ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 04/07/2001

השבתת קרית החינוך הדתית בשפיר.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/3431



3
ועדת החינוך והתרבות
04.07.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/3431
ירושלים, כ"ה בתמוז, תשס"א
16 ביולי, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 300
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
שהתקיימה ביום רביעי, י"ג תמוז התשס"א – 4 ביולי 2001 – שעה 10:15
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
עופר חוגי
מוזמנים
יצחק כהן - סמנכ"ל בכיר ומנהל המנהל הפדגוגי, משרד החינוך
דודיק טוקר - מנהל המנהל לחינוך התיישבותי ועליית הנוער, משרד החינוך
אשר דרורי - מחמ"ד
יעל פרבר - מתאמת השר לכנסת ולממשלה
עמוס מגידיש - ראש מועצה אזורית שפיר
שלום נגר - מנהל מח' החינוך, מועצה אזורית שפיר
בני ברמה - מנכ"ל מוסדות "אור תורה"
דוד הדרי - סמנכ"ל מוסדות "אור תורה"
אשר אברג'יל - ועד הורים שפיר
בינה טמיר - ועד הורים שפיר
אהרון טמיר - ועד הורים שפיר
רבקה משגב - ועד הורים שפיר
תמר רחמים - ועד הורים שפיר
שמואל לנקסנר - ועד הורים שפיר
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
עפרה הירשפלד
סדר היום
השבתת קרית החינוך הדתית בשפיר.



- - - - - - - - -








השבתת קרית החינוך הדתית בשפיר
היו"ר זבולון אורלב
אני פותח את הישיבה בענין השבתת קרית החינוך הדתית בשפיר ומקדם בברכה את כל האורחים החשובים.

לבקשתכם חילקתי את הישיבה לשני חלקים. חלק אחד בלי ההורים, כפי שרציתם, וההורים יגיעו בשעה 10:45. בשעה 11:00 נפתחת ישיבת המליאה, כלומר אנחנו צריכים לעשות היום הכל מהיר, זריז, קצר ולראות מה ניתן לעשות. דודיק טוקר, בבקשה.
דודיק טוקר
אתמול ישבנו שעתיים וניסינו לגשר בין כל הגורמים. למעשה אנחנו היום יודעים איפה עומדים. יודעים מה היה המצב בשנה שעברה, מה יהיה המצב השנה. המשרד נתן יותר שעות, מעבר לשעות, והשנה, לפי בקשתך, התחייב לתת את אותן השעות שהוא נתן בשנה שעברה, ואולי יעבור אותן. יש נקודה של "שפיל" של 50 שעות שאני חושב שאפשר יהיה ללחוץ ולהשיג אותן מאיציק, ואני אדבר על זה אחר-כך. זאת אומרת, מדובר על 65 שעות שהמנהל ייתן, 50 שעות שמחוז דרום ייתן, 105 שעות המשרד ייתן, שמספרן יכול לגדול עד 150. זה פחות או יותר הסידור.

אנחנו גם בדקנו וראינו ש"אור תורה" נתנו בשנה שעברה קרוב ל-300 שעות, כבעלות, וזה דבר לא רגיל. הם הכניסו שם כסף, ולא רק את הכסף הזה, ובסך-הכל כנראה שנתנו כשני מיליון שקל.

המועצה נתנה בשנה שעברה כשני מיליון שקל.
היו"ר זבולון אורלב
עבור מה?
דודיק טוקר
הפירוט יבוא אחר-כך.
היו"ר זבולון אורלב
הבעיה שלנו היא לכסות על הפער.
דודיק טוקר
נכון. אתמול התחילו לתבוע מעמוס מגידיש שני מיליון שקל, אז הוא אמר: חצי מיליון אני מוכן לתת. זאת אומרת, התחיל לזוז. אבל זה לא מספיק, מפני שאני לא חושב ש"אור תורה" יכולים לעמוד בזה. לכן ביקשתי שההורים יהיו כאן, כי זה ענין של מיקוח, של משא-ומתן.

אם אתה יכול להמשיך מהנקודה הזאת, בבקשה.
היו"ר זבולון אורלב
כרגע יש שתי בעיות. בעיה אחת היא פער של 268 שעות שהתברר ש"אור תורה" נתנו, פלוס – לא ברור לי אם 268 השעות הן שעות תלמיד או שעות בעלי תפקידים. בעיה שנייה היא ההשתתפות של הרשות המקומית, שבשנת תשס"א טענה שעמדה על כשני מיליון שקל, והמועצה האזורית אומרת שהיא נתנה בתשס"א שני מיליון שקלים, והשאלה כרגע היא מה יקרה בתשס"ב.
שלום נגר
אתמול ישבנו כשעה וחצי. אני יודע ש"אור תורה" לא יכולה לעמוד בנטל של שני מיליון שקל, כי יש להם קשיים גם במקומות אחרים. אמרתי, שמעבר לשני מיליון שקלים שנתתי השנה, אני מוכן לתת עוד חצי מיליון שקל. "אור תורה" אומרת שהיא לא יכולה להשתתף. השאלה בכמה היא בכל-זאת תשתתף, וגם המשרד.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני מבין נכון, יש לנו כרגע בעיה של 1.5 מיליון שקלים. אנחנו יושבים כעת בלי נציגי ההורים. לי ברור שאת ה-1.5 מיליון שקלים צריך לחלק איך שהוא. ההורים יצטרכו לשאת בנטל ואני תכף אגיד להם את זה, שהם צריכים לשאת בנטל כפי שנושאים בנטל במקומות אחרים.

דבר שני – "אור תורה". אם מתוך שני מיליון אנחנו מורידים מכם 1.5 מיליון, קחו על עצמכם חצי מיליון, כשאני רואה את עצמי אחראי לעסוק גם בגיוס חצי מיליון שקלים. אני לא פוטר את עצמי, אבל כרגע תקבלו אחריות על חצי מיליון שקל, וכך יהיה לנו מיליון שקל.

לגבי עוד חצי מיליון שקל שאתו יש לנו בעיות, או שהתוכנית תרד בחצי מיליון שקל, שזה סדר-גודל של 100 שעות – במקום 500 שעות שהיו השנה יהיו 400 שעות, או שיהיה פתרון אחר. מהחצי מיליון שקל, שזה שווה-ערך ל-100 שעות, חצי מזה אני אבקש מהמשרד, ויישארו עוד 50 שעות. אני אלחץ אותם מאד, שגם הם יקחו על עצמם חלק מהנטל, ובמקום 220 שעות הם יתנו 270 שעות. נותרה לנו בעיה של 50 שעות , ואז יהיו פחות 50 שעות, יהיו פחות בעלי תפקידים. תשבו ביניכם ותחליטו.

אם מצאנו פתרון ל-450 שעות במקום 500 שעות, אני חושב שזה דבר אפשרי. המועצה יכולה לתת חצי מיליון, "אור תורה" יכולה לתת חצי מיליון, המשרד לוקח על עצמו 50 שעות, ותכף נדבר עם ההורים מה הם יכולים לקחת על עצמם. כך אני רואה את הפתרון.
בני ברמה
בדיון אתמול דיברנו על עודף שעות. צריך לקחת בחשבון שלמרות המאמצים של כל היושבים כאן ליד השולחן – ואנחנו לפחות מאד-מאד מעריכים את כל ההליכה של איציק כהן לקראתנו – אבל לדעתנו מאוחר עכשיו. למשל, שלושה מנהלים כבר עזבו והלכו למקומות אחרים. מחר בבוקר יש מכרז למנהל בית-ספר יסודי, שחלק גדול מההצלחה שלנו הוא מנהל בית-הספר היסודי שעוזב בשפיר.

אני חושב שצריך לנצל את המומנטום הזה ואולי לעשות כמה צעדים כואבים, מהפכניים, אבל לדעתי גם נכונים. כמו, למשל, סגירת יותר ממוסד אחד, בתהליך של הבראה למשך השנים הבאות - - -
היו"ר זבולון אורלב
אם זה מוסכם על כולם – המועצה, ההורים, משרד החינוך, "אור תורה".
בני ברמה
למשל, 25% מתלמידי התיכון שייכים למועצה, והגירעון שם גדול. גם ההורים שיישבו פה עוד מעט לא שולחים את ילדיהם לתיכון, ולכן הם גם לא ייתנו כסף.
היו"ר זבולון אורלב
מה תעשה עם המורים של התיכון?
בני ברמה
הם כבר פוטרו.

יש לי עוד בעיה. ילדי כתה ט' מתפזרים או לאולפנה, או ליבנה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה לא רוצה להצמיח תיכון חדש שם?
בני ברמה
צריך לעשות הפסקה של שנה – שנתיים. צריך לתת לתלמידי י"א – י"ב של היום להתפזר ולהיקלט במקומות אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
מי יקלוט אותם?
בני ברמה
אני מניח שאפשר לקלוט אותם במועצות בסביבה.
היו"ר זבולון אורלב
ב-4 ביולי להתחיל לחפש פתרונות לתלמידי כתות י"א – י"ב זו בעיה מאד גדולה.
בני ברמה
במקרה הצורך נישאר עם תלמידי י"א – י"ב.
היו"ר זבולון אורלב
יש רישום לכתות ט' ו-י'?
בני ברמה
בסך-הכל יש 29, 25 מבחוץ.
היו"ר זבולון אורלב
למה לך להכריז על סגירת בית הספר? אל תפתח כתה י'.
שלום נגר
גם זה בתוכנית.
היו"ר זבולון אורלב
כשאתה מכריז על סגירה אתה מעורר מלחמות. למה לך לעורר מלחמות? תעשה הפסקה של שנה, תדונו בתוכנית ההבראה שדיברנו עליה, והיא תקבע מה יהיה בעתיד.

כמה כסף זה חוסך אם לא פותחים כתה י'? אני בעד זה שאותה ועדה שקבענו, שתשב מאוקטובר עד דצמבר, היא תקבע את העתיד. אני לא בעד קבלת החלטות חפוזות שיש להן השלכות על האזור ועל הילדים. למה לך לקבל כרגע החלטה חפוזה שבלאו-הכי אתה לא יכול ליישם אותה? מניסיוני, אתה לא תמצא פתרון אמיתי לתלמידי כתות י"א – י"ב.
אשר דרורי
מבחינתנו היינו עושים את כל המאמצים שההצעה שאתה מעלה עכשיו תתקבל, מסיבה פשוטה, שגם לנו במשרד יש מה להגיד כשרוצים לסגור בית-ספר. בתחילה נאמר שיהיו חייבים למצוא פתרון לכתות י"א – י"ב, ויכול להיות שבגלל העלות גם אנחנו נצטרך לתת יד לזה, אבל ההורים לא רוצים לסגור את כתה י'. יש להם טענות כלפי המועצה. הם אומרים: בפוטנציאל יש לנו ילדים באזור המתחדש, ושיתחדש בעוד שנתיים – שלוש . תנסו אותנו ותראו שאנחנו נשלח את הילדים לשם.
היו"ר זבולון אורלב
ההחלטה לא תהיה שסוגרים. ההחלטה תהיה, הואיל והרישום לכתות י"א מהמועצה כולל רק ארבעה תלמידים, לכן לא מצאנו טעם לפתוח כתה י'. אין בכך משום החלטה אסטרטגית באשר לסגירת בית-הספר. על כך תדון הוועדה מאוקטובר עד דצמבר.
יצחק כהן
אני רוצה לחזק את דבריך. אל תעמיד במבחן את השנה הנוכחית. תתחיל את המבחן בתשס"ג. אתה אומר, השנה אנחנו עושים מהלכים, המבחן יהיה בתוכנית ההבראה שתתחיל לפעול בשנת הלימודים תשס"ג, וזה מאפשר לנו מרחב הרבה יותר גדול. ההצעה הזאת יותר קלה ליישום.
אשר דרורי
לפי מה שהבנתי, אם נלך בצעד הזה, שאני אישית תומך בו, בעוד שנה תיסגר כתה י"א, כי הם לא מסוגלים לממש בשנה – שנתיים הקרובות את מה שהם אומרים. הם מדברים על שלוש – ארבע שנים. לכן, בתהליך הזה בית-הספר ייסגר באופן טבעי, כשבהחלט יכול להיות שאם הם יממשו את מה שהם אומרים נצטרך לפתוח אותו מחדש כפי שפותחים לפעמים במקומות אחרים.

היום אין לנו תשובה למספר כזה של ילדים, כי כל מספר כזה יוצר גירעונות אדירים, לא משנה למי.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה היא אם כדאי להיאבק על סגירת כתה י', דבר שלא נותן חסכון. אני לא בעד לעשות מלחמות סרק.
שלום נגר
שווה לעשות מלחמה, כי מדובר בעשרה ילדים בכיתת בנים.
היו"ר זבולון אורלב
בחישוב גס של 40 שעות ברוטו, אבל יש לך כל מיני דברים ועלויות שנמצאים בכל בית הספר, שאתה תצטרך לתת אותם בכל מקרה היום, כי הם כבר קיימים במערכת. אתה צריך לעשות נטו.
עמוס מגידיש
הנטו הוא לפחות 50 שעות.
היו"ר זבולון אורלב
אתם אל תציעו את זה. תנו לי להציע את זה.
יצחק כהן
זה לא שסוגרים כתה ורק סוגרים את שעות ההוראה לכתה הזאת, אלא יש גם עלויות נוספות שאפשר לצמצם אותן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שתהיה עוד התייעלות. המועצה אמרה שהיא מוסיפה חצי מיליון שקל. אני אבקש מ"אור תורה" שיוסיף חצי מיליון שקל. משרד החינוך יוסיף 50 שעות.
יצחק כהו
מעבר ל-100 שעות?
היו"ר זבולון אורלב
כן. אני אבקש. 65 שעות נותן המנהל.
דודיק טוקר
היתה הוראה של המנכ"לית שזה יהיה כמו בשנה שעברה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מדבר על אותן 50 שעות מתנדנדות שאין עליהן אישור. 50 שעות נותנות 250 שעות וחסרות 750. אני מציע שההורים ייקחו חלק וביתר תהיה התייעלות.
בני ברמה
החטיבה באבן שמואל גם דינה להיסגר, כי שם יש הפסדים גדולים.
היו"ר זבולון אורלב
אי-אפשר ב-4 ביולי להחליט על סגירת חטיבה ב-1 בספטמבר. על זה תשב הוועדה. את הדיון הראשון קיימנו לפני שבועיים. כל דבר יש לו את המועדים שלו, ולכן סיכמנו בפעם הקודמת שבתוכנית ההבראה הכוללת ובניית המתכונת החינוכית הראויה והנכונה לאזור – תשבו מאוקטובר עד דצמבר ותדונו. השנה אנחנו רוצים להשאיר את הראש מעל המים, לראות איך אפשר לצמצם נזקים, למזער בזבוזים ולראות מה ניתן לעשות כדי לקיים את הדבר הזה.

אני אנסה שגם כתה י' לא תיפתח מבלי לקבל החלטה עקרונית על סגירת בית-הספר.
דודיק טוקר
שלא ייקחו מהאזור, משום שאם יש החלטה אז הוא לא ייפתח. זאת אומרת, לא לקחת מכל המקומות.
היו"ר זבולון אורלב
גם בזה אין משום החלטה עקרונית להבא לא לקבל מהאזור, כי גם את תרצה לפתוח, כבר לא תקבל ואז יהיו לך כתות חסרות. זו בעיה מאד גדולה. הרי אין ארוחות חינם בחיים. לכשתרצה פעם לפתוח, המועצות האחרות יגידו: כבר הסתדרנו עם מישהו אחר, אתם זרקתם אותנו. צריך להגיד גם למועצות האחרות שמהן קולטים תלמידים: זה נקודתי והשנה יש לנו שבעה, אין לנו כסף בעד השעות. אלא אם כן המועצות יתנו.
שלום נגר
יש עוד דבר שיכול להביא להתייעלות. בחטיבת הביניים באבן שמואל אפשר לסגור את כתה ט' ולהעביר אותה לשפיר, כי היא בלאו-הכי פחות מהתקן.
עמוס מגידיש
בנושא של סגירת כתה או פתיחת כתה, באוקטובר תשב הוועדה ואז היא תחליט מה צריך לסגור ומה צריך להשאיר. אנחנו כרגע מדברים על כך שחסר לנו סכום של 1.5 מיליון שקל, וצריך להתחיל לפעול מייד.
בני ברמה
אני רוצה לומר לפרוטוקול שאנחנו פנינו למועצה לפני כחודש ואמרנו שכדי לפשט את כל הענין, כל מה שיושג בכל צורה שהיא, אפילו הכסף שלנו, צריך להיות באחריות המועצה. אנחנו נהיה מוכנים להישאר בתנאי שהמועצה אחראית.
היו"ר זבולון אורלב
אל תכניס אותי לזה.
בני ברמה
אני מצהיר לפרוטוקול שזאת הדרך הנכונה - - -
היו"ר זבולון אורלב
תגיעו להבנה. הכנסת היא לא אכסקוטיבה, אנחנו לא מחליפים את הממשלה. יש ממשלה, יש משרד. אנחנו רק או מחוקקים או מבקרים את המערכת למנוע תקלות, וזאת ישיבה במסגרת הבקרה שאנחנו עושים. באותה מידה יכולנו לא לקיים את הישיבה הזאת.

אם כתוצאה מאי-הבנה ביניכם יהיו תקלות, אני אכנס כמובן לתמונה. אבל בקשתי היא שפה תימצא הבנה ביניכם, והמשרד גם יעזור לכל הפרוצדורה, ואם אפשר מינימום שינויים בתשס"א. אנחנו מורידים מכם השנה עול של 1.5 מיליון שקל, כי אתם בבעיות.

בני ברמה, אני מאד מבין אותך, ויש להניח שלו אני בכיסאך, הייתי מדבר ונוהג כמוך. אתה אומר דברים הגיוניים. הבעיה בחיים הציבוריים היא שיש פה מסכת מורכבת מאד ואני חושב שבישיבה הקודמת כן הגענו להבנה שההחלטות האסטרטגיות הכבדות באשר לעתיד החינוך באזור יידונו באותה ועדה שתשב בחודשים אוקטובר – דצמבר.

כרגע צריך לעשות את הדבר ההכרחי כדי שהעסק לא יקרוס, לייצב אותו פחות או יותר במתכונת של השנה שעברה, ולראות איך מוצאים את הפתרון.

הבעיה הכבדה היתה ההוצאה הכספית שלכם, שלה אנחנו רוצים למצוא פתרון ב-75%, לחלק את העול הזה בין כולם. אם נצא מפה היום בלי החלטה, לדעתי העסק אבוד ולא תצטרכו להקים ועדה.
דוד הררי
לצערנו כולם כבר ברחו.
היו"ר זבולון אורלב
ברגע שהיום תצא מכאן הבשורה שהמערכת קיימת, אתה תראה שגם אלה שחשבת שברחו, הם לא ברחו.
יצחק כהן
הם שמרו לעצמם רשת ביטחון.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. הרי בסופו של דבר האזור נוח, ואם שומעים ש"אור תורה" נשאר, הרי "אור תורה" הוא המוניטין החינוכי כרגע, שהוא המגנט שמושך אליו את התלמידים.

אני מקדם בברכה את ועד הורים שפיר.

בהמשך להחלטות מהפעם הקודמת התברר שכדי ליישם את ההחלטה הבסיסית לשמור בתשס"ב את המתכונת החינוכית של תשס"א יש צורך בכ-500 שעות. בבדיקה שנעשתה על-ידי המחמ"ד אשר דרורי, שלא כוללת את שעות התפקידים, תוכנית לתלמידים כ-500 שעות. הגילוי הזה עורר בעיות ביישום ההחלטה, כי בשעת קבלת ההחלטה איש לא שער שזה יהיה הפער.

התברר שהמדינה נתנה 200 שעות ו"אור תורה" נתן כ-300 שעות. את הכל אני אומר במספרים עגולים. "אור תורה" אמר: אני לא מסוגל לתת 300 שעות. משרד החינוך אמר: אני לא מסוגל לתת 300 שעות. הבטחתי, אבל אני לא יכול.

ישבנו ארוכות. אני זימנתי אותם לפני שישבתי אתכם, ועד ההורים. למרות שהפרוטוקול גלוי ואתם תוכלו לראות אותו, אבל במשא-ומתן יש הבדל אם ההורים נוכחים או לא.

הענין הוא 300 שעות ו-200 שעות. המחסור הוא סדר-גודל של שני מיליון שקלים. אני רוצה להציע סידור, והוא כמובן תלוי בהסכמה וברצון הטוב של כולם. אם אחד החלקים לא לוקח על עצמו, החבילה מתפרקת.

אנחנו רוצים להציע שהמועצה, בנוסף לשני מיליון שקל שהיא נתנה בתשס"א, תיתן עוד חצי מיליון שקל לתשס"ב. "אור תורה" ייתן חצי מיליון שקל – יש לנו מיליון שקל. משרד החינוך ייתן, בנוסף ל-220 שעות שהוא נתן, עוד 50 שעות, שזה עוד רבע מיליון שקל. נותר לנו חור של 750,000 שקל. לגבי הסכום הזה של 750,000 שקל אנחנו מציעים שני דברים. חלק אחד שתהיה התייעלות, ותכף אומר על זה משהו, בסדר-גודל של 200,000 – 300,000 שקל, ויש לי הצעה מסוימת, וחלק יהיה תשלום הורים למה שאנחנו קוראים תל"ן – תוכנית לימודים נוספת. הואיל ובתי הספר מקיימים תוכנית לימודים שהיא מעבר לתוכנית הלימודים, אז כמו בכל מקום במדינת ישראל, גם במוסדות שלהם הורים ישלמו.
אשר דרורי
גם בחוק חינוך חובה?
היו"ר זבולון אורלב
כן. בחוק חינוך חובה יש סעיף לפיו הורים רשאים להחליט על תוכנית לימודים נוספת באישור השר. יש פרוצדורה.
אשר דרורי
אם קיימת תוכנית לימודים נוספת.
היו"ר זבולון אורלב
כן, תוכנית לימודים נוספת מעבר למה שמשרד החינוך נותן. וזה לא קשור לתשלומי הורים. דרך אגב, זאת ההצדקה שמוסדות גובים כסף עבור תוכניות לימודים נוספות, והורים רשאים להחליט על הדבר הזה. באישור השר, ואז יש מערכת גבייה מסודרת.

בחנו כאן הרבה מאד הצעות. הצעת הייעול שלי היא שכתות י' בתיכון לא ייפתחו בשנה הבאה. אין החלטת סגירה, התיכון קיים, כי קבענו ועדה שתשב מאוקטובר, והתברר לי שיש ארבעה ילדים מהאזור לכתות י'.
אשר דרורי
כמה חוסכים בזה?
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מעריכים שכתוצאה מכך ייחסך סכום של כ-300,000 שקל. זאת ההצעה שלנו, כש-350,000 או 400,000 שקל האחרים, או תהיה פה עוד התייעלות קטנה, או שיהיה חלק מתשלומי הורים. אנחנו חייבים לצאת מהישיבה הזאת עם החלטה אסטרטגית מוסכמת.
אשר דרורי
בשורה התחתונה אתה אומר שנותר גירעון של 700,000 ₪. מתוכם יהיה ייעול של 300,000 ₪, מיידי עם אי-פתיחת כתה י'. נשארנו על 400,000 ₪, ולגבי הסכום הזה עוד תיבדק אפשרות לייעול נוסף. ולא, יבואו בדין ודברים עם ההורים.
היו"ר זבולון אורלב
לא, עכשיו אנחנו צריכים לצאת עם החלטה אסטרטגית ש-400,000 שקל האלה הם תשלומי הורים. אם ההורים רוצים לשלם רק 100,000 שקל, אז יהיו פחות לימודים ב-300,000 שקל. כלומר, היתר צריך להיות מכוסה על-ידי תשלומי הורים. אם אחר-כך יוסכם על תוכנית, זה יירד, אבל אי-אפשר לצאת מפה יותר עם "אם". פה צריכה להתקבל כעת החלטה אסטרטגית ש-400,000 שקל זה לשיקול ההורים – או לבטל תוכנית, או לשלם עבורה.
אשר דרורי
כאשר מדובר על צילום מצב של שנת הלימודים תשס"א. כלומר, אם הורים יגידו: מצאנו נקודות התייעלות נוספות - - -
היו"ר זבולון אורלב
הכל צריך להיות מוסכם.
אשר דרורי
ודאי.
אשר אברג'יל
משרד החינוך נתן 270 שעות.
היו"ר זבולון אורלב
אם יוסכם הוא ייתן 270 שעות.
אשר אברג'יל
270 שעות לקרית החינוך שפיר כדי לעזור לה לעלות.

מבדיקה שערכנו אנחנו טוענים שמשרד החינוך נתן את 270 השעות האלה למשרד החינוך, כי כל השעות האלה הן לצרכי משרד החינוך. ואגיד לך למה. בדקנו. הענין איננו אישי.
יצחק כהן
בדקנו את הענין.
אשר אברג'יל
אני אתן לך דוגמה. בחטיבת הביניים תלמידי האזור מונים 73 – 74. כאשר תלמידי האזור נותנים שתי כתות אפשר לסגור את הענין בלי תוספות. אבל קולטים מחוף אשקלון, מקרית מלאכי וממקומות אחרים, ואתה מגיע למצב שאתה חייב להכניס כתה נוספת. כלומר, יש לך פה 65 שעות שהן לא לצרכים של שפיר.
היו"ר זבולון אורלב
יש שתי אפשרויות. אפשרות אחת, שנפתח עכשיו הכל.
אשר אברג'יל
אני ביקשתי הערה לפרוטוקול. אני רוצה לסיים את דבריי ואחר-כך אתייחס להצעה שלך.

אני אומר, אותו דבר בשכבת ז' ובשכבת ח'. כלומר, חסכת כבר 130 שעות אם השארת רק את ילדי מועצה אזורית שפיר.

אותו דבר לגבי שעות, מה שנקרא שעות מחויבות של מורים שנמצאים במערכת והם לא תורמים - - -
היו"ר זבולון אורלב
תודה. הרוח ברורה. תתפלא, אני אפילו לחלק מסכים. בישיבה הקודמת קיבלנו החלטה אסטרטגית. כל השינויים האלה הם לדיון בוועדה שתראה את כל המכלול. לדוגמה, הוצאת תלמידי חוץ חוזר אליך כבומרנג בחטיבה העליונה, כי שם זה הולך פר-תלמיד ויכול להיות ששם אתה תפסיד כתות.

אתה צריך לעשות חשבון כולל של כל המערכת, ולך יש ענין שיהיו כמה שיותר כתות מקבילות, כי יש יותר מורים לאנגלית, יש רכזת מקצוע, יש יותר מעבדות. יש יתרון לגודל.

לכן הצענו לתשס"ב לא לגעת בשום דבר, רק המינימום שמייצב את הבנין שלא יקרוס. אמרנו, הייצוב של הבנין זו מתכונת תשס"א, למעט הצעת הייעול הזאת שנראית לי הכרחית, כי אחרת אין לנו מקור כספי לדבר הזה.

אני מציע שאנחנו נסכם את הדיון בהחלטה. אחר-כך אתם תשבו. ההחלטה בנויה רק על רצון טוב. אם אתם אומרים לי שיש לי מנדט לסכם את הדיון - - -
אשר אברג'יל
קיבלת הסכמה משלושת הגורמים?
היו"ר זבולון אורלב
כן. אם אתם תתנו את הסכמתכם, יש לי הסכמה של שלושת הגורמים.
אשר אברג'יל
הסכמתנו מותנית בשיתוף אינטנסיבי ושוטף של ההורים בכל מה שנעשה במערכת.
היו"ר זבולון אורלב
למה אתה קורא שיתוף אינטנסיבי?
אשר אברג'יל
אני רוצה שנציגות של ההורים תשב - - -
היו"ר זבולון אורלב
אבל אתה תשב בוועדה באוקטובר.
אשר אברג'יל
בסדר, אבל עד אוקטובר אנחנו מתכננים את שנת הלימודים תשס"ב. כמו שישבנו עם ראש המועצה וקיבלנו את הסכמתו לענין הזה, שהגוף יהיה מורכב מההורים, המועצה, משרד החינוך ו"אור תורה". אתה הסכמת לענין הזה.

אנחנו לא ניתן כסף ובסוף יעשו עם הכסף מה שנראה להם. אנחנו רוצים לדעת לאן הולך הכסף שיוצא מכיסנו, אם לחינוך לילדים או למשהו אחר.
היו"ר זבולון אורלב
יגיד לך גם יצחק כהן, שהואיל והכסף שניתן על-ידי ההורים הוא במסגרת תל"ן, יש פרוצדורה לתל"ן, ובמסגרת הפרוצדורה לתל"ן יש לך דיווח. ההורים ישלמו כסף עבור תוכנית מוגדרת בבית-הספר. זה מה שאני יכול לעשות. אני מבין ללבך, אבל אני לא יכול לתשס"ב לעשות מעבר לזה. כל יתר התוכנית האסטרטגית, ההורים שותפים באותו צוות שיישב מאוקטובר עד דצמבר ותחליטו יחד ברצון טוב. זה מה שאני יכול לעשות, ואני מצפה לתשובתכם.
שמואל לנקסנר
לא, אנחנו לא יכולים להביע את דעתנו בשם ההורים אם אין לנו 48 שעות לעדכן אותם.
היו"ר זבולון אורלב
אין שום בעיה, תקחו 48 שעות.

אני מסכם שאנחנו מחכים לתשובת ההורים. זאת ההצעה של יושב-ראש ועדת החינוך והתרבות לפתרון הבעיה. אתה צריך להבין שהמאמץ שלי הוא לגרד את כל הדברים האלה, כי אתם יודעים את העמדות של כולם ואתם יודעים שלמועצה אין כסף, וקשה להוציא ממנה עוד חצי מיליון שקל. "אור תורה" בא עם החלטה שהוא לא נותן כלום ואנחנו מנסים לתת עוד חצי מיליון שקל, והמשרד אמר שזאת החלטת מנכ"ל והוא ייתן עוד 50 שעות. זאת ההצעה שלי.

בענין ארבעת התלמידים מהאזור, אם זה חוסך 300,000 שקל, זה טעון כרגע ביצוע.
בינה שמיר
זה עשרה ילדים, לא ארבעה.
היו"ר זבולון אורלב
לי מסרו נתון של ארבעה ילדים.

החלטת הוועדה היא שאנחנו מחכים לתשובת ההורים. יושב-ראש הוועדה רשם לפניו כי ההורים הודיעו שהם ייתנו את תשובתם תוך 48 שעות.

תודה רבה. הישיבה נעולה.



- - - - - - - - -



הישיבה הסתיימה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים