ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 26/06/2001

ביטול החינוך לזהירות בדרכים על ידי משטרת ישראל – הצעת חה”כ אורלב לדיון מהיר

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/3405




3
ועדת החינוך והתרבות
26.6.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/3405
ירושלים, כ"א בתמוז, תשס"א
12 ביולי, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 295

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, ה' בתמוז התשס"א (26 ביוני 2001), שעה 14:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
שמואל הלפרט
מוחמד כנעאן
נחום לנגנטל
מוזמנים
רחל רותם - משרד החינוך
עמיר נאור - מ"מ מנכ"ל הרשות לבטיחות, משרד התחבורה
תנ"צ אלכס יעקובי- סגן ראש אג"ת, המשרד לביטחון פנים
אבינועם שוורץ - הסתדרות המורים
אתי בנימין - יו"ר ועדת ביטחון ובטיחות, ארגון ההורים
נועם עזרא - ארגון הורים ארצי
יהודה סקר - ועד הורים עירוני
טל סלע - מזכ"ל מועצת תלמידים ונוער ארצית
אלי דוקורסקי - יו"ר ועדת בטיחות בדרכים בעירית ק. ביאליק
יועצת משפטית
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
ביטול החינוך לזהירות בדרכים על ידי משטרת ישראל – הצעת חבר הכנסת זבולון אורלב לדיון מהיר.





ביטול החינוך לזהירות בדרכים על ידי משטרת ישראל – הצעת חה"כ אורלב לדיון מהיר
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך בעניין ביטול החינוך לזהירות בדרכים על ידי משטרת ישראל. כידוע פורסמה הודעה שהמשטרה מתכוונת לבטל כ-40 תקנים.

אני אחזור לדברי ההקדמה מאוחר יותר, כדי לתת לחבר הכנסת נחום לנגנטל, שהוא יושב ראש ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לזהירות בדרכים, לומר את דבריו ולרוץ להשתתף בוועדת האתיקה.
נחום לנגנטל
אני מודה לך, אדוני היושב ראש, על כך שאתה נותן לי לדבר לפני ההקדמה וכן על כך שיזמת את הדיון הזה.
היו"ר זבולון אורלב
ביקשתי הצעה דחופה לסדר היום במליאה, אבל אישרו לי דיון מהיר בוועדת החינוך.
נחום לנגנטל
משטרת ישראל מקבלת כ-50 מיליון שקל מהקרן לבטיחות בדרכים. 50 מיליון שקל לאו מלתא זוטרתא היא. זה סכום מכובד וגדול כדי לטפל באלף דברים. לצערי, כל התקציב של משטרת התנועה הארצית לא בא ממקורות המשטרה, אלא מגיע מכספי הנהגים המבטחים ביטוח חובה לרכב, שעובר דרך הקרן לבטיחות במשרד התחבורה ואחר מגיע למשטרה. לכן, כאשר לוקחים מסכום כזה שמיועד להרבה דברים, דבר כל כך פעוט, זה לא סביר.

אנחנו, אנשי המקצוע, למדנו שאי אפשר ללמד אנשים בגיל 40.
היו"ר זבולון אורלב
להזכירכם שחבר הכנסת לנגנטל כיהן לפני שהיה לחבר הכנסת כמנכ"ל משרד התחבורה.
נחום לנגנטל
קשה לשנות בגיל 30 התנהגויות, זהירות, ציות לחוק וכו'. חלק מהמסקנות שהגענו אליהן כבר לפני ארבע-חמש שנים היו שצריך לחנך לזהירות בדרכים כבר מגיל צעיר. מלמדים את הילדים הצעירים איך הם יהיו זהירים בדרכים. כשהוא ילד הוא יחצה את הכביש יפה, יהיה ער לדברים ויעיר לאבא שלו אם הוא לא חוגר חגורת בטיחות. אנחנו עושים הרבה דברים אצל הילדים, על מנת לשפר את הדברים האלה.

אחד הדברים החשובים הוא הנושא של משמרות הזהב, כי לא מדובר רק במשמרות הזהב, אלא מכשירים את התלמידים לכל הנושא של זהירות בדרכים, לאחר מכן יש לילדים פגישה עם שוטר שמנחה אותם. אם החוליה הזאת תהיה חסרה, יהיה חסר לנו גם החינוך התעבורתי וגם לא יהיה הגורם שבעצם אחראי על החוק.

צריך לזכור שלא כל ההורים של ילדים בכיתות ג' וד' יסיעו את הילדים שלהם לבית הספר ויהיה מצב שבו הם לא יסיעו את הילדים ויסמכו על שיקול דעתם של אותם ילדים שידעו לחצות את הכביש כראוי. אולי הורים לילדים בכיתות א' יסיעו את ילדיהם אם לא יהיו משמרות בטיחות, אבל רוב ההורים לא יוכלו לעשות את זה ואז נראה פגיעות בילדים במעברי חציה. יהיו חס וחלילה ילדים קטנים שייהרגו במעברי החציה הללו.



המשטרה יכולה לומר שאפשר לעשות את זה בלי המשטרה, כי בין כה וכה מדובר במסגרות של מערכות החינוך וכו' ו-40 התקנים של המשטרה לא ישפיעו. אני טוען שאם לא יהיה הגורם המקצועי שילווה את הנושא, אם לא יהיה הגורם החד פעמי שתלמיד רואה את השוטר ושבעיניו המדים יוצרים תחושת גאווה, אנחנו נאבד הרבה מאוד מהתוקף של משמרות הבטיחות.

בתקציב של 50 מיליון שקל שהמשטרה מקבלת מהקרן לבטיחות בדרכים, נראה מוזר לבטל דווקא את הדבר הקטן הזה.
היו"ר זבולון אורלב
איזה תקציב מקבל משרד החינוך מהקרן לבטיחות בדרכים?
רחל רותם
השנה קיבלנו 22 מיליון שקלים.
נחום לנגנטל
ברור שאי אפשר לעשות כל מה שרוצים, אבל לגעת דווקא בנקודה הזאת, זה לא לגעת בכיוון הנכון.
שמואל הלפרט
אני מבקש לקבל תשובה מנציג המשטרה אם אכן יש כוונה לקצץ 40 תקנים.
תנ"צ אלכס יעקובי
הנושא הזה חשוב מאוד וגם המשטרה מכירה מאוד בחשיבותו. אני אקדים את המאוחר ואומר שעדיין לא התקבלה החלטה. זה לא מצב שהמשטרה ביטלה את 40 התקנים הללו. בעצם יש 37.5 תקנים. המשטרה עדיין לא קיבלה החלטה.

יחד עם זאת, משטרת ישראל נמצאת, ולא צריך להכביר על זה מילים, באחת משעותיה הקשות. המשטרה מתחבטת יומם וליל היכן לשים את המשאבים המקוצצים והמדוללים שיש לה, למול המשימות הקשות שמוטלות היום על כתפי המשטרה. היום, בסדר העדיפות זה כמובן נושא הביטחון. משקיעים הרבה מאוד בביטחון, מסיטים משאבים לטובת הביטחון ומוותרים על הרבה מאוד פעילויות משטרתיות שבימים כתיקונם היינו מבצעים אותם. לא מוותרים לגמרי, אבל הדגש עבר לנושא הביטחון.
שמואל הלפרט
חיים של ילדים זה לא ביטחון?
תנ"צ אלכס יעקובי
לא אמרתי את זה. אמרתי שהמשטרה מכירה בחשיבות הדבר הזה.
שמואל הלפרט
אם המשטרה משקיעה את מירב המשאבים בביטחון, ביטחון הילדים זה לא דבר פחות חשוב.
תנ"צ אלכס יעקובי
אמרתי שהמשטרה מסיטה חלק מהמשאבים היום לצורכי ביטחון. אמרתי גם שטרם התקבלה ההחלטה לקצץ את אותם משאבים.
מוחמד כנעאן
אבל זה הכיוון.
תנ"צ אלכס יעקובי
כשעושים תוכניות ישנם כל מיני כיווני פעולה. יכול להיות שזה אחד מהם, אבל עדיין לא נתקבלה החלטה.
היו"ר זבולון אורלב
מי צריך לקבל את ההחלטה הזאת?
תנ"צ אלכס יעקובי
מי שמקבל את ההחלטה בסופו של דבר זה המפכ"ל.
היו"ר זבולון אורלב
האם פורמלית היא טעונה את אישור השר?
תנ"צ אלכס יעקובי
כולנו כפופים לשר, אבל הסטת משאבים בתוך המשטרה יכולה המשטרה לעשות בהחלטה שלה.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני מבין את התשובה שלך, אתה אומר שיכול להיות שמבחינה משפטית המפכ"ל לא זקוק לאישור השר. המשטרה בעצם מתנהגת לפי מדיניות השר ואם השר יקבע מדיניות שלא מקצצים פה, אז בוודאי המשטרה לא תקצץ.
תנ"צ אלכס יעקובי
השר הוא הסמכות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מניח שלשר יש מגבלות לתת הוראות במשטרה.
תנ"צ אלכס יעקובי
אבל לגבי הסמכות להסטת משאבים כאלה ואחרים לשר יש מה לומר. השר לא יכול להתערב בחקירות, אבל הסטת משאבים או קביעת מדיניות, זה בהחלט משהו שלשר יכולה להיות אמירה בו.
היו"ר זבולון אורלב
מה השיקול שלכם בנושא הזה? מה יסוד המחשבה לבטל את התקנים האלה? האם הערכתם למשל בכמה חיי תלמידים זה יעלה? כמה זה יעלה את עקומת הנפגעים? מישהו עשה עבודת מטה להבין את הדבר הזה?
תנ"צ אלכס יעקובי
אני חוזר לתחילת דבריי. כשאמרתי שהמשטרה מתחבטת בתחומים רבים, תקצר כאן היריעה מלפרט את המצוקות שמולם עומדת המשטרה. אבל כשיקויים על הנושא הזה דיון, אנחנו נשמח מאוד אם יקדמו את הדבר הזה ואנחנו נציג את כל הבעיות שאיתן מתחבטת המשטרה ועם מעט המשאבים המוקצים ועומדים לרשותה, היא צריכה לעשות משימות רבות. השאלה על מה מוותרים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין שאתה לא מכחיש שאתם שוקלים במסגרת הסטת המשאבים לבטל את התקנים של זהירות בדרכים. האם בעבודת המטה שנעשית יש נייר שמסביר מה המשמעויות בחיי ילדים להחלטה הזאת? אני אומר שיש משמעות בחיי ילדים להחלטה הזאת.
תנ"צ אלכס יעקובי
אני אומר פעם נוספת – טרם נתקבלה החלטה. אבל כיוון שהנושא הזה חשוב, אנחנו בוחנים גם חלופות אחרות למול התקנים, למשל הפעלת מתנדבים. היינו מאוד שמחים – ואני מביע את דעתו של המפכ"ל – אם הוועדה היתה מסייעת לנו בתחומים האלה, למצוא חלופות. כלומר, אם לא היינו מכירים בחשיבות המשימה והיינו מבטלים את התקנים, זה עניין אחד. עוד לא ביטלנו, אבל בעבודת המטה חושבים אולי לבטל את התקנים, אבל להכיר בחשיבות המשימה ולמצוא דרכים חלופות, אם על ידי מתנדבים או על ידי כל מיני פעילויות אחרות. המשימה היא חשובה ובזה אין כל ספק.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שיותר קל למצוא מתנדבים לפעולות ביטחון מאשר למצוא מתנדבים ללמד ילדים קטנים. אני בטוח שאם תשים מודעה בעיתון שדרושים מתנדבים למשימות לאומיות בשמירה, אבטחה וכד', תמצא יותר מהר מתנדבים מאשר מתנדבים לעבודה במוסדות החינוך. זו לא משימה אטרקטיבית. אני אומר את זה כאחד שבעבר היה ראש היחידה להתנדבות במשרד העבודה והרווחה, ואני יכול להוכיח לך את זה במחקרים. ככל שהמשימה יותר לאומית, יותר ביטחונית, כך יהיו יותר מתנדבים. היום היה לנו דיון על המוטיבציה לשרת בצה"ל ועובדה היא שהמוטיבציה לשרת ביחידות שכולן בנויות אך ורק על מתנדבים גבוהה מאוד וכל השורות מלאות. אין אף פעם מחסור במועמדים לקורס טיס, לקומנדו הימי וכו'.

באיזה לוח זמנים אמורה ליפול ההחלטה?
תנ"צ אלכס יעקובי
תוך מספר שבועות.
היו"ר זבולון אורלב
צריך לדעת ש-37.5 התקנים של השוטרים והשוטרות מטפלים בסדר גודל של למעלה מ-80 אלף תלמידים – תלמידי כיתות ה' - ו' - שעוברים בשנתון אחד את ההכשרה לזהירות בדרכים. הם גם עוברים את התהליך של זהירות בדרכים וגם בכל מה שקשור במשמרות הזהב, שמאבטחות את הגעתם ויציאתם של תלמידים במוסדות החינוך. זו פעולה שמתרחשת למעלה מ-45 שנים.

כפי ששמענו, הפעולה ביסודה מתוקצבת על ידי משרד התחבורה. אני חושב שתהיה פה קואליציה מקיר לקיר – יהודים, ערבים, חילונים, דתיים, אופוזיציה וקואליציה – לפנות למשטרה שלא לקבל את ההחלטה הזאת. ברור לי כשמש שההחלטה הזאת תעלה בחיי ילדים.

בעיות התעבורה רק נהיות מורכבות יותר. לי כילד היה יותר קל לחצות כביש ואילו ילד היום שצריך לחצות כבישים, זה מסובך, זה מסוכן. התנועה המוטורית רק גוברת והולכת והסכנות בדרכים רק מתרבות. למיטב ידיעתי מידי שנה נעלמת כיתה. ילדים נהרגים בדרכים וכל שנה יש פחות כיתה. יש גם מאות רבות של פצועים.

אני רואה את ההחלטה הזאת כהחלטה של פיקוח נפש. זו במפורש החלטה ישירה של פיקוח נפש ואני ממש משתומם על אנשים כל כך אחראיים, כמו במשטרה, ששוקלים דבר שעל פניו נראה ממש מדהים. דרך אגב, ההחלטה הזאת ממש הקפיצה פה את כל הבית.

בו ביום שפורסמה הידיעה ניגשתי לשר לביטחון פנים שהיה במליאת הכנסת. שאלתי אותו מדוע הוא מאפשר כזאת החלטה. הוא לא ידע על מה אני מדבר ולכן ביקשתי ממנו שידבר עם המפכ"ל לבטל את ההחלטה. הוא רשם את זה בפנקסו, הבטיח לי תשובה, אבל לא קיבלתי תשובה עד עכשיו.

ראיתי באותו יום גם את סגן שר התחבורה, אבי יחזקאל, והוא אמר לי שהם יתגייסו בכל כוחם ויכולתם להעביר את רוע הגזירה.

כרגע אני מנצל את זכות הפנייה שלי אליכם, כדי להגיד לכם שלדעתי זה לא יעבור בכנסת. אם נצטרך לחוקק חוק שיקראו לו חוק הזהירות בדרכים ושיחייב את הנושא הזה, יכול להיות שנעשה את זה. לפעמים לא מותירים לחברי הכנסת אפשרויות אחרות מלבד לחוקק חוק. לא יעזרו פה עניינים של אופוזיציה וקואליציה, כי אנחנו נתלה תמונות ונראה שזו החלטה של פיקוח נפש. מישהו מקבל כאן במודע החלטה שתגרום לפיקוח נפש הילדים.
שמואל הלפרט
אני מבקש לשאול את נציג המשטרה. אם התקציב הזה בא ממשרד התחבורה, האם משרד התחבורה הפסיק לתת את התקציב הזה ובעקבות זה המשטרה מקצצת את התקנים הללו? מה קרה שרוצים לקצץ בתקנים?
תנ"צ אלכס יעקובי
למיטב ידיעתי, וזה שווה בחינה, התקציב הזה לא בא מתקציב משרד התחבורה. זה תקציב שקיים במשטרה מזה עשרות שנים.
שמואל הלפרט
אני מזדהה עם כל מילה שאמר היושב ראש. אין ספק שתהיה כאן קואליציה מקיר לקיר ואנחנו לא ניתן בשום פנים ואופן לגרום לפיקוח נפש, במיוחד לנוכח ריבוי האסונות וההרוגים הרבים מתאונות דרכים. אנחנו לא ניתן בשום פנים ואופן לפגוע בחינוך לזהירות בדרכים.
מוחמד כנעאן
אני נדהם מההחלטה הזאת של המשטרה. מהדברים של נציג המשטרה אני חש שהמפכ"ל כבר קיבל את ההחלטה, אבל מעדיפים לא לפרסם אותה עדיין.

אחד המפעלים הטובים ביותר שנעשו על ידי משטרת ישראל, זה המפעל הזה. לא ייתכן שמעל במת הכנסת נדבר על נפגעי תאונות הדרכים ובו בזמן יבטלו דבר שיכול למנוע נפגעים. אני לא יודע לומר כמה נפגעים זה מונע, אבל ודאי שזה יכול למנוע הרוגים ופצועים. אנחנו מדברים על חינוך לילדים, וכמו שאמר חבר הכנסת לנגנטל, אותם ילדים גם יכולים לחנך אחרים – את ההורים, את הסביבה.

כמורה לשעבר וכמי שהיה אחראי על הנושא הזה מטעם העירייה שבה הייתי, אני יכול לומר שזה אחד המפעלים החשובים ביותר. אני מצטרף לדבריו של היושב ראש, שוועדת החינוך פונה בכל לשון של בקשה למשטרת ישראל, למפכ"ל ולשר לביטחון פנים, לא לקבל את ההחלטה לקצץ בתקנים הללו. אני מודע לבעיות של המשטרה, אבל לא ייתכן לפגוע בתחום כה רגיש, שנוגע לכל בית בישראל.

הייתי עם חברי ועדת הפנים במטה הארצי ושמענו את הבעיות שיש למשטרה ואת כוונות הקיצוצים בתקציב המשטרה. חתמנו על בקשה שלא לאפשר קיצוץ בתקציב המשטרה. למרות הכל לא ייתכן שהמשטרה תיתן יד – סליחה על הביטוי – להריגתם של אנשים כתוצאה מההחלטה הזאת. אני משוכנע שכל חברי הכנסת יעשו הכל על מנת למנוע את הדבר הזה. לא מדובר בתקציב גדול ואפשר לגייס אותו ממקומות שונים. אפשר לקצץ בדברים אחרים במשטרה, אבל לא במקום הזה שיש עליו קונסנסוס בכל חלקי החברה בישראל.
רחל רותם
אני רוצה להבהיר שלא מדובר ב-35 משרות, אלא ב-35 שוטרים ושוטרות שמלמדים משעה שמונה עד השנה אחת, כלומר חצאי תקנים. רוב אלה שעובדים בתחום הזה הן שוטרות שלא רוצות לעבוד יותר מזה ולכן הן עובדות חצי משרה או פחות. מעט מאוד מהם עובדים משרה מלאה ולאחר העבודה עם התלמידים הם מגיעים לתחנה וממשיכים שם בעבודת המשטרה. לפיכך ברור שמדובר בתקציב אחר.

משרד המשטרה, כמו כל משרד ממשלתי, מתחלק לכל מיני גורמים. אגף התנועה, שהוא הממונה על הנושא הזה כל השנים, מתנגד לקיצוץ הזה התנגדות חריפה ונמרצת, כולל ניצב רז שעומד בראש אגף התנועה.
היו"ר זבולון אורלב
איך את יודעת?
רחל רותם
שוחחתי אישית עם סגנו וסגניתו של ניצב רז. הם מתנגדים התנגדות חריפה לזה. מהם אני גם יודעת שכן כמעט נפלה ההחלטה, אלא שעדיין לא רוצים לומר את זה בצורה ברורה.

לגבי התקציב – כשהוקמה הקרן לבטיחות בדרכים נאמר בתקנות שלה שהקרן תממן את שוטרות ההדרכה למשמרות הזה"ב. הקרן קיימת כתשע שנים ובמשך השנים – אני לא יודעת איך זה קרה - הפסיקו לצבוע את התקנים של השוטרות והמשטרה קיבלה את התקציב באופן גלובלי. בתקנות של הקרן כתוב במפורש שהקרן מממנת את שוטרות ההדרכה. לפני כשנה ניצב יעקב גנות אמר באחת הישיבות שנכחתי בהן שהקרן לא מממנת. לעומת זאת, הקרן שילשה את תקציב אגף התנועה. בעוד שמשרד החינוך מקבל 22 מיליון שקל, אגף התנועה מקבל 50 מיליון. הקרן הניחה, בצורה חברית, שזה כולל את שוטרות ההדרכה ולכן לא צבעה את התקציב לשוטרות ההדרכה. אני חושבת שזו הטעות היחידה.



לא צריך להקציב כסף מיוחד ושום דבר אחר, יש אנשים מוכשרים לזה שעובדים בזה כבר שנים, יש אגף שמטפל בזה וכל מה שצריך זה לומר שמהתקציב של ה-50 מיליון שניתנים לאגף התנועה, ולא לביטחון שוטף, יהיה גם תקציב לנושא זהירות בדרכים.
שמואל הלפרט
ממי המשטרה מקבלת את התקציב הזה?
רחל רותם
מהקרן לבטיחות בדרכים שמקורה ב"אבנר", כלומר מהמסים שכל הנהגים משלמים לביטוח חובה. זו קרן שהוקמה למלחמה בתאונות דרכים ולעידוד פעילות למניעה. הקרן הזאת גם מממנת חלק מפעילויות מע"צ, חלק מפעילות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, חלק מפעילות אגף התנועה במשטרת ישראל וחלק מפעילות משרד החינוך. הקרן הזאת מממנת בתנאי שכ-matching המשרדים נותנים את חלקם.

הקרן מחלקת גם לפי כמה אפשר לשכנע שצריך את התקציב. בחינוך למשל, מאוד קשה לנו להראות שאם אתה מחנך, יש פחות הרוגים, אם כי שבמקרה של משמרות זה"ב אין בעיה להראות. במקומות שתלמידי משמרות זה"ב עומדים, במעברים על ידי בתי הספר, בשעות הבוקר ואחר שעות הלימודים, אחוז ההיפגעות של התלמידים הצעירים שעליהם משגיחים משמרות הזה"ב, הוא אפסי, בעוד שבמקומות אחרים אחוז ההיפגעות של ילדים צעירים גבוה בהרבה.
היו"ר זבולון אורלב
מה המשמעויות של ביטול התקנים האלה מבחינת מערכת החינוך?
רחל רותם
המשמעות היא שלא יעמדו משמרות זה"ב. כתוצאה מכך אפשר לומר בצורה ברורה שייפגעו תלמידים. לפני שעתיים ישבנו בישיבה כאן בוועדה ובה דיברנו על הפחתת מספר התלמידים המוסעים לבית הספר בהסעות. כלומר, יותר תלמידים יגיעו כהולכי רגל, כי גם אם הם ייסעו באוטובוס ציבורי, ועל יד בית הספר הם יעברו במעבר חציה.
היו"ר זבולון אורלב
למה ביטול התקנים במשטרה זה ביטול משמרות הזה"ב?
רחל רותם
למשרד החינוך אסור להציב תלמידים ברחוב. ברחוב זה הסדר תנועה. זו עבודה משטרתית של אגף התנועה ולא של מתנדבים. מתנדבים וגם השיטור הקהילתי לא יודעים לעשות את זה. מי שיודע לעשות הכוונת תנועה, זה אגף התנועה. זה תפקידם. נותנים לילדים אישור להחזיק תמרור ומשרד החינוך לא יכול לקחת את זה על עצמו.
היו"ר זבולון אורלב
תכף נדבר על החוקיות של התמרור הזה.
שמואל הלפרט
לפי הבנתי, אם המשטרה מבטלת את התקנים הללו, הקרן לבטיחות בדרכים תפסיק להעביר לה את ה-50 מיליון.



רחל רותם

אני לא מאמינה, אבל אולי היא תיתן פחות. אגף התנועה עושה עבודה נהדרת ויש לו הרבה מאוד עבודה.
היו"ר זבולון אורלב
התקציב שהקרן מעבירה למשטרה מממן הרבה יותר מ-37.5 חצאי תקנים. אני מניח שתקן משטרתי עולה 150 אלף שקל לשנה.
תנ"צ אלכס יעקובי
אני סבור שמדובר ב-37.5 משרות מלאות.
רחל רותם
בהחלט לא. יש לי את השמות של השוטרים. מדובר ב-35 שוטרות ושוטרים שעובדים אצלנו בחצי משרה.

כל אחד צריך להיות מופקד על התחום שלו. אי אפשר לומר שמי שמופקד על ביטחון, מופקד גם על בטיחות בדרכים. זה לא כך אצלנו במשרד החינוך וזה לא צריך להיות גם במשטרה. כל התקנים האלה שאנחנו מדברים עליהם לא ילכו לביטחון, כי הם של אגף התנועה.
היו"ר זבולון אורלב
אלה חשבונות של המשטרה. אין להם בעיה להסיט 37.5 תקנים מאגף התנועה לביטחון.
רחל רותם
אני לא אחדש אם אני אומר שנפגעי תאונות דרכים הם הרבה יותר מנפגעי פעולות איבה ואפילו יותר מנפגעי כל מלחמות ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
למה את חושבת שהביטול הזה יגרום לפגיעה נוספת בתלמידים?
רחל רותם
מפני שילדים צעירים, ילדים בכיתות א'-ג', הם ילדים שמתפרצים לכביש. הם ילדים שממהרים ולא יודעים להבחין בתנועה ולא יודעים מתי מותר לעבור ומתי אסור לעבור. תלמידי כיתות ו' שעוצרים אותם ונותנים להם לעבור רק כשהכביש פנוי, עוזרים להם להבחין מתי מותר לעבור ומתי אסור. הם מונעים מהם את ההתפרצות לכביש.

תלמידי כיתות ו', ברגע שהם עצמם ממלאים את התפקיד, לוקחים על עצמם מחויבות. הם לובשים מדים ובעצמם הופכים להיות יותר אחראיים גם בהליכתם וגם בהתנהגותם. כך אנחנו מרוויחים גם את חינוך הגדולים וגם את חינוך הקטנים. ברור מעל לכל ספק שאד הוק, ברגע שהנושא הזה לא יהיה, יהיו יותר תאונות במקומות האלה.
עמיר נאור
אני רוצה לחזק את דבריה של גברת רחל רותם לגבי היקף התקנים במשטרה לנושא הזה, ואכן מדובר בחצאי משרות.



חשוב לדעת שרק שוטר, באופן חוקי, יכול להכשיר תלמידים למשמרות הזה"ב, ולא אף אחד אחר. רק שוטר שבידו ניתנה הסמכות, יכול ללמד ילדים. אני יודע שיש בעיה עם התמרור, וגם בעיה עם מנהלי בתי הספר שלא רוצים לקחת אחריות על תלמידים שנמצאים בחוץ.
רחל רותם
עניין התמרור נמצא בטיפול ובתקנון.
עמיר נאור
ברור לגמרי שמעברי חציה באזור בתי ספר, בשעות שילדים מגיעים לבית הספר ועוזבים את בית הספר, הם הקטע הכי מסוכן שיש. כנציג משרד התחבורה, כאבא לילדים וגם כחבר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אני יכול לומר שהקיצוץ הזה מאוד חורה. אנחנו יודעים שנכון לאתמול ההחלטה כבר הוחלטה.
היו"ר זבולון אורלב
יש לנו עדות של תת-ניצב במשטרה, שההחלטה טרם התקבלה, והיא מקובלת עליי.
עמיר נאור
הנושא הזה היה בדיון עם המפכ"ל, נכון לאתמול בשעה עשר וחצי, בישיבה עם ניצב יעקב רז. לפי דעתי ההחלטה כבר נפלה. אני רק יכול לשמוח שההחלטה טרם נפלה, כדבריו של תנ"צ יעקובי.

אני וגברת רחל רותם עובדים בתיאום ואנחנו יודעים שמדובר בחצי משרות. אנחנו יודעים שהשוטרים עובדים מכסימום עד השעה אחת ואחר כך או שהם הולכים הביתה או שהם חוזרים לתחנה ועובדים לא בנושא הזה.

אני יכול להגיד לזכותו של תנ"צ יעקובי, שאני לא יכול להגיד במפורש שכל המשרות הללו משולמות על ידי הקרן. דרך אגב, הקרן לא קיימת יותר ותקום מועצה בין-משרדית בראשות משרד התחבורה עם נציגים מכל המשרדים והיא תמשיך את עבודתה של הקרן לא לפי אותם תקנונים. אני יכול לומר שבדיונים לקראת תקציב 2002 אנחנו נבחן את העניין ואם המשטרה צמצמה בנושא שהוא חשוב לבטיחות בדרכים, שה-50 מיליון שקל לא יהיו 50 מיליון שקל. זה עניין של matching ואם המשטרה נותנת פחות לבטיחות, גם המועצה תיתן פחות למשטרה. אני רוצה שזה יהיה ברור.

בתקנון של הקרן, התקציב למשרות הללו היה צבוע. אני אבדוק אם אנחנו אלה שמשלמים את המשכורות הללו. אם אנחנו משלמים את המשכורות של השוטרים הללו, אני בכלל לא חושב שהנושא תלוי במשטרה. אם אנחנו משלמים את הכסף הזה, המשטרה לא יכולה לקצץ בזה. אם אנחנו לא משלמים את זה, זה כבר עניין שאנחנו לא יכולים להתערב בו, אלא רק לכעוס ואולי לצמצם במקום אחר.
אלי דוקורסקי
אני רוצה להציג נתונים לגבי קרית ביאליק ולהראות תמונה שבמעברי החציה שמאוישים על ידי משמרות הזה"ב, לא אירעו תאונות דרכים שבהן נפגעו ילדים. אם בשנת 2000 היו בקרית ביאליק 126 תאונות דרכים עם נפגעים, בתשע תאונות בלבד היו מעורבים ילדים ואף לא תאונה היתה בשעות שהתלמידים הולכים לבית הספר וחוזרים מבית הספר.



מעבר לזה יש את הערך המוסף לתלמידים. לפני מספר חודשים קיימנו כנס מפקדי משמרות זה"ב וסגניהם. לאחר שנציגות המשטרה העבירו את החומר הלימודי, ישבנו עם אותם תלמידים לשמוע מה נותן להם הנושא של הפעילות במשמרות הזה"ב. כולם ביטאו את התחושה של הנתינה, תחושה שהם תורמים לחברה, ועל מה שהסמכות נותנת להם. אני חושב שגם מבחינה חברתית תהיה טעות חמורה אם המשטרה תבטל את הפעילות של משמרות הזה"ב. אני בטוח שבעקיפין זה יגרום לכך שאותם נערים יהיו נערים שפחות תורמים לחברה, שפחות משפיעים. אני מעריך שזה גם יגביר את תאונות הדרכים.

במסגרת הוועדה לבטיחות בדרכים בקרית ביאליק בחנו יחד עם המשמר האזרחי את הנושא של הוספת מתנדבים לצדם של התלמידים. לא במקום, אלא לצדם. פרסמנו מודעה בעיתונים המקומיים והודענו שהעירייה תממן לכל מתנדב כזה מדי ייצוג ותיתן כרטיס חודשי-חופשי, כדי שהם יוכלו להגיע למעברי החציה. לא היו מתנדבים בכלל.
היו"ר זבולון אורלב
צריך להדגיש שקרית ביאליק היא עיר מתנדבת. היא עיר מתנדבת בקליטת עלייה. יש בה כמה תחומים בהם היא בולטת בפעילות ההתנדבותית שלה. עצם זה שבא לכאן נציג דווקא מקרית ביאליק, יכול להעיד על כך. אם אומרים שנעשה ניסיון לגייס מתנדבים לעניין והיו אפס מתנדבים, מעיד על הקושי לגייס לתחום הזה, מה גם שמדובר בשעות מאוד בעייתיות.
אלי דוקורסקי
גם אם נקבל את הצעת נציג המשטרה לנסות לאתר מתנדבים ונצליח בכך, צריך לזכור שהסמכות לעמוד במעבר חצייה היא מתוקף סמכות של המשטרה. הווי אומר, יצטרכו להיות אנשי משטרה שיצטרכו להסמיך וללוות את אותם מתנדבים.

אני מקווה שמהדיון הזה תצא בשורה שהפעילות של משמרות הזה"ב תימשך.
היו"ר זבולון אורלב
הגיע לידיי מכתב שכתבו תלמידי כיתות ו' מבית ספר "ירושלים" בקרית אתא לשרת החינוך ב-14 ביוני, כ"ג בסיון. וכך הם כתבו: "אנחנו, תלמידי כיתות ו' בבית הספר הקהילתי "ירושלים" אשר בקרית אתא, שמענו באמצעי התקשורת על ההצעה לביטול משמרות הזה"ב בבתי הספר. בעקבות כך החלטנו לשלוח לך מכתב זה, על מנת להביע את מחאתנו לביטול ההצעה. מחאתנו זו נובעת מהתחשבות בתלמידים, ובעיקר בתלמידי השכבה הצעירה הסומכים עלינו כדי להגיע לבית הספר ולחזור כל יום הביתה בבטיחות. ההורים סומכים על תלמידי משמרות הזה"ב שיעזרו לילדיהם להגיע לבית הספר בבטחה. מבחינתנו המשך פעילות משמרות הזה"ב הכרחית. תפקיד זה מפיח בנו אחריות, התנדבות וגיבוש התורם לנו".

מכתב שני שקיבלתי מאיש מומחה, ד"ר משה בקר, שידוע בציבוריות הישראלית כמומחה בעל שם בכל מה שקשור בתחבורה וזהירות בדרכים. הוא כתב לי כך: 1. "לצערי לא אוכל להשתתף בישיבת ועדת החינוך בדיונה בנושא. 2. נוכחות המשטרה במערכת החינוך דרך נושא הזהירות והבטיחות בדרכים הינה חשובה ביותר והכרחית הן לגופו של עניין, בתרומה החינוכית לבטיחות בדרכים, והן מבחינת הקבלה וההסכמה לעתיד לבוא לגבי תפקידה של המשטרה באכיפת החוק למניעת תאונות. 3. משמרות הזה"ב הן מערכת חיונית והכרחית למעורבות בנושא הבטיחות בדרכים, דבר שנעשה בשיתוף עם המשטרה. הורדת המשטרה מהנושא תחשוף את התלמידים לסיכונים שבפעילות ללא הגיבוי החוקי. 4. המלצתי – המשטרה חייבת להיות מעורבת במערכת החינוך בהדרכה ובהפעלת משמרות הזה"ב".
אתי בנימין
אני רוצה לברך את יושב ראש הוועדה על היוזמה הברוכה לדון בנושא החשוב הזה. אני רוצה לברך גם את משטרת ישראל על העבודה הנפלאה שהיא עושה בימים אלה מבחינה ביטחונית ובפעילות השוטפת שלה. על העבודה הקשה שהמשטרה עושה מגיע לה קרדיט.

התפלאתי לשמוע שתנ"צ יעקובי אומר שההחלטה טרם נפלה. לפני מספר ימים דיברתי עם שוטרות של יחידת ההסברה בירושלים. הן סיפרו לי שסגן מפקד המחוז כבר אסף אותן והודיע להן על פיזור של היחידה. כלומר, לא מדובר בהחלטה שטרם נפלה. התחילו אפילו להציב את אותן שוטרות בתפקידים אחרים ולכן מוזר לי לשמוע פה שההחלטה לא נפלה. ההחלטה בהחלט נפלה, גם לפי המקורות שלנו. השוטרות האלה חרדות ואומרות שיקשה עליהן, כאמהות לילדים, לעזוב את התפקיד החשוב הזה ולעשות תפקידים אחרים.

כל ההורים במדינת ישראל שואלים את עצמם מה יעשו בלי משמרות הבטיחות. הנהג במדינת ישראל הוא לא נהג אדיב במיוחד. איך אני, כאמא לילדה בת ארבע, אוכל לחשוב לשלוח את בתי לגן הסמוך לבית, אם לא יהיו שם משמרות בטיחות? היום אני יכולה לשלוח אותה לגן, להסתכל עליה מהמרפסת, ומשמרות הבטיחות מעבירות אותה בבטחה. אם לא יהיו משמרות בטיחות אני אצטרך לעשות את זה כל בוקר, כי אף נהג לא יעצור ויתן לילדה הזאת לעבור את הכביש.

המפגש של המשטרה עם התלמידים בבית הספר הוא משמעותי. מפגש תלמידים עם שוטר במדים הוא מפגש מאוד חיובי. בשנים האחרונות משטרת ישראל עושה לעצמה פרסום ואומרת שפניה של המשטרה לאזרח. היכן כאן הפנים לאזרח? האם בכך אתם מראים לנו שאכפת לכם מאיתנו, אכפת לכם מהילדים שלנו? מדוע צריך לפגוע קודם כל בבטן הרכה? אנחנו מאוד מעריכים את העבודה של המשטרה ואנחנו גם יודעים שהדרישות שלה מוצדקות, אבל שזה לא יהיה על הגב של הילדים שלנו. לא ייתכן שבכל פעם שיהיה איזשהו קיצוץ או יחשבו לקצץ, יקצצו קודם כל במה שקשור לילדים במדינת ישראל. אני מבקשת מהמשטרה לשקול את הנושא הזה מחדש.
אבינועם שוורץ
אני משוכנע שגם תנ"צ יעקובי יודע כמה אנחנו דואגים לילדים שלנו. אני חושב שאם יקוצצו התקנים של השוטרים, אנחנו נפספס בעצם את המקצועיות של השוטרים בהדרכה של התלמידים האלה.

אם שמים לב, יש יראת כבוד רצינית מאוד, גם של התלמידים וגם של הנהגים, למשמרות הזה"ב ולשוטר שעומד לצדם. לכן אני חושב שאסור לוותר על העניין הזה.
טל סלע
אני רוצה להוסיף את התנגדותי לנושא של ביטול התקנים. אני מאוד מזדהה עם מה שנאמר פה. אני זוכר שכשהייתי בכיתה ו' גם אני הייתי במשמרות הזה"ב.
היו"ר זבולון אורלב
מהיכן אתה בארץ?
טל סלע
מגני תקווה והשנה סיימתי ללמוד בישיבה התיכונית גבעת שמואל.

אני חושב שהפעילות במשמרות הזה"ב היתה בשבילי חוויה מאוד מועילה ומבגרת.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להזכיר שהתמרור שהילדים מחזיקים אינו חוקי.
רחל רותם
התמרור חוקי, אבל לא חוקי שילדים יחזיקו אותו.
היו"ר זבולון אורלב
התמרור חוקי, אבל הצבתו, גם אם זה על ידי מבוגר, במעבר חצייה כלשהו, אינו חוקי. נציג המשטרה אמר באחד הדיונים שכדי שתמרור יהיה חוקי הוא צריך להיות מוצב וצריכה להתקבל עליו החלטה שהוא יוצב באותו מקום. שני הדברים הללו לא מתקיימים. מאז הישיבה שהיתה בפברואר 2000, לפני שנה וארבעה חודשים, אני במרדף אחרי משרד התחבורה לדורותיו, ומשרד החינוך לדורותיו, ומשטרת ישראל לדורותיה, ועדיין לא הגענו לפתרון.
רחל רותם
בעקבות אותה ישיבה הוקמה ועדה במשרד החינוך בראשות ד"ר גד אביקסיס והיו בה גם נציגי המשטרה ושאר המשרדים. אחת ההחלטות היתה שצריך לתת תוקף חוקי לתמרור. ישעיהו רונן ממשרד התחבורה לקח את זה על עצמו. יש כבר היום תקנה, שרק צריכה לקבל את האישור החוקי, שאומרת שהתמרור שמוחזק בידי תלמידי משמרות הזה"ב, שהוכשרו כחוק, חוקי.
זבולון אורלב
את תדעי מתי זה יתפרסם?
רחל רותם
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש שתיידעי אותי על כך.

אני מבקש לסכם את הישיבה. משמרות הזהירות פועלות בישראל למעלה מ-45 שנה. ועדת החינוך והתרבות קובעת כי פעולתם של השוטרים והשוטרות במערכת החינוך, בחינוך לזהירות בדרכים והפעלת משמרות הזה"ב, היא פעולה חיונית והכרחית והיא בגדר פיקוח נפש של תלמידים ומצילה חיי אדם.

הוועדה רשמה לפניה את הודעת נציג המשטרה, כי המשטרה טרם קיבלה החלטה בדבר המשך פעילותה בבתי הספר.

הוועדה גם רשמה לפניה את הודעת נציג משרד התחבורה לפיה מממנת הקרן - -
עמיר נאור
לא אמרתי את זה, אמרתי הפוך.
היו"ר זבולון אורלב
אני משנה את הנוסח. כל עוד מפעילה המשטרה שוטרים במערכת החינוך בחינוך לזהירות בדרכים, תמשיך הקרן להשתתף במימון הפעילות הזאת.
עמיר נאור
ב-2001, הקרן, באמצעות הרשות הלאומית, מממנת חלק מפעילות אגף התנועה. אני לא יכול להגיד במפורש שכל שוטר שעובד בתחום הזה ממומן על ידי הקרן.
היו"ר זבולון אורלב
האם נכון לומר שמשרד התחבורה משתתף במימון של השוטרות האלה?
עמיר נאור
לא. אני לא יכול להגיד את זה לפני שאני אקבל את הנתון ואני אבדוק אותו. יכול להיות שכן, אבל אני צריך לבדוק את זה.
היו"ר זבולון אורלב
הוועדה קובעת כי מימון הפעלת המשטרה בחינוך לזהירות בדרכים ומשמרות הזה"ב נעשה גם על ידי הקרן למאבק בתאונות הדרכים שליד משרד התחבורה.

הואיל והוועדה שוכנעה כי פעילותה של המשטרה בחינוך לזהירות בדרכים והפעלת משמרות הזה"ב היא מצילת חיים, הוועדה דורשת מהשר לביטחון פנים שלא לבטל ואף לא לצמצם את פעילותה של המשטרה במערכת החינוך.

הוועדה דוחה את האפשרות להפעיל שירות זה על ידי מתנדבים, הן מפני החשש שלא יימצאו מתנדבים קבועים בשעות שבהן פועל בית הספר, והן מפני החשש שלמתנדבים אין את הסמכות, אין את הידע המקצועי ואין את הניסיון הרב שצברו השוטרים והשוטרות הפועלים במערכת החינוך.

הוועדה דורשת מהשר לביטחון פנים להודיע לה קודם החלטתו, אם יחליט שלא לקבל את המלצת הוועדה, כדי לאפשר לוועדה להעלות את הנושא במליאת הכנסת ו/או הקמת ועדה משותפת לנושא זה של ועדת החינוך, ועדת הפנים, ועדת הכלכלה וועדת הכספים.
רחל רותם
אני מציעה להוסיף להחלטה שמדברת על מימון הפעלת השוטרים שצריך לנהוג כך גם בעתיד.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר להוסיף: וכך גם ראוי שייעשה בעתיד.

הוועדה גם פונה לארגון ההורים הארצי, למרכז השלטון המקומי, לארגוני המורים ולמועצת תלמידים ארצית, להפעיל את כל השפעתם הציבורית, כדי למנוע החלטה על ביטול החינוך לזהירות בדרכים על ידי המשטרה.



הוועדה קובעת כי ביטול התקנים על ידי המשטרה משמעותם בפועל ביטול משמרות הזה"ב, הואיל והם בעלי הסמכות החוקית להציב תלמידים ולאפשר הנפת התמרור.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - - - - -





הישיבה ננעלה בשעה 15:20

קוד המקור של הנתונים