ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 13/03/2001

חלוקת חלב לילדי בתי הספר – הצעת חבר הכנסת גפני לדיון מהיר.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/2878



3
ועדת החינוך והתרבות
13.3.2001

פרוטוקולים/ועדת חינוך/2878
ירושלים, כ"ז באדר, תשס"א
22 במרץ, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 258

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, י"ח באדר התשס"א (13 במרץ 2001), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
משה גפני
רחמים מלול
מוזמנים
משרד החינוך:
ד"ר אילנה זיילר - מנהלת אגף א' מוסדות חינוך
עירית ליבנה - הממונה על חינוך לבריאות
יעל פרבר - מתאמת השר לכנסת ולממשלה

"תנובה"
מיכל המאירי - מנהלת שיווק תשלובת החלב
רונן שמש - מנהל מותג של החלב
אלון אופק

יוסף פוליטי - יו"ר האגף הפדגוגי, רשת "אל המעיין"
גדעון בן דור - יועץ הוועדה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
חלוקת חלב לילדי בתי הספר – הצעת חבר הכנסת גפני לדיון מהיר.



חלוקת חלב לילדי בתי הספר – הצעת חבר הכנסת גפני לדיון מהיר
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בעניין בקשתו לדיון מהיר בוועדה של חבר הכנסת גפני בנושא חלוקת חלב לילדי בתי הספר. חבר הכנסת גפני כתב ליושב ראש הכנסת על כך שבמשרד החינוך הוחלט על ביצוע ניסוי בשיתוף חברת "תנובה" לחלוקת חלב בבתי הספר. הוחלט שהניסוי יהיה בכמה בתי ספר בתל-אביב ובשישה בתי ספר באופקים. בתי הספר שנבחרו הם ממלכתיים וממלכתיים דתיים, אבל אף לא בית ספר חרדי אחד.

שמעתי את חבר הכנסת גפני מדבר על כך במליאת הכנסת. בעקבות זה פניתי ל"תנובה", עוד לפני שידעתי על הבקשה של חבר הכנסת גפני לדיון מהיר, כדי לקבל תגובתם על כך שלא נכלל אף בית ספר חרדי.

קיבלתי מכתב תשובה ממר עופר בלוך, מנכ"ל תשלובת החלב, ובו נאמר: "אני מודה לך על התעניינותך בפרוייקט "הפסקת חלב" ומבקש להביא לידיעתך, כי תנובה החליטה לחלק חלב גם לתלמידי בית ספר חרדי".
יעל פרבר
אז למה הישיבה היום?
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת גפני ביקש דיון מהיר בנושא ואנחנו חייבים לקיים את הדיון תוך שבוע.
עוד נאמר במכתב
" ברשותך, אסקור בפניך את עיקריו של פרוייקט "הפסקת חלב". פרויקט "הפסקת חלב" הינו פרוייקט המתנהל ב-30 מדינות בעולם בחסות האו"ם. מהות הפרוייקט: חלוקת כוס חלב מדי יום לילדי בתי הספר והגנים. בנוסף, הפרוייקט כולל מערכי שיעור בנושא תזונה נכונה ואיכות הסביבה.

"משרד החינוך ותנובה יזמו את הפעלת התוכנית בישראל. בשלב הראשון הוחלט על ביצוע פיילוט במשך כשלושה חודשים, כדי לבחון את הישימות, בעיקר הלוגיסטית, תוך תקווה שבעתיד תחולק כוס חלב מדי בוקר לכל ילד בישראל. חברת תנובה המכירה בחשיבות הפרוייקט החליטה לממן באופן מלא את הפעלת הפיילוט.

"לתקופת הניסוי נבחרו מספר מצומצם של בתי ספר בתל אביב ובאופקים, הכוללים בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים. בתי הספר נבחרו על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות.

"לצערי הרב, נוצרה חוסר הבנה באשר לשלב בו אנו מצויים בפרוייקט ואף ניתנו פרשנויות מרחיקות לכת. צר לנו על כך, הצרכנים החרדיים הינם צרכנים חשובים לתנובה ומלוא תשומת לבנו נתונה להם. מכאן שלא היתה לנו כל כוונה לפגוע בציבור זה.

"כאמור, חברת תנובה החליטה לחלק חלב גם לתלמידי בית ספר חרדי".
משה גפני
אני מודה ליושב ראש הוועדה על קיום הדיון. בעיתונים החרדים לא יהיה שום פרסום על הדיון הזה. דרך אגב היו לחצים של לוביסטים חרדים לא לקיים את הדיון הזה, אך אני מתעקש לקיים אותו. אני גם לא מבין מדוע נציגי עיריית אופקים לא הוזמנו לישיבה.
יהודית גידלי
גם הם הוזמנו לישיבה אך הם לא הגיעו. ניסיתי לדבר עם גורמים שונים בעירייה כדי שיאשרו את בואם, אך לא קיבלתי תשובה.
היו"ר זבולון אורלב
זה אכן מעורר תמיהה מדוע הם לא הואילו להגיע לדיון.
משה גפני
מה שקורה הוא שיש יותר ויותר אפליה במערכת החינוך של הילדים החרדים. הילדים החרדים מוצאים מכל התוכניות של משרד החינוך ויוצא מזה שהילדים החרדים אינם לגיטימיים במערכת. זו הדוגמה הבולטת ביותר לכך.

משרד החינוך עם חברת "תנובה" התחילו להפעיל את תוכנית "הפסקת חלב", שהיא תוכנית מאוד חשובה, בכמה בתי ספר, אבל לא באף בית ספר חרדי אחד. הילד החרדי לא זכאי ל"הפסקת חלב". באופקים נבחרו שישה בתי ספר, אבל אף לא אחד מהם בית ספר חרדי.

חברת "תנובה" מתעלמת מהילדים החרדים, למרות שזה מגזר שקונים בו הרבה חלב והחברה מרוויחה מהם הרבה. במשרד החינוך מתעלמים מהצורך הזה לחינוך לתזונה נכונה ואיכות הסביבה במגזר החרדי, דברים שניתנים לכל ילד בעולם. במדינת ישראל משרד החינוך מטווה את המדיניות, הרשות המקומית קובעת יחד עם המשרד היכן זה פועל ו"תנובה" מממנת את זה. מה שקרה הוא ששישה בתי ספר באופקים נכללו במסגרת הזאת, אבל אפילו לא בית ספר חרדי אחד.

נוצר מצב ששני ילדים באותו רחוב, אחד לומד בבית ספר של החינוך העצמאי ואחר בחינוך הממלכתי, זה שלומד בחינוך הרגיל מקבל את התוכנית והבן שלי שלומד בחינוך העצמאי לא מקבל. למה? הילד שלי, בגלל שהוא חרדי, לא זכאי. כך זה גם בתחומים אחרים – כשמדובר על פנימיות יום, הילד שלי לא מקבל את זה, כי הוא חרדי.

אני לא רוצה להשתמש בסופרלטיבים, אבל תאר לעצמך שלא בתוך מדינת ישראל היתה דנה בנושא הזה ועדה של האו"ם שעוסקת בתזונה לילדים, והיו אומרים שבמדינת ישראל הלכה חברת החלב הגדולה ביותר במדינה יחד עם משרד החינוך והעירייה ואמרו שיש קבוצת ילדים שחורים – כלומר חרדים – שהם לא מקבלים חלב. מה היו מחליטים על זה בוועדה בינלאומית שעוסקת בתזונה נכונה של ילדי בתי הספר? מה היו אומרים עלינו כמדינה? שאנחנו מדינה גזענית? זה פשע.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לא להשתמש בביטויים כאלה.
משה גפני
האפליה הזאת היא לאורך כל הדרך. זו מדיניות ברורה שתנובה נתנה לה יד. תנובה מימנה את הפרוייקט הזה ולכן בעל המאה הוא בעל הדעה. אריק רייכמן, מנכ"ל "תנובה", מכיר את הילדים החרדים דרך המאזנים שלו.

אני יודע שהעיתונות החרדית לא תסייע לי, אבל יש לי כלים משלי, ואני אוציא את דיבת משרד החינוך, עיריית אופקים ו"תנובה" רעה. אני אמצא כל דרך שהדברים האלה ייצאו החוצה ואני שוקל גם צעדים נוספים גם נגד משרד החינוך וגם נגד עיריית אופקים וגם נגד חברת "תנובה".



אריק רייכמן, מנכ"ל "תנובה" אמר לי שהוא החליט מתקציבו – כאילו שבתי הספר האחרים זה לא מתקציבו – להוסיף בית ספר חרדי. הדבר הזה לא התבצע. לפני הדיון הזה שאלתי אם בית ספר חרדי אחד כן נכלל והשיבו לי שלא, למרות שאיתי הוא דיבר לפני שבוע וחצי. זה לא התבצע וזה גם לא רלוונטי, כי המדיניות פה צריכה להשתנות.

חשוב לי לדעת אם שלושת המרכיבים, השותפים בפרוייקט, שלפי דעתי הוא פרוייקט פושע, מפלה, גזעני - -
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע לך לחזור בך מהביטוי הזה.
משה גפני
קשה לך לשמוע את זה, אבל אם הילד שלך היה בבית ספר חרדי האוזניים שלך היו שומעות את זה. אנחנו מדברים על פרוייקט חלב. על מה אנחנו מדברים? על תוכנית לימודים?
יעל פרבר
הרב גפני, אתה פנית למשרד החינוך ונענית בשלילה?
משה גפני
לא.
יעל פרבר
אולי כל הדבר הזה יצא מכל פרופורציה.
משה גפני
לא. לא פניתי למשרד החינוך, משום שמניסיוני, בכל פעם שפניתי למשרד החינוך בנושא של אפליה של הציבור החרדי לא קיבלתי תשובה חיובית על שום נושא. תראי לי נושא אחד בשנתיים האחרונות שפניתי, ואת הכל יש לי בכתב, שלא נעניתי בשלילה. הייתי יכול לדבר שעות ולמנות את כל האפליה של הציבור החרדי.

אני מבקש שוועדת החינוך תקבל החלטה שהוועדה רואה באפליה הבלתי נסבלת הזאת דבר חמור מאין כמותו, וזה מצטרף לפעולות נוספות של חוסר לגיטימיות שנוצרו כלפי הילדים החרדים במדינת ישראל, ושהוועדה מבקשת ממשרד החינוך, מעיריית אופקים ומחברת "תנובה" לשנות באופן מיידי את המדיניות הזאת. כאשר קובעים ביישוב כמו אופקים שישה בתי ספר, זה צריך ללכת לפי מספר התלמידים – אם יש אלף תלמידים בחינוך הממלכתי, אלף תלמידים בחינוך הממלכתי דתי ואלף תלמידים בחינוך החרדי, אז זה צריך להיות שליש-שליש-שליש, מה גם שבאופקים בעצם נתנו לכל בתי הספר מלבד החרדים.

החלוקה צריכה להיות שוויונית. האם בריאותו של ילד חרדי חשובה לחברת "תנובה", למשרד החינוך ולעיריית אופקים פחות מאשר בריאותו של ילד בחינוך הממלכתי?
עירית ליבנה
אני מתנצלת על כך שלא נוצר בינינו הקשר, וחבל, כי מעולם לא הפליתי לרעה את החינוך החרדי. מעולם לא. רק לפני שבוע פגשתי את כל המפקחים לדיון, כי עד עכשיו הם לא ניאותו אפילו להיפגש איתי בנושא של החינוך לבריאות בחינוך החרדי.



לפני שנתיים היתה פניה של חברת "תנובה" למשרד החינוך, כדי לשלב את מדינת ישראל בנושא של עידוד שתיית חלב כמרכיב חיוני בתזונת הילדים. חברת "תנובה" "נשלחה הביתה" לעשות שיעורי בית, כי הבעייתיות שלנו היא לא רק עניין של לחלק את החלב, אלא כל שינוי ההתנהגותי בהרכב התזונה של הילדים. אנחנו יודעים שההרכב התזונתי של המזון של הילדים במדינת ישראל לוקה. אחד מהדברים שאנחנו רוצים לגרום זה לשינוי בהתנהגות הבריאותית שלהם.

חברת "תנובה" חזרה אלינו לאחר שנעשתה על ידה עבודת הכנה מאוד רצינית גם בקטע הלוגיסטי וגם בקטע – שלי היה מאוד משמעותי – של כל הלמידה מעבר לדבר, ובאמת השתיה של החלב במקום אפילו ארוחת בוקר.

הוועדה לפרסומת מסחרית, שהיום אני עומדת בראשה, אישרה לחברת "תנובה" פיילוט בעשרה בתי ספר בארץ. בתי הספר נבחרו בתיאום עם הרשויות המקומיות וניסו לחתוך איזשהו חתך מייצג. אני ביקשתי שהעיר אופקים תשולב בפיילוט, כי תמיד מחזרים אחרי ערים מסוימות ואת אופקים לא ראיתי אף פעם על המפה.

