ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/04/2002

הקלות לסטודנטים מגויסים

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4923



3
ועדת החינוך והתרבות
18.4.02

פרוטוקולים/ועדת חינוך/4923
ירושלים, י"ז באייר, תשס"ב
29 באפריל, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 436
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום חמישי, ו' באייר התשס"ב (18 באפריל 2002), שעה: 09:30
סדר היום
הקלות לסטודנטים מגויסים.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר

רחמים מלול
מוזמנים
פרופסור נחמיה לב-ציון יו"ר, הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת)
המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג)
משה אהרוני הממונה על פרוייקטים מיוחדים,
הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת),
המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג)

נעמן גור מנכ"ל,
ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה)

תא"ל אריאל היינמן קצין מילואים ראשי (קמל"ר),
משרד הביטחון
תא"ל אבי זמיר ראש חטיבת התכנון, אכ"א,
משרד הביטחון
סא"ל אייל קרוליצקי ראש ענף תכנון כ"א
(עתכ"א) מילואים, משרד הביטחון

פרופסור אלון גני דיקן הסטודנטים בטכניון

מיכה רב ראש מינהל דיקן הסטודנטים,
אוניברסיטת חיפה

יעקב אפק דיקן הסטודנטים,
אוניברסיטת בן-גוריון

אברהם בן ארזה עוזר דיקן, אוניברסיטת בר אילן

ליאור שטרסברג יו"ר, התאחדות הסטודנטים
תומר לוי התאחדות הסטודנטים
יובל לידור התאחדות הסטודנטים
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
דרורה רשף

הקלות לסטודנטים מגוייסים
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב. ברוכים הבאים. קודם כל, אני רוצה לקדם בברכה את תת אלוף אריאל היימן, קצין מילואים ראשי. אני הייתי מבין הח"כים שצעקו כל הזמן שצריכים קצין מילואים ראשי. היה לי גם מג"ד בצבא, קראו לו מולי רונן, שכל הזמן כתב לי מכתבים ובטח בלשכת שר הביטחון יש תיק של זבולון אורלב, של כל המכתבים שכתבתי לו על קצין מילואים ראשי. ביום שהתמנית הוא צלצל לי. אנחנו הגדוד של החטיבה הירושלמית שמלחמת יום כיפור תפסה אותו במעוזים. - - - מפקד מעוז אחד והוא היה מעוז לידי ויש בינינו קשר עמוק. אז אמרתי, שיום אחד, כשאני אראה אותך, אני אגיד לך שיש מערכת תמיכה מאד מאד רצינית מאחורי המינוי שלך ואני חושב שהוא מאד מאד חשוב.

גם את תת אלוף אבי זמיר, אני מקדם את כולם בברכה. את פרופסור נחמיה לב-ציון ואת ליאור שטרסברג, יושב ראש התאחדות הסטודנטים.

אנחנו מקיימים ישיבה בסוגיית ההקלות לסטודנטים מגויסים, זו לא הפעם הראשונה מאז תחילת האינתיפאדה. דומני שזו ישיבה שלישית או רביעית בסוגייה הזאת, אנחנו החלטנו לעשות את זה נוכח הגיוס של צו 8 שהחריף מאד את הבעיה. קראתי באיזשהו מקום שכמעט רבע מהמגויסים הם סטודנטים.
נחמיה לב-ציון
בגילאים האלה זה סביר.
היו"ר זבולון אורלב
כן, כן. זה סביר, אבל זה רק מעצים מאד את הצורך שלנו.
אבי זמיר
אני אתן את הנתונים.
היו"ר זבולון אורלב
כן. בראשית הדברים, הואיל ואנחנו מדברים בהשכלה הגבוהה, אני מוצא לנכון קודם כל, לגנות מאד את אותם פרופסורים, שהם תומכי הסירוב של השירות במילואים, כולל גם גינוי מאד חריף להתבטאות האומללה של אותם פרופסורים שאמרו שהם היו מעדיפים שהסטודנטים ילכו לכלא ולא לשרת במילואים, הם היו כך יותר מבינים את הצורך לעזור להם. אני חושב שאנחנו, כוועדת החינוך, צריכים לצאת חוצץ כנגד הגישה הזאת ואני גם קורא לראשי המוסדות להשכלה גבוהה: בשעה שהסטודנטים שלהם נקראים בצו חוקי לשרת במילואים, הציפייה היא שבלי שום קשר לדעה פוליטית, הם יעזרו לאותם סטודנטים, יתמכו ויתנו להם את הגיבוי הראוי.

עכשיו לגוף הדברים. אני קיבלתי הרבה מאד טלפונים מסטודנטים ומכל מיני גורמים על כל מיני בעיות. אני יודע - שרת החינוך התקשרה אלי ואמרה לי – שהיא עומדת לקיים דיון. היא גם התקשרה אלי אחרי הדיון וזה - - - גם בפגישתנו אתמול, באירועים השונים של יום העצמאות, על כך שהמערכת המבצעת מטפלת ומתייחסת במלוא כובד המשקל כדי לטפל בעניין ההקלות למשרתים במילואים.

אני חייב לציין שגם חבר הכנסת איתן כבל, שמשרת בחטיבת הצנחנים שבאזור טול-כרם, כל פעם שהיתה לו משמרת שם, בתצפית, הוא היה מתקשר אלי ואומר לי: זבולון, אני פה הופך להיות הכותל המערבי של החיילים. ביקשתי ממנו גם לפתוח לשכה לפניות החיילים שם בחטיבה, כדי לאסוף את הבעיות. הוא רצה מאד להיות כאן בישיבה אבל הוא לא יכול היה להיות, כי הוא עדיין משרת שם. הוא גם שלח לי מכתב ואני בהחלט מוצא לנכון לציין אותו, גם מבחינה זאת שזו דוגמה אישית ראויה שחבר כנסת ממשיך לשרת במילואים כל עוד הוא יכול. אתו גם נמצא סגן אלוף אלי כהן. אינני יודע אם מוסי רז גויס, אני יודע שגם הוא משרת במילואים. על כל פנים – אני חושב שמעבר לכך שהרשות המבצעת עושה את מה שהיא צריכה לעשות, היינו רוצים לקבל דיווח, עדכון, מהם אותם נושאים שהמערכת כרגע מטפלת בהם, לשמוע את הסטודנטים – האם עדיין נותרו בעיות פתוחות.

אני לא הספקתי לקרוא את המסמך שהמל"ג הניח על שולחן הוועדה הבוקר, אני מבקש – ואני לא יודע אם התייחסו לזה, אבל אני בין היתר מבקש התייחסות גם לדברים הבאים – דבר אחד זה, כמובן, עניין מועדי הבחינות והגשת העבודות – יש כאן שתי סוגיות. לא רק לתואר ראשון, אלא גם לתואר שני. יש בעיה של מועדי ב' בתואר שני ואנחנו מבקשים לדעת האם יש התייחסות לסוגיה הזאת.

הסוגיה השניה היא סוגיית התשלומים למיניהם. במידה וסטודנטים יהיו נאלצים להפסיד סמסטר או קורסים מסוימים בגלל שירות המילואים – בין בצו 8 בין לא בצו 8 – אנחנו מבקשים לדעת האם יש הסדר שהם לא ייפגעו בתשלומים. כלומר: שהתשלום שהם שילמו עבור שנת הלימודים יעמוד להם גם לאחר מכן, על מנת שהם יוכלו למצות את מה שהם יכלו ללמוד, עבור שכר הלימוד שהם שילמו. העניין השני בקשר לתשלומים הוא עניין התשלומים למעונות. יש סטודנטים רבים שנמצאים במעונות ואנחנו מבקשים לדעת מה יקרה אתם לאור כל זה שהם יצטרכו, כנראה, להאריך את שנת הלימודים שלהם.

הנושא השלישי קשור לפסיכומטרי. כידוע, לפני כמה זמן התקיימה בחינה פסיכומטרית. אנחנו רוצים לדעת מה קורה עם אותם סטודנטים מגויסים והבחינות הפסיכומטריות. אם נבצר מהם לגשת, האם יהיה מועד מיוחד. כי אנחנו מבינים שהמועד הבא – נדמה לי שהוא ביולי – הוא כבר מועד מאוחר. תת סעיף של העניין הזה – שגם כתב לי אותו איתן כבל – זה עניין הקבלה. כלומר: ברור שהחוגים השונים ממלאים את המכסות ויש סטודנטים שלא מגיעים לראיונות ולא מתקדמים בתהליכי הקבלה שלהם מפני היותם מגויסים. אנחנו רוצים להבטיח שתהליכי הקבלה שלהם לא ייפגעו.

הנושא האחרון שאני רוצה לשאול עליו, זה דרכי הפרסום. ב-70% מהבעיות שהועברו אלי וביררתי אותם, יש פתרונות נכונים ומצוינים. הבעיה היא שהסטודנטים לא יודעים אותם. הסטודנט תקוע שם באיזה ג'אבל, או באיזשהו מחנה פליטים והשאלה היא איך מביאים אליו את המידע. הפרסום בעיתונים, להערכתי, לא מספיק והשאלה היא אם פה המל"ג תהיה מוכנה להוציא פרסום שיופץ באמצעות צה"ל. שלכל חייל מגויס, חלק מהפק"ל שלו יהיה תדריך במידה והוא סטודנט. ראיתי שההסתדרות, אגב, עושה מעשה ראוי בעניין הזה. גם היא הוציאה איזשהו פרסום לאותם מגויסים בכל מה שקשור בזכויות במקומות העבודה שלהם – ואני לא יודע איך הם מחלקים את זה, אבל אני רואה שהם מבזבזים הרבה כסף בעיתונים כדי להודיע שיש תדריך כזה. אני חושב שהמידע והסרת אי הוודאות יכולים מאד מאד לעזור, להוריד מתח, להוריד חרדות, לתת למגויס ראש שקט יותר בכל מה שקשור ללימודיו. כל זה, כמובן, על כל יתר הנושאים שדיברנו גם בישיבות הקודמות: הצילומים, התקצירים, מועדי ב' לתואר ראשון וכדומה.

אז אני מציע שנתחיל. תתחיל המל"ג? יתחיל צה"ל?
נחמיה לב-ציון
אני מציע שצה"ל יתחיל.
היו"ר זבולון אורלב
צה"ל. בבקשה. תת אלוף אבי זמיר, ראש חטיבת התכנון באכ"א.
אבי זמיר
היקף הסטודנטים הכללי שהם בעלי פוטנציאל לשירות מילואים – אני לא מדבר על מי שגויס כרגע בפועל – פוטנציאל שירות מילואים הוא בסדר גודל, כרגע, של 45 אלף סטודנטים. בסיטואציה הנוכחית היקף הסטודנטים המגויסים הוא סדר גודל של כ-4,500.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה אצלך סטודנטים? כל המאתיים אלף?
אבי זמיר
לא. אנחנו מדברים על סטודנטים לתואר ראשון.
היו"ר זבולון אורלב
כמה סטודנטים לתואר ראשון יש?
נחמיה לב-ציון
כ-130 אלף.
אבי זמיר
הוא מדבר גם על סטודנטיות. אני מדבר על מי שהוא פוטנציאל שירות אמיתי. בסיטואציה הנוכחית היקף הסטודנטים המגויסים הוא 4,500 והכוונה לסטודנטים שגויסו במסגרת חומת מגן וגם עבור פיקוד הצפון.
היו"ר זבולון אורלב
לא כולל את השמ"פ הרגיל.
אבי זמיר
פחות או יותר השמ"פ הרגיל תורם גם, אבל בדקנו במחשב כרגע – זה סדר גודל של 4,500 כולל השמ"פ הרגיל.

מודגש, כמו שצוין על ידך, שסך הכל סוכמו נושאים לפני שנה שמטרתם היתה לסייע לסטודנטים במילואים שעיקרם השלמת חומר לימוד, מועדי בחינות וגם נושאים כספיים. מבדיקתנו עולה שבעיקרון יש הסכמה להסכמות, בחלק מן המקומות זה מתבצע יותר טוב, בחלק מן המקומות זה מתבצע פחות טוב, יש שונות וזה נושא שנכון שנדבר עליו.

מבחינת המאפיינים של הגיוס הזה – וזה אחד הנושאים הכי משמעותיים – אנחנו גייסנו כרגע סדר גודל של כעשרים ושישה אלף חיילי מילואים. המאפיין של הזימון הזה הוא מאפיין מאד משמעותי מבחינת הסטודנטים. אחד, היקף גדול של סטודנטים – גם מגויסים בכלל, אבל של סטודנטים – בנקודת זמן מסוימת וצריך לזכור שזה היה ללא התראה. זאת אומרת: לפרט לא היה זמן להיערך לקראת גיוסו. זה היה ללא התראה, בנקודת זמן אחת.

צריך לזכור שמעצם העובדה שזהו צו חירום, אז זה שירות נוסף בשנה הזו. זאת אומרת: יש סטודנטים ששירתו כבר בתחילת השנה וזה שירות נוסף שלהם ויש סטודנטים שמשרתים עכשיו וייקראו לשירות נוסף בעוד חודשיים שלושה, שהוא בהתאם לגרף המקורי הצה"לי.
היו"ר זבולון אורלב
זאת אומרת: הצו 8 הזה לא מועיל לו לגרף הרגיל.
אבי זמיר
הוא תוספת לשירות של השנה. זאת אומרת: יגיעו גם סטודנטים חיילים לסדר גודל של שישים ימי מילואים השנה, יכול להיות שגם יותר בחלק מן המקרים. צריך להבין גם שזה זימון נוסף באותה שנה, זאת אומרת: זה פיצול, זה מספר פעמים. זה גם מקשה. צריך לזכור שההקלות שאנחנו מגדירים לסטודנטים במסגרת השירות הרגיל, שאנחנו אומרים: סטודנט לא ייקרא במשך שנת לימודים אחת מעבר לעשרים ואחד יום, אינן חלות בצו חירום. זאת אומרת: אם משך הזמן בשירות הזה הוא סדר גודל של כעשרים ושבעה ימים, אז היכן שמפקדו של החייל לא היה יכול להיענות לבקשת הפרט, אז הוא משרת את כל עשרים ושבעת הימים.
היו"ר זבולון אורלב
ובנוסף לזה ישרת עוד עד 21 יום.
אבי זמיר
כן. זאת אומרת: יש כאן באיזשהו מקום מגבלה נוספת. אנחנו בסך הכל נדע להגיד שהתחלנו לגייס את סבב ב'. על פי החלטה של הרמטכ"ל השירות הנוכחי לא יעבור את ה-27 ימים. מכאן שאנחנו התחלנו – אפשר להגיד היום – נכון שבהיקפים יותר קטנים, לגייס את הסבב שצריך להחליף את החבר'ה שישתחררו בשבוע הבא.

כמובן, כמו שנאמר פה גם על ידך, אנחנו מתיחסים לעניין של היכולת לממש את כל ההחלטות ברמת הפרט, כי בסופו של דבר – אנחנו יודעים שיש הסכמות כלליות, אבל – בסוף זה פרט כזה או אחר. כמו שהגיעו פניות אליכם הגיעו פניות גם אלינו ובסוף זה משה ודוד ויוסי ולא מעניין אף אחד מהם מה כתבנו ומה הופיע בעיתון, אלא איך הם באים לידי ביטוי בסיטואציה הזאת. יש כמה מאפיינים, כמובן, לסיטואציה הזאת, שאינם קשורים להסכמות. כמו שציינת, אחד יש סימסטר או קורס שלם שהוא לא מצליח לממש אותו, זה משהו שיכול לאפיין. אנחנו באמת יחסנו חשיבות רבה – זה מונח על שולחנכם – לראות איך באמת אפשר לתת מענה לכל אחד, כמו שהגדרנו את זה: חליפה לפי מידה.

יש חשיבות רבה לכך שבאמת אחרון אנשי הסגל בפקולטה, בחוג, כולם יכירו את הנושא כדי שיוכלו לתת מענה לפרט. כמו שציינת, בהתאם למפגש שהיה בשבוע שעבר, הגענו למספר הבנות שכרגע גם עובדים על יישומן. אם נגעת בסוגייה הפרסום, אז באמת מעבר לפרסום של כל אוניברסיטה יהיה גם פרסום מרוכז אחד ואפשר להגיד שלראשונה אושר והוסכם במגע של ערב החג כבר בין האנשים הרלוונטיים, שנפיץ בשבוע הבא 3000 עותקים שנעביר את זה לראשונה לכל משרדי הקישור. גם אותן הסכמות שהיו עד היום, לא היה לנו אישור להפיץ אותן. אז נפיץ אותן בשבוע הבא לכל משרדי הקישור. זה כבר אמצעי אחד שאיש המילואים יכול לקבל דרכו מענה, כי בסך הכל אנשי המילואים שואלים הרבה את הקישור.
היו"ר זבולון אורלב
למה רק 3000? אם אתה יודע שיש 4500 והולך להיות סבב ב'?
אבי זמיר
לא, אני אומר: כל משרדי הקישור, אז זה כולם. בשחרור הם יוכלו לתת מידע. בנוסף לזה התחלנו בערב החג, על פי אישור שקיבלנו, יש לנו את האינטרנט שלנו של ראש אכ"א מילואים ואז אנחנו מכניסים את זה גם על מערכות האינטרנט, כמו כן על פי הבקשה זה יופץ גם בכל האוניברסיטאות. אז ברגע שזה בכל האוניברסיטאות ובכל משרדי הקישור וגם באינטרנט, אני מאמין שבדרך זו אפשר יהיה להעביר את זה לידי ביטוי בצורה מיטבית. סוכם גם על מוקדי פניות שיהיו בכל אוניברסיטה ומוקד נוסף במשרד החינוך שייתן מענה למי שלא יצליח לקבל אותו בדרך אחרת.
נחמיה לב-ציון
לא במשרד החינוך, במועצה להשכלה גבוהה.
אבי זמיר
במועצה להשכלה גבוהה, סליחה.
היו"ר זבולון אורלב
כמה הולכים להיות בסבב ב', עכשיו?
אבי זמיר
אני לא רוצה לגעת בהיקפים, זו פונקציה של הערכת מצב. על פי הערכת המצב שהפעלנו ביומיים האחרונים - - -
היו"ר זבולון אורלב
לא, אני שואל לגבי היקפי הסטודנטים.
אבי זמיר
בהיקפים קטנים יותר, כרגע, מההיקפים שזומנו בשלב הראשון. כמובן, זו פונקציה של הערכת מצב.
היו"ר זבולון אורלב
אבל יש להניח שאחוז הסטודנטים יהיה אותו אחוז, פחות או יותר.
אבי זמיר
כן, בוודאי. כמו שאמרת, אם אנחנו מדברים על היקפים של 4500 מתוך 26 אלף, זה סדר גודל של קצת פחות מעשרים אחוז מהיקף המגויסים.

זהו. עד כאן. בסך הכל ההבנות הן בסדר, אנחנו ניבחן כרגע במימוש.
היו"ר זבולון אורלב
נתקלתם באיזושהי בעיה לא פתירה מול מערכת ההשכלה הגבוהה? יש נושאים במחלוקת?
אבי זמיר
תראה, מבחינת הפרט, כמו שאמרת, בינתיים עולות רק שאלות, כי החבר'ה עוד לא השתחררו, אז אף אחד עוד לא נבחן במימוש של אותן הבטחות ואותן הסכמות. אני מאמין שבשבוע הבא נתחיל לשחרר אותם ואז נדע יותר טוב. מבחינת המוסדות וכדומה, כרגע לא נתקלנו. אני אומר את זה לרשות כל הפורום, גם מבחינת ההבנות וההסכמות ואמרתי מקודם שהמבחן יהיה באמת במימוש של העניין ובמימוש ברמת הפרט, לא רק כמכלול אחד שלם.
היו"ר זבולון אורלב
זו בשורה מה שאתה אומר, שאין שום בעיה שאתם העליתם מנקודת מבטכם ולא הצלחתם להגיע להבנות עם מערכת ההשכלה הגבוהה.
אבי זמיר
יש אולי נושאים שהם קצת מעבר, שליאור העלה אותם. אם הוא ירצה הוא יעלה אותם, אבל אלה דברים שהם כבר מעבר לצבא.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נשמע ממנו.
אבי זמיר
אני חושב שאולי נכון לתת גם לדברים האלה מענה, אבל זה משהו שהוא כבר מעבר למגרש שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
תגיד לי, יש כבר קיצור של קצין מילואים ראשי?
אריאל היינמן
קמל"ר.
היו"ר זבולון אורלב
לקמל"ר יש מה להוסיף?
אריאל היינמן
כן. אני חושב שהשאלות שאתה שואל את אבי, מה הצבא רוצה, הן טיפה לא במקומן. מי שצריך לרצות פה זה הסטודנטים ומי שצריך לענות על זה אלה המוסדות השונים.

הצבא האינטרס שלו זה שחייל המילואים ירגיש הכי טוב בעולם, לא ייפגע, לא תרד לו המוטיבציה בעקבות זה והוא ירגיש שהוא לא רוצה לבוא שוב בפעם הבאה, אבל את הדילמות צריך לסגור במישור שבין הסטודנטים – במקרה הזה נציגם פה – ובין המוסדות להשכלה גבוהה ואני לא חושב שהצבא צריך לייצג כאן עמדה: אני רוצה שיקרה כך וכך לסטודנט, כי האמירה היא אמירה כללית: אני רוצה שלסטודנט לא יקרה שום דבר עקב זה שהוא יוצא למילואים או, אם זה לא ריאלי האמירה הזו, אז שהפגיעה בו הכי מינימלית האפשרית. והטכניקה היא לא טכניקה שהצבא צריך להגדיר אותה, אלא היא טכניקה שצריכה להיסגר בין המוסדות להשכלה גבוהה לסטודנטים.

איפה הצבא ייקרא לעזרה? אם נניח – וזו לא התמונה כרגע – למוסדות להשכלה גבוהה לא יהיה אכפת מהסטודנטים – זה לא המצב – אז הצבא יבוא ויגיד שהוא נפגע מזה כי הסטודנטים לא מרוצים, הם לא ירצו להתייצב בפעם הבאה וכולי.

בתקופה הנוכחית, אני דיברתי בשבועות האחרונים גם עם פרופסור לב-ציון, גם עם חמשת נשיאי האוניברסיטאות הגדולות ביותר וגם עם ראשי המכללות. כולם באווירה של: אין בעיה. כל מה שרוצים. הכל.
החוכמה היא כפולה
אחד, מה שאבי אמר: לראות שבאמת לכל אחד זה מגיע מבחינת המימוש, שכל אחד לא נפגע, כי כל אחד הוא אישיות אחרת בקורס אחר - - -
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות שהפרופסור שלו הוא פרופסור סרבן.
אריאל היינמן
לא, עזוב לרגע את המקרה הזה.
ליאור שטרסברג
אבל זה קורה.
היו"ר זבולון אורלב
למה לעזוב? הבעיה היא שראיתי ביניהם, דרך אגב, גם פרופסורים שהגיעו לכאן - אני לא רוצה להזכיר את השמות שלהם - שמטפלים בכל סוגיית הפסיכומטרי. לתדהמתי, הם פרופסורים תומכי סרבנים. אז אני שואל את עצמי: רגע, הסטודנט נופל אצלם, מה יקרה אתו?
אריאל היינמן
אוקי. והדבר השני שאותי אישית – בתור אחד שמכיר גם את המערכת מהצד השני – מדאיג לא פחות, זה אורך הנשימה בטיפול היפה הזה. בוא נאמר שכל מה שנאמר כאן ליד השולחן וכל מה שנאמר פה ליד שולחנות אחרים, הכל ממומש, כמה זמן התחושה הטובה הזאת באמת תגרום לזה שזה יישאר? ופה חוץ מאשר כרגע להצהיר, להגיד, לומר, לדחוף, לעקוב וכולי, אין הרבה מה לעשות. אני חושב שכל מי שידבר פה מרגע זה ואילך – אני בזה מסיים את דברי – יגיד רק כמה הכל בסדר. החוכמה יהיה לשמור את זה כך שכשניפגש פה ובכל מקום אחר בעוד שנה והסטודנטים יגידו: הייתם גדולים מהחיים.
היו"ר זבולון אורלב
עוד שאלה אחת יש לי אליכם, אם יש סטודנטים פצועים.
ליאור שטרסברג
יש.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר אני יוצא מנקודה הנחה שאחוז מסוים מהפצועים – כמי שהיה גם פעם סטודנט פצוע, אני יודע על הקשיים האדירים. כל מה שאנחנו מדברים פה זה קושי קטן. האם לגביהם יש איזושהי התייחסות וטיפול.
אריאל היינמן
זה עניין של האוניברסיטאות. הסטודנט יפנה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל בטיפולים זה לא היה אחד מהנושאים?
אריאל היינמן
לא.
אבי זמיר
לא.
היו"ר זבולון אורלב
אז אני הייתי מבקש מהמערכת פה לשים גם את סוגיית הסטודנטים הנפגעים על השולחן ובהקשר הזה סטודנטים נפגעים זה לא רק בצה"ל, אלא גם בפעולות איבה. מבחינתנו זה היינו הך.
אריאל היינמן
זה תלוי כמה מהר הסטודנט מודיע לאוניברסיטה שלו שהוא נפצע והאוניברסיטה מיד תחבק אותו, מן הסתם.
נעמן גור
דרך אגב, בקו הפתוח שנפתח ברוב האוניברסיטאות, עונה גם על הנושא לא רק של הקשיים בלימודים, אלא גם על העניין של הטיפול במשפחה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה תכף תדבר. תכף תדבר.

אני מציע שניתן לסטודנטים. ליאור.
ליאור שטרסברג
טוב. קודם כל, ברור לכל הגורמים הרלוונטיים שאנחנו עומדים כרגע בפתחו של מצב חדש לגבי כל הנושאים של הסטודנטים שמשרתים במילואים ואני מדבר גם מעבר למבצע חומת מגן, כי גם אחרי שהוא יסתיים כל הגרף של המילואים עובר שינוי דרסטי. אותם 21 יום שתמיד היו איזשהו עוגן, לפחות לגבי הסטודנטים, בין אוקטובר ליולי – גם השתנו.

אני חייב טיפה, לפחות מהנתונים שיש לי – עוד לפני חומת מגן – אני יודע שלמוסדות יש באמת רצון טוב והיו גם מוסדות שיזמו כל מיני מלגות ודברים כאלה ואנחנו מברכים על זה, אבל - - -
היו"ר זבולון אורלב
קראתי בעיתון שזוג שניצל מהפיגוע במלון פרק בנתניה תרם קרן של 250 אלף שקלים לסטודנטים בבר אילן.
ליאור שטרסברג
כן. גם לאוניברסיטה העברית יש מלגה של 1500 שקלים, דברים שהם מוערכים. אבל כמו שאנחנו מכירים את הנתונים - אנחנו מקבלים כל הזמן עדכונים מהשטח עוד לפני מבצע חומת מגן – יש לא מעט בעיות בנושאים האלה. ואני מדבר על נושאים מהשטח של תקצירי הרצאות, של מערכי שיעורי עזר, של מועדים מיוחדים. אני אומר שוב: יש רצון טוב במוסדות, זה נכון, אבל זה לא אומר שאין המון המון בעיות. לי יש חשש – ואני מה לעשות? מטבעי סקפטי – שכרגע הדברים נורא חמים ונורא בוערים ויש פרגון והכל טוב ויפה ובעוד חודש, כשהאבק יתפוגג מעט ואותו סטודנט יחזור לקמפוס, יהיו בעיות. לכן אני אומר שאם המוסדות יחד אתנו ובעצם כל הגורמים לא יתגייסו והחל מאתמול יתחילו להכין ברמה האופרטיבית – ותכף אני אגע במספר דברים – את השטח לחזרה של אותם חיילים, אז אנחנו נעמוד בפני מצב מאד מאד עגום.

למה אני מתכוון? אני מתכוון להמון המון דברים שעד כמה שאני יודע עד עכשיו או עד לפני המצב הזה לא היו. זאת אומרת: סטודנט שהגיע ממילואים ולמד באיזשהו מוסד, לא קיבל תקציר של ההרצאות שהוא לא היה בהן, לצורך העניין. זה דבר אחד, לדוגמה. או הנושא של מערך שיעורי עזר שעכשיו, מבחינת המספרים, הוא יצטרך להשתנות לחלוטין מהבחינה הזו וצריך להיערך לעניין הזה. נושא של שיעורים מצולמים. כל הדברים האלה הופיעו, דרך אגב, בדו"ח שהיה מאד מפורט ומאד ממצה, שכולם מכירים אותו והוא די האורים והתומים בכל הנוגע לטיפול ולמרות זאת הדברים לא קרו ולהערכתי הם באמת צריכים להשתנות. צריך גם להשקיע. אם יש משאבים שדרושים למוסדות עצמם כדי להשקיע בדברים האלה – מדובר בדברים שהם לוגיסטית לא פשוטים – צריך לעשות את זה וכמה שיותר מהר, כי מעבר למבצע הזה אנחנו גם צפויים לעוד המון בעיות בנושא.

הוקם באותה ישיבה עם שרת החינוך איזשהו צוות יישום, שאני רואה בו חשיבות מאד מאד גדולה, אם הוא באמת יעבוד בצורה שיטתית. אני מאד חושש ממצב כזה שבעצם יהיה שוני גדול בין סטודנט שלומד במוסד x לבין סטודנט שלומד במוסד y. לכן צריך ליצור איזשהו סטנדרט אחיד לכל סטודנט באשר הוא, שהמוסד מוכרח לתת לו. אם יש מוסדות שמעבר לזה רוצים לתת – תכף אני אעלה איזושהי אפשרות שהעליתי אותה גם אז ולצערי היא לא התקבלה ואני חושב שראוי לדבר עליה או להציע אותה לפחות הלאה, אבל – הפרמטר האחיד הוא דבר מאד חשוב וכך אותו צוות יישום אמור לפעול. לפעול על פי איזשהו סטנדרט.
היו"ר זבולון אורלב
מי זה צוות היישום?
ליאור שטרסברג
צוות היישום הוא הצוות שהוחלט עליו בישיבה אצל שרת החינוך והוא אמור לכלול נציגים של כל הגורמים הרלוונטיים, צבא, מוסדות, סטודנטים.
היו"ר זבולון אורלב
מי מוביל אותו? מי ראש הצוות? אתה, אהרוני?
משה אהרוני
אני מרכז.
היו"ר זבולון אורלב
מרכז, בסדר.
ליאור שטרסברג
מרכז אותו ובאמת, שהוא יפעל בצורה אפקטיבית. ועוד פעם: כל הדברים האלה, נכון שהם בגדר המלצות, אבל בעניין הזה אסור שיהיו טעויות. הדברים האלה צריכים להתבצע ולנו יש בעניין הזה המון ניסיון עם דברים שלא הולכים. אני אתן לכם אולי דוגמה ואולי אכנס פה לפרטים, אבל זה מאד מאד חשוב. כי תבינו, סטודנט שחוזר משירות מילואים ולא הולכים לקראתו, זו תחושה מאד מאד קשה.

לדוגמה, הנושא של מועדים מיוחדים. צריך להיות מועד מיוחד לסטודנט מילואימניק וזה כתוב בכל המקומות. בהמון מקומות המועד המיוחד יוצא לך במועד המיוחד של הסימסטר העוקב לאחר מכן. כך שזה לא באמת מועד מיוחד. לדוגמה. וזה מחמיר עוד יותר כאשר מדובר בקורסי קדם, למשל. ואני אומר עוד פעם: אני לא מכליל. בסך הכל בשורה התחתונה רוח הדברים היא שהמוסדות כן יוזמים ואני מדבר על מקרים שאנחנו מדברים מהשטח.

לדוגמה, יש קורסי קדם בכלכלה או במקצועות כאלה. קורס קדם שאם אתה לא מסיים אותו, אתה לא יכול לעבור לקורס ב'. ברגע שתוקעים לך את המבחן בסמסטר העוקב הבא יש לך בעיה חמורה להמשיך הלאה. בעצם אני מדבר פה, במכלול הנושאים, על המישור האקדמי שהוא מאד מאד חשוב.

עוד נקודה, למשל. סטודנט שנרשם לעשרה קורסים, מגיע לאחר חודש וחצי של שירות מילואים, הוא לא יכול לעמוד בעומס של עשרה קורסים. לכן הוא מחליט להיפלט כרגע משניים שלושה קורסים. יש פה גם את הנושא של שכר הלימוד שהוא שילם עליו - - -
היו"ר זבולון אורלב
על זה אין סיכומים?
ליאור שטרסברג
עוד פעם: אני שמעתי את רוח הדברים באותה פגישה עם שרת החינוך והיא היתה חיובית, גם ממשה אהרוני מהמל"ג. לא שמעתי דברים שקורים. לא שמעתי שהחליטו שלסטודנט שהחליט כתוצאה משירות מילואים לא להירשם לקורס, יש זכאות מבחינת שכר הלימוד. יש גם את הנושא הזה של המעונות. מגורים במעונות, שגם הם עולים כסף.

אז אני רוצה לעשות קצת סדר בנושאים של המישור האקדמי ויש גם את המישור הכלכלי. אלה שני המישורים המרכזיים שצריך לתת עליהם את התשובות.

מעבר לזה, נושא הפרסום שעלה פה הוא מאד מאד חשוב. הולך להיפתח גם מענה קולי בהתאחדות של 800 – 1 בשיתוף פעולה עם המל"ג. גם הוא, אני מניח, יחד עם המענה הקולי בתוך הקמפוסים, יכול לתת תשובה לעניין הזה, אבל מה שאני אומר עוד פעם: צריך להיערך לזה ולא ליצור מצב שבו אחרי שהסטודנט יחזור לקמפוס, אז יתחילו פתאום לחשוב: איפה תקצירי ההרצאות ואיך מוצאים את המתרגלים כדי שיעבירו את שיעורי החונכות. אלה דברים שצריכים לקרות.

מעבר לזה, בלי קשר למבצע הזה, כל הגורמים צריכים להבין שאנחנו עומדים בפתחה של תקופה חדשה שמצריכה להעביר שידרוג את כל המערכת. ואני אומר עוד פעם: שדרוג שהוא שונה. ואני בכוונה מדבר על המשאבים, כי אלה דברים שבדרך כלל נופלים בין הכסאות. אלה גם דברים שיעלו כסף וצריך לראות איך עושים אותם. לדוגמה: שיעורים מצולמים, שאני חושב שבחלק מהמקומות יש פתרונות לא רעים לנושא לסטודנט ששירת במילואים – אני יודע שבטכניון זה מפותח, בהרבה מקומות זה מפותח פחות וכדי לעשות שינוי בעניין הזה צריך גם את האמצעים וגם את הרצון.

עוד נקודה שצריך להתייחס אליה, זה הנושא של המכינות הקדם אקדמיות.
היו"ר זבולון אורלב
העליתי גם את זה.
ליאור שטרסברג
גם מבחינת הבגרויות וגם מבחינת המוסדות עצמם, שהרישום אליהם מן הסתם יתעכב.

בשורה האחרונה – ואני אגיד את זה בקצרה – אני חושב שכל המוסדות צריכים לתת את ההדגשה לאותם חיילים שמגיעים, שלא רק המוסד מעריך אותם ומחבק אותם ונותן להם להישאר באותו קו עם אותם סטודנטים שנשארו, אלא גם מוליך אותם צעד אחד קדימה. ויש פה הזדמנות אמיתית למוסדות – וגם לנו – לומר פה אמירה ערכית ומוסרית ממדרגה ראשונה וזה חשוב.

לכן גם העליתי – ואני יודע שזה משהו שבאוניברסיטת חיפה גם עשו אותו – את הנושא של שתי נקודות זיכוי אקדמיות לכל סטודנט ששירת מעל 21 יום. אני חושב שזו יוזמה חשובה.
נעמן גור
מעל 35 יום.
ליאור שטרסברג
לא, אני מדבר מעל 21 יום, כדי שזה יהיה גם יישומי.
מיכה רב
בחיפה זה מעל 35 יום.
ליאור שטרסברג
נכון, אבל אני מדבר על מעל 21 יום. אני חושב שזו אמירה ראויה, אין פה שום פגיעה ברמה האקדמית, אבל יש פה גם אמירה וגם טיפה טיפה הקלה לאותו סטודנט שעושה כל כך הרבה ימי מילואים והוא צריך אחר כך לחזור הביתה ולעשות את התואר.
היו"ר זבולון אורלב
זה רק באוניברסיטת חיפה? הייתי בטוח שזה בכל האוניברסיטאות.
ליאור שטרסברג
באוניברסיטת חיפה זה המקום היחיד שעושים את זה וגם הרשה לי לציין שבאוניברסיטת חיפה זה לא כל כך יישומי, כי מי שעושה מעל 35 יום, זה מג"דים - - -
אבי זמיר
35 יום בכל שנה זה לא ריאלי, השנה הזאת זה כנראה יהיה ריאלי.
ליאור שטרסברג
לכן אני חושב שיש פה איזושהי שעת כושר כדי לעשות את זה. זהו.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. עכשיו מערכת ההשכלה הגבוהה. לפני שאני נותן לנחמיה, עוד שאלה אחת: יש מערכת מלגות מאד מפותחת במערכת ההשכלה הגבוהה. השאלה שלי: האם לנוכח הגיוס הגדול, לא ראוי, כדי להקל גם כספית על אותם סטודנטים, להכניס כהוראת שעה כאחד מהקריטריונים למתן המלגות, את שירות המילואים. אם אני מתפרץ לדלת פתוחה, תאמרו לי. כי הנחת היסוד שלי היא שאם אותו סטודנט עבד והוא צריך עכשיו לחזור ללימודים, זה לא בדיוק מסתדר לו עם העבודה, למרות ששוב: יש תגמולים, ביטוח לאומי. אפשר להסיט בסדרי העדיפויות את מערכת המלגות ולתת, כהוראת שעה לתקופת המלחמה, יותר נקודות לעניין זה, על מנת שסטודנט ידע שיש לו לא רק עורף אקדמי, אלא גם במובן מסוים עורף כלכלי. עכשיו אנחנו בסוף שנה, אז בטח כבר גמרו את המלגות. אז אולי אפשר להקדים את המלגות של השנה הבאה ועוד כל מיני דברים שהם לא תוספת תקציב. אני, אם אפשר היה להוסיף תקציב הייתי שמח, אבל אני מכיר את המצב. לפחות לשנות סדרי עדיפויות בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה. שסטודנט ידע שיש לו גם עורף כלכלי.

בבקשה, נחמיה.
נחמיה לב-ציון
טוב. עוד במהלך חופשת חג הפסח, כשבעצם כל המדינה היתה סגורה – האוניברסיטאות היו סגורות – עמדתי בקשר עם ליאור וגיבשנו קו שבו אמרנו שההתאחדות עומדת בקשר עם הסטודנטים, אנחנו, ברגע שיחזרו לעבודה וללימודים – זה אומר באותו יום ראשון אחרי החג – הקמנו מה שקראנו "חדר מצב", שהמרכז שלו זה משה אהרוני. באותו יום הוצאנו מכתב לראשי המוסדות שבו אמרנו להם שכל המערכת צריכה להתגייס, רעננו להם את ההנחיות של ועדה שמונתה בזמנו, פעלה והגישה דו"ח, בראשות ניסן לימור, שהסטודנטים היו שותפים לה וקבענו שהנוהל צריך להיות, שכל סטודנט עומד קודם כל מול המוסד שלו, שצריך שיהיה בו מישהו שיטפל בנושא הסטודנטים. אם הוא לא מוצא סעד במוסד, הוא פונה אל התאחדות הסטודנטים, ההתאחדות מעבירה אלינו ואנחנו מטפלים בבעיה. מאז היו כבר גם פניות ישירות אלינו. אין לנו בעיה, אנחנו פרסמנו את מספרי הטלפון שלנו ואנחנו בהחלט נענה גם ישירות, אם כי חשבנו שהדרך הנכונה היא שקודם כל המוסד יפתור את הבעיות, אם לא אז ההתאחדות מרכזת את הבעיות ומעבירה אלינו.

היה לי גם קשר עם קצין מילואים ראשי שעדכנו אותו והוא עדכן אותי על השיחות שלו עם נשיאי האוניברסיטאות ואני חושב שיצרנו, בעצם, כבר עכשיו, מידה רבה של תיאום בין כל הגורמים: התאחדות הסטודנטים, צה"ל, המוסדות, מל"ג וות"ת.

אנחנו הכנו להבוקר – וזה יהיה לפרסום ביום ראשון – את עיקר השירותים הניתנים לסטודנטים המשרתים במילואים. המסמך עצמו הוא ארוך יותר, הוא מופיע עכשיו באינטרנט אצל קצין מילואים ראשי. אנחנו נפרסם אותו. החוברת שדובר פה עליה תהיה החוברת המלאה, של ארבעה-חמישה עמודים, אבל פה, בעמוד 1 קיצרנו את כל הדברים הרלוונטיים וכפי שאתם רואים זה קיצור השירותים, האחריות היא על המרצים ומזכירות החוגים. אנחנו חושבים שכל מזכירות חוג היא האחראית לתיאום והתיאום יעשה על ידי דיקן הסטודנטים או מי שמונה לכך. כל ההסדרים המפורטים על פי נהלי המוסד ואפשר שיעלו נושאים אחרים ובכולם יטפלו המוסדות באותה רוח אוהדת.

הפירוט עונה גם על שאלות שאתה שאלת. כל מי שהפסיד בחינה זכאי למועד בחינה נוסף -ופה לגבי מה שאמר ליאור – שיתקיים במועד מוקדם ככל שניתן. מי ששירת במילואים יוכל להגיש עבודות ותרגילים במועד יותר מאוחר, או אפילו לקבל פטור מהם או להגיש עבודה חלקית, הכל בתיאום.

מי שהפסיד מעבדות, סמינריונים, סדנאות, יוכל להשלים את החסר או לקבל פטור.

סטודנט לאחר שירות מילואים רשאי לפנות אל מורה המקצוע לבקש עזרה בהשלמת החומר ושיעורי עזר.

סטודנט ששירת במילואים יקבל תלושי צילום. הוא יקבל ללא תשלום כל תקצירי ההרצאות והקלטות. המוסדות יערכו להכין מאגר. הודענו להם, שלחנו להם עוד מכתב וביקשנו שיתחילו להכין את המאגר.
פה עניין שכר הלימוד הנוסף
סטודנט שבגלל שירות מילואים הפסיק את לימודיו בקורס לא יחויב בשכר לימוד נוסף.

עוד שאלה שהעלה ליאור – מי שהפסיק או נעדר מקורס המהווה "דרישה מוקדמת" יוכל ללמוד את הקורס הבא במעמד "על תנאי".

לגבי ההרשמה בקורסים, אז קודם כל מזכירויות התלמידים ישאירו תמיד מקומות פנויים.

ולבסוף – לשאלה האחרונה שלך – סטודנט שמשרת במילואים בפועל, יהיה זכאי לנקודות זכות לצורך בחינת זכאותו לקבלת מלגות ומעונות.
היו"ר זבולון אורלב
מה הסטטוס של המסמך הזה?
נחמיה לב-ציון
המסמך הזה הוכן על ידי ועדה של ות"ת בראשות המנכ"ל, הסתדרות הסטודנטים, הועבר לכל המוסדות והמוסדות קיבלו עליהם לקיים אותו. כמובן, כל אחד מקיים אותו בהתאם לנוהלים, להסדרים האקדמיים שלו. אנחנו מקווים – ואולי נעמן יגיד משהו אחר כך - - -
היו"ר זבולון אורלב
כלומר לא יכולה להיות מציאות שמוסד יאמר: תשמעו, זה מסמך של נחמיה לב-ציון, לנו יש חופש אקדמי, אנחנו לא - - -
נחמיה לב-ציון
הוא יכול להגיד שבעניין כזה או אחר לא, אבל תכף אני אגיד משהו בעניין המשמעות התקציבית של זה. אני מיד אומר משהו לגבי המשמעות התקציבית.

אגב, יש כמה נושאים שלא מכוסים פה. עניין הפסיכומטרי – כיוון שזה לא בסמכותנו, אבל אני חושב שור"ה כן יכולה לומר משהו, כי ור"ה היא הבעלים בעצם, הוועד המנהל - - -
היו"ר זבולון אורלב
יש פה נציג ור"ה.
נחמיה לב-ציון
לכן אני אומר שנעמן יוכל להתיחס לזה. לנו אין שום סמכות לגבי הפסיכומטרי, אבל לור"ה יש. כנ"ל לגבי תהליכי קבלה. אני מציע שאם נעמן יוכל, יאמר משהו בנושא הזה.

עכשיו אני רוצה להגיד לגבי תקציבים. החל מתשס"ג – אבל זה יורץ כבר בתשס"ב – אנחנו הכנסנו מרכיב חדש לתקצוב והוא מרכיב איכות, שכולל שלושה מרכיבים: איכות ההוראה, איכות השירות לסטודנט ואיכות הניהול. המוסדות קיבלו הרצה של זה. היום אנחנו כבר במצב מאד מתקדם. בכוונה יש סעיף מיוחד בשירות לסטודנט לאוכלוסיות מיוחדות שבהן יש דגש מיוחד על שירות מילואים. הניקוד יהיה גבוה מאד וכל ניקוד יהיה שווה מיליוני שקלים. כלומר: מוסדות שלא יעמדו או לא ימצו את כל יכולתם בתחום הזה – ולא אכפת לנו אם הם יהיו תחת החופש האקדמי או לא, זה כבר עניינם – פשוט יפסידו כספים. כי יהיה סכום מיוחד של הרבה עשרות מיליוני שקלים שמיועד למימון תקציב האיכות ואוניברסיטאות או מוסדות אחרים, שלא ימצו את כל יכולתם פשוט לא יקבלו את מלוא הניקוד ולא לקבל את מלוא הניקוד פירושו פשוט להפסיד הרבה מיליוני שקלים.

לכן אנחנו, במקום לקבל חשבונות – בהתייחס למה שנאמר פה לגבי משאבים – ולהגיד: צילמתי קורסים. אחרי שקיבלתי עשרות מיליוני שקלים, אבקש עוד עשרת אלפים שקל בעד צילומים או בעד דברים כאלה – אנחנו לא מוכנים להתעסק עם זה. לעומת זאת, בתקצוב האיכות שיהיה משמעותי מאד, מוסדות שלא יעמדו בקריטריונים ולא יעשו את המאמץ המירבי, ימצאו את עצמם בנזק כספי והם יודעים את זה. לכן אני לא רואה את זה כסנקציה, אני רואה את זה כעידוד. זו לא סנקציה, זו דרך לעודד את כל המוסדות לעשות את מירב המאמצים.
היו"ר זבולון אורלב
זולת העניין הכספי אין דרך, בכל זאת, להביא את המוסדות להשכלה גבוהה לקבל את הנייר הזה? – אני בטוח, אגב, שכולם בסדר גמור. אני שואל רק לגבי אותם חריגים.
ליאור שטרסברג
דרך אגב, יש גם מכללות לא מתוקצבות.
היו"ר זבולון אורלב
כן. תכף נדבר גם עליהן. אני שואל אם אין דרך נוספת – זולת עניין התקצוב לתשס"ג – להביא את המוסדות לכך שהם יפעלו על פי המסמך הזה.
נחמיה לב-ציון
הם יפעלו, מפני שאנחנו עכשיו, כדי לתקצב את תשס"ג, מקבלים את הדיווחים במהלך תשס"ב. לכן מה שהם יעשו בשבועות האלה, ישפיע על התקצוב של תשס"ג.

אני רוצה להגיד משהו לגבי המוסדות הלא מתוקצבים. אין כספים נוספים בשביל האיכות. זה לא שפתאום מדינת ישראל – ואתה יודע טוב מאד את זה, אדוני היושב ראש – מעבירה לנו עוד כספים. מה שעשינו, לקחנו מהתקציב שהאוניברסיטאות מקבלות כמה עשרות מיליוני שקלים, הגדרנו אותם מחדש כתקצוב עבור איכות והאוניברסיטאות צריכות לעשות את המאמץ לקבל את זה חזרה על ידי תפקוד. כלומר: זה לא כסף נוסף שיעבור למוסדות. לכן רמזתי שבמקרה הרע הם יכולים להפסיד אותו. צריכה להיות מוטיבציה גבוהה כדי לקבל את הכסף הזה חזרה. לכן, לא יהיה פה שום כסף נוסף לעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
שאלה מנדנדת נוספת בסוגייה הזאת: האם ישבתם עם ראשי ור"ה, או שזה רק עובר במסמכים?
נחמיה לב-ציון
על מה?
היו"ר זבולון אורלב
על הסוגייה הזאת. האם היתה פגישה עם ראשי ור"ה? ישבו עם הנשיאים, ישבו עם הרקטורים?
נחמיה לב-ציון
על התוכנית הזאת?
היו"ר זבולון אורלב
כן. האם הם מודעים? האם התקיים איזה דיון, או ששולחים להם את זה בפקס וזהו.
נחמיה לב-ציון
התוכנית הזאת היא לא חדשה. התוכנית הזאת יצאה – מתי?
משה אהרוני
ביולי 2001.
ליאור שטרסברג
זה לא אומר שהיא בוצעה. יצאה – נכון. היו בעיות ביישום שלה. היתה רוח טובה, אבל היו בעיות ביישום.
היו"ר זבולון אורלב
ולגבי הדברים הנוספים?
ליאור שטרסברג
עכשיו זה מצב חדש.
היו"ר זבולון אורלב
אני הגשתי הצעות חוק שלצערנו - - -
נחמיה לב-ציון
ליאור, לא ידענו שהמבחן האמיתי יהיה כל כך קרוב ובהיקף הזה. נצטרך לעמוד במבחן. עוד מעט נעמן יאמר את דברו, אתם רואים במודעות שהמוסדות מפרסמים בעיתונים, מלא אופטימיות, מלא חום - - -
היו"ר זבולון אורלב
נכון.
נחמיה לב-ציון
ואני סומך עליהם. תראו, זה בסך הכל הסטודנטים שלהם - - -
היו"ר זבולון אורלב
נכון, השאלות הן לגבי היוצאים מן הכלל. אין לי ספק שלגבי הכלל זה נכון.

היתה עוד שאלה, אם תרשה.
נחמיה לב-ציון
בבקשה.
אריאל היינמן
אני רק רציתי להציג את הדברים על השולחן. המסמך הזה, שמהווה תקציר של מסמך רחב יותר, הוא – נגדיר את זה בצורה פשוטה – המלצה בלבד. כלומר: אף אחד לא התחייב לקיים אותו. ישנם מוסדות שמקיימים יותר ממה שכתוב כאן וישנם מוסדות שמקיימים פחות ממה שמצוי כאן.
היו"ר זבולון אורלב
אתה יכול לומר לי מי? אתה יכול לומר לי מי מקיים פחות ממה שכתוב פה?
אריאל היינמן
עזוב, אם אני אגיד לך - - -
היו"ר זבולון אורלב
מה זה עזוב? מי יגיד לי?
אריאל היינמן
יגיד לך יושב ראש התאחדות הסטודנטים.
ליאור שטרסברג
יש מקרים ספציפים בהמון מוסדות שלא קורים. אין מוסד שזה לא מקוים בו לחלוטין, וגם אין, להערכתי, מוסד שמקיים את הכל במאה אחוז.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה היא אם יש מוסדות שהם פתולוגיים שיטתיים בסוגיה הזאת.
ליאור שטרסברג
לא.
נחמיה לב-ציון
לא. אני תכף אגיד. אני אענה על השאלה של אריאל.
אריאל היינמן
לכן צריך לשים את זה על השולחן במובן הזה, שזה סוכם באיזושהי ועדה שהיתה, ניתן כהמלצה וכל אוניברסיטה – ואני נפגשתי עם חלק מהנציגים – אומרת: את הסעיף הזה, את זה, אני לא חושב שנכון ליישם. וברגע שהוא חושב את זה, אז זה המצב - - -
היו"ר זבולון אורלב
ליאור, מה שאני מציע: תאספו את המקרים האלה. הוא לובש מדים אז הוא לא רוצה, סליחה על הביטוי, להלשין. אבל זה תפקידך. בוא נביא אותם. נביא את ראשי המוסדות ונדבר ונשאל למה אוניברסיטה ספציפית אומרת שסעיף ספציפי לא יכולים לקיים. בשביל זה אנחנו קיימים. תאסוף את זה.
אריאל היינמן
כמה מהם יגידו לך את זה פה ליד השולחן?
נחמיה לב-ציון
לא, לא. תראו, המצב הוא פשוט. אריאל צודק שזו המלצה, מסיבה פשוטה, שהסמכות לעשות את כל זה על פי החוק היא בידי המוסדות ואין אף אחד שיכול לאכוף עליהם. יש חופש אקדמי ואנחנו רוצים לכבד אותו גם היום. אלא מאי? לנו – ועכשיו אני מדבר כות"ת, לא כמל"ג – לנו יש המכשיר הכספי, התקציבי. ואנחנו מתכוונים להשתמש בו על מנת להבטיח שכיוון שאנחנו נותנים לזה עדיפות עליונה וחשיבות, המוסדות ידעו את זה ונזכיר להם את זה שוב בימים אלה, כי ות"ת אישרה את מודל האיכות סופית לפני שבועיים. אנחנו היום מוציאים להם את זה - - - והם ידעו שלא לקיים את הדברים האלה, יהיה לזה מחיר.
ליאור שטרסברג
נחמיה, אם אפשר שניה? למשל, קח את הדוגמה של – ואני אומר את הדברים על השולחן – מערך של שיעורים מצולמים, שזה דבר שמופיע בדו"ח. מעבר לטכניון, ששם באמת מפותחים בנושא הזה, אף מוסד לא ממש מסודר עם הצילומים. יש מקומות שיש, אבל זה לא בצורה מלאה. בשביל זה צריך את המשאבים כדי לעשות את זה.
נחמיה לב-ציון
לא, לא. שום משאבים. לטכניון אין יותר משאבים.
ליאור שטרסברג
אבל הטכניון השקיע בזה לאורך שנים והיום יש מאגר.
נחמיה לב-ציון
ליאור, הטכניון יקבל את מקסימום הנקודות בסעיף הזה ולכן יקבל יותר כסף ואוניברסיטה אחרת תקבל או מינימום או משהו באמצע, לפי מה שהיא עשתה בנושא הזה ופעם הבאה היא תראה שכדאי לה לעשות יותר.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. אני אתן תכף את רשות הדיבור לנציגי המוסדות, אני רק רוצה לתת קודם לאהרוני להשלים, בבקשה.
משה אהרוני
מילה אחת. אחת המטרות שלשמן הוקם אותו צוות ניהול שליאור הזכיר אותו, צוות יישום, שבו יהיו נציגים של מכללות, מכללות לא מתוקצבות, אוניברסיטאות, הצבא, הסטודנטים וכולי, הוא באמת ללוות בזמן אמת את המימוש של כל הדבר הזה. ללמוד מהשטח איזה בעיות יש כאשר הם יחזרו. אנחנו, אצלנו, הקמנו כבר את חדר המצב שנחמיה הזכיר ומתקבלות, אמנם עדיין לא מבול של פניות, אבל מטפטפות, ככה. ואני למדתי כבר – ואני מדבר אישית עם סטודנטים ועם הורים של סטודנטים – שיש סוגים שונים של בעיות ושאלות, בנושא תשלומים, בנושא קורסים, בחינות, הזכרת את נושא הפצועים. נלמד את כל הנושא של מה חריג, מה לא חריג, איזה סוגים שונים של בעיות מתעוררות ונלווה את כל הנושא הזה. אנחנו למעשה, עכשיו, בפעם הראשונה נתקלים בזמן אמת בדבר הזה מעבר למסמכים ולהנחיות. לכן, באותו צוות יישום אנחנו נלווה את כל המימוש של זה.
היו"ר זבולון אורלב
אומרים לך כבר: יש בעיה של המעונות. יש לך בעיה של בחינות משנה בתואר שני.
נחמיה לב-ציון
אתה מעלה את זה כבר בשאלה תיאורטית.
היו"ר זבולון אורלב
לא. שאלה מעשית.
נחמיה לב-ציון
מי? באיזו אוניברסיטה? באיזה מקום? באיזו בחינה. אם זה לא טופל במוסד - - - קודם כל זה צריך להיות מטופל במוסד.
משה אהרוני
ניקח את הפרטים ואת המוסדות. אנחנו בקשר עם הדיקנים של כל מוסד, עם הפקולטאות וכולי ונראה איך מגבשים פתרונות לכל הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
כן, אבל יש נושאים שפה יש להם קווים מנחים לפתרון ויש נושאים שאין פה קווים מנחים לפתרון.
נחמיה לב-ציון
אבל נטפל בהם באותה רוח. יש פה רוח. תראה, זבולון. המסמך הזה משקף רוח של דברים. אם יש עוד בעיה טכנית שלא חשבנו עליה – ולא יכולנו לחשוב על הכל – אני כותב פה: "אפשר שיעלו נושאים אחרים ובכולם יטפלו המוסדות באותה רוח אוהדת". כלומר, נגיד שהשמטנו איזה מקרה ספציפי במקום מסוים. ההנחיות האלה נותנות את הקו. פטורים, לדחות, עזרה לסטודנט, להעמיד לרשותו חומר, כל הדברים האלה. כל מה שיעלה זה – שוב אני אומר: הפניה הראשונה צריכה להיות למוסד והמוסד צריך לפתור את הבעיה ואני מקווה שברוב המקרים זה יגמר ברמת המוסד. אם לא – יפנו להתאחדות הסטודנטים. התאחדות הסטודנטים תעמוד בקשר אתנו ויחד נפתור את הבעיה.
היו"ר זבולון אורלב
במסמך שאתם הולכים להפיץ, יש את כל הטלפונים גם לאן הסטודנטים יפנו?
נחמיה לב-ציון
יהיו. יהיו, עד יום ראשון.
היו"ר זבולון אורלב
חדר מצב, התאחדות, קווים ירוקים וכולי?
נחמיה לב-ציון
כן, כן. אולי אפילו של כל המוסדות, אם נקבל.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת היישום שאתה מרכז אותה, היא יושבת ביום קבוע, שעה קבועה, או קודם צוברת בעיות? מה שיטת העבודה של ועדת היישום?
משה אהרוני
הוחלט על הקמתה רק בשבוע שעבר. אני מקווה שבשבוע הבא נכנס אותה ונתחיל.
ליאור שטרסברג
עבר כבר שבוע. אין פה יותר מדי זמן.
היו"ר זבולון אורלב
יש מועד?
משה אהרוני
עדיין לא, אבל יהיה.
היו"ר זבולון אורלב
עדיין לא. אז ניסו לעבוד עלי. אמרו לי: תדחה את הישיבה כי ועדת היישום יושבת ביום ראשון. פנה אלי מישהו מהצמרות ואמר לי: אולי כדאי לדחות, אני מבקש ממך לדחות, כי רק עכשיו היתה ישיבה וועדת היישום עוד לא ישבה. אמרתי: יש מועד? אמרו לי: כן. יום ראשון. אז אין ישיבה ביום ראשון. טוב.
אבי זמיר
היתה הבנה שהיא מתקיימת בתחילת שבוע הבא.
היו"ר זבולון אורלב
היתה הבנה? אוקי, אבל היא לא תתקיים. היום יום חמישי, אם לא תיאמו ליום ראשון, אז היא לא תתקיים.
נחמיה לב-ציון
אני לא מאמין שהבעיה היא ישיבה. הבעיה היא לטפל בבעיות כשהן עולות.
היו"ר זבולון אורלב
פרופסור לב-ציון, בוא נאמר ככה: ברור לי לגמרי שיש באמת רוח מאד טובה. ברור לי לגמרי שיש רצון מאד מאד טוב. אני מרגיש את זה ואין ספק, זה ברור לחלוטין. כל הבעיה, כפי שהחברים אומרים, גם מהתאחדות הסטודנטים וגם בצה"ל, זה מבחן היישום ברמת הפרט עד הסטודנט האחרון בקורס האחרון. עם זה, אנחנו כבר יודעים מהסבב הראשון, שיש בעיות. המבחן הוא כאן כי המסמך הזה הוא מסמך של המלצות ועל כל היתרונות ועל כל החסרונות שלו. מודל התקצוב עדיין לא יצא ועד שיפנימו אותו וכדומה וגם כשזה מגיע למנכ"ל האוניברסיטה או לנשיא, עד שהוא מעביר את זה במוסד שלו – כולנו יודעים. אוניברסיטה זה גוף גדול – זה גם לוקח זמן עד שהוא אוסף את הגופים שלו, אני לא יודע לאיזה גופים הוא בדיוק מעביר ועד שזה מגיע לחוגים ולקורסים ולפקולטאות השונות, זה הכל לוקח זמן. בינתיים הסטודנט מוטרד. הוא עושה תואר שני והוא איבד את מועד הבחינה. בינתיים הוא לא יודע מה לעשות, הוא יקבל מלגה או לא יקבל מלגה. הוא לא יודע אם הוא נשאר במעונות או לא. זה לא צריך להיות הסטודנט הפרטי באוניברסיטה מסוימת. וכבר עכשיו ברור שכל הבעיות פה מחריפות לאור מה שאמר תת אלוף זמיר, שה-27 יום האלה הם מעבר לגרף.
נחמיה לב-ציון
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו תחשוב תיאורטית על סטודנט שעושה באותו סמסטר גם 27 יום וגם 21 יום. ויהיו כאלה מקרים, אין לי שום ספק. בתוך ה-4000, אני לא יודע אם זה יהיה כמה מאות או כמה עשרות, בוודאי יעשו את הדבר הזה.

עכשיו כולם יודעים שבמלחמה יש נפגעים, אז למה לא מתייחסים לפצועים? למה מחכים? שפצוע יפנה? למה אין הנחיה ביחס לנפגעים? אני מרגיש שיש רצון טוב, אני באמת מרגיש את זה, אין לי ביטחון שהוא הולך להיות מיושם.
רחמים מלול
המסמך הזה חובר לא בשעת חירום.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר, אבל כמו שקראו לחיילים בצו 8, אפשר לקרוא גם לעצמנו בצו 8. גם אנחנו צריכים לראות את עצמנו מגויסים אזרחית בצו 8 כדי לפתור את הבעיות.

נעמן, בבקשה. רבותי, אני מבקש. מנכ"ל ור"ה.
נעמן גור
רוב הדברים נאמרו, אני רק רוצה להשלים כמה דברים בקשר לכמה דברים שנשאלו וגם לא לכל הדברים יש לי תשובות, אני חייב להגיד. זה חלק מהמערכת.

על כל פנים, אין ספק שהנכונות קיימת והרצון הטוב קיים. בשיחות שהיו לי בשבועיים האחרונים עם כל דיקני הסטודנטים בכל האוניברסיטאות, קיבלתי תמונה מאד מאד חיובית של ההיערכות של האוניברסיטאות לקראת המצב הזה. מה שנעשה בשטח על מנת באמת למנוע אפשרויות של בעיות בעתיד, זה שהפעם ישנה הערכות מסודרת של האוניברסיטאות בהרבה מאד תחומים. א', הקו הפתוח. דבר שני – אתרים באינטרנט שכל אוניברסיטה פתחה, שיעמדו לרשות אנשי המילואים. דבר שלישי – אנשי קשר מיוחדים. ברוב הפקולטות, ברוב החוגים, מונו אנשי קשר מיוחדים שאמורים לטפל בפניות אישיות של הסטודנט ברגע שהוא יגיע ויחזור ללימודים, ברמה של החוג, עם מעורבות של הרקטור או דיקן הסטודנטים, במידה וזה לא נפתר ברמה הזאת, הערכות מראש בצורה מוגברת לצילום, הכנסת תקציבים, תקלוט – הקלטה של שיעורים והערכות לקראת מתן של שיעורי עזר ותמיכה לאלה שחוזרים וצריכים להשלים שיעורים.

כל הדברים האלה שאמורים להיעשות כפעולה מראש, על מנת שסטודנט, לכשיגיע בסופו של דבר בחזרה ללימודים, לא יפגע.
היו"ר זבולון אורלב
מה תעשה אם אני אצלצל אליך ואגיד לך: שמע, מתלונן סטודנט באוניברסיטה מסוימת שבפקולטה מסוימת לא מצלמים חומר. אין תקצירי שיעורים. אין תקצירי שיעורים.
נעמן גור
הם יצטרכו להיערך לבצע שם תקצירים. אני אומר: כרגע נעשתה הערכות בכל האוניברסיטאות, בצורה מאד מאד רחבה, בצורה יזומה על ידי החוגים, מאתרים סטודנטים מתאימים שיכתבו את התקצירים, מצלמים אותם, הם יעמדו בספריות, ברור שיחולקו חינם. זאת אומרת: נעשית פעילות יזומה על מנת למנוע אפשרויות כאלה. זה שיכסו במאה אחוז את העניין, שלא יקרה לגמרי? עוד פעם – כיוון שמדובר כאן בפיזור גדול מאד של סטודנטים, בתחומים מאד מאד רחבים, צריכים להשקיע השקעות אדירות הרי, כדי לבוא ולבצע בכל ההרצאות שניתנות בקמפוס, כשאנחנו לא יודעים את ההתפלגות של הסטודנטים המשרתים עדיין בצורה מלאה. זאת בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
מה פירוש? אוניברסיטה לא יודעת מי גויס אצלה?
קריאות
לא. לא.
אריאל היינמן
לא. אין להם את הפרטים.
היו"ר זבולון אורלב
צה"ל לא יכול לעזור להם?
אריאל היינמן
יש בעיה בעניין הזה. אני קיבלתי כבר יותר מפניה אחת. הבעיה היא שצריכים להיות זהירים מאד במתן מידע בגלל עניין של חופש לכל אדם - - -
קריאה
צנעת הפרט.
אריאל היינמן
כי אתה מעביר פה מידע לאוניברסיטה מי משרת במילואים. יכול להיות שאחד הסטודנטים יגיד: אני לא רוצה שידעו.
היו"ר זבולון אורלב
למה שלא תשאל אותו בגיוס?
אבי זמיר
כשאנחנו מדברים על העברת קובץ מסודר בפתיחת כל שנה, להעביר מסודר – את זה אנחנו לא יכולים לעשות.
היו"ר זבולון אורלב
מה שהוא אומר, זה שיש באוניברסיטאות, אני מניח – קודם כל, יש אלפי מרצים, אז יש גם אלפי קורסים - אז מה שהוא אומר: אל תצפה ממני שאני עכשיו בכל הקורסים, בכל השנים, בכל הרמות. אתחיל לעשות תקצירים. יש פה הרי איזה חוסר הגיון.
יעקב אפק
נכון. זה לא מעשי.
היו"ר זבולון אורלב
לו, עכשיו, בצו 8, היה מידע לאוניברסיטה איזה סטודנטים גויסו, באיזה קורסים, מיד עכשיו בפתיחת שנת הלימודים, היו יכולים גם - - -
נחמיה לב-ציון
לא, זה יהיה קשה. זה לא יעבוד, זבולון. אני מציע עוד דבר אחד. אני פונה פה לליאור. תראו, יש סטודנטים בשטח ואני מציע מאד להתאחדות דרך הארגונים, לידע את הסטודנטים, שהם יבטיחו שבקורס מרכזי, מעל שלושים או ארבעים – כי הרי גם פה יש סיכוי של אחוזים, שבקורס של מעל לשלושים או ארבעים יהיה יותר סיכוי שיהיו סטודנטים במילואים. ואני חושב שאתם צריכים לבקש מהסטודנטים – לא אלה שגויסו, אלא אלה שבקמפוס – שהם יהיו אלה שיאירו את עיני הארגון, הדיקן, המחלקות, שהנה, יש קורס מרכזי - - -
ליאור שטרסברג
אנחנו, באתרים של אגודות הסטודנטים, יש לנו רישום. או דרך חברים או דרך הסטודנטים עצמם שרושמים את העניין הזה. אנחנו עושים את זה, זה עוזר, אבל זו לא תמונה כוללת.
היו"ר זבולון אורלב
מה העצה שלך?
ליאור שטרסברג
צריך להקפיד שהסטודנט, כשהוא מגיע לצבא, הוא באמת רושם את האוניברסיטה והקורס.
נעמן גור
אמרתי: אמורה להיתפר חליפה אישית ברמה של הפרט.

השורה התחתונה היא שהמגמה היא בכל האוניברסיטאות, שימצא פתרון ברמת הפרט לכל סטודנט שמשרת.
נחמיה לב-ציון
אני רק רוצה להציע הצעה אופרטיבית. אי אפשר לרוץ אחרי סטודנטים ולאתר מי גויס ובאיזה קורסים הוא לומד. לכן אני חושב שההנחיה צריכה להיות לאוניברסיטאות ולמוסדות לקבוע קורס – צריך להחליט – מעל שלושים סטודנטים, זה נחשב קורס מרכזי, ארבעים, חמישים, צריך להחליט משהו. כי הסיכוי שיש שם סטודנטים במילואים הוא יותר גבוה מאשר קורס שיש בו עשרה סטודנטים. ולעשרה סטודנטים אפשר למצוא דרך אחרת לעזור. אבל בקורסים גדולים – אפשר לעשות אוטומטית. לכן, בין אם יודעים היום שיש שניים או שלושה סטודנטים בקורס או לא, צריך לעשות כך. אחרת זו תהיה אופרציה: סטודנטים משתחררים, אחרים מתגייסים. צריך לקבוע שכל קורס מרכזי ממספר סטודנטים מסוים צריך שיהיו בו תקצירים.
היו"ר זבולון אורלב
גם אתם צריכים להודיע לסטודנטים, שכמו שכל אדם מגויס מודיע למקום העבודה שלו, גם פה. סטודנט צריך להודיע לדיקן, למרצה, לאגודה. אני חושב שפה בהחלט יש מקום לעשות זאת. אני מקבל את זה שהמערכת שלהם לא מסוגלת להתמודד עם זה. יותר קל לסטודנט. הוא צריך לקבל על עצמו להודיע.
נחמיה לב-ציון
צריך, בכל הקורסים ממספר סטודנטים מסוים, להכין תקצירים. זה קודם כל. לעולם לא תהיה בטוח שאם תעשה רק איפה שקיבלת את ההודעה – גם עד שתקבל את ההודעה יעברו שבועיים.
היו"ר זבולון אורלב
נכון.
נחמיה לב-ציון
מוכרחים בשתי השיטות.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. סיימת, אהרוני?
משה אהרוני
רק עוד מילה אחת: בדו"ח שהוצאנו ביולי 2001 - עדיין לא חשבנו על צו 8 אז – בפירוש נאמר שהסטודנטים, שבועיים לפני שהם יוצאים למילואים, יודיעו למזכירויות החוגים, על מנת שיוכלו להיערך וכולי.
נחמיה לב-ציון
הפעם זה יהיה קשה.
ליאור שטרסברג
אם החוזר הזה היה מקוים, זה גם היה טוב.
היו"ר זבולון אורלב
תראה ליאור, מה שלא מקוים, מה שאנחנו מאד רוצים, זה שתעביר פניות ואנחנו נשמח לטפל בהן. אתה יודע שאנחנו יודעים להיות נודניקים רציניים מאד בסוגיה הזאת.

טוב. אני מציע שעכשיו הדיקנים ידברו. פרופסור אלון גני מהטכניון, בבקשה. הניחו על שולחננו גם מסמך של הטכניון.
אלון גני
בעצם נאמרו פה רוב הדברים. יש המון רצון טוב והבעיה של יישום היא לא כל כך בעיה שמישהו לא רוצה ליישם. יכול להיות שיהיו איזשהן תקלות ביישום, אבל זו כמובן לא הכוונה. הכוונה היא לעשות את המקסימום למשרתים במילואים. הטכניון, בעניין הזה, לא חיכה דווקא לצווי 8. אני חושב שאפשר להתבסס על המערך הקיים של תמיכה וסיוע לאנשים שמשרתים במילואים, שנמצא כבר שנים ומתעדכן ומשתפר כל הזמן. לקראת המצב הנוכחי תגברנו קצת את הדברים והוספנו דברים שלא היו קיימים קודם, אבל סך הכל, יש כמה דברים שרציתי כן לומר.

יש נושאים שהם קשורים לתקציבים וכפי שאני מבין, הם יהיו בעיקר תקציבים פנימיים של האוניברסיטאות. מודל איכות השירות הוא בעצם בעיקרו מקל ולא גזר. כלומר: אם תהיו בסדר, תקבלו את מה שקיבלתם גם קודם. אם לא – תקבלו פחות. זה טוב, אבל זה לא באמת עונה על צרכים חדשים ואני חושב שהבהרתם את זה בצורה די ברורה.

לדוגמה, המקרים של שיעורי עזר מיוחדים, של חונכות, ידרשו עוד תקציבים. כפי שאני רואה את זה היום, התקציבים יבואו - - -
היו"ר זבולון אורלב
אין סיכוי שתקבלו. תראה, בעת שכזאת, גם במערכת האזרחית - - -
אלון גני
כן, כן. אני אומר. אני רק מבהיר את העניין.
היו"ר זבולון אורלב
אז הטכניון צריך לדחות פרוייקט שהוא חשב שזה מאד חשוב ועכשיו זה פרוייקט צווי 8. אין ברירה.
אלון גני
ואכן, מהנשיא ומטה הדברים מוקרנים בצורה ברורה. אמרו: תגברו כמה שאתם צריכים, אנחנו נמצא את הכסף. זה המצב היום.
היו"ר זבולון אורלב
מאה אחוז. ככה צריך. יפה.
אלון גני
עכשיו, אני אוסיף אולי כמה דברים, כיוון שעולים פה כל מיני נושאים. אני רוצה רק לומר שיש פה כמה דברים עקרוניים. הם יפים, אבל לא כל מוסד יקבל אותם. לדוגמה, לתת נקודות אקדמיות עבור שירות במילואים – בטכניון יש התנגדות עקרונית לעניין הזה. לכן אני אומר: לא צריך לנפנף בזה שמישהו מיטיב עם המילואימניקים בצורה כזאת, שנראית עקרונית – לטכניון, למשל – לא נכונה. אגב, גם לגבי סטודנטים זה לא תמיד דבר נכון, כי אותן שתי נקודות נגרעות מנקודות ספורט שהם אולי היו מקבלים מאה עבורם. כך הם לא יקבלו - - - זה לא תמיד דבר טוב.
היו"ר זבולון אורלב
אתה יכול לאפשר לסטודנט לבחור. הוא רץ על הג'בלאות. הוא עשה ספורט מספיק.
ליאור שטרסברג
הוא בא להקל עליו. זאת הכוונה.
אלון גני
אני אומר שזה מסר. הטכניון רואה בכל סיוע דבר נכון, לא רואה כדבר נכון מתן פטורים אקדמיים. זו עובדה.
היו"ר זבולון אורלב
האפשרות במקום שתי נקודות ספורט לתת שתי נקודות על שירות במילואים, אתה רואה בזה הקלה אקדמית? איזה אקדמית יש בזה – סליחה על ההתערבות האקדמית שלי – איזה אקדמיה יש לבוגר טכניון משתי נקודות ספורט?
אלון גני
טוב, בספורט ראו משהו שהוא נחשב כחלק מנפש בריאה בגוף בריא - - -
היו"ר זבולון אורלב
ושירות במילואים לא? זה יותר?
אלון גני
שוב, אני אמרתי עוד פעם - - -
היו"ר זבולון אורלב
תראה, אתה מציג את זה – אפשר להגיד לא, אבל אתה עוטף את זה – כאילו זו איזשהי פגיעה אקדמית. אז קודם כל, לעצמי אני אומר: אין בזה שום פגיעה אקדמית. מישהו צריך לשכנע אותי למה שירות במילואים שעושה עכשיו מ"פ, זה פחות משתי נקודות הספורט שלו. מישהו צריך להסביר לי את הדבר הזה.
אלון גני
אז בוא נאמר ככה: אישית, אנחנו יכולים להסכים. אני אומר מתוך מה שאני יודע, שהטכניון רואה בזה משהו עקרוני והוא לא - - -
ליאור שטרסברג
עכשיו יש מצב חדש במדינה, אז אולי נשקשק טיפה את העניינים ונשנה את הדברים קצת. זו לא בושה.
אלון גני
תמיד יש מצבים שונים והיו מצבים עוד יותר שונים מהיום.
היו"ר זבולון אורלב
לא. מאז מלחמת יום כיפור לא נקראו חיילים בהיקף כזה בצו 8.
אריאל היינמן
שלום הגליל.
היו"ר זבולון אורלב
לא בצו 8.
אריאל היינמן
כן. ודאי.
קריאות
· - -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, טעיתי. אני פשוט נקראתי לא בצו 8. אז טעיתי: עשרים שנה לא קראו בצה"ל עם צו 8. בכל זאת, פעם בעשרים שנה אפשר לעשות הוראת שעה.
אלון גני
עוד פעם: אני אומר שלא יובן לא נכון. יהיו דעות לכאן ולכאן. יש דברים שבמוסדות מסוימים נראים יותר כעקרוניים וצריכים להתייחס אליהם.
היו"ר זבולון אורלב
כן, אבל תחשוב – סליחה שאני מנדנד לך, אבל תחשוב על הסטודנט בטכניון.
נחמיה לב-ציון
גם בטכניון, אם תמקד את זה על ספורט, אז אולי כן.
היו"ר זבולון אורלב
הוא עכשיו חזר אחרי 27 יום ואחרי 21 יום, הוא יחזור מהמילואים לטכניון והוא עכשיו – סליחה על הביטוי – צריך להמשיך הלאה את הספורט שלו במקום להשלים את החומר. אין בזה היגיון.
ליאור שטרסברג
זה עומס לא סביר.
אלון גני
בדרך כלל זה לא היה במקום ספורט, זה היה במקום נקודות חופשיות. אז אני אומר עוד פעם: הדברים יכולים לעלות ואפשר לדון בהם ואם זה עושה נורא טוב, יכול להיות שיעשו את זה.

אותו דבר לגבי מלגות ישירות. זה, אגב, הדבר הקל ביותר שאפשר לעשות, להגיד: כל מי ששירת במילואים, יקבל 1000 – 1500 ₪ ואנחנו מרגישים טוב ופטורים מכל דבר אחר. זה דבר נהדר, אבל על מי זה יוחל? רק על צווי 8? כל מילואים?
נחמיה לב-ציון
לא הציעו את זה. הציעו שזה יוסיף נקודות לזכאות שלו.
היו"ר זבולון אורלב
כל יום מילואים נקודה. מה אתה רוצה? עשה 48 ימים קיבל ניקוד.
אריאל היינמן
גמר את התואר.
היו"ר זבולון אורלב
לא. למלגות. למלגות. מה הבעיה?
אלון גני
אז לעניין זה אני רוצה לומר שהדבר הזה כבר מובנה בשיטת הקריטריונים למעונות אצלנו וגם למלגות, מזה הרבה זמן.
נחמיה לב-ציון
נהדר.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מציעים עכשיו להעצים את זה. אולי, כהוראת שעה, להכפיל את הניקוד.
נחמיה לב-ציון
לא, אם עושים את זה – עושים את זה.
אלון גני
בצורה שזה הופיע בעיתון - - -
היו"ר זבולון אורלב
שמע, צריך להבין עוד דבר אחד – סליחה שאני מנדנד לך – לא הרי שירות מילואים בימים כתיקונם, שבינינו: אין בהם סיכונים רבים או לא היו בהם סיכונים רבים, למצב שחיילי צה"ל לוחמים, סליחה שאני אומר – עם קורבנות, עם פצועים – זה שירות אחר. זו מלחמה. זה לא שירות מילואים רגיל שהוא הלך להחזיק קו באיזשהו מקום או לעשות איזושהי פעילות שוטפת או אבטחת ישובים או אני לא יודע מה, או בט"ש רגיל. זו מלחמה. סטודנט שחוזר מהמערכה, מצפה לפי דעתי, לאיזשהו גיבוי שונה מאיזשהו חייל מילואים שחזר בימים כתיקונם.
אלון גני
בוא נאמר ככה: העשרים ושבעה ימים במילואים – אם זה צוו 8 – התווספו בצורה מאד משמעותית, אצלנו, כבר במערך הקיים, גם למלגות וגם בזכאות למעונות.
נחמיה לב-ציון
טוב מאד. אז גמרנו.
אלון גני
הדבר האחרון שמעלים פה בעניין כספים לכאלה שנמצאים במעונות – אני לא חשבתי עד הסוף, זה לא דבר בלתי אפשרי, אבל מה לגבי כל אלה ששוכרים דירות בחוץ?
היו"ר זבולון אורלב
מה זה משנה? סליחה. אלה ששוכרים דירות בחוץ – אין לנו פתרון. אבל המדינה, עם ישראל, נתן לכם מעונות. מבקשים מכם שהחודש הזה, שהוא היה במילואים, תנו לו את החודש הזה.
אלון גני
עם ישראל לא נתן מעונות.
יעקב אפק
עם ישראל לא נותן מעונות.
היו"ר זבולון אורלב
כן? מי נותן את המעונות?
יעקב אפק
תורמים.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא עם ישראל? אתה יודע מה? בוא נשאל את התורמים. אתה מסכים? אני מבטיח לך שהם יסכימו. אגב, כשאמרתי: לא מדינת ישראל אלא עם ישראל, התכוונתי שזה תורמים. בגלל שעם ישראל אמר שההשכלה הגבוהה היא חשובה ובגלל שראשי המדינה – כולל אותי, כשהייתי בתפקידי הקודם – הלכו לתורמים ואמרו: תתרמו לדבר הזה, מה פירוש? זה עם ישראל.
קריאות
גם אין "מצ'ינג".
היו"ר זבולון אורלב
אין. היה. היה פעם.
אלון גני
זה, אגב, גם לא עקרוני, אני העליתי את הנקודה שאולי ראשי התאחדות הסטודנטים חושבים בצורה קצת צרה. כיוון שמעונות זה מגיע לעשרים אחוז מהסטודנטים, או משהו כזה. עוד שמונים אחוז שוכרים דירות ולהם אף אחד לא יעזור ואז אולי להפך, אני לא יודע.
ליאור שטרסברג
אתה הרי לא שולט על המעונות. הרי אי אפשר לדבר על כולם, לפחות על המעונות.
רחמים מלול
אנחנו לא יכולים לקרוא לפה את משכירי הדירות. אנחנו לא יכולים לכפות את זה עליהם. אנחנו יכולים לדבר אתם, אפילו לבקש מהם, אבל אנחנו לא יודעים מי הם.
היו"ר זבולון אורלב
משכירי הדירות זה עסק פרטי.
ליאור שטרסברג
· - - סטודנטים שהם טיפה יותר מתקשים.
אלון גני
אני מסתכל על הצד של הסטודנט, לא על הצד של המוסד. המוסד יכול.
היו"ר זבולון אורלב
אז אני מציע שהמוסד יעשה את זה.
רחמים מלול
הוא דואג לשוויוניות.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. עוד משהו?
אלון גני
אני, רק אולי כסיכום. אני נגעתי בכמה נקודות, אבל זו לא היתה הכוונה העיקרית. כסיכום, באמת מה שהועלה כאן – הרצון לעזור עכשיו הוא גדול מאד וגם ההיערכות נראית מאד מקיפה ואני מקווה שלא ניכשל, אפילו לא בפרט אחד.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. אני הולך לפי סדר הא"ב. יעקב אפק, דיקן הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון.
יעקב אפק
בוקר טוב ושלום לכולם. גם אצלנו באוניברסיטה נערכים ובהחלט ניתן לומר שכל מה שנאמר פה במסמך נמצא אצלנו. יש קצת קושי עם תקצירי ההרצאות, כי צריך להיערך לזה, המרצים צריכים לאשר את התקצירים, זה לא מספיק שרק מצלמים את התקצירים, אבל אנחנו מממנים את הצילומים, כך שסטודנט יכול לבחור לעצמו איזה הרצאות הוא רוצה לצלם.

כמו שגם אחרים אמרו פה, הבעיה היא היישום. כדי לא להתבסס רק על הרצון הטוב של חברי הסגל, קיבלנו החלטה שכל מרצה חייב לקיים שעות קבלה מיוחדות לחיילי המילואים. לחייב את המרצים לקיים שעות קבלה לחיילי המילואים, בנוסף לכך שבכל מחלקה יהיה איש קשר שירכז את כל הבעיות.

גם אצלנו יש התנגדות לנושא הזה של מתן נקודות זכות, כי אנחנו לא מזכים כמו בחיפה. שם אולי העסק היה יותר פשוט, כי על פעילות חברתית כלשהי הם נותנים נקודות זכות. אז כללו גם את המילואים כפעילות חברתית. אצלנו, על פעילות חברתית, אנחנו לא נותנים נקודות זכות.
היו"ר זבולון אורלב
ועל ספורט?
יעקב אפק
ספורט יש במספר קטן מאד של פקולטות. למשל בהנדסה, בעבר, היו לימודים כלליים, אז גם הספורט נכלל. אבל בגלל צמצום מספר שעות הלימוד בהנדסה בוטלו הלימודים הכלליים, כך שהיום בהנדסה לא נותנים על ספורט. במדעי הרוח אף פעם לא נתנו על ספורט. המקום היחיד שנותנים חצי נקודה לסמסטר זה במדעי הטבע ומדעי הבריאות. אבל בבית ספר לניהול לא נותנים - - -
אריאל היינמן
מדעי הבריאות זה חובה.
יעקב אפק
כן. אז כך שעם זה יש איזושהי בעיה, עם נקודות הזכות. אני לא מאמין שזה יוכל לעבור וכמו שאמרו לי חברי סגל מהנדסה: לא היית רוצה שמהנדס שבא לבנות לך בית - - -
היו"ר זבולון אורלב
אף אחד לא התכוון לתת נקודות זכות על לימודים אקדמיים ישירים. אני לא חושב שמישהו העלה כזאת הצעה. כל השאלה היתה עניין של סדרי עדיפויות ותחליפים.
יעקב אפק
אוקי. אצלנו ספורט זה לא חובה. בגלל מילואים ביטלנו את ספורט החובה, כי אמרנו: ממילא סטודנטים משרתים במילואים, לא צריך לחייב אותם לעשות ספורט, אז כך שזה לא יכול לבוא במקום הספורט.

פעילות חברתית – מה שאנחנו כן עשינו, עוד לפני צווי ה 8 – כל סטודנט שמקבל מלגה חייב בפעילות חברתית והחלטנו להכיר בשירות מילואים של 14 יום ומעלה כשווה ערך לפעילות חברתית, כך שסטודנט יהיה פטור מהפעילות הזאת אם הוא עשה מילואים ובנוסף, כמובן, ימי המילואים מזכים – החל מהשנה הבאה, כי אנחנו עכשיו מטפלים בבקשות – בתוספת ניקוד לצורך זכאות למעונות.
היו"ר זבולון אורלב
זה משמעותי?
יעקב אפק
נקודה ליום. זה בהחלט יכול להיות משמעותי. לפעמים בגלל העדר נקודה אתה לא מקבל מעונות. הרי אנחנו עוצרים איפה שנגמרים לנו המעונות, אז אם עצרת ב-500 מעונות, אז 499 כבר לא מקבל מעונות. כך שלפעמים נקודה אחת היא מאד מאד משמעותית.
היו"ר זבולון אורלב
הבנתי. תודה.

מיכה רב, ראש מינהל דיקן סטודנטים, אוניברסיטת חיפה.
מיכה רב
גם אצלנו מתייחסים להמלצות הות"ת ומקיימים אותן וכמו שאמרו אחרים – המבחן הוא בביצוע ולכך יש שוני – בגלל האופי השונה של השירות – יש שוני בהערכות.

אנחנו ניסינו לזהות רשימה של הסטודנטים שנמצאים במילואים. פנינו בהודעת SMS לכל הסטודנטים – יש לנו שירות כזה שהסטודנטים מקבלים הודעות למכשיר הסלולרי והודענו להם, עם מספרי טלפונים – בהודעה הראשונה טלפונים רגילים – ופנינו אליהם להתקשר ופרסמנו את זה גם בלוחות המודעות הרגילים והאלקטרוניים לסטודנטים שנמצאים באוניברסיטה, שמכירים את חבריהם, כדי לעבות לנו את הרשימה.

בשלב השני פנינו אל הסטודנטים לקבל פרופיל מיהם המשרתים, לאיזה חוגים הם משתייכים ומהן הבקשות הראשוניות שלהם כדי שנוכל, באמת, להיערך - לפי מה שאנשים אחרים פה הציגו.

באחרונה פתחנו מספר טלפון ירוק, 800 – 1 וגם אותו פרסמנו פעם נוספת לכל הסטודנטים עוד פעם במכשיר הסלולארי.
היו"ר זבולון אורלב
נתקלתם במרצים סרבנים?
מיכה רב
עדיין לא. אני לא אומר שזה לא יהיה.
היו"ר זבולון אורלב
מדאיגה אותי המילה עדיין, זהו. אין לכם פרופסורים שחתמו על עצומות? תמיכה בסרבנות? שאתם יודעים שלכאורה זה מועד שם לקושי?
מיכה רב
לא שאני יודע.
נחמיה לב-ציון
אגב, הם לא אמרו שהם לא יעזרו לחיילים במילואים. הם אמרו שהם יעזרו לסרבנים. אני לא מתפעל מזה, אבל - - -
היו"ר זבולון אורלב
לא, לא לא.
ליאור שטרסברג
לא. היתה אמירה אומללה מאד.
נחמיה לב-ציון
מה, הם אמרו שהם לא יעזרו לסטודנטים במילואים?
ליאור שטרסברג
כן.
היו"ר זבולון אורלב
פרופסור צימרמן, לא?
ליאור שטרסברג
צימרמן מהאוניברסיטה העברית אמר את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אמר שהוא מבין יותר והוא מוכן לעזור יותר – כפי שאני זוכר את הציטוט – אם חייל נעדר בגלל שהוא סרב וישב בכלא והוא יעשה את זה בחפץ לב. קשה לו מאד להבין את זה שיצא לשרת במילואים.
נחמיה לב-ציון
טוב.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה טוב? זה לא טוב.
נחמיה לב-ציון
נו, מה אני אעשה?
היו"ר זבולון אורלב
מה תעשה? אתה אזרח כמוני. אתה צריך לגנות אותו. אני במקום הסטודנטים באוניברסיטה העברית, מחרים את הקורסים שלו.
נחמיה לב-ציון
יפה. אפשר.
היו"ר זבולון אורלב
שהסרבנים ילמדו אצלו.
מיכה רב
אני אלך עם רשימת השאלות או הקושיות שאתה הקשית. נושא של מועדי בחינות והגשת עבודות זה בהתאם למה שסוכם. נושא של תשלומים - - -
היו"ר זבולון אורלב
כולל מועדי ב'? נורא מטרידים אותי התואר השני. מועדי ב' צלצלו לי הפעם.
נחמיה לב-ציון
מועד מיוחד.
היו"ר זבולון אורלב
לא נתקלת בזה?
מיכה רב
לא נתקלתי בזה, אבל אני אגע בזה בסוף.

נושא של תשלומים. כמובן, בהתאם לנוהל, סטודנט שבגלל שירות מילואים הפעם או אחר לא הצליח לגמור את הקורס והוא נרשם לפעם נוספת, אין פה גם תשלום נוסף.
ליאור שטרסברג
אם הוא נרשם אליו, נרשם לשבעה קורסים ועכשיו חזר למילואים, אחרי חודש, הוא לא יכול לעמוד בזה. הוא מבטל את הקורס. הוא יכול לעשות את הקורס הזה בסמסטר הבא?
מיכה רב
בוודאי. ללא חיוב.
היו"ר זבולון אורלב
אני, תוך כדי הדברים שלך, חושב שמה שאנחנו גם כן נעשה כוועדת החינוך – אנחנו בדרך כלל עושים את זה אחרי פתיחת שנת לימודים – נכריז על יום אחד של טלפון פתוח כאן, לוועדת החינוך, של כל הסטודנטים שמשתחררים, שאם אחרי זה יהיו בעיות וכל המספרים הירוקים לא יעזרו – שיתקשרו לכאן.
מיכה רב
נושא של המעונות. קפצנו שנינו כשדיברת. אמרת עם ישראל, אנחנו הבנו ממשלת ישראל. מעונות הסטודנטים, ככלל, במוסדות להשכלה גבוהה, צריכים להתנהל כמשק תקציבי סגור. שכר הדירה זה הכסף שיש להם. אוניברסיטת חיפה החליטה, לאור המצב, לפטור את הסטודנטים שנמצאים במילואים משכר דירה לתקופה שהם משרתים.
היו"ר זבולון אורלב
מאה אחוז. זאת היתה הבקשה.
מיכה רב
עוד פעם: לא כנושא גורף אלא החלטת שעה. אנחנו נצטרך להתייחס לזה בעתיד, ברמה היותר עקרונית. כמובן שזה לא יחול על תקציב המעונות, אלא הנהלת האוניברסיטה תצטרך למצוא את המקורות.
היו"ר זבולון אורלב
תקבלו בונוסים.
מיכה רב
הנושא של פרסום. מעבר לפרסום שציינתי, אנחנו נפרסם – פרסמנו כבר – הודעות בעיתונות, נפרסם פעם נוספת. אני חושב שחיוני שמספרי הטלפון הירוקים של המל"ג, של כל המקומות המרכזיים, של ההתאחדות, יהיו מפורסמים בצורה כזו במעגל הפנימי שלנו, שגם נוכל לדווח אחד לשני. זאת אומרת: אם מגיעה פניה של סטודנט, או אל הכנסת או אל ההתאחדות, תעבירו את זה מיד אלינו. כי אצלנו, מעבר לצוות המקומי בדיקנט הסטודנטים שמטפל בנושא, יש לנו גם נציב מילואים, זה פרופסור אמריטוס שמטפל בכל הנושאים האלה - - -
היו"ר זבולון אורלב
יפה.
מיכה רב
הוא במעמד מיוחד, כל פסיקותיו, למעשה, מאושרות בסופו של דבר והוא קשור לנשיא ולרקטור.

אני רואה בפורמולה הזאת של הכישוריות הזו מתכון נכון גם לתת מענה לאותה המשכיות שמעבר להתלהבות הנוכחית, היא תיתן מכניזם שאפשר יהיה להמשיך אתו.

הנושא האחרון הוא נושא הפצועים. קודם כל, לדאבוננו, באוניברסיטת חיפה יש לנו שלושה חללים ואנחנו מטפלים בהם במסגרת נוהל פטירה שיש אצלנו באוניברסיטה ולכן הקשר הוא כמעט מיידי, עם האינפורמציה שאנחנו מקבלים.
היו"ר זבולון אורלב
ופצועים?
מיכה רב
זו שאלה של אינפורמציה. איך אתה מקבל את האינפורמציה. אם זה מישהו שחבר שלו בא ומספר, אז כמובן שאנחנו אד-הוק נבנה מיד מערך, גם של ביקור, גם של תמיכה אקדמית וכן הלאה. נוהל לעניין הזה אין לנו, אבל כמובן, בעקבות הפגישה הזאת אני אחשוב על משהו, אבל אני לא יודע איך הקשר הזה עובד.
היו"ר זבולון אורלב
אגב, אני נפצעתי בששת הימים ושכבתי בהדסה. אני לא זוכר אם זה היה ביום השני או השלישי, התייצב נשיא האוניברסיטה העברית עם ראש הפקולטה למדעי הרוח והחברה, עם ראש החוג שלי וכמעט כל יום היה מישהו מהאוניברסיטה והיה לי שיקום ארוך של רגל, חודשים ארוכים ישבו, למדו. לא יודע מי הודיע להם.
נעמן גור
ידעו שתהיה פעם חבר כנסת.
מיכה רב
אני חושב שבנושא של מסד הנתונים שיש באוניברסיטאות ויש בצבא, צריך לדבר הזה לתת פתרון. כי פנו אלינו מהצבא וביקשו מאתנו שאנחנו נדאג לחוק הסודיות או ויתור הסודיות, דאגנו לעניין הזה, העברנו את זה לצבא, אבל כשזה בא לקבל את האינפורמציה מהצבא חזרה אלינו, הדבר הזה נעצר. אני חושב שזה דבר שניתן לפתרון ואני חושב שזה דבר שיקל על כולנו את קבלת האינפורמציה.
אבי זמיר
אנחנו צריכים להפריד בין האינפורמציה הכללית מיהו סטודנט ובאיזו אוניברסיטה וכדומה – ועל זה אנחנו מקיימים מפגשם ונבדוק איך נוכל לבצע את זה במסגרת צנעת הפרט וכדומה ובין נושא האינפורמציה לגבי פציעה. בנושא הזה יש כללים מאד ברורים בצבא. אנחנו לא מודיעים לאף אחד. חייל שנפצע מקבל טלפון למיטתו, רשאי להתקשר למי שהוא רוצה. הוא יכול להודיע לעבודה, לאישה, לילדים, לאחים, להורים, לאוניברסיטה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין את זה. זה אתם, אתם.
ליאור שטרסברג
לא, אנחנו קיבלנו. אנחנו קיבלנו דרך חברים. אנחנו יודעים על חיילים שנפצעו. לא יודע אם כולם, אבל יש.
רחמים מלול
השאלה היא אם מודיעים לאוניברסיטאות.
ליאור שטרסברג
מודיעים למוסד.
היו"ר זבולון אורלב
למישהו מהדיקנים פה ידוע על סטודנטים פצועים?
יעקב אפק
אני לא יודע.
אלון גני
לנו יש מספר סטודנטים פצועים.
היו"ר זבולון אורלב
מה עושים אתם?
אלון גני
את כולם ביקרו. אני ביקרתי, הנשיא ביקר, ראש היחידה לקידום סטודנטים. לקחנו את כל הבעיות שיש להם ויש להם קו פתוח אלינו.
היו"ר זבולון אורלב
הבנתי.
אלון גני
אבל זה לא נוהל מסודר.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רואה שאפשר לעשות פה נוהל מסודר. כל פציעה פה היא בפני עצמה. אני כבר הסברתי את הסיפור האישי שלי. האוניברסיטה העברית עזרה לי. רצו לשלוח אותי לשיקום בבית קיי בנהריה. זה היה סוף שנת לימודים ופחדתי להפסיד. אז אמרתי להם: תשפיעו על השיקום שאני אשאר בירושלים וסידרו לי באמת שאני אשאר בירושלים באיזה פנסיון. פנסיון רייך הזכור לטובה.

רצית מר אפק להוסיף?
יעקב אפק
כן. לגבי הפרסום. גם אנחנו כמובן פתחנו 800 – 1 אבל אני מקווה שהיום, אולי, נצליח גם להכניס הודעה לגל"צ - כי חיילים בטח מקשיבים לרדיו - ואז אנחנו מודיעים על האפשרות להתקשר אלינו.
נחמיה לב-ציון
רגע, אז אולי באמת אנשי אכ"א יכולים לדאוג לגלי צהל?
אבי זמיר
ברגע שתהיה הודעה מרוכזת אחת אנחנו נדאג לזה.
נחמיה לב-ציון
גל"צ יעשו כל מה שתבקשו.
אבי זמיר
אנחנו נעשה את זה.
היו"ר זבולון אורלב
לא רק גל"צ. אני מזכיר לכם שיש את סעיף 46 לחוק רשות השידור ואני לא רואה שום בעיה שתשתמשו בסעיף 46, אני חושב שזה יפה ותקרינו שיקופית – גם למשפחות: לידיעת הסטודנטים ומשפחותיהם, אלה המספרים הירוקים. אני לא רואה בזה בעיה.
יעקב אפק
הרבה הורים מתקשרים. לא רק סטודנטים.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שאם תהיה פניה של המל"ג לשרת החינוך להפעיל את סעיף 46 – זה גם לא עולה כסף - - -
ליאור שטרסברג
דיברנו על זה בישיבה. לא תהיה בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שיעשו את זה ברצון. המשטרה גם משתמשת בזה, אני חושב שזה חשוב.
נחמיה לב-ציון
זה בסמכותה להפעיל את 46?
היו"ר זבולון אורלב
לא. זה, נדמה לי, בסמכותו של השר רענן כהן, אבל צריך שהפניה תהיה באמצעות השרה והיא תבקש. אין לי שום ספק, אגב, שלא תהיה כאן כל בעיה. זה, אגב, הסעיף הקלאסי של 46.
אלון גני
איך אנחנו מגיעים לזה?
נחמיה לב-ציון
דרך המל"ג. דבר עם משה ואנחנו נעמוד בקשר.
היו"ר זבולון אורלב
כן, דרך המל"ג. קודם כל משה. אני חושב שאפשר להשתמש בזה וזה רעיון טוב. זה גל"צ, אני בטוח שגם תהיה פניה לקול ישראל. אני מכיר אישית את כתב החינוך של קול ישראל, שיושב כאן.
נחמיה לב-ציון
46 חל גם על ערוץ 1 וגם על ערוץ 2?
היו"ר זבולון אורלב
לא. רק על ערוץ 1. רק הערוץ הממלכתי.
יעקב אפק
גם רדיו.
היו"ר זבולון אורלב
גם רדיו, נכון.
יעקב אפק
הבעיה היא ששם זה קצר מועד.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, אבל אפשר כמה פעמים. אגב, אני מציע שגם תתנו לנו את זה, כי אנחנו נפרסם מודעה על יום מסוים שבו סטודנטים ומשפחותיהם יוכלו להתקשר לכאן. נעשה פה יום גיוס של כל החבר'ה, נקרא לאהרוני, לליאור, לעוד כמה ונעשה כאן יום טלפונים מרוכז גם בכנסת, אז גם במודעה שאנחנו נפרסם גם נוכל לפרסם את הטלפונים הירוקים של כולם וזה יוכל לעזור.

מר מיכה רב גמר, תודה לך. מר אברהם בן ארזה, עוזר דיקן אוניברסיטת בר אילן.
אברהם בן ארזה
טוב, אני לא רוצה לחזור על מה שנאמר כאן, חבל על הזמן. לנו יש תוכנית סיוע לסטודנטים שהוכנסה השנה. בעקבות המבצע האחרון הרקטור הבהיר בדיוק את ההוראות לראשי המחלקות ולראשי היחידות כדי לרענן את זכרונם. יש כאן קובץ הוראות.
היו"ר זבולון אורלב
אני אשמח לקבל את זה. כן.
אברהם בן ארזה
לגבי שאלות שהועלו כאן, ליאור העלה כאן את השאלה של בחינות מיוחדות. ההוראות הן ברורות: אנחנו עורכים בחינות בסמסטר הקיים. כלומר, לא דוחים בחינות מסמסטר לסמסטר. לגבי השאלה של קורסי קדם – השיטה בבר אילן היא שסטודנטים ששירתו במילואים יתקבלו לקורסי קדם. אם ארעה תקלה כלשהי והם לא יכלו לעבור את הקורס הראשוני, יתקבלו לקורס המתקדם על תנאי ובמשך הקורס יצטרכו להשלים את הדרישות של הקורס. למעשה, לגבי כל העבודות האחרות, האקדמיות, סטודנט מקבל עליהן פרק זמן כפול מזמן השירות שלו, לאחר היום הראשון של השחרור.

עוד דבר אחד שאני יכול להוסיף כאן: א', ההוראות האלה מפורסמות בחוברות של מערכת השעות של האוניברסיטה וזה נמצא לפני כל סטודנט – כמעט כל ההוראות. יש עוד כמה דברים שעדיין לא נכנסו, משום מה.

הדבר האחרון שאני רוצה לספר לכם – והזכירו את זה כאן מקודם – זה שהאוניברסיטה הקימה קרן - לא מכספה אלא מכספי תרומות של עם ישראל – קרן של חצי מיליון ₪. כלומר: - - - תרם רבע מיליון ועוד הוסיפה על זה האגודה ועוד כמה גופים והנשיא מקווה להגדיל את זה. עדיין לא נקבעו קריטריונים לחלוקה, אבל זה יעשה ממש מיידית, בימים הקרובים וכשיהיו קריטריונים לחלוקה זה יפורסם בקרב כלל הסטודנטים.

ברור שכל הנושא של משרתים במילואים מקנה ניקוד נוסף במלגות השונות, אם כי השנה הזו זה כבר מאוחר, משום שאנחנו כבר חילקנו את כל המלגות שלנו, כמעט בכל התחומים, אבל לקראת השנה הבאה זה יהיה. אני חושב שאלה פחות או יותר הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
מעונות?
אברהם בן ארזה
מעונות זה באמת נושא חדש שהועלה כאן ואני אעלה את זה עוד היום או מחר בפני המוסדות, לשחרר מתשלום סטודנטים שיהיו מגויסים.
היו"ר זבולון אורלב
לא קיבלנו עדיין תשובה בעניין דרכי הקבלה.
אברהם בן ארזה
בבר אילן מקבלים עכשיו – בערב יום העצמאות פרסמו הודעה – שלמשל פותחים הרשמה לסטודנטים המגויסים, שתמשך עד איזשהו תאריך ביולי וזה יהיה לכל החוגים, גם לחוגים הנדרשים.
היו"ר זבולון אורלב
האם אפשר לבקש שור"ה גם יוציא – כמו שהמל"ג הוציא – דף הנחיות אחד פומבי שהסטודנטים יקבלו אותו? אולי גם מסמך משותף, לטובת הסטודנטים. דרך אגב, אם אני אעשה בחינה לסטודנטים מה זה מל"ג ומה זה ות"ת ומה זה ור"ה, אני לא בטוח שכולם עוברים את הבחינה הזאת.
אריאל היינמן
אני בטוח שאף אחד לא עובר אותה.
היו"ר זבולון אורלב
זה נכון. אני מסכים אתך. והם יהיו מבולבלים, אז אם אפשר לעשות מאמץ – ואני בטוח שיש רצון טוב. למשל, לגבי עניין המעונות. איך סטודנט ידע על תשלום המעונות?
עוד שאלה אחת לבן ארזה
האם יש משהו ממסמך המל"ג שמבחינתכם יש קושי בביצועו?
אברהם בן ארזה
אכן כן.
היו"ר זבולון אורלב
מה?
אברהם בן ארזה
נושא של תצלומי הרצאות.
נחמיה לב-ציון
הרצאות בעבר?
אברהם בן ארזה
הרצאות בעבר, זה דבר ממש לא מפותח אצלנו. אנחנו מכירים את הפרוייקט של הטכניון ואנחנו מלאי קינאה בו, אבל אין לנו את זה.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאין – אין.
נחמיה לב-ציון
סליחה, מה שהיה היה. אבל מה הבעיה לעשות את זה היום?
אברהם בן ארזה
זה יכול לבוא רק מהשנה הבאה.
ליאור שטרסברג
זה צריך היה כבר להיעשות. הוועדה היתה ביולי.
נחמיה לב-ציון
נכון, זה מה שאמרתי: מעכשיו. אין לכם מאגר – אין לכם מאגר.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא מעכשיו?
אברהם בן ארזה
לצלם הרצאות?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
ליאור שטרסברג
זה דבר שהיה צריך להיות ביולי, אני מזכיר לך. היתה ועדה שישבה, לא היה צריך להיזכר בזה עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
מה התשובה שלך לליאור?
יעקב אפק
זאת היתה המלצה.
היו"ר זבולון אורלב
פרופסור אפק, כשאתה אומר המלצה, לפחות לחבר הכנסת מלול ולי אתה מקפיץ את הפיוזים ואתה אומר לנו: לכו לחקיקה. זה מה שאתה אומר לנו? מה פירוש המלצה? אתה אומר לנו ללכת לחקיקה? אני חושב שאם אתם מקבלים 90% מהתקציב שלכם מתקציב משלם המיסים, זו לא צריכה להיות המלצה, עם כל הכבוד לכם. עם כל הכבוד. והחופש האקדמי. בשבילי, שסטודנט לוחם לא יפגע בציפורן, חשוב לי יותר מהחופש האקדמי. אני אומר את זה גלויות.
נחמיה לב-ציון
אבל איפה אתה רואה פה חופש אקדמי?
היו"ר זבולון אורלב
לא, תסלח לי. אני שואל למה זה לא נעשה, אז אומרים לי: זאת היתה רק המלצה. אז זה מדאיג אותי. מה זה רק המלצה? הממשלה, אגב, הפילה את החוק שלי ושל אבו וילן לגבי כל נושא ההקלות לחיילי המילואים, שבתוכו היה פרק מאד רחב – לפחות בהצעה שלי – לגבי ההקלות לסטודנטים – בטענה שלא יהיה צורך בחוק. זה מסודר באמצעות דברים אחרים. אז יושב פה דיקן ואומר לי המלצה מסוימת של המל"ג לא בוצעה, כיוון שזו היתה רק המלצה. זה מבחינתי מסר – אני מוכרח להגיד לך – לא טוב. ואני בטוח שאני משקף גם - - -
ליאור שטרסברג
זו תמצית הבעיה. אמרת פה את הכל.
יעקב אפק
תראה, אמרתי את זה למרות שאנחנו כן מצלמים.
ליאור שטרסברג
· - -
יעקב אפק
אתה מדבר בלי שאתה יודע על מה אתה מדבר, סליחה. אנחנו מצלמים קורסים כבר לפחות 15 שנה.
ליאור שטרסברג
אני לא מדבר באופן אישי. יכול להיות שבבאר שבע אין בעיה.
יעקב אפק
· - - בטח שאנחנו מצלמים.
היו"ר זבולון אורלב
בן ארזה, אתה יודע שיש בלבי – אני לא מסתיר זאת – פינה מיוחדת לאוניברסיטת בר אילן, אבל אני מוכרח להגיד שאני בעניין הזה מאוכזב.
אברהם בן ארזה
ממה?
היו"ר זבולון אורלב
שאוניברסיטת בר אילן לא התחילה, ביולי, כשזה פורסם, להתחיל לרשום תקצירים ולצלם.
אברהם בן ארזה
לא, אנחנו מדברים על שני דברים נפרדים.
היו"ר זבולון אורלב
על מה דיברת?
אברהם בן ארזה
אני דיברתי על פרוייקט הטכניון, שמצלמים הרצאות שלמות.
היו"ר זבולון אורלב
נו, כן.
אברהם בן ארזה
· - - תקצירים.
היו"ר זבולון אורלב
מה היתה ההמלצה ביולי?
ליאור שטרסברג
גם תקצירי הרצאות וגם שיעורים מצולמים ושסטודנט יחזור הוא יוכל לראות את זה בווידיאו. שני הדברים.
אברהם בן ארזה
על תקצירי הרצאות ההוראות הועברו כבר בתחילת השנה.
היו"ר זבולון אורלב
ושיעורים מצולמים?
אברהם בן ארזה
זהו. זו הכוונה.
ליאור שטרסברג
יש בעיה. יש מרצים שלא מרשים שיצלמו אותם.
יעקב אפק
בדיוק. זה מותנה גם בהסכמה של המרצה. אם המרצה מסרב, אתה לא יכול לחייב אותו.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה, רק רגע. למה המרצה מסרב? למה יש לו זכות סירוב? לפי איזו הוראה הוא מסרב?
אלון גני
יש זכויות יוצרים. יש בעיה אמיתית. למשל, הטכניון רצה להעביר את הכל לדיסקטים, לצרוב את זה. זה נורא קל. לכל אחד אפשר לתת דיסקט שישב בבית וילמד. אבל, פה יש בעיה של זכויות, אז זה מתפשט לאט. אז חייבים ללכת עם קלטות וידיאו שזה כן הסכימו וזה יותר קשה.
היו"ר זבולון אורלב
כן. יש עניין של זכויות, אני מסכים.
נחמיה לב-ציון
יש לי מסר בשבילך, זבולון, לדיקני הסטודנטים שישנם פה. אתם בדרך כלל עד עכשיו הייתם מוציאי כספים. הייתם צריכים לבוא לנשיאים, לרקטורים, לבקש כסף כדי לבצע את השירותים שלכם. אני רוצה להגיד לכם שברגע שנתחיל את מדד האיכות, אתם תהיו אלה שיביאו כסף לאוניברסיטה, אם תקפידו על מילוי הדברים. ואז אני חושב שכל מעמדכם באוניברסיטה ישתנה.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. יש עוד מישהו שרוצה לדבר?
ליאור שטרסברג
אני. כמה דברים. קודם כל, דיברו פה בעיקר נציגי האוניברסיטאות ואני אומר עוד פעם: אני חושב שיש רוח טובה באוניברסיטאות ואין פה מצב של הסטודנטים מול האוניברסיטאות. זה מצב של כולנו ביחד כדי להיערך למצב שונה ובעיקר גישה שהיא שונה בתכלית.

מעבר לזה, דיברו פה בעיקר האוניברסיטאות. יש היום במדינת ישראל, לשמחתנו הרבה, 51 מוסדות להשכלה גבוהה. ביניהם המון מכללות וביניהם גם מכללות לא מתוקצבות. פה צריך לתת את הדעת על העניין הזה, כי לדעתי המצב באוניברסיטאות טוב לאין שיעור מבחינת מערכי חונכות וכולי. יכול להיות שאני עושה עוול לאחת המכללות, אבל באופן עקרוני יש פה בעיה שצריך לראות מה עושים אתה, במיוחד למכללות המתוקצבות ויש לא מעט כאלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני, מבחינתי, מוכרח להגיד לך שהמל"ג חל לגבי כל המוסדות המתוקצבים.
נחמיה לב-ציון
בוודאי.
היו"ר זבולון אורלב
כולל המכללות.
תומר לוי
השאלה היא אם יש את המשאבים. פרופסור לב-ציון יודע את המצב שלהם.
נחמיה לב-ציון
יש להם את המשאבים. אין למכללות בעיות, רבותי. לא כאן. תראו, בואו לא נעשה מזה עניין, אבל בהשוואה לתקציבים של האוניברסיטאות ושל המכללות – שמצבן קשה היום – הם יצטרכו לקבוע סדרי עדיפויות והמסר היה שסדרי העדיפויות היום, בנקודת הזמן הזאת, הם לעזור לסטודנטים במילואים.
ליאור שטרסברג
נקודה שניה, ברשותכם, זה העניין של בחינות ההסמכה, של לשכת רואי החשבון, עורכי הדין ובחינות מת"מ בפסיכולוגיה. כשכבר אני יודע שלגבי לשכת עורכי הדין, למשל, קבעו את הבחינה של המועד המיוחד שלושה חודשים אחרי זה. זאת אומרת: אותו סטודנט מגיע, הוא היה חודש במילואים ועכשיו שלושה חודשים הוא ישב בבית ויחכה לבחינה, כשיש לו גם בעיה למצוא עבודה בינתיים. לכן, בעניין הזה, צריך טיפה לפתוח את הראש ולראות איך עושים את זה הרבה יותר נגיש ונוח לסטודנט. כי פה, למשל, הוא נפגע.
היו"ר זבולון אורלב
אין לך ברירה. תקשיב, מה שתצטרך לעשות פה - - -
אריאל היינמן
ליאור, צריך לבדוק את העניין. אני דיברתי אתם, אני לא בטוח שזה שלושה חודשים.
ליאור שטרסברג
אמרו לי שזה ביולי.
אריאל היינמן
גם אלי הגיעו המסרים האלה, אבל הם עושים את זה לפי נוחיות הסטודנטים. אין להם בעיה לעשות את זה קודם.
נחמיה לב-ציון
אם הם יעשו את זה בראשון ביולי זה רק חודשיים, כי הבחינה היא ב-29 באפריל. אז בכל אופן, ליאור, הם איבדו גם את החודש להכנה.
ליאור שטרסברג
אוקי. אז תן להם את החודש להכנה ותעשה להם בחינה. קח חודש, לא חודשיים.
נחמיה לב-ציון
ומה יהיה עם אלה שגויסו במחזור השני?
היו"ר זבולון אורלב
ליאור, הנקודה היא כאן שהם אמרו: אנחנו נחכה ונקבע את התאריך שיהיה הכי נוח לסטודנטים.
ליאור שטרסברג
לא יודע, אנחנו קיבלנו כבר פניות מסטודנטים לגבי העניין הזה, לכן אני מעלה את זה.
אריאל היינמן
גם אני קיבלתי. דבר שני, הם אומרים: מי שבכל אופן רוצה ללכת לבחינה עכשיו ולא רוצה לחכות, הוא יכול והוא מקבל נקודות זיכוי. זה דווקא בסדר.
נחמיה לב-ציון
ציון המעבר בבחינות לשכת עורי הדין, יהיה 60 במקום 65, למי שהיו במילואים.
ליאור שטרסברג
אז אני יודע שראש הלשכה אמר שאין סיכוי שיורידו את הציון מ-65 ל-60 בחזרה – למרות שהוא הועלה לא מזמן, הציון הזה, ל-65 – הוא לא יוריד אותו כדי לא לפגוע בסטנדרטים של הלשכה.
יובל לידור
הם גם לא מאפשרים לסטודנטים שהולכים עכשיו, במחזור השני, להיבחן בסיבוב הזה.
תומר לוי
הבחינה היא לא מועד ב'. אתה חייב לבחור, או בבחינה הראשונה או בבחינה השניה.
נחמיה לב-ציון
זה ודאי, זה ודאי. זה בסדר.
ליאור שטרסברג
עוד נקודה. הדו"ח הזה, שהוא בהחלט דו"ח ממצה והיו פה נציגים של כל המוסדות, זה דו"ח שסיימו אותו ביולי. מיולי הדברים היו צריכים להיות מבוצעים. פה יש בעיה כי הדברים האלה לא היו צריכים להתעורר עכשיו, אלא היו צריכים להיעשות ביולי. אני לא מדבר על כולם, אני יודע שלגבי הנציגים שיושבים פה, הדברים קורים וזה מצוין. אני מדבר על הדברים האחרים.

עוד נקודה שלא קיבלתי תשובה לגביה, זה הנושא של שכר לימוד. האם זה כל מוסד לדרכו, או שאני יכול לתת בשורה לסטודנטים, האם אפשר לבוא ולהגיד בצורה ברורה - - -
היו"ר זבולון אורלב
כתוב.
נחמיה לב-ציון
כן.
ליאור שטרסברג
עזוב כתוב. יש הרבה דברים שכתובים.
היו"ר זבולון אורלב
מה השאלה? תשאל את השאלה.
ליאור שטרסברג
האם סטודנט שהפסיד קורס - - -
נחמיה לב-ציון
יקבל זכאות או ללמוד את הקורס הזה או לקבל את זה חזרה.
ליאור שטרסברג
סליחה, או הפסיד קורס או החליט מסיבות שונות להפסיק, הוא יקבל זיכוי על קורס נוסף?
נחמיה לב-ציון
כן. כן.
נחמיה לב-ציון
זה יותר מזה. תשמע מה הוא אמר: אם הוא לא רוצה לעשות את הקורס, הוא יקבל את הכסף חזרה.
ליאור שטרסברג
בסדר גמור.

עוד נקודה שקשורה לגישה – ובזה אני אסיים – צריך לעשות סוויץ' באיזה מקום כדי להבין שהדברים השתנו ואם מעלים את הנושא של המעונות, למצוא עכשיו את ההסבר של שכר הדירה, כמו שאמר נציג הטכניון, זה מעיד בדיוק על הגישה ההפוכה והגישה צריכה להיות שונה. נושא של מעונות נראה לכם, אולי, דבר מאד מאד קטן, אבל סטודנט שחוזר זה מעצבן אותו. זה נותן לו תחושה רעה. אפשר לעשות את הדברים הכי טוב, אבל הדבר הקטן הזה ייתן לו בדיוק את התחושה שהוא פראייר, כרגיל. כמו שתי נקודות הזיכוי האקדמיות, שאני פשוט לא מבין מה ההתעקשות על העניין הזה. אני לא מבין.
נחמיה לב-ציון
אין התעקשות.
ליאור שטרסברג
· - - טיפה התחשבות בסטודנטים שלכם.
נחמיה לב-ציון
ליאור, זה שבר אחוז. כל זה מדובר מתקציבים, כשאתה מדבר על העניין של עוד חודש שכר דירה לזה ועוד. נעמן, תסכים אתי שזה דבר שולי, כסף קטן.
נעמן גור
עלי זה מקובל. אני לא יודע מה קורה באוניברסיטאות בעניין זה. לי זה נראה טבעי וברור.
נחמיה לב-ציון
החשוב הוא להעביר את המסר ברוח טובה.
היו"ר זבולון אורלב
המל"ג עם הצבא ישב. ור"ה לא יודעים שהיה צו 8? לא יושבים, לא מבררים, לא מחליטים?
ליאור שטרסברג
זהו. מעבר לזה, נחמיה, להערכתי מעבר למכתבים שמאד חשובים, אם לא תהיה פגישה אמיתית עם ור"ה והמכללות להוראה וכל הגורמים, פגישה פנים אל פנים כדי לחדד את הדברים האלה – הנושא הזה, שזה עובר בפקס, זה טוב ויפה, אבל זה לא נותן לנו את אותו אפקט.
רחמים מלול
יש לי שתי שאלות.
היו"ר זבולון אורלב
בבקשה, חבר הכנסת מלול.
רחמים מלול
קודם כל, אנחנו מאד מקווים שהרצון הטוב הזה, שבאמת מפעם בכל ראשי המוסדות, ימשך גם אחרי שהחיילים ישתחררו.
נחמיה לב-ציון
אז זה צריך לעמוד למבחן.
רחמים מלול
אז זה צריך לעמוד למבחן. כי היום הרוח הטובה הזאת מפעמת בלב כולנו, אבל הבעיה היא לאחר מכן.
שאלה אחת לי לדיקנים
האם סטודנט שנניח שירת חודש והפסיד קורס מסוים, והוא למד את החומר על סמך תקצירים, הוא מקבל את אותה רמת בחינה באותה דרגת קושי כמו כולם?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
רחמים מלול
אין מקום פה להתחשבות?
היו"ר זבולון אורלב
לא. היית רוצה שהמהנדס שבונה את הבניין שלך לא ייבחן באותה בחינה?
רחמים מלול
לא, אבל אין דומה סטודנט שלומד על פי תקצירים לסטודנט שהיה בכיתה.
היו"ר זבולון אורלב
לכן, רחמים, לא מדובר רק על תקצירים, אלא מדובר גם על שיעורי עזר ושיעורי תמיכה.
רחמים מלול
אם מקליטים לו את כל ההרצאה, אני מסכים אתך שהמבחן לא צריך להיות אחר.
נחמיה לב-ציון
לא, לא, לא.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא רק תקצירים. יש גם מערכת שיעורי עזר.
יעקב אפק
צריך לדאוג שהסטודנט יהיה מוכן לא פחות מהחברים שלו.
רחמים מלול
אבל אל תשווה לי הרצאה בהיסטוריה להרצאה על יסודות של מגדלי התאומים, דוגמה.
יעקב אפק
אנחנו עושים כל מאמץ.
רחמים מלול
ושאלה לנחמיה. נניח שמוסד מסוים אמור לקבל ממך תקציב של מיליון שקל, לדוגמה.
נחמיה לב-ציון
מוסד מסכן. אין כזה.
רחמים מלול
בשביל השאלה אני אומר מיליון שקל. אתה מצ'פר אותו בתוספת?
נחמיה לב-ציון
לא.
רחמים מלול
אלא מאי?
נחמיה לב-ציון
אני אסביר: בוא נאמר שאנחנו לוקחים אחוז מסוים מהתקציב שהוא היום קיבל על פי מספרי סטודנטים, לוקחים את זה חזרה אלינו, ומעכשיו הוא יכול לקבל את זה חזרה אם הוא יעמוד בקריטריונים.
רחמים מלול
למי? לחיילי המילואים?
נחמיה לב-ציון
לא רק חיילי המילואים. זה הכל. זה עיוורים, זה אוכלוסיות מיוחדות. נאמר, ששישים נקודות, זה המקסימום שהוא יכול לקבל.
רחמים מלול
כלומר: אין כאן החזר הוצאות.
נחמיה לב-ציון
לא, לא. כי אין לי כסף.
רחמים מלול
אין לך איזה כסף רזרבי?
נחמיה לב-ציון
אתה לא נתת לי איזה כסף נוסף מהאוצר.
רחמים מלול
כלומר: במסגרת התקציב הרגיל שלך - - -
היו"ר זבולון אורלב
שינוי סדרי עדיפויות.
נחמיה לב-ציון
לקחתי מהם, אבל הם צריכים להחזיר את הכסף חזרה.
רחמים מלול
אוקי. בסדר, תודה.
היו"ר זבולון אורלב
יש 4.5 לאוניברסיטאות, נגיד עכשיו לקחת מאה מיליון, מאה מיליון תקבלו חזרה, אבל לא תקבלו אותם על פי מספרים או על פי הישגים, תקבלו אותם על פי איכות השירות.
רחמים מלול
הבנתי. אז כדאי למוסדות לשפר את השירות שלהם בתחום הזה, על מנת לקבל.
מיכה רב
אני אגיד לך: לקחו מאה מיליון ואמרו למוסדות: עכשיו תתחרו עליהם.
נחמיה לב-ציון
נכון. זה בדיוק. זה הניסוח הנכון.
היו"ר זבולון אורלב
תתחרו עליהם, מי שיותר טוב עם חיילי המילואים בין היתר, יקבל את הכסף חזרה.
נחמיה לב-ציון
אבל יהיה כמובן פקטור של מספר סטודנטים וכל הדברים האלה.
רחמים מלול
מהו סדר הגודל של תשלום למוסד בסעיף הזה?
נחמיה לב-ציון
איזה חליפה ליתום?
היו"ר זבולון אורלב
לא, מה האיגום שעשית?
נחמיה לב-ציון
בסופו של דבר זה יהיה עשרה אחוז מתקציב ההוראה, אבל זה יתחיל נמוך יותר, כי אנחנו רוצים שהם יתרגלו לזה.
היו"ר זבולון אורלב
מאתיים מיליון?
ליאור שטרסברג
אגב, מתוך אותם שישים נקודות, כמה הניקוד על המילואים? השנה.
נחמיה לב-ציון
שש נקודות.
ליאור שטרסברג
ואין מקום להעלות את זה?
היו"ר זבולון אורלב
זה עשרה אחוז מתוך המאתיים. זה עשרים מיליון שקלים.
נחמיה לב-ציון
אבל יש לך שם ליקויי למידה ויש לך עוד.

תראה, ששה אחוז, עשרה אחוז, זה אומר שזה עשרים מיליון שקל.
היו"ר זבולון אורלב
אני אעזור לך: עשרים מיליון שקל – אומר לך אדם שצריך לפקח עליו – זה סכום ראוי ומכובד. אני אומר לך: זה סכום ראוי.
אלון גני
· - -
·
נחמיה לב-ציון
זה הרבה יותר ממה שהם יוציאו על זה.
היו"ר זבולון אורלב
הבנת? עידוד תחרות על עשרים מיליון שקלים היא תחרות ראויה. שמע, מה שצריך להגן, אני מגן.
נחמיה לב-ציון
אני מאד מרוצה שכולם יודעים על זה כבר. הנה, אתה רואה, דיקן הסטודנטים יודע שזה שמונה אחוז, אתה רואה? זה חלחל למערכת. זה יפה. החוכמה היא שהרבה דברים נשארים בדרג נשיא. אני שמח שזה הגיע אליך.
אלון גני
זה לא רק בגלל זה, אבל זה טוב.
היו"ר זבולון אורלב
אז בואו נסכם כך: ועדת החינוך והתרבות רשמה לפניה את השירותים המיוחדים וההקלות הניתנים לסטודנטים המשרתים במילואים, כפי שגובשו בהסכמה בין המועצה להשכלה גבוהה, צה"ל, התאחדות הסטודנטים והמוסדות להשכלה גבוהה.

הוועדה מבקשת כי בנוסף לשירותים שצוינו, יש לגבש הקלות באשר לתשלום שכר הדירה למעונות, לדרכי הקבלה וההיבחנות בכניסה לאוניברסיטה ולחוגים השונים וכן באשר למעקב אחר יישום ההמלצות.

הוועדה רשמה לפניה כי הוקמה ועדה ליישום ההמלצות, בריכוזו של משה אהרוני מהוועדה לתכנון ולתקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה ומבקשת לקבל דיווח חודשי על פעולות הוועדה.
נחמיה לב-ציון
יש לי בקשה אליך. תגיד גם איזו ברכה או משהו - - -
היו"ר זבולון אורלב
מיד.
נחמיה לב-ציון
אם חשבת על זה, זה בסדר.
רחמים מלול
נברך על המוגמר.
נחמיה לב-ציון
לא, לא. קודם כל לברך על הרוח הטובה ולקוות שהיא תעמוד.
היו"ר זבולון אורלב
זה המשפט הבא. ברוך שכיוונתי. הוועדה מציינת את האווירה והרוח הטובה שהתגלתה במערכת ההשכלה הגבוהה כדי לסייע ולהקל על סטודנטים במילואים וקוראת למוסדות להשכלה גבוהה לעשות את כל הדרוש והאפשרי כדי למלא את ההמלצות במלואן.

הוועדה רואה חשיבות רבה בפרסום רחב של ההקלות לסטודנטים המשרתים במילואים וקוראת למל"ג, להתאחדות הסטודנטים ולצה"ל, לבחון כל דרך פרסום המונית אפשרית כדי להביא זאת לידיעת הסטודנטים.

הוועדה תקיים יום מיוחד לקו פתוח לסטודנטים המשרתים במילואים, בהשתתפות המל"ג, הות"ת, התאחדות הסטודנטים וצה"ל, כדי לתת תמיכה וגיבוי לכל הגורמים בסיוע לסטודנטים.

עכשיו, אני אפתח את הסיכום במשפט שלאור הגיוס שנערך בצו 8 במבצע חומת מגן, רואה הוועדה חשיבות מיוחדת להבטיח לסטודנטים המגויסים שלא ייפגעו בלימודיהם האקדמיים עקב שירותם ומאמינה שכל מערכת ההשכלה הגבוהה רואה בשירות זה צו 8 אזרחי.

עכשיו נחזור להחלטה האחרונה – עם זה פתחתי בהתחלה ואני בטוח שתצטרף אלי, חבר הכנסת מלול – הוועדה מגנה בכל לשון של גינוי את אותם אנשי הסגל האקדמי הקוראים והמעודדים סרבני שירות מילואים בצה"ל ורואה בקריאתם זו מעשה אזרחי פסול מעיקרו.
רחמים מלול
ודאי.
היו"ר זבולון אורלב
ודאי.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה
11:30.

קוד המקור של הנתונים