכס פתיחת שנת הלימודים התשס"ג.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
יהודה גלעד
רחמים מלול
גנדי ריגר
מוזמנים
שרת החינוך לימור לבנת
רונית תירוש - מנכ"לית משרד החינוך
יוסי וסרמן - מזכ"ל הסתדרות המורים
רן ארז - יו"ר ארגון המורים
ארז פרנקל - יו"ר ארגון ההורים הארצי
שמואל אבואב - יו"ר ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי
רביד בן-זאב - יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית
יאיר קראוס - מנחה הטכס
תלמידים שעולים לכיתה א'
עדי שילה
הלל זילברשטיין
דביר קירשטוק

ראשי מינהלים, מנהלי מחוזות, ראשי אגפים, מפקחים, מנהלי מחלקות,
ומנחים במשרד החינוך

תלמידים העולים לכיתה א'
בני נוער ונציגי מועצות התלמידים והנוער ברחבי הארץ
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן




טכס פתיחת שנת הלימודים התשס"ג
יאיר קראוס
כבוד שרת החינוך, חברת הכנסת לימור לבנת, יושב ראש ועדת החינוך והתרבות זבולון אורלב, חברי הכנסת, מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש, סמנכ"ל המשרד ומנהל מינהל חברה ונוער אברהם עודד כהן, מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, יושב ראש ארגון המורים העל יסודיים רן ארז, יושב ראש ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי שמואל אבואב, יושב ראש ארגון ההורים ארז פרנקל, סמנכ"לים וראשי מינהלים, מנהלי מחוזות, ראשי אגפים, מפקחים, מנהלי מחלקות ומנחים במשרד החינוך, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית רביד בן-זאב, תלמידים העולים לכיתה א' וכמובן חבריי בני הנוער ונציגי מועצות התלמידים והנוער ברחבי הארץ. בוקר טוב וברוכים הבאים לישיבת פתיחת שנת הלימודים התשס"ג.

נפתח בקטע מוזיקלי, סרנדה מאת היידן, בביצוע תזמורת "נווה שרה הרצוג", בהדרכת רכזת המגמה למוזיקה, מרינה הרשטיין.

(נגינת התזמורת )
יאיר קראוס
תודה לתזמורת.

זו השנה הרביעית שיושב ראש ועדת החינוך והתרבות, חבר הכנסת זבולון אורלב, מכבד את נציגי בני הנוער הנבחרים, הפועלים בחסות מינהל חברה ונוער, ואת בכירי משרד החינוך באירוע פתיחת שנת הלימודים. על כך תודה מיוחדת מכולנו.

אני מזמין את יושב ראש ועדת החינוך והתרבות, חבר הכנסת זבולון אורלב, לשאת דברים.
היו"ר זבולון אורלב
שרת החינוך, חברת הכנסת לימור לבנת, המנכ"לית, חברי הכנסת חברי ועדת החינוך והתרבות – חבר הכנסת רחמים מלול, חבר הכנסת הרב יהודה גלעד, חבר הכנסת גנדי ריגר, מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, יושב ראש ארגון המורים רן ארז, נציג השלטון המקומי שמואל אבואב, ראש ארגון ההורים הארצי ארז פרנקל, יושבת ראש מועצת תלמידים ארצית רביד בן-זאב, ראשי משרד החינוך, ראשי המחוזות, סמנכ"לים, ראשי מינהלים, סגניהם, בעלי התפקידים הבכירים, כל אנשי הפיקוח, ואחרונים חביבים – התלמידים. כמו שנאמר, אנחנו יסדנו מסורת ומשתדלים לשמור עליה, כדי שהכנסת תבטא את הערכתה ואת הוקרתה העמוקה למערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים. אנחנו עוזבים היום את כל המחלוקות, את כל חילוקי הדעות. היום כולנו משלבים ידיים, כל אלה שקשורים במערכת החינוך אוחזים איש בכתף רעהו, עוזרים אחד לשני, כדי ששנת הלימודים תיפתח כסדרה ומדינת ישראל ועם ישראל יראו את מערכת החינוך בהדרה ובתפארתה. על כך אומרת הכנסת למערכת החינוך ולשרת החינוך: כל הכבוד.

פעם אמר אחד הרמטכ"לים שפתיחת שנת לימודים היא הרבה יותר מורכבת ומסובכת מניהול מלחמה של צה"ל, מפני שמערכת החינוך גדולה הרבה יותר בהיקפה מכל צבא הגנה לישראל, עם כל גיוסי החירום שלו. מספר התלמידים הוא הרבה יותר גדול ממספר החיילים. מספר המורים במדינת ישראל הוא הרבה יותר גדול ממספר המפקדים בצה"ל. מספר מוסדות החינוך הוא הרבה יותר גדול מבסיסי צה"ל. דרך אגב, אם נגרע מתקציב הביטחון את תקציב ההצטיידות, כי כולם יודעים שמטוס אחד עולה עשרות מיליוני דולרים, הרי שתקציב הפעולה של מערכת החינוך הוא הרבה יותר גדול מתקציב מערכת הביטחון. זהו המבצע האזרחי הגדול ביותר, שביום מסוים שרת החינוך שורקת ומיליון וחצי תלמידים מוצאים את מקומת ב-44 אלף כיתות, בלמעלה מ-3,000 מוסדות חינוך. זה מגלה את העוצמה הפנימית האדירה שיש למערכת החינוך של מדינת ישראל, שבכל קנה מידה היא בין המצטיינות בעולם.



אנחנו חושבים שפתיחת שנת לימודים זה אירוע תרבותי שחשוב לציין אותו וחשוב להדגיש אותו. בסופו של דבר מטרתנו היא לקדם את מעמד החינוך. אנחנו, היושבים פה, סבורים שראוי היה שהחינוך יעמוד בראש סדרי העדיפות של מדינת ישראל. אם הביטחון מבטיח את ההווה, ודאי שהחינוך מבטיח את ביטחון העתיד. החינוך הוא מערכת העתיד של מדינת ישראל ולכן ראוי מאוד וחשוב מאוד שבמהלך כל כך חשוב כל הגורמים, כולנו, נחבור יחד ונשקיע את הכוחות שלנו בחיזוקה ובעוצמתה של מערכת החינוך.

אנחנו עוברים שנה קשה, גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה כלכלית. מצב הרוח הלאומי הוא ככה-ככה. בואו ניתן את החיוך למדינת ישראל, בואו נאפשר מיום ראשון לאזרחי מדינת ישראל – להורים ולמורים – לחייך, כי חינוך הוא תקווה. חינוך הוא תקווה לשינוי. חינוך הוא תקווה לשינוי ולעתיד טוב יותר. רק חינוך הוא בעצם פתיחת דף חדש. כך גם נציין בעוד ימים אחדים את השנה החדשה, שפירושה שכולנו מתחילים מהתחלה. גם אם לא כל כך הצלחנו בעבר, גם אם היו לנו בעיות, גם אם התאכזבנו, עכשיו מתחילה שנה חדשה. בורא עולם מאפשר לנו הזדמנות חדשה לפתוח דף חדש, עם סיכוי, עם שינוי, עם תקווה חדשה.

אני חושב שאזרחי מדינת ישראל לא יודעים כמה קשה עובד משרד החינוך כדי לפתוח את שנת הלימודים. לאנשים אין מושג איזה חודשים ארוכים עוברים על אלפי עובדים במערכת החינוך, משרת החינוך ודרך המנכל"ית, ואיזה טרחה עצומה זו. זו גם ההזדמנות לומר לשרת החינוך, למנכ"לית ולראשי המשרד תודה והוקרה על כל מה שאתם עושים כדי שלמעלה ממיליון וחצי תלמידים יוכלו לפתוח את שנת הלימודים. זאת חובתה של הכנסת וחובתה של המדינה להוקיר ולהעריך את המעשה החשוב הזה.

בשבת הקרובה נקרא – אלה שקוראים בתורה – את פרשת "ניצבים-וילך", שמתחילה: "אתם ניצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם שוטריכם כל איש ישראל". ושואל בעל פירוש "העמק דבר", הנציב וולוז'ין, שחי לפני כמאה שנה באירופה, מדוע הפסוק היה צריך לפרט, הרי כתוב "אתם ניצבים כולכם" ובסוף הפסוק כתוב "כל איש ישראל". מדובר בכולם ולמה צריך לפרט – ראשיכם, שבטיכם, זקניכם, שוטריכם – האם הם לא בכלל "כולכם"? או שלא היה צריך לכתוב "כולכם" ורק לכתוב: אתם ניצבים לפני ה' אלוקיכם, ראשיכם, שבטיכם וכו'. למה צריך לכתוב "כולכם"? מסביר בעל "העמק דבר" רעיון עמוק, שאני חושב שהוא גם עניין חינוכי מאוד מאוד חשוב, שאין ברית שווה לכל אדם מישראל עם בורא העולם. יש אנשים שונים, יש תפקידים שונים, וכל אחד על פי יכולתו, וכל אחד על פי מעמדו, וכל אחד על פי תפקידו כורת את הברית עם בורא עולם. כך גם כל אדם יש לו את הדבר המיוחד בינו לבין בורא העולם. לכן, כשניצבים לפני בורא העולם, יחד עם זה שכולנו ניצבים יחד, כי אנחנו עם אחד, כי יש לנו תרבות משותפת, יש לנו אל אחד, אנחנו עם אחד, אבל בתוך "כולכם" יש ראשיכם, יש שבטיכם, יש זקניכם, יש שוטריכם, יש כל אחד מישראל. יש לכל אחד את הייחודיות שלו.

אנחנו מכירים את המושג "חנוך לנער על פי דרכו", שכל אחד מקבל את החינוך על פי היכולות שלו. אנחנו מערכת חינוך ישראלית מאוחדת, כולם יחד ניצבים לפני בורא עולם, אבל יחד עם זה כל אחד, כל תלמיד, יש לו את האישיות שלו, יש לו את היכולות שלו, יש לו את האיכויות שלו. אנחנו מאחלים לכולם שמערכת החינוך כולה, יחד, תצליח במשימות החשובות ויחד עם זה כל תלמיד, בין אם הוא ראש, שבט, זקן, שוטר או כל איש בישראל, כל אחד על פי היכולות שלו יוכל לעמוד בפני הברית המיוחדת שלו.

נאחל לכולכם שנה טובה, שנה של שלום, שנה של ביטחון, שנה שתצליחו בלימודים. ולמורים, המורים שהם חוט השדרה של מערכת החינוך: אנחנו יודעים כמה קשה לכם. אנחנו יודעים כמה ראוי היה לקדם אתכם יותר. תדעו שאנחנו רוצים לעשות כל דבר כדי לקדם את מעמדכם, לשפר, לתקן, על מנת שנוכל להשיג יותר ולהתפאר יותר במורי ישראל. אנחנו רוצים לחזק אתכם ולאחל לכולם שנה טובה, שנת לימודים פוריה ומוצלחת.
יאיר קראוס
תודה רבה לחבר הכנסת זבולון אורלב.



שיתוף נציגי המועצות בוועדות הכנסת נמשך כבר מספר שנים. בוועדת החינוך והתרבות שותפים הנציגים שותפות מלאה, מעלים רעיונות, נושאים, מעלים טיעונים ואף משמשים כמומחים בנושא הצעירים. השנה אף העניק חבר הכנסת זבולון אורלב אישור כניסה קבוע ליושב ראש מועצת התלמידים הארצית. תודה לך על כך.

גם למורים נציגים נבחרים אשר דואגים לזכויותיהם. מזכ"ל הסתדרות המורים, מר יוסי וסרמן, בבקשה.
יוסי וסרמן
שרת החינוך לימור לבנת, יושב ראש ועדת החינוך והתרבות זבולון אורלב, חברי הכנסת, מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש, ידידי רן ארז, יושב ראש ארגון המורים בחינוך העל-יסודי, יושב ראש ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי שמואל אבואב, יושב ראש ארגון ההורים הארצי ארז פרנקל, ידידי גד דיעי, ממלא מקום מזכ"ל הסתדרות המורים, אבי קמינסקי, מוטי סמט, סמנכ"לים ובכירי משרד החינוך, מנהלי המחוזות במשרד החינוך, מכובדי, תלמידים יקרים. אני שמח להיות כאן היום בשמחה ובחדווה ולשמוח יחד אתכם, יחד עם שרת החינוך ובכירי משרד החינוך, כל המורים וכל התלמידים, ולפתוח את שנת הלימודים בחדווה ובשמחה, היות שמגיע לנו. מגיע לעם ישראל, מגיע לילדי ישראל ומגיע למורי ישראל.

לא שאין לנו בעיות במערכת החינוך. יש בעיות גדולות וקשות. ביום זה ובעת הזאת נדחה את המשך המאמץ להשיגם. שרת החינוך, מנכ"לית משרד החינוך וצמרת משרדה יחד איתנו ויחד עם גורמים נוספים – יושב ראש ועדת החינוך המאוד נמרץ, חבר הכנסת זבולון אורלב, כולנו, עשינו ונעשה כמיטב יכולתנו על מנת לשפר, לתקן ולהחזיר למערכת החינוך את אשר נלקח ממנה ואנחנו נצליח לעשות זאת. אבל עכשיו, בעת הזאת, כשהמצב הביטחוני הוא כפי שהוא, והמצב החברתי והכלכלי כפי שהוא ומצב הרוח הלאומי לא הכי טוב, כולנו בחיוך, בשמחה ובחדווה נפתח את שנת הלימודים ביום ראשון ונקווה שתמיד יהיה הרבה הרבה יותר טוב.

אני אבקר ביום ראשון בבתי ספר, אראה את הילדים הגדולים, הבוגרים, אראה את הילדים שזה עתה נכנסים לכיתה א' בעיניים בורקות, בהתרגשות, אותם ואת הוריהם. זוהי השמחה האמיתית של יום ראשון הקרוב שיבוא עלינו לטובה. אני מאחל לכם, לכולכם, שנה טובה, שנת ביטחון, שנת שלום, שנת שגשוג למערכת החינוך, לכל התלמידים, לכל המורים. תודה רבה לכם.
יאיר קראוס
תודה.

להקת "צעירי ביאליק" תנעים לנו במחרוזת שירי ירושלים.

(שירי ירושלים בביצוע להקת "צעירי ביאליק")
יאיר קראוס
תודה ללהקת "צעירי ביאליק".

יושב ראש ארגון המורים העל-יסודיים, מר רן ארז, מוזמן לשאת דברים.
רן ארז
שרת החינוך, גברת לימור לבנת, יושב ראש ועדת החינוך של הכנסת, מכובדי, רעי, ידידי הטוב זבולון אורלב, חברי ועדת החינוך של הכנסת, חברי כנסת רבים שנמצאים כאן, מנכ"לית משרד החינוך, קולגה לעבודה, רונית תירוש, מר אבואב, נציג השלטון המקומי, ידידי וקולגה, יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, מנהלי מחוזות, מנהלי מינהלים, בכירי משרד החינוך, הורים ותלמידים יקרים, רעיי ועמיתיי לעבודה, חברי הנהלת ארגון המורים שנמצאים כאן איתנו. יום חשוב זה של ערב פתיחת שנת הלימודים, כאשר כל אחד מאיתנו צריך לעשות את חשבון הנפש המקצועי שלו, הוא יום מאוד חשוב. החשבון המקצועי שאנחנו עושים אותו הוא לא רק חשבון מקצועי, הוא גם חשבון אזרחי וכולנו מצווים לעשות אותו.

כולנו עדים לכך שבמדינת ישראל יש פערים שהולכים ומעמיקים ומתרחבים בין עשירים לעניים, בין חדשים לוותיקים, בין דתיים לחילוניים, בין יהודים לערבים, פערים שהולכים ומתרבים, מעמיקים ומסכנים את קיום חברתנו במדינת ישראל. אין ספק שטיפול בכל הפערים והשסעים שנוצרים ומעמיקים הוא באמצעות החינוך. הוא באמצעות החינוך שלמעשה הוא הדבר החשוב ביותר מבחינת ההשקעה בתשתיות המדינה - התשתית האנושית – כי המשאב האנושי הוא המשאב היחידי שיש במדינת ישראל ואותו יש לטפח, בו יש להשקיע ולעשות את הכל על מנת שהתלמידים של היום יקבלו את המפתח החשוב לחיי העתיד, המפתח למאה ה-21. הכישורים שאתם תקבלו בבתי הספר, הכלים שתקבלו בבתי הספר צריכים לשמש אתכם בחיים העתידיים שלכם ובוודאי לעזור למדינת ישראל.

על המערכת הזאת מופקדת שרת החינוך. אני רוצה לומר לכם שאני עד בתקופה האחרונה ללא מעט החלטות אמיצות שהיא קיבלה. אמרתי לה את זה גם אתמול, שבנושא הזה של אומץ לב ציבורי, בהחלטות האחרונות, אין אלא להסיר את הכובע. לכן אני גם מברך אותה על כך שתוכל גם ליישם אותם. אני מאוד מקווה שאם היא תצליח גם ליישם את מה שהיא רוצה ליישם, מערכת החינוך תיראה הרבה יותר טוב.

חבר הכנסת אורלב, אני מזדהה עם כל מילה שאמרת, אבל המילים היפות שאמרת פה הלוואי שהיו מחלחלים גם למעלה, אצל מי שצריכים לקבל את ההחלטות האמיתיות להשקיע במערכת החינוך. מערכת החינוך עוברת קיצוצים נוראיים מאז 96'. זה לא רק השנה, כל השנים מקצצים אותה. לא נשארו שוליים. השומנים מזמן נעלמו. הבשר לא נשאר. היום שוברים את העצמות על מנת להוציא גם את לשד העצמות. לכן, צריך וחובה על כל חבר כנסת, על כל שליח ציבור שעושה את עבודתו נאמנה, לעשות את הכל על מנת להשפיע על מקבלי החלטות, שההחלטות תהיינה לא החלטות של קיצוצים, אלא החלטות של השקעה. החלטות של השקעה, על מנת שמערכת החינוך תיראה לגמרי אחרת.

אנחנו המורים וארגון המורים העל-יסודיים, שאני מדבר כרגע בשמו, רואים את עצמנו כאנשי מקצוע, כאנשי פרופסיה, אנשים שיש להם את המצפון המקצועי והאזרחי להתריע ולהזעיק שהמצב הוא לא טוב, שצריך לעשות יותר, כדי שיהיה יותר טוב, להכניס חידושים למערכת החינוך, לעבוד אחרת, להיות מתוגמלים אחרת. כל השלם הזה ביחד יכול לבשר לנו אופק אחר, חברתי וכלכלי, במדינת ישראל.

אני רוצה לנצל הזדמנות זו על מנת לברך את כולכם, מראש המערכת ועד אחרון האנשים הפועלים במערכת, בשנה טובה, שנה שתיראו בה את התגשמות כל משאלות לבכם לטובה ולברכה ותראו ברכה במעשי ידיכם. תודה.
יאיר קראוס
תודה רבה.

יושב ראש ועדת החינוך במרכז השלטון המקומי, מר שמואל אבואב, בבקשה.
שמואל אבואב
כבוד השרה, יושב ראש ועדת החינוך של הכנסת, חברי הכנסת, המנכ"לית, ראשי ארגונים, כל האורחים והאורחות, התלמידים והתלמידות שהתקבצו בהתכנסות החגיגית הזאת, אשר עומדת בסימן פתיחתה של שנת לימודים חדשה ונוספת במערכת החינוך.

אנחנו צריכים לדעת שמערכת החינוך זה לא רק עולם של ידע שצובר רובד אחר רובד את הידע ברבות השנים. מערכת החינוך היא המסד והתשתית, ואולי האדנים, של החברה הישראלית. אנחנו יכולים לדבר על כל דבר בחברה הישראלית, על תעשיה, על ביטחון, על אומנות, וכל דבר שאנחנו נוגעים בו ומדברים אודותיו קשור בקשר עבותות, בקשר בל יינתק אל מערכת החינוך. לכן הציפייה ממערכת החינוך היא כל כך גבוהה, גם ברמה החברתית הלאומית וגם ברמה האישית, כי בכל פעם שיש תקלה בחברה הישראלית אנחנו מבכים את ריבוי הירידה, את האלימות הגואה, לעיתים את הירידה במוטיבציה בשירות בצבא, את הריבוי בתאונות. בכל פעם שיש איזושהי תקלה, משהו קורה בחברה הישראלית, אנחנו לא שולחים יד מאשימה אל עבר ראשי הציבור, אנחנו מפנים יד מצפה אל עבר מערכת החינוך. הציפיות הן גם ברמה האישית של ההורים, כי כל הורה ששולח את הילדים שלו מצפה שהם יפיקו את המירב והמיטב.

אנחנו יודעים, חברות וחברים, שהמעשה החינוכי לא נעשה רק בדל"ת אמות בית הספר ובין כתליו. המעשה החינוכי נעשה גם במשפחה, ברחוב, בקהילה, בחברה הישראלית, לעיתים על אורותיה ולעיתים בצלליה. לכן, כשאנחנו מדברים על חינוך ועל מערכת חינוך, אנחנו צריכים לדבר בשבח השותפות החשובה בין המשרד, המורים, הקהילות, ראשי הציבור והאזרחים במדינה. רק בלכידות הזאת, רק בשותפות הזאת, רק בהבנה של הליכה ביחד, רק בהבנה של העמדה של מערכת החינוך בסדר עדיפות לאומי נוכל להוביל אותה אל עבר המצופה ממנה.

אני רוצה לאחל לכולנו שהשנה הזאת תהיה שנה של שלום, שנה של ביטחון, שנה של קליטת עלייה, שנה של דרור ובשורה טובה לנעדרים ולשבויים, שנה טובה למערכת החינוך, לצעירים שבאים בשעריה. ולבוגרים שיוצאים לשירותם הצבאי נברך אותם בצאתם לשלום ובשובם לשלום. שנה טובה לכולם.
יאיר קראוס
לאתנחתא מוזיקלית אני מזמין את ההרכב המוזיקלי ברומנסה מאת שוסטקוביץ ו"השעון" מאת אנדרסון.

(נגינה בביצוע תזמורת "נווה שרה הרצוג")
יאיר קראוס
תודה לנגנים.

יושב ראש ארגון ההורים הארצי, מר ארז פרנקל, בבקשה.
ארז פרנקל
גברתי שרת החינוך לימור לבנת, יושב ראש ועדת החינוך של הכנסת זבולון אורלב, חברי הכנסת רחמים מלול, הרב גלעד, גנדי ריגר, מנכ"לית המשרד רונית תירוש, ידידיי ראשי ארגוני המורים, יוסי וסרמן ורן ארז. אני חושב שמגיעות מחיאות כפיים ליושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, רביד בן-זאב. אני לא מכיר אותך, אבל אני מאחל לך בהצלחה, לפחות כמו קודמך.



אחד היתרונות של מי שנואם בסוף, שהוא יכול לקצר בנאום ולכן אני אקצר בדבריי. המצב הכלכלי הקשה במדינה נותן את אותותיו גם במערכת החינוך, אותה מערכת שאנחנו מצפים שהיא תהיה הפתרון למצב הכלכלי הזה. קשה לנו מאוד כהורים להתמודד בבתי הספר עם כל מיני מצוקות של תלמידים. זה לא תפקידנו, אבל אנחנו עושים את זה.

אני חושב שהשנה התאפיינה במאבק עז ובהתלכדות כל הגורמים של השלטון המקומי, ארגוני המורים, ארגוני ההורים וועדת החינוך של הכנסת בראשותו של חבר הכנסת אורלב, ותחת שרת החינוך יצאנו כולנו למאבק למען לא יקוצץ תקציב החינוך. לצערי הוא קוצץ, ההצלחה היא בגובה הקיצוץ.

אני רוצה להודות לכל השותפים שלנו ואני חושב שכולנו נמשיך לשתף פעולה בהנהגת השרה. יש לי רק בקשה אחת ממך: אני מאוד מאוד אשמח אם גם נושא האבטחה יהיה בידייך, כי כמו שאת יודעת עם שתי מיילדות לפעמים התינוק מת. אנחנו מאוד מאוד מקווים שהנושא הזה לא ייפול בין הכיסאות, כי הוא נושא מאוד חשוב. אנחנו ההורים מאוד רוצים לפתוח את שנת הלימודים ולשלוח את ילדינו בבטחה. אני מקווה שאכן זה יקרה.

אני רוצה לאחל לכולנו שנת לימודים פורייה, שנה מהנה, ומי ייתן ויבוא שלום על הארץ. תודה.
יאיר קראוס
תודה רבה.

להקת "צעירי ביאליק" תופיע לפנינו במחרוזת שירי "הורה".

(שירים בביצוע להקת "צעירי ביאליק")
יאיר קראוס
תודה רבה.

בני הנוער בוחרים את נציגיהם בבחירות דמוקרטיות. ההתחלה היא בבית הספר, שם נבחרים נציגים למועצות הרשותיות, משם למועצות המחוזיות ומשם נבחרים 45 נציגים למועצת התלמידים והנוער הארצית. כל זאת בסיוע מינהל חברה ונוער, בליווי מנחים, מדריכים ומפקחים ותוך דיאלוג מתמיד בין כל השותפים.

אני מתכבד להזמין את יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, רביד בן-זאב.
רביד בן-זאב
כבוד שרת החינוך, גברת לימור לבנת, יושב ראש ועדת החינוך והתרבות זבולון אורלב, חברי כנסת, מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש, סמנכ"ל משרד החינוך ומנהל מינהל חברה ונוער אברהם עודד כהן, סמנכ"לים ומפקחי משרד החינוך, מנהלי מחוזות, נציגי ארגוני המורים, נציגי ארגוני ההורים, חבריי בני הנוער, נציגי מועצת התלמידים והנוער, בוקר טוב וברוכים הבאים.

עם כל אדם ואדם בא חידוש לעולם, משהו ראשון ויחיד שעוד לא היה כמותו. אני מאחלת דרך צלחה לצעירים שבינינו, תלמידי כיתה א' הנכנסים לבית הספר – ברוך בואכם למערכת החינוך. לחבריי, תלמידי כיתה י"ב העומדים לסיים השנה את לימודיהם, אני מאחלת הצלחה רבה בבחינות הבגרות ובהמשך דרכם בעתיד בצה"ל.



מכאן אני פונה לנציגי ארגוני המורים בבקשה לאפשר את פתיחת שנת הלימודים בצורה מסודרת למען התלמידים, ההורים, העם והמדינה, בשעה קשה זו, שעה של מתח מבחינה ביטחונית ושל מצוקה כלכלית שמלווה רבים מתושבי המדינה.

עת קשה למדינת ישראל. עלינו, בני הנוער, כמנהיגים בהווה וכדור העתיד, להתגייס כולנו ולתת כתף למאמץ הלאומי, תוך טיפוח ערכים, ערבות הדדית, אחריות ומעורבות חברתית. ישראל ערבים זה לזה וסיסמתנו "עת לאהוב". על כולנו, נציגי מועצות התלמידים והנוער, דתיים, חילוניים, יהודים וערבים, דרוזים, בדואים, עולים וותיקים, להתאחד ולשמש דוגמה לחברינו בני הנוער אותם אנחנו מייצגים. בואו נהיה, כל אחד ואחד מאיתנו, דובר המועצה אליה הוא שייך ונסחף ביחד את חברינו לעשייה חברתית וערכית.

חוק זכויות התלמיד יצא לדרך, אך עדיין עבודה רבה לפנינו בתחום אכיפתו והבאתו לידיעת כל תלמיד ותלמידה בישראל, כדי שיוכלו לדעת מה הן הזכויות להן הם זכאים וכיצד יסייעו לקידום השוויון בחינוך.

אני מקווה כי הקשר ושיתוף הפעולה בין כנסת ישראל ומשרד החינוך לבין מועצת התלמידים והנוער הארצית יתהדקו ויתחזקו. יחד נפעל למען חיזוק החוסן החברתי שלנו ונפעל לשיפור תדמית בני הנוער בפרט והחברה הישראלית כולה. ננהג בכבוד ובסובלנות איש כלפי רעהו, הצעירים והמבוגרים כאחד, ונשמש דוגמה לחברינו אותם אנחנו מייצגים ולמענם אנו פועלים.

אני מאחלת שנה טובה, בטוחה ומוצלחת לכולנו.

אני שמחה להזמין את התלמידים שעולים לכיתה א': עדי שילה מירושלים, הלל זילברשטיין מנצרים ודביר קירשטוק מירושלים.
הלל זילברשטיין
אני מתרגש להתחיל ללמוד בכיתה א' בנצרים, כמו כל הילדים שעולים לכיתה א' בכל הארץ. תודה רבה לכם על כל העבודה למען חינוך ילדי ישראל, שתהיה לכם ולנו הצלחה מן השמים בעבודת קודש זו. שנה טובה ובטוחה.
דביר קירשטוק
אני מאוד מתרגש ללכת לכיתה א'. אני מאחל הצלחה לכל העולים לכיתה א'.
יאיר קראוס
תודה רבה לילדים.

אני רוצה להזמין את שרת החינוך, גברת לימור לבנת.
שרת החינוך לימור לבנת
בוקר טוב לכל הציבור הגדול הזה שהתאסף פה היום. יש כאן תלמידים משישים יישובים ברחבי הארץ, מה שמשקף את כל קשת מערכת החינוך. אני אגלה לכם שאפילו ביקשתי לקודם לדעת מאיזה יישובים, כי חשבתי אולי לקרוא בשמות היישובים, אבל כשראיתי את הרשימה העצומה, ויתרתי. אני רוצה לברך את כל אלה שבאו מארבע כנפות הארץ.



ידידי, יושב ראש ועדת החינוך והתרבות של הכנסת זבולון אורלב, תמיד פעיל-יעיל לחברי הכנסת, הרב גלעד, היו גם חברי הכנסת רחמים מלול וגנדי ריגר שכיבדו אותנו ונאלצו לעזוב, מנכ"ל משרד החינוך רונית תירוש, מגיעות לה מחיאות כפיים. מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן, יושב ראש ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז, נציג השלטון המקומי שמואל אבואב, יושב ראש ארגון ההורים הארצי ארז פרנקל, יושב ראש איגוד מנהלי מחלקות החינוך בארץ אבי קמינסקי, סמנכ"לי משרד החינוך, כל בעלי התפקידים, הנהלת המשרד, מנהלי מחוזות, ההורים, המורים, ואחרונה חביבה, מעבר לכל התלמידים שכאן, רביד בן-זאב, יושבת ראש מועצת התלמידים. אתם יודעים שאני תמיד שמחה שבעתיים שיש לנו גם יושבת ראש למועצת תלמידים ארצית. אני רוצה שיהיה ברור שאני לא נגד הבנים, אבל אני בעד הבנות.

ביום ראשון הקרוב, בבוקר, מיליון ושש מאות אלף תלמידים יתחילו שנת לימודים חדשה. כולנו מקווים מאוד ששנת הלימודים אכן תיפתח כסדרה, כפי שביקשה כאן רביד בן-זאב, יושבת ראש מועצת התלמידים, מארגוני המורים ומכל הגורמים האחרים. אחד הארגונים כבר הודיע ואני מקווה שגם הארגון השני יודיע ואכן לשמחת לב כולם שנת הלימודים תיפתח כסדרה, עם הבעיות ועם הקשיים.

היום הראשון ללימודים הוא יום מיוחד עבור כל אחד מהילדים. זה יום מיוחד גם ל-120 אלף מורים. זה גם יום מיוחד למיליוני הורים, אבל לא רק אותם הוא מרגש. אני מאמינה שכל אדם חווה לפחות רגע אחד של התרגשות למראה אותם ילדים, כמו שלושת הילדים שראינו רק עכשיו, נרגשים, למראה ילדה שהתביישה כאן על הבמה ואפשר להבין אותה, וביום ראשון היא תישא ילקוט על גבה ותלך בפעם הראשונה לבית הספר, לכיתה א' כאן בירושלים.

הזכות להשכלה, הזכות לחינוך, היא אחת מהזכויות הבסיסיות של כל ילד, אבל עלינו לזכור תמיד שיש בעולם – לא אצלנו בארץ – הרבה מאוד ילדים, ובעיקר ילדות, שמהם נשללת הזכות הזאת. הרעב ללמוד והשאיפה להשכיל את הדור הבא הוא אחד המרכיבים הנפלאים של האנושות, של האנושיות, אחת התכונות הנפלאות ביותר של אדם באשר הוא אדם. העובדה שאנחנו מקבלים 13 שנות חינוך חובה, כאילו זה דבר מובן מאליו, העובדה שבתי הספר הם לכל וזה חלק משגרת החיים שלנו, היא דבר שיש לשמוח עליו ולברך עליו.

בכל ימות השנה מתקיימים במדינת ישראל דיונים, סוערים בחלקם, על אופיה הרצוי של מערכת החינוך. הדיונים האלה חיוניים, הם מעידים על החשיבות העצומה של הנושא, הם דוחפים את כולנו לחשוב. אבל בוקר אחד ויחיד בשנה, אולי נרשה לעצמנו פשוט להתרגש, לראות שוב את ההתרגשות למראה אותו ילד בן שש שהולך ללמוד לקרוא ולכתוב, להתרגש עם המורה שבאה ללמד, עם המשפחה שתרצה לדעת מה הילד או הילדה למדו בכיתה. במילים אחרות, יום ראשון, יום פתיחת שנת הלימודים, צריך להיות יום של חג.

אלא שהשנה לא כולה עשויה מחגים. מאחורינו שנה מורכבת, שנה שהיו בה הישגים רבים לצד קשיים גדולים, גדולים מאוד. בשנה החולפת הנהגנו מועדי ב' ומועדי חורף בבחינות הבגרות במתימטיקה ובאנגלית. כתוצאה מכך העלינו באופן משמעותי את אחוז הזכאים לתעודת בגרות. פעלנו בעקביות לצמצום פערים בהשכלה ובחינוך, במטרה להגדיל את השוויון בין האוכלוסיות וגם את השוויון בין המינים. קידמנו את תחום לימודי המורשת והציונות. דרך אגב, תחומי מורשת שונים, לא רק ליהודים, והקדשנו תשומת לב רבה גם להתמקצעות בהוראת השפה האוניברסלית של המתימטיקה. בכל אחד מהתחומים הללו הגענו להישגים רבים ובכל אחד מהם יש עוד הרבה הרבה מה לעשות.

שנת תשס"ב היתה גם שנה שבה ליווינו לקבורה מורים ותלמידים שלנו שנרצחו. שנה שבה תרגלנו ילדים איך לנהוג במקרים של פיגוע. שנה שבה יותר משפחות התקשו בקניית ציוד לילדיהן, למרות העזרה שהמשרד מעניק ושארגונים רבים מעניקים. זו שנה שהיו בה די הרבה חרדות ולא מעט אי ודאויות. הייתי רוצה לאחל לכולנו שתכלה שנה וקללותיה, אבל כמו רבים אני מעריכה שלפנינו שנה מורכבת.



בין התלמידים, ההורים, המורים, בין אזרחי ישראל בכלל, יש מי שמתחילים את השנה הזאת עם תחושה של דאגה, אפילו של פחד. פחד לכשעצמו איננו דבר רע. אוי לו לחולה שהרופא שלו חסר דאגה ואוי לעמים שמנהיגיהם אינם יודעים פחד מהו. השאלה היא איך אנחנו מתרגמים את הרגשות שלנו, את הרגשות הללו לתודעה חריפה יותר של אתגר. האתגר הוא גדול, הוא עצום.

בבית הזה, כאן בכנסת ישראל, במדינת ישראל בכלל, מדברים הרבה על סוגיות של ביטחון. ביטחון נמצא כמעט תמיד בראש החדשות. אני רוצה לנצל את ההזדמנות החגיגית הזאת כדי להזכיר שהשקעה בחינוך, שהשקעה בהשכלה היא גם השקעה בביטחון, בביטחון העתידי של כל אחד מאיתנו, בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. אני מדברת על הקניית תחושה של בית, של שייכות. אני מדברת על תודעה אזרחית ודמוקרטית ערנית, על הפנמה אמיתית של ערך כבוד האדם. אני מדברת על סולידריות חברתית שהיא גורם מאוד בסיסי בביטחון האישי והלאומי של כל אחד מאיתנו. אני מדברת על מיצוי הפוטנציאל האישי של מיליון ושש מאות אלף תלמידים ובני נוער. מדינת ישראל זקוקה לכל הפוטנציאל האנושי הזה. איננו יכולים להרשות לעצמנו שום בזבוז. אנחנו זקוקים לאנשים משכילים, בני בית בתרבות שלנו וידענים גם בתרבויות אחרות. אנו זקוקים לאנשים שיוכלו להיות חלק מהקהילה העולמית בתחומי המדע, האומנות והטכנולוגיה. אנחנו זקוקים לאנשים שיודעים לגשת בחופשיות למקורות מידע. חשוב לנו שהאנשים הללו יצמחו לא רק בשכבה מסוימת ובאזורים גיאוגרפיים מסוימים. חשוב לנו מאוד שהדרכים להתפתח, למצות את הפוטנציאל האישי ולתרום יהיו פתוחות בפני כולם, בפני כל הילדים. אלה הם האתגרים שלנו. אלה הם היעדים המתמשכים של מערכת החינוך.

אדם חכם אמר פעם כי הבעיה עם דברים דחופים היא שלעיתים קרובות מדיי הם דוחים את הדברים החשובים. בבית הזה, בכנסת, יושבים אנשים שנזקקים לעסוק בדחוף, מורגלים לטפל בו. האווירה הישראלית בכלל תמיד נוטה לטפל בדחוף. אם אמרתי שפתיחת שנת הלימודים היא בעיניי יום של חג, יום של חג הוא הזדמנות גם להיזכר בחשוב ולא רק בדחוף. להיזכר שעתידנו כיחידים, כחברה, תלוי במידה רבה בדברים שייעשו החל מיום ראשון ב-50 אלף כיתות ברחבי הארץ. זהו יום שבו אנחנו צריכים להוקיר למעלה מ-100 אלף המורים שעושים עבודה נאמנה בתנאים שלעיתים קרובות כלל אינם קלים.

מסרנו בידי המורים שלנו פיקדון עצום, אולי הפיקדון החשוב ביותר. עומס רב מאוד של אתגרים. עובדה מצערת היא שהמורים אינם זוכים להוקרה ראויה ורציפה. העצמה של המורים, התמקצעות ושיפור מעמד המורה הם בין היעדים החשובים שלנו.

אני מאחלת לכולנו שנה שקטה. אני מאחלת לכולנו שנה שקטה לא רק מפיגועים, אלא גם מפיגועי תאונות הדרכים. סביר שגם במהלך השנה הקרובה יהיו אירועים שאותם נצטרך אנחנו, המבוגרים, לתווך לילדים בהתאם ליכולתם ועל פי גילם. מערכת החינוך צריכה לדעת איך להגיב על אירועים שוטפים ויחד עם זאת, כאזרחים, כאנשים שעוסקים בחינוך, עלינו לדעת גם איך לא לטבוע בשטף האירועים, איך לשמור על הפוקוס, על היעדים ארוכי הטווח שהופקדו בידינו.

במהלך השנה הקרובה נמשיך ונתקדם בכל המשימות שסימנו לעצמנו בשנה החולפת. הגברת הנגישות להשכלה גבוהה וקידום השוויון בחינוך אינן משימות שמסיימים בשנה גם לא בשנתיים, אבל יש לנו הישגים בתחומים הללו וגם באחרים. בכוונתנו להשיג עוד הישגים. במהלך השנה הקרובה ננסה להגיע להסכמות לגבי ליבת ההשכלה הבסיסית שתהיה משותפת לכל התלמידים במדינת ישראל. סביב הליבה הזאת אנחנו נאפשר ואפילו נעודד גיוון ושונות. פלורליזם בחינוך הוא דבר מבורך, אבל בלי הרכב השכלה יסודי שיהיה נחלת הכל, עצם קיומנו כחברה אולי עלול להיות נתון בסכנה. הדיון על הליבה המשותפת של ההשכלה, כמו גם על שיטת התקצוב וכמו על נושאים אחרים, איננו פשוט. הוא רווי אמוציות ומטבע הדברים כל אחד מושך את השמיכה לכיוונים שלו, אבל זהו נושא חשוב יחד עם נושאים חשובים אחרים שמערכת החינוך צריכה לקדם במסגרת החובה שלנו והזכות שלנו לקראת העתיד.

ציינתי שאנחנו משקיעים הרבה בנושא השוויון בהשכלה. בשנה הבאה נשקיע אפילו יותר. השנה נצטרך להיזהר במיוחד בבני עניים ולהבטיח שגם מהם תצא תורה, למענם ולמען כולנו. אני מתחייבת שנקדיש גם לזה את מירב המאמצים של המשרד, וקוראת במקביל לרגישות מיוחדת בנושא העוני ברמת הכיתה, בית הספר, היישוב.



אני מאחלת לכולנו, לכל אחד ואחת כאן באולם, לכל אזרחי ישראל, לכל עם ישראל, שנה טובה. מי ייתן וזו תהיה שנה שבה נעסוק הרבה בחשוב ופחות בדחוף. אני מאחלת לכל בני הנוער, לכל התלמידים, לכל הילדים - וראינו כאן עכשיו מחזה, שאני חייבת לומר שגרם לי להתרגשות בלתי רגילה, לראות כאן על הבמה את התלמידים הצעירים, את להקת "צעירי ביאליק", שעמדה על הבמה, ששרה, שרקדה, שמילאה את ליבנו שמחה, שמילאה את לבנו גאווה, שמילאה את לבנו תקווה. אני בטוחה שגם אתם – שמעתי את התגובות – התרגשתם. דרך אגב, למדתי פעם בקרית ביאליק ואני מאוד אשמח אם הלהקה תמשיך להנעים לנו בשיריה. אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי לומר לחברי הלהקה שלא ידעתי שתהיו פה היום וכשעליתם עם התלבושת היפה, מאוד התרגשתי. ספגתי הרבה מאוד ביקורת במהלך השנה האחרונה דווקא על הדגל, על ההמנון, על הערכים הציוניים שדיברתי עליהם, על המורשת ועל "וירושלים". אמרתי ואני אומרת את זה גם כאן שאני מרגישה גאווה גדולה בלב שאני מזוהה עם זה יחד עם דברים אחרים. זו גאווה גדולה לכולנו, עשיתם לכולנו היום הרבה כבוד, הרבה גאווה, הרבה שמחה, הרבה תקווה. תבורכו ושתהיה שנה טובה לכולם.
קריאות
"ו-י-ר-ו-ש-ל-י-ם".
שרת החינוך לימור לבנת
תודה. לא אמרו לי בדיוק את סדר הטכס, אבל אני בטוחה שכולנו נשמח לסכם אותו בשירת "התקווה" יחד עם "וירושלים".
יאיר קראוס
תודה רבה לשרת החינוך לימור לבנת.

לסיום, להקת "צעירי ביאליק" בשיר מקורי: "הארץ הזאת היא הארץ שלי". מילים: אבי דור. לחן וניהול מוזיקלי: רונן ויליאמס. כוריאוגרפיה: רותי סלומון.

(שיר בביצוע להקת "צעירי ביאליק")
יאיר קראוס
הקהל מתבקש לעמוד לשירת "התקווה". אני מזמין את שרת החינוך, מנכ"לית המשרד, יושב ראש ועדת החינוך והתרבות ויושב ראש מועצת תלמידים ונוער ארצית לעלות לבמה.

(שירת "התקווה")

תודה לכל האורחים ולכל המשתתפים. שתהיה שנה טובה ומוצלחת, שנה של שלום וביטחון.





- - - - - - - -

קוד המקור של הנתונים