ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 05/12/2000

הצעת חוק חינוך ממלכתי (תיקון – העברת תלמידים בין מוסדות שונים), התש”ס-1999.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/2319



3
ועדת החינוך והתרבות
5.12.2000

פרוטוקולים/ועדת חינוך/2319
ירושלים, י"ז בכסלו, תשס"א
14 בדצמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 208

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, ח' בכסלו התשס"א (5 בדצמבר 2000), שעה 14:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
משה גפני
מיכאל נודלמן
מוזמנים
עו"ד מרים גראזי-רוזנבאום - משרד החינוך
עו"ד איל זנדברג - משרד המשפטים
יעקב לייזרזון - יו"ר החינוך העצמאי
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
תמיר שאנן - מתמחה
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן
סדר היום
הצעת חוק חינוך ממלכתי (תיקון – העברת תלמידים בין מוסדות שונים),
התש"ס-1999.




הצעת חוק חינוך ממלכתי ( תיקון – העברת תלמידים בין מוסדות שונים), התש"ס-1999
היו"ר זבולון אורלב
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את ישיבת הוועדה בעניין הצעת חוק חינוך ממלכתי (תיקון – העברת תלמידים בין מוסדות שונים), התש"ס-1999, של חבר הכנסת משה גפני.

אני מבקש להקדים ולומר שגם השר וגם המשרד הבטיחו יותר מאשר פעם אחת שהעניין הזה יוסדר בתקנות ולא יהיה צורך בחקיקה ראשית. לצערנו כל ההבטחות הקודמות לא מולאו בהתאם ללוח הזמנים. הואיל שהיום היועצת המשפטית של משרד החינוך היתה כאן בכמה ישיבות, אמרתי לה שהיום יש ישיבה בנושא ושאני מתכוון להעביר את זה לקריאה ראשונה ולכן אני רוצה לדעת היכן זה עומד. היועצת המשפטית ענתה לי שהיא העבירה נוסח אחד, אבל היו איתו בעיות ואתמול עבר נוסח שני.

אמרתי שאני לא מסתפק בכך שהיא תאמר לי את זה באופן אישי, שהישיבה תתקיים ונציג משרד החינוך צריך לומר את זה. אמרתי לה שאני מבקש לקבוע זמן להגשת התקנות. לפיכך אני מציע לאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה, אבל זה לא יונח עדיין על שולחן הכנסת לקריאה שניה. במידה שבעוד שבועיים לא נקבל הודעה שהותקנו תקנות, אנחנו נניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת לקריאה ראשונה. היועצת המשפטית אמרה לי ששבועיים זה פרק הזמן שנדרש לה להכין את התקנות, אבל היא לא יודעת כמה זמן ייקח לראש הממשלה לחתום. אמרתי שנקודת הזמן הבאה תהיה בעוד שבועיים. היום נאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה ובמידה שבעוד שבועיים לא יהיה נוסח תקנות מוסכם, אני אעלה את החוק לקריאה ראשונה.

אני מבקש מעו"ד מרים גראזי-רוזנבאום, שהיתה נוכחת בשיחה עם היועצת המשפטית של משרד החינוך, לומר את עמדת המשרד.
מרים גראזי-רוזנבאום
המשרד עובד על התיקון, יש תכתובות ובקרוב יהיה לנו נוסח מתוקן. גברת דורית מורג התחייבה שתוך שבועיים נגיע לנוסח מוסכם ונסיים את העבודה. לכן אנחנו מבקשים לא להעלות את הצעת החוק לקריאה ראשונה.
משה גפני
אני מודה ליושב ראש על הישיבה ואני מקבל את הצעתו. אני רוצה להביע את מחאתי שגם הובעה במכתב למנכ"לית המשרד. גם אני סבור שדבר כזה לא צריך להיות בחוק, אלא הוא צריך להיות בתקנות. אני מעלה תמיהה רבתי על אופן ההתנהלות של משרד החינוך. אני לא יודע אם זה רק כלפי החינוך החרדי או שזה כלפי החינוך הכללי. היתה פגישה עם המנכ"לית, נכתב פרוטוקול, השתתפו גם היועצת המשפטית וכל האנשים הנוגעים בדבר, וסוכם שעד חג השבועות התקנות האלה יתוקנו כבר.
היו"ר זבולון אורלב
חג השבועות של איזו שנה?
משה גפני
זאת בדיוק הנקודה. חג השבועות עוד לא הגיע כנראה וכל פעם שהיושב ראש מזמן ישיבת ועדה בעניין הזה העניין כאילו מתקדם. הנייר האחרון שקיבלתי היה אתמול, יום לפני כינוס הוועדה. רק תראו איך משרד החינוך עובד.



יש לי הערה על התקנות המוצעות והיא הועברה גם בכתב לשר החינוך. בתקנות שעליהן אמור לחתום שר החינוך לא מופיע דבר מאוד פשוט – ואני לא יודע מדוע – שהעברת תלמידים תוכל להיות עם העתקת מקום מגורים. כלומר, אם תלמיד עובר מאילת לבאר-שבע, אין שום דבר לגבי העתקת מקום מגורים. לכן אני מבקש לציין שעל כך דובר, שהתקנה לגבי העתקת מגורים גם תיכלל בתקנות, כי אי אפשר לכלוא תלמיד באיזשהו מקום בארץ אם הוא עבר לגור במקום אחר.
מרים רוזנבאום-גרזי
אני לא מנסה לתת תירוצים, אלא אני רוצה להבהיר דבר שלדעתי הוא המקור לעיכוב שאתה מדבר עליו. התקנות כולן מאוד מסורבלות ומיושנות ואנחנו נתקלים בקושי לתקן אותן.
היו"ר זבולון אורלב
אתה למעשה עושה כאן שיפוץ בבית רעוע וכל לבנה שמוציאים שם מערערת את הכל.
משה גפני
אני לא מקבל את זה בשום פנים ואופן.
היו"ר זבולון אורלב
גם אני לא מקבל את זה, היה להם מספיק זמן.
משה גפני
יכול להיות שמדובר בתקנות שאני בכלל לא מבין, אבל היה סיכום עם המנכ"לית של המשרד.
היו"ר זבולון אורלב
אני קורא את נוסח הצעת חוק חינוך ממלכתי (תיקון – העברת תלמידים בין מוסדות שונים), התש"ס-1999. תיקון סעיף 34 – 1. "בחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953, בסעיף 34, במקום בפסקה (5) יבוא:
"(5) סדרי העברת תלמידים בין מוסדות חינוך שונים, ובלבד שלא תהיה הבחנה בין סוגי המוסדות לעניין מועדי העברה."

האם יש על כך הערה? אין.

אני מבקש להביא לאישור הוועדה את הצעת החוק לקריאה ראשונה. אני מבקש מהלשכה המשפטית שלא יעבירו את ההצעה טרם אישור שלי. אם עד יום רביעי, כעת חיה בעוד שבועיים ויום, לא אקבל את המכתב שכותבת היועצת המשפטית - -
משה גפני
אתה צריך לקבל אז את התקנות.
היו"ר זבולון אורלב
לא. היא אמרה לי במפורש שייקח לה שבועיים להניח את התקנות אצל ראש הממשלה. אני גם אקצוב לראש הממשלה זמן. אם אני לא אקבל את ההודעה בעוד שבועיים, אני אבקש להעביר את הצעת החוק לקריאה ראשונה. אם נקבל הודעה תוך שבועיים נעכב את החוק ואז נקצוב זמן לראש הממשלה – עשרה ימים לחתימה. אם ראש הממשלה לא יחתום תוך עשרה ימים, ההצעה תועבר לקריאה ראשונה.

מי בעד אישור הצעת החוק לקריאה ראשונה בתנאים שציינתי?

הצבעה
בעד – 2
נגד – אין
החלטה
הצעת החוק אושרה לקריאה ראשונה.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.





- - - - - - -




הישיבה ננעלה בשעה 14:10

קוד המקור של הנתונים