פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/5005



3
ועדת החינוך והתרבות
29.4.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/5005
ירושלים, כ"ז באייר, תשס"ב
9 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 443
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שני, י"ז באייר התשס"ב (24 באפריל 2002), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
קולט אביטל
אורי אריאל
זאב בוים
משה גפני
צבי הנדל
אמנון כהן
רחמים מלול
ענת מאור
יהודית נאות
נחמה רונן
גנדי ריגר
מוזמנים
שולה מור - מנהל גף תקצוב מוניציפלי, משרד החינוך
לבנה אברמוביץ - מנהל אגף בכיר לחינוך מוכר, " "
עו"ד מיכל סגל - יועצת משפטית, " "
אורי שוסטרמן - רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר
אפרת כהן - רפרנטית אגף תקציבים, " "
אייל זנדברג - משרד המשפטים
פז ברנט - " "
עו"ד דבי סולו - משרד הפנים
עו"ד נועה בן-אריה - יועצת משפטית, מרכז השלטון המקומי
יעקב אגמון - סמנכ"ל לחינוך ושכר, " "
הגר יצחק - הסתדרות המורים


ד"ר גדעון בן-דרור, יועץ ועדת החינוך והתרבות בכנסת
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
אסתר אלפיה
סדר היום
הצעת חוק לימוד חובה (תיקון מס' 24)(תשלומים עבור תלמידי חוץ),
התשס"ב-2002 – של חבר-הכנסת משה גפני.

הצעת חוק לימוד חובה (תיקון מס' 24)(תשלומים עבור תלמידי חוץ)
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב, אני פותח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות. הנושא שעל סדר היום: הצעת חוק לימוד חובה (תיקון מס' 24)(תשלומים עבור תלמידי חוץ), התשס"ב-2002, של חבר-הכנסת משה גפני.

הואיל ואנחנו בשידור בטלוויזיה, אני רוצה להסביר לצופים במה מדובר. רוב תלמידי ישראל לומדים במוסדות חינוך באותה רשות מקומית שבה הם גרים. יש מספר לא מבוטל של תלמידים, שברשות המקומית בה הם גרים אין מוסד לימודים בזרם החינוכי שהורים מעוניינים שילדם ילמד בו, ובמקרים כאלה, הילד עובר ללמוד במוסד לימודים ברשות מקומית אחרת.

יש כל מיני הסדרים מינהליים לפיהם, הרשות ששולחת את הילד צריכה לשלם לרשות שקולטת את הילד, עבור לימודיו באותו מוסד חינוכי. כיוון שהמימון של מוסדות חינוך לא בנוי רק על תקציבים שמתקבלים מן המדינה, יש הסדרים בין המדינה לשלטון המקומי לפיהם גם השלטון המקומי והרשויות המקומיות, נושאים בתשלומים, בהשתתפות מסויימת, עבור חינוך. לא מדובר בשכר מורים, מדובר בתשלומי מים, חשמל, נקיון, אחזקה, שכר השרתים, מזכירות, לבורנטים ועוד כגון אלה.

לכן, קיימת בעיה עם אותם תלמידים שעוברים מרשות לרשות.

חבר-הכנסת משה גפני שטרם הגיע - ואם הוא לא יגיע בעוד כמה דקות אנעל את הישיבה, אני אומר זאת לעוזרו הנאמן - הגיש הצעת חוק פרטית כדי להסדיר בחוק את נושא אגרת תלמידי חוץ, אותה אגרה שרשות מקומית, ששולחת ילד, תצטרך לשלם לרשות המקומית האחרת.

אנחנו נמצאים בהכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. בישיבה הקודמת התגלו שתי בעיות. בעיה אחת שעדיין לא מיצינו אותה, באיזה מקרים רשות מקומית צריכה לשלם? הועלתה גירסה שלא התקבלה, שרשות מקומית תשלם אגרת חוץ לרשות האחרת, רק במידה שהיתה נושאת בעלות זאת אם הילד היה לומד בתחומה. אמרנו שעלינו זה לא מקובל.

לעומת זה, הבנו שיש בעיה ושאנחנו לא יכולים לחייב בחוק התחייבות אוטומטית וללא תנאי של רשות מקומית, או שיהיו איזה שהן מגבלות. לכן, עלתה הצעה לתקן את סעיף (ב) - אני רואה שנציגי השלטון המקומי וגם חבר-הכנסת גפני הגיעו,

הבעיה השניה היא, על מי החוק הזה חל? האם הוא חל על המוסדות הרשמיים, החינוך הממלכתי והחינוך הממלכתי-דתי? שעל זה לא היתה מחלוקת או שהוא יחול על כל המוסדות המוכרים שאינם רשמיים בחטיבות העליונות, כי כל החטיבות העליונות, י', יא', יב', מלבד שניים-שלושה יוצאי דופן, הם מוכרים שאינם רשמיים. עלתה שאלה, האם ואיך להחיל זאת על מוסדות חינוך של החינוך החרדי?

למעשה, אלה שתי הבעיות שנותרו איתן אני רוצה להתקדם.

אמר חבר-הכנסת גפני, ובצדק לדעתי, שהנוסח: "במידה שהיתה נושאת בעלות זאת אם היה לומד בפנימייה", הוא תנאי בלתי מקובל, כיוון שכל רשות תאמר: אני לא הייתי נושאת בעלות הזאת, ותהיה פטורה. אנחנו נותנים פה פתח להתחמקות ולא זאת כוונתנו.

לכן הצעתי להוריד את התנאי הזה לסעיף (ב) הקובע את הפרוצדורה, איך יוסדר התשלום? כתוב כאן: "השר, בהתייעצות עם מרכז השלטון המקומי ובאישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, יקבע בתקנות הוראות בדבר סכום ההשתתפות של הרשות השולחת; הוראות כאמור ייקבעו בהתחשב, בין היתר, בסוגי מוסדות חינוך".

בישיבה הקודמת העליתי טיוטת נוסח שהכנתי, ואני רוצה להעלותו שוב. אני מציע שייכתב: "ובלבד שלא תישא רשות שולחת הוצאות חינוך של ילד במוסד שלא היתה חייבת לשאת בהם לפי כל דין, אם אותו מוסד היה קיים בתחומה". למדנו בישיבה הקודמת שמוסדות החינוך העצמאי מקבלים מן הרשות המקומית, על פי הנחיות או הוראות של משרד החינוך והתרבות, השתתפות עבור אותם תלמידים. אנחנו רוצים לחייב את אותה רשות, כמו שאם הילד היה לומד במוסד כזה שהיה בתחומה, היא היתה צריכה לשלם.

הדוגמה של חבר-הכנסת גפני היא בקרית ים. לו בקרית ים היה קיים מוסד של החינוך העצמאי, הרשות המקומית היתה חייבת, על פי ההנחיות וההסדרים הכספיים לשאת בעלות מסוימת של המוסד החינוכי.
יהודית נאות
היא לא היתה חייבת לשאת בשום דבר.
משה גפני
למדנו שיש שני דינים ולמה אני מתכוון. הנוסח שכתבת מעקר לחלוטין את החוק לגבי החינוך החרדי. מדוע? אנחנו מדברים על מקום שאין בו מוסד של החינוך העצמאי, על פי הדין. אתה מסתמך על חוק יסודות התקציב שאומר שאם יש בית ספר של החינוך העצמאי, הוא צריך להיות שווה, מבחינת התיקצוב, לשאר המוסדות.

כאן אנחנו מדברים על מקום שאין בו מוסד של החינוך העצמאי. על פי הדין, על פי החוק הקיים במדינת ישראל, החינוך החרדי איננו על פי חוק. יכול ראש רשות להגיד: שילמד בחינוך הממלכתי-דתי או בממלכתי. לכן, אם אתה מכניס רציונל כזה, לגבי החינוך הממלכתי והממלכתי דתי, החוק מצויין. לגבי החינוך החרדי, אין חוק. אלה שני הדינים שיש בענין הזה.

אנחנו מדברים על 2-3 מיליון שקל.
יהודית נאות
מדובר רק בנכדים שלך, אנחנו הרי יודעים איפה החוק הזה נולד, בקרית ים.
משה גפני
קודם כל יש לי נכדות, וככל הנראה, כשהן תגענה לבית ספר, יהיה שם חינוך חרדי.
יהודית נאות
ואולי אז הן תהיינה בחינוך הממלכתי-דתי.
היו"ר זבולון אורלב
בא השלטון המקומי ואומר, לו בקרית ים היו מקימים מוסד של החינוך העצמאי, כפי שהוא קיים בכמה רשויות מקומיות, הרשות המקומית היתה רשאית לסרב להשתתף בשקל אחד בהחזקת המוסד הזה, כי אין חוק שמחייב זאת. אבל, אם אין מוסד והילד יוצא, אז אתה אומר, עכשיו תחייב את הרשות לשאת באגרת חוץ. יש פה בעיה אמיתית שצריך לפתור אותה.
משה גפני
אני מכיר את אנשי מרכז השלטון המקומי ואני יודע שהם מאוד ליברלים וחשוב להם שלכולם יהיה פתרון. אז אם יש בית ספר של החינוך העצמאי, ואם יש ראש עיר טוב, הוא מסייע בהחזקת בית הספר. בפועל זה קורה ברשויות רבות וכך גם צריך להיות. אם הוא לא רוצה לסייע, ובית הספר קיים, אז משרד החינוך עוזר, ולילד יש פתרון.

