ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 24/07/2000

תשלום שכר לימוד בגני ילדים - ויצ”ו

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/1012

1
ועדת החינוך והתרבות
24/07/2000

פרוטוקולים/ועדת חינוך/1012
ירושלים, ט"ז באב, תש"ס
17 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מספר 147
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
שהתקיימה ביום ב', כ"א בתמוז התש"ס, 24/07/2000, בשעה 13:40
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
ענת מאור
מוזמנים
משרד העבודה והרווחה:
תמי אלמוג - ממונה מחוזות באגף מעמד האשה ומעונות יום
ויצ"ו
גולדי ילין מור - מנהלת מחלקת טיפול בחינוך בגיל הרך
דורית ברחד - סגנית
על סדר היום
תשלום שכר לימוד בגני ילדים - ויצ"ו
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
נרשם על ידי
רקורד שירותי הקלטה
היו"ר זבולון אורלב
אני מקדם את פניכם בברכה. הנושא שלנו הוא
פניה של משפחה - אני בכוונה לא הבאתי את המשפחה, כי חשבתי שטוב לעשות את הדיון בהיעדרה - גם לכבודכם, גם לכבודי וגם לכבוד כולנו, כי אני בהחלט מעריך את ויצ"ו, כמו כל ארגון וולונטרי, ומקיים פה דיון שלא, חס וחלילה, לפגוע, אלא רק כדי לעזור ולפתור איזו שהיא בעיה. על פי הפניה של ההורים, מדובר בילד בגיל 3, שנמצא בשכונה שחל עליה צו חינוך חובה חובה לגילים 3-4 בקרית מנחם. מנקודת המבט שלי בכלל התפלאתי, או תמהתי, שבכלל הוא צריך לשלם. על פי העדויות של ההורים שביקשו להיפגש איתי, ואני נפגשתי איתם, הילד הגיע למצוקה שבאה לידי ביטוי גם בהרטבה, גם במערכת היחסים שלו עם ההורים ולחץ מאד על ההורים שהוא איננו רוצה להמשיך באותו גן, בגלל סיבות כאלה ואחרות. ההורים מצאו פתרון אחר והעבירו אותו לגן - עכשיו, שלא תהיינה אי הבנות, פה אני אומר בחדר, שאלתי את ההורים לאן הם העבירו, העבירו אותו לגן אחר, מצאו פתרון אחר. לא בממלכתי-דתי דרך אגב. זה לא קשור לכל הדברים האלה. הם באים ואומרים: ראו, אמנם אנחנו חתומים על התחייבות, אבל ההתחייבות הזאת - לא הייתה לנו ברירה, חתמנו עליה, ולא - אין מקבלים את הילד; וגם לא שיערנו, כשחתמנו, שיהיה משבר. אבל מבקשים מאיתנו תשלומים שאנחנו חושבים שאינם ראויים. מבקשים מאיתנו עוד חודש תשלום. לכן פניתי אליכם לנסות לפתור את זה בהבנה.

