ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/02/2002

הצעת חוק הקמת אוניברסיטה בעיר אשדוד, התשס”א-2001- קבוצת חברי כנסת.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4716



3
ועדת החינוך והתרבות
12.02.2002
_

פרוטוקולים/ועדת חינוך/4716
ירושלים, כ"א באדר, תשס"ב
5 במרץ, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 413
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, ל' באדר התשס"ב (12.02.2002), שעה 11:00
סדר היום
הצעת חוק הקמת אוניברסיטה בעיר אשדוד, התשס"א-2001-
קבוצת חברי כנסת.
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב -היו"ר
חה"כ יחיאל לסרי
חה"כ סופה לנדבר
חה"כ זאב בוים
מוזמנים
אורי שוסטרמן -רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר
עו"ד עופר שרון -משרד האוצר
אבי נוב -משרד האוצר
אפרת כהן -משרד האוצר
עו"ד יעל טור-כספא -יועצת משפטית, המועצה להשכלה גבוהה
צבי ציקלר -ראש עיריית אשדוד
יצחק דרי -ממונה על החינוך, עיריית אשדוד
יגאל מזרחי -עיריית אשדוד
פרופ' אוסקר לוי -נשיא המכללה להנדסה בנגב
פרופ' יהודה חדד -משנה לנשיא המכללה בנגב
פרופ' אהרון בן זאב -רקטור אוניברסיטת חיפה
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
מיטל אמסלם









הצעת חוק הקמת אוניברסיטה בעיר אשדוד, התשס"א-2001-
קבוצת חברי כנסת.
היו”ר זבולון אורלב
אני פותח את ישיבת הוועדה. בישיבה הקודמת שמענו על כוונות המועצה להשכלה גבוהה להקים מוסד להשכלה גבוהה באשדוד. מטבע הדברים אנו חשדנים לגבי כוונות, אך הפעם הופתענו לטובה. חה"כ סופה לנדבר פעלה רבות בסוגייה הזו, ועל כן מגיע לה המון קרדיט בהצלחה. הוועדה קיבלה הודעה מהמועצה להשכלה גבוהה במכתבו של יו"ר ות"ת, נחמיה לבציון, מיום כ"ט בטבת תשס"ב: "מצורף בזה החלטת המועצה להשכלה הגבוהה מיום 08.01.2002 בעניין מכללה להנדסה באשדוד. מכאן ואילך היוזמה היא בידי המכללה האקדמית להנדסה בנגב, אשר ניתן לה האישור לפתוח קמפוס באשדוד. המועצה להשכלה גבוהה מינתה ועדה מקצועית בראשות פרופ' שלמה גרוסמן, סגן יו"ר הות"ת, והיא שתלווה את המהלך כולו".

החלטת המועצה להשכלה גבוהה מיום כ"ה בטבת תשס"ב (08.01.2002) בנושא בקשת המכללה האקדמית להנדסה בנגב לפתוח באשדוד קמפוס של המכללה, אומרת: "המועצה להשכלה גבוהה מאמצת את המלצות ועדת המשנה למכללות טכנולוגיות בראשותו של פרופסור שלמה גרוסמן לאשר למכללה האקדמית בנגב לפתוח באשדוד קמפוס של המכללה. הדבר ייעשה בליווי אקדמי שמתכונתו תיקבע בהמשך. המועצה רושמת לפניה כי ועדת המשנה למכללות הטכנולוגיות התרשמה, כי המכללה האקדמית בנגב מסוגלת הן מהבחינה האקדמית והן מהבחינה המנהלית לפתוח באשדוד תוכניות לימודים אקדמיות לקראת תואר ראשון בהנדסת תוכנה והנדסת תעשייה וניהול, כבר בשנת הלימודים תשס"ג. המועצה להשכלה גבוהה מחליטה להטיל על ועדה מקצועית את יישום הפעולות המתבקשות מהחלטה זו, לרבות קביעת מתכונת הליווי האקדמי. המועצה מאשרת את הרכב הוועדה המקצועית כדלהלן: פרופסור שלמה גרוסמן-יו"ר, פרופסור מינה טייכר, ד"ר אלברט עמר וגב' ריקי מנדלצוויג תרכז את עבודת הוועדה".

אני שמח בעקבות זה לדווח שהוקמה המכללה האקדמית הטכנולוגית באשדוד, והיא תיפתח כבר בשנת הלימודים תשס"ג. מבירור שעשיתי גיליתי, כי ישנם כבר פרסומים על פתיחת הרישות למכללה. מבחינתנו הושגה מטרת החוק.
צבי צילקר
אדוני היו"ר, בדברייך ביטאת את כל אשר צריך לבטא. אני כאיש מעשה אסתפק בתודות. אני רוצה לומר כי לאשדוד יש יום חג היום. עכשיו לפנינו עיקר המעשה, להתארגן לכך שמאות תלמידים שבחלקם התכוונו ללמוד מחוץ לאשדוד, ילמדו באשדוד. אנו ניתן את כל מה שאפשר כדי לאפשר למכללה הזו להצליח. אני רוצה להודות ליו"ר הוועדה, לחברי הכנסת ובעיקר לחה"כ סופה לנדבר שהצליחה להגשים את אחד החלומות שלי, שהנציגים בכנסת יהיו נציגי העיר.

אני רוצה להודות גם ליצחק דרי, יו"ר המועצה, שהוא נושא הדגל. במשך שלוש עשרה שנה אנו נאבקים על השכלה אקדמית בעיר. יש לנו תעשייה בהיקפים זולים מאוד, והיא זקוקה למהנדסים, הנדסאים וטכנאים. אני מודה גם לפרופסור שלומה גרוסמן שהוא המלווה העיקרי של התהליך. אנו נפגשנו איתו והרגשנו שהוא מזדהה איתנו. אנו נעשה הכל כדי שהוא יוכל להצליח. אני רוצה להודות גם לאנשי המכללה בבאר שבע, שנמצאים פה איתנו היום, פרופסור אוסקר לוי ופרופסור חדד. אנשי המכללה היו בין מקימי המכללה שישנה באשדוד, מכללה שעוסקת היום בהכשרתם של 3,500 איש שבחרו ללמוד באשדוד, מהן כ800- הנדסאים המייצגים אותנו כאחד המקומות הראשונים בישראל, בהישגיהם. אני מודה גם לפרופסור נחמיה לבציון וניסן לימור שליוו אותנו בהמון סבלנות. לבסוף אני רוצה להודות לשרת החינוך שגם היא סייעה לנו בנושא. אני מתרגש ומודה לכולם גם בשמם של 200 אלף תושבים.
היו”ר זבולון אורלב
תודה רבה לך. אני מברך על כך שהגעת, כיוון שבדרך כלל כאשר הדברים הושגו כל אחד הולך למלאכתו. הכרת התודה היא מידה חשובה.
יצחק דרי
גם אני מצטרף לתודות, ומודה גם לך יו"ר הוועדה.
היו”ר זבולון אורלב
אני התחלתי את העשייה בנושא בהיותי מנכ"ל המשרד, ואני מסיים את העשייה כיו"ר הוועדה.
יצחק דרי
אני זוכר כי זימנת למשרדך את כל אנשי הות"ת. אנשי באר שבע אמרו לי אתמול, כי המכינה שלנו קטנה. אני בדקתי את הנושא, וגיליתי כי במכינה הקדם אקדמית שלנו שנפתחה השנה למדו 100 סטודנטים, שהיו מוכנים להמר וללמוד באשדוד גם ללא אישור מהמל"ג. נפגשנו עם אנשי המכללה בבאר שבע וסיכמנו את כל הדברים, להוציא מספר בעיות קטנות. ות"ת ילוו אותנו בכל הבעיות הקטנות שישנן. כרגע אנו מתארגנים לקראת פתיחת ההרשמה. עיריית אשדוד הקציבה למטרה הזו, לשנים הראשונות עד שייבנה הקמפוס, מבנה מפואר בחטיבת יא'. אני מקווה כי בשנה הבאה ילמדו במבנה הזה 500-600 סטודנטים במכינות ובמודולה.
היו”ר זבולון אורלב
לכמה סטודנטים אתם צופים בשנה א' במסלול האקדמי?
יצחק דרי
אנו צופים ל200- סטודנטים. זה גם מספר הסטודנטים שאישרו לנו. אנו מתכנים להקים מבנה שיוכל להכיל 1,500 סטודנטים. בימים הקרובים ידונו במנהל על הנושא של הקצאת קרקע למוסד אקדמי. הקמפוס ייבנה בשיתוף מועצת העיר, המכללה בבאר שבע, הות"ת ותורמים חיצוניים. אנו נהייה מובילים, כיוון שאין מתחרים, יהיה מוסד אקדמי אחד שיתן תשובה לכל האזור ולא רק לאשדוד.
היו”ר זבולון אורלב
אתמול נפגשתי עם ראש העיר בחתונה, ואמרתי לו כי לפי הקצב הזה, הצעת החוק הבאה תהייה לגבי הקמת נמל תעופה בעיר אשדוד. נמל ימי ישנו, בית חולים כבר יש, מוסד להשכלה גבוהה יש, וחסר רק נמל תעופה.
יצחק דרי
אני רוצה להודות לשני הפרופסורים מבאר שבע, אשר נמצאים כעת יותר באשדוד מאשר בבאר שבע.
אוסקר לוי
אנו הקמנו בבאר שבע מוסד להשכלה גבוהה אשר כלל לפני חמש שנים 95 סטודנטים, והיום הוא כולל 2,000 סטודנטים. ההתפתחות הזו מעידה על מה שאנו מסוגלים לעשות. באשדוד הקמנו מכללה טכנולוגית שזכתה לליווי במשך עשר שנים, ואחר החלה לפעול לבד. יום ניתן לראות כי המכללה פורחת. יכול להיות שהמכללה הטכנולוגית תלך במסלול דומה. כרגע לומדים באשדוד 200 סטודנטים, 100 במכינות קדם-אקדמיות ו100- הנדסאים שמתכוננים לשנה הבאה, לומדים קורסים מכינים לקראת המסלול האקדמי. אנו מקווים להגיע ל400- סטודנטים בשנה הבאה בכל המסגרות. בינתיים אושרו רק 200 סטודנטים, אך אם יהיה לחץ גדול אנו נחשוב כיצד לפעול.

אנו מתחילים עכשיו להכין תוכניות לקראת הכשרת המבנה ותחילת ההרשמה לקראת הלימודים בשנת תשס"ג.
היו”ר זבולון אורלב
לאיזה מגמות יחל הרישום בשנת תשס"ג?
יהודה חדד
בתשס"ג אנו פותחים רישום לשתי מחלקות, הנדסת תוכנה ותעשייה וניהול. האישור הוא ל80- עד 100 סטודנטים בשנה א'. במסלול ההשלמה להנדסאים ישנם כרגע 100 סטודנטים אשר נמצאים בהכנה לקראת לימודים אקדמיים, ובמכינות הקדם-אקדמיות, אשר אנו מקווים שילמדו בהם 200 סטודנטים נוספים. כמות הסטודנטים סבירה לרמה של שנה א'. אנו ביקשנו גם מחלקה של הנדסת אלקטרוניקה, אך זו דורשת תשתיות מעבדתיות מסובכות שלא תספקנה להיות מוכנות לקראת שנת תשס"ג.
היו”ר זבולון אורלב
האם התשתית האקדמית של מרצים מאורגנת?
יהודה חדד
פיתחנו תוכנית הנקראת "פיתוח סגל אקדמי עתידי". אנו נשלח חלק מהסגל האקדמי הנמצא אצלנו בבאר שבע ללמד באשדוד, ובמקביל אנו נקלוט חברי סגל חדשים למכללה באשדוד.
היו”ר זבולון אורלב
האם ישנה מכשלה העלולה לסכן את הקמת המכללה?
יהודה חדד
אין מכשולים, אך ישנם כמה מחלוקות בירוקרטיות בינינו ובין פרנסי העיר, שאנחנו נפתור אותן בימים הקרובים. אני לא רואה כרגע שום מכשלה שלא נוכל לפתור אותה בימים הקרובים.
צבי צילקר
אנו ישבנו יחדיו אתמול, ומתוך כל הסעיפים הרבים עליהם דנו ישנו אולי סעיף אחד שאנו חולקים עליו.
היו”ר זבולון אורלב
אני מקבל את הרושם כי לא מדובר בסעיף אחד.
יהודה חדד
מדובר בסעיף אחד.
יצחק דרי
אנו קבלנו החלטה כי בכל מקרה אנו נקבל את הכרעתה של הות"ת.
סופה לנדבר
האם ההרשמה כבר החלה?
יהודה חדד
הפרסום על ההרשמה כבר החל, ובעוד כשבועיים אנו נחל בהרשמה.
היו”ר זבולון אורלב
יעל טור-כספא, האם מבחינתכם העניין מאושר ומתוקצב?
יעל טור-כספא
כן.
אהרון בן זאב
אני מברך על הקמת המוסד להשכלה גבוהה. מודל כזה של שיתוף פעולה בין אוניברסיטה ובין מוסד להשכלה גבוהה, הוא מודל אידיאלי. האוניברסיטאות צריכות להיות קשורות למוסדות להשכלה גבוהה האחרים שקיימים, תוך כדי הפריה הדדית מבחינה אקדמית ומבחינה תקציבית. אני מציע ששיתוף פעולה כזה יהיה גם בשאר האזורים בארץ.
יחיאל לסרי
אני רוצה לשאול האם ישנו לוח זמנים הקובע מתי תקבל המכללה באשדוד עצמאות.
היו”ר זבולון אורלב
לא ניתן לקבוע לוח זמנים.
אוסקר לוי
לפי המודל החדש, אנו מדברים על שיתוף פעולה, ועל כן אין צורך בעצמאות.
יחיאל לסרי
איזה מסלולים נוספים יוקמו מעבר להנדסה?
יהודה חדד
אנו נצטרך לבחון עם הזמן את צורכי העיר אשדוד, ואז נחליט על התחומים אותם אנו נוכל להטביל מבחינה אקדמית, תשתיות וצורכי האזור. ההצעה שלנו מדברת על כך שכל קמפוס יתפתח בהתאם להתפתחות האזורית שלו. מסלול של הנדסת בניין לא יקום באשדוד. במשך הזמן אנו נראה איזה תחום אשדוד מפתחת ובהתאם לזה אנו נבוא עם הצעה לות"ת למסלול לימודים נוסף.
יחיאל לסרי
אנו צריכים להיות מודעים לכך שהאישור של המועצה להשכלה גבוהה הוא כרגע מאוד מוגבל. אני מצטרף לברכות, וכתושב העיר אני מברך את ראש העיר ואת יו"ר מועצת העיר, שפעלו רבות כדי להביא לתוצאה המיוחלת הזו. מגיעות תודות גם לחה"כ סופה לנדבר שתמיד יודעת להכות את המכה האחרונה בפטיש. כולנו מסכימים כי הלחץ שנוצר על ידי הצעת החוק, הוא שאפשר את ההוצאה לפועל של מכללה אקדמית באשדוד.
זאב בוים
אני התנגדתי להצעת החוק הזו, כיוון שחשבתי כי לא יכול להיות שבמדינה מתוקנת נושא כזה יעלה בחקיקה ראשית. כאשר מתחילים בחקיקה הנוגעת לנושא כזה ניתן להגיע גם לחקיקה הנוגעת להקמת גן ילדים ברחוב מסוים. אני ניסיתי בעבר כמה פעמים לסייע בקידום הנושא של הקמת אוניברסיטה באשדוד. אני מבקש כי המל"ג תילמד מן הנושא הזה לקח. אם צריך להקים מוסד כזה בעיר, מל"ג חייבת לפעול להקמת המוסד ולא להמתין להתערבותה של הרשות המחוקקת וליוזמה ברוכה כמו של חה"כ סופה לנדבר. זה לא נכון להשתמש בטריגר הזה, צריך לבחון את הדברים על פי צרכים אמיתיים. כולם מבינים כי בעיר כמו אשדוד צריכה לקום אוניברסיטה, כמו שצריך לקום בית חולים. חקיקה ראשית לא מתאימה לנושאים כאלו.

אני רוצה לשלוח ברכות לכל אנשי אשדוד, נציגי העיר, ראש העיר ובמיוחד ליצחק דרי שהנושא הזה היה בשבילו מפעל חיים.
סופה לנדבר
אדוני היו"ר, אני רוצה להתחיל את דברי במילות תודה לך, על התמיכה הגדולה שלך בנושא. יכול להיות שלא היה מקום לחקיקה בנושא כזה, אך מה ניתן לעשות אם ישנם ליקויים רבים בשלטון ובמדינת ישראל? אני חושבת כי למדינת ישראל צריכה להיות תוכנית של תכנון לטווח ארוך. אם צריכים לקדם את הנושאים האלו דרך חקיקה, צריך לעשות זאת. זאת חקיקה מתקנת. זאב בוים, אתה גם היית שותף בהתחלה לחקיקה, אך אני מבינה שכאשר אדם משנה מעמד, לעיתים קרובות משתנים בעקבות זאת גם דברים אחרים. בכל זאת אני אסירת תודה על כך שהיית שותף בשלב מסוים. אני מבינה שאתה לא מתנגד לחקיקה הזו בגלל שהיא חקיקה מתקנת, אלא בגלל שהתערבות של כנסת בנושאים כאלו לא נחוצה. אני אומרת כי אנו חייבים להתערב בנושאים כאלה, כיוון שלא יכול להיות שאחרי יום הולדת 45 לעיר אשדוד אין מוסדות נחוצים בעיר.

ראש העיר פעל למען העיר, ועשה דברים שלא כל ראש עיר מסוגל לעשות, ועל כן אני אסירת תודה על כך. ביום אחד קמתי ואמרתי כי לא ייתכן כי מגיעים לעיר אשדוד ראשי מדינות ישראל לפני היבחרותם, עורכים סקר כדי לגלות מה חסר בעיר, מבטיחים לתושבים לבצע זאת, ולאחר היבחרותם שוכחים את כל ההבטחות.

אדוני היו"ר, אתה לקחת את הנושא הזה כמשימה, ועל כן אי מודה לך. אתה עזרת לי גם בחקיקה של הקמת בית חולים באשדוד. בישיבות הקודמות אתה שאלת אותי האם הצעת החוק היא למען חקיקה או למען מטרה מסוימת, ואני אמרתי כי הצעת החוק היא למען הקמת אוניברסיטה באשדוד. יצחק דרי פנה אלי לפני מספר שנים, וביקש ממני להיות שגרירת העיר. אני התחלתי לפעול בעניין. המל"ג לא נתנה אישור במשך תשע שנים. אני שמחה כי החקיקה הזו קידמה את המטרה ותושבי העיר ילמדו באשדוד ולא במקומות אחרים.

אני רוצה להודות לכל חברי הכנסת שסייעו לי בנושא: קולט אביטל, יולי אדלשטיין, בנימין אלון, זאב בוים, יצחק גאגולה, משה גפני, צבי הנדל, סאלח טריף, שאול יהלום, אברהם יחזקאל, אמנון כהן, ישראל כץ, מקסים לוי, נואף מסאחלה, מיכאל נודלמן, מרינה סולודקין, מאיר פרוש, אלכסנדר צינקר, דליה רבין-פילוסוף, מוסי רז, גנדי ריגר, ויצמן שירי, שלום שמחון. אני אסירת תודה גם לשותפים בשדולה למען העיר אשדוד, חה"כ לסרי וחה"כ גילאון. בשבוע הבא הזמנו את כל חברי הכנסת שהעתיד של עיר אשדוד חשוב להם, לאשדוד. אני רוצה להודות גם לפרופסורה שליוותה ותמשיך ללוות אותנו. אני רוצה להגיד תודה גם לשרת החינוך שהתנגדה לחקיקה הזו וחשבה כי דרך חקיקה לא ניתן לבצע דברים מסוג זה. אני מודה גם לתושבי אשדוד שנתנו לי מרץ לפעול בעניין.

לפני מספר חודשים ראיתי סרט הקשור לילדים שאין להם משפחה, שהבאתי אותם לקייטנות בארץ, ושם הופיעו תמונות של הילדים שהיו קטנים ותמונות של הילדים שהפכו למבוגרים. אני מצפה לראות את ילדי אשדוד לומדים ועובדים בעיר אשדוד. זאת תהייה השמחה של כולנו. אני מודה גם לצבי צילקר, יגאל מזרחי ויצחק דרי, שהם אנשי התרבות של העיר אשדוד שתמכו ברעיון.
היו”ר זבולון אורלב
עבורי מדובר בסגירת מעגל שהחל בדיון על הקמת המכללה הטכנולוגית לפני אחת עשרה שנים בלשכתי בירושלים. אין ספק שמכללה אקדמית היא מנוף גדול מאוד לפיתוח עיר, כיוון שהיא מושכת כוחות טובים ואינטלקטואלים לעיר. אני מייחל כי בסופו של דבר המכללה לא תהייה רק מכללה טכנולוגית, אלא גם מכללת רוח. אין לי ספק שזה יקרה. ישנן שתי אפשרויות, האחת היא שנכניס את החוק למגירה, ואפשרות שנייה היא להשתמש בסעיף 142 המדבר על כך שחבר כנסת רשאי לחזור בו מהצעתו, ואז ישנה אפשרות לחזור למליאת הכנסת ולדווח על כל ההתרחשויות. אני תומך בהצעה זו. סופה, תבקשי מחברי הכנסת לחזור בהם מההצעה, כדי שנוכל לבוא למליאה ולדווח מה קרה, כדי שהדבר הזה יהיה מחייב לא רק מפרוטוקול של ועדת החינוך, אלא גם מפרוטוקול המליאה.
סופה לנדבר
אני מסכימה להצעה.
היו”ר זבולון אורלב
אנו מסכמים כי חה"כ סופה לנדבר תיזום, לפי סעיף 142, חזרה בה מהצעתה כדי לחזור למליאה ולדווח על הורדת הנושא מסדר היום. אז נוכל לדווח גם על הסיבות וההתרחשויות, וכן נוכל לבשר את הבשורה המשמחת.
סופה לנדבר
אנו נזמין את יו"ר הוועדה ואת חברי הכנסת שהיו שותפים ליוזמה, לטקס פתיחת הלימודים במכללה.
היו”ר זבולון אורלב
צבי, אני מתכבד להגיש לך את החלטת המועצה להשכלה גבוהה. אנו כולם נחתום על המסמך. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:50

קוד המקור של הנתונים