ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 07/01/2002

קיצוץ ביחידת מורות חיילות

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/4622



3
ועדת החינוך והתרבות
07.01.2002

פרוטוקולים/ועדת חינוך/4622
ירושלים, ב' באדר, תשס"ב
14 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 387
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יוםשני, כ"ג שבט התשס"ב (07.01.2002), שעה 12:00
סדר היום
קיצוץ ביחידת מורות חיילות
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב -היו"ר
מוסי רז
מוזמנים
שמעון נחמה -מנהל אגף בכיר לתפקידים מיוחדים, משרד החינוך
יואב אזולאי -מינהל כלכלה ותקציבים, משרד החינוך
יפה שושן -עוזרת מנכ"לית, משרד החינוך
בילי מישורי -ראש אגף הנוער והנח"ל, משרד הביטחון
אל"מ עופר אופיר -מפקד מרכז נוער ונח"ל, משרד הביטחון
אפרת כהן -רפרנטית אגף תקציבים
מיקי ליפשיץ -החברה להגנת הטבע
רקפת כץ -החברה להגנת הטבע
סלמן אבו רוקון -מנהל אגף חינוך והדרכה, רשות הטבע והגנים
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
מיטל אמסלם









קיצוץ ביחידת מורות חיילות
היו"ר זבולון אורלב
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. יו"ר הכנסת אישר לפני שבועיים בקשה לדיון מהיר שלי בוועדת חוץ וביטחון, בסוגיית קיצוץ במורות חיילות. הדיון התקיים ביום רביעי שעבר בשעה 10:30. בעקבות מסקנות הדיון הזה אנו מקיימים את הדיון היום. אני רוצה לחזור על הפרטים העיקריים. יחידת מורות חיילות היא יחידה מחוץ לסדר הכוחות של צה"ל ומשרד החינוך והתרבות מממן 100% מהוצאותיה. היא מונה 1073 תקנים של מורות ומורים. לאחרונה, נודע לי כי יהיה קיצוץ של 166 תקנים. משרד החינוך הפיל את הקיצוץ הזה על המסלולים הירוקים. לי היו שתי טענות. הטענה האחת היא מדוע מקצצים, והטענה השנייה היא מדוע מקצצים במסלולים הירוקים. אני הייתי רוצה להתחיל את הדיון בשאלה הראשונה.

בוועדת חוץ וביטחון נאמר לי, כי על פי החוק והתקנות צה"ל נדרש לאישור ועדת חוץ וביטחון כדי לאשר את התקנים של הימ"ל. הוועדה לא אישרה את הקיצוץ שצה"ל הציג, אלא אישרה את הנושאים שבהם יקוצצו. סגנית אלוף שהשתתפה בדיון אמרה שכיוון שנפתחו מקצועות נוספים לחיילות, יש צורך לגייס יותר חיילות למקצועות שדרושות בהם איכויות גבוהות יותר, כמו מקצועות לחימה, ועל כן צמצמו את התקנים ביחידת מורות חיילות, כי שם נמצאות חיילות באיכויות שדרושות כרגע לאותם מקצועות. נמסר עוד כי הקיצוץ בימ"לים לא נערך באופן שווה, מסיבות שפורטו בוועדת חוץ וביטחון. מרבית הקיצוץ יהיה ביחידת מורות חיילות. כאשר שאלתי את אג"ת מדוע היה צורך בקיצוץ אם ניתן להוריד את דרישת הקב"א בהתאם להחלטת משרד החינוך, לא קבלתי תשובה מלאה.

ביחידה זו ישנם 200 חיילים דתיים שלא ניתן לקצץ אותם כיוון שהם לא ילכו לאותם מקצועות, הם פשוט לא יתגייסו. יש גם 175 חיילות דתיות שגם הן לא ילכו לאותם מקצועות יעודים, אלא פשוט לא יתגייסו. אם נוריד את מספר החיילים הדתיים והחיילות הדתיות, נשאר עם 700 תקנים מתוכם רוצים לקצץ 166 תקנים. אני מבקש שהגופים שיתייחסו לנושא בדיון, יתייחסו לשתי השאלות יחד.
בילי מישורי
אני חושב שלגבי שתי השאלות שהצגת אין מי שיענה את התשובה הנכונה, כיוון שאג"ת איננו כאן כדי להסביר מדוע הם החליטו על הקיצוץ. ישנן שתי מערכות בנושא הימ"לים. אחת היא המערכת הביטחונית הכוללת את משרד הביטחון, השב"כ, המוסד וכו/, והמערכת האזרחית הכוללת בעיקר את משרד החינוך, אך יש גם את משרד הבריאות בשוליים. המערכת מתבצעת כך שאג"ת מחליט על מספר מסוים לפי השיקולים של צה"ל. אחד מהשיקולים היו"ר הזכיר. יש היום צורך לאיכויות גבוהות של בנות בתחום הטכני ובתחום הזה. מסך הכל הימ"לים קוצצו 270 תקנים, כאשר הנתח המשמעותי נפל על מורות חיילות. במערכות בכירות במשרד הביטחון נשארו עוד 100.
היו"ר זבולון אורלב
מה הן עושות במשרד הביטחון?
בילי מישורי
רובן פקידות. ועדת חוץ וביטחון לא מפרטת את הפרטים המספריים. אני כאן נותן חלוקה גסה שהיא מאשרת כל שנה. באופן משמעותי הקיצוץ נעשה בתחום של מורות חיילות. מרגע שאג"ת מחליט על המספרים, אגף הנוער והנח"ל צריך להיכנס כנציג משרד הביטחון ולפזר את הנתח הכולל בין כל הגורמים. לצערי, אג"ת לקח על עצמו גם את החלוקה הפנימית, הוא לא רק החליט מה התקן, אלא החליט גם ממי להוריד.
שמעון נחמה
במהלך עשר השנים האחרונות כל הדיונים שלנו בנושא קיצוצים התנהלו מול משרד הביטחון , אגף הנוער והנח"ל.
בילי מישורי
אג"ת לקחה השנה על עצמה את החלוקה הפנימית. אני מקווה ששנה הבאה הכל יחזור לקדמותו ואנו נחזור לפרוס את הנתחים על פי הימ"לים.
היו"ר זבולון אורלב
האם אתה מצפה שמנכ"ל משרד הביטחון יקצץ ב200- פקידות אצלו?
בילי מישורי
אני רוצה לומר, כי אחרי שנגמרה חלוקת הנתחים על פי היעדים של הימ"לים, משרד החינוך החליט מה לעשות עם הקיצוץ של 166 תקנים. אין לזה שום קשר אלינו, אנחנו מקבלים את הדברים ממשרד החינוך, כפי שהוא מחליט.
עופר אופיר
אני לא נציג אג"ת, אבל אני אנסה להסביר את הקיצוץ. יש קיצוץ בהרבה מאוד ימ"לים ולא רק בימ"ל של המורות חיילות. זהו הימ"ל הכי גדול, ועל כן מבחינה מספרית שם נעשה הקיצוץ הכי גדול. הסיבה לקיצוץ, היא הסיבה שנאמרה פה קודם, ירידה בגיוס בנות והצורך למצות כח אדם איכותי. ההחלטה הזו נגזרת גם מהחלטת מטכ"ל נוכח המצב הביטחוני, האומרת שמקסימום חיילים יעסקו בשירות ביטחוני ישיר.

אנחנו לא עוסקים בנושא של איפה תהינה המורות החיילות ובאילו מסלולים. ישנם 22 מסלולים, ומי שקובע את החלוקה בין המסלולים השונים, הוא משרד החינוך. מי שקובע את שיבוצן במקומות השונים, הוא משרד החינוך על פי החוזה שיש בין המשרד לביטחון פנים למשרד החינוך. אנחנו רק גורם מבצע בעניין הזה, אין לנו שום עניין לקבוע את עניין החלוקה.
היו"ר זבולון אורלב
האם אתה יודע מדוע הצבא חילק את הקיצוץ בין הימ"לים באופן שהוא חילק? מדוע הוא לא קיצץ 150 תקנים של פקידות במשרד הביטחון והעדיף לקצץ בימ"ל של מורות חיילות?
עופר אופיר
גם במשרד הביטחון יש קיצוץ. אני לא יכול להסביר את השיקולים של אג"ת.
היו"ר זבולון אורלב
האם אתה יודע מדוע לו הסדירו את הקיצוץ על ידי דרישת חיילות בעלות קב"א יותר נמוכה?
עופר אופיר
לא.
יפה שושן
העניין של הקיצוץ לא ברור לי. אני באה ממערך הח"ן, אני טיפלתי בנושא של מורות חיילות לא מעט, ואני מעורה מאחורי הרציונל והביצוע שנים ארוכות. אני מסכימה עם היו"ר ששואל מדוע מקצצים במורות החיילות ולא בפקידות היושבות במשרד הביטחון. מבלי להיכנס לשיקולים של צה"ל, העניין הזה לא נראה לי תקין. אם היום מדובר על משימות לאומיות, זו המשימה הלאומית, לאור הקיצוץ בתקציב החינוך ולאור העמקת הפערים בין אוכלוסיות חלשות לאוכלוסיות חזקות ולאור המגזרים אשר מקבלים אליהם את המורות החיילות.

המושג "ארגונים ירוקים" לא עמד ולנגד עיניה של המנכ"לית שאמרה לקצץ על מנת להשאיר. היא אמרה להשאיר פנימיות, מועדוניות ועולים. בכל המגזרים הללו שאין להם אלטרנטיבה אחרת היא השאירה את המורות החיילות. ברור לכולנו שהמורות החיילות מן המגזר הדתי, אם לא תעבודנה עם המגזר הדתי, לא תגויסנה. חלק מהארגונים הירוקים, זוכים לתמיכות של משרד החינוך מלבד תמיכתן של המורות החיילות. חלק מהארגונים הירוקים מקבלים את המורות החיילות שנותנות שירותי הדרכה מול בתי ספר שמשלמים מחיר מלא עבור קבלת השירות.

מנכ"לית משרד החינוך מצטערת על הקיצוץ ואומרת, כי בראש ובראשונה צריך לשבץ במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית, ובמגזרים החלשים את החיילות, כיוון שזו חובה חברתית, לאומית ומקצועית. בכל השאר ישבצו בהתאם לשיקולי דעת מקצועית. הארגונים הירוקים לא קבלו הקצאה, כיוון שהם מחוץ לקטגוריה של חינוך פורמלי או בלתי פורמלי, קידום נוער, פנימיות, מועדוניות וכו'. נאות קדומים שנחשבת לארגון ירוק מקבלת.
היו"ר זבולון אורלב
מדוע נאות קדומים מקבלת הקצאה והחברה להגנת הטבע לא מקבלת הקצאה?
יפה שושן
כיוון שנאות קדומים ענה לקריטריון של לתת שירות אינטנסיבי לבתי ספר.
היו"ר זבולון אורלב
שירותים בבית ספר שדה, לא נחשבים שירותים לבתי ספר?
יפה שושן
בית ספר שדה מקבל את התמיכה ממשרד החינוך. החברה להגנת הטבע מקבלת למעלה מ21- מיליון שקל בשנה.
היו"ר זבולון אורלב
כאשר מסתכלים על התמונה כולה רואים, כי אם אין תמיכה של מורות חיילות בבתי ספר שדה, אין בתי ספר שדה.
יפה שושן
אנחנו מודעים לכך ומצטערים. אם יחזירו לנו את 166 המורות החיילות, אין לי ספק שכולם ייצאו נשכרים.
היו"ר זבולון אורלב
שמעתי בוועדת חוץ וביטחון שהיה דיון בין מנכ"לית משרד החינוך לבין מנכ"ל משרד הביטחון שבו נמסר על הקיצוץ, ולא נשמעה תביעה של מנכ"לית משרד החינוך שלא לבצע את הקיצוץ הזה.
יפה שושן
הישיבה הזו לא נסבה על הקיצוץ, אלא על מערכת יחסי הגומלין בין משרד החינוך לבין משרד הביטחון, לאור בעיות תקשורת כאלו ואחרות. הנושא של הקיצוץ לא נידון שם, למרות שהקיצוץ הובא לידיעתנו ואנו העברנו בצינורות המקובלים את מחאתנו, ואנחנו עדיין רוצים לקבל את 166 המורות ואפילו יותר מכך.
שמעון נחמה
בשנה האחרונה משרד החינוך ספג קיצוץ של למעלה ממאה תקנים. אנחנו מקבלים הקצאה על פי תכנון מראש לשנה וחצי בתאום עם אג"ת. לדוגמא, נותנים לנו הקצאה של 400 תקנים עם פיזור כזה או אחר לפי חודשים, וכאשר אנו מגיעים לחודש פברואר 2001 וצריכים לקבל 50 מורות חיילות למסלול של פנימיות יום, מגיעות רק 35 חיילות. אז יש קיצוץ נוסף של 15 בנות. בשנה האחרונה חזר המקרה הזה במספר גדול של מחזורים. הגיוס מול התכנון נפל על 100 בנות. השבוע אנו ממיינים 800 מלש"ביות ל500- תקנים שהובטחו לנו, אך מי יודע עם כמה נישאר כאשר נגיע לשטח. צריכים לתת לנו צפי גדול יותר על סמך שנה שעברה, כדי שנקבל את מה שמגיע לנו. השטח סובל פעם שנייה.
מיקי ליפשיץ
לגבי ההערה שנאמרה קודם על הורדת הקב"א, אני רוצה לומר כי הורידו את הרמה כבר בעבר. אני חושב שלהורדת הקב"א יכולות להיות השלכות שליליות בהתחשב באחריות הגדולה שאנו מטילים על הבנות האלו. לא נוח לי להשמיע הערות לפני שאני מדבר עם משרד החינוך.

החברה להגנת הטבע היא עמותה ציבורית ומפוקחת על ידי משרד החינוך. מחירי ימי ההדרכה מפוקחים על ידי ועדת החינוך. תקציבי החברה להגנת הטבע פתוחים לעיני כל. החברה להגנת הטבע כגורם בלעדי ומוביל, היה ספק של משרד החינוך בנושא טיולים. היכולת של הגנת הטבע לנהל את הנושאים האלה, היתה תמיכה של משרד החינוך שהורידה את תקציבה מ40- מיליון ל18- מיליון, וכן הורידה את הקצאת המורות החיילות.
יפה שושן
הנתון המדויק הוא 21 מיליון ו181-, לשנת 2002.
מיקי ליפשיץ
אני שמח מאוד, ואני מברך על כך. ראוי לבדוק את תקציבי החברה להגנת הטבע ולראות לאן הולכים הכספים. אם תעשו זאת תמצאו, כי בפעילות שלנו במרכזי לימוד שדה הנמצאים במקומות שבהם אין בית ספר שדה בשמונה עיירות פיתוח, אנו משקיעים כספים רבים שלא מוחזרים לנו בזמן. ליאור קצב חייב לנו מאות אלפי שקלים, חצור חייבת לנו מאות אלפי שקלים, ובכל זאת אנו לא סוגרים את מרכזי לימוד שדה. בנוסף לכך אנו עורכים פעילויות רבות לקהילת האתיופים והדרוזים, שאינן מתוקצבות. הפעילות שלנו היא פעילות שפרוסה יפה בפריפריה. שמעון נחמה פנה אלי בתחילת השנה וביקש עשרה אחוז מהמורות החיילות כדי שעבודנה עם נוער במצוקה. תוך שבוע הוא קיבל תוכנית מפורטת הכוללת פעילות של המורות החיילות עם נוער במצוקה.

גם ילדי צפון תל אביב אשר יוצאים אתנו לטיולים, הם נוער טעון טיפוח. אם לא נמשיך עם הפעילות הזו, אנו מסתכנים ביצירת דור של נוער מנוכר שלא קשור לסביבה שלו ולמורשת שלו. אני חושב, שהכסף שאנו גובים עבור הטיולים האלו, בדין הוא נגבה. אני לא יודע היכן בציר בין משרד הביטחון ומשרד החינוך יכולים לפול השינויים, אשר יצילו אותנו מרוע הגזרה. אנחנו היינו יכולים להפעיל רק שישה מרכזי פעילות, בהתאם להסכם שלנו עם משרד החינוך, אך אנו מפעילים יותר משניים עשר מרכזי פעילות. אנחנו נאחזים בציפורניים בבתי ספר השדה המרחביים, כיוון שאנו חושבים שבתור גוף ציבורי, יש לכך משמעות שיש לנו בתי ספר שדה בגולן ובחרמונים, בגליל, הר גילה, עפרה, הר הנגב, אילת. יש משמעות גם לעניין של החיבור בין הצוות שלנו לשטח מסוים. הרבה יותר כלכלי מבחינתנו היה לפעול כמו חברות טיולים, מרכז אופרציה ארצי ותפעל משם את כל המערכות, כאשר אנו עומדים עדיין בתנאי התקנה, אבל אנחנו לא עושים את זה.

מבנהו של בית ספר שדה מרחבי בתנאים האלה לנוכח קיצוצים לאורך שנים, גם בתמיכה וגם במשרד החינוך, ולאור הירידה הדרסטית בהיקף הפעילות שלנו עקב האינטיפאדה, השתנה. בעבר היו מנהל, סגן מנהל, רכז הדרכה, שלושה מדריכים בוגרים וצוות של שש עשרה מורות חיילות. היום הצוות שלנו מורכב ממנהל, רכז הדרכה או סגן ומורות חיילות. במבנה כזה, ברגע שלוקחים מאתנו את המורות החיילות, אנו נאלצים לסגור את בתי ספר שדה. שלושה ימים לפני התחלת מיונים, אני מקבל מידע על כך שאין מסלול ירוק. עכשיו אני שומע שאנו במיונים, אך לא יודעים עדיין אם זה יהיה או לא. אם אכן מחליטים כי אין מקום והפעילות שלנו לא רלוונטית, אז שיגידו לנו ואולי נוכל לפעול בצורה אחרת בעזרת גורמים אחרים.
יפה שושן
מיקי, אתם נמצאים במיונים, כיוון שלפי מיטב הבנתי, ועדת חוץ וביטחון נתנה הנחיה להקפיא את כל הנושא של הקיצוץ, ואנו לא יכולים להתעלם מן הנתון הזה. אני בתחושה כאילו משרד החינוך מנסה לתת ענישות כדי בסוף להתרצות. אין מורות חיילות.
היו"ר זבולון אורלב
התחושה שלי התחילה עם ההחלטה השגויה של יוסי שריד ביחס למעמדה של היחידה למורות חיילות. משרד החינוך והתרבות לא הפנים את הנושא של סגירת בתי ספר שדה ומה המשמעות של זה לגבי מאות אלפי תלמידים, למרות שהשרה מעונינת בחינוך לאהבת הארץ. אני לא שומע פה מלחמת עולם שהמשרד עושה מול מערכת הביטחון, והשרה יודעת לעשות מלחמות עולם. זה נראה כאילו אני וחה"כ מוסי רז היחידים שנלחמים בעניין הזה. אני לא מרגיש שהמשרד מבין, כי הולכים לעקור מהשורש ענף חיוני למערכת החינוך. אני לא יודע עם המנכ"לית והשרה מבינות את המשמעויות של העניין הזה. אם אני הייתי במקום שרת החינוך הייתי עושה מהומה גדולה ומכנס ישיבת ממשלה.

אמרתי בוועדת חוץ וביטחון, שאם בן גוריון היה שומע על ההחלטה הזו הוא היה בוכה. מה שיותר מקומם הוא מה שאני שומע עכשיו, שלא מקצצים בפקידות של משרד הביטחון. צריכים להבין, שאם הילדים האלה לא יקבלו את מה שנותן להם בית ספר שדה, צה"ל יצטרך לבטל את יחידת מורות חיילות, כי לא תהיינה כאלה. מי שלא עובר בית ספר שדה, המוטיבציה שלו לשרת בצה"ל פוחתת. מוסי רז ואני ניצבים בשני צדי הקשת הפוליטית, אך שנינו מבינים כי הערך של הכרת הארץ הוא חשוב. מספר ימי התלמיד בבתי ספר שדה, הולך ופוחת, מפני שבאים כל מיני קבלנים המציעים חבילות של טיולים, המתחרים עם טיולי החברה להגנת הטבע שנחלשת עקב הקיצוץ בתקציב שלה. היום תלמידים הולכים לקניונים ולכל מיני פעילויות כייף במקום להר צפייה.
מוסי רז
אני זוכר שכשהתגייסנו היה לנו ברור לחלוטין שיש שני דברים יוקרתיים אליהם כדאי להתקבל, קורס טיס ובית ספר שדה. כאשר מקצצים בבתי ספר שדה זה כמו לסגור את קורס טייס. הנוער הולך ומתנתק מהארץ הזו. הקיצוץ במורות חיילות יאיץ מאוד את התהליך הזה. אני לא יכול להתערב בשיקולים של צה"ל, אך מי הסמיך את צה"ל לקבל החלטה כזו?
בילי מישורי
ועדת חוץ וביטחון אישרה זאת.
מוסי רז
צריך לשאול מי הסמיך את ועדת חוץ וביטחון לאשר זאת. אם צה"ל ירצה לפנות אזור בארץ, כיוון שחסר לו כוח אדם, יהיה ניתן לעשות זאת באישורה של ועדת חוץ וביטחון? אני לא מדבר על העובדה, כי גם בתוך צה"ל ניתן לקצץ בדברים אחרים. אם היו מקצצים במש"קיות חוויה, הפגיעה היתה פחות קשה מהפגיעה הזו. לדעתי, ברגע שהונחתה הגזרה הזו, משרד החינוך היה צריך לנהל מלחמות עולם. שרת החינוך בפרוש הבטיחה חינוך לאהבת והכרת הארץ. גם אם לא ניתן להיאבק ברוע הגזרה, מדוע המאבק הוא אינו אחיד? יפה שושן ציינה קודם, כי ההחלטה של משרד החינוך היא לא לגעת במועדוניות ובעולים. יכול להיות שלא תקצצו בעוד כמה דברים שלא ציינת כאן בכוונה, כמו בפעילויות ביהודה ושומרון.
שמעון נחמה
אפשר לספור על שתי ידיים את מספר המורות החיילות ביהודה ובשומרון.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, לא יותר מעשרים בנות. באילו משימות הם פועלות?
שמעון נחמה
בביה"ס שדה בעפרה ובפנימיות.
מוסי רז
אפשר לעשות תחלופה עם בנות שרות לאומי.
היו"ר זבולון אורלב
מוסי, יש בתוכנו גם אנשים שרוצים שתהיינה מורות חיילות, ולא כולן תלכנה לשירות לאומי. ניתן לקצץ את 175 הבנות, הן לא תשתמטנה, הן תלכנה לשירות לאומי, אך אני חושב כי זה לא טוב למדינה. הן לא תלכנה למקצועות אחרים, כיוון שהן רוצות לשרת ביחידה דתית.
מוסי רז
אני חושב, כי אם כבר מקצצים צריך לקצץ בצורה שווה.
היו"ר זבולון אורלב
סלמן, כמה מורות חיילות יש אצלכם?
סלמן אבו רוקון
יש אצלנו תשע עשרה מורות חיילות.
היו"ר זבולון אורלב
מיקי, כמה מורות חיילות יש אצלכם?
מיקי ליפשיץ
אצלנו יש תשעים וארבע מורות חיילות.
היו"ר זבולון אורלב
מה עושות אצלכם המורות חיילות?
סלמן אבו רוקון
בשנים האחרונות אנו עוסקים בהובלת נושא הלמידה הערכי קבוצתי. הנושא הזה תואם את הגישה של משרד החינוך. כל הפעילות נעשית מחוץ לכותלי בית הספר. אנחנו פרסנו את המורות החיילות בשלושה מרכזים, אילת, מצפה רמון ובעין אפק. אנחנו עובדים עם מועדוניות באילת, ובמצפה רמון רק המורות של החברה להגנת הטבע ושל רשות הטבע והגנים מובילות את הפעילות הירוקה. אני הייתי נוכח בערב ט"ו בשבט במצפה רמון, כאשר כל הערב תוכנן ובוצע על ידי מורות חיילות של החברה ושל הרשות. כל תלמידי מצפה רמון עוברים הכשרה והדרכה על ידי המורות החיילות של הרשות והחברה. בעין אפק, המורות החילות עובדות עם עולים חדשים, עם הקהילה בסביבה הקרובה. לאחרונה קבלנו שני מורים חילים דרוזים, אשר עובדים עם בתי ספר ערביים שהמודעות שלהם לסביבה ולטבע היא מאוד נמוכה. אנו פוגשים את ההורים שלהם בעיקר בבתי משפט, כאשר הם עוברים על החוק. המטרה שלנו היא לחנך את הילדים האלה כדי להגיע למצב טוב יותר בקרב הקהילות האלו. אם המורים האלו לא יהיו, לא יהיה מי שיעשה את העבודה הזו. המורות החיילות לא מכניסות לרשות רווחים. אני יכול למנות עשרות עבודות והדרכות שהמורות האלו עושות ללא קבלת תמורה. הם פועלות למען אק"ים, הכנה לקראת חידון לידיעת הארץ ומורשת קרב, נוער הדסה יהודה צעיר, פרוייקט רעות. מיקי יכול למנות פעילויות נוספות שהמורות החיילות אשר נמצאות אצלו, עושות ללא קבלת תמורה. ערכנו ריצת ניווט על שם חייל שנפל. אהד זך. משפחתו עורכת כל שנה ריצת ניווט, והמורות החיילות מתגייסות לעניין הזה, כיוון שמדובר על קשר לארץ. אנחנו לא נתמכים על ידי משרד החינוך, ובגלל המצב הירוד של התיירות, מצבנו לא טוב. אני מרגיש שקיצוץ רק של המסלולים הירוקים, זו מכה קשה מאוד לכל אותם אנשים אשר פועלים הרבה שנים למען המטרות האלו של אהבת הארץ והכרת המסורת. המאבק עוד יתקיים. כולם רוצים לחנך לאהבת הארץ, כולל שרת החינוך, אך לא ניתן לבצע את המשימה הזו ללא הפעילות הזו של המורות חיילות. אני עוסק בזה שנים רבות, שני הילדים שלי קצינים ביחידות קרביות שעברו את המסלול של חוגי סיור, אני יודע מה יכולה לתרום מורה חיילת, ועל כן אני מקבל את הגזרה הזו קשה מאוד. אני חושב שעדיין קיימים במערכת אנשים שאכפת להם מאוד מהנושא הזה, והם לא יתנו להחלטה הזו להתבצע. אני פונה לכולכם וקורא, בואו נעצור את ההחלטה הזו.
אפרת כהן
הקיצוץ הוא של משרד החינוך, ואנחנו נותנים להם יד חופשית בעניין קיצוצים.
בילי מישורי
אני חושב שלדון על העניין של איפה מקצצים משרד החינוך ואיפה מקצץ משרד הביטחון, הוא חסר תכלית ותוחלת.
היו"ר זבולון אורלב
מדוע אתה חושב כך?
בילי מישורי
אני לא מייצג את משרד הביטחון בעניין הזה, אבל צריך לזכור שהמערכת הזו נבדקה ברמה של הרמטכ"ל ושר הביטחון. אני מניח שהיו שיקולים רבים לפני שהתקבלה החלטה.
היו"ר זבולון אורלב
אני אצטרך לבקש המשך דיון בועדת חוץ וביטחון שתיידע גם סמכויות פורמליות בסוגייה הזו. שם התנהל דיון חסר סבלנות של 35 דקות. כאן אנו שומעים אחד את השני בסבלנות. אם נצליח לגרום לדיון יותר מעמיק בוועדת חוץ וביטחון, זה יהיה טוב. ועדת חוץ וביטחון לא שמעה הרבה פרטים חשובים שנאמרו כאן. לא נאמר שם באילו תחומים פועלות מורות חיילות במשרד החינוך. מבחינתנו, סגירתם של בתי ספר שדה, ביטול 19 תקנים ברשות לשמורות הטבע ותקנים במסלולים ירוקים בקק"ל, היא בעלת משמעות חמורה עבור ילדים שתימנע מהם ידיעת הארץ, הכרת הארץ, הכרת הטבע והבנתו. זה מאבק שאני לא רואה את עצמי פטור מלעשותו. המטרה היא שמשרד הביטחון יבדוק את עצמו מחדש. אני לא שוכנעתי, שהקיצוץ הזה הוא הכרחי.
יפה שושן
מי שבקיא במספרי שנתוני גיוס, יודע ש166- חיילות הוא נתון זניח.
היו"ר זבולון אורלב
אני שותף לדעתו של מוסי רז, שאם כבר יהיה קיצוץ, הוא יהיה שווה בין כולם. אני בעד קליטת עלייה, אך לא ברור לי מדוע תיחסך מתלמיד ותיק בארץ ידיעת הארץ. לא לחינם המשימות האלו נקראות משימות לאומיות. יחידת המורות חיילות עוסקות בחזית הקשה והבעייתית של מערכת החינוך, כמו קליטת עלייה, מועדוניות יום, חינוך בלתי פורמלי, פנימיות, החברה להגנת הטבע, שיפור השפה העברית, זהירות בדרכים, לקויי שמיעה, קרן קיימת לישראל, נאות קדומים, חינוך מיוחד. אלו דברים חשובים, שאיני יודע כיצד ניתן לוותר עליהם.
יפה שושן
זה קיצוץ בבשר החי. המשמעות של קיצוץ בפעילות חוץ כיתתית שסלמן דיבר עליה, אומרת שהמנגנון הקיים לא יוכל לכסות את הצרכים.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר באופן ברור, כי אני הולך להילחם על העניין הזה עד שהוא ייפתר. אני אנהל כאן מערכה עד הסוף, ואני בטוח שאני אמצא לי הרבה שותפים לעניין הזה בכנסת. מיקי, אני לא מקבל את דעתך המתנגדת להורדת הקב"א. לדעתי ניתן להוריד את דרישת הקב"א ולהשקיע יותר בהכשרת הבנות. ניתן גם לקבוע קב"א שונה לכל אחד מהמסלולים בהתאם לדרישות התפקיד. אין דומה בת העומדת מול כיתה שלמה כמורה חיילת, לבת אשר עובדת עם קבוצת קטנה של ילדים.

גם העניין של התקנים בימ"לים של משרד הביטחון לא מתקבל על הדעת. אילו אני הייתי בעל ההחלטה, קודם כל הייתי מקצץ את הימ"ל של משרד הביטחון. חלקן מתפקדות שם כפקידות. הן לא צריכות לתפקד כפקידות, שיוציאו כסף וישכרו פקידות. בנושא של המסלולים הירוקים לא ניתן לשכור מישהו חלופי לאותה מורה חיילת.
רקפת כץ
אני רוצה לדבר כבת חילונית שסיימה את לימודיה בבית הספר בגיל 18. כבת חילונית אני יכולה לבוא ללשכת גיוס ויקבעו לי את המסלול שלי. אם הייתי דתייה הייתי יכולה ללכת לשירות לאומי, הייתי יכולה להחליט על תרבות תורנית או לשרת כמורה חיילת. כל חיי הייתי מדריכה בשטח, אך בצבא בגלל נתוני פרופיל, לא קיבלו אותי להיות מורה חיילת. המסלול להתקבל לתפקיד הזה היה קשה. העבודה היא קשה, ישנה אחריות גדולה על הנוער אתו אתה יוצא לטיולים, אך הבנות בוחרות בתפקיד הזה מתוך אהבת הארץ. היום בתור חילונית את הבחירה הקטנה הזו שיכולתי לעשות, לקחו ממני. אני רוצה לומר, כי ההפליה של הבנות החילוניות היא בכל תחום.
יפה שושן
רקפת, אני מזמינה אותך למסלול הגיוס. הנתונים שאת מציגה הם אינם נכונים. מסלולי הבחירה פתוחים לכל הבנות.
רקפת כץ
אין לבנות חילוניות את אותה אופציה של תרבות תורנית.
יפה שושן
לבנות של תרבות התורני, יש הרבה יותר אומץ, כיוון שהן הולכות לשירות לאומי, או מתגייסות ליחידת המורות החיילות בניגוד להחלטת הרבנות הראשית.
רקפת כץ
אני אמרתי שאני שמחה שיש בנות שבוחרות בזה, אך כיוון שלא ניתן לקצץ במגזר הדתי, האופציה שהיתה לבנות חילוניות, נלקחה.
יפה שושן
אני מאמצת דבר אחד שאמרו מיקי ויו"ר הוועדה, שאנו צריכים לפתחו של משרד הביטחון לעמוד ולומר ראו הוזהרתם, כי אם לא תהיה אהבת מולדת וחיבור לקרקע, המוטיבציה לשירות תרד.
מוסי רז
אנו צריכים לומר, כי אם יש קיצוץ הוא צריך להיות אחיד.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לסכם את הישיבה.
1. בהמשך לדיון, שנערך בנושא המורות החיילות בוועדת החוץ והביטחון ב2.1.2002-, קובעת ועדת החינוך והתרבות כי היא מתנגדת, מכל וכל, לקיצוץ ביחידת המורות החיילות, ולא רואה כל הצדקה לפגוע במשימות הלאומיות, החינוכיות המתקיימות על ידי יחידה זו.

2. הוועדה התרשמה שאם יתבצע הקיצוץ המתוכנן במסלולים הירוקים, ייגרם נזק חינוכי חמור לחינוך להכרת הארץ, הטבע, הנוף, הסביבה והמורשת שאין להם חלופה ראויה אחרת.

3. הוועדה ממליצה בפני ועדת החוץ והביטחון לפנות לצה"ל כדי לשקול מחדש את הקיצוץ ביחידת המורות החיילות, במגמה לבטלו. הוועדה מציינת כי יש לצה"ל אפשרויות אחרות בקיצוץ ימ"לים, כמו במשרד הביטחון.

4. הוועדה פונה למשרד החינוך ודורשת שאם וכאשר תהיה החלטה סופית על קיצוץ, לא יתקיים הקיצוץ, כולו או רובו, במסלולים הירוקים בלבד, אלא יש לווסת הקיצוץ בין כל המשימות שממלאות המורות החיילות במשרד ולהציג ההצעה בפני הוועדה, טרם קבלת ההחלטה הסופית.

5. הוועדה רושמת לפניה ומזכירה לכל הגופים הנוגעים בדבר, כי כל עוד לא תתקבל החלטה אחרת בוועדת החוץ והביטחון, עומדת בעינה החלטת ועדת חוץ והביטחון על הקפאת הקיצוץ.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:40

קוד המקור של הנתונים