ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 13/02/2001

חוק מירשם מלגות (תיקון), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/2737



3
ועדת החינוך והתרבות
13.2.02

פרוטוקולים/ועדת חינוך/2737
ירושלים, כ"ז בשבט, תשס"א
20 בפברואר, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 236
מישיבת וועדת החינוך והתרבות
מיום שלישי, כ' בשבט התשס"א ( 13 בפברואר 2001), שעה: 10:30
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
יהודית נאות
מיכאל נודלמן
מוזמנים
דוד פילבר מרכז הקרנות, משרד החינוך והתרבות
עו"ד דורית מורג יועצת משפטית, משרד החינוך והתרבות
עו"ד מרים גראזי רוזנבו משרד החינוך והתרבות
יעל פרבר נציגת השר לכנסת, משרד החינוך והתרבות

עו"ד איל זנדברג לשכה משפטית

עו"ד מיכל דלין ועדת השלוחות, המועצה להשכלה גבוהה

אלחנן אופנהיימר חשב הטכניון, ור"ה (ועד ראשי המוסדות
להשכלה גבוהה)

אדית הנדל איגוד לשכות המסחר
לבנת קיזנר איגוד לשכות המסחר

אמיר בן דב אוניברסיטת דרבי

תרצה מרגולין מנהלת יחידת רישום ומלגות, טורו קולג'

ישעיהו שוורץ סמנכ"ל ISE, שלוחות צ'מפליין ויוניסף

נילי ציוני רכזת המחלקה לקרן ידע וקרן מלגות,
ארגון המורים העל יסודיים.
יועץ משפטי
מירב ישראלי
מנהל/ת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
דרורה רשף
סדר היום
הצעת חוק מירשם מילגות (תיקון) (חובת פרסום), התשס"א – 2000 –
חבר הכנסת זבולון אורלב


הצעת חוק מירשם מילגות (תיקון) (חובת פרסום), התשס"א – 2000 –
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב. אני שמח לפתוח את הישיבה הראשונה של הוועדה לאחר פגרת הבחירות ומקדם את פניכם בברכה. חברי הכנסת, אנשי משרד החינוך, משרד המשפטים, אנשי ההשכלה הגבוהה.
יהודית נאות
אני רוצה להעיר משהו לפרוטוקול.
היו"ר זבולון אורלב
בבקשה.
יהודית נאות
שמתי לב שבעיתון "הארץ", כשרוצים "לרדת" על חוק השאלת ספרי לימוד, אז אומרים שזה אתה. כשנתנו קרדיט, נתנו את זה לפרופסור נודלמן, לחבר הכנסת קליינר ולי. אני רוצה לומר לך שטרחתי לתקן אותם, אבל בכלל לא מעניין אותם.
היו"ר זבולון אורלב
לא תצליחי לבלבל את נחמיה שטרסלר. אני מסומן שם כסוציאליסט, כפוגע בכלכלה הנכונה, עזבי.
יהודית נאות
זה מעצבן. כי את ההודעה לעיתון והרווח הפוליטי אנחנו עשינו והוא חוטף את זה במדורים הכלכליים. זה פשוט לא פיר. אז חשבתי שראוי שיהיה בפרוטוקול הישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו עוסקים בחוק המלגות, הכנה לקריאה שניה ושלישית. כזכור, יש חוק מרשם מלגות והתיקון פה נועד לחייב קרנות שנהנות מהטבות של המדינה - בין אם הן מקבלות חלק מהמימון שלהן ובין אם הן מקבלות הטבות מס - שהן תהיינה חייבות באישור, כדי שהמדינה תפרסם פעם בשנה את כל הקרנות, כולל כל הפרטים: מה מטרת הקרן, איזה מלגות, כמה מלגות, מה הקריטריונים וכדומה, כדי שלאנשים יהיה את כל האינפורמציה וכל המידע. דיברנו גם בקריאה הראשונה על כך שיהיה מרכז מידע – שהוא מאד בעייתי ותכף נדבר עליו – שבו קרנות שמקבלות מהמדינה או מהרשויות המקומיות כסף - או שהן תהיינה רשאיות או שהן תהיינה חייבות, צריכים לדבר על זה – צריכות לדווח לאותו מרכז מידע על מנת שכל הקרנות יוכלו לשאוב מידע אם הפונה קיבל כבר מלגה או לא.
יהודית נאות
אז מה בעצם אנחנו הולכים לעשות עכשיו?
היו"ר זבולון אורלב
מכינים את הצעת החוק. יש לנו בעיות, אני מוכרח לומר. קיבלנו גם הערות מועד ראשי האוניברסיטאות.
יהודית נאות
מה המטרה? שהכל יהיה מרוכז?
היו"ר זבולון אורלב
המטרה היא שמשרד החינוך והתרבות יפרסם פעם בשנה את ספר הקרנות של המלגות שבו יהיה פירוט איזה מלגות קיימות, מה הכתובות שלהן, מה המועד להגיש את המלגה, מה גובה המלגה, מה הקריטריונים וכולי. זו המטרה המאד בסיסית של החוק. מכאן התחיל התיקון ואז התחלנו לדבר על איזו קרן נחייב ואיזו קרן לא נחייב. אמרנו: אם המטרה היא לעשות צדק, כדי שלא יקרה שסטודנט אחד מקבל עשר מלגות ועבור סטודנט אחר לא נשאר כסף, אז אולי נדבר גם על מרכז מידע, מבחינת מקבלי המלגות, בעיקר לגבי אותן מלגות שרובן או חלקן מאוצר המדינה. נתקענו בעניין הזה.
יהודית נאות
מה היה קורה אם היית מחייב כל קרן שבטופס הבקשה לקבלת מלגה היא תשאל האם המבקש קיבל או הגיש בקשה למלגה אחרת? כפי שעושים בקרנות מחקר. למשל, משרד הבריאות מחייב אותך לכתוב האם אתה מועמד למענק מחקר מהקרן הלאומית למדעים או ממקום אחר ואז אתה בעצם יודע. מי שבודק את הבקשה יודע שהאיש יכול, פוטנציאלית, לקבל מלגה משני מקומות.
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות.
יהודית נאות
כי אחרת יש מאגר של כל המקבלים וזו קצת הפרה של הפרטיות. לא?
היו"ר זבולון אורלב
לא. יש במדינה חוקים למאגרי מידע. את מעלה בעיה מאד רצינית. אני מציע שנשב קודם ונעבור על החוק בצורה מסודרת, כי הואיל וזו באמת כבר קריאה שניה ושלישית, אנחנו לא יכולים להגיד: לקראת קריאה שניה ושלישית נתקן.
יהודית נאות
זה נכון. אני מסכימה לדבר אחד. שבאמת, המידע לגבי הקרנות חייב להיות זמין לכל. זה נכון מאד.
היו"ר זבולון אורלב
אז בואו נראה מה אנחנו רוצים לעשות הלאה. קדימה.
מירב ישראלי
אני אעבור לפי הסדר ואתעכב על הדברים שהם יותר בעייתיים.

הוספנו הגדרה של "הוועדה" – "ועדת החינוך והתרבות".

לגבי "מוסד חינוך", אני לא מציעה לדון בזה עכשיו, אבל עלתה בעיה לגבי הניסוח והמלים המודגשות משום מה הושמטו בישיבה הקודמת ולא בטוח שצריך להשמיט אותן. אז אולי פשוט נאמר מה אנחנו רוצים שיהיה פה ונדאג אחר כך לניסוח הנכון. בעיקרון מדובר בכל מוסד שמתחנכים בו באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים ובלבד שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים ומוסד להשכלה גבוהה כפי שמוגדר בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
למה ממוסד להשכלה גבוהה נשמט 25ט? עו"ד דלין, סעיף 25ט זה מתן רשיונות זמניים? מה זה?
מיכל דלין
יש רשיונות זמניים, יש רשיונות מותנים. דרך אגב, יש גם היתרים זמניים ומותנים והכרות זמניות ומותנות וזה אף פעם לא מופיע בחוקים השונים.
היו"ר זבולון אורלב
פה אנחנו מעונינים שגם מוסד שקיבל היתר זמני שידווח על הקרן.
יהודית נאות
נכון.
מיכל דלין
זה בעצם משתמע.
היו"ר זבולון אורלב
למה משתמע? בואי נכתוב את זה, כדי שאף אחד לא יתחמק מזה. יש לכם בעיה להוסיף את זה?
מיכל דלין
אנחנו הערנו את ההערה העקרונית שלנו, שלדעתנו ההגדרה של מוסד להשכלה גבוהה צריכה להיות קוהרנטית לחוק המועצה להשכלה גבוהה ומוסדות בעלי רשיון הם לא מוסדות להשכלה גבוהה, לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה.
איל זנדברג
מבחינה מושגית.
מיכל דלין
מבחינה מושגית. לדעתנו, עדיף להשתמש בנוסח אחר. גם אם רוצים להכליל את כל המוסדות שמופיעים כאן, עדיין מוסד בעל רשיון הוא שלוחה של מוסד להשכלה גבוהה מחו"ל. הוא לא מוסד להשכלה גבוהה כמשמעותו בחוק המועצה להשכלה גבוהה. לדעתנו, למען הקוהרנטיות בחקיקה, צריך להשתמש במונח אחר.
היו"ר זבולון אורלב
אין שום בעיה.
יהודית נאות
אז צריך להכניס את ההגדרות שלכם.
היו"ר זבולון אורלב
אז מה את מציעה? אנחנו רוצים שכל מי שיש לו רבע נייר מכם, תחת איזה שם שלא יהיה, היתר זמני, רשיון זמני, כל אלה, שיהיו חייבים בדיווח הזה.
מיכל דלין
אפשר להוסיף רשיונות זמניים ומותנים מכוח הסעיפים 25ט ו 25ח. לדעתי, מבחינת הנוסח, אפשר פשוט לכתוב מוסד חינוך ולכלול את ההגדרה שמופיעה כאן למוסד חינוך.
מירב ישראלי
הבעיה היא שבהמשך יש לנו התייחסות ל"מוסד להשכלה גבוהה" בהקשר אחר ורצינו שזה יהיה שונה.
היו"ר זבולון אורלב
בואו נסכם שהמהות היא להכניס את כולם. אם זה יהיה כתוב טכנית כך או כך, אני מציע שעו"ד דלין תסכם את זה עם היועצת המשפטית ואם נציג משרד המשפטים רוצה להיות שותף לכם, בבקשה. תסכמו את זה בסוף הישיבה.
איל זנדברג
יש לי רק הערה ולא בנקודה הזאת. לגבי נקודה אחרת. לגבי מוסד חינוך – מעבר להיבט של השכלה גבוהה, אני אישית – וגם על זה אפשר לקבל אישור של הוועדה, אם ירצו שנשב על זה אחר כך - מעדיף שלא לכרוך את ההגדרה בהגדרות של חוקים אחרים. אולי אפילו כעניין של מדיניות של חקיקת החינוך, שהיא סבוכה וקושרת זה בזה ובכל חוק שאליו הפנינו כאן ואולי גם בהקשרים אחרים, מופיעה הגדרה שונה למוסד חינוך. מי שמסתכל בענייני חינוך לא מבין למה פעם אחת מוסד חינוך זה רק ילדים ונערים ולימוד שיטתי ופעם אחת זה בית ספר לרבות גן ילדים ואולי פשוט נגיד את מה שאנחנו רוצים להגיד בלי להפנות. הרי מדובר פה על הקשר אחר של מלגות ולא על לימוד חובה. למה שלא נאמר – ואני משתמש במושגים מתוך מה שקיים – מוסד ללימוד שיטתי, שבו לומדים ומתחנכים יותר מעשרה תלמידים – ותהיה הגדרה של תלמיד – ואם רוצים את הגבלת השנתיים, אפשר גם אותה להוסיף, שמשך הלימודים אינו פוחת מהתקופה שהוועדה רוצה וזה במקום להפנות לחוק לימוד חובה וחוק פיקוח על בתי ספר.

אני עשיתי איזשהו תרגיל של לקחת את ההגדרות האלה ולהציב אותן, כמו במתמטיקה ואז יוצא מצב שבעצם מה שהוגדר כאן, זה כך: מוסד חינוך זה בית ספר. מה מוגדר בית ספר בחוק הפיקוח על בתי ספר? "בית ספר – לרבות גן ילדים וכל מוסד חינוך אחר". אז מה זה אומר? זה לא מגדיר בית ספר. זה מגדיר בשיטה של "לרבות" ואז מפנים לחוק לימוד חובה. בחוק לימוד חובה מוסד חינוך זה "מוסד ללימוד שיטתי לילדים או לנערים". אז במקום זה, בואו פשוט נגיד את מה שאנחנו רוצים להגיד.
דורית מורג
לי יש הערה לגבי העניין הזה. מה שאני אמרתי למר פילבר זה, שבצד החובה לרשום את המלגות יש גם חובה שלנו לספק מידע. אנחנו רוצים להגדיר מוסד חינוך כאותו מוסד שחל עליו חוק הפיקוח על בתי ספר, או שחל עליו חוק לימוד חובה. כי סתם מוסד ללימוד שיטתי, אנחנו נסתבך: האם צריך לפנות אליו? הרי מוסד שאין עליו חובת רשיון, אנחנו לא פונים אליו. אנחנו לא יודעים עליו. מוסד שיש עליו חובת רשיון, יכול לפנות. יכול להיות קשר. מוסד אחר, אני לא יודעת מה זה.
מירב ישראלי
הבעיה היא שהניסוח הזה לא עונה על זה.
דורית מורג
נכון. אז אנחנו תיקנו קצת. אמרנו שזה מוסד שחל עליו החוק.
מירב ישראלי
זהו. כי זו לא ההגדרה.
דורית מורג
נכון. הלכנו לפי התחולה ולא לפי ההגדרה. יש לנו את חוק לימוד חובה ששם יש הגדרה של המוסדות הרשמיים וכולי וכל המוסדות שלא נכנסים בגדר העניין הזה וחלה עליהם חובת רשיון, נכנסים לחוק הפיקוח על בתי ספר. זאת אומרת, סתם מוסד ללימוד שיטתי, כמו גן ילדים שהוא אולי גילאי שנתיים, זה לא הולך.
איל זנדברג
יש הגבלה של תלמיד. הגבלת הגיל היא דרך הגדרה של תלמיד. הגבלת המשך, כדי שלא יהיה קורס למקרמה, דרך מגבלה של שנתיים לימוד.
דורית מורג
אני בכל זאת הייתי מחילה איזושהי חובת רישוי, כי אחרת באמת אנחנו לא נצא מזה.
איל זנדברג
החוק לא חל על מוסדות. הוא חל על קרנות שתורמות למוסדות. המוסד פה הוא רק בעקיפין.
דורית מורג
אבל אתה צריך לדעת לאיזה מוסד הן תורמות.
יהודית נאות
האם זה יחול, למשל, על מוסדות של נעמת?
היו"ר זבולון אורלב
יש, למשל, קורס של שנתיים למנהיגות בנעמת. יש להם קרן מלגות. זה מעניין אותנו?
איל זנדברג
זאת שאלה שכבר עלתה בדיון ואני לא יודע מה הוועדה רוצה. האם מדובר גם על קורס לג'ודו או קורס שיאצו שלוקח יותר משנתיים? זה עניין של החלטת מדיניות.
היו"ר זבולון אורלב
לא צריכים להגזים. ההגדרה שלך היא יותר מדי מרחיבה. אתה אומר, אם מתחנכים יותר מעשרה תלמידים ומשך הלימודים הוא שנתיים, זה יכול להיות גם חוג לתזונה.
איל זנדברג
החוק פה, כשהוא מגדיר מוסד חינוך, הוא מפנה קודם כל לחוק לימוד חובה. חוק הפיקוח על בתי ספר לא מגביל, אלא מוסיף. דהיינו: שגם לפי חוק לימוד חובה, אם אני מציב את ההגדרה שם, זה מוסד ללימוד שיטתי לילדים או לנערים, שהיא הגדרה רחבה בפני עצמה. אלא שהיא מדברת רק על גילאים. הגבלת נער, שזה עד גיל 16 או 17.
מרים גראזי רוזנבו
אבל ההגדרה של חוק הפיקוח כבר במילא אומרת את מה שאתה רוצה, רק שבנוסף היא מדברת על חובת רישוי.
איל זנדברג
אז אולי צריך להשמיט את ההפניה לחוק לימוד חובה. לא צריך להפנות באופן אוטומטי לחוקים, שאולי לא זו היתה הכוונה שלכם. אם הוועדה תגדיר את הכוונה שלה, אולי נוכל לשבת על הניסוח המשפטי אחר כך.
היו"ר זבולון אורלב
אם אנחנו מורידים את חוק לימוד חובה, מה קורה?
דורית מורג
אז הורדנו את בתי הספר הרשמיים והממלכתיים.
מרים גראזי רוזנבו
במילא אין מלגות בבתי ספר כאלה.
דורית מורג
אני לא יודעת.
היו"ר זבולון אורלב
למה? אני מכיר לפחות עשר קרנות שנותנות מלגות לתלמידים שלומדים בבתי ספר.
יהודית נאות
וכל העמותות, מה זה?
מרים גראזי רוזנבו
לבתי ספר רשמיים?
היו"ר זבולון אורלב
כן. יהודית נאות: ודאי. מרים גראזי רוזנבו: מלגות לצורך לימוד?היו"ר זבולון אורלב: לאו דווקא לצורך לימוד. לצורך ספרים, לצורך ביגוד. לכל מיני צרכים. דורית מורג: למה שנוריד אותם? זה באמת לא הגיוני. יהודית נאות: גם הרשויות המקומיות מחלקות מלגות. היו"ר זבולון אורלב: מר פילבר, מה אתה אומר?דוד פילבר: יש קרנות גם ללימודים בכיתה ו' או ז'. היו"ר זבולון אורלב: זה גם כיתה ט'. היום זה גם עד כיתה ט'. דוד פילבר: נכון. השאלה היא מה ההיקפים. אני חושב שפה על השולחן צריך להיות שההיקפים הגדולים הם הסטודנטים להשכלה גבוהה, או בהכשרה טכנולוגית להנדסאים וטכנאים. כל חוגי הג'ודו והמקרמה לא בעסק. היו"ר זבולון אורלב: צריך לחשוב אבל גם על השוליים, שגם בהם אנחנו מעונינים.דוד פילבר: אנחנו מוכנים לקחת אותם, רק צריך לדעת שהם בשוליים.יהודית נאות: אני מסכימה להגדרה של מר פילבר. כי בוא נגיד ככה: אתה רוצה הזדמנות שווה לכל. אז ההזדמנות שווה לכל היא ההשכלה. לא כל כך מעניין אותי לתת הזדמנות שווה למקרמה ולג'ודו. היו"ר זבולון אורלב: נכון. יהודית נאות: אז מה נפגם בזכויות הפרט, אם לא נתנו לו הזדמנות שווה בג'ודו?מירב ישראלי: אולי נחליט מה אנחנו רוצים ואנחנו כבר ננסח את זה? היו"ר זבולון אורלב: אני בעד זה שבאמת יישארו שני החוקים שמגדירים את מוסד החינוך.מירב ישראלי: זאת אומרת, רק מה שמפוקח, פלוס לימוד חובה. היו"ר זבולון אורלב: נכון. דורית מורג: בדיוק. מירב ישראלי: פלוס תחולת החוק. תחולה ולא הגדרה. דורית מורג: כן. זהו. יהודית נאות: ובמוסדות השכלה גבוהה לתת את הפירוט של כל המוסדות. היו"ר זבולון אורלב: כן. כל מי שקיבל משהו מהמדינה. יהודית נאות: לפי מה שהמועצה הגדירה. זאת אומרת, שלא נעשה את כולם פתאום מוסדות להשכלה גבוהה. היו"ר זבולון אורלב: ודאי שלא. אני לא בא בחוק הזה לגנוב שום דבר. אנחנו רוצים שכל מי שהמדינה נתנה לו משהו, איזה נייר, שתהיה עליו חובת דיווח. אנחנו לא מנסים באמצעות החוק הזה לתת סטטוסים לכל מיני מוסדות. על זה נתווכח בנפרד. אין פה שום כוונה כזאת. כשיש כוונה כזאת אני אומר. איל זנדברג: עדיין אני רוצה שוב לשאול את השאלה. אני מצטער שאני מעכב את הדיון, אבל זה באמת עניין של לקלוע לדעת הוועדה. אין פה חילוקי דעות. אני אולי סוף סוף ממלא פה את תפקידי כמשפטן. האם תפסנו כך את כל בתי הספר שיש בכוונתנו לתפוס, או אולי אומרת הוועדה, כעניין של מדיניות: גם אם בשוליים פספסנו כמה בתי ספר, זה לא נורא. אם יש קטגוריה של מוסדות שהם על תיכוניים, שלא עוברים תהליך של רישוי, ובכל זאת היתה כוונה שתרומה אליהם או קרן מלגות אליהם תהיה מפוקחת...היו"ר זבולון אורלב:

כמו?
מרים גראזי רוזנבו
כמו ניסן נתיב, למשל. השאלה היא אם רוצים להכניס את זה להגדרת מוסד חינוך?
היו"ר זבולון אורלב
יש מושג של מוסדות מתוקצבים. לא? יש מונח כזה בחוק. נכון?
אלחנן אופנהיימר
כן.
יהודית נאות
ניסן נתיב זה בכלל תרבות.
היו"ר זבולון אורלב
מוסדות נתמכים. מוסדות נתמכים. יש מושג כזה?
אלחנן אופנהיימר
נתמכים יש הגדרה בחוק התקציב.
מרים גראזי רוזנבו
יש הגדרת נתמך לפי סעיף 33 לחוק יסודות התקציב...
דורית מורג
זה לא זה.
מרים גראזי רוזנבו
זה לא מה שמעניין אותנו. יש מוסדות ציבור מקבלי תמיכה לפי סעיף 3א, אבל זה מאות עמותות.
איל זנדברג
זה סבוך מדי להגדיר את זה על פי תקצוב.
יהודית נאות
זה מה שאני רוצה להגיד לך: האם זה יחול על כל העמותות?
היו"ר זבולון אורלב
אתם בעצם שואלים שאלה אחרת. האם זה יחול על הישיבות?
מירב ישראלי
זו אחת השאלות שצריך בהחלט לתת לה את הדעת.
יהודית נאות
לדעתי זה חייב לחול.
דורית מורג
אם הישיבה היא מוסד חינוך שאו חוק הפיקוח על בתי ספר חל עליה.
היו"ר זבולון אורלב
מה עם ישיבה גבוהה? ישיבה על תיכונית?
איל זנדברג
היא לא מוסד חינוך לפי לימוד חובה. האפשרות היחידה היא חוק הפיקוח. האם בחוק הפיקוח זה נתפס? לא.
דורית מורג
לא.
איל זנדברג
זה או לימוד חובה או פיקוח. אז אם לא, זה לא נתפס.
דורית מורג
כי למעשה רק מי שנותן תעודה רשמית מטעם מדינת ישראל, שמוכרת, הוא נתפס בחוק הפיקוח.
יהודית נאות
ישיבה לא נותנת תעודה?
היו"ר זבולון אורלב
הם עושים את הבחינות ברבנות הראשית. שום ישיבה לא נותנת שום תעודה.
דורית מורג
שום תעודה ואז היא לא נתפסת. אלא אם כן מדובר בגילאי חוק לימוד חובה.
יהודית נאות
אז מה עושים?
היו"ר זבולון אורלב
זה נכון לגבי כל מוסד לימודים וולונטרי, שלא מקבל מהמדינה שום דבר. אני הגעתי לזה דרך ניסן נתיב. אמנם ניסן נתיב נותן תעודה, אבל מבחינת המדינה, אין לתעודה הזאת שום משקל. התעודה הזאת לא מקנה, מבחינת המדינה, שום דבר. לא תעודת הוראה, לא שום דבר.
יהודית נאות
אבל הם נתמכים על ידי המדינה.
אלחנן אופנהיימר
הם מקבלים תקציבים.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה למשרד החינוך. איפה נכנסת פה מכללה להכשרת מורים שהיא לא אקדמית?
דורית מורג
בחוק הפיקוח. הוא חל עליה.
היו"ר זבולון אורלב
למה חוק הפיקוח חל עליה?
דורית מורג
משום שהיא כן נותנת בסופו של דבר תעודה. היום זה הולך ומתמעט.
היו"ר זבולון אורלב
לא חשוב. כלומר, מוסד חינוך שנותן תעודה...
דורית מורג
תעודה שמוכרת על ידי מדינת ישראל. אם נסתכל בחוק הפיקוח, היא נותנת רשיון הוראה, היא חייבת פיקוח. כל רישוי. גם תעודות של משרד העבודה.
היו"ר זבולון אורלב
גם מכללה להכשרה טכנולוגית, למשל, שנותנת תעודת הנדסאי, חייבת בפיקוח.
דורית מורג
כן. זה בחוק הפיקוח על בתי ספר אמנם מנוסח בדרך ההפוכה, אבל כן.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושש מכל מיני הרחבות שאני לא יודע לאן זה מוביל ושעלולות מאד להכשיל את העניין. אני הייתי כרגע מסתפק בדבר הזה. חוק הפיקוח וחוק לימוד חובה.
יהודית נאות
כן, אבל אתה בהכרח מפקח על המפוקחים ולא על הלא מפוקחים. במקום שיש בלגן אתה לא מפקח.
היו"ר זבולון אורלב
אבל אין פה שום פיקוח.
דוד פילבר
אנחנו לא באים לפקח עליהם. אנחנו רוצים רק למסור מידע.
היו"ר זבולון אורלב
בחוק הזה אין שום כוונה להגיד למוסד להשכלה גבוהה כמה מלגות ומה הקריטריונים ולמי לתת. הם יכולים להגיד שכל מי שקוראים לו יהודית והוא גם נאות והוא גם חבר כנסת, רק הוא מקבל מלגה. מבחינת המדינה זה בסדר גמור. החוק הזה לא נכנס לעניינים האלה. הוא נכנס רק לדבר אחד: את מי לחייב לדווח שיש קרן מלגות, מה גובה הקרן וכדומה. אנחנו יכולים לקומם עלינו כאן שורה ארוכה של מוסדות, גם פרטיים, אגב, שהתעודה שלהם לא מקנה שום דבר.

אנחנו תופסים אותם דרך הטבות המס. אם קרן המלגות הזאת נהנית מהטבת מס, בין כה וכה היא תצטרך לדווח.
איל זנדברג
זהו, שלא. זה בדיוק הפוקוס בדיון. אנחנו מדברים על המוסדות כאילו החוק בא לפקח על המוסדות ולא היא. החוק בא לפקח על קרנות. על לגיטימציה, לדעת המציע והוועדה, שהקרן נהנית ממשהו מהמדינה. הטבת מס וכולי. הקרן נהנית. אם הקרן נהנית מהטבת מס מוצדק לדרוש ממנה: תחשפי בבקשה ותהיי שוויונית לכולם, מה זה משנה לי אם היא תומכת במוסד מסוג מפוקח או מסוג לא מפוקח? הרי הקרן היא זאת שעליה חל החוק ולא המוסד. גם לפי ההגדרות. הגדרת מוסד חינוך נוצרה רק לצורך הגדרה של קרן. קרן היא מי שתורמת מלגה.
דוד פילבר
השאלה היא אם מוסד אצלנו יכול להיות קרן.
איל זנדברג
לא. מוסד יכול להיות קרן רק אם הוא עומד בדרישה שהוא נותן מלגות, לפחות לפי ההצעה שכאן. הקרן היא קרן רק אם היא נותנת למוסד ולכן אני צריך להגדיר מוסד. מוסד כשלעצמו, אם הוא לא נותן מלגות, לא חלה עליו כל חובת הדיווח.
היו"ר זבולון אורלב
שוב, לפי הצעת החוק המונחת לפנינו, קרן בישיבת פונוביץ', שלפי כל החוקים היא לא נכללת בחובת הפיקוח והיא לא מוסד להשכלה גבוהה וכולי ויש לה קרן שנהנית מהטבת מס...
איל זנדברג
הקרן חייבת בדיווח.
היו"ר זבולון אורלב
אז גמרנו.
איל זנדברג
לא, לא לפי הנוסח הזה.
יהודית נאות
לא. זה מה שצריך להיות לפי דעתך, אבל היא לא מופיעה בנוסח הזה.
היו"ר זבולון אורלב
היא לא מופיעה?
איל זנדברג
לא. כי כתוב: אם היא תורמת למוסד חינוך. אני מסתכל מה זה מוסד חינוך וזה לא נתפס לי כמוסד חינוך. אולי אני טועה.
מרים גראזי רוזנבו
אני חושבת שאתה טועה. זה לא נכון. תסתכל על הגדרת קרן.
היו"ר זבולון אורלב
לפי דעתי אתה טועה.
איל זנדברג
יכול להיות. אני עוצר לרגע.
מרים גראזי רוזנבו
אני רוצה שנלך רגע להגדרת קרן, אם אפשר, ושלא נייתר את כל הדיון שעשינו פה על מי כן רוצים ועל מי לא רוצים להחיל. כי חובת הרישום היא על קרן וקרן, אחת ההגדרות שלה זה: "תאגיד שעיקר מטרתו היא מתן מלגות" ולא משנה אם המלגה היא למוסד חינוך או לא.
איל זנדברג
בואו נקרא הגדרת מלגה. המלגה היא לתלמיד במוסד חינוך. הגדרת המלגה כרוכה במושג מוסד חינוך.
אלחנן אופנהיימר
יש עוד הגדרה מאד רחבה של קרן, בסעיף 3. אתם מתעלמים ממנה.
איל זנדברג
היא כרוכה בהגדרת מלגה, גם היא.
היו"ר זבולון אורלב
איפה יש הגדרה?
איל זנדברג
"יש הגדרת מלגה בחוק. מלגה זה תשלום, זיכוי וכן הלאה, הניתנים לאדם באשר הוא תלמיד במוסד חינוך". האם תלמיד הישיבה הוא תלמיד במוסד חינוך? אני לא יודע. צריך להגדיר מוסד חינוך. יש פה משחק מתמטי בין ההגדרות.
יהודית נאות
אני חושבת שאתה צודק. אני חושבת שזה צריך לחול על כל מי שמקבל מהמדינה.
איל זנדברג
אני לא אומר על מי זה צריך לחול, אבל זה לא חל היום.
יהודית נאות
אם הם מקבלים פטור ממס הכנסה, הם צריכים להיות ברבים. אם מוסדות ההשכלה הגבוהה כך, אז מה ההבדל? כל הסיבה שיש בכלל זכות מוסרית להגיד להם מה לעשות, זה בגלל ההטבות במס הכנסה. אחרת אין זכות מוסרית.
מרים גראזי רוזנבו
בעניין הזה יש לנו עמדה קצת שונה. קודם כל, במצב הקיים היום, שהגדרת מוסד חינוך לא קשורה לחוקים, לחוק לימוד חובה וחוק הפיקוח, לכאורה הישיבות כן בפנים. לפי ההגדרה שאנחנו מדברים עליה, הן ככל הנראה תצאנה משם.
היו"ר זבולון אורלב
נכון.
מרים גראזי רוזנבו
נקודה נוספת שאנחנו רוצים להעלות אותה, זו הטענה שאיזושהי הטבת מס היא ההצדקה האידיאולוגית לזה שהם בכלל ירשמו. אני חושבת שאולי צריך להסתכל על זה אחרת. פקודת מס הכנסה לא מגדירה הטבות מס. היא מגדירה קטגוריות שונות. אחת הקטגוריות בפקודת מס הכנסה, זה מוסד ציבורי. כל מוסד שעוסק בנושא החינוך כך וכך וכך ואין לו הכנסות מעסק, יש לו איזושהי הנחה במס הכנסה. זה אומר שכל קרן באשר היא, אפילו הכי פרטית, נהנית מהטבת מס. כולם נהנים מהטבת מס, כי היא לא חייבת לשלם הכנסה שהיא לא מעסק. זה בעצם עושה קבוצה ריקה של מי שכביכול לא נהנה מהטבת מס. אין דבר כזה. קרן, או איזשהו תאגיד, ברגע שיש לו שיג ושיח עם מס הכנסה, אוטומטית יש לו הטבה. אז אני חושבת שצריך לעדן את זה. אולי צריך לחשוב על זה שחובת הרישום צריכה לנבוע מזה שהשירות בעצם צריך להינתן. זאת אומרת, צריך שיהיה רישום של כל קרן שנותנת איזשהו סיוע מהותי ומסיבי, ציבורי, לא מישהו שעושה קרן לנכדים שלו.
איל זנדברג
אותו אנחנו רוצים לתפוס.
מרים גראזי רוזנבו
אותו אנחנו רוצים לתפוס.
איל זנדברג
שלא יקבל הטבה מהמדינה וייתן את זה רק לנכדים שלו, כי אף אחד לא יודע למי הוא נותן.
מרים גראזי רוזנבו
אבל הוא יכול לעשות עמותה והוא יקבל הטבה מהמדינה וזה עדיין יהיה לנכדים שלו.
איל זנדברג
גם עמותה לא יכולה לחלק כספים ככה סתם לקרובים בלי לעבור איזשהו תהליך.
מרים גראזי רוזנבו
אז הוא יעשה הקדש והוא גם יקבל הטבות ממס הכנסה. אין גבול לדברים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
לפחות זה ייחשף.
יהודית נאות
עובדה שהיום, גם עם כל הדברים האלה, רוצים להשית את חובת הדיווח של שכר הבכירים שלהם.
היו"ר זבולון אורלב
לפי החוק הזה, אתה לא תדע אם הקרן מחלקת לנכדים.
איל זנדברג
אבל אני אאפשר לעוד אנשים לדעת שזה קיים והשקיפות היא אמצעי.
היו"ר זבולון אורלב
אין שום שקיפות. אתה לא יודע למי הוא חילק.
איל זנדברג
שקיפות במובן זה שהקרן קיימת. יש לה כתובת, יש לה מספר, אנשים פונים. אם הם פונים יש גם סיכוי שהם לא נענים...
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין שאנחנו רוצים להרחיב את מוסד החינוך להגדרה ש"בו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים ובלבד שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים".
דורית מורג
זה מה שאנחנו רוצים?
היו"ר זבולון אורלב
כן. וזה בנוסף.
מירב ישראלי
זה, למעשה, הוספה של "אינו פוחת משנתיים" לנוסח הקיים של החוק. בנוסח הקיים של החוק הגדרת מוסד חינוך היא...
היו"ר זבולון אורלב
לא. אנחנו משאירים את "בית ספר או מוסד לימודים...".
מירב ישראלי
כן משאירים?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
דורית מורג
אז לא הבנתי. האם אנחנו לא נצמדים לחובת הפיקוח וכל מי שמקבל איזו שהיא הטבה?
היו"ר זבולון אורלב
כן נצמדים.
מירב ישראלי
אז לימוד חובה פלוס פיקוח ואת התוספת הזו?
דורית מורג
לא הבנתי. משהו כאן לא ברור.
היו"ר זבולון אורלב
רגע. אם אני אומר: מוסד חינוך זה מוסד שבו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים ובלבד שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים, האם זה כולל את כל מי שחל עליו חוק הפיקוח?
דורית מורג
כן.
היו"ר זבולון אורלב
והאם זה כולל את כל מי שחל עליו חוק חינוך חובה?
דורית מורג
ועוד רבים אחרים.
איל זנדברג
עוד רבים אחרים. זה מאד מרחיב.
דורית מורג
זה כולל גם את הגננת שפתחה את הגן לגילאי שנתיים.
מירב ישראלי
לא. כי אנחנו מגדירים תלמיד רק החל מכיתה ז'.
מרים גראזי רוזנבו
בסדר, זה מגדיר חוג לשיאצו במשך שנתיים. הוא נכנס פנימה. בית ספר למשחק וקראטה שיטתי נכנס פנימה. כל ישיבה שנותנת מאתיים שקל מלגה נכנסת פנימה.
מירב ישראלי
זה המצב היום.
היו"ר זבולון אורלב
אז אני אעשה ככה: "שבו לומדים ומתחנכים יותר מעשרה תלמידים..."
איל זנדברג
אולי נעשה את זה יותר מעשרה תלמידים? להרים את הרף הזה.
מרים גראזי רוזנבו
קראטה יכול להיות גם מאה תלמידים.
דוד פילבר
מה זה עשרה תלמידים? זה באמת חוג מקרמה בבית.
איל זנדברג
אבל זה לא שנתיים וזה לא לימוד שיטתי.
היו"ר זבולון אורלב
איך אני מבחין בין ניסן נתיב לבין חוג מקרמה?
דורית מורג
אין כרגע הבחנה בחוק. אלא אם כן הוא צריך רישוי עסק.
יהודית נאות
למה? חוג מקרמה לא נהנה מכספי מדינה.
איל זנדברג
יש מלגות לחוגי מקרמה?
יהודית נאות
עוד לא.
איל זנדברג
על זה אנחנו מדברים. על קרן שנותנת מלגות.
היו"ר זבולון אורלב
אולי נכניס: "ובלבד שהיקף הלימודים השבועי הוא לא פחות מ...".
דורית מורג
אני מציעה שתחליט הוועדה את מי היא רוצה לתפוס.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים לתפוס את כל מוסדות החינוך שבהם לומדים אנשים, בין אם זה על פי חוק ובין אם זה לא על פי חוק. גם את ניסן נתיב וגם את ישיבת פונוביץ'.
דורית מורג
את כולם.
יהודית נאות
נכון.
דורית מורג
כל מי שנותן איזשהו מוסד פתוח לציבור הרחב.
היו"ר זבולון אורלב
כן. וכולם מקבלים תקציבים מהמדינה.
מרים גראזי רוזנבו
זה לא משנה באיזה סך? גם אם הוא נותן 200 שקל לתלמיד? גם אם כל המלגות השנתיות שלו מסתכמות ב 5000 שקל או ב 40,000 שקל?
היו"ר זבולון אורלב
כן. דין פרוטה כדין מאה.
דורית מורג
כשאתה אומר כולם מקבלים תקציבים מהמדינה, אולי נגדיר איך הם מקבלים. כי אנחנו לא יודעים. מעבר לעובדה שהם נרשמו כעמותה ואולי יש להם פטור כזה או אחר ממס, חוג מקרמה לא מקבל תקציבים בדרך כלל מהמדינה, אלא אם כן יש חריגים שנכנסים לסעיף 3א בדרך זו או אחרת.
היו"ר זבולון אורלב
לכן הייתי מכניס אותם ל 3א. הייתי אומר: "וכן כל מוסד חינוך שבו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי..." וכולי "שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים ונכנס במסגרת סעיף 3א".
דורית מורג
הוא מקבל תמיכות או תקציבים מהמדינה. לא רק פטור ממס, אלא מקבל בפועל.
איל זנדברג
אני חושב שכריכה בנושא התקציבים תסבך את העניין. מה זה תמיכה לעומת תקציב וכולי.
דורית מורג
אז לא תמיכה. מקבל תקציב בשיעור מסוים.
איל זנדברג
ואז הוא מקבל מרשות מקומית.
דורית מורג
מהמדינה או מרשות מקומית.
איל זנדברג
זה נראה לי מסבך את העניינים.
מיכל דלין
יש גם בעיה אם זה במישרין או בעקיפין, אם זה במקרקעין או בכסף.
איל זנדברג
נכון. שווה כסף.
דורית מורג
אנחנו, כיחידה שצריכה לאסוף את המידע הזה, לא נדע למי לפנות.
מירב ישראלי
צריך להפריד בעניין הזה בין הגדרה של מוסד חינוך, שהיא כללית לבין הקרנות שלגביהן אנחנו רוצים להטיל את החובה, ושבהמשך אנחנו מדברים באמת על תנאים נוספים.
דוד פילבר
או. זו הנקודה.
איל זנדברג
עכשיו אפשר לצמצם.
מירב ישראלי
לגבי מוסד החינוך זה צריך להיות כללי יותר, אני חושבת. המקום שבו מוסד חינוך מופיע כמוסד חינוך ולא כקרן, זה רק באפשרות של השר לפנות...
היו"ר זבולון אורלב
למה הצעתם מוסדות חינוך? למה לא כל קרן שנותנת מלגות למטרת לימודים וחינוך?
דוד פילבר
זהו. זה הכיוון. למה להסתבך בכל הגדרת המוסדות?
היו"ר זבולון אורלב
לא להסתבך. קרן למטרת לימודים וחינוך. קרן שנהנית מהמדינה בהטבת מס או מקבלת תקציב והיא למטרת לימודים או חינוך.
יהודית נאות
למטרת לימודים, חינוך והשכלה.
איל זנדברג
אז הצעתי היא שבמקום המלה "למטרת חינוך", להגיד שהיא נותנת למוסד חינוך ולהגדיר אותו בצורה כללית.
דוד פילבר
למה למוסד?
היו"ר זבולון אורלב
כי אנחנו לא רוצים את החוג למקרמה.
איל זנדברג
זה היינו הך. מה זה מטרות חינוך?
דוד פילבר
זה לא היינו הך, כי אתה לא מסתבך בשורת הגדרות של מוסדות. אתה אומר: קרן שנותנת מילגות ללימודים שנמשים מעל שנתיים...
היו"ר זבולון אורלב
לצורך השכלה...
דוד פילבר
טכנולוגית, אקדמית, אתה יכול גם להגדיר את אופן ההשכלה.
היו"ר זבולון אורלב
לא. פה אתה מתחיל להסתבך. עזוב את המילה השכלה.
איל זנדברג
קרן שנותנת למטרות חינוך, האם נבדוק לפי מטרות הקרן שנרשמה כעמותה?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
איל זנדברג
או לפי מה שהיא נותנת בפועל?
היו"ר זבולון אורלב
קרן, כדי לעזור לאמהות עובדות, כדי לחלק גמ"ח לקמחא דפסחא, לא מעניינת אותך לצורך העניין הזה. קרן שבאה לסייע ללימודים, לחינוך ולהשכלה גבוהה, טוב.
איל זנדברג
זה נשמע, על פני הדברים, רחב ועמום.
היו"ר זבולון אורלב
מי יכול לצאת מזה? אם יהיה כתוב: כל קרן שמעניקה מלגות למטרת חינוך, לימודים והשכלה גבוהה, החוק חל עליה – מי פטור מזה?
איל זנדברג
זה בעצם יכריח אותנו לבדוק מה היתה מטרת ההענקה הכספית. החוק היום, כפי שאני מבין את ההגדרה של מלגה, זה אם זה ניתן לאדם, באשר הוא תלמיד. הכובע שלו כתלמיד. לא משנה אם אני נותן למטרה שיהיה לו איפה לגור, שיהיה לו איך לנסוע באוטובוס. זה החוק הקיים. ההצעה שאתה מעלה עכשיו, אומרת שרק אם הוא קיבל שכר לימוד.
יהודית נאות
לא אמרו לשכר לימוד.
איל זנדברג
למטרות חינוך. אם עיריית רעננה החליטה לוותר על 30% ארנונה לדיור לסטודנטים. האם זה נקרא לצורך לימודים? למטרת לימודים?
היו"ר זבולון אורלב
בוודאי.
איל זנדברג
לא. אולי זה למטרת עבודה? כדי לאפשר לו ללכת לעבוד? למה זה למטרת לימודים?
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה: לפי הנוסח שלי, אם עיריית רעננה מקימה קרן כדי לעזור לסטודנטים בשכר דירה, זה עובר?
איל זנדברג
אני סבור שזה לא מספיק ברור שהכוונה תתפוס גם את זה.
היו"ר זבולון אורלב
זה מספיק ברור.
יהודית נאות
לא. זה לא ברור. הוא צודק.
היו"ר זבולון אורלב
אני יכול לעזור לו בספרים, בשכר דירה, בכל דבר.
איל זנדברג
זה יחייב את המשרד להתחיל לחטט במטרות המסוימות שלמענן נכנס הכסף המסוים, בעוד שעדיף לדבר על הפרסונה שקיבל את זה.
היו"ר זבולון אורלב
מה ההצעה שלך?
איל זנדברג
לתת הגדרה של מוסד חינוך שדי דבקה בחוק הקיים, כך שההגדרה היא רחבה: לימוד שיטתי של, נניח, עשרה תלמידים, שזה יכלול מעל כיתה ז' ומעל שנתיים, אבל להגביל את הקרנות שחייבות בדיווח, להגביל בשלבים אחרים, אחרים, כך שלא יהיה עומס.
דורית מורג
איך? מה? איך להגביל את זה?
איל זנדברג
למשל בסכום התרומה.
מירב ישראלי
זה לגבי הפיקוח.
היו"ר זבולון אורלב
לפי דעתי ההצעה שלך היא הכי טובה.
איל זנדברג
אם כי זה מאד רחב. זה ברור.
דורית מורג
אז נכנסנו לכל המוסדות שמקיימים איזשהו לימוד שיטתי.
היו"ר זבולון אורלב
נכון.
מירב ישראלי
זה המצב הקיים היום, למעשה.
דורית מורג
אנחנו רוצים לשפר אותו. אם כבר מתקנים, רוצים למקד אותו.
איל זנדברג
יש לזה השלכות רחבות, זה נכון.
מירב ישראלי
אז להשאיר: "כל בית ספר שבו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים ובלבד שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים"?
היו"ר זבולון אורלב
"אינו פוחת משנתיים, החל מכיתה ז'". נקודה. בלי "וכלה...".
יהודית נאות
אני רוצה לבקש שהמשפטנים יראו אחר כך מה סוכם ויגידו לנו על מי זה חל ועל מי זה לא.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לך מה סוכם. "מוסד חינוך זה כל בית ספר שבו לומדים ומתחנכים באופן שיטתי יותר מעשרה תלמידים ובלבד שמשך הלימודים אינו פוחת משנתיים, החל מלימודים מכיתה ז'".
דוד פילבר
ומוחקים "וכלה בלימודים לקראת תואר ראשון".
היו"ר זבולון אורלב
כן. המילים "וכלה בלימודים לקראת תואר אקדמי מוכר ראשון" נמחקות.
דוד פילבר
ומה עם האופציה להעלות קצת את רף התלמידים כדי לא לכלול כל דבר איזוטרי?
היו"ר זבולון אורלב
אני מתנגד.
דורית מורג
אבל אז אנחנו תופסים כל דבר. שיהיה ברור.
יהודית נאות
טוב. אני לא רוצה לפטור את ישיבת פונוביץ'.
דוד פילבר
את לא תשפיעי למי היא תתן את המלגה. יהודית נאות: לא. אני רוצה שהציבור יידע.דוד פילבר: מה?יהודית נאות: שהם מחלקים שם מלגות ומה גודל המלגה. זה הכל. אותם כללים כמו כולם. הכל יהיה לאור השמש באותה מידה.היו"ר זבולון אורלב: זה גם לפי החוק הקיים היום. דוד פילבר: כן. בחוק הקיים יש איזושהי הסתייגות שמוציאה את זה, כי זה רק מי שהשר ציווה עליו וכולי. איל זנדברג: השר מעולם לא ציווה. דוד פילבר: נכון. השר לא ציווה. היו"ר זבולון אורלב: זה ברור? זה כולל גם את כל ההשכלה הגבוהה לכל סוגיה. נכון? כל מוסד מעל עשרה תלמידים. מירב ישראלי: כן. דורית מורג: משרד החינוך, יקשה עליו לדעת למי לפנות. יהודית נאות: למה משרד החינוך צריך לפנות? קיום החוק חל עליהם, לא עלייך. דורית מורג:

אם יש חובה חוקית של מישהו להירשם אצלי, משמע שאני גם צריכה לדאוג לכך שמי שלא נרשם, ירשם. זה לא משהו וולונטרי.
היו"ר זבולון אורלב
תכף נדבר על מי שצריך להירשם ולא ירשם, איך אנחנו מורידים לו את האישור של מס הכנסה.
יהודית נאות
בדיוק.
מיכל דלין
הגבלת השנתיים יכולה להוציא מגדר החוק הזה חלק מהלימודים האקדמיים.
היו"ר זבולון אורלב
כמו?
מיכל דלין
לפעמים לימודים מתקדמים אינטנסיביים יכולים להמשך פחות משנתיים. לתואר שני, למשל.
יהודית נאות
אני הייתי מורידה את זה לשנה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוריד את זה לשנה.
איל זנדברג
אולי נדבר על שנת לימודים אחת ולא שנה?
היו"ר זבולון אורלב
בשביל מה? נוריד לשנה.

אוקיי. סיימנו את ההגדרות?
מירב ישראלי
לא. מרכז רישום.
יהודית נאות
מה זה מרכז רישום?
מירב ישראלי
בישיבה הקודמת הועלה פה הרעיון שיהיה איזשהו מאגר מידע במשרד החינוך…
היו"ר זבולון אורלב
זה, אגב, עלה כתוצאה מהערות של חברי כנסת בקריאה הראשונה. העלו את זה כמה חברי כנסת בדיון על הקריאה הראשונה.
מירב ישראלי
הכוונה היא להקים מרכז רישום מרכזי במסגרת מרכז הקרנות שבמשרד החינוך, שאליו ינותב כל המידע הזה. קרן שתכף נדבר עליה, קרן שממומנת באיזשהו שיעור מתקציב המדינה או רשות מקומית תהיה חייבת או רשאית – צריך לדבר על שתי האופציות האלה – להעביר מידע למאגר המידע המרכזי הזה ואותן קרנות ממומנות שיעבירו מידע יוכלו גם למשוך מידע – רק הן, בלבד – מהמרכז הזה לגבי תלמידים, האם הם קיבלו מלגה מקרן אחרת.
יהודית נאות
לזה אני מתנגדת.
מירב ישראלי
אני אסביר בהמשך מה ההסדר הכולל לגבי השמירה על הפרטיות של התלמידים.
יהודית נאות
אין שמירת פרטיות במאגרי מידע.
היו"ר זבולון אורלב
אגב, אני לא עומד על זה.
יהודית נאות
אני חושבת שזה לא לעניין.
היו"ר זבולון אורלב
תראי, יש שני צדדים למטבע.
יהודית נאות
תראה, כשאתה מגיש לכנסת את מועמדותך כתוב שאתה לא חבר במפלגה אחרת, אתה מצהיר. כשמבקשים כסף מקרנות מחקר, מצהירים. אז שהקרנות למיניהן יעשו טופס שבו תשאלנה אם הוא הגיש בקשה לקרן נוספת, כן או לא והאם קיבל בה.
היו"ר זבולון אורלב
היום זה בחוק? לגבי מי שמגיש מלגות?
דורית מורג
לא. היום זה לא בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
שאנחנו נחייב את הקרנות לזה?
יהודית נאות
כן. הקרנות, לדעתי, יכולות לבקש את המידע.
היו"ר זבולון אורלב
יכולות או חייבות?
יהודית נאות
לא יודעת.
היו"ר זבולון אורלב
הבנת את הבעיה. אנחנו כל הזמן חוזרים לאותה בעיה. איך אנחנו עושים צדק סוציאלי שמכספי ציבור יחלקו פעם בשנה. זו הבעיה.
יהודית נאות
אז לחייב, אבל לא במאגר מידע.
היו"ר זבולון אורלב
אז את אומרת, במקום לתקוף את הבעיה דרך מאגר מידע, בואו נתקוף את הבעיה על ידי כך שנחייב את הקרנות לכך שבטפסים שלהן אדם צריך להצהיר אם הוא הגיש או קיבל מלגה אחרת.
יהודית נאות
בדיוק.
היו"ר זבולון אורלב
רבותי, אנחנו בהצעת חוק עכשיו והפרוטוקול חשוב. אי אפשר לנהל פה ארבעה דיונים בעת ובעונה אחת. מר פילבר, בבקשה.
דוד פילבר
לגבי מרכז הרישום הזה, בעיקרון, אני בעד מרכז רישום. צריך למצוא את הטכניקות איך מונעים מכל אחד לגשת לכל מידע. כמו שקודם רצינו שקיפות של מעניקי המלגות, לדעתי לא נורא שתהיה שקיפות גם בצד של המקבלים. אם בן אדם כבר קיבל ונדע את זה, למה זה נורא? הרי הוא לא גנב את הכסף. אנחנו לא שואלים אותו למה הוא השתמש בו. אנחנו רק רוצים שהוא לא יוכל למשוך מלגות מקרנות ממומנות מכספי ציבור – בודאי – ואפילו מקרן פרטית.
היו"ר זבולון אורלב
מאגר המידע לא מדבר על קרן פרטית.
דוד פילבר
אני אפילו בהקשר הזה אומר: בוודאי קרנות שממומנות מכספי ציבור, אבל אפשר גם פרטיות.
יהודית נאות
תראה, מי מחלק את המלגות האלה? המוסד. למוסד יש רישום מדויק מי מקבל מה.
דוד פילבר
לא מוסד. מי זה המוסד? מי שגייס את הכסף. בן אדם הקים קרן ופנה למפעל הפיס ופנה לחברה למתנ"סים ופנה אלייך ואלי שתתרמי וכולנו תרמנו. יש לו קרן, הוא מחלק כסף. לדעתי, בוודאי שבכספי ציבור צריך שקיפות, אבל גם אולי בפרטיות. המצב היום הוא – ואני חושב שאותו צריך לתקן – זה שעשרים אחוז מהסטודנטים לוקחים שמונים אחוז מהמלגות.
יהודית נאות
כשאתה יושב בתור מועצת המנהלים של הקרן אתה רוצה לדעת האם האיש הזה הוא באמת מסכן, או שהוא פנה לכל העולם ומלקט מלגות מכולם. נכון?
דוד פילבר
כן.
יהודית נאות
לכן אני אומרת, בואו נחייב שהקרנות הללו, בבקשה למלגה, יחייבו כל מבקש להצהיר האם הוא פנה למקומות אחרים או האם הוא קיבל ממקומות אחרים. אז מי שמחלק את המלגות יודע אם האיש קיבל מכמה מקומות או לא. זה הדבר היחידי שמעניין אותך. כל השאר זה לא עניינך.
מיכאל נודלמן
מה אם הוא פנה לחמש קרנות ולא קיבל תשובה?
דוד פילבר
כשהוא פונה הוא עוד לא יודע אם הוא קיבל. אפילו אם הוא הגון, כשהוא פונה לקרן הוא עוד לא יודע.
יהודית נאות
הוא כותב אם הוא מועמד. הוא כותב את זה. אני אומרת לך, זה קיים במשרדי ממשלה ובעוד מקומות.
דוד פילבר
אז צריך שיהיה מאגר מידע מרכזי שאליו תוכל קרן להתקשר ולשאול: פלוני כבר קיבל מאיזשהו מקום? הוא ייתן מספר תעודת זהות ויבדקו.
יהודית נאות
תשאל את האיש עצמו. למה אתה צריך מאגר? אתה סותר את עצמך. אם הוא קיבל אז הוא יודע את זה. נכון? אתה, לפני שאתה נותן לו, אתה שואל: האם קיבלת? האם בקשתך נענתה?
דוד פילבר
בכל מקרה יש בעיה של לוח זמנים. בעת הפניה הוא עדיין לא יודע.
יהודית נאות
בכל הקרנות האלה יש מועד סיום, מועד חלוקת המלגות. אני באמת מסכימה אתך שאם אני יושבת בטכניון על חלוקת מלגות לנצרכים, אני רוצה לדעת אם הם לא הלכו לכל העולם ובנותיו, אבל על זה אני מצהירה בטופס.
מיכאל נודלמן
אם הם הלכו ולא קיבלו תשובה? אז מה?
יהודית נאות
אתה לא יכול לעשות מאגר מידע של אנשים שנזקקים במדינה.
היו"ר זבולון אורלב
תראה, מר פילבר. יש פה גישה של מחוקק שאומר: כמה שפחות מאגרי מידע עם האח הגדול, יותר טוב.
יהודית נאות
בדיוק. אני מתנגדת לזה.
היו"ר זבולון אורלב
יש גישה כזאת, אני מכבד אותה.
דוד פילבר
בסדר. המשפטנים של משרד החינוך דוגלים בשיטה הזו.
דורית מורג
אני באותה דעה.
יהודית נאות
אני מתנגדת בכל תוקף.
דוד פילבר
אני מסתכל על הצד הסוציאלי.
היו"ר זבולון אורלב
רק שניה. מאגר המידע הזה, שהוצע על ידי חברי כנסת בדיון על הקריאה הראשונה – זו לא היתה הצעה שלי - בהצעה הזו, אם הולכים לפי השיטה שלך, שמגיש הבקשה צריך להצהיר האם הוא קיבל או האם הוא הגיש בקשה לקבל מלגות אחרות…
יהודית נאות
הוא מתבקש לעדכן אותך אם הוא קיבל תשובה.
היו"ר זבולון אורלב
אז לכאורה, לקרן יש מידע מה קורה אתו, אם הוא קיבל או מועמד לקבל, בהנחה שהוא מצהיר אמת. בשעה שבמאגר מידע – שלא תמיד יהיה מעודכן, כי לא נכניס לתוכו את המידע בו ביום – יצוין האם הוא קיבל מלגה. לא יהיה מידע האם הוא ביקש מלגה. כלומר: אם ספטמבר זה החודש הקבוע שבו נדרשים סטודנטים להגיש את הבקשות, אז הוא בספטמבר ממלא עשרה טפסים. כמו שאמר מר פילבר: 20% הסטודנטים מגישים בקשות ל 80% מהקרנות. לפי השיטה של הקמת מאגר מידע, עדיין, אף אחת מ 80% של הקרנות, לא תדע מה מצבו של אף אחד מה 20% של הסטודנטים, כי עדיין אף אחת מהקרנות לא החליטה.
דוד פילבר
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
אז זה לא פותר את הבעיה. לעומת זאת, אם אתה מחייב אותו לדווח האם הוא הגיש בקשה או אישרו לו בקשה, זה נותן לכאורה אינפורמציה יותר מהירה לקרן שצריכה להחליט.
דוד פילבר
גם כן לא עדכנית. עדיין, בשלב הגשת הבקשה, הוא באמת יכתוב: הגשתי לשתים עשרה קרנות, עוד אין לי תשובה מאף אחת.
יהודית נאות
נכון.
היו"ר זבולון אורלב
כן.
דוד פילבר
אז בעצם אין למועצת המנהלים מה לעשות עם המידע.
יהודית נאות
בין אם זה בטופס, בין אם זה במאגר.
דוד פילבר
נכון. אחת המחשבות של המאגר היתה, לתת לפחות נתונים על השנה שעברה.
יהודית נאות
אני לא רוצה לספר לך, על כמה מאגרי מידע אין פיקוח.
איל זנדברג
יש לי שאלה לעניין ההתערבות. מה שחברת הכנסת נאות מציעה בעצם, זה לקבוע בחוק הוראה שמתערבת לקרנות בדרך ניהול שלב הבקשות של עצמן.
יהודית נאות
רגע. אם יש קרן שזה לא מעניין אותה, אז זה עניינה.
היו"ר זבולון אורלב
הקרן יכולה גם להחליט שהיא נותנת מלגה רק למי שכבר קיבל מלגה אחת.
איל זנדברג
כי אז בטוח שהוא יגמור את הלימודים.
יהודית נאות
נכון, אבל האינפורמציה צריכה להיות.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רק רוצים לטפל בצדק החברתי. הצדק החברתי אומר: היא צריכה לדעת את האינפורמציה הזאת. כמו שהיא צריכה לדעת את שמו ואת כתובתו, היא צריכה לדעת האם הוא הגיש, למי הוא הגיש ואם אישרו לו.
איל זנדברג
אני יכול בכל זאת לגמור את השאלה? בדיוק בגלל הנקודה הזאת. אנחנו לא הולכים שלב קדימה ומתערבים בשיקול הדעת למי לתת. אנחנו אומרים רק: אנחנו רוצים להגיע לתוצאה שהדירקטוריון, הגוף המחליט, יידע את הנתונים. אבל, יש כאן איזשהו קושי. אם הקרן היא כזאת – ויש קרנות כאלה, רציניות – שמודעות לעניין הסוציאלי ושמו לנגד עיניהן בצד המהותי לא לחלק למי שמקבל כסף מלגה נוספת, הן יכולות בעצמן להחליט כך. אנחנו לא צריכים לייעץ להן או להתערב ולהכריח אותן בחוק לעשות את זה. הן יעשו את זה בלאו הכי וקרנות עושות את זה.

אם קרן היא כזאת שבצד המהותי לא איכפת לה לתת והיא לא מתעניינת ואולי במכוון היא רוצה לתת כפל מלגות, הרי לקבוע בחוק שהם חייבים לקבל את המידע זו התערבות מיותרת.
דוד פילבר
רשאים. אנחנו ניסחנו: רשאים.
איל זנדברג
אז אם רשאים, לא צריך הוראת חוק כדי להגיד את זה.
יהודית נאות
כן צריך. משום שאחרת יגיד האדם: מה זה עניינכם? אל תשאלו אותי.
איל זנדברג
אז שלא יבקש את המלגה. אני מוכן להעלות את זה לשאלה משפטית.
יהודית נאות
לא, לא. אם זה לא כתוב היום בתקנון יסוד הקרן, אתה לא תשנה את זה ואני עדיין אומרת: אני רוצה לתת לו את הרשות לשאול.
איל זנדברג
זה עניין משפטי. מותר לקרן לשאול את המועמד שלה, אם הוא קיבל או לא.
יהודית נאות
לא. אם זה לא כתוב בתקנות היסוד שלה אז לא. עוד מישהו יעתור לבג"ץ שנכנסים לפרטיות שלו.
איל זנדברג
אני חולק על הדעה המשפטית הזאת. אני חושב שזה לא נכון. ההנחה היא לא נכונה ומגיעים לתוצאה לא רצויה.
יהודית נאות
אתה טועה.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא משפטן, אבל הרווח שיהיה כתוב ש"רשאים", זה מאותת לקרן.
איל זנדברג
אם מדברים על "רשאים" ולא על חובה, אני חושב שזו הוראת חוק מיותרת. להגיד שאדם מותר לו לעשות מה שמותר לו לעשות, זה מיותר.
היו"ר זבולון אורלב
יכול להיות שהיא מיותרת מבחינה משפטית, כי גם בלי המשפט הזה היא רשאית, אבל התוספת של הרשאית מעוררת את הקרנות לנושא. אם אנחנו רשאים, אז בואו נבקש.
איל זנדברג
לא מדובר על חובה, אם כך. רק כדי להבהיר.
אלחנן אופנהיימר
אפשר לקרוא את הניסוח שהכנו לזה?
היו"ר זבולון אורלב
לא. יש פה משפטנים. אנחנו שמים את הדגש על המהויות. אנחנו מדברים על כך שהקרנות רשאיות לבקש ממגיש הבקשה לדווח על הגשת בקשות לקרנות נוספות ואם קיבל.
איל זנדברג
על איזה קרנות זה יוחל, אם כך? כי אנחנו משנים פה את הקונספציה.
מירב ישראלי
אנחנו משנים פה באמת את כל הקונספציה, אז תכף נראה איך זה משפיע הלאה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו יכולים כבר להתקדם?
מירב ישראלי
השאלה היא עכשיו האם זה עדיין רלוונטי, השאלה של איזה קרנות. אני חושבת שאם אנחנו אומרים שקרן "רשאית", אז אנחנו לא צריכים להבחין בין קרנות ממומנות או לא ממומנות. כי כל קרן תהיה רשאית לבקש את זה.
דורית מורג
נכון. אין מקום להבחנה הזאת. ולא מרכז מידע.
היו"ר זבולון אורלב
אין מרכז מידע.
איל זנדברג
אין מרכז מידע, אבל יש רישום, כמו בחוק הקיים. עצם הרישום על קיומן של הקרנות.
היו"ר זבולון אורלב
אין לנו מרכז רישום של מקבלי מלגות.
יהודית נאות
אוקיי. על זה הסכמנו, שלא יהיה מרכז כזה. יש לי על השולחן למשל תלונה על עירייה שפרסמה שמות של חייבי תשלומי ארנונה. זו עבירה פלילית.
מירב ישראלי
עכשיו אני רק רוצה להזכיר שבהצעת החוק בדף הכחול היו שני נושאים מרכזיים. אחד זה להרחיב את חובת הרישום הקיימת על הקרנות, כדי שהמידע יהיה חשוף יותר לסטודנטים והשני היה נושא של העברת מידע, שירדנו מזה כרגע. נשאר לנו העניין של הרחבת חובת הרישום, אז עכשיו אנחנו מדברים על זה.
איל זנדברג
מה עם סעיף ההגדרות? לא נסיים אותו?
מירב ישראלי
אני רוצה לחזור אליו אחר כך, דרך סעיף 2א.
יהודית נאות
מה זה 2א? על מה את מדברת?
מירב ישראלי
אני תכף אגיד.

אם תסתכלו בעמוד 3, אז אולי נתחיל קודם כל בתיקון סעיף 2 לחוק העיקרי. אני מסבירה: אנחנו פשוט מחקנו מהסעיף הזה את נושא הרישום והעברנו אותו לסעיף חדש שמרחיב את חובת הרישום. בסעיף 2 נשארה היכולת של השר לדרוש ממוסד חינוך לדווח לו על מלגות שהוא נותן.
יהודית נאות
נכון. עכשיו השאלה שאנחנו צריכים לדון בה היא, האם במישרין או בעקיפין.
מירב ישראלי
רגע. יש פה עוד הערה למשרד החינוך לגבי סעיף 2. אולי הם יציגו אותה.
מרים גראזי רוזנבו
זה קשור לשינוי סעיף ההגדרה של קרן, שההצעה לתיקון היא שבסעיף 1 של קרן זה יהיה: "מוסד חינוך המעניק מלגות לתלמידיו".
מירב ישראלי
זה לא לתלמידיו. צריך למחוק את ה"לתלמידיו". המעניק מלגות.
יהודית נאות
את צודקת, כי זו קרן כללית ולא מוסד. נכון.
מרים גראזי רוזנבו
כן. אני חושבת שזה תיקון מבורך. העניין הוא, שהנוסח של סעיף 2 (1) כמו שהוא כיום, צריך קצת לשפץ אותו לאור ההגדרה היותר מדויקת שאת נתת, כי הסעיף מדבר היום על לצוות על מוסד חינוך…
מירב ישראלי
זה צריך להישאר מוסד חינוך ולא קרן, כי זה עדיין לפני שהשר יודע בכלל אם מדובר במלגות.
מרים גראזי רוזנבו
רגע. אני רק אציג את זה. "לצוות על מוסד חינוך להמציא למרכז הקרנות דין וחשבון על סוגי מלגות שאותו מוסד מעניק לתלמידיו". אם מוסד חינוך המעניק מלגות, הוא עצמו קרן, אז יש פה מין חזרה כזאת, על זה שהשר רשאי לצוות.
מירב ישראלי
לא. אני רוצה להסביר: בסעיף 2 לא משתמשים במונח "קרן", אלא במונח מוסד חינוך, שההגדרה שלו היא אחרת. והשר רשאי לפנות לכל מוסד חינוך לפני שהוא יודע בכלל אם הוא קרן, בדיוק כדי לברר, האם הוא מעניק מלגות לתלמידים שלו או לא.
מרים גראזי רוזנבו
אבל אם יש חובת רישום כללית לקרנות?
מירב ישראלי
זו עוד סמכות, נוספת, של השר. זו סמכות מקדמית בעצם לאותו דבר.
דורית מורג
אם מותר לי להעיר, אני מציעה שנדבר קודם על איזה קרנות אנחנו רוצים שירשמו. אז, מתוך ההגדרה של הקרן, נראה על מי צריך לצוות ועל מי לא. כי גם אני כאן קצת בדילמה. כי אם מוסד חינוך הוא כל כך רחב, השר, שר החינוך, לא יכיר את כל מוסדות החינוך, אלא אלה שחייבים דיווח.
מירב ישראלי
הוא רשאי.
מרים גראזי רוזנבו
אבל למה הוא רשאי לעשות דברים שממילא יש חובה לגביהם?
דורית מורג
בואו נראה קודם כל מי הקרן שצריכה להיות רשומה כחוק ואליה אנחנו צריכים לפנות.
היו"ר זבולון אורלב
כל קרן שנהנית מהמדינה או בהטבת מס או בתקציב.
יהודית נאות
ומחלקת מלגות וחינוך וכולי. לא קרן לתעשיינים.
מירב ישראלי
אוקיי. אז אני מפנה שוב לעמוד 3, הפעם לסעיף החדש שהוסף, שהוא סעיף 2א רבתי.
היו"ר זבולון אורלב
למה העמוד הראשון מתחיל בעמוד 2?
מירב ישראלי
כי כבר הכנו את זה לקריאה שניה ושלישית.
היו"ר זבולון אורלב
הבנתי.
מירב ישראלי
סעיף 2א רבתי, מדבר בעצם על הרחבת חובת הרישום. היום זה רק שהשר רשאי בעצם לצוות ואנחנו רוצים חובה על קרן להירשם. אז סעיף קטן (א) אומר: "כל קרן שנהנית מתקצוב או מתמיכה מתקציב המדינה". אנחנו צריכים עוד להחליט איזה ניסוח הוא הכי רחב. היה דיון על העניין הזה. זה כנראה: מאוצר המדינה או מתקציב רשות מקומית. ככל הנראה, זה הניסוח הכי רחב.

בדיון הקודם הוחלט שזה יהיה רק קרן שמחצית מתקציבה מגיעה מתקציב המדינה. זו היתה ההסכמה בדיון הקודם. אבל, אין סיבה לכך כנראה.
היו"ר זבולון אורלב
שום סיבה. כל תקציב או כל תמיכה.
מירב ישראלי
נכון. כי גם הטבת מס היא כל הטבת מס. לכן, אין סיבה להבחין. אז אנחנו נשמור על הנוסח ונמחק את ה"לחלופין".
יהודית נאות
דרך אגב, אני בעד: "במישרין או בעקיפין".
איל זנדברג
לא צריך במישרין או בעקיפין.
מירב ישראלי
כנראה " מאוצר המדינה", או "מתקציב רשות מקומית", זה מכסה את הכל.
יהודית נאות
לא צריך?
איל זנדברג
כי מדובר על תמיכה מאוצר ולא תקצוב.
מיכל דלין
עדיין, יש למשל את הסיטואציות של מתן זכויות במקרקעין שזה לא בהכרח כספי מדינה.
מירב ישראלי
אנחנו רוצים לכלול את זה?
היו"ר זבולון אורלב
מה זה זכויות במקרקעין? מה זה קשור לקרנות?
מיכל דלין
אם קרן מקבלת כל מיני דברים מהמדינה.
יהודית נאות
נכסים.
היו"ר זבולון אורלב
מה היא מקבלת? איזה דברים במקרקעין?
יהודית נאות
על מה אתה מדבר? אני אתן לך דוגמא. כל המוסד הרב תחומי בהרצליה קיבל קרקע מהמדינה.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה משנה? הוא נכנס בקטגוריה של מוסד חינוך.
יהודית נאות
נכון. צודק. מה איכפת לי איך. בסדר.
מירב ישראלי
לא, אבל כאן אנחנו צריכים לשים לב שזה מצמצם את מי שחייב בדיווח ורישום למי שנהנה מתקצוב כלשהו.
מרים גראזי רוזנבו
אני רוצה גם שאין קרן שתהיה פטורה מרישום. כי אין קרן שלא מבקשת סיוע מהמדינה.
יהודית נאות
אבל רק כאלה שמעניקות מלגות לימודים.
איל זנדברג
כן. כל קרן מלגות.
היו"ר זבולון אורלב
תסלחי לי, יש קרנות למלגות שלא מבקשות סיוע מהמדינה. אני מכיר קרן מלגות, שיש לי קשר אליה, שהיא באופן עקרוני לא רוצה שום הטבת מס, לא פונה לאף אחד, כי האנשים שתורמים לה רוצים שהכל יהיה מתן בסתר, הם לא רוצים שום פיקוח ושום דבר.
מרים גראזי רוזנבו
ברגע שהם מין תאגיד הם חייבים שיג ושיח.
היו"ר זבולון אורלב
הם רשומים כעמותה.
מרים גראזי רוזנבו
אז הם חייבים שיהיה להם תיק במס הכנסה. הם חייבים.
היו"ר זבולון אורלב
לא.
יהודית נאות
לא.
היו"ר זבולון אורלב
לא. הם לא מעסיקים אף אחד. כל מהותה זה לחלק כך וכך מלגות בשנה לתלמידים זקוקים. למה לא? מה הבעיה עם זה? אגב, יש הרבה קרנות כאלה.
מירב ישראלי
צריך לזכור שהמידע פה הוא מאד כללי.
היו"ר זבולון אורלב
הם לא רוצים להיחשף, הם לא רוצים שום דיווח, לא רוצים שום דבר. קח צ'ק, 10,000 ₪ לשנה, תשלם מלגות, לא רוצים הטבות מס, לא שום דבר.
דורית מורג
האם אנחנו בדקנו מה זו הטבת מס בישראל?
מירב ישראלי
כן. מר זנדברג קיבל על עצמו.
איל זנדברג
עשינו בדיקה במשרד המשפטים. אין אמנם הגדרה מפורשת, בחוק, של הטבת מס. המושג נזכר בחוק יסודות התקציב כחלק ממה שחוק התקציב כולל. זה גם: "סכומים שלא ייגבו בשל הטבות מסים", כמושג מוכר והגדרה יותר פרטנית זה מופיע בתוך מסמכים של משרד האוצר, לא כדבר חקיקה. זה כולל הגדרת הטבת מס או מתייחס להטבת מס כאל הפסד הכנסות שנובע מפטור הנחות ממסים.

זו בעצם הגדרה מאד רחבה של כל הקלה שגורעת או מבסיס המס או מאישור המס, נדמה לי.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר גמור.
איל זנדברג
אבל זו לא הגדרה.
מירב ישראלי
זה מושג ברור וידוע.
איל זנדברג
זה מושג ידוע בתחום. האם זה עלול ליצור פתח לטענות משפטיות אחר כך, כי זה לא מוגדר בחוק הזה או במקום אחר, לא יודע.
מירב ישראלי
אני חושבת שברגע שאתה אומר "הטבת מס", זה מאד רחב.
איל זנדברג
זה מאד רחב.
יהודית נאות
הטבה, זה כל מה שהוא לא המס הרגיל.
איל זנדברג
כל הקלה, פטור או גריעה מהמס החייב. זאת התשובה.
היו"ר זבולון אורלב
הלאה.
מירב ישראלי
אז לגבי סעיף קטן (ב), היום לשר יש אפשרות לצוות על רישום של כל קרן. משום מה זה הושמט בנוסח הכחול. אנחנו רוצים להשמיט את זה?
היו"ר זבולון אורלב
אני מתנגד לזה. למה השר רשאי לצוות על רישום של קרן שלא נכנסת בקטגוריה הזאת?
איל זנדברג
במקרה חריג.
מירב ישראלי
זה המצב הקיים היום, פשוט. היום אין חובת רישום כללית, יש רק לשר שיקול דעת לצוות על מי שהוא רוצה להירשם.
היו"ר זבולון אורלב
לא. לאור זה שעושים עכשיו קריטריונים וכולי, מה אני צריך את זה? תורידו את ה"לצוות". בסדר? זה גם לא היה בקריאה הראשונה. כבר אז הורדנו את זה.
מירב ישראלי
פשוט רצינו לוודא.

סעיף 4 המוצע. בסעיף 3(א) לחוק העיקרי – גם זה משהו שהיה בנוסח הכחול וזו הרחבה של הפרטים שלגביהם צריך לדווח. זה כן נשאר.
היו"ר זבולון אורלב
כן.
מירב ישראלי
אז (1) "אחרי "בשנה שחלפה" יבוא "ועל מספר הזכאים למילגות" – זה גם היה בנוסח הכחול. (2) "אחרי בשנה הנכנסת" יבוא "דרך הפניה לבקשת המלגה, הכתובת ומספר הטלפון של הקרן…" עכשיו, "תוכן המלגה" הופיע בנוסח הכחול, אבל מכיוון שאנחנו מטילים פה חובת דיווח, אני חושבת שהדברים צריכים להיות מאד ברורים. השאלה מה זה בדיוק "תוכן המלגה"?
היו"ר זבולון אורלב
מטרת המלגה.
איל זנדברג
זה לא מופיע?
מרים גראזי רוזנבו
זה כבר קיים.
היו"ר זבולון אורלב
איפה?
מירב ישראלי
יש את זה בחוק הקיים.
היו"ר זבולון אורלב
אם קיים, קיים.
מירב ישראלי
יש גם ש"השר רשאי לקבוע פרטים נוספים". תמיד.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. "מועד אחרון להגשת המלגה".
מירב ישראלי
אז אני מורידה את "תוכן המלגה" ועכשיו זה "המועד האחרון להגשת הבקשה". הנושא של המועדים הוא נושא מאד מרכזי.
היו"ר זבולון אורלב
תגידו, בדרך כלל מבקשים מסמכים נלווים?
איל זנדברג
כגון?
היו"ר זבולון אורלב
אישור שאתה לומד באוניברסיטה, תלושים.
דוד פילבר
כן. הם יפרסמו מה הם מבקשים מהמועמד. כן.
היו"ר זבולון אורלב
שאלה למשפטנים. דרך הפניה לבקשת המלגה. האם פה זה ברור שהוא צריך לפרסם שיש טופס, שצריך לקחת אותו וצריכים לצרף תלושים ואישור לימודים?
דוד פילבר
כן. אין צורך לפרט את זה.
יהודית נאות
אני הייתי כותבת, לא "דרך הפניה" אלא "אופן הבקשה".
היו"ר זבולון אורלב
יש פה משפטנים.
איל זנדברג
זה כבר עניין של ניסוח, אבל לא צריך לפרט יותר מדי.
יהודית נאות
אני הייתי מכניסה גם גובה המלגות.
היו"ר זבולון אורלב
יש. לא?
יהודית נאות
בחוק אין.
מרים גראזי רוזנבו
לא תמיד הם יודעים, אבל. יש להם למשל 40 אלף שקל והם רואים לפי התלמידים, לפי התלמידים, לפי הצרכים. זה לא קבוע.
יהודית נאות
גובה משוער? אין? כי אדם צריך לדעת אם הוא הולך על מלגה של מאה שקל או אלפיים שקלים.
דוד פילבר
בדיווח זה מופיע אחר כך בלשון מה שהוא דיווח על מה שהוא עשה בשנה שעברה, שזה הוא יודע בוודאות. השנה הוא אולי עוד לא יודע.
יהודית נאות
אה. נכון.
היו"ר זבולון אורלב
גובה המלגה.
מירב ישראלי
אז להוסיף סכומי המלגות?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
דוד פילבר
אולי הוא לא יודע. יכול להיות שיש לו קופה והוא יחליט איך לחלק אותה לפי מספר הפניות.
מירב ישראלי
אז לא להוסיף את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שכן צריכים לציין משהו.
דוד פילבר
הסכום שעומד לרשותו, למשל. אם הוא יודע. שוב, יש פה בעיה של לוח זמנים. לא תמיד במועד הבקשה הוא כבר יודע.
מירב ישראלי
אז זהו. זה מה שנדבר עליו עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
זה מה שועד ראשי המוסדות להשכלה גבוהה תכף ידברו עליו. בואו נפריד רגע בין השנה הנכנסת לבין השנה היוצאת ובין הפרטים שאנחנו באמת רוצים. מה שחשוב זה שמגיש הבקשה צריך לדעת באיזה סדר גודל בכלל מדובר. מדובר במרכז ששם מדובר בשלוש מאות שקל או במרכז, אני לא יודע, סיוע ספרדי, נניח, ששם מדובר בעשרת אלפים שקל. צריך לתת מושג.
מירב ישראלי
הוא יכול גם לתת טווח.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שאפשר לכתוב: גובה המלגה או גובה משוער של המלגה.
מירב ישראלי
הנה, אני יכולה להקריא מהתקנות. בתקנות נקבע: "אלה הפרטים הנוספים על טיב המלגות שיש לכלול בדין וחשבון שנתי: סכום המלגה לתלמיד ואם אינו אחיד, המקסימום והמינימום – שזה הטווח – וסוג המלגה: תשלום בעין, זיכוי, הנחה, או פטור מתשלום".
היו"ר זבולון אורלב
מצוין. אז זה קיים.
איל זנדברג
אבל זה רק לגבי השנה שחלפה. לא?
מירב ישראלי
בסעיף 3א? לא. אני לא חושבת. לא השנה שחלפה.
אלחנן אופנהיימר
3א זה גם קדימה.
מירב ישראלי
זה גם קדימה וגם אחורה.

אז להשאיר את זה?
היו"ר זבולון אורלב
לא להכניס את זה, כי זה כתוב בתקנות. אתם רוצים להעביר את זה לחוק העיקרי?
איל זנדברג
לא. אין צורך.
היו"ר זבולון אורלב
אין צורך. הלאה.
מירב ישראלי
עכשיו אנחנו נכנסים באמת לשאלת המועדים. היום, למעשה, לפי התקנות, חובת הדיווח היא עד הראשון לאפריל של השנה הנכנסת. כך, לפחות, עולה מהתקנות. זאת אומרת שבעצם הספר המעודכן, אני מתארת לעצמי, מתפרסם יותר לקראת סוף שנת הלימודים. אם אנחנו רוצים שהוא יתפרסם לפני תחילת שנת הלימודים, נוצרת פה אי התאמה בין שני הדברים האלה.
דוד פילבר
נכון. א', אני חושב שהראשון באפריל פה הוא דבר אנאכרוניסטי. פשוט שנת התקציב היתה מסתיימת ב 31 למרץ, כשהחוק הזה נוצר. אז כאילו רצו בתחילת שנת מס, עד ראשון לאפריל תדווח מה היה ומה עתיד להיות.

סטודנט שמתחיל ללמוד בנובמבר, יש הרבה קרנות שרוצות שהוא יפנה אליהן כבר במאי יוני הקודמים. נגיד, חצי שנה ומטה. מששה חודשים ופחות עד אלה שגם אחרי תחילת שנת הלימודים עדיין מקבלים פניות. באיזשהו אופן, אי אפשר יהיה לכסות את הכל וגם אי אפשר יהיה לדרוש מכל קרן דיווח באותו זמן. קרן שעובדת, נניח, מנובמבר לנובמבר, עוד לא יודעת בראשון לפברואר ולא בראשון ליוני, מה היא תיתן בשנה הבאה.
היו"ר זבולון אורלב
מה דעתכם על הרעיון שנשאיר את החובה בעניין של השנה הנכנסת וניתן לשר אפשרות לתת פטורים. באה אוניברסיטה, בא הטכניון, אומר: אני, בחודש יוני, לא מסוגל לדעת.
איל זנדברג
מה אני אתן לשנה הבאה. נכון.
היו"ר זבולון אורלב
כן. אז יבוא השר, יגיד: אין שום בעיה, אתה לא נותן לשנה הנכנסת, אתה נותן רק לשנה היוצאת. אני בא לקבוע נורמות. זה צריך להיות השנה הנכנסת והשר יכול לתת פטורים.
איל זנדברג
זה יכול לפספס היקפים עצומים של מלגות.
היו"ר זבולון אורלב
אני סומך על השר שהשר זורם עם האינטרס של החוק. עם כוונת החוק.
דוד פילבר
אני חושב שאנחנו צריכים לחשוב מתי אנחנו רוצים לפרסם את החוברת. בוא נאמר: האם אנחנו רוצים לפרסם את המידע הראשוני – הרי אחר כך אפשר לפרסם עדכונים באינטרנט, אפשר לעשות את זה עדכון יומי – אבל נניח החוברת המודפסת, לדעתי סביר שתצא בחודש יוני. לפני סוף שנת הלימודים הקודמת.

לגבי סטודנטים חדשים, אני בכלל לא יודע אם הם יודעים מה הם רוצים וכמה הם מרוויחים ואיפה הם ילמדו. בואו נניח שסטודנט משנה ב' והלאה, לפחות, יכול ביוני לקבל חוברת לפני תום שנת הלימודים הקודמת ולהיערך לשנה הבאה. לכאורה זה מה שאנחנו רוצים. הרישום לאוניברסיטאות, נדמה לי, הוא בכלל בינואר פברואר. זאת אומרת, ביוני כל אחד כבר אמור לדעת מה הוא עושה בנובמבר הבא.
מירב ישראלי
אני לא יודעת אם יוני, אבל לקראת סוף הקיץ בוודאי.
דוד פילבר
אוקיי. אז אני חושב בקול רם. בשביל לפרסם בראשון ביוני חוברת, לדעתי הכי מאוחר שאפשר לקבל את הנתונים זה באמת בראשון באפריל או בראשון למאי. לוקח זמן לעבד אותם.
איל זנדברג
אתה מפספס כך את כל העסק. אתה אומר: ביוני הוא לא יודע, אז לא כל שכן באפריל. איזה מידע יהיה בכלל בחוברות האלה?
היו"ר זבולון אורלב
הבעיה של השנה הנכנסת היא רק של המוסדות להשכלה גבוהה?
דוד פילבר
בסופו של דבר הקרנות עצמן – אני לא יודע. אני משער את זה – עובדות בשנת תקציב. מתחילות בכלל בינואר. מסתכלים בינואר כמה אספנו ומתחילים לחלק. עד 31 לדצמבר אוספים.
היו"ר זבולון אורלב
המוסדות להשכלה גבוהה אומרים: לא, אני ביוני לא יודע עדיין.
דוד פילבר
מה זאת אומרת?
היו"ר זבולון אורלב
מוסדות השכלה גבוהה אמרו לי שהם ביוני, לא מסוגלים לפרסם כמה ואיזה גובה מלגות הם יחלקו בחודש נובמבר. זה תלוי בעשרים אלף גורמים אחרים. מאידך, אנחנו כן רוצים שלסטודנט יהיה מושג על מה מדובר: כמה נהנים ומה גובה המלגה. אני שואל: האם הבעיה הזאת היא רק לגבי המוסדות להשכלה גבוהה? כי אז לגבי המוסדות להשכלה גבוהה הייתי עושה פה יוצא מן הכלל והייתי אומר: המוסדות להשכלה הגבוהה ידווחו לגבי השנה היוצאת, לא השנה הנכנסת. מתוך הנחה שיש יציבות שם.
דוד פילבר
אז לדעתי זו בעיה של כולם.
יהודית נאות
בדרך כלל זה רטרואקטיבי במוסדות להשכלה גבוהה. אתה מקבל על שנה א' בסוף שנה א' וזה משמש אותך לשנה ב'.
דוד פילבר
אז לכן יכול להיות שכל הדיווח העתידני הוא מסובך וכל אחד יצטרך לתת נכון ליום מסירת האינפורמציה שנדרוש – מאי, יוני, יולי – מה הוא עשה בשנה הקודמת והסטודנט יצטרך לצאת מאיזושהי הנחה שלא היו שינויים דרמטיים.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר: לרדת מהעניין הזה של השנה הנכנסת.
דוד פילבר
כן, כי אחרת אין לזה סוף.
אלחנן אופנהיימר
לגבי השנה הנכנסת, לא תוכלו לדעת גם בקרנות. זה לא רציני שנה נכנסת, כי לא יודעים. גם קרנות פילנטרופיות לא יודעות.
איל זנדברג
מתי הן כן יודעות?
אלחנן אופנהיימר
מפעל הפיס יודע כמה הוא יחלק, מראש? הוא לא יודע.
היו"ר זבולון אורלב
יש לו תקציב שנתי.
אלחנן אופנהיימר
נו, מתי הוא יידע?
היו"ר זבולון אורלב
בראשון בינואר.
אלחנן אופנהיימר
יפה והוא מדבר על יוני.
היו"ר זבולון אורלב
נו, אז הוא ביוני יודע כבר מה הוא יחלק בנובמבר.
אלחנן אופנהיימר
לא. ב 31 לדצמבר הוא מאשר תקציב לשנה הבאה ואז הוא מחלק בינואר פברואר את המלגות. ביוני הוא עוד לא יודע מה יהיה ב 31 לדצמבר.
היו"ר זבולון אורלב
הוא לא מחלק בינואר פברואר את המלגות.
אלחנן אופנהיימר
כן.
דוד פילבר
לדעתי יהיה מאד קשה לעשות לוח זמנים אחיד, שיהיה אפקטיבי לכולם, כאשר אנחנו מדברים על עתיד. למשל, אני עובד מול משרד המשפטים בקרנות שהן הקדשות. הן לא חלות בחוק הזה…
היו"ר זבולון אורלב
יש קרנות של משרד המשפטים?
דוד פילבר
כן. הקדש. בן אדם נפטר והוא מצווה את נכסיו…
היו"ר זבולון אורלב
למה אתם לא מפרסמים את זה?
דוד פילבר
מפרסמים.
אלחנן אופנהיימר
יש גם רשם ההקדשות.
היו"ר זבולון אורלב
החוק הזה חל עליהם?
דוד פילבר
לא, כי הם הקדש. ככה אמרו לי המשפטנים שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה שזה יחול גם עליהם.
אלחנן אופנהיימר
רגע, זהירות. זהירות. אני רוצה להגיד משהו על רשם ההקדשות.
היו"ר זבולון אורלב
רגע, תחזור להקדשות.
דוד פילבר
פה אנחנו עשינו סידור טכני עם משרד המשפטים. הרי בקרנות האלה יושב מישהו ממשרד המשפטים שאחראי להשקיע את הכספים. סיכמתי אתם שהם, נכון, לאוקטובר, גוזרים כמה פירות שיש בקרן, שהצטברו, את זה הם מדווחים לי, את זה אני מדווח למוסדות ואז אנחנו מחלקים. זה קרוב לשנת מס, אבל אפילו לא במאה אחוז חופף.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאתה אומר זה שיותר ריאלי לדרוש דיווח על השנה היוצאת. ואז, כל אחד יכול להסיק את המסקנות. הוא רואה כמה מלגות ואיזה גובה מלגות.
יהודית נאות
נכון. זה מה שמשנה.
היו"ר זבולון אורלב
כן, בבקשה.
איל זנדברג
מה שאני אומר עכשיו זו לא בדיוק עמדה משפטית, אבל אני לא יכול שלא לומר. אם אני מבין, המטרה היתה לאפשר לסטודנט שרוצה לדעת מה הוא יכול לקבל עכשיו, לדעת את זה. סטודנט הוא לא בהכרח סטודנט לכלכלה והוא לא טוב בספקולציות. הוא רוצה לדעת כמה יתנו לו.
אלחנן אופנהיימר
הוא לא יוכל לדעת.
היו"ר זבולון אורלב
שקט. תכף תענה לו.
איל זנדברג
השאלה היא כזאת: האם יש תאריך כלשהו? אומרים: יוני זה לא תאריך טוב, אפריל זה לא תאריך טוב. מעלים רק תאריכים לא טובים. אני שואל איזה תאריכים כן טובים. כקבוצות של קרנות. הרי לא כל הקרנות הן אותו דבר. יש קבוצות שונות. בואו נראה איזה מועדים כן רלוונטיים. האם בחודש אוגוסט קרנות מסוימות כן יודעות מה הן יתנו בספטמבר או באוקטובר?
אלחנן אופנהיימר
לכל קרן יש את המועדים שלה. אי אפשר לחייב בחוק שידעו מראש מה הם יחלקו. לכן, ההצעה של השנה שחלפה זו ההצעה הנכונה. התלמיד לא יכול לדעת. נכון.
איל זנדברג
זו לא התשובה לשאלה. יש אלף קרנות. לא יכול להיות שכל אחת יש לה יום אחר בשנה.
אלחנן אופנהיימר
המציאות היא כזאת. אתה יודע מה, יש אוניברסיטה שעד היום לא סגרה תקציב לשנה הזאת. עד היום לא יודעת, אוניברסיטה מסוימת. ולא אגיד את שמה.
איל זנדברג
במצב הרגיל, שכן סוגרים את התקציב, יש גופים שפועלים אותו דבר ומכנסים אותם. לא כל אוניברסיטה מחליטה לבד.
יהודית נאות
על מה אתה מדבר. כל קרן מחליטה.
איל זנדברג
זה נובע מאיזשהו היגיון כלכלי.
אלחנן אופנהיימר
אני אגיד לך. אני מייצג כאן את ועד ראשי המוסדות להשכלה גבוהה, אבל אני אישית מהטכניון. בטכניון אני עדיין לא יודע מה ואיזה מלגות אני אחלק בעוד חודשיים.
איל זנדברג
בגלל תקלה שאין תקציב השנה.
אלחנן אופנהיימר
כן. בגלל כל מיני סיבות.
איל זנדברג
במצב שגרתי, באיזה תאריך אתם יודעים?
יהודית נאות
זה לא משנה.
אלחנן אופנהיימר
רק בינואר פברואר.
איל זנדברג
לשנה הקרובה.
אלחנן אופנהיימר
לשנה הנוכחית.
איל זנדברג
אני סטודנט שמקבל באוקטובר מלגה.
אלחנן אופנהיימר
לא מקבל באוקטובר מלגה אף פעם. כולם מחלקים בפברואר מרץ את המלגות.
איל זנדברג
אז זאת גם תשובה. אתה אומר: בעצם, מוסדות להשכלה גבוהה מחלקים בפברואר מרץ.
אלחנן אופנהיימר
אני מדבר אתך על הטכניון. אני לא בטוח בקשר למוסדות אחרים.
מרים גראזי
אבל הוא יכול לקבל רק אחרי שהוא הגיש בספטמבר הקודם. הוא לא יכול להגיש בקשה בפברואר מרץ ולקבל אז את החומר.
דוד פילבר
המועד החוקי להגשת הבקשה לכל קרן, הוא בזמן שהקרן עוד לא יודעת כמה היא תחלק.
דורית מורג
אנחנו גם מדברים על קרנות וולנטריות, רבותי. אנחנו רוצים עכשיו להעביר אותן כולן לאותם תאריכים…
יהודית נאות
נכון. אנחנו לא רוצים שכולן ייעלמו מתחת לאדמה.
דוד פילבר
תבין. אתה אומר להגיש לי טפסים עד 30 בנובמבר, כאשר ב 30 לנובמבר, אני עוד לא יודע כמה אני משלם.
איל זנדברג
אני שאלתי שאלה כדי להבין, אני מבין שאפשר לגזור איזשהו תאריך משותף.
דוד פילבר
תמיד, במועד האחרון להגשת הבקשה, הקרן עוד לא יודעת כמה היא תחלק.
איל זנדברג
אולי את הסכום הכולל.
דוד פילבר
גם לא.
יהודית נאות
אל תשפוך פה את התינוק עם המים. הקרנות האלה וולונטריות. אנחנו לא רוצים בבירוקרטיה להעלים אותן לגבול הונדורס. אני רוצה שהם ימשיכו לתת מלגות בארץ, כל הנדבנים האלה.
איל זנדברג
אבל זה לא הגיוני. צריכה להיות אינדיקציה.
היו"ר זבולון אורלב
תראה, מה שאומרים לך פה, זה שאנחנו מבקשים בעצם גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. אני אישית תמה, הרי היה החוק המקורי.
אלחנן אופנהיימר
הוא לא הופעל עד היום.
היו"ר זבולון אורלב
זה שלא הופעל זה סיפור אחר, אבל החוק קיים עשר שנים.
אלחנן אופנהיימר
לכן זה לא התפוצץ, כי הוא לא הופעל.
דוד פילבר
החוק קיים משנת 1976. עשרים וחמש שנה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה מבין, הוא היה חוק רדום. אף אחד לא ביקש את זה.
דורית מורג
צריך לשים לב שהחוק למעשה הטיל חובה רק על מי שמשרד החינוך או השר הטיל עליו חובה והיתה איזו רשימה של כמה קרנות, יחסית מאד מצומצמת וזהו. לא כינסנו את כולם לאיזו חובה כללית, להבדיל ממה שאנחנו עושים עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר. הבנתי. אני לא בעד ללכת עם ראש בקיר. אם יושב פה ועד ראשי האוניברסיטאות – אגב, למען גילוי נאות, הם גם קיימו אתי שיחה מוקדמת על העניין הזה – וישבו אתי עוד כמה אנשים ואמרו לי: תשמע, אתם מבקשים דבר שהוא בלתי אפשרי בעליל. כלומר: מוסד אוניברסיטאי שצריך לדווח למשרד החינוך ביוני מה יהיה גובה המלגות, לא יכול באופן אמיתי. אולי הוא יכול לתת תחזית, אולי הוא יכול לתת סכום משוער, אינני יודע. אבל בשביל תחזית, או משוער, לך לשנה שעברה.
איל זנדברג
סטודנט שהולך לקבל מלגה באוקטובר, זה על בסיס שנת התקציב שנקבעה בינואר הקודם?
היו"ר זבולון אורלב
לא.
אלחנן אופנהיימר
לא. מה פתאום?
איל זנדברג
בן אדם מקבל כסף, לא בקשה.
דוד פילבר
אין מי שמקבל מלגה באוקטובר.
איל זנדברג
יש. אלה שמקבלים מלגת לימוד. מורידים להם שכר לימוד באוקטובר. אין דבר כזה?
אלחנן אופנהיימר
אבל הוא לא מקבל מלגה מראש. במשך השנה מחליטים מה נותנים לו.
יהודית נאות
קודם משלם ואחר כך מחזירים לו?
אלחנן אופנהיימר
בוודאי.
היו"ר זבולון אורלב
למיטב ידיעתי יש קרנות שנותנות כבר באוקטובר, אני מכיר אחת כזאת ויש קרנות אחרות. אתה עושה פה נורמה חוקית שצריכה להיות שווה לכולם.
איל זנדברג
אפשר להגמיש את זה. אני לא דברתי על נורמות. אפשר להגמיש. אבל אם באמת זה אחד לאלף, אז כבר אין טעם לכלל כזה. אפשר לקבוע: ככל הניתן, או לפי התקנות, או בתקנות. אפשר להגמיש, אם רוצים. אבל אם זה בלתי אפשרי, אז זה בלתי אפשרי.
מירב ישראלי
השאלה היא אם יש נתונים מסוימים שהם כן יודעים אותם.
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה מציע, מר פילבר?
דוד פילבר
אני מציע שהעבר ישמש אינדיקציה די טובה בקירוב לא רע.
היו"ר זבולון אורלב
גם אתה אומר שאי אפשר להתעקש על העניין של הזמנים?
דוד פילבר
כן. אני יודע שבפועל יש קרנות שאומרות לך: תגיש לי עד ה 31 בדצמבר את כל מה שאתה רוצה להגיש לי, את כל הניירת. אני, ב 31 לדצמבר עוד לא יודע כמה אני אתן. אני בחודש ינואר אחליט מה אני עושה, אראה מה הבקשות ואעשה איזושהי התאמה. אני אקבע את הרף.
היו"ר זבולון אורלב
אם אני מחליט לתת 10 מלגות של עשרת אלפים שקל כל אחת, או אם אני אתן מלגה אחת של מאה אלף, אני אדע רק בינואר.
דוד פילבר
אני אדע רק בינואר, אחרי שאראה מה הצטבר לי בקופה. כמה אספתי. אני אתן לך דוגמא לגוף מאד גדול, שנקרא המועצה להשכלה גבוהה. הוא נותן מלגות באמצעות קרן הלוואות שמתנהלת במשרד החינוך. אנחנו סיימנו עכשיו הליך של הגשת בקשות, שהסתיים ב 31 לדצמבר, היום אנחנו עומדים באמצע פברואר, המועצה להשכלה גבוהה, או הוועדה לתיאום ותקצוב, מי שהיה שם צריך להגיד, עוד לא אמר לנו כמה כסף עומד לחלוקה. זה הגוף שמחלק, לדעתי, בהיקפים הכי גדולים. שבעים מיליון שקל. הוא עוד לא יודע היום מה הוא הולך לתת.
היו"ר זבולון אורלב
בשנת הלימודים הנוכחית.
דוד פילבר
היום. כשהסטודנט הגיש כבר את הבקשה.
היו"ר זבולון אורלב
מתי הסטודנט היה צריך להגיש את הבקשה?
דוד פילבר
המועד האחרון, שעליו אנחנו הקפדנו, הוא 31 לדצמבר. נתנו לו חודשיים מיום התחלת הלימודים להגיש, נובמבר ודצמבר. ביקשו ממנו המון טפסים והיום כבר גמרתי לעבד את כל הנתונים, אני יודע כמה נקודות כל סטודנט צבר על פי מה שהוא הגיש, אני עוד לא יודע כמה כסף יש לי בקופה וזו הקרן הכי גדולה. שבעים מליון שקל.
מירב ישראלי
יש לי שאלה אחרת. אני מבינה שהתקציב וסכום המלגות זה דבר שלא יודעים אותו, אבל יש דברים שיודעים. הקריטריונים כבר ידועים. לא?
דוד פילבר
קריטריונים הם מתבקשים להגיש כדבר קבוע. קריטריון של קרן זה דבר קבוע. אם הוא נותן ליתומים ואלמנות אנחנו יודעים את זה.
מירב ישראלי
בסדר, אבל הוא צריך לפחות להגיד שהקריטריונים שהיו תקפים לגבי השנה הקודמת תקפים גם לגבי השנה הזאת.
דוד פילבר
הקריטריון תקף. את זה ביקשנו בכלל בנפרד.
מירב ישראלי
לא, אנחנו מדברים על הפרסום עכשיו. מה מתפרסם?
דוד פילבר
בפרסום אנחנו נגיד מה הטפסים שהוא נדרש למלא, מה המאפיינים שלו, אם הוא מיועד לעדה מסוימת או לתושבי עיר מסוימת.
מירב ישראלי
אז הדבר היחידי שהוא בעייתי זה הסכום הכולל שיעמוד לרשותם בשנה הנכנסת. אז את זה אפשר למחוק.
דוד פילבר
נכון. לדעתי לגבי זה הוא ייקח אינדיקציה מהשנה הקודמת. גם מספר המקבלים, גם הסכום למלגה, אפשר לקחת מהשנה הקודמת.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, הסכום הכולל של המלגות שיעמוד לרשותם, לא יהיה של השנה הנכנסת אלא של השנה היוצאת.
דוד פילבר
כן. הסכום שחולק.
היו"ר זבולון אורלב
רק הפרט הזה. כל היתר…
מירב ישראלי
יש את זה כבר.
דוד פילבר
הסכום הכולל שחולק וגם היה מלגת מינימום ומקסימום.
היו"ר זבולון אורלב
אז בסעיף 3 לחוק הקיים אנחנו מוחקים את המלים:
היו"ר זבולון אורלב
יפה.
איל זנדברג
יש צורך להגדיר שנה נכנסת ושנה יוצאת? כי יש פה כפילות בין שנת לימודים, לשנה קלנדרית, לשנה חשבונאית. צריך החלטה של הועדה.
היו"ר זבולון אורלב
שנת לימודים. שנת לימודים זה מושג. לכל מוסד יש שנת לימודים.
איל זנדברג
זה עניין מאד טכני. צריך להחליט על איזו שנה אנחנו רוצים שידווחו. עד סוף דצמבר?
היו"ר זבולון אורלב
על שנת הלימודים היוצאת.
דוד פילבר
על שנת הלימודים שהסתיימה.
מירב ישראלי
במוסד.
איל זנדברג
כשאומרים "החולפת", הכוונה היא לסוף שנת הלימודים?
היו"ר זבולון אורלב
החולפת. השנה החולפת.
איל זנדברג
יש צורך להגדיר את זה? אולי נוסיף הגדרה בחוק שזה יהיה ברור?
מירב ישראלי
אני מציעה ככה: אנחנו נעבור על כל סעיפי החוק ונבהיר בכולם שמדובר על שנת הלימודים של אותו מוסד. נדאג שזה יהיה ברור מבחינת ניסוח.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שהוא צודק שצריכים לקבוע מועד עד מתי הוא מדווח על שנת הלימודים. אם הוא רוצה לפרסם ביוני תשס"א, הוא רוצה להכין את החוברת לספטמבר-אוקטובר תשס"ב, צריך לחייב את המוסדות עד מתי הם מגישים לו בתשס"א את האינפורמציה כדי שהוא יוכל לפרסם. זה חייב להיות בחוק.
איל זנדברג
בתקנות, אולי.
מירב ישראלי
אז זהו. כתוב: הכל כפי שנקבע בתקנות ונקבע בתקנות הראשון באפריל. השאלה אם אתם רוצים לשנות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
לא.
דוד פילבר
הייתי מרחיק את זה קצת. כן. כי יש כאלה שיחלקו את המלגה רק ביוני. אז אני אפרסם את החוברת עד הראשון ביולי ואבקש עד ה 31 במאי, כדי לתפוס את רוב שנת הלימודים.
היו"ר זבולון אורלב
יש כאלה שמחלקים גם יותר מאוחר?
דוד פילבר
לדעתי 31 במאי.
היו"ר זבולון אורלב
עד אז כולם סיימו לחלק, פחות או יותר?
דוד פילבר
לדעתי. רובם.
מרים גראזי רוזנבו
אז מספיק לשנות את התקנות. לא את החוק.
איל זנדברג
יש פה איזושהי אי בהירות. מה זו השנה שחלפה? אם הקרן מוסרת מידע במאי והספר מתפרסם בספטמבר. מהי השנה שחלפה? השנה שעכשיו הסתיימה ביולי, או השנה שהסתיימה בדצמבר, או השנה תשס"א? צריך להגדיר את זה.
דורית מורג
בואו נגיד קודם כל מה אנחנו רוצים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים שכל שנה, ב 31 במאי, תדווח הקרן על המלגות שהיא חילקה בשנה שהסתיימה.
דוד פילבר
בשנה השוטפת.
איל זנדברג
באותה שנה עדיין. בשנה הקיימת עדיין.
היו"ר זבולון אורלב
עד 31 במאי הוא מדווח על המלגות שהוא חילק עד אותו יום.
אלחנן אופנהיימר
באותה שנת לימודים.
מרים גראזי רוזנבו
מהראשון בינואר או מתשרי?
אלחנן אופנהיימר
בשנת לימודים.
היו"ר זבולון אורלב
כל מה שנכנס מתאריך ה 31 במאי שנה שעברה עד 31 במאי השנה.
אלחנן אופנהיימר
לא. לא כדאי. שנת לימודים. מ 31 במאי עד 31 במאי זה שתי שנות תקציב. תיזהרו.
דורית מורג
לכן אני אומרת: זה לא ברור.
אלחנן אופנהיימר
מה שמחלקים אחרי 31 במאי זה שולי לחלוטין. עדיף שנת לימודים.
מירב ישראלי
אני רוצה להבהיר: לדווח ב 31 במאי לגבי שנת הלימודים שהתחילה מתי?
דוד פילבר
שנת הלימודים שהיא בעצם עדיין שוטפת. היא שנת הלימודים שעומדת חודש לפני סיומה.
איל זנדברג
"לאותה שנת לימודים". כי שנת הלימודים עוד באמצע.
מירב ישראלי
לאותה שנת לימודים.
אלחנן אופנהיימר
עכשיו עוד הערה. עוד הערה חשובה. לפעמים המלגות מחולקות על כל 12 החודשים. תזהרו גם עם הדבר הזה. לכתוב: "מה שאושר" ולא מה ששולם בפועל. צריך למצוא את הניסוח המתאים. אני רוצה לעזור לכם, לא ללכת נגדכם.
מירב ישראלי
החוק הקיים אומר: "קרן רשומה תמסור למרכז המלגות דין וחשבון שנתי על הסכום הכולל של המלגות שהעניקה בשנה שחלפה..."
אלחנן אופנהיימר
"המלגות שאושרו לתשלום".
דורית מורג
העניקה.
איל זנדברג
אז לכן הוא עושה פה הבחנה בין אם אתה מחלק את זה בעשרה תשלומים, בפועל ובין אם לא. הקושי הוא שאם סטודנט לא יקבל את זה בסוף, אז הקרן דיווחה דיווח שהוא לא נכון.
אלחנן אופנהיימר
לכן אמרתי: אושר לתשלום.
מיכל דלין
גם אם זה פרוש על כל השנה אז היא כבר העניקה חלק מהתשלום.
אלחנן אופנהיימר
הבנתי.
מירב ישראלי
בשנה שחלפה זה בעייתי.
היו"ר זבולון אורלב
לא, זה לא בשנה שחלפה. באותה שנת לימודים.
דורית מורג
מה זה אומר? מספטמבר עד מאי? מאוקטובר עד מאי?
איל זנדברג
אולי "שהעניקה ותעניק"?
אלחנן אופנהיימר
צודק. "שהעניקה ותעניק באותה שנת לימודים". זה בסדר.
דורית מורג
שהיא מעניקה.
דוד פילבר
"שהיא מעניקה באותה שנת לימודים".
היו"ר זבולון אורלב
"שהיא מעניקה באותה שנת לימודים".
דורית מורג
מספטמבר באותה שנה או מאוקטובר באותה שנה, עד מאי.
היו"ר זבולון אורלב
מדובר באותה שנת לימודים. כל אחד שיחליט אם הוא רוצה לחלק כבר ביוני לקראת שנת הלימודים, שיחלק.
אלחנן אופנהיימר
בישיבות שנת הלימודים מתחילה באלול. צריך להיזהר.
מירב ישראלי
אני רק מפנה את תשומת הלב לגבי התקנות, שבתקנות יש סכומי מלגות, שזו גם אותה בעיה. אז אתם צריכים להתייחס.
דוד פילבר
התקנות בכלל מדברות בלירות.
דורית מורג
כשנעשה חקיקה, נתאים את התקנות.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר. הלאה.
מירב ישראלי
סעיפים 3א ו 3ב זה הנושא של מאגר המידע.
היו"ר זבולון אורלב
ירדנו ממנו.
מירב ישראלי
כן. נדלג עליו.
מיכל דלין
יש בעיה עם הגדרת שנת לימודים. לא בכל המוסדות שנת לימודים היא מושג אחיד.
דוד פילבר
נכון. זו שנת לימודים הנוהגת באותו מוסד.
מיכל דלין
יש מוסדות שאין להם הגדרה של שנת לימודים. אני יכולה לתת דוגמאות של שני מוסדות שהוזכרו כאן היום. גם בשלוחות הרבה פעמים אין מושג של שנת לימודים, גם בישיבות אני מתארת לעצמי שאין.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא? יש.
דוד פילבר
ישיבות מתחילות באלול וגומרות בתשעה באב.
היו"ר זבולון אורלב
עזבו את זה. אני חושב שמתוך מאה אנשים שתשאלי ברחוב – לא איפה זה הר הבית, כמובן – אבל אם תשאלי מהי שנת לימודים, תשעים ותשעה יתנו לך תשובה נכונה. באמת. יש מושגים שהם עברית פשוטה. אני לא מציע לעשות מהם בעיות. שנת לימודים זה דבר ברור.
מירב ישראלי
סעיף 5 לחוק המתקן מטפל בסעיף 4 לחוק הקיים. סעיף 4 לחוק הקיים עוסק בנושא של פרסום לציבור של המדריך המעודכן.

בסעיף קטן (א) – "כפי שייקבע בתקנות", זה פשוט תיקון לגבי המדריך הראשון שהיה בזמנו.

סעיף קטן (ב) אמור להחליף את סעיף קטן (ב) הקיים ולקבוע את ההסדר החדש לגבי פרסום המדריך המעודכן. אז מה שאנחנו הצענו זה: "השר יפרסם אחת לשנה מדריך מילגות..."
דוד פילבר
השאלה היא למה השר. לשר, אני חושב, יש הרבה עיסוקים. זה צריך להיות מרכז הקרנות או מי שמתייחס אל זה.
היו"ר זבולון אורלב
שר זה ביטוי משפטי.
מירב ישראלי
השר או מישהו רשמי.
איל זנדברג
אם תקרא את החוק כך שרק השר עושה דברים וכל עובדי משרדו מתבטלים...
דורית מורג
זה באחריות השר, באחריות המשרד. זה בסדר.
נילי ציוני
רציתי לשאול, מה הערך של הפרסום לציבור הרחב על קיומן של מלגות שבלאו הכי מיועדות על פי הקריטריונים שלהן לציבורים מסוימים ששייכים לקהילות מסוימות, לאיגודים מקצועיים, בה בשעה שכאן הצהרתם שאין בדעתכם להתערב בקריטריונים של הגוף שמחלק את המלגות.
היו"ר זבולון אורלב
התשובה פשוטה. גם אם הטכניון מחלק מלגות רק לתלמידי הטכניון, יכול להיות שסטודנט יעשה חלק מהשיקולים שלו אם ללמוד בטכניון או לא, כי הוא יגיד: כדאי ללמוד אדריכלות בטכניון ולא בבצלאל, כי יש שם מלגות יותר גבוהות. זה יכול להיות חלק מהשיקולים של האנשים להצטרף למוסד. מורה, למשל, יכול להיות חבר או בהסתדרות המורים או בארגון המורים. עכשיו יתברר דרך זה שיש קרנות מלגות גם בהסתדרות וגם בארגון. אז פתאום הארגון יפרסם שיש לו מלגה נהדרת. יעברו מורים מהסתדרות המורים, יהיו חברים בארגון.
נילי ציוני
מה שאכן קורה.
היו"ר זבולון אורלב
אז את רק מחזקת את דעתי.
נילי ציוני
אבל אני רואה את זה מנקודת מבטי כמי שאחראית על הקרן הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
את מפחדת.
נילי ציוני
אני לא מפחדת, להפך. אבל הסיטואציה שחברת הכנסת נאות תיארה, של 20% הסטודנטים שמתנפלים על שלל המלגות...
היו"ר זבולון אורלב
זה מה שמר פילבר אמר. ש 20% מהסטודנטים מקבלים 80% מהמלגות.
נילי ציוני
אז ה 20% האלה, עתידה להיות להם נגישות לעוד אינוונטר, לעוד ארסנל של מלגות ואני רואה את זה מבחינת העבודה שלנו. הם ישחיתו זמן. זמן של עבודה שהוא שווה כסף ואפשר לחלק בו עוד מלגות לעוד אנשים במקום להתעסק עם דורשי המלגות.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבין את הגישה הזאת, אבל אנחנו חושבים אחרת. אנחנו חושבים שהחשיפה זה הדבר הכי יפה. היא עושה את הצדק הכי נכון. ברגע שהציבור יודע והכל יהיה שקוף, הציבור יידע את הכל. איזה קרנות יש, מה הקריטריונים, מתי, זה יהיה לחץ לצדק, הרבה יותר מאשר היום. גם אם הארגון מחליט לפרסם את זה במחוז תל אביב ולא במחוז הדרום, עכשיו הוא לא יוכל לעשות זאת.
נילי ציוני
אנחנו מפרסמים. לכל ציבור חברי ארגון המורים אנחנו מפרסמים.
היו"ר זבולון אורלב
לא, אני מבטיח לך שאם אני אעשה לך בוחן פתע למורים חברי ארגון ואבדוק כמה חברים לא יודעים על הקרנות שיש לכם, אז תתפלאי. ככה יש חוברת מסודרת, יש אתר באינטרנט, כל אחד יודע. מלגות: יש אתר. מלגות: יש חוברת. כפי שהולכים לחפש בספר הטלפונים. יש מאגר מידע מסודר, ממלכתי, זה מעלה את התודעה של כולם וזו החשיפה הטובה ביותר.
מירב ישראלי
אני קוראת: במקום סעיף קטן (ב) יבוא: "השר יפרסם אחת לשנה מדריך מלגות עדכני, שיכלול את כל פרטי ההודעות שנמסרו לפי סעיף 3 בנוגע לשנת הלימודים הנכנסת. המדריך יוצג לעיון בכל המוסדות להשכלה גבוהה ובמשרד החינוך, יפורסם ברשת תקשורת המחשבים ויופץ למכירה בחנויות הספרים..." וכאן זה: "חודש ימים לפחות לפני תחילת שנת הלימודים.

כאן יש קצת בעיה עם ההגדרה של שנת לימודים, כי אין פה התייחסות למוסד אלא לשר החינוך.
מרים גראזי רוזנבו
אני מציעה שנקבע תאריך.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שנקבע תאריך. מר פילבר?
דוד פילבר
אני מציע ראשון ליולי. זה עונה לכולם וזה מספיק מוקדם לכולם.
מירב ישראלי
עד הראשון ליולי.
היו"ר זבולון אורלב
מכניסים תאריכים לועזיים לחוק עברי?
מירב ישראלי
אני אבדוק איך לעשות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש לעשות תאריכים עבריים.
דוד פילבר
איך תעשה? אפילו שנת הלימודים לא מתחילה לפי תאריך עברי. זה שרירותי. השינויים הם לא בחודשים.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה מעניין אותי? תעשה ממוצע. 31 במאי יוצא, לדוגמא, א' סיוון והתאריך השני א' תמוז. שרירותי.
דוד פילבר
בסדר. מה שאני רק אומר זה שאנחנו צריכים להשאיר לנו במחשבה שיהיה לנו כחודש. השאלה היא אם זה יספיק מיום הדיווח.
היו"ר זבולון אורלב
אתה יודע. לכן אני שואל אותך.
דוד פילבר
לכן אני חושב עכשיו בקול.
היו"ר זבולון אורלב
אתה צריך להשאיר בממוצע מ 31 במאי חודש וחצי.
דוד פילבר
נכון. אני צריך בעצם ששה שבועות.
מירב ישראלי
חודש וחצי ממה?
היו"ר זבולון אורלב
מ 31 במאי. תקבעי תאריך שרירותי מה זה 31 למאי בתאריך העברי, תראי ממוצע של שלוש שנים, מזה תיקחי שבעה שבועות, ליתר בטחון, כי יהיו שביתות בשירות המדינה וכל מיני דברים, וזו תהיה חובת הפרסום שהיא לא יאוחר מ...
מירב ישראלי
שבעה שבועות לאחר 31 במאי.
נילי ציוני
בלאו הכי חלוקת המלגות מתחילה כאשר מבקשי המלגות יש להם אפשרות אישורים. והצגת אישורי לימודים מתרחשת בנובמבר. היא לא מתרחשת קודם.
דוד פילבר
לא. אפשר לקבל הרבה קודם.
איל זנדברג
זה שלב המידע, בסך הכל.
נילי ציוני
תלוי איזה אישור אתה דורש. שלב המידע יכול להיות גם הוא מאוחר יותר.
היו"ר זבולון אורלב
לא. אנחנו מדברים פה על פרסום.
דוד פילבר
רק הפרסום של החוברת, שישתמש בזה כעבור שלושה חודשים. הוא יכול להשוות, לבדוק, לשאול חברים.
היו"ר זבולון אורלב
החוק לא מדבר על מתי צריך להגיש את הבקשה. כל קרן תקבע לחוד.
מירב ישראלי
אוקיי. סעיף קטן (ג) קובע פרסום לציבור לגבי קיומו של המדריך. "השר יפרסם מדי שנה..." – שוב, לקראת שנת הלימודים זה לא טוב. צריך לקבוע מועד אחר.
היו"ר זבולון אורלב
קבענו. באותו מועד.
מירב ישראלי
מיד לאחר הפרסום במדריך?
היו"ר זבולון אורלב
מה?
איל זנדברג
על דבר פרסום מדריך.
מירב ישראלי
על דבר פרסום המדריך, זה מיד לאחר פרסומו?
דורית מורג
בסמוך לאחר פרסום המדריך.
היו"ר זבולון אורלב
מה הוא יפרסם בסמוך לאחר פרסום המדריך?
מירב ישראלי
הוא צריך לפרסם בעיתון שיש מדריך.
מירב ישראלי
"השר יפרסם מדי שנה, בסמוך לאחר פרסום מדריך המלגות כאמור בסעיף קטן (ב), מודעות ברשת תקשורת המחשבים ובשני עיתונים יומיים בעלי התפוצה הרחבה ביותר בשפה העברית, בעיתון יומי, או בעיתון המתפרסם מדי שבוע לפחות, בשפות: הערבית, האמהרית, הרוסית והאנגלית, בדבר פרסומו של מדריך המלגות השנתי והמקומות בהם ניתן לעיין בו או לרכוש אותו".
דורית מורג
עיתון המתפרסם בשפה האמהרית? זו הכוונה? או מודעה בשפה האמהרית? כי בדרך כלל הפרסומים הרשמיים לא מדברים על אמהרית, רוסית וכולי. לא שיש לי איזושהי התנגדות ספציפית, אבל אנחנו לא יודעים אם יש עיתון אמהרי, למשל.
היו"ר זבולון אורלב
מאד חשוב שזה יפורסם גם באמהרית ורוסית.
דוד פילבר
השאלה שהיא שואלת היא האם זה צריך להיות בעיתון אמהרי או במודעה אמהרית במעריב?
איל זנדברג
אולי באמת צריך לחשוב על השפות האלה גם בעיתון העברי. לא חשבתי על זה.
מרים גראזי רוזנבו
שבמעריב וידיעות תהיינה מודעות ברוסית, אמהרית ועברית.
מירב ישראלי
הכוונה היא פה, לדעתי, לעיתון. ווסטי למשל.
היו"ר זבולון אורלב
זהו. מי שקורא מעריב קורא עברית.
דוד פילבר
את התכוונת שנמצא עיתון באמהרית ונפרסם בו מודעות באמהרית.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. למצוא עיתון אמהרי ולפרסם באמהרית. למצוא עיתון רוסי ולפרסם ברוסית. וודאי. מי שקורא מעריב כבר יודע לקרוא מודעה בעברית.
דורית מורג
מי שצריך מלגה ללימודים, אמור לדעת גם איזושהי שפה. יש כאן איזו סתירה. יש דרך לפרסום מודעות רשמיות בציבור בכלל.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע פה לעבור על מידותינו. אל תקשו על האוכלוסיות החלשות שזקוקות לזה. מי שצריך את המלגות, הוא לא חזק. אני הרי יודע. החזקים קונים עיתונים וקוראים את המודעות וקוראים עברית ולחלשים אין גם כסף לקנות עיתון והם לא יודעים מה מתפרסם בו. זאת הבעיה שלנו. לכן אני מעוניין פה לחרוג – אם זו חריגה – לפרסם באמהרית, בצרפתית, ברוסית, בכל השפות.
אלחנן אופנהיימר
יש לי הערה אחת. דילגנו על סעיף 3 עצמו.
היו"ר זבולון אורלב
רגע. נחזור לזה.
מירב ישראלי
על מה דילגנו?
אלחנן אופנהיימר
3א בחוק המקורי, שלא נגעו בו. אין בו תיקון, אבל יש לי הערה לגביו.
מירב ישראלי
יש בו תיקון. עשינו תיקון.
היו"ר זבולון אורלב
3א יש בו תיקון. מה השאלה?
אלחנן אופנהיימר
השאלה היא לגבי המבחנים. פה יש לנו בעיה במבחנים להענקת המלגות. מבחנים אקדמיים, אנחנו צריכים לפרסם אותם?
היו"ר זבולון אורלב
כן. להגיד: מבחנים אקדמיים.
אלחנן אופנהיימר
זה מספיק?
היו"ר זבולון אורלב
כן. זה מספיק.
אלחנן אופנהיימר
אז צריך לפרט את כל המבחנים: איזה מבחנים, באיזה ציון, איזה מקצועות וכולי.
היו"ר זבולון אורלב
לא. מבחנים של הצטיינות אקדמית. מה הבעיה? אז אתה כותב: תואר שני על פי מבחנים של הצטיינות אקדמית. נקודה.
דוד פילבר
אני לא קובע אם הקריטריונים שלך טובים או לא.
מירב ישראלי
זה רק פרסום שלכם, של המבחנים שאתם מעונינים לפרסם.
היו"ר זבולון אורלב
איך אתה מפרסם את זה?
אלחנן אופנהיימר
הצטיינות אקדמית בלבד.
דוד פילבר
אני לא שואל אותך איך אתה מודד הצטיינות אקדמית.
היו"ר זבולון אורלב
איך אתה מפרסם בטכניון? כשאתה מודיע בטכניון, מה כתוב?
אלחנן אופנהיימר
מה שאני מפרסם. בסדר. הבנתי.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאתה מפרסם. זהו.
דוד פילבר
כן. גם כשמישהו נותן לפי מדד סוציאלי, אני לא שואל אותו איזו הכנסה לנפש הוא קובע. אני אומר: על פי קריטריון סוציאלי.
אלחנן אופנהיימר
הבנתי. גמרנו.
היו"ר זבולון אורלב
הכי לגיטימי בעולם - מבחן של הצטיינות אקדמית - והכי אובייקטיבי.
דורית מורג
לי יש שאלה בקשר להפצה בחנויות הספרים. האם יש לנו יכולת להכנס למכירה לחנויות ספרים? זאת אומרת, זה אומר שצריך להפיץ מדריך בתפוצה מאד מאד רחבה. יש לנו בעיה עם זה?
דוד פילבר
חוקית או טכנית?
דורית מורג
טכנית.
היו"ר זבולון אורלב
אין לכם בעיה. כמו שאתם עושים עם דברים אחרים.
דוד פילבר
אני לא מכיר את הנושא ספציפית, אני לא חושב שצריכה להיות בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
אם מותר לי לנצל את כישורי כמנכ"ל לשעבר, אין לך בעיה.
דוד פילבר
זו רק שאלה שיתקצבו. אבל זה כמו כל חוק, שצריך להיות מתוקצב.
היו"ר זבולון אורלב
אין בעיה. את תעשי הסדר עם ההוצאה לאור של משרד הביטחון או הוצאת מעלות, או מט"ח או מישהו, אבל לא אתם תדפיסו את זה. אתם תפנו לאחת ההוצאות. במכרז של החוברת הזאת אתם תכתבו: הפצה לחנויות.
דוד פילבר
החוק לא אומר לנו בכל חנות. אנחנו יכולים למשל להפיץ רק באקדמון או רק בסטימצקי.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. אין לך בעיה.
מירב ישראלי
לכתוב: "בחנויות ספרים"?
היו"ר זבולון אורלב
תכתבי: "יופץ למכירה". מספיק.
מירב ישראלי
אוקיי. "יופץ למכירה".

"השר רשאי, באישור הוועדה, לקבוע כללים להטלת אגרה שנתית על כל קרן". במקור, בנוסח הכחול, זה היה "על כל קרן". השאלה היא איזו הצדקה יש להטיל על קרנות שלא רשומות "שתשולם ממשרד החינוך לשם מימון המדריך ופרסום המודעות לפי סעיפים קטנים (ב) ו (ג)". כל קרן?
איל זנדברג
רק על מי שנרשם.
דוד פילבר
אני, בכלל, לא שאני יודע מאיפה יבוא הכסף לעשות את זה, אבל אני חושב שלא צריכים פה להתעסק עם אגרות. אנחנו בסך הכל רוצים לתת מידע ורוצים לתת איזשהו שירות לציבור.
מירב ישראלי
למחוק את זה?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
איל זנדברג
מה עם העלות?
דוד פילבר
זה למכירה. החוברת תימכר.
איל זנדברג
לא רק תימכר. אתה צריך גם לשים אותה – נכון שאלה עותקים בודדים – בכל אוניברסיטה, למשל.
דוד פילבר
יש מניעה למכור את הספר במחיר?
מיכל דלין
אם זה לא יופיע כאן, לא תוכל אחר כך לגבות עבור זה כסף. רק אם זה יופיע כאן.
היו"ר זבולון אורלב
לא. אנחנו מתנגדים לאגרות. אנחנו נתנגד לאגרה. אין סיכוי.
מירב ישראלי
גם היום מפרסמים מדריך ואין אגרה.
דורית מורג
אין ספק שיש לזה עלות מסוימת.
היו"ר זבולון אורלב
אז זה יעלה חמישים אלף שקל בשנה. אז מה? להתחיל עכשיו להתעסק עם 5000 מוסדות שיתחילו עכשיו לשלם אגרה? רק העבודה הפקידותית לגבות את זה תעלה יותר מחמישים אלף שקל.
מירב ישראלי
אוקיי. סעיף שמירת הדינים: "חוק זה אינו בא לגרוע..." וכולי, הוספנו את זה בגלל מאגר המידע כדי לא לגרוע מחוק הגנת הפרטיות. לא בטוח שצריך את זה עכשיו, צריך לבדוק. אם צריך נשאיר, אם לא צריך לא נשאיר.
היו"ר זבולון אורלב
טוב.
דורית מורג
מה עם תחילה, תחולה?
מירב ישראלי
מיד נדבר. החלפת סעיף 6 – זה סעיף התקנות: "במקום סעיף 6 לחוק העיקרי יבוא: השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי, בהתייעצות עם הוועדה, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו ובכלל זה: (1) המועדים ודרך מסירת המידע למרכז הרישום..." פה יש לנו הרבה דברים שנבעו מהעניין של מרכז הרישום. אנחנו פשוט נעדכן את זה בהתאם.
היו"ר זבולון אורלב
טוב.
מירב ישראלי
לגבי סעיף קטן (3) יש גם בעיה. "קביעת המחיר המרבי עבור מדריך המלגות".
היו"ר זבולון אורלב
אין.
מירב ישראלי
אין, להוריד. נכון?
דוד פילבר
לאו דווקא, סליחה. אתם מתנגדים שזה יימכר בעשרה שקלים בחנות?
דורית מורג
לא שזה ימכר, אלא לקבוע מחיר מרבי.
איל זנדברג
זה לגבי ההתערבות.
דוד פילבר
שלא תהיה התערבות בחקיקה? בסדר. אבל אין מניעה לגבות.
דורית מורג
לא.
מירב ישראלי
לגבות בודאי שלא.
איל זנדברג
"יופץ למכירה".
מירב ישראלי
סעיף (4).
היו"ר זבולון אורלב
שיעור אגרה? –אין.
מירב ישראלי
אין. אוקיי. אז עכשיו צריך לדבר על התחילה.
היו"ר זבולון אורלב
תחילה צריך להיות 31 במאי 2001.
דורית מורג
לא. לא תוכל.
היו"ר זבולון אורלב
למה? ב 2001 יתחילו לדווח את הדיווחים הראשוני ועד 15 ביולי הקרוב יש זמן.
דוד פילבר
עד 15 ביולי הקרוב יש חמישה חודשים.
מרים גראזי רוזנבו
אבל צריך לפנות אליהם ולהגיד לכולם שהם צריכים להירשם.
היו"ר זבולון אורלב
נו? אז כמה זמן לוקח לפנות?
דורית מורג
לא, אי אפשר.
דוד פילבר
תראו, לא התחייבנו על גודל החוברת. יכול להיות שהחוברת תהיה על שני דפים.
מרים גראזי רוזנבו
אבל זה הם. הקרנות חייבות להירשם.
דורית מורג
יש עכשיו חובה חוקית לקרנות מסוימות לדווח.
אלחנן אופנהיימר
יש פה כמה תאריכים.
איל זנדברג
משרד החינוך בדרך כלל דורש תחילה בשביל עצמו, אבל זה כאן לא משרד החינוך הבעיה. אני מטיל על גוף, על קרן, את הזמן להתארגן. השאלה היא אם זה זמן מספיק להתארגן.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה להתארגן? מה אתם עושים עניין? על מה הוא צריך לדווח? הוא צריך לכתוב מכתב: חילקתי 40 מלגות של עשרים אלף שקל כל אחת. זה בדיוק עמוד אחד של דיווח. מה אתם עושים מזה תיק גדול?
מרים גראזי רוזנבו
רישום מלגה זה יותר.
היו"ר זבולון אורלב
איזה רישומים? על מה אתם מדברים? אני מדבר על התוספת של החוק הזה. עושה שאלון פשוט, שולח אותו בדואר אלקטרוני וזהו. אני לא מבין.
דוד פילבר
צריך לומר את העובדות. כרגע אין תשתית. יש רשימה של כ 620 קרנות.
היו"ר זבולון אורלב
תפרסם מודעה בעיתונים שיש חובה.
דוד פילבר
אוקיי, אבל את זה אפשר לעשות אחרי שתסיימו את הליכי החקיקה. נכון?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
דורית מורג
בשבוע הבא.
דוד פילבר
תאריך תחילה צריך להיות כתוב בתוך x זמן אחרי קבלת החוק. לא?
היו"ר זבולון אורלב
תראה, אני יוצא מתוך נקודת הנחה שהחוק הזה יעבור בשבועיים או שלושה שבועות הקרובים. אז יש מספיק זמן. יש לך שלושה חודשים עד הדיווח.
דורית מורג
זה מעט מאד. זה גם לפרסם...
איל זנדברג
זה לא שלושה חודשים. עוד שלושה שבועות זה משאיר חודשיים. חודשיים וחצי.
דורית מורג
יש גם חידוש כאן, מבחינת הקרנות שעד עכשיו לא היו חייבות דיווח.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא רוצה להפסיד את תשס"ב. אני מתנגד לזה.
דוד פילבר
אפשר לקבוע שהשנה המועדים הם לא קבועים?
היו"ר זבולון אורלב
אפשר לקבוע הוראת מעבר.
דוד פילבר
בהוראת מעבר תוסיפו שלושה חודשים. שתהיה חצי שנה לעבוד על זה.
היו"ר זבולון אורלב
הוראת מעבר לתשס"ב, שמותר שיהיה אחור של שלושה חודשים למועדים וזה בהנחה שהחוק עובר בסדר גודל של השבועיים שלושה הקרובים. זה אומר שהיא צריכה לגמור את זה בתוך ימים אחדים.
דורית מורג
מתי מועד תחילה? תשס"ב?
היו"ר זבולון אורלב
כן ומותר לאחר במועדים עד שלושה חודשים.
דוד פילבר
זאת אומרת, אפקטיבית, יוכלו להגיש השנה עד סוף אוגוסט?
דורית מורג
צריך לקבוע תאריך.
דוד פילבר
עכשיו, זה לא תשס"ב.
מירב ישראלי
תחילת החוק היא מיידית ויש הוראת מעבר שאומרת שלגבי השנה הנוכחית, זה ידווח ויפורסם.
איל זנדברג
תשס"א. לא תשס"ב.
מירב ישראלי
הוא התכוון לשנת הלימודים תשס"ב. שהמלגות יינתנו בתשס"ב.
דוד פילבר
עו"ד מורג, את חושבת שאנחנו לוקחים על עצמנו דבר שאנחנו לא יכולים לעמוד בו?
דורית מורג
לא יודעת. אתה צריך להגיד.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לך שוב, ג'נטלמנית, אם בשבוע הקרוב תפנו אלינו שוב ותוכיחו לי באותות ובמופתים, אני מוכן לשקול את העניין הזה. אני נותן לך שבוע זמן, תשקול. אתה ראית. גם לא עם המשרד וגם לא עם ההשכלה הגבוהה, אני לא הולך עם ראש בקיר.
דוד פילבר
אנחנו נבדוק עם מחלקת הפרסומים.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב שאתם צריכים תירוצים טובים מאד, אם נותנים לכם גם הוראת מעבר לאחר במועדים, למה זה לא יהיה מוכן לתשס"ב. אני יודע מה יהיה בתשס"ג?
דוד פילבר
דוגמא. אפילו בשביל הפרסום, ההפצה והמכירה צריך מכרז. המכרז הזה עצמו לוקח שלושה חודשים.
היו"ר זבולון אורלב
אין לך בעיה לבקש פטור ממכרז במכתב של ארבע שורות מהחשב הכללי, אם נכנס חוק. באמת, על כל בעיה אני אגיד לכם את הפתרון. זה בדיוק מכתב של ארבע שורות ואתה יודע שתקבל את הפטור הזה.
דורית מורג
אבל ההפצה?
היו"ר זבולון אורלב
אז הפצה.
מרים גראזי רוזנבו
זה לא רק זה. רק ב 31 במאי הקרנות יצטרכו להירשם.
מירב ישראלי
אתם רציתם להעיר עוד משהו.
איל זנדברג
סעיף ההגדרות, עוד לא מיצינו. לא עברנו על כל ההגדרות.
מירב ישראלי
אז אולי אני אגיד באופן מסודר, שהניסוח של החוק ידרוש תיקונים בעקבות ההורדה של מאגר המידע וכולי, אנחנו נעשה את התיקונים האלה בהתאם לכל ההחלטות שהתקבלו פה בוועדה. זה כולל גם את ההגדרות.
איל זנדברג
הגדרת תלמיד לא נדונה בכלל.
היו"ר זבולון אורלב
עוד הערות לפני שאנחנו מצביעים על החוק? סעיף 2?
מירב ישראלי
רגע. אולי נעבור על ההגדרות. קרן ממומנת יורד, קרן רשומה זו "קרן החייבת ברישום לפי סעיף 2א". זה משהו שמתחייב. "תלמיד" – קבענו – "החל בלימודים בכיתה ז'". זה בסדר? "השר – שר החינוך" ועכשיו סעיף 2.
מרים גראזי רוזנבו
אני חושבת שזה פשוט מיותר.
איל זנדברג
מה? סעיף 2 של החוק העיקרי?
היו"ר זבולון אורלב
סעיף 2 התיקון או בחוק העיקרי?
מירב ישראלי
סעיף 2 של החוק העיקרי אומר: "שר החינוך והתרבות רשאי לצוות על מוסד חינוך להמציא למרכז הקרנות דין וחשבון על סוגי המלגות שאותו מוסד מעניק לתלמידיו..." וכולי.
היו"ר זבולון אורלב
מיותר לחלוטין. אני טוען שהוא מיותר. מישהו מוכן להגן עליו?
מירב ישראלי
אני מוכנה לנסות. השאלה היא אם למרות החובה החוקית קרן לא מדווחת והשר בכל זאת רוצה לקבל ממנה מידע, למה שלא תהיה לו אפשרות לקבל ממנה מידע?
מרים גראזי רוזנבו
אז למה רק על מוסדות חינוך? על כל קרן.
מירב ישראלי
הבעיה היא שתיקנו את מוסד חינוך למוסד חינוך שמעניק מלגות. ואני דווקא רוצה שהשר יוכל לפנות למוסד חינוך, גם אם הוא לא יודע אם הוא מעניק מלגות או לא, כדי לבדוק את זה.
מרים גראזי רוזנבו
מעצם החובה שלך להירשם והחובה של השר לדאוג לכך, שמוסד חינוך שמעניק מלגות יירשם, סמכותו גם לפנות למוסדות שיש לו חשד לגביהם. אני מציעה שזה יהיה על כל קרן, או שזה לא יהיה בכלל.
איל זנדברג
אז אולי יהיה על כל קרן.
אלחנן אופנהיימר
רבותי, לא צריך את זה. כשיש סעיף לחוק שמחייב להירשם, אז לא צריך להכניס סעיף שהשר צריך לדרוש ממנו להירשם.
מירב ישראלי
אם נגיד השר חושד שקרן לא דיווחה. הוא חושד שהיא לא דיווחה. למה שלא תהיה לו סמכות מסודרת לפנות?
איל זנדברג
כי יש לך פה מוסד חינוך והסיפא לא מופיע בשום מקום אחר. זה פרטים על מה התלמידים מקבלים. זה חשוב. זה לא מופיע במקום אחר בחוק.
אלחנן אופנהיימר
אז זה לא זה. זו בעיה של אכיפה. זו כפילות.
דורית מורג
זו כפילות.
היו"ר זבולון אורלב
אומרים לי המשפטנים שזו לא כפילות. אני הרי גם חשבתי כמוך. אומרים לך המשפטנים שלטובת החוק ולטובת יישומו, בכל זאת אם עולה חשד בפני השר שמוסד מסוים או קרן לא דווחה, הוא רשאי לצוות. אני לא מבין אותך. מה הבעיה עם זה?
מירב ישראלי
אני רוצה רק לסכם את העניין הזה, שבתהליך הניסוח אנחנו גם נבדוק אם זה דורש איזשהן התאמות...
היו"ר זבולון אורלב
טכניות.
יהודית נאות
יש לי גם רושם שאולי עשינו סתירות פה.
היו"ר זבולון אורלב
לא.
מירב ישראלי
אנחנו נבדוק את זה.
דוד פילבר
בהקשר הטכני. כשרצינו לכלול את כולם, לקחנו תלמידים מכתה ז ועשרה תלמידים. האם אנחנו לא רוצים לשים גבול לסכום שעומד לרשות הקרן? זאת אומרת, קרן שמחלקת אלף שקל אנחנו רוצים רישום ודיווח או שנקבע משהו סביר כמו עשרים אלף שקל.
היו"ר זבולון אורלב
לא. יעשו לך תרגילים. אתה פותח פה פתח לא טוב. תראה, קרן של 2000 שקל לא מבקשת שום הטבות מס ולא מבקשת מהמדינה. עזוב. אתה פותח פתח לא טוב. יכולים לעשות תרגילים, לחלק את זה לפרוסות, זה לא טוב.
דוד פילבר
קרן שהיא לא ממומנת לא חל עליה?
היו"ר זבולון אורלב
לא.
מירב ישראלי
לא.
דוד פילבר
ואם יש לה פטור ממס?
היו"ר זבולון אורלב
קרן של 2000 שקל מבקשת פטור ממס?
דוד פילבר
התרומה הראשונה שהוא קיבל, 20 אלף שקל, היתה פטורה ממס.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מקבל את זה.
מיכאל נודלמן
יש לי שאלה. אני ישבתי וראיתי שפה יש הרבה דברים שהם לא כל כך מדויקים. אני רוצה לשאול: אנחנו מדינה מיוחדת, שיש בה את הבעיות האלה? אין מדינות אחרות שאפשר ללמוד מהן? אולי אנחנו סתם בונים פה משהו מהתחלה? אני בעד, אבל יש לי רק בעיה אחת: פה כל כך הרבה בירוקרטיה.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו ביטלנו 90% מהבירוקרטיה, מה שהיה קשור בעיקר במרכז הרישום. אנחנו מחקנו לפחות שלושה עמודים. ביטלנו הרבה. קיבלנו הערות, גם של משרד החינוך, גם של ות"ת וגם של ור"ה וגם של כולם כדי למצוא את המכנה המשותף. החוק נשאר ביסודו של דבר רק בדבר אחד: חובה על הקרנות שנהנות מהטבות מס או מכספים של המדינה לדווח למשרד החינוך מה היקף המלגות, לאיזה מטרה, מתי מגישים ודבר שני: לחייב את משרד החינוך והתרבות לפרסם פעם בשנה את ספר המלגות כדי שהמידע הזה יהיה בנגישות גבוהה לכל אזרחי המדינה. זה הכל.
מיכאל נודלמן
מה שאתה אומר זה פשוט מאד, אבל מה שיש שם בחוק זה כל כך מסובך.
היו"ר זבולון אורלב
לא, לא. ניקינו את החוק. אלה שני הדברים שנשארו. אין זולת זה שום חובה נוספת. נקודה.

אני רוצה להודות לכל הגופים שעזרו ותמכו ובסופו של דבר, אגב, חזרנו לחוק המקורי עם שני התיקונים המאד חשובים ובלי כל התסבוכות הנוספות. אני מעלה את החוק להצבעה? מי בעד? תודה רבה.




הישיבה ננעלה בשעה 12:30.

קוד המקור של הנתונים