אם מחדדים את העניין, לפי דעתי עולות כאן מספר שאלות. שאלה אחת, מה פתאום ילד בגיל 3 צריך לשלם בעבור גן? שאלה שניה, האם ההסכמים האלה אינם במסגרת ההסכמים הכובלים, שאינני יודע אם ההסכמים האלה שלכם עומדים במבחן, אבל צריך להכיר בכך שלפעמים טובת הילד מחייבת את העברתו. זה מקובל במערכת החינוך, וילדים עוברים באמצע שנת לימודים, בגלל סיבות כאלה ואחרות. מקובל עליי שזה לא יהיה "המערב הפרוע", ושלא תהיה הפקרות וכדומה, אבל אם קורה פעם בשנה שילד עוזב, כי אז אני חושב שצריכים להיות הסדרים. לכן אני אמרתי: בואו נעשה בירור בדבר הזה, בזמן קצר, כי מה שקורה, המשפחה מרגישה את עצמה אומללה. כל אחד מבין שאם המשפחה גרה בקרית מנחם, לאיזה פרופיל סוציו-אקונומי היא שייכת. אין גרים שם אנשים מיליונרים, וזוג בראשית דרכו, ההוצאה היא הוצאה גדולה בשבילו; ולכן הם מרגישים שמבקשים מהם תשלום שאינו הוגן.
ענת מאור
בסוגריים, לא הבנתי טוב את נושא הדיון,
ואני אתנצל, כי בנושא הזה אני מאד סומכת על חוש שיקולך והדיאלוג ההדדי, כי יש לי הערכה רבה לך, הערכה רבה לויצ"ו, ולכן אני פורשת. לפני שאני עוזבת, אני רוצה להעלות את הבעיה שמציקה לי, והיא שמעונות יום של ויצ"ו, נעמ"ת ואמונה נסגרים בזה אחר זה, כמו אש בשדה קוצים - עכשיו בחודשים האלה, ונפתחים מעונות של ש"ס - והכל בגלל הבעיה התקציבית-כספית. שאלתי מה עוד ניתן לעשות במהלך 6 השבועות שנותרו, כאשר מועלות בפניי מהשטח כל יום בעיות. בעיה אחת, זה באמת נושא לוועדת העבודה והרווחה, היא גובה התשלום. בעיה שניה היא מספר הילדים, במיוחד בישובים קטנים - זאת אומרת, כשיש פחות מ21- ילד הם סוגרים את המעון, ואז גם אלה שרוצים להמשיך במעון נאלצים לעבור לש"ס בעל כורחם. האם אנחנו עוד יכולים משהו לעשות בעניין?
היו"ר זבולון אורלב
נדבר על זה. לא עכשיו. זה מציק לי כמו שזה
מציק לך. אגב, פוליטית אני יכול להגיד לך, פעם אנשים היו מצביעים בעדנו - כלומר היינו פונים להורי המעונות כחלק מפוטנציאל המצביעים שלנו. היינו אומרים, הנה, המפלגה דאגה לכם, אמונה וכדומה. היום הם אומרים, אתם פונים אלינו שנצביע בשבילכם? אתם גובים מאיתנו כאלה סכומים אדירים - אנחנו נצביע למי שיודע לתת מעונות יותר בזול. כלומר זה הפך להיות חרב פיפיות. ההורים של אמונה כבר אינם מצביעים למפד"ל, כי אמונה מזוהה עם המפד"ל, והם אומרים: אמונה "הורגת" אותנו עם התשלומים. אני בטוח שגם עם נעמ"ת זה ככה. אבל מעונות אמונה אינם נסגרים. מעונות אמונה מאד מבוקשים, כי הציבור שלנו גם צריך קצת את העניין הערכי. אצלנו זוג צעיר לא ישלח את הילד למעון של ש"ס. אבל - חזרה לנושא שלנו.
גולדי ילין-מור
אני אתייחס אל זה בשני המישורים, כי אתה
דיברת גם על המישור הפרטי וגם לגבי ההסכם עצמו. ראשית אולי נתחיל דווקא מהכללים. אנחנו בויצ"ו מפעילים היום כ170- מעונות - 14,000 ילדים. כתב ההתחייבות שדובר עליו הוא כתב התחייבות שעבר כמובן, וממשיך לעבור מזמן לזמן בדיקה של יועץ משפטי, ואין תנאי מקפח בכתב ההתחייבות בינינו לבין ההורים, לא לגבי התנאים המקפחים לגבי חוזים אחידים-
היו"ר זבולון אורלב
לא תנאי מקפח - תנאי כובל.
גולדי ילין-מור
וגם לא לגבי סעיף כללי, שהוא מתייחס
לאפשרות של איזה שהוא קיפוח של האדם המקבל שירות. דברים נבדקו, ונבדקו משפטית. כאשר ההסכם שלנו קובע, וההורים חותמים עליו - ואני לא חושבת שחותמים עליו עם כניסת הילד למעון בלית ברירה - שבמידה שתהיה עזיבה, יש צורך בהודעה מוקדמת; והיה ואותו ילד עוזב, התשלום בעבור המעון כולל את החודש השוטף של עזיבת הילד וחודש נוסף, וזהו המקרה גם במקרה הפרטי. זה דבר שהוא מקובל במוסדות חינוך. הוא דבר שמבחינת מעונות היום במיוחד - אני רוצה להבהיר מה המשמעות שלו. מעונות היום - התקינה מבוססת על מספר הילדים במעון, כך שככל שמספר הילדים עולה או יורד, בהתאם לכך אנחנו מתאימים את כוח האדם למעון. אנחנו מחויבים בהתאם לכך לתת את השירות על פי הסכם בינינו לבין משרד העבודה והרווחה. מצד אחד, אנחנו צריכים להיערך לפי מספר הילדים להעסקת העובדים במעון ומן הצד האחר, במידה שקטן מספר הילדים - לעשות את ההתאמה. ההתאמה הזאת, אנחנו מחויבים בה גם כלפי העובדים - יש לנו הסכמים איתם, ומקובל, והחוזה הזה עבר גם בדיקה של משרד העבודה והרווחה, שישנו החודש הזה לצורך ביצוע כל אותם הדברים שאנחנו כמוסד - כארגון אחראי במקרה הזה - חייבים לעשות.

עכשיו, נכון שאם זה מקרה אחד, אתה יכול להגיד: מה, ויצ"ו הגדולה איננה יכולה לספוג יציאת ילד? אבל זה ברור שבמערכת של 14,000 ילדים יכול היה להיות מצב ש5- ילדים יצאו ממעון, או 3 ילדים יצאו ממעון, כי מצאו מסגרת תואמת אחרת באותו ישוב. פה אנחנו יכולים אפילו לעמוד במצב של: האם אותה מטפלת שהילדים רגילים אליה ממשיכה לעבוד במעון, או שאנחנו צריכים להחליף, כי עבדה מטפלת 8 שעות, וכיום אנחנו מחפשים מטפלת ל- 6 שעות או ל - 5 שעות, לצורך התאמה למספר הילדים.

זאת אומרת, הדבר הזה נעשה באמת מתוך אחריות של המוסד ומתוך מחויבות שלנו, מבחינת התקינה ומבחינת התאמת השעות של התקינה לצרכים ולמחויבויות שלנו כלפי העובדים. שוב, משפטית הנושא באמת נבדק - ואני גם חושבת שההתייחסות שלך הייתה אמנם גם לצד הזה, אבל העלית עוד מספר דברים לגבי המקרה הפרטי. במקרה הפרטי, אותה משפחה הייתה במעון 3 שנים - זו הייתה שנה שלישית, והמשפחה ידעה מי הם הילדים שעולים לכיתת הגנון.
היו"ר זבולון אורלב
היא טוענת שהובטח לה שהילדים שעולים
לגנון יהיו בני גילו של דניאל.
גולדי ילין-מור
אכן היו. הייתה קבוצה של כ10- ילדים שהם
בגיל של אותו ילד ומעלה. לכיתת גנון יש טווח שנים, ובוודאי לא הובטח למשפחה שכל הכיתה היא באותו גיל, כי אין זה קיים. אין זה יכול להיות במעון. זה כמו שתינוקות אנחנו מקבלים מגיל חצי שנה עד 15 חודש, אזיי זה הטווח. אנחנו איננו יכולים להבטיח להורה משהו שלא יכול להתממש. יכול להיות מקרה שבו מספר הילדים הקטנים הוא גבוה יותר, ויכול להיות שמספר הילדים הקטנים קטן יותר. בכל מקרה, בכיתת גנון אסור לנו שיהיו יותר מ10- ילדים, שהם ילדים בגיל גן טרום-טרום חובה.

המעון מתחיל בחודש ספטמבר, כך שההורים הכירו את הילדים במעון, בוודאי הכירו את ההורים של הילדים שהמשיכו להיות במעון, והבעיה לא התעוררה אלא בסוף חודש מארס. אנחנו בדקנו מבחינת ההתאמה של הילד לקבוצת הגיל - העבודה היא עבודה בקבוצות, כאשר מחלקים את הקבוצות על פי ההתפלגות של הילדים באותה כיתה - הילד היה משולב בקבוצת הילדים בני גילו ומעלה - יש גם ילדים גדולים ממנו באותה כיתה - ולא הייתה בעיה. ידוע לנו שהייתה לידה של אח לילד במעון - אינני רוצה כרגע לבוא ולפרש אם באמת היו אילו שהן בעיות מיוחדות מעבר למה שאנחנו יודעים. מבחינת המעון לא הייתה בעיה מיוחדת, והנושא הזה נבדק - ואנחנו באמת בודקים את הדברים האלה באחריות - יכול להיות שהיו תקופות אחרות.

עכשיו - זכותו של אותו אדם לפנות למעון אחר, או לגן אחר, ואני מבינה שבאמת באותו ישוב הייתה לו אפשרות, בגלל הגיל שאליו הגיע ילדו, ליהנות מחוק חינוך חינם.
היו"ר זבולון אורלב
למה אצלכם הוא לא נהנה?
גולדי ילין-מור
כי אצלנו אותן הכיתות שהן כיתות גן - הוא
נהנה בהן מחוק חינוך חינם. פה אותו ילד המשיך בגיל שנתיים ושמונה חודשים להיות בכיתת גנון, ועדיין לא היה זכאי בעת הרישום לחוק חינוך חובה. אותם ילדים ממשיכים בכיתת גנון ולא בכיתת גן. במקום שמופעל חוק חינוך חינם - וזה נושא שהוא בהחלט גם בטיפולנו - המעונות הוכרו, זאת אומרת, כיתות הגן שלנו מאושרות, והמעונות מוכרים לצורך סבסוד ההורים בהתאם לחוק חינוך חינם. פה הוא היה בכיתת גנון, והוא המשיך בכיתת גנון.
היו"ר זבולון אורלב
זאת אומרת, אם הילד לא היה הולך למעון
ויצ"ו, אלא הולך לגן עירוני, הוא היה נהנה
מחוק חינוך חינם.
גולדי ילין-מור
הגיל הקובע הוא בחודש ספטמבר.
היו"ר זבולון אורלב
לא. א' בטבת.
תמי אלמוג
יש לנו גיל קובע שמותאם למשרד החינוך,
כדי שלא ייווצר מצב שהורה לא ימצא את
עצמו לא פה ולא שם.
גולדי ילין-מור
הוא נולד ב22- בספטמבר 96.
תמי אלמוג
כן. אז לא מלאו לו שלוש.
גולדי ילין-מור
על סף גיל שלוש, וזאת הייתה החלטת
הורה. אנחנו איננו מחייבים אותו.
היו"ר זבולון אורלב
מי שנולד לפני 30 בדצמבר 96, נכנס לבני
גיל שלוש בספטמבר 1999. הוא צריך להיות בן שלוש באמצע שנת הלימודים, עד א' בטבת.
גולדי ילין-מור
לגבי הנושא של כיתות גנון ובכלל-
היו"ר זבולון אורלב
כן, אבל מנקודת מבט המחוקק, אין זה
עולה על הדעת שבגלל שהוא הולך לויצ"ו, לא יחול עליו חוק חינוך חובה חינם.
גולדי ילין-מור
כי אז באותו רגע שהוא בכיתת גן, חל עליו
החוק. זאת באמת נקודה שצריך לבחון אותה, ואני אמרתי שיש כמה בעיות בהקשר למה שאמרת, שצריך לבדוק אותן.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוכן לעזור לכם, אבל ההורים יוצאים נפסדים מהעניין הזה. דרך אגב, כשההורה בא אליי בפעם הראשונה, אמרתי לו: הוא יכול היה ללכת לגן עירוני; והוא אמר לי: באמת ילדים אחרים שנולדו איתו ולומדים בגנים, לומדים בגני חינם.
גולדי ילין-מור
כי אז באמת - או שהוא במעון של ויצ"ו בכיתת גן, או לחילופין - הולך לכיתת גן עירונית - בכל המעונות שלנו שבהם כיתת גן, ושבהם מופעל שיקום שכונות בעדיפות לאומית א' אין גביית שכר לימוד.
היו"ר זבולון אורלב
ילד נכנס לגן חובה של בני גיל שלוש בגיל
שנתיים ושמונה חודשים.
תמי אלמוג
אבל אם הוא בחר להישאר במעון, כי הוא היה
בו ברצף של שלוש שנים, והיה טוב-
היו"ר זבולון אורלב
החוק אינו מבחין. הביני, את עכשיו נמצאת
לא בוועדת העבודה והרווחה אלא בוועדת החינוך. על הילד הזה חל חוק חינוך חובה חינם. בגלל זה קראתי לכם. הבנתי שיש פה משהו לא תקין, ויכול להיות שאפשר לעזור בדבר הזה, שאתם יכולים לפטור הורים מתשלום ולקבל בכלל ממערכת החינוך את התשלום.
תמי אלמוג
הסבירה לי גברת אילנה כהן, האחראית על
שכר הלימוד במשרד החינוך, שאין החלה
ברמה הארצית עדיין.
היו"ר זבולון אורלב
הקשיבי. החוק חל באשכול ישובים 1 ו2-.
כלומר אלו ישובים במצב הסוציו-אקונומי הכי נמוך. זה איננו קשור לירושלים. החוק חל בכל קו העימות, הוא חל באזורי עדיפות א', והוא חל בשכונות שיקום. הואיל וקריית מנחם ועיר גנים היא שכונת שיקום - חל עליה החוק - בדקנו את זה. זה אינו חל על מוסד. זה חל על ילד. כלומר, מה שאני מייעץ לכם, או אפילו מבקש מכם, שתפנו למשרד החינוך והתרבות, לאגף הגיל הרך, בעקבות הישיבה הזאת - ותבקשו קודם כל שיודיעו לכם איפה חל הצו.
גולדי ילין-מור
אנחנו יודעים.
היו"ר זבולון אורלב
אם תראו שאין מעבירים, אני מבקש מכם
שתפנו אליי. אני אזמן אותם לכאן ונסדיר את העניין הזה. אתם גובים היום-
גולדי ילין-מור
אני רוצה להבהיר באיזו נקודה יש בעיה.
אנחנו פועלים ומפנים את ההורים בדיוק לפי מה שאתה ציינת. במקום שיש לנו כיתות גן באזורי עדיפות לאומית א', או שיקום שכונות, וזה תקף גם לגבינו, ההורים נהנים משחרור משכר לימוד. איפה ישנה בעיה? באותם המקרים שבהם הילדים נמצאים עדיין בכיתת גנון ולא בחרו ללכת לכיתת גן.
היו"ר זבולון אורלב
מה זה מעניין? עכשיו ביושר - אמרת למשפחה
הזאת
שימעו. יש לכם שתי אפשרויות - אפשרות אחת לשלם את הסכום שאנחנו גובים, שיישאר בכיתת גנון, או ליהנות מחינוך חובה חינם וללכת לגן? לא אמרתם להם. דרך אגב, מנקודת מבטי - שתביני, זה אינו חוק חינוך חינם - זה חוק חינוך חובה חינם. כלומר אסור לגבות בעבורו כסף. אין זה משנה באיזו מסגרת הוא. אם ילד בכתה א', בגיל 7, ילמד אצלך בגנון, הוא פטור בגלל הגיל שלו. תביני, חוק חינוך חובה זה אישי - זה חל עליו באופן אישי. הוא חייב ללמוד, והוא פטור מתשלום. את אינך יכולה לגבות בעבורו שכר לימוד.
גולדי ילין-מור
אנחנו נבדוק את הנושא לגבי אותם הילדים
שנמצאים בכיתת גנון, כאשר אותם ילדים גם זכאים עדיין לסבסוד של משרד העבודה והרווחה, במידה שהם נזקקים.
היו"ר זבולון אורלב
לפי דעתי, גם משרד החינוך צריך לעשות -
אתם צריכים לעשות את הסידור הזה עם משרד החינוך - לדאוג שאותם ילדים שלומדים במעונות, לא רק של ויצ"ו, שכל הילדים שלומדים במעונות בישובים או בשכונות שעליהן חל הצו - להסדיר את הפטור שלהם, אלה שזכאים לחינוך חובה חינם.
תמי אלמוג
אני אגיד לך: אנחנו התחלנו כבר במשהו,
כבר בשנה שעברה, כשהכנסנו תקנה שלא לאפשר להכניס למעון ילד מתחת לגיל שלוש, והגיל הקובע באמת הוא בהתאמה עם הגיל של משרד החינוך. יש היום מודעות וצרכים מרובים לחתך גיל הזה, מחצי שנה עד שלוש. ואנחנו איננו רוצים גם שילד בגיל שלוש פלוס יישב במקום ויתפוס מקום של ילד שאמור להיות במעון. זה דבר אחד. דבר שני, המתכונת של מעונות יום היא שונה


לחלוטין מזו של גן ילדים, והרבה הורים בוחרים את האפשרות להמשיך במסגרת הזו - יש גם כיתת גן, לבני הגילים 3-4 במעונות מסוימים, גם של ויצ"ו, גם של אמונה, גם של נעמ"ת, משום שהילד שם מקבל את כל הטיפול לאורך כל היום, כולל ארוחת צהרים ועד שעה 4. אזיי זו סוגייה שצריך לשבת ולמצוא את ה-
היו"ר זבולון אורלב
זאת איננה סוגייה. זה יהיה חלק מההחלטות
שלנו היום. אנחנו פונים למשרד העבודה והרווחה להסדיר את ביצוע חוק חינוך חובה חינם של ילדים הלומדים במעונות – אין זה יכול להיות אחרת. אתם חייבים להסדיר את זה לקראת פתיחת שנת הלימודים - אני אעביר, דרך אגב, את ההחלטה למנכ"ל שלכם, את ההחלטה הזאת, שאתם חייבים להסדיר את הדבר הזה. הזכאות הולכת לפי גיל ומקום מגורים. לא סוג המוסד הוא שקובע.
גולדי ילין-מור
לגבי כיתות הגן אין בעיה. לגבי כיתות הגנון,
אותם ילדים מגיל שלוש ומעלה, שהם בגיל הקובע בכיתות גנון, שמסיבה כזאת או אחרת-
היו"ר זבולון אורלב
מנקודת מבטי, אין זה קובע. אני הולך לבקש
גם דיווח מהמנכ"ל על זה, כי אם לא - אני הולך להיאבק על זה בכל כוחי - אני מרגיש שמקפחים פה ילדים שזכאים לחינוך חובה חינם, ולוקחים מהם כסף. זה לא רק בויצ"ו, זה גם בנעמ"ת ובאמונה. אני חושב שמישהו צריך להיאבק בעבור הילדים האלה.

דבר שני, לפי דעתי - אני אומר לך את זה כאיש חינוך - אינני יודע מה הרקע שלך - אני בא מהחינוך.
גולדי ילין-מור
אני עובדת סוציאלית.
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר לכלוא ילד בלי מוצא. צריך להכיר
בכך שיש תנאים מסוימים שבהם צריכים להעביר ילד ממוסד חינוך אחד למוסד חינוך אחר, בלי קנס כספי. מצדי שיהיה מנגנון - לא יבוא כל הורה ויגיד: מתחשק לי. שיהיה מנגנון. שיגידו: אתה רוצה לצאת, אתה חושב שהילד מרטיב, מקלל בבית, השתנה לחלוטין, שיהיה מישהו שמאשר את ההעברה הזאת, מישהו מקצועי בלתי תלוי במשרד החינוך. דרך אגב, יש העברות כאלה. יש מפקח שרשאי להעביר את התלמיד; הוא רשאי לאשר את זה, ואי אפשר לכלוא תלמיד - צריך להכיר את המצב.
גולדי ילין-מור
בוודאי שזאת לא המטרה, וכך אין זה גם
פועל. אם ישנם מקרים מיוחדים שאדם מאיזו שהיא סיבה מוציא ילד מהמעון - מסיבה כלשהי, ויש איזו שהיא בעיה מיוחדת בנושא התשלום, אותו אדם יכול לפנות, ובמקרים מיוחדים יושבת ועדת הנחות פנימית. פה היה מקרה שאדם, אני מבינה שמצא מסגרת גן - שאני מכבדת את זה - ללא תשלום, במסגרת חוק חינוך חובה חינם - אין לי שום התנגדות לעניין, אבל לא הייתה פה שום סיבה - זה גם לא הועלה, סיבה מעבר לכך.
היו"ר זבולון אורלב
אזיי הם משקרים לי? אני עוד ישבתי עם
האב. האם הם משקרים לי?
דורית ברחד
מכתב העזיבה שהם הפנו אלינו מציין שהילד
מפסיק את שהותו במעון ב22- במארס 2000. נקודה. מכתב בן שורה אחת לויצ"ו, הגיע ב20- במארס אלינו למשרד. לא פירט שום דבר. בהמשך, כשהוא נתקל בסירוב, הוא התחיל להעלות טיעונים שבדיעבד הסתבר שבגן שאליו הוא פנה, קבוצת הגילים הייתה אף יותר קטנה. כלומר, הוא לא נפגע ב"קטע" החינוכי.
גולדי ילין-מור
חלק מהטיעונים היו לא נכונים. אין לנו
שום בעיה. בשבוע שעבר, יושבת ראש המחלקה ואנוכי ישבנו. מדובר באמת באדם שלא התקבל למעון, ורצה בכל זאת לערער על ההחלטה. אין שום בעיה, ואנחנו מתייחסים בכל מקרה לגופו של עניין - גם בנושא של הנחות מיוחדות.
היו"ר זבולון אורלב
ראי, זו בעיה לבקש היום כסף מאדם,
שמתברר היום שהוא היה זכאי לחוק חינוך חובה חינם מ1- בספטמבר. זה בעיה גדולה מאד. אולי על יסוד זה אתם יכולים להביא את זה לוועדת ההנחות ולשחרר אותו מהחודש הזה. יש פה דבר שמנקודת מבטי איננו בסדר - אזרח משלם כסף שמבחינת החוק הצרוף לא היה צריך לשלם. מגיע לו.
דורית ברחד
קודם כל, מגיע לו עד שעה אחת, ומשעה אחת
זה מועדונית, שבערך 60-70% מהסכום הולך בעבור ה"קטע" של המועדונית. מלבד זאת, הוא מרצונו החופשי המשיך שלוש שנים באותה מסגרת, כי היה לו נעים, והיה לו טוב.
היו"ר זבולון אורלב
אני מסכים. אבל השאלה אם אמרו לו את
זה, ואם הביאו לתשומת ליבו-
דורית ברחד
הביאו, כי הוא לא קיבל דירוג ממשרד העבודה
באותה שנה.
היו"ר זבולון אורלב
או שהוא גילה את הדבר הזה מאוחר. אם כי
איתי הוא ישב והבהיר לי - שאלתי אותו על העניין הזה. לא זה העניין. הוא אמר לי; אני הייתי מרוצה כל השנים מהמעון, אלא שבשנה האחרונה, הוא אומר, כיתת הגנון הזאת מבחינת הילד זה היה בלתי נסבל. הילד שינה את התנהגותו, התחיל לקלל בבית, אם אינני טועה אפילו אמר שהוא מרטיב וכדומה. שאלתי אותו - לא היה לי שום יסוד לחשוד. אחרי זה אבל חשבתי לעצמי - כשהתחלתי לראות את הגיל, אמרתי לו: אינני מבין מה קורה פה - למה אתה צריך לשלם? לכן חשבתי, אולי בגלל הצהרון. מאחר שיש לי נכדים, אני יודע כמה עולה צהרון. צהרון לא עולה 1,100 שקל. כלתי משלמת 550 שקל.
גולדי ילין-מור
לגבי הנושא של הרישום, בכל רישום -
הפתיחה של הרישום לגנים זה דבר שמפורסם בכל מקום. חלק מההורים באים ושואלים - אין פה עניין של תרמית או איזה שהוא ניסיון של ויצ"ו שלא לומר את הדברים. בשום פנים ואופן. להפך, אנחנו בתקופת הרישום מתמודדים-
היו"ר זבולון אורלב
לא אמרתי תרמית. יש בעיה של הסדר כובל.
אני גם, בתור עובד לשעבר של משרד העבודה והרווחה - אני מייסד היחידה להתנדבות ועבודה קהילתית. אני משיירי משרד הסעד. הייתי בזמנו ביחסים מאד טובים עם כל ארגוני הנשים, בצד ההתנדבותי שלהם, לא בצד של המעונות, אבל גם כאיש מפד"ל אני חסיד גדול מאד של "אמונה", ואני רואה בזה שירות חשוב ביותר. אני חושב שאתם עושים פה תפקיד מאד חשוב.
גולדי ילין-מור
אני גם חושבת שהנושא שאתה העלית לגבי
חוק חינוך חובה חינם הוא נושא שמטריד אותנו מהיבטים שונים, כולל הנושא של הפעלת הצהרונים בסבסוד מיוחד כזה ואחר, שאחר כך הוא כובל את האיש - אנחנו מאד ערים לכל הדברים.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבחינה חינוכית אומר לכם, שאם ילד רוצה להמשיך ללמוד בגנון, צריך למצוא את הסידורים שאף על פי שהוא בגנון – מבחינה חינוכית אני אומר - אם טוב לו שם, אזיי במסגרת הגנון, שיפעילו עליו את חוק חינוך חובה חינם - זה הכל הרי עניין של רישומים.
גולדי ילין-מור
אני מאד מקבלת את גישתך בעניין, ונבדוק את
זה.
היו"ר זבולון אורלב
המבוגרים צריכים להסדיר את הרישומים על
פי טובת הילדים ולא להפך. הילד איננו צריך ללכת על פי הרישומים של המבוגרים. ראו, אני מציע ככה:

1. אני פונה למשרד העבודה והרווחה להסדיר את העניין שילדים שלומדים במעונות, באותם מקומות שחל צו, להחיל עליהם את הצו של חוק חינוך חובה חינם.

2. אני פונה אליכם ומבקש שוב, אם אפשר להביא לוועדת ההנחות את הבקשה שלי לפטור אותו מאותו חודש תשלום, על יסוד הזכאות שלו. הזכאות הטבעית שלו לחוק חינוך חינם. יש לו זכאות טבעית, אנחנו כולנו מימסד - גם אתם.

3. תבדקו מבחינתכם, מבחינת טובת הילד - גם אתם מעונינים בטובת הילד - שתמצאו מנגנון שילד שצריך להעביר אותו למוסד אחר, שיהיה מנגנון העברה מסודר ושהורים יידעו עליו. כל העניין זה גם השקיפות.
גולדי ילין-מור
אין שום בעיה עם הנושא הזה. אנחנו לעיתים
אפילו ממליצים. ראה, בנושא הזה יש פיקוח חינוכי-
היו"ר זבולון אורלב
השאלה אם יש מנגנון מובנה. אם יש מנגנון
מובנה, מסודר - אינני מדבר רק עליכם, דרך אגב. כל פעם שאני אומר "אתם", הכוונה לכולם.
גולדי ילין-מור
חשוב לי מאד להדגיש את זה - כל העברה, כל
אי התאמה של ילד, נבדקת - ולכן גם הפתיע אותנו קצת שהפנייה הגיעה בדרך שהיא הגיעה.
היו"ר זבולון אורלב
את המקרה הפרטי אני רוצה לגמור על יסוד
טיפול בפרט, שתביאו לבקשה אחרת. זה מחייב - אני מבין שאתן גם המחליטות, אזיי אם מותר לי לבקש את הרצון הטוב שלכן, ולא - זה מחייב שוב לבדוק פה זכאות וכדומה. אני, אין לי עניין; אני מעוניין להסדיר את זה לעתיד, לא ללכת אחורנית לגבי המקרה הזה; ואם הטרחתי אתכן, אני מתנצל - אני חושב שלמדתי משהו. כולנו למדנו משהו מהסוגייה הזו.
תמי אלמוג
האם יש איזה שהוא שינוי בנושא של החלת
החוק לשנת הלימודים הקרובה?
היו"ר זבולון אורלב
כן. בוודאי. כל הישובים באשכול 1 ואשכול
2. רובם הם ערבים. דרך אגב, האם הם ביקשו מאיתנו בקשה רשמית להוסיף את אשכול 1 ו2-? צריך לשלוח מכתב למנכ"לית.
גולדי ילין-מור
גברת תמי אלמוג, אני חושבת שזה מאד חשוב
מה שנאמר כאן, כי באמת בחלק מהמקרים אנשים נמנעו מלהשאיר את הילד שנה נוספת, ואני רואה חשיבות אדירה במה שאתה אומר, כי אם לאו - הם לא היו עוזבים.
היו"ר זבולון אורלב
נכון. יש להם מסגרת טבעית.
גולדי ילין-מור
היו הורים שאמרו: אני רוצה עוד שנה.
אני מרגישה שהילד עוד זקוק לזה.
היו"ר זבולון אורלב
טובת הילד צריכה להוביל. האדמיניסטרציה
צריכה להסתדר על פי טובת הילד. תודה רבה
לכן. שמחתי להכיר אתכן.


הישיבה ננעלה בשעה 14:15

קוד המקור של הנתונים