מה קורה בקרית ים כשאין בית ספר של החינוך העצמאי? הילד הזה בעצם יישאר ברחוב. בחיפה לא רוצים לקבל אותו, בגלל שאומרים לו, תשלם לי אגרת חוץ. זאת אומרת, בעל הבית היחיד של הילד הזה הוא לא משרד החינוך, לא החינוך העצמאי, לא אף אחד אחר, רק הרשות המקומית. לכן אנחנו נאלצים לעשות כאן חוק.
היו"ר זבולון אורלב
הואיל ואין אף ילד בחוץ.
יהודית נאות
אין ילדים בחוץ בקרית ים, בפגרה הייתי שם ולא ראיתי ילדים בחוץ, מה זאת אומרת, יש חוק חינוך חובה.
משה גפני
לחמש משפחות אין פתרון.
יעקב אגמון
חבר-הכנסת גפני, אתה אומר, לא רוצים לקבל אותו, רוצים אגרת תשלומי חוץ, זה תרתי דסטרי, יקבל אותו והוא ישלם. גם לריאלי משלמים, גם לבסמת משלמים, בכל בית ספר משלמים. 60 שקל בחודש, זה יותר מ-3 מיליון שקל.
אייל זנדברג
גם בקרית ים הוא היה משלם, זאת הנקודה.
משה גפני
זה לא יותר מ-3 מיליון שקל אלא אם כן באמת, כל מה שאמרת לי, שהרוב משלמים הוא לא נכון, והרוב הרי משלמים. אנחנו יודעים על מה מדובר.
יעקב אגמון
חבר-הכנסת גפני, אתה יודע שאני מכבד אותך, כרגע אני מדבר רק על הענין הכספי.
משה גפני
בסדר, אז נמצא פתרון לענין הכספי, אנחנו מדברים על 2-3 מיליון שקל.
יעקב אגמון
זה לא נכון, זה לא 2-3 מיליון שקל.
משה גפני
אז זה רק מיליון.
יעקב אגמון
אם זה רק מיליון, בבקשה, תצביע על מקור המימון.
אייל זנדברג
הכנסת הגישה הערכה תקציבית גדולה יותר.
היו"ר זבולון אורלב
הוא אומר שלו מחר מקימים מוסד של החינוך העצמאי בקרית ים, לא היו משתמשים בכספי המסים שההורים האלה משלמים כדי לשלם ולהחזיק תלמידים בבית הספר המוכר שלא רשמי.
משה גפני
הנתון הזה לא נכון, לפי חוזר מנכ"ל צריך כן להחזיק.
היו"ר זבולון אורלב
אז זה לפי כל דין.
משה גפני
זה לא לפי כל דין, זה חוזר מנכ"ל, זה לא על פי החוק.
היו"ר זבולון אורלב
כשאני אומר, לפי כל דין, אני כולל בזה גם חוזר מנכ"ל.
אייל זנדברג
לא, אין חובה, מדובר בחוזר מנכ"ל.
משה גפני
במדינת ישראל אין חובה, להוציא את הממלכתי והממלכתי-דתי, בשום מקרה ובשום צורה להחזיק ילד חרדי. משרד החינוך יכול להחליט יום אחד שהוא לא רוצה להקים בתי ספר חרדיים. בקצב שאנחנו מתקדמים זה הולך לקרות.
ענת מאור
אנחנו רואים שהקצב הולך לכיוון ההפוך.
משה גפני
אתם,האנשים הליברלים והנשים הליברליות, הפליתם ילדים חרדים לרעה בגלל השקפת עולמם.
יהודית נאות
מדינת ישראל לא היתה צריכה בכלל להסכים למעיין החינוך ולבדלנות הזאת. כולכם הייתם צריכים להתחנך בממלכתי-דתי.
משה גפני
היה צריך שתהיה מערכת חינוך אחת במדינה יהודית שכולה חינוך חרדי. רק מערכת חינוך אחת.
היו"ר זבולון אורלב
אם נמחק את המלים "לפי כל דין" ונכתוב: "ובלבד שלא תישא רשות שולחת הוצאות חינוך של ילד במוסד שלא היתה חייבת לשאת בהם אם היה אותו מוסד קיים בתחומה".
מירב ישראלי
זה בדיוק כמו הסוגריים רק עם תוספת מלה או שתיים.
אייל זנדברג
זה שונה מאוד מהסוגריים. הסוגריים, כפי שחבר-הכנסת גפני טען בישיבה הקודמת, ובצדק, דובר על הצד העובדתי, האם רשות מקומית פלונית משלמת או לא? וכאן אנחנו פונים לצד הנורמטיבי, שהוא הדרך הנכונה לחקיקה.
מירב ישראלי
אני לא רואה איך בניסוח הזה אתה פונה לצד הנורמטיבי.
היו"ר זבולון אורלב
למה? "שלא היתה חייבת לשאת בהם". אני מסכים, לא לפי חוקים כי יש גם הסדרים, יש הסכמים, יש כל מיני דברים, אני מתכוון לכל ההסדרים הקיימים.

אני שואל, לפי ההסדרים הקיימים היום, רשות מקומית צריכה לשאת בהוצאות חינוך של ילד מהחינוך העצמאי ומעיין?
לבנה אברמוביץ
יש דברים שכן ויש דברים שלא. למשל, שכר שרתים ומזכירים, משרד החינוך מעביר לרשויות המקומיות, והן אלה שאמורות או להעסיק את השרתים והמזכירים או להעביר את הכסף לבעלות.
אייל זנדברג
איזה מוסדות?
לבנה אברמוביץ
מוסדות מוכרים שאינם רשמיים.

דבר נוסף, שיפוצי קיץ. משרד החינוך מעביר לרשות המקומית גם עבור שיפוצי קיץ, עבור כל מוסדות החינוך, כולל המוסדות המוכרים שאינם רשמיים וכולל מוסדות הפטור, הרשות אמורה לשלם את זה. הרשות המקומית אמורה לתת גם שירותי שפ"י למוסדות מוכרים שאינם רשמיים.
היו"ר זבולון אורלב
היא מקבלת עבור זה כסף מהמדינה.
יהודית נאות
אנחנו מדברים על מוסדות הפטור, על החינוך החרדי. על מה אתה מדבר?
לבנה אברמוביץ
אני דיברתי על החינוך המוכר שאינו רשמי כשבקטגוריה הזאת נמצאות גם שתי רשתות החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני, וגם מוכרים אחרים. בנושא של שיפוצי קיץ, הזכרתי את מוסדות הפטור מהסיבה הפשוטה שגם עבורם אנחנו מעבירים כסף לרשויות.
היו"ר זבולון אורלב
מוסכם בינינו שהחוק הזה לא חל על מוסדות הפטור, כך שכרגע אין לנו בעיה עם זה. אבל את אומרת שעל פי ההסדרים הקיימים היום, לו המעיין מקים מוסד בקרית ים, אז קרית ים צריכה להשתתף בשכר מזכירים, בשכר שרתים.
לבנה אברמוביץ
יש מקומות שהבעלויות מקבלות את הכסף הזה ישירות, ויש מקומות שהרשות המקומית מקבלת כסף עבורם.
מירב ישראלי
אז זה לא פר-תלמיד, נכון? זה למוסד.
לבנה אברמוביץ
כן, זה למוסדות של החינוך העצמאי.
היו"ר זבולון אורלב
חבר-הכנסת גפני, תציע איזה שהוא נוסח שיעשה צדק, במובן הזה, שרשות מקומית תשלם את אגרת החוץ, לא באופן גורף, שגם היא לא היתה משלמת לו הילד היה לומד בתחומה והמוסד היה קיים. צריך לעשות איזה שהוא צדק בדבר הזה.
משה גפני
אולי, אם היה כתוב ש"לא היתה משלמת" במקום ש"לא היתה חייבת לשלם".
מירב ישראלי
ואז זה חוזר לצד העובדתי, זה לא היה נורמטיבי.
אייל זנדברג
ואז זה חוזר לבעיה שהציג חבר-הכנסת גפני, שלא משלמת - - -
היו"ר זבולון אורלב
אתה יצאת נגד זה. השאלה אם אתה מדבר על הצד העובדתי או על הצד הנורמטיבי?
משה גפני
אתה אומר שאנחנו לא מדברים על רשות מוכרת, ואנחנו מדברים על העקרון, האם רשות משלמת או לא משלמת? חייבת לשלם או לא חייבת לשלם? משלמת על פי דין או לא משלמת על פי דין? אתה מדבר על עקרון, אתה לא מדבר על עיריית אילת, ואת העקרון קובע משרד החינוך.

עכשיו, מה ייכלל בעקרון? אתה רוצה להגיע למצב שבו אם ברור שהרשות המקומית לא משלמת, מה פתאום שהיא תשלם אגרת חוץ? אני טוען שזה חוטא נשכר, ואני מסכים להתפשר איתך על הקטע הזה שאי-אפשר לחייב. אני טוען שאם יהיה כתוב דין או חובה או כל הדברים האלה, זה לא יחול על זה. אבל כדי לקבל את העקרון שלך, אנחנו מקבלים את זה באופן עקרוני.
היו"ר זבולון אורלב
"שלא היתה נושאת בהם", עזוב "חייבת".
משה גפני
"שלא היתה נושאת בהם". זו פשרה מצדי.
היו"ר זבולון אורלב
חברת-הכנסת ענת מאור, בבקשה.
ענת מאור
אדוני היושב ראש, זאת אולי הישיבה העשירית בנושא, ובכל זאת, אני מבקשת לא להגיש פניות לפשרות על דבר שמעיקרו הוא בלתי שוויוני ובלתי צודק. אנחנו, ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, קבעה את הזרמים המוכרים והרשמיים. פנה החינוך החרדי, והנה, חבר-הכנסת גפני מטיף לנו על שיון כל תלמיד. תאמין לי שהשוויון הוא ערך חשוב לנו לא פחות מאשר לך. הוקם זרם חינוך דתי שצריך להקיף את כל מי שבוחר לא להיות בחינוך הממלכתי אלא להיות בחינוך הדתי, וכבר יש בחינוך החרדי שניים-שלושה זרמים, ואם יהיו עשרה? אז המדינה יכולה וצריכה לדאוג לבית ספר לכל אחד? ואחר כך אם לא ברשות המקומית שלו אז להעביר אותו? ומשלא נעשה כן, אז אנחנו המפלים?

