ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 29/08/2000

חוק הרשויות המקומיות (מנהל מחלקת חינוך), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/1385

1
ועדת החינוך והתרבות
29.8.2000

פרוטוקולים/ועדת חינוך/1385
ירושלים, י"ז באלול, תש"ס
17 בספטמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מס' 165
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
מיום שלישי, כ"ח באב התש"ס – 29.8.2000, שעה 09:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב – היו"ר
מוזמנים
משרד החינוך: ציון שבת - סגן מנהל המינהל הפדגוגי
עו"ד דורית מורג - יועצת משפטית
עו"ד מיכל סגל - הלשכה המשפטית
עו"ד ורד ברקוביץ - הלשכה המשפטית
יעל פרבר - מתאמת השר לכנסת
משרד המשפטים
אייל זנדברג
אביטל שטרנברג
משרד הפנים
עו"ד מרגלית בוטרמן

מרכז השלטון המקומי
יעקב אגמון - סמנכ"ל
עו"ד מירית דובר - יועצת משפטית
איגוד מנהלי המחלקות לחינוך ברשויות המקומיות
מקס אביסרור - יו"ר
אבי קינסקי - מזכיר
עו"ד יובל גיא -
הלשכה המשפטית של הכנסת
תמיר שאנן
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חדוה בנקין
סדר היום
הצעת חוק הרשויות המקומיות (מנהלי רשות החינוך ברשות המקומית), התש"ס-2000 – מאת חברי הכנסת זבולון אורלב ודוד אזולאי.
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-


הצעת חוק הרשויות המקומיות (מנהלי רשות החינוך ברשות מקומית), התש"ס-2000
(מאת חברי הכנסת זבולון אורלב ודוד אזולאי)
היו"ר זבולון אורלב
אני פותח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות.

הנושא העומד על סדר היום הוא הצעת חוק פ/1304, שלי ושל חבר הכנסת דוד אזולאי: הצעת חוק הרשויות המקומיות (מנהלי רשות חינוך ברשות מקומית), התש"ס-2000. הצעת חוק זו היא בעצם ניסיון חוזר להעביר הצעת חוק דומה לזו שהגיש, כמדומני, היושב ראש הקודם של ועדת החינוך והתרבות, עמנואל זיסמן.

כמו שאתם רואים, הצעת חוק זו הוגשה על ידי יושבי ראש שתי הוועדות, ועדת החינוך והתרבות וועדת הפנים, והיא עברה פה אחד בקריאה טרומית במליאה. אני גם רוצה להודות לחבר הכנסת דוד אזולאי שהסכים שהדיון יהיה בוועדת החינוך, ולא בוועדת הפנים ואף לא בוועדה משותפת – מבחינתי הוא גילה גדלות רוח – על אף שברור שלנושא זה יש קשר הדוק לוועדת הפנים שהרי מדובר במשרה ברשות המקומית. כמובן, שאלתי את חבר הכנסת דוד אזולאי האם אפשר לקיים את הדיון בהיעדרו, כי לא רק שהוא המציע אלא הוא גם יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת, והוא השיב שאפשר בהחלט לקיים את הדיון ושמי שייצג אותו בדיון הזה זה חבר הכנסת משולם נהרי. חבר הכנסת משולם נהרי קיבל הזמנה, אבל משום מה לא הגיע.

הרציונאל של החוק הזה הוא להסדיר את מעמדו של מנהל מחלקת החינוך. מבחינת התקציב, מספר העובדים וכו' החינוך הוא אולי החלק הגדול ביותר ברשות המקומית בהשוואה לכל יתר תחומי הפעולה ברשות, ומבחינתי הוא גם התחום החשוב ביותר. עם כל הכבוד לביוב ולתברואה, זה החלק החשוב ביותר שהרשות המקומית עוסקת בו.

הצעת החוק כפי שהיא מסדירה לכאורה רק את עניין הכשירות של מנהל מחלקת חינוך, אבל כבר מראש אני אומר שהגשנו את הצעת החוק בצורתה זו מטעמים טכניים, כי רצינו להגיש בדיוק את אותה הצעת החוק שהניח עמנואל זיסמן. בדיונים שהיו בעקבות הצעת החוק של עמנואל זיסמן לקראת הקריאה הראשונה הסכימה אז ועדת החינוך והתרבות שלהצעת חוק זו יתוסף פרק אחד בשם: מעמדו של מנהל מחלקת החינוך, שנועד להסדיר את המעמד שלו בדומה למעמד של בעלי תפקידים אחרים ברשות המקומית, דוגמת הגזבר, היועץ המשפטי, כדי שלא כל רוח מצויה תעיף אותו מהתפקיד. אנחנו רוצים שהתפקיד הזה יהיה יותר יציב בתוך השלטון המקומי ואיננו רוצים לחדש כאן חידושים אלא להעביר את מנהל מחלקת החינוך מקבוצת העובדים שדרך מינויים היא דרך אחת לקבוצת עובדים שדרך מינויים היא דרך אחרת, וזאת כדי להקנות יותר יציבות למשרה הזאת. לצערנו, אנחנו רואים חדשות לבקרים שבעקבות בחירות או מכל מיני סיבות אחרות מנהלי מחלקות חינוך מתחלפים, כי הם לא "עומדים בציפיות" של ראש רשות או של מישהו אחר. ויש משרות - נדמה לי, משרות המבקר, הגזבר והיועץ המשפטי – שבהן יש דרך מינוי מסויימת ודרך סיום עבודה מסויימת, ואנחנו רוצים להצמיד אליהן את משרת מנהל מחלקת חינוך.

אני מציע שנטפל קודם כול בהצעת החוק כמות שהיא ואחר כך נדבר על התוספת. אם יש מישהו שרוצה להעיר לגבי הרציונאל של שני הנושאים האלה, כלומר, גם הכשירות וגם מעמדו של מנהל מחלקת חינוך, נקדיש לזה כמה דקות. בבקשה, מר אגמון.
יעקב אגמון
איגוד מנהלי מחלקות חינוך הוא חלק מאוד חשוב בשלטון המקומי ויש לנו שיתוף פעולה עם בעלי התפקיד והערכה אליהם כנושאי תפקידים מרכזיים וכנושאי עול מרכזיים במעמסה היום יומית בשלטון המקומית. עם זאת אני חושב שהצעה זאת כפי שהיא מוגשת כאן היא בעייתית משני היבטים עיקריים. ראשית, על אף שבדברי ההסבר כתוב במפורש שראש הרשות המקומית הוא שעומד עדיין בראש פירמידת החינוך, הצעת החוק הזאת אומרת למעשה את הדבר ההפוך, כי אם בחוק הקיים היום ראש הרשות המקומית הוא ראש רשות החינוך המקומית, הרי בהצעת חוק זו יש מסר ברור - אם זאת הכוונה, בכל אופן כך אני מבין - משתנה שמו - - -
היו"ר זבולון אורלב
לא, לא, לפחות במה שקשור בי, החוק הזה לא נועד לגרוע כהוא זה מאיזו שהיא סמכות של ראש רשות מקומית. אין שום כוונה כזאת, ואם תמצא בהצעת החוק דברים סותרים, מיד אתקן אותם – חד וחלק.
יעקב אגמון
אני מודה לך על ההבהרה הזאת. יושב ראש רשות החינוך המקומית הוא ראש הרשות. כך כתוב בחוק. בהצעת חוק זו יש שינוי שם. איננו מבינים את הצורך בשינוי השם מ"ממנהלי המחלקות לחינוך" או "מנהלי אגפים", הכל בהתאם למעמדם ברשות, ל"מנהלי רשות חינוך ברשות מקומית".
היו"ר זבולון אורלב
נדבר על זה. אני פתוח להצעות. גם השם לא קדוש. בשני הנושאים שהעלית אין לנו שום בעיה להיענות לבקשתכם במלואה.
יעקב אגמון
לגבי סעיף 3, אנחנו חוששים שההסמכה לתואר שני, שאנחנו דבקים בה, היא בעייתית מאוד ואני מציע שנדון אם ניתן ליישם אותה.
היו"ר זבולון אורלב
הרעיון שלי היה שהכשירות של מנהל מחלקת חינוך לא תיפול מהכשירות של המפקח. מה שקורה הוא שהמפקחים של משרד החינוך נכנסים לתוך הרשות המקומית, וברשות המקומית יש מחלקת חינוך שהיא גם בעלות של מוסד. מנהל מחלקת חינוך מייצג את הבעלות של העירייה מול בית הספר התיכון. לא יכול להיות שכישוריו של מנהל מחלקת החינוך יהיו פחותים מכישוריו של המפקח שנכנס לבית הספר.
יעקב אגמון
גם מנהל בית הספר התיכון שכפוף לו הוא בעל תואר שני וגם הפסיכולוג שעובד תחתיו הוא בעל תואר שני. אני מסכים אתך שצריך לשאוף לעניין הזה, אבל אני חושש שקביעה חד משמעית תעמיד אותנו כעבריינים אם לא נוכל ליישם אותה.
היו"ר זבולון אורלב
נכניס הוראות מעבר לחמש שנים.
אביטל שטיינברג
ייצא שיהיו מאות רשויות חינוך כאלה, כי זה לא בהכרח רק רשות מקומית, ורשויות מקומיות יש לנו 265 בארץ.
היו"ר זבולון אורלב
לדעתי, אפשר גם לעשות הבחנה מבחינת הגודל.
אביטל שטיינברג
עם מרווח גמישות ואפשרות של חריגים במקרים מסויימים.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, אפשר. האמת היא שברור שעיריית תל אביב שונה ממיתר, למשל. למנהל מחלקת חינוך בעיריית תל אביב אף אחד לא מתכוון לעשות שום הנחות ושום ויתורים. הוא מנהל מוסדות והוא אינו צריך ליפול בכישוריו ממנהל המחוז. הוא כמעט מנהל מחוז. אם יש תהליך רב שנתי של ביזור והעברת סמכויות מהמשרד לרשות המקומית, הצד השני של המטבע הוא: צריך שהרשות המקומית תצטרך להיות יותר חזקה מבחינה פרופסיונלית. אין בינינו חילוקי דעות.
מירית דובר
אני מבקשת להוסיף רק עוד הערה אחת צורנית. אנחנו סבורים שמן הראוי שזה יובא כתיקון בחוק לימוד חובה ולא כחוק נפרד, משום שבסך הכל גם ההגדרה של "רשות חינוך מקומית" לקוחה אחד לאחד מההגדרה שמופיעה בחוק לימוד חובה.
היו"ר זבולון אורלב
גם לזה אני פתוח לחלוטין.
אביטל שטיינברג
את יכולה לשלב את זה בפקודת העיריות ובפקודת המועצות המקומיות, עם זיקה לחוק חינוך חובה.
מירית דובר
גם זאת אפשרות, אבל בכל אופן לא כחוק נפרד.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, את מסכימה עם גב' דובר?
אביטל שטיינברג
אני מסכימה שצריך ליצור זיקה גם לחוקי החינוך וגם לחקיקה המוניציפלית. הצעתי היא שכמו לגבי גזבר, מבקר ויועץ משפטי, נשלב את זה בחקיקה המוניציפלית, עם זיקה לחקיקת החינוך. זאת אומרת, נשתמש בהגדרה מחוק לימוד חובה, אבל נשבץ את זה בחקיקה המוניציפלית.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים. בבקשה, מקס אביסרור.
מקס אביסרור
אדוני היושב, קודם כול אני מודה לך על כך שאתה כבר בתוך העניינים ומכיר את הכל מבפנים. עוד מעט ידבר היועץ המשפטי של האיגוד שליווה את הצעת החוק ויבהיר את הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
הוא ליווה גם את ה"הריון" הקודם?
מקס אביסרור
כן.
קריאה
גם את ה"הפלה".
מקס אביסרור
לא "הפלה" אלא הקפאה.

קראנו לבעל התפקיד "מנהל רשות חינוך מקומית" כיוון שזה יכול להיות מנהל מחלקה, זה יכול להיות מנהל מדור, זה יכול להיות מנהל מינהל וזה יכול להיות מנהל אגף – הכל לפי גודל הרשות. כדי לפשט את העניין קראנו לו "מנהל רשות חינוך מקומית", כשאנחנו יודעים מראש שראש הרשות המקומית הוא יושב ראש רשות החינוך המקומית.
היו"ר זבולון אורלב
גם אתם לא התכוונתם לגרוע מסמכות כלשהי שלו.
מקס אביסרור
חס ושלום. לא הייתה שום כוונה כזאת.

לגבי תואר שני, אני רק רוצה להביא נתונים סטטיסטיים מתוך עבודת מחקר טרייה מאוד שעשיתי: היום בפועל 44% מתוך כל מנהלי מחלקות החינוך בשלטון המקומי בארץ הם בעלי תואר שני, וכ-14% - בעלי תואר שלישי.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מכיר דוקטור אחד.
מקס אביסרור
יש 14%.
אבי קמינסקי
14% מתוך 260 רשויות מקומיות.
מקס אביסרור
יש כ-30 בעלי תואר שלישי. בכל אופן אנחנו יודעים שהדרישות בתחום החינוך ממנהלי בתי ספר יסודיים ועל יסודיים עלו, ולא יכול להיות שרמת ההשכלה של מי שממונה על המערכת בתחום הישוב שלו תהיה פחותה מזו של מנהל בית ספר בתחום ישובו. לכן חשבנו שזה אך טבעי שנבקש שמנהל רשות חינוך יהיה בעל תואר שני לפחות, מה גם שבהסכם העבודה של מנהלי רשות חינוך מדובר על כך שרובם מקבלים לפי גמול פיקוח. מעטים מקבלים גמול הדרכה.
נקודה שלישית ואחרונה
כפי שאמרת, הושמט כאן חלק. הוגשה רק מחצית מההצעה שגובשה בזמנה, ואני מבקש מידידי יובל להשלים את החסר.
היו"ר זבולון אורלב
כך מעבירים הצעת חוק בקריאה טרומית. מעבירים הצעת חוק קטנה שאיש לא מתנגד לה ובמסגרת קריאה ראשונה מגישים את הכל.
יובל גיא
אני רק אמשיך את מה שנאמר על ידי מקס ועל ידך. במקור היה להצעה הזאת חלק נוסף, שאכן בא כתיקון לפקודת המועצות המקומיות ולפקודת העיריות. כלומר, כל נושא העיגון של המעמד הסטטוטורי של ראש רשות החינוך היה צריך להופיע בעצם באותה נשימה, באותה שורה שבה מופיע הנושא של הגזבר, המזכיר וכו'.
זבולון אורלב
איפה מעוגנת רשות חינוך מקומית? - בחוקי החינוך, לא בחקיקה המוניציפלית.
יובל גיא
נכון, בחוקי החינוך.
אביטל שטיינברג
רשות חינוך מקומית מעוגנת בחוק לימוד חובה ובפקודת החינוך, אבל עובדי רשויות מקומיות - - -
אייל זנדברג
והסמכויות מעוגנות בחוקי חינוך אחרים.
אביטל שטיינברג
הסמכויות מופיעות בחקיקת החינוך, אבל מדובר בעובד של הרשות המוניציפלית, ולכן יותר נכון שזה יהיה שם.
יובל גיא
לכן חלק גדול מהתיקון נועד מלכתחילה להיות תיקון עקיף בחקיקה המוניציפלית, ולא חוק עצמאי. אני לא רואה מניעה להכניס במסגרת אותו תיקון גם את תנאי הכשירות כחלק מהחקיקה המוניציפלית, אם כי לגבי מהנדס רשות מקומית, למשל, שהוא גם בעל תפקיד שיש לו תנאי כשירות מיוחדים, יש חוק נפרד שאומר מה תנאי הכשירות של מהנדס רשות מקומית. כנ"ל לגבי יועצים משפטיים, כלומר, גם לגביהם יש חוק נפרד. כך שאני לא בטוח שמבחינה מהותית זה יהיה נכון להכניס את תנאי הכשירות – לא את העיגון הסטטוטורי – למסגרת החקיקה המוניציפלית.
מרגלית בוטרמן
אם מדברים על יועץ משפטי ומהנדס, קודם כול כדי להיות מהנדס או עורך דין חייבים לעבור מבחנים מסויימים, וזה קבוע בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
גם כדי להיות מורה.
מקס אביסרור
ומנהל רשות חינוך צריך להיות עובד הוראה לשעבר.
מרגלית בוטרמן
אבל עדיין יש הבדל גדול מאוד בין מנהל רשות חינוך - - -
היו"ר זבולון אורלב
זאת הסיבה שאנחנו מחוקקים את החוק, בגלל מה שאמרת עכשיו, כדי שזה ייכנס לתודעה שלך שאין הבדל. זו בדיוק מטרת החקיקה.
מרגלית בוטרמן
אבל גם החקיקה הזאת לא קובעת עדיין דרגה של תואר. החקיקה דורשת שתהיה לך תעודה של עורך דין וניסיון. היא לא דורשת שיהיה לך תואר שני. גם לגבי מהנדס אין דרישה כזאת, כי בעיקרון אנחנו מתנגדים - - -
היו"ר זבולון אורלב
אצל עובדי חינוך תואר שני עם השכלה פדגוגית הוא המקביל לדרישה לגבי עורכי דין.
מרגלית בוטרמן
נראה לנו שאין זה נכון לקבוע בחקיקה תנאי כשירות כאלה, מה גם שברשויות מקומיות קטנות, שבהן רוצים לקדם עובדים מתוך המערכת, מתוך הרשות המקומית, יש אנשים שיכולים להיות מאוד מוכשרים, אבל לא בעלי תואר שני.
היו"ר זבולון אורלב
צר לי שדעתכם לא תהיה מקובלת פה בכנסת. זה בדיוק מה שאנחנו לא רוצים, שבגלל ותק מישהו ימונה כמנהל מחלקת חינוך. הילדים לא צריכים לשלם את המחיר של קידומי הוותק. גם בבית ספר לא מקדמים מורה למשרת מנהל בגלל הוותק, אם אין לו הכשירויות הדרושות להיות מנהל בית ספר, לאמור: השכלה וניסיון. אותו דבר גם פה. אם לעובד פנימי לא יהיו הכשירויות של ניסיון והשכלה, הוא לא יוכל להיות מנהל מחלקת חינוך גם אם הוא יעבוד ארבעים שנה ברשות המקומית.
מרגלית בוטרמן
אין לנו התנגדות שהרשות המקומית תקבע תנאי סף כאלה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל אנחנו רוצים שזה יהיה בחוק.
מרגלית בוטרמן
אבל זה נוגד את התפיסה הכללית של דיני עבודה.
היו"ר זבולון אורלב
את יכולה להצביע איפה זה נוגד את דיני העבודה?
מרגלית בוטרמן
בשום חוק לא מופיעים תנאי כשירות של השכלה.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו סתרת את עצמך. אמרת קודם שזה בניגוד לחוקי עבודה, וזה לא בניגוד להם.
מרגלית בוטרמן
אמרתי שזה בניגוד לדיני עבודה.
היו"ר זבולון אורלב
איפה כתוב שאסור לקבוע תנאי כשירות של השכלה בחקיקה?
מרגלית בוטרמן
לא כתוב שיש איסור.
היו"ר זבולון אורלב
אז זה לא בניגוד. אני מאוד מצטער שכל פעם אני מוצא את עצמי עומד מול משרד הפנים, וכנראה, זה ימשיך להיות כך, אבל ההרגשה שלנו היא שאתם לא מבינים את האחריות המוטלת על הרשות המקומית בכל מה שקשור לתחום החינוך. כשאנחנו רואים מה קורה, איך מעיפים בקלות מנהל מחלקת חינוך ומשרד הפנים עומד מהצד, כאילו העניין לא שייך לו, אנחנו באים ומחוקקים חוק. אמר לי פעם מנכ"ל משרד הפנים, ולא אגיד איזה מנכ"ל: שמע, זו בעיה של מנכ"ל משרד החינוך, זאת לא בעיה של מנכ"ל משרד הפנים. בגלל זה באה ועדת החינוך ומחוקקת.
מרגלית בוטרמן
בעיקרון נציג משרד החינוך ונציגים של הסתדרויות המורים יושבים בוועדה - - -
היו"ר זבולון אורלב
כולם יועצים. בסופו של דבר העירייה מחליטה, ראש העיר מחליט.
מרגלית בוטרמן
לא, הוועדה קובעת.
מרגלית בוטרמן
אין לי כרגע שום עניין להתווכח אתך. אנחנו חלוקים בדעותינו, ואני מקווה שיהיה לי רוב בעניין זה. אני בעד זה שיהיה תואר שני, עם אפשרות של חריג ברשויות קטנות. כלומר, דרושה גמישות מסויימת, אבל צריכה להיות נורמה שאני חושב שהיא נורמת פיקוח היום.
אייל זנדברג
השאלה אם היא צריכה להיות בחקיקה.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא?
אייל זנדברג
לא אמרתי שהיא לא יכולה להיקבע בחקיקה. השאלה אם זה נדרש.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושש שאם אסמיך את שר הפנים לקבוע בעניין זה, הוא יקבע שמי שהוא בוגר תיכון יוכל להיות מנהל רשות חינוך.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
אם לשר הפנים לא איכפת שיש שביתות ברשויות מקומיות ולא קורה שום דבר, אני בהחלט חושש גם מהדבר הזה.
אביטל שטיינברג
השאלה אם תואר הוא באמת גושפנקה סופית - - -
היו"ר זבולון אורלב
בוודאי. אני תמה עלייך. וכי ימנו יועץ משפטי לממשלה שאין לו השכלה משפטית?
אביטל שטיינברג
אבל השאלה היא אם צריך לעמוד על תואר שני או שדי בתואר ראשון עם ניסיון מקביל - -
היו"ר זבולון אורלב
מנקודת מבטי, אחריותו החינוכית של מנהל מחלקת חינוך אינה פחותה מאחריותם של מנהל בית הספר או של מפקח. צריך להבין את המהפך. לידיעתך, בעבר מנהל מחלקת חינוך דאג לניירות טואלט, לשיפוץ ולהצטיידות וגם למנות איזו מזכירה. זה היה תחום אחריותו. התקופה הזאת חלפה. המעורבות, האחריות והסמכות החינוכית של מנהל מחלקת חינוך היום, בעיקר ברשויות מקומיות שהן גם בעלויות של מוסדות, הן גדולות ורבות, ואי אפשר היום להעלות על הדעת שהמחוקק לא ירצה להתייחס לכשירויות שלו. אני מוכן לרדת מכתיבה בחוק מה התואר, ובלבד שייאמר ששר החינוך צריך לקבוע את הכישורים, כי אני סומך ששר החינוך יקבע את הכישורים הנדרשים. אם היה אפשר לכתוב בחוק שהכישורים הדרושים לניהול בתי ספר תיכוניים או לפיקוח - - -
אייל זנדברג
נדמה לי שגם הכשירויות של פיקוח אינן כתובות בחוק. איך אתה מבטיח את זה שם? – אתה סומך שבמערכת יש בכל זאת אנשים שכן דואגים לאינטרס הציבורי. אז אתה למד גזירה שווה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להיתלות בזה.
אביטל שטיינברג
אם כן, סוכם שהכשירויות תיקבענה בתקנות של שר החינוך?
היו"ר זבולון אורלב
כן.
מרגלית בוטרמן
עם זה אין לנו בעיה.
היו"ר זבולון אורלב
לכם יש בעיה עם זה?
ציון שבת
רציתי רק להגיד משהו בקשר לעניין של התואר השני.
היו"ר זבולון אורלב
הסוסים כבר יצאו מהאורווה, כלומר, אין כבר תואר שני בחוק. אם כן, למה לך לנמק את זה? אם כן, סיימנו את העניין הזה.
יעקב אגמון
אם שר החינוך הוא שיקבע את הכישורים, אנחנו מבקשים שייוועץ אתנו, עם מרכז השלטון המקומי.
היו"ר זבולון אורלב
אם נכתוב שהוא צריך להיוועץ, הוא יצטרך להיוועץ גם עם יושב ראש ועדת החינוך. לא כדאי. צריך לסמוך על השר.
יעקב אגמון
אני סומך מאוד על שר החינוך, אבל הוא נועץ בנו בדברים פחות חשובים - - -
קריאה
אבל זה לא חייב להיות על פי החקיקה.
יעקב אגמון
אנחנו לא מבקשים משר החינוך שיתן לנו זכות וטו.
היו"ר זבולון אורלב
היוועצות זה וטו. ראית איך פירקו עכשיו את רשות השידור.
יעקב אגמון
היוועצות אמיתית היא לא וטו.
מירית דובר
אז נכתוב: לאחר שישמע את נציג מרכז השלטון המקומי.
היו"ר זבולון אורלב
זה מקובל עליי.
מקס אביסרור
כי בסך הכל זה תפקיד מוניציפלי.
היו"ר זבולון אורלב
אגב, אין לי ספק שגם בלי שזה יהיה כתוב בחוק, השר יעשה את זה.
תמיר שאנן
התייעצות – אפשר גם בטלפון, התייעצות היא לא וטו. אישור זה וטו, תיאום זה וטו.
אביטל שטיינברג
תיאום זה לא וטו. את זה כבר ראינו בוועדה הזאת.
תמיר שאנן
