ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 13/03/2001

חוק סיווג וסימון שידורים (תיקון), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/2880



3
ועדת החינוך והתרבות
13.3.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/2880
ירושלים, כ"ז באדר, תשס"א
22 במרץ, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 260

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, י"ח באדר התשס"א (13 במרץ 2001), שעה 14:30
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
משה רז
מוזמנים
דינה עברי-עומר - לשכה משפטית, משרד התקשורת
דליה איש-שלום - משרד המשפטים
משרד החינוך
עירית ליבנה - הממונה על חינוך לבריאות
חנה שדמי - מנהלת אגף תכניות סיוע ומניעה בשפ"י
הרשות השניה לטלוויזיה ורדיו
אילת מצגר - מנהלת הפיקוח על הפרסומות
תמר הקר

דורלי אלמגור - המועצה לשידורי כבלים
זהר קדמון - יועצת משפטית, "קשת"
יפעת בויאר - המועצה לשלום הילד
פרופ' אלי פולק - יו"ר האגודה לזכות הציבור לדעת
תומר תדהר - מנכ"ל האגודה לזכות הציבור לדעת
יצחק ריבלין - מזכיר הסתדרות ההנדסאים במחוז ירושלים
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
הצעת חוק הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו (תיקון – שידורי פרסומת
לילדים), התש"ס-2000, של חבר הכנסת משה רז.





הצעת חוק הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו
(תיקון – שידורי פרסומת לילדים), התש"ס-2000
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות. על סדר היום הצעת חוק הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו (תיקון – שידורי פרסומת לילדים), של חבר הכנסת מוסי רז.
אתי בנדלר
היתה ישיבת ועדה שדנה בנושא הזה ב-25 בדצמבר 2000, נקבעו אז מספר עקרונות והוטל עליי להיפגש עם נציגי גופים שונים כדי לנסות לגבש הצעת נוסח בהתאם לעקרונות שגובשו.

שני עקרונות רלוונטיים לעניין הצעת הנוסח שגובשה כאן. העיקרון האחד - שזה לא יחול רק לעניין הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו, אלא לעניין כל הגופים המשדרים בטלוויזיה, כך שזו תהיה הצעת חוק כללית ולא תיפול לחוק הרשות השניה.

העיקרון השני, שהוועדה דנה בו, ואני מזכירה אותו כי יש על כך שוב עוררין, הוא שהאיסור לא יחול רק לגבי תוכניות המיועדות לילדים. העיקרון השני שניתנה לי לגביו הנחיה היא כן להטיל את האיסור לגבי שעות שידור מסוימות ולא רק לנושא של ייעוד התוכניות לילדים.

בפגישה שלי עם נציגי הגופים השונים נכחו גברת דליה איש-שלום ממשרד המשפטים, עו"ã דורלי אלמגור ממינהלת הסדרת השידורים, עו"ד הילה שמיר ממשרד התקשורת ועו"ד יצחק קמחי, שהוא הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ס.
אילת מצגר
לא חשבתם להזמין גורמים מהרשות השניה?
אתי בנדלר
לא. הזמנו רק גורמים ממשלתיים, בהתאם להנחיה שקיבלנו, אבל הפצתי את ההצעה שגיבשנו להערות והתקבלו די הרבה הערות. כמות ההערות הגדולה ביותר אכן התקבלה מהרשות השניה, לרבות משידורי "קשת", שהיא אחת הזכייניות לעניין הזה. התקבלו הערות מהרשות השניה, מ"קשת", מהטלוויזיה החינוכית, מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין וממשרד התקשורת.

ההערות התייחסו למספר היבטים. למשל, משרד התקשורת טען שהאכסניה שאנחנו מצאנו לנושא הזה בחוק סיווג וסימון שידורים, שכן הצענו לתקן את שם החוק – שזה סעיף 1 להצעה שמונחת בפניכם ושאומר: "חוק סיווג וסימון שידורים, התשס"א-2001 (להלן – החוק העיקרי), ייקרא 'חוק הגנה על ילדים מפני שידורים מזיקים, התשס"א-2001'" – נראה להם שהוא לא האכסניה הנכונה.

בעצם חוק סיווג וסימון שידורים מדבר על סיווג שידורים, כלומר איזה שידורים צריך לסווג, בדיוק אותם שידורים שרוצים להגן מפניהם בהצעת החוק של חבר הכנסת מוסי רז, ולסמן אותם. לאחר מכן בא איסור נוסף, שהוא בעצם בהתאם להצעת החוק, ששידורים מהסוג הזה גם ייאסר שידורם בשעות מסוימות. לכן חשבנו שאת כל הנושא הזה של שידורים לילדים ראוי להכניס הכל תחת קורת גג אחת, של חוק אחד, ולא חוק נוסף חדש. כמובן שאנחנו מוכנים לשמוע כל הערה לעניין הזה.



היתה הערה אחרת שחזרה במספר מסמכים והיא מתייחסת להגדרת "ילד". הציעו לקבוע מהו ילד לעניין החוק הזה. בעקבות ההערות שהתקבלו הוספתי את סעיף 2, שהוא תיקון סעיף 1 לחוק העיקרי, שהוא סעיף ההגדרות, שאומר: "בסעיף 1 לחוק העיקרי, אחרי ההגדרה 'חוק הרשות השניה' יבוא 'ילד' – מי שטרם מלאו לו – וכאן השארתי קו ריק, כדי שהוועדה תחליט – שנים". רוב ההצעות מתייחסות לגיל 12.

הסעיף האופרטיבי – הנורמה - הוא בסעיף 3.