איש לא מפלה. הביטויים האלה שיש ילדים ברחוב הם פשוט הטעייה של הציבור וכדאי שנדע את זה, ואסור לנו ללכת שולל. כל פעם, בשם השוויון, הם מקבלים הטבות ותוספות לא נכונות.

לכן, אדוני היושב ראש, אין מה לרבע את המעגל, צריך להסיר את החוק הבלתי צודק והבלתי שוויוני הזה. אני רוצה להזכיר שוועדת השרים לענייני חקיקה התנגדה לחוק. השלטון המקומי מתנגד לחוק. איך יכול להיות שיושב חבר-הכנסת גפני וכל ישיבה אנחנו מחדש נקלעים לסיטואציה בלתי אפשרית?
היו"ר זבולון אורלב
חברת-הכנסת יהודית נאות, בבקשה.
יהודית נאות
אני לא רוצה לחזור על דברי כל פעם, אבל לחוק הזה אין היום מקום, ואני לא רוצה להתפלסף על דקויותיו של סעיף זה או אחר. אני חושבת שהחוק הזה לא היה צריך לעבור בקריאה ראשונה, ובוודאי לא להביא אותו להכנה לקריאה שניה ושלישית.

חבר-הכנסת אורלב, אני אומרת לך כיושב ראש ועדה, אנחנו מחוקקים חוקים לא נכונים. אתם עכשיו מציעים פה נוסחים. בקרית ים אין מוסד של החינוך העצמאי כל שממילא היא לא שילמה לשום מוסד כזה, אז למה שהיא תשלם לעיריית חיפה?
היו"ר זבולון אורלב
לא הבנתי אותך, אנחנו אומרים שלו המוסד היה קיים.
יהודית נאות
אם היה מוסד קיים אז אין מחלוקת שהיית אומר שזכותו של ראש הרשות לומר אתה תשלח את הילדים למוסד שאני מקיים במקום, ובקרית ים אין מוסד כזה.
היו"ר זבולון אורלב
כי אין מספר מספיק של תלמידים שרוצים את זה.
יהודית נאות
ואז אין בית ספר וראש הרשות לא משלם לשום מוסד.
היו"ר זבולון אורלב
אבל הוא מקבל - - -
יהודית נאות
הוא לא מקבל על מוסד שלא קיים, משרד החינוך מעביר אפס כסף לרשות הזאת כי אין מוסד.
משה גפני
ומה הוא עושה אם אין בית ספר מקיף בקרית ים?
יהודית נאות
אמרתי לך כבר בכל הישיבות הקודמות, שהורים הולכים למקומות שיש בתי ספר מתאימים לילדיהם.
משה גפני
זאת אומרת לעשות טרנספר, לקחת את 5 המשפחות מקרית ים ולהעביר אותן. מה זה לא הולכים? הם גרים שם מאז שהעיר הוקמה.
יהודית נאות
אנשים בוחרים את השכונה בהתאם לבתי הספר. אתה לא יכול ליכפות, אחר כך תרצה שבכל שכונה יהיה בית ספר כזה.
משה גפני
אבל החוק הזה אומר שאני לא רוצה בית ספר, זה מה שהחוק הזה אומר.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי עוד שאלה ללבנה. יש 5 ילדים בקרית ים שרוצים חינוך עצמאי. איזה עירייה קיבלה עבורם את ההשתתפות של השרתים והמזכירות?
לבנה אברמוביץ
עירייה שבה הם לומדים, לומדים לא גרים.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, אם הילדים האלה מקרית ים עברו לחיפה?
משה גפני
זה לא רלבנטי, יש שם שרתים ומזכירות.
יהודית נאות
רלבנטי מאוד, חבר-הכנסת גפני. אני שמחה שקלטת.
היו"ר זבולון אורלב
אני בעד שלא לקפח ילד חרדי, וגם לא לקפח רשות מקומית. אני משתדל לברר את העובדות. 5 הילדים האלה מקרית ים שעברו ללמוד בחיפה, ההשתתפות שהרשות המקומית בקרית ים היתה צריכה לשאת לו היה קיים מוסד כזה בקרית ים, איפה ההשתתפות הזאת היום?
לבנה אברמוביץ
תשלומים שמשרד החינוך מעביר לרשות המקומית ניתנים לרשות שבה לומר הילד, לא ברשות שבה הוא גר, אלא שבה הוא לומד.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה עיריית חיפה מבקשת ממנו אגרת תלמידי חוץ? הרי בעצם היא מקבלת ממשרד החינוך את האגרה הזאת.
לבנה אברמוביץ
משום שזה רק חלק מההשתתפות.
משה גפני
לבנה, אם אין בית ספר תיכון ממלכתי בקרית ים, ועיריית קרית ים צריכה לשלוח את התלמידים בגיל תיכון לחיפה, למי אתם משלמים את ההוצאות של בית הספר התיכון? אותה שאלה, רק לא חרדי אלא תיכון חילוני.
לבנה אברמוביץ
אותו דבר, לאותה רשות שבה הילד לומד.
אייל זנדברג
זה חינוך רשמי.
משה גפני
אמרתי שזה לא רשמי, להיפך שאלתי עכשיו על הרשמי. דרך אגב, אני מוכן לוותר על החוק, בתנאי שתוותרו על הארנונה להורים ששולחים את ילדיהם לבית ספר חרדי. זה הכל.
רחמים מלול
אייל, כלומר, חינוך רשמי אסור שיופלה, וחינוך מוכר מותר שיופלה, זה מה שאתה רוצה לומר.
אייל זנדברג
חינוך רשמי וחינוך מוכר הם לא היינו הך.
היו"ר זבולון אורלב
יש כאן שתי קבוצות של דיונים. קבוצה אחת של דיון, זה מעמד החינוך העצמאי, הזכאות. זה ויכוח, אם מותר לומר, שלך, שלי, של משה עם ענת ועם יהודית. זה ויכוח מספר אחד. הבירור השני שכרגע אני מנסה לעשות, הוא בירור ענייני. אנחנו באמת רוצים שהילד הזה לא ייפגע ושיקבל את כל מה שהיה מקבל בקרית ים, לו היה שם מוסד של רשת המעיין, ולכן הוא עובר ללמוד בחיפה. אנחנו מנסים לברר כרגע איך ההסדרים, כי בא השלטון המקומי ואומר, אתם הולכים לעשות לנו אבסורד, לו היה בית ספר לחינוך עצמאי בקרית ים, הוא היה מקבל X כסף, עכשיו, שאתם שולחים אותו לחיפה, אתה מחייב אותי בשלושה X.
רחמים מלול
אבל אין מספר תלמידים כדי להקים בית ספר בקרית ים. אני לא רוצה לחייב את המדינה להקים בית ספר עבור 20 תלמידים.
משה גפני
חמשה תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
על זה מסכימים. אני לא מתווכח על עצם הזכאות, כרגע אנחנו מבררים איך מממשים את אותה זכאות באופן אמיתי, נכון וענייני.
יהודית נאות
זבולון, השאלה הערכית היא כן עצם הזכאות. האם כל 5 אנשים, זו בעיה. הבעיה היא, כמה זרמים מדינת ישראל והרשויות המקומיות יכולות לקיים? ומדוע תושבי חיפה, מהארנונה שלהם צריכים לממן את התוספת לנכדות שלך. אני לא מסכימה. לכן אמרתי לך, תעבור לחיפה, תשלם את הארנונה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל הוא משלם אותה בקרית ים.
יהודית נאות
אני הצעתי לו לעבור למקום שבו נותנים לו את החינוך, כי אין סיבה שהרשות המקומית המקבלת תישא בעול נכדיו.
היו"ר זבולון אורלב
על זה אני חולק עליך, אני לא מאמין שאת אומרת את זה.
יהודית נאות
למה אתה לא מאמין. תיקח את בית ספר רעות, בית ספר ללימודים אמנותיים. אני אשלם את תושבי טבעון, מה פתאום?
לבנה אברמוביץ
כמו שאמרתי בתחילת דברי, יש תשלומים שמשרד החינוך מעביר לרשויות המקומיות עבור בתי ספר מוכרים ויש שלא. בהקשר לשאלות שנשאלו כאן, רשות מקומית מקבלת ממשרד החינוך כסף עבור שרתים, מזכירים ושיפוצי קיץ, במקום לימודיו של הילד, כלומר, אם הוא לא גר באותו ישוב - -
משה גפני
ולא משנה אם זה מוכר או רשמי, זה לכל המוסדות?
לבנה אברמוביץ
נכון, כך שהוא הדין גם לשאלתך.

באשר לשירותי שפ"י, הילד אמור לקבל את שירותי השפ"י בישוב שבו הוא גר.
משה גפני
מה זה שירותי שפ"י?
היו"ר זבולון אורלב
שירותים פסיכולוגיים.