משרד המשפטים אמר שכן.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
זה לא בא למבחן בג"ץ.
אייל זנדברג
השאלה אם יש צורך להזכיר את זה בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
מבחינתי אין צורך.
מירית דובר
אנחנו מעוניינים שזה ייכתב.
אייל זנדברג
זה נראה קצת מוזר שלפני ששר מתקין תקנות יש איזה שימוע.
מירית דובר
אנחנו חושבים שהוא צריך להיוועץ אתנו, אבל אם לא מוכנים לאפשר היוועצות, צריך לפחות שהשר ישמע את נציג מרכז השלטון המקומי.
היו"ר זבולון אורלב
הם רוצים HEARING.
אייל זנדברג
אינני אומר את זה משום שאינני רוצה שישמעו אתכם. זה פשוט לא מקובל.
אביטל שטיינברג
זה הליך שאינו מקובל בתקנות. מצד אחר - - -
מקס אביסרור
זה טבעי שהשר יתייעץ עם השלטון המקומי.
היו"ר זבולון אורלב
אני חשבתי שהדבר מובן מאליו, אבל בא מר אגמון והציע מה שהציע. אני מוכן להסכים.
קריאה
זה מאוד חשוב.
מקס אביסרור
זה יקרה בין כה וכה.
היו"ר זבולון אורלב
בין כה וכה הסמנכ"ל במשרד החינוך שעוסק בנושא הזה יישב עם השלטון המקומי ויקבע אתו.
ציון שבת
אם המטרה של החוק הזה היא לשדרג את מעמדו של הממונה על החינוך ברשויות המקומיות – וזה מצויין – חייבת להיות התייחסות למה שמשתנה אצל ראש הרשות, כפי שאמר מר אגמון בהתחלה; ואם לא משתנה אצלו שום דבר, צריך לציין את זה, כי המשתמע מהצעת החוק – וכך הבין כל מי שקרא את המסמך במשרד – הוא שאם עד היום על פי החוק ראש הרשות היה גם ראש רשות החינוך המקומית, זה משתנה היום. אחרת, מה נשתנה?
אביטל שטיינברג
כל ההגדרה של "מנהל רשות חינוך" היא זו שיוצרת את הבעיה.
אבי קמינסקי
הוא מוגדר כמנהל. הוא מנהל מחלקה-אגף-מינהל.
ציון שבת
אבל לא "רשות". המונח "רשות" כבר משמש לדברים אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
לא, עם קו נטוי, היינו: מנהל מינהל/אגף/מחלקה לחינוך ברשות המקומית.
יעקב אגמון
וזה יתרום מאוד לקידום מעמדם.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן, סיימנו את הדיון לגבי שם החוק. אני מבין שזה נשאר במסגרת הרשויות המקומיות.
אייל זנדברג
לא, זה יהיה תיקון של חוק ספציפי. צריך לחשוב איפה זה יותר מתאים.
היו"ר זבולון אורלב
זה הזמן לחשוב על זה.
ורד ברקוביץ
בהמשך לדבריו של ציון שבת, לאור העובדה שאין הגדרה של "ראש רשות חינוך מקומית", אולי נגדיר בהזדמנות זו מי הוא ראש רשות חינוך מקומית, ואז נכפיף את מנהל המחלקה אליו. נקבע שראש רשות חינוך מקומית יהיה אחראי לביצוע הסמכויות לפי חוק לימוד חובה שחלות על רשות - - -
היו"ר זבולון אורלב
את נותנת לי רעיון לחוק חדש.
יובל גיא
אבל יש הלכות ברורות בנושא הזה.
ורד ברקוביץ
אבל אם אנחנו קובעים שמנהל מחלקת חינוך כפוף לראש רשות חינוך - - -
היו"ר זבולון אורלב
איפה קבענו את זה?
אייל זנדברג
זאת הבעיה, שלא קבענו - - -
אביטל שטיינברג
בחקיקה המוניציפלית אנחנו מגדירים את המעמד שלו. הוא עובד של הרשות המקומית.
מרגלית בוטרמן
אבל עדיין הם לא כפופים.
אביטל שטיינברג
לגבי היועץ המשפטי או המבקר, למשל, זה נאמר במפורש לגבי שיקול הדעת שלהם, אבל ברגע שאת מגדירה את בעל התפקיד כעובד ברשות והוא משובץ בחקיקה המוניציפלית, הוא בעצם כפוף גם בשיקול הדעת שלו, אלא אם כן את קובעת חריג מפורש.
היו"ר זבולון אורלב
מה פירוש "כפוף בשיקול הדעת שלו"? אם שיקול הדעת הפדגוגי שלו הוא שצריכים להפיל את המנהל במכרז, יכול להגיד לו ראש הרשות המקומית לא לעשות כן? אין דבר כזה.
אביטל שטיינברג
--
היו"ר זבולון אורלב
לא, ראש הרשות המקומית בא בכלל מתחום אחר. הוא לא מבין בחינוך.
אייל זנדברג
יש כאן אי בהירות.
ורד ברקוביץ
דיני החינוך מטילים אחריות על רשות חינוך מקומית. השאלה מי אחראי על ביצוע המטלה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
החוק הזה לא בא לשנות את המצב הקיים.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
אני רואה שמתנהלים פה ארבעה דיונים בעת ובעונה אחת. אי אפשר לשמוע. בבקשה, אביטל שטיינברג.
אביטל שטיינברג
לעניין הסמכות אני רוצה להפנות לבעיה שיכולה להיווצר אם ניצור איזו שהיא אוטונומיה רחבה מדי. הרי בסופו של דבר האחריות התקציבית היא של הרשות המקומית. אינני מדברת על הכספים לפי הצעת החוק שעברה כאן, אלא על הכספים שמגיעים מהרשות המקומית עצמה. יוצא שראש מערכת החינוך הוא עצמאי, הוא בעצם יכול להחליט כל החלטה תקציבית שהוא רוצה, והרשות המקומית יכולה לעשות מה שהיא רוצה, ויש אי תיאום מוחלט. לכן השאלה היא בעצם איך אתם יוצרים את המשלב הזה, איך אתם נותנים אוטונומיה מסויימת ועדיין מכפיפים את ראש מערכת החינוך לרשות המקומית.
מרגלית בוטרמן
לדעתי, זה די ברור. מבחינת שיקול הדעת הפדגוגי - - -
אביטל שטיינברג
נניח שהוא חושב שצריך להקים עוד בית ספר, והרשות המקומית אומרת שאין כסף, וזה שיקול דעת פדגוגי, אבל מה קורה אז?
היו"ר זבולון אורלב
לא, זה לא פדגוגי. אין שום בעיה.
אבי קמינסקי
נכון, אין שום בעיה. ההגדרה של "ראש הרשות" כתובה בחוק בצורה הכי ברורה שיכולה להיות, ואני חושב שלא צריך לעורר את זה בכלל.
אייל זנדברג
איפה היא מוגדרת בצורה הכי ברורה?
היו"ר זבולון אורלב
גב' שטיינברג, שר החינוך לא מחליט איזה מורה לקבל ואיזה מורה לפטר. על זה מחליט המנכ"ל המקצועי. יש חלוקת עבודה בין הנבחר הפוליטי לבין איש המקצוע, איש הפרופסיה. זה מה שצריך להיות פה בחוק.
מרגלית בוטרמן
זה לא כל כך ברור. אני חושבת שהמעמד של ראש רשות הוא גם ביצועי.
היו"ר זבולון אורלב
מה חלוקת האחריות בין ראש רשות לבין בעלי התפקידים שהזכרנו: מבקר, מהנדס יועץ משפטי וגזבר? גם לגזבר יש מעמד מיוחד, נכון?
מרגלית בוטרמן
לגזבר יש מעמד מיוחד תיאורטית. בפועל הם נתקלים היום בבעיות הרבה פעמים, ובסוף מעיפים אותם. למבקר יש - - -
היו"ר זבולון אורלב
מה לגבי יועץ משפטי?
מרגלית בוטרמן
לגבי יועץ משפטי יש עכשיו תיקון בחקיקה. כדי לפטר אותם דרוש רוב מיוחד: שלושה רבעים.
אביטל שטיינברג
שני שלישים.
היו"ר זבולון אורלב
מה לגבי מהנדס העיר?
מרגלית בוטרמן
לגבי מהנדס העיר אין משהו מיוחד.
ציון שבת
יש חוק - - -
מרגלית בוטרמן
אולי גם מהנדס.
קריאה
גם מהנדס.
יעקב אגמון
יש דברים שבהם הוא עצמאי כי הוא מהנדס, למשל, כשמדובר בחתימה על תכניות בנייה וצווי הריסה. ראש העיר אינו יכול - - -
יובל גיא
זה לא מדוייק. העצמאות של גזבר ושל מהנדס, למשל, מוגדרת בזה שהם גורם שבלעדיו אין. כלומר, כל תקציב שראש הרשות רוצה להוציא מחייב חתימה של הגזבר. עם כל הסמכויות שלו, ראש רשות אינו יכול להוציא שקל אם הגזבר אינו חותם על כך, והגזבר מוגדר כמי שממונה על הקופה הציבורית ואחראי לה. זאת החובה שלו. הוא מחוייב לקופה הציבורית. אותו דבר לגבי מהנדס. ראש רשות אינו יכול להזיז אבן אחת ברשות שלו או לחתום על היתר בנייה לפרגולה אם המהנדס לא חותם לצדו. הוא יושב ראש ועדת התכנון והבנייה, אבל נדרשת חתימתו של המהנדס. כך שמהבחינה הזאת התפקידים שלהם שלובים. עם כל העובדה שראש הרשות הוא זה שמחליט ומוביל את המערכת, מן ההכרח שבעל התפקיד האחר יהיה לצדו ויאשר את הפעולה הזאת.
מרגלית בוטרמן
מבחינת המערכת מצבו של היועץ המשפטי הוא הכי גרוע, כי על פי החוק ראש רשות יכול תמיד להביא חוות דעת - - -
היו"ר זבולון אורלב
בכל אופן לא זאת כוונתי. כפי שאמרנו בהתחלה, כוונתי להשאיר את הסמכויות שיש לראש רשות מקומית בלי לגעת בהן. אנחנו רוצים לטפל בשלושה נושאים מאוד נקודתיים: הנושא הראשון: חייבים למנות מנהל מינהל/אגף/מחלקה; הנושא השני, הכישורים שלו, כלומר, לא יתמנה אדם כמנהל מינהל/אגף/מחלקת חינוך אלא אם כן יעמוד בדרישות של השכלה, ותק וניסיון הדרושים במערכת החינוך כפי שייקבעו על ידי השר בתקנות; והנושא השלישי, דרך מינויו ודרך פיטוריו שיהיו בדומה לדרכי המינוי והפיטורים של אחד מבעלי התפקידים האלה. זה מה שהצעת החוק באה לומר.
אביטל שטיינברג
וזה אומר שדרוש גם מכרז ושהוא לא עבר עבירות שיש עמן קלון.
היו"ר זבולון אורלב
יחול עליו מה שחל על מינוי מהנדס, למשל. גב' בוטרמן, איך ממנים מהנדס?
מרגלית בוטרמן
יש ועדה, יש מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, דרך הקבלה של אותם פונקציונרים מיוחדים היא אותה דרך. רק דרך הפיטורים היא שונה.
יובל גיא
נכון.
מרגלית בוטרמן
יש מכרז ואחר כך המועצה צריכה לאשר את החלטת הוועדה. השאלה היא עד כמה עצמאית המועצה לא לקבל החלטה של הוועדה.
היו"ר זבולון אורלב
זה עוד מחסום חשוב מאוד. חשוב שמנהל מחלקת חינוך נהנה מגיבוי של מועצת העיר והוא לא - - -
יעקב אגמון
גם פיטוריו של מנהל מחלקת החינוך טעונים אישור מועצת העיר.
היו"ר זבולון אורלב
על פי איזה חוק?
יעקב אגמון
על פי פקודת העיריות. פיטורי כל עובד - - -
אבי קמינסקי
השאלה על ידי איזה רוב.
יעקב אגמון
מבחינת המועצה השאלה היחידה היא אם דרוש רוב מיוחס לעניין הזה. זו גם שאלה ערכית האם אנחנו מעמידים אותו במעמד של מבקר רשות, יועץ משפטי וגזבר.
זבולון אורלב
ומהנדס.
יעקב אגמון
לגבי מהנדס לא צריך רוב מיוחס, אבל אני מפנה את תשומת לבך שלשלושת הפונקציונרים האלה, שניתן להם מעמד מיוחד בחוק, יש מעמד מיוחס מבחינת פיטוריהם. השאלה אם כוונתך היא להעמיד את מנהל מחלקת החינוך במעמד של יועץ משפטי, מבקר רשות וגזבר, שמעמדם הערכי בחוק הוא כזה שלצורך פיטוריהם דרוש רוב מיוחס.
היו"ר זבולון אורלב
תן לי נימוק אחד למה לא.
יעקב אגמון
שוב, פה יש קודם כול אמירה לגבי היועץ המשפטי והמבקר, שמעמדם צריך להיות עצמאי ומיוחד וזה נועד למנוע פיטורים שאינם ענייניים. הרגישות לגבי פיטוריהם של מנהלי מחלקות חינוך, עם כל הכבוד, אינה שווה לרגישות לפיטוריהם של המבקר ושל היועץ המשפטי. שנית, שאר העובדים, כמו מהנדס הרשות, שפיטוריהם הם גם במועצת העיר, הרגישות לגבי פיטוריהם, לדעתי, אינה יוצרת מצב שהם יהיו דומים יותר מבחינה זו למבקר ולא לאותם בעלי תפקידים באגף לשירותים חברתיים, והשאלה היא אם בזה אנחנו רוצים להגיד שמנהל מחלקת החינוך הוא כמו מבקר לעניין פיטוריו.

אגב, דיברת על הפיטורים אחרי הבחירות. התופעה הזאת של פיטורים אחרי בחירות קיימת, אבל לפחות אחרי הבחירות האחרונות לא נתקלנו בתופעה יוצאת דופן לגבי מנהלי אגפים לחינוך. להפך, אני חושב שלא היו הרבה מדי פיטורים. היו פיטורים על רקע כישורים. אני גם כתבתי לך לגבי מקרה בודד, מקרה ספציפי ברשות מסויימת. אני חושב שצריך לבצר את מעמדו של מנהל מחלקת החינוך, אבל ליצור רוב מיוחס ולהשוות את מעמדו מבחינת הפיטורין למעמדם של שני בעלי התפקידים האלה, רבותיי, אנחנו עלולים לעשות פה איזה שהוא עוול לגבי שני התפקידים הרגישים כל כך.
אבי קמינסקי
לגבי גזבר צריך להיות רוב מיוחס, אבל מה לגבי מזכיר?
יעקב אגמון
לגבי מזכיר לא צריך רוב מיוחס.
קריאות
--
יעקב אגמון
אז אולי רוב מיוחס, אבל לא רוב מיוחס כמו לגבי אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
זה הפתרון, אני מסכים: מיוחס, אבל לא כמו לגבי האחרים.

מקס אביסרור

אדוני היושב ראש, חבל שנציגת הסתדרות המורים שמטפלת במנהלי מחלקות חינוך לא נמצאת כאן. היא אמרה לי בעבר: אתה לא יכול לתאר לעצמך כמה בעיות יש לנו עם מנהלי מחלקות חינוך מבחינת המעמד של הפיטורים שלהם. מה שאתה אומר זה בלשון המעטה. יש לנו המון בעיות של פיטורים ושל התנכלות למנהלי מחלקות חינוך.
אבי קמינסקי
וחלק גם לא מגיע לאגמון.
מקס אביסרור
ולכן אמרנו שחייבים למסד ולתת כיסוי לעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
אני תומך בזה שיהיה רוב מיוחס. מה הרוב המיוחס הדרוש היום לגבי גזבר?
יעקב אגמון
נדמה לי, שני שלישים.
אבי קמינסקי
אבל נדמה לי שיש תיקון בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה מציע, שנקבע 60%?
מרגלית בוטרמן
אבל יכול להיות שאתם מקבלים מישהו לא מוצלח וכאן אתם מקבעים אותו בתוך המערכת.
היו"ר זבולון אורלב
אין שום בעיה, לא מקבעים אותו. מדובר ב-60% של מועצת העיר.
מרגלית בוטרמן
ואם המועצה לעומתית והיא רוצה להכשיל את ראש הרשות אפילו במחיר החינוך של הילדים?
ציון שבת
אבל זה נכון גם לגבי בעלי תפקידים אחרים שנקבע לגביהם רוב מיוחס.
מירית דובר
--
היו"ר זבולון אורלב
אני חולק עלייך, גב' בוטרמן.
קריאות
--
מרגלית בוטרמן
אבל מנהל מחלקת חינוך לא צריך לפעול נגד ראש הרשות, נכון? ולעומת זאת יועץ משפטי, מבקר וגזבר - - -
היו"ר זבולון אורלב
הנחת היסוד שלך היא פשוט לא נכונה.
מרגלית בוטרמן
לא צריך לפעול בשיתוף פעולה?
היו"ר זבולון אורלב
צריך לפעול בשיתוף פעולה, אבל יש הרבה פעמים אינטרסים מנוגדים בין ראש הרשות המקומית לבין הפרופסיה.
מקס אביסרור
כן, נכון.
היו"ר זבולון אורלב
וזה אמור גם ביחס להפניית ילדים לחינוך המיוחד, גם ביחס לפתיחת מגמות, גם ביחס להצטיידות, למשל: האם צובעים את חזית בית הספר כדי שההורים יראו שזה יפה או שקונים מחשבים. יש הרבה בעיות.
מרגלית בוטרמן
כשגזבר לא מסכים עם ראש הרשות, הוא יכול להכשיל ביצוע של ראש הרשות, כגון שהוא לא חותם על שיק, ואם ראש הרשות הבטיח משהו או התחייב לעשות משהו, הוא אינו יכול להתקדם. לעומת זאת למנהל מחלקת חינוך ולראש רשות יכול להיות ויכוח מקצועי מה צריך לעשות. אבל זה ויכוח מקצועי, זה לא משהו שמכשיל את ראש הרשות, ולכן ראש הרשות רוצה להעיף אותו.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא ויכוח מקצועי. הבוקר שמעת בחדשות שאתמול היה קרב אלים על מוסד לא רחוק מפה, מוסד בשם פלדמן, בין שני זרמים בחינוך. מתוך ידיעה אישית אני אומר שיש מחלוקת קשה בין מנח"י – מינהלת החינוך בירושלים – לבין ראש העיר.
אביטל שטיינברג
אלטרנטיבית, במקום רוב מיוחס במועצה והכנסה של שיקולים פוליטיים שאולי אינם ענייניים, אולי אפשר ליצור איזה שהוא מנגנון, איזו שהיא ועדה מיוחדת שיכולה לפטר אדם כזה, וכך הוא יעבור פרוצדורה שונה, נוספת, על מנת להבטיח את טוהר הפיטורין.
היו"ר זבולון אורלב
אישור מנהל המחוז של משרד החינוך.
מרגלית בוטרמן
--
היו"ר זבולון אורלב
אישור מנהל המחוז של משרד החינוך הוא משיקולים פוליטיים?
מרגלית בוטרמן
מכניסים פה עוד גורם.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא הצעתי את זה. היא הציעה.
אביטל שטיינברג
לא, אני דיברתי על ועדה.
מקס אביסרור
בשבילנו זה מצויין.
יעקב אגמון
יש שם שתי ועדות שדנות - - -
קריאות
--
מרגלית בוטרמן
יש ועדות פריטטיות, יש בית דין לעבודה. הרי כל כך קשה להעיף עובד מהמערכת.
אבי קמינסקי
לא כל כך קשה להעיף עובד מהמערכת. אני עוסק בנושא של פיטורי מנהלי מחלקות לחינוך ואני דן על כך עם יעקב אגמון. גם היום יש כמה מקרים כאלה על סדר היום. ואני רוצה לומר לך עוד משפט אחד. בשנה שעברה דנתי בפיטורין של מנהל המחלקה לחינוך במועצות האזוריות, שהועף כיוון שהוא התנגד למינוי מנהל בית ספר שראש הרשות רצה למנות, ולכאורה הדברים היו מאוד ברורים ונאלצנו לטפל בזה כמעט שלושת רבעי שנה, וראש הרשות עשה לו את המוות עד שהוא קם והלך. זאת לא חכמה, אבל הוא מינה מנהל בית ספר שהוא רצה למנות משיקולים כאלה ואחרים. זה קיים. אז בואו נאמר שיש גם ניגודי אינטרסים, ואם אנחנו מדברים על מקצועיות, זאת המציאות במערכת.
מירית דובר
קודם כול לעשות את המוות אפשר בכל מקרה. זה לא קשור - - -
אבי קמינסקי
כן, אבל אני מדבר על אינטרסים שונים. אני מחזק את דעתו של היושב ראש בעניין הזה.
יעקב אגמון
יש גם מנהלי מחלקות חינוך שהם לא בסדר.
אבי קמינסקי
אנחנו לא באים לומר שכולם טלית שכולה תכלת.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
יאמרו במועצת העיר שהוא לא שווה שום דבר, שהוא מביא לכישלונות, שאחוז מקבלי תעודות הבגרות הוא נמוך, אחוז הנשירה גדול, ההורים אינם שבעי רצון, בתי הספר הרוסים, יפטרו אותו. מה הבעיה? מנהל מחלקת חינוך עומד בקריטריונים יותר מכל אחד אחר והוא מצליח או לא מצליח. אם הוא מצליח או לא מצליח להביא מורים טובים או להביא תקציבים, הדברים מאוד ברורים. מה הבעיה? הרי מי כמו ראש הרשות המקומית רוצה שהחינוך יצליח בעיר, וכמה ראשי ערים מניפים את הדגל של החינוך. לכן אני לא חושש מהקיבוע, גב' בוטרמן. להפך, אני חושש מזה שמופעלים לחצים על ראש העיר, כמו ששמעת פה. לא רציתי להיכנס לעניין המכרזים ולומר מה קורה במכרזים של מנהלי בתי ספר, אילו לחצים מופעלים על ראש רשות - אני אומר את זה כמנכ"ל לשעבר – כי מטבע הדברים ראש הרשות אומר: בסופו של דבר שר החינוך אחראי, אז אני אכניס את זה ואכניס את ההוא. גם עליו יש לחצים. הוא איש פוליטי, ומי שמאזן אותו זה מנהל מחלקת החינוך שמייצג את הפרופסיה ושיש לו רק שיקולים של המקצוע מי צריך להיות מנהל בית הספר. דרוש פה איזה שהוא איזון, וחלק מהאיזון הוא שרוב של 60% יחליט על פיטוריו של מנהל מחלקת החינוך, ופה אני מסכים לגישה של מר אגמון שזה צריך להיות רוב מיוחס, אבל לא אותו רוב מיוחס של שני שלישים.
מרגלית בוטרמן
יש מקרים שיש חמישה חברי מועצה, שבעה חברי מועצה - - -
היו"ר זבולון אורלב
כמה רשויות מקומיות כאלה יש? כשתדעי, תגידי לי. לא בונים חוק על פי איזו דוגמה שולית, איזוטרית. תסבירי לי מה הבעיה אם יהיה רוב של 60% בקרב 7 חברי מועצה? את לא יודעת כמה זה 60% מ-7? מה הבעיה?
ציון שבת
4 מתוך 7 זה 60%, ומתוך 5 הרוב הוא 3.
היו"ר זבולון אורלב
אז מה הבעיה? אנחנו נלך לרוב מיוחס של 60%.
מירית דובר
לגבי הפיטורין, עובד עירייה שאינו מהעובדים המנויים בסעיף 171 לפקודת העיריות – והוא לא מנוי בסעיף 171 – יפטרו ראש העירייה על פי החלטת בית דין למשמעת על פי חוק המשמעת ורשאי ראש העירייה לפטרו באישור המועצה או ועדה שהמועצה מינתה לכך. כלומר, בכל מקרה לא רק ראש העירייה מפטר. יש עוד מנגנונים.
יובל גיא
אבל את יודעת מה קורה בפועל. יש מה שקרוי "ועדת מנגנון" שיושבים בה ראש הרשות ובדרך כלל עוד אדם שהוא יד ימינו ועוד שני נציגים מהקואליציה. אז יש ארבעה אנשים, לא כל המועצה, שיושבים ומחליטים לפטר. אני מכיר את זה גם מהצד השני.
אביטל שטיינברג
אז תקבע שזה יהיה במליאת המועצה, ולא בוועדת מנגנון, אבל אל תקבע רוב מיוחס.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא? מה מפריע לך רוב מיוחס?
אביטל שטיינברג
כי כמו שאמרה קודם מירית, ובצדק, אנחנו משתדלים לקמץ בעניין הזה משום שיש פה איזה שהוא מסר של עצמאות. הרי לכולנו ברור למה רצו לתת את העצמאות הזאת ליועץ המשפטי ולמבקר, ואם אנחנו מתחילים לקבוע רוב מיוחס לזה ורוב מיוחס לזה, זה נראה לא טוב.
מרגלית בוטרמן
--
אביטל שטיינברג
מצד אחר, אנחנו מביאים אותו למליאת המועצה. בעיריית ירושלים מדובר ב-31 איש.
זבולון אורלב
כמו שהערתי לגב' בוטרמן לגבי הדוגמה של 5 ו-7 חברי מועצה, אני מעיר לך על הדוגמה של 31 איש.
יעקב אגמון
אולי נבטל את העניין של הוועדה. אפשר שזה יהיה באישור המועצה, ואז יש פה בהחלט מסר לגבי העובדים האחרים שאפשר לפטר אותם באישור ועדה שהמועצה מינתה.
יובל גיא
עובדים סטטוטוריים אי אפשר לפטר בוועדת מנגנון.
אביטל שטיינברג
אפשר לתקן את הסעיף. אנחנו עכשיו בשלב של יצירה. אנחנו יכולים להחליט איפה אנחנו משבצים את מנהל מחלקת החינוך. בעניין הזה הכל פתוח מבחינתנו. אתה יכול לקבוע שזה יהיה במליאה ושזה לא יהיה בוועדת מנגנון.
אבי קמינסקי
וברוב יחסי של 60%.
אביטל שטיינברג
זה קו הגבול מבחינתנו, כתחליף לוועדת מנגנון - - -
היו"ר זבולון אורלב
כוונת המציע היא בהחלט ליצור "חיה" מיוחדת.
אביטל שטיינברג
אני מציעה שזו תהיה "חיה" מיוחדת וגמישה משום שאיננו יודעים אילו מצבים ייווצרו.
יובל גיא
אם כל החיות יהיו מיוחדות, בסופו של דבר לא יהיו חיות מיוחדות.
היו"ר זבולון אורלב
בואו נעשה לרגע משחקים: אם מספר החברים המינימלי במועצה ברשות מקומית הוא 7, 60% מתוכם הם 5. אם יש 9 חברים, 60% מתוכם הם 6, ואם יש 11 - - -
אביטל שטיינברג
הרי לא כולם מגיעים לכל הישיבות. אם אתה קובע שהרוב הדרוש הוא 7 ולישיבה יגיעו, נניח, 8 אתה לא תגיע ל-7 האלה. אז אתה תקבע את מנהל מחלקת החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
גב' שטיינברג, אני עושה את המשחק הזה כדי להראות לך שזה לא מהותי.
אביטל שטיינברג
ההבדלים הקטנים האלה הם מאוד מהותיים.
היו"ר זבולון אורלב
אם במועצה של 11 דרוש רוב של 6 או דרוש רוב של 7 זה מהותי?
אביטל שטיינברג
כן, שהרי ישיבות מתנהלות בקוורום מסויים אחרי שלא כולם מגיעים. אתה בעצם קובע אבסולוטית שהרוב הדרוש הוא 7.
היו"ר זבולון אורלב
לא, אני לא קובע אבסולוטית. אני קובע 60% מתוך המשתתפים.
יובל גיא
יש לי רעיון אחר. במקום 60% מהמשתתפים אפשר לקבוע שזה יהיה ברוב של חבריה, ואז יידרשו אבסולוטית 50%.
היו"ר זבולון אורלב
אני גם מוכן לזה.
מירית דובר
ברוב חברי המליאה?
היו"ר זבולון אורלב
לא, ברוב חבריה.
מירית דובר
--
היו"ר זבולון אורלב
בסדר, באישור המועצה, ובלבד שרוב חבריה הצביעו. בלי רוב מיוחס.
קריאות
--
יעקב אגמון
יש פה מסר בזה שהורדנו את עניין הוועדה, יש פה יצירה חדשה שאין לה שום תפקיד אחר.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא מהותי, זה יותר סמלי. אני רק רוצה להמשיך לבדוק את הדברים בשביל עצמי לפחות. ב-13 רוב רגיל הוא 7, ורוב של 60% - 8; ב-14 רוב רגיל הוא 8 - - -
יובל גיא
כל זה בהנחה שאתה מדבר על רוב חברים. היום הקוורום הוא 50%. זאת אומרת, אם יש מועצה של 12, די ש-6 מתוכם יהיו נוכחים, ואנחנו מדברים על 50% מהמשתתפים.
מירית דובר
אין לזה שום תקדים לגבי אף תפקיד. מדובר על רוב, לא מדובר - - -
זבולון אורלב
אני בעד 60% מהמשתתפים, ולא בעד ההצעה המדברת על 60% מחבריה, על אף ש"רוב חבריה" זה נשמע טוב.
יעקב אגמון
מה בעניין הוועדה? גם בוועדה - - -
היו"ר זבולון אורלב
כן. בוא נשאיר את זה פתוח במקצת. על כל פנים ברחנו כאן, כמו שביקשתם, מההשוואה לגזבר, ליועץ משפטי ולמבקר.
יובל גיא
אבל אני רוצה להבהיר פה נקודה מסויימת. יש בעירייה 6 בעלי תפקידים סטטוטוריים: גזבר, יועץ משפטי, מבקר, תברואן, מהנדס ומזכיר. אלה תפקידים שמוגדרים כסטטוטוריים, וזאת משום שחייבים למנות את בעלי התפקידים האלה על פי החוק, ושנית, דרך המינוי שלהם היא באישור מועצה, בניגוד לבעל תפקיד רגיל שראש רשות יכול למנות. המועצה חייבת לאשר את המינוי.
היו"ר זבולון אורלב
אז גם פה זה יהיה אותו דבר.
יובל גיא
נכון. ושלישית, המועצה חייבת לאשר את הפיטורין, ולא יכולה לפטר אותם ועדת מנגנון כמו שהיא מפטרת עובדים רגילים.
היו"ר זבולון אורלב
ברוב מיוחד?
יובל גיא
לא, המועצה מאשרת אותם ברוב רגיל. לגבי היועץ המשפטי והמבקר יש עוד "שלייקס" נוספים, היינו, אומרים שדרושים שני שלישים.
אייל זנדברג
שני שלישים מהחברים או מהמשתתפים?
יובל גיא
שני שלישים מהחברים.
יובל גיא
אם מדובר על שני שלישים מהחברים, כמעט לא ניתן לפטר. אין ספק שאם הדרישה היא 60% מהמשתתפים זה יותר קל מאשר 51% מהחברים.
תמיר שאנן
נכון.
יובל גיא
אבל אני חושב שנקודת המוצא שלנו צריכה להיות שלכל הפחות אנחנו משווים - - -
היו"ר זבולון אורלב
אפשר שזה יהיה או זה או זה. למה לא? במועצה קטנה של 9 חברים די ברוב של 5 כדי לפטר. שיביא את כל ה-9 ויפטר אותו. הרי ההיעדרויות הן במועצות הגדולות. לי אין התנגדות שזה יהיה או רוב חבריה או 60% מהמשתתפים.
אייל זנדברג
הנמוך מבין השניים.
היו"ר זבולון אורלב
כן, או רוב חבריה או 60% מהמשתתפים – הנמוך מבין השניים.
מקס אביסרור
מבחינתנו זה בסדר.
היו"ר זבולון אורלב
נחזור לנושא המיקום של החוק.
אייל זנדברג
צריך בעצם לנסח את כל החוק מחדש ברוח הדברים שסוכמו.
היו"ר זבולון אורלב
אבל עדיין לא החלטנו מה תהיה הכותרת שלו.
אביטל שטיינברג
זה יהיה תיקון לפקודת העיריות ולפקודת המועצות המקומיות.
יובל גיא
הוא יהיה תיקון לחקיקה המוניציפלית.
היו"ר זבולון אורלב
בכותרת נכתוב: מנהל מינהל/אגף/מחלקה לחינוך ברשות מקומית.
אייל זנדברג
צריך להשמיט את הקו הנטוי.
אביטל שטיינברג
זה לא יעבור את הנסחת. אפשר לכתוב אחר כך בהגדרה: "מנהל מינהל" – לרבות וכו'.
אייל זנדברג
לא משנה. זה עניין טכני.
תמיר שאנן
אפשר לכתוב: מנהל חינוך בשלטון מקומי.
מירית דובר
לא, מנהל מחלקת חינוך.
היו"ר זבולון אורלב
אבל אני לא רוצה לקבע מחלקה.
יובל גיא
אז תכתוב "מנהל מינהל חינוך".
היו"ר זבולון אורלב
למה אי אפשר לכתוב בכותרת "מנהל חינוך ברשות מקומית"?
אייל זנדברג
כי זה יוצר קצת עמימות מי הוא מנהל החינוך. ראש רשות חינוך מקומית הוא מנהל החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
מינהל זה הדרג הגבוה ביותר ומחלקה היא הדרג הנמוך ביותר. האם לכלול בכותרת את הדרג הגבוה ביותר או את הדרג הנמוך ביותר?
מקס אביסרור
לדעתי, יש לכלול בכותרת את הדרג הנמוך ביותר.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, נכתוב בכותרת "מנהל מחלקה לחינוך ברשות מקומית", ובהגדרות בגוף החוק נכתוב: "מנהל מחלקה לחינוך" – לרבות מנהל מינהל לחינוך ומנהל אגף לחינוך.
מרגלית בוטרמן
אם יש מנהל מינהל לחינוך, יש גם מנהלי מחלקות?
היו"ר זבולון אורלב
לא.
קריאה
למה לא? למשל, בתל אביב יש מינהל - - -
מקס אביסרור
מדובר על ראש הפירמידה.
מרגלית בוטרמן
אבל צריך שזה יהיה ברור.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מתכוונים לראש הפירמידה.

נעבור לעניין ההגדרות. צריך קודם כול להגדיר ולומר ש"השר" הוא שר החינוך.
אביטל שטיינברג
לא צריך להגדיר את "השר". "השר" בפקודת העיריות הוא שר הפנים. תהיה פה רק הוראה אחת ששר החינוך יקבע בתקנות את הכשירויות, ובסעיף הזה של הכשירויות אפשר להשתמש בשמו המלא של השר ולא צריך להגדיר את "השר".
קריאות
--
יובל גיא
ואז אתה יכול להוריד למעשה את כל סעיף ההגדרות. יהיה סעיף בפקודת העיריות ובפקודת המועצות שבו יהיה כתוב: מנהל מחלקת חינוך מקומית – ברשות מקומית מנהל חינוך מקומית יהיה מי אשר נתמלאו בו התנאים הבאים. ואז יבוא מה שכתוב בסעיף 3.
אייל זנדברג
הצעה לסדר. אני רואה שמתחילים לקרוא פה את ההגדרות, אבל אנחנו מדברים על ביצה שעוד לא נולדה. יש פה שינוי קונספטואלי מוחלט של החוק, גם מבחינת האכסנייה, כלומר, זה יהיה חיקוק אחר ולא החוק הזה, גם מבחינת התוכן וגם מבחינת הפרטים הקטנים. להתחיל להתווכח עכשיו איך ייראה בדיוק סעיף זה או אחר ולהעביר את כל מכלול הדיון לרמה של ניסוח בפורום רחב כזה, זה נראה לי קצת בעייתי.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה היא רק אילו פריטים אנחנו צריכים להגדיר.
אייל זנדברג
אחרי שמנסחים חוק חוזרים לסעיף ההגדרות. נראה לי שזה יהיה פשוט לא יעיל ללכת בדרך שבה הולכים עכשיו.
היו"ר זבולון אורלב
צריך להוסיף לדברי ההסבר עוד משפט אחד, שאין בהצעת חוק זו משום שינוי במעמדו של ראש הרשות המקומית כיושב ראש רשות החינוך המקומית. את זה חשוב להבהיר. לדברי ההסבר יש בכל זאת מסר, וחשוב להבהיר שתכליתו של חוק זה לעגן את מעמדו כבעל סמכות ביצוע וכבעל מעמד סטטוטורי ברשות המקומית.

תמיר שאנן, חסרים לך עוד פרטים כדי לנסח את הצעת החוק?
תמיר שאנן
אני אשב עם נציגי משרד המשפטים. הוועדה קיבלה כאן כמה החלטות עקרוניות.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יכול לאשר את החוק לפני שאני רואה ניסוח. לפי דעתי, באופן כללי הנוסח צריך להיות כזה: מנהל רשות חינוך יהיה מי שנתמלאו בו תנאים של השכלה אקדמית, השכלה פדגוגית וניסיון חינוכי, כפי שיקבע שר החינוך בתקנות.
קריאה
מה זה "השכלה פדגוגית"
היו"ר זבולון אורלב
אם אדם הוא, למשל, דוקטור לפיסיקה ואין לו רשיון הוראה, הוא חייב לעבור לצורך זה הסמכה פדגוגית או להוציא רשיון הוראה.
אביטל שטיינברג
--
מירית דובר
לאחר מכן צריך לכתוב: ולאחר ששמע את נציגי מרכז השלטון המקומי. אני מוכנה לעזור בניסוח המדוייק.
היו"ר זבולון אורלב
תמיר שאנן, אחרי שתשב עם אביטל ועם אייל, אני מציע שתשלח את הנוסח גם למירית, ואם יסתבר שיש הסכמה, אוכל לקיים ישיבה של דקה אחת כדי לאשר את זה פורמלית לקריאה ראשונה. אם תראה שיש מחלוקות, תגיד לי ואני אזמן עוד ישיבה.
יובל גיא
אשמח להיות שותף לישיבה שבה מנסחים את החוק.
אייל זנדברג
וכמובן, גם משרד החינוך.
אביטל שטיינברג
ומשרד הפנים.
היו"ר זבולון אורלב
שוב, בסוף סעיף 3 יבוא: ולאחר ששמע את נציגי הרשות המקומית. לגבי התנאים, קבלתו לעבודה היא כמו שמקבלים כל עובד, ובאישור מליאת הרשות המקומית. התפקידים הסטוטוריים טעונים אישור של מליאת הרשות המקומית, נכון?
יובל גיא
נכון, מינוי חייב באישור מליאה.
יעקב אגמון
אבל כאן לא צריך אישור מליאה.
היו"ר זבולון אורלב
למה לא? למה תברואן כן?
יובל גיא
תברואן צריך לקבל אישור מליאה, ומנהל רשות חינוך לא צריך לקבל אישור מליאה?
היו"ר זבולון אורלב
למה מזכיר כן?
יעקב אגמון
זו תולדה של המזכיר ההיסטורי. היום אין שום סיבה לכך. יש לנו הרבה מאוד רשויות שבהן אין בכלל מזכיר. זה דבר אנכרוניסטי. הוא עובר את ועדת המכרזים.
אביטל שטיינברג
יש באמת כוונה לעשות שינויים בחקיקה.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה: מה משקלו של משרד החינוך במינוי של מנהל מחלקת חינוך?
אביטל שטיינברג
הוא עובד של רשות מקומית.
אבי קמינסקי
יש נציג במכרז.
מקס אביסרור
אבל השאלה אם זה על פי חוק.
היו"ר זבולון אורלב
מה יקרה מחר ברשות מקומית, האם הרשות המקומית תוכל למנות מנהל מחלקת חינוך- -
יעקב אגמון
בוועדת קבלה במועצה מקומית יושב נציג משרד הפנים ויושבים נציגי הארגונים היציגים, הסתדרות המורים וארגוני המורים. אם ראש הרשות רוצה לתת להם זכות הצבעה בוועדות קבלה, הוא נותן להם. הוא אינו חייב לתת להם. למשרד הפנים הוא חייב לתת.
ציון שבת
ולמשרד החינוך?
יעקב אגמון
לגבי משרד החינוך אין חובה.
קריאה
אני חושבת שכן.
מקס אביסרור
אבל זה לא על פי חוק.
היו"ר זבולון אורלב
בינינו, זה תקין?
יעקב אגמון
אני חושב שאין שום בעיה בעניין הזה. מדוע משרד החינוך חייב לשבת במכרזים של הרשות המקומית - - -
היו"ר זבולון אורלב
במכרזים למנהל מחלקת חינוך? למה לא?
מקס אביסרור
למה לא?
אביטל שטרנברג
הוא לא עובד של משרד החינוך. הוא עובד של הרשות המקומית.
יעקב אגמון
הוא עובד העירייה.
אביטל שטרנברג
משרד החינוך קובע את הסטנדרט, מי רשאי להיות מנהל מחלקת חינוך, מה הן הכשירויות.
היו"ר זבולון אורלב
שוב, את צריכה להבין שמנהל המחלקה לחינוך זה לא מה שהיה פעם. משרד החינוך מפקיד בידיו של מנהל המחלקה לחינוך - - -
אביטל שטרנברג
אז היועץ המשפטי לממשלה יישב בדיונים על בחירת יועץ משפטי לרשות המקומית?
מקס אביסרור
לגבי מנהל בית ספר על יסודי, שהוא עובד של הרשות המקומית, מזמינים את המפקח.
היו"ר זבולון אורלב
גב' שטרנברג, אסביר לך במה העניין. היועץ המשפטי לממשלה לא נותן שום דבר ליועץ המשפטי של הרשות המקומית.
יעקב אגמון
דרך אגב, היועץ המשפטי לממשלה מאשר את המינוי.
אביטל שטרנברג
לא, צריך חתימה על יפוי הכוח.
יובל גיא
רק כתובע פלילי.
היו"ר זבולון אורלב
משרד החינוך מפקידי בידי מנהל המחלקה לחינוך הרבה סמכויות ביצוע, וקורה כאן מצב אבסורדי שממנים מנהל מחלקה, מנהל המחוז בכלל לא ראה אותו, אינו יודע מי הוא - - -
יעקב אגמון
אדוני היושב ראש, זה בדיוק בניגוד לגישה של מתן יותר עצמאות לרשות המקומית, כי כאן מסנדלים - - -
היו"ר זבולון אורלב
אני לא אמרתי שצריך לתת זכות וטו למשרד החינוך.
יעקב אגמון
יש ועדת מכרזים.
היו"ר זבולון אורלב
אני בעד ועדת מכרזים. אין לי בעיה לגבי זה.
יעקב אגמון
נציג משרד החינוך יושב בוועדת מכרזים, לפי חוק.
קריאות
--
מקס אביסרור
אם אתה הופך את זה לסטטוטורי ואתה דורש ממנו את כל הכישורים האלה - - -
יעקב אגמון
אי אפשר, מצד אחד, לחתור לעצמאות לשלטון המקומי, ומצד אחר, להכניס את השלטון המרכזי לתוך השלטון המקומי בדלת האחורית או הקדמית. צריכים לסמוך עלינו. אנחנו בהחלט רגישים לעצמאות.
היו"ר זבולון אורלב
ובעיריות?
יעקב אגמון
בעיריות יש ועדת מכרזים. אי אפשר למנות מנהל מחלקת חינוך ללא מכרז.
היו"ר זבולון אורלב
מי יושב בוועדת המכרזים?
יעקב אגמון
המועצה ממנה את ועדת המכרזים.
היו"ר זבולון אורלב
גם שם אין חובה - - -
יעקב אגמון
אין חובה, בניגוד למועצה מקומית. את עצם נחיצות המשרה משרד הפנים מאשר - - -
מרגלית בוטרמן
--
יעקב אגמון
בעיריות החובה הזאת איננה.
היו"ר זבולון אורלב
תבחין בין שני דברים - - -
יעקב אגמון
גם היועץ המשפטי לממשלה לא יושב בתוך ועדת קבלה של יועץ משפטי. יש לנו כללים לוועדת מכרזים. אנחנו נתונים לביקורת של העירייה, יש ביקורת חיצונית. אגב, אנחנו רוצים לשבת במינויים של המפקחים המקומיים שלנו. המדינה תסכים?
היו"ר זבולון אורלב
לא. אתה צודק במאה אחוז.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
אגב, זו הסיבה שרשויות מקומיות יושבות במכרזים למנהלי בתי ספר שהם עובדי מדינה.
יעקב אגמון
אבל אנחנו בחובת היוועצות. אנחנו יושבים במכרז, והמינוי הוא - - -
היו"ר זבולון אורלב
אבל פה אין אפילו היוועצות.
יעקב אגמון
אני חושב שיש היוועצות.
מקס אביסרור
מר אגמון, במכרז של מנהל מחלקה רווחה יושב נציג משרד הרווחה?
יעקב אגמון
לא.
מרגלית בוטרמן
אני חושבת שכן.
יעקב אגמון
בשום אופן לא. רק במועצה מקומית.
זבולון אורלב
הקונספציה שלי היא שתיאורטית לא יהיה בוועדה אדם אחד שישאל אותו שאלות חינוכיות לעניין. לא יהיה אדם אחד שישאל אותו שאלה מקצועית אחת.
מרגלית בוטרמן
הנציגים של ארגוני המורים.
מקס אביסרור
זה לא אותו הדבר. צריך לעשות שינוי בכיוון הזה.
היו"ר זבולון אורלב
על מה את מדברת? אילו נציגים של ארגוני המורים? אני לא רוצה להתבטא פה. זה דבר רציני? כך מדבר נציג של משרד ממשלתי לגבי מינוי של מנהל מחלקת חינוך?
מרגלית בוטרמן
--
מירית דובר
אני חושבת שאתם כרגע - - -
היו"ר זבולון אורלב
זה נשמע קצת כאיום. זה נשמע לא טוב.
מירית דובר
ממש לא. יש מגמה לתת שיקול דעת לרשויות המקומיות.
היו"ר זבולון אורלב
האוזניים שלי רגישות למנגינות כאלה.
מירית דובר
יש מגמה לתת שיקול דעת לרשות המקומית, ופה אנחנו מתחילים לפעול בכיוון ההפוך. זו התערבות - - -
היו"ר זבולון אורלב
לא, זו מעורבות, זאת לא התערבות. אני לא רוצה לפגוע בעצמאות של הרשות המקומית.
מירית דובר
אתה לא רוצה לתת לנו אפילו היוועצות קודם, ופה אתה בעצם רוצה להיכנס לתוך - - -
היו"ר זבולון אורלב
לא, אני רק רוצה HEARING, היינו, שיבוא איש מקצוע ויאמר לראש הרשות - - -
מירית דובר
זה קיים.
היו"ר זבולון אורלב
זה לא קיים.
אביטל שטרנברג
אז תוסיף לתנאי הכשירות המלצה ממשרד החינוך, אבל אל תיכנס לוועדת המכרזים.
מקס אביסרור
יכול להיות שגב' שטרנברג צודקת.
אביטל שטרנברג
אגב, זה רעיון טוב. מה פירוש "המלצה"?
קריאה
לא המלצה, חוות דעת.
היו"ר זבולון אורלב
תביני את העניין: אין אדם אחד שיכול לשאול אותו שאלה מקצועית. אגב, אני לא אומר שצריך לשבת שם נציג של משרד החינוך. מצדי שיישבו שם פרופסור לחינוך או מנהל ב"אורט" שמבין את העניין ושיכול לשאול אותו שאלות, שמהתשובות עליהן יתברר פתאום לראש הרשות המקומית שאותו מועמד לא מבין ולא כלום בחינוך. יש לו תעודות והוא לא מבין ולא כלום.
יעקב אגמון
כתבנו בחוק שהוא יהיה - - -
מרגלית בוטרמן
יש נציגי ציבור בוועדות. אנחנו גם הולכים לשנות עכשיו את החקיקה בכל הנושא של המכרזים לקבלת עובדים. חוץ מזה אנשי הציבור יהיו אנשים מתחום המקצוע שבו דנים, זאת אומרת, אם דנים בחינוך, למשל, יהיה מישהו מתחום החינוך, איש ציבור שייבחר על ידי ועדה. ועדה של מרכז השלטון המקומי תאשר אותו.
היו"ר זבולון אורלב
מתי תעשו את זה, בחודש הקרוב?
מרגלית בוטרמן
אני מאוד מקווה.
היו"ר זבולון אורלב
יהיה גם דיון בקריאה שניה ובקריאה שלישית בחוק הזה ואפשר תמיד להוסיף לו כל מיני דברים אם לא תעמדו בדבריכם. אם תעמדו בדבריכם והדברים האלה יהיו בחוק, זה מצויין. אני רוצה שבמכרז למנהל מחלקת חינוך יהיה מישהו שיוכל לפקוח את עיניו של ראש העיר ולהבהיר לו שאותו אדם הוא, למשל, משפטן דגול אבל הוא לא מבין בחינוך, הוא לא יודע אין מקבלים עובדים, הוא לא יודע להבחין בין סילבוס לבין תכנית לימודים, הוא לא מבין שום דבר בהבחנה בין מגמות שונות בחינוך, הוא לא יודע מה תפקידה של הרשות המקומית במוסד מוכר שאינו רשמי, הוא לא יודע איך מרחיבים את חוק חינוך חינם על גילאי 3-4 ברשות המקומית. שואלים אותו שאלות פשוטות והוא לא יודע ולא כלום. יש לו תואר שני ויש לו רשיון הוראה. אז מה?
מרגלית בוטרמן
אנחנו ערים לבעיה הזאת.
היו"ר זבולון אורלב
אז את אומרת שתוך כחודש ימים אתם הולכים לעשות תיקון.
מרגלית בוטרמן
אני מאוד מקווה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את זה. כרגע אנחנו לא עושים שום שינוי. מבחינתי, אם יישבו מומחים, זה בסדר גמור, ואם לא - - -
תמיר שאנן
אני מבין שאתם רוצים להוסיף חוות דעת מקצועית בתנאי הכשירות.
היו"ר זבולון אורלב
כפי שיקבע השר?
יובל גיא
זה במסגרת מה שהשר צריך לקבוע, לא בחוק, ואז השר גם יוכל להחליט - - -
היו"ר זבולון אורלב
כן.
אייל זנדברג
מה סוכם לגבי דרכי המינוי?
היו"ר זבולון אורלב
נשארה שאלה פתוחה: עם אישור מליאה או ללא אישור מליאה.
מירית דובר
לא, אמרנו - - -
אביטל שטרנברג
המליאה לא תוסיף שום ערך מוסף. מה שקובע זה תקנות של שר החינוך. אם כן, יהיה מכרז רגיל, בתנאי הכשירות שיקבע שר החינוך
יובל גיא
זה לעניין הכשירות. מה לגבי דרכי המינוי והפיטורין?
אביטל שטרנברג
פיטורין זה סיפור אחד, ומינוי – סיפור אחר.
היו"ר זבולון אורלב
אומר לך את האמת, אם יש חוות דעת מקצועית עליו, דרך המינוי – היינו, אם זו ועדה או מליאה – פחות מטרידה אותי. אני מקבל את מה שמר אגמון אומר, מה אני צריך את המליאה?
יעקב אגמון
לא צריך את המליאה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים. הבעיה היא הפיטורין, לא הקבלה. את המעמד אנחנו נותנים לו בכך שאנחנו מוסיפים אותו עכשיו לרשימה הסטטוטורית. אנחנו מגינים עליו על ידי כך שאנחנו אומרים: הנמוך מבין השניים. קבענו תנאי כשירות שנותנים לו מעמד גבוה. הרי השר צריך לקבוע את הכשירות שלו, וזה מעמד מאוד רציני. יהיה איש מקצוע שיישב במכרז לקבלתו. לכן אני חושב שנקטנו את כל האמצעים הסבירים בעניין זה.
יעקב אגמון
--
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את מה שאתה אומר. אין צורך באישור המליאה.

יש שוני גדול בין מה שדיברנו כאן לבין מה שדובר בקדנציה הקודמת של הכנסת? אני חושב שאין שוני גדול.
אייל זנדברג
זה דומה במאה אחוז.
מקס אביסרור
אבל אני חייב לציין שהפעם התקיים דיון יותר מעמיק.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. מה שתמוה בעיניי הוא שהממשלה בכנסת הקודמת תמכה בהצעת החוק, והממשלה הנוכחית התנגדה להצעת החוק.
אייל זנדברג
לטעמי, הממשלה בכנסת הקודמת התנגדה . הייתה החלטה של ועדת שרים להתנגד.
היו"ר זבולון אורלב
למה התנגדה הממשלה להצעת החוק?
אייל זנדברג
כי כשמסתכלים על הצעת החוק כפי שהיא רואים שכל הדברים שדנו עליהם פה אינם מופיעים בה.
היו"ר זבולון אורלב
אתה נתת את חוות הדעת שיש להתנגד להצעת החוק?
אייל זנדברג
לא אני, אבל גם אם הייתי עושה את זה - - -
אביטל שטרנברג
מטעם משרד המשפטים אני נתתי את חוות הדעת. אני לא יודעת מה אמרו משרדים אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
אפשר היה להרים אליי טלפון.
אביטל שטרנברג
אנחנו לא אמורים לדבר אתך לפני שהצעת החוק עולה לקריאה טרומית – הפרדת רשויות.
היו"ר זבולון אורלב
איפה כתוב שאני חייב לדבר אתך עכשיו?
אביטל שטרנברג
בתקנון. אנחנו חייבים להגיע כשמזמינים אותנו.
היו"ר זבולון אורלב
את אומרת שאת לא חייבת לדבר אתי, אבל גם אני לא חייב לדבר אתך ואת רואה שאני מזמין אותך ושומע אותך ולומד ממך. אני מציע – אני מדבר ברצינות – בכל מה שקשור אלי, שתרימו טלפון. פה הייתה תכנית מאוד ברורה: לחזור על הדבר כפי שהכנסת הקודמת אישרה אותו ואחר כך להכניס את כל ה"עזים".
מירית דובר
אני רק מבקשת להעיר עוד הערה. נראה לי שגם את הוראות המעבר כדאי שהשר יקבע. אינני יודעת אילו כישורים הוא יקבע, אבל יהיה צורך בהתאמה.
היו"ר זבולון אורלב
נסמיך את שר החינוך לקבוע הוראות מעבר, באישור ועדת החינוך והתרבות. אני חושב שראוי שזה יהיה באישור הוועדה.
אייל זנדברג
למה לא לקבוע את הוראות המעבר בחקיקה ראשית?
אביטל שטרנברג
עדיף שהן יהיו בחקיקה ראשית. השר יוכל לתת לכם רעיונות באיזו מידה הוא חושב שזה רלבנטי, אבל עדיף שזה יהיה בחקיקה ראשית.
היו"ר זבולון אורלב
מה הרעיונות שלכם?
תמיר שאנן
משרד החינוך צריך להגיד כמה זמן יידרש.
היו"ר זבולון אורלב
למה אתה מתכוון?
אביטל שטרנברג
כמה זמן יידרש לאנשים להתאים את עצמם לדרישות שהוא יקבע.
היו"ר זבולון אורלב
מה שקיים ימשיך להתקיים.
מירית דובר
השאלה כמה זמן הוא ימשיך להיות קיים.
קריאות
--
היו"ר זבולון אורלב
אתה בעד לפטר מישהו? אני לא בעד לפטר אף אחד. אני נגד הדברים האלה.
אביטל שטרנברג
אבל זה לעניין הכישורים, לא לגבי טכניקת הפיטורין.
היו"ר זבולון אורלב
על הפיטורין זה יחול מיד. לגבי הכישורים, זה חל רק לגבי חדשים. אם כן, אין הוראות מעבר. על זה אין ויכוח?
תמיר שאנן
אין הוראות מעבר.
היו"ר זבולון אורלב
אם כן, נושא אחד הוא לא בוויכוח.

הכוונה שלי היא שנסיים את החוק לקראת קריאה ראשונה לפני ה-29 באוקטובר. זאת המטרה שלנו, שב-29 באוקטובר אפשר יהיה להניח את הצעת החוק לקריאה ראשונה. יש פה ארבעה משפטנים מטעם ארבעה משרדים שיוכלו להעיר את הערותיהם לגבי הנוסח הסופי של הצעת החוק: משרד המשפטים, משרד החינוך, השלטון המקומי והאיגוד, אלא אם כן גם משרד הפנים רוצה להשתתף.
מרגלית בוטרמן
כן.
היו"ר זבולון אורלב
תמיר שאנן, אתה תכין טיוטה ותשלח להם.
תמיר שאנן
אכין טיוטה, אשלח אותה לכולם ואקבל את כל ההערות.
היו"ר זבולון אורלב
נשב ביחד ותשלח להם שוב את ההערות. אם יסתבר שאין הערות, נקיים ישיבה טכנית קצרצרה שאליה לא תוזמנו ונאשר את הנוסח. אם יסתבר שיש מחלוקות, נקיים ישיבה בספטמבר או באוקטובר, לפני תחילת מושב החורף. זאת הכוונה.

רבותיי, תודה רבה. הישיבה נעולה.


(הישיבה ננעלה בשעה 10:30)

קוד המקור של הנתונים