חברת "תנובה" וכל הנוגעים בדבר יודעים שבתום הפיילוט תיערך חשיבה של כל הגורמים השותפים לראות אם מדינת ישראל יכולה להרים את הנושא זה של שתיית חלב בקרב ילדים.
היו"ר זבולון אורלב
איך איתרתם כזה פרוייקט, מעבר להיבט שהעלה חבר הכנסת גפני, כי אחד הדברים שזכורים לי מהוועדה למניעת פרסומת מסחרית במוסדות חינוך שאסור לעשות פרסומת מסחרית במוסדות חינוך, ואילו פה יש פרסומת בעליל?
משה גפני
לא התכוונתי לתת פרסומת לא ל"תנובה" ולא למשרד החינוך, אלא אני מדבר רק על הגזענות.
עירית ליבנה
הוועדה לפרסומת מסחרית מאשרת הרבה מאוד פניות של חברות חיצוניות. במקרה הזה אין שלטים של "תנובה", העטיפה החיצונית של המוצרים עוצבה לצורך העניין הזה. כמו שבהרבה דברים אנחנו כן מאשרים כפיילוט ניסיוני, עם כל המגבלות של זה, גם הנושא הזה אושר על ידי הוועדה.
רחמים מלול
מה היה השיקול לבחור דווקא ב"תנובה"?
עירית ליבנה
חברת "תנובה" פנתה אלינו, כמו הרבה חברות במדינת ישראל בתחומים רבים שפונות לוועדה לפרסומת מסחרית ואכן מקבלים אישור לפעול בבתי הספר בתקופות מסוימות, לתקופות קצובות או לתקופות יותר ארוכות בכל מיני נושאים, כמו העיתונים היומיים שנכנסים לפעילות חינוכית בבתי ספר וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
נניח שהפיילוט הזה יצליח, אז "תנובה" תחלק לכל תלמיד כוס חלב?
עירית ליבנה
לא. בקיץ תיערך חשיבה עם ארגון ההורים, הרשויות המקומיות, משרד החינוך וכל יצרני החלב בארץ. נבדוק אם יש שביעות רצון, אם מבחינה לוגיסטית זה מתאפשר וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
נאמר שיש שביעות רצון - -
עירית ליבנה
יכול להיות שתהיה החלטה לפתוח את זה למכרז.
היו"ר זבולון אורלב
מי ישלם את זה?
עירית ליבנה
גם זה ייבדק. הכל יבוא לדיון לאחר הפיילוט.
היו"ר זבולון אורלב
אתם לא חושבים לפני פיילוט על כזה דבר? לפני פיילוט אתם לא שואלים את עצמכם שאלה בסיסית מי יממן את הנושא? בפיילוט "תנובה" מממנת את חלוקת החלב. אם הפיילוט יצליח לפי כל הפרמטרים שקבעתם, מי יממן את זה?
עירית ליבנה
יכולות להיות אופציות שונות למימון – חלק מהרשויות, המשרדים, ההורים, יצרני החלב למיניהם. האופציות פתוחות לגבי המימון, אבל ההחלטה היא הרבה יותר משמעותית.
היו"ר זבולון אורלב
ההחלטה של הוועדה שלכם כתובה ומנומקת?
עירית ליבנה
כן. היו שש ישיבות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש לקבל את הפרוטוקולים של שש הישיבות. אני רוצה להבין מה עמד מאחורי ההחלטה שלכם.

חברת "תנובה" אומרת שמשרד החינוך קבע באיזה בתי ספר ייערך הפיילוט. מדוע בפרוייקט הזה לא כללתם גם בית ספר חרדי?
עירית ליבנה
פנינו לאגף החינוך בעיריית אופקים וששת בתי הספר הומלצו על ידי העירייה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל אתם לא עיוורים. אתם יודעים שבאופקים יש בתי ספר של החינוך העצמאי באחוז לא מבוטל. אני לא יודע מה משקלו של החינוך העצמאי באופקים, אבל אני יודע מניסיוני שאחוז לא מבוטל של החינוך באופקים הוא חינוך חרדי. זה לא מצב שיש 50 בתי ספר ממלכתיים ויש בית ספר חרדי אחד קטן עם 50 תלמידים שעומד להיסגר, שאולי במקרה כזה הייתי שוקל אובייקטיבית לא לכלול אותו בפיילוט. צריך גם לזכור שלפי חוק התקציב, המדינה מחויבת בשוויון כלפי החינוך העצמאי ומעיין החינוך התורני. אתם לא יכולים להסתתר אחרי עיריית אופקים.
עירית ליבנה
אנחנו לא מסתתרים אחרי. אני לא עקבתי אחר ההחלטה של עיריית אופקים ויכול להיות שפה היתה לי שגיאה לא לכלול. יכול להיות שזה נבע מחוסר ידיעה שלי על מספר בתי הספר החרדים באופקים, דבר שלא ידעתי עד שהתעוררה השאלה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין שהניסוי מתקיים גם בתל-אביב.
עירית ליבנה
נבחרו חמישה בתי ספר בתל-אביב – בית ספר ערבי אחד ביפו, אחד בדרום תל-אביב, אחד במרכז תל-אביב, ממלכתי דתי אחד ואחד בצפון תל-אביב.
היו"ר זבולון אורלב
אני רואה שבתל-אביב את בקיאה ודאגת שהכל יהיה מאוזן. למה באופקים זה לא כך?
משה גפני
גם בתל-אביב לא נבחר בית ספר חרדי.
עירית ליבנה
פניתי לאגף החינוך באופקים וביקשנו חמישה בתי ספר. אמרו לנו שיש שישה ממלכתיים דתיים וממלכתיים. אולי זו היתה השגיאה שלי ואני לוקחת את זה על עצמי שלא בדקתי את הנושא.
משה גפני
באופקים יש שישה בתי ספר.
היו"ר זבולון אורלב
אני מניח שלנציגי עיריית אופקים היתה תשובה טובה אם היו מגיעים לכאן.
יעל פרבר
מתוך הניסיון שלי כיושבת ראש של הוועדה אני יודעת שמעולם לא היה בנושא הזה עניין של אפליה. משרד החינוך לא יוזם בעניין הזה.
משה גפני
הוא ממש לא מפלה. החינוך החרדי בכלל לא נמצא במשרד החינוך, הוא לא מפלה בכלל.
עירית ליבנה
הטעות שלי היתה שלא בדקתי. אני רוצה לומר שוב שחבל שלא היתה שום פניה אליי בנושא, וחבל, כי יכול להיות שהיינו נמנעים מכל הדבר הזה.
רחמים מלול
וכעת, לאחר ששמעת את הדברים?
עירית ליבנה
אני מוכנה לתקן כל טעות.
ד”ר אילנה זיילר
אני תומכת בדברים של עירית ליבנה. אנחנו בהחלט מוכנים לשקול מחדש החלטה שעל פניה נראית שגויה.
מיכל המאירי
אני חייבת לתקן עוול שאני סבורה שנעשה. הידיעה יצאה ביתד נאמן ולכן אי אפשר לומר שתנובה "קונה" עיתונים.

הפרוייקט הזה הוא פרוייקט שמתנהל ב-30 מדינות בעולם. הוא מתנהל לא רק בעולם המערבי, אלא גם במדינות מתפתחות ומפותחות. כבר הרבה שנים "תנובה" חושבת שהגיע הזמן לעשות את הפרוייקט הזה גם במדינת ישראל. נעשו כל מיני פניות בעבר ולפני שנתיים מצאנו פרטנר לכך – עירית ליבנה – והתחלנו את המהלך.

היו הרבה חבלי לידה והוסכם על פיילוט. אני חושבת שזה מהות העניין – אנחנו לא נמצאים בשלב הפעלת התוכנית, אלא אנחנו בוחנים את התוכנית. יש סוגיות כמו סוגיית המימון, סוגיית הלוגיסטיקה, אם הילדים ישתו או לא ישתו ועוד הרבה סוגיות.
היו"ר זבולון אורלב
הנושא שלנו עכשיו הוא מדוע בפיילוט הזה לא נכלל החינוך החרדי.
מיכל המאירי
הפיילוט בראש ובראשונה בא לבחון את הסוגיה הלוגיסטית מבחינת חברת "תנובה". הדרישה שלנו היתה לבחור במרכז עירוני גדול ובמרכז פריפריאלי. היה לנו נוח ללכת על תל-אביב כמרכז עירוני ולגבי הפריפריה גברת עירית ליבנה ביקשה שזה יהיה אופקים, כי לטענתה שם לא עושים אף פעם שום פעילות. לנו לא היתה העדפה לאזור מסוים כך שקיבלנו את ההצעה. אז בעצם הרשויות התבקשו להציע בתי ספר שישתתפו בפרוייקט.

אנחנו מעריכים כל צרכן ואני חושבת שקשת הפעילות שלנו רק תוכיח את הפעילות המסיבית שלנו בכל אחד מהמגזרים, ולא משנה אם זה חרדי או דתי, חילוני או ערבי.
היו"ר זבולון אורלב
דווקא אתם שמודעים לצרכנים, אתם לא יודעים שיש צרכנים שהם ילדים חרדים? את עוסקת בשיווק לא עלה בדעתך לעשות משהו לחינוך החרדי?
מיכל המאירי
לא, כי מבחינתנו לא היה צורך לבחון בית ספר חרדי מול בית ספר ממלכתי דתי. ברגע שהעירו את תשומת לבנו וחבר הכנסת גפני פנה אלינו, אמרנו שאין בעיה ושנוסיף גם בית ספר חרדי. חלילה לנו לפגוע באחד מהציבורים שהוא צרכן שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
מה קורה היום בפועל?
מיכל המאירי
נאמר לנו שיש ישיבה של ועדת החינוך בנושא ושנמתין לישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
הרב גפני פנה לפני שבועיים או שלושה, מה השתנה מאז?
מיכל המאירי
לא השתנה שום דבר, כי אמרו לנו להמתין עד ישיבת הוועדה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל הוא פנה אליכם כבר לפני שלושה שבועות ועל הוועדה הודיעו לכם רק בשבוע שעבר.
מיכל המאירי
הודיעו לנו שתהיה ישיבת ועדה בעניין. כשחבר הכנסת גפני דיבר עם אריק רייכמן נאמר לו של"תנובה" אין בעיה להוסיף עוד בית ספר.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא הוסיפו עד עכשיו?
משה גפני
אני דיברתי עם אריק רייכמן ב-28 בפברואר. הוא חזר אליי עוד באותו יום ואמר לי שהוא החליט שמרגע זה ואילך נכנס לפרוייקט בית ספר חרדי נוסף באופקים. נכון לרגע זה לא נכנס עוד בית חרדי. זה לא קשור לדיון שלי, אותי לא יקנה בית ספר עם כמה שקיות חלב.
היו"ר זבולון אורלב
עופר בלוך כתב לי: "כאמור, חברת 'תנובה' החליטה לחלק חלב גם לתלמידי בית ספר חרדי". זה נכתב ב-4 במרץ.
מיכל המאירי
המתנו לישיבת הוועדה כדי שיאמרו לנו איזה בית ספר וכן הלאה, שעיריית אופקים תגיד את דעתה וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
אבל על הישיבה הזאת אתם יודעים רק משבוע שעבר והמכתב לחבר הכנסת גפני היה כבר לפני שלושה שבועות.
מיכל המאירי
החלטנו שכן, אבל לא ידענו אם באופקים או לא באופקים.
היו"ר זבולון אורלב
אריק רייכמן שלח מכתב ב-28 בפברואר והוא גם ענה לרב דייטש, חבר מועצת העיר, כבר ב-27 בפברואר. דרך אגב, דייטש פנה ב-25 בפברואר.
מיכל המאירי
מבחינתנו אין בעיה להתחיל עם זה מחר בבוקר, השאלה היא על איזה בית ספר אנחנו מדברים.