יש לי שאלה לאייל, אם ננסח כך: "ובלבד שלא תישא רשות שולחת הוצאות חינוך של ילד במוסד שלא היתה נושאת בהם אם היה אותו מוסד קיים בתחומה", זה נורמטיבי או עובדתי?
אייל זנדברג
לדעתי, הניסוח הזה מחזיר אותנו קצת להיבט העובדתי או יוצר עמימות שאין בה צורך. כפי שאמרתי בישיבות האחרות, אם אנחנו רוצים להגיע לתוצאה מסויימת, אז בואו נגיד מה היא התוצאה הרצויה.
היו"ר זבולון אורלב
את כל זה הייתי רוצה לעשות בסעיף (ב). השורה האחרונה בסעיף (ב) אומרת: "הוראות כאמור ייקבעו בהתחשב, בין היתר, בסוגי מוסדות חינוך". כאן אני רוצה להוסיף: "ובהתחשב האם הרשות השולחת היתה נושאת בהוצאות חינוך של ילד במוסד אם אותו מוסד היה קיים בתחומה". הרי השר צריך לקבוע את סכום ההשתתפות של הרשות השולחת. סעיף (ב) יש לו קווים מנחים לפי מה הוא קובע את גובה ההשתתפות. הייתי רוצה להכניס את הענין הזה בקביעת הגובה, כי השתתפות מסויימת תמיד קיימת, השאלה היא של הגובה, ואז אתה אומר את הפרמטר הזה.
אייל זנדברג
אני רוצה להצביע על ההבדלים. ראשית, נקי יותר ונכון יותר, להשאיר את זה כסעיף נפרד, ברמה של קביעת הזכות או יותר נכון החובה של הרשות המקומית ולא בשיקול דעתו של השר, כיוון שאנחנו מדברים על קשר שהוא קשר מושגי. אנחנו אומרים, לפני שבכלל השר בא לשקול, להפעיל את שיקול דעתו, ולהתייעץ עם מומחים, להתייעץ עם לבנה ולקבל נתונים. המחוקק קובע האם הצעת החוק תעבור, כענין מושגי. אותה חובה נמצאת, ואנחנו צריכים לזכור שאנחנו בסך הכל מציעים תיקון לחוק לימוד חובה, אותה חובה שנמצאת בחוק לימוד חובה ואולי גם בחוקים אחרים, לא תגדל ולא תפחת. אותה חובה תחול גם עכשיו ותקבל איזה שהיא צורה אחרת, בדרך של תשלום עבור תלמידי חוץ. לכן, כיוון שהקשר הוא מושגי ולא קשר של מידה, יותר נכון לקבוע את זה ברמת החובה, הביטוי המעשי של מה שאמרתי עכשיו והמיקום השונה.

ההבדל הנוסף הוא בכך שאם נשים את זה בסעיף קטן (ב) הרי שהדבר יהיה נתון לשיקול דעתו של השר. השר הוא חלק מהרשות המבצעת, יש לו שיקול דעת, ודבר נכון אולי מבחינה מקצועית לתת את זה בידיו, השר יכול לקבוע. נכון, מדובר פה בהתייעצות עם השלטון המקומי, ובאישור ועדת החינוך, ובכל זאת, השר עדיין יכול לקבוע את סכום ההשתתפות שיחרוג מהעיקרון שדיברנו עליו. ומכאן, שכוונת המחוקק, אם היתה כוונה כזאת, ואנחנו סבורים שאותו עקרון הוא העיקרון המנחה, יכול להשתנות בהתאם להחלטת השר שמטילה עלות על הרשויות המקומיות, ובעצם שוב, אנחנו נחטא למה שאנחנו עושים אם יטילו חובה על הרשויות המקומיות לממן את מה שלא צריך.
יהודית נאות
אבל מה יקבע השר, פר-תלמיד, פר-ילד מסויים, פר-בית ספר מסויים, מה הוא יקבע? הרי בכל רשות משקיעים בחינוך ברמה אחרת, ובכל רשות ההוצאה לבתי ספר היא אחרת, אז מה יקבע השר, שרק הנכדים האלה והאלה יהיה להם?
אייל זנדברג
אני לא רואה איזה יתרון יש לתפור את אותו סעיף בסעיף קטן (ב) חוץ מהמימון.
היו"ר זבולון אורלב
כי סעיף (ב) קובע את הפרמטרים, איך קובעים את התשלום. א. השר צריך לרצות; ב. הוא צריך להתייעץ עם השלטון המקומי; ג. הוא צריך את אישור הוועדה; ד. הוא צריך להתחשב בין היתר בסוגי מוסדות החינוך. אומרים לו עכשיו, לא, יש לך עוד ה. שגם תתחשב אם הרשות השולחת היתה נושאת בהוצאות חינוך של ילד במוסד אם אותו מוסד היה קיים בתחומה.
אייל זנדברג
אלא שבהתחשבות אין די, זה צריך להיות רף עליון שהמחוקק שם לרשות המבצעת.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה רף עליון?
אייל זנדברג
רף עליון שאומר אתה תוכל לשקול את כל הפרמטרים אלא שאנחנו לא רוצים שאתה תחייב רשות מקומית להוציא יותר ממה שהחוק בסעיפיו האחרים מחייב.
היו"ר זבולון אורלב
ההנחה שלי שגם בקומבינציה שאנחנו מציעים לא ייעשה כזה דבר, הוא צריך לעבור פה יותר מדי מכשולים.
אייל זנדברג
אם כך אז מה היתרון של הניסוח השני, לשים את סעיף קטן (ב)?אם אתה מניח שעובדתית נגיע לאותה תוצאה, מדוע לא ללכת בדרך הנקיה יותר, הנכונה יותר, המושגית.
משה גפני
אנחנו לא מדברים על העיקרון, אנחנו מדברים על הגובה. הרי יושב ראש הוועדה מנסה לברר בכמה משרד החינוך משתתף כאשר יש בית ספר כזה ברשות מקומית? ואומר יושב ראש הוועדה, את זה יקבע השר. השר יכול לקרוא לאנשי משרד החינוך.
אייל זנדברג
אני חושב שהניסוח הראשוני מוצלח יותר במיקומו.
משה גפני
לא חשוב מה שחושבים, מה שחשוב כרגע הוא מה אומר יושב ראש הוועדה. הוא אומר, את זה יקבע השר. השר יכול לקרוא לאנשי משרד החינוך.
אייל זנדברג
התחלתי להצביע על החסרונות שבניסוח.
משה גפני
אתה חושב שיהיה פתאום רף הרבה יותר גבוה, שיהיה שר חינוך שיתן לחינוך העצמאי יותר באגרת חוץ ממה שהוא נותן לממלכתי, והוא יעבור את התייעצות השלטון המקומי ואת אישור ועדת החינוך?
אייל זנדברג
אם כולנו מסכימים שזה לא יקרה אז מה הבעיה לכתוב את זה בחוק?
היו"ר זבולון אורלב
לפי מה שלמדתי מדבריה של לבנה, אין רשות מקומית שלא היתה נושאת בהוצאות כלשהן של ילד במוסד חינוכי, אין מושג כזה. כל רשות מקומית נושאת משהו בהוצאות. כל הוויכוח הוא מה גודל המשהו?
אייל זנדברג
אני לא הבנתי כך את הדברים. הגברת לבנה אברמוביץ אמרה שהמדינה, היינו מתקציב המדינה, מעבירה לרשות המקומית, כצינור אל הבעלויות. היא גם לא אמרה את ההיפך, אבל אולי נשאל אותה. אני חושב שהדין הוא שרשות מקומית, מתקציבה, תקציב הארנונה או תקציב התושבים לא מוציאה כספים לתמוך, ואין עליה חובה כזאת, וזאת הנקודה, ולכן יש את הדיון בין חברי הכנסת. המדינה מעבירה את הכספים, על זה אין מחלוקת. המדינה מעבירה תקציבים כצינור על זה אין מחלוקת. אנחנו אומרים, האם הרשות המקומית מוציאה מתקציבה, ואם היא מוציאה, האם זה צריך לבוא גם למימון של ההוצאות האלה?
היו"ר זבולון אורלב
אני מדבר גם על ההוצאות האלה שרשות מקומית מקבלת עבור תלמידים.
אייל זנדברג
אבל זה לא הוצאות שהרשות המקומית מוציאה, היא רק צינור, אלה הוצאות מתקציב המדינה, הרשות רק מחלקת את זה. תשאל אותה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל היום, בהיעדר חוק, קרית ים מקבלת משהו מהמדינה עבור אותו - - -
יהודית נאות
על בית ספר שאין לה היא לא מקבלת כלום.
היו"ר זבולון אורלב
היא כן מקבלת, עבור שפ"י היא מקבלת, עבור שלושים אלף דברים אחרים.
יהודית נאות
לא, אם אין לה בית ספר היא לא מקבלת.
משה גפני
יהודית, עיריית חיפה, מתקציבה, מתקצבת את החינוך העצמאי בחיפה?
יהודית נאות
לא, וגם לא את האורתודוכסי.
משה גפני
עזבי את האורתודוכסי, את החינוך העצמאי בחיפה?
יהודית נאות
למה לעזוב את האורתודוכסי, כי הוא של ערבים?
משה גפני
אני לא יודע מה זה האורתודוכסי.
יהודית נאות
האורתודוכסי זה בית ספר בחיפה.
משה גפני
אני שואל, האם היא מתקצבת את החינוך העצמאי?
יהודית נאות
לא, זאת הנקודה.
רחמים מלול
יש לך טעות, תבדקי את זה.
יהודית נאות
לא.
משה גפני
יהודית, טעות מוחלטת.
היו"ר זבולון אורלב
יש שתי אפשרויות, אפשרות אחת שזה ייכנס בסעיף (א), אפשרות שניה שזה ייכנס בסעיף (ב). תיכף נצביע.
יהודית נאות
מה העלות הכספית של כל החוק, לפי הערכת האוצר?
היו"ר זבולון אורלב
יהודית, עברנו על זה כבר, אנחנו לא יכולים לחזור על כך.
נועה בן-אריה
אנחנו הגשנו הערכה, וגם ה-מ.מ.מ. הגיש הערכה.
יהודית נאות
מה ההערכה?
נועה בן-אריה
בין 40 ל-50 מליון שקל.
משה גפני
למה את אומרת את זה, ריבונו של עולם.
רחמים מלול
איך הגעת לזה, אפשר לדעת? אני רוצה את נייר החישוב שלך, איך הגעת לסכום הזה?
נועה בן-אריה
הנייר נמצא בפני הוועדה.
היו"ר זבולון אורלב
את יודעת שאמרתי כבר כמה וכמה פעמים שהנייר של ה-מ.מ.מ. איננו מקובל עלי כיוון שהוא הכניס שם הרבה עזים שלא רלבנטיים לענין.
נועה בן-אריה
אני לא מסכימה אתך.
היו"ר זבולון אורלב
את לא מסכימה, אני אומר את דעתי, הנייר הוא עבורי, הוא לא עבורך. הנייר הזה לוקח בחשבון גם ענין של הסעות, שמונים או תשעים אחוז מהסכומים – אין לי כאן את הנייר – שמוזכרים שם הם סכומים של הסעות. אנחנו לא ביקשנו הערכה על הסעות. הנייר הזה גם הניח הנחות.
נועה בן-אריה
אדוני היושב ראש, לא ניתן להתעלם מההסעות, כיוון שהא-בהא-טליא. אני מבקשת להסביר מדוע גם לא ניתן.
היו"ר זבולון אורלב
ניתן, ניתן. הסברת את זה כבר שלוש פעמים, אינני צריך לתת לך להסביר זאת בפעם הרביעית.

לכן, על פי השקפתי, העלות כאן איננה ידועה במדוייק. אנחנו יודעים שעלות של אגרת חוץ בחינוך הרשמי היא כ-600 שקלים פר-תלמיד. אנחנו אפילו איננו יודעים על כמה תלמידים בחינוך הרשמי משלמים עבורם אגרות חוץ. אנחנו יודעים ש-10% עד 12% מהתלמידים לומדים בחינוך החרדי. אנחנו לא יודעים כמה תלמידים לומדים. אנחנו יכולים לקחת בחשבון שזה אלף ילדים באותה מידה אנחנו יכולים לקחת בחשבון שזה 10 אלפים ילדים, אינני יודע, לנו אין נתון. אני מעריך שהאמת נמצאת אי-שם באמצע, בין אלף לבין 10 אלפים ילדים. מבחינתי, החוק הזה איננו נמדד במובן של סכומים.
מירב ישראלי
לגבי הנוסח, בעיקרון, אם אנחנו מכניסים את זה ב-(א), זה אומר שאם היא לא משתתפת היא לא תישא. אם אנחנו מכניסים את זה ב-(ב), לדעתי, השר לא יוכל לקבוע אפס, זאת אומרת, לא יהיה מקרה שבו לא תהיה השתתפות בכלל.

דבר נוסף, לפי מה שגברת אברמוביץ אמרה, הבנתי שלא הרשות היא זאת שנושאת בעלות אלא המדינה והרשות בעצם רק מעבירה את הכספים. יש לנו בעיה עם הניסוח שהוקרא כאן, בהתחשב האם הרשות השולחת – לא כתבתי בדיוק – אבל, האם הרשות השולחת היתה נושאת בהוצאות. אני לא בטוחה שאנחנו נשיג את מה שרצינו להשיג פה, אם באמת נכתוב, כי היא עצמה לא נושאת בעלות אלא היא משמשת איזה שהוא צינור, והמדינה היא זאת שנושאת בעלות מסויימת.
אייל זנדברג
אבל אלה העובדות.
מירב ישראלי
בניסוח הזה חזרנו שוב לענין עובדתי ולא לנורמטיבי. אני מפנה את תשומת לב הוועדה גם לכך.
אייל זנדברג
אני רוצה להעיר לענין סעיף (א). מעבר לדברים שנאמרו, אני לא אחזור לעמדת משרד המשפטים שנאמרה כבר, אני רק יכול להציע. כיוון שאנחנו רוצים לשמור על מסגרת דיני החינוך הקיימים ועל כך שבעצם העלות והתשלומים ייעשו רק לגבי אותו תלמיד שמלכתחילה היתה חובה כלפיו לספק לו חינוך בתוך תחומה של הרשות, אולי ביטוי לכך יהיה ביצירת מנגנון של תשלומים בין רשויות, היינו בין הרשות השולחת לרשות הקולטת, ולא תשלום שייצא אל בעלי מוסדות. זה הולם את הרעיון שכך גם טוענים.
היו"ר זבולון אורלב
לא ירדתי לסוף דעתך.
אייל זנדברג
הרעיון הוא שבעצם מדובר בסכום אפס. רשות שולחת צריכה לשאת בעלות חינוך של ילד בתחומה, ורשות קולטת, כולן רשויות. החוק, הנהלים, ההסדרים, הדינים חלים בצורה שווה על כל הרשויות. ולכן, אם הרשות השולחת היתה צריכה לשאת באיקס והרשות הקולטת נאלצת עכשיו לשאת באותו איקס, וכולם ניזונים מאותו משרד חינוך, הרי שכדי לשמור על סכום אפס וכדי שהילד לא ייפגע, פשוט יעבירו עבורו את הכסף, אבל הוא לא ייזל לצדדים בכל מיני מצבים מוזרים עובדתיים, נקבע שהתשלום ייעשה מרשות שולחת לרשות קולטת, וכך לדעתי זה גם בחינוך הרשמי, אבל כאן אני מוכן לקבל תיקון אם מישהו יתקן אותי.
רחמים מלול
אייל, בנקודה הזאת אתה צודק. יש היום רשויות שמקיימות את הוראות החוק בלי חוק. יש ראשי רשויות שעל דעת עצמם, באופן וולונטרי מקיימים למעשה את כללי החוק אפילו שהצעת החוק עדיין לא נתקבלה בכנסת, וזהו ההסדר של התשלומים הקיים באותן רשויות, התחשבנות בין הרשויות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים שצריך לתקן פה, ובמקום "תשלם הרשות השולחת לבעל מוסד חינוך מתאים" אני שואל את אנשי משרד החינוך, "תשלם הרשות השולחת לרשות הקולטת"?
לבנה אברמוביץ
זה מפספס את החוק, מכיוון שהרשות הקולטת, לאו דווקא נותנת את השירות, תלוי בעד מה?
היו"ר זבולון אורלב
תסלחי לי, אבל בחיפה מי שביקש את האגרה זו הרשות המקומית, מה מעניין אותי המוסד אותי מעניין רק הרשויות.
יהודית נאות
מה פתאום, הם הלכו ללמוד בוויזניץ', זה בכלל בעלות פרטית.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, היתה טענה בסיסית של משה גפני, שלילד הידוע מקרית ים שרצה ללכת ללמוד בחיפה ועיריית חיפה התנתה זאת בכך שהילד ישלם אגרת תלמידי חוץ.
לבנה אברמוביץ
עבור מוסד מוכר שאינו רשמי?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
רחמים מלול
כן, זה קיים גם ברחובות.
אייל זנדברג
אם הרשות הקולטת צריכה לשלם למוסד, היא תעביר לו.
לבנה אברמוביץ
בעקרון אתה צודק במה שאתה אומר, אבל אני לא חושבת שזאת היתה הכוונה.
אייל זנדברג
השאלה בכלל אם יש לזה משמעויות לגבי משרד החינוך?
היו"ר זבולון אורלב
הנה, גם חבר-הכנסת רחמים מלול אומר שזה ההסדר הנכון.
לבנה אברמוביץ
זה ההסדר הנכון, בתנאי - - -
רחמים מלול
את יודעת שיש היום רשויות שמקיימות למעשה את החוק בצורה וולונטרית.
לבנה אברמוביץ
אתה צודק, אני יודעת זאת.
רחמים מלול
הכל תלוי בראש הרשות ובהסכמים שיש עם הסיעות החרדיות שם, ויש הרבה רשויות. ואיך מתבצעת היום ההתחשבנות? ההתחשבנות היא פנימית בין הרשויות.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה, כשקרית ים, בחינוך הממלכתי, שולחת ילד לבית ספר אורט. למי משלמים את אגרת תלמידי חוץ?
לבנה אברמוביץ
אין לי מושג, אני לא מטפלת בזה.
היו"ר זבולון אורלב
יעקב, נאמר שבקרית ים הידועה אין חינוך תיכון בממלכתי, והיא שולחת ילד בחטיבה העליונה לאורט חיפה, בבעלות אורט. למי משלמים את אגרת תלמידי חוץ?
יעקב אגמון
באורט, עד כתה י' מחוייבים לזה, מעבר לכתה י' לא חייבים לשאת, אין תשלום תלמידי חוץ, אין חובה לשלם. אורט הוא הבעלות במקום הרשות המקומית, היא מתחשבנת או שהיא גובה מהרשות המקומית במסגרת ההסדרים בינה ובין הבעלות.
היו"ר זבולון אורלב
אורט חיפה שקולט ילד מחיפה, מי משלם את האגרה?
יעקב אגמון
אין אגרה, אם הוא אורט חיפה.
היו"ר זבולון אורלב
מי נושא בהוצאה של מה שאמורה לממן אגרת תלמידי חוץ?
יעקב אגמון
יש התחשבנויות בין אורט ובין הרשות המקומית.
היו"ר זבולון אורלב
טוב, אז צריכים לשנות פה וצריך לכתוב "תשלם הרשות השולחת לא לבעל מוסד חינוך מתאים". זה צריך להיות "לרשות המקומית, לרשות המקבלת" או "לבעל חינוך מתאים, הכל כפי שתקבע הרשות המקומית". כי ההסדרים הם הסדרים בין רשויות.
אייל זנדברג
כפי שתקבע הרשות הקולטת.
היו"ר זבולון אורלב
כל הענין של אגרת תלמידי חוץ זה לא בין רשויות מקומיות לבעלויות זה בין רשויות מקומיות.
אייל זנדברג
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו , אם חיפה תגיד לקרית ים, במקרה שאמרתי, אל תשלמו לי, תשלמו לאורט, זה בסדר. אבל הכל צריך להיות במסגרת ההסדרים. אז אני מבקש לתקן ולכתוב "תשלם הרשות השולחת לרשות הקולטת או לבעל מוסד חינוך מתאים, הכל כפי שתקבע הרשות הקולטת".
אייל זנדברג
הסעיף הזה מתחיל להיות ארוך.
מירב ישראלי
אחר כך אערוך את הניסוח.
מירב ישראלי
אין לי נוסח לסעיף (ב).
היו"ר זבולון אורלב
יש לי "בהתחשב האם הרשות השולחת היתה נושאת בהוצאות חינוך של ילד במוסד אם אותו מוסד היה קיים בתחומה".
מירב ישראלי
יש פה כמה בעיות. מה זה הוצאות חינוך? זה מאוד עמום. אני שוב חוזרת, ש"אם היתה נושאת", זה עובדתי , אם היא היתה נושאת בפועל.
אייל זנדברג
אני מציע "לפי כל דין", אבל גם אם מסירים את "לפי כל דין" אולי חייבת זה קצת יותר ברור מאשר "היתה נושאת". מבחינת העמימות, אולי זה לא קולע למטרות של כל חברי הכנסת.
מירב ישראלי
זו בדיקה עובדתית לכל רשות ורשות, לגבי כל בית ספר ובית ספר. אז איך השר יכול לקבוע אגרה אם הוא צריך לבדוק.
היו"ר זבולון אורלב
נחזור לזה, יש פה בעיה צריך להכיר בה ולראות מה הפתרון.
מירב ישראלי
וגם "הוצאות חינוך" זה משהו שאנחנו לא יודעים מה הוא, זה עמום.
היו"ר זבולון אורלב
סעיף (ג) "הוראות סעיף זה יחולו על מוסדות חינוך רשמיים, על מוסדות חינוך מוכרים לחינוך על-יסודי (על מוסדות חינוך של תאגיד מרכז החינוך העצמאי ועל מוסדות חינוך של תאגיד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל)".

מה הבעיה שהעליתם בפעם הקודמת?
מירב ישראלי
אני חוזרת ואומרת, הנוסח הזה יוצר חוסר שוויון בין שני הזרמים שמוזכרים פה לבין מוסדות אחרים, יסודיים, כי על-יסודי הכרנו במוכר, כי הרשמי נכלל. בעצם, מי שיוצא מופלה מהסעיף הזה אלה מוסדות חינוך יסודיים מוכרים שהם לא בשתי הרשתות, והם, מסיבה כלשהי לא נכללים בסעיף קטן (ג). לכאורה אין סיבה להפלות פה בין מוכרים אחרים לבין שני הזרמים.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להסביר מה ההתלבטות. האמת היא שעל פי מנהג המדינה, על סמך חוק יסודות התקציב, מתקצבים את המעיין ואת החינוך העצמאי באותה רמת תקצוב. כך זה הובן, ופחות או יותר כך מיישמים זאת. עכשיו, כשאנחנו מנסים להחיל עליהם את אותו הדין, גם בעניינים כספיים, אומרים לנו שאת זה אי-אפשר לעשות. למה שם אפשר היה להפלות?
מירב ישראלי
שוב, אמרתי שאני לא מתייחסת כרגע ליישום, ומשרד החינוך אולי יסביר איך פירשו את זה בצורה כזאת. לפחות בחוק יסודות התקציב עצמו, ברמת החקיקה, מה שנאמר זה לא שהרשתות האלה יהיו כמו הרשמי אלא נאמר שהם יתוקצבו לפי קריטריונים שווים לכלל ילדי ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
ואם יהיה כתוב במקום בסוגריים "ועל המוסדות האמורים בסעיף כך וכך לחוק יסודות התקציב"?
מירב ישראלי
זה אותו דבר.
היו"ר זבולון אורלב
לגביהם עשו בכל זאת EXCEPTION.
מירב ישראלי
כן, שם זה לגבי תמיכות של המדינה, פה מדובר ברשות מקומית ויש פה ענין של זרמים. אתם אמנם לא הסכמתם איתי, אבל המשמעות של החוק הזה היא שהורה יכול להחליט לאן לשלוח את הילד שלו.
משה גפני
אני לא כתבתי את זה בהצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להסביר לך, אם אני משתכנע שאי-אפשר לעשות פה משהו יוצא דופן רק על החינוך העצמאי והמעיין, וזה צריך לחול על כל מוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים, אז אני אעמוד על זה שה"בלבד" יהיה ברישא. זה הבלם.
רחמים מלול
זה זרם.
יהודית נאות
מה זרם? אז מותר גם זרם לצמחונות, וזרם לאמנות, וזרם אחר, המדינה אינה יכולה לשאת את הרצונות האלה. ההורה שרוצה סופר-דופר דקדקנות - - -
ענת מאור
איזה מדינה באירופה עושה דבר כזה? בארצות הברית, היהודים רוצים פרטי, אז הם הולכים לפרטי. בהתחלה אמרתם יהיה פרטי, עכשיו רוצים הכל, ועד קצה הגבול, וגם לקבל עד הגרוש האחרון.
יהודית נאות
גם בדלני וגם מקבל את הכל.
רחמים מלול
אני טוען שאתם בדלנים.
משה גפני
הצעת החוק המקורית, כפי שעברה בקריאה הראשונה, דיברה על כל מוסדות החינוך. גם לפי ההגיון, גם לפי מה שהמדינה מכירה וגם לפי מה שמחוייב המציאות, יש את החינוך הממלכתי, את החינוך הממלכתי-דתי ואת החינוך החרדי. במקום שאין שום מוסד חינוך חרדי, יצטרכו לשלם אגרת חוץ כדי שהילד לא ישאר בחוץ אלא שהרשות הקולטת תוכל לקלוט אותו. רשות קולטת יכולה להגיד, ובצדק, הוא לא גר בתחומי, אני לא רוצה אותו. אני כללתי את כולם, את מוסדות הפטור, ואת המוכר שאינו רשמי, ואת החינוך העצמאי, מעיין החינוך התורני, את כולם.
קולט אביטל
בשביל זה צריך רוב, אי-אפשר להסדיר את זה?
יהודית נאות
יש מקרה אחד בודד בקרית ים.
רחמים מלול
איזה מקרה בודד, אז את חולקת על הנייר שהוגש.
משה גפני
כן, זה לא משנה, הסתירות לא רלבנטיות. נכון, את צודקת חברת-הכנסת אביטל, מדובר על מקרים בודדים, אני מסכים איתך.
יהודית נאות
על מה אתה מדבר, תקרא את החוק.
משה גפני
מדובר על מקרים בודדים, הם לא מקרים גורפים.
זאב בוים
חב"ד נחשב חינוך חרדי?
משה גפני
לא. אגיד לך בדיוק למה הכוונה.
יהודית נאות
למה לא האורתודוכסי בחיפה?
משה גפני
בהצעת החוק המקורית אמרתי, למשל, אם יש ילד אשכנזי בקרית ים, ובקרית ים יש רק מעיין החינוך התורני, החוק לא מחייב את ראש העיר לשלם אגרת חוץ, שילמד במעיין החינוך התורני.
יהודית נאות
שמעת למה הוא לא רוצה? הוא לא ברשת שלכם, אז הוא לא מוכן, אתה מבין את זה? הרי יש בקרית ים מעיין. הבנת איפה הגזענות?
רחמים מלול
אני למדתי אצל אשכנזים.
זאב בוים
בגלל זה הקמתם את ש"ס.
משה גפני
היית מפקח, אתה לימדת.

בהצעת החוק הבאתי את הדוגמה של קרית ים. בקרית ים יש עובדה, יש 5 משפחות - - -
היו"ר זבולון אורלב
באמת, חבר-הכנסת גפני, שמענו את זה כבר עשר פעמים.
משה גפני
יש כאלה שעוד לא שמעו.

בקרית ים אין שום מוסד חינוך חרדי, לא מעיין החינוך התורני, לא חינוך עצמאי, לא מוסד פטור, לא מוכר שאינו רשמי, לא כלום. יש בעיה. מכיוון שראש עיריית חיפה אומר, עד היום קלטתי אותם, היום אני דורש אגרת חוץ. יושב ראש הוועדה אמר שהוא לא מסכים שיהיה דבר גורף. לכן, מרכז החינוך העצמאי, אני מכיר. מעיין החינוך התורני, אני מכיר, אבל ללכת לכל הדברים, מוסדות הפטור ומוכר שאינו רשמי, אני לא מסכים.
יהודית נאות
למה, כי זו אפליה, למה לא? למה לערבים לא מגיע?
משה גפני
הלך יושב ראש הוועדה, ויחד עם משרד החינוך שינו את הנוסח הזה. עכשיו, אומרת היועצת המשפטית של הוועדה שיש בעיה של אפליה, ואני הולך להסביר ולומר למה אין אפליה ולמה אני מתנגד לזה. הרי אני מסכים לקבל את זה בגלל שהסכמתי לפשרה, ומראש התחייבתי שאני מקבל. ואני רוצה להסביר מה ההבדל.

אם מישהו יעתור לבג"ץ ויגיד, למה מרכז החינוך העצמאי, מעיין החינוך התורני, שונים ממוסדות הפטור או מהמוכר שאינו רשמי? התשובה ברורה, יושבים פה נציגים של משרד החינוך. החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני מבורגים לחלוטין במשרד החינוך. כל הפעולות שלהם נעשות על ידי משרד החינוך, הכל נמצא בפיקוח, הכל נמצא במימון, הכל נמצא חד-משמעית במשרד החינוך--
יהודית נאות
אז הם שונים מהחינוך הממלכתי וגם מהממלכתי-דתי, הם לא יכולים להיות שווים, אי-אפשר לרצות לאכול מהעוגה ולשמור אותה שלימה. זו הנקודה.
משה גפני
--להוציא את המוכר שאינו רשמי, את מוסדות הפטור או את כל המוסדות החרדיים האחרים שלא נמצאים באותו מעמד שווה כמו החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני. והראיה, כאשר היה דיון על חוק יסודות התקציב, ואני הייתי חלק מן הענין, נכנס בחוק יסודות התקציב רק החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני ולא האחרים. מדוע? למה אין אפליה? מכיוון שהמדינה מכירה בחינוך העצמאי מאז הקמתה, ובמעיין החינוך התורני בשנים האחרונות - - -
רחמים מלול
מאז הקמתו.
משה גפני
לא, לא, מאז הקמתו לא, לכן לא אמרתי. היו על זה הרבה ויכוחים, גם בחוק יסודות התקציב היה ויכוח על מעיין החינוך התורני, וכמה שנים לא הכירו בזה. המציאות היא שהוחלט על ידי המחוקק, בחוק יסודות התקציב שהוא חוק שגובר על חוק רגיל, קבעו את מרכז החינוך העצמאי ואת מעיין החינוך התורני. לא קבעו את המוכר שאינו רשמי, לא קבעו את מוסדות הפטור, לא קבעו את כל המוסדות האחרים, רק את שני אלה, מהסיבה הזו.

לכן, הטענה של היועצת המשפטית של הוועדה, ושל משרד המשפטים בענין הזה איננה נכונה, מכיוון שברור לחלוטין - - -
ענת מאור
איך זה קרה שבחוק התקציב נכנסו רק לדברים האלה?
משה גפני
הבג"ץ קבע את זה.
ענת מאור
עכשיו רואים איזו אפליה אתם עושים דרך החוקים. רוממות השוויון בגרונך והעדפה גורפת.
יהודית נאות
- - - חוק יסודות התקציב הגזעני שהתקבל בלחץ פוליטי, ופתאום זה הופך לנורמה? זו גזענות לשמה, ואל תקרא לי גזענית, זה בדיוק אנטי שוויון, ואנחנו דנים על זה שלוש ישיבות, אתם מדברים בשם השוויון, ויוצרים אי-שוויון.
ענת מאור
על השולחן, סחטנות, זה הרי פשוט נורא, אתם שהמצאתם את החינוך העצמאי אמרתם אנחנו נשלם את זה לבד. אמרתם, למען ערכים נשלם. בסוף אתם רוצים גם ייחודיות, וגם את כל המימון עד השקל האחרון.
היו"ר זבולון אורלב
רבותי, ענין החוקיות הוא מאוד מסובך. אני אומר בגלוי, עבורי השאלה, האם אפשר לייחד את המעיין, את החינוך העצמאי או אי-אפשר לייחד את המעיין, זו שאלה קריטית. כי אם אי-אפשר לייחד, אז אנחנו בבעיה.

מנהלת הוועדה, אני מבקש שתגידי לי מי מחברי הכנסת הנוכחים יכול להצביע?
יהודית גידלי
כולם.
היו"ר זבולון אורלב
גם חבר-הכנסת צבי הנדל? גם חבר-הכנסת אורי אריאל?
יהודית גידלי
לא ראיתי את אורי, אז או הנדל או אורי.
צבי הנדל
אנחנו שני חברי ועדה.
יהודית נאות
ממתי?
צבי הנדל
מאז הקמת הוועדה.
יהודית גידלי
סליחה, נכון, אתה צודק. אורי אריאל במקום חבר-הכנסת יורי שטרן, וחבר-הכנסת הנדל במקום מיכאל נודלמן.
היו"ר זבולון אורלב
ובמקום מי אמנון כהן?
יהודית גידלי
במקום עופר חוגי.
היו"ר זבולון אורלב
במקום מי ענת מאור?
יהודית גידלי
במקום חוסנייה ג'בארה, וחבר-הכנסת גפני במקום חבר-הכנסת הלפרט.
קריאה
מה עם חברת-הכנסת נחמה רונן?
ענת מאור
אפשר לבקש הצבעה שמית?
היו"ר זבולון אורלב
לא, אי-אפשר.

אני רוצה להתחיל בסעיף ג'. יש שלוש אפשרויות. ראשית – האם החוק הזה חל רק על החינוך הרשמי - - - של עלות תקציבית, על החינוך הרשמי ועל החטיבות העליונות שמוכרות שאינן רשמיות?

אפשרות שניה – שהחוק חל על מה שאמרתי עד עכשיו, החינוך הרשמי והעל-יסודי פלוס המעיין והחינוך העצמאי. אומרת היועצת המשפטית של הוועדה שכאן יש בעיה תחיקתית.
אייל זנדברג
גם משרד המשפטים מצטרף לעמדתה.
יהודית נאות
זבולון, אני מזכירה לך שמדובר בחוק חינוך חובה, זה לא שייך לחטיבות עליונות.
היו"ר זבולון אורלב
האפשרות השלישית – שזה יחול על החינוך הרשמי והעל-יסודי, שעל כך אין מחלוקת, ולא רק על המעיין והחינוך העצמאי אלא על כל המוכרים שאינם רשמיים.

עכשיו אני מעלה להצבעה, ונתחיל מהסוף להתחלה. מי בעד האפשרות השלישית שהחוק יחול על החינוך הרשמי, ועל מוסדות החינוך המוכרים לחינוך על-יסודי, וכל המוכרים שאינם רשמיים? מי בעד? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד – מיעוט
נמנעים – אין
היו"ר זבולון אורלב
אני קובע שהאופציה הזאת - - -
יהודית נאות
מה האופציה, לא הבנתי.
היו"ר זבולון אורלב
האפשרות השניה שהחוק הזה יחול על מוסדות חינוך רשמיים, על מוסדות חינוך מוכרים, וחינוך על-יסודי, ועל מוסדות מרכז תאגיד, מרכז החינוך העצמאי ועל מוסדות תאגיד מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל. מי בעד? מי נגד?
צבי הנדל
שאלת הבהרה, אתה אומר שמוכר שאינו רשמי לא כלול בתוך זה? ואלה כן כלולים?
היו"ר זבולון אורלב
יש לנו שלוש קבוצות כשעל שתי קבוצות אין מחלוקת. קבוצה אחת זה החינוך הרשמי, מגני הילדים עד סוף כתה י'. אין מחלוקת שזה חל על כיתות י', יא', יב' שזה מוכר שאינו רשמי בחינוך העל-יסודי. התוספת להצבעה, האם זה חל, בנוסף לאלה, גם על המוכרים שאינם רשמיים, ששייכים לתאגיד מעיין החינוך התורני, מגן ילדים עד כתה י', ועל החינוך העצמאי, מגן ילדים ועד כתה י'.
צבי הנדל
ועכשיו אתה מכניס רק את הרשתות?
היו"ר זבולון אורלב
רק את הרשתות, ועל זה נאמר מה שנאמר.

רבותי, מי בעד שזה יחול על החינוך הרשמי, על המוכר שאינו רשמי בחטיבה העליונה, ועל הרשתות - - -
ענת מאור
אם, אז על כולם.
יהודית נאות
על הכל, כולם.
לבנה אברמוביץ
מוכר שאינו רשמי בחטיבה העליונה זה עד כתה י' ולא עד כתה יא'.
נועה בן-אריה
אנחנו לא נעמוד בנטל הזה.
ענת מאור
זה בתנאי שהחוק יעבור. אבל למה מצביעים הפוך? למה לא מצביעים על החוק במלואו?
יהודית נאות
בבקשה מי ש- - - על חוקים שישא בנטל.
נועה בן-אריה
אנחנו נישא בנטל, הרי האוצר לא נותן שום - - -
היו"ר זבולון אורלב
אומרת לי היועצת המשפטית של הוועדה שהיא חושבת שחברים בוועדה לא הבינו מה היתה ההצבעה הראשונה. אני אומר שוב, יש שלוש אפשרויות: שהחוק יחול רק על החינוך הרשמי, הממלכתי, הממלכתי-דתי והחטיבה העליונה. חטיבה עליונה זה כולם. שם את לא יכולה לעשות אפליות. אין חרדים לא חרדים. היום זה חל רק על החינוך המיוחד, כל היתר זה בכל מיני הסדרים, ועכשיו רוצים להסדיר את הענין של הגעת תלמידי חוץ, ראש רשות מועצה אזורית לשעבר. זאת אפשרות אחת. זו המצומצמת ביותר, חינוך רשמי פלוס חטיבה עליונה.

האפשרות השניה, היותר מרחיבה, היא החינוך הרשמי, העל-יסודי, פלוס שתי הרשתות החרדיות--
יהודית נאות
זו האופציה הכי מפלה שעוסקת רק בחרדים ומפלה ערבים.
היו"ר זבולון אורלב
--שעל זה היתה הערה משפטית, שמחר אם יהיה בג"ץ, זה יחול על כולם.

ואפשרות שלישית שזה יהיה רשמי, על-יסודי, וכל המוכרים שאינם רשמיים, בין אם הם ברשתות ובין אם לא ברשתות.
זאב בוים
לפני ההצבעה, אני רוצה לדעת כמה זה עולה?
רחמים מלול
לדעתי אתם לא עובדים נכון, אפשר לקיים קודם הצבעה על החוק.
מירב ישראלי
אי-אפשר להצביע על החוק כי התקנון קובע שבקריאה שניה הוועדה חייבת להעלות את החוק למליאה, אי-אפשר להצביע על החוק בוועדה.
יהודית נאות
נכון, אבל בואו נחליט קודם איך הוא עולה למליאה, עם המלצת הוועדה או בלעדיה, ואז נתווכח.
היו"ר זבולון אורלב
עלות אגרת חוץ בחינוך הרשמי, היום, בין הרשויות, הסכום המוסכם הוא כ-650 שקלים. פירושו של דבר שכל אלף תלמידים זה 650 אלף שקל. הנחת היסוד היא שבחינוך הרשמי ובחטיבות העליונות, בין כה וכה משלמים, והחוק הזה לא יעלה ולא יוריד בעלויות התקציבים. הנחת היסוד היא שהחוק הזה כן יגדיל את מספר אגרות החוץ בחינוך החרדי, כיוון שלא כל הרשויות משלמות אגרת תלמידי חוץ, בא המחוקק, לטענת ה - - - בכל הבדיקות שעשינו לא יכולנו להגיע למספר, כל אחד יכול להעריך, האם מדובר באלף תלמידים? האם מדובר ב-10 אלפים תלמידים? אני מאמין שמדובר בכ-3,000 תלמידים.
רחמים מלול
ההערכה שלך מוגזמת.
ענת מאור
בכמה העריך זאת מרכז השלטון המקומי, 30 מליון?
יהודית נאות
לא, בין 40 ל-50 מליון.
היו"ר זבולון אורלב
השלטון המקומי טוען עוד טענה אחת ביחס לעלות, הוא טוען שבעקבות חובת אגרת תלמידי חוץ בחוק, לא תוכל להימנע גם ממימון הסעות, למרות שהחוק לא אומר זאת.

רבותי, אני חוזר לכל האופציות, ומתחיל באופציה המרחיבה ביותר. מי בעד זה שהחוק יחול על הרשמי, על העל-יסודי ועל כל המוכרים שאינם רשמיים?
יהודית נאות
איך אתה מצביע, תגיד לי מה תציג להצבעה, ואז אני אחליט.
היו"ר זבולון אורלב
את שלושת האופציות.
יהודית נאות
לא, ככה, ככה, ככה, לא בא בחשבון.
היו"ר זבולון אורלב
למה?
יהודית נאות
כי אני רוצה או את המצומצמת ביותר או את הרחבה ביותר. אני אומרת שהאמצעית היא בלתי חוקית ולכן אני לא יכולה. אתה צריך לעשות, אם זה רק על החרדים או על משהו אחר - - -
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר שכל אחד צריך לבחור אחת משלושת האופציות.
נחמה רונן
למה שלא נלך על כולם?
יהודית נאות
אנחנו מתייעצים.
נחמה רונן
אז הולכים על הרחבה.
יהודית נאות
על הרחבה ביותר כדי שזה יחול גם על הערבים, ואז יקפיאו את זה, תאמיני לי. שסילבן יסביר לי למה הוא לא מקפיא את זה. אני הולכת על הרחבה ביותר, אם עובדים בשיטה כזאת, אז בבקשה.
היו"ר זבולון אורלב
רבותי אני שואל, מי בעד זה שהחוק יחול על החינוך הרשמי, על העל-יסודי ועל כל המוכרים שאינם רשמיים ירים את ידו?

הצבעה
בעד – 4
היו"ר זבולון אורלב
ארבעה.

מי מתנגד שזה יחול על כולם, ירים את ידו.

הצבעה
בעד - 5
היו"ר זבולון אורלב
חמשה.

ההצעה הזאת נפלה.
יהודית נאות
יופי, ומי פה הגזען?
צבי הנדל
מה את כל כך מתלהמת, אלה רוצחים ואלה יהודים, מה קרה?
יהודית נאות
לא, אתה נכנסת מאוחר, לא כולם נוצרים יש גם מוסלמים, יש גם באהיים.
היו"ר זבולון אורלב
מי בעד זה שזה יחול על הרשמי, העל-יסודי, ועל שתי הרשתות האמורות בסעיף כך וכך שהם החינוך העצמאי והמעיין , ירים את ידו. מי בעד האופציה הזאת?
צבי הנדל
אני מצביע איתך, מה אתה מצביע?
היו"ר זבולון אורלב
אני אצביע בעד האופציה הזאת.

הצבעה
בעד – 5
נגד – 5
נמנעים - אין
ענת מאור
נגד חוק השוויון, זה לא עבר.
משה גפני
עבר, עבר, אנחנו 6.
ענת מאור
למה, חמשה מול חמשה.
משה גפני
ששה.
רחמים מלול
את אריאל לא ספרתם.
היו"ר זבולון אורלב
אני חוזר על ההצבעה. מי בעד שזה יחול על הרשמי, על העל-יסודי ועל שתי הרשתות, ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 6
נגד – 4
נמנעים – אין
יהודית נאות
גם נחמה היתה, היא הלכה, היו חמשה.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן, אני קובע שהאופציה הזו התקבלה.
יהודית נאות
יופי חוק חדש לחינוך החרדי.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו צריכים ללכת לאופציה המצמצמת ביותר.
רחמים מלול
גם על הממלכתי?
יהודית נאות
איפה ממלכתי? ממלכתי אין מקום - - -
קריאות
- - -
ענת מאור
אין מקום לחוק בלתי שוויוני בעליל. חוק בלתי שוויוני.
היו"ר זבולון אורלב
רבותי, סעיף א' ו-ב', יש שם שתי גירסאות. גירסה אחת שה"בלבד שלא תישא רשות שולחת הוצאות חינוך של ילד במוסד שלא היתה חייבת לשאת בהן אם היה אותו מוסד קיים בתחומה", יהיה בסעיף א'.

ולפי גירסה ב' - אגב, אפשר להגיש הסתייגויות –
ענת מאור
בוודאי שנגיש.
היו"ר זבולון אורלב
או שההערה הזאת שאמרתי לא תהיה בסעיף א', לעומת זה, בסעיף ב' תהיה הערה, בסופה "ובהתחשב אם הרשות השולחת היתה נושאת - - -
צבי הנדל
הסעיף הזה שעכשיו עבר, נמצא בפנים? שהוא יעביר כסף רק בתנאי שהוא חייב לממן אותו אם זה היה - - -
יהודית נאות
זה יהיה בסעיף א', עכשיו אתה מצביע עליו.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו אנחנו מצביעים. אני רוצה להבהיר, האם ההשתתפות הזאת יש לה תנאי בסיסי ש"לא תישא רשות שולחת הוצאות חינוך אלא אם היתה חייבת לשאת לו היה קיים המוסד בתחומה".

והאפשרות השניה שהיא חייבת לשאת אלא שהשר קובע את התשלום יתחשב מה אותה רשות היתה נושאת אילו היה מוסד כזה בתחומה.

רבותי, מי בעד גירסה א' ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 5
היו"ר זבולון אורלב
חמשה. תודה.

מי בעד גירסה ב', ירים את ידו.

הצבעה
בעד – 5
היו"ר זבולון אורלב
חמשה.

אם כן, הסעיף הזה יבוא בשתי גירסאות.

עכשיו, מי בעד כל החוק, על ההצבעות שהצבענו.
מירב ישראלי
אין משמעות להצבעה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא? יש.
מירב ישראלי
כי זה מה שקובע התקנון. הוועדה לא יכולה לא להעלות למליאה את החוק. אין משמעות, כתוב בתקנון - - -
יהודית נאות
לא, מי בעד להמליץ לכנסת, את טועה.
מירב ישראלי
אין משמעות לזה, תקראי את הכוכבית הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
בכל זאת, מי בעד הצעת החוק במלואו, ירים את ידו.
מירב ישראלי
רגע, עוד לא קבענו תחילה, אי-אפשר להצביע כך.
היו"ר זבולון אורלב
מי בעד הצעת החוק במלואו, ירים את ידו.
מירב ישראלי
מה התחילה?
היו"ר זבולון אורלב
מיד נקבע את התחילה.

הצבעה
בעד – 6
נגד – 4
היו"ר זבולון אורלב
לגבי תחילת החוק, אני מציע את תחילת שנת הלימודים.
ענת מאור
חוק של אי-שוויון, חוק להעדפה בוטה של החרדים, ממש אין כבר בושה, כל הקופה הציבורית, הקואליציה, אחר כך אתם אומרים שאין תקציב למדינה. איפה הקואליציה? אין תקציב למדינה. העיקר מהעניים אפשר לקחת. קצבאות ילדים לוקחים וזה נותנים.
זאב בוים
תעשי לי טובה.
אמנון כהן
תחילת שנת הלימודים.
קולט אביטל
אני מציעה להוסיף - - -
היו"ר זבולון אורלב
רבותי, אנחנו מציעים שהתקנות יובאו לאישור בתוך 4 חודשים ולא 6 חודשים, והחוק ייכנס לתקפו 3 חודשים אחרי שיובאו התקנות. מי בעד ירים את ידו? מי נגד?

הצבעה
בעד – רוב
נגד - מיעוט
היו"ר זבולון אורלב
בעד רוב, אני קובע שההצעה התקבלה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

(הישיבה ננעלה בשעה 11:30)

קוד המקור של הנתונים