ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/05/2001

חוק הלוואות לשכר לימוד, התשס"ב-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/3111




3
ועדת החינוך והתרבות
15/05/2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/3111
ירושלים, כ"ט באייר, תשס"א
22 במאי, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 272
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, כ"ב באייר תשס"א (15 במאי 2001), שעה 09:30
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
מיכאל נודלמן
ענת מאור
אליעזר כהן
מוזמנים
דוד פלבר עוזר ומנהל לכח אדם בהוראה, תיאום ובקרה,
משרד החינוך
ד"ר עמי וולנסקי יועץ בכיר לשר וסמנכ"ל תכנון, משרד החינוך
עו"ד דורית מורג יועצת משפטית, משרד החינוך
עו"ד אילת כהן-מלקמן הלשכה המשפטית, משרד החינוך
עו"ד אביגדור דנן הלשכה המשפטית, משרד החינוך
משה שגיא מנהל גף בכיר במינהל כלכלה ותקציבים, משרד
החינוך
יעל פרבר מתאמת השר לכנסת ולממשלה, משרד החינוך
אורי שוסטרמן רפרנט אגף תקציבים, משרד האוצר
עו"ד אורית לב שגב משרד האוצר
עו"ד אייל זנדברג הלשכה המשפטית, משרד המשפטים
פרופ' נחמיה לבציון יו"ר ות"ת, המועצה להשכלה גבוהה
עו"ד מיכל דלין ועדת השלוחות, המועצה להשכלה גבוהה
עו"ד רענן הר-זהב יועץ משפטי, אוניברסיטת דרבי
אמיר בן-דב אוניברסיטת דרבי
אדוארד בלאו משרד התשתיות
גיא יום טוב יו"ר התאחדות הסטודנטים
אייל קציר התאחדות הסטודנטים
שמואל יגודייב יו"ר ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל
יוני דריי סגן יו"ר ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל
יועצת משפטית
מרב ישראלי
יועץ הוועדה
גדעון בן-דור
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
דקלה אברבנאל
סדר היום
הצעת חוק הלוואות לשכר לימוד, התשנ"ט1999- - ח"כ מיכאל נודלמן


הצעת חוק הלוואות לשכר לימוד, התשנ"ט1999- - ח"כ מיכאל נודלמן
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בעניין הצעת חוק הלוואות לשכר לימוד לסטודנטים, של ח"כ נודלמן. הוא בעצם יזם אותה כבר בכנסת הקודמת.
מיכאל נודלמן
ההצעה היא משנת 1998.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, והכנסת הנוכחית החילה עליה רציפות. ח"כ נודלמן ביקש ממני לסיים את הדיונים ולהביא את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. זאת מטרדת הדיון היום. ח"כ נודלמן הוא חבר בקואליציה ואני אינני חבר בה (ובכוונה אינני משתמש במילה "אופוזיציה") – ואם חבר קואליציה מבקש ממני בקשה, אני משתדל מאוד לעזור. נוכח כאן היום עוד חבר קואליציה, ח"כ כהן. אני במיעוט, הם יצביעו נגדי והחוק יעבור.
אליעזר כהן
נצרף אותך לקואליציה בקלות.
היו"ר זבולון אורלב
נציג משרד המשפטים כבר מבקש לומר דברים.
איל זנדברג
אני מבקש לברר אם אכן תתקיים הצבעה היום.
היו"ר זבולון אורלב
כן, מטרת הישיבה היא להביא את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, כך ביקש ממני היוזם.
מיכאל נודלמן
כמה אפשר עוד לחכות?
מרב ישראלי
אך יש הערות להצעה.
איל זנדברג
כל התיקונים שבנוסח של היום דורשים דיון.
היו"ר זבולון אורלב
נדון בעניין, ואם הדיון יסתיים ותהיה הבנה – בהחלט נגיע להצבעה.
נחמיה לבציון
כפי שזכור לי, בדיון הקודם עלתה פנייה לוועדת וינוגרד. חייבים לזכור שמאז ועדת וינוגרד הגישה את המלצותיה והן אושרו על ידי הממשלה. התמונה היום שונה לגמרי מהמצב אז בשני עניינים: ראשית, העלות הכספית של החלטות ועדת וינוגרד, כשיושלם המהלך, תהיה 800 מיליון ש"ח. אנחנו צופים בהחלט גידול במספר התלמידים, ולכן אפשר לדבר על עלות של מיליארד ש"ח. בדברי ההסבר של ההצעה הזאת נקבו בעלות: כתבו שם 600 מיליון ש"ח או 800 מיליון ש"ח.
מיכאל נודלמן
לא, זה כבר לא רלוונטי.
מרב ישראלי
זה תוקן.
נחמיה לבציון
אבל כך כתוב כאן.
היו"ר זבולון אורלב
אז נכתוב אחרת.
מיכאל נודלמן
בחוק כתוב שאת כל התנאים תקבע הממשלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש לאפשר לפרופ' לבציון לומר את דבריו עד הסוף. אנחנו נקשיב ואחר כך נגיב.
נחמיה לבציון
אני קורא את הנתון מתוך הצעת החוק, ייתכן שזה איננו רלוונטי, אני מקבל זאת – אבל לא אני המצאתי את המספר הזה.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, מישהו אחר המציא אותו.
נחמיה לבציון
הכנסת צריכה להבין שעדיין לא ברור מאין יבואו הכספים שכבר הוחלט עליהם, שלטענת הסטודנטים יוצרים שינוי מהותי מבחינת המטרה שאליה מכוון החוק – להקל על הלימודים. במצב כזה של עומס כספי אינני רואה כיצד אפשר להמשיך בהצעת החוק הזאת.

מעבר לכך, יו"ר ועדת וינוגרד הוסיף משפט להמלצותיו, שלפיו – והנוסח המדויק איננו לפניי - נוכח העובדה שהוועדה שהוצעה הצעה מרחיקת לכת כל כך בהפחתת שכר הלימוד על ל50%-, הוועדה סבורה שלא יהיה מקום למשאבים נוספים לכל סיוע אחר לסטודנטים מכל מין שהוא. כלומר, היה ברור ששמו את כל הסיוע לסטודנטים בנקודה אחת – ההפחתה בשכר לימוד.

אנחנו ביקשנו מוועדת וינוגרד שתאפשר מצד אחד הפחתת שכר הלימוד באופן כולל אך בשיעור נמוך יותר, ומצד אחר תקצה סכומים לפעולות סיוע אחרות לסטודנטים שיהיו במצב קשה יותר מאחרים. יו"ר הוועדה לא קיבל זאת. הוא הטיל את כל כובד המשקל של הוועדה על ההפחתה בשכר הלימוד. במילים אחרות הוא לא השאיר לממשלת ישראל אפשרות אחרת לסייע לסטודנטים מעבר להפחתה הגלובלית. לכן לא נראה לי שיהיה אחראי להטיל היום עומס נוסף על המערכת.



למרות כל מה שנאמר בוועדת וינוגרד ובוועדת החינוך כמה פעמים, ההפחתה נעשית גם על חשבון מערכת ההשכלה הגבוהה. אנחנו עומדים היום מול האוצר, וברור שלפנינו מאבק קשה שיפגע קשה גם ביכולתה של ההשכלה הגבוהה להמשיך להתרחב. ההחלטה על הפחתת שכר הלימוד כבר התקבלה. אם יוסיפו עוד הצעות חוק שהעלויות שלהן גבוהות כל כך, נימצא במצב בלתי אפשרי - אלא אם כן תעלה כאן הצעה מאיפה לקחת את המשאבים. בדברי ההסבר כתוב שהכספים יילקחו מהרזרבה של האוצר אולם אינני יודע איפה נמצאת רזרבה כזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש להעיר שתי הערות: ראשית, בהמלצות הוועדה להורדה הדרגתית של שכר הלימוד, המכונה ועדת וינוגרד, בעמ' 5 בסעיף ז כתוב, תחת הכותרת "מפעלי סיוע לסטודנטים": "הוועדה התמקדה בהפחתת שכר הלימוד כהיבט מרכזי להקלת הנטל הכלכלי על הסטודנט. שיעור כזה של הפחתה לא אפשר לוועדה לדון במכלול מפעלי הסיוע לסטודנטים". שנית, נאמר שם: "מפעלי הסיוע הקיימים לסטודנטים יוסיפו להתקיים לרבות הלוואות ומענקים".
נחמיה לבציון
ההלוואות קיימות היום. הדברים שצוטטו הם כמו שאמרתי: הוועדה לא ראתה אפשרות לדון במפעלי סיוע אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
לנושא העלות, בקריאה ראשונה, לפי הסדר הנהוג בכנסת, הנייר סובל את כל מה שמשרד האוצר מבקש לכתוב. העלות היא לפי מה שמשרד האוצר טען.
מרב ישראלי
היה בוועדה גם תיקון של הסכום ל150- מיליון ש"ח.
היו"ר זבולון אורלב
על פי הבנתי, גם היום הסטודנטים אינם ממצים את האפשרויות להלוואה. המידע הזה נמסר לוועדה בכמה הזדמנויות.
אורי שוסטרמן
אם כן, לשם מה החוק?
היו"ר זבולון אורלב
זאת שאלה טובה. נקודה שלישית שאני מבקש להעלות: על פי החוק, הכוח לקבוע את תנאי ההלוואה ואת המרכיבים הכלכליים נתון לשר החינוך ולשר האוצר. החוק רק קובע זכות בסיסית של הסטודנטים לקבל הלוואה. ממילא קשה לקבוע עלויות במצב שבו על פי החוק עצמו שר החינוך ושר האוצר הם שיקבעו את התנאים.
נחמיה לבציון
יש היום תכנית הלוואות של האוניברסיטאות והמוסדות האחרים שלא עולה מאומה לממשלה, כי האוניברסיטאות הן שנושאות בעומס שנובע מסבסוד הריבית.
אורי שוסטרמן
תקציב האוניברסיטאות מגיע מתקציב המדינה.
נחמיה לבציון
סליחה, אבל התקציב מועבר לאוניברסיטאות ומשם פועלת מערכת ההלוואות.
אורי שוסטרמן
אני מסכים שכך זה בנוי.
נחמיה לבציון
ברגע שהכסף מועבר לאוניברסיטאות הוא שייך להן, ולא לאוצר או למדינה. האוניברסיטאות הגיעו להסדר עם הבנקים, אינני יודע כמה סטודנטים משתמשים באפשרות זאת – אך הדרך פתוחה. יש למערכת ההשכלה הגבוהה עלות בגין ההלוואות הקיימות היום, אך כאמור אוצר המדינה לא נושא בעלות. כל מי שרוצה לקחת הלוואה יכול לעשות זאת, ואין הגבלה. ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב) לא משתתפת בעלויות אלה. גם המוסדות הלא מתוקצבים יכולים לעשות את אותו הסדר עם הבנק, ולהעמיד 3%-2% מהכנסותיהם משכר הלימוד לסבסוד שכר הלימוד שנלקח בהלוואה. גם השלוחות יכולות לעשות זאת. הכל תלוי בהסדרים עם הבנקים, וזה לא עולה מאומה לאוצר. אלה הלוואות פתוחות ומסודרות, כל המערכת בנויה כדי לקיים את ההלוואות האלה.
אורי שוסטרמן
אני מציע שהח"כ המציע יסביר את הצעת החוק בעקבות השינויים שחלו. קודם היה מצב מסוים מבחינת שכר לימוד וסיוע לסטודנטים – אך כעת הדברים השתנו, ראשית בשל החלטת ועדת וינוגרד ושנית בשל החלטת הממשלה.
מיכאל נודלמן
בפועל יש שינוי? האם הסטודנטים משלמים 50% שכר לימוד?
אורי שוסטרמן
יש החלטת ממשלה על הפחתה. בשנה הבאה משרד האוצר יבצע אותה.
מיכאל נודלמן
החלטת הממשלה לא עוזרת. איזו ממשלה החליטה כך?
נחמיה לבציון
בשנה הבאה שכר הלימוד יקטן ב14%-.
היו"ר זבולון אורלב
ח"כ נודלמן, צריך לצאת מנקודת הנחה שיש החלטת ממשלה לאמץ את החלטות ועדת וינוגרד והמשמעות היא שבמהלך חמש שנים יפחת שכר הלימוד ב50%-.
מיכאל נודלמן
אני אשמח על כך. התחלתי לפעול בעניין החוק הזה עוד לפני הפגנות הסטודנטים. ראש הממשלה אהוד ברק, כשעדיין לא היה ראש ממשלה, הציע חוק להשכלה גבוהה חינם. גם ח"כ סילבן שלום שהיום הוא שר, הציע חוק כזה. יש עוד הצעות כאלה.
היו"ר זבולון אורלב
ראיתי אתמול הצעה של ח"כ ריגר.
מיכאל נודלמן
אני ותיק בפוליטיקה, ואני יודע שכוונות לא מספיקות. לסטודנטים תהיה בחירה. אם תהיה החלטה על הפחתת שכר הלימוד, ההגיון אומר שהסטודנט לא ייקח הלוואות. אם הוא מקבל שכר לימוד מהממשלה – הוא לא ייקח הלוואות.
איל זנדברג
הוא ייקח הלוואה אם יהיה לו שווה להשקיע.
מיכאל נודלמן
לא, הוא לא יעשה זאת, והממשלה יכולה לקבוע תנאים שבהם לא ישתלם לו לקחת הלוואה כזאת.
אורי שוסטרמן
אם זאת ריבית רגילה, הוא יוכל לקחת הלוואה מהבנק.
מיכאל נודלמן
הסטודנטים חכמים ויודעים מה כדאי להם. אך אין זה נכון שכל סטודנט יכול לקחת הלוואה היום. יש תנאים מסוגים שונים, גם תנאים סוציו-אקונומיים.
אורי שוסטרמן
התנאים האלה הם לקבלת מענקים.
נחמיה לבציון
אין תנאים להלוואות שאני דיברתי עליהן.
מיכאל נודלמן
לא כל הסטודנטים שנכללים בקטגוריות השונות שבהצעת החוק יכולים היום לקבל הלוואות. כל סטודנט צריך לדעת שיש לו זכות לקבל הלוואה, על פי חוק – ולא רק באוניברסיטאות מסוימות או בנישה אחת. השכלה גבוהה היא לא דבר פרטי של אוניברסיטה אחת לעומת אוניברסיטה אחרת. השכלה גבוהה היא של המדינה, ממשלתית, ולכן צריך חוק. כל סטודנט צריך לדעת שיש לו זכות לקבל הלוואה. אם ייקח אותה או לא – זה עניין אחר. חוקים כאלה קיימים באוסטרליה וברוב המדינות. גם הסטודנטים שלנו שווים וזכאים לעזרה בהשכלה גבוהה.
אליעזר כהן
אילו אני פרופ' לבציון, הייתי קופץ על הצעת החוק. כמי שממונה על ההשכלה הגבוהה, מדוע לא לשאוף לכך שכל סטודנט יוכל ללמוד וללוות הלוואה? המועצה להשכלה גבוהה צריכה להיות מאוד מעוניינת בחוק הזה. אילולא היה קיים – היא הייתה צריכה להמציא אותו. אנחנו נמצאים בוועדת החינוך, ותפקידנו לחנך כמה שיותר, כל מי שרוצה, וכמה שהוא רוצה.

אני חושב שהמועצה להשכלה גבוהה והות"ת נבהלים מהמילים "הוועדה לתכנון ותקצוב". ה"תקצוב" לא נותן להם לישון בלילה, במיוחד משום שמדברים על הלוואה ולא על מתנה. אין כאן תקציב, לא נותנים כסף, לא מורידים שכר לימוד – אלא הלוואה. הבתים והמגורים בארה"ב הגדולה נבנים באמצעות הלוואות. זה אחד מהתמריצים הגדולים ביותר. סטודנט עני במיוחד, שלא יכול ללמוד בלי תקציב – ועדת וינוגרד לא תעזור לו, ולא שום ועדה אחרת.
היו"ר זבולון אורלב
מה עם ועדת החינוך?
אליעזר כהן
ועדת החינוך תעזור, לכן יש היום דיון פורה. זה נושא חשוב מאוד, היום אני עוסק בו לראשונה. שמעתי שחברי למפלגה מעלה נושא חשוב כל כך ולכן הגעתי הנה. מערכת החינוך חייבת לתמוך בהלוואה כזאת, אין הסבר מדוע לא לעשות כן.

כל התחליפים – כל הוועדות – לא מעלים ולא מורידים. ועדת וינוגרד הורידה את שכר הלימוד בחצי - ולכן גם ההלוואה תהיה רק על 50%. מדוע מתנגדים? אם שכר הלימוד היה 100% היינו חוששים, כי צריך להלוות מיליארד ש"ח. אבל כעת ההלוואות יגיעו רק לחצי מיליארד ש"ח. אדרבה, יש הרבה סיבות לעשות זאת. אינני רואה שום סיבה בעולם לעצור נושא כזה. מדוע לא לתת הלוואות לסטודנטים?
מיכאל נודלמן
אם ההלוואות כבר קיימות, למה מתנגדים לחוק?
אורי שוסטרמן
האם ח"כ כהן מכיר את מערך הסיוע הקיים?
אליעזר כהן
אינני רואה סיבה מדוע לא לתת הלוואות לסטודנטים.
מיכאל נודלמן
לא מעניין אותי שהמערך קיים. אם כל הביורוקרטים מתנגדים לחוק – זה אומר שהוא לא קיים.
היו"ר זבולון אורלב
דוד פלבר ממונה במשרד החינוך על הלוואות לסטודנטים.
דוד פלבר
אני ממונה על חלק מסוים בהלוואות שמשרד החינוך נותן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש לשמוע על ניצול ההלוואות בחתך שאתה אחראי עליו. בכמה סטודנטים מדובר?
דוד פלבר
אין לי נתון מדויק, כי בשנה האחרונה שינו את השיטה לאור בקשת הסטודנטים, והמירו את עיקר התקציב שות"ת מעמיד – כ65- מיליון ש"ח – באופן שעיקרו יוקצה למענקים ומיעוטו להלוואות. השנה יש אפשרות להלוואות לכ500- סטודנטים, בעיקר בתארים מתקדמים, ול25,000- סטודנטים בערך יש אפשרות למענקים של 2,000 או 3,300 ש"ח. בשנים הקודמות אפשר היה לקבל הלוואה מסובסדת. ההלוואות המסובסדות אף פעם לא הגיעו לניצול מלא, אלא לניצול של 80%-60%, זה השתנה מדי שנה. ההחזר על פי התכנית הזאת של ות"ת, וכאמור קיימות עוד תכניות, הוא בפריסה די ארוכה שמתחילה שלוש שנים אחרי תום הלימודים. גם השנה, למרות שיש הקצאה של רק 500 הלוואות, עד לרגע זה בערך 200 איש ניגשו כדי לנצל את ההלוואות שהציעה הממשלה.
שמואל יגודייב
אני יו"ר ארגון סטודנטים ואקדמאים. יש בעיה בהגדרה מיהו סטודנט. ההנדסאים למשל לא נכללים כאן.
היו"ר זבולון אורלב
עוד לא הגענו לעניין הזה.
שמואל יגודייב
ועדת וינוגרד המליצה להפחית את השכר ב50%- אחוז, אך זה לא יקרה מחר ולא מחרתיים, אלא ייפרש על חמש שנים. צריך לזכור ששכר לימוד הוא לא ההוצאה היחידה של הסטודנט. זאת ההוצאה הקטנה – ונוספים עליה שכר דירה וכל מה שנלווה לזה. הפחתת שכר הלימוד לא תפתור את הבעיה הזאת, ולכן חייבים לתת הלוואות.
אורי שוסטרמן
אז תציעו הלוואות לשכר דירה.
איל זנדברג
ההלוואה הזאת מיועדת ללימודים.
אורי שוסטרמן
יש גם ארנונה, והוצאות מחייה. אין לזה סוף. על כל הוצאה של הסטודנט אפשר לבקש הלוואה.
מיכאל נודלמן
איזה גוף אתה מייצג, מר שוסטרמן?
אורי שוסטרמן
אני ממשרד האוצר.
מיכאל נודלמן
זה תמיד כך.
היו"ר זבולון אורלב
הוא ממלא את תפקידו על פי מיטב הבנתו. נשמע כעת את ד"ר עמי וולנסקי, יועץ שרת החינוך להשכלה גבוהה.
עמי וולנסקי
אתמול הייתה התייעצות עם שרת החינוך בנושא זה, ולצערי היה לפנינו הנוסח הקודם ולא זה שמונח כאן.
מרב ישראלי
אבל זה אותו נוסח.
עמי וולנסקי
לפנינו עמד הנוסח הבא: "סטודנט שיהיה זכאי לקבל מהמדינה מענק שכר לימוד בגין…".
היו"ר זבולון אורלב
"מענק שכר לימוד"? מאיפה הנוסח הזה?
יהודית גידלי
אנחנו דנים בנוסח שעבר קריאה ראשונה, שהודפס על נייר בצבע תכלת.
היו"ר זבולון אורלב
החוק עבר בקריאה ראשונה, ועל הנוסח הזה מדברים. למה לחפש נוסחים אחרים?
עמי וולנסקי
התייחסנו לנושא המענקים, ואני מבין שלא בכך מדובר. באשר להצעה שעומדת לפנינו, אני מבקש להסב את תשומת הלב שההסדרים השלטוניים ביותר מעשרים השנה האחרונות, גם ביחס לגובה שכר הלימוד וגם ביחס למענקים ולהלוואות, לא באו עד היום במסגרת של חוק אלא בעקבות קביעות שקבעו ועדות שעסקו בסוגיית שכר הלימוד ובפעולות נלוות לסיוע לסטודנטים.

דוד פלבר הדגים כאן את המצב בהלוואות. סטודנטים לא עושים שימוש רחב בתחום זה, כפי שאפשר היה לצפות שיעשו. זה היה אחד השיקולים להפיכת חלק מההלוואות למענקים. אם יחוקק חוק דווקא שיקול הדעת שמאפשר גמישות לא יוכל להתקיים, כמו במקרה של הפיכת ההלוואות למענקים. יש דוגמאות אחרות לכך: פעולות פר"ח ופעולות משלימות אחרות שקיימות לצורך מתן מענקים, וגם שם ראוי ונכון יהיה להשאיר את העניין לדפוסי ביצוע של הגופים המופקדים – המוסדות להשכלה גבוהה וכן ות"ת, ולא להגבילו בחוק. אני חושש שהנעילה במסגרת החוק עלולה לפגוע בגמישות הנדרשת בתהליך קבלת ההחלטות.

אין כוונה למנוע מתן הלוואות. החל בינואר 2000, עומדות קרנות שמאפשרות לכל סטודנט שלומד במוסדות המוכרים, לקבל הלוואה. ההצעה היא לשקול את העניין בשנית ולא לנעול אותו במסגרת של חוק. בטווח הקצר והארוך הוא עלול לפגוע דווקא בסטודנטים.
יוני דריי
אני סגן יו"ר ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל. ח"כ נודלמן אמר בסוף דבריו שלכל סטודנט צריכה להיות הזכות להלוואה. ההלוואות שקיימות היום הן בחסד – רק אם יש לסטודנט חיסכון בבנק. נתקלתי בהרבה סטודנטים שאומרים שגם את ההלוואות שבהסדר עם בנק לאומי הם אינם יכולים לקבל משום שאין להם חיסכון. פניתי למשרד החינוך, אמרו לי שכל העניין בוטל. התייעצתי עם הדיקנית שלנו וגם היא לא פתרה את הבעיה.

בחוברת שקיבלנו ממשרד החינוך עולה גם נושא הערֵבים.
נחמיה לבציון
באיזה מוסד אתה לומד?
יוני דריי
אני לומד במכללת "אחווה". מי שאין לו ערבים צריך לקבל תמיכה. ההלוואות הקיימות לא פתרו את הבעיה של הסטודנטים. מי שיכול לקבל את ההלוואה הוא מי שיש לו חיסכון.
היו"ר זבולון אורלב
החוק לא יפתור לך את הבעיה.
נחמיה לבציון
אפשר להעביר אליי שמות של סטודנטים שביקשו הלוואות ולא קיבלו אותן.
יוני דריי
אני אחד מהסטודנטים האלה. לא קיבלתי הלוואה.
נחמיה לבציון
אז אני מבקש שתעביר לי את השמות, ותסביר לי את המקרה שלך. נעשה זאת אחר כך, לא נטריח את כל הוועדה בנושא זה.
יוני דריי
חשוב שיהיה שיקול דעת בדברים אלה.
אורי שוסטרמן
לא ניכנס לדיון בנהלים הקטנים שבעבודה מול הבנק.
נחמיה לבציון
יש תכנית מיוחדת של ות"ת לסטודנט שמסיבה זו או אחרת אין לו ערבים. אפשר לפנות אלינו בעניין.
היו"ר זבולון אורלב
איך הסטודנט יכול לדעת על האפשרות הזאת?
יוני דריי
אני ידעתי על ות"ת. אך לא קיבלתי הלוואה. ות"ת סרבו.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שמר דריי יבהיר את הנושא במכתב לפרופ' לבציון, עם העתק אליי. נבדוק את העניין. אגב, החוק לא יפתור את הבעיה שמעלה מר דריי, כי על פי הנוסח הקיים "תנאי ההלוואה, גובה הריבית תנאי החזר ההלוואה וכל תנאי אחר הקשור בהם ייקבעו על ידי השרים".
אדוארד בלאו
ניסחתי את הצעת החוק לבקשת ח"כ נודלמן. מה שעמד נגד עינינו הוא הצורך ליצור מצב שבו כל סטודנט יוכל לקבל הלוואה בגובה שכר הלימוד – ולא משנה באיזה מוסד הוא לומד - בתנאי שהמוסד זכאי לתת תואר ראשון.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו כבר לפני קריאה שנייה ושלישית. זה לא רלוונטי.
אדוארד בלאו
לא נקבעה שום הגבלה, וכל סטודנט שירצה – יוכל לקבל הלוואה. לא ישאלו אותו על חסכונות, או על ערבים.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא מה שעבר בקריאה ראשונה.
אדוארד בלאו
הקריאה הראשונה עברה כפי שעברה על פי הסכמות עם יו"ר הוועדה דאז.
היו"ר זבולון אורלב
אני מתנצל, בשלב זה עליי לצאת לכמה דקות, וח"כ נודלמן ינהל את הישיבה. אני מבקש לא להגיע להצבעה בלעדיי.
מיכאל נודלמן
מי יצביע? אני הח"כ היחיד שנוכח כאן כרגע – אז החוק יעבור.
אדוארד בלאו
נכון שבין הקריאה הטרומית לראשונה חל שינוי, ראשית מתוך חשש של אנשי האוצר, שההצעה תפתח פתח לסיכונים ושלא יוחזרו כספים; שנית, בשל העלות התקציבית. הרעיון היה שהעלות התקציבית לאוצר תהיה אפס, או שתהיה כפי שירצה האוצר, אם יחליט לנהוג אחרת. האוצר יחליט גם על ממד הסיכון – אם האוצר ירצה, הוא ייכלל בהצעה, ואם לא – לא יהיה אלמנט כזה.

קשה לי להבין, גם כשהאוצר קובע את כללי המשחק מתקשים לסיים את הליכי החקיקה. נאפשר לסטודנטים המעוניינים בכך לקבל הלוואה, ואלה שלא ירצו – לא יקבלו הלוואות. אינני מבין מדוע מתנגדים להצעה, למי היא מזיקה? אם לא תועיל – תהיה אות מתה בספר החוקים, ואני מכיר עוד כמה כאלה. אך ייתכן שתסייע לכמה סטודנטים. למה לא לאפשר זאת? אשמח להבין מדוע מתנגדים להצעה, כרגע אינני מצליח להבין זאת.
מיכאל נודלמן
משלב הקריאה הטרומית פעלתי לפי כל תנאי האוצר. ההצעה בתחילה הייתה להלוואות בלי ערבים ובלי ריבית. הסכימו לתנאי האוצר – והם שוב מתנגדים. אילו ידעתי מראש שכך יהיה, הייתי עומד על ההצעה המקורית.
אורי שוסטרמן
המצב השתנה מאז. הממשלה החליטה, וההחלטה תבוצע.
מיכאל נודלמן
החלטה היא עדיין לא ביצוע בפועל. הסטודנטים עוד לא קיבלו הפחתה של 50%, וגם לא של 20%.
איל זנדברג
ההחלטה היא להפחית בהדרגה.
מיכאל נודלמן
מתי יקבלו הסטודנטים הפחתה של 20%? לטענתי הם לא יקבלו. כבר ארבע שנים אני שומע סיפורים והסברים מדוע אי אפשר להפחית. סיפרו לי שיש כוונה להקים ועדה, אחר כך הוקמה ועדה אבל אין תוצאות. כך זה נמשך ארבע שנים. אתם רוצים עוד שביתת סטודנטים? זה מה שיקרה בסוף. עכשיו אין כסף ליישום ועדת וינוגרד. אתם יודעים זאת טוב ממני.
אורי שוסטרמן
ראש הממשלה קיבל את החלטות ועדת וינוגרד במלואן.
מיכאל נודלמן
אני שומע את הדברים, אני נמצא כל הזמן במלחמה עם האוצר. הסכמתי לכל התנאים שהאוצר התנה ושוב אתם מתנגדים.
אורי שוסטרמן
אני בטוח שלתנאי אחד לא הסכמת, ח"כ נודלמן.
מיכאל נודלמן
מה תנאי? לזרוק את ההצעה?
אורי שוסטרמן
כוונתי לנושא השלוחות מחו"ל.
מיכאל נודלמן
אפשר לדבר על הנושא הזה.
אורי שוסטרמן
זאת ההתנגדות העיקרית שלנו.
מיכאל נודלמן
האם לומדים שם אזרחים זרים? אלה ישראלים.
איל זנדברג
אין בקרה על מה שהם לומדים.
מיכאל נודלמן
זאת לא הבעיה שלי.
איל זנדברג
כמציע החוק, זאת בעיה שצריך להתייחס אליה.
אמיר בן דב
אולי נוסיף כאן גם את חוק "מיהו יהודי"?
אורי שוסטרמן
אלה חברות פרטיות שעושות רווח. אין שום סיבה לסבסד אותן.
מיכאל נודלמן
כממלא מקום היו"ר אני מבקש סדר בוועדה.
רענן הר-זהב
אני היועץ המשפטי של שלוחת אוניברסיטת דרבי. לדעתי יש הבדל עצום בין החוק הזה לבין המצב הקיים. אני סבור שהחוק ביסודו היה רעיון בסיסי מאוד, שצריך להתקיים. זהו חוק מסגרת שבא להבטיח שכל סטודנט בישראל, תושב ואזרח ישראלי, ולא משנה איפה הוא לומד, יקבל אפשרות לממן את כל לימודיו באמצעות הלוואה שהמדינה תיתן, בתנאים שהיא תקבע.
אורית לב שגב
האם זה הרציונל של חבר הכנסת המציע? אתה מדבר כרגע בשמו, עו"ד הר-זהב?
מיכאל נודלמן
אני מבקש לא להפריע לדובר. אין אפשרות להפריע לו במהלך דבריו. בכנסת יש סדר: רק חברי הכנסת יכולים להפריע במהלך הדיון.
רענן הר-זהב
התפיסה הבסיסית שבחוק זה היא שכל סטודנט יוכל לקבל מימון לשכר הלימוד שלו. גם כאן המימון הוא לא מלא – הגבילו אותו לגובה שכר הלימוד במוסדות מתוקצבים. האוצר עושה ניסיונות חוזרים ונשנים לפגוע בעיקרון שנקבע הצעת החוק. כל ההסדרים הקיימים הם הסדרים טובים, אנחנו מקווים שיתפתחו, וככל שיתפתחו הסטודנט יזדקק פחות להלוואות מסוג זה כי ההקלה תהיה מוצלחת יותר: מענק או הפחתה בשכר לימוד.
דורית מורג
היכן מוזכרים בחוק המוסדות המתוקצבים?
רענן הר-זהב
זה מופיע לעניין הגדרת המונח "שכר לימוד" בסעיף 1.
הצעת החוק היא שיורית
כל עוד הסטודנט לא מקבל מימון ממקורות אחרים, הוא יכול לקבל אותו במסגרת הזאת – בתנאים שהשרים יקבעו, ואגב, אעיר גם על כך בהמשך הדברים. לכן זהו חוק מסגרת. זהו חוק חיוני, הוא מעגן את הזכות – המוגבלת אמנם – להשכלה גבוהה. להערכתי החוק הזה לא עולה למדינה מאומה, כי תנאי ההלוואה נקבעים על ידי המדינה. גם העלות, אם היא קיימת, מוגבלת ביותר – ייתכן שיש עלות מימון לתקופה מסוימת. מן הצד השני עומד האינטרס של המדינה.
אורי שוסטרמן
אם ההלוואות לא עולות כסף, מדוע השלוחות לא עושות זאת בעצמן? האוניברסיטאות נותנות הלוואות בעצמן, וגם השלוחות יכולות לעשות זאת. למה המדינה צריכה להתערב?
רענן הר-זהב
מר שוסטרמן העיר קודם הערה נכונה. נכון שצריך להבחין היטב בין מוסדות לא מתוקצבים, וגם שלוחות אינן מתוקצבות, שבהם אין סבסוד והעלות לסטודנט גבוהה יותר – לבין מוסדות מתוקצבים שכתוצאה מתקצובים יש סבסוד של הסטודנט, כי זה כסף שמגיע מהמדינה. לכן מוסדות לא מתוקצבים ושלוחות מוגבלים גם ביכולת שלהם לתת הלוואות. יש מגבלה.
איל זנדברג
זאת תמונה לא נכונה.
אורי שוסטרמן
כלומר, ההלוואות כן עולות כסף. כרגע עו"ד הר-זהב הסביר מדוע השלוחות לא יכולות לתת הלוואות בעצמן.
רענן הר-זהב
נקודת המבט של הצעת החוק היא טובתו של הסטודנט והאינטרס של המדינה לעודד לימודים. מר שוסטרמן הופך את הסיטואציה.
אורי שוסטרמן
המדינה מעודדת סטודנטים. היא משקיעה 5.5 מיליארד ש"ח בשנה כדי לעודד לימודים.
רענן הר-זהב
זאת טעות. מתוך הסכום הזה הרוב המכריע הולך לעידוד מחקר – שהוא אכן דבר חשוב. אך מחקר הוא לא חלק מלימודים. יש מכללות, יש שלוחות.
אורי שוסטרמן
זה חלק מהעידוד. לא רוצים שכולם ילמדו מִנהל עסקים. המחקר מקדם לימודים.
רענן הר-זהב
אך הוא לא חלק מעידוד הלימודים.
איל זנדברג
הוא הלב, בלעדיו לא יהיו לימודים. החוקרים הם המורים.
רענן הר-זהב
מחקר הוא חשוב, ולא צריך להתנגד לו, אך אני מבקש להציג את הדברים בצורה נכונה. האוצר המממן את ההשכלה הגבוהה בישראל מממן בעצם שני דברים: החלק הארי הוא המחקר, והחלק השני הוא סבסוד שכר הלימוד. הסבסוד הוא חלק קטן באופן מהסל הכולל.

הסבסוד חשוב מאוד, אך בהצעה זו נקודת המוצא היא הסטודנט.
אורי שוסטרמן
ושכר המרצים אינו חלק מסבסוד שכר לימוד?
רענן הר-זהב
אנחנו לא דנים היום בפתרונות לבעיות המרצים.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, חזרתי לישיבה, ה"הייד פארק" הסתיים.
רענן הר-זהב
התקשיתי להשלים את הדברים שניסיתי לומר. התגובות כלפיי אמוציונליות מאוד. נקודות המבט של כל הגופים הממשלתיים שיושבים כאן היא נקודת מבט אחת, והיא איננה נקודת המבט של הסטודנט. הם עושים את החשבון הכולל שלהם, אך הכנסת רוצה לקבוע כאן קביעה ערכית: כל סטודנט שלומד בארץ יהיה זכאי לסיוע בהלוואה. זאת קביעה ערכית, ולא ביורוקרטית. המשרדים השונים יצטרכו לבצע את הקביעה הערכית הזאת. אם נציגי המשרדים חושבים שהקביעה רעה – עליהם לומר זאת.

טוענים שאין צורך בקביעה הזאת כי יש הסדרים אחרים – אם כן, מדוע מתנגדים להצעת החוק? אין הסדרים שממלאים אחר כל האמור בהצעת החוק. יש הסדרים חלקיים, והם טובים, וכדאי שיימשכו – אך החוק הזה הוא שיורי: מה שההסדרים הללו לא ימלאו, ימלא החוק.

הטענה שעלתה כאן, שהתקציב של האוצר היום כולל מרצים, מחקר וסבסוד שכר לימוד, ולגבי השאלה לאן מושכים את השמיכה – איננה נוגעת להצעת החוק.
אורי שוסטרמן
עו"ד הר-זהב העלה את הנושא הזה, לא אני.
רענן הר-זהב
אני מוכן לשבת עם מר שוסטרמן, ולהסביר מדוע במוסדות מתוקצבים ובאוניברסיטאות אפשר לקצץ בעלויות.
אורי שוסטרמן
אעשה זאת בשמחה.
אליעזר כהן
ח"כ נודלמן ישב עם האוצר והלך לקראתם בכל מה שרצו.
רענן הר-זהב
נושא הסבסוד לא קשור להצעת החוק. כאן יש קביעה ערכית: האם רוצים לתת לכל סטודנט במדינה את האפשרות ללמוד?
היו"ר זבולון אורלב
אגב, שלא יהיה ספק: מה שייקבע לגבי סטודנטים, יחול על כל סטודנט במדינת ישראל שלומד במוסד שיש לו רשיון או היתר - כל מוסד לגיטימי. אפשר לעשות הבחנות בתקצוב המדינה, אך לא בין הסטודנטים.
אורי שוסטרמן
אם המדינה עושה משהו, היא תפעל בקרב המוסדות שלה, שהיא הקימה, שאותם היא מתקצבת.
רענן הר-זהב
מי אמר זאת?
היו"ר זבולון אורלב
והסטודנט שלומד במוסדות האחרים - הוא ייבוא מתאילנד?
איל זנדברג
ההשכלה היא אולי ייבוא מתאילנד.
אורי שוסטרמן
אין פיקוח אקדמי על המוסדות הללו.
היו"ר זבולון אורלב
הכוונה היא לעזור לסטודנט, לא למוסד.
אורי שוסטרמן
לא כל מוסד עומד בסטנדרטים מסוימים.
איל זנדברג
אין פיקוח אקדמי על מה שמלמדים שם. מה מבדיל שם בין חוג מקרמה לחוגים אחרים?
מיכאל נודלמן
התואר הראשון שמקבלים במוסדות האלה לא מוכר בארץ?
אורית לב שגב
לא, הוא לא מוכר.
רענן הר-זהב
הוא מוכר בהחלט.
היו"ר זבולון אורלב
נדמה לי שמנהלים כאן את הוויכוח של אתמול.
אדוארד בלאו
אני מבקש להוסיף עוד כמה מילים, כדי להבהיר לפחות את הכוונות שמאחורי החוק. הכוונה הייתה שהבנקים ייתנו את ההלוואות ולא המדינה. הסיכון של המדינה יהיה אחד: אם הסטודנט לא יחזיר את ההלוואה, המדינה תעשה זאת. יש דוגמאות מהעולם הרחב שמראות שאין בכך שום סיכון.
היו"ר זבולון אורלב
החוק כפי שהוא מונח לפנינו שעבר בקריאה ראשונה, ואין לי כוונה לשנות אותו לקראת הקריאה השנייה והשלישית. כרגע החוק לא תומך בדבריך.
אדוארד בלאו
השינוי נבע מכל מיני פשרות.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, זה חלק מהפשרה, ואחרת אינני יודע אם החוק היה עובר בקריאה ראשונה. אם יושג רוב להצעה הראשונית – זה יהיה מצוין.
מיכאל נודלמן
על מה עוד להתפשר? שוב מתנגדים להצעה.
נחמיה לבציון
אינני רוצה להתווכח עוד עם הצעת החוק. כמו שאמר היו"ר, החוק בניסוחו הנוכחי מסמיך את שר החינוך ושר האוצר לקבוע את התנאים. חזקה על שני השרים שינסו למזער ככל האפשר את העלות לממשלה. אך התוצאה תהיה שהמצב יורע. אם נקבעות הלוואות בחוק כדרך ראשית לעזרה לסטודנטים, מערכים אחרים ישתחררו מאחריות זו. מר פלבר שמופקד במשרד החינוך על הלוואות מכספי ות"ת אמר כעת שמכיוון שהסטודנטים לא לוקחים הלוואות ומכיוון שלא רוצים להתעסק עם החזרים, הוחלט לתת מענקים במקום הלוואות. והסטודנטים שמחים מאוד. האם גם במענקים היו סטודנטים שלא ביקשו את הסיוע?
דוד פלבר
בזה לא נתקלתי.
נחמיה לבציון
גם ועדת וינוגרד החליטה להפחית את שכר הלימוד ולא לקבוע הלוואות. הסטודנט הישראלי איננו נוטל הלוואות, כנראה מסיבות טובות – כי בעתיד תהיה לו גם משכנתא ומחויבויות נוספות – ולכן הוחלט כפי שהוחלט.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן מה הבעיה?
נחמיה לבציון
לא אמרתי שיש בעיה, אך אני מבקש לסיים את דבריי: מה שעושים כאן יכול להביא להרעת התנאים. אם יש חוק הלוואות – ות"ת לא תעסוק בכך יותר, וגם לא במענקים. כי הרי כעת יש חוק הלוואות. הכנסת נטלה את הסמכות לידה אך עד עתה, כפי שאמר ד"ר וולנסקי, מערך ההלוואות פעל בצורה ציבורית ואחראית על ידי הגופים האחראים על קידום ההשכלה הגבוהה. הגופים הללו עשו הכל כדי לסייע. אני חייב להבהיר שהחוק ישחרר הרבה גורמים אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
פרופ' לבציון, אני חייב לומר שאני מאוד לא אוהב את הסגנון, בכל הכבוד. האם אתה מנסה להלך עלינו אימים? האם אתה רוצה להעניש את הח"כים? זה מה שמשתמע מדבריך.
נחמיה לבציון
למה?
היו"ר זבולון אורלב
שראש ות"ת יאמר דברים כאלה בוועדת כנסת – זה לא מתאים.
נחמיה לבציון
סליחה, אדוני היו"ר, אמרתי שאם הוועדה חושבת שהדרך הראשית היא דרך הלוואות – עליה לקדם את החוק.
מיכאל נודלמן
אין זו דרך ראשית, אלא אחת מהדרכים.
היו"ר זבולון אורלב
מדוע אתה אומר שזו הדרך הראשית מבחינתנו? מדוע אתה שם דברים בפינו?
נחמיה לבציון
כי על יתר הדברים אין חקיקה.
מיכאל נודלמן
יש חקיקה – השכלה גבוהה בחינם.
נחמיה לבציון
על דברים אחרים אין חקיקה, ואני חושב שמה שמופיע בחקיקה מקבל משקל יתר. האם היו"ר מסכים אתי? האם אינני צודק, אדוני היו"ר, שדבר שאתה, חבר כנסת, רואה לנכון לחוקק, מקבל עדיפות על פני כל הסדר אחר? זה כוחה של הכנסת, לחוקק. אתם מבקשים לחוקק במקום שאנחנו חושבים שאין צורך בכך. אינני מבין מדוע היו"ר מתייחס אלי כך, כשאני אומר דבר נכון.
היו"ר זבולון אורלב
אני מכבד אותך, אבל הדברים שאמרת לא ערבו לאוזניי.
נחמיה לבציון
אז למה צריך חקיקה?
היו"ר זבולון אורלב
צריך לחוקק את החוק כדי להבטיח זכאות. היום המועצה להשכלה גבוהה נותנת הלוואות, אך ח"כ נודלמן מציע שהזכאות לא תבוא מרצון טוב או הבנה, אלא תעוגן כזכות של החוק. אין מקום להסיק שזו הופכת להיות הדרך הראשית.
נחמיה לבציון
היא דרך ראשית כי היא היחידה שמעוגנת בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
מדוע מה שמעוגן בחוק הוא הדרך הראשית? אילו ועדת וינוגרד הייתה משלבת את האמור בחוק בתוך מסקנותיה – לא הייתי נותן לח"כ נודלמן להעביר את החוק.
אורי שוסטרמן
ועדת וינוגרד השפיעה גם על ההלוואות.
נחמיה לבציון
אך היא התייחסה לחוק. הוועדה הבהירה שמיצתה את אפשרויותיה.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת וינוגרד היא לא מעל הכנסת. היא לא הריבון ולא המחוקק. הכנסת לא רוצה להסתפק בהתעלמות של ועדת וינוגרד מהעניין. ועדת וינוגרד היא הדרך הראשית, והפחתת שכר הלימוד היא הדרך הראשית. זה הדבר החשוב יותר. נוסף על כך רוצים לעגן את ההלוואות בחוק. לדעתי אי אפשר גם להעריך את העלות של החוק, כי שני השרים יקבעו אותה מדי שנה. השרים יצטרכו לעשות שקלול כולל, אבל המטרה היא לעגן את הזכות הבסיסית הזאת.
גיא יום טוב
אני יו"ר התאחדות הסטודנטים. לאורך הדרך ניסו כל הזמן לכפות פתרון אחד, אך אין פתרון אחד למערכת ההשכלה הגבוהה ולסטודנטים. גם ועדת וינוגרד המכובדת, שאהבנו מאוד את מסקנותיה בעניין שכר הלימוד, לא נתנה את הדעת לכל הנושאים – ויו"ר הוועדה אמר זאת בסוף כתב העמדה של הוועדה. הוועדה לא יכלה להיכנס לעובי הקורה במכלול הנושאים הקשורים להשכלה הגבוהה בישראל, כי לא היו לה די זמן ויכולת לעשות זאת.
אליעזר כהן
כך הוא בנושא ההלוואות, למשל.
גיא יום טוב
במהלך הוועדה אמרנו שהנושא החשוב לנו ביותר הוא הורדת שכר הלימוד, כי בעקבות השאלה הזאת קמה הוועדה. אך מי שמנסה לתת פתרון למגוון הבעיות שקיימות בשוק ההשכלה הגבוהה – ואני משתמש בכוונה במילה "שוק" – לא יוכל להסתפק בפתרון אחד. לכן ביקשנו לראות את מכלול הדברים. הצענו בתוך דיוני הוועדה - ולצערנו הדיון לא הגיע לנקודות האלה - לדבר על סיוע מרכזי לסטודנטים שיכלול את כל מענקי הסיוע וההלוואות של ות"ת, של משרד החינוך, של משרד הביטחון.

כל סטודנט הוא עולם בפני עצמו, וכל אדם שרוצה להיות סטודנט הוא עולם בפני עצמו. אין פתרון אחד שיתאים לכולם. יהיה זה נכון אם הכנסת והמחוקק והממשלה ימשיכו לעסוק בסוגייה הזאת, על כל האלמנטים השונים שלה. נושא מעונות הסטודנטים, למשל, לא נפתר על ידי ועדת וינוגרד.
אורי שוסטרמן
זה לא שייך לעניין. זו לא הצעת החוק.
גיא יום טוב
אמרתי שזאת סוגייה נוספת. יש עוד נושאים וסוגיות הקשורים לסטודנטים שיכולים להקל על כניסתם למערכת או על יכולתם ללמוד. שאלת ההלוואות היא חלק מנושאים אלה, וכך גם המעונות.

הצעות החוק בנושא זה מבורכות, צריך לקדם אותן, ואל לנו להיתפס לנתיב אחד בלבד כפתרון.
אורי שוסטרמן
בהיעדרו של היו"ר דובר על קביעה ערכית שתתבטא בחוק, שתראה מה שהמדינה רוצה. המדינה מקצה כספים במקומות שהיא מעוניינת בהם. העובדות מדברות בפני עצמן. יו"ר ות"ת, פרופ' לבציון, בקיא יותר ממני בתהליכים שהתרחשו בעשר השנים האחרונות. בתקופה הזאת המדינה קידמה את ההשכלה הגבוהה בפריפריה, וכמעט רק בפריפריה. מספר הסטודנטים לתואר ראשון מהפריפריה הוכפל ואף מעבר לכך. לכן אי אפשר לומר שהמדינה לא מקדמת את ההשכלה הגבוהה.
מיכאל נודלמן
מי טען זאת?
אורי שוסטרמן
עו"ד הר-זהב אמר זאת. הטענה הייתה שכשהמדינה מתנגדת להצעת החוק היא בעצם לא בעד עידוד ההשכלה הגבוהה, אלא רק בעד שכר מרצים או משהו דומה.

נוסף על כך המדינה החליטה לקבל את החלטת הוועדה להפחתת שכר הלימוד, היא ועדת וינוגרד. יו"ר התאחדות הסטודנטים היה שם, ואני מתפלא שנעלם מעינו תרגיל חשבון פשוט: ועדת וינוגרד הורידה את שכר הלימוד, אך תקציב ההלוואות נשאר בעינו וכעת הוא יגיע ליותר סטודנטים. בכך מכפילים גם את מקבלי ההלוואות, באופן לא ישיר.
היו"ר זבולון אורלב
מר שוסטרמן, אתה שוב נכנס לחשבונאות שאנחנו איננו עוסקים בה.
אורי שוסטרמן
המדינה הכפילה למעשה את מספר הסטודנטים שיקבלו הלוואות.
היו"ר זבולון אורלב
אך זו לא תגובה להצעת החוק.
אורי שוסטרמן
החוק מציע לעשות יותר, אך המדינה עושה יותר. היום כל סטודנט שמבקש הלוואה דרך הגופים הקיימים – מקבל אותה.
מיכאל נודלמן
אז מה הבעיה?
היו"ר זבולון אורלב
למה לא להסדיר זאת?
נחמיה לבציון
החוק לא יסדיר את המצב הקיים.
יוני דריי
מר שוסטרמן, כרגע ציינת שקידמו את הפריפריה. אינני יודע מאיפה הנתון הזה לקוח.
אורי שוסטרמן
אני יכול להראות זאת. הכוונה למכללות האזוריות, למסלולים האקדמיים – שמעת עליהם? שמעת על אוניברסיטת בן גוריון?
יוני דריי
אני סטודנט במכללה כזאת.
אורי שוסטרמן
גם אני הייתי סטודנט.
מיכאל נודלמן
למה אתה מדבר אליו כך, בסגנון הזה? דבר אליו בנימוס.
היו"ר זבולון אורלב
ח"כ נודלמן, גם אני לא מסכים עם אף מילה שאומר מר שוסטרמן, אך אני חייב לשמוע אותו בתשומת לב.
מיכאל נודלמן
אני מסכים, אך אם הוא עושה צחוק מאדם אחר, אני לא מוכן לשמוע זאת.
אורי שוסטרמן
אני מתנצל.

אני מנסה להבהיר שהמדינה תומכת בהשכלה הגבוהה, והיא אף הגבירה והכפילה את תמיכתה בשני הערוצים שדובר בהם: הורדת שכר הלימוד והכפלת מספר מקבלי ההלוואות - כי התקציב נשאר זהה אך שכר הלימוד הופחת, ולכן ההלוואה הנדרשת לתלמיד נמוכה יותר.

לגבי השינוי בפועל – ואמרתי זאת קודם לכן, בהיעדרו של היו"ר. אינני יודע מה עומד בפועל מאחורי הצעת החוק, אך אני קורא את הכתוב, ובחוק יש הרחבה לשלוחות. על פי הצעת החוק הנוכחית גם השלוחות יצטרכו לקבל סיוע או סבסוד. אם לא הייתה עלות – השלוחות היו עושות זאת בעצמן, כמו שהאוניברסיטאות עושות זאת. אם יש עלות – כנראה שהשלוחות מנסות לשים רגל בדלת ולקבל לתקצוב ממשלתי שהמדינה לא מעוניינת לתת להם.

אם הבנתי נכון את כוונתו של חבר הכנסת המציע, הוא מבקש שהחוק יהיה הצהרה כללית בנוגע לסיוע לסטודנטים, ושיקבע שכל סטודנט במוסד ישראלי יהיה זכאי לסיוע ולהלוואות. אם כן - בבקשה. קטונתי מלהציע לחבר כנסת איך לנסח את הצעות החוק שלו. אך אם בחוק יהיה נוסח הצהרתי שמפרט מוסדות ישראליים מוכרים ומתוקצבים על ידי ות"ת, אני בטוח שאפשר יהיה לדון בהצעה ולהגיע להסכמה.
אמיר בן דב
אני בתפקידי הציבורי יו"ר איגוד המוסדות להשכלה עצמאית. אני רוצה לומר משפט קצר לנציג משרד האוצר: אם יתמכו בשלוחות או לא יתמכו בשלוחות, זה לא הנושא. אך מדוע שלא יתמכו בסטודנט שלומד בשלוחה, ואותו סטודנט יקבל תמיכה כשיגיע לאוניברסיטה? האוצר לא ירוויח ולא ייפגע מהזכות הבסיסית של אדם בישראל ללמוד. להפך, אני יכול להבין את המאבק של המועצה להשכלה גבוהה. בעיניה השלוחות הן מתחרות. אך אינני מבין את האוצר.
אורי שוסטרמן
המועצה להשכלה גבוהה מקימה מכללות כדי שתהיה השכלה לכולם.
אמיר בן דב
ככל שהאוצר יתמוך בהשכלה עצמאית בישראל, כך יידרש לתקצב פחות. אין כאן עניין אישי, יש כאן זכות בסיסית להכיר בסטודנט או באדם.
אורי שוסטרמן
זה ממש חוק יסוד.
אמיר בן דב
כן, אבל הוא מופר מעת לעת בלי לשים לב. האוצר צריך לתת את הדעת על כך.
אורית לב שגב
זה לא "האוצר", זו עמדת ממשלה.
היו"ר זבולון אורלב
מהי עמדת הממשלה?
אורית לב שגב
הממשלה מתנגדת להצעת החוק הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
האם זו עמדת הממשלה הנוכחית?
אורית לב שגב
לא, ואכן ייתכן שיש מקום להביא את הנושא לוועדת שרים לחקיקה.
היו"ר זבולון אורלב
מיד אסכם את הדיון. חשבתי להצביע היום, אך מנהלת הוועדה מעירה לי שלא כתבנו בסדר היום שתתקיים הצבעה. אסכם אחרי שני הדוברים האחרונים.
עמי וולנסקי
אודה ליו"ר הוועדה אם ייתן לנו שהות לקיים התייעצות עם שרת החינוך, כדי לגבש עמדה.
היו"ר זבולון אורלב
הקדמתי אותך, ד"ר וולנסקי, ואמרתי כעת שלא נקיים היום הצבעה.
יוני דריי
אני רוצה לפנות אל מר שוסטרמן. לא צריך להסתכל על המוסד שבו הסטודנט לומד, אלא חשוב לראות שמדובר בסטודנט שעשה שירות צבאי, שנלחם בגבולות, שאיבד חברים וסיכן את חייו בשם המדינה. כעת, כשהוא רוצה ללמוד, מגיעה לו הזכות לקבל סיוע.
אורי שוסטרמן
דווקא לוחם מקבל הכל. זאת דמגוגיה.
יוני דריי
הוא לא חייב להיות לוחם, ומספיק גם שהיה במטבח.
היו"ר זבולון אורלב
מר שוסטרמן, מדוע אתה אומר שזאת דמגוגיה? גם על הדברים שלך אפשר לומר זאת, אני מבקש שלא תחלק ציונים.
אורי שוסטרמן
מי ששירת במטבח מקבל 20,000 ש"ח.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לומר לחברינו בממשלה ובמועצה להשכלה גבוהה: אינני רואה סיבה מדוע לא לחוקק חוק שיש לו אמירה, ושמשאיר את נושא העלויות בידי הממשלה. הסעיף "המפורסם" שציינו משאיר בידי הממשלה את קביעת העלויות. ודווקא מפני שוועדת וינוגרד לא התייחסה לנושא, אינני רואה מדוע אין לחוקק את החוק הזה.

אני יודע שהתחלפה ממשלה, ולצערי שרת החינוך בהתייעצות אתמול לא ראתה את הנוסח שעבר קריאה ראשונה. ולכן נקיים עוד ישיבה בנושא.

קיבלנו הרבה הערות ותיקונים. אני מבקש מהיועצת המשפטית של הוועדה להפיץ נוסח שיהיה בנוי על התיקונים, ואז נאפשר לממשלה לקיים דיון בוועדת שרים על הנוסח עם התיקונים.
מיכאל נודלמן
בדברי ההסבר צריך לתקן את הסכום.
מרב ישראלי
לא יהיו דברי הסבר בנוסח החדש. כמובן שאתקן כעת תיקוני ניסוח ולא תיקונים מהותיים.
איל זנדברג
הערות מהותיות יעלו לדיון.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לנציגי משרדי הממשלה: לדעתי יהיה רוב פה אחד לכוונה להחיל את החוק על כל סטודנט ישראלי שלומד בישראל.
שמואל יגודייב
כולל הנדסאים.
היו"ר זבולון אורלב
החוק יחול על כל סטודנט ישראלי שלומד במדינת ישראל. לדעתי לא יהיה חבר כנסת אחד שיסתייג מהנושא, וכדאי לחברינו להבין זאת. לממשלה יש רוב בכנסת – אם תטיל את מרותה, תוכל להעביר את החוק בדרך שהיא רוצה. אבל אני מרגיש שגם חברי קואליציה לא ייענו לכך. זה עניין כל כך בסיסי ואינני רואה כיצד אפשר לעשות הבחנה בין הסטודנטים.

אני מעריך שבתוך שבועיים עד שלושה שבועות העניין יסתיים. אני חושב שהחוק המתין זמן רב מדי. חיכינו לוועדת וינוגרד, והוועדה סיימה את עבודתה. אני מבקש מהנוכחים להעביר הערות לנוסח שתכין היועצת המשפטית, כדי שבדיון הבא נוכל לדון לגופו של החוק, לפי הנוסח המסודר. בישיבה הבאה ההצעה תעלה להצבעה, ונכתוב כך בסדר היום.
ענת מאור
חבל, אני באתי כדי להצביע.
היו"ר זבולון אורלב
כבר אמרתי קודם שההצבעה בוודאי תעבור פה אחד.

הישיבה ננעלה בשעה 10:40.

קוד המקור של הנתונים