יש סוגיה נוספת שקשורה לנושא הזה והיא סוגיית הכשרות.
היו"ר זבולון אורלב
וזה לא חלק מהלוגיסטיקה? איך אתם עושים פיילוט בלי המגזר החרדי? אם הפיילוט יצליח ומחר בבוקר תצטרכו להפעיל את זה במדינת ישראל, ואז אני מניח שמשרד החינוך היה מבין שצריך גם בחינוך החרדי, איך יכול להיות שלא בדקתם את כל נושא הלוגיסטיקה של אספקת חלב לציבור החרדי על פי הכשרות?
משה גפני
אין שום בעיה של כשרות. הם מצאו לעצמם מפלט.
מיכל המאירי
ל"תנובה" יש מספר כשרויות – יש כשרות של הרבנות, יש כשרות של בעלז וכשרות של בד"ץ העדה החרדית. בגלל שהפיילוט הוא מאוד מצומצם, אנחנו נותנים כרגע כשרות רגילה. בדרך כלל החרדים לוקחים כשרות ברמה גבוהה, אבל גם לזה מצאנו פתרון. מכיוון שהפיילוט לא יכול לספק חלב בכשרות - -
היו"ר זבולון אורלב
אז זה לא פיילוט. את בעצמך אומרת שהפיילוט מבחינתכם הוא לוגיסטי ולכן חלק מהפיילוט הלוגיסטי צריך להיות גם היערכות לחלוקת חלב לצרכנים שונים עם אפיונים שונים.
מיכל המאירי
היום אנחנו מחלקים 3,000 שקיות וכשהתוכנית תופעל נחלק 3 מיליון. גם את זה בחנו ולכן אמרנו שאנחנו ניתן חלב בכשרות גבוהה. אני צריכה לצאת מהישיבה הזאת לאחר שתאמרו לי אם יש החלטה לתת לבית ספר חרדי ואז אין לי בעיה לתת לכל בית ספר חרדי שיוחלט באופקים.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני הייתי נציג של חברת "תנובה" והייתי שומע את זה הייתי כועס על משרד החינוך על כך שהוא הטעה אותי.
מיכל המאירי
משרד החינוך לא היה ער לזה.
משה גפני
אבל שמתי לב שמשרד החינוך היה ער לבית ספר ערבי בתל-אביב ואני מאוד מברך על זה. זה משרד טוב.
היו"ר זבולון אורלב
"תנובה" מודעת לצרכנים שלה ואת גברתי ממונה על שיווק. שיווק רואה את כל הצרכנים וצריך להעיר את תשומת הלב לכך שעשרה או עשרים אחוז מהצרכנים שהם לא מכוסים.
מיכל המאירי
ברמת אביב למשל יש בית ספר אחד שיש בו את הניסוי ובית ספר אחד שאין בו. התקשרה אליי אמא מהבית ספר שאין בו ניסוי ושאלה מדוע בבית הספר של הילדים שלה אין. הסברנו לה שזה פיילוט.
היו"ר זבולון אורלב
את צריכה להיות ערה לשני דברים: בית ספר א' ברמת אביב הוא מדגם מייצג גם של בית ספר ב' ברמת אביב. כלומר, כל הפרמטרים שאת מפעילה בניסוי פה נכונים לגבי האחר. אבל כל הפרמטרים שאת מפעילה בבית הספר הממלכתי דתי באופקים לא רלוונטיים לבית הספר החרדי שם. אם את לא מבינה את זה כמנהלת אגף שיווק, יש בעיה.

דבר שני, מדינת ישראל צריכה להיות רגישה. תחשבי למה מכניסים בית ספר ערבי ביפו. הם שותים חלב אחר?
מיכל המאירי
אני יכולה להגיד למה "תנובה" נהגה כך. לצורך העניין קיבלנו רשימה של בתי ספר.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שהכניסו בית ספר ערבי לניסוי בגלל שתי סיבות: סיבה אחת – אנחנו באמת לא יודעים את הרגלי צריכת החלב ואיכות הסביבה של האוכלוסיה הערבית, כי לכל אוכלוסיה יש את המנהגים שלה ואת האופי שלה. סיבה שניה – כל אחד מבין שאם לא יכניסו בית ספר ערבי אחד, תקום פה זעקה ועשרה חברי כנסת יאמרו: גזענים, מפלים, פושעים וכו'. יש מודעות במשרד החינוך, חיובית בעיניי, שהם הבינו שהאוכלוסיה הערבית היא אוכלוסיה שווה ולא עושים פיילוט בלי להכניס אותם.
מיכל המאירי
תשאל את עירית ליבנה.
היו"ר זבולון אורלב
היא מודה בטעותה, אבל את אפילו לא מודה בשגיאה. משרד החינוך אמר שהוא שגה ושאין לו את כל הכוונות שחבר הכנסת גפני מייחס לו.
מיכל המאירי
ברגע שהיתה הפניה בנושא אמרנו שמבחינתנו אין לנו בעיה להוסיף בית ספר חרדי. צריך להבין שהפרוייקט הוא לא של "תנובה", אלא פרוייקט משותף.
משה גפני
ביקשתי לדון על אופקים ולא על רמת אביב. בניגוד לתל-אביב צריך לזכור שכל בתי הספר באופקים נכללו בפרוייקט, רק החרדים לא.
יוסף פוליטי
במוסדות של רשת החינוך התורני יש באופן יחסי די הרבה משפחות מצוקה. יש הרבה משפחות שאני יודע ששולחות את ילדיהן לבית הספר בלי ארוחת בוקר, ואפילו שתיית כוס החלב הזאת יכולה מאוד לעזור ולהקל עליהן. לכן אני חושב שהפרוייקט מבורך וכמו שהרב גפני אומר צריך לדאוג לכך שיהיה שוויוני לכל ילדי ישראל.
היו"ר זבולון אורלב
האם משרד החינוך מוכן להחליט שכל מערכת החינוך באופקים, לרבות החינוך החרדי על כל מוסדותיו, נכנסים לפרוייקט? אי אפשר לכלול בתוכנית את כל בתי הספר של החינוך הממלכתי והממלכתי דתי ולקחת רק בית ספר אחד קטן חרדי.
מיכל המאירי
מבחינתי כן.
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר לקחת את כל הממלכתי והממלכתי דתי ולהוסיף כקישוט איזה בית ספר חרדי באופקים. זו החלטה מפלה בעליל.
עירית ליבנה
המניעים שלי הם לעיצוב התנהגות בריאותית, כלומר שזה יחייב את בתי הספר לכל הלמידה שקשורה לזה.
היו"ר זבולון אורלב
הם יהיו חייבים לעמוד בכל הכללים.
עירית ליבנה
ההורים גם צריכים לחתום על הסכמתם.
היו"ר זבולון אורלב
הם יהיו חייבים לעמוד בכל הכללים, אבל אני מייעץ לך לשבת עם נציגי החינוך החרדי כדי להתאים להם את התוכנית לאופי החינוך.
עירית ליבנה
זה יהיה בהתאמה מלאה איתם.
היו"ר זבולון אורלב
הואיל והפרוייקט הוחל על כל בתי הספר באופקים ואפילו הגדלתם לפי בקשת עיריית אופקים מחמישה בתי ספר לשישה בתי ספר, אני מבקש שנוכל לרשום ש"תנובה" ומשרד החינוך הודיעו היום בוועדה שהם מתחייבים בפרק זמן סביר של ימים אחדים לעשות את התיאום המתבקש עם רשתות החינוך העצמאי ולהפעיל את זה בהקדם האפשרי בכל מערכת החינוך באופקים.

מסקנות הפיילוט חייבות להיות לגבי כל המגזרים שהמשרד אחראי להם.
רחמים מלול
מדוע לא להוסיף לפיילוט עוד בית ספר מהמגזר החרדי?
היו"ר זבולון אורלב
אם אתה מפעיל את זה על כל מערכת החינוך, כמו באופקים, יש את הבדיקה הלוגיסטית.
רחמים מלול
זה בפריפריה. נאמר לנו שנבחר ריכוז אחד עירוני, שהוא תל-אביב, וריכוז בפריפריה.
משה גפני
אני יכול לומר לך שהם לא יבצעו את זה גם באופקים. "תנובה" פרסמה לפני חצי שנה מבצע. לציבור החילוני היא הגרילה רכב ולציבור החרדי מוצרי חשמל ביתיים. הם מסתכלים עלינו אחרת.
מיכל המאירי
אני עומדת בהתחייבויות שלי.
משה גפני
אריק רייכמן לא עמד בהתחייבות שהוא נתן לי לפני שבועיים.
מיכל המאירי
אני יושבת פה עכשיו. אנחנו צריכים לקנות מקררים, אנחנו צריכים לעשות הדרכה בבתי הספר, להפיץ שאלונים להורים ולקבל פידבק. להערכתי זה ייקח כשבועיים-שלושה.
היו"ר זבולון אורלב
יש לנו סבלנות.
רחמים מלול
אני בכל זאת מבקש להוסיף בית ספר חרדי אחד בתל-אביב. זה יכול להיות בית ספר של מעיין החינוך התורני. בחרתם שני ריכוזים – אחד עירוני ואחד בפריפריה – אז מדוע באופקים את מוכנה להוסיף בית ספר חרדי ובתל-אביב לא. הרב פוליטי אומר לי שיש בתי ספר חרדים בתל-אביב שהם במצוקה גדולה.
יוסף פוליטי
יש אוכלוסיית מצוקה בשכונת התקווה.
עירית ליבנה
אני בהחלט מודעת לנושא ואני מוכנה להוסיף בית ספר חרדי בתל-אביב.
רונן שמש
יש גם שלושה בתי ספר ערבים ביפו.
משה גפני
אתה יודע כמה בתי ספר חרדים יש בתל-אביב?
היו"ר זבולון אורלב
אם היית לוקח בית ספר ממלכתי אחד באופקים ולא ממלכתי דתי, אף אחד לא היה אומר שום דבר. אבל במקרה הזה לקחת את כל הממלכתי, את כל הממלכתי דתי ושום בית ספר חרדי. בתל-אביב אתה לוקח שישה בתי ספר וכך יש ייצוג לכל המגזרים. אנחנו חיים לא רק חלב, אלא אנחנו חיים חברה וגם חיים יחסים בין אוכלוסיות שונות ובין מגזרים שונים. לי נוח לדבר על זה כי אני לא חשוד שאני שייך למגזר החרדי, אבל עובדה שלאחר ששמעתי את חבר הכנסת גפני במליאה, פניתי מייד ל"תנובה" וביקשתי לדעת מה קורה בזה. כשקיבלתי את התשובה של עופר בלוך הבנתי שיוכנס בית ספר חרדי. אם נכתב לי ש"תנובה החליטה לחלק חלב גם לתלמידי בית ספר חרדי", הבנת הנקרא שלי היא שזה כבר עובד.
מיכל המאירי
הפרוייקט הוא פרוייקט משולב של משרד החינוך ו"תנובה". "תנובה" לא מחליטה איפה לעשות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא מה שהוא כותב. אני מדבר על הבנת הנקרא.

אני מבקש לסכם את הישיבה. ועדת החינוך התכנסה לדיון מהיר בהצעתו לסדר של חבר הכנסת גפני בנושא חלוקת חלב לילדי בתי הספר. בדיוני הוועדה התברר, כי משרד החינוך נענה ליוזמת "תנובה" לקיים פרוייקט ניסויי בתל-אביב ובאופקים. פרוייקט "הפסקת חלב" נועד לבחינת הישימות והלוגיסטיקה תוך כדי שילוב מערכי שיעור בנושא תזונה נכונה ואיכות הסביבה. פרוייקט דומה מתנהל ב-30 מדינות בעולם בחסות האו"ם. בפרוייקט מחלקים כוס חלב מדי יום לתלמידי בתי הספר.

התברר כי משרד החינוך, שהיה אחראי על קביעת מוסדות החינוך יחד עם הרשויות המקומיות בתל-אביב ובאופקים, לא כלל בפרוייקט, מתוך שיקול דעת מוטעה, בתי ספר חרדיים.

ועדת החינוך והתרבות רשמה לפניה את הודעת משרד החינוך ואת הודעת "תנובה" כי כל בתי הספר החרדיים באופקים ייכללו בפרוייקט במתכונת הלוגיסטית והחינוכית המופעלת בבתי הספר הממלכתיים והממלכתיים-דתיים והמותאמת לאופי החינוך החרדי. כמו כן יתווסף לפרוייקט בית ספר חרדי אחד בתל-אביב.

ועדת החינוך מביעה צער על השגיאה בבחירת בתי הספר ומקווה שנכונות משרד החינוך ו"תנובה" להוסיף את בתי הספר החרדיים לפרוייקט יחזירו את השוויון בין תלמידי ישראל.

ועדת החינוך מוחה על כך שעיריית אופקים לא ראתה לנכון להיענות להזמנת הוועדה להשתתף בדיון ולתת הסבר על טענת משרד החינוך שבתי הספר נבחרו על ידה בלי בתי ספר חרדים.
משה גפני
אני מבקש להתנצל בפניכם על ההתבטאות ואני מקווה שגם אתם תתנצלו בפניי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - - - -



הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים