פרוטוקולים/ועדת חינוך/3160
3
ועדת החינוך והתרבות
22.05.2001
פרוטוקולים/ועדת חינוך/3160
ירושלים, י"ג בסיון, תשס"א
4 ביוני, 2001
הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי
פרוטוקול מס' 276
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, כ"ט באייר התשס"א (|22 במאי 2001), שעה 12:10
ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/05/2001
כללי הקולנוע (תנאים להכרה בסרט ישראלי), התשס”א-2001
פרוטוקול
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
קולט אביטל
גנדי ריגר
מוזמנים
¶
אריה שומר מנכ"ל משרד המדע, התרבות והספורט
עו"ד עדנה הראל משרד המדע, התרבות והספורט
שרה ליסובסקי אחראית על אומנויות הבמה, משרד המדע,
התרבות והספורט
עו"ד עופר סיטבון משרד המשפטים
אייל מלובן מנכ"ל איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, פורום
היוצרים והמפיקים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל
דני מעיין מנכ"ל איגוד המפיקים, פורום היוצרים והמפיקים
בקולנוע ובטלוויזיה בישראל
אודי לאון חבר איגוד התסריטאים, פורום היוצרים והמפיקים
בקולנוע ובטלוויזיה בישראל
דוד ליפקינד קרן הקולנוע הישראלי
אריה לבנון אקו"ם
ליביה חכמון ההסתדרות הכללית
סדר היום
¶
כללי הקולנוע (תנאים להכרה בסרט ישראלי), התשס"א-2001.
כללי הקולנוע (תנאים להכרה בסרט ישראלי), התשס"א-2001
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות. על סדר היום בקשת שר המדע, התרבות והספורט לאישור כללי הקולנוע (תנאים להכרה בסרט ישראלי), התשס"א-2001. בפעם הקודמת נפרדנו בהחלטה שתופץ הצעה מעודכנת ומתוקנת של המשרד, ואם יהיו הערות – נקיים דיון. אני מבין שהיו הערות, ולכן הדיון היום.
היו"ר זבולון אורלב
¶
התקנות מונחות כעת על השולחן. האם ליועצת המשפטית של הוועדה יש הערות? האם למישהו מהגופים יש הערות?
מרב ישראלי
¶
אני הערתי את ההערות שלי, והן הוכנסו. יש רק כמה טעויות ניסוח קטנות מאוד, לא משמעותיות.
היו"ר זבולון אורלב
הן לא מעכבות דבר?
אייל מלובן
¶
בפעם הקודמת צעקנו והתרגזנו, וכעת צריך לברך על העבודה הנפלאה שעו"ד הראל עשתה, היא גם שיתפה אותנו בכל ההליך. אני מודה למשרד. אני מודה גם ליו"ר.
אייל מלובן
¶
ארגוני השחקנים המאשרים הם שניים: שח"ם, ואמ"י. גב' ליביה חכמון מייצגת את הגוף השלישי. וכן גם ארגוני התסריטאים, בימאים, מפיקים, הקרן הגדולה והעובדים בקולנוע ובטלוויזיה – אלה כל הגופים הגדולים שעוסקים בענף.
אייל מלובן
¶
הם לא אתנו בגלל בעיות פנימיות, אבל בכל מקרה הם לא גוף יוצר אלא גוף שמקבל תמלוגים. כך גם אקו"ם. איגוד השחקנים מקבל תמלוגים מ"אשכולות" או ממקום אחר.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הגופים שאתם, פורום היוצרים והמפיקים בקולנוע ובטלוויזיה בישראל, מייצגים הם: איגוד הבמאים, איגוד עובדי אולפנים, פרו טי.וי, איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה, פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד מפיקי סרטים וטלוויזיה בישראל, שח"ם – איגוד שחקני המסך, אמ"י – איגוד אומני ישראל, איגוד התסריטאים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
נכון. מיד נבדוק אותן, למרות שבדיון הקודם נקבע שאת ההערות יש להעביר למשרד המדע התרבות והספורט, ואיגוד המוסיקאים לא עשה זאת אלא שלח דואר אלקטרוני אלינו.
ליביה חכמון
¶
אני הגעתי לכאן כנציגת השחקנים בהסתדרות, ודודו דותן ביקש שאייצגו גם לעניין אמ"י. אכן הגשנו הערות, הן התקבלו, ואני מצטרפת לברכות ולמחמאות על דרך העבודה המקצועית מאוד, ועל העבודה בערוץ פתוח.
ליביה חכמון
¶
אך אני מבקשת לסייג את המסמך שפורום היוצרים שלח. אמ"י עומדת בזכות עצמה ולא קשורה לפורום היוצרים.
דוד ליפקינד
¶
אני מנהל ההפקות והכספים של קרן הקולנוע הישראלית. אני מצטרף לחבריי, מר מלובן וגב' חכמון, ומברך את עו"ד הראל ומר שומר.
עדנה הראל
¶
אני רוצה להוסיף עוד שתי נקודות. ראשית כל העבודה נעשתה כל הזמן בתיאום מועצת הקולנוע – עו"ד זוהר, יו"ר המועצה ועו"ד חומסקי. שניהם ביקשו ממני להתנצל בשמם על העדרם היום. כלומר, הכל בפירוש על דעתה של המועצה. אני מודה לכל המברכים, גם הם עומדים מאחורי העבודה והתיאומים.
מרב ישראלי
¶
אצביע על ההערות לסעיפים השונים של הכללים. בסעיף הראשון, בהגדרת "התקשרויות עיקריות לשם הפקת סרט" – אגודת המוסיקאים סבורה שמעבר ל"תסריטאי, במאי, שחקנים ראשיים ומשניים, צלם ראשי, מלחין, עורך" צריכים לבוא כאן גם מבצעים מוסיקליים וזמרים. השאלה היא אם זה נחשב להתקשרויות עיקריות לשם הפקת הסרט.
עדנה הראל
¶
אינני חושבת שזאת התקשרות עיקרית. לא תמיד יש מבצעי מוסיקה. לפעמים לוקחים רק קטעי מוסיקה. לכן מלחין הוא ההתקשרות העיקרית – הוא קובע את הסאונד של הסרט. אך לא תמיד יש מבצעים.
עדנה הראל
¶
הם רוצים לכלול מבצעי מוסיקה. זו לא התקשרות עיקרית. נושא ההתקשרות עיקרית מופיע אחר כך בסעיף המבטיח שמתוך ההתקשרות העיקרית – חוץ מכלל ההתקשרויות – יהיה רוב של יוצרים ישראלים. אינני רוצים להרחיב את ההתקשרויות הללו.
עדנה הראל
¶
יש בכללים מעגל רחב – כלל ההתקשרויות הרלוונטיות להפקת הסרט. ומעגל המצומצם – ההתקשרויות העיקריות שקובעות את מהות היצירה. לגבי כל אחד מהמעגלים קבענו הוראות שמחייבות שהרוב יהיה ישראלי. אך חשוב לשמור על המעגל המצומצם כגרעין. אם נכניס כאן דברים לא עיקריים הם יילקחו בחשבון לצורך חישוב רוב הישראלי ואז אלה שקובעים את מהות הסרט ייצאו החוצה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
למה בתחום המשחק מתייחסים בהגדרה הראשית לתסריטאי ולבמאי אך גם למבצע ואילו במוסיקה מתייחסים רק למלחין ולא למבצע?
אייל מלובן
¶
אפשר לשאול למה מתייחסים כאן רק לצלם הראשי ולא לתאורן הראשי ולמאפרת הראשית ולמגישה הראשית – או לתפאורן הראשי, שקובע את צביון הסרט. כל בעלי המקצוע עובדים בסרט והם לא פחות חשובים מהצלם. בעלי המקצוע העיקרי נותנים את הקו הכללי לסרט כדי שייצא לדרך. בעלי המקצוע המשניים צריכים להיות ישראליים בהיקף של לפחות 75% מכלל בעלי התפקידים.
דוד ליפקינד
¶
אני מבקש לחזק את דבריו של מר מלובן. בהפקה של סרט יש לפחות 40 אנשי צוות. לא כולם במעגל העיקרי. הם כלולים במעגל המשני.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אנחנו דנים כעת במסמך ששלח לנו איגוד המוסיקאים. נסביר בסוף הישיבה מדוע איננו מקבלים את הסעיף הראשון במכתבכם. אנחנו נמצאים כעת בסעיף 2.
מרב ישראלי
¶
לעניין סעיף 2א(3) – הבקשה של איגוד המוסיקאים היא לכתוב 75% במקום 50% בס"ק (א); ובס"ק (ב) הם מבקשים לכתוב 75% במקום 70%.
מרב ישראלי
¶
באותו סעיף, מוצע להוסיף ס"ק (ג) שיעסוק בתנאי ההתקשרות עם העובדים הישראלים: "תנאי העבודה ושיעורי שכר העבודה שישולם לתושבים ישראליים בתמורה לעבודתם במסגרת הפקת הסרט ייקבעו מכוח הסכמים שעל הגוף המפיק להשיג עם איגודי העובדים היציגים של השחקנים, המוסיקאים, הבימאים, התסריטאים והצלמים".
היו"ר זבולון אורלב
¶
נניח שהמחוקק אומר למשרד החינוך בחקיקה שכל המורים הישראלים יועסקו אך ורק מכוח הסכמים שמושגים עם הסתדרות המורים וארגון המורים. צריך לחשוב על זה באופן כזה.
עד היום יחסי העבודה לא פועלים מכוח שהמחוקק חייב את המעסיק לבוא לידי הסכם עם הארגון היציג, אלא אלה יחסי עבודה בין שני גופים. כאן מציעים לכפות על הגוף המעסיק בחקיקה – במקרה הזה משנית – הסכמים. זאת בעיה. הסעיף לא עומד בפני עצמו, יש לו השפעות רוחב שכל אחד יכול להבינן.
אריה לבנון
¶
הוא יכול, באופן תיאורטי, לנצל את מספרם העצום של המוסיקאים העולים, ולרדת עד כמה שאפשר במחיר – כי תמיד יהיו כאלה שיסכימו לעבוד בשבילו בשכר רעב.
עדנה הראל
¶
מבחינה משפטית אין הסכמים. אין הסכם בין האיגוד - ואינני יודעת מי האיגוד היציג של המוסיקאים לצורך העניין – לבין כל מפיק ומפיק.
היו"ר זבולון אורלב
¶
נניח שאני מפיק. אם יש לי הסכם שכר עם עובדי איגוד המוסיקאים ואינני מקיים אותו – אפשר לתבוע אותי בבית המשפט. בשביל זה לא צריך חוק. אם אין הסכם בינינו, אי אפשר להכריח אותי, המפיק, לבוא לידי הסכם - באמצעות המחוקק.
אריה לבנון
¶
עם רשות השידור ההסכם שונה. בין רשות השידור ובין ערוץ 2 יש הבדל בגובה התמורה. אבל הגוף שמזמין ממפיק פרטי – מחייב את המפיק לעבוד על פי ההסכם שקיים בינו לבין האיגוד.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אם יש הסכם, הוא מחייב. צד אחד יכול לכפות אותו על הצד השני. אם אין הסכם – אי אפשר לבקש שהחוק יחייב אותו.
קולט אביטל
¶
זה גורם פרטי, אין הסכם אחד כולל. מפיק פרטי צריך לנהל מו"מ עם כל האיגודים בנפרד, כשכל אחד יציע שכר אחר.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אילו היה מדובר במעסיקים ממשלתיים, הייתי מוכן לבדוק את האפשרות שהמחוקק יתערב – כי זה מחוקק ממשלתי. אם הייתי יודע שהממשלה נמנעת מליצור הסכמים עם מעסיקים איגודיים הייתי תומך בחקיקה שתחייב את המדינה לבוא לידי הסכם. אך המדינה, בשיטה הדמוקרטית הנוהגת, לא יכולה לחייב אנשים פרטיים להעסיק עובדים רק על פי הסכמים – אם החוק לא מחייב אותם לעשות זאת. יחסי עבודה הם עניין של הסכמים.
אריה לבנון
¶
אך אם המפיק הפרטי היה מממן הכל ולא מבקש את תמיכת המדינה – שיעשה כרצונו. אך הכסף של המדינה הוא כסף שלנו, של כל נגן, של כל שחקן, של כל חבר כנסת. המפיק מבקש את הכסף הזה. מדוע הוא יכול לפעול ללא התחייבות, ולעשות כרצונו לפי התנאים הנוחים לו, ולנצל לרעה מצוקה של סוג מסוים של עובדים בתחום הקניין היצירתי? איננו מציבים דרישות מקסימליות. יש מחירים מקובלים בשוק. בהתאם לכך צריך לקבל.
עדנה הראל
¶
אני רוצה להזכיר את המסגרת שבה אנו נמצאים כעת. אנו מדברים על הגדרת סרט כישראלי, הא ותו לא. איננו עוסקים בתנאי הפקה נאותים. זו שאלה נפרדת, כבדה, ולא חלה על מוסיקאים בלבד.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הוא מציע שחלק מהתנאים להכרה בסרט ישראלי יהיו התחייבות של מי שנהנה מהתמיכה לשלם שכר מסוים.
עדנה הראל
¶
אני מבקשת להשיב לטיעון הזה. יש שני סוגים של תנאים: הסוג הראשון, תנאים למתן תמיכה - אלה הקריטריונים שהנחנו על השולחן הזה בישיבה הקודמת. הסוג השני, אלה הגדרות נקודתיות לסרט ישראלי, לעניין הישראליות שלו. מר לבנון קושר את נושא תנאי ההפקה הנאותים למתן הכסף. הוא לא קושר את הנושא לישראליות של הסרט. הכנסנו את הנושא בקריטריונים למתן תמיכה. נדרש שם שהגוף התומך ישתכנע שהמפיק עומד בתנאי הפקה נאותים והוא מדווח למועצה.
עדנה הראל
¶
זה שם. אני יכולה להראות זאת. כתוב שם שהגוף המפיק צריך להוכיח לקרן שהוא מפיק בתנאי הפקה נאותים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
זו הגדרה כללית. זה לא הסעיף הזה. מר לבנון רוצה שכחלק מתנאי התמיכה ייקבע שהמפיק, הואיל והוא משתמש בכסף של משלם המסים, יואיל לעבוד על פי הסכמים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
עו"ד הראל צודקת, כרגע איננו עוסקים בכללים למתן התמיכה אלא בכללים להכרה בסרט ישראלי. אני מסכים שאנחנו במה טובה גם לבירור הנושא הזה. האם משרד התרבות יסכים לקיים דיון?
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מבקש שיישקל באופן רציני פתרון הולם לבעיה שמר לבנון מציג. ברמה העניינית יש צדק בדבריו, וצריך לתת לו מענה. גם העמדה השנייה, שאין להתערב, היא צודקת. צריך למצוא נקודת איזון בין טענתו של מר לבנון לגבי כספי משלם המסים והצורך לתת משקל ראוי להסדרת שכר העובדים, לבין חופש העיסוק.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אם המנכ"ל אומר שיתקיים דיון, אני חושב שאפשר להסתפק בכך. אנחנו עוברים לסעיף הבא.
היו"ר זבולון אורלב
¶
עסקנו בו. התשובה שלילית. אני חושב שלא ירדת לסוף דעתו של הסעיף הזה. הוא איננו מעלה ואיננו מוריד. ברגע שהמלחין נמצא שם, הוא צובע את הצבע הישראלי. אנחנו עוסקים כל הזמן בצבע הישראלי של הסרט. אפשר להכניס לשם עוד בעלי תפקידים חיוניים, אך ככל שיתרבו
בעלי התפקידים העיקריים כך תגדל הסכנה שהסרט לא יהיה ישראלי. יקחו מבצע ישראלי במקום בעל מקצוע אחר ישראלי.
אריה לבנון
¶
ממילא לוקחים מספר גורמים מתוך שבעה. ייתכן שיהיה בסרט מלחין ישראלי, אך ישתמשו בתזמורת בהונגריה שמקליטה את המנגינה, כי הנגנים בהונגריה זולים יותר.
היו"ר זבולון אורלב
¶
לא, סיימנו את סעיף 2. אני קורא את סעיף 3 במכתב איגוד המוסיקאים: "לדעתנו קיימת סתירה ברורה בין סעיף 2א(4) לבין סעיף 2א(5). סעיף 2א(4) קובע במפורש כי 75% לפחות מן היוצרים, המבצעים והצוות הטכני חייבים להיות תושבי ישראל. לעומת זאת סעיף 2א(5) כולל תנאי 'מינימום' להפקה שאינם בהכרח מקבילים לשיעור של 75% הנזכר לעיל".
עדנה הראל
¶
אין סתירה, אלא זאת תוספת דרישה. מעבר לכך ש75%- מהיוצרים מבצעים צריכים להיות ישראלים, נוסף על כך צריכים ארבעה מתוך שבעת אנשי הצוות העיקרי להיות ישראלים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני מבקש שתקשיב למנגינה של דבריי. אני לא סומך רק על הייעוץ המשפטי של הממשלה, לכן יש גם ייעוץ משפטי של הכנסת שאמור לייצג את האינטרס שלנו – שבמקרה זה הוא האינטרס שלך. אם היועצת המשפטית של הכנסת אומרת שהניסוח הזה מניח את דעתה לעניין הכוונה שיהיה כאן תנאי מצטבר ולא חלופי – גם דעתי נחה.
מרב ישראלי
¶
אסביר זאת. הניסוח הרגיל בחקיקה, וגם הנסחים עברו על המסמך, הוא כמו בסעיף 2א: "סרט הוא סרט ישראלי לעניין החוק אם מתקיימים בו כל אלה". אם אומרים "כל אלה" – הכוונה לתנאי מצטבר. אין ספק בכך.
אריה לבנון
¶
אני במקרה לובש כאן שני כובעים. אני גם חבר הנהלת אקו"ם, והיא, המייצגת כאן את המלחינים, חושבת שארבעה מתוך שבעה הם מעט מדי. תמיד יש סכנה שהמלחין יהיה בין השלושה הנותרים.
היו"ר זבולון אורלב
¶
סיימנו את סעיף 3, ואנחנו עוברים לסעיף 4. "בנוסף לכך, ב"רשימה" הנזכרת בסעיף 2א(5) נפקד מקומם של המבצעים. אנו מבקשים להוסיף לסעיף זה: '8 מבצעי המוסיקה (נגנים וזמרים)', וכן לשנות את דרישותה מינימום הנזכרים בסעיף זה לגבי צוות ההפקה מ'ארבעה לפחות' ל'חמישה לפחות', ובסרט תעודה מ'שניים לפחות' ל'שלושה לפחות'".
עדנה הראל
¶
בדומה להנמקה לגבי הבדל בין התקשרויות עיקריות לבין כלל ההתקשרויות גם כאן צריך לזכור ברקע את סעיף 4 שאומר שעיקר היוצרים המשתתפים, עיקר המבצעים, עיקר הצוות הטכני ועיקר צוות ההפקה הם תושבי ישראל. כלומר 75% מהמבצעים הם ישראלים. על זה נוסף סעיף 2א(5)(ב) שמדבר על ארבעה ספציפיים מבין אנשי ההפקה העיקריים – זה מקביל לנושא ההתקשרויות העיקריות. זאת בעצם העתקה של הגדרת ההתקשרויות העיקריות.
היו"ר זבולון אורלב
¶
גם מפיקים מחו"ל, בהחלט. הקרן לא מכסה 100% של ההוצאות. המפיק ירגיש שקושרים את ידיו, ושהוא איננו יכול להפיק. אחרת היינו קובעים שבעה אנשי צוות ישראלים מתוך שבעה ו100%- יוצרים ומבצעים ישראלים. אך אנו רוצים שקרן הקולנוע תהיה מנוף גם לגיוס מהעולם.
מר לבנון, אנחנו צריכים למצוא את נקודת האיזון שמצד אחד תצבע את הסרט הישראלי בצבע ישראלי עז, אך מצד שני הוא לא יעמוד לנו לרועץ ולא יבריח משקיעים ומפיקים שיבואו לעשות סרטים ישראליים בתנאים הללו. ככל שמכבידים בתנאים כך מרתיעים יותר משקיעים.
אריה לבנון
¶
אם רוצים לשמור על פרופורציה של 75% הרי שחמישה משבעה קרובים יותר מבחינה מתמטית ל75%- שקיימים לגבי הצוות הכללי.
אודי לאון
¶
לכן יש קרנות. יושבים שם אנשי ציבור, והם אמורים לפעול לטובת הסרט הישראלי. צריך לתת קצת שיקול דעת לקרנות. אם לא יהיה לנו, הקרנות, שיקול דעת - לא נוכל לעבוד.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אין כאן אמת מוחלטת. השאלה איפה עובר קו האיזון היא עניין לשיקול דעת. התחלנו משלושה מתוך שבעה, ובדיון האחרון העלינו את המספר לארבעה ואינני יכול לומר שאני בטוח שזהו קו האיזון.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אני אדם מסורתי, שומר מסורת, אך אנשי הקולנוע אינם כאלה. לא הייתי מסתמך על העבר. המחוקק צריך לחשוב גם על האפשרות שיביאו תזמורות, וצריך לתת על כך את הדעת. אני חושב שקו האיזון כאן הוא סביר.
אריה לבנון
¶
אני מבקש לסיים את טענתי לגבי הצורך בארבעה מתוך שבעה אנשי צוות עיקריים. יש שני אזורים שבהם פעילות קולנועית: הקולנוע והטלוויזיה.
אריה לבנון
¶
אקו"ם מקבל דיווחים על שידורים ומחלק תמלוגים. על המרקע 50% מהיצירות המוסיקליות הן ישראליות. לעומת זאת בטלוויזיה היצירה הישראלית היא 24% מהכלל, היצירה הלועזית – 45% והיצירה הלועזית ללא מו"לים – 24%. יש מו"לים גם במוסיקה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
הסיכון הזה קיים גם אם ייקבעו חמישה מתוך שבעה. התוספת של עוד גורם אחד לא תפתור את הבעיה. רק קביעה של 100% אנשי צוות עיקריים ישראלים תפתור זאת.
היו"ר זבולון אורלב
¶
ומול זה עומדת הסכנה השנייה, שלא יהיה סרט ישראלי ולמלחין לא תהיה בכלל עבודה. צריך לבחור נקודת איזון.
מרב ישראלי
¶
גם ל"אשכולות" יש הערות לסעיף זה, הן דומות במהותן. הם מציעים להוסיף לסעיף 2א(5)(ב) גם שחקן, נוסף על במאי ותסריטאי.
עדנה הראל
¶
אנחנו אמרנו שארבעה מתוך השבעה צריכים להיות ישראלים, אך חייב להיות ביניהם במאי או תסריטאי ישראלי.
עדנה הראל
¶
"אשכולות" מבקשים שהמחויב יהיה במאי או תסריטאי או שחקן. להבנתנו במאי ותסריטאי יוצרים את סך הכל הסרט. לכן חייב להיות אחד משניהם. הם הרוח העיקרית של הסרט. הבמאי קובע את המראה של כל הסרט, התסריטאי קובע את כל הסיפור. אם נקבע שחקן בין הגורמים המחויבים, והוא יבוא במקום במאי או תסריטאי – נפסיד את הביטחון בישראליות של הסרט, שמושג באמצעות חובת במאי או תסריטאי ישראלים.
עדנה הראל
¶
הוא לא אמר זאת וזה לא הגיוני. כך יהיו שניים חובה מתוך הארבעה הישראלים שעומדים לבחירה מתוך השבעה.
קולט אביטל
¶
אני מבקשת לשאול שאלה היפותטית. נניח שמצליחים למשוך תסריטאי נהדר מחו"ל לעשות סרט בארץ. כל מה שהוא יהיה חייב זה להביא במאי ישראלי. הוא יכול לקחת שחקנים זרים וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
¶
אבל אם התסריטאי מחו"ל, הבמאי חייב להיות ישראלי. כי התסריטאי והבמאי הם יסוד העניין.
אייל מלובן
¶
אם בראד פיט או פול ניומן יבואו לעשות סרט ישראלי כשחקנים ראשיים, אף אחד לא יגיד להם לא. גם גב' חכמון לא תעשה בעיות.
מרב ישראלי
¶
ההצעה הבאה של "אשכולות" היא להרחיב את המעגל ולהוסיף בס"ק (5)(ב): "שניים מבין השחקנים הראשיים ולפחות 75% משחקני המשנה וממבצעי המוסיקה (זמרים ונגנים)".
מרב ישראלי
¶
הערה נוספת של איגוד המוסיקאים: הם מבקשים להשמיט את סעיף (5)(ב) משום שברגע שנותנים אפשרות לחריגים, זה כבר איננו סרט ישראלי. זאת טענתם.
היו"ר זבולון אורלב
¶
נציגי איגוד המוסיקאים לא נכחו בישיבה הקודמת, אבל הוועדה קיימה דיון נוקב בסעיף הזה. חששנו שהמחיר של יתר קשירת ידיים – ואותי קל מאוד לסחוף בדרישות שהסרט יהיה ישראלי יותר ויותר – הוא שלא יהיו הפקות כלל. לכן אישרנו מידה של שיקול דעת. יש גוף ציבורי שאחראי על כך.
מרב ישראלי
¶
צריך לשים לב שהחריגה המותרת היא רק לאמור בפסקאות 4-3 בסעיף 2א ולא לכל סעיף 2. האלמנטים האחרים בסעיף 2 צריכים להמשיך להתקיים.
אייל מלובן
¶
למשל הסרט "פה-לן-יה" של ברבש. לכל קרן יש הקצאה של חמישית מהסרטים שלא יענו על כל הדרישות. אנחנו יודעים שיש הרבה יוצרים מהגלות, לא כולנו ילידי הארץ, וחלק מהתסריטים לא יהיו בעברית. למשל, מנחם גולן רוצה לעשות סרט על פי ספרו של א. ב יהושוע "השיבה להודו". כשיש לקרן אפשרות לאשר חמישית מכלל ההשקעה השנתית הכוללת לעשיית סרטים שחלקם העיקרי מצולם במקום אחר אך הם עדיין ייחשבו כישראליים.
אייל מלובן
¶
האחים ברבש רצו לעשות סרט על פולניה, על הסיפורים של אִמם, ומרבית הסרט בפולניה – ולכן אי אפשר לעמוד בכל התנאים. עדיין יש חובה לאחוז מסוים של עובדים ישראלים. זאת פשרה של כולנו שתאפשר בתוך הקרן גם הפקות מסוג זה, בהיקף של חמישית מהסרטים, וכך לא תיסגר לגמרי האפשרות לעשייה.
היו"ר זבולון אורלב
¶
תוך כדי הדיון חשבתי על הצעה: עולות כאן הרבה שאלות שאיננו יודעים לענות עליהן לגבי קו האיזון. שאלתי כרגע האם אפשר שהתקנות יהיו מוגבלות לשלוש שנים. בעוד שלוש שנים נחשוב מחדש, נצבור ניסיון. נראה האם ניצלו לרעה את המצב בסרטים כמו "השיבה להודו" וכו'.
מרב ישראלי
¶
אני מפנה לסעיף 5 לתקנות: ההצעה הזאת מופיעה בצורה דומה גם במסמך של איגוד המוסיקאים וגם במסמך של "אשכולות". הסעיף קובע: "מוסד ציבורי מסייע יבחן את התקיימותם של התנאים להכרה בסרט ישראלי…". הם רוצים להוסיף כאן "כספי הסיוע לסרט" – כלומר שמוסד ציבורי מסייע נותן להפקת סרט – "ישמשו אך ורק לרכישת טובין בישראל או לרכישת שירותי הפקה ושירותי אמנים ישראליים בלבד". זה הנוסח המוצע על ידי "אשכולות". הנוסחים דומים.
עדנה הראל
¶
הם מבקשים "לצבוע" את הכסף, לסמן אותו. 50% מההוצאה הכוללת יכולה להיות לשכר עבודה בישראל, וההצעה היא שאת הכסף שמקבלים מהמדינה "יצבעו" ואותו יתנו לשכר בארץ. את 50% האחרים, הפרטיים, מוציאים על הוצאות אחרות.
היו"ר זבולון אורלב
¶
מר לבנון, בזכותך נוסיף את הסעיף שמגביל את התקנות בשלוש שנים, אחרת זה לא היה נולד. התעוררו כאן שאלות שאין להן תשובת אמת מוחלטת. הניסיון יברר מי צודק יותר, ונראה זאת במהלך הדברים.
אני מבין שסיימנו גם עם ההערות של "אשכולות". אני מציע לאשר את התקנות כפי שהוגשו על ידי השר, בתוספת הקביעה שיהיו מוגבלות לשלוש שנים.
שרה ליסובסקי
¶
האם לא יהיה נכון לכתוב "עד שלוש שנים, ובלבד שיהיו תקנות אחרות"? לפעמים עדכון התקנות אורך זמן.
היו"ר זבולון אורלב
¶
לא. כבר מהיום ידוע שהתקנות תקפות לשלוש שנים. אפשר להתכונן. אם אנסח זאת לפי הצעתה של גב' ליסובסקי, לא יהיו תקנות.
אני מעלה להצבעה את התקנות כפי שהוצגו לפני הוועדה בתוספת הסעיף, בהסכמת נציגי השר, הקובע כי התקנות יהיו מוגבלות לשלוש שנים. הוועדה אישרה פה אחד את התקנות.