ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/02/2002

חוק התרבות והאמנות, התשס"ג-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4697

הכנסת החמש-עשרה
מושב רביעי

3
ועדת החינוך והתרבות
11/02/2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/4697
ירושלים, י"ג באדר, תשס"ב
25 בפברואר, 2002






פרוטוקול מספר 410
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
מיום ב', כ"ט בשבט התשס"ב, 11/02/02, בשעה 10:35
על סדר היום
הצעת חוק התרבות והאומנות, התש"ס - 2000 - ח"כ זבולון אורלב
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
גנדי ריגר
שמואל הלפרט
מוזמנים
מיכה ינון - משרד המדע, התרבות והספורט
עו"ד עופר סיטבון - משרד המשפטים
יוריק בן דוד - מנכ"ל אקו"ם
איריס מיטל - דוברת אקו"ם
דן גוטפריד - יו"ר אגודת המוסיקאים
עזרא סולימאן - מנכ"ל עמותת עזית
עו"ד יוחאי חי - עמותת עזית
טלי אשכולי
סיון הכטר - משרד האוצר
עדנה הראל
מירב ישראלי - יועצת משפטית לוועדה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
נרשם על ידי
מילת - הקלטות ותמלול













הצעת חוק התרבות והאומנות, התש"ס2000- - ח"כ זבולון אורלב
זבולון אורלב - היו"ר
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך בעניין הצעת חוק תרבות ואומנות שעברה בקריאה טרומית עם מתנגדת אחת או שני מתנגדים. 51 חברי כנסת הצביעו בעד, חברת כנסת אחת הצביעה נגד ולא היו נמנעים.
יוחאי חי
אני נציג פורום היוצרים והמבצעים של ישראל. יש לנו ארגון גג של יוצרים ומבצעים שמאגד אלפי יוצרים ומבצעים ישראלים. חברים בפורום עמותת עזית (עמותה למוזיקה ישראלית וים תיכונית, אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים ומלחינים ישראלים), אמ"י (ארגון אומני ישראל).
זבולון אורלב - היו"ר
אתם מייצגים את אקו"ם?
יוחאי חי
אנחנו יושבים בפורום ואני נציג של הפורום.
עזרא סולימאן
שמי עזרא סולימאן ואני מנכ"ל עמותת עזית.
זבולון אורלב - היו"ר
כל מערכת התרבות במדינת ישראל כיום איננה מעוגנת בחוק. כלומר, החלטות הזרוע המבצעת של המדינה- הממשלה- מבוססות על החלטות שהממשלה הגיעה להכרה שיש צורך לעשות אותם, אבל הם לא מכוח נורמה, חוק, שקבעה הכנסת. יש אמנם שלושה חוקי תרבות: חוק המוזיאונים, חוק הספריות הציבוריות, וחוק הקולנוע אבל אין איזשהו אגד כללי של החברה הישראלית. חשבנו לנכון להסדיר את מחויבות המדינה כלפי עולם התרבות בחוק נורמטיבי שיאמר את אותה אמירה שצריך שתהיה מערכת תרבות במדינת ישראל.

בעשרות השנים האחרונות היו כבר כמה הצעות חוק בסוגיה הזאת. על פי הצעה שלנו לא יוקם תאגיד חדש. משרד המדע, התרבות והספורט הוא התאגיד שממשיך לנהל את הספורט, אלא שהמועצה לתרבות ואומנות שעד היום הייתה ממונה בתוקף החלטת ממשלה ועל ידי הממשלה, אם יתקבל החוק המועצה הזאת תופעל מכוח חוק. זאת אומרת שהחובה להקים את אותה מועצה תהיה חובה על פי חוק והחוק אמור גם להגדיר את התפקידים של המועצה, והמועצה עצמה איננה תאגיד על פי חוק. זה הרציונאל של החוק שהוא מאוד פשוט, יחסית. חשוב לומר שבאותו יום שהכנסת אישרה את הצעת החוק שלי היא הפילה הצעת חוק של חברת הכנסת ענת מאור שלפיה תוקם רשות לתרבות ואמנות. כלומר המערכת שהיום פועלת באמצעות המינהל לתרבות ואומנות לא יהיה מינהל ממשלתי אלא תאגיד על פי חוק. יש התנגדות מסורתית לכך בכנסת, לפחות ב- 20 ו- 25 שנים שאני מלווה את העניין הזה. גם אני, אגב, שותף להתנגדות הזאת. כשאני רואה מה קורה ברשויות אחרות של רשויות המדינה אני חושב שכדאי להישאר "ברחם" של הממשלה שם זה יותר בטוח ויותר מוגן.

אני בטוח שיש כאלה שרוצים שיהיה יותר. אני מראש אומר שהואיל ואני המוביל היחידי של החוק יש לי זכות כאן להחליט מה אני רוצה ומה אני לא רוצה, לפחות עד הקריאה השניה והשלישית. אני אקביל את עצמי לאותה מערכת הסכמות שקיבלנו מראש עם משרד המדע, התרבות והספורט. אם יש לאי מכם איזושהי אמירה עקרונית ביחס לחוק אני מוכן לשמוע אותה עוד לפני שאנחנו ניגשים לגוף ההצעה.
יוחאי חי
בשם פורום היוצרים והמבצעים אני רוצה לברך על היוזמה. אני עברתי על הצעת החוק והיא כוללת, מקיפה, באה לפתור כמה בעיות הינהרנטיות שהיו קיימות עד היום. אני מאוד שמח שזה כבר עבר קריאה ראשונה ואנחנו יכולים עכשיו לדון על זה בגובה העיניים ולראות איפה הבעיות שאנחנו בכל אופן חושבים שעדיין הצעת החוק הזאת לא תוקפת. מבחינת ההערות שיש לנו לחוק זה מתחיל ברמה הקונספטואלית. למשל חוק הצעת התרבות והאמנות כאשר התרבות זכתה להגדרה והאמנות לא זכתה להגדרה.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מציע שנדבר קודם ברמה העקרונית, לא לנוסח החוק. אנחנו נעבור על החוק מילה במילה ואז תוכל להעיר את ההערות שלך לגבי הנוסח.
יוחאי חי
לעניין המהות והמטרה האולטימטיבית של החוק, כפי שהיא מוגדרת בסעיף ההגדרות, בין היתר החוק אמור לדאוג, במסגרת הגדרת תרבות, ל- "כל פעילות תרבותית ואומנותית בתחום חיי היצירה והרוח לרבות קולנוע, מוזיאונים וספריות". אני קראתי את דברי ההסבר ונאמר שם שקולנוע, מוזיאונים וספריות זכו להצעת חוק רק שהצעות החוק לא ממש ממומשות.
זבולון אורלב - היו"ר
לכן אני אמחק את המילים האלה "לרבות קולנוע, מוזיאונים וספריות". אבל אני לא רוצה כעת להיכנס לנוסח.
יוחאי חי
אני רוצה להצביע פה על בעיה. אנחנו פה מטעם פורום היוצרים והמבצעים של המוזיקה שמאגדים אלפי יוצרים ומבצעים ישראליים, השאיפה שלנו בפורום להביא את תעשיית המוזיקה למקום תעשיית הקולנוע. תעשיית הקולנוע זכתה לחוק משלה ותקציבים משלה, אני חושב שישנה פה כפילות מבלבלת, ולעיתים גם מיותרת, כאשר המטרות של התרבות והאמנות בישראל לא ממש רואות את עשיית המוזיקה, את היוצרים והמבצעים של המוזיקה בישראל. לכן צריך להחליט ברמה הקונספטואלית מה עושים פה עם העניין של הקולנוע. אפשר להחריג את זה במסגרת החוק שהרי יש להם חוק חדש, ואם לא אז מאחר ומגמת הרחבה בחוק הזה היא כזאת רחבה זה מתבקש לבטל את חוק הקולנוע כי זה אמור להשלים את חוק הקולנוע.
זבולון אורלב - היו"ר
לא. הקונספציה היא שיש חוק מסגרת, שזה חוק תרבות ואמנות, שנועד לשתי מטרות: אל"ף, להגדיר את המחויבות הבסיסית של מדינת ישראל לתרבות (היום התרבות איננה מוזכרת בשום חוק), שזה דבר ערך כשלעצמו. מטרה שניה: לבנות את אותה מועצה שלא תהיה סטטוטורית כתאגיד, יהיה לה מעמד בחוק כי החוק מחייב אותה עם התפקידים שלה. אני לא רואה שום סתירה שתחת החוק הזה, או בצד החוק הזה, יהיו חוקים ספציפיים שיטפלו נקודתית בתחומים שונים כמו ספריות, מוזיאונים קולנוע. ואם תהיה יוזמת חוק בתחום המוזיקה זה בסדר גמור, אבל אין לשני הדברים קשר, זה לא סותר.
יוחאי חי
הפחד הוא מכפילות מיותרת.
זבולון אורלב - היו"ר
איזה כפילות אדוני רואה בין הצעת החוק הזאת למשל לבין חוק הקולנוע?
יוחאי חי
כאשר זה מגיע לתקציבים.
זבולון אורלב - היו"ר
החוק הזה אינו עוסק בתקציבים. החוק רק אומר שצריך להיות תקציב, הוא לא אומר מה צריך להיות התקציב.
יוחאי חי
בוודאי. וזה שאלה נוספת שאני רוצה לשאול.
סיון הכטר
גם הסעיף הזה בהתנגדות של הממשלה לאזכור העניין הזה.
זבולון אורלב - היו"ר
החוק הזה לא יבטיח תקציב מסוים לתרבות ואמנות. הוא יבטיח שיש מחויבות לתקציב. איזה תקציב ? יש חוק התקציב, כל שנה הכנסת תצביע מה הוא התקציב. החוק הזה הוא חוק תשתית שאומר שצריך להיות תרבות, צריך להיות תקציב, צריך להיות מועצה ואלה תפקידי המועצה.
מירב ישראלי
לאחר שיגובש הנוסח הסופי של ההצעה הזאת יהיה צורך לבדוק את החוקים הספציפיים.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו לא רוצים שתהיה כפילות. ובוודאי לא נבטל את חוק הקולנוע שאנחנו רואים בו הישג.
יוחאי חי
אנחנו חושבים שהוועדה לתכנון ותקצוב, כפי שהיא מובאת בחוק הזה, יכולה לאפשר השתלטות של המועצה שתיבחר על מוקדי הכוח וריכוז התקציבים. אנחנו מציעים לחלק, על פי המטרות שמפורטות ב- 6. (1) עד 6. (5), את הוועדה הזאת לתתי ועדות. שבתוך הוועדה יהיו ועדת תכנון שתהיה אחראית לגיבוש, אחת לתקופה קצובה, את מדיניות התרבות של ישראל,
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו כרגע לא עוסקים בנוסח.
יוחאי חי
אני רוצה לציין את הקשר בין הוועדה לבין הסמכויות שלה. הועדות צריכות להיות 4: ועדת תכנון, ועדת תקצוב, ביקורת, וועדת אומנות על מנת לוודא שיש שם פלורליזם בכל הקשור להבעת דעה, והיעדר יכולת של גוף מרכזי אחד להשתלט על הפעילות של המועצה. אני חושב שזה מאוד בריא, מאוד דמוקרטי, אני חושב שריבוי דעות זה דבר יפה.
יוריק בן דוד
אני באמת רוצה לברך את חבר הכנסת אורלב על ההצעה הזאת. אני חושב שהגיע הזמן שלמדינת ישראל תהיה מועצה כזאת, מועצת תרבות. אני חושב שהצעד הזה נעשה מאוחר מדי אבל טוב שנעשה סוף-סוף.
סיון הכטר
אני רוצה התייחסות כללית עקרונית לגבי הנושא. ככלל לא כל כך ברור לנו למה צריך לאגד מועצה שכזו במסגרת הצעת חוק ולא להמשיך את קיומה של המועצה במסגרת החלטות הממשלה כפי פעלה עד עכשיו. הבנתי שהייתה איזושהי בעיה עם אופן הפעולה של המועצה. אנחנו חושבים שאפשר היה לעשות סדר בית.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו מפחדים שהממשלה הבאה תבטל את המועצה.
סיון הכטר
אבל הממשלה החליטה לא להתנגד להצעת החוק, ועם זאת הממשלה קיבלה את העקרונות הבסיסיים שהמועצה תהיה אך ורק גוף מייעץ, שהמועצה תקבל איזושהי הסתכלות כללית יותר על נושא התרבות והאמנות במדינת ישראל, ללא השלכות תקציביות, בוודאי שלא מבחינת היקף התקציבים. ההתייחסות כאן להקצאת תקציב לא מקובלת עלינו.
זבולון אורלב - היו"ר
בתקציב נעשה כמו בחוק הקולנוע: נכניע אתכם תחום-תחום. אין בעיה.
סיון הכטר
כל הנושא של הקצאת תקציבים הכוללת לנושא לא מקובל עלינו במסגרת החוק הזה. התייחסות להקצאת תקציב למטרות תרבות ואומנות ככלל, כאחוז מתקציב המדינה, או בכלל הקצאת תקציב מסוים לנושא.
זבולון אורלב - היו"ר
הרי זה בחוק התקציב, אני לא מבין. בחוק התקציב אין הקצאת תקציב לתרבות ואומנות? מה זאת אומרת שאתם מתנגדים?
סיון הכטר
אבל האחוז שמוקצה, הסכומים שמוקצים נקבעת כל שנה מחדש במסגרת סדרי העדיפויות. אנחנו מתנגדים להגדרה של זה בחוק.
זבולון אורלב - היו"ר
אבל זה קיים. מה זה חוק התקציב? חוק התקציב לא מגדיר מה התקציב של תרבות ואומנות?
סיון הכטר
חוק התקציב, בין היתר, מפרט את תקציבו של משרד המדע, התרבות והספורט.
זבולון אורלב - היו"ר
הוא לא מפרט, הוא קובע.
סיון הכטר
חוק התקציב קובע כסכום את גג תקציבו של משרד המדע, התרבות והספורט.
זבולון אורלב - היו"ר
לא. יש סעיפי תקציב.
סיון הכטר
יש פירוט תקציבי שנקבע.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו לא מצביעים רק על גג התקציב של המשרד.
סיון הכטר
נכון. חוק התקציב קובע את גג התקציב של המשרד וחלוקתו למינהל הספורט, מינהל התרבות, ומינהל המדע. במסגרת זה מוגדר איזה סכום כסף מוגדר למינהל התרבות, למשל.
זבולון אורלב - היו"ר
נכון. תיאורטית יכולה מחר הממשלה או בשנה הבאה להגיד התקציב של מינהל תרבות וספורט זה אפס. החוק הזה נועד למנוע את זה. נגיד שימו שקל אחד. אין כזה דבר שיש תרבות ואין לו תקציב. מה התקציב? זה הממשלה תקבע, הכנסת תקבע. אנחנו לא אומרים מה גובה התקציב. אנחנו אומרים עצם החובה שצריכה להיות תרבות וצריך להיות תקציב. לזה אתם מתנגדים?
סיון הכטר
אנחנו מתנגדים עקרונית לקביעה בחקיקה שהממשלה תהיה מחויבת לקבוע תקציב לנושאים מסוימים. זה צריך להיקבע במסגרת סדרי עדיפויות.
זבולון אורלב - היו"ר
תרבות זה "נושא מסוים"? אני לא חוזר בי מכל מה שהוסכם עם הגברת הראל, אנחנו נברר את זה.
עדנה הראל
אני רוצה למנוע אי הבנה. זה מה שהובא לוועדת שרים שקיבלה והוסיפה שהיא מאשרת בתנאים, ובתנאי של תיקון סעיף 5 לעניין קביעת שיעור תקציב.
זבולון אורלב - היו"ר
השר אמר את זה בפגישה, מחיקת סעיף 5?
עדנה הראל
הוא אמר במליאה בתנאים שהוסכמו ודרישת משרד האוצר.
זבולון אורלב - היו"ר
אני הבנתי שכשהוא אומר בתנאים שהוסכמו אלו התנאים האלה.
עדנה הראל
ודרישת משרד האוצר.
זבולון אורלב - היו"ר
קודם כל מבחינת היושר בינינו כששר עומד על הבמה ואומר שועדת שרים אישרה בתנאים, ולא אומר מעבר לתנאים שהוסכמו ביני לבין המשרד אני צריך להבין רק דבר אחד: שהחוק צריך לעבור בתנאים שהוסכמו ביני לבין המשרד. כך אני הבנתי את זה. אלא אם כן הוא היה אומר: "מר אורלב, הסכמנו, ויש עוד תוספת: צריך לבטל את סעיף 5". אגב, אני לא אומר שלא הייתי מסכים, אני לא יודע מה הייתי עושה.
עדנה הראל
ברשותך, אני לא קראתי את פרוטוקול המליאה. אני יודעת מה היה כתוב לשר בדבריו בכתב וזה היה כתוב. אני אף אמרתי לך את זה בעל פה לפני.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו פה עכשיו מבררים את העניין. אני אקריא את הכתוב: "התיקונים להם נתנה הממשלה את תמיכתה בהצעת החוק הם: 1. מעמדיו וסמכויותיה של המועצה על פי החוק המוצע יהיו דומים למעמדה וסמכויותיה של מועצת הקולנוע הפועלת לפי חוק". את זה אמרת לי מראש והסכמתי.
עדנה הראל
וגם מה שכתבנו.
זבולון אורלב - היו"ר
"2. לפי דרישת ועדת השרים שדנה בהצעת החוק, ובניגוד לעמדתי האישית כשר התרבות, יש להשמיט מהצעת החוק האמורה את הדרישה כי תקציב תחום התרבות בתקציב משרד המדע, התרבות והספורט ייקבע על פי אחוז מסוים מתקציב המדינה". נקבע שזה לא יהיה אחוז מסוים אלא על פי פרומיל מסוים. שמעתי, עמדתך נרשמה.
עדנה הראל
אנחנו לא רוצים להיות במצב שיקשה עלינו לתמוך.
זבולון אורלב- היו"ר
אנחנו נעשה מה שצריך. נדמה לי שהממשלה גם התנגדה לחוק הקולנוע. אני מציע לגשת לקריאת החוק.

אנחנו קוראים את החוק עכשיו כבר עם התיקונים המוסכמים בין מציע החוק לבין משרד המדע, התרבות והספורט.
מירב ישראלי
הצעת חוק התרבות והאמנות, התשס"ב- 2002
הגדרות
1. בחוק זה -
"תרבות" – כל פעילות תרבותית ואמנותית בתחום חיי היצירה והרוח". יימחקו המילים "לרבות קולנוע, מוזיאונים וספריות". כפי שציינתי קודם בסוף החוק יהיה צורך לחזור ולבדוק. אפשר לראות שבעצם התרבות כולל גם תרבותו גם אמנות בהגדרה.

"השר" – שר המדע התרבות והספורט.
מינוי מועצה לתרבות ומטרותיה
(I) ממשלת ישראל תמנה מועצה לתרבות (להלן - המועצה), על פי הצעת השר.
זבולון אורלב - היו"ר
המועצה לתרבות או המועצה לתרבות ואמנות? איך היא נקראת היום? אני מציע לקרוא לה: "המועצה לתרבות ואמנות".
עדנה הראל
לא צריך שהיא תהיה מועצה ציבורית בשמה?
זבולון אורלב - היו"ר
לא. אני הייתי קורא לה "המועצה הלאומית". למה המועצה הציבורית? ברגע שזה הופך להיות חוק היא כבר לא ציבורית, יש לה יותר כוח. תחשבו על הרעיון של "מועצה לאומית".
מירב ישראלי
להוסיף מועצה לאומית?
זבולון אורלב- היו"ר
תשימי "לאומית" בסימן שאלה ונחשוב על זה.
עדנה הראל
אם כבר זה "ממלכתית" ולא "לאומית".
זבולון אורלב - היו"ר
למה? יש הרבה מועצות לאומיות.
עדנה הראל
אבל אני לא חושבת שכולן עוסקות בנושאים רגישים כמו תרבות ששם הדגש על הלאום והתרבות.
יוריק בן דוד
אני מציע את השם "המועצה הישראלית לתרבות ואמנות".
זבולון אורלב - היו"ר
כתוב 'ישראלית' בקולנוע?
עדנה הראל
לא כתוב אבל החלטת המועצה היא לקרוא לעצמה המועצה הישראלית, ואפילו נשאלתי משפטית אם המועצה על פי חוק יכולה להחליט לקרוא לעצמה מועצה ישראלית. התשובה הייתה שאנחנו לא יכולים למנוע מהמועצה להחליט מה לקרוא לעצמה.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו נחליט. אין טעם לקרוא למועצה 'ממלכתית'. "המועצה הישראלית" זה שם יפה.
יוחאי חי
מדובר בהצעת החוק הזו על מגוון תרבויות והטמעה של כל מיני תרבויות, לדעתי זה דווקא מתיישב עם ההצעה של אדוני: עניין הלאומיות.
זבולון אורלב - היו"ר
'המועצה הלאומית למניעת תאונות דרכים' היא סטטוטורית?
עדנה הראל
אני חושבת שכן.
זבולון אורלב - היו"ר
יש עוד מועצות? איך נקראות מועצות?
מירב ישראלי
'הרשות הלאומית לאידיש ולדינו'. יש גם את 'מועצת הכבלים', 'המועצה הישראלית לצרכנות'.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו נישאר עם 'ישראלית' בינתיים.
מירב ישראלי
(א) ממשלת ישראל תמנה את המועצה הישראלית לתרבות ואמנות (להלן- המועצה) על פי הצעת השר.
(II) המועצה תפעל לשם עידוד וטיפוח מדיניות תרבות, הנותנת ביטוי לחיי היצירה והרוח במדינת ישראל" - לגבי המשפט האחרון אני מבינה שצריך תיקון.
זבולון אורלב- היו"ר
צריך תיקון. בזמנו ראשי מוסדות התרבות ביקשו ממני תיקון בעניין של הערכים. נדלג מהמילה "תוך" עד הסוף נחשוב על נוסח. נמשיך הלאה.
קריאה
צריך לכתוב פה לאיזה תקופה היא מתמנה?
עדנה הראל
לכל הנושא של הנוהל והפרוצדורה צריך לעבד איזושהי הצעה. בנוהל שהיום המועצה עובדת לפיו יש את כל הפרוצדורה. צריך לחשוב מה מתוכו להכניס לחוק, ומה לא.
יוחאי חי
אם יורשה לי לעניין סעיף 2 לפני שאנחנו עוברים לסעיף 3. סעיף 2. (ב) מדבר על שמירת ערכי יהדות וערכי האהבה לארץ.
עדנה הראל
כל המשפט האחרון נמחק כרגע.
זבולון אורלב - היו"ר
היה לי דיון עם ראשי מוסדות תרבות לפני כשנה וחצי. אחרי הדיון הזה גיבשנו נוסח שנראה לי בסדר ונראה גם להם נוסח בסדר. הם קצת חששו מהנוסח פה. הם חששו שהנוסח הוא יותר מדי דתי.
יוחאי חי
יש לנו הצעה לנושא: "המועצה תפעל לשם עידוד וטיפוח מדיניות תרבות תוך הבטחת חופש היצירה ומתן ביטוי למגוון התרבותי והאמני של החברה בישראל, והמסורות השונות הנופחות בה".
זבולון אורלב - היו"ר
תן לי את זה בכתב ונדבר על זה. מדובר במשפט רגיש. גברת ארבל, לכם יש הצעת נוסח למשפט?
עדנה הראל
לא. אנחנו נחשוב על נוסח.
יוחאי חי
עד עכשיו אין מועצה לתרבות?
זבולון אורלב - היו"ר
רק בתוקף החלטת ממשלה, לא בתוקף חוק. זאת פעם ראשונה שאנחנו הולכים לעגן את זה בחוק.
יוחאי חי
משרד התרבות מטפל בתחום.
עדנה הראל
בתחום התרבות טיפלה הממשלה באמצעות המועצה הזאת משנת 1982.
זבולון אורלב - היו"ר
בעבר זה היה משרד החינוך. גם היום הוא לא נפרד, גם היום הוא מדע וספורט.
יוחאי חי
אני מקווה שבשלב הבא נפריד אותו וניתן לו את המקום שלו.
זבולון אורלב - היו"ר
תאמין לי שאחרי שנה תרצו להצטרף בחזרה. ככל שאתה מבודד פוליטית למעשה אתה גורם לו בעיות יותר קשות. פעם כשזה היה במשרד החינוך סטיית התקן של תקציב החינוך היה פותר הרבה מאוד בעיות בתרבות. היום אין מאן לקחת וזאת בעיה מאוד גדולה. בסוף הישיבה הזאת אנחנו נפיל על הגברת הראל והגברת ישראלי לגבש נוסח כתוצאה מהדברים שנדבר פה היום. אנחנו נדריך אותם שייקחו מחוק הקולנוע את הפרוצדורות של המינויים, תקופת כהונה.
מירב ישראלי
החלטת הממשלה היא כמו חוק הקולנוע או היא קצת שונה?
עדנה הראל
היא קצת שונה קודם כל כי היא עתיקה יותר.
מירב ישראלי
אני מתכוונת לנוהל שעשיתם.
עדנה הראל
הנוהל שעשינו נמצא בתוך המסגרת של החלטת הממשלה.
מירב ישראלי
אז יש שם את כל הפרוצדורה.
עדנה הראל
כן.
מירב ישראלי
אתם רוצים לאמץ אותו? אתם רוצים את חוק הקולנוע?
עדנה הראל
נחשוב על זה ונראה מה מתאים לחקיקה, מה פחות.
מירב ישראלי
יש את חוק הקולנוע ויש נוהל לפי החלטת הממשלה שבו יש בדיוק הוראות לגבי הפעילות.
זבולון אורלב - היו"ר
אני לא מכיר אותו. זה לא עבר אישור של הכנסת, אני לא מכיר את הנוהל החדש הזה. אני לא מחודש לנוהל החדש, אני לא יודע מה זה. אני נדבק בחוק הקולנוע. אם אתם רוצים שינוי תגידו לנו. חוק הקולנוע זה אישור כנסת, זה עבר. למה אני צריך לחפש דברים חדשים? להפך, הרי אתם אמרתם לי חוק הקולנוע, אבל אני מקבל את זה. הקולנוע גם עבר פה בוועדה, עבדנו קשה פעם אחת, למה צריך לעבוד קשה פעמיים?
מירב ישראלי
"אלה תפקידי המועצה: (1) לגבש תוכנית רב שנתית של מדיניות התרבות במדינת ישראל ואמנות.
זבולון אורלב - היו"ר
לא. התרבות כוללת את האמנות בהגדרה.
מירב ישראלי
"(1) לגבש תוכנית רב שנתית של מדיניות התרבות במדינת ישראל ולבחון אותה אחת לתקופה נתונה". אני מבינה פה יש גם רצון להוסיף את העניין של התמיכה.
זבולון אורלב - היו"ר
כלומר: "לגבש תוכנית רב שנתית של מדיניות התרבות ומדיניות התמיכה".
מירב ישראלי
יכול להיות שצריך לעשות לזה סעיף נפרד.
"לדון בנושאים בתחומי התרבות והאמנות שיובאו לעיונו של השר"
זבולון אורלב - היו"ר
יש כאן תוספת.
מירב ישראלי
כן: "לייעץ לעניין קביעת אמות מידה לתמיכה בתחום התרבות".
זבולון אורלב - היו"ר
זה גם כן פחות או יותר כמו בקולנוע ששם כתוב "לייעץ לשר לעניין קביעת מבחנים לתמיכה למוסדות ציבור, כאמור בסעיף 3".
עדנה הראל
זה מסוג הדברים שבהחלטת ממשלה משנת 82' עוד לא היה קיים.
זבולון אורלב - היו"ר
זה מקובל.
מירב ישראלי
"(2)לדון בנושאים בתחומי התרבות והאמנות שיובאו לעיונו של השר". פה יש תוספת: "או שהמועצה תתבקש על ידי השר לדון בהם".
זבולון אורלב - היו"ר
בסדר גמור.
מירב ישראלי
3. במקום "ליזום" - "להציע". "3. להציע פעולות מפעלים והקמה של גופים חדשים בתחומי התרבות" (אנחנו מוחקים את 'האמנות')
קריאה
אפשר להציע וליזום.
זבולון אורלב - היו"ר
הם לא יכולים ליזום. הקונספציה היא שהואיל והמועצה היא סטוטורית ולא תאגיד, במילה 'ליזום' יש בעיה. אגב, הנוסח שנמצא בהצעת החוק שלי זה הנוסח של החלטת הממשלה משנת 1982. בהחלטת הממשלה כתוב 'ליזום' אבל בינתיים העברית השתפרה ויש גם מערכת חוקים אחרים. אי אפשר לכתוב בחוק הקולנוע 'להציע' ובחוק הזה 'ליזום'. אגב, להציע וליזום מבחינתי זה אותו דבר ולכן הסכמתי לזה - כשאתה מציע אתה יוזם. אפשר להגיד להציע יוזמות, זה גם אותו דבר. אפשר להציע יוזמות, פעולות. פה כתוב: "להציע פעולות מפעלים והקמה", אתם רוצים: "להציע יוזמות פעולות מפעלים" - אין שום בעיה. המילה הראשונה היא הפועל.
מירב ישראלי
אז להשאיר "להציע פעולות"?
זבולון אורלב - היו"ר
"להציע יוזמות פעולות מפעלים והקמה של גופים חדשים בתחומי התרבות".
יוחאי חי
יש לי הערה לעניין הזה. אמנם סעיף 3 די מבורך אבל אני חושש ממצב שבו הסעיף הזה יכול לשמש בידי המועצה להיכנס לתחומי סמכויות של אגודות ועמותות שכבר פועלות בתחום התרבות והאמנות בישראל מקדמה דנה.
זבולון אורלב - היו"ר
בהחלט. אפשר להגיד שמישהו פיתח תרבות שכבר לא שווה שום דבר. למה לא? מה הבעיה? מי שמוסמך להציע להקים יש לו גם סמכות להציע לבטל.
יוחאי חי
זה נכון אבל הבעיה שפה יש... שכביכול מעוגנים בחוק תקציב.
זבולון אורלב - היו"ר
התקציבים הם לפי מבחני תמיכה.
יוחאי חי
נכון. ואם זה מבחני תמיכה, ואם יוחלט שאכן את הערוץ הזה יש לתמוך תקציבית, הרי הכוח להחליט ולשלוט על ההתפתחות של הפעולות הספציפיות האלה הוא הרבה יותר גדול מאשר ליזמות פרטית.
זבולון אורלב - היו"ר
נכון. למי אתה מציע שיהיה לו הסמכות הזאת?
יוחאי חי
אני פוחד שתהיה פה התערבות ממשלתית, ממלכתית.
זבולון אורלב - היו"ר
לא ממשלתית, זה מועצה ציבורית.
יוחאי חי
בוודאי. אבל הרי אמרנו שלמועצה הציבורית אין סמכויות אופרטיביות, היא יכולה להציע. מי שיוציא את זה בפועל זה בעצם הממשלה על ידי אישורה את התקציב. ברגע שהממשלה תשים כאג'נדה מסוימת משהו שעומד בקונפליקט וסתירה לפעילות תרבותית אמנותית שמנוהלת היום על ידי אגודות או עמותות, הסתירה פה יכולה לשמש איזשהו כלי לניגוח.
זבולון אורלב - היו"ר
אני לא מבין אותך. אני לא יורד לסוף דעתך.
עדנה הראל
היתרון של גופים ציבוריים מהסוג הזה כמו מועצת הקולנוע, מועצת המוזיאונים ומועצת הספריות שיש איזשהו פורום ציבורי שבו לא המדינה קובעת את הפרמטרים לתמיכה, את הקווים המנחים למדיניות אלא נעזרת באיזשהו גורם ציבורי, שהוא שולחן עגול. נכון שבסופו של דבר יש בו רוב ומיעוט, ויכול להיות שיש סוג מסוים של שתלטנות שבאה ממנו, או השפעה. אתה לא יכול 'לתפוס את החבל בשתי קצותיו', הרי מישהו יקבע מדיניות.
יוחאי חי
אני מציע דרך ביניים. אני קודם כל הצבעתי על הבעיה תיאורטית.
עדנה הראל
מדובר פה על גוף שמייעץ לעניין מדיניות. בסופו של דבר מי שמחליט וקובע את אמות המידה לתמיכה, וקובע אם לקבל את זה או לא זה השר. זאת אומרת שמדובר בעוד גורם שהוא גורם ציבורי-ממלכתי שיכול לשמוע ולשמוע גם דעות נגדיות. יש פה איזון פנימי.
יוחאי חי
הוא יכול אבל הוא לא מחויב. לכן מה שאני מציע זה פשוט להכניס תוספת שהגוף הזה יהיה חייב בהתייעצויות עם גופים קיימים. אני רוצה להימנע ממצב שבו הגוף קובע את האג'נדה מבלי שהוא התייעץ וקיבל את חוות דעתם של האנשים.
זבולון אורלב - היו"ר
זה לא מקובל בשום גוף ציבורי שאתה מטיל עליו חובה חוקית להתייעץ. אם ימצא לי אדוני דוגמאות אני אראה לו.
יוחאי חי
באיזה דוגמאות יש לך שזה לא מקובל?
זבולון אורלב - היו"ר
תראה לי דוגמה אחת שאתה מחייב מועצה סטטוטורית בחוק להתייעץ.
יוחאי חי
בגלל שזה סטטוטורי.
זבולון אורלב - היו"ר
הואיל במערכת החקיקה יש 100 מועצות סטטוטוריות תמצא לי דוגמה של מועצה ציבורית אחת, מועצה סטטוטורית אחת שחייבת בהתייעצות.
יוחאי חי
אני מציע נורמה.
זבולון אורלב - היו"ר
אני חושב שזה חובה לא נכונה. מה שאתה אומר כרגע זה שיתוק המועצה.
מירב ישראלי
צריך אולי לדבר על איך היא תורכב. ההרכב יכול לענות לחלק מהעניין. גם ב- (7) היא יכולה ליזום מחקרים ולקיים כנסים אם יהיו דיונים ציבוריים. הרי בדיוק לזה הכוונה, היא צריכה לקבל תגובות מהציבור לגבי מה שקורה בתרבות ובאמנות בישראל.
יוחאי חי
כל מה שדיברנו עד פה רק מחדד את הצורך בלפרט את המבנה מי יש לוועדה הזאת.
עדנה הראל
אני חושבת על ההליך היום בקביעת קריטריונים לתיאטרון ותזמורות. אנחנו מתייעצים ונעזרים בוועדה ציבורית, אבל השר בעצם, לפני שהוא קובע את אותן המלצות של הוועדה, מקיים הליך של פרסום פומבי. אני חושבת שמי שמחויב בהליך של פרסום פומבי וקבלת ההערות זה מקבל ההחלטה ולא הממליץ. אני מבינה מה שאתה אומר אבל אני לא בטוחה שזה מוטל על הממליץ, נדמה לי שזה על מקבל ההחלטות.
יוחאי חי
אני לא רוצה לעגן את החובה הסטטוטורית. אני רק חושב שהצעת החוק הזאת צריכה להצביע על הכיוון של הצורך בלהתייעץ.
זבולון אורלב - היו"ר
על זה באמת סעיף 7 עונה.
מירב ישראלי
"(4) להציע פעולות לעידוד יצירות ויוצרים"
זבולון אורלב - היו"ר
במקום המילה 'לקיים' אנחנו עוברים למילה 'להציע'.
יוריק בן דוד
אני מציע שוב לחזור לנוסח של (3).
זבולון אורלב - היו"ר
"להציע יוזמות, פעולות לעידוד יצירות ויוצרים"
מירב ישראלי
"(5) להציע יוזמות בדבר מענקים מלגות ופרסים לעידוד ולקידום מפעלים יצירתיים".
עדנה הראל
אני לא בטוחה שזה עובד לטובת העניין. להציע יוזמה זה משהו שהוא לא בשל, להציע פעולה זה משהו יותר אקטיבי.
זבלון אורלב - היו"ר
אפשר: יוזמה, פעולה.
עדנה הראל
"(6) להציע הצעות בדבר חיזוק וטיפוח תחומים חדשים בעלי פוטנציאל וצורך בחשיפה אמנותית".
זבולון אורלב - היו"ר
אפשר להכניס מענקים?
עדנה הראל
אמרנו במקום 'להעניק' - 'להציע יוזמות': "להציע יוזמות בדבר מענקים מלגות ופרסים לעידוד וקידום מפעלים יצירתיים"
"(6)להציע הצעות בדבר חיזוק וטיפוח תחומים חדשים בעלי פוטנציאל וצורך בחשיפה אמנותית;
(7) "ליזום", במקום הזמנת.
מיכה ינון
אני לא מבין מה זה 'חשיפה אמנותית' נראה לי שזה חשיפה ציבורית אם כלל.
זבולון אורלב - היו"ר
אני העתקתי מהחלטת הממשלה.
יוריק בן דוד
חשיפה אמנותית זה בפורום אמנותי.
זבולון אורלב - היו"ר
"להציע הצעות בדבר חיזוק וטיפוח תחומים חדשים בעלי פוטנציאל-
מיכה ינון
עד כה זה בסדר.
יוריק בן דוד
הכוונה היא לתחומי אמנות כי אין חדשים.
זבולון אורלב - היו"ר
אי אפשר להניח, הדברים צריכים להיות ברורים.
עדנה הראל
זה לא בדיוק בנוסח הזה קיים כאן, גם לא בהחלטת ממשלה.
זבולון אורלב - היו"ר
יכול להיות שמישהו יהיה יצירתי.
מיכה ינון
למה? "חיזוק וטיפוח תחומים חדשים" זה טוב מאוד, לא צריך את כל ההמשך.
זבולון אורלב - היו"ר
תחומי תרבות חדשים.
מיכה ינון
תחומי תרבות ואמנות חדשים.
זבולון אורלב - היו"ר
כל פעם שאתה אומר תרבות לפי הגדרה זה אמנות: "להציע הצעות בדבר חיזוק וטיפוח תחומי תרבות חדשים".
יוחאי חי
אני דווקא מקבל את הרעיון שלך, להוריד את האמנות ולהשאיר את זה בחשיפה. נקודה.
זבולון אורלב - היו"ר
"להציע הצעות בדבר חיזוק טיפוח וחשיפה של תחומי תרבות חדשים".
עדנה הראל
הייתי שבה ואומרת כאן "תרבות ואמנות".
זבולון אורלב - היו"ר
אם את אומרת פה "תרבות ואמנות" ולא אמרת את זה בהגדרות האחרות את גורעת. צריכים להיות פה שיטתיים.
מירב ישראלי
אפשר בהגדרה לעשות "תרבות ואמנות" ואז לחזור כל הזמן על זה.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מקבל את העצה שלה לחזור כל פעם על תרבות ואמנות.
יוריק בן דוד
ברשותך, אני חושב שפה הסעיף הזה לא סתם דיבר על חשיפה אמנותית, למרות שאין לזה משמעות גאונית, הוא התכוון לתחום האמנות, ולא בתרבות בכלל.
זבולון אורלב - היו"ר
בנוסח החדש יהיה כתוב: "להציע הצעות בדבר חיזוק טיפוח וחשיפה בתחומי תרבות ואמנות חדשים".
מיכה ינון
תחום חדש: התרבות באינטרנט.
יוריק בן דוד
אבל מה זה קשור למועצה לתרבות ואמנות?
מיכה ינון
היא תיזום מפעלים לחשיפתם.
יוריק בן דוד
לחשיפת האינטרנט?
מיכה ינון
היא תמליץ לשר ולמנהל להשקיע כספים בתחום חדש, בהחלט.
זבולון אורלב - היו"ר
היא תקיים על זה דיון.
יוריק בן דוד
לחזק את הפלטפורמה האינטרנטית לצורך חשיפת אמנות.
עדנה הראל
לחזק את הנגישות לתרבות באמצעות הפלטפורמה הזו.
זבולון אורלב - היו"ר
לסיכום: "להציע הצעות בדבר חיזוק טיפוח וחשיפה של תחומי תרבות ואמנות החדשים".
מירב ישראלי
אז 100%, זה נשאר פתוח.
יוריק בן דוד
מצד שני אם רוצים לחזק ולטפח את האמנות אז בהכרח אחת מהדרכים תהיה לומר להיחשף דרך פלטפורמה זו או אחרת.
זבולון אורלב - היו"ר
(7) במקום 'הזמנת': "ליזום מחקרים בענייני תרבות וקיום כנסים, ימי עיון ודיונים ציבוריים".
יהיה סעיף חדש
(8)
מירב ישראלי
(8) גיבוש כללים ועקרונות להכרה או ביטול הכרה אמנותית או מקצועית במוסדות תרבות ואמנות.
עדנה הראל
למעשה זה תפקיד שכלול היום בפעולות המועצה הציבורית לתרבות ואמנות, ואפשר להגיד שהוא גזור כאן כבר מההצעה למבחנים לתמיכה. כי בעצם הוא שלב מוקדם במבחנים בתמיכה במוסדות תרבות, ומפאת חשיבותו ורגישותו אני הייתי מציעה שיהיה עליו דגש. הרי כשאנחנו קובעים תחום תמיכה של תת הוראות, וקם מוסד חדש שאומר שהוא תיאטרון, אולי הוא תיאטרון אולי לא, אולי הוא לא תיאטרון מספיק טוב בשביל שכספי ציבור ילכו אליו.
יוריק בן דוד
אבל את לא יכולה לטוות הגדרה במקומו. את צריכה להגיד הכרה לצורך תמיכה.
עדנה הראל
זה מקובל עלי. יש עוד מספר עניינים ספציפיים שבהם זה נדרש, כמו למשל לצורך חוק חיילים משוחררים. הסמכות של שר החינוך להכרה במוסדות על תיכוניים שהם בתחום האמנות מסתייעת בנו. אבל זה סיוע עקיף. זאת אומרת שאנחנו מכירים, בשלב הזה, במוסדות או בתי ספר לאמנות על-תיכוניים אך ורק לצורך תמיכה. הכרה נוספת שהיא לצרכים אחרים נעשית ex-gracias לפי בקשה של בעלי סמכות אחרים. אם אנחנו נחליט, ואנחנו שוקלים את זה עכשיו, 41
הוקמה ועדה חדשה לעניין ההכרה בבתי ספר לאמנות על-תיכוניים, מה המשמעות שלה, מה תהיה הנפקות שלה. יש היום קושי בבתי ספר לאמנות על תיכוניים שנפקות התעודה בסיום הלימודים לא ברורה, ולא ברור המעמד שלה. לא ניתנת שם למעשה דרגת שכר מקבילה בכל המקרים, כמו שאנחנו יודעים במוסדות על-תיכוניים אחרים. יש מקום אולי שבו אנחנו נגיד שיש מקום למשמעות נוספת מעבר לענייני תמיכה, ואם נרצה אפשר להגיד "ולכל עניין אחר על פי דין".
זבולון אורלב - היו"ר
אני מציע כרגע להגביל את עצמנו לעניין "לצורך התמיכה". תסמני לך, תחשבי על העניין הזה.
יוחאי חי
אני חושב שאנחנו חייבים לאפשר הליך ערער מסוג מסוים לגבי גופים שנתקבלה לגביהם החלטה שלא לתמוך בהם.
זבולון אורלב - היו"ר
המועצה לא דנה בגוף מסוים. המועצה דנה רק בכללים ובעקרונות.
מירב ישראלי
אולי צריך להבהיר שבהמשך סעיף התקציב השתנה.
זבולון אורלב- היו"ר
אני לא בטוח שהוא השתנה.
יוחאי חי
מי צריך לתקן תקנות מכוח החוק?
זבולון אורלב - היו"ר
תמיד יהיה תקנות. המועצה איננה תומכת, מי שתומך זה הממשלה, זה המשרד. המועצה לא תומכת, המועצה לא מחלקת כספים. המועצה קובעת כללים, קובעת עקרונות, מציעה מבחנים. מי שבסופו של דבר מחליט זה השר. אני רוצה לראות את השר "הגיבור" שמחליט נגד מועצה סטטוטורית. תהיה לו בעיה עם תרגיל של בג"צים, זה לא יהיה פשוט העניין הזה.
מיכה ינון
אבל המועצה דנה במוסד ספציפי?
זבולון אורלב - היו"ר
לא, לא.
מיכה ינון
במועצה הנוכחית יש מחלוקת בעניין הזה.
זבולון אורלב - היו"ר
גברת הראל, לפי הנוסח שאת כתבת אז היא לא דנה בתקציב?
עדנה הראל
לייעץ לעניין קביעת מבחנים, לא. אבל לגיבוש כללים זה אך ורק המלצה לקביעת קריטריונים. בעמוד הבא יש בסעיף 6 במקום 'ועדה לתכנון ותקצוב' שממנה עלה כאילו שהמועצה מתקצבת, הסכמנו שהסמכויות תהיינה כמו במועצת הקולנוע. במועצת הקולנוע יש עוד סמכות כללית להמליץ בכל עניין הנוגע למתן תמיכות לפי המבחנים שנקבעו.
זבולון אורלב - היו"ר
זה לדון בהשגות בעצם.
עדנה הראל
לא לדון בהשגות. היא המליצה למשרד מה הם הקריטריונים. נקבעו הקריטריונים, מוסדות הגישו בקשות. הבקשות מובאות בפני המועצה והיא ממליצה למשרד עד כמה לדעתה הם עולים בקנה אחד עם ההכרה. היא נותנת המלצה איך לחלק את הבקשות.
זבולון אורלב - היו"ר
אבל זה לא נותן פתרון.
עדנה הראל
זה לא בתפקידי המועצה פה. אני אומרת שוב שבתיקונים לסעיף 6, בכתב יד, התיקונים שאני חשבתי שאפשר לעשות להצעה המקורית שיהיה כמו מועצת הקולנוע זה בעצם לתת לה את הסמכות הזו.
זבולון אורלב - היו"ר
הבעיה שזה חצי דרך.
מירב ישראלי
כי אני הבנתי שהם רק יעצו לעניין אמות מידה.
עדנה הראל
הממשלה הסכימה שזה יהיה כמו מועצת הקולנוע על כל קרב וקרב.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו נישאר בנוסח שאת כתבת: "גיבוש כללים ועקרונות להכרה או ביטול הכרה מקצועית ואמנותית לצורך תמיכה במוסדות תרבות ואמנות".
עדנה הראל
אני רוצה בסוגריים להשאיר: "או לצורך כל דין אחר".
זבולון אורלב - היו"ר
תחזרו אלינו בעניין. אנחנו נחזור על זה בסעיף 6. כלומר במסגרת התפקידים כרגע אני לא הייתי רוצה לראות מועצה של 30 שדנה במוסד ספציפי.
עדנה הראל
זה בעייתי. גם למועצת הקולנוע היה עם זה בעיה.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו נלמד מהבעיות. אני כשלעצמי לא נוטה לחשוב שהמועצה צריכה לעסוק במוסד הספציפי. זה לא נראה לי ציבורית נכון.
מיכה ינון
במסגרת תתי-ועדות היא כן יכולה להמליץ.
יוחאי חי
השר, שהוא ראש המועצה, מחליט על נושא ספציפי.
זבולון אורלב - היו"ר
זה לא נכון.
יוחאי חי
מועצת הקולנוע הוא לא יושב ראש המועצה. יש איזושהי מסגרת?
עדנה הראל
כן.
יוחאי חי
איזה מסגרת?
עדנה הראל
כל ההליכים המנהליים כולם כוללים בתוכם רכיב של זכות להישמע, זכות לכתוב, זכות לכתוב שטעתה הוועדה.
יוחאי חי
אבל פרוצדורלית זה לא מעוגן בשום מקום.
עדנה הראל
אז תפנה לנוהל שר האוצר לעניין מתן תמיכות ותבקש שם שיעוגן הליך של ערער. זה לא שייך לכאן.
זבולון אורלב - היו"ר
אין הליך ערער על תמיכה ספציפית.
יוחאי חי
אני מקבל את זה שזה לא צריך היה להיות פה. מה שחשוב לי שאדם שיש לו השגה יכול להישמע.
שמואל הלפרט
אני רוצה להתייחס באופן כללי לחוק, לתפקידי המועצה וגם למטרת החוק. לצערנו הרב ישנה בורות מאוד גדולה בקרב הנוער ומבוגרים אפילו בעניינים אלמנטרים ביותר של תורת ישראל, של קיום המצוות. משום מה יש לי הרגשה שחלק גדול של הציבור יש לו מין רגש נחיתות כשרוצים להזכיר בכלל את המילה "תורת ישראל" או "קיום מצוות". למרות שהבסיס של כל החוקים הסוציאליים, החברתיים, הם בתורת ישראל. רק השבוע קראנו בפרשת משפטים, הבסיס של יום מנוחה הוא בתורת מנוחה. הבסיס של כל החוקים החברתיים: זכויות העובד, מתן פיצויים וכדומה כל החוקים האלה יסודם, מקורם בתורת ישראל. משום מה כאשר רוצים להזכיר את המילה תורת ישראל ישנה מין רתיעה אוטומטית, כאילו שהדבר הזה פסול. אני תיארתי לעצמי שכשהולכים לחוקק את חוק התרבות הסעיף הראשון היה צריך להיות: חיזוק רגישות לתורת ישראל, לערכי היהדות. מוזכר כאן יהדות ומורשת ישראל אבל בצורה כל כך מצומצמת. מדוע, אדוני היושב ראש, לא היו יכולים לכתוב כאן: ערכי יהדות, תורת ישראל, מורשת העם היהודי? מה הפחד מזה?
זבולון אורלב - היו"ר
אצלי זה לא פחד, אצלי זה רק בעיה של רוב.
שמואל הלפרט
הבסיס, היסוד של כל חקיקה סוציאלית בכל העולם בא מאתנו. גם לפני כשנה וחצי כאשר חקקו את חוק החינוך ביקשתי לכלל את תורת ישראל רוב חברי הוועדה התנגדו. במליאה היה רוב לעניין הזה והנושא נכנס לחוק החינוך. איני יודע עד כמה משתמשים בו בפועל.
זבולון אורלב - היו"ר
אתה חושב שעכשיו לומדים יותר תורה?
שמואל הלפרט
דיברתי עם כמה שרי חינוך, אבל לפחות בספר החוקים של מדינת ישראל מוזכרת המילה "תורת ישראל". אנחנו משום מה כל כך מתביישים ממנה. מוזכרים פה: "ערכי האהבה" זה חשוב מאוד. "סובלנות הבין-אישיים" מאוד חשוב. הכל טוב ויפה רק תורת ישראל חסרה. אני רוצה לשאול אותך האם להבדיל תורת ישראל היא לא כל כך חשובה כמו פעילות תרבות בקרב אוכלוסיות המיעוטים בישראל?
עדנה הראל
חבר הכנסת הלפרט קורא מדברי ההסבר.
שמואל הלפרט
אני מדבר על מטרת החוק בסעיף ג' וד'.
זבולון אורלב - היו"ר
זה דברי ההסבר.
שמואל הלפרט
זה לא דברי ההסבר, זה מטרת החוק.
עדנה הראל
אדוני קורא מדברי ההסבר לנוסח החוק.
שמואל הלפרט
אם זה דברי ההסבר הקושיה שלי עוד יותר גדולה. בחוק לא כתוב בכלל ערכי יהדות ומורשת ישראל.
עדנה הראל
בסעיף 2 ב' כתוב ערכי היהדות.
שמואל הלפרט
לא מוזכרת כאן מורשת העם היהודי, תורת ישראל.
זבולון אורלב - היו"ר
הרב הלפרט, בהעדרך אני סיפרתי שגם על המונח הזה של ערכי היהדות יש מלחמת עולם. סיכמנו שעל זה נדון בנפרד.
שמואל הלפרט
אני בוש ונכלם שבשביל דבר כזה צריך לעשות מלחמה.
זבולון אורלב - היו"ר
הבעיה שלנו זה לא במה אנחנו מאמינים, הבעיה שלנו למה יש רוב, על מה ניתן להגיע להסכמה.
שמואל הלפרט
אם לא יכולים למצוא רוב שבחוק תרבות לפחות יהיו מוזכרים המילים תורת ישראל אני מעדיף שלא יהיה בכלל חוק כזה.
זבולון אורלב - היו"ר
יכול להיות. בעניין הזה אני חלוק עליך. אני מבדיל בין הרצוי לבין המצוי. אני הייתי מעדיף שהיה כתוב: תורת ישראל, שמירת תרי"ג מצוות, אין שום בעיה.
שמואל הלפרט
מה הפירוש של תורה? תורה זה הוראה, זה תרבות.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מסכים אתך. בוא ננסה לשכנע את החברים ונראה עד היכן אנחנו יכולים לשכנע.
קריאה
אנחנו לא יכולים לערבב קודש וחול.
שמואל הלפרט
כאשר אני אומר שצריכים להחדיר בקרב הנוער דפוסי תרבות ללא תורת ישראל זה לא תרבות מבחינתי. אני מציע שזה ייכלל כאן במטרת החוק. במידה ולא יהיה חוק אנחנו נעלה את זה במליאה.
זבולון אורלב - היו"ר
אני שומע את דבריך ואני אפילו מסכים להם. רק הבעיה היא כרגע החכמה הפוליטית.
שמואל הלפרט
אני חושב שהגיע הזמן שלא יהיה לנו רגשי נחיתות בכל הקשור לתורת ישראל.
עדנה הראל
אבל המקום לזה זה בחוק חינוך ממלכתי.
זבולון אורלב - היו"ר
זה מבטא כאב גדול של אנשים גם כמוני שיש התנכרות מאוד רצינית לתורת ישראל ולכל דבר שבקדושה. יש לי רק ספקות מאוד גדולים שנוכל לשכנע את האנשים, לצערנו.
יוריק בן דוד
אדוני, יש התנגדות לזה שהוזכר ערכי היהדות וערכי אהבת ארץ ישראל?
זבולון אורלב - היו"ר
החוק הזה הונח לפני שנתיים. היה ניסיון לקדם אותו כבר לפני שנתיים, ואפילו הבאנו את זה לוועדת שרים לחקיקה כאשר הייתי בטוח שהשר יתמוך. לכן כבר יזמתי פגישות עם ראשי מוסדות תרבות. אחת מהפגישות עם ראשי מוסדות תרבות הם העירו לי לגבי המשפט הזה, ומר דוד אלכסנדר ניסה למצוא איזשהו נוסח מוסכם אתם. אין לי את הנוסח הזה, בינתיים ועדת שרים לחקיקה, להפתעתי, התנגדה להצעת החוק. אז עיכבתי את הבאתו, המתנתי עוד תקופה עד שיכולנו להגיע להסכמות שעכשיו זה כן עבר.
שמואל הלפרט
אבל תרבות המיעוטים זה כן מוסכם.
עדנה הראל
זה לא מופיע בנוסח החוק. אנחנו לא התייחסנו בכלל למטרות החוק. אנחנו לא קוראים את דברי ההסבר.
מירב ישראלי
בקולנוע יש איזה סעיף סל לייעץ לשר בכל נושא הנוגע למדיניות.
עדנה הראל
אנחנו הוספנו, ברשותך, ב- 2 "לדון בנושאים בתחומי התרבות והאמנות שיובאו לעיונו של השר, או שתתבקש על ידי השר לדון בהם".
מירב ישראלי
"הרכב המועצה 4. (א) המועצה תמנה עד 30 חברים". אתה רוצה לקבוע מינימום כמו במועצה להשכלה גבוהה בה יש מינימום ומקסימום?
עדנה הראל
במועצה להשכלה גבוהה יש מספר קבוע.
מירב ישראלי
יש חוקים אחרים שבהם יש מינימום ומקסימום.
זבולון אורלב - היו"ר
לא.
מירב ישראלי
"מספר חברי המועצה ייקבע מתקופה לתקופה על ידי הממשלה על פי המלצת שר החינוך ותרבות, מספר שלא יפחת מ- 19 ולא יעלה על 25". זה בחוק ההוא.
זבולון אורלב - היו"ר
אני הייתי עושה את זה גם.
יוריק בן דוד
הרי מה שקורה כאן שבעצם המליאה תמנה כאן ועדות לפי הגדרות החוק. אז מדוע לא להשאיר את מספר חברי המועצה גדול כדי שיהיה אחר כך מבחר למנות מתוכם לתתי הוועדות?
זבולון אורלב - היו"ר
זה לא רציני. לפי השקפתי במועצה מעל ל- 30 איש כשאתה מזמין 30 באים 20. ב- 20 איש ניתן לקיים דיון. כל מי שמבקש רשות דיבור אפשר לתת לו 5 דקות.
מיכה ינון
יש פה סדרה של מועצות. יש מועצת תיאטרון, יש מועצת מחול, יש מועצת מוזיקה, רק הם קראו להם בטעות "מדורים". זאת טעות היסטורית ואז זה נשמע כמו מדור בקופת חולים. זאת חבורה מקצועית ציבורית שדנה כל אחת בתחומה. כשאתה רוצה לאגד את הכל ביחד אם אתה עושה את זה מספר קטן, עכשיו מינו מועצה חדשה, 18 איש, מתברר שמכל ה- 18 אין אף אחד ממחול, וכולם מדברים שהמחול הוא בשיא תפארתו ובשיא תפארתו. אני פשוט מביא כאן דוגמה. נכון שיש יתרון לגופים קטנים אבל כשאתה רוצה לעשות מועצה שיהיה לה גיבוי ציבורי בכל התחומים, והתרבות תיזום תחומים חדשים, כלומר יש הרבה תחומים, אפילו כשאתה עושה מועצה רק למוזיקה אז יש בה כבר 20 סוגים שונים של מוזיקה.
זבולון אורלב - היו"ר
לפי השקפתך מה צריך להיות פה בסעיף?
מיכה ינון
אני חושב שצריך שיהיה מספר יחסית גדול, 31 מינימום. גם זה בעייתי כי אתה רוצה גם רוסים, גם ערבים, וגם דתיים, וגם מחול, וגם מוזיקה, וגם אמנות פסלטית, וגם מוזיקה קלאסית וזמר עברי. זה דבר שמסתבך וזה לא פשוט. לכן אני חושב שאין פה מנוס ואי אפשר להשאיר את זה כדבר עמום של בין 1-30. אם רוצים מועצה שתשקף, פחות או יותר, את התרבות הישראלית גם 31 זה בעייתי אבל יהיו לה ועדות משנה, יהיו לה מדורים. אם אתה רוצה לקבל החלטה של מדיניות שתשפיע על התקציבים בשנים הבאות אתה צריך גיבוי ציבורי של אנשים. הרי מה הטענה נגד המועצה החדשה? ה- 18 איש האלה יחליטו במחול? אין אפילו אדם אחד במחול, לא יודעים בכלל במה מדובר. הם יחליטו מה התקציב של המחול במסגרת הערוגה כולה? יש פה בעיות אמיתיות שעוד לא התמודדנו אתן. זה מועצה שרק התכנסה פעם אחת, עשתה היכרות וזה הוא, עוד לא התמודדה עם שום דבר. אני חושב שיש פה בעיה.
יוריק בן דוד
מדוע כבודו מתנגד ל- 31?
מיכה ינון
אני רק אומר שזה לא יעיל.
יוריק בן דוד
אבל ממילא היא בוחרת גופים קטנים יותר שהם בעצם מביאים בפניה את המלצותיה.
מיכה ינון
איך הגענו ל- 180? עשינו 20 וכמה במוזיקה, 20 וכמה במחול, 20 וכמה בתיאטרון, כל אלה ביחד זה 160-180.
עדנה הראל
התפיסה של המועצה הנוכחית הייתה שצריך גוף קטן יחסית שיכול לגבש מדיניות כוללת. הוא לא מוציא את העבודה שתידרש בכל תחום ותחום בין באמצעות מדורים, ועדות משנה של אנשי ציבור, ובין בדרכים אחרות וזה קיים בתוך הנוהל הזה. אני חושבת שאפשר לחבר את שני הדברים. גם כאן בהצעת החוק יש סמכות למועצה לפעול באמצעות ועדות משנה של אנשי ציבור בכל אחד מהתחומים. אני חושבת שאחד הרעיונות הבסיסיים ששזורים לארכה של ההצעה שהמועצה תוכל להיות פורום שמסוגל לשבת ביחד ולגבש מדיניות כללית. 30 איש זה לא פורום לא יעיל. תמיד יש מנהל שמביא הצעה של מישהו שמכין את הנייר, יושב ראש שמכין נייר ומפיץ, גם בפורומים יותר קטנים.
זבולון אורלב - היו"ר
המל"ג (מועצה להשכלה גבוהה) זה 25 חברים, זה פורום מאוד יעיל. אני חשבתי שאתה ממליץ אפילו להגדיל את זה מ- 30.
מיכה ינון
אני רק אמרתי שיהיו ועדות משנה. מליאת רשות השידור היא 31.
זבולון אורלב - היו"ר
אני חושב שהמועצה תהיה בת 31 חברים ולא תפחת מ- 25.
מיכה ינון
כך כתוב במועצה להשכלה גבוהה?
מירב ישראלי
כן. 19-25 איש.
מיכה ינון
זאת אומרת שהוא תוכל לפעול באופן חוקי גם אם יש בה 25 איש.
עדנה הראל
בחוקים רבים תוקף הפעולות לא ייפגע מחמת פגם במינוי. אז אין משמעות ל- "לא יפחת מ- 25", כי גם אם אין 25 תוקף הפעולות לא נפגע.
מירב ישראלי
בהוראות הפרוצדורה אנחנו נוסיף את כל הדברים האלה.
מיכה ינון
בחוק הקולנוע יש כמה אנשים שהתפטרו, אז המועצה לא קיימת?
עדנה הראל
אני שואלת על משמעות ההוראה של "לא יפחת מ".
מיכה ינון
אז אולי לא צריך את זה. זה מסבך את זה משפטית.
מירב ישראלי
השאלה מה רוצים.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו רוצים 31. אבל אנחנו רוצים שאם יש שניים חולים, ושניים שהתפטרו לא תהיה בעיה.
מירב ישראלי
זה פרוצדורה. אני אקריא לכם דוגמה לסעיף של תוקף פעולות, למשל סעיף 8 בקולנוע: "קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה ופעולותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר".
זבולון אורלב - היו"ר
אני בעד לכתוב שהמועצה תמנה 31 חברים פלוס סעיף 8 של קיום פעולות.
סיון הכטר
אני לא יודעת אם זה המקום אבל נראה לי שצריך להדגיש את האופי הוולונטרי של המועצה הזאת.
מיכה ינון
אני גם חושב שיש פה איזה עניין שתיאורטית אם הנוסח הוא מאוד עמום וכוללני,
זבולון אורלב - היו"ר
מי הם אותם חברים? עכשיו אנחנו עוברים למוקש הכי גדול. פה כתוב נוסח כללי: "חבריה ימונו מקרב אישי ציבור" - שזה לא אומר כלום. אני ממשיך: "אנשי רוח וכן אנשי מקצוע בתום התרבות ואמנות".
מיכה ינון
ההערה הכללית היא נכונה, עכשיו השאלה מה הפירוט של זה.
זבולון אורלב - היו"ר
יש שתי אפשרויות: אפשרות אחת זה להישאר בהגדרה כללית. אגב, חסר לי פה גם השכלה גבוהה. אפשרות שניה זה ללכת לחוק הקולנוע כי שם אנחנו מובטחים איזה ייצוג. בכל מקרה, כך או כך, יהיו חייבים להוסיף: "ובלבד שבהרכב יהיה ייצוג לתחומי התרבות והאמנות". השאלה מה זה תחום תרבות.
עדנה הראל
תגיד "סוגי תרבות" כמו בהשכלה גבוהה.
מיכה ינון
אני פוחד שלא יהיה אף אחד: לא מהמחול, לא מהתיאטרון ולא מהמוזיקה. תיאורטית זה יכול להיות.
זבולון אורלב - היו"ר
בואו נדבר על המהות. קודם כל אני רוצה להבטיח בחוק שזה לא יקרה. עכשיו נראה איך עושים את זה, אבל בוא נראה איך עושים שאם יהיה את הבלט הקלאסי שלא יבוא הבלט המודרני ויגיד שאמרו לכל הסוגים והסוג שלו לא נכלל. או יגידו יש זמר עברי אבל בזמר ים תיכוני אין או הפוך. צריך להגדיר מה זה 'סוג'.
יוחאי חי
אני חושב שבדיוק בגלל הסיבות שאדוני ציין יש טעם רב מאוד כן לנקוב בשמות ספציפיים. לנסות ולכסות את כל תחומי האמנות והתרבות במדינת ישראל, ולנקוב גם בשם הגופים והארגונים שכביכול ימליצו על אנשים מטעמם שהרי הם מקורבים לתחום. אם יורשה לי, אנחנו בארגון הגג של פורום היוצרים והמבצעים יש לנו רשימה, גיבשנו רשימה מסוימת של האופי שבו ייבחרו 30 האנשים. אני יכול להקריא, אני יכול גם להגיש את זה לאדוני: "מדובר ב- 6 חברים שאינם עובדי מדינה מקרב אישי רוח וציבור; מדובר ב- 6 חברים שאינם עובדי מדינה העוסקים בתחומי התרבות והאמנות במוסדות אקדמאים; מדובר ב- 2 חברים שאינם עובדי המדינה הבאים מתחום האמנויות העממיות, קרי פולקלור; מדובר ב- 2 חברים שאינם עובדי מדינה הבאים מתחום הציור והפיסול הישראלי לפי המלצת אגודת הציירים והפסלים; מדובר ב- 2 חברים שבאים מתחום המחול הישראלי; מדובר בשני חברים שבאים מתחום התיאטרון.
זבולון אורלב - היו"ר
שיומלצו על ידי מי? פה אתה לא ציינת על ידי מי יומלצו. אני שואל אותך שאלה עובדתית: במספר שתיתן לי, כשכתוב "2 מתחום התיאטרון" כתוב שהם יומלצו על ידי מישהו?
יוחאי חי
לא. "שני חברים שאינם עובדי מדינה הבאים מתחום הזמר הישראלי על כל סגנונותיו לפי המלצה של עמותת המוזיקה הישראלית הים תיכונית (עזית); שני חברים שאינם עובדי מדינה הבאים מתחום המוזיקה הקלה רוק ופופ ישראלי לפי המלצה משותפת של אגודת המוזיקאים וארגון אמני ישראל; שתי חברים שאינם עובדי מדינה הבאים מתחום המוזיקה האמנותית הישראלית על פי המלצת אקו"ם (אגודת קומפוזיטורים); שני חברים שאינם עובדי מדינה הבאים מתחום הספרות והשירה העברית על פי המלצת אגודת הסופרים".
זבולון אורלב - היו"ר
אני מבין שאין מחלוקת שבכל מקרה אנחנו רוצים כאן להוסיף סעיף של ייצוג לתחומים או סוגים. קודם כל צריך לברר את השיטה מה הצעתכם, האם להישאר בנוסח כללי או שיטתית כמו חוק הקולנוע.
עדנה הראל
לא, זה לא כמו חוק הקולנוע. זה בדיוק ההבדל שאני רוצה להצביע עליו. מה ההבדל בין הנוסח המוצע על ידי איגוד המוזיקאים הישראליים ובין המודל של חוק הקולנוע? קודם כל בחוק הקולנוע יש עובדי מדינה גם.
זבולון אורלב - היו"ר
זה המכתב שקיבלתי עלי יד מר דן גוטפריד?
יוחאי חי
מר דן גוטפריד כנראה טעה וחתם את שמו כאשר היה צריך לחתום בשם ארגון הגג.
עדנה הראל
חוק הקולנוע כולל במועצת הקולנוע גם עובדי מדינה. אני לא חושבת שזה הכרחי שבמועצה מייעצת מהסוג הזה, בוודאי בשלב שבו הסמכויות הן סמכויות לייעץ לעניין קביעת אמות המידה בלבד ולא דיון על כל מוסד ומוסד, צריך להעתיק את המודל של חוק הקולנוע. לגבי אנשי הציבור, שהם הרוב גם במועצת הקולנוע, יש שם שני סוגים: האחד מתחום הקולנוע הספציפי והשני מעורים בתחומי התרבות והאמנות הכללית. בכל מקרה מדובר בהתייעצות עם ארגונים יציגים לגבי כלל הרשימה: "מינוי חברי המועצה לפי סעיף ב (1) ו- (2) יהיה לאחר התייעצות עם הארגונים המייצגים יוצרים ועוסקים בתחום הקולנוע, ועם גופים ציבוריים מתחום הקולנוע כי שקבע השר". השר קובע את הרשימה, מפרסם אותה ברשומות בכל גוף שחושב שהוא ראוי להצטרף. הגוף פונה ובמידת ההתאמה מצטרף.
זבולון אורלב - היו"ר
השר קובע את הרשימה?
עדנה הראל
כן. אבל זאת רשימה ציבורית. יש גוף, למשל שח"ם פנו ואמרו אנחנו קמנו אחרי, אנחנו לא תלויים, אנחנו מבקשים להצטרף ולהיכלל ברשימה.
זבולון אורלב - היו"ר
מה ענה השר?
עדנה הראל
השר הסכים לצרף אותם ברשימה. זאת אומרת שלפני כל מינוי, ועכשיו שחסרים כמה חברים בקולנוע אנחנו פונים לכל 12 הגופים.
זבולון אורלב - היו"ר
אם אני מבין אותך נכון את אומרת שנישאר בנוסח הכללי ונוסיף שני הסתייגויות: הסתייגות אחת זה שהמועצה צריכה שיהיה בה את כל סוגי או תחומי תרבות ואמנות. ושתיים, שהשר טרם המינוי ייוועץ בכל הגופים הרלוונטיים.
עדנה הראל
אין לי בעיה. אני רק רוצה להסביר מדוע אני חושבת שזה מודל טוב יותר מהמודל המוצג פה.
יוחאי חי
זה מודל הרבה יותר קטן. זה נכון לתחום הקולנוע, שם זה הרבה יותר קטן, הרבה יותר גמיש.
עדנה הראל
אני מבקשת לנמק מדוע אני חושבת שזה מודל מתאים יותר דווקא אם יש בו הרבה יותר גופים ומגוון יותר גדול. אם יהיה גוף של 30 איש שבו יש נציגויות ספציפיות של ארגון כזה או ארגון אחר לא בהכרח תיתן מענה לגופים יציגים נוספים בתחומים האלה על המגוון המתפתח באותו תחום. אתה גם תיצור בעצם סוג של פרלמנט שכל אחד אמור לייצג אך ורק את האינטרס שלו במקום ליצור גוף שהוא גוף הומוגני שפועל למען כלל האינטרסים. השר צריך בהרכב שלו לתת תשובה לתמונה הכוללת של המלצות כלל הגופים.
יוחאי חי
אז תוודאי שהרשימה היא לא רשימה סגורה ובזה פתרת לך את הבעיה. כפי שאדוני מקודם מציע של מ- ועד-
זבולון אורלב- היו"ר
אני לא מבין, על פי השיטה שלה אתה חושב שיגיעו לתוצאה שונה ממה שאתה אומר?
יוחאי חי
אני משוכנע.
זבולון אורלב- היו"ר
לפי ההצעה שלה מה אתה חושש שיקרה, שלא יתנו לתחום הציור והפיסול למשל?
יוחאי חי
אם הבנתי נכון את ההצעה שלה ההחלטה על הנציגים תהיה שרירותית. דוגמה אני יכול לקחת מהמועצה שהוקמה לצד משרד התרבות, המועצה של ה- 18.
זבולון אורלב - היו"ר
על פי ההצעה הזאת הדוגמה לא נכונה כי כרגע לא מוטלת עליו חובה לא להיוועץ, ואגב נוסיף ... של בעלי מעמד.
עדנה הראל
השר שינה את הרשימה בקולנוע אחרי שהוא התייעץ עם הגופים.
יוריק בן דוד
אבל הסמכות היא שלו.
עדנה הראל
גם כאן הסמכות תהיה שלו, אפילו של הממשלה לפי ההצעה.
יוחאי חי
אני מדבר על התהליך הבחירה הייצוגי והפרסונאלי. אני לא חושב שההצעה שלך מבטיחה הליך בחירה נאות.
זבולון אורלב - היו"ר
אני אגיד לך מה הבעיה החוקתית: אגודת הסופרים מחליטה שאלמוני יהיה מועמדה למועצה באותו רגע אותו אדם מחויב לאגודת הסופרים.
יוחאי חי
ומה הבעיה עם זה?
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו רוצים מועצה שתהיה משוחררת. אנחנו רוצים שיהיה שם סופר, אנחנו רוצים שהסופר הזה לא ירגיש עליו שום כבלים, הוא לא נשלח, הוא לא מחויב, והוא יכול לשקול שיקול דעת של סופר. אני לא צריך שם את נציג האגודה, אני צריך סופר. אני לא צריך נציג אגודת הציירים, אני צריך צייר. חזקה שצייר בעל מעמד בשדה הציור והפיסול יש לו שיקול דעת כדי לקדם את אמנות הציור והפיסול.
עזרא סולימאן
זה לא משנה אם זה יצר שהוא ממונה משום שאם הוא יצר הוא ישמור על האינטרסים של הציור.
יוחאי חי
דווקא ההפך: חזקה על אותו נציג של ארגון הסופרים שייצג נאמנה את האינטרסים של כלל הסופרים. הרי איגוד הסופרים קם כדי להגן על האינטרסים.
זבולון אורלב - היו"ר
כל המועצות כך ממונות. גם האוניברסיטאות, חלק מהויכוח עכשיו של שרת החינוך עם האוניברסיטאות זה בדיוק הויכוח הזה. הם אומרים אתה תשים את ההוא, היא אומרת לא, זה לא כתוב בחוק. היא צודקת, אגב.
עדנה הראל
מצד שני היא אומרת שהיא רוצה לשים נציג אוניברסיטה ואומרות האוניברסיטאות זה לא נציג אוניברסיטה ספציפית אלא נציג סוג המוסד.
זבולון אורלב - היו"ר
בכלל שם לא כתוב נציגי האוניברסיטאות.
יוחאי חי
השרה לבנת מבקשת לאוורר את השיטה. זה בדיוק מה שיקרה לנו בעוד 10 שנים כאשר אנחנו נתבקש לאוורר את השיטה שחברתי מציעה. כי אז בדיוק נעמוד בפני עובדה שעל ציר של זמן של 10 שנים אנחנו קיבלנו ונתנו לשר לקבע את הגישה.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מציע לפרט את הסוגים הבסיסיים.
יוחאי חי
זו פשרה חכמה.
זבולון אורלב - היו"ר
בעזרת המילה "לרבות".
עדנה הראל
"המייצגים את מגוון תחומי התרבות לרבות...".
מיכה ינון
הרוב במועצה צריך להיות מתוך האנשים שעוסקים בתחומי התרבות והאמנות. אני לא אומר שהם לא צריכים להיות אנשי ציבור או ראש מועצה מקומית שיכול להיות חבר. אבל לא יכול להיות שהרוב לא יהיה כזה שחי את העניין. זה יכול לקרות במינוי פוליטי של שממשלה.
זבולון אורלב - היו"ר
אתה אומר דבר נכון. מכיוון שכתוב אישי ציבור מחר יכולים להתמנות 30 אנשי ציבור.
מיכה ינון
לכן אני אומר שחייבים לשמור על פרופורציה ראויה על מנת להבטיח את מה שאתה ציינת.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו נפרט את זה.
מיכה ינון
תיאטרון, מוזיקה, מחול, אמנות פלסטית, ספרות, תרבות המיעוטים.
מירב ישראלי
הייצוג ההולם מחלק לשניים: יש את העניין של המגזרים, תחומי יצירה, ויש את העניין של מגזרי ציבור. אלו הם שני דברים שונים.
זבולון אורלב - היו"ר
בואו נפרט קודם כל את התחומים.
מיכה ינון
מה אנחנו עושים עם המוזיאונים, הספריות והקולנוע.
עדנה הראל
הקולנוע גם אמור להיות באיזושהי מידה בתוכנית הכוללת של תרבות ואמנות.
מיכה ינון
יש פה עניין שהמועצה הזאת כאילו צריכה לקחת את "עוגת התרבות". קולנוע אמנם מעוגן בחוק בינתיים (עד שהאוצר יצליח להוריד את זה) אבל שאר הדברים: למשל כמה כסף יתנו למוזיאונים, לספריות.
זבולון אורלב- היו"ר
האוצר יצליח "להרוג" את החוק עוד פעם?
מיכה ינון
בינתיים הוא "הרג" את התקציב שלנו בגלל זה. נניח שיש 400 מיליון שקל לתרבות, תבוא המועצה ותגיד 100 מיליון לתיאטרון, 50 מיליון למוזיקה, 20 מיליון למשהו אחר אז גם יחליטו בהקשר הזה על הספריות והמוזיאונים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מציע לא לכלל אותם ב "לרבות". לא חובה שהם יהיו שם.
עדנה הראל
במודל הנוכחי, בנוהל הקיים במועצה החדשה אמרנו שהמועצה הזאת כן תצטרך לתת הסתכלות כוללת ולכן יהיו שם משקיפים מטעם מוזיאונים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני לא אומר שלא, אבל בתחומי העיקרים אני לא צריך להכניס אותם. אני הרי לא מונע, אני מונע פה חמישה-שישה תחומים.
עדה הראל
אבל זה נכון לעניין הייעוץ למבחנים, אין בזה כדי לגרוע מסמכותן של המועצות ההן לקבוע את עניין
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו קופצים מדבר לדבר. קודם כל אנחנו קובעים את התחומים העיקריים.
מירב ישראלי
תיאטרון, מוזיקה, אמנות פסלטית, מחול, ספרות.
יוריק בן דוד
אני חושב שהסדר לא מתאים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני חושב שספרות צריך להיות ראשון. מוזיקה יהיה שני, אמנות פלסטית שלישי.
יוריק בן דוד
יש תחום מודרני שנקרא: אמנות בין-תחומית.
זבולון אורלב - היו"ר
זה ב- "לרבות". אמרנו: אמנות פלסטית שלישי, תיאטרון רביעי, ומחול חמישי. אנחנו עכשיו עוברים לייצוג מגזרים ועדות.
עדנה הראל
יכול להיות שיש מקום להוסיף "פולקלור" ברשימה הזאת.
זבולון אורלב - היו"ר
או תרבות עממית.
עדנה הראל
כן. ואז זה נותן תשובה לכל מיני דברים.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו מוסיפים תרבות עממית.
יוחאי חי
ישנה האפשרות התיאורטית שיבוא השר ואנשי התיאטרון.
זבולון אורלב - היו"ר
הואיל ואנחנו לא עושים הפרדות צריך לרשום משהו כמו: "ובלבד שיהיה רוב לאנשים הבאים מתחום התרבות". אני מציע לחלק את זה לשניים: ש- 25 חברים יהיו אנשי רוח ואנשי מקצוע מתחום התרבות ואמנות.
מירב ישראלי
אנשי הקולנוע מכסים את כל התחומים: "הבאים מתחום היצירה, עשייה, והמחקר בתחומי התרבות ואמנות"
זבולון אורלב - היו"ר
אז אנחנו לוקחים 25 איש מתחום היצירה עשייה וכדומה ו- 6 אנשי ציבור.
יוריק בן דוד
זה כולל אקדמיה והכל.
מירב ישראלי
אני מסכמת מה הוחלט לגבי הסעיף הזה: "המועצה תמנה 31 חברים פלוס תוקף פעולות" (ואז לא תהיה בעיה אם יש חוסר) "25 חברים יהיו מתחומי האמנות והתרבות" (כמו בקולנוע זה ינוסח) ו- 6 אנשי ציבור.
עדנה הראל
לא צריך שום אפיון לגביהם?
מירב ישראלי
אתה רצית גם בעלי מעמד.
זבולון אורלב- היו"ר
בעלי מעמד וזיקה. 6 אישי ציבור בעלי זיקה לתחומי תרבות ואמנות.
יוריק בן דוד
אני רואה שיושבים פה בני נוער. היום במינהל עסקים לומדים שנכון להביא אפילו למועצות ציבוריות או למועצות עסקיות להכניס ילדים צעירים, אפילו נציג אחד. הם באים עם חשיבה אחרת, עם ראש אחר לגמרי, הם דור העתיד.
זבולון אורלב- היו"ר
אני אומר לך פוליטית: אם תתחיל עם חובה של ייצוג לתלמידים אתה לא גומר עם זה.
יוחאי חי
מר בן דוד רוצה להגיד שרצוי מאוד שהמועצה תהיה קשובה להתפתחויות. מי כמו בני הנוער מסמן את ההתפתחויות? לכן, בהעדר יכולת לקבע סטטוטורית את הייצוג של תלמידים במועצה אני חושב שמכאן הצורך לאנשים מתחום העשייה.
זבולון אורלב - היו"ר
המילה 'עשייה' תהיה כתובה.
יוריק בן דוד
תלמיד מבית ספר לאמנויות.
זבולון אורלב - היו"ר
זה יכול להיות אבל זה לא בחקיקה ראשית.
יוחאי חי
רק אנשי שטח קרובים לשטח.
מירב ישראלי
אני מסיימת: "ייצוג מגוון תחומי התרבות והאמנות לרבות ספרות, מוזיקה, אמנות פלסטית, תיאטרון, מחול ותרבות עממית". דיברנו על ייצוג מגזרי אוכלוסייה שונים ולא אמרנו מי.
זבולון אורלב - היו"ר
סוגי אוכלוסייה שונים. את כל הפרוצדורות אנחנו ניקח מחוק הקולנוע.
עדנה הראל
לעניין ההוראה שבראש המועצה יעמוד השר אני חייבת לחזור ולוודא עם השר, אבל ככל שאני מבינה גם מהמהלכים להקמת המועצה החדשה עכשיו השר הביע עמדה שהוא היה רוצה שהמועצה תהיה עצמאית כמייעצת לשר. נדמה לי שהמודל שקיים היום, גם בחוק המל"ג (מועצה להשכלה גבוהה), וגם בהחלטת הממשלה הזו הוא מודל שהיום כבר לא מחוקקים אותו.
זבולון אורלב - היו"ר
תבדקי עם השר ותחזרי אלינו לקראת הישיבה הבאה.
מירב ישראלי
רציתי לשאול בהקשר הזה: לא כתוב בדיוק למי המועצה הזאת מייעצת. השאלה אם צריך ליזום זיקה ארגונית למי היא מגישה את ההמלצות שלה.
עדנה הראל
בהחלטת הממשלה הקיימת היא מייעצת לשר, להנהלת המשרד ולמינהל התרבות. מועצת הקולנוע מייעצת לשר ולמשרד. ייתכן ויכולה לייעץ לממשלה לעניינים מסוימים, או לקבוע כמו האקדמיה הלאומית למדעים.
זבולון אורלב - היו"ר
את צודקת: לממשלה, לשר ולמשרד.
מירב ישראלי
"בראש המועצה יעמוד השר" - אנחנו משאירים פתוח בשלב הזה. אנחנו עוברים כעת לסעיף 5 שהוא סעיף שנוי במחלוקת.
זבולון אורלב - היו"ר
אתם רוצים למחוק את סעיף 5?
סיון הכטר
נכון. זאת הייתה גם החלטת ועדת שרים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני לא מחויב להחלטת ועדת שרים. אני מחויב רק להסכמות שלי עם השר. אני לא מכחיש שיש החלטת ועדת שרים, תמיד הקואליציה יכולה להפיל את החוק. כל ההסתייגויות של האוצר הן לא ענייניות, זה לא כסף זה פרוצדורה חוקתית. אני רוצה להבטיח שתהיה ממשלה אפילו בעוד 30 שנה תהיה מחויבת להקציב כסף לתרבות. אני לא רוצה לקבוע פה בשם מפלגות, זה חלק ממטרות החוק. אני בינתיים לא מוריד את הסעיף הזה אבל אני רוצה לשנות אותו כרגע.
סיון הכטר
ההתנגדות כאן היא לא על רקע הכסף כיוון שלא מופיע כאן כסף ואין כאן מחויבות. ההתנגדות כאן היא התנגדות עקרונית. ההתנגדות כאן נובעת מההתנגדות שלנו לחייב בחוק חיוב ממשלה להקצות כספים למטרות מסוימות במסגרת סדרי עדיפויות. אנחנו חושבים שסדרי העדיפויות צריכים להישאר פתוחים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני לא קובע כמה. על פי הבנתך חוק "יד ושם" המדינה חייבת לתקצב?
סיון הכטר
היא מחויבת.
זבולון אורלב - היו"ר
למה? כיוון שבא המחוקק ואמר שצריכים "יד ושם". לא עולה על הדעת שמחר תבוא הממשלה ותגיד אתם חוקקתם את חוק "יד ושם" אבל התקציב שם הוא 10 שקלים.
סיון הכטר
אני לא מתווכחת אתך על קיומם של חוקים כאלה וניסוח כזה.
זבולון אורלב - היו"ר
את מדברת על סדרי עדיפויות. הרי יש חוק הספריות הציבוריות וכשחוקקו את החוק הזה הממשלה השתתפה בסדר גודל של 50% מהוצאות המוכרות לספריות הציבוריות. ההשתתפות הזאת נשחקה במהלך השנים ב- 25 השנים האחרונות והגיעה לפחות מ- 10%. לדעתי היא הגיעה אפילו ל- 8%. אף אחד לא יכל להגיש בג"ץ.
סיון הכטר
הגישו.
זבולון אורלב - היו"ר
הגישו בגלל עניין אחר, בגלל עניין גביית תשלום.
סיון הכטר
לא. הגישו בעניין הזה בדיוק.
זבולון אורלב - היו"ר
אני חוזר בי: הוגש תקציב. אבל אני יכול למצוא דוגמאות. החוק הזה לא מבטיח שמחר התקציב יהיה 400 מיליון. הממשלה גם בשנת 2002 אחרי קבלת החוק תוכל לקצץ את ה- 400 מיליון ועוד 100 מיליון, ולדעתי אין בעיה חוקית. אני רוצה להסדיר נורמה, מחויבות של המדינה כלפי כך שצריך להיות תקציב תרבות. נקודה.
יוחאי חי
לעיקרון הזה בדיוק האוצר מתנגד.
זבולון אורלב- היו"ר
שלא ידברו אתי על עיקרון. אתם רואים איזושהי אפשרות שהמדינה לא תתקצב תרבות?
סיון הכטר
אני לא קובעת מדיניות, אני לא קובעת סדרי עדיפויות ולכן אני לא יכולה לענות לך על השאלה הזאת. אני יכולה להגיד לך ממה נובעת ההתנגדות שלנו.
עדנה הראל
אני רוצה להשיב לשאלותיך. חוק "יד ושם" איננו צריכים לנקוב ספציפית שמוקצה תקציב, וגם לא חוק "יד בן גוריון" וגם לא חוק "יד בן צבי" מכיוון שחוק יסודות התקציב כולל את כל ההסדרים שבהם הממשלה קובעת את התקציב, כולל תקציב לתאגידים סטטוטורים ותקציב לפעילויות הממשלה בתחומי הפעולות שלה. זאת אומרת שכך מחברת חוק יסוד הממשלה שמקים תחומי פעולה של שרים ואת חוק יסודות התקציב שקובע את האופן שבו הממשלה קובעת את חוק התקציב לכל תחומי הפעולה והוא מצא שם את כל התשובות. שם לממשלה יש את נוהל הפעולה. לא צריך להוסיף ולקבוע בחוק נוסף שהממשלה תקיים את חוק יסודות התקציב. הרי בוודאי שהיא תקיים את חוק יסודות התקציב ותקבע את חוק התקציב השנתי, ובו את התקציב הנדרש לפעולות הממשלה בתחומים השונים. אני יכולה אפילו להוסיף ולהגיד שמרגע שאתה קובע את החוק הזה בוודאי שתחום תרבות לא יעלם מתחומי פעולות הממשלה. הואיל וכל זמן שהחוק הזה לא יבוטל יש תחום פעולה. ואז כבר השגת, מכוח חוק יסודות התקציב, את החובה שיתוקצב.

לעניין הספריות הציבוריות יש סעיף שאומר שהממשלה תקבע מדי שנה את שיעור השתתפותה בתקציב הספריות הציבוריות. על מה הוגש הבג"ץ? על מידת הסבירות של השתתפות הממשלה. השאלה הייתה האם מידת ההשתתפות הנוכחית סבירה או לא. תחליט הממשלה את תקציב המועצה ילך בג"ץ ויתבקש לדון האם ההחלטה של הממשלה הייתה סבירה או לא ספציפית לעניין מילוי הוראת חוק הזה, וזה מקור ההתנגדות.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מציע שיהיה כתוב כך: "המדינה תחליט..."
מירב ישראלי
אבל צריך שתהיה פונקציה.
זבולון אורלב - היו"ר
את מסגרת חוק התקציב הכנסת מאשרת. איך אנחנו יכולים להגיש תוכנית לממשלה? הרי זה לא הממשלה מחליטה.
מירב ישראלי
זה השר קובע.
עדנה הראל
זה שני דברים שונים. השר קובע במסגרת תחום התרבות. מדבר יושב ראש הוועדה על התחום כולו שזה נקבע בחוק על פי הצעת הממשלה המובאת בפני הכסף.
זבולון אורלב - היו"ר
בחוק תקציב הממשלה יהיה כתוב: "על תקציב המוקצה לתחום התרבות והאמנות בתקציב משרד המדע, התרבות והספורט".
מירב ישראלי
העניין הוא שפה מדובר רק על תמיכה.
עדנה הראל
באמת הייתי מבקשת לפנות לחוק יסודות התקציב. אני אבדוק בדיוק את המינוחים שם על קביעת חוק התקציב השנתי. זה סעיף 5 לחוק התקציב.
זבולון אורלב - היו"ר
אנחנו לא מדברים רק על תמיכות, אנחנו מדברים על כל תקציב התרבות והאמנות.
מירב ישראלי
בחוק הקולנוע נקבעה הדרך החוקית איך להגיד את זה. זה תחום פעולה, סעיף תקציב.
עדנה הראל
זה תחום, אבל אנחנו מדברים קודם על המקור.
זבולון אורלב - היו"ר
מי קובע את התקציב? המדינה, הכנסת?
עדנה הראל
זאת הבעיה עם ההוראה הזאת ולכן אני אומרת שצריך לפנות לחוק יסודות התקציב.
זבולון אורלב - היו"ר
אני רוצה שהממשלה תחליט להציע. אני רוצה לחייב לממשלה שהיא תציע לכנסת.
מירב ישראלי
התקציב השנתי ייקבע בתוכנית נפרדת במסגרת הקצאת תחום פעולה, תרבות בסעיף תקציב זה וזה.
זבולון אורלב - היו"ר
"מדי שנה ייקבע התקציב המוקצה לתחום תרבות ואמנות במסגרת תקציב משרד המדע, התרבות והספורט".
קריאה
מה המשמעות של זה? זה לא חלק מהתקציב?
זבולון אורלב - היו"ר
בוודאי זה חלק מהתקציב. זה מטיל חובה לקבוע תקציב לתרבות אמנות. זה מה שהאוצר מתנגד.
מירב ישראלי
את המינוחים צריך להתאים לחוק יסודות התקציב.
זבולון אורלב - היו"ר
כל מה שאמרתי כרגע זה בכפוף לבדיקה שתעשו עם חוק יסודות התקציב.
סיון הכטר
יש לנו התנגדות עקרונית ל- 6. (3) "לקיים באופן רציף ועקיב בקרה על פעולותיהן המנהלתיות והכספיות של מוסדות תרבות ואמנות, מפעלים ועמותות המקבלים הקצבות ותמיכות מן המועצה". המועצה אמורה להיות מועצה מייעצת שקובעת עקרונות מנחים. היא לא אמורה להיות מנגנון מבקר, יש בשביל זה משרד.
זבולון אורלב - היו"ר
יש מישהו שתומך בסעיף הזה? אני נכנע ומוחק אותו.
יוחאי חי
אנחנו סבורים שיש להקים ועדות משנה שיהיו ממונים כל אחת לתחומה היא.
זבולון אורלב - היו"ר
גם מר ינון הציע את זה קודם. אני מציע להוסיף פה עוד סעיף שמישהו ינסח לגבי סמכות להקים ועדות משנה.
מירב ישראלי
של אנשי ציבור?
זבולון אורלב - היו"ר
מבין חברי המועצה ואישים נוספים ובלבד שבכל ועדת משנה יש רוב לחברי המועצה או היושב ראש מבין חברי המועצה.
עדנה הראל
אז לא תוכל ללכת על המודל שתיאר מר ינון.
זבולון אורלב - היו"ר
יהיה כתוב פחות או יותר כך: "המועצה ראשית למנות ועדות משנה ובלבד שיושב ראש ועדת המשנה יהיה מבין חברי המועצה ורוב חברי ועדת המשנה יהיו מבין חברי המועצה".
מיכה ינון
זה בעייתי, אני אגיד לך למה. נניח שאתה לוקח אדם אחד ושם אותו מהמחול. אתה רוצה להקים ועדה בענייני מחול, רוב חברי הוועדה יהיו אנשים שבכלל עוסקים בתיאטרון.
דן גוטפריד
אתה מסית את הבעיה ואת העיוות לועדת המשנה. אם פה התלבטת מה יהיה הרכב המועצה במחול אתה תוכל לעשות מה שאתה רוצה.
זבולון אורלב - היו"ר
תחשבו על זה ונדון על זה בישיבה הבאה. היום אנחנו לא מחליטים אלא רק מעלים רעיונות.
מיכה ינון
אני לא מבין את 6. (2).
זבולון אורלב - היו"ר
בסעיף 6. (2) יש תיקון: "להציע ולייעץ לשר לעניין אמות מידה לתמיכה במוסדות...".
עדנה הראל
זה הנושא שהשארנו לאחר כך, שאלת הבדיקה של מוסדות ספציפיים.
זבולון אורלב - היו"ר
אני מבקש מהגברת הראל והגברת ישראלי, על סמך הדיון שקיימנו היום, לגבש נוסח מתוקן. אני רוצה לומר לפרוטוקול שקיבלתי את מכתבו של מר דן גוטפריד והתברר שעורך דין יוחאי חי בעצם מסתמך על אותו מסמך, בכפוף לשינויים, כך שלא הייתי צריך לקרוא את מכתבו. אם לגופים יש עוד איזה שהן הערות אנא שילחו בכתב.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים