ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/08/2001

הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש”ס-2000.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/3776



3
ועדת החינוך והתרבות
8.8.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/3776
ירושלים, כ"ד בתשרי, תשס"ב
11 באוקטובר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 321
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום רביעי, י"ט באב התשס"א (8 באוגוסט 2001), שעה 13:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
שמואל הלפרט
עופר חוגי
מוזמנים
דורית מורג - יועצת משפטית, משרד החינוך
אביגדור דנן - לשכה משפטית, משרד החינוך
אורי שוסטרמן - אגף התקציבים, משרד האוצר
אייל זנדברג - לשכה משפטית, משרד המשפטים
ליאת מרגלית - לשכה משפטית, משרד המשפטים
מאירה עזר - מנהלת אגף הבחינות והמכרזים, נציבות שירות
המדינה
רון דול - נציבות שירות המדינה
עודד וינר - מנכ"ל הרבנות הראשית
מיכל דלין - ועדת השלוחות, המועצה להשכלה גבוהה
ראובן גולדברג - הסתדרות המח"ר
הרב יגאל שפרן
פרופ' אברהם שטיינברג - האוניברסיטה העברית
פרופ' ארנסט קראוז - חבר הות"ת
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
רויטל יפרח
סדר היום
הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש"ס-2000.


הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים, התש"ס-2000.
היו"ר זבולון אורלב
ברוכים הבאים בצל קורתנו. אני פותח את הישיבה בעניין הצעת חוק הרשות ללימודים תורניים גבוהים.

היות ואני מציע החוק, אני רוצה לומר בכמה מילים את הרעיון של הצעת החוק ולאחר מכן אני אתן לרב יגאל שפרן לומר את דברו, כיוון שאני הייתי שליח של יוזמה שלא היתה רעיון שלי. הוגה הרעיון היה הרב יגאל שפרן ועוד חבורה, ואני ראיתי לעצמי זכות לבדוק איך ניתן לקדם את העניין הזה.

יסוד העניין הוא, שבמדינת ישראל אין הכרה בלימודים ישיבתיים. אין דרך להכיר בלימודים ישיבתיים בשעה שבלימודים אוניברסיטאיים גבוהים יש דרך, שהמועצה להשכלה גבוהה מכירה במוסדות שהם יעניקו תארים. אין שום הסדר לגבי לימודי יהדות בישיבות. עכשיו, לכאורה אפשר להגיד: אין אז אין, מה קרה? אבל, חשבתי שהואיל ומדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית, אז אולי חלק מהביטוי של היותה יהודית, הוא בכך שגם המדינה מצאה דרך בשונה מכל המדינות האחרות בעולם, לתת הכרה לאותם לימודים תורניים שנעשים בישיבות וכדי שהלימוד בישיבות יישא איזושהי הכרה ממלכתית.

כולנו מודעים לכך שגם באוניברסיטאות ההכרה של המדינה בתארים, אין בה משום התערבות בתכנים ויש חופש אקדמי וכדומה. כמובן שגם פה הרעיון הוא לא שהמדינה תתחיל להתערב בתכנים של הלימודים. השתדלנו מאוד להתרחק מהמועצה להשכלה גבוהה ולדאוג שזה לא יהיה מועצה להשכלה גבוהה ב', שלא תהיה התנגשות. עשינו מאמצים גבוהים מאוד גם בהידברויות וכך גם רצוננו שיהיה. לכן גם אם העיקרון בחוק המועצה להשכלה גבוהה הוא שהמועצה מכירה במוסד והמוסד הוא שנותן את התואר, פה הרעיון הוא שהוועדה שתקום או הרשות שתקום, היא נותנת באופן ישיר את התואר ולא דרך איזשהו מוסד. זה דבר מאוד עקרוני.

ועדת שרים לחקיקה כידוע לא היתה מאושרת מהצעת החוק הזאת, אבל לאחר הידברות עם שרת החינוך - -
אורי שוסטרמן
שרת החינוך התנגדה להצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
כאן עוסקים בלימודים תורניים, אבל ראה זה פלא, כידוע לך שרת החינוך שעבדה בשם הממשלה תמכה בהצעת החוק, וזאת בכמה תנאים. היא הציגה את התנאים מעל בימת הכנסת ואני באופן עקרוני הסכמתי להם, אם כי כמובן אמרתי שצריך לדון בהם. בעקבות זה גם שר המשפטים הסכים לתמוך בחוק ואם תראו את ההצבעות - מר זנדברג, יש לך כאן את תוצאות ההצבעה?
אייל זנדברג
כן.
היו"ר זבולון אורלב
נדמה לי שמי שהתנגדו הן סיעות מרצ ושינוי. האופוזיציה התנגדה והקואליציה תמכה. לכן, אנחנו רוצים מאוד שהצעת החוק הזו תקודם בהבנה ובתיאום מלא.
אורי שוסטרמן
אז היינו רוצים לראות את השינויים שהוכנסו בהסכמה.
היו"ר זבולון אורלב
בהחלט. אני מיד אומר. אני נימקתי את הצעת החוק ב-16 במאי ותשובת השרה וההצבעה היתה ב-11 ביולי, שלושה שבועות לאחר מכן. חשוב לי להקריא את דברי השרה כי יש פה את עיקר השינויים:

"גברתי היושבת ראש, אני מסכימה להעביר את הצעת החוק, אבל אני רוצה להסב את תשומת הלב לצורך בכמה שינוים ותיקונים שייעשו בהסכמת חבר הכנסת אורלב המציע לאחר הקריאה הטרומית במהלך הדיונים בוועדה ובמהלך הקריאות הבאות.." היא מבינה שאנחנו רוצים להגיע פה להסכמה.

"אני רוצה לציין מה הם התיקונים שאני מציעה להכניס בהצעת החוק ... בהצעת החוק מופיע לסירוגין המושגים לימודים תורניים גבוהים ומוסד להשכלה תורנית גבוהה. נתקן אותם בהצעת החוק למושג רשות ללימודים תורניים גבוהים, כפי שזה מנוסח בכותרת החוק". כלומר, בדף הכחול משתמשים כל פעם בכמה מושגים והיא תומכת במושג של רשות ללימודים תורניים גבוהים. היא מבקשת להשתמש במושג הזה ולא במושגים אחרים.

בנוסף לכך, בסעיף 16(ב) מוצע שלא להשתמש בתארים ובכינויים המשמשים את המוסדות להשכלה גבוהה, כי בסעיף 16(א) כתוב: "המועצה תהיה רשאית להעניק תארים בשלוש רמות: תואר ראשון, תואר שני ותואר שלישי". זאת אומרת, אל תעשו בזה שימוש אלא תעשו שימוש במושג חלופי כמו תואר תורני ראשון, תואר תורני שני וכו'. עד כאן הדברים מקובלים עלי.

באשר לעניין דין התואר, סעיף 18 בהצעת החוק, אומרת השרה: "אין לדעתי לקבוע זהות של תארים תורניים גבוהים לתארים אקדמאים מוכרים לגבי כל דין", כי פה בסעיף 18 כתוב: "תואר בלימודים תורניים גבוהים, על פי חוק זה, יהיה זהה לתואר אקדמי על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה, לגבי כל דין לרבות בתחומים הציבוריים". היא אומרת: אין לדעתי לקבוע זהות של התארים התורניים לתארים האקדמיים, "שכן הבדיקות אשר ייעשו על ידי הרשות ללימודים תורניים והבדיקות הנעשות על ידי המועצה להשכלה גבוהה, הינן שונות במהותן ומביאות לתוצאות שונות. אני מציעה שייקבע, כי לבעל תואר בלימודים תורניים גבוהים, תהיינה זכויות כמו לבעל תואר אקדמי בתחומים הציבוריים, או בתחומים הרלוונטיים ללימודיו". גם בזה אני תומך, או שאני לא מבין. אני לא רואה הבדלים גבוהים, אבל הגישה של השרה נראית לי פה בהחלט.
הערה אחרונה
"כשרת החינוך איני מופקדת על תכני הלימודים במוסדות התורניים ואינני ממנה ועדות בתחום זה ואף לא מתקצבת את המוסדות הללו. אני מציעה שהשר הממונה על ביצוע החוק יהיה על ביצוע החוק יהיה שר הדתות ולא שר החינוך".

עליתי לומר לשרה שהדברים שנאמרו מקובלים עלי באופן עקרוני. היו בינינו הידברויות והדבר נעשה בהסכמה מלאה ולכן הכנסת הצביעה 16 בעד, 8 נגד ונמנע אחד. ראיתי בזה הישג חשוב.

אלה דברי הפתיחה ואני מציע שהרב יגאל שפרן, שאמרתי שהוא כבר לפני שלוש או ארבע שנים הציע את הצעת החוק הזאת, יאמר את דברו. הרב שפרן, האם תוכל לומר כמה מילים על עצמך, מנין באת ולאן אתה הולך?
הרב יגאל שפרן
אני ראש המחלקה לרפואה של הרבנות. אני דוקטור באתיקה רפואית ומרצה בבית הספר לרפואה לאתיקה רפואית ועומד בראש מכון ללימודי מחשבת ישראל הקשור בישיבת מרכז הרב. אני רב קהילה מזה עשרים שנה בירושלים ומלמד בכל האוניברסיטאות במדינה.

החוק שחבר הכנסת אורלב מציג כאן הוא בעצם סיכום של שלוש שנות עבודה של ועדה שמונתה על ידי שרי החינוך ביוזמת השר המר בתחילתו וייבדל לחיים השר לוי, שהיתה מאופיינת בחלוקה של כמעט 40% פרופסורים, 40% רבנים ו-20% אנשי משרד החינוך, מפקחים וכדומה ששקדה על המדוכה הזו זמן ניכר. עיקר העבודה היתה בתיאום ובניסיון להגיע לדרישות הולמות אל מול ראש הות"ת הפרופסור נחמיה לבציון.

ואכן, בחוברת נספחת שלא מונחת כאן, אבל היא מכילה עשרות סעיפים ועמודים רבים, נעשה כמעט דיון מילה במילה עם פרופ' לבציון, כיצד מצד אחד להבדיל בין - -
היו"ר זבולון אורלב
אגב, נמצאת פה נציגת המועצה להשכלה גבוהה, עו"ד מיכל דלין.
הרב יגאל שפרן
המעורבות של פרופ' לב-ציון היתה באמת על המישור האישי יותר ולא על המישור המוסדי, וזאת היתה הסיבה למעורבות הדקדקנית שלו בכל סעיף וסעיף, מה לדרוש, כי אחת הנקודות שהנחתה אותו באופן פרדוקסלי, היתה הרצון להגיע לדרישות הולמות ואולי אפילו מכבידות מהקיים היום בנוגע לדירוג שכר, על מנת להגיע למצב שאפשר יהיה לפתות את האנשים הללו אחר כך לבוא לאוניברסיטאות לאותן מחלקות שמשוועות לתלמידים באיכות כזאת, כמו שאנחנו מצפים לה, וכיום הם אינם מאפיינים את מסדרונות האוניברסיטאות. אני אמנם מכיר את מדעי הטבע ואת מדעי הרפואה, אבל אנחנו יודעים שגם במדעי היהדות המצב אינו איתן.

הדיונים הללו התקיימו ביום שאני הגעתי לארצות הברית, הייתי פרופסור אורח בישיבה יוניברסיטי והתגלה לי שאגודת ישראל העולמית או משהו כזה, הגיעה להסכם עם הרשויות בארצות הברית על הקמת רשות מקבילה לרשות קיימת בארצות הברית ולהענקת תארים רבניים ותלמודיים שהולמים באופן מוחלט את התארים האקדמיים, ויש לי פה חוברת מניו-ג'רסי שמתארת כיצד באופן מסודר יש להם במקביל לתארים - - -
היו"ר זבולון אורלב
היינו שמחים לקבל את החומר.
יהודית גידלי
הרב שפרן אמר לנו שזה גדול מדי בשביל משלוח בפקס ושזה יובא היום לישיבה.
הרב יגאל שפרן
שלחתי לגברתי חמישה שישה עמודים אבל הדו"ח עצמו, מי הטיוטור שינחה ומה המקבילה, זה ממש מקיף באופן שלא חשבתי להביא את זה לכאן.
יהודית גידלי
יש את תמצית הדו"ח, אבל את הדו"ח במלואו אין לנו.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שיהיה כאן עותק אחד של הדו"ח.
הרב יגאל שפרן
בסדר. בעמוד 7 של החוברת של הקולג'ים והאוניברסיטאות בניו-ג'רסי, יש את הגופים השונים שרשאים להעניק תארים שקילים לגופים אקדמיים. הם מעניקים תארים זהים אני ביררתי את הדבר וזאת היתה יוזמה שהפכה את הקערה על פיה. במקום שתלמידים ילכו - -
אייל זנדברג
מה הם כל העמודים שאנחנו רואים לפנינו?
רון דול
זה אומר שהם יכולים להעניק הכרה אבל זה לא אומר הכרה שווה.
הרב יגאל שפרן
היסוד של המסמך הזה הוא כל המוסדות שיש להם הכרה זהה מבחינת המעמד הציבורי של הבוגר שלהם. זה החלק של הגופים המוכרים על ידי מדינת ניו-ג'רסי.
אייל זנדברג
המסמך הזה לא אומר את הדברים אלא פשוט רשימה ארוכה של מוסדות. אבל הנורמה שמדובר עליה לא מופיעה פה ולו ברמז.
הרב יגאל שפרן
אני מדבר על הנורמה. המטרה שלנו היתה - על סמך הרציונל שמופיע כאן, כמובן בשונה באופן מהותי כי זה ניו-יורק ואנחנו נמצאים במדינת היהודים, במקום שצריך לקדם את השקלול של אנשים שלמדו תורה 17, 18, 20 ו-30 שנה - לבדוק את ידיעותיהם, להעריך אותם, לשקלל אותם ולתת להם תוקף מחייב מבחינת התפיסה הממלכתית.

כפי שאמרתי, הדרישות הללו הן דרישות שהועלו על הכתב אחרי דיונים רבים של אנשי מקצוע ומטרתם היתה, בין השאר, למנוע את נהייתם ונהירתם של בוגרי ישיבות לגופים אוניברסיטאיים קיקיוניים, שלוחות של גופים מחוץ לארץ וכדומה, אלא למסד לימודים רציניים או דרישות רציניות מכובדות, מסודרות, עם מקבילה זהה למה שאנחנו עושים באוניברסיטאות במטרה לתת כבוד ללימודים באופן הולם.

המטרה היא לא לתת הכרה למוסדות, בכלל לא להיכנס למוסדות, אלא כל אדם כפרט שיהיה מעוניין בתום שרשרת לימודיו לעמוד באותן דרישות שהגוף הזה יצביע עליהם מבחינה מקצועית, לרבות עבודות, פרסומים, עבודות מונחות, בחינות וכדומה, הוא זה שייכנס אל שרשרת הקידומים של התואר הראשון, השני וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
התואר התורני אם אפשר.
הרב יגאל שפרן
אמרת שזאת הצעה, אני משתמש בחוק כפי שכבודו כתב. הכוונה היא במפורש להעלות את רמת הדרישות, להרחיב אותה ולהביא למצב של לפחות הקבלה למתרחש באוניברסיטאות. זה מתחיל במאות דפי גמרא, במאמרים, בבחינות, בענייני החשמל בהלכה וכל השאלות הקשורות - -
היו"ר זבולון אורלב
לזה בוודאי שהכנסת לא צריכה להיכנס. הכנסת באופן עקרוני לא תיכנס לתכנים. הכנסת צריכה לבנות מנגנון - -
שמואל הלפרט
אני כן רוצה להיכנס לתכנים. האם הכוונה גם ללימודים כלליים או רק ללימודי קודש?
הרב יגאל שפרן
הכוונה ללימודי קודש. אותם לימודים שעליהם שקדו הלומדים מגיל 18 ואילך, מינימום היכולת להגיע לתארים הללו זה אחרי לימודים גבוהים מבחינתנו של שש שנים לפחות. אותו אדם שלמד יבוא ויצביע על מה הוא למד, לפי מה שאותו מוסד שבו הוא למד מעריך. זה ישוקלל על סמך דיונים מקצועיים שעדין לא נתפרו, זה הכל ברמה עקרונית, ויעבור לשרשרת של כתיבה ובקרה ומחקר, הכל על טוהרת הקודש. זה הרציונל של כל העניין. אין פה שום דבר שסוטה ממה שהאדם התמחה בו במפורש.
היו"ר זבולון אורלב
כל הרעיון הוא שאם אדם רוצה להיות באוהלה של תורה של הישיבה היהודית המסורתית, זה לא ללמוד לימודי קודש באוניברסיטה, כי באוניברסיטה הוא צריך ללמוד גם דברים אחרים שהוא לא רוצה ללמוד, הוא רוצה להקדיש מאה אחוז מזמנו רק לתורה, שלא יצא שבמדינה יהודית דווקא מי שלמד כל חייו רק לימודי קודש בישיבה, אין דרך לשקלל ולהכיר בלימודיו.
שמואל הלפרט
יש דרך שמקבלים תעודת הסמכה לרב, מדוע לא לתת הכרה למישהו שהוא רב, שיהיה מקביל ל-B.A או M.A? התארים האלה כבר קיימים בעולם התורה. יש מבחנים שעושים בהיכל שלמה, יש מבחנים שעושים אצל רבנים, אלה תארים שמקבלים ממוסד רשמי של מדינת ישראל, הרבנות הראשית, עושים שם בחינות. אם הכוונה לאפשר למי שיש לו תעודת רב שזה יוכר גם כ-B.A, אז הכיוון צריך להיות שונה לגמרי. יש לדרוש מהממשלה שתכיר בתואר של רב כתואר מקביל ל-B.A.
אייל זנדברג
זה כבר קיים בהקשרים מסויימים.
היו"ר זבולון אורלב
יש היום הסדרים שלא מעוגנים בחוק. משרד החינוך מזה 21 שנה נותן דרגות אקוויוולנטיות לצורך שכר על ידי שקילת לימודיו ועבודותיו של בחור ישיבה. מדובר בדברים מאוד ספציפיים. כלומר, לצורך שכר של עובד בהוראה, יש דרגות אקוויוולנטיות. הצעת החוק לא פועלת בחלל ריק, היא בהחלט באה על יסוד ומציאויות שנקבעו והיא מציעה לעשות בזה סדר ממלכתי מסודר, שלא קיים בצורה מסודרת והוא גם לא כולל את כל הדברים.
אייל זנדברג
יש פה טבלה מפורטת ומדוייקת של ההכרה בתחום של החינוך, וזה מסודר. זה רק מסודר בתחום שמצאו אותו כרלוונטי.
היו"ר זבולון אורלב
קודם כל, זה מסודר רק בתחום החינוך ובתחום הספציפי של הוראה. אם למשל, לצורך מנהל מחלקה לתוכניות לימודים במשרד החינוך והתרבות אומרים שדרוש תואר ראשון - אם לבחור הזה יש תואר ראשון בסינית, הוא כשיר להגיש את המועמדות שלו למכרז. אבל אם יש לו תואר שני אקוויוולנטי, הוא לא כשיר להגיש את המועמדות כי אין לו תואר אקדמי, כך גם לגבי חברות בדירקטוריונים. במקום שהיה לחץ זה הוסדר נקודתית, אבל אין סידור ממלכתי והשאלה היא, קודם כל, האם יש רצון שנסדיר את הדבר הזה.

השאלה ששואל חבר הכנסת הלפרט היא שאלה מאוד טובה. לעניות דעתי, אני אומר את זה כמי שגם היה ארבע שנים מנכ"ל משרד הדתות ואני קצת בקיא, הדברים שעליהם נבחן רב לצורך קבלת הסמכה של יורה יורה ידין ידין או לרב שכונה או לרב עיר, הם שונים. אדם יכול ללמוד בישיבה שש שנים לצורך למדנות וחקרנות ולצורך העמקת ידע והוא לא בקיא בדינים מסויימים והוא לא רוצה לפסוק הלכה. הוא רוצה להיות ר"מ בישיבה. הוא רוצה להיות ראש ישיבה, זה הכיוון שלו. הוא רוצה לנהל מכון למחקר תורני. הוא רוצה לעשות הגהות על אונקלוס ולחקור את כתבי היד של אונקלוס ולהוציא אונקלוס מתוקן, זה לא קשור לשאלות של איסור והיתר. כלומר, הצעת החוק הזאת היא מרחיבה. הנושא של הסמכה לרבנות הוא בגדר צר מאוד, ופה אתה נותן לכל לומדי התורה אפשרות - הם לא חייבים - שהמדינה תכיר בלימודיהם. המוסד הישיבתי ממשיך להתנהג כמוסד ישיבתי. אדם על בסיס פרטי, יכול לבוא לרשות ולהגיד: רצוני שתכירו בלימודים שלי, הנה, זה המטען שלי, כך וכך למדתי, אלה העבודות שכתבתי, אתם רוצים לבחון אותי, בבקשה תבחנו אותי. תעשו איתי מה שאתם רוצים. תקבעו אתם את הפרוצדורה להעריך את הלימודים שלי, האם אני שווה תואר תורני ראשון, תואר תורני שני וכדומה, כשהכוונה שהמדינה תיתן לתואר הזה איזושהי הכרה. השרה אמרה איזו הכרה צריך לתת.
שמואל הלפרט
מה פירוש הרשות ללימודים תורניים גבוהים?
היו"ר זבולון אורלב
הרב שפרן, תענה בבקשה.
הרב יגאל שפרן
בקשתו של נחמיה לבציון היתה לא להשתמש במונח מועצה כדי שלא יהיה בלבול בין שתי הרשויות, ולאחר חלופות שונות נראה היה לנו שזאת המילה הכי קרובה למה שאנחנו חותרים אליו.

אין הכוונה חלילה לבטל את הקיים בתחום הרבנויות ומעמדן. הכוונה היא כמובן להכיר במה שנלמד בישיבות אולי כתואר ראשון או כפי שיקבע על פי הדרישות המקצועיות, הכוונה היא במפורש להרחבה לתחומים נוספים. אתן לכבודו דוגמא: היום הצבא מאפשר הליכה ללימודים גבוהים לקצינים כחלק ממסלול הקידום שלהם. הליכה ללימודים תורניים אינה מהווה חלק לגיטימי בתחום הקידום אם היא איננה מסתיימת בתואר. דרגות השכר האקוויוולנטיות הן כאמור רק דרגות שכר.
היו"ר זבולון אורלב
סליחה שאני עוצר אותך. כלומר, אם מ"פ בגולני הולך ללמוד סינית ויביא תואר ראשון, אז אומרים לו: זה מסלול הקידום שלך. אבל אם הוא הולך לישיבת מרכז הרב ללמוד, אומרים לו שהוא לא יכול בכל צורה שהיא להביא תואר שהמדינה מכירה בו, ולכן הוא לא הולך ללמוד שם.
אייל זנדברג
אתם מערבבים תחומים, את תחום דיני העבודה והסכמי שכר. השילוב הזה יוצר מצג לא נכון של עצם הצגת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אחרי זה תתקן אותנו.
אייל זנדברג
זה יהיה מאוחר מדי כי מדובר על חוק שמציגים אותו כאל"ף ולמעשה הוא בי"ת. אם רוצים לקבוע עכשיו למעסיק הציבורי כיצד ואת מי הוא יעסיק, זה עניין אחד.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים שהמדינה תיתן הכרה בלימודים תורניים גבוהים.
אייל זנדברג
העובדה שלא ניתנת הכרה בלימודים גבוהים מסויימים לא קשורה לכך שמעסיק כלשהו, ציבורי או לא ציבורי, החליט שההכרה הזאת תהיה טובה לו. זה סדר הדברים של הביצה והתרנגולת. קודם היתה הכרה של המועצה להשכלה גבוהה שהיא הכרה לצורך אקדמי. המעסיק שקבע את הסכמי השכר הסתכל ואמר: יש דבר כזה שנקרא תואר אקדמי ואת זה אני רוצה, ולא להיפך. לא יצרו הכרה אקדמית כדי שאפשר יהיה להכניס את זה להסכם העבודה. וכאן רוצים להפוך את הסדר.
מירב ישראלי
המעסיק יכול לקבוע בהסכם השכר - -
אייל זנדברג
המעסיק יכול להגיד שתואר מבחינתו זה מה שהמל"ג קבעה, והמעסיק יכול להגיד שמה שהמל"ג קבעה לא מעניין אותו, החוק לא מחייב אותו.
היו"ר זבולון אורלב
הואיל ואתה מבין יותר טוב ממני, אני אתחיל בדרך שלי. היום יש מציאות שהמדינה מעמידה תנאים שהיא רוצה הכרה בלימודים - כרגע אני לא אומר לימודים גבוהים או לימודים לא גבוהים, כי לפעמים רוצים השכלה מקצועית - לצורך כל דבר שהוא, לצורך מינוי דירקטוריון, לצורך מתן שכר, לצורך קבלה לעבודה, לצורך סטטוס, יש עניין של הכרה בלימודים. זו הביצה.
אייל זנדברג
המדינה כמעסיק.
היו"ר זבולון אורלב
לא רק כמעסיק.
אייל זנדברג
אני מוכן למפות את הצרכים.
ראובן גולדברג
תרשה לי להבהיר בעניין הזה, כי זה בהסכם.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה להרשות לך, תמתין בסבלנות. המדינה, לא כמעסיק, המדינה כמדינה - -
אייל זנדברג
אלו דוגמאות יש לך? אני מכיר שתי דוגמאות בחקיקה. אני מוכן למפות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
המועצה להשכלה גבוהה, זו הדוגמא.
אייל זנדברג
המועצה להשכלה גבוהה לא מכירה שום צרכים. היא קובעת תואר אקדמי, אני יכול לתלות אותו על הקיר ואני יכול לבוא למעסיק והוא יגיד לי: התואר האקדמי שלך לא מעניין אותי, אני רוצה תואר אקדמי וגם מבחן.
היו"ר זבולון אורלב
זה מה שאתה אומר, ואני אומר לך שהמציאות המצויה במדינה - מנהג המדינה - היא שהמדינה וכל רשות אחרת וכל תאגיד אחר וכל אדם אחר מעוניין או רואה צורך בכך שלאדם יהיו תעודות על השכלתו.
אייל זנדברג
אני חולק על התיאור הזה, אני חושב שהוא לא תיאור נכון. המדינה כמעסיק שבוחר את עובדיו - -
היו"ר זבולון אורלב
לא רק המדינה כמעסיק.
קריאה
חברה פרטית רשאית לעשות מה שהיא רוצה.
היו"ר זבולון אורלב
אני טוען שגם חברה פרטית רשאית, אבל לא תמצא באלסינט אף מהנדס שאין לו תואר מהנדס.
אייל זנדברג
אבל חוק המועצה להשכלה גבוהה לא קובע את הנפקויות של התארים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
לא אמרתי את זה, החוק הזה גם לא קובע את הנפקויות, אני עכשיו מדבר אתך על הרציונל.
אייל זנדברג
זה הרציונל, הוא קובע, זה לב העניין. לכן הפרעתי באמצע הדברים, ואני מתנצל, כי אנחנו מתחילים לתאר את החוק וזה לא בדיוק החוק.
היו"ר זבולון אורלב
הרציונל הוא שכמו שכל אדם שלומד במדינה יכול להציג תעודות על לימודיו, והתעודות האלה מוכרות במדינה, על-ידי המדינה ועל-ידי אנשים אחרים, כך גם מי שלומד לימודים תורניים גבוהים יוכל לקבל תעודה. זה הרעיון של החוק.
אייל זנדברג
הוא יוכל לקבל תעודה, על כך אין מחלוקת. אבל האם ירצו להכיר בתעודה הזאת, ומל"ג - -
היו"ר זבולון אורלב
זה סעיף 18, נגיע לסעיף 18.
אייל זנדברג
אבל זה הוצג פה כמהות החוק.
היו"ר זבולון אורלב
לא, מהות החוק היא קודם כל שאנחנו רוצים שלמי שלומד לימודים תורניים גבוהים תהיה יכולת להציג תעודה על לימודיו התורניים הגבוהים. נקודה. עכשיו יש סעיף שני - מה שווה התעודה הזאת? על כך נדבר בסעיף 18. השרה כבר העירה על נוסח החוק.
אייל זנדברג
מעבר לנוסח פה - אני מוכן לשמור את ההערות שלי לאחר כך - -
היו"ר זבולון אורלב
נכון שהא בהא תליא. הרעיון הוא, קודם כל, שבמדינת היהודים תהיה אפשרות להכיר בלימודיו של מי שלומד במוסד היהודי, שקוראים לו ישיבה, דרך זה שהוא יוכל להשיג תעודה על לימודיו, והמדינה תכיר בתעודה כמו שהיא מכירה בכל תעודה אחרת.
אייל זנדברג
עכשיו גלשת לחלק השני, שאמרת שאתה לא מטפל בו.
היו"ר זבולון אורלב
זה סעיף 18. נעזוב את זה כרגע.
שמואל הלפרט
אני מבין מה שאתה שואל, אייל זנדברג, אנחנו לא נסתיר שום דבר. אני רוצה לשאול אותך משהו אחר: מדוע כשמישהו לומד היסטוריה יוונית זה מוכר כתואר לכל עניין במדינת ישראל, ומי שלומד לימודי קודש זה לא מוכר כתואר?
אייל זנדברג
אני חולק על כך שתואר בהיסטוריה יוונית מוכר כתואר לכל דבר ועניין. אני מוכן להסביר.
שמואל הלפרט
אולי תסביר לי מה ההבדל בין היסטוריה יוונית ללימודי קודש.
אייל זנדברג
אני אגיד מה ההבדל מבחינה משפטית. כשישב מי שישב בנציבות שירות המדינה ובחר אלו עובדים להעסיק בשירות המדינה, הוא חשב משיקוליו הוא, שהתואר האחד משום מה טוב לצורך העובדים שלו ומשפר את איכות העובדים, והתואר השני טוב לצרכים מסויימים - למשל בתחום החינוך - ולצרכים מסויימים לא. לעומת זאת, המעסיק הפרטי כל בוקר יכול להחליט מה שהוא רוצה, ויום אחד הוא יגיד שדווקא לימודים רבניים טובים לו ופעם אחרת הוא יגיד שלא. זה לא דבר שהחוק מתמודד איתו.
שמואל הלפרט
אותו אדם שישב אז יישב פעם נוספת ויחליט שגם תואר בלימודי קודש צריך להיות מוכר.
היו"ר זבולון אורלב
מר ראובן גולדברג מהסתדרות המח"ר, בבקשה.
ראובן גולדברג
אני רוצה להבהיר וגם להביע דעה. קודם כל, הנושא של מי זכאי לקבל הכרה בדירוג אקדמאי במדעי החברה והרוח, שזה חלק שמתחבא בתוך סעיף 18, הוא עניין של הסכם שכר. יש הסכם קיבוצי שקיים בינינו לבין המעסיקים בשירות הציבורי, שמגדיר מי זכאי לקבל דירוג מח"ר, שזה דירוג אקדמאי במדעי החברה והרוח. אני לא מדבר על מהנדסים, אני לא מדבר על עובדים סוציאליים, אני לא מדבר על משפטנים, אני מדבר על אותה קבוצה שכולם מסתערים עליה. אז קודם כל, זה בהסכם. כעת אני מאוד מקווה שסעיף 18 לא יפגע בהסכם.
היו"ר זבולון אורלב
נגיע לשם.
ראובן גולדברג
אנחנו התייחסנו לבעיות. למשל, בעלי הסמכה לרבנות שעובדים במסגרת בתי הדין הרבניים קיבלו דירוג מח"ר משום שאנחנו ראינו בלימודים קשר ישיר למה שהם עושים ויש הצדקה להכיר בזה כדירוג מח"ר. כלומר, לא התעלמנו מזה. אבל אין לקחת לימודים מאוד ספציפיים ולהביא את הדוגמאות של לימודים ביוונית שכבר כמעט לא קיימים, לומדים את זה סטודנט אחד או שניים בשנה, ואלה לא הולכים למכרזים של הנציבות; בכל שירות המדינה קיים אחד שלמד לימודי סינית והוא מועסק בשירות הדיפלומטי, בכלל לימודי מדעי הרוח באוניברסיטאות הם בירידה גדולה. אז לא צריך להביא את הדוגמאות האלה כדי להצדיק דבר גדול, ומה שהולך להיות פה זה דבר גדול. רוב האנשים שניגשים למכרזים הם אנשי מדעי החברה, שהוכשרו במסגרת הלימודים האקדמיים לבצע עבודות מסוג זה. אבל גם בתחום מדעי הרוח לומדים מקצועות שמתאימים למערכת של השירות הציבורי - לומדים אנגלית, לומדים סטטיסטיקה, לומדים שיטות מחקר.

כשהיו הדיונים על הסמכה לרבנות כ-B.A, באנו והצענו שיהיו לימודים משלימים ואז הלימודים התורניים יוכרו כתחליף ל-B.A. אי אפשר לקחת את השירות הציבורי שיש לו דרישות מסויימות ולהתחיל לתת תרגומים מעוותים לעניין. זו העמדה שלנו. לגבי סעיף 18, אין לי בעיה שכל העסק הזה יעבור ושתהיה מועצה ושהיא תגדיר, אבל ברגע שזה מגיע אלינו אני מבקש שהעניין יתואם ויוסדר איתנו, כדי שלא תהיה פה מין פריצה מוחלטת. גם אם כתוצאה מזה אני אהפוך להיות האיגוד המקצועי הכי גדול בארץ, אני לא רוצה שזה יהיה בתנאים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. פרופ' אברהם שטיינברג הוא חתן פרס ישראל למדעי היהדות ואיש האוניברסיטה העברית. בבקשה.
פרופ' אברהם שטיינברג
מעבר לכל התארים האלה, אני בעצם רופא בתפקידי, אני נוירולוג ילדים בשערי הצדק וזה עיסוקי המרכזי. הסיבה שאני פה היום היא, שהרב שפרן הואיל לצרף אותי לוועדת ההיגוי שדנה בתכנים של הרשות הזו ובדרך שבה תלמידים שלמדו הרבה שנים לימודי קודש יוכלו להשתלב בצורה אקדמית בלימודים שאינם פורמלית בצורה האקדמית. אני רואה חשיבות רבה מאוד ברמה העקרונית בכך ששיטות הלימוד באוניברסיטאות באותם המקצועות - הרי יש מחלקה לתלמוד ויש מחלקה למחשבת ישראל, זה חלק מהמערך של מדעי הרוח, זה לא רק סטטיסטיקה ושיטות מחקר וחינוך, יש לימודי קודש במסגרת האוניברסיטה והתארים שם הם בדיוק אקוויוולנטיים לכל תואר אחר, אפילו ברפואה.
ראובן גולדברג
אבל מחייבים ללמוד גם שיטות מחקר, סטטיסטיקה, אנגלית ושפה זרה שנייה.
היו"ר זבולון אורלב
שפה זרה כן, אבל לא סטטיסטיקה ולא שיטות מחקר.
פרופ' אברהם שטיינברג
במחלקה לתלמוד לא מחייבים את זה.
ראובן גולדברג
היום מחייבים גם סטטיסטיקה ושיטות מחקר. אני אביא את התוכניות.
היו"ר זבולון אורלב
תביא את התוכניות.
אייל זנדברג
ויש דרישה של בגרות.
קריאה
מעל גיל 30 אין דרישה של בגרות.
פרופ' אברהם שטיינברג
אני לא מכיר את הדרישה הזאת. אני חושב שברמה העקרונית - ואני לא נכנס כרגע לצד העסקי של הרעיון - הרעיון הוא מבורך. צריך לקדם אותו ולנסח אותו בדרכים הנכונות על מנת לאפשר מתן תואר למי שלומד בצורה מאד רצינית - ולא כולם לומדים בצורה רצינית, צריך לברור את אלה שלומדים בצורה רצינית על-ידי מבחנים, עבודות ושיטות אקדמיות, להכניס "אקדמיזציה" לשיטת הלימוד הישיבתית, לאותם אלה שרוצים את זה. אני חושב שצריך לעודד את המגמה הזו, זה רק לטובת העניין, ואם ההשלכה שהתואר הזה יהיה מוכר על-ידי המדינה גם לצרכים הציבוריים, מה טוב. אבל אני חושב שקודם כל צריך להסכים על הנקודה הזאת, ואני לא רואה מדוע יכול להיות מישהו שיתנגד לדבר כזה, זה נראה לי מופרך מיסודו.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. פרופ' קראוז, בבקשה.
פרופ' ארנסט קראוז
לא נעים לי אבל אני צריך להציג את עצמי, אחרת לא ידעו למה אני אומר דברים מסויימים. אני למדתי גם בישיבה, השכלה תורנית, וגם באוניברסיטה. את הדוקטורט קיבלתי בדמוגרפיה וכלכלה לפני הרבה שנים והייתי פרופסור מן המניין ב-City University בלונדון. אחר כך עליתי ארצה, לפני שלושים שנה, והייתי לא רק דיקן ורקטור באוניברסיטת בר-אילן אלא גם חבר באוניברסיטאות אחרות, ובמיוחד הייתי חבר המועצה להשכלה גבוהה מ-1979 עד 1982, ומ-1990 עד 1996 הייתי חבר ות"ת. אני לא רוצה להיכנס עכשיו לכל הפרטים אבל יש לי קצת ניסיון. אני רוצה לתת רקע יותר בין-לאומי לדבר הזה. אני מכיר היטב את המערכת, אמנם הייתי צעיר יותר אך הייתי במעמד די גבוה באנגליה. באנגליה היו שתי רשויות ובמשך שלושים שנה זה התנהל בצורה כזו - רשות אחת היתה ה-University Grants Committee, ה-UGC, שהאוניברסיטאות קיבלו את הצ'רטר שלהם מהמלכה, וזה היה משהו ממלכתי וברור; הרשות השנייה היא גם ממלכתית, נפרדת לגמרי, היתה ה-Council of National Academic Award, CNAA, שהיא העניקה ואישרה את כל התארים, האקוויוולנטיים מאה אחוז עד PhD, של כל הפוליטכניקות. היו בערך 50 אוניברסיטאות ובערך 50 פוליטכניקות. לפני עשר שנים הדבר השתנה, בגלל שבן לילה הפכו את הפוליטכניקות לאוניברסיטאות. לכן עכשיו יש מערכת אחרת לגמרי, אבל אני לא אכנס לזה.

אם ניקח את ארצות הברית, ודאי שהפלורליזם פועל שם. אני לא מבין, בתור חבר לשעבר של המועצה להשכלה גבוהה ושל ות"ת, למה צריך להיות במדינת ישראל מונופולין לגוף אחד. את זה אף פעם לא הבנתי. ודאי שאינני יוצא נגד המועצה להשכלה גבוהה, אבל אם יש דברים שלא מתאימים להם - וכך חושבים רוב הפרופסורים במועצה, שההשכלה הגבוהה התורנית לא מתאימה מבחינתם - באמת הגיוני להקים רשות להשכלה תורנית גבוהה, זה לא יפגע באף אחד. מבחינת השכר זה סיפור אחר, אני לא רוצה להיכנס לזה. אני רק רוצה לתקן דבר אחד לגבי התארים שהמועצה להשכלה גבוהה מעניקה - מה שאומר עו"ד אייל זנדברג איננו נכון, זה לא נכון שזו רק תעודה שתולים על הקיר, המועצה להשכלה גבוהה מחליטה מה צריכים ללמוד כדי להיות רופא, ורק המועצה להשכלה גבוהה מאפשרת לבן-אדם להיות רופא, ואין בית חולים בארץ שאני מכיר, שייקח מישהו שאין לו תעודת רופא שהוכרה על-ידי המועצה להשכלה גבוהה. לכן בואו לא נעמיד בצורה כזו מכנית ומלאכותית את העניין של הכרה בתואר ואת העניין של מי המעסיק מקבל. בית חולים זה מעסיק, למה הם לא מעסיקים מישהו שלמד רפואה משלימה? ניתוח יכול לבצע רק רופא שהוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה. אותו הדבר לגבי מהנדסים, אותו הדבר לגבי פרמקולוגים, אותו הדבר לגבי הרבה מקצועות. לכן אני לא רואה מה הדיון הגדול מבחינת האפשרות להקים משהו רציני לאנשים שלומדים השכלה גבוהה תורנית.

אני רוצה לסיים במשפט אחד, מכיוון שהתנסיתי גם בלימודים תורניים בישיבה וגם בלימודים אקדמיים גבוהים - אני יכול להעיד שבלימודים התורניים לא צריך IQ פחות גבוה מאשר בלימודים האקדמיים. תאמינו לי, אני מכיר את שני הדברים. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. עודד וינר, מנכ"ל הרבנות הראשית.
עודד וינר
אני חושב שלא בכדי אנחנו דנים על הנושא הזה בשבוע הזה, שרש"י בפרשתנו מזכיר שאין המצווה נקראת אלא על שם גומרה. הזכרתי שלפני כעשרים שנה הכיר משרד החינוך בתארים האקוויוולנטיים, ואם אני לא טועה זה בערך הזמן, אדוני היושב ראש, שאתה נכנסת לתפקידך ושימשת כמנהל אגף כוח אדם בהוראה.
היו"ר זבולון אורלב
זה הזמן שזבולון המר ז"ל היה שר החינוך.
עודד וינר
לכן פה אני חושב שמשלימים את המהלך שהתחיל אז כצעד נכון ונבון, ואני מקווה שתצליח להביא אותו לסיומו ואומר גם למה. אין ספק - זה הוזכר פה, ואני שמח שאני מדבר אחרי פרופ' קראוז - שלימודי הרבנות דורשים IQ לפחות אקוויוולנטי למה שנדרש במימסד האקדמי. אני לא בא כרגע לנתח ולשים את המימסד האקדמי על השולחן, האם כל בוגר קורס סטטיסטיקה במשך שלוש שנות לימוד יכול לנתח סטטיסטית - ואני גמרתי קורס סטטיסטיקה - את המערכות השונות ולנתח בשיטות מחקר וכן הלאה. אני מכיר בוגרי אקדמיה שבסיום שנות לימודיהם לא יודעים מילה אנגלית, לא לקרוא ולא לדבר, והם קיבלו פטור מאנגלית. לעומת זאת, אני מכיר אנשים שגמרו שש שנים - ומדובר פה על לימודים של שש שנים מינימום - באוהלה של תורה לעומת שלוש שנות אקדמיה שמעניקות את ה-B.A.

הזכיר חבר הכנסת הלפרט נכון את הבחינות שנעשות היום ברבנות הראשית, שהן בחינות מקיפות לאנשים שלמדו שש שנים לימודים תורניים גבוהים, לאחר שלמעשה השלימו סבב שלם כדי לחנך ילדים באותו עולם. אני לא מדבר על כך שאנחנו מאמינים שאין דבר שלא מצוי בתורה, אבל אפילו מי שדוגל בכך שבאמת צריכים ללמוד, לא יוונית עתיקה אלא לימודי ארץ-ישראל, הרי שלימודי ארץ-ישראל מצויים לא פחות בתנ"ך - ומי שמטייל עם התנ"ך יודע - מאשר בלימודי ארץ-ישראל באוניברסיטה.
היו"ר זבולון אורלב
את זה אומר בוגר לימודי ארץ-ישראל.
עודד וינר
כן, בין השאר. על כל פנים, היום הלימודים באוהלה של תורה, במיוחד עם ההשלמות, הם בהחלט לא קלים. יש גם דרגות - מי שנבחן לרב שכונה זו רמה אחת; מי שנבחן להיות רב עיר זו רמה אחרת לגמרי, קל וחומר לגבי דיינות, אלו רמות שונות לגמרי. ואני לא יודע מה קשה יותר; באמת, עם היד הלב, אני לא יודע איפה היום קשה יותר לקבל את התארים. הדברים לא כמו שהיו פעם, שאחרי כך וכך שנים רב הסמיך את מקורביו בבחינות האלה.

אני רוצה להתייחס למה שאמרת, אייל זנדברג, בעניין של המהות והמעסיק. נכון שבאמת ברובם של המקרים, ההשלכות הן השלכות תעסוקתיות והשלכות שכר. זה הפועל היוצא. אבל יש גם את המהות, והוזכר פה נושא הדירקטורים, שזו דוגמא אחת, שזה לא עניין של העסקה. היום אתה לא יכול להיות דירקטור בשירות המדינה אם אין לך תואר אקדמי.
אייל זנדברג
בתחום שהחברה הממשלתית עוסקת בו.
עודד וינר
אתה רק מחדד את זה. יש הרבה מאוד חברות שמספיק לך, לצורך נתוני בסיס, תואר אקדמי. בלי זה בכלל לא מתייחסים אליך בוועדת רביבי.
אייל זנדברג
אבל זה לא בחברות ממשלתיות. יש לי פה את החוק, וזה לא מדוייק.
ראובן גולדברג
החוק מחייב השכלה ספציפית. אלה העובדות.
עודד וינר
אני אומר לך שאלו לא עובדות. בחלק מהמקרים, כשמדובר בחברות שהן בעלות אוריינטציה מסויימת, דורשים את זה. יש חלק מהמקרים שמתפשרים, אולי בניגוד לחוק, אבל אני אומר לך שיש הרבה מאוד מקרים שמתפשרים על תואר אקדמי גרידא. היום, רבנים עם ניסיון של הרבה מאוד שנים - לא רק רבנים שזה עתה גמרו את המבחנים - שחלקם משמשים רבני עיר והרבה אקדמאים באים אליהם להתייעצויות במכלול תחומים, כולל תחומים ספציפיים שלהם, רבנים כאלה לא יכולים לשמש כדירקטורים. והם לא מקבלים שכר, והם לא מועסקים, הם לא יכולים לשמש כדירקטורים.
אייל זנדברג
זה חוק החברות הממשלתיות.
עודד וינר
לכן כשסעיף 18 מתייחס לכל דין בנושא הזה, יש ספקטרום שלם של דברים. אני מבין שהיות והנושא כרגע נמצא בשלב טרומי, והולכים להיכנס לתחום שלם האם הבחינות תהיינה בחינות של הרבנות או שמא הסמכה אחרת, ויש התייחסות בכלל למסלול ההכשרה, מתייחסים למה יוכר ומה לא יוכר, האם דורשים תנאים משלימים כגון בחינות, עבודות וכן הלאה, האם דורשים עוד דרישות בתחום התורני המוגדר והמובהק; היות וההצעה היא עדיין בשלב מוקדם, אני מניח שהדברים האלה ילובנו במהלך הדיונים. אבל לא יעלה על הדעת - אני אומר את זה באופן העמוק והאמיתי ביותר - שלא תהיה הכרה בהשכלתם של אנשים שלמדו עשרות שנים. הרי רובם לא באים מיד לקבל תעודה, אני מכיר מקרוב את החברים הנכבדים שנוגעים לדברים האלה. כשאומרים שש שנים מינימום זה קל מאוד, כי רובם אחרי שהם היו באוהלה של תורה עשר ושתים-עשרה שנים, פתאום תופסים, כי לוחצים עליהם: אולי כדאי גם שתהיה איזושהי תעודה או הסמכה ביד, ואז הם מתחילים את התהליך. זאת אומרת, אחרי שמישהו באקדמיה כבר הגיע לדוקטורט שלו, הם רק מתחילים את שלביהם התעודתיים כדי לקבל את האסמכתא. לכן מן הדין ומן הצדק שהדברים האלה יוסדרו.

לגבי השכר, אני מניח שיבואו בדברים איתכם - ראובן גולדברג, מה איכפת לך להיות האיגוד המקצועי הגדול ביותר? - אף אחד לא יכפה עליכם הרב כגיגית. הרי עובדה שהכרת בבתי הדין. מדוע?
ראובן גולדברג
כי התייחסנו עניינית.
עודד וינר
תאמין לי שאני מכיר את הרב יגאל שפרן הרבה זמן, ואני אומר שההתייחסות שלו לא רק שהיא עניינית, היא התייחסות מעמיקה ביותר מאספקלריה גם של עולמה של תורה וגם עולמה של האקדמיה. הוא לא ירצה לעשות לחוכא ואיטלולא את הנושא של האקוויוולנטיות של התואר התורני המוכר, הוא לא ירצה לעשותו כמין מטבע עובר לסוחר שכל אחד יבוא וייטול. אם אנחנו רוצים לכבד את הדבר הזה, לא כך יהיה. אני בטוח שאחרי שזה יגובש, בתיאום איתכם, בתיאום עם כל הגורמים פה, בהכוונה של הוועדה, ויגיע לכלל הצעה מגובשת, תאמין לי שגם אתם תברכו על המוגמר.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. חבר הכנסת עופר חוגי, בבקשה.
עופר חוגי
קודם כל אני עושה השוואה. אני למדתי בישיבה הרבה שנים ואני רוצה להגיד לכם שהלימודים בישיבה הרבה-הרבה יותר קשים מאשר לסיים תואר. אני רואה את החברים שלי שמוציאים תואר, בסך-הכל יום בשבוע הולכים ללמוד שבע-שמונה שעות ובהליכה, אפילו לא בקשיים, מסיימים את התואר.
ראובן גולדברג
זה ההסדר המיוחד עם טורו קולג'.
עופר חוגי
לא רק עם טורו, אלא עם עוד כמה אוניברסיטאות. גיסי הוא הנדסאי איש קבע, הוא גמר תואר מהנדס בשנתיים. מה אתם מספרים לי פה סיפורים? אחי הוא גם איש קבע, הוא עושה תואר ביום בשבוע. במקרה כל האחים שלי הם עם תואר ראשון ושני, ואני יודע איך הם עשו את התארים שלהם. כשאני משווה את רמת הלימוד שלי מולם, המרחק הוא עצום. היום התארים באוניברסיטאות הם לא בעיה, מוציאים את התארים בקלות ואנשים מוכרים עבודות אחד לשני, אחד נותן לשני עבודות. אנחנו חיים בתוך המדינה שלנו.
אייל זנדברג
צריך להגביר את הפיקוח באקדמיה.
עופר חוגי
אם צריך פיקוח שם, מתגלגלים שם 10 או 7 מיליארד שקל.
היו"ר זבולון אורלב
5.5 מיליארד.
עופר חוגי
זה בלי המכללות ובלי מה שהתלמידים משלמים. עם התשלום של 2.5 מיליארד של התלמידים ועוד המכללות - -
היו"ר זבולון אורלב
אתה חבר ועדת הכספים.
עופר חוגי
אני אומר לך שהם מגלגלים שם מיליארדים שקלים. רק תקציב של אוניברסיטה אחת זה 2 מיליארד דולר. אבל אני לא מדבר על התקציב, אני רק אומר לכם שהמציאות היום - בואו תראו את הנתונים, אל תעשי לי בעיניים ככה - -
מיכל דלין
שום תקציב של אוניברסיטה הוא לא 2 מיליארד דולר.
אייל זנדברג
וגם אם כן, הוא לא הולך לשכר המרצים, הוא הולך למחקר וכו'.
עופר חוגי
אני אשלח לכם את המסמך.
היו"ר זבולון אורלב
בתקציב המדינה, תקציב ההשכלה הגבוהה הוא כ-5.5 מיליארד שקלים.
פרופ' ארנסט קראוז
בזמני התקציב היה 4 מיליארד, וזה עלה מאז 1996.
עופר חוגי
התקציב של האוניברסיטה העברית הוא 354 מיליון דולר.
מיכל דלין
זה לא 2 מיליארד דולר.
עופר חוגי
תעברי על הסעיפים אחד-אחד ותראי את התקציב של כל אוניברסיטה ואוניברסיטה. 308 מיליון דולר - - -
היו"ר זבולון אורלב
לחבר הכנסת יש חופש דיבור, לכם אין. תאפשרו לו לדבר.
עופר חוגי
אני אומר חד-משמעית - להוציא תארים היום, במיוחד במקצועות שהם לא רפואה ולא הנדסה, אפשר לעשות את זה בהליכה. אם אני משווה את זה מול הלימודים שלומדים בישיבות, בישיבה צריך ללמוד 12-13 שעות מינימום ביום, חמישה ימים בשבוע. זה לא כמו באוניברסיטה שאתה בא מתי שאתה רוצה, אתה יכול לעבוד, אתה יכול ללמוד יום בשבוע, יומיים בשבוע, אין עליך שום פיקוח.
אייל זנדברג
מה לגבי כולל?
עופר חוגי
בכולל יש עליך פיקוח. גם רואה חשבון חיצוני מפקח, גם משרד הדתות. יש פיקוח שאתה בא ללמוד שם ואתה חייב להיות שם מהבוקר עד הערב, אתה חייב ללמוד שם גם אם יש לך משפחה של חמישה-שישה ילדים.
היו"ר זבולון אורלב
אם אתה לא לומד, מגייסים אותך.
אייל זנדברג
המערכת של הישיבות והמערכת של הכוללים היא אולי מערכת שונה.
עופר חוגי
לא, זה אותו הדבר. גם ישיבות, גם כוללים. גם חייל הסדר של חמש שנים, חוץ מהשנה וחצי של הצבא, הוא צריך ללמוד. הסדר הוא שונה? גם לו אין תואר אקדמאי, גם הוא צריך ללמוד בשביל להשלים את התואר.
אייל זנדברג
אבל הצעת החוק מתייחסת לכל מסגרות הלימוד.
עופר חוגי
לכן אני אומר - לא ייתכן שבמדינת ישראל, אוכלוסייה של 200-300 אלף לומדים, כל הלימודים שלהם לא יוכרו.
היו"ר זבולון אורלב
בישיבות הגבוהות יש הרבה פחות לומדים.
עופר חוגי
אני מדבר על האוכלוסייה. לא ייתכן שאוכלוסייה כזאת גדולה, הלימודים שלה לא יוכרו. לימוד תורה זה לימודים של כיתה א'? במה שונים לימודי תנ"ך בבר-אילן מלימודי תנ"ך בישיבה? במה שונים לימודי תלמוד בבר-אילן מלימודי תלמוד בישיבה? אני מוכן שתיקחו אותי מול כל המרצים של בר-אילן, אני מוכן להיבחן מולם, הרי לא ייתכן שהוא יהיה פרופסור או דוקטור לתלמוד ובלימודים שלי ושל חבריי בכלל לא יכירו. זה אבסורד. שיעשו מתכונת מבחנים, יקבעו קריטריונים, אבל לא ייתכן שלא יוכרו הלימודים האלה.

יש פה בנוסף חטא על פשע - שהמדינה לא נותנת גם את האפשרות ללמוד. אני לא יכול ללמוד באוניברסיטת תל-אביב, גם לבן שלי אני לא אתן ללמוד באוניברסיטת תל-אביב. כי אני לא מוכן שהבן שלי ילמד עם בחורה, אולי היא תקלקל אותו, אולי הוא יקלקל אותה.
יהודית גידלי
אולי היא תיטיב עמו?
עופר חוגי
אני לא יודע, אולי. היום המצב הוא שהרבנים שלנו לא מסכימים שהבנות שלנו ילמדו באוניברסיטאות.
אייל זנדברג
אז שיקימו מוסד להשכלה גבוהה.
עופר חוגי
אי אפשר, לא מכירים בהם. יושב הות"ת, יושב בעל הבית, והוא מחליט אלו קריטריונים ואיזה דברים צריך. רבותיי, אתם מדברים על קריטריונים ועל הכל, ואני רוצה להסביר לכם - כמו שיש פה מאפיה של כמה שנכנסים לשם ורק הם מקבלים את התיקצוב והשאר לא יכולים להיכנס למאפיה - -
אייל זנדברג
אני רוצה למחות לפרוטוקול שמכנים את המועצה להשכלה גבוהה אנשי מאפיה.
היו"ר זבולון אורלב
המחאה נרשמה והתקבלה. גם אני חושב שלא ראוי לקרוא למועצה להשכלה גבוהה מאפיה.
עופר חוגי
אם אני אספר לך כמה סטרט-אפים יש לכל אחד, אז אתה תתחיל לדבר איתי. תאמין לי שאני הולך לעשות דיון נפרד בוועדת הכספים על כל התיקצוב הזה, על הלארג'יות של החלוקה של המיליארדים מול החלוקה האחרת. יש פה ממש שתי מדינות.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי, יש פה הצעת חוק.
עופר חוגי
אני אומר דבר אחד: היות שהמצב היום הוא, שהבנות שלנו וגם הבנים שלנו לא יכולים להיכנס למוסדות האלה, אפילו אם ירצו הם לא יכולים כי הרבנים מתנגדים, ובצדק הם מתנגדים; כמו שהם לא יכולים היום ללכת לצבא כי יש בעיה בצבא, אותו הדבר באוניברסיטאות שכל שכן שיש שם בעיה - הצעת החוק הזאת היא מצויינת והיא באה לפתור למדינה בעיה, כי יש בעיה. אני חושב שצריך לא להערים קשיים על הצעת החוק הזאת ולהעביר אותה כמה שיותר מהר, בשביל שגם אותם אנשים שלמדו ולומדים - אפשר לבחון אותם, אפשר לבדוק את הלימודים שלהם - הלימודים שלהם יוכרו.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה, יישר כוח. מיכל דלין מהמועצה להשכלה גבוהה, בבקשה.
מיכל דלין
אני לא אתייחס לכל הדברים שלא קשורים להצעת החוק עצמה, אני רק אעיר במאמר מוסגר שדווקא לאחרונה נפתחו מסגרות לימוד להשכלה גבוהה לחרדים בתיאום עם הרבנים מהמיגזרים השונים, כך שאני חושבת שהאמירה הזאת - -
עופר חוגי
סליחה, לא באוניברסיטאות ישראליות, בטורו. על מה את מדברת?
היו"ר זבולון אורלב
גם בבר-אילן.
מיכל דלין
יש, למשל, לימודים עם אחריות אקדמית של אוניברסיטת בר-אילן.
היו"ר זבולון אורלב
מכון לב ובר-אילן.
עופר חוגי
לא מדובר על החרדים.
ראובן גולדברג
אתם לא רוצים מסגרת כזאת, אז אתם לא יכולים לבוא בטענות.
עופר חוגי
לא נכון. תן לנו אוניברסיטה, אני מבטיח לך שהשנה אני ממלא אותה.
ראובן גולדברג
בר-אילן התחייבו לכיתות נפרדות לגברים ונשים לצורך העניין שלכם.
מיכל דלין
לגבי הצעת החוק, בדומה לדברים של שרת החינוך, גם ההערות שלנו מתרכזות בעיקר בשלושה נושאים מרכזיים: אחד, השימוש במושגים בהצעת החוק, לדעתנו יש מקום לכמה שיותר שוני בין המונחים - -
היו"ר זבולון אורלב
ההצעה של השרה מקובלת עליכם? תואר תורני ראשון, תואר תורני שני.
מיכל דלין
צריך עדיין לרדת לפרטים. כשנדון בסעיפים עצמם, יהיו לנו הערות לכל סעיף כדי ליצור את ההבחנה בין המונחים שמשתמשים בהם בחוק המועצה להשכלה גבוהה או מונחים מתחום ההשכלה הגבוהה לבין מונחים שיהיו רלוונטיים ללימודים התורניים. לעניין הזה, למשל, רשות ולא מועצה, לימודים גבוהים במקום השכלה גבוהה, העניין של התארים ועוד כל מיני מונחים שמשתמשים בהם כאן.
עופר חוגי
למה זה מפריע?
היו"ר זבולון אורלב
כי אנחנו רוצים שתהיה הבחנה בין המועצה להשכלה גבוהה לבין הרשות הזאת, גם כדי שאנשים לא יתבלבלו וגם כדי שתהיה הבחנה, שלא תהיה רשות אחת נוגעת ברעותה. אין כאן בעיה במהות, יש כאן בעיה איך מציגים את זה. זה דבר טוב גם מבחינת הרבנים שהם לא רוצים להתקרב למועצה להשכלה גבוהה, ההפרדה הזאת בריאה לשני הצדדים.
מיכל דלין
אנחנו גם מצטרפים להערה לעניין השר הממונה על החוק. לדעתנו השר היותר רלוונטי לתחום הזה הוא שר הדתות ולא שר החינוך, שכידוע הוא גם יושב-ראש המועצה להשכלה גבוהה.
היו"ר זבולון אורלב
עם כל הכבוד לכם, בזה אין לכם שום עמדה, אין לכם שום נגיעה לדבר הזה.
מיכל דלין
הנגיעה היחידה שלנו היא ששר החינוך מכוח תפקידו הוא גם יושב-ראש המועצה להשכלה גבוהה.
היו"ר זבולון אורלב
הוא גם היה ממונה על רשות השידור, אז מה? יכולתם להגיד שהוא לא יהיה ממונה על רשות השידור. מה הקשר? כשאת מדברת על תארים, זה מקובל עליי, זה נוגע אליכם. אבל מה זה נוגע למועצה להשכלה גבוהה איזה שר ממונה?
מיכל דלין
לדעתנו זה תורם לזהות. אבל ההערה המרכזית שלנו, שהיא ההערה השלישית, היא לעניין סעיף 18 - תקנו אותי אם אני טועה, אבל נראה לי שהוא לב ליבה של הצעת החוק. לדעתנו אין מקום לזהות תארים, הזהות שקבועה בסעיף 18, כלומר "זהה לתואר אקדמי ... לגבי כל דין" יכולה לגרום למצבים, כמו למשל שאדם בעל תואר תורני ידרוש להתקבל למוסדות להשכלה גבוהה לצורך לימודים מתקדמים. לדעתנו, הבדיקות שנעשות לקראת הכרה והסמכה של מוסדות להשכלה גבוהה להעניק תארים אקדמיים מוכרים הן שונות במהותן לעומת הבדיקות שייעשו לגבי הכרה בתארים ספציפיים של תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
איך את יודעת שזה יהיה שונה?
מיכל דלין
לדעתנו זה שונה, לאור המטריה השונה וגם לאור ההבחנה שנעשתה כבר בהצעת החוק, שכאן מדובר על בדיקת מוסדות בעוד שכאן מדובר על בדיקת תלמידים. התכנים הם שונים, אני מתארת לעצמי שהקריטריונים יהיו שונים, ואני לא אומרת פה שום אמירה ערכית לעניין יותר טוב או יותר רע, זה פשוט שונה.
עופר חוגי
למה? את בוחנת את אותו תלמיד לפי המבחנים שלו.
מיכל דלין
אנחנו לא בוחנים תלמידים.
היו"ר זבולון אורלב
המועצה להשכלה גבוהה נותנת לאוניברסיטה את הסמכות לבחון ולתת את התארים. המועצה להשכלה גבוהה לא נותנת את התואר לאדם הפרטי, מי שנותנת את התואר לאדם הפרטי זו האוניברסיטה. על פי הצעת החוק הזאת, פה לא הופכים ישיבה לאוניברסיטה. כלומר, לא הישיבה נותנת לו את התואר, את התואר הוא מקבל מאותה רשות. יש פה הבדל מסויים. אגב, פה ההערה של השרה באופן עקרוני היתה מקובלת עליי, כי גם אני מיד חשבתי שלעניין כל דין זה בדיוק העניין - אני הרי חי גם במציאות של המועצה להשכלה גבוהה - שלא יבוא בעל תורני ראשון ויגיד: אני רוצה להתקבל ללימודי M.A באוניברסיטה העברית, אני זכאי על פי כל דין. הדבר הזה ברור לי. אני מסכים שסעיף 18 הוא בעייתי וצריך לדבר עליו.
עופר חוגי
לא הבנתי. מי שרוצה ללמוד לתואר שני, לא הולך להיבחן? נניח שלמדתי B.Aבאוניברסיטה העברית ואני רוצה ללמוד M.A באוניברסיטת תל אביב.
היו"ר זבולון אורלב
היא לא חייבת לקבל אותך, היא יכולה להערים עליך קשיים.
עופר חוגי
נכון, אוניברסיטת תל-אביב לא תקבל אותי אוטומטית, אני צריך לעבור מבחן.
מיכל דלין
לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, תאריך אקדמיים זהים שניתנו על-ידי מוסדות מסוגים שונים דינם אחד, כלומר כעיקרון יש לך תואר אקדמי שמזכה אותך ללמוד תואר שני במסגרת שיקול הדעת האקדמי שיש למוסד. אבל זה לא כמו אדם שבא בלי תואר אקדמי ומנסה להתקבל לתואר שני.
היו"ר זבולון אורלב
אם בוגר בירושלים הולך לתואר שני בתל אביב, אוניברסיטת תל אביב יכולה לדחות אותו. אבל היא לא יכולה להגיד לו: אני לא מקבלת אותך לתואר שני בגלל שאין לך תואר ראשון שאני מכירה בו.
עופר חוגי
היא יכולה להגיד לי להיבחן.
מיכל דלין
היא יכולה להגיד לך להיבחן כמו שהיא תגיד לכולם להיבחן, אבל היא לא יכולה להגיד לבוגר מוסד ספציפי אחד להיבחן.
היו"ר זבולון אורלב
יש לנו ויכוחים על זה בפסיכולוגיה למשל. באופן כללי מיכל דלין צודקת, אם כי אנחנו יודעים שיש עם זה בעיות.
עופר חוגי
מי שבא מהישיבה ויש לו תואר תורני ראשון, תבחני אותו.
היו"ר זבולון אורלב
לפי הצעת החוק הזאת, התואר הזה לא קשור כלל למערכת האקדמית. המערכת האקדמית יכולה להכיר בו או לא. מיכל דלין אומרת: אל תכריחו אותנו בחוק הזה שהמערכת תכיר בזה.
מיכל דלין
נכון, למערכת האקדמית אין כלים לבחון את הלימודים התורניים.
רון דול
זה גם יהיה הפוך - שמי שיבוא עם תואר אקדמי מהאוניברסיטה לא יוכל לעשות תואר שני בלימודים תורניים.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, הוא גם לא יוכל להיות רב שכונה.
עופר חוגי
נכון, אין בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו נשמע את רון דול מנציבות שירות המדינה.
רון דול
מבחינתי אנחנו מתייחסים להשלכות כמעסיק, המדינה כמעסיק, כי זה התחום שאנחנו מייצגים.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה מקדימה - האם מה שאתה הולך להגיד פה זה כתוצאה מדיון בנציבות?
רון דול
כן, זה כתוצאה מדיון בנציבות וכתוצאה מהחלטת ממשלה, שעד כמה שאני מבין מחייבת אותנו.
היו"ר זבולון אורלב
אני רק שואל אותך לגבי הנציבות, באיזה דרג התקיים הדיון?
רון דול
התקיימו דיונים בעבר לגבי ההצעה הזאת וההצעות האחרות, ובכלל בנושאים האלה, בכל הדרגים כולל נציב שירות המדינה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מתעקש - האם היה דיון כשהנייר הכחול הזה היה מונח בפני האנשים, ובאיזה דרג התקיים הדיון? או שאתה הולך לדווח פה על דיון תיאורטי שלכם.
רון דול
זה לא תיאורטי, אני מדבר על הנושא בכלל, לא רק על הניסוח של ההצעה הזאת, אם זה מה שאתה שואל אותי. אני לא מעיר כרגע הערות על הניסוח של הצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אבל לא היו הצעות חוק דומות לאלה.
קריאה
היתה הצעת חוק של אלכס לובוצקי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מכיר את הצעת החוק של לובוצקי, היא לא קשורה לדבר הזה.
עודד וינר
היו פניות כלליות לנציבות בעבר.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, אני מלווה את הדבר הזה לפחות עשרים שנה, ואני אומר לכם שבעשרים השנים האחרונות לא היתה הצעת חוק כזאת.
עודד וינר
לכן לא היה דיון על זה, היה דיון כללי על הפניות בעבר.
היו"ר זבולון אורלב
לכן אני מתעקש לדעת על מה הדיון ובאיזה דרג היה הדיון.
רון דול
אתה שואל אותי אם היו דיונים גם אצל נציב שירות המדינה?
היו"ר זבולון אורלב
זאת האינטרפרטציה שלך. אני שאלתי באיזה דרג היו הדיונים, אם מותר לי לדעת.
רון דול
אז אני אומר - גם בדרג של נציב שירות המדינה וגם בדרג של הפקידים שכפופים אליו, היו דיונים לגבי ההצעות - -
היו"ר זבולון אורלב
על הצעת החוק הספציפית הזאת?
רון דול
לא על הצעת החוק הספציפית הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אורה נמיר היתה שולחת אותך עכשיו הביתה ואומרת: אחרי שתקיימו דיון בהצעת החוק הספציפית הזאת בראשות נציב שירות המדינה תחזרו להגיד לי מה דעתכם. אבל אני מכבד אותך.
רון דול
תודה. גם לאורה נמיר הייתי אומר שהיות ועמדת הממשלה היתה להתנגד, אני יכול להציג בכל זאת עמדה של נציבות שירות המדינה כחובתי בהתאם לעמדת הממשלה בנקודה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
איך אתה מסביר שכל שרי הממשלה שנכחו בדיון הצביעו בעד?
רון דול
אתה לא רוצה לתת לי להסביר מה שאני יכול להסביר, ואתה אומר לי להסביר מה שאני לא יודע ולא יכול להסביר.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאני רוצה להגיד לך הוא, שאני במקומך הייתי שוקל אם לקחת את רשות הדיבור, מכיוון שאנחנו עכשיו דנים על הצעת חוק לאחר שנציגת הממשלה אמרה על הדוכן מה שאמרה, קבעה את הכללים, קבעה תנאים, וחבר הכנסת המציע עלה לדוכן, אמר מה שאמר. שאלתי היא אם הדברים שלך מתייחסים להצעת החוק או שנשמע באופן כללי איזושהי דעה מוקדמת ידועה.
רון דול
אם יורשה לי, אני אביע עמדה כללית לגבי שתי נקודות בלבד בשלב הזה. אחד, לגבי הנושא של שקילת התואר או הקביעה שתואר כזה או אחר שווה לכל דין לתואר אקדמי. מבחינתנו כמעסיק ציבורי וכמעסיק שגם קובע כללים לגבי מעסיקים אחרים, ברור שיש לזה השלכות הרבה מעבר להכרה בצורת לימודים כזו או אחרת. כלומר, אנחנו גם משבצים עובדים בדירוגים שונים על פי ההשכלה, גם מתגמלים עובדים בהטבות שונות, בשכר שונה - -
עופר חוגי
עד היום הפלית את כל המיגזר החרדי, דאגת שהמיגזר החרדי לא ייכנס לשום תפקיד - -
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי.
ראובן גולדברג
זה לא נכון, אתם יושבים במשרדי הממשלה.
עופר חוגי
אנחנו רק שרים, אין לנו שום תפקיד.
ראובן גולדברג
יש חרדים במשרות תקניות.
עופר חוגי
זה לא נכון, תראה לי מנהל אגף חרדי.
היו"ר זבולון אורלב
הם 17 ח"כים מקופחים.
ראובן גולדברג
הכנסת מקפחת אותם.
עופר חוגי
בכל משרד השיכון יש אולי אחד חרדי, תראה מה קורה במשרד העבודה והרווחה, תראה במשרד הבריאות. על מה אתה מדבר?
ראובן גולדברג
יש עובדים במשרות בתקן.
עופר חוגי
על מה אתה מדבר? כל מועמד שהוא דתי או חרדי שלמד בישיבה, אוטומטית הוא לא מגיע לשום משרה.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי, תודה. רון דול, בבקשה.
רון דול
זה לא מדוייק, כי - -
עופר חוגי
בדיוק כמו הערבים. כמו שעד היום את הערבים לא הכניסו לשום משרה, אותו הדבר החרדים.
רון דול
גם ערבים יש.
היו"ר זבולון אורלב
אם אתה עונה לו, אתם תלכו החוצה.
עופר חוגי
בשביל זה עשו חוק, כל הכבוד לביילין.
רון דול
מה שרציתי להגיד הוא, שברור שיש השלכות גם כלכליות, גם מינהליות, לקביעה כזאת. הנושא הוסדר, כפי שנאמר, בהסכמי עבודה, גם בקביעות של המעסיק עצמו. בהכרח קביעה גורפת כזאת או קביעה כלשהי שמתערבת בנושא הזה עלולה לפגוע או לסכל הסכמי עבודה, וזה דבר שאיננו מן הראוי.
עופר חוגי
- - -
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי, זה בלתי אפשרי, אתה לא נותן לאדם להגיד ארבעה משפטים.
ראובן גולדברג
הוא מציין עובדות.
רון דול
עובדה נוספת, בלי להתייחס באופן ספציפי - כמובן שיש גם תפקידים בשירות המדינה שההשכלה הרבנית היא נחוצה, תורמת ומתאימה ולכן היא מוכרת, כמו שיש גם תפקידים רבים בשירות המדינה שלא דורשים בכלל השכלה וגם כן אין פה בעיה כזאת. זה לעניין הצד של המעסיק.

אם יורשה לי, עוד נקודה אחת בנושא בכלל - אני הקשבתי לדוברים האחרים והבנתי שיש פה רצון להסדיר את הנושא של לימודים תורניים, גם לצורך הכרה אבל גם לצורך הגדרה ובחינה. יכול להיות שזאת מטרה ראויה בפני עצמה, אבל אם כך הדבר, יש דרך להקים רשות של המדינה, בין אם זו רשות סטטוטורית חיצונית או אולי מן הראוי שזו תהיה רשות מרשויות המדינה עצמה, אבל אז צריך לתת לה את הכלים גם לפיקוח ולבקרה ואפשרות למלא בתוכן את הדברים וגם את הייצוג ההולם לצורך הדברים האלה. אם זאת הצעת החוק, אז ההצעה לא כתובה כמו הכוונה.
היו"ר זבולון אורלב
אני תמיד הולך יותר לאט ויותר זהיר, ותמיד אני מגיע בסוף. אנחנו לא נצביע היום בקריאה ראשונה. יש לי הצעה בשבילך: תיקח את הצעת החוק, תיקח את הדיון בכנסת - אם אתה רוצה, יש פה צילום - בקשתי היא שתקיימו דיון ברמת הנציב, ואני מציע לכם להזמין את הרב יגאל שפרן, את פרופ' שטיינברג ואת פרופ' קראוז לאותו דיון. אם אתם רוצים שאני אשתתף באותו דיון, או מנכ"ל הרבנות הראשית, אני מוכן לבוא.
רון דול
פה אני צריך לשאול אותך האם אתה מציע את ההצעה הזאת על דעת הנציב, כי אני לא בטוח שהוא ירצה להיות המוביל בנושא הזה היות וזה לא נושא של עובדי שירות המדינה.
היו"ר זבולון אורלב
לא. הואיל ויש השלכה מאוד גדולה של החוק הזה על שירות המדינה, אני מציע שלקראת הדיון הבא תקיימו דיון ספציפי בהצעת החוק הזאת, לא דיון אקדמי אלא דיון תורני, כלומר לוקחים את הטקסט ומנתחים אותו, עם הדברים של השרה והדברים שלי, שפה יש את התנאים, ונדון לגופו של דבר. אז תראו שהממשלה לא מתנגדת וזה לא מתנגד, זה כבר עתיקות כל הדבר הזה.

אורי שוסטרמן ממשרד האוצר, בבקשה.
אורי שוסטרמן
קודם כל, הממשלה מתנגדת.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת השרים לחקיקה מתנגדת.
אורי שוסטרמן
היא מייצגת את הממשלה לצורך כל עניין שקשור בחקיקה, אני מבקש להדגיש את זה כי כל הזמן נאמר כאילו השתנתה עמדת הממשלה וזה לא כך.

דבר ראשון, לדעתנו כל הקמת רשות - לא נקרא לזה מועצה להשכלה גבוהה ב' - זו דרך עוקפת את המועצה להשכלה גבוהה, שהיא הוגדרה בחוק המועצה להשכלה גבוהה כגוף היחיד שמעניק תארים אקדמיים במדינה. אנחנו לא רואים כל סיבה לעקוף את המועצה להשכלה גבוהה. לכן האופציה שנשארת בפני אותם מוסדות ישיבתיים או תורניים גבוהים, היא פשוט לפנות למועצה להשכלה גבוהה בהליכים המקובלים, יש קריטריונים שוויוניים שכל אחד יכול לעמוד בהם. כמובן שאם הם טוענים שהם מופלים לרעה, יש בג"ץ בשביל זה.
עופר חוגי
בשביל זה יש לנו 17 מנדטים.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי, הרי לא תשכנע אותו.
אורי שוסטרמן
התנגדות נוספת שלנו לכל הקמת עוד תאגיד סטטוטורי, זה כמובן אדמיניסטרציה מיותרת, תקנים, מבנים, רכבים וכל ההוצאות שכולנו מכירים בשירות הציבורי. אנחנו מעריכים את זה כרגע בכ-10 מיליון ש"ח בשנה, רק עצם הקמת האדמיניסטרציה.
היו"ר זבולון אורלב
כשהערכתם את זה ב-10 מיליון שקלים, לכמה תקנים התכוונתם?
אורי שוסטרמן
כמה עשרות תקנים.
היו"ר זבולון אורלב
כמה עשרות? לפי מה קבעתם שזה 10 מיליון שקל?
אורי שוסטרמן
אני אשמח להעביר חישוב.
עופר חוגי
מול 5.4 מיליארד זה באמת המון כסף... אני ממש רועד.
אורי שוסטרמן
לא מדובר פה על מימון מוסדות. אתה מדבר על מימון מוסדות, אבל זה לא חלק מהצעת החוק הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
עובד ממוצע בשירות המדינה זה 100 אלף ש"ח בשנה בתחשיב שלכם?
אורי שוסטרמן
קודם כל, זה לא רק תקנים. זה מבנים, רכבים. הרי לא כתוב פה בדיוק מה זה יכלול.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה אתה אומר 10 מיליון? למה אתה לא אומר 5 מיליון, למה אתה לא אומר 50 מיליון?
עודד וינר
במקומות הקדושים, עם 70 עובדים, עם רכבים, עם מבנים, התקציב היה 7 מיליון בשנה. מדובר על 70 עובדים ברשות ללימודים תורניים?
אורי שוסטרמן
אני לא יודע, לא רשום מספר. זה קצת לא הוגן, אדוני היושב ראש, לתקוף אותי על מספר אחד שאין בו הגדרה של מספר עובדים. לכן אמרתי כ-10 מיליון, וזו הערכה.
היו"ר זבולון אורלב
קודם כל, אני מופתע מהמספר הנמוך, הייתי בטוח שתגיד 10 מיליארד.
אורי שוסטרמן
אני לא מקבל את ההערה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר בהומור, חשבתי שתגיד 100 מיליון.
אורי שוסטרמן
יש לזה עוד השלכות, דיברתי על האדמיניסטרציה. אם יורשה לי, אסיים את דבריי. כמובן שיש לזה גם השפעות רוחב. זאת אומרת, היום יש מועצה להשכלה גבוהה לעניינים תורניים, מחר יכולה להיות גם מועצה להשכלה גבוהה לעדות המוסלמיות, אחרי כן לשלוחות, לכל מיני דברים. ברגע שפרצנו את האחידות של ההשכלה גבוהה, כמובן שיהיו עוד גורמים שירצו רשות משלהם, אולי גם ההנדסאים שהיום זה לא תואר אקדמי ירצו להיות מוכרים כהשכלה גבוהה.

השפעה תקציבית נוספת, והיא היותר משמעותית, זו כמובן זחילת שכר במיגזר הציבורי. זה אומר שמורה שהוא היום לא נחשב אקדמאי אלא יש לו - -
היו"ר זבולון אורלב
פה אתה טועה, אתה נכנס פה לשדה מוקשים. לחוק הזה אין שום השפעה על המורים, כי המורים כבר היום - -
עופר חוגי
בהוראה הלימודים התורניים אקוויוולנטיים לתואר אקדמי.
היו"ר זבולון אורלב
כל מורה - -
אורי שוסטרמן
לא כל מורה, רק במקצועות מסויימים, לפי כללי משרד החינוך. יש כללים, יש חוזר מנכ"ל.
היו"ר זבולון אורלב
אין מורה בוגר ישיבה שמלמד מתימטיקה, לכן אני אומר לך כל מורה. תקשיב לי, הייתי מנהל אגף כוח אדם בהוראה - 98% מהמורים שיכולים דרך המועצה הזאת לקבל תואר וכתוצאה מזה לזכות בשכר של אקדמאים, להם יש כבר תארים אקוויוולנטיים.
אייל זנדברג
ראינו גם בצבא ובמשטרה, ששינוי בתחום ההשכלה הגבוהה משפיע על תופעות בשטח שלא הכרנו אותן קודם.
היו"ר זבולון אורלב
הוא דיבר על החינוך, ולגבי המורים זה כבר קיים.
אייל זנדברג
עכשיו מורים למתימטיקה יתחילו לבקש גם הכרה בלימודים תורניים, זה מה שיקרה. הם יוכלו לבקש זאת לפי החוק.
אורי שוסטרמן
נכון, אולי הוא למד בישיבה קודם? הוא לא מוסמך לרבנות אבל אולי הוא למד בישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר תמיד לשאול: אולי גם התיש יבוא להיבחן? אפשר לשאול כל מיני שאלות. לא שייך שמורה למתימטיקה שמלמד היום בתיכון יבוא להיבחן במועצה התורנית להשכלה גבוהה.
אורי שוסטרמן
למה? אם הוא למד בישיבה, אולי זה שווה לו.
היו"ר זבולון אורלב
אם הוא למד בישיבה שמונה או עשר שנים, הוא לא מורה למתמטיקה.
אייל זנדברג
למה לא? הוא בן 30 ועכשיו הוא הלך ללמד מתימטיקה והוא רוצה לקבל הכרה בלימודים התורניים.
עופר חוגי
אחרי שהוא כבר דיין, אחרי שהוא רב עיר, הוא הלך ללמד מתימטיקה?
אייל זנדברג
אז הוא התחיל ללמד של"ח בבית ספר.
היו"ר זבולון אורלב
תלך לבית ספר ותראה אם יש דבר כזה, אתם מדברים על מציאות לא קיימת. יש לכם מספיק נימוקים צודקים גם בלי להמציא המצאות.
אורי שוסטרמן
אני לא ממציא המצאות ואני מוחה על היחס.
היו"ר זבולון אורלב
מה שייך פה יחס? אתה אומר פה דברים כשאני יודע שאין מציאות כזאת.
אייל זנדברג
תהיה מציאות. זה מה שהוא אומר - המציאות תשתנה כמו שהיא השתנתה בעולם ההשכלה הגבוהה עם תיקון מספר 10 ו-11. המציאות משתנה וצריך לצפות את העתיד, לא את העבר.
היו"ר זבולון אורלב
זאת דעתך והיא נרשמה. בבקשה, אורי שוסטרמן.
אורי שוסטרמן
דבר נוסף, אם אני מבין איך עובדת המועצה להשכלה גבוהה הקיימת, היא כמובן בודקת את המוסד, היא לא בודקת את התלמיד שיצא משם. זה נראה לי קצת לא הגיוני שאותה רשות תבדוק כל אדם שסיים את לימודיו, בלי הכרה במוסד.
עופר חוגי
זה הרבה יותר טוב, כי אתה בודק את האדם ספציפית, אתה לא בודק את המוסד באופן כללי.
היו"ר זבולון אורלב
כל מה שאתה רואה כצד שלילי, אורי, אני רואה את זה כחיובי.
עופר חוגי
זה הפוך על הפוך. הלוואי שמישהו יבדוק את התלמידים באוניברסיטה - כמה שעות הם לומדים ואיך הם הוציאו את התואר.
אורי שוסטרמן
אני גם בעד. אני קורא את הצעת החוק שהמשמעות העיקרית שלה היא לצורכי שכר, ואני מצטער שהאנשים שהזמנת לכאן, וכפי שהבנתי הם אלה שבעצם ישבו על המדוכה הזאת, הציגו בכלל דבר אחר. הם דיברו על העניין האקדמי, שאדם שלמד לימודים ישיבתיים אחרי כן יעבור להשכלה גבוהה כללית ואז הוא יקבל איזושהי הכרה. זה בכלל לא שייך לחוק הזה.
היו"ר זבולון אורלב
מה פתאום, לא הבנת נכון.
אורי שוסטרמן
או שזה לא לצורכי שכר. אם כל העניין הוא לצורכי שכר, בבקשה שזה ייאמר.
היו"ר זבולון אורלב
גם לצורכי שכר, זה נאמר.
אורי שוסטרמן
היום גם אוניברסיטה רגילה יכולה לקבוע כללים שאם מישהו למד בלימודים תורניים גבוהים, הוא יקבל אצלה המשך לימודים.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להעיר לגבי מה שאמרת. לו חבר כנסת היה מגיש הצעה כזאת בצרפת, אני מבין - למה מדינת צרפת צריכה להכיר בלימודי יהדות, בלימודים ישיבתיים? כל הרעיון פה הוא בגלל שאנחנו מדינה יהודית, וכעם יהודי אנחנו רוצים להכיר בלימודים ישיבתיים.
אורי שוסטרמן
נכון, וזה אפשרי גם היום.
עופר חוגי
איך?
אורי שוסטרמן
המועצה להשכלה גבוהה תבוא ותשנה את הקריטריונים.
עופר חוגי
אתה רוצה שמחר 30 אלף תלמידי ישיבה בירושלים ילמדו באוניברסיטה העברית? על מה אתה מדבר? זה לא נכון, האוניברסיטה העברית יכולה לתת הכרה לישיבה שלי בשכונת הבוכרים או לישיבת מיר שלומדים שם אלפיים תלמידים? על איזה קריטריונים אתה מדבר?
היו"ר זבולון אורלב
אורי, מי קבע שהנורמה של לימודים גבוהים בתלמוד היא נורמה רק על פי הנלמד באוניברסיטת בר-אילן? בא עכשיו המחוקק ואומר: העם היהודי - -
אורי שוסטרמן
אז שהמחוקק יהיה ישר איתנו פה וישנה את חוק המועצה להשכלה גבוהה, או שהשר בתור יושב ראש המועצה להשכלה גבוהה ישנה את הכללים.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה הזאת נידונה, לפחות איתי, האם לא כדאי להכניס את הדבר הזה במסגרת המועצה להשכלה גבוהה. התקיים דיון, והגענו להסכמה שזה דבר בלתי ראוי, המועצה להשכלה גבוהה מתנגדת לכך, ראשי הישיבות מתנגדים לדבר הזה.
מיכל דלין
לדעתנו זה לא ראוי, כי למועצה להשכלה גבוהה אין את הכלים לבדוק לימודים תורניים, זה לא תחום המומחיות שלה.
אורי שוסטרמן
למה? היא בודקת הרבה לימודים אחרים.
ראובן גולדברג
גם את השלוחות הם לא רצו לבדוק.
רון דול
את לא יכולה כל הזמן להתחמק ולהגיד: המועצה לא תעשה את זה.
מיכל דלין
זה לא עניין של להתחמק.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להגיד לנציגי הנציבות ולנציגי האוצר: נקודת המוצא שלנו היא, שמדינה יהודית רוצה להכיר בלימודים של המוסד היהודי הקלאסי שלה. המוסד היהודי הקלאסי ללימודי יהדות זאת הישיבה, לצורך הדיון, לכל צורך שהוא. זה שיהודים לומדים תלמוד באוניברסיטה, זה הדבר החדש, לא שהם לומדים בישיבה. לכן רוצים אחרי 53 שנה לתקן את הדבר הזה ולהגיד שבדרך מסויימת, במגבלות מסויימות, תחת בקרה מסויימת, ניתן יהיה להכיר גם בלימודים תורניים שנלמדים בישיבה. לכם, עם כל הכבוד, יש דעה קדומה שרק המועצה להשכלה גבוהה יכולה להכיר בלימודים אקדמיים. מי אמר שרק המועצה להשכלה גבוהה? זה משמיים? זה ניתן בסיני?
אורי שוסטרמן
זה מה שהמדינה הגדירה.
היו"ר זבולון אורלב
המדינה עכשיו רוצה להגדיר אחרת.
אורי שוסטרמן
שתשנה את חוק המועצה להשכלה גבוהה.
היו"ר זבולון אורלב
היא לא רוצה לפגוע בחוק המועצה להשכלה גבוהה. המועצה להשכלה גבוהה היא דיסציפלינה אחת ולימודים תורניים זה דיסציפלינה שנייה. פה יש חברותא, פה אין חברותא, פה יש חבורות, פה אין חבורות, פה יש שיעור כללי, פה אין שיעור כללי. אלו שיטות שונות, תכירו בזה שלעם היהודי יש מסורת עתיקת יומין של לימוד, מתקופת הבית ורבא, אני לא מבין מה הבעיה. עם שהנחיל לאנושות כולה שיטת לימוד - -
אורי שוסטרמן
מה זה שייך לדירוג שכר? אתה מדבר על הכרה.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא להכיר? שמדינה יהודית לא תכיר בלימודים של עצמה?
אורי שוסטרמן
המדינה לא צריכה להכיר בתארים. המדינה כמעסיק זה סיפור אחר.
רון דול
תלוי לאלו צרכים משמשת ההכרה.
היו"ר זבולון אורלב
לכל צורך שהוא.
עופר חוגי
אתם רוצים להמשיך את האפליה, תגידו את האמת על השולחן. זה מה שאתם רוצים.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת חוגי, אני לא מסכים איתך. תסביר לי - אדם שלמד באוניברסיטה בלתי ידועה בארצות הברית אבל שהמועצה להשכלה גבוהה שם מכירה בו - -
רון דול
אתה יודע שיש לנו בעיה עם זה.
היו"ר זבולון אורלב
יש לך בעיה עם השלוחות.
ראובן גולדברג
יש לנו בעיה גם עם משרד החינוך, עם היחידה להערכת תארים, יש לנו ויכוחים קשים איתם.
היו"ר זבולון אורלב
תקשיב לי היטב. אני לא מדבר על אדם שלמד פה, אם יהודי למד בארצות הברית באוניברסיטה נידחת שהמועצה להשכלה גבוהה שם מכירה בה, מדינת ישראל באופן אוטומטי מכירה בתואר הזה.
אורי שוסטרמן
זה לא באופן אוטומטי.
ראובן גולדברג
היא לא צריכה להכיר בזה, וזה לא טוב שהיא עושה את זה, ואנחנו נלחמים נגד זה.
קריאה
הפסדתם במלחמה.
רון דול
לא הפסדנו, המלחמה לא נגמרה, אנחנו בוחנים את זה כל הזמן.
היו"ר זבולון אורלב
אתה אומר דבר לא נכון. אם מישהו בא מחו"ל עם תואר שניתן בחו"ל באוניברסיטה המוכרת על-ידי המועצה להשכלה גבוהה שם, אם יש שם מועצה כזאת - -
אייל זנדברג
כל תואר כזה עובר דרך ועדה לשקילות תארים.
ראובן גולדברג
נכון, ויש לנו בעיה עם הוועדה הזו.
אייל זנדברג
אחד השיקולים זה המעמד של המוסד בחו"ל.
היו"ר זבולון אורלב
הוועדה הזאת בודקת רק דבר אחד - האם הגוף הזה מוכר או לא מוכר בחו"ל.
אייל זנדברג
יש כללי רכלבסקי וזה פשוט לא מדוייק. באופן עדכני לפחות, זה לא נכון.
אורי שוסטרמן
הדברים השתנו בשנים האחרונות. מאוגוסט 2000 זה שונה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חולק עליך, ב-99% מהאוניברסיטאות המוכרות על-ידי המועצות להשכלה גבוהה באותן מדינות שנמצאות במסגרת אונסק"ו, המדינה מכירה.
אורי שוסטרמן
היא בודקת את התואר אבל לא את המוסד.
ראובן גולדברג
לא חייבים להכיר.
היו"ר זבולון אורלב
אם בא אדם שלמד איזשהם לימודים באיזשהו מקצוע באיזו אוניברסיטה, מדינת ישראל מכירה בו. אבל אם הוא משרת ולומד פה, אומרים לו: זה לא מוכר על-ידי המועצה להשכלה גבוהה כי אני לא באתי מהכיוון הזה. אני מציע לכם להחליף דיסקט בראש.

עו"ד אייל זנדברג ממשרד המשפטים, בבקשה.
אייל זנדברג
אני חושב שבהצעה הזאת, כמו בהצעות אחרות, חשוב כבר בהתחלה שיהיה קשר בין מה שכתוב לבין הכוונה. כפי שצויין על-ידי הרב שפרן ואחרים, וזה חשוב, שהכוונה תישאר גם לדיונים האחרים כשנדבר על כל סעיף וסעיף, כי כשקוראים את הצעת החוק הדברים לא קיימים. אמירה טריוויאלית כמו תנאי של שש שנים ומעלה, שזאת האוכלוסייה שמדברים עליה, אוכלוסייה רצינית שהשקיעה, לא מופיעה בחוק וזו רק דוגמא קטנה. יש דוגמאות נוספות שהן לא רק פרטים אלא הן קובעות את המהות.

אני חושב שיש כאן שני נושאים מרכזיים וצריך להפריד ביניהם, בשביל שהדיון יהיה נכון יותר, גם עכשיו וגם בעתיד, ואני מקווה שהדברים לא יישכחו כשנגיע לסעיפים עצמם. יש עניין אחד של הכרה, ועניין שני של הנפקות של זה, של ההקבלה לתואר אקדמי.
הרב יגאל שפרן
אדוני לא הסתכל בסעיף 17(א): "המועצה תקבע את התנאים ... לרבות מספר שנות לימוד קודמות ... מבחנים או עבודות בכתב".
אייל זנדברג
לא על זה אני מדבר. אני אומר שיש הבחנה עקרונית בין שני דברים. הדבר הראשון הוא הכרה בתואר, דהיינו שמדינת ישראל תכיר באותם לימודים תורניים שיש להם ערך, גם בגלל הייחוד של המדינה. אני לא בא להביע פה דעה כי זה בוודאי לא ענייני, ושיהיה ברור שאני גם לא מביע דעה שלימודים תורניים הם קשים יותר או קשים פחות, ראויים יותר או ראויים פחות, זאת בהחלט לא הנקודה, בוודאי לא כמשרד המשפטים. אני לא חושב שגם הדוברים האחרים התכוונו לתקוף את החשיבות היחסית שהם מקנים לתואר כזה או אחר.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לבקש שבדיון הבא ישתתף גם מישהו מהמשפט העברי במשרד המשפטים? דרכך אפשר לבקש את זה.
אייל זנדברג
אפשר. נמצאת כאן עו"ד ליאת מרגלית, שעובדת עם אמנון דה-הרטוך, והוא כרפרנט משרד הדתות קצת יותר מצוי בהיבטים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
אם אפשר, אני מבקש משניכם שבפעם הבאה יהיה גם מישהו מהמחלקה למשפט עברי, אני חושב שהוא יכול להוסיף לנו כאן לדיון.

יש לי גם שאלה אליך - באיזה דרג נידונה הצעת החוק הזאת אצלכם?
אייל זנדברג
אני קיימתי התייעצויות עם עורכי-דין שעסקו בנושא, זה לא עלה לדרג בכיר או גבוה באופן מיוחד. אני מניח שהתכוונת בדרג המקצועי, לא התכוונת לשר המשפטים.
היו"ר זבולון אורלב
במשרד החינוך התקיים דיון מסודר, גם עם ההערות של שרת החינוך. אני רוצה לשמוע גם ממשרד המשפטים מה אומר המשפט העברי, מה אומר היועץ המשפטי לממשלה, מה אומרים בעוד כמה דרגים שקצת מצויים אצל העניין.
אייל זנדברג
אני יכול לומר שהצעת החוק הזאת היא כמו הצעות חוק אחרות. לא כל הצעת החוק מגיעה ליועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, התייעצנו עם העוזר ליועץ המשפטי לממשלה שעוסק בתחומים של דתות ונמצא בקשר ישיר עם הרבה נושאים של דתות, עו"ד קובי שפירא. ישבנו איתו כשעה ומעלה כדי לקבל את הראייה שלו, הוא טיפל בעבר בהצעת חוק בנושא קרוב שהיתה בעבר.
היו"ר זבולון אורלב
הצעת החוק של לובוצקי?
אייל זנדברג
אני לא יודע אם זו ההצעה של לובוצקי אבל הוא מכיר את ההיבטים האלה, ישבנו וגם ניסינו דרכו ללמוד - עברנו על סעיף ההגדרות - מה ההבדל בין כולל לבין ישיבה, מה ההבדל בין יורה יורה לידין ידין וכדומה. זה היה אמנם על קצה המזלג, אבל עשינו שיעורי בית, ונמצאת פה גם עו"ד ליאת מרגלית שעובדת עם עו"ד אמנון דה-הרטוך, הוא פשוט לא נמצא כרגע בארץ אבל הוא היה מוסיף גם מההיבט התורני.

לענייננו, הנושא של ההכרה הוא נושא אחד, הנושא של ההקבלה הוא נושא אחר, ואני לא יודע כמה הדוברים בפתח הדברים התכוונו גם להקבלה הזאת באופן אוטומטי כפי שהיא כתובה בהצעת החוק. אני חושב שזה נושא אחר, הרבה יותר מורכב, ובו בעצם יש את הבעייתיות של כניסה לתחום פעילותה של המועצה להשכלה הגבוהה, התוצר השונה שרוצים להפוך אותו לזהה, כלומר: אלה לימודים שנלמדו בדרך מסויימת במהות מסויימת, ואנחנו עכשיו נאמר מכוח החוק שהדבר הזה הוא זהה לתוצר האחר. דהיינו זה אגס וזה תפוח, אבל ניצור פה פיקציה משפטית ונאמר שמעכשיו הם זהים לכל דבר ועניין.
הרב יגאל שפרן
על שניהם מברכים "בורא פרי העץ", בזה הם זהים.
אייל זנדברג
זו דוגמא לא טובה.
הרב יגאל שפרן
זה מה שאתם רוצים - לברך על שניהם אותה ברכה.
אייל זנדברג
זה מים וזה מיץ ענבים ורוצים לומר ששניהם זהים. בכל אופן, לומר שהם זהים לכל דבר ועניין זה גם בעייתי, כי אם באים מכיוון הרציונל - -
עופר חוגי
למה זה בעייתי?
אייל זנדברג
אני מנסה להסביר. אם באים מתוך הרציונל שאומר: יש פה בן-אדם שלומד לימודים שהם לא סתם לימודים, הם קשורים למהות המדינה היהודית, והוא משקיע והוא רציני - בסופו של דבר, לפי התפיסה הערכית שעומדת מאחורי הצעת החוק, הוא תרם תרומה לעצמו ומתוך כך הוא יכול לתרום למערכות שהוא יעבוד בהן.
עופר חוגי
לא הבנתי - אם אדם למד שנה בבר-אילן, הוציא תואר אקדמי בתלמוד, מה ההבדל בינו לבין אדם שלמד בישיבה שש שנים? למה לזה אתה אומר שהוא בעל תואר ראשון והוא מושווה לענייני שכר, ואילו לזה אתה אומר: התואר שלך הוא שום דבר, מה שלמדת עד היום זה "גורנישט". תסביר לי מה ההבדל.
אייל זנדברג
אני מנסה להסביר את הדברים, ואני מקווה שבסוף הדרך אולי הדברים יהיו ברורים. אם באים מתוך הרציונל שניסיתי לתאר כאן, הרי שאכן צריך ליצור מנגנון של הכרה, ואני מניח שבנקודות כאלה ואחרות ראוי שלהכרה הזאת תהיה משמעות מעשית, זה לא רק כמו שתיארתי קודם שהתעודה תהיה תלויה על הקיר, אלא באמת ראוי שאותו אדם אולי ישתלב בשירות הציבורי ולא נרצה שזה מה שיעכב אותו מלהצטרף, או שהוא ישב במשרד אחד עם מישהו, והוא השקיע עשר שנים באוהלה של תורה ולא יקבל את אותם תנאים כמו השני. זה דבר אחד, וזה מחייב אולי בדיקה פרטנית בכל הקשר והקשר שעושים את ההקבלה. אבל זה דבר שונה לבוא ולומר: אני רוצה שלגבי כל מי שלמד נעשה הקבלה ותהיה זהות, פיקציה משפטית של זהות.
היו"ר זבולון אורלב
ייבדק דבר-דבר, כל מקרה לגופו.
אייל זנדברג
אם אנחנו בודקים דבר-דבר, אני רוצה למפות, וזה כן היבט משפטי. נצטרך להבין מה ההקשרים ואני מודה על התיקון שקיבלתי קודם, זה היה באמירה קצרה, לכן לא התייחסתי להיבטים של רישוי ורופאים, אבל מה שנאמר פה הוא בוודאי נכון. מה המשמעות של הכרה אקדמית? כולם אומרים: יש חוק המל"ג ומכירים בתואר. המל"ג מסמיכה את המוסדות, המוסדות מעניקים תארים והתואר הזה הוא תואר. יש מין מערכת בפריפריה, לוויינים שמסתכלים על התואר הזה, על המוצר הזה, ומאמצים אותו. אחד הגופים שמאמצים את זה הוא המחוקק - בחוק החברות הממשלתיות ובחוק הביקורת הפנימית אימץ המחוקק את הדבר שנקרא תואר אקדמי. ברוב החקיקה כשנדרש תואר אקדמי, נדרש תואר אקדמי מסויים - אם זה לצורך הרישוי בוודאי שהוא מסויים מאוד, גם בתחום החברות הממשלתיות יש רשימה של כל מיני תארים שמשום מה סברו שיש להם עיקרון מובנה כמו משפטים, כלכלה וכו', וכשמדובר בתואר אקדמי כללי זה תואר אקדמי בתחום פעילותה של החברה. ויש מקרים מאוד מצומצמים, שזה חוק הביקורת הפנימית, ששם מדובר על תואר אקדמי בעלמא. אפילו בחוק היועצת לענייני מעמד האישה, שגם שם מדובר על תואר אקדמי כללי, הוא איכשהו קשור לתחום הפעילות. זאת אומרת, כשהמחוקק לקח תואר אקדמי כללי, הוא עשה את הזה במקרים בודדים ואפשר לטפל בהם נקודתית.

ההיבט השני זה המעסיק, הציבורי או הפרטי, שגם הוא ראה שיש דבר כזה תואר אקדמי וקבע בהסכמי השכר: כשאני אומר פה תואר אקדמי, אני מתכוון לתואר אקדמי של המל"ג. הוא לא היה חייב להגיד את זה, הוא יכול להגיד מה שהוא רוצה. בחקיקה, כשזה מופיע בחוק אחר, מניחים שזה אותו תואר אקדמי של המל"ג. בהסכמי עבודה זה לא מחייב.

ההקשר השלישי הוא ההקשר האקדמי. אוניברסיטה, מוסד להשכלה גבוהה, בוחן את הנכנסים אליו האם יש להם תואר אקדמי או לא. כאן, אני מבין שגם לפי שיטת חבר הכנסת המציע, אין כוונה להתערב בענייניהם של המוסדות להשכלה גבוהה. אם הבנתי נכון, אין כוונה מכוח החוק הזה, כשמדובר בסעיף 18, לחייב עכשיו את אוניברסיטת תל אביב למשל לקבל - -
היו"ר זבולון אורלב
בוודאי שלא.
אייל זנדברג
אז את הצד האקדמי הורדנו. לגבי הצד הראשון של החקיקה, לפי מה שאני הצגתי פה ואני חושב שסקרתי את רוב החקיקה, מדובר בדוגמא אחת או שתיים, ואם יש דוגמא ספציפית משמעותית יותר, שאני מניח שזה החברות הממשלתיות ואולי הביקורת הפנימית, יכול להיות ששם ראוי לתקן, והתיקון אד-הוק שבדרך כלל לא הייתי מציע אותו, כי יותר קל לעשות תיקון רוחב, אולי יהיה איזשהו שינוי חקיקה בעתיד- -
היו"ר זבולון אורלב
אייל, אני אקצר לך את הדרך. ברציונל, לכל מה שיהיה זכאי בוגר תואר ראשון בתלמוד בבר-אילן, יהיה זכאי גם הבוגר הזה.
אייל זנדברג
זו שוב הערה כללית, ואני רוצה להוריד אותנו עם הרגליים אל ריצפת החקיקה, ואני מתאר איפה בדיוק זה משפיע. אז בואו נראה לאן רוצים להגיע מציע החוק ואנשי ההגות שמאחורי החוק. אם אנחנו מדברים על חיקוקים מסויימים, יכול להיות שבגלל שהם כל כך ספציפיים צריך לבדוק אותם, כי כשהמחוקק קבע בחוק את התואר האקדמי הוא ידע מה הוא מדמיין ולכן הוא דרש אותו. אם הוא היה רואה מציאות אחרת, הוא היה דורש משהו אחר. אם נכפה עליו עכשיו הר כגיגית בלי לבצע את החשיבה הפרטנית הזאת, אנחנו עלולים ליצור תקלות שאולי לא מתכוונים אליהן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים שנחשוב חשיבה פרטנית.
אייל זנדברג
אז יכול להיות שהדרך היא לא הדרך הזאת. ושוב, אני לא מדבר על עצם מנגנון ההכרה, אני מדבר עכשיו על ההקבלה, על עניין הזהות. נותר לנו בעצם הנושא של העסקה, וכאן אני מסתכל על המדינה כמעסיק, זאת המסגרת המשמעותית.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא רק המדינה, זה גם רשויות מקומיות, המעסיקים הציבוריים.
אייל זנדברג
בסדר, המעסיק הציבורי. לצורך המעסיק הציבורי, גם כאן כאשר קובעים את תנאי המכרזים השונים - או אם האדם כבר עובד אז את ההכרה, אבל אני מסתכל על המכרזים כי זה יותר קל לצורך הדוגמא - קובעים את התנאים לפי הצורך של העבודה. יש הנחה שאדם שעבר מסלול אקדמי, הוא למשל למד לימודי בגרות - ואני לא אומר שזה טוב יותר, אני רק אומר שזאת ההנחה כפי שאני מבין אותה - עבר לימודים כלליים באוניברסיטה שמאפשרים לו, למשל, לכתוב עבודות, להגיב למסמכים, ידע בשפה זרה, תעודת בגרות, מתימטיקה וכדומה. כשהמעסיק הציבורי דיבר על תואר אקדמי בהסכמי השכר, הוא לא התכוון למישהו שלמד לימודים אחרים. יכול להיות שלצרכים מסויימים המעסיק הציבורי - ואולי צריך לכפות עליו, לכוון אותו, להגיע איתו בהסכמה - יגיע למסקנה שההקבלה הזאת היא ראויה, ולימודים תורניים של עשר שנים מקבילים - -
היו"ר זבולון אורלב
בוא לא ניכנס לעומק של סעיף 18.
אייל זנדברג
אני מכוון לכך שצריך לטפל הקשר-הקשר ולא לדבר בסיסמאות, ובהקשר המסויים הזה צריך לחשוב בסופו של יום האם החקיקה בכלל מתאימה לזה והאם ראוי להתערב בהסכמי עבודה בחקיקה. זה דבר שיש לו השלכות משמעותיות, זה תקדים מאוד לא רצוי, כי זה בעצם מה שרוצים לעשות פה. צריך לזכור שנציבות שירות המדינה עדיין תוכל להציב דרישות אחרות, כי כל חקיקה שלא תיעשה לא תגביל אותה לדרוש דרישות אחרות, כמו למשל ידיעת שפה זרה או תעודת בגרות. אז הכנסת תרוץ ותחוקק שאסור לדרוש את זה? זאת אומרת שצריך להגיע פה לאיזושהי הבנה ולא לנסות להתערב בהסכמי שכר בעזרת חקיקה.

הערה נוספת בתחום אחר, הנושא של תאגיד סטטוטורי.
היו"ר זבולון אורלב
מה עושים עם בעל תואר ראשון מארגנטינה שעולה לארץ, שלמד באוניברסיטה הכי יוקרתית בארגנטינה ושם אין דרישה לשפה זרה שנייה?
אייל זנדברג
הוא עובר דרך האגף להערכת תארים - -
היו"ר זבולון אורלב
והוא מקבל הכרה. אז התואר שלו מוכר גם בלי ידיעת שפה זרה.
ראובן גולדברג
השפה הזרה שלו היא ספרדית.
הרב יגאל שפרן
ובלימודים תורניים זה ארמית.
אייל זנדברג
ראובן זריז ממני, כי אני לא חשבתי לומר שהשפה הזרה היא ספרדית.
היו"ר זבולון אורלב
אני רק רוצה לומר לך שהדברים הם לא כל כך כפשוטם. גם לגבי הבגרות, אתה יודע שהיא גם לא תביעה מוחלטת במוסדות להשכלה גבוהה.
מיכל דלין
החריג הוא 2% מכלל המתקבלים.
היו"ר זבולון אורלב
לא משנה, ברגע שיש חריג הדברים כבר לא כל כך מוחלטים.
הרב יגאל שפרן
יש לימודים ישירים לתואר שני בלי תואר ראשון.
אייל זנדברג
נכון, יש חריגים. אני אומר שצריך לבדוק את זה לגופו.
קריאה
רק בתואר שלישי יש מסלול ישיר.
הרב יגאל שפרן
יש מסלולים רשמיים של האוניברסיטאות, מסלול רשמי ישיר לתואר שני. למשל, באוניברסיטת חיפה, גם בירושלים.
מיכל דלין
על איזה תארים אתם מדברים?
הרב יגאל שפרן
סוציולוגיה, למשל.
מיכל דלין
הם עושים קודם כל תואר ראשון ואחרי כן מתקדמים לתואר שני.
הרב יגאל שפרן
יש מסלול ישיר לתואר שני.
מיכל דלין
הם מקבלים תואר ראשון ולו רק בשביל לקבל את התיקצוב.
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות שמקבלים את התואר הראשון רק לצורך קבלת התיקצוב.
ראובן גולדברג
זה מה שנרשם, כמו בישיבות.
אייל זנדברג
אני עדיין סבור - אני אשמח לשמוע דעה חולקת - שהבדיקה צריכה להיות פרטנית ולא לקבוע פיקציה.
היו"ר זבולון אורלב
פעם השתמשתי באימרה האומרת שיש בעיה של עיקרון ויש בעיה של עיפרון. אנחנו היום רוצים להקדיש את הדיון לעיקרון, לא לעיפרון. לגבי העיפרון, כשנגיע לסעיף 18, נדון דבר-דבר.
אייל זנדברג
לשם הדוגמא, אני חושב שגם את המילה עיקרון כותבים בעזרת עפרונות. זו דוגמא שחוזרת פעם אחר פעם, וכשאנחנו מגיעים לפרטים אנחנו שוכחים את המטרה הכללית ואז דבקים בפרט כזה או אחר, ולפעמים בגלל להט הרגע שצריך להגיע להצבעה לקריאה שנייה ושלישית מפספסים את הרעיון. אם מלכתחילה מסכימים על עיקרון אחר, אפשר מלכתחילה לא להביא בכלל סעיפים להצבעה ולא להוליך מהלך שלא נגיע לתוצאה שלו.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוכרח לומר לך שאותי לא שיכנעת, אפילו לא התקרבת לשיכנוע, לרדת מסעיף 18. אני בהחלט חושב שסעיף 18 הוא חלק חשוב בחוק. אני מסכים שבחוק הזה יש שני עקרונות - עיקרון אחד זה ההכרה ועיקרון שני זה הנפקות, למה ההכרה הזאת מועילה. אלו שני דברים. אני גם מסכים שלעניין ההכרה צריך לדבר בפרטים, אין פה עניינים כלליים, אלו לא רק עקרונות, צריך לדבר פה בפרטים, וגם בעניין הנפקות אין פה סיסמאות כלליות "זהה לפי כל דין". בהחלט צריכים לדבר על הדבר הזה, ותוך כדי הדיבור אנחנו רואים כבר מה לא, אולי מה כן וכדומה.
אייל זנדברג
יש לנו הסכמה לבדוק את זה אחד לאחד.
היו"ר זבולון אורלב
במכרזים של נציבות שירות המדינה, למיטב זכרוני - ורון דול יתקן אותי אם אני טועה - לא כתוב תואר באיזו פקולטה.
מאירה עזר
כתוב אפילו באיזה מקצוע.
רון דול
כתוב: בוגר בכלכלה, או M.A בכלכלה.
היו"ר זבולון אורלב
אז זה תיקון של העשור האחרון.
מאירה עזר
אולי היה כדאי להתייחס לשאלה איפה באמת עומדת הבעיה.
היו"ר זבולון אורלב
רק תני לאייל זנדברג לסיים.
היו"ר זבולון אורלב
שני היבטים נוספים - אחד זה הנושא של תאגיד סטטוטורי. הצעת החוק הזאת בעצם מציעה להקים תאגיד סטטוטורי לצורך העניין, לצערי עוד אין לי החלטה של המועצה לתאגידים ציבוריים בראשות גב' טנה שפניץ, זה הועבר אליה בזמנו כבקשה, יש לי התייחסות ראשונית.
היו"ר זבולון אורלב
עמדתה ידועה, חבל לכם על הדיון.
אייל זנדברג
דווקא תתפלא שההתייחסות הראשונית היא לא - -
היו"ר זבולון אורלב
אולי בזכות המועצה להשכלה גבוהה, אחרת יכריחו אותם להכניס את זה בתוך זה. מישהו אמר לי: יש לך כוח פוליטי, תכניס את זה בתוך המועצה להשכלה גבוהה. אמרתי: עזוב, למה לך לפגוע במועצה להשכלה גבוהה. אני בעד להפריד בין שני הדברים.
אייל זנדברג
אני רוצה להצביע על כך שכאשר קוראים את החוק לפרטיו, רואים שהתפקיד היחיד של המנגנון שאותו הוא הזכיר זה לבדוק אחד לאחד תלמיד-תלמיד. חברי המועצה הם בוודאי לא האנשים שיעשו את זה, הרי לא יעלה על הדעת שהחברים המכובדים שם ישבו ויבדקו את תעודתו של פלוני-אלמוני, כך שבעצם מדובר בוועדה, שנקרא לה פקידים לצורך העניין, שתעשה את ההשוואה לפי קריטריונים שהמועצה תקבע פעם בכמה זמן. כשמדובר בתפקיד כזה שהוא קטן יחסית, העצמאות התקציבית פה לא קיימת. בקיצור, מבחינת הקריטריונים שמאפיינים היום הקמה של תאגידים סטטוטוריים, נראה שיש עם זה קשיים ואני אזכיר את זה שוב בהמשך הדיונים, נראה לאן זה מתגלגל. אבל אם אמנם זה יישאר תפקידה היחיד של המועצה, לא בטוח שתאגיד סטטוטורי כאן מתאים, ראוי ומועיל, אבל אני כבר אומר שיש גם שיקולים אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
מה האלטרנטיבה?
אייל זנדברג
השאלה היא באמת מה הצורך כשעושים את זה. זה יכול להיות גוף יותר קרוב לממשלה, יש הרי מידרג של גופים פנים-ממשלתיים, אני מודה שיש עם זה בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
עמותה ממשלתית?
אייל זנדברג
לא עמותה, זה יכול להיות יחידת סמך. אני מודה שיש עם זה בעיה.
ראובן גולדברג
יחידה במשרד החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
חס וחלילה, אני אתנגד לזה בכל הכוח, זו טעות גם מבחינת שירות המדינה.
אייל זנדברג
יש גם שיקולים שהם לטובת תאגיד סטטוטורי בהקשר הזה.

נקודה אחרונה, הנושא של הפיקוח על מוסדות. צויין פה שלפי הצעת החוק יצרו פה מודל חדש. העובדה שהמודל של המל"ג הוא כזה, לא מחייבת כמובן שכל הצעת חוק שמזכירה את המל"ג יהיה לה מודל דומה.
היו"ר זבולון אורלב
פה אני כבר חושב על שינוי, כי כן יצטרכו פיקוח מסויים, לא כל לומד בכל מוסד יוכל לגשת. כלומר, צריך שתהיה פה רשימה של מוסדות, צריך שמי שיהיה רשאי לעמוד בבחינות או להתייצב בפני אותה רשות, יהיה מי שבכל זאת למד באיזשהו מוסד מוכר.
הרב יגאל שפרן
בשביל זה יש את סעיף 17(א), שבא לומר במפורש: "המועצה תקבע את התנאים שהעומד בהם יהיה זכאי לכל אחד מן התארים בהשכלה תורנית גבוהה".
אייל זנדברג
זה בעקיפין יגיע לפיקוח על מוסדות, ואם רוצים להגיע לזה צריך שזה יהיה כתוב.
היו"ר זבולון אורלב
דבר כזה צריך איזכור ברור. לא פיקוח, צריך הכרה במוסדות.
אייל זנדברג
הכרה זה סוג של פיקוח.
הרב יגאל שפרן
צריך להגיע למצב שתוקם, אפילו עכשיו, ועדה מקצועית שתיקח את השיקולים שנאמרו כאן מבחינה אקדמית ורעיונית ותשקלל ותציע, לצורך המשך הדיונים, מה הם הכיוונים, מה הם השינויים.
היו"ר זבולון אורלב
זאת הוועדה, אין ועדה אחרת. ותתפלא שבעוד דיון אחד תהיה העברה לקריאה ראשונה.
אייל זנדברג
בסופו של דבר יגיעו לאיזושהי התערבות במוסדות.
הרב יגאל שפרן
אני לא רוצה התערבות במוסדות, בשום אופן. אנחנו לא נכתיב לישיבות מה ילמדו בהן.
אייל זנדברג
לא נכתיב, אבל נקבע תלמידים של אלו מוסדות יבדקו אותם או לא יבדקו אותם. כי הרי לא יבדקו פרטנית, יבואו מאה תלמידים מאותו מוסד, לא יבדקו אחד-אחד.
היו"ר זבולון אורלב
אתה צריך להחליט האם כל מוסד ייכלל בהצעת החוק הזו.
הרב יגאל שפרן
אתה החלטת, חבר הכנסת אורלב, כתוב בהגדרות: "לימודים בישיבה, כולל, מכון להכשרת מורים דתיים, מכון למחקר תורני או בית אולפנא על תיכוני לנשים". אתה תחמת את זה.
עופר חוגי
שמוכר על-ידי משרד הדתות או משרד החינוך.
הרב יגאל שפרן
שמוכר על-ידי מי שיקבעו.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר.
אייל זנדברג
כדי לקבוע את ההכרה, יצטרכו לבדוק מה הוא מלמד.
היו"ר זבולון אורלב
לא.
אייל זנדברג
אז איך ידעו?
היו"ר זבולון אורלב
אם משרד הדתות מכיר בו, הוא עמותה. אייל, אתה מנסה לגלוש לסמטאות שאני לא רוצה להיכנס אליהן כרגע, אני רוצה לדבר על העיקרון. זה לא הזמן המתאים לדבר על הדברים האלה.
אייל זנדברג
רציתי להצביע על כך שאם ההצעה כפי שהיא מתעלמת משאלת הפיקוח, זה מחייב הוספה של פרק.
היו"ר זבולון אורלב
הצלחת להצביע על כך, מעל המצופה. מאירה עזר, הממונה על המכרזים בנציבות שירות המדינה, בבקשה.
מאירה עזר
נדמה לי שאנחנו לא רואים בעין את הגודל של הבעיה. לאותה שאלה שאתה העלית, לגבי מכרזים או משרות שהמדינה מציעה למועמדים מבחוץ, האם הדרישות הן כלליות או ספציפיות? אני אוכל להביא לוועדה קצת נתונים, דגימה מקרית של החודשים האחרונים, כמה משרות בשירות המדינה בדירוג האקדמי - ואני מתכוונת למדעי החברה והרוח, כי שאר הדירוגים לא רלוונטיים לדיון הזה - באמת דורשות רק השכלה כללית. מרבית המשרות, חבר הכנסת חוגי, עושות אפליות מסוג אחר. יש הרבה אקדמאים שהוכרו על-ידי המדינה שלא יכולים להגיש מועמדות למשרות של כלכלנים, כי שם נדרשת רק השכלה של כלכלנים ואתם בוודאי לא תטענו שהאנשים שיוכרו על-ידי אותה רשות יהיו כשירים לעסוק בכלכלה.
היו"ר זבולון אורלב
בוודאי שלא.
מאירה עזר
לכן אני רוצה להגיד שני דברים. אחד, אני אביא נתונים.
היו"ר זבולון אורלב
הקוד שלפחות אני מדבר עליו זה בוגר בר-אילן ביהדות.
ראובן גולדברג
למה רק בר-אילן? כל האוניברסיטאות.
היו"ר זבולון אורלב
פקולטות ללימודי יהדות - תורה שבעל-פה, מחשבת, תנ"ך, תלמוד.
מאירה עזר
אני אהיה יותר לארג'ית - כל מקום שיש אמירה מפורשת של מדעי החברה והרוח כללי, בלי דרישה ספציפית. זה יענה גם על תלמוד.

אני רוצה להגיד עוד דבר - לפחות 50% מהמשרות בשירות המדינה מאויישות על-ידי מכרזים פנימיים. בערך 50% מהמכרזים הפנימיים האלה הם בדירוג מינהלי. שם יכול להגיש מועמדות גם לרמות הכי גבוהות מי שיש לו השכלה תיכונית. הדרישה לרמות הכי גבוהות היא השכלה תיכונית בלי בגרות, שם לא נעשית אפליה. חלק גדול מהאנשים שמגיעים לשירות המדינה מתחילים למטה, זו לא בושה, מתקדמים מבפנים בלי מגבלות של דרישה אקדמית, אפילו לא תעודת בגרות. לכן נדמה לי שלהטיח שיש אפליה בהקשר של המעסיק הציבורי זה פשוט לא נכון לפחות ב-50% מהמקרים.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. דורית מורג ממשרד החינוך, בבקשה. את עמדת השרה הצגתי בהתחלה.
דורית מורג
אני רוצה רק לחדד שעמדת השרה היתה להבחין. השרה אמרה שהיא לא מתנגדת שיקום מנגנון אחר, לא במשרד החינוך, כי באמת אני חושבת שלמשרד החינוך אין את המומחיות בעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
על זה עוד נדבר. מכל ההערות של השרה, זאת ההערה שהכי מפריעה לי.
דורית מורג
אין למשרד החינוך את המומחיות והיכולת לבחון את התארים האלה. אני באמת חושבת שאולי כדאי להזמין את - -
רון דול
אולי משרד הדתות יכול לעשות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
מה יהיה אם מחר יפרקו את משרד הדתות?
דורית מורג
אני לא יודעת אם מפרקים את משרד הדתות.
ראובן גולדברג
אז מי שיטפל בענייני דתות, יטפל גם בזה.
דורית מורג
ההערה השנייה היתה לשמור על תארי המועצה להשכלה גבוהה, זאת אומרת שלא יהיה בלבול בעניין הזה, ואני חושבת שהדברים נאמרו על-ידי השרה בבהירות.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, היום עשינו את הדיון העקרוני, שמענו איש את רעהו, ניסינו לשכנע איש את רעהו, אני מבין שאת אורי לא שיכנעתי.
אורי שוסטרמן
עדיין לא.
היו"ר זבולון אורלב
מתוך הניסיון, אני אף פעם לא מתייאש. גם את אייל לא נראה לי שעדיין שיכנעתי, אבל אני שם לב שיש בקיעים. אנחנו נקבע ישיבה כנראה עוד בפגרה, ייתכן שבשבוע הבא.
אייל זנדברג
יהיה קושי להתייעץ עם כל אנשי המשרד שציינת, שנמצאים בחופשה, כך שזה חסר תועלת.
ראובן גולדברג
אז אחרי החגים.
היו"ר זבולון אורלב
אחרי החגים זה יהיה מוכן לקריאה ראשונה. אני רוצה להגיע לאוקטובר עם נוסח לקריאה ראשונה, אחרי נוגה ענתבי.
הרב יגאל שפרן
אני יכול לסייע לאייל זנדברג. אנחנו התייעצנו על זה עם היועץ המשפטי לממשלה אליקים רובינשטיין ועם פרופ' נאמן. גם שר המשפטים לשעבר וגם היועץ המשפטי לממשלה הסכימו לזה ואפילו עודדו את זה, אז תחסוך לך חלק מההתייעצויות.
אייל זנדברג
חבר הכנסת אורלב הטיל עליי מטלות, אני לא יכול להתחמק מהן.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שאם יהיה דיון נוסף בנציבות שירות המדינה כבקשתי, על החוק כנוסחו עם ההערות של השרה והתגובות שלי עליהן ובהמשך לדיון שקיימנו כאן, ואם משרד המשפטים יקיים דיון, אני מרגיש שאולי יהיה מכנה משותף גם עם עמדת השרה. דרך אגב, השרה התחילה איתנו בעמדה שלהם. עמדת השרה מלכתחילה היתה כעמדתם, והיו לי איתה הרבה מאוד שיחות בנושא הזה עד שנפל האסימון, ואני שמח שהוא נפל. אני מוכן להקדיש מאמצים מאוד-מאוד גדולים כדי שהחוק הזה כן יזכה בהסכמה, ונלך בפשרה כזאת ופשרה אחרת; אני שמח שלפחות עם המועצה להשכלה גבוהה ועם שרת החינוך יש איזושהי הבנה, זה מאוד חשוב.
דורית מורג
יש כאן עוד גורמים נוספים, לדוגמא היועץ המשפטי של משרד הדתות.
היו"ר זבולון אורלב
הוא לא היה פה. אני מוכרח לומר לך שיש לנו אפילו שם שהודיעו לנו - עו"ד ישראל פת - כתוב לי שהוא צריך להיות בישיבה והוא לא בא, אני לא יודע למה. אנחנו הרי לא נעכב את העברת החוק בגלל שהוא לא בא.
דורית מורג
אנחנו נכנסים פה לתחום שהוא איננו התחום של משרד החינוך.
קריאה
נציג הרבנות הראשית נמצא פה.
היו"ר זבולון אורלב
הרבנות הראשית ומשרד הדתות אלו שני דברים שונים. בכל אופן, אין לי ספק שהרבנות הראשית ומשרד הדתות יתמכו. אני כשלעצמי חושב שזו שגיאה שהשר יהיה שר הדתות, זו שגיאה מנקודת המבט הלאומית. אני מקווה עוד לשכנע בעניין הזה. אנחנו לא נלך פה בכוח, נלך פה בדרך של הבנות.
דורית מורג
אם באמת צריך לפקח על מוסדות תורניים - -
הרב יגאל שפרן
אני רוצה להצביע על כך שבמשרד החינוך כבר מתקיימת למעשה, במשך שנים רבות, תשתית של הערכת לימודים, ולא כדאי להתעלם ממנה. אפשר ללמוד ממנה, אולי להעביר את זה למוסד אחר, אבל ודאי שאפשר ללמוד ממנה.
היו"ר זבולון אורלב
הרב שפרן, אני לא רוצה עכשיו לפתוח את הנושא, רציתי לסיים ב-15:00 ואנחנו באיחור של עשר דקות. אנחנו נמשיך בישיבה הבאה שתקבלו עליה פרטים. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:10.

קוד המקור של הנתונים