ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 23/07/2002

הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש”ס-2000.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5575



3
ועדת החינוך והתרבות
23.7.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/5575
ירושלים, כ"א באב, תשס"ב
30 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 512

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, י"ד באב התשס"ב (23 ביולי 2002), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש"ס-2000.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
קולט אביטל
אורי אריאל
זאב בוים
יהודה גלעד
שמואל הלפרט
עופר חוגי
ענת מאור
רחמים מלול
יהודית נאות
גנדי ריגר
יורי שטרן
מוזמנים
משרד החינוך:
דורית מורג - יועמ"ש
נעמר שטרסר - סגנית מנהל מינהל כ"א תאום ובקרה
משרד האוצר
קרן רפלנסקי
אורי שוסטרמן
משרד המשפטים
יעל אחי-לאה
אמנון דה הרטוך
איל זנדברג

יעל טור-כספא - המועצה להשכלה גבוהה
יעל רון - הסתדרות האקדמאים במח"ר
הרב יגאל שפרן
פרופ' אבי רביצקי
לורן פוריס - המרכז לפלורליזם יהודי
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן



הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש"ס 2000
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה. אני מבקש להציע כמה תיקונים לעומת מה שהיה בישיבה הקודמת ולהצביע היום על הצעת החוק לקריאה ראשונה.

הדבר הראשון שהייתי מבקש לשנות הוא שם החוק. אני מציע שבמקום: הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, החוק ייקרא: הצעת חוק הרשות להערכה של בוגרי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים. הרעיון הוא שאנחנו רוצים, כמו שאמרנו לאורך כל הדרך, להיפרד מאוד מהמועצה להשכלה גבוהה, כי בעוד שהיא עוסקת במוסדות, החוק הזה עוסק בתלמידים.
מירב ישראלי
לא צריך לכתוב "בוגרי".
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לכתוב חוק הרשות להערכת תלמידי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים. פה אני מקבל את הגרסה של הרב אבי רביצקי, שבמסורת היהודית לעולם אדם נשאר תלמיד. אין מושג יהודי שקוראים לו "בוגר ישיבה".
איל זנדברג
צריך לכתוב הערכת לימודים ולא הערכת תלמידים. לא מעריכים את התלמידים אם הם תלמידים טובים או רעים, אלא מעריכים את הלימודים, מה למדו.
היו"ר זבולון אורלב
מזה אני מפחד.
איל זנדברג
אבל זאת האמת. צריך להעריך את הלימודים ולא את התלמידים. כך נהגו עד היום.
היו"ר זבולון אורלב
זאת הפואנטה העמוקה, שגם פרופ' רביצקי מתייחס אליה. יש סדר לימוד מקדמת דנא של לימודים תורניים בעולם היהודי. אנחנו לא רוצים לשנות את סדרי הבראשית של אותם סדרי הלימודים התורניים. אלא מה? הואיל ואנחנו חיים במציאות של מדינה יהודית ודמוקרטית שרוצה להעריך גם את הלימודים התורניים לצורך השתלבותם של אותם אזרחים בחברה הישראלית, אם אנחנו נעריך את הלימודים אנחנו פוגעים בסדר הלימודים של המוסדות. אנחנו לא רוצים לפגוע בזה. אנחנו רוצים שהלימודים במוסדות יהיו לימודים ולתלמידים שרוצים שיעריכו אותם, תהיה פרוצדורה לכך.
דורית מורג
גם אז אתה מעריך את הלימוד ולא את התלמיד.
הרב יגאל שפרן
זה ההיפך ממטרת החוק. מטרת החוק היא להטיל עליהם מטלות חדשות שתנאי הלימוד הקודמים היו רק מקדמיים כדי להיכנס למסלול הזה. לכן אין זה מתייחס ללמידה שהם עשו, אלא לפרוייקטים ולדברים שהם יצטרכו לעשות בעקבות הדרישה של החוק לצרף אותם למסלול הזה. כלומר, אתה לא אומר בוא נראה מה למדת בישיבה ועל זה אני נותן לך תעודה. לא על זה מדובר.
איל זנדברג
זה לא מה שנקבע בנוסח החוק.
הרב יגאל שפרן
היושב ראש הציע שלא נכתוב הערכת לימודים, כי אנחנו לא באים להעריך לימודים.
איל זנדברג
היושב ראש מדבר על שם החוק, ובתוך הסעיפים היושב ראש אומר משהו אחר.
הרב יגאל שפרן
תציע הצעה איך מבטאים את זה שלא בוחנים אותם על העבר, אלא על ההווה והעתיד בלבד. העבר הוא לא בסמכות החוק ואנחנו לא באים לבדוק מה הם עשו בעבר.
איל זנדברג
הדברים נאמרו והוצעו, אבל היושב ראש החליט אחרת.
אמנון דה הרטוך
הערכה תלמיד משמעו אם התלמיד טוב או רע. זה משהו מעליב כלפי תלמידי הישיבות שמעריכים אותם?
נעמי שטרסר
מדובר בהערכת השכלתם של התלמידים.
איל זנדברג
מדוע צריך את המילה "הערכה" בשם החוק? למה צריך להיכנס לבעיה שלא קיימת היום? משם החוק היום לא משתמע שמעריכים תלמידים או לימודים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודאג מההערה שהחוק שלי הולך לשנות סדרי בראשית בסדר הלימוד של מוסדות התורה.
איל זנדברג
זאת האמת. יהיו חייבים לסווג את המוסדות אחר כך. יצטרכו לקבוע אם מוסד הוא ישיבה או כולל.
היו"ר זבולון אורלב
השם הוא גם המסר שלי לראשי הישיבות ולתלמידים.
פרופ’ אבי רביצקי
החוק הזה יחולל את מה שאתה לא רוצה שיחולל. למשל, איך אתה תקבע שבוגרי הישיבה באלון שבות כן מועמדים ובוגרי הישיבה של הרב אמנון יצחק לא? אתה תצטרך לקבוע את זה. לפיכך, אם אמנון יצחק ירצה שמעכשיו בוגריו יהיו זכאים, הוא יצטרך לעצב את סדר הלימודים, וגם הרב גפני יצטרך להשפיע על פוניביז' אם בוגריה רוצים להצטרף. או שבסופו של דבר זה יהיה למגזר הצר של קבוצה קטנה מאוד, של 2% באוכלוסיה שאנחנו יודעים מי היא ושחלקה אולי יוזמת את החוק הזה היום, או שזה יחולל מהפיכה בעולם הישיבות. פרופ' שוחטמן אמר שהכוונה היא לחולל מהפיכה בעולם הישיבות בקנה מידה היסטורי. אני מצטט מפרוטוקול הוועדה. הוא אומר שעניינה של המדינה ליצור מערכת שתעשה מהפיכה שלמה בעולם הלימוד בישיבות. או שהישיבות יצפצפו על זה ויהיה איזה מין מגזרון צר ושזה אבסורד לחוקק חוק לאומי בשביל כמה מוסדות או שזה יחולל מהפיכה בעולם הישיבות, כי ההורים מלכתחילה יגידו שהם רוצים לשלוח את ילדיהם לישיבות האלה שחבר הכנסת אורלב נותן להם תואר שלישי. להערכתי, בסופו של דבר זה יעשה ישיבות קרייריסטיות וישיבות של "תורה לשמה".
הרב יגאל שפרן
אני אענה לשני האחוז שתמיד מתנגדים בצורה זו: השקלול של הישיבות כבר קיים היום במשרד החינוך והוא לא בא לעשות כאן שום מהפיכה. גם במשרד החינוך, בוועדה של גברת שטרסר, יש נוהל איך קובעים אילו הן ישיבות ואילו שאינן ישיבות. מי שמוכר על ידי גופים שמעריכים דברים כאלה – ועד הישיבות או כל הצעה אחרת – הוא זה שנכנס לקריטריון הזה. לפיכך אפשר להכניס פה ישיבה או כולל על פי הקיים בחוקים מקבילים, בוועד הישיבות או בכל גוף אחר.
אורי שוסטרמן
פרופ' רביצקי דיבר על איך יעריכו את הישיבות והכוללים.
נעמי שטרסר
יש רשימה של ישיבות מוכרות על ידי משרד הדתות.
הרב יגאל שפרן
הרשימה שקיימת במשרדך היא הרשימה שתאומץ כאן.
דורית מורג
הרשימה הזאת מגיעה אלינו ממשרד הדתות ואנחנו בוודאי לא יודעים להעריך.
היו"ר זבולון אורלב
אלה הישיבות שמוכרות על ידי ועד הישיבות ומשרד הדתות.
הרב יגאל שפרן
משרד החינוך סומך על הרשימה הזאת והוא יסמוך גם על הרשימה כאן. אין הבדל בין הערכת הישיבה לחוק זה לבין הערכה לצורך אחר.
דורית מורג
לכן אם הכוונה היא להעריך ישיבות, צריך לדעת את זה.
היו"ר זבולון אורלב
הכוונה אינה להעריך ישיבות. המועצה להשכלה גבוהה מעריכה מוסד. החוק שלנו לא מדבר על להעריך ישיבה, כי אנחנו לא רוצים לשנות את סדרי העולם בלימודים בעולם התורה. היום יש יותר מניצנים, יש גזע רציני שנעשה במשרד החינוך בתוקף חוזר מנכ"ל שנולד בשנת 79'. בעצם אנחנו רוצים היום לתת לו מעמד של חוק, ולכן אני גם אחלוק על כל נושא העלויות.

מי שלומד בישיבה כזאת או אחרת צריך את זה - ובאים כל הישיבות, כי הם זקוקים לזה גם אם הם מלמדים בחינוך החרדי, כי כדי לקבל את המשכורת בעולם החרדי, המשרד שמפקח על אותם מוסדות מבקש מהמוסדות את פרופיל המורים. פרופיל מורים זה בעצם התארים האקוויוולנטיים. איך קובעים את התארים האקוויוולנטיים? שולחים אותו לוועדה לדירוג והסמכה לתארים אקוויוולנטיים במשרד החינוך . משרד החינוך רואה את לימודיו שקדמו – אם יש בגרות או אין בגרות, כמה שנים הוא למד - - -
אורי שוסטרמן
הוא בודק את לימודיו ולא כמו שנאמר שיעשו עוד דברים חדשים.
היו"ר זבולון אורלב
לא בודקים את תוכן הלימודים. המשרד קובע קריטריונים מינהליים.
אורי שוסטרמן
ואתה רוצה להרחיב את זה.
היו"ר זבולון אורלב
הגזע קיים. הואיל ואמרנו למה הוא מקבל את ההערכה הזאת או את התואר, הרי ברור שהאפשרויות שלו להשתמש בתואר הזה הן די מוגבלות, כי הן רלוונטיות רק לאותם תחומים.
פרופ’ אבי רביצקי
בכל מכרז של הדואר שצריך בו תואר שני, אחד עם תואר תורני כזה יאמר שיש לו תואר שני.
היו"ר זבולון אורלב
בהחלט לא.
אורי שוסטרמן
זה מה שיקרה אחרי החקיקה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אם כתוב תואר אקדמי, לתואר הזה - לפי ההצעה המונחת לפנינו – אין משקל כמו תואר אקדמי. צריך לומר את זה ביושר.
אורי שוסטרמן
אי אפשר יהיה להתעלם מזה לאורך זמן.
היו"ר זבולון אורלב
אמרנו שאנחנו בורחים מהעניין, למרות שיש חילוקי דעות בינינו. יש חלק בינינו שאומרים לי להכניס את התואר האקדמי ואני טוען שלא. יש על כך מחלוקת וגם בין החרדים יש מחלוקת על הדבר הזה. חלק מהחרדים רוצים שנכניס את העניין של תואר אקדמי ואני טוען שזה לא תואר אקדמי, כי לתואר אקדמי יש הערכות אחרות.

אם שואלים אותי איך אפשר לדעת אם במכרז לאותו בית דואר התואר הזה יהיה רלוונטי או לא רלוונטי, אמרנו שכוחות האיזון בחיים יעשו את שלהם. כלומר, יכול להיות שתהיה כזאת תביעה ויכול להיות שלא תהיה כזאת תביעה. אם תהיה כזאת תביעה, יצטרכו לדון בה. מי ידון? יש איגוד העובדים של המח"ר, ויש איגוד עובדי המדינה ויש נציבות שירות המדינה. יצטרכו לדון בדבר הזה. החוק הזה לא יקנה באופן אוטומטי מעמד לתעודה הזאת במכרז. לעומת זה, במכרז למנהל בתי הדין הרבניים בבאר שבע, ברור שהתואר הזה יהיה רלוונטי. כלומר, אם לצורך מנהל בית דין רבני צריך תואר ראשון ויבוא אדם עם תואר תורני ויגיד שיתחשבו בזה, זה ברור שצריך להתחשב. אמר פה ביושר יושב ראש ארגון המח"ר או נציג נציבות שירות המדינה באחד הדיונים, שברור שכך זה יהיה, כי גם היום, בלי החוק, זה קיים. לכן אני אחלוק על כל ההערכה התקציבית.
אמנון דה הרטוך
אני מבקש להעיר שתי הערות: 1. אני חושב שיש הבדל משמעותי בין המצב שבו משרד החינוך היום מכיר בתארים לבין המצב אם הצעת החוק הזאת תתקבל, במובן הזה שהמקטע של הטיפול של משרד החינוך הוא במורים. צריך לומר שזה בעיקר לגבי מורים בחינוך המוכר שאינו רשמי. משרד החינוך לא מכיר בחינוך הפטור והוא לא בוחן את המיומנויות של המורים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
גם בחינוך הממלכתי-דתי.
אמנון דה הרטוך
נכון, גם בחינוך הממלכתי-דתי. לעומת זאת, המשמעות של הצעת החוק הזאת, אם תתקבל, לא מתייחסת להוראה בלבד, אלא בעיקר – ולזה היא מכוונת – לכל המטרות האחרות. לכן יש הבדל מאוד מאוד משמעותי.

אני גם רוצה לומר לגבי הדוגמה שהובאה לגבי מנהל בתי הדין הרבניים. התפקיד של מנהל בתי הדין הרבניים הוא תפקיד אדמיניסטרטיבי, תפקיד של ניהול עובדים. בין זה לבין תואר תורני, אין הרבה. אין ספק שאם למנהל בתי דין רבניים יש גם השכלה תורנית, ראוי שתהיה לו העדפה לצורך קבלת התפקיד, משום שהכרת המטריה באופן כללי עדיפה.
היו"ר זבולון אורלב
יש פה נציג הנציבות?
יהודית גידלי
הם אמרו שזה לא שייך אליהם.
אמנון דה הרטוך
השכלה תורנית עשויה לסייע לו.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני טועה בעובדות. רמת המשרה של מנהל בתי דין רבניים מחייבת השכלה אקדמית בדרגות המקבילות בשירות המדינה. נאמר לצורך העניין שמנהל בתי דין רבניים הוא מנהל מחלקה. למנהל מחלקה מקביל בבתי משפט דרוש תואר אקדמי. גם לתפקידים אדמיניסטרטיביים צריך תואר אקדמי. גם להיות מנכ"ל האוניברסיטה העברית צריך תואר אקדמי. אתה יכול בעצם לומר שהוא מנכ"ל אדמיניסטרטיבי - - -
אורי שוסטרמן
מנהל פקולטה למשל לא צריך להיות עם תואר בתחום הפקולטה.
אמנון דה הרטוך
העניין המינהלי מחייב לפי הדרישות תואר אקדמי. היום, מנהל בתי הדין הרבניים, במכרזים שמתפרסמים, ניתנת העדפה למישהו בעל תואר אקדמי, אם יש לו גם השכלה תורנית. זה דבר שכבר קיים היום. לעומת זאת, ככל שהמטרה של הצעת החוק היא שאותו אדם שמקבל את התואר התורני הראשון לא יצטרך כבר להביא את התואר האקדמי, המשמעות היא פגיעה בתפקוד של בעל המשרה, מפני שאם אנחנו יוצאים מתוך הנחה שתפקיד אדמיניסטרטיבי מחייב גם השכלה אקדמית - - -
היו"ר זבולון אורלב
גם בזה אדוני טועה. כשמפרסמים היום מכרז למנהל בתי דין רבניים ומבקשים תואר אקדמי, אם בא אדם עם השכלה תורנית, מוותרים לו על ההשכלה האקדמית. כך העיד בפנינו ראובן גודלברג, ראש ארגון המח"ר. נעמי שטרסר מאשרת את דבריי.
יעל רון
מה שעושים במכרזים כאלה, שאם יש מישהו שיש לו השכלה כזאת או כזאת, זה יכול אולי לעזור אם הוא בא בלי תואר אקדמי.
אמנון דה הרטוך
אז מה הצעת החוק נחוצה לעניין בתי הדין הרבניים? היא לא נחוצה לצורך העניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
לא אמרתי שהיא נחוצה. אני חוזר לרעיון הבסיסי. הרעיון הבסיסי הוא שלא עולה על הדעת שבמדינה יהודית אדם שלמד באוהלה של תורה שנים רבות, עשר שנים, והלך לשרת בצה"ל ואחרי השירות בצה"ל הוא רוצה להשתלב בחברה, פתאום כל לימודיו אינם עומדים לו לכלום. לכלום. הם אוויר. אמרנו שנבנה איזשהו מנגנון, כדי שתהיה לו תעודה ביד. אנחנו לא אומרים מה התעודה הזאת שווה. אנחנו אומרים שהמדינה נותנת תעודה של תואר תורני ונשאיר לכוחות השוק וליתר הכוחות הדמוקרטיים במדינת ישראל, של מערכות יחסי עובדים מעבידים, מדינה, איגודים. נשאיר את זה להם. המחוקק לא רוצה להתערב בדבר הזה.
אמנון דה הרטוך
מעביד פרטי יכול לקבל מי שהוא רוצה. אנחנו מדברים על מעביד ציבורי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מדבר גם על המעביד הציבורי.
אמנון דה הרטוך
זה רלוונטי למעביד הציבורי, כי המעביד הפרטי לא צריך את זה בכלל. הוא יכול לקבל את מי שהוא רוצה גם אם יש לו תעודה תורנית או אין לו תעודה תורנית, אם יש לו תואר אקדמי או אין לו תואר אקדמי. זה מתייחס למעביד הציבורי.
היו"ר זבולון אורלב
ההנחה היא שכאשר באים שני אנשים לאותו מעסיק ושניהם למדו בישיבה – אחד עשה את התואר התורני והשני לא עשה את התואר התורני. אם הייתי מעסיק פרטי, זו היתה נקודה למחשבה את מי לקבל לעבוד. בא אדם ואומר: אני במדינה יהודית ולא במדינה אחרת. אתם לא מכירים בלימודים שלי, כדי שאני אוכל להגיד למעסיק שלי שאני אדם משכיל, למדתי. גם אביי ורבא שווה משהו.
אורי שוסטרמן
הישיבה תיתן לו תעודה.
דורית מורג
אני רוצה להעיר שני דברים. הייתי קצת נזהרת מלהשליך על מה שנעשה במשרד החינוך למגזר צר מאוד של אותם עובדי הוראה - - -
היו"ר זבולון אורלב
מגזר צר?
דורית מורג
אולי יש הרבה מאוד מורים, אבל זה מגזר צר.
היו"ר זבולון אורלב
אל תיקחי את החינוך הזה כצר מאוד.
דורית מורג
משרד החינוך מתייחס לאותה השכלה תורנית של עובדי הוראה שמלמדים את המקצוע הספציפי באותם לימודים. אז הוחלט שמי שלמד בישיבה ויש לו הכשרה כעובד הוראה או שיש לו הכשרה שהוא יצבור אותה מאוחר יותר כעובד הוראה, יוכל ללמד בבתי הספר.
היו"ר זבולון אורלב
לא רק שהוא יוכל לעבוד, אלא הוא יוכל לקבל שכר כאיש אקדמי. זה לדירוג לשכר.
דורית מורג
לא רק לשכר, אלא הוא יוכל להיכנס ללמד.
הרב יגאל שפרן
אתם אומרים שמישהו שיש לו נניח עשר שנים ישיבה, אתם מנפיקים לו תעודה שהוא אקוויוולנט לבי.אי. גם אם הוא לא ראה מעולם כיתה.
נעמי שטרסר
רק אם הוא עובד כמורה לתושב"ע.
דורית מורג
הייתי נזהרת מלנסות ולהעתיק את מה שנעשה במשרד החינוך לגבי מגזר צר לחקיקה, כי בכל אופן יש עניין של הסכם קיבוצי מסוים, של הסדר מאוד צר וספציפי לאוכלוסיה הזאת.
אורי שוסטרמן
מה לדעתך יקרה אחרי חקיקה כזאת?
דורית מורג
לכן אני רוצה להתייחס לזה בזהירות.

דבר שני, לא ברור לי מנוסח החוק מה המועצה הזאת תעשה, כי דווקא סעיף 20 בהצעה המוצעת אומר את מה שאנחנו אולי לא רוצים כרגע לומר, שהמועצה תתחשב, בין היתר, בתחומי הלימודים, בסוגי המוסדות ללימודים תורניים. האם לא יקרה שהמועצה תוכל להגיד שהמוסד הזה מתקיימים או לא מתקיימים בו לימודים כפי שאנחנו רואים אותם לנכון, כי אחרת מה היא תעשה? כל מי שיכריז על עצמו כישיבה, יצטרך להיכנס אוטומטית.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שורה של תיקונים מהנוסח הזה. אני מסכים שמוכרחים לקבוע רשימה מוגבלת.
דורית מורג
ברגע שקובעים רשימה, כמובן קובעים כללים מי ייכנס ומי ייצא.
אורי שוסטרמן
זה הכרה במוסדות.
היו"ר זבולון אורלב
שאני רוצה להציע שאלה יהיו אותם מוסדות שנתמכים על ידי משרד הדתות.
אמנון דה הרטוך
כלומר כוללים שיש בהם חמישה-שישה תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו אומרים שמוסד שהוא לא נתמך על ידי משרד הדתות, תלמיד שלו בכלל לא נכנס בסף. אם הוא רוצה להיכנס בסף, הוא קודם כל צריך להיות תלמיד באחד המוסדות הנתמכים.
אמנון דה הרטוך
זו בעיה מאוד קשה, כי הקריטריונים של משרד הדתות יכולים מחר בבוקר להשתנות מבלי שום קשר להצעת החוק. לדוגמה, היום מבחן התמיכה קובע שתלמיד כולל שבו לומדים חמישה תלמידים יכול לקבל תמיכה.
פרופ' אבי רביצקי
חשבתי שאני אוכל להשפיע על חברי כנסת שאמורים להצביע.
היו"ר זבולון אורלב
אני לוקח את דבריך ברצינות רבה. חלק מהשינויים שהיום אני עומד להציע, זה בעקבות דבריך.
פרופ' אבי רביצקי
שלחו לי אתמול בפקס את ההצעה ואני מתייחס אליה. לאחר שאני אגיד את דבריי, כל תיקון יהיה מבורך.

אני רוצה להתייחס להצעת החוק ולא לכוונות הטובות של היושב ראש והרב שפרן, שעליהם נאמר "כוונתך רצויה".

כאשר אומרים תואר ראשון, שני, שלישי, האוזן יודעת מאין זה לקוח ומאיזה עולם זה שאוב. לפי הערכתי, כשיבוא מישהו לבג"ץ ויגיד שיש אפליה – תואר שלישי כזה ותואר שלישי כזה – אני לא כל כך רואה את אהרון ברק ואת דליה דורנר עונים למישהו שאומר: אני למדתי 14 שנה בישיבה ונתנו לי תואר שלישי וזה לא מוכר ועל כך לא נותנים תוספת משכורת, אבל אחר למד תשע שנים באוניברסיטה וקיבל תואר שלישי וכן נותנים לו. כלומר, לא אמרו פה דרגת ישיבה אחת, ישיבה שתיים, ישיבה שבע, אלא אמרו תואר ראשון, שני ושלישי.

דבר שני – מדובר במכלול התחומים. להערכתי – ואני יוצא מתוך הנחה שתמיד לכל דבר יהיה הפירוש הפחות מועיל – ברגע שיש פה אינטרסים כספיים ואינטרסים של משרות, יבוא מישהו לעבודה בדואר או יבוא מישהו לעבודה במשרד התחבורה שכתוב לגביה תואר ראשון, והוא יגיד שיש לו תואר כזה.

דבר שלישי – הבדיקה שעושים עכשיו היא מינהלית והבדיקה שמוצעת עכשיו היא תוכנית. לבוא ולהגיד שיודעים שיש בדיקה תוכנית, זה לא ישפיע על חלק מעולם הישיבות וזה לא בעצם שהמדינה מתערבת בעולם הישיבות ואז יש ישיבות שהן "תורה לשמה" וישיבות שנועדו בסופו של דבר לקריירה. קשה לי להאמין שזה לא יקרה עם הכוונות הטובות.

אני רוצה לומר כמה דברים מבחינה עקרונית. אפשר לקבל אותם ואפשר לא לקבל אותם. אני חושב שיש כאן הפגשה של שתי מסורות שזרות זו לזו – המסורת האקדמית והמסורת הישיבתית. האוניברסיטה, מעצם טבעה, בנויה על תחרות ועל סלקציה. 40% עוברים בגרות, 20% עוברים בי.אי., 5% עוברים אמ.אי. ואחד עובר דוקטורט. בישיבה אין תחרות ואין סלקציה, אלא שעצם הלימוד "תורה לשמה" הוא ערך. זו תפיסה בעלת גדלות עצומה. אין סלקציה ותחרות, אלא כל החפץ לבוא ליטול, יבוא ויטול. לכן אין מסורת של בחינות, אין מסורת של עבודות. זה בנוי אחרת.
הרב יגאל שפרן
לכן זה לא שווה שום דבר.
היו"ר זבולון אורלב
גם היום עולם התורה בוחן להיות רב עיר, דיין ורב שכונה.
פרופ' אבי רביצקי
זה יחידי סגולה ולא כדי להיות פקיד בדואר.

אם זה יקרה, צריך להקים מערכת אדירה. תיאורתית יש רבבות מועמדים שהם בוגרי ישיבות וכולם רוצים. מי יכשיר אותם? אפילו ראשי הישיבות – או אלה שאמורים להיות במועצה הזאת – הוכשרו אחרת ולא על סמך בחינות ולא על סמך פרסומים ולא על סמך עבודות.

לפני שיש תשובה לזה, נשאלת השאלה מי מכשיר את הבוחנים – לא מי מכשיר את ד"ר שפרן, אלא מי מכשיר את המועצה הזאת שאמורה לחלק תארים, כאשר היא עצמה אף פעם לא למדה לקראת זה.

שאלה שנייה היא מהי ישיבה. ישיבה זה פוניבז', פורת יוסף ואלון שבות? או כמו שאמר עו"ד דה הרטוך, כל כולל שאני אקים עם חבר שלי ויהיו בו שבעה תלמידים. עכשיו אתם אומרים שהמועצה תשפוט, אבל המועצה ממונה על ידי רב. עכשיו מוצע שאת המועצה ימנו לפי המלצה של מועצת הרבנות. זה קו אידיאולוגי.
היו"ר זבולון אורלב
זה חלק מהשינוי שאני עומד להציע.
פרופ' אבי רביצקי
אני מתייחס להצעה שקיבלתי אתמול בפקס מהוועדה שלך. יכול להיות שבפעם הבאה יוחלף על ידי מישהו מש"ס – ולא אמרתי את מי אני מעדיף – אבל תמיד זה יהיה קו אידיאולוגי מסוים, בניגוד למועצה להשכלה גבוהה, שאין בה זהות אידיאולוגית מסוימת, כולל במועצה הנוכחית. פה תהיה זהות אידיאולוגית ואז תיווצר אפליה. הנוער החילוני יבוא ויגיד: תשע-עשר שנים שילמתי שכר לימוד, עברתי כל שנה בחינות, עברתי עבודות ובסוף נתנו לי תואר ראשון, שני, שלישי. הוא, עשר שנים לא שילם אגורה, קיבל כדי ללמוד, לא עבר אף בחינה ועכשיו הרב שפרן ייתן לו מסלול של כמה חודשים ויקבל תואר שבסופו של דבר, לפי הערכתי הפסימית, יעניק לו זכויות בחברה הישראלית כמו לאותו נער או נערה שלמדו 12 שנה ושילמו שכר לימוד כדי לקבל מה שנקרא תואר שלישי.

דבר שלישי, בסופו של דבר אני חושב שפרופ' שוחטמן, בדברים שאמר כאן, צדק. או שזה יהיה דבר זניח או שזה יהיה דבר שבסופו של דבר יחולל מהפיכה בחלק מעולם הישיבות. חבר הכנסת מלול אמר כאן שהמוסדות יתחילו לתפור את תוכנית הלימודים שלהם לפי הדרישות. ואז יתחילו להיות מוסדות של "תורה לשמה" שיצליחו להחזיק מעמד ומוסדות שלא. לפי דעתי זה רע לעולם הישיבות, זה רע לעולם האקדמי וזה גם רע – לפחות כפי שזה מוצע עכשיו – לחלק מהמוסדות להכשרת מורים.

דיברתי אתמול עם הרב יהודה שוורץ מאלון שבות, והוא חושב שזו קטסטרופה. יכול להיות שיש מוסדות אחרים שחושבים אחרת - - -
היו"ר זבולון אורלב
95% מהם. לא הרבה.
פרופ' אבי רביצקי
הוא אמר שכולם נגד.
היו"ר זבולון אורלב
הרב שוורץ נמצא במיעוט. גם ביחס לכל נושא האקדמיזציה בעולם הישיבות, הרי יש שתי שיטות לגבי הדיסציפלינה.
פרופ' אבי רביצקי
הוועדה הציעה כל מיני קריטריונים לבחינות ועבודות. מטבע הדברים הקריטריונים האלה לא מופיעים בחוק. לפי הערכה שלי, שתמיד כל חוק מתפרש בסופו של דבר הכי גרוע, כלומר לפי כוחות השוק, אינטרסים ומשרות וכספים, אני חושב שזה יהיה זילות וחילול ה'. כלומר, אני לא חושש משחיתות, אבל אני חושב שיש כאן סכנה, כמעט ודאות סגולית של זילות. בכל פעם שקבוצה פרטיקולרית נותנת תארים שמקנים הכנסה כספית ומקנים משרות לבני הקבוצה שלה, וזה לא חשוב אם זה אנשי השומר הצעיר או שזה הצמחונים או קבוצה מוגדרת של הציונות הדתית שנקראת "חרדלים" או זה אנשי מימד. לא חשוב מי היא הקבוצה. בכל פעם שאנשי מימד יוכלו לתת תארים שמקנים משרות לאנשי מימד, בסופו של דבר יש להניח שאם יש משמעות כלכלית, מה שיקרה זה שיקלו ראש כדי לסייע לאנשי שלומנו להתקדם בחברה.

להבדיל מבחינות הדיינות, ששם יש אמינות, כי שם באמת אכפת לבוחנים שתהיה רמה, כי זה לא בשביל לתפקד אצל הגויים, אלא כי בסופו של דבר הם דיינים, כאן למה שאנשי שלומנו לא יצליחו בחיים? אני אומר את זה עכשיו לגבי אנשי "השומר הצעיר" לדוגמה, אבל אני מאמין שזה בכל חברה כך. בסופו של דבר, הקבוצה שמוצעת כאן כמועצה להשכלה גבוהה מקבילה, זה "אנשי שלומנו" של חוג מסוים, שיתנו תארים שמקנים משרות בדואר או במשרד התחבורה לאנשי שלומנו וזה ייצור זילות ונוער חילוני, בצדק, יתקומם עוד יותר. אני חוזר, הם יגידו: אנחנו עוברים בחינות ועבודות למעלה מעשר שנים - - -
היו"ר זבולון אורלב
למה אתה לא אומר את זה על אנשי המועצה להשכלה גבוהה, שזה גם "שלומנו". מפקולטה אחת למשפטים יוצא בית משפט עליון וכו'. למה שם אין חשדות כאלה שאנשי שלומנו יעשו כך וכך? בעניין של "אנשי שלומנו" אני מאוד חלוק עליך, שיש מחנה חשוב ויש מחנה לא חשוב.
פרופ' אבי רביצקי
אני חושב שבמועצה להשכלה גבוהה יושבים דתיים וחילוניים, יושבים ימין ושמאל, יושבים אנשי משפטים ואנשי רוח.
יהודית נאות
נשים וגברים.
פרופ' אבי רביצקי
במועצה להשכלה גבוהה הנוכחית יש בטכנולוגיה ובמדעי הטבע תשעה, ברוח שניים, ביהדות אף אחד.
היו"ר זבולון אורלב
יש שלטון לאומי עכשיו.
פרופ' אבי רביצקי
במדעי היהדות אין אף אחד. אניטה שפירא, שהיא אישה נהדרת, אבל היא חוקרת הציונות, מופקדת על תנ"ך, תלמוד, פילוסופיה יהודית, קבלה וכו'. דרך אגב, גם ור"ה לא העלתה בדעתה לדבר משהו על אנשי רוח.

בסופו של דבר כל האתוס שאומרים בחורי הישיבות שאנחנו מוסרים את נפשנו למען זה, זה יישבר.
היו"ר זבולון אורלב
עדיין הדרא קושיא לדוכתה. אתה צריך לתת פתרון ללומדי תורה שאחרי כך וכך שנים רוצים להשתלב בחברה.
יהודית נאות
מה זה שייך?
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר לומר להם שהלימודים שלהם זה אוויר.
פרופ' אבי רביצקי
אני מוכן לומר שהפתרון הזה נראה לי פתרון לא נכון. יכול להיות שיש פתרון.
היו"ר זבולון אורלב
אמרת בדיונים הקודמים שאתה חושב שצריך להיות פתרון.
פרופ' אבי רביצקי
לכל בעיה צריך לנסות למצוא פתרון. הפתרון הזה לא נראה לי. החוק הזה הוא חוק שלא פותר את הבעיה ונזקו גדול מתועלתו. האם יש פתרון אחר? אינני יודע. אולי המצב הנוכחי יותר טוב ואולי יש פתרון. אני אפילו לא השקעתי בזה מספיק מחשבה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה לך על הדברים.

כפי שציינתי בתחילת הישיבה, אני מציע ששם החוק ישתנה ויקרא: הצעת חוק הרשות להערכת תלמידי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים.
יהודית נאות
"להערכת"?
היו"ר זבולון אורלב
כן. אנחנו רוצים להתרחק מהעניין של המוסדות.
הרב יגאל שפרן
אני חושב שהמילה "תלמידי" תחזיר אותך למה שאתה בורח ממנו. "תלמידי" פירושו תלמידים נוכחיים. תשתדל להגיע למצב שאתה לא מתייחס לתלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר קודם את הצעותיי ואחר כך תעירו את הערותיכם. סעיף 1 – בנוסח הנוכחי בסעיף ההגדרות יש הגדרה ל"מוסד ללימודים תורניים גבוהים" ולפיה זה ישיבה, כולל וכו'. אנחנו צריכים להגדיר או שהם מוכרים על ידי ועד הישיבות או שהם מוכרים על ידי משרד הדתות. כלומר, צריך לסגור את ההגדרה ושזה לא יהיה פתוח.
אורי שוסטרמן
אנחנו לא מכירים את ההגדרות האלה.
יהודית נאות
אין דבר כזה.
אמנון דה הרטוך
אני רוצה להדגיש שאם למשל מחר בבוקר תקום ישיבה או כולל שבהם ירצו ללמוד מר זבולון אורלב והרב גלעד ואני, הישיבה הזאת לא תוכר במשרד הדתות, משום שיש לנו "חטא". החטא שלנו הוא שאנחנו דתיים, כי משרד הדתות תומך או באנשים שמעולם לא שירתו בצבא או באנשים שהם חוזרים בתשובה. לכן משרד הדתות לא מכיר בישיבה מהסוג הזה, למרות שהיא יכולה להיות ישיבה ברמה מאוד גבוהה.
היו"ר זבולון אורלב
לא הבנתי.
אמנון דה הרטוך
משרד הדתות לא תומך בישיבה שבה לומדים תלמידים מבית דתי, ממוצא דתי, שהיו בצבא. אין דבר כזה.
היו"ר זבולון אורלב
משרד הדתות לא מכיר בישיבה באלון שבות, שתלמידיה משרתים בצבא.
אמנון דה הרטוך
זו ישיבת הסדר. ישיבת הסדר זה המקרה היחיד שבו משרד הדתות מכיר במישהו שהיה בצבא. משרד הדתות מכיר רק בתלמידי ישיבות שלמדו באופן רצוף מגיל 18 עד גיל 30.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, אדם שהלך לצבא וחזר חזרה לישיבה, לא מוכר?
אמנון דה הרטוך
לא מוכר.
יהודה גלעד
כלומר, מכון מאיר לא מוכר?
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שעו"ד דה הרטוך טועה.
אמנון דה הרטוך
בהחלט לא. את הקריטריונים של משרד הדתות אני מכיר בעל פה. אני יכול לומר לך שמשרד הדתות לא מכיר בתלמידים ששירתו בצבא. צריך להדגיש עוד משהו – יש הרבה פעמים פער בין מה שמשרד הדתות קובע בתבחינים לבין הביצוע בפועל. את זה כותב דוח מבקר המדינה. מבחינת הקריטריונים של משרד הדתות, אלה הקריטריונים.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, תלמיד ישיבת הסדר שגמר לשרת בצבא ונשאר בשיעור ו', ז' וח' לא מוכר על ידי משרד הדתות?
אמנון דה הרטוך
מבחינת הקריטריונים של משרד הדתות, התשובה היא נכון. יכול להיות שבפועל המשרד מפר את הקריטריונים שלו. זה לא יפתיע אותי בכלל. יש לי ניסיון של כמה וכמה שנים וזה המצב. תנאי הסף הוא אם אתה רוצה ללמוד בישיבה ואתה בן 35 או 40 – או שלמדת ברציפות עד אותו גיל או שאתה חוזר בתשובה.

ועד הישיבות הוא ועד שהישיבות שלו מוכרות לפי תנאי משרד הביטחון. לצורך ההכרה במי ש"תורתו אומנותו" משרד הביטחון לא מכיר בישיבה שיש בה פחות מ-35 תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
יש כזה מושג שמשרד הדתות מכיר בישיבה? כשאני אומר ישיבה מוכרת על ידי משרד הדתות, זו אמירה נכונה?
אמנון דה הרטוך
המושג הזה קיים רק בהקשר של התמיכה, כאשר התנאי הוא שהתלמידים עומדים בקריטריונים.
היו"ר זבולון אורלב
כרגע אני לא עוסק בתלמיד, אלא בישיבה. בהצעת החוק אנחנו אומרים "ישיבה או כולל". לצורך הקריאה הראשונה אני מציע – ונבדוק את התבחינים האלה – לכתוב: ישיבה או כולל המוכרים על ידי משרד הדתות.
איל זנדברג
אבל אז יש התנגדות נוספת, כי הקריטריון להכרה על ידי משרד הדתות הוא לצורך תמיכה. יוצא מכך שתלמיד שלמד במוסד שלא נזקק לתמיכת המדינה, להיפך, הוא עצמאי ואנחנו צריכים לעודד אותו, נפגע. הוא לעולם לא יוכל להיכנס לגדר החוק.
היו"ר זבולון אורלב
מאחר וחלק מהיושבים ליד שולחן זה יודעים מי הם מוסדות התורה שלא נתמכים על ידי משרד הדתות, הם מתחזקים בדעתם לכתוב "ישיבה או כולל".
מירב ישראלי
אבל אתה מעריך את התלמיד.
אמנון דה הרטוך
יש ישיבות שלא רוצות לקבל כספים מהמדינה והן ישיבות מצוינות. יש ישיבות חרדיות מצוינות שלא רוצות לקבל כסף מהמדינה.
היו"ר זבולון אורלב
הן מתנגדות למדינה. הן אנטי ציוניות ולכן הם לא רוצים לקבל כסף מהמדינה.
מירב ישראלי
אבל אם התלמיד רוצה ויש לו רמה, למה לא לתת לו תעודה? צריך להעניש אותו בגלל הישיבה שבה הוא לומד?
יהודית נאות
חבר הכנסת אורלב, תרד מההצעה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אתם מציעים להשאיר את המילים "ישיבה או כולל" בלי הגדרה?
יהודית נאות
אני מציעה לך לרדת בכלל מהצעת החוק.
איל זנדברג
אי אפשר להסתמך על התמיכה התקציבית.
היו"ר זבולון אורלב
מה ההצעה שלך? אתה מסכים אתי שהמושג "ישיבה או כולל" לא יכול להיות פתוח.
איל זנדברג
אני חושב שההצעה הזאת לא צריכה לעלות, כי היא פוגעת בתלמידים, היא לא שוויונית.
היו"ר זבולון אורלב
מה ההצעה החליפית?
איל זנדברג
הרשות הזאת תצטרך להכיר במוסדות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע: "מוסד ללימודים תורניים גבוהים" – ישיבה או כולל שיוכרו על ידי המועצה.
איל זנדברג
אני מציע שזה יהיה בסוף ההגדרה.
היו"ר זבולון אורלב
אם כך: ישיבה, כולל, מכון להכשרת מורים במקצועות תורניים, מכון למחקר תורני או בית אולפנא – ואני מבקש להוסיף – לגברים או לנשים - - -
מירב ישראלי
הוחלט להוריד את זה ואז זה בעצם כל דבר.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש להוסיף את זה בקריאה הראשונה, כי כך התבקשתי על ידי הרב גפני, כדי להבהיר את הדבר הזה.
אמנון דה הרטוך
מה הכוונה, שהאולפנא לא יכולה להיות גם וגם? מוסד שיהיו בו גם גברים וגם נשים לא יהיה מוכר.
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות, אני לא מציע לחדד את זה עכשיו. זה בהחלט בעייתי.
מירב ישראלי
צריך לא להפלות.
היו"ר זבולון אורלב
פה יש גם פוליטיקה. יש כאלה שאומרים לא חשוב איזה שינוי נעשה, הם יתנגדו בכל הכוח להצעת החוק. אז למה צריך להתחשב בהם? מאידך גיסא, אני רואה את עצמי כשומר החותם הממלכתי על החוק הזה. מנקודת מצפוני, אני לא רוצה לעשות שום דבר שמצד אחד פוגע בעולם התורה או שנדמה לחבר הכנסת גפני שפוגע בעולם התורה, ומאידך גיסא לא אעשה שום דבר שפוגע באמות מידה ממלכתיות שנראות בעיניי סבירות ומקובלות.
יהודית נאות
אתה פוגע בכל מי שהשיג תואר רב. אתה עושה זילות שלהם.
אמנון דה הרטוך
אם זה יגיע לבג"ץ אפשר לטעון אפילו שזה פוגע בחוקי יסוד.
היו"ר זבולון אורלב
נדבר על זה לקראת הקריאה השנייה והקריאה השלישית.
איל זנדברג
אנחנו חייבים להבין מה הניסוח אומר. אי אפשר לכתוב ניסוח בלי לדעת מה הוא אומר. אני מבקש לדעת מה הכוונה ואנחנו נתייחס.
היו"ר זבולון אורלב
הצעת הנוסח שלי אומרת: בית אולפנא לגברים או לנשים.
איל זנדברג
מה כוונת המנסח?
היו"ר זבולון אורלב
לבית אולפנא לגברים או לנשים.
איל זנדברג
הכוונה שתהיה הפרדה מינית?
היו"ר זבולון אורלב
לא נתתי לזה כזה פירוש.
איל זנדברג
כלומר הפירוש שלך הוא ש"לגברים או לנשים" זה יכול להיות לגברים ולנשים?
היו"ר זבולון אורלב
זה יכול להיות בהחלט.
איל זנדברג
אם זה יכול להיות, סימן שזו אפשרות. כלומר, זה מאפשר להכיר גם במוסדות מעורבים.
היו"ר זבולון אורלב
על פי השקפתי כן.
אמנון דה הרטוך
אולי במקום "או" כדאי להגיד "ו" – לנשים וגברים.
היו"ר זבולון אורלב
כך אתה פוגע.
הרב יגאל שפרן
יוצא מזה שרק מוסד מעורב יוכל להיות בגדר החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שהנוסח יהיה כך: "מוסד ללימודים תורניים גבוהים" – ישיבה, כולל, מכון להכשרת מורים במקצועות תורניים, מכון למחקר תורני ובית אולפנא לגברים או לנשים במדינת ישראל, אשר מתקיימים בהם לימודים על תיכוניים אשר יוכרו על ידי המועצה.
נעמי שטרסר
"מדינת ישראל" מתייחס רק לאולפנא?
היו"ר זבולון אורלב
זה מתייחס לכל. הכוונה היא שאנחנו לא מכירים במוסדות בחו"ל.
אמנון דה הרטוך
משמעות הדבר שעולה חדש מארצות הברית שלמד בישיבה בארצות הברית ורוצה לקבל הכרה, לא יוכל לקבל.
היו"ר זבולון אורלב
כרגע, על פי החוק, לא, כי גם לגבי אחד עם תואר מחו"ל יש את אותה בעיה.
איל זנדברג
גם לא ישיבה בשטחים.
יהודית נאות
זה מה ששאלתי – אם זה לטביה או לא לטביה.
היו"ר זבולון אורלב
ייתכן שנצטרך לעשות מנגנון כמו לגבי אלה שמגיעים עם תארים אקדמיים.
איל זנדברג
כיוון שבוחנים את התלמיד עצמו, זה לא משנה איפה הוא למד.
היו"ר זבולון אורלב
דנו בזה ואני לא מקבל את זה. מספיק לנו את הצרות שיש לנו במדינת ישראל. אני לא רוצה לסבך את העסק עם כל נושא ההכרה במוסדות בחו"ל, מה גם שכרגע אין לנו את הבעיה הזאת.
מירב ישראלי
אפשר לכתוב מוסד תורני ישראלי.
היו"ר זבולון אורלב
ההגדרה הבאה היא ההגדרה ל"מועצה" – המועצה להערכת תלמידים במוסדות ללימודים תורניים גבוהים.

ה"שר" – שר החינוך.
יהודה גלעד
במדינת ישראל יש לך בעיה עם שטחי יהודה ושומרון.
היו"ר זבולון אורלב
לקראת הקריאה השנייה והשלישית נמצא גם את הפתרון לזה.
מירב ישראלי
בחוק המועצה להשכלה גבוהה מכירים איכשהו בתואר ולא מכירים במוסד. בסעיף 28(א) לחוק המועצה להשכלה גבוהה מדברים על מוסד שהתארים שלו מוכרים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש להוסיף גם את יהודה ושומרון. אפשר לכתוב: במדינת ישראל ובאזור.
יהודית נאות
מה זאת אומרת "אזור"? גם המדינות השכנות?
ענת מאור
אתה מכניס גם פוליטיקה מלבד המחלוקת לגופה.
היו"ר זבולון אורלב
זה קיים גם בחוק המועצה להשכלה גבוהה. יש שלושה מוסדות אקדמיים ישראלים ביהודה ושומרון, שבחוק המועצה להשכלה גבוהה מצאו מנגנון, כדי שאותם בוגרים יוכרו על ידי המועצה להשכלה גבוהה.
איל זנדברג
הכוונה היא להקים את אותו מנגנון?
מירב ישראלי
לא. הכוונה היא לעשות משהו כמו שעשינו בחוק ההלוואות לסטודנטים.
רחמים מלול
אולי אם באוניברסיטת אל-נג'אח ילמדו לימודים תורניים, זה גם יוכר.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שזה יהיה כמו בחוק ההלוואות לסטודנטים.
איל זנדברג
צריך לבדוק את העניין הזה. זה לא נושא קל להחיל על מוסדות בשטחים. חוק המל"ג מכיר בתואר של מוסד. סעיף 28(א) בחוק המועצה להשכלה גבוהה - - -
היו"ר זבולון אורלב
עזוב את סעיף 28(א).
איל זנדברג
אני מבקש לאפשר לי לומר את דבריי ואני בכל זאת אני אדבר על 28(א).
היו"ר זבולון אורלב
עם כל הכבוד לך, אתה לא מנהל פה את הדיון.
איל זנדברג
יש לי רשות דיבור ובתוכן שלה אני יכול לומר מה שאני רוצה. אתם אמורים לשמוע אותי.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים להכניס לפה את המנגנון שעשינו בחוק ההלוואות לסטודנטים.
יהודית נאות
אל תדבר בלשון רבים. תדבר עליך.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע להוריד את מדינת ישראל ולהשאיר את זה בעצם למועצה.
מירב ישראלי
הרי בלאו הכי המועצה מחליטה איזה מוסדות יוכרו.
אורי שוסטרמן
אז זה יכול להיות גם בחו"ל.
יהודית נאות
למה לא, שיהיה כל העולם.
אמנון דה הרטוך
עקרונית, ההכרה של המכללות ביהודה ושומרון נעשית באמצעות צווים ולא במסגרת החוק.
יהודית נאות
אתם עושים זילות של התואר "רב".
איל זנדברג
בסעיף 28(א) בחוק המועצה להשכלה גבוהה - - -
היו"ר זבולון אורלב
שם יש מנגנון ואני לא רוצה את המנגנון הזה.
איל זנדברג
אתם רוצים כל הזמן להשוות למל"ג ואנחנו בנקודה הזאת חלוקים.
היו"ר זבולון אורלב
תסלח לי, אנחנו לא רוצים להשוות למל"ג.
איל זנדברג
אני עברתי על הפרוטוקולים והבעיה היא חוק המל"ג.
היו"ר זבולון אורלב
לא שכנעת אותי. אני לא הולך על 28(א).
אמנון דה הרטוך
חוסר הרצון הזה הוא לא רלוונטי. הכנסת לא יכולה להחיל חוקים - - -
היו"ר זבולון אורלב
אמנון דה הרטוך, לא קיבלת רשות דיבור. זה לא יאומן, אני רוצה לומר מה השינויים שאני מציע, ואני לא יכול לומר אותם. תתווכחו אחר כך.
רחמים מלול
מה הכוונה כשכתוב בהגדרה "לימודים על תיכוניים"?
היו"ר זבולון אורלב
דנו בזה ארוכות. זה כדי שזה לא יחול על ישיבות תיכוניות. הרעיון הוא שזה לא יחול על תלמידים מתחת לגיל 18.

אני מציע לשנות את תחילת סעיף 2 ולכתוב: מוקמת בזה רשות להערכת תלמידי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים.

השינוי שאני מציע בסעיף 3 – תפקידי הרשות: הרשות היא מוסד להערכה ולהענקת תארים לתלמידי מוסדות לימודים תורניים גבוהים.

בסעיף 3 הייתי מבקש להוסיף עוד הבהרה שאומרת שאין לרשות כל מעמד בכל הנוגע למוסדות ללימודים תורניים עצמם. כלומר, אנחנו רוצים לעשות את ההבחנה שלרשות הזאת אין שום מעמד כלפי הישיבה, כי אנחנו לא רוצים לפגוע בישיבה.
הרב יגאל שפרן
צריך להדגיש שמדובר בהענקת תארים לתלמידים כפרטים.
היו"ר זבולון אורלב
ברגע שאתה אומר שזה לתלמידים, זה כפרטים.
מירב ישראלי
הבעיה היא שבהגדרה אמרת שהם יכירו במוסדות, ולכן יש איזשהו קשר למוסד.
היו"ר זבולון אורלב
הקשר הוא לעשות רשימה.
יהודית נאות
זה סותר. האם תלמיד שהמועצה הכירה במוסד שלו, אפשר לא להכיר בו?
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נחזור לעניין ההכרה. אני מסכים שיש עם זה בעיה. איך אני עושה שסעיף 3 יבהיר שפה אנחנו עוסקים בתלמידים כבודדים ולא עוסקים במוסד כמוסד?
איל זנדברג
זה נובע מהתפקידים. בסעיף 3 יש חלק דקלרטיבי יותר.
היו"ר זבולון אורלב
אני יכול לומר "תלמידי מוסדות ללימודים תורניים גבוהים כבודדים"?
מירב ישראלי
אם זה הענקת תארים, המשמעות היא שזה לתלמידים.
רחמים מלול
זה לתלמיד ולא למוסד.
היו"ר זבולון אורלב
לגבי סעיף 5 אין לי הצעה לשינוי.
דורית מורג
אם לא מטפלים במוסד כמוסד, אלא בתלמיד, מה זה משנה אם הוא בכלל למד במוסד או לא למד במוסד או שיבוא לבחינות?
נעמי שטרסר
זה התנאי.
היו"ר זבולון אורלב
עם כל הכבוד, דנו בזה ואני לא מתכוון לחזור לזה.
יהודית נאות
מה זאת אומרת דנו בזה? אותו אחד אפילו לא צריך לגשת לבחינות. במשך כל המושב הזה של הכנסת אנחנו מסתובבים סביב חוק שצריך למחוק אותו.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא חושב שיש חוק שדנו בו כל כך הרבה כמו בחוק הזה.
יהודית נאות
אתה מבין שזה לא צריך להיות? אתה מתעקש, זה ראוי להערכה, אבל אתה צריך לזרוק את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חולק עלייך.
רחמים מלול
כתוב שהתואר יוענק לתלמיד במוסד ללימודים תורניים גבוהים ובסעיף 1 כתוב מהו המוסד הלימודי התורני הגבוה.
הרב יגאל שפרן
המטרה היא לבדוק את התלמידים.
דורית מורג
אם הכוונה היא למבחן, אז כל אחד יכול לגשת.
מירב ישראלי
לא. הכוונה היא כמה שנות לימודים במוסד פלוס מבחן. זה מה שדובר עליו לאורך כל הדרך.
הרב יגאל שפרן
סעיף 20 מדבר על זה שהתלמיד צריך להיות גם בוגר מוסד, גם מבחנים, גם עבודות, והכל כדי שזה יענה לנושא שחברת הכנסת נאות חוששת ממנו.
היו"ר זבולון אורלב
אין לי הערות לסעיף 6 בנוסחו הקיים.

אני מבקש להציע שינויים בסעיף 7.
מירב ישראלי
בעצם הכוונה לסעיף 6, כי הורדנו את סעיף 6 הישן – מספר החברים - והוספנו אותו לסיפא של סעיף 7.
היו"ר זבולון אורלב
השינויים שאני מציע בסעיף 6: חברי המועצה יוצעו לנשיא המדינה על ידי הממשלה, ואלה חברי המועצה - - -
ענת מאור
זה ממש לא יאומן, גם הנשיא והממשלה צריכים להיות מעורבים במה הרבנות עושה?
היו"ר זבולון אורלב
אז תצביעי נגד.
ענת מאור
זה לא מספיק שאני אצביע נגד.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים לעשות את זה ממלכתי ואתם רוצים לדחוף את הישיבות והכוללים לגטו. יש שתי גישות.
ענת מאור
נכון, יש שתי גישות.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה כרגע לנהל את הדיון הזה.
ענת מאור
זה הדיון.
היו"ר זבולון אורלב
נדמה לי שהדיון הזה כבר היה עשר פעמים.
יהודית נאות
חבר הכנסת אורלב, אני רוצה להעיר לך הערה מאוד אישית. אתה יושב ראש ועדת החינוך ואתה גם מציע החוק. אל תשכח שאתה פה בשני כובעים.
היו"ר זבולון אורלב
אמרת את זה גם לחברת הכנסת תמר גוז'נסקי וגם לחבר הכנסת אופיר פינס?
יהודית נאות
אני לא אומרת לתמר גוז'נסקי, כי אני לא נתקלת בה בישיבות. אני נמצאת כאן. אתה יושב ראש ועדת החינוך ולא ראיתי באף חוק שהצעת – והצעת הרבה מאוד חוקים בתחום החינוך – את סגנון הדיבור שאתה משמיע עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
לא נתקלתי באף חוק שאנשים לא פתוחים להבין את הבעיה.
ענת מאור
אסור לחלוק עליך?
יהודית נאות
אסור לחשוב שזה חוק שהוא טעות, אפילו מבחינת העולם שאתה מייצג? אני חושבת שביטא את זה טוב מאוד פרופ' רביצקי.
היו"ר זבולון אורלב
הוא ביטא, אבל היו גם אחרים. מכיוון שאני דמוקרט אני מביא גם את אבי רביצקי, שאני יודע את דעותיו. אני חושב שהוא השפיע מאוד על חקיקת החוק בכל מה שקשור בי, גם בעצם שם החוק. כמו שאת יודעת, היה פה מצעד של אנשי אקדמיה ציוניים-דתיים, שכולם כאחד תמכו במהלך הזה.
ענת מאור
אבל היה גם מצעד הפוך.
היו"ר זבולון אורלב
לא היה שום מצעד הפוך. אבי רביצקי היה היחידי.
ענת מאור
לעניין כפל תפקידים של היושב ראש, אני חושבת שזו לא בעיה רק שלך.
יהודית נאות
בחוקים אחרים הוא ממלכתי, ההתנהגות הזאת היא רק בחוק הזה.
ענת מאור
לדעתי יש בעיה מהותית בנושא הזה, וזה לא רק אצל זבולון אורלב. אני ראיתי את זה אצל חבר הכנסת פינס בוועדת חוקה.
היו"ר זבולון אורלב
יהיה לכם נוח שלצורך הדיון הזה אני אמנה יושב ראש אחר?
ענת מאור
לפי דעתי זה היה צריך להיות.
רחמים מלול
חבר הכנסת אורלב, אסור לך עקרונית לעשות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני המאזן בינך לבינה.
ענת מאור
צריך להסדיר את זה ברמה הכללית. אני חושבת שיושב ראש ועדה, כשדנים בהצעת חוק שלו, צריך שימנה לו ממלא מקום. זה צריך להיות בכל הוועדות.

החוק הזה מעורר מחלוקת מאוד מהותית. החוק שנוי במחלוקת ואני קוראת לך לא לקדם אותו.
היו"ר זבולון אורלב
לגבי סעיף 6 – יש הצעה להוריד את הדיין?
הרב יגאל שפרן
ההצעה היתה להוריד את הדיין ולומר שיש שלושה רבנים, כדי לשמור על הפרופורציה בין רבנים לבין פרופסורים במועצה.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, במקום דיין להוסיף עוד ראש מוסד להשכלה תורנית גבוהה?
רחמים מלול
אני לא מסכים להצעה.
היו"ר זבולון אורלב
אם אין התנגדות מהותית, אני מציע להשאיר את הנוסח כפי שהוא.

בסעיף קטן (2) אני מציע ששני רבני העיר יהיו כאלה שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית ולא בהמלצת הרבנות הראשית.
אמנון דה הרטוך
אם כך, הכוונה היא שמי שימנה אותם תהיה הממשלה?
היו"ר זבולון אורלב
הכוונה לשני רבנים בעלי כושר של רב עיר שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית.
ענת מאור
אין הפרדת דת ממדינה במדינת ישראל?
אמנון דה הרטוך
המשמעות היא שזה כמעט כל רב עיר בישראל, כי תנאי כשירות של רב עיר ניתנת על ידי הרבנות הראשית. לכן לא צריך לומר שהוסמכו על ידי הרבנות הראשית, כי רב עיר בהגדרה חייב להיות מוסמך על ידי הרבנות.
איל זנדברג
אולי כדאי להכניס את זה להגדרות.
נעמי שטרסר
יש תעודה שנקראת "כושר".
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע: שני רבנים בעלי כושר לרב עיר.
רחמים מלול
בלי המלצה של מועצת הרבנות הראשית?
מירב ישראלי
אם הם בעלי כושר לרב עיר, זה ממילא מטעם הרבנות.
רחמים מלול
מי ימליץ עליהם?
היו"ר זבולון אורלב
מתוך רשימה מומלצת של מועצת הרבנות הראשית.
רחמים מלול
מי יבחר שניים מתוך הרשימה?
היו"ר זבולון אורלב
השר.
רחמים מלול
האם הכוונה שצריך רבנים שמשמשים בפועל כרבני עיר או רק בעלי כושר?
היו"ר זבולון אורלב
רק בעלי כושר.
אמנון דה הרטוך
כמה אנשים יהיו ברשימה המומלצת, שניים או שלושה?
מירב ישראלי
בכל המועצות יש לך את הבעיה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו כותבים שזה יהיה מתוך רשימה מומלצת.

סעיף קטן (ב) מדבר על ראש המועצה. המועצה תמנה מבין חבריה את ראש הרשות. ראש הרשות יהיה ראש מוסד להשכלה תורנית גבוהה במדינת ישראל. פה יש בעיה, כי ראש מוסד יכול להיות בניגוד עניינים, ולכן צריך שזה יהיה אחד שהיה ראש מוסד להשכלה תורנית גבוהה. אין שינוי מהנוסח המונח לפניכם.
ענת מאור
איך הממשלה מבינה בכל הדיינים? איך הממשלה יכולה להבין בזה? מה הסמכות להתערב ברבנות הראשית?
היו"ר זבולון אורלב
לגבי סעיף 19 – סעיף זה מדבר על תואר ראשון, תואר שני, תואר שלישי. אני נוטה לקבל את ההערה של פרופ' אבי רביצקי ולכתוב: תארים ברמות שונות.
איל זנדברג
יש מושגים מהעולם התורני שאפשר להעביר לכאן?
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לכתוב: תארים ברמות שונות.
ענת מאור
לא צריך לכתוב בכלל את המילה "תואר".
היו"ר זבולון אורלב
תציעי מילה אחרת.
ענת מאור
ההצעה שלי היא שהעולם הרבני יהיה עולם רבני ועולם ההשכלה הגבוהה יישאר עולם השכלה גבוהה.
היו"ר זבולון אורלב
זה החוק הזה.
ענת מאור
בהחלט לא. החוק עושה פה עירוב, אז לפחות לא צריך להשתמש באותם מושגים. תמצאו מילה אחרת מעולם ההלכה.
היו"ר זבולון אורלב
לא מצאנו.
ענת מאור
אז אי אפשר גם לדבר על הפרדה וגם לעשות אותו הדבר.
היו"ר זבולון אורלב
אם נמצא, נמצא.
אמנון דה הרטוך
אנחנו לא יכולים לומר תואר ראשון, שני, שלישי. אם לא יהיה ראשון, אלא משהו אחר, מי יהיה זה שיתן הסמכה לעשות את ההקבלה?
היו"ר זבולון אורלב
אין שום הקבלה.
ענת מאור
לא צריך להשתמש במילה "תואר", כי תואר זה תואר אקדמי.
היו"ר זבולון אורלב
אין הקבלה. הוצאתי את העוקץ מהחוק הזה וברחנו מההשכלה הגבוהה ואמרנו שאין הקבלה.
ענת מאור
אבל אתה מחזיר את זה בדלת הראשית, אפילו לא בדלת האחורית.
היו"ר זבולון אורלב
אין הקבלה מחייבת.
אמנון דה הרטוך
ברשות הדואר יש תנאי לתואר. איך יתייחסו לזה?
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לכתוב שהמועצה תהיה רשאית להעניק תארים ברמות שונות.
ענת מאור
אני מבקשת לכתוב: הסמכות ברמות שונות. לא מדובר כאן בתואר.
רחמים מלול
עדיף לכתוב: תואר בדרגות שונות.
היו"ר זבולון אורלב
מה ההבדל?
רחמים מלול
תואר הוא דרגה ויש בי.אי., אם.אי. וכו'.
ענת מאור
ואתם אומרים שזה לא מקביל להשכלה גבוהה.
רחמים מלול
רמה של התואר זה משהו יותר תוכני.
היו"ר זבולון אורלב
יש הבדל בין "תואר בדרגות שונות" לבין "תואר ברמות שונות"?
יעל טור-כספא
לא.
היו"ר זבולון אורלב
אם אין הבדל, אני נענה לפנייתו של חבר הכנסת מלול ולכתוב: תואר בדרגות שונות.
ענת מאור
המועצה להשכלה גבוהה החליטה לקבל ולא מעניין אותה כלום?
היו"ר זבולון אורלב
המועצה להשכלה גבוהה אמרה את דעתה כאן. את יכולה לראות את דבריה בפרוטוקול.
יעל טור-כספא
המועצה להשכלה גבוהה העירה את הערותיה.
היו"ר זבולון אורלב
וכל הערותיה התקבלו.
רחמים מלול
לא מדברים כאן על האקוויוולנטיות של התארים כאן?
היו"ר זבולון אורלב
לא.

את סעיף 22 – סעיף התקציב - אני מציע לא לשנות. אני חושב שזה האיזון הכי טוב שיכולנו לעשות בין האינטרסים השונים.
מירב ישראלי
אני חוזרת ואומרת שאני חושבת שזה מעגלי. בישיבות הקודמות הערתי שהנוסח של 21(א) כפי שהוא נראה לי מעגלי.
היו"ר זבולון אורלב
הסביר פרופ' שלום רוזנברג, שהוא תומך נלהב בחוק - - -
איל זנדברג
הוא תומך ברעיון הגרעיני והוא הדגיש שלא תהיה אקוויוולנטיות.
היו"ר זבולון אורלב
האמת צריכה להיאמר, שגם פרופ' אבי רביצקי, ביושר, פתח את דבריו ואמר שהוא תומך ברעיון, אלא שהוא חושב שהפתרון הזה הוא לא הפתרון הנכון. כל הפרופסורים האחרים שהיו פה אמרו שזה הפתרון הראוי שהם מכירים והם תומכים בפתרון, ביניהם גם פרופ' שלום רוזנברג.

היום אני רוצה להצביע על הצעת החוק לקריאה ראשונה, אם כי עדיין אין לנו את נושא העלות.
ענת מאור
הממשלה מתנגדת לחוק.
היו"ר זבולון אורלב
הממשלה לא התנגדה לחוק.
איל זנדברג
הממשלה התנגדה לחוק וזה נאמר שוב ושוב.
היו"ר זבולון אורלב
דבריך נרשמו בפרוטוקול.
ענת מאור
ולכן הקואליציה צריכה לבוא ולהפיל את ההצעה.

ההתנגדות הנחרצת שלי לחוק ידועה, אבל אני רוצה לומר שכאן לא צריך להיות מדובר בתואר, אלא בהסמכה. אם זה לימודים תורניים, תקראו לזה בשם המתאים – הסמכה.
היו"ר זבולון אורלב
מה ההצעה שלך?
ענת מאור
אני מבקשת שבסעיף 19 לא ייאמר סוגי תארים, אלא הסמכות. צריך לבטל לגמרי את המילה "תארים".
יהודית נאות
תקראי לזה הערכות, כי המועצה היא להערכת תלמידים. הערכת בוגר א', ב' וג'. אל תקראו לזה לא הסמכה ולא תואר. זה לא תואר ולא צורה.
ענת מאור
כך גם בסעיף 21 – עצם המילה "תואר", היא בעייתית.
רחמים מלול
לאור השינויים שחברת הכנסת מאור רוצה, גם אני רוצה להציע שינויים. בכל מקרה אני אגיש הסתייגות לקראת הקריאה השנייה והקריאה השלישית.
איל זנדברג
אני מבקש להעיר - - -
היו"ר זבולון אורלב
אין לך רשות דיבור.
איל זנדברג
אני בכל זאת רוצה לומר - - -
היו"ר זבולון אורלב
אין לך רשות דיבור. אני אוציא אותך החוצה.
איל זנדברג
הוועדה הטילה עלינו משימות ואתם לא רוצים להתייחס למשימות שהיושב ראש הטיל עלינו?
היו"ר זבולון אורלב
אני אוציא אותך החוצה.
איל זנדברג
התבקשתי להביא לפה - - -
היו"ר זבולון אורלב
אני מתרה בך פעם ראשונה.
ענת מאור
חבר הכנסת אורלב, אתה לא יכול לנהוג כך.
היו"ר זבולון אורלב
אני יכול. הוא דיבר הרבה מאוד בחוק הזה.
איל זנדברג
מטילים עלינו משימות ובסוף לא רוצים לשמוע את דעתנו. אתה ביקשת את זה מאתנו.
היו"ר זבולון אורלב
אין לך רשות דיבור.
ענת מאור
אם הטלת עליו משימות, מחובתך לשמוע.
עופר חוגי
אבל הוא היושב ראש והוא המחליט.
היו"ר זבולון אורלב
חברת הכנסת מאור, את לא מנהלת את הוועדה, וגם את תהיי בשקט.

אני רוצה להעלות את הצעת החוק להצבעה - - -
יהודית נאות
מה עם העלות הכספית?
היו"ר זבולון אורלב
לאחר שנצביע אני אפנה לאוצר ואני אבקש הערכה תקציבית.
אורי שוסטרמן
אני רוצה לומר משפט אחד.
יהודית נאות
ההצבעה היא על סמך העלות התקציבית.
רחמים מלול
הכוונה להצבעה במליאה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו צריכים לקבל עלות תקציבית, ואנחנו נקבל. אם מישהו יחלוק על העלות התקציבית, אני אחזיר חזרה את החוק לדיון. לכן אני עוד לא אומר ליועצת המשפטית, גם אחרי ההצבעה, לשלוח את הצעת החוק, כי אנחנו נכנסים לפגרה. יכול להיות שבגלל נושא העלות כל החוק יבוא להצבעה חוזרת בוועדה.
עופר חוגי
אי אפשר להפיל את החוק אם עלותו היא עד חמישה מיליון שקל.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש לקבל מהאוצר מסמך כתוב לגבי העלות ועל פי זה נחליט.
אורי שוסטרמן
אני רוצה לומר משהו כללי, מה שגם אמרתי בזמן דיוני הוועדה - - -
היו"ר זבולון אורלב
אמרת את זה כבר.
אורי שוסטרמן
אבל היו חברי כנסת שלא היו.
היו"ר זבולון אורלב
אין לך רשות דיבור. אנחנו לא במה לחזור על דברים. מי שרוצה שיקרא בפרוטוקול. אני רוצה להצביע עכשיו על הצעת החוק.
ענת מאור
אני מבקשת התייעצות סיעתית.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את הבקשה ולכן אני אקיים את ההצבעה בשעה 11:45.
רחמים מלול
אתה יכול לקיים את ההצבעה בעוד שתי דקות.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יכול לתת שתי דקות להתייעצות סיעתית.
יהודית נאות
חבר הכנסת מלול, לא מדובר ברוויזיה.
רחמים מלול
כך נוהגים כולם.
היו"ר זבולון אורלב
רוויזיה עושים תוך שתי דקות, לא כך לגבי התייעצות סיעתית. אני לא רוצה לעשות פה מחטפים, אני לא עובד בשיטות האלה.
עופר חוגי
בוועדת הכספים זה עשר דקות.
יהודית נאות
אז עוברים על התקנון.
ענת מאור
התייעצות סיעתית בוועדת החוקה זה יממה.
היו"ר זבולון אורלב
הואיל ופעם ראשונה מבקשים ממני התייעצות סיעתית והואיל וסגן יושב ראש הכנסת אומר לי שבהתייעצות סיעתית צריך לתת לפחות עשר דקות ומותר אחרי עשר דקות לקיים הצבעה - - -
יהודית נאות
אין דבר כזה.
רחמים מלול
כך מקובל.
זאב בוים
אין הגדרה של הזמן שצריך לתת להתייעצות סיעתית. מקובל שנותנים להתייעצות סיעתית יותר זמן מאשר לרוויזיה.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני נותן לזה שעה וחצי, זה מקובל?
זאב בוים
כן. בדרך כלל, כשיש זמן ואין לחץ ואין יותר מדיי אינטרסים, נותנים אפילו ימים. כיוון שאנחנו לפני פגרה וכו', אני חושב ששעה וחצי זה מספיק הוגן במציאות הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
לפיכך ההצבעה תתקיים בשעה 11:45.
ענת מאור
חבר הכנסת בוים, הקואליציה צריכה להתנגד, כי הממשלה מתנגדת להצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני אראה לו את הנאום של שרת החינוך במליאה.
איל זנדברג
ועדת שרים מתנגדת להצעת החוק.
קולט אביטל
כשאתה מבקש מהאוצר הערכה תקציבית, האם יש בידי האוצר נתונים בכמה אנשים מדובר?
היו"ר זבולון אורלב
נקבל מהם את כל הנתונים.
אורי שוסטרמן
יש לנו - - -
היו"ר זבולון אורלב
אין לך רשות דיבור.
יהודית נאות
אתה לא נותן לו לדבר.
היו"ר זבולון אורלב
את עושה דבר לא הגון. נתתי לו לדבר כמה שהוא רוצה בישיבות קודמות ולא צריך לחזור בכל ישיבה על כל הדברים.
ענת מאור
זו ישיבה מסכמת.
היו"ר זבולון אורלב
יהיה מסמך מסודר מהאוצר ונדע כמה זה עולה. אורי שוסטרמן מחייך, כי הוא יודע שזה יעלה יותר מחמישה מיליון שקל ולכן לא צריך לריב איתי עכשיו.
יהודה גלעד
אני מבין שעבדו על החוק הזה הרבה זמן ודנו בשאלה הזאת הרבה ישיבות. מתחילת הישיבה הזאת התחושה שלי שיש פה בעיה אמיתית שצריכה פתרון ושהדברים לא מבושלים מספיק. אני שואל את עצמי אם זה רק בגלל שלא קראתי פרוטוקולים או גם דברים אחרים. יש שאלות של מידע – עלויות וכד' – שדיברו עליהן בישיבות קודמות, אבל לגבי הערות של הגדרות, מי בדיוק קובע, מה בדיוק קובע, מי ממנה את חברי המועצה וכו', יש לי תחושה שלא דנו. זאת התחושה שלי כי אני חדש כאן, אבל האם התחושה שלכם היא שזה מספיק מבושל כדי להכריע את הנושא הזה בהצבעה - - -
שמואל הלפרט
דיברנו על כל הנושאים האלה כבר חודשים.
יהודית נאות
איך אתה יודע? בקושי היית בישיבות. היחיד שהיה זה רחמים מלול.
יהודה גלעד
אני שואל בכנות, כי גם היום, אחרי כל הישיבות, השאלה של עצמאות מועצת הרשות הזאת לא ברורה. כלומר, זה שרוצים שהמועצה הזאת לא תהיה פוליטית, כי היום יש רבנות ראשית כזאת ומחר יהיה הרב גרוסמן, מחרתיים יהיה הרב עמר וכל פעם ישתנו הדברים. אם רוצים לקבוע משהו שהוא בעל משמעות ממלכתית וכד', גם אם אין לזה משמעות תקציבית כרגע, צריך להגיע למיצוי. בעיקרון אני חושב שצריך למצוא איזושהי הכרה ללימודים של תלמידי ישיבות. אני מסכים עם הצורך הזה, אבל זה צריך להיות באיזושהי צורה שעומדת במבחנים אובייקטיביים. לזה לא שמעתי תשובה גם בישיבה הזאת, שהיא ישיבה אחרונה.
היו"ר זבולון אורלב
התשובה לשאלה הזאת היא מהותית. אתה צודק שהמעמד של אותה מועצה זה הקריטי ביותר. למיטב ידיעתי נקטנו בכל האמצעים האפשריים הממלכתיים, כדי להבטיח את עצמאותה ואת רמתה של המועצה. זו פחות או יותר הדרך שבה נבחרת המועצה להשכלה גבוהה. כלומר, אם השר מציע והממשלה והנשיא מאשרים, חזקה שבפרוצדורה כזאת לא תיבנה מועצה של החבר'ה. אתה גם יכול לראות מה הרמה הנתבעת מהאישים שירכיבו את המועצה. זו רמה שמכירים בעולם התורני ואני לא מכיר למעלה ממנה. לקחו את הטופ שבטופ. לכן אנחנו חושבים שהמחויבות של אותה מועצה כלפי החובות הממלכתיות הן לאין ערוך. אם יש לדעת מישהו עוד איזשהו אמצעי שהוא מבטיח את העצמאות, כי פה זה אינטרס של כולם, אנחנו נקבל. לא היה שמישהו הציע עוד אמצעי שהמועצה הזאת תהיה בלתי תלויה לחלוטין בהרכבה, בדרך מינויה וכו', שלא קיבלנו. להיפך.
יהודית נאות
המועצה פוליטית, כי הממשלה ממליצה.
היו"ר זבולון אורלב
ענת מאור אפילו שאלה למה צריך להכניס את הנשיא בסיפור הזה, שצריכה להיות הפרדה.

ההצבעה תתקיים בשעה 11:45.

(הפסקה)
היו"ר זבולון אורלב
אני מחדש את הישיבה. התברר לי שלפני ההצבעה אנחנו צריכים להכריע בעוד שני דברים. הדבר הראשון שצריך עיון הוא העניין של מוסדות מוכרים בהגדרה שבסעיף 1. אני מבקש להוריד את העניין הזה. לצורך הקריאה הראשונה אנחנו לא נכתוב את המילים: שיוכרו על ידי המועצה.
רחמים מלול
מה תכתוב במקום זה?
היו"ר זבולון אורלב
לא נכתוב שום דבר. הנוסח יהיה כך: "מוסד ללימודים תורניים גבוהים" – ישיבה או כולל, מכון להכשרת מורים במקצועות תורניים, מכון למחקר תורני או בית אולפנא לגברים או לנשים אשר מתקיימים בהם לימודים על תיכוניים.

הדבר השני – בסעיף 6(א)(5) כתבנו: נציג ציבור בעל מעמד בשדה הלימודים התורניים הגבוהים לפי המלצת השר בהתייעצות או עם מועצת הרבנות הראשית לישראל או עם המועצה לחינוך ממלכתי דתי. צריך להכריע בין שניהם. לי לא משנה הדבר הזה.
רחמים מלול
זה נושא חדש?
היו"ר זבולון אורלב
לא, זה רק הושאר להכרעה. אני בעד זה שזה יהיה בהתייעצות עם המועצה לחינוך ממלכתי דתי. יש לזה יותר סיכויים לעבור בקריאה ראשונה.
מירב ישראלי
הדבר השלישי שצריך להכריע בו זה הסעיפים של המנכ"ל. הבאנו דוגמאות נוספות לגבי המנהל הכללי. האם אתם רוצים לקבוע סעיפים לגבי המנהל הכללי?
היו"ר זבולון אורלב
לא.
זאב בוים
אדוני היושב ראש, יש לי הצעה לסדר. אני מבקש להציע משהו לסדר, הוא עוד לא קיים בכנסת, כיוון שזה חדש לגמרי, אבל נצטרך להכניס אותו בצורה ממוסדת. אנחנו נמצאים עכשיו בחוקים הראשונים לאחר החוק של איסור חקיקה פרטית ואנחנו נתקלים בתופעה שיש הערכות שונות לגבי עלויות של חוקים ואין לנו עדיין מנגנון מסודר איך לטפל בזה. למרות שאין מנגנון מסודר איך לטפל בזה, אני מציע לגבי החוק הזה לא להצביע היום, אלא לעשות דיון מיוחד רק על הסוגיה הזאת, אחרי שיכינו לנו נייר – גם במשרד החינוך וגם במשרד האוצר – איך הם רואים את המשמעויות ומה השורות התחתונות. אני חושב שבלי זה, לא צריך להתקדם עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
התלבטנו בסוגיה שאתה מעלה, אבל הואיל שיוצאים לפגרה חשבנו שאנחנו נאשר את הצעת החוק בקריאה ראשונה בכפוף לכך – זו הצבעה מותנית – שהעלות התקציבית שמגיש שר האוצר ושנפיץ אותה בין החברים, היא מוסכמת. אם אף אחד מהחברים לא יעיר, נראה את ההצבעה כהצבעה סופית. אם אחד החברים יערער על העלות התקציבית, ההצבעה שלנו היא עדיין הצבעה מותנית ונחזור לקיים דיון בכל נושא העלות. יכול להיות שאין שום מחלוקת ומה שיאמר האוצר מקובל עלינו.
רחמים מלול
מאידך גיסא יכולה הוועדה לזמן כלכלן מטעמה.
היו"ר זבולון אורלב
אם מישהו מחברי הוועדה יבקש מהיושב ראש לקיים דיון בנושא של העלות, אני אראה את ההצבעה הזאת כלא הצבעה סופית ואז נטריח את הוועדה לנושא או בפגרה או בסוף הפגרה. אני מקבל שאסור לנו לסיים סופית את החוק מבלי שהעלות ברורה.
ענת מאור
לפני ההצבעה חשוב לשמוע מה עמדת הממשלה.
יהודית נאות
הממשלה מתנגדת.
היו"ר זבולון אורלב
אני מעלה את הצעת החוק להצבעה בקריאה ראשונה. מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – 7
נגד – 4
החלטה
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - - - - -




הישיבה ננעלה בשעה 11:55

קוד המקור של הנתונים