ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 10/07/2002

הבטחת פתיחת שנת לימודים בגני החובה ובבתי הספר.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5492



3
ועדת החינוך והתרבות
10.7.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/5492
ירושלים, ו' באב, תשס"ב
15 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 503
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
שהתקיימה ביום רביעי, א' באב התשס"ב – 10 ביולי 2002 – שעה 10:15
סדר היום
הבטחת פתיחת שנת לימודים בגני החובה ובבתי הספר.
נכחו
חברת הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
קולט אביטל
מרינה סולודקין
מוזמנים
נעמי שטרסר - סגנית מנהל מינהל כוח אדם תאום ובקרה,
משרד החינוך
עו"ד שלבי סוקיינה אברהים - לשכה משפטית, משרד החינוך
אסי מסינג - משרד האוצר
יוסי וסרמן - מזכ"ל הסתדרות המורים
שגית דואני - דוברת הסתדרות המורים
רן ארז - יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים
ברכה מציאל - יו"ר המחלקה הפרופסיונלית, ארגון המורים
העל-יסודיים
ניצה בראל - ארגון המורים העל-יסודיים
אתי בנימין - יו"ר ועדת בטחון ובטיחות וסגנית יו"ר ארגון
הורים בירושלים
אילנה רלין - פורום הורים עולים
רעיה ריגר - פורום הורים עולים
יועץ כלכלי
גדעון בן דרור
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
הדס דויטש

הבטחת פתיחת שנת לימודים בגני החובה ובבתי הספר
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

חברת הכנסת מרינה סולודקין העלתה הצעת חוק ביום רביעי שעבר, שעניינה הבטחת פתיחת שנת הלימודים. זו לא הפעם הראשונה שחברי כנסת מעלים הצעות מעין אלה, וזה בא לבטא את הרצון של בית המחוקקים לדאוג לבעיות שמתעוררות ערב פתיחת שנת הלימודים.

חברת הכנסת סולודקין נעתרה לפניית הממשלה, והפכה את הצעת החוק להצעה לסדר. הבטחתי שההצעה הזאת תדון בדחיפות, והיום אני מקיים את ההבטחה. ארצה גם לבדוק, אם ניתן להקדים את פתיחת שנת הלימודים בשבוע ימים לא במסגרת הצעת חוק.
מרינה סולודקין
אני מאוד מודה לזבולון אורלב על הנכונות שלו. יש לחץ גדול מהורים רבים במגזר שאני מתעסקת איתו, שלא מבינים את פשר שיבוש תחילת שנת הלימודים. הם טוענים, שהעניין הזה מסמן התפוררות והדרדרות, והעובדה ששנת הלימודים לא נפתחת בזמן מעידה על המנטליות שלנו. מאוד קשה להסביר להם את המאבקים בין האיגודים הרבים.

נראה לי שזו גאווה לאומית, להתחיל את שנת הלימודים בזמן. אולי נחליט, שספטמבר צריך להיות ריק משביתות.
קולט אביטל
נראה לי שיוזמתה של סולודקין היא מבורכת ונכונה. אנחנו הרי לא חיים בזמנים כתיקונם, וההבט הבטחוני הוא הבט שצריך לתת עליו את הדעת. צריך להבטיח להורים שבאחד בספטמבר הם יוכלו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, ובנוסף, לתת להם לדעת שבתי הספר יהיו מאובטחים. אני מקווה שנצליח להבהיר למורים את המצב שאנחנו נמצאים בו, כדי שהדברים אכן כך יתנהלו.
היו"ר זבולון אורלב
יש לפנינו למעשה שני עניינים; הראשון הוא לברר האם יש בעיות שמאיימות על פתיחת שנת הלימודים, והשני הוא בקשה להקדים את פתיחת שנת הלימודים במספר ימים, לא תחת חוק, ולהחזירם במהלך השנה. זה הרי אבסורד שיפתחו את שנת הלימודים ארבעה ימים לפני ראש השנה.
יוסי וסרמן
אני מודע לעובדה שאנחנו לא חיים בתקופה שגרתית אלא בתקופה קשה, מהרבה מאוד בחינות. אני מציע ומבקש ממך כיו"ר ועדת חינוך לא להתחיל בחקיקת חוקים בנושאי מערכת החינוך, כי כשמתחילים בכך לא תמיד יודעים ומצליחים לעצור אותם.

ישנם עוד מאות רבות של מורים מפוטרים, שאף אחד עדיין לא הצליח לטפל בבעייתם. לכן הפנייה אלינו צודקת, אך יש להפגין הגינות. תבקשו מאיתנו, אך תדרשו גם מהצד השני. אל תחוקקו חוקים, כי אנחנו מכבדי חוקים. בואו נשמור על הדמוקרטיה, ולא נתחיל במה שיכול להזיק.

אף אחד הרי לא רוצה לשבות לשם שביתה. דווקא בשנה זאת כולנו רוצים לפתוח את שנת הלימודים בחגיגיות, אבל אני מבקש מכם לא לעשות זאת דרך חוקים. כשהדברים נעשים על ידי חוקים אין להם סוף.
היו"ר זבולון אורלב
יש איום לפתיחת שנת הלימודים מצד הסתדרות המורים?
יוסי וסרמן
הסתדרות המורים וארגון המורים מודעים לצורך לדאוג למורים.
רן ארז
אני רוצה שוב לנצל את ההזדמנות לברך אותך על הישיבה הזאת, ועל כך שאתה אינך משאיר דברים לרגע האחרון.

דברים רבים לא השתנו, ואנחנו נמצאים באותו מקום שהיינו בו לפני מספר חודשים. שום שעת לימוד מהשעות שקוצצו בחינוך העל-יסודי לא הוחזרה. כל תלמיד יקבל שעתיים פחות מדי שבוע. לכן אנחנו מודאגים. ישנם 737 מורים קבועים מפוטרים, ומעל ל- 3,000 מורים הם מקוצצי-משרות. אנחנו לא מנהלים מאבקים על תנאי פרישה של מורים, אלא נאבקים נגד קיצוץ שעות הלימוד לתלמידים. הקיצוץ הזה פוגע במורים, בתלמידים ובעתיד המדינה, ואנחנו לא רואים שום סימן ממשרד החינוך על רצון להקטין את הקיצוץ. אם משרד העבודה מוצא לנכון לא לקצץ בשעות לימוד, איך עושה את זה משרד החינוך?

הסברתי למנכ"לית משרד החינוך איך ניתן לפתור את הבעיה, אבל הבנו שמעורבים פה שיקולים נוספים. צריך להבין, שאיכות חייו של כל אדם תלויים במערכת החינוך, ולכן אני לא רואה איך שנת הלימודים תיפתח. אם נפתח את שנת הלימודים כאילו דבר לא קרה, נראה שהשלמנו עם הקיצוץ. יש לנו מצפון מקצועי ושיקול דעת של מורים ומחנכים, ואני לא יכול להשלים עם כך.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין מדבריך, שאם הקיצוץ לא יופחת, מבחינתכם לא תיפתח שנת הלימודים.
רן ארז
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
יש סולידריות בין שני הארגונים?
יוסי וסרמן
אני לא אומר באופן ברור שלא אפתח את שנת הלימודים, ואעשה כל מאמץ כדי ששנת הלימודים תיפתח, אבל גם הצד השני צריך לבוא לקראתנו.
מרינה סולודקין
אני מציעה שני מסלולים. ראשית, אנחנו צריכים לעזור להחזיר שעות. מעבר לזה, אנחנו רואים את הלחץ ברחוב הישראלי ובמיוחד ברחוב הרוסי. חשיבות פתיחת שנת הלימודים בזמן היא קריטית עבורם. אם יש זכות שביתה, הרי כולם יוכלו לשבות.

אני מצטערת שבמילים אלה אני מסיימת, אבל אני חייבת ללכת.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת החינוך תאמר דברים מאוד ברורים כדי לצמצם את הקיצוץ במערכת החינוך ככל שאפשר. נשתדל גם לעשות מעשים פרלמנטריים בעניין ככל שנוכל. הישיבה הזאת הבהירה שיש איום על פתיחת שנת הלימודים בזמן בגלל הקיצוצים במערכת החינוך, זאת ידיעה מאוד עצובה, וניכנס לפעולה מאוד רצינית כדי להשפיע על הממשלה. עם זאת, דעתנו היא שלא צריך להשבית את פתיחת שנת הלימודים. כלומר, מצד אחד צריך לעזור לצמצם את הקיצוצים למען המורים והתלמידים, אך במסגרת ההגנה על התלמידים אנחנו גם חושבים שנושא השביתות, בעיקר בפתיחת שנת הלימודים, אינו נכון, אלא אם כן נושא האבטחה לא יוסדר. אנחנו נעשה ככל שאנחנו יכולים כדי ששנת הלימודים תיפתח כסדרה.

בהנחה שהמאמצים של כולנו יועילו, ושנת הלימודים תיפתח כסדרה, האם יש נכונות להעתר לבקשתנו כדי להקדים את פתיחת שנת הלימודים? לפי המצב היום, לומדים רק חמישה ימים עד ראש השנה, וזה אבסורד ששנת לימודים תחל חמישה ימים לפני ראש השנה. האם ניתן להקדים את שנת הלימודים בחמישה ימים, כלומר ביום שני? אותם חמישה ימים יוחזרו, כמובן. הגמשת שנת הלימודים היא פעולה שכבר נעשתה. זה נראה לי מהלך נכון מכל הבחינות שהן, ואין כאן כל הפסד.
רן ארז
ארגון המורים העל-יסודיים יזם לא מעט תכניות חינוכיות פדגוגיות, לכן נשקול את העניין הזה. יש בהצעה הזאת בעיות, כמו למשל אנשים שישהו בחו"ל באותו זמן, ואנחנו ניתן תשובה עד 15 ביולי.
היו"ר זבולון אורלב
הענות כזאת תעצים מאוד את התפיסה של הגוף שלכם כמבין בעיות כוללות.
רן ארז
אני מודאג יותר מעניינים אחרים. במערכת החינוך משקיעים בכל שנה פחות ופחות, והורדת הרמה של בחינות הבגרות היא דוגמה לכך. זה אמור להטריד אותנו יותר מאשר האחד בספטמבר כסמל.

אם נסכים לפתוח ב- 25 באוגוסט, יווצרו גם בעיות מקצועיות, שקשורות ללימוד של החומר לקראת ראש השנה. מורה לפיזיקה לא תמיד ידע ללמד על ראש השנה.
היו"ר זבולון אורלב
הבעיות שציינת קיימות, אך מעבר למורה לפיזיקה קיימים בבתי הספר גם מחנכים, רכזים, מורים ליהדות ויועצים. למעשה, החינוך העל יסודי כן מחנך לערכים, ואנחנו צריכים ליצור תפריט של הבעיות, ולפתור אותן. זה הרי לא תקדים. תחשבו על כך.
יוסי וסרמן
אני רוצה לציין, שיש לנו התייחסות מיוחדת לבקשות שלך. היום או מחר נתייעץ בינינו, שני ארגוני המורים. אני מקווה שכבר מחר תהיה לנו תשובה.
היו"ר זבולון אורלב
הידברות ביניכם חשובה מאוד.
רעיה ריגר
אנחנו מסכימים לרעיון היו"ר.
אילנה רלין
אני רוצה לדבר מצד ההורים, ולומר דברים שאולי לא נעים לשמוע, אך צריך לשמוע. מבחינת ההורים, פתיחת שנת הלימודים בראשון בספטמבר חשובה מאוד, ושביתות בפתיחת שנת הלימודים יוצרות בעיות רבות.
היו"ר זבולון אורלב
הוועדה שמעה בדאגה רבה שעקב הקיצוצים במערכת החינוך בכלל ובחינוך העל-יסודי בפרט יש חשש סביר לפתיחת שנת הלימודים כתוצאה מהשבתת ארגוני המורים.

ועדת החינוך והתרבות תפעל בכל הכלים הפרלמנטריים והציבוריים העומדים לרשותה על מנת לצמצם את הקיצוץ בשעות ההוראה ככל האפשר, כדי להסיר את תחילת סכנת ההשבתה.

הוועדה חוזרת על עמדתה הקבועה ומתנגדת להשבתת תלמידים בכלל ובראשית שנת לימודים בפרט.

הוועדה רשמה לפניה את הודעת ארגוני המורים, לפיה הם מוכנים לדון בהצעת יו"ר הוועדה לפתוח את שנת הלימודים חמישה ימים לפני הראשון בספטמבר כדי להתחשב בלוח השנה היהודי בשנה זו כהוראת שעה, תוך החזרת ימי עבודה אלה במהלך שנת הלימודים.

הוועדה רשמה לפניה כי המורים יודיעו את החלטתם תוך ימים ספורים.

תודה רבה, הישיבה ננעלה.




הישיבה ננעלה בשעה 11:30.

קוד המקור של הנתונים