לעניין סעיף 4א החדש המוצע, שמדבר על שידורי פרסומת וקדימונים אסורים, שזה בעצם מהות הצעת החוק, הגיעו מספר הערות. הערה אחת שחזרה כמעט בכל המסמכים תוקפת את עניין השעות. מוצע לעבור שוב למבחן של תשדירים המיועדים לילדים.
היו"ר זבולון אורלב
יוצא שמחוץ לשעות האלה מותר לשדר פרסומת או קדימון שכולל ביטוי חזותי או מילולי של אלימות וכו'.
אתי בנדלר
זה נאסר בפיסקה 2. יש כאן בעצם שתי קטיגוריות: קטיגוריה אחת זה השעות – בשעות האלה בכל מקרה אסור יהיה לשדר פרסומות או קדימונים הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות.
משה רז
אני חושב שמה שחבר הכנסת אורלב מתכוון הוא שמחוץ לשעות האלה, בתוכניות שאינן מיועדות לילדים, בעצם יהיה מותר לשדר פרסומות מהסוג שציינת.
תמר הקר
צריך לעשות הבחנה. יש דברים שצריכים להיות אסורים בכלל. עידוד של עבריינות ועידוד לשימוש בסמים, בוודאי שאסור בכלל, אבל פרסומת שיש בה ביטוי מיני לא צריך להיות אסור כשזה לא בשעות שילדים צופים.
אתי בנדלר
בהערות של שידורי "קשת" התייחסו לזה ואמרו שקביעה גורפת שאוסרת משדרים מסוג כזה אפילו עומדת בניגוד לחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ובניגוד לחוק יסוד: חופש העיסוק, היא איננה מידתית וכיוצא בזה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו כמובן בעד חופש העיסוק.
אתי בנדלר
היתה הערה נוספת לגבי מה זה ביטוי קולי. היתה הצעה להחליף את המילה "מין" במילה "פרונוגרפיה". היתה הצעה אחרת שבמקום "אלימות" ייאמר "אלימות יתרה", ובמקום "חשש כי הם עלולים לעודד" יהיה כתוב "עלולים לעודד"- הצעה שנראית לי. זה בתמצית ההערות כלפי ההצעה שהגשתי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מתנגד לתיקון שם החוק. אני חושב שלב העניין זה סעיף 4א. מנוסח החוק משתמע שבמהלך שידורים שהם לא מיועדים לילדים והם מחוץ לשעות שנקובות פה, מותר לשדר פרסומת או קדימון שכולל ביטוי חזותי, מילולי או קולי של אלימות, מין, אכזריות, כולל אם הוא מעלה חשש שהוא עלול לעודד עבריינות או שימוש בסמים אסורים.
אתי בנדלר
אכן נכונה הפרשנות שלך. באשר לחלק הראשון, לי לא ידוע על שום איסור לשדר סרטים בשעות הלילה שיש בהם ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות. אין איסור כזה. למיטב ידיעתי על המשדרים עצמם בוודאי שאין איסור.
היו"ר זבולון אורלב
על זה בוכה הנביא.
אתי בנדלר
באשר לקדימונים לאותם משדרים או לפרסומות, שזה בעצם הנושא של הצעת החוק, ייתכן שיש מגבלות לפי כללי הרשות השניה. למיטב ידיעתי אין מגבלות לא בכללים שהותקנו לעניין חוק הבזק שחלים על שידורי טלוויזיה בכבלים וגם לא לעניין הזה.
משה רז
אין לי בעיה עם סעיף 1 ו-2. כפי שנאמר, לב העניין זה סעיף 4א. אני לא מודאג מזה שבחצות הלילה ישדרו פרסומת שיש בה את הדברים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
לא בחצות, אלא בשש וחמש דקות.
משה רז
אני סומך גם על השיקול של המשדרים עצמם. יכול להיות שאנחנו לא צריכים לסייג את זה לשעות משתיים וחצי עד 6 וזה יכול להיות עד שבע, אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים גם לסמוך על אלה שמחליטים, במקרה הזה זה הרשות השניה, אבל בעתיד זה יחול על עוד רבים אחרים.

מה שעמד בבסיס הצעת החוק זה ניסיון להגן על השידורים לילדים. מהשידורים למבוגרים, אני באופן אישי פחות מודאג.

יש מספר דברים שיכול להיות שהושמטו בכוונה. בהצעת החוק המקורית דיברתי על קדימונים לתוכניות שלא מיועדות לילדים, תוכניות שיש בהן סקס, אלימות וכן הלאה. לפחות זאת היתה הכוונה שלי, גם אם זה לא היה הניסוח. כאן אנחנו שוללים שידור של קדימון הכולל ביטויים חזותיים. אז אפשר לעשות קדימון נהדר לסרט שיש בו את תמצית הרוע מבחינת סעיף 4א, ולא זו היתה הכוונה שלי. הכוונה היתה למנוע בכלל קדימונים לתוכניות מהסוג הזה. אדרבה, קדימון לסרט מאוד אלים שיהיה מאוד עדין, יש בו אפילו סכנה יותר גדולה מקדימון אלים.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, לא טיב הקדימון, אלא טיב התוכנית.
משה רז
כמובן שצריך להתייחס גם לטיב הקדימון. כלומר, לא יכול להיות קדימון למשחק כדורגל שבו אחד יורה בשני. אני סובר שהדבר המשמעותי יותר הוא טיב השידור עצמו.

אני לא שלם במאה אחוז עם ההצעה הנוכחית. ההצעה שאני הגשתי היתה יותר רדיקלית ויותר קרובה להצעות חוק שהתקבלו בכמה מדינות אחרות. ההצעה שלי כללה גם איסור על שידורים של פרסומות לצעצועים מסוכנים, שאת זה לפחות אני כן מציע לכלול, כי אני לא חושב שזה כל כך רדיקלי.
אתי בנדלר
על הנושא הזה היתה החלטת ועדה מפורשת שבשלב זה לא כוללים את זה.
משה רז
אני מקבל את ההחלטה הזאת, וכמו שסיכמתי עם יושב ראש הוועדה אני שומר לעצמי את הזכות לשקול אם להגיש בנושא הזה הסתייגות לקראת הקריאה השניה.
היו"ר זבולון אורלב
ואני שומר לעצמי את הזכות למשוך את החוק.
פרופ' אלי פולק
לגבי סעיפים 1 ו-2 – הם אומנם סעיפים פורמליסטיים, אבל הייתי מאוד זהיר לבוא ולייחס את חוק סיווג וסימון שידורים בחוק הגנה על ילדים, כי זה מוריד אותו לילדים בלבד. לא, חוק סיווג וסימון שידורים הוא חוק סיווג וסימון, כדי שכל אדם יידע באיזה שידור מדובר ובמה מדובר, לאו דווקא ילדים. ברגע שקוראים לזה חוק הגנה על ילדים מפני שידורים מזיקים, אז מחר יבואו ויגידו שהסימון נועד להגן רק על ילדים, ולכן אני מאוד מסתייג מזה.
אתי בנדלר
אכן החוק הוא חוק סיווג וסימון שידורים, אבל סעיף 2 של החוק אומר: "משדר טלוויזיה המשודר בישראל הכולל ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות, או שקיים חשש סביר כי הוא עלול לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים, יישא סימון כאמור בסעיף 3 המצביע כי המשדר אינו ראוי לצפיה לבני גיל מסוים ומטה". כלומר, בעצם כל המטרה של החוק, בהתאם לנוסחו, היתה להגן על גילאים מסוימים.
היו"ר זבולון אורלב
אני אישית, כשאני רואה סימון שהמשדר לא מיועד לגיל מסוים בגלל שיש בו ביטויי מין, גם אני שוקל אם להסתכל או לא. מבחינה זו אני לא חושב שהוא מיועד רק להגן על ילדים. יש ציבורים שונים ששוקלים על פי הסימונים האלה אם הם רוצים לראות את הדבר הזה. לכן לא נכון שהוא מכוון לילדים, אלא שבמסגרת הסכמות היה יותר נוח להגיד שזה מגן על ילדים.
פרופ' אלי פולק
באותו הקשר, לגבי סעיף 2, ברגע שאתה מגדיר ילד בתור מי שטרם מלאו לו 12 שנים, אז שוב צמצמת מאוד את כל מה שנאמר פה. גם אני ילד לפעמים.
היו"ר זבולון אורלב
"ילד" הוא על פי הגדרת החוק הפלילי ?
דליה איש-שלום
אין הגדרה אחידה לילד. יש הגדרה של "קטין" שזה עד גיל 18. יש כללים שונים בתחום הפלילי שמתייחסים לגילאים שונים – 14 לעניין עדות, 12 לעניין אחריות פלילית וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
יש הצעת חוק שאמורה להגיע לקריאה שניה ושלישית בנושא השארת קטינים, שהוצעה בעקבות ילדים שהושארו במכוניות ומתו. שם מדובר על ילדים עד גיל 6.
דליה איש-שלום
בתקנות הגנת הצרכן, שרלוונטיות לעניינו ומתייחסות לחובה להגנה על קטינים מפני פרסומות מזיקות, הטעיות וכד', הגיל הוא גיל 12. זה לא קדוש, אבל זה יכול להיות גם כאן.
היו"ר זבולון אורלב
זה נשמע לי גיל סביר.
פרופ' אלי פולק
אני לא רואה את הצורך להגדיר גיל מסוים.
היו"ר זבולון אורלב
בחוק סיווג וסימון שידורים אין הגדרה של ילד?
אתי בנדלר
אין הגדרה כזאת. מדברים שם על בני גיל מסוים ומטה שאותו צריך להגדיר בתקנות.
היו"ר זבולון אורלב
אם בחוק סיווג וסימון שידורים אין את ההגדרה של "ילד" וכל הגדרה של "ילד" באה עבור התיקון, אני חושב שמקצועית גיל 12 הוא גיל סביר, הוא גיל סיום בית הספר היסודי.
פרופ' אלי פולק
הייתי מפקפק בכך שכאשר מדובר על ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, ואנחנו שומעים בחדשות לא על ילדים בני 12, אלא על ילדים בני 17, אני ממש חושב שפה צריך לקחת את ההרחבה של הדברים.
משה רז
לילדים האלה שום פרסומת כבר לא תשפיע.
פרופ' אלי פולק
בוודאי שהפרסומת הזאת לא תעזור להם להימנע מאלימות. כלומר, כל מה שהיא יכולה לעשות זה לעודד את האלימות. אולי בגיל 16 ובגיל 17 אתה כבר לא תצליח לחנך אותם, אבל אתה לא יודע איך הדברים האלה פועלים. בוודאי שזה יכול רק לעודד ולא להיפך. לכן לא הייתי נכנס פה לסד שאומר גיל 12. צריך להשתמש גם בשיקול דעת. אם אנחנו מדברים על חברה אלימה ומדברים על ילדים, אפשר לדבר גם על נשים. אין הבדל בין אלימות כלפי ילדים לאלימות כלפי נשים. אלימות מסוג אחד שפועלת על מישהו בגיל מסוים, עובדת גם על מישהו בגיל אחר. מישהו בגיל 35 יכול להיות עם שכל של ילד בגיל 14 לגבי הדברים האלה ואז הדברים פועלים עליו. אותו אחד יכול לראות מכות ואז הוא יכול להרביץ לאשתו.

אם כבר מחוקקים חוק כזה, הייתי מנסה להימנע מלייחס אותו אך ורק לילד בגיל 12. בסך הכל, כפי שהיושב ראש אמר, הרי לא יעלה על דעתנו שיהיו פרסומות עם עידוד לאלימות גם בשעה 12 בלילה. אני מניח שגם חבר הכנסת רז מסכים לקטע הזה, שלא רוצים לעודד אלימות באיזשהו שלב של היום.
משה רז
אני לא יודע מה זה עידוד אלימות.
פרופ' אלי פולק
ברגע שאתה רואה אנשים שנאבקים אחד עם השני, והדבר הזה הוא לגיטימי, אז הוא לגיטימי. נדמה לי שהכוונה היא לא לעודד את זה. לכן הייתי נמנע מלדבר על ילדים ולהתחיל להגדיר את הגיל של ילדים. להיפך, הייתי מנסה להכליל את זה ככל שניתן, משום שבסך הכל גם ככה החוק מאוד מאוד מוגבל ומצומצם. כאן מדובר על שעות שתיים וחצי עד שש, והבנתי שבפעם שעברה דובר שזה יהיה משתיים עד שמונה, כדי להרחיב את הדברים. אני ממש לא מבין מדוע הדברים האלה צריכים להיות מוגבלים עד שש, כאשר מדובר על קדימונים ופרסומות שמדברות על אלימות, מין, אכזריות, עידוד עבריינות, סמים מסוכנים. אני לא רואה סיבה מדוע לא להפוך את זה לגורף יותר. בסך הכל זה כדי להגן על חברה שממילא היא יותר מדי אלימה, ולכן הייתי רוצה לראות את זה מורחב יותר.
היו"ר זבולון אורלב
זה נאיבי לחשוב שילדים מפסיקים לצפות בטלוויזיה בשעה שש בערב.
זוהר קדמון
אני רוצה לחזור צעד אחד אחורה ולומר שלזכייני ערוץ 2 אסור לשדר פרסומות וקדימונים שיש בהם את מה שנאמר בסעיף הזה. בחוק הרשות השניה יש הגדרה של שידורים אסורים, ושידורים אסורים הם שידורים שהם בניגוד להוראות כל דין. כך לפחות אני פועלת במסגרת הפונקציה שלי כמאשרת תשדירים.

אני רוצה לקרוא את כלל 15 לכללי אתיקה בפרסומת של הרשות השניה: "לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת המעודד התנהגות העלולה להזיק לבריאות, לפגוע בבטיחות ואיכות הסביבה או בבעלי חיים, לרבות עידוד לצריכה מוגזמת של מוצר או שירות באופן העלול לפגוע בבריאות או בבטיחות או לפעולה בניגוד להוראות כל דין". כלומר, הדברים האלה הם אסורים ואסור לי להציג פרסומות שמעודדות עבריינות, בוודאי שאסור לי לעודד שימוש בסמים מסוכנים. נראה לי שיצא שהוועדה באה לברך ויצאה מקללת בהקשר הזה.
היו"ר זבולון אורלב
מה את אומרת לגבי הריישא: "פרסומת או קדימון הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות...", שלכאורה זה מותר לך על פי החוק?
זוהר קדמון
אני מסכימה עם הרשות השניה שצריך לאסור על שידור קדימונים ופרסומות שמציגים אלימות יתרה. אנחנו מגיעים למצב אבסורדי שבו ייאסר עלינו לשדר פרסומת שרואים נער מנשק נערה בשעות שהן שעות צפיה של ילדים.
משה רז
איפה זה כתוב?
אתי בנדלר
כתוב שאסור לשדר פרסומת או קדימון שכולל ביטוי חזותי של מין.
משה רז
נשיקה זה ביטוי של מין?
זוהר קדמון
נשיקה זה דבר מיני.
משה רז
לא צריך לקחת את הדברים לקיצוניות כזאת.
זוהר קדמון
לנושא הגיל – ילד בן 16 נגיש לרשת האינטרנט, הוא אדם חופשי שיכול להשיג כל ספרות וכל מגזין והוא חשוף לכל כלי התקשורת, גם לאלה שמיועדים כביכול למבוגרים. כולנו יודעים שבאינטרנט יש דברים שקשה לדמיין אותם והם נגישים לילדים וילדים צופים בהם.

אני רוצה שהנחת היסוד מתחת לדיון הזה תהיה שזה קצת מלאכותי ליצור בטלוויזיה מין עולם מושלם ולהגן על ילדים בני 16 מדברים שהם נגישים בהקשת כפתור. אני רוצה שנראה את זה בפרספקטיבת התקשורת הכוללת.
היו"ר זבולון אורלב
אתמול היה ריב בין שני ילדים בתיכון בבית-שמש. אחד הניצים הזעיק את אחיו בן 20, שנכנס לחצר בית הספר והתפתחה שם תגרה. כתוצאה מהתגרה יש שני פצועים קשים.
זוהר קדמון
אני מודעת לזה, אבל אין זיקה בין המקרה שאדוני מדבר עליו לבין פרסומות בערוץ 2.
היו"ר זבולון אורלב
הדוגמה הזאת באה להחזיר אותך לקרקע המציאות. האלימות משתוללת במוסדות החינוך. על פי הסקרים שעשתה המועצה לשלום הילד, שהציג ד"ר קדמן, כ-50% מתלמידי בתי הספר מרגישים אלימות בבתי הספר. מי אני שאני אומר שלקדימונים ולפרסומות ולשידורים יש משקל בדבר הזה או שיש לזה תרומה מכרעת? בוודאי לא. אבל החיים הם פאזל ולכל אחד יש את החלק הקטן. יכול להיות שגם לאינטרנט יש משקל. אנחנו יכולים לתקן עולם, אבל לצערי אני לא יכול לתקן את האינטרנט, מה גם שהנתונים מראים שכרגע רק כ-15% מבני הנוער משוטטים באינטרנט. 85% עדיין לא משוטטים. מול זה, 85% מבני הנוער צופים בטלוויזיה צפייה אינטנסיבית מאוד, בממוצע כשלוש וחצי שעות.

לכן הרצון של חבר הכנסת מוסי רז הוא רצון נכון מאוד. אל תקטיני את משקלה של הטלוויזיה ואת ההשפעה שיש לכלי התקשורת האלקטרוניים החזותיים על בני הנוער. כל המחקרים מלמדים שיש השפעה הרבה יותר גדולה ממה שאתם נוטים לחשוב, בין נורמות ההתנהגות שילדים רוכשים כתוצאה מצפייה בתחומים שאנחנו מדברים בהם לבין התנהגותם בחיים.
משה רז
אחד הדברים שהנחו אותי כשהצעתי את הצעת החוק היה לא רק ההשפעה של התשדיר האלים עצמו. לי יש ילד בן שבע ואני יודע מה קורה בערוץ הילדים. איכשהו שכנעתי אותו לצפות רק בערוץ הספורט, כי אני חושב שהוא הערוץ הכי טוב לילדים. מה שהנחה אותי כאן, ואל לנו להתעלם ממנו, הוא הניסיון למכור ולנצל את הילד צרכנית בעקבות הדברים האלה. זה לא רק זה ולא רק זה, אלא שני הדברים ביחד. אם נלך לנושא הזה של האינטרנט – וגם לגבי זה יש לי כוונה להגיש הצעת חוק – אזי אני מציע לנהוג כמו במדינות אחרות בעולם, שזה מהווה עבירה פלילית אם אתר אינטרנט שומר מידע של ילד מתחת לגיל 12 שביקר שם. מה שגם הנחה אותי בהצעת החוק הזאת הוא הניסיון לנצל את הילד ולא רק ההשפעה עליו בכיוון של אלימות.
זוהר קדמון
מחלקת המחקר של "קשת" בדקה את נושא הצפייה בטלוויזיה בשעות האלה. 80% מהצופים הם מעל לגיל 18. קביעת מסגרת שעות קשיחה ממש מחטיאה את מטרתה.
היו"ר זבולון אורלב
יש שעות שבהן אחוז הצפייה של ילדים הוא 80%?
זוהר קדמון
בתוכניות ילדים. צריך להגן על ילדים שצופים בתוכניות הילדים.
היו"ר זבולון אורלב
בישיבה הקודמת הגענו למסקנה שזה לא כך.
זוהר קדמון
אני חושבת שהנושא של הפגיעה במידה העולה על הנדרש זה בדיוק זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יודע על מחקרים, אלא מכיר את המציאות.
משה רז
צריך לזכור שכאשר מדברים על 20% זה 50 אלף איש. רייטינג של 10% שזה כרבע מיליון צופים, אזי 20% מזה זה 50 אלף. כלומר, 50 אלף ילדים רואים בכל רגע נתון בשעות האלה.
היו"ר זבולון אורלב
האם את חושבת שהאיסור הזה באמת פוגע ביכולת היצירתית של מפרסם? הרי אנחנו לא אומרים לו לא לפרסם, אלא שלא ישתמש באלמנטים של אכזריות, מין וכו'.
אתי בנדלר
מה שהבהיר חבר הכנסת רז בפתח הישיבה, שצריך לאסור גם קדימון לתוכנית שאסורה לצפייה לילדים, גם אם הוא רך ועדין, אני לא יודעת עד כמה זה נכון.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מדברים בעיקר על פרסומות. מאז שהוצעה הצעת החוק אני מסתכל על תשדירי פרסומת בעין קצת יותר בוחנת. אני רואה תשדירי פרסומת ממש מבריקים בלי שום קשר לא למין, לא לאלימות וכו'. יש פרסומות נעימות, מושכות ויצירתיות. אני לא רואה באיסור הזה כדבר שמונע ממישהו לפרסם. אין בעיה לפרסם, אבל לא להשתמש בשעות האלה בשלושת האלמנטים האלה, כי בשעות האלה אנחנו רוצים להגן על ילדים.
זוהר קדמון
אני חושבת שאם החוק הזה יעבור זה לא ישנה את הפרקטיקה שלי בנושא אישור התשדירים, משום שהדברים האלה מכוסים בכללי הרשות השניה. אני נוהגת על פיהם, ובעצם יש פה העלאה נורמטיבית של הנושא הזה מכללים לחוק.
משה רז
אז למה זה מפריע לך?
זוהר קדמון
מה שבכל זאת מפריע לי זה האמירה הגורפת לגבי אלימות, מין וכו'. בסופו של דבר לא אני אפרש ולא דעתי היא שתקבע, אלא דעת מנכ"ל משרד התקשורת שקובע את העיצומים הכספיים.
אתי בנדלר
בכוונה לא התייחסתי בהקדמה שלי לעניין הפלילי.
זוהר קדמון
אני יודעת שבעבודה שלי, כאשר אני מקבלת תסריט או תשדיר לאישור, הסיווג שאני עושה הוא לפי תוכניות ילדים, סיווג שהוא הכי ראוי, הכי מתאים בעיניי והכי טריוויאלי. אני מגבילה תשדירים שיש בהם איזשהו אלמנט בעייתי, ואין הרבה כאלה.
פרופ' אלי פולק
בישיבה הקודמת צפינו בקלטת שבה מראים את כל הדברים האלה.
זוהר קדמון
אני לא חושבת שהיו שם בעיות מיוחדות. אני מפעילה את הקריטריונים האלה לעניין תוכניות ילדים וכך אני רוצה שזה ימשיך. אני לא רוצה לפגוע בקהילת המבוגרים במקום שאין בו צורך.
פרופ' אלי פולק
אני רוצה להתייחס גם לסעיף 4א(ב). מאחר שמדובר בשעות מאוד מסוימות, וזה גם ההבדל המהותי בין טלוויזיה לבין אינטרנט, באינטרנט אני רואה את מה שאני רוצה לראות, אני הוא זה שגולש, אני הוא זה שמחפש, אני הוא זה שמגיע לאתר. זה נכון שילד בן חמש יכול להגיע לדברים איומים, אבל הוא צריך להגיע אליהם, הוא צריך לפעול כדי להגיע אליהם. בטלוויזיה אין לי ברירה – אני מסתכל בתוכנית נהדרת, שמכוונת לילדים, ופתאום זורקים עליי את הפרסומת שעליה אני בעצם לא יכול לשלוט. לכן, אי אפשר להשוות את האינטרנט לטלוויזיה.

בגלל זה, השאלה אם התוכנית מכוונת לילדים או מכוונת לילדים איננה רלוונטית. לכן בוודאי הייתי מוחק את סעיף 4א(ב) ובכל מקרה לא הייתי משאיר את המילים "שיעור הילדים הצופים בהם הוא זניח", כי המילה "זניח" היא מילה מאוד טעונה וכפי שחבר הכנסת רז עשה לנו את החשבון הקטן. האם אלף ילדים זה זניח? אני לא חושב שאלף ילדים זה זניח. נכון שבאחוזים אלף ילדים זה זניח, זה פרומיל. לכן בכל מקרה הייתי בוודאי מוחק את המילה "זניח" והיה אף רצוי למחוק את הסעיף כולו.
היו"ר זבולון אורלב
גם אני לא מבין את הסעיף הזה.
יפעת בויאר
לעניין הגיל – אני חושבת שזה מאוד מאוד נאיבי לחשוב שהשפעה של תשדירי אלימות או מין על ילדים עד גיל 12 היא יותר גדולה מההשפעה על בני נוער עד גיל 16 או 17. ההבחנה עד גיל 12 היא הבחנה שבעיניי קצת מסוכנת, משום שאין שום חוות דעת שמבססת את העניין שמגיל 13 ואילך הילד או בן הנוער כבר מסוגל לעשות לעצמו את הסינון הנכון על מנת לא להיות חשוף לסכנות. זו קביעה שלדעתי קצת אקראית וצריך לשים לב אליה.

לעניין השעות הקבועות בסעיף 4א(1) – מאוד נאיבי לומר שילדים צופים אך ורק בתוכניות ילדים ועד השעה שש. רוב הילדים – ואני לא מדברת על בני נוער – צופים לפחות עד השעה שמונה או תשע, מה גם שהם צופים גם בשעות הבוקר אם בימי חופשות או בימים שבהם ילדים נשארים בבית. צריך לזכור שעיקר האוכלוסיה שצופה בשעות הבוקר היא ילדים ולא אנשים בוגרים שנמצאים בעבודה או במקומות אחרים. לפיכך אני סבורה שצריך להרחיב גם את עניין השעות.

אני חושבת שמן הראוי שסעיף 4א(ב) יימחק. אני לא יודעת למה צריך להגביל את זה אך ורק למשדרים שמיועדים לילדים. מה זה משדר שמיועד לילדים? מי מפרש את ההגדרה הזאת ועל סמך איזה קריטריונים?

גם העניין של "שיעור הילדים הצופים בהם הוא זניח" נראה תמוה, כי כשאנחנו מעבירים את זה למספר, זה מספר די נכבד של ילדים על מנת לא לקרוא לו זניח ולא להעביר ככה בחטף את ההשפעה וההשלכה שיש לתשדירים מסוג זה על ילדים.
אילת מצגר
אנחנו מוצאים שאין מקום להגדרה של השעות ולכן הצענו נוסח אחר בהתאם לנוסח שקיים בכללי שיבוץ פרסומות שלנו, שאומר: "במהלך תוכניות המיועדות ומופנות לילדים או העשויה לשאת חן במיוחד בעיניהם או בגבולותיה". כלומר, מגדירים פה סוג של תוכנית שהוא מלכתחילה מיועד לקהל צופים של ילדים או תוכנית שעשויה לשאת חן בעיני ילדים, ואז זה כבר מרחיב את ההגדרה.

אנחנו סבורים שבשעות שמוגדרות בהצעת החוק יש מין החטאה מסוימת, כי חלק מהשעות האלה הן לא שעות צפייה של ילדים. לא מדובר בסקר, אלא בנתונים מוצקים ממערכת שמודדת את הצפייה בטלוויזיה ומעידים על כך שמתשע עד אחת עשרה רוב הצופים הם פנסיונרים והם בכלל לא ילדים, כי ילדים בשעות האלה נמצאים בבית ספר.
משה רז
אם זה ינוסח כך: במהלך תוכניות המיועדות לילדים או העשויות לשאת חן בעיני ילדים בשל טיבן או בשל השעה בה הן משודרות, זה יהיה מקובל עליכם?
אילת מצגר
רציתי רק להביא את זה לתשומת לבכם.

אני רוצה לחזור על הערה כללית – תשדיר פרסומת או קדימון שיש בו אלימות, אני לא מכירה משהו כזה שאנחנו נאשר.
פרופ' אלי פולק
תסתכלי על הקלטת שהוצגה בישיבה הקודמת.
אתי בנדלר
תזכרו שזה לא תיקון לחוק הרשות השניה. זה יחול על כל הגופים המשדרים בטלוויזיה, ולכן זו צריכה להיות נורמה אחידה לגבי כולם.
אילת מצגר
גם הנושא של אלימות וגם הנושא של מין – בואו לא נדבר על אכזריות, כי זה משהו חד משמעי – יש בהם הרבה שיקול דעת לגביהם אם מחליטים אם זה אלימות או מין שהם אסורים או לא אסורים. זוהר קדמון נתנה דוגמה של נער שמנשק נערה – זה אומנם נשמע אבסורד, אבל מי שיבוא ליישם את החוק הזה, יוכל לטעון שזה משהו שיש בו ביטוי מיני שאסור לפי החוק הזה.

כפי שציינו בעבר, יש התייחסות בכללים שלנו לעניין הזה. אנחנו חושבים שהכללים האלה צריכים להיות רלוונטיים לגבי כל הפרסומות שתשודרנה במדינת ישראל ואני מקווה שכך יהיה. מעבר לכך אני רוצה לציין שיש התייחסות מאוד רצינית בהנחיות שלנו לגבי קדימונים של תוכניות. אנחנו כן מכפיפים את הקדימונים לכללי האתיקה. כמו כן, תוכנית שמיועדת למבוגרים אסור לשדר קדימון שלה במהלך התוכניות של ילדים. זו ההנחיה של המועצה כך שהנושא הזה כן מטופל.
דליה איש-שלום
בניגוד לדברים אחרים שנאמרו פה, ההצעה הזאת – גם המקורית וגם כפי שהיא מנוסחת כעת – משרתת מחויבות של מדינת ישראל לפי האמנה בדבר זכויות הילד, כדי להגן על ילדים מפני שידורים מזיקים להתפתחותם. המגמה הזאת צריכה להיות מאוזנת בידיעה שיש חובה ראשית על ההורים לדאוג לכך וזכות הילד לקבל מידע. כלומר, צריך לאזן את זה עם המגמות האלה. עדיין יש מחויבות של ישראל לקבוע קווי הנחיה שמגינים על ילדים.

דיברו על חופש הביטוי וצריך לזכור שהתכלית הזאת לא רק תכלית ראויה כשלעצמה, אלא גם עונה בקנה אחד עם המחויבויות של מדינת ישראל.

לגבי האלטרנטיבה לשעות – מצד אחד אני מבינה שקביעת השעות זה דבר מלאכותי, ואני בהחלט חושבת שיש בעיה עם השעה שש בערב, כי כל הורה לילדים יודע שזה לא ריאלי, גם כשמדובר על ילדים עד גיל 12. מצד שני הרעיון, כפי שמוצע כרגע, מול הגדרה שהיא במידה רבה אמורפית – אם זה עשוי למצוא חן בעיני ילדים – זה בעיניי בעייתי מאוד מבחינת עיקרון החוקיות, בייחוד אם אנחנו מדברים פה על עבירה פלילית ואפילו גם עיצום כספי. אני חושבת שזה דבר מאוד לא מוגדר ומאוד בעייתי.

אם רוצים הגדרה דומה לזה, צריך לקבוע שהעבירה מתגבשת או שהקנס יוטל רק אחרי התראה. כלומר, לא מונעים את השידור הראשון, אבל אחרי הפעם הראשונה, כשיתנו התראה שאי אפשר להמשיך לשדר את זה, אז תתגבש העבירה. אם זה יהיה כך, אפשרי ללכת להגדרה יותר רחבה, יותר מעורפלת.
זוהר קדימון
היתה הצעה שהאיסור הזה יחול על תוכניות שמיועדות לילדים או שעשויות לשאת חן בעיניהם במיוחד.
אילת מצגר
זה בעצם נוסח שקיים היום בכללי שידור של הרשות השניה, שמגדיר סוגים מסוימים של תשדירי פרסומת שאסור לשדר אותם במהלך תוכניות שמיועדות להיות תוכניות לילדים או עשויות לשאת חן בעיניהם.
היו"ר זבולון אורלב
את יכולה לתת לי דוגמה של תוכנית עד שעה תשע בערב בכל רשתות הטלוויזיה שלא מוצאת חן בעיני ילדים?
אילת מצגר
חדשות זה לא דבר שעשוי במיוחד למצוא חן בעיני ילדים. אי אפשר להגדיר מהדורת חדשות כתוכנית שמיועדת לילדים.
היו"ר זבולון אורלב
מי אמר לך שחדשות לא מעניינות ילדים?
אילת מצגר
אנחנו לוקחים לוח שידורים ומנסים לנתח אותו גם לפי הקהלים שהתוכניות מכוונות אליהם.
היו"ר זבולון אורלב
איזה אחוז ילדים עד גיל 12 צופים בחדשות?
אילת מצגר
אין לי את הנתון הספציפי הזה, אבל אני יודעת שהאחוז הוא נמוך.
היו"ר זבולון אורלב
כל אחוז זה 40 אלף איש?
אילת מצגר
כן.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, אם צופים 4% ילדים זה 160 אלף ילדים.
אילת מצגר
אני צריכה לעשות את החישוב. אם זאת הנחת היסוד שלך, מדוע לקבוע שתשדירים מסוג כזה יהיו אסורים עד השעה שש?
היו"ר זבולון אורלב
אני באמת לא מסכים לכך. שעה שש אפילו לא מתאימה לגיל שש.

לפני שנתקדם הלאה אני רוצה לסכם כמה דברים. אני לא מתנגד לסעיף 1, שהוא תיקון שם החוק. לגבי סעיף 2 אני מסכים שהגיל יהיה 12 שנה. זה נראה לי סביר, למרות שהייתי מעדיף שזה יהיה גיל יותר גדול, אבל בנסיבות העניין זה נראה סביר.

לגבי סעיף 4א – הייתי עושה נקודה אחרי המילה "אכזריות". את המילים "או שקיים חשש כי הם עלולים לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים" הייתי מוחק, כי זה נראה לי ממש מיותר ואפילו זה נותן לגיטימיות שבשעות אחרות ניתן לשדר דברים כאלה.

לגבי השעות שאין לשדר בהם דברים מהסוג הנ"ל – הייתי קובע שלא ישודרו בין השעות שתיים וחצי עד תשע בערב בימי חול ובשבת בין השעות שש עד 11 וגם בשידורים אחר הצהרים משעה חמש עד תשע בערב.

את סעיף (ב) הייתי מוחק.
יהודית גידלי
אני חושבת שביום שבת צריך להגביל את זה במשך כל היום משש בבוקר ועד תשע בערב.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים לכך ולפיכך בימי שבת ומועד משש בבוקר עד השעה תשע בערב.
אתי בנדלר
מה לגבי פיסקה (2)?
היו"ר זבולון אורלב
זה יישאר.
אתי בנדלר
כלומר ההגבלה הזאת בנוסף לשעות האמורות.

יושב ראש הוועדה מציע למחוק את סעיף קטן (ב). אני רוצה להזכיר שאנחנו עוברים עכשיו למתכונת של שידורים רב ערוציים. יש ערוצים שברור לחלוטין שילדים לא צופים בהם. במסגרת שידורי "יס" יש ערוצים שממש ברור שילדים לא צופים בתוכניות האלה, כמו למשל ערוץ כלכלה וכד'. אני רוצה להזכיר שאנחנו מדברים על קדימונים ופרסומות ואנחנו לא פוטרים כאן שום דבר באופן אוטומטי.

סעיף קטן (ב) משאיר איזשהו מרחב גמישות לשר הממונה בהתייעצות עם המועצות המפקחות, אחרי שהוא השתכנע שערוץ מסוים אינו משדר שידורים לילדים בשעות הנקובות בסעיף קטן (א)(1), או אם נוכח כי שיעור הילדים הצופים בהם הוא זניח. כלומר, הכלל הוא שזה יחול אלא אם כן השר פוטר במפורש, אחרי היוועצות במועצות המפקחות. אני חושבת שלא לאפשר שום שיקול דעת ושום סעיף של גמישות לגבי ערוצים שלא משדרים בכלל משדרים לילדים, זה מוגזם.
היו"ר זבולון אורלב
כשכתוב "מיועדים לילדים" הכוונה לערוצים או למשדרים?
אתי בנדלר
הכוונה לערוצי שידור. הולך להיות ערוץ כלכלה למשל ואני סבורה שצריך להשאיר שיקול דעת לשר לפטור את אותו ערוץ מתחולת החוק.
משה רז
אני רוצה לחזור לדוגמה של ערוץ הספורט. שידור כדורגל לא מיועד לילדים, אבל צופים בו ילדים ולכן צריך למצוא נוסח אחר. אפשר לומר שניתן לפטור אם שיעור הילדים הצופים בו זניח.
היו"ר זבולון אורלב
במילה "זניח" פירקת למעשה את כל החוק.
דורלי אלמגור
גם "יס" וגם הכבלים הם גופים שמשדרים הרבה מאוד ערוצים, עשרות ערוצים. הסעיף הזה בעצם מתייחס בעצם לאותם ערוצים שהמשדרים שלהם בין השעות האלה שהיושב ראש אמר או בין השעות שכתובות בהצעת החוק, אין להם בכלל משדרים שמיועדים לילדים. תוכנית השידורים הרב ערוצים הופכת להיות מאוד ממוענת לפלחי שוק מסוימים ולכן יכול להיות שיהיו ערוצים שמיועדים לגיל הזהב וכד'. כל העניין של הערוצים האלה הם גיל הזהב בלבד.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים לזה, אבל בתנאי שזה יהיה באישור ועדת החינוך.
אתי בנדלר
בכל מקרה זה באישור הוועדה במסגרת סעיף 6.
דורלי אלמגור
אני לא חושבת שמישהו רואה את החוק הזה כחוק שמתיר לפרסם אכזריות, אלימות או מין בצורה חריגה. לכל הגופים יש כללי שידור משלהם.
היו"ר זבולון אורלב
את חושבת שהאלימות בבתי הספר באה מהאוויר?
דורלי אלמגור
החוק הזה אינו היתר לעשות את ההיפך במקומות אחרים. יש איזשהו אלמנט של סבירות. בערוץ שכל שידוריו אינם מכוונים לפלח השוק של ילדים, אין משמעו שיתחילו דווקא שם לשדר תשדירי פרסומת אלימים. הכוונה, וצריך לפרש את הדברים בצורה סבירה, שילדים לא יצפו בערוצים האלה. הם לא מתעניינים בערוצים האלה ומלכתחילה הם לא יגיעו לשם. לכן ההגנה המיוחדת שיש בחוק הזה לא בהכרח צריכה לחול עליהם. צריך להיות שיקול דעת לשר וגם הוועדה תצטרך לאשר את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים. אם סעיף 4א(ב) מצריך את אישור ועדת החינוך אין בעיה מבחינתי. בכל מקרה אני מציע למחוק את המילה "זניח".
דליה איש-שלום
הסייפא של סעיף 4א(א) מטריד אותי, משום שאין לנו עבירה כזאת של עידוד לעבריינות. יש שידול לעבירה ספציפית וכשהדבר מופנה לציבור כציבור יש לנו בעיה עם זה.
תמר הקר
אצלנו שידור בניגוד לכל דין הוא אסור.
דליה איש-שלום
לפי איזה דין? לא מדובר בשידול לדבר עבירה, כי זה לא מופנה לאדם ספציפי והעידוד של זה לא אסור.
היו"ר זבולון אורלב
גברת איש-שלום אומרת בעצם שפרסומת או קדימון הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים שקיים בהם חשש שהם עלולים לעודד עבריינות, או שימוש בסמים מסוכנים, לא ישודרו בכל עת.
דליה איש-שלום
אני לא מתכוונת לסרטים שמשודרים אחרי תשע בערב ובעקיפין הם יכולים לעודד עבריינות, כי אני חושבת שזה קצת פטרנליסטי לדבר על אנשים מבוגרים. אני עדיין מדברת בגבולות שאנחנו דנים בהם כל הזמן – הגנה על ילדים. בגבולות האלה לא צריך לשכוח את התחומים האלה.
אתי בנדלר
אם כך אני לא מבינה מה הצעתך.
דליה איש-שלום
הצעתי היא לא למחוק את הסייפא של סעיף 4א(א) כפי שהציע חבר הכנסת אורלב, אלא להשאיר את זה כפי שזה מנוסח כרגע.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לך מה מפריע לגבי העניין של עידוד עבריינות. מה שמפריע לי הוא שמשתמע מכאן שמחוץ לשעות האלה, אני תומך בזה שמותר לשדר פרסומות או קדימונים שהם מעודדים עבריינות.
משה רז
למה שלא ננסח את זה כך: פרסומת או קדימון הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין, אכזריות או שימוש בסמים מסוכנים.
אילת מצגר
לפי ההגדרה שלך הרשות למלחמה בסמים לא יכולה לשדר תשדיר הסברה, משום שהיא לא יכולה להראות מישהו צורך סם על מנת לומר שהדבר הזה אסור.
משה רז
זה עוד פעם חוזר למה שאמר יושב ראש הוועדה, כלומר שבתשע ודקה יהיה מותר לשדר דברים שמעודדים.
היו"ר זבולון אורלב
אני בטוח שמוסי רז לא התכוון לזה.
פרופ' אלי פולק
נדמה לי שכשאומרים ש"קיים חשש כי הם עלולים לעודד", אתה אומר משפט שהוא הרבה יותר מרחיב מאשר כשאומרים "מעודד". אינני מבין מדוע לא לעשות סעיף 4ב שאומר שפרסומת או קדימון אשר קיים חשש כי הם עלולים לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים לא ישודרו. נקודה. אני מציע לכתוב את זה בסעיף נפרד, בלי קשר לילדים, ובזה נגמר העניין.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לכתוב רק "עלולים לעודד" ולהוריד את המילים "קיים חשש".



אני אקרא את הנוסח החדש המוצע. 4א(א) – פרסומת או קדימון הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות, לא ישודרו: (1) בין השעות 14:30 עד 21:00 בימי חול, ובין השעות 06:00 עד 21:00 בימי שבת ומועד; (2) במהלך משדרים המיועדים לילדים.

המילים "או שקיים חשש כי הם עלולים לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים", יימחקו.

סעיף 4א(ד), שהוא למעשה סעיף נוסף, ינוסח כך: פרסומת או קדימון העלולים לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים לא ישודרו.
אילת מצגר
האם אפשר לכתוב בסעיף 4א(א) את המילים "אלימות יתרה" במקום רק את המילה "אלימות"?
היו"ר זבולון אורלב
לא.
זוהר קדמון
איזה ביטחון יש לנו שמי שאמור אחר כך לפקח על ביצוע החוק לא תהיה לו דעה מאוד קונסרבטיבית על המונח מין או אלימות?
היו"ר זבולון אורלב
אין לנו שום ביטחון, בית המשפט קובע את הנורמות.
תמר הקר
מפריע לי עניין הצירוף של "קוליים" ושל "אלימות", כלומר שגם אלימות מילולית אסורה. גם ביטוי בוטה, כשזה לא אלימות פיזית, זה אסור.
היו"ר זבולון אורלב
כן, הכוונה גם לאלימות מילולית. דרך אגב, כשעסקנו כאן בחקיקת חוק סיווג וסימון שידורים העלו אותי בתוכנית דוקומדיה מול תלמידה, נכדתו של יחזקאל הר-מלך, ששאלה אם גם צריך לסמן ולסווג את השידורים של ערוץ 33, כי לדעתה יש שם אלימות.
דינה עברי-עומר
אנחנו סבורים שכדאי לחכות להמלצות של ועדת ההיגוי בין-משרדית לבחינת אלימות ופרונוגרפיה באמצעי התקשורת האלקטרוניים.
משה רז
מתי הוועדה התחילה לעבוד?
דינה עברי עומר
לפני מספר חודשים.
היו"ר זבולון אורלב
את נותנת לי לדון שעה ורבע ועכשיו את מעלה את זה?
משה רז
הוועדה הוקמה בעקבות ההצעה. אנחנו התחייבנו לא להעלות את ההצעה לקריאה ראשונה במשך שישה חודשים מהיום שהיא עברה קריאה טרומית. הקריאה הטרומית היתה לפני שמונה חודשים ולכן אין מקום לבקשה הזאת.
דינה עברי-עומר
הוועדה היתה יכולה לתרום בהגדרה של מונחים כמו אלימות, מין וכד'.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר יהיה לעשות את זה לקראת קריאה שניה ושלישית.
דינה עברי-עומר
הדבר היחיד שכן נראה לי להעיר לגביו הוא שהסעיף החדש חורג מכל מסגרת של החוק. יש כאן הרחבה ולא נראה לי שזה נועד לזה.
דליה איש-שלום
חשוב לקבוע כבר עכשיו אם אנחנו מכניסים את זה לאכסניה של עבירה פלילית, כי המונחים שהוזכרו פה הם בעייתיים בפאן של עבירה פלילית ופחות בעייתיים בפאן של עיצום אזרחי, אבל עדיין גם עיצום כספי, אם אין מערכת של התראות, זה בעייתי מבחינת האזהרה למשווק.
אתי בנדלר
אני מקבלת את הכרעת היושב ראש ששם החוק לא יתוקן כמוצע, אבל ברור שצריך לתקן את שם החוק, כי ההצעה הזאת לא דנה בסיווג וסימון, אלא הוא אוסר שידורים מסוימים. כלומר, שם החוק צריך להשתנות.
משה רז
אני מציע ששם החוק יהיה חוק הגנה מפני שידורים מזיקים.
אתי בנדלר
היושב ראש לא קיבל את ההצעה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי פחד מבית המשפט העליון.
זוהר קדמון
זה חוק שאומר שלא יהיו שום ביטויים של אלימות ומין בפרסומות?
משה רז
מדברים על כך שבשעה של שידורים לילדים לא יהיו ביטויים כאלה. אסרנו במשך כל היום רק שידורים שעלולים לעודד.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע ששם החוק יהיה חוק סיווג, סימון ואיסור שידורים מזיקים.
אתי בנדלר
זה נשמע יפה.

בסעיף 2 אנחנו משתמשים בסופו של דבר במילה ילדים ולכן הגיל יהיה 12.

אני רוצה לוודא שהבנתי נכון את ההחלטות בסעיף 3. סעיף קטן (א) יאמר: פרסומת או קדימון הכוללים ביטויים חזותיים, מילוליים או קוליים של אלימות, מין או אכזריות, לא ישודרו: (1) בין השעות 14:30 עד 21:00 בימי חול, ובין השעות 06:00 עד 21:00 בימי שבת ומועד; (2) במהלך משדרים המיועדים לילדים.

סעיף קטן (ב) החדש - ומה שמסומן היום (ב) ו-(ג) יסומנו (ג) ו-(ד), ולפניהם יבוא (ב) חדש - יאמר: לא ישודרו פרסומות או קדימונים העלולים לעודד עבריינות או שימוש בסמים מסוכנים.

סעיף קטן (ג) החדש מאושר כפי שהוא?
היו"ר זבולון אורלב
לא. יש להשמיט את המילים "או אם נוכח כי שיעור הילדים הצופים בהם הוא זניח".
אתי בנדלר
סעיף קטן (ד) החדש אומר כדלקמן: "מי שאחראי, בהתאם להוראות סעיף 4, לביצוע סימון או לפיקוח על ביצוע הסימון, יהיה אחראי גם למניעת שידורי פרסומת או קדימונים אסורים לפי סעיף זה, או לפיקוח על מניעת השידורים האמורים, לפי העניין".
היו"ר זבולון אורלב
לגבי סעיף קטן (ג) החדש, איפה יש את אישור הוועדה?
אתי בנדלר
סעיף 6 לחוק העיקרי קובע כדלקמן: (א) "השר הממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות לביצועו". (ב) "תקנות לפי חוק זה, למעט תקנות לפי סעיף 3 טעונות אישור הוועדה".
היו"ר זבולון אורלב
כתוב שהשר יקבע הוראות.
אתי בנדלר
לפי חוק הפרשנות "לקבוע" זה לקבוע בתקנות. זו טרמינולוגיה אחידה בחקיקה.
פרופ' אלי פולק
אפשר להוסיף שזה יהיה בכפוף לסעיף 6.
אתי בנדלר
אין צורך.
אתי בנדלר
תיקנו גם את סעיף קטן (ג), שזה כבר קשור לתיקון סעיף 6.

לגבי סעיף העונשין – יש לנו היום בחוק סעיף עונשין שמתייחס לנושא של סיווג וסימון. הסעיף הזה, סעיף 5 לחוק העיקרי, אומר כדלקמן: "אחראי לביצוע סימון שלא סימן משדר טלוויזיה לפי הוראות חוק זה, דינו קנס כאמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977". אם אינני טועה הקנס הוא 150 אלף שקל.

עו"ד דליה איש-שלום עוררה ספקות אם בכלל ראוי לעניין סיווג וסימון שידורים, עוד לפני שאנו דנים בקטע החדש שלנו, שהסנקציה תהיה סנקציה פלילית של העמדה לדין - -
היו"ר זבולון אורלב
אני מפנה את עו"ד איש-שלום לקרוא את הפרוטוקולים של הדיונים על החוק. דנו בזה שעות ארוכות.
אתי בנדלר
עלתה שאלה אם ראוי שזה יהיה פלילי או לא, והוכרע שכן. למיטב זכרוני, נדמה לי שלא הועלתה אפשרות של הטלת עיצומים כספיים, שזה דבר מאוד יעיל, כלי מאוד מאוד אפקטיבי לגבי גופים כאלה. תוגש תלונה למשטרה, המשטרה תחקור, תגיע למסקנה שיש מקום להעמיד לדין, תגיש כתב אישום נגד אותו גוף, בית המשפט ידון בכתב האישום, יכריע ויטיל את הקנס אם הוא ימצא לנכון. כאן הועלו מספר הצעות חדשות.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, אם אני לא רוצה לעשות תיקון, אז זה גירסה א'.
אתי בנדלר
נכון, הוספנו רק את ההתייחסות לסעיף החדש. כלומר: אחראי לביצוע סימון שלא סימן משדר טלוויזיה לפי הוראות סעיף 4 – שזה קיים היום – ואחראי למניעת שידורי פרסומת או קדימונים אסורים - -
היו"ר זבולון אורלב
אני בעד לאשר את א', ללכת לקריאה ראשונה ובכל הסוגיה הזאת נדון בין קריאה שניה ושלישית. אני חושב שזה לא כל כך הכרעה של חברי הוועדה, אלא דיון משפטי לגופו - מה יותר יעיל וכו'. אני פחות יעיל בדבר הזה.
משה רז
אני בעד.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לאשר את זה לקריאה ראשונה ואת כל הסימפוזיונים נעשה לאחר מכן. זה לא מהותי למהות החוק. פה יש שאלה אם הקנס יהיה על ידי חקירה כזאת או על ידי בית משפט או על ידי רשות מינהלית. דרך אגב, גם בזה דנו בפעם הקודמת ואנשי הרשות השניה הציגו את כל הקנסות ונתנו דוגמאות. הם לא רק מטילים קנסות, אלא גם שוללים זמן פרסומות וכו'.
תמר הקר
עניין העיצום הכספי לא נדון בישיבה הקודמת.
היו"ר זבולון אורלב
העיקרון נדון.
אתי בנדלר
אני יכולה לומר שעיצום כספי הוא כלי מאוד אפקטיבי, פוגע ישר ומהר בכיס של אלה שעוברים על החוק.
היו"ר זבולון אורלב
הייתי רוצה לדעת מי מחליט על העניין, שופט או רשות מינהלית. אני חושב שמי שיודע שהוא עלול להיענש על ידי בית משפט זה מרתיע יותר, אותו אחד לא רוצה כותרת בעיתון, שהוא הואשם בבית משפט ונקנס. יש צדדים לכאן ויש צדדים לכאן.

אני מצהיר כאן שהדיון בסעיף הזה יהיה בהרחבה, במיצוי מלא, לקראת קריאה שניה ושלישית. אני מבקש מכם להכין חוות דעת ולהתכונן לקראת זה.
אתי בנדלר
האם סעיף 5 מאושר? סעיף 5 הוא תיקון סעיף 6 שאומר שלצורך פטור של ערוץ מסוים מתחולת החוק, צריך לא רק את אישור הוועדה, אלא שהשר גם יתייעץ עם הרשויות המפקחות.
היו"ר זבולון אורלב
בהחלט כן.

מי בעד אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה?

הצבעה
בעד – 2
החלטה
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.
אתי בנדלר
האם לדעת המציע יש עלות להצעת החוק?
משה רז
לדעתי אין עלות להצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתי החוק יכניס לאוצר המדינה מיליון שקל בשנה.
אתי בנדלר
אני מבקשת שתימסר הודעה מטעם יושב ראש הוועדה שלאוצר יש אפשרות להגיש תוך שבוע ימים את הערכתו לגבי העלות, אם לא אנחנו נראה אותם כמי שמודיעים שאין עלות להצעת החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש ממנהלת הוועדה לעשות כן.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - - - - -





הישיבה ננעלה בשעה 16:00

קוד המקור של הנתונים