ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 24/07/2000

אליפות ישראל בשחיה בשבת

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/1011


3
ועדת החינוך והתרבות
24/07/2000

פרוטוקולים/ועדת חינוך/1011
ירושלים, ט"ז באב, תש"ס
17 באוגוסט, 2000

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני


פרוטוקול מספר 146
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
שהתקיימה ביום ב', כ"א בתמוז התש"ס, 24/07/2000, בשעה 12:40
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - יו"ר
משולם נהרי
מוזמנים
משרד המדע, התרבות והספורט:
ד"ר שוקי דקל - מנהל רשות הספורט
איגוד השחיה
פיני פלד - יו"ר
נעם צבי - חבר הנהלה
אהרון איסרס - מזכ"ל האיגוד
איציק ביטון
מוזמנים נוספים
צדוק אושני - סגן ראש עיריית מעלה אדומים
עמנואל מאי
אהובה צרפתי
משה צרפתי
לבנה פרקש
יונה זיאת
על סדר היום
אליפות ישראל בשחיה בשבת
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
נרשם על ידי
רקורד שירותי הקלטה
היו"ר זבולון אורלב
אני פותח את הישיבה בהתנצלות על האיחור;
ואני אומר מראש שהישיבה תהיה קצרה, ואני מודה לכל האנשים שהגיעו. אני זימנתי את הישיבה בעקבות פנייה של הורים ביחס לנושא של השחייה בשבת. מן הפנייה עולה שתחרויות מתקיימות בתנאים כאלה שפוגעים בזכות הטבעית של שחיינים דתיים להשתלב כראוי, כי או המוקדמות בשבת, או התחרויות בשבת עושות להם כל מיני תנאים שבעצם מובילים אותם לכישלונות.

אני מוכרח לומר שבדרך כלל עולם הספורט - הואיל ואני איני חדש בתחום, כמו שחברים יודעים, עולם הספורט תמיד היה עולם מאזין, עולם מקשיב. יש גם איגוד ספורט דתי, אליצור - תמיד היה הכל בהבנות, והסתדרנו מאד יפה, ופתאום ראיתי פה - פניתי מספר פניות, וראיתי שאינני יוצא מהפניות. לכן אמרתי: הבה נתכנס, אפילו לזמן קצר, כדי לנסות למצות את העניין. אזיי, אני מציע שנשמע את האנשים, ונראה אם יש פתרון.
משה צרפתי
בתי מעיין שוחה בתחרויות כבר שנתיים, והיא
כבר עלתה לאליפות הארץ. בגדול מה שאני בא להגיד זה: אנחנו רוצים לתת לבתי הזדמנות שווה, כמו לכל ילד שחיין בישראל שמגיע לאליפות הארץ. לשחות זה לא לרוץ, ומישהו שמודדים לו זמן, וכל איש ספורט פה יודע שיש הבדל בין זה שאתה שוחה בבריכה במעלה אדומים או בהפועל ירושלים, ומודדים לך זמן, לבין זה שאתה מגיע לאליפות הארץ, שאתה עומד על המקפצה, עם כל ההתרגשות, עם זה שאתה יודע שאתה במשחה גמר ויכול לתת את כל מה שיש לך.

אני מצטער שהגענו בכלל לוועדת החינוך של הכנסת. אני אזרח במדינת ישראל, משרת מעל 40 יום בשנה, ממלא את כל חובותיי, ואני חושב שלילדים שלי מגיעה הזכות.
היו"ר זבולון אורלב
מה הבעיה?
משה צרפתי
העניין הוא כזה. בשנה שעברה, לדוגמה, זה
היה ביום חול.
היו"ר זבולון אורלב
אתה מדבר עכשיו על אליפות ישראל בשחייה?
משה צרפתי
הילדה שלי מתאמנת כל השנה בשחייה, שזה ספורט קשה.
היו"ר זבולון אורלב
איפה היא מתאמנת?
משה צרפתי
במכבי מעלה אדומים. אנחנו גרים בישוב ליד
כפר אדומים. אנחנו לוקחים אותה כל יום למעלה אדומים, שתשחה שעתיים, ובשביל ילד לשחות בבריכה - אינני יודע במה היא נהנית מזה, אבל אני רואה שזה קשה - לשחות, לחזור, לשחות, לחזור.
היו"ר זבולון אורלב
בת כמה היא? באיזו כיתה היא?
משה צרפתי
היא בת 12.5. השיא של השחייה זה בעצם
אותה תחרות. זאת אומרת, הסיפוק היחידי
שיש בספורט השחייה הוא התוצאה.
היו"ר זבולון אורלב
ומה קרה?
משה צרפתי
השנה התבשרנו על ידי המאמן שזה אמור
להיות בשבת. בחורף אמרו לנו שאין ברירה, כי הרבה מהשופטים הם מתנדבים ומורי ספורט, אזיי כשיש לימודים, התחרות חייבת להיות בשבת. בקיץ, בחופש הגדול, אפשר לעשות את זה גם בימי חול - זה מה שהיה בשנתיים הקודמות. אנחנו, כהורים, התנדבנו לעבור קורס שופטים, שאם צריך מתנדבים, אנחנו מוכנים להתנדב כדי לעזור. בשנה שעברה למשל היא הגיעה לקריית ביאליק, היא שוחה מחוץ לתחרות - מעמידים אותה "מחוץ לתחרות", זה נקרא - באים השחיינים הדתיים, זה שוחה גב, ההוא שוחה פרפר, היא חתירה - זה עושה 4 בריכות, זה 2 בריכות, היא יורדת מהמקפצה, שוחה, מודדים לה את הזמן ומחברים את זה בסוף בזמן התחרות.
היו"ר זבולון אורלב
מה רע בזה?
משה צרפתי
אנחנו יודעים את זה, וזה בדוק, שכל המשחים
- כשהיא עלתה בגמר למשחה עצמו, היא שיפרה באופן משמעותי את התוצאה - וישנן באיגוד התוצאות שלה - כל מה שהיא הגיעה במקצה הגמר, היא שיפרה לעומת השחייה "מחוץ לתחרות".
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להבין ממך: באותן תחרויות שהיו
בשבת, איפשרו לה ביום שישי לשחות בעצמה.
אהובה צרפתי
בנוסף למשחים שהיו לה גם ביום שישי. זאת
אומרת, היא עושה שלושה משחים.
היו"ר זבולון אורלב
זאת אומרת שהיא עושה ביום שישי את
התחרויות שכולם עושים, ובנוסף לכך היא עושה עוד את התחרות האישית שלה. היא נגד השעון.
משה צרפתי
הם מתכננים את זה שתהיה מנוחה בין מקצה
למקצה - למשל, בקריית ביאליק היא שחתה חתירה, יצאה מהמים - אני אחר כך כעסתי על עצמי שנתתי לה לשחות בכלל - השופטים, במקום לצאת להפסקה, לקחו אותה, העמידו אותה על המקפצה, היא אפילו לא הספיקה להסדיר את הנשימה ושחתה עוד מקצה. אני חושב שזה עוול לילדה שמתאמנת כל השנה, מגיעה ל"טופ" שהיא רוצה להגיע אליו, מעמידים אותה על המקפצה כשהיא עוד רטובה, לא נחה - אינני יודע איך מאמנים שרואים כל היום ילדים מול העיניים, שהם אנשי חינוך, נתנו בכלל שדבר כזה יקרה.
היו"ר זבולון אורלב
מה התשובות שקיבלתם?
משה צרפתי
אמרו שיש מגבלות, שאי אפשר. אולי הם יגידו
מה הסיבות.
לבנה פרקש
אני רוצה להוסיף אולי, אינני בטוחה
שהמכתב הזה הגיע אליכם, למרות שאתם מכותבים - ישנן פה הבעיות של השנה. הבעיות שמתעוררות עכשיו בתחרות הקיץ - לפחות לגבי שלושתנו, לגבי השלושה שכתבו את המכתב, לגבי אחת נוספת, לגבי אחרים שאני יודעת שהיו מאד מעונינים שהתחרויות לא תהיינה בשבת, למרות שהם לא דתיים, שמרגישים לא נוח להתלונן על תחרויות בשבת, כי לכאורה אין להם סיבה. יש גם האנשים האלה. אחת מהן דיברה איתי היום בטלפון, גברת הילרי הרצברגר. היא עומדת בראש העמותה של בית הכנסת הקונסרבטיבי ברמות, אבל היא אומרת, אני בשבת רוצה לעשות את החופשות שלי. היא מאד רצתה להגיע לכאן היום, כדי להבהיר שזה לא מסר של דתיים בלבד. זה מסר של אנשים מסורתיים בסופו של דבר.

אני אומרת שישנן כאן הבעיות של השנה, במכתב שהוציא מר עמנואל מאי לאיגוד השחייה. פתרונות עדיין לא קיבלנו. הבן שלי, חן פרקש - יש שלוש בעיות שמתעוררות לגביו: משחה שליחים שלם צריך להתקיים ביום חול, למרות שהוא מיועד לשבת, משחה 50 מ' חופשי צריך למדוד בתוך משחה השליחים - כל מיני קומבינציות משונות. הוא שוחה, והוא ישחה המון משחים - כאן יוצא 4 משחים רגילים ו2- שליחים, והכל דוחסים לו ליום חמישי ושישי. זה אינו הוגן.
היו"ר זבולון אורלב
מה היה ב30- השנים האחרונות?
לבנה פרקש
הבן שלי עולה פעם שניה לאליפות הארץ, כך
שהבעיה אינה מוכרת לי משנים קודמות.
עמנואל מאי
בשלוש השנים האחרונות, אליפות הקיץ לא
הייתה בשבת, על פי סיכום שהיה לי עם שני האדונים הנכבדים שיושבים פה, והם עמדו בזה יפה. השנה, משום מה, הם שינו את זה. ראיתי את זה כבר באוגוסט 1999, כשהם התחילו לפרסם את זה - התרעתי על זה, דיברתי, ביקשתי - ללא הועיל.

בנושא המקצועי, הנושא המקצועי הוא הקריטי. אני אינני אדם דתי, איני שומר שבת, אבל אני רואה את הילדים האלה עובדים, משקיעים - דוחסים אותם בזמן מאד קצר, והתוצאות יורדות.
היו"ר זבולון אורלב
כלומר, בתנאים שנותנים להם, התוצאות
יורדות.
עמנואל מאי
בוודאי, חד משמעית התוצאות יורדות, כי הם
עייפים יותר, יש להם עומס יותר גדול, זה זמן יותר קצר, והם אינם יכולים להגיע לתוצאות - וכל זה גם בלי תחרות. בלי תחרות האיכות של התוצאות יורדת.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. האם אנשי מעלה אדומים רוצים לומר
משהו?
צדוק אושני
אני חושב שאחרי ששמענו את ההורים, אין לנו
הרבה להוסיף כרשות. אני רק יודע שאנחנו נפגשנו עם כל מי שצריך מבחינתנו, גם עם השר; והשר גם כתב מכתב למר פיני פלד, נדמה לי, והוא ביקש ממנו שישנה את זה לימי חול. אין שום סיבה שבחופש - אי אפשר להגיד שיש לימודים - זה חופש, אין שום סיבה שלא לקיים את התחרות בימי חול. זה נוח לילדים. אינני מדבר בהיבט הדתי, אני מדבר מבחינת לתת לכל ילד שמשקיע הרבה כסף, הרבה מאמץ, לתת לו את מה שמגיע לו. אין שום סיבה שאחרי כל ההשקעה שילד משקיע - אינני מדבר כבר על ההוצאות מסביב, אינני מדבר על ההסעות שלו מסביב, אין שום סיבה שלא לתת לו הזדמנות שווה כמו לכל ילד אחר, ולו רק בגלל זה שההורים שלו מסורתיים או דתיים. מה הקשר? אפשר לעשות את זה בימי חול. אם אנחנו, באגודות יותר גדולות, אפילו במשחקי כדורגל וכדורסל בליגות העליונות, אפילו באירופה, אנחנו מזיזים משחקים משבת לאמצע השבוע, אין שום סיבה שאליפות ישראל לילדים בשחייה לא תיהפך להפנינג גדול בימי חול.
היו"ר זבולון אורלב
היום רוב הענפים אינם בשבת.
פיני פלד
דבר ראשון, אני מתנצל שלא הבאתי כ800-
הורים של המשתתפים האחרים, כי לא היה פה מקום - אני חושב שגם להם היה מה להגיד. אתם מציגים את זה פה כאילו מישהו רוצה "לדפוק" את הדתיים. לא "דפקנו" אותם בעבר ולא בהווה.
היו"ר זבולון אורלב
אני פונה לשניכם, אם אפשר לבחור מילים
אחרות. בכל זאת אנחנו בוועדת החינוך
והתרבות.
פיני פלד
אני חושב שאצלי אין אפליה, כיושב ראש
איגוד השחייה, לא בין דתיים וחילוניים וגם לא בין עדות. כל השחיינים, ללא יוצא מהכלל, ששוחים באיגוד השחייה, הם שווים מכל הבחינות. אין אצלנו מעצורים, לא כאלה ולא אחרים. אנחנו מאד משתדלים לתת את הדעת לבעיות קטנות וגדולות, כי טובת השחיין לנגד עינינו תמיד, כולל במלחמות פנימיות, פוליטיות - גם אז טובת השחיין לנגד עינינו – וזה קיים גם באיגוד השחייה.

לאורך שנים רבות - אני נמצא רק שמונה שנים, אבל לפחות ממה שאