ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 10/04/2002

חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס' 27), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4920



3
ועדת החינוך והתרבות
10/4/2002


פרוטוקולים/ועדת חינוך/4920
ירושלים, י"ב באייר, תשס"ב
24 באפריל, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 434
מישיבת ועדת החינוך
יום רביעי כ"ח בניסן התשס"ב (10 באפריל 2002), שעה 11:00
סדר יום
1. הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 27)(הגבלות על משדרים פורנוגרפיים), התשס"ב- 2002 של חבר הכנסת יגאל ביבי וקבוצת חברי כנסת.
2. הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 82)(הגבלות על משדרים
למבוגרים), התשס"ב-2002 של חבר הכנסת מיכאל איתן
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
יגאל ביבי
מיכאל איתן
רחמים מלול
גנדי ריגר
מוזמנים
ראומה אופק ששון - משרד התעשייה והמסחר
חווה ברנע - ממונה על היחידה לחינוך מיני, משרד החינוך
יהושע שופמן - משרד המשפטים
נגה רובינשטיין - משרד המשפטים
אנלו ורבין - משרד המשפטים
שני וייל - משרד המשפטים
ברק לייזר - משרד המשפטים
עמית ריינהרט - המועצה לשידורי כבלים
מיכל רפאלי - סמנכ"ל YES
עו"ד ליאור פורת - YES
עו"ד אורי רהט - תבל
עו"ד לימור סולומון - המועצה לשלום הילד
ישראלה גרציאני - שדולת הנשים
סימון שפאק - יו"ר התנועה לגבריות חדשה
צח בן יאיר - התנועה לגבריות חדשה
ניסן בן עמי - מכון תודעה
לאה גרינפטר-גולד - מכון תודעה
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהל/ת הוועדה
קצרנית: איה לינצ'בסקי






הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 27)(הגבלות על משדרים פורנוגרפיים), התשס"ב- 2002 של חבר הכנסת יגאל ביבי וקבוצת חברי כנסת. הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס' 82)(הגבלות על משדרים למבוגרים), התשס"ב-2002 של חבר הכנסת מיכאל איתן
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב לכולם, היום הוא עוד יום קשה ואנחנו מתבשרים בבשורות קשות, אבל אין ברירה אנחנו צריכים להמשיך גם את השגרה שלנו. תנחומים למשפחות ואיחולי החלמה לפצועים.

אנו דנים היום בהכנה לקריאה שניה ושלישית בשתי הצעות חוק. הצעה אחת של קבוצת חברי כנסת בראשותו של חבר הכנסת יגאל ביבי, והצעת חוק שניה של חבר הכנסת מיקי איתן, ששניהן עוסקים בהגבלות על משדרים פורנוגרפיים. באופן כללי, בהצעת החוק של חבר הכנסת ביבי מדובר באיסור גורף מכל סוג מכל מין בכל שעה ובכל דרך, ואילו בהצעה של חבר הכנסת איתן ישנו pay per view מוגבל.

ישנן שתי אפשרויות, האחת היא שאחרי שניים את הדיון, נקבל הכרעה בוועדה מה תהיה הצעת החוק שהוועדה מביאה למליאה, ואני מניח שאותה הצעה שלא תזכה פה לרוב תוגש כהסתייגות. כלומר, אם יהיה רוב בכיוון של הצעת החוק של חבר הכנסת ביבי, אז אני מעריך שחבר הכנסת איתן יגיש הסתייגות, וההפך. זו אפשרות אחת שעומדת על הפרק.

אפשרות שניה שיכולה לעמוד על פרק זה להגיש את החוק עם שתי גרסאות, גרסה א' וגרסה ב'. במהות אין הבדל בין הצעת וועדה והסתייגות. אלה שתי האפשרויות לי אישית אין דעה מגובשת בעניין זה, אני גם מציע שתוך כדי הדיון נדון בפרוצדורה איך נסדיר את זה. חשבנו שכבר בקריאה הראשונה כבר תתקבל הכרעה במליאה כי שתי הצעות החוק סותרות, הן לא עולות בקנה אחד, או שיש איסור גורף, או שיש איסור מוגבל, אי אפשר לקבל את שתי ההצעות, צריך להחליט לכאן או לכאן.

הייתי מבקש, הואיל שצר לי , וזה הוזכר גם בדיונים הקודמים, שיש לאנשים מסוימים ספקות באשר לחוקתיות של החקיקה הזו, פגיעה בזכויות כאלה ואחרות, ואפילו שמעתי מאחורי הקלעים שאם הכנסת תעביר את החקיקה יוגש בג"ץ לעצם החקיקה. מכאן, קבלנו על עצמנו להיות זהירים שבעתיים, ונקשיב בתשומת לב רבה לנאמר.

אנחנו מודעים לכך שיש כאלה טענות ולא תשמע טענה לאחר מכן שמישהו רצה לומר משהו ולוועדה לא הייתה סבלנות לשמוע. יש לנו מעכשיו עד ה- 29 לחודש, כשהכנסת תחדש את עבודתה, הרבה זמן לשמוע. כך שנגיע ל- 20 לחודש עם הכנה לקריאה שניה ושלישית, לא נחסוך מעצמנו שום ישיבה, נקבע כמה ישיבות שצריך ונשמע בסבלנות את כולם. אני אומר את זה לכל הגורמים, שניתן יהיה להשמיע את דעותיהם בסוגיה הזו. האם play t.v נמצאים פה?
אתי בנדלר
אני מבקשת לציין שבקשתי לוודא שהם אכן הוזמנו גם לדיון הזה, והם אכן הוזמנו אך לא אישרו את בואם. אני מבינה שזו החברה שטוענת שבידה יש רשיון לשידורי פלייבוי.
מיכל רפאלי
יש לה הסכם עם חברות כבלים והלוויין אבל היא לא היחידה הנוגעת לעניין.
אתי בנדלר
לגביה אני לפחות יודעת שהיא עלולה להיפגע.
מיכל רפאלי
כל אזרחי ישראל , או כל המתעניינים עלולים להיפגע.
היו"ר זבולון אורלב
האם לגורמים שיושבים כאן ידוע על איזשהו גורם של יושב כאן, שעלול להיפגע, שמן הראוי ומן הדין להזמין אותו כדי שישמיע את טענותיו. אפשר לענות עכשיו ואפשר לענות תוך שבוע ימים. אנחנו לא רוצים להשאיר כאן אבן אחת שלא הפכנו אותה.
חנה ברנע
האגודה לזכויות האזרח שמייצגים אזרחים במדינה, לרבות נשים.
עמית ריינהרט
חברת "ויויד", היא גם אחת מהערוצים ששודרו.
אתי בנדלר
תוכל להעביר לנו בבקשה את שם המלא של החברה הזו כדי שנוכל להזמין אותם?
היו"ר זבולון אורלב
מי אדוני?
עמית ריינהרט
עורך דין עמית ריינהרט ממנהלת הסדרת השידורים.
מיכל רפאלי
כדאי לדעת שגם בלוויין וגם בכבלים משודרים ב- pay per view סרטים של ספקים שונים שייפגעו. זה לא קשור בהכרח רק לחברת play t.v.
היו"ר זבולון אורלב
אתם יכולים להעביר לנו את רשימת הספקים האלה כדי שנוכל להזמינם?
מיכל רפאלי
רובם ספקים מחו"ל.
היו"ר זבולון אורלב
נעביר להם בכל זאת.
אתי בנדלר
מה זאת אומרת ספקים מחו"ל? אני לא דואגת לכל מי שאי שם על פני הגלובוס טוען שהוא עלול להיפגע.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מדברים על ספקים ישראליים. גם לגבי הכבלים, תעבירו לנו שמות של ספקים ישראליים שעלולים למצוא את עצמם נפגעים, חשוב לנו מאד שתינתן להם האפשרות לטעון, כי אנחנו רוצים לעשות מלאכה נקיה ומתוקנת.
נתחיל עם משרדי הממשלה, משרד המשפטים בבקשה עמדתכם
יהושע שופמן: קודם כל אני חייב להגיד שמסיבות שונות, מפני שההצעה הכחולה הונחה על שולחן הכנסת ממש עם היציאה לפגרה, ההצעה הזו לא הובאה בפני ועדת שרים לחקיקה. אז אני לא יכול להגיש שהממשלה תומכת בהצעה א' או בהצעה ב'.
יגאל ביבי
לא היה חופש הצבעה?
יהושע שופמן
אני לא יודע מה הקואליציה החליטה אבל ועדת שרים לחקיקה לא הביעה עמדה.
היו"ר זבולון אורלב
למיטב זכרוני, שר התקשורת שעלה על הדוכן הודיע שאין עמדת ממשלה, כך גם היה לפני הקריאה הטרומית. הוא אמר את דעתו האישית. הקואליציה אמנם לא נקטה עמדה.
יהושע שופמן
אין עמדה ממשלתית, דהיינו זה לא נדון בפני ועדת שרים לחקיקה.
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב לחבר הכנסת מיקי איתן. אני כבר אומר לך שיהיה עוד דיון כי מתברר שישנם עוד גורמים שלא הוזמנו ושעלולים להיפגע מהחוק, כדי שלא נמצא עצמנו אחר כך בבג"צ, אז כנראה שנצטרך לקיים עוד ישיבה אחת כדי לשמוע את אותם גורמים, בעיקר אותם ספקים של השידורים הפורנוגרפיים.
יהושע שופמן
לכן אני רוצה להגביל את עצמי להערות מקצועיות. ישנה בעייתיות בשתי ההצעות מבחינה קונספטואלית ואני רוצה להסביר את זה. סעיף 6כה לחוק התקשורת כבר קובע איסור מאז ומתמיד, מאז החקיקה המקורית, שבעל רשיון לא ישדר שידורים שיש בהם משום חומר תועבה. חומר תועבה זה המינוח הקלאסי של פורנוגרפיה בחקיקה הישראלית, זה המינוח של חוק העונשין, ומה שאסור לפי חוק העונשין, אסור על פי חוק התקשורת גם בכבלים וגם בלוויין ובכל כלי תקשורת אחר.

השאלה היא מה קורה כאשר מוסיפים לאיסור הפלילי הזה, סעיף 6כה הוא חוק פלילי, שבעל רשיון אסור לו לשדר גם חומר תועבה וגם מה שמוסף פה בסעיף 2א.
היו"ר זבולון אורלב
איך אתה מסביר בכל זאת שהפרקליטות לא פתחה בחקירה כנגד שידורים פורנוגרפיים שאמרת בידוע שהם שידורי תועבה.
יהושע שופמן
אני לא יכול להתייחס לשידור זה או אחר. גם ההגדרה המוצעת כאן איננה אוסרת שידורי מין. לפי ההצעה של חבר הכנסת ביבי, להבדיל מההצעה של חבר הכנסת איתן, שידורי מין יכולים להיות משודרים בערוץ מבוקר עד לילה בלי קידוד ובלי pay per view ובלבד שעיקרם וייעודם אינם הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות או התעללות או השפלה. לפחות לפי ההצהרות של חברת play t.v בעתירה שלהם לבג"ץ, הם מתארים את סוג השידורים שלהם ומתארים שידורים שאין בהם אלימות והתעללות וכדומה.

אז ההצעה של חבר הכנסת איתן היא יותר רחבה ובעצם אומרת שכל הדברים מהסוג הזה שהמועצה תקבע, אפשר להגביל אותם כדי שקטינים לא יראו וזה יהיה רק ב- pay per view או שיהיה מקודד וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
אבל הוא לא אומר מה עם YES.
יהושע שופמן
נכון, לכן אפשר לפתח את ההצעה של חבר הכנסת איתן. אם אתה שואל את השאלה איך לא פותחים בחקירה נגד משדרי מין.
יגאל ביבי
משדרי תועבה, פורנוגרפיה.
יהושע שופמן
שאלת אותי באופן כללי, אני לא יודע על משדר מסוים, אני לא יכול להתייחס לזה ואני גם לא עוסק בהעמדה לדין. אני כרגע רוצה לדבר מבחינה קונספטואלית של חקיקה. אם החקיקה תאסור בפסקה 2 על חומר תועבה ובפסקה 2(א) על משדרים פורנוגרפיים, הדברים לא זהים. יש מה שאסור לכולם, וזה אסור לפי פסקה 2, ויש דבר אחר, שמנסים להגדיר אותו פה, שאסור לשידור בכבלים ובלוויין. הוא מותר בערוץ אחד ושניים והוא מותר בקולנוע, בוידאומט במכירה ובעשייה.
יגאל ביבי
בחוק העונשין לא מותרים פרסומי תועבה.
יהושע שופמן
אפשר להגיד שהמילים "חומר תועבה" זו הגדרה עמומה, וזה נכון. זה נכון בכל מדינה שמתחבטת איך להגדיר פורנוגרפיה, ניצול מיני. יש פסק דין מאד ארוך ומפורט של השופט ברק בנושא הסרט "אמפריית החושים" שנקבע ברוב דעות שלא היה סביר שהמועצה לביקורת סרטים תפסול, בגלל הערך האומנותי שהשופט שוכנע, לא מצפייה, אלא מפרסומים ברחבי העולם, על ההכרה בערך האומנותי.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו צריכים את העצה שלך, שדעת מיעוט הזו תהיה דעת הרוב. כלומר, יש פה מחלוקת, לפחות בין כמה מהמחוקקים לבין בית המשפט העליון. אני, כשותף להצעת החוק של חבר הכנסת ביבי, ואני אומר את זה כחבר לשעבר , למעלה מעשר שנים במועצה לביקורת סרטים ומחזות, ראיתי והייתי בין הפוסלים של הסרט "אימפריית החושים" ואני חושב שהוא סרט תועבה, הוא סרט פורנוגרפי קשה, שיש בו חלקים אומנותיים איכותיים מאד, והיינו צריכים לשקול משני הערכים.
אנחנו צריכים עצה איך להגדיר משפטית, כדי שסרט כמו "אמפרית החושים" יהיה אסור. הגענו למסקנה שה"תועבה" הוא מונח עמום ובעובדה זה לא עבד. חשבנו שהמונח האוניברסלי "פורנוגרפיה" יותר מוגדר. ה"תועבה" לא מכסה את ה"פורנוגרפיה".
יהושע שופמן
אני חושב שנעשה פה טעות- - -
יגאל ביבי
אתה מבין את הכוונה שלנו, השאלה איך לנסח את זה משפטית.
יהושע שופמן
זה לקחת מינוח עברי ולהגיד שאם אני אומר את זה בלועזית, זה יובן יותר, אני חושש שזה לא יעבוד. גם כשבית המשפט מנסה לפרש חומר תועבה, אז הוא פונה לפסיקה הזרה.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לצרף דוגמא לחוק?
יהושע שופמן
יש ליו"ר יתרון עלי מפני שלא ראיתי את הסרט הזה. זה בוודאי לגיטימי שהמחוקק אומר, דעתי כדעת המיעוט ואני רוצה לחוקק. אבל, מה יצא מזה? אם הכוונה של המחוקק שאנחנו לא מורצים מהאמירה העמומה של חומר תועבה, שזה ניתן לפרשנויות שונות, אז הדרך לעשות את זה, וזה בוודאי לא בחוק התקשורת, היא לנסות להגדיר, מה שהרבה מאד ניסו במידות שונות של הצלחה, מהו זה חומר תועבה. אבל אז אין היגיון שמה שיחול על הכבלים, ששם אפשר לקדד ולהגביל, לא יחול על השידורים בכללי.
מיכאל איתן
ברגע שהגדרת מהו חומר תועבה אז הוא כללי על פי החוק הפלילי גם על עיתון גם על וידאומט ועל הכל.
יהושע שופמן
זה בדיוק מה שאמרתי.
אתי בנדלר
אתה מציע בעצם לתקן את חוק העונשין?
יגאל ביבי
אז בכלל יגידו שאנחנו חונקים את המדינה.
היו"ר זבולון אורלב
אם מתקנים את חוק העונשין אז זה יהיה אסור גם בוידאומטים?
מיכאל איתן
בטח.
היו"ר זבולון אורלב
עולים פה דווקא רעיונות לא רעים.
מיכאל איתן
אבל אז לא יצליחו להעביר את החוק. הגעת ללב הבעיה. הבעיה כאן מובנית בקושי הפוליטי ותיצור תופעה של אפליה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להקשות עליך. קודם כל, מבחינה אידיאולוגית, אם היה לי רוב, הייתי מתקן את ה"תועבה" ומגדיר אותה מחדש וזה יהיה כולל גם פרסומות ושידורי מין, אני לא מסתיר את עמדותיי. אני אומר את זה כאיש חינוך וגם כאיש דתי על פי השקפתי החינוכית והדתית. אבל אני מודע לכך שלא יהיה לזה רוב, לכן אנחנו רוצים תיקון צנוע יותר לכל הנושא הזה של התועבה, נעזוב את הוידאומטים והעיתונות הכתובה. אנחנו מחפשים תיקון שיאסור פורנוגרפיה בערוצי הטלוויזיה לכל סוגיהם.
יגאל ביבי
אבל למה צריך לבחור , במילא הם משודרים בכבלים ובלוויין.
היו"ר זבולון אורלב
ואם הם לא משודרים? יכול להיות שזה לא דרך הלוויין. מר שופמן, אתה צודק שאנחנו באמת לא מספיק נועזים לתקן את חוק התועבה.
יהושע שופמן
אני רוצה להסביר מה הנזק שיכול להיגרם לי שמעוניין שיהיה סעיף כללי על חומר תועבה. ברגע שהמחוקק אומר שהוא אוסר על שני דברים שהם נפרדים ונבחנים, אז ישנו חומר תועבה שהוא אסור והמחוקק ואמור שבנוסף לחומר התועבה אני גם רוצתה לאסור על משדרים שעיקרם וייעודם הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
הכוונה לאסור שידורים פורנוגרפיים שהם כך וכך.
יהושע שופמן
מזה, אני לפחות הייתי טוען אם מישהו היה מנסה להעמיד לדין על פרסומי תועבה בקולנוע, הייתי אומר שזה בוודאי לא חומר תועבה כי המחוקק אמר - - -
היו"ר זבולון אורלב
האם מדינת ישראל העמידה פעם לדין מישהו שהקרין בקולנוע סרט תועבה?
יהושע שופמן
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לך כחבר המועצה לביקורת סרטים ומחזות הרי ידוע שיש בתי קולנוע מסוימים במדינת ישראל שמשדרים את התועבות שלא משודרים בהרבה מאד מדינות ומדינת ישראל, באוזלת יד לא מטפלת בהם, לא נוזפת בהם, למרות קריאות חוזרות ולמרות ששר הפנים הוא מי שהוא שר הפנים.

לנו אין יכולת לתקן עולם במלכות שדי בבת אחת. אנחנו רוצים ללכת קמעה קמעה כדרך הגאולה, לנסות כרגע לטפל בדבר שאנחנו חושבים שהוא הבעייתי ביותר. הבעייתי ביותר מבחינתנו זה מסך הטלוויזיה בבתים שהוא חודרני, פולשני ובשונה מוידאומטים ובתי קולנוע ששם האדם הולך מתוך בחירה, מתוך רצון, ישנה הגנה מפני קטינים, אלה שתי אופרות שונות. למרות שאידיאולוגית אני מתנגד גם לזה.
יהושע שופמן
הסיבה מדוע לא מעמידים על חומר תועבה בקולנוע מפניי שיש מועצה לביקורת סרטים ומחזות, מה שמאושר מותר להקרנה.
היו"ר זבולון אורלב
הם מקרינים שם סרטים שלא מבקשים עבורם אישורים.
יהושע שופמן
אז זה בוודאי אסור.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, אבל לא קורה שום דבר. אני מפנה אותך לגברת סוניה דוד, מרכזת המועצה, ואני מציע שתבדקו פעם את הסוגיה הזו, זו שערוריה נפרדת, אינני רוצה כרגע לטפל בה, והיו על כך הרבה מאד דיונים, יש פרוטוקולים ארוכים של המועצה לביקורת סרטים ומחזות בסוגיה הזו. אני אומר בטון נמוך גם שהיה מי שסבר, שכשזה יגיע לבית המשפט העליון, זה יהיה כמו "אמפריית החושים" כל סרט לא יהיה סרט תועבה. יש אנשים שמאמינים שבמדינת ישראל אי אפשר לפסול אף סרט בטענה של תועבה.
יגאל ביבי
תאמין לי שאם היה משודר סרט של אמנון יצחק בערוץ הראשון או השני, היו פוסלים אותו, מגישים תביעה נגדו בטענה שזו הסתה.
יהושע שופמן
אם אדוני אומר שמשדרים סרטים שלא אושרו על ידי המועצה אז אין אפילו צורך לבוא לבית משפט ולהוכיח שהוא חומר תועבה.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני יודע שהבג"צ שהגשנו עם שולמית אלוני היה בין היתר גם על הטענה הזו שכל סרט שמשודר בערוץ השני והלוויין צריך להיות מאושר על ידי המועצה לביקורת סרטים ומחזות, שלדעתי זה סעיף מפורש בחוק, ואף על פי כן נזרקנו מכל המדרגות, וזו למעשה אחת הסיבות שאנו יושבים כאן.
יהושע שופמן
עכשיו אנחנו מגיעים לשאלה החוקתי, אם המטרה היא, כמו שאמרת, שהבחנה מבחינתך שמדובר באמצעי חודרני שמגיע לכל בית בין אם תרצה ובין אם לא, אז השאלה היא, מהו האמצעי, שלפי שהניתוח החוקתי המקובל, אתה משתמש באמצעי הפוגעני פחות. לכן יש את האופציה המגולמת בהצעה של חבר הכנסת איתן להגיד שנהפוך את המדיה הטלוויזיונית למדיה לא חודרנית. דהיינו שהחומר הזה, במקום שיבוא בין אם תרצה ובין אם לא תרצה, נעשה אותו בדומה לקולנוע, ויותר מהקולנוע, כי יש את הוידיאומט שקטינים יכולים לקחת סרט, או חנויות שיכולים לקנות מהם, נהפוך את זה למשהו שנכנסים אליו מתוך בחירה.
מיכאל איתן
רק בתנאי שהוא לא חומר תועבה כמובן.
יהושע שופמן
זו ההגדרה שלנו להצעה שלך. כשאני קורא את זה אני רואה לנגד עיני שני עיגולים עם נקודת חפיפה ביניהם. יש חומר תועבה שאיננו בהגדרה של חומר פורנוגרפי, יש חומר שמופיע בפסקאות אחד ושניים שאיננו חומר תועבה, ויש משהו באמצע שאולי הוא מאד גדול, שהוא גם זה וגם זה. אפילו מסתבר שמשדרים, שעיקרם וייעודם הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות או התעללות- - -
אתי בנדלר
המילה "ייעודם" נכללה בטעות.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתי גם את העניין של "עיקרם" אני אוריד.
יהושע שופמן
אני מתייחס להצעה שלפני. אילו היינו מגדירים את חומר התועבה בחוק העונשין, לפחות חלקית, ההגדרה הייתה משמשת אותנו לצורך הגדרת חומר תועבה. בוודאי שלא נרצה במשתמע להתיר את זה בצורה של קידוד. זה ברור וזה מוסכם על חבר הכנסת איתן, וזה דורש שינוי בניסוח.

אבל אתה בעצם אומר שיכול להיות שיש דברים שעיקרם וייעודם הצגת יחסי מין שיש בהם התעללות והם אינם חומר תועבה וגם זה מסר שאנחנו לא חושבים שצריך להגדיר. לכן היינו מציעים לשנות את הניסוח שם. ככל שהאמצעי פחות דרסטי, דהיינו הופכים את הטלוויזיה לדבר שנכנסים בו מתוך בחירה, אז ההגדרה יותר רחבה, היא חולשת מעבר לחומר.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה חוקתית. אחת המחלוקות, לפחות ביני לבין חבר הכנסת איתן, זה שהאמצעים שהוא מציע הם לא אמצעים יעילים, סליחה על הביטוי, אבל לצורך העניין הם יותר פאסדות. זה "כאילו".
מיכאל איתן
למה? תנמק.
היו"ר זבולון אורלב
מותר לי לדבר?
מיכאל איתן
פעם ראשונה שאני שומע את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אמרתי לך את זה גם על הבמה. מפני שקודם כל השיטה שאתה מציע עם כרטיס לא קיימת כרגע. אתה לא יכול להביא אותי ברגע זה למקום מסוים להראות לי את זה.
מיכאל איתן
לא קיים בארץ או בעולם?
היו"ר זבולון אורלב
בארץ.
מיכאל איתן
אם לא יהיה קיים, זה לא יהיה. אתה מציג את הדברים בצורה לא נכונה.
היו"ר זבולון אורלב
המחלוקת שלי היא שלי אין אמון בשיטות האלה שאתה מציע, שאפשר להפוך את מסך לבית קולנוע, כלומר שתהיה בחירה. מהניסיון של ההצפנה שיש היום בלוויין, מתברר שזה לא כך. חשבו שעניין ההצפנה באמת מאפשר בחירה אבל מסתבר שבטריקים מאד פשוטים ילדים רכים מתגברים על זה.
מיכל רפאלי
הבאנו לכאן את המומחה של N.D.S.
מיכאל איתן
מה זה משנה מומחה? הוא לא מאמין, ברגע שאדם לא מאמין הוא לא יאמין לכלום, ואדם שמאמין מאמין להכל. אז מה זה עניין למומחים? יש פה הגיון בכלל? אנחנו במטריה של אמונה לא של הגיון, חבל על הויכוח והמילים, אנחנו נמצאים באירן. בצורת הויכוח ובצורת הניסיון לשכנע, הוא לא מאמין שיש אפשרות, אז מה את רוצה?
היו"ר זבולון אורלב
אתה באמת צודק שאנחנו נמצאים באירן, באירן מדברים כמו שאתה מדבר. רק באירן מדברים כך.
מיכאל איתן
תביאי לו את אמנון יצחק זה יהיה בסדר. מה את מביאה לו מומחים? שאמנון יצחק יגיד שזה בסדר. תשלמי קצת לאמנון יצחק, הוא יבוא.
היו"ר זבולון אורלב
אמרת את שלך, אני אמרתי את שלי, ואני שוב אומר, לעניות דעתי, כל הטכנולוגיות שקיימות להצפנה שאני מכיר או שראיתי, פה בוועדה זה לא הוצג. שאלתי פעמיים אם אפשר להביא לוועדה.
מיכל רפאלי
הבאנו מומחה של N.D.S.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יושבים פעם שלישית או רביעית בסוגיה הזו.
מיכל רפאלי
הוא היה בוועדת הכלכלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא חבר בוועדת הכלכלה.
מיכאל איתן
אתה מציג עקום את ההצעה שלי.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתך. לדעתי, הדעה שלך עקומה. אני מציג כמו שאני מבין אותה, אחרי זה תשמיע את דעתך.
מיכאל איתן
לא אמרתי אם היא עקומה או לא, אמרתי שאתה מציג אותה לא נכון, יכול להיות שהיא עקומה אבל תציג אותה כמו שהיא.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציג אותה כמו שאני מבין אותה. להערכתי, מהניסיון והידע שלי, על פי ההגיון שלי, כל אמצעי הצפנה, בטכנולוגיות הידועות לי, ניתנות לפריצה על ידי ילדים, זו רק שאלה של זמן. הילדים יותר חכמים מאתנו, יותר מתוחכמים מאתנו, ועובדה היא שכל הזמן מתפתחות טכנולוגיות של הצפנה. למה כל הזמן מתפתחות טכנולוגיות של הצפנה? זה מפני שלכל הצפנה בסופו של דבר יש פתרון.

לכן אנחנו חושבים שהסכנה של השחתה היא כל כך קשה, כל כך פוגעת שבמאזן האינטרסים אנחנו לא רוצים להיכנס לסיכון הזה. מי שבאמת רוצה ילך לוידאומט, או ילך לאותם בתי קולנוע, למה להיכנס לויכוח. זה הויכוח ההגיוני שקיים פה. אני רוצה להעמיד את זה על הפסים האלה. אני לא מאמין שיבוא לכאן מישהו ויערוב שהטכנולוגיה הזו לא ניתנת לפריצה בעוד שלוש שנים. אנחנו מחוקקים לא לאותו רגע, אנחנו מחוקקים בכל זאת לשנים.
מיכל רפאלי
יש כללים למועצה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מאלה שהולך לשים את הכללים במועצה, זה חלק מהמחלוקות. הואיל ויש מחלוקות בחברה הישראלית ביחס לסוגיה הזו, אנחנו גם רוצים לומר לבית המשפט פה הגדרות מאד ברורות ולומר למועצה דברים מאד ברורים ככל שנוכל. יכול להיות שלא יהיה לנו רוב לדבר הזה. בעניין הזה אנחנו הולכים על קרקע מוצקה.

שאלתי אליך, מבחינת החוקתיות של העניין, האם הטיעון שלי נשמע סביר בעינך לצורך עניין החוקתיות?
יהושע שופמן
הדבר מתחדד כאשר אני שומע תוך כדי דיון שמציעים להוריד פה מילה ושם מילה. דהיינו ככל שמותחים את ההגדרה אז הבעיה מתעצמת. כאשר אומרים, חומר שאיננו אסור על פי דין, שיהיה אסור במדיה הזו דווקא, אני צריך להרים נטל גם של תכלית וגם של אמצעי פוגעני פחות. אני אצטרך לא לבוא ולהגיד לא השתכנעתי שיש, מי שיגן על חוקתיות החוק יצטרך להגיד שאין אמצעי פוגעני פחות. הדבר נבדק, ואובייקטיבית נמצא שאין אמצעי פוגעני פחות.

צודק חבר הכנסת איתן שאם ההצעה שלו עוברת, ואם אין אמצעים שונים על ההגדרות האלה, אז אסור לשדר. זה לא שמותר לשדר כל עוד אין אמצעים כאלו. בוודאי שאנשים אחרים יגידו שאם זה דבר שאי אפשר לעמוד בו, זה כמו איסור גורף. בשביל זה צריך לשמוע את בעלי המקצוע.
יגאל ביבי
ההגבלה שלנו היא תכלית ראויה, אם בג"צ יחליט שזה לא תכלית ראויה - - -
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נזמין לישיבה הבאה את נציגי N.D.S.
מיכל רפאלי
כדאי שהישיבה לא תהיה בשבת כי הם רובם דתיים.
היו"ר זבולון אורלב
בעניין הזה אין הבדל בין דתיים לחילוניים כי אין ישיבות כנסת בשבת. אני מכיר אנשים דתיים גם בהנהלת הבזק ב"yes" שהם שותפים לשידורי הפורנוגרפיה.
מיכאל איתן
הבנתי שאת רומזת שהם כשרים לעדות בפני הוועדה. אחרת מה זה רלוונטי אם הם דתיים או לא?
מיכל רפאלי
ערבבו פה אמונה וטכנולוגיה.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת איתן ערבב, באירן מערבבים. בארץ אנחנו משתדלים לא לערבב. אם אפשר להעביר לנו את האפשרות להתקשר עם N.D.S תעבירו לנו את השמות והטלפונים, נזמין אותם ונקיים עוד ישיבה גם אתם וגם עם הספקים.

על כל פנים, חלק מהמחלוקת בין גרסת חבר הכנסת ביבי לחבר הכנסת איתן היא המחשבה על הגישה לאמצעים טכנולוגיים, אם זה עובד, יעיל אפקטיבי, תכליתי, והאם זה באמת משיג את המטרה שלשמה אנחנו רוצים. הניסיון עד כה, הוא ניסיון לא טוב.
יהושע שופמן
ברור שהנטל הוא על מי שרוצה להצדיק את פגיעה כי ככל שאתה אוסר שידורים של חומר שאיננו אסור על פי דין, אין ספק שאתה מגיע לפגיעה בחופש הביטוי. אני לא יכול להתייחס לאותה הגדרה, שאני מבין שבשלבים שונים של התהוות.
אתי בנדלר
אתה מעיר את זה כבר פעם שלישית. לצורך זה מתקיימים הדיונים, כי להגיע להגדרה אופטימלית.
יהושע שופמן
אני רוצה להגיד שההגדרה שמופיעה פה, יש בה דברים עמומים, אבל ייתכן שהיא קרובה להגדרה שניתן להגדיר כחומר תועבה. הנחת המוצא של המחוקק כאן היא שרוצים להגדיר דברים שאינם חומר תועבה, וזה הקשר.
יגאל ביבי
למה חומר הוא לא תועבה?
יהושע שופמן
מפני שאם הוא חומר תועבה, אז הוא ממילא אסור, ואם המגמה של המחוקק - - -
יגאל ביבי
אז צריך להסביר מה זה חומר תועבה.
יהושע שופמן
אז זה לא כאן. זה צריך להיות בתיקון לחוק העונשין.
יגאל ביבי
ולהגביל את זה בערוצים ולא בוידאומטים. חבר הכנסת איתן אמר בצדק שזה לא יעבור בכנסת אם נגביל גם את הוידאומטים וגם את בתי הקולנוע הפרטיים.
יהושע שופמן
צריך הסבר לדיסוננס הזה.
היו"ר זבולון אורלב
ההסבר הוא הנגישות.
יגאל ביבי
לזה יש מועצה ולזה אין.
היו"ר זבולון אורלב
ההבדל בין מסך בבית לבין מסך בקולנוע הוא הנגישות.
יהושע שופמן
זה לא רק מסך בקולנוע, לא רק הוידאומט שאפשר לומר שבשבילו אני צריך כרטיס אשראי, גם בחנות בחוצות הערים אפשר לשים כסף ולקנות קלטת. למה הדיסוננס בין מה שמשודר...המחוקק אינו רואה לנכון - - -
יגאל ביבי
כי לוידאומטים אין מועצה ציבורית שמגבילה אותם ופה המחוקק קבע שתהיה מועצה ציבורית.
מיכאל איתן
תקבע גם לוידאומטים. יש לי כמה מועמדים לכהן בראש המועצה, פקחים ועוד, כך נקטין את האבטלה, נקים מועצה לפיקוח על הוידאומטים עם סיירת שתעבור ותבדוק.
היו"ר זבולון אורלב
מר שופמן, במלוא הכבוד, נראה לי שאתה מתעלם מההבחנה שאני עושה בין שידור ציבורי.
יהושע שופמן
שידור לציבור.
היו"ר זבולון אורלב
בין הנגישות של שידור המשודר לכלל הציבור בערוצים המוניים, לבין וידאומט או הליכה לבית קולנוע.
יהושע שופמן
ההבדל הוא שה- pay per view מהיר מזה שאדם מזמין משירות שליחים קלטת עד הבית ואז מחזיר אותה. הנתון הוא רק רבע שעה הבדל.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא רואה את ההבדל העקרוני בין שניהם?
יהושע שופמן
יש הבדל בזה שאחד עולה על המסך עכשיו והשני רק אחרי רבע שעה כשהשליח מגיע עם הטוסטוס.
היו"ר זבולון אורלב
זה ההבדל היחידי שאתה רואה?
יהושע שופמן
אתה מזמין שידור אליך הביתה, האמצעים הטכנולוגיים היום מגיעים אליך בקווים ולא באמצעים אחרים. מההערות הביניים כאן אני שומע שהאינטרנט גם מובן מאילו, גם אם נשנה את הגדרת חומר תועבה יהיה מאד קשה להגביל את מה שמגיע דרך האינטרנט ממקומות אחרים.
מיכאל איתן
אפשר יהיה לאכוף את החוק על השרתים המקומיים במידה מסוימת.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת איתן בבקשה:
היו"ר זבולון אורלב
עבדו עליך בעיניים.
מיכאל איתן
לא עלי עבדו, עליו עבדו. הוא בא ואמר שרימו והוליכו אותו שולל. אני אמרתי לו מראש שזה יקרה כי ראיתי את החורים בחקיקה. אתם צריכים מדד מסוים, אם אתם מגיעים למצב שאתם מתעמתים אתי, שאני מסורתי, הקמתי בית כנסת במאבקים ציבוריים קשים.
היו"ר זבולון אורלב
אפילו ילדיך הצביעו פעם מפד"ל, סליחה על ההדלפה.
מיכאל איתן
נכון, הבת שלי הצביעה מפד"ל. אני אדם שמעולם לא הצביע נגד חקיקה דתית שהובאה כאן. אני נלחם בעד שימור ערכי הדת במסורת. אני לא דתי אבל בתוקף היותי אדם לאומי, אני יודע שאי אפשר להפריד את הדת מהלאום. זה לא אני, אני לא משנה, יש כמוני מאות אלפים.

אבל אתם, בדורסנות וחוסר רגישות הולכים וכופים בכוח, נכנסים לאנשים לטלוויזיה בבית ואומרים להם שתחליטו עבורם איפה שהם יכולים, מה שמותר על פי החוק. אבל זה לא מספיק, יש לנו עוד חוק נוסף ונחליט בשבילך מה שתראה או לא תראה מה שמותר לראות על פי החוק. הפילוסופיה של זה מקוממת. אני לא בעד פורנוגרפיה ולא בעד כלום, אני מסתכל על אזרח במדינת ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה שידורי תועבה אסורים?
מיכל רפאלי
כי אסור גם לעשות את זה.
מיכאל איתן
אני אזרח במדינת ישראל שיושב בביתו. אני פותח טלוויזיה ומכבד את מה אסור על פי חוק, יש חוק במדינת ישראל ואני מכבד אותו. אבל כאן מישהו קבע משהו שעל פי החוק הכללי הוא מותר ובגלל שהיה לו כוח בוועדה מסוימת וחברי הכנסת לא התעניינו כל הכנסת קבעה לי חוק מפלה, לא הגיוני שקובע לי כך וכך, כשיכלו להשיג את אותה מטרה בדרך שהייתה משאירה לי את ההחלטה.

לגבי היכולות להצפנה, העולם מנהל היום עסקים במיליארדי שקלים ודולרים, כל העולם הזה בנוי על הצפנה. אין ספק שכל הצפנה צפויה לשבירה ביום מן הימים, אבל מי שכבר יישב לשבור קוד כזה, שישבור את הקוד של בנק ישראל ושל בנק לאומי.
מיכל רפאלי
אבל הוא לא ילד.
מיכאל איתן
אני לא מזלזל ביכולות של ילדים בתחום הזה. הוא יודע לפתח קודים כאלה ובמקום לפתח את הקודים של הבנקים הכי גדולים בעולם או של ויזה, הוא דווקא ילך לזה? מעבר לזה, אומר חבר הכנסת נסים זאב במליאה, מה אני אעשה אם הילד שלי ייקח לי את הכרטיס וגם את הקוד וישתמש בזה, אמרתי לו שלא ידעתי שהוא הולך לרכוש כרטיס. למה שירכוש כרטיס בכלל? הרי למי שאין כרטיס אין לו את היכולת הפיזית לפתח את הקוד בכלל.
יגאל ביבי
אתה מתכוון שיהיו שני כרטיסים?
אתי בנדלר
יהיה לו כרטיס נוסף לצורך השידורים האלה.
מיכאל איתן
אני לא מתווכח כעת על הטכנולוגיה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה מדבר על כרטיס פיזי כמו ויזה?
מיכאל איתן
כן, אני מדבר על כרטיס פיזי שצריך להכניס וברגע שנגמר אתה צריך להוציא אותו ולהכניס שוב לפעם הבאה. יש אלף ואחד דברים שניתן לעשות ברמת סבירות מספיק טובה. מה אתם רוצים יותר מזה שאני אומר לכם שאם אי אפשר אז אני אלך אתכם לחקיקה. הייתי רוצה לברר את זה כי אמרו לי שהיא קיימת רק במדינות הקיצוניות ביותר בעולם מבחינת ההתערבות. אז אני מוכן ללכת גם לזה אם אין אלטרנטיבה אחרת. אז הפשרה הזו גם לא טובה? אני אומר לכם שאתם לא מדברים עם הבן אדם הקיצוני.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא עושה דיון אישי.
מיכאל איתן
זה לא אישי, מאחורי מה שאני אומר מסתתר ציבור רב, תסתכל על הפנים של האנשים, תשמע את מר שופמן, מה אתם רוצים ממני? אני אומר את זה כי חבר הכנסת ביבי חושב שאני אויב הציבור הדתי.
היו"ר זבולון אורלב
חלק מהיושבים פה מתפרנסים משידורי הפורנוגרפיה.
מיכל רפאלי
מי מתפרנס פה משידורי פורנוגרפיה?
היו"ר זבולון אורלב
הלוויין.
מיכל רפאלי
יש לו 110 ערוצים כולל היסטוריה ועוד, אז הוא מתפרנס משידורי פורנוגרפיה?
היו"ר זבולון אורלב
אז טעיתי, חלק מפרנסתו בא משידורי פורנוגרפיה. זה לא סותר את זה שזה חלק מפרנסתו.
מיכאל איתן
אבל אותנו לא מעניינת כרגע פרנסתו של הלוויין אותנו מעניינם אזרחי מדינת ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
אמרת שנסתכל פה על האנשים, כשישבו פה ארגוני הנשים וארגונים אחרים, המילים היו אחרות.
מיכאל איתן
גם ארגוני הנשים...ודברתי עם חברות כנסת, הן כולן נגד פורנוגרפיה אבל הן מעדיפות את הגישה ההדרגתית שיכולה לבוא לידי ביטוי בהצעה שהצעתי.
היו"ר זבולון אורלב
מה אני יכול לעשות אם חלקן של חברות הכנסת שלנו לא משדרות באותו קול כמו ארגוני הנשים, הן פוליטיקאיות.
מיכל רפאלי
גם נשים לא חושבות כולן אותו דבר.
היו"ר זבולון אורלב
בהתחלה הצעתי שתי אפשרויות, האחת, שנצביע בוועדה לכאן או לכאן. אפשרות שניה היא שנציג שתי גרסאות למליאה. שיהיה חוק עם שתי גרסאות א' ו-ב'.
מיכאל איתן
אבל למה אי אפשר לנסות להגיע לפשרה מהותית? למה בתוך הוועדה אנחנו לא יכולים לחפש דרך, תתאמצו קצת, תחשבו. על מה שהסכמתם בפעם הקודמת... ההצעה שלי גם מרחיקת לכת ממקודם, אז מה היה כשר לפני חודשיים פתאום הפך להיות עכשיו טרף?
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר שוב, לצערנו אנחנו נכווים משני הכיוונים. לכיוון אחד אנחנו מוצאים את עצמנו נכווים מחברות משדרות המוצאות כל מיני פרצות ואנחנו מוצאים את עצמנו פתאום במציאות שונה ממה שהתכוונו אליה. יש משפטנים מתוחכמים וכו'.

הרי כל העניין נולד כי מה שחשבו שהבעיה תיפטר עם pay per view אמיתי, התברר שזה לא כך. מזה נולדה הצעת החוק. לו החברות היו מקיימות את מה התכוון המחוקק, כנראה שלא היו לו את כל הצעות החוק, וזו בעיה מספר אחת.

מותר לי לחשוד שכשם שאז הם הבינו היטב את כוונת המחוקק, אני לא חושד בהם שהם לא הבינו, הם אנשים חכמים, הם ישבו בישיבות והבינו היטב ובכל זאת עשו מה שעשו. מותר לי לחשוש שגם להבא הרצון, כמו שנאמר כאן, למלא את צורך הצופים, ואיך שאני קורא לזה, הצורך להרוויח כסף. זה עסק מסחרי, זה לא בא מסיבות אלטרואיסטיות של תרבות, זה בא על רקע של בצע כסף לגיטימי. מותר להרוויח כסף. אמרתי שזה לגיטימי, לא פלילי, אבל זה עדיין בצע כסף להתפרנס מפורנוגרפיה.

מותר לי לחשוד שהאינטרס הכלכלי להציג רווח יוביל אותם גם להבא לכל מיני מחשבות איך ניתן לפרוץ את העניין. אני מודה, אנחנו חושבים על זה רק שעתיים בחודש, ולהם יש יכולת כלכלית להשקיע בכל מיני טכנולוגיות ואמצעים לעקוף את זה.

דבר שני, אני מודה, שיש לי חששות מבית המשפט העליון. הרי בית המשפט העליון מפרש חוקים באופן שונה, לפחות ממה שאני מפרש ומפלגתי הייתה שותפה מלכתחילה בחקיקת שני חוקי היסוד, גם חופש העיסוק וגם חוק כבוד האדם, והיא נכוותה קשה מאד מהדבר הזה.
מיכאל איתן
מזה הזהרתי אותם.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו גם הזהרנו אבל מפלגתי היא נאורה החליטה שצריך חוקי יסוד, מדינה יהודית, מדינה דמוקרטית. יש לנו חששות ואנחנו מודים בהם. לכן אנחנו רוצים לבדוק אפשרות לגיטימית של המחוקקים להבהיר לבית המשפט העליון למה אנחנו מתכוונים. לעשות הכל באופן חוקתי, מסודר, שלא יהיו שום פגמים.

לכן אנחנו רוצים לסגור את זה כמה שאפשר. אם יום אחד יהיו אמצעים שאני אשתכנע מהם אז נשנה אז. אני הולך בכיוון הפוך, הטכנולוגיה שהוא מציע כרגע לא קיימת פיזית לדעתי. אני אומר את זה כל עוד לא ראיתי, וגם הוא מסכים שכל עוד היא לא קיימת יהיה איסור כולל. אני אומר אלו שנעשה קודם כל איסור כולל, אחרי זה, אם נשתכנע עוד שנה או שנתיים שיש, אז נציע הצעת תיקון חוק או משהו דומה, הרי אנחנו לא נמצאים באירן.
יהושע שופמן
דווקא מי שחושש מבית המשפט העליון היה אומר, אם אתה צודק שאין אמצעים כאלו, אז אפשר להגיע לתוצאה של איסור כולל בדרך שלו. בצורה יותר קלה שמחסנת אותו מביקורת של בית המשפט.
היו"ר זבולון אורלב
בית המשפט יקרא את הפרוטוקול. הפרקליטות שתגן על החוק תקרא את הפרוטוקול ותראה שיו"ר ועדת חינוך ועוד חברי כנסת לא השתכנעו שיש באמת אמצעים וחשבו למה לבנות את החוק על זה.
מיכאל איתן
אם זה כתוב בחוק אז אתה מוגן מפני כל תביעה.
היו"ר זבולון אורלב
למה להטות על דבר שלא כתוב בתורה, למה להטות על דבר שלא קיים במציאות? הוא לא קיים כרגע במציאות.
מיכאל איתן
אתה לא רואה את המציאות. תבוא ותראה את המציאות, מזמינים אותך לראות.
היו"ר זבולון אורלב
הזמנתי אותם.
מיכל רפאלי
זה רק עניין של כסף וזמן.
ישראלה גרציאני
אני עורכת דין ישראלה גרציאני, יועצת משפטית של שדולת הנשים בישראל. יש לי שתי הערות ורעיון לפשרה. לגבי ההערה שלך על שאנחנו מדינות חשוכות, רציתי להעיר שיש חקיקה גורפת בקנדה. הייתה פסיקה מאד גורפת בנושא של פורנוגרפיה שאסרה פורנוגרפיה בכלל, לאו דווקא בסרטים, גם במחזות ספרים והכל.
היו"ר זבולון אורלב
אולי הם התחפשו לאיראנים.
ישראלה גרציאני
היישום שם, ובגלל זה אני שמחה שהוועדה הזו כן נוקטת משנה זהירות ומקיימת את הדיון הזה ואולי עוד דיונים בנושא וכמה שיידרש, היה בעייתי, כי בסופו של דבר מה שקרה שם הוא שהצנזורה חטפה ואסרה דווקא את הספרות והסרטים הלסביים ולא את הפורנוגרפיה הרגילה אלא דווקא את הקצוות, שזו לא בהכרח הייתה כוונתו של בית המשפט העליון בקנדה, זו הערה לידע כללי.
יהושע שופמן
הם לא אסרו על שידורי מין.
ישראלה גרציאני
הם אסרו פורנוגרפיה ככלל.
אתי בנדלר
זה מקביל לשידורי תועבה אצלנו.
היו"ר זבולון אורלב
לצערי ה"תועבה" אצלנו היא אות מתה בחוק.
ישראלה גרציאני
הם נתנו הגדרה יותר טובה ויותר ספציפית כולל אלימות לפי נשים ועוד. זו הערה כללית לא כדי לפתוח דיון על זה, אם תרצה אני אשלח חומר להרחבה.
מיכאל איתן
בכמה מדינות בעולם יש התערבות כמו שאנחנו מציעים אם מקבלים את החוק.
ישראלה גרציאני
למיטב ידיעתי קנדה זו המדינה היחידה.
מיכאל איתן
בקנדה אין שום שידורים בשום ערוץ פלייבוי?
היו"ר זבולון אורלב
פלייבוי הוא לא ערוץ פורנוגרפי.
מיכאל איתן
אם כך אז אני בעד החוק. אני לא יודע על מה אנחנו מדברים.
ישראלה גרציאני
אני מקדימה את המידע הזה גם בגלל הקשיים שהצביע עליו עו"ד שופמן וגם מפני שאני רוצה להציג את הפשרה שאני מנסה שתתקבל על דעתכם.
מיכאל איתן
אני רוצה להבין. מעכשיו אתה מתיר שגם אם אדם לא רוצה שיהיה לא פלייבוי בבית אז יהיה לו, ואני אומר ניתן לו את הצ'אנס לאסור. בבני ברק יראו פלייבוי.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתי אתה לא אוסר את זה.
מיכאל איתן
אני כן אוסר את זה. אם הוא ירצה לעצור אני נותן לו את הצ'אנס להחליט.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא עוצר כלום, אתה נותן למועצה- - -
מיכאל איתן
הוא יחליט.
היו"ר זבולון אורלב
אתה נותן למועצה להחליט ואני אומר לך ששום מועצה לא תאסור. גם הבג"צ של שולמית אלוני ושלי לא היה על ערוץ ה פלייבוי הוא היה על הערוץ הפורנוגרפי.
מיכאל איתן
לפי דבריך, תהיה הגיוני לרגע, חבר הכנסת ביבי אומר לגבי פלייבוי שזה פורנוגרפיה ואתה אומר שלא. עכשיו יבוא ערוץ שלישי אחר, מי יחליט אם הוא כן פורנוגרפי או לא.
היו"ר זבולון אורלב
לא אמרתי שאני מתיר פלייבוי. אני לא יודע מה היה בחודשיים האחרונים.
מיכאל איתן
אתה חוזר שוב למועצה כי המועצה תצטרך להחליט האם זו פורנוגרפיה כן או לא.
ישראלה גרציאני
ברשותכם, אולי אני יכולה לעזור לכם להגיע לפשרה במקום להתווכח. הערה נוספת קודם לכן, מאד מפריע לי בהצעה של חבר הכנסת איתן, וזה מצטרף לדברים שמיכל אמרה באחת הישיבות, שהיום הכבלים לא משדרים מה קרוי פורנוגרפיה קשה, שזה עם אלימות , ביזוי השפלה ומכות.
מיכל רפאלי
אף פעם לא שדרו את זה.
היו"ר זבולון אורלב
מאיפה את יודעת את זה?
ישראלה גרציאני
אני מניחה שזה נכון. אני יוצאת מתוך נקודת הנחה שנגיד וזה נכון, לא בדקתי את זה אבל אני מקבלת את מה שמיכל ונציגי הלוויין אומרים. בשביל לבדוק צריך לשבת ולראות את כל הסרטים. אבל לצורך הטיעון שלי, בהנחה שזה נכון, והיום לא משדרים את השידורים האלה, שמבחינתי נושא של מכות ביזוי והשפלה זה תועבה, ההצעה של חבר הכנסת איתן בעצם מתירה להם בחוק היום לשדר את הדברים האלה.
רחמים מלול
הוא רוצה למצוא את הדרך למנוע את זה.
ישראלה גרציאני
אני אסביר למה. בהצעה של חבר הכנסת איתן, בסעיף 6(ו) רשום: "אין בהוראות סעיף זה כדי להתיר שידור האסור לפי סעיף 6כה(2)". יש גם את עניין האיסור של תועבה, וזו בדיוק המסגרת שלנו.

בסעיף 3 (1) בא סעיף ההגדרה שאומר:" משדרים שעיקרם וייעודם הצגת יחסי מין שיש בהם אלימות או התעללות..." הם בעצם משדרים פורנוגרפיים שיהיה מותר לקדד. זו הליכה אחורה ארבעה צעדים וזה דבר שצריך להימחק.

אם זה מוסכם עליך, נפתח פה ערוץ לפשרה לדעתי. אני מודה שכולם יצטרכו לעשות ויתור קטן כולל אני והארגון שאני מייצגת, לעניין הזה. יכול להיות שאפשר לקחת את המודל של חבר הכנסת איתן שיש בו הרבה היגיון בתוך מדינה עם ערכים ליברליים עם חופש ביטוי והאיום של בג"צ וכל הטיעונים שאין טעם לחזור עליהם.
היו"ר זבולון אורלב
לפסול לחלוטין את מה שכתוב ב- 6(1).
ישראלה גרציאני
בדיוק.
היו"ר זבולון אורלב
והיתר בקידוד.
ישראלה גרציאני
זה רעיון. אולי גם לציין, ובזה אני מתייעצת אתך ועם שאר המשפטנים פה - - -
היו"ר זבולון אורלב
סליחה שאני קוטע אותך, מה שהיא אומרת של ערוץ פורנוגרפי או ערוץ פלייבוי, שהערוץ הפורנוגרפי אסור לחלוטין, ערוץ פלייבוי בקידוד.
רחמים מלול
לא בהכרח. תלוי מה משדרים בערוץ הפורנוגרפי, זה מה שהיא אומרת.
ישראלה גרציאני
נכון, וזו בעצם הליכה אחורה. זה רעיון שעדיין לא בדקתי אותו אבל אני מעבדת אותו בראש, שבגלל שההגדרה של תועבה היא עמומה, אולי אפשר להכניס להגדרות ולהגיד: אסורים שידורים על פי חוק העונשין, ובכלל זה שידורים שיש בהם הצגת יחסי מין עם אלימות ביזוי השפלה וכו'. אז אתה לא פוגע בהגדרה של חוק עונשין, לא צריך ללכת ולתקן את חוק העונשין, ובעצם נתת לבית המשפט אמצעי להגיד שבתועבה נתתי לך הגדרה, אחד מהרכיבים של תועבה הם גם הדבר הזה.
היו"ר זבולון אורלב
רק בלבד שלא יהיה כתוב "שעיקרם" אלא שיש בהם".
ישראלה גרציאני
אז מילה פה היא "לרבות" ,"ובכלל זה", אחת המילים האלה יכולות להכניס את זה. זה אומר שאתם קצת מתקרבים.
רחמים מלול
זו הייתה כוונתו מלכתחילה. הניסוח היה לקוי אבל זו הייתה כוונתו.
ישראלה גרציאני
לצערי לא דברתי עם חבר הכנסת איתן על העניין, אבל לפחות מהכתוב שחור על גבי לבן, ובית המשפט לא ידבר עם חבר הכנסת איתן אלא יקרא שחור על גבי לבן, זה מה שיוצא וכך אפשר לתקן את זה.

אם אתם יוצאים מנקודת מוצא של פשרה שתעבור בכנסת וגם תעמוד בבג"צ, ואני אומרת זה גם ויתור לגבי העמדה שהארגון שלי מייצג.
היו"ר זבולון אורלב
מה הארגון שלך מייצג? מהי עמדתכם?
ישראלה גרציאני
אנחנו בעיקרון נגד פורנוגרפיה. לא גורף לחלוטין אבל לכל מה שיש בו השפעה על אלימות כלפי נשים. הטיעונים הועלו פה בהרבה מקרים.
אתי בנדלר
הטיעונים הועלו, הבעיה היא להגדיר מהי פורנוגרפיה.
היו"ר זבולון אורלב
אותה פורנוגרפיה שאת מתכוונת אליה, את בעד איסור גורף.
ישראלה גרציאני
בדיוק. אם יש עיגול רחב שאתם יכולים להסכים עליו, ואפשר להכניס את זה לתוך המודל של הקידוד, אז יש לך את ההגדרה במובן מסוים ואז אפשר בעצם לשים שני מחסומים גם את המחסום של חבר הכנסת איתן וגם את מחסום התוכן.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה.
עמית ריינהרט
עמית ריינהרט ממנהלת הסדרת השידורים לציבור, באתי במקום דורית ענבר שלא יכלה להגיע לישיבה. המנהלת זה הגוף המבצע של המועצה. אנחנו סבורים שאיסור גורף, כמו שאמרנו בישיבות הקודמות, ספק אם הוא חוקתי. התשתית העובדתית לדעתנו אינה מוצקה מספיק על מנת לאפשר איסור כה גורף על פורנוגרפיה. היו מחקרים בישיבות הוועדה שהוצגו בעניין הקשר הישיר בין פורנוגרפיה ואלימות או אלימות כנגד נשים. המחקרים הוצגו לשני הצדדים והממצאים לא היו חד משמעיים. לכן אנחנו חושבים שזה לא יכול לשמש טיעון לאיסור כולל.
היו"ר זבולון אורלב
זו ממש מחשבה פורנוגרפית לנתח כך את הממצאים.
עמית ריינהרט
כדי לפסול לחלוטין פורנוגרפיה צריך שתהיה תשתית עובדתית מוצקה.
היו"ר זבולון אורלב
לא כך הוצגו הדברים.
מיכאל איתן
כך היה כתוב בדו"ח של ה- מ.מ.מ.
היו"ר זבולון אורלב
לא כך זה היה כתוב בדו"ח, אני סומך על האינטליגנציה של הקריאה שלך, תקרא את זה שוב.
מיכאל איתן
ישנה פסקה שהמשפט שהוא אמר הופיעה בה.
היו"ר זבולון אורלב
אל תיקח משפט, גם בקריאת שמע כתוב "וסרתם ועבדתם אלוהים אחרים". צריך לקרוא גם את ההתחלה וגם את הסוף ולראות את כל ההקשר.
עמית ריינהרט
לפני הישיבה קראתי את דברי ההסבר לחוק שנוסחו ועוצבו לחקיקה ובעקבות זה הסתכלתי בפרוטוקול כי לפחות מה שאני הבנתי מהישיבה היה שונה. עוד לגבי אותה תשתית עובדתית, לא נערכו מחקרים לעניין ההשפעה של שידורים בכבלים ובלוויין דווקא.
היו"ר זבולון אורלב
נביא אותה גם. יש כאן מישהי מהטלוויזיה החינוכית? נביא לכאן את ראש החוג מאוניברסיטת תל-אביב המתמחה בתל-אביב, היא תיתן לכם את ההרצאה הידועה, אין עם זה בעיה. היא תבהיר לכם את הקשר בין מה שכתוב ותביא את המחקרים.
עמית ריינהרט
אני אבהיר למה זה משנה. הנציגה שהייתה פה בוועדה אמרה בעצמה שאין נתונים לגבי השידורים בכבלים ובלוויין דווקא בהשוואה לכלל הפורנוגרפיה. זאת אומרת שאם אתה מוריד את שידורי הפורנוגרפיה בכבלים ובלוויין, אז צרכנים של משדרי מין, שלא יפסיקו לצרוך משדרי מין, תהיה להם גישה לאינטרנט.
היו"ר זבולון אורלב
לכן התחכמתם לתיקון חוק הבזק?
עמית ריינהרט
לא התחכמנו, אמרנו מהרגע הראשון שהחוק עדיין לא נכנס לתוקף, אנחנו לא יכולים כרגע לאכוף אותו.
נגה רובינשטיין
הבעיה הייתה שזה לא חל על בעלי רשיונות ומכיוון שחברות הכבלים - - -
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יודע את כל סיפור, אני מכיר רק את התוצאה.
עמית ריינהרט
צריך לקחת בחשבון שברגע שאוסרים פורנוגרפיה רק בכבלים ובלוויין ולא באינטרנט ובמקומות אחרים, אז אותם צרכנים של משדרי מין, ימשיכו לצרוך משדרי מין.
היו"ר זבולון אורלב
יש לך מושג כמה אנשים משתמשים באינטרנט? מול כמה אנשים יש להם לוויין וכבלים?
עמית ריינהרט
אנחנו מדברים על ילדים ונוער.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני לא עונה לי. מה אחוז התלמידים שמשתמשים באינטרנט? מול אחוז התלמידים שצופים בטלוויזיה?
מיכאל איתן
כמה לדעתך אחוז התלמידים שמשתמשים באינטרנט.
היו"ר זבולון אורלב
לא יותר מ- 25%. לדעתי פחות אבל אני אומר לך שלא יותר. יותר קרוב ל- 15%. את זה אתה משווה מול למעלה משלוש שעות צפייה בטלוויזיה, לפי נתון המועצה לשלום הילד.
עמית ריינהרט
גם באינטרנט וגם במקומות אחרים שאינם כפופים לרגולציה שקבעה המועצה, התכנים שמשודרים הם הרבה יותר קשים. ברגע שחוסמים את הנתיב הזה של אותם צרכנים של משדרי מין שכן יצפו בכל מקרה במשדרי מין, הם יצרכו את אותם משדרים רק באותם מקומות שבהם התכנים שזמינים להם הם תכנים הרבה יותר קשים שלא כפופים לכל רגולציה. זה נתון שלא נלקח בחשבון.

אנחנו סבורים שפתרון הוא הצעה כדוגמת ההצעה שמציג חבר הכנסת מיכאל איתן שנותנת כלים אלקטרונים לשליטה של ההורים בתכנים שצופים בהם ילדיהם.
אורי רהט
עו"ד שמייצג את שלושת החברות.
יגאל ביבי
יש לי שאלה אליך, מישהו אמר לי אתמול שתבל וערוצי זהב פתחו ערוץ פורנוגרפי חדש. זה נכון?
אורי רהט
ממה שאני יודע אז לא. מה שקיים היום זה ה- pay per view.
יגאל ביבי
אתה בטוח שאין ערוץ כזה.
היו"ר זבולון אורלב
תהיה מוכן לברר בחברות ולהשיב לחבר הכנסת.
עמית ריינהרט
אולי אתה מתכוון לערוץ "אגו". זה ערוץ שבאישור שנתנו אסרנו על - - -
יגאל ביבי
מי התיר לכם לתת אישור כשאסור לשדר ערוץ פורנוגרפי?
עמית ריינהרט
לא אישרנו ערוץ פורנוגרפי, זה לא ערוץ פורנוגרפי, זה ערוץ שמשלב תכנים לגברים כולל אופנועים, אביזרים לגבר וכו'. באישור שנתנו כתבנו מפורשות את האיסור על משדרי מין כהגדרתם.
יגאל ביבי
אז מישהי אמרה לי שזהו ערוץ של משדרי מין.
עמית ריינהרט
אנחנו לא ראינו עד היום ששודרו שם משדרי מין אבל אם יפנו אלינו אנחנו נבדוק את זה. אסרנו מפורשות את זה.
אורי רהט
דובר כאן על רמת החודרניות של שידורים שמשודרים בכבלים. הכבלים משדרים משנת 1990 ולא שודרו משדרי מין עד שנת 2001 שבה הייתה זמינה הפלטפורמה הדיגיטלית שמאפשרת את הקידוד והיא בעצם הרבה פחות חודרנית מאשר עכל מה שקיים ברחוב בוידאומטים ובספריות וידאו שיש בכל פינת רחוב. אפילו החוק הפלילי לא נאכף ואפשר להחליף שם גם בלי כרטיס אשראי.
היו"ר זבולון אורלב
אתה עו"ד?
אורי רהט
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה אתה לא מגיש תלונה? אתה רואה שיש עבירה פלילית.
אורי רהט
אני לא ממשרד המשפטים ולא מהפרקליטות.
היו"ר זבולון אורלב
אין חוק כזה שאם אדם רואה עבירה הוא צריך להגיש תלונה?
אורי רהט
בעניין הזה יש מי שעושה את תפקידו.
מיכאל איתן
אבל צריך לאכוף את החוק כי אז זה יהיה גם על החוק הבא וזה שאחריו.
אורי רהט
אסור לשדר משדרים שיש בהם התעללות ושיש בהם אלימות ממילא לפי כללי המועצה אסור לנו לעשות את זה וכך אנחנו נוהגים. על ספריות וידאו אין פיקוח , לא של חוק העונשין ולא דברים נוספים. עלינו, מיום שהוטל עלינו, וזה היה חודשים ספורים לפני התיקון לחוק הבזק, נקבעו כללים איך משדרים, באיזה שעות, רק מ 22:00 בלילה לא רק בהצפנה אלא גם עם קוד אישי, וכך פעלנו זמן קצר עד שהיה את התיקון לחוק.
היו"ר זבולון אורלב
אדוני מכיר את הפטנטים להתגבר על ההצפנה.
אורי רהט
כמו שאמר חבר הכנסת איתן, אני לא רוצה לומר כאן, בטח לא לפרוטוקול, שכל הצפנה לא ניתן להתגבר עליה. אני חושב שזה נאיבי, שאולי רק ל- 15% או 25% מהילדים יש מחשב בבית. גישה לאינטרנט יש לאחוז מאד גבוה מהאוכלוסיה היום ושם הכל זמין. נאמר שאם 25% זה המספר הנכון, אז זה חלק נכבד מהאוכלוסיה. זה לא מוגבל שם בכללים, לא מפוקח ואפשרי בכל שעה, להבדיל מהשידורים בחברות הכבלים ובלוויין שכפופים לפיקוח ולכללים. אני חושב שהגבלה גורפת לא תוכל לעמוד בשום פן משפטי, אני לא מכיר שום מדינה מערבית וגם לא מדינה אחרת - - -
היו"ר זבולון אורלב
למה לא תוכל לעמוד בשום מבחן משפטי?
אורי רהט
כי בית משפט העליון, ששוקל את השיקולים , שעומד במבחן החקיקה, ועשה את זה לא מזמן, בודק את הפגיעה בחופש העיסוק ואת הפגיעה בחופש הביטוי, ואני לא מכיר מדינה בעולם שזה קיים בה. גם בסיפור על קנדה אולי היה שם פסק דין ספציפי לנושא תועבה ולגבי זה אמרתי - - -
היו"ר זבולון אורלב
מגבילים את חופש הביטוי וחופש העיסוק, זה נשאר בוידאומט וכו'.
אורי רהט
זה בדיוק מחריף את התביעה שאומרת שלחברות הכבלים ו- yes אסור.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא רואה הבחנה בין זמינות של וידאומטים לבין נגישות של מסך?
אורי רהט
אני חושב שההבחנה היא הפוכה.
היו"ר זבולון אורלב
למה החברות שלך משדרות? הרי הם יכלו לפתוח חברות וידאומטים ובכלל היו חוסכים את כל הנחת הכבלים. למה החברה שלך קיימת? היא קיימת בגלל הנגישות של הטלוויזיה. בגלל זה היא קיימת וזה ההבדל ביניהם. זה כל המהות של הטלוויזיה.
אורי רהט
בזה פתחתי את דבריי ואמרתי שחברות הכבלים משדרות משנת 1990 יש לך 11 שנים שבהם לא שידרו משדרי מין כי הפלטפורמה הייתה אנלוגית. זה אומר שמה שיוצא ממוקד השידור מגיע לטלוויזיה והמועצה לא הרשתה לנו, בצדק או שלא בצדק, כנראה בצדק, לשדר משדרי מין שכל אחד מדליק את המסך ורואה. מרגע שהתחילה לפעול הפלטפורמה הדיגיטלית וב- yes זה היה מהיום הראשון בשנת 2000 - - -
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא עונה לי על השאלה. אם לפי דעתך זה עניין שהוא אותו דבר, למה החברה שלך השקיעה כל כך הרבה בהנחת כבלים? הייתה פותחת בכל שכונה חברה לוידאומטים ואנשים היו הולכים לקנות במקום הכבלים.
אורי רהט
אני לא אומר שטלוויזיה זה לא דבר זמין.
היו"ר זבולון אורלב
אז אתה מסכים אתי?
אורי רהט
כמובן שאני מסכים, בגלל זה פתחתי ואמרתי.
היו"ר זבולון אורלב
מר שופמן טען שזה רק עניין של רבע שעה הבדל.
אורי רהט
מר שופמן הסביר שה- pay per view לדעתו - - -
היו"ר זבולון אורלב
הוא אמר שההבדל בין ה- pay per view לוידאומט זה רבע שעה.
אורי רהט
כי הספרייה פתוחה 24 שעות ביממה והילד יכול ביום חופש בשעה 10:00 להזמין סרט. מר שופמן אמר, ויתקן אותי אם אני טועה, שההבחנה הפוכה עוד יותר, הוא הסביר שהוידאומטים והספריות זמינות עוד יותר כי גם כשהילד נמצא ביום חופש כשההורים בעבודה הוא יכול להזמין בשעה 10:00 בבוקר עם שליח ב- 15 שקלים, ועוד טיפ, את הסרט, והוא יושב ורואה את זה לא מוצפן ולא מקודד, זה יכול להיות גם תועבה, לא רק משדרי מין.

ה- pay per view משודר רק אחרי השעה 22:00, צריך להזמין אותו, וצריך להקיש קוד. אני מתייחס בנפרד להצעה שבנוסף לקוד, ובנוסף לקידוד ולצורך להזמין יהיו גם כרטיסים. אני חושב שהמצב הקיים היום הוא בוודאי פחות זמין ב- pay per view מאשר המצב שקיים בשאר העולם התקשורתי.
היו"ר זבולון אורלב
לפי השיטה שלך, הרי לא יסירו את הוידאומט, אז בחול המועד סוכות הוא יעשה בבוקר מה שאתה אומר, ובלילה הוא יעשה את מה שאני אומר. השיטה שלך לא פותרת.
אורי רהט
השיטה שלי פותרת מפני שילד צריך להתגבר על מערכות הצפנה וכפי שהסביר חבר הכנסת איתן, אם הוא כל כך מוכשר הוא בטח ישקיע זמנו בפיצוח מערכות הצפנה שיש בהם תועלת.
היו"ר זבולון אורלב
ברגע שילד אחד מפצח כבר כל השכונה יודעת.
אורי רהט
אז חברות הכבלים והלוויין ירדו לטמיון כי אם אפשר לפתח את הקידוד אז כל החבילות שאנחנו מוכרים בכסף, ועל זה אין לכם התנגדות, כמו ערוץ הספורט, אגו, ערוצי הסרטים ועוד, היום העסקים של הכבלים והלוויין מתבססים על חבילה בסיסית פלוס חבילות מוצפנות. אם זה כל כך פשוט אז אין לנו עסק, כי בשניה הילד מפצח, שם את הכרטיס רואה את כל 60 הערוצים שעולים הרבה כסף, וכל אחד מתוכם בוחר את מה שמתאים לו. זו בדיוק אותה הצפנה. כך עובד כל העולם המערבי.
היו"ר זבולון אורלב
היום לאבא יש את ההצפנה הזו רק שהיא עוברת מהר מאד לבן. יש לבן אפשרות לעקוף את האבא כי לקבל את הקוד המוצפן.
אורי רהט
אני מדבר על הרמה הטכנולוגית.
היו"ר זבולון אורלב
אתה צודק זה לא בהצעה שלו. אתה הרי אומר להסתפק בקיים.
אורי רהט
דברתי על הזמינות. הקיים היום הרבה פחות זמין מכל מה שפתוח בכל שאר אמצעי התקשורת. לכן, לקחת נישה תקשורתית, שממילא היום הכי מאובטחת והיחידה כפופה לפיקוח ולכללים, ולומר ששם אני רוצה לאסור לגמרי זה לא סביר זה לא מידתי וזה הופך להיות עוד יותר לא מידתי וסביר, וזה מה שהסביר נציג משרד המשפטים, שכל השאר פתוח ופרוץ.

מילה אחרונה לגבי ההצעה שאושרה, נושא האלימות, התעללות וכל מה שממילא אסור לנו לא נעשה ולכן אנחנו לא מתנגדים שייכתב למרות שכבר כתוב בחוק.
דליה איש שלום
אני רוצה לחזק את המגמה של ההבחנה בין תכלית של הגנה מפני אלימות מינית, שהיא לא עניין של תועבה וקידוד אלא דבר שהוא אסור ופסול ממהותו, לבין הנושא של הגנה על ילדים מפני צפייה. זאת אומרת הגנה על ההתפתחות התקינה של קטינים שהיא למעשה נושא אחר המתאים לקידוד ולאמצעים טכנולוגיים שיגבילו את הצפייה ולא יאסרו אותה ממהותה.
היו"ר זבולון אורלב
התכלית שלנו היא שתי התכליות הללו.
דליה איש שלום
חשבתי שההבחנה שתי התכליות חשובה.
היו"ר זבולון אורלב
התכלית שלנו כפולה, גם להגן על התפתחות תקינה של הילדים וגם מפני הנושא של הקשר בין פורנוגרפיה לאלימות נגד נשים.
מיכאל איתן
זה בעצם, במידה מסוימת דומה למועצה לביקורת סרטים ומחזות שאמרו לה להגביל עד גיל 18, זאת אומרת שיהיה מנגנון שיגיד- - -
היו"ר זבולון אורלב
אבל לא היה סרט אחד שהגבילו אותו עד גיל 18 שהגיש בג"צ ולא זכה, גם לא הייתה הצגה כזו.
מיכאל איתן
אבל נגד הבעיה הזו אתה נלחם במקום הלא נכון. גם אם עכשיו תעשה חוק, אז יבואו בג"צ ויפרשו את זה אחרת.
יגאל ביבי
להגיש שבעוד שנה המחנה הלאומי ישלוט במדינה באמת, את ההצגה הזו מפזרים.
מיכאל איתן
אני גם שייך למחנה הלאומי, מי זה המחנה הלאומי בסוף?
היו"ר זבולון אורלב
להגיד לך שאני לא חושש ממה שאתה אומר, אני חושש. חלק מהדיון פה הוא לשבור את הראש איך להביא לכך שמה שאנחנו עושים יעמוד במבחן הבג"צ בשני מובנים. הראשון שלא יפיל את החוק, דבר שני שיפורש כמונו. למרות ששם מלכתחילה מפרשים באופן שונה.
מיכאל איתן
לכן באה ההצעה שלי.
היו"ר זבולון אורלב
זו הסיבה שאני באופן אישי לא מגיש בג"צים. מנוי וגמור אתי כבר למעלה משנה שאיני מגיש בג"צים שקשורים באמונות בדעות בהשקפות, ערכים, יחסים בין דת ומדינה בדברים האלה לא. על כספים וקריטריונים יכול להיות שכן אגיש, כי הבג"צ ידוע מראש. אני מוכן להגיד לך תן לי את העתירות שתלויות ועומדות היום בבית המשפט, ועשיתי את זה לאחד מהשופטים העליונים, אני כותב לך את פסק הדין, ואני אצדק ב- 99.5%.
מיכאל איתן
אני רוצה להגיד לך משהו בקריאת ביניים. אם היינו מפנים את כל המרץ שאנחנו מפנים כאן על העסק השולי, למאבק לאכיפת החוק בנושא של הוידאומטים, היינו מביאים יותר תועלת, והיינו יותר צודקים.
היו"ר זבולון אורלב
מה תעשה?
מיכאל איתן
זו לא בעיה. כל סרטי התועבה האלה מופיעים שם...אם נדאג שיהיה גורם שיאכוף את זה, ויש כאן ארבעה חמישה חברי כנסת, זה יצמצם את תופעה בצורה עצומה.
היו"ר זבולון אורלב
המשטרה היום עסוקה בביטחון, אתה חושב שתתעסק עם זה? ומישהו יגיש בג"צ ותפסיד.
מיכאל איתן
אני לא אפסיד.
היו"ר זבולון אורלב
זה בג"צ ידוע מראש. לא מאמין שבג"צ יפסול את זה, ואת זה אומר זבולון אורלב המתון. לדעתי ערך חופש הביטוי וחופש העיסוק- - -
מיכאל איתן
אז חבל גם על החוק הזה.
היו"ר זבולון אורלב
לכן אני שובר את הראש עם זה. אין לי אמון בדבר הזה.
מיכאל איתן
יש שם דברי תועבה שכל אדם בן תרבות יפסול.
יגאל ביבי
הם לא מתורבתים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוחה על כך כיו"ר ועדת חינוך, אני מוחה בתוקף על דבריך ומבקש ממך לחזור בך מדבריך.
יגאל ביבי
השקפת העולם שלהם היא לא כמו השקפת העולם של הרוב.
היו"ר זבולון אורלב
בואו לא נעבור גבולות. אנחנו מחויבים בכבודו של בית המשפט העליון גם אם אנחנו חולקים עליו.
יגאל ביבי
מי שמתיר את "אמפריית החושים" התרבות שלו שונה משלי.
היו"ר זבולון אורלב
אני שומר על כבודו גם אם אני חולק עליהם באופן מהותי.
דליה איש שלום
אני חושבת שחלק מהבעיה של האכיפה נובעת מחוסר ההגדרה של תועבה בחוק העונשין. חוסר ההגדרה בעייתי גם מבחינת עקרון החוקיות והזהרת האזרח מפני מה שאסור לו על פי סעיף 214 לחוק העונשין. גם מי שמעיין בפסיקה המועטת בנושא הזה לא ייצא עם נורמה ברורה משום שמדובר על חומר שלפרסומו יש פוטנציאל של השחתת המוסר והרוח של הציבור, של פגיעה חמורה בשלום הציבור ואין לו ערך חברתי פודה. בערך חברתי פודה דברו על דברים כמו ערך אומנותי, ערך פוליטי, ספרותי או מדעי.

דהיינו, אנחנו מבינים מאד את הצורך בהגדרה של מהי תועבה וחושבים לעצמנו כמשרד המשפטים לתקן את סעיף 214 לחוק העונשין בתחום הזה באופן שיחול על כלל הפרסומים.
היו"ר זבולון אורלב
תגישו הצעת חוק ממשלתית.
מיכאל איתן
אני מוכן יחד אתך להגיש הצעת חוק.
דליה איש שלום
לעצם הסעיף עצמו, הפסקה הראשונה של הסעיף המוצע.
היו"ר זבולון אורלב
של איזו הצעת חוק?
דליה איש שלום
כרגע בשניהם, המטרה שהתעוררה כזהה בשניהם. אם אנחנו מסתכלים על פסקה הראשונה, היא די קרובה למהות של תועבה בחוק העונשין, להוציא שני נושאים, ראשית לא מופיע פה נושא של ניצול של ילדים, שהוא מאד חשוב, והוא לא מופיע כאן, לא מופיעה פה חלופה של ניצול של ילדים, יש רק נושא של אלימות. "כולל" זה לא כולל כי אלימות זה דבר אחד וניצול של ילדים זה דבר שני.

מה שוד לא מדויק בעיננו או לא מבטא באופן שהיינו חושבים שראוי לבטא את האיזון עם החופש הביטוי, זה הביטוי "עניין ציבורי".
היו"ר זבולון אורלב
"ומלבד שאין בהן עניין ציבורי".
דליה איש שלום
נדמה לנו שהביטוי אינו כל כך קולע. הביטוי בעל ערך המצדיק אותו בנסיבות העניין, וכאן רק התחלנו לעיין במשפט משווה, אבל אנחנו מדברים על איזשהו איזון עם ערך חברתי צודק בנסיבות העניין, כגון ערך אומנותי מדעי וכדומה.
מיכאל איתן
יש לך הזדמנות פז עכשיו לענות כאן על המון בעיות. היא מדברת על הצורך בתיקון הנושא של התועבה בחוק הפלילי הכללי, למרות שההגדרה הזו היא הגדרה קרובה למה שאנחנו מוכנים לקחת, נתקן עכשיו מייד, נאלץ אותם על ידי הצעת חוק מהירה לתקן- - -
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יכולים גם עכשיו.
מיכאל איתן
אנחנו לא יכולים מכאן לתקן את חוק העונשין כי זה לא עבר קריאה ראשונה וזה יהיה נושא חדש.
היו"ר זבולון אורלב
למה?
מיכאל איתן
כמו שערוץ 7 לא עבר.
אתי בנדלר
בוודאי, משום שהקטע שלך הוא רק בשידורי הערוצים הציבוריים ושם זה כללי.
מיכאל איתן
אבל אנחנו יכולים לרוץ עם זה, ואז אם אנחנו מסכימים על הנוסח אנחנו עושים תיקון אמיתי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מעדיף שיגישו את הצעת החוק הזו שני אנשים שהם לא חובשי כיפה, אנחנו מייד חשודים. אני מעדיף שאתה תגיש את זה.
מיכאל איתן
אני אגיש. אז זה גם מתיישב ם העניין של עיקרון השוויון, כי אז מה שאסור על פי החוק זה אסור.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את זה.
דליה איש שלום
לגבי ההצעה של חבר הכנסת איתן, להוריד את מה שבעיננו הוא תועבה וצריך להיכלל בתוך תועבה, ולהשאיר רק משדרים שעיקרם יחסי מין הצגת אדם כחפץ וכדומה. לא לכלול את הפסקה הראשונה על מנת לא להכשיר מה שהוא תועבה כבר היום.
לאה גרינפטר-גולד
אני ממכון תודעה.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה מכון תודעה?
לאה גרינפטר-גולד
מכון תודעה הוא מכון לחקר הזנות וסחר בנשים בעולם, המכון קיים כבר שנתיים ואנחנו מייצגים בארץ ארגונים בינלאומיים שקיימים כבר עשרות שנים.
היו"ר זבולון אורלב
אתם עמותה?
לאה גרינפטר-גולד
אנחנו גוף שיחד אתנו עובדים עמותות. אנחנו לא עמותה, אנחנו מכון אבל אנחנו קשורים עם עמותות ומתנדבים.
היו"ר זבולון אורלב
עם איזה עמותות אתם קשורים?
לאה גרינפטר-גולד
עם "אשה לאשה", "קול האשה", עמותות פמניסטיות, עמותות של זכויות אדם.
היו"ר זבולון אורלב
מי עומד בראש הגוף הזה?
לאה גרינפטר-גולד
ניסן בן עמי ואני.
היו"ר זבולון אורלב
תודה, רציתי לדעת לפרוטוקול עם איזה גוף אנחנו מדברים. בירושלים היו אומרים שאין מסיבים אלא אם כן יודעים עם מי מסיבים.
לאה גרינפטר-גולד
קודם כל אנחנו מייצגים פה קבוצה גדולה של ארגונים פמניסטיים ארגוני זכויות אדם ואנשים פרטיים שמתנגדים בחריפות לפורנוגרפיה. אבל אנחנו לא מסכימים לשתי הצעות החוק שנמצאות כרגע על השולחן. לעומת זאת מה שמתחיל להתבהר, ואמר את זה עורך דין שופמן והוסיפה עורכת דין גרציאני, ועו"ד איש שלום, לפתוח את הנושא של סעיף 214 לחוק העונשין, כי קודם כל צריך לפתוח ולתקן את הסעיף הזה, ולהגדיר נכון את ההגדרה של פורנוגרפיה או תועבה.

בנוסף לכך, העלו את הנושא של קנדה שמאד בעייתי להכניס חוק שדרכו אוסרים על פורנוגרפיה בצורה כזו שבסופו של דבר מי שנפגע מזה אלה ארגונים פמניסטיים וקהילות מיעוט אחרות. משום שמי שאחראי לביצוע החוק אם מדובר- - -
מיכאל איתן
אני לא מבין מה קרה בקנדה.
ניסן בן עמי
מה שקרה בקנדה הוא שהם נתנו לגוף להחליט מה החומר הפורנוגרפי שאסור להכניס לקנדה, הגוף הזה היה המכס, שהסתבר שהוא גוף מאד שמרני ואוסר עכשיו חומר הומוסקסואלי, לסבי ופמניסטי, אבל נותן לפורנוגרפיה ההטרו סקסואלית להיכנס לקנדה בחופשיות.
ישראלה גרציאני
אמרו שכל הצגה של יחסי מין שיש בה אלימות ויש בה כדי להשפיע על אלימות אסורה והמכס היה זה שיישם. מכיוון שהמכס הוא הרוב של בני עמנו, זאת אומרת האמצע, והם אמרו שלהם דבר מסוים לא מפריע והשני מקפיץ אותם יותר מבחינה נורמטיבית. אז קרה שהיישום היה לקצה של הנורמה ולא באמצע.

לכן, בגלל זה, שילוב של הגדרה של הגבלה שלך כגדר ראשונה והגבלה של התכנים זה מה שצריך.
מיכאל איתן
הגבלה הראשונה היא סעיף 214.
ישראלה גרציאני
לא צריך להתיימר להגדיר את התועבה בקול כי לא נצליח, אלא להגיד תועבה "לרבות", או "בכלל זה" הדבר הזה.
לאה גרינפטר-גולד
אם אפשר להכניס בסעיף 214 או בסעיף אחר את נושא ההסברה והחינוך כי כל האספקטים ההסברתיים והחינוכיים מאד חשובים. הרי לא תמנעו את החדירה של פורנוגרפיה דרך כל מיני מקומות אם זה האינטרנט, אם זה וידאומטים שאנחנו בכלל לא מדברים עליהם בשתי ההצעות האלה. הפורנוגרפיה תיכנס כי זה משהו שקיים בגלובליזציה ומדינת ישראל עדיין מאפשרת אינטרנט ומאפשרת קולנוע.

אנחנו חייבים לחנך דרך בתי הספר, שיכריחו את בתי הספר לתת חינוך מיני שוויוני וחינוך פמניסטי נכון, אחרת כל חוק שנעשה פה דרך המחוקק לא יעביר את המסר הנכון ולהפך, יתנגדו ארגונים של זכויות אדם, כי יש פה בעיה של חופש ביטוי. הם יבואו דרך בג"צ ויחסלו את החוק בגלל כל מיני סיבות אחרות שלא ארחיב עליהן את הנושא, זו דעתנו.
מיכאל איתן
כאן את נכנסת למחלוקות שלא תצאי מהם. בואו נתמקד כאן במה שמשותף ומוסכם על כולם.
לאה גרינפטר-גולד
לכן סעיף 214 צריך תיקון ולקחת את הצעת החוק של חבר הכנסת איתן ולשנות את מה שהיה צריך לשנות כפי שהציעה עורכת דין ישראלה גרציאני.
מיכאל איתן
ברגע שאנחנו משנים את סעיף 214 זה כבר בפנים
ניסן בן עמי
הנושא של החינוך הוא מאד חשוב ואני אתן לזה שתי דוגמאות פשוטות וקצרות. הדוגמא הראשונה היא הדוגמה של שוודיה. פורנוגרפיה מותרת בשוודיה אבל החינוך השוויוני בין המינים והחינוך הפמניסטי נותן את התוצאה שעכשיו הציבור מתחיל להתנגד לפורנוגרפיה.
מיכאל איתן
אתה מדבר על נושא בעייתי שקשור לדתיים וחרדים שהם כרגע בקואליציה שרוצה למנוע את הפורנוגרפיה, את ניצול האישה, את ההפצה ואת המסחר. עזוב עכשיו את החזיתות האחרות, תישאר בתחום הזה, על כל הדברים האחרים אתה יכול להמשיך ולהילחם אבל זה לא המקום.

דבר שני, לדעתי, הכי נכון למי שרוצה לקדם את העניין זה לא לרכב על האג'נדה של הלסביים וההומוסקסואליים אלא להפך, להפריד את האג'נדה הזו מהאג'נדה הזו. כאן אנחנו מדברים על ערכים הרבה יותר כלליים של ניצול נשים ובני אדם.
ניסן בן עמי
אבל מה עם הצד הפמניסטי?
מיכאל איתן
הארגונים הפמניסטיים זכותם להתנגד לפורנוגרפיה בהגדרתה אבל אם הם אומרים שאם תחנכו לפמניזם תשיגו את התוצאה, הם פוגעים במאבק הזה. הם מרכיבים את האידיאולוגיה הספציפית שלהם לקואליציה שרוצה לעשות מעשה אחר.
ניסן בן עמי
זו בדיוק הדוגמא השניה שלי שהיא דנמרק שניסתה לאסור על פורנוגרפיה בצורה גורפת בשנות ה-60. בסופו של דבר, מכיוון שזה היה שמרני לגמרי, בית המשפט העליון הדני פסל את כל החוקים האלה, המשטרה לא יכלה לעשות שום דבר, והפורנוגרפיה נכנסה בגדול בדנמרק, כולל פדופיליה וזאופיליה, ועכשיו הם לא יודעים איך לצאת מזה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. הטריד אותי עניין האינטרנט וזכרתי שקיימנו ישיבה בה חטאתי כלפי חבר הכנסת איתן שבעקבות תקלה לא הזמינו אותו ומהנתונים שהציג לנו המרכז למידע ומחקר על מסמך הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2000 19.8% מבתי האב במדינת ישראל היו מנויים באינטרנט. זה פורסם ב- 23 באוקטובר 2001 . מה שמעניין הוא ההתפלגות על פי עשירונים.
מיכאל איתן
הטבלא הזו לקוחה ממסמך שאני חיברתי.
היו"ר זבולון אורלב
זה לקוח ממצאי סקר הוצאות משק הבית לשנת 2000 של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 23/10/2001.
מיכאל איתן
זה מסמך שהצגתי בזמנו, אבל אלו נתונים מאד ישנים.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר מה שכתוב אני לא יודע מה יש היום. מה שחשוב הוא ההתפלגות לפי עשירונים. בעשירון העליון זה 47.6%. בעשירון החמישי, שהוא האמצעי 15.4% והעשירון התחתון זה 3.6%.
צח בן יאיר
צח בן יאיר מהתנועה לגבריות חדשה. אני רוצה להציע כמה הבחנות והבהרות. ראשית השאלה מה ההבדל בין וידאומט לכבלים. ישנן שני הבדלים האחד הוא בין עסק פרטי לרשות שהיא ממלכתית במידה מסוימת, ברגע שהמדינה מאשרת, כביכול היא נותנת אישור לנושא מסוים.

ההבדל השני הוא בין מכירה לשיווק. במכירה האדם הולך אל המוצר, בשיווק המוצר הולך לאדם, וטלוויזיה בכללה וכבלים גם דוחפים את זה אלינו. לכן יש הבדל עצום, במקרה הזה זה יותר דומה לרוכש שעובר מדלת לדלת ומציע את קלטת הוידאו ולא לוידאומט, כך אני רואה את ההבחנה.

נושא אחר זה הנושא של האבטחה והקידוד. כיוון שעסקתי בנושא הזה, אני איש מחשבים ומכיר את הנושא, אז אני יכול לומר לכם באחריות שאין דבר שאי אפשר לפרוץ, זה רק שאלה של כמה מאמץ נדרש לזה. יש מצבים שמוציאים מוצר מאובטח ובאותו יום יש כבר את כל הקודים מופיעים אינטרנט ואפשר לפרוץ בקלות.
מיכאל איתן
איפה עסקת בזה?
צח בן יאיר
ב"אלדין". אפשר לראות את זה באור קצת שונה בנושא המיגון לרכב. אפשר לפרוץ כל דבר, הפורצים הכי טובים הם חבלנים במשטרה. אין חבלן משטרה שלא יכול לפרוץ כל רכב בשבע שניות. השאלה היא גם שאלה של עלות. אפשר למגן כל דבר בעלות אדירה.
היו"ר זבולון אורלב
לי פרצו בשניה אחת, פשוט שברו את השמשה.
צח בן יאיר
אני מדבר על לפרוץ בצורה יותר פשוטה לפרוץ את המנגנון עצמו. אפשר לפרוץ גם את המשבת למנוע. השאלה היא שאלה של עלות וככל שהמוצר יותר מאובטח הוא גם עולה יותר. לכן לא ישקיעו ברכב שעולה 100,000 שקל מיגון ב- 50,000 שקל אלא בסכום יותר זול.

דבר נוסף שחבר הכנסת איתן הזכיר, שאם מישהו יכול לפרוץ את זה למה שלא יפרוץ לבנקים. חשוב להבין שרוב ההקרים הצעירים והנוער הם לא פושעים, הם לפחות לא רואים את עצמם כפושעים, פריצה לבנק מוגדרת בבירור כפשע לכל אחד, אבל הם עושים את זה כשעשוע, כאתגר. להם, אפילו פריצה לפנטגון כמו שכבר הייתה, לא נחשבת פשע אלא שעשוע. הוא לא עושה את זה לשם עבירה הוא לא עושה את זה כדי לגנוב או כדי להשיג מידע סודי, אלא לשם השעשוע, ופה הבעיה. בנושא הזה השקעת הזמן והמשאבים היא אדירה.
מיכאל איתן
יש לי שאלה אליך. אתה לא ילד, אדם שעבד ב"אלדין", אני אתן לך מכשיר שעובד דרך סמרט כארד, בלי הכרטיס, עם סיסמא כמה זמן ייקח לך לפתוח אותו?
צח בן יאיר
אני לא מתמחה בזה.
מיכאל איתן
רואים שאתה לא מתמחה בזה.
צח בן יאיר
אני לא מתמחה בפריצות, אני לא פורץ, אני גם לא אדע לפרוץ לבית.
מיכאל איתן
תבחר את מי שאתה רוצה, תוך כמה זמן אתה יכול לפרוץ את זה?
צח בן יאיר
אני אומר לך עובדתית שזה נעשה בקלות.
מיכאל איתן
אם זה בקלות אני אתן לך צוות ואממן אותו, תגיד לי כמה זמן ותביא לי תוצאה, ואם לא תצליח, אתה תממן אותו.
צח בן יאיר
אלה דברים שנעשים יום יום.
מיכאל איתן
אלה שטויות. אם הם כל כך נחמדים ורק בשביל הכיף, למה הם לא פורצים את הערוצים הקיימים היום?
צח בן יאיר
כי זה לא מעניין אותם.
מיכל רפאלי
אני מסכימה עם נציגי הכבלים ועם עוד כמה אנשים טובים שאמרו פה עוד כמה דברים, ומכיוון שאמרו פה שתעשיות נחשבות פה בצע כסף, אז אני מרגישה צורך להגן על תעשייה אחרת, על חברה ירושלמית גדולה שמעסיקה אלפי עובדים ירושלמים ובאזורים אחרים במדינת ישראל, שנקראת N.D.S ופה כל אחד זורק שכל דבר ש- N.D.S עושה כל ילד יכול לפרוץ.

N.D.S מפרנסת בישראל אלפי משפחות ומתחזקת חברות טלוויזיה בכל העולם מארצות הברית עד הונג קונג שעוסקות בטלוויזיה בתשלום. אני לא ממש מבינה איך חברת "אלדין" או מישהו שעבד ב"אלדין" יכול להגיד שכל כרטיס כזה של N.D.S ניתן לפרוץ אותו. אז בבקשה, מפאת כבודה של N.D.S אני מבקשת להזמין אותם לכאן ולשמוע אותם.
היו"ר זבולון אורלב
מה העלות של התקנה כזו בכל בית? הוא אומר שיהיה כרטיס פיזי בארנק.
מיכל רפאלי
קיים כיום כרטיס פיזי, אפשר ליצור כרטיס כזה וכבר דברנו על זה בוועדת כלכלה. זה רק בטלוויזיה הדיגיטלית, או בכבלים או בלוויין. כרגע קיים הכרטיס החכם שמצפין את כל השידורים. גם את שידורי הספורט, את שידורי הסרטים, את שידורי הילדים.
היו"ר זבולון אורלב
ואת מפצחת את ההצפנה על ידי קוד?
מיכל רפאלי
אני לא מפצחת. אני פותחת לעצמי את השידור.
היו"ר זבולון אורלב
שידורי הספורט מוצפנים? תסבירי לי איך הם מוצפנים כרגע.
מיכל רפאלי
הם קודם כל מוצפנים במוקד למי שלא שילם עליהם ולא ביקש לקבל אותם.
היו"ר זבולון אורלב
ואם הוא שילם וביקש?
מיכל רפאלי
אז פותחים לו את זה במוקד, ואז זה פתוח לו.
היו"ר זבולון אורלב
כל הזמן?
מיכל רפאלי
זה לא שידור שצריך להגביל אותו מבחינת שעות צפייה. הוא פתוח כל הזמן. שידור שצריך להגביל אותו בשעות צפייה צריך גם קוד. האדם מקודד לעצמו את המספר. השיטה שחבר הכנסת איתן מבקש להגביר את ההצפנה. אנחנו בעיקרון לא התנגדנו, למרות שהיא תעלה לנו הרבה מאד כסף כדי לפתח אותה.
היו"ר זבולון אורלב
מה פירוש לפתח אותה, היא לא מפותחת?
מיכל רפאלי
N.D.S צריכים לפתח את זה עבורנו. זה לוקח X חודשים, וזה יעלה X כסף.
היו"ר זבולון אורלב
כמה חודשים וכמה כסף.
מיכל רפאלי
דובר בזמנו על כשלושה חודשים. ובכסף מדובר על כמה מיליונים.
היו"ר זבולון אורלב
זה יעלה גם לכל בית אב שרוצה את זה? האם זו שאלה לא לגיטימית?
מיכל רפאלי
לא נכנסנו לתמחור של זה אבל כל דבר שעולה לנו יותר בוודאי מייקר בסופו של דבר את המוצר הסופי. אם הכנסת רוצה להחליט שפורנוגרפיה תוכל להיות רק לעשירים אז שתגיד את זה, זה מה שקרה בפועל, וזה לגיטימי. אנחנו לא תעשייה שמחלקת חינם שום דבר וגם לא פורנוגרפיה.
היו"ר זבולון אורלב
מה אתם מציעים? לתת לעניים בחינם?
מיכל רפאלי
אנחנו לא מציעים לתת שום דבר בחינם, אנחנו מתפרנסים מלמכור טלוויזיה.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה כעסת עלי כשאמרתי בצע כסף?
מיכל רפאלי
כי אני לא חושבת שלמכור זה בצע כסף. אני מוכנה לעשות אחר כך דיון אינטלקטואלי מה ההבדל בין למכור לבצע כסף.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוכן לעשות את הדיון הזה בדירקטוריון של yes , שהאנשים המכובדים שם ידעו ממה הם מרוויחים את הכסף.
מיכל רפאלי
הם לא יודעים?
היו"ר זבולון אורלב
לא הציגו להם את זה בפנים. כשדברתי עם שניים באופן אישי, הם השפילו את עיניהם כשהם דברו אתי. הסברתי להם ממה הם עושים את הרווחים. אדם שעושה דברים ולא מטיחים לו את זה בפנים, אז הוא עובר על זה לסדר היום. זו שערוריה שחברה כמו בזק, שהיא חברה ציבורית, נותנת יד לדבר הזה. אישית אני חושב שזו שערוריה ציבורית.
מיכאל איתן
זה אולי לא נעים לנו להגיד את זה אבל בחברה שלנו יש הרבה דוגמאות שאנחנו עושים דברים כאלה ונהנים מזה. למשל היה לנו את עניין הסיגריות, ובצורה עקיפה, למרות שאני לא מסכים עם זה, ההכנסות מזה מאפשרות את הטלוויזיה ואת קיומה.
היו"ר זבולון אורלב
אז יכול להיות שיסכימו גם על בתי זנות וסחר בסמים. למה לא? לך צעד אחד קדימה.
מיכל רפאלי
אני לא כאן כדי לייצג את בזק, אבל בזק היא חברת תשתית עליה עוברות גם שיחות אירוטיות וגם אינטרנט. דרך אגב זה קרה בתקופתו של שר התקשורת מש"ס. היה אישור על השיחות האירוטיות ב- 057.
היו"ר זבולון אורלב
אני שותף גם לביקורת הזו, בעיקר שזה על ש"ס.
מיכל רפאלי
זו לא ביקורת חס וחלילה, זו ממש לא ביקורת, רק עובדות.
לימור סולומון
אני מהמועצה לשלום הילד, ואני רוצה לומר שבשם ההגנה על המוסר וההגנה על הנשים, יש גם הגנה על ילדים ולכן זה בסדר מבחינתנו. אבל כשהופכים את הילדים כאן למוקד שבשבילו כל התורה הזו נעשית, אני מרגישה שלא בנוח. במיוחד כשהופכים את הילדים לשוחרי זימה שכל היום רק ישבו ויפצחו קודים.

במיוחד גם לאור זה שאנחנו רואים כמה סכנות וכמה מסרים שליליים עוברים לילדים בדרכים הרבה יותר קלות, כך שזה נראה לי כמו טיפה בים אותם שידורים המשודרים בלילה. גם אם היו עבירות מין שבוצעו בעקבות צפייה בסרטי וידאו שילדים צפו בהם במשך היום, שישבו אתם יחד - - -
היו"ר זבולון אורלב
לכן אתם לא תומכים בחוקים האלה כי מבחינתכם הם טיפה בים?
לימור סולומון
בוודאי שכן, אבל בהצעה סבירה שבאמת מאפשרת הגנה על ילדים. אני לא חושבת שאם יהיה קידוד עדיין זה יהיה פרוץ לילדים. החשש הוא אולי לעודד מבוגרים לפדופיליה, והתכנים האלה באמת אסורים על פי החוק, אז לגבי זה אנחנו פחות חוששים. מזה שילדים יצפו בסרטים האלה שמשודרים בלוויין החשש שלנו מאד מינימלי, ואנחנו חושבים שההצעה לקידוד מספיקה. התחום של האינטרנט ודברים שנצפים בטלוויזיה ביום יום מדאיגים אותנו הרבה יותר.
היו"ר זבולון אורלב
אם יש לכם הצעות חוק, נשמע אותם.
סימון שפאק
אני סימון שפאק מהתנועה לגבריות חדשה, ומי שרוצה לצחוק יכול לצחוק.
יגאל ביבי
מה זו התנועה הזו?
סימון שפאק
זו תנועה שוויונית לכן יש בה גם גברים וגם נשים.
מיכאל איתן
עדיין לא הבנתי את העניין הזה. את יו"ר התנועה לגבריות חדשה?
סימון שפאק
יש שני יושבי ראש, עורך דין נרדי ואנוכי. אני מוכרחה להגיד שמאד הופתעתי ממה ששמעתי עד עכשיו, אני לא חושבת שמדובר בציוד. קודם כל אני מאד שמחה על הדיון המאד מעמיק ורציני היום, ואני שמחה שהוא גם הולך וממשיך להעמיק. גם אם תתקבל החלטה שהיא בניגוד למה שאנחנו חושבים בשתי התנועות, היא תישקל היטב ולאחר מכן כל תנועה תעשה מה שהיא חושבת כדי להמשיך ולקדם את העניין הזה בהיבט של החינוך ובהיבטים נוספים.

מה שנראה לי מאד תמוה זה שבעצם כולם מסכימים ששידורי הפורנוגרפיה זה לא טוב ולכן צריכים קידוד וצריכים עוד ועוד אמצעים. השאלה שלי היא למה? הנושא הוא בעצם נושא ערכי, על הערך נראה שכולם פה מסכימים, אז לא ברור לי למה בעצם צריכים ללכת על החוק.
היו"ר זבולון אורלב
תשאלי אותו משום שהוא אומר שאין נתונים חד משמעיים שזה מזיק.
סימון שפאק
יש נתונים חד משמעיים שזה מזיק.
עמית ריינהרט
אני לא אומר שצריך שילדים יצפו.
מיכאל איתן
הוא אומר שכך כתוב.
סימון שפאק
אני מדברת על נתונים מחקריים שמראים שכשאתה מקרין בפני אנשים, אני לא מדברת על סטטיסטיקה אם יש יותר בשוודיה, משום שמאד קשה לבודד משתנים. אני מדברת על מחקרים שמראים שכשאתה משדר, אתה מקבל תוצאות מסוימות מאותם נחקרים.
מיכאל איתן
אני גם רוצה לקרוא את זה.
סימון שפאק
יש לי את זה פה, אני אתן לך.
היו"ר זבולון אורלב
בישיבה הבאה אני אביא את ד"ר דפנה למיש.
חווה ברנע
היא הייתה בוועדה לקיום מעמד האישה ויש בכנסת תמצית שמהמאמרים שהכינו בספריה בנושא של פורנוגרפיה.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת איתן, אתה איש רציני אז תקרא את כל בחומר ותקבל רושם אחר לגמרי. בנוסף, אני אביא את ד"ר דפנה למיש שנחשבת בחוגים לתקשורת האקדמיים לחוקרת של ההשפעות בין מה שמוקרן לבין התנהגות של בני אדם, גם לגבי ילדים. מי שהכיר לי אותה זה ד"ר יחיאל לימור שנדמה לי שהיום הוא ראש החוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב, אדם רציני מאד בתחום התקשורת, היה פעם עיתונאי. יש על זה הרבה מחקרים, תשמעו את הדברים מד"ר דפנה למיש. נביא גם את N.D.S וגם את הספקים.
מיכל רפאלי
אתה בטח מכיר את חלקם.
היו"ר זבולון אורלב
אני מזמין אותם כדי ללמוד, אני לא בטוח שאת כל מי שאני מכיר אני גם מסכים אתו. ברגע שיש עניינים מסחריים יש נגיעה בדבר. חווה ברנע בבקשה, מנהלת היחידה לחינוך מיני וחיי משפחה במשרד החינוך.
חווה ברנע
מבחינת הנתונים לגבי שימוש צעירים וילדים באינטרנט, המספרים כנראה אדירים. אין לי נתון מדויק , אבל מה שאני יודעת מהשדה שזה הרבה מעבר.
היו"ר זבולון אורלב
את לא צריכה לדעת מהשדה, יש נתונים.
חווה ברנע
יש כמה ילדים במשפחה, יש זמינות ללכת לחברים להתחבר לאינטרנט.
היו"ר זבולון אורלב
זה פועל לרעתך, משום שבבתי האב של העשירון העליון, ששם יש 36%, שם אין הרבה ילדים, ובבתי האב של העשירון התחתון עם 2.3% יש הרבה ילדים. העשירון התחתון לא הולך לבתים של העשירון העליון, לכן הממוצע של 20% בשנת 2000 זה פחות מ- 20% של הילדים.
לימור סולומון
בזה צריך לטפל.
היו"ר זבולון אורלב
את צודקת מאד. יש עוד נתון, שתדעי שבמסגרת האינטרנט של מערכת החינוך, רק 200.000 ילדים מכלל 1,700,000 מחוברים לאינטרנט באמצעות בתי הספר. שנבין גם את הנתון הזה.
חווה ברנע
רציתי לומר לא רק שהם חשופים שם לאתרים מיניים, יש למשל היום תרבות של צ'טים מיניים של שעות, שבני נוער עסוקים בהם במחשב, וההתחברות היום בין בני נוער, וגם כאלה שמתחזים, ואני לא אכנס לסכנות ברגע זה, הם רבות. לכן העניין של התמודדות חינוכית הוא מאד משמעות ואנחנו עוסקים בזה. אנחנו משתדלים להבחין עם תלמידים בין אירוטיקה לפורנוגרפיה, וזה מה שעלה כאן כל כך חזק בדיון, העניין של הגדרות.

להעלים דבר זה קשה לעשות, גם מבחינה חינוכית אנחנו לא מעלימים נושא אלא משתדלים ללמד אותו וללמד את הגבולות הביקורת והבחירה , וכל המושגים החשובים שעלו פה, ולהבחין בין מציאות למשהו שהוא באמת בניגוד לחוק, וזה דבר חשוב.

אני מאמינה שהאפשרות שתהיה ביקורת, גם בערוצים שיש עליהם ביקורת, כדי שהפורנוגרפיה, או מה שאני קורית לה, אירוטיקה, או פורנוגרפיה רכה, לא קשה, שהיא באמת בניגוד לחוק, וכבר דברנו על זה ואני לא אחזור, זו דווקא אפשרות שניתנת לכנסת לעזור. זאת כדי שאנשים לא יצטרכו לרוץ לשוק השחור ואולי תתפתח תעשייה של קלטות מין מאד קשות. קלטות פורנוגרפיות מאד קשות, שאני בוודאי מתנגדת להם, אני לא רוצה לא שילדים יגיעו אליהם ולא שמבוגרים יגיעו אליהם.

כאן יש לנו אפשרות של פיקוח, אפשרות שהתכנים האלה שעלולים להיות מאד מזיקים, יכולים להיות תכנים שהם הרבה יותר רכים, תכנים של אירוטיקה ולא של פורנוגרפיה, עם כל הקידוד וכל מה שנאמר פה, ואז יהיה ערוץ לאותם צרכנים שאלה חומרים שהם רוצים להגיע אליהם, יגיעו לחומרים שיש עליהם פיקוח.

אני רואה את הצד החיובי של העניין ולא את הצד השלילי. אני מאמינה שמועצה רצינית וחקיקה רצינית, שתיתן את החומרים, שאני לא רוצה להגיד חינוכיים או לא חינוכיים, אבל חומרים יותר לגיטימיים ויותר חיוביים מהחומרים שנמצאים בהישג יד, שלא צרך לפצח שום דבר, בקלי קלות אפשר, לא צריך להתאמץ, אפשר להשיג את זה בוידאומט או באינטרנט להגיע בצ'יק צ'ק לחומרים שהם הרבה יותר קשים.

לכן אני רואה את התפקיד החינוכי שלנו כחשוב מאין כמוהו ואם אפשר היה לתת את הדעת גם לעניין הזה ולחשוב איך לעשות את זה זה היה עוזר מאד.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אף שאני חולק על כל מילה שאמרת, אני לא אגיב עכשיו.
חווה ברנע
העניין החינוכי הוא חשוב מאד.
היו"ר זבולון אורלב
לא כרגע, למרות שאני חולק על כל מילה שאמרת, זו השיטה, להבדיל במובן מסוים, גם להתיר סמים קלים. הגישה להתיר דברים קלים כדי לא להגיע לדברים הקשים היא שיטה חינוכית שנתונה במחלוקת.
חווה ברנע
זה לא הובהר, אני נגד סמים, אני חושבת שאי אפשר להשוות סרטים אירוטיים לסמים קלים.
היו"ר זבולון אורלב
אז את בעד לעודד נוער לבחור סרטים אירוטיים?
חווה ברנע
לא. ממש לא. אבל הם מגיעים לסרטים קשים מאד.
היו"ר זבולון אורלב
אז מה הקשר? לכן את רוצה שתהיה להם אפשרות לבחור את זה בטלוויזיה בבית?
חווה ברנע
אני רוצה שהם יבחינו.
היו"ר זבולון אורלב
איך הם יבחינו?
חווה ברנע
כי הם מגיעים לא דרך הטלוויזיה.
היו"ר זבולון אורלב
אז את רוצה שהם יראו את זה עכשיו בבית?
חווה ברנע
אני ממש לא רוצה את זה, אבל אני רוצה שכשהדיון הזה עולה, או כשמעלים את הנושא הזה, שנדע מה להגיד להם.
היו"ר זבולון אורלב
את תומכת בזה שתהיה אפשרות לילד לצפות בבית באירוטיקה קלה?
חווה ברנע
ממש לא.
היו"ר זבולון אורלב
אז אני לא מבין.
חווה ברנע
על ילדים אין על מה לדבר.
היו"ר זבולון אורלב
אז על מה היה הנאום? את רוצה שיתנו קידוד גם לילד? נשמע את זה שוב בפעם הבאה. תודה רבה לכולם הישיבה נעולה, אני לא מסכם כי עוד יהיה לה המשך.

הישיבה ננעלה בשעה 13:10

קוד המקור של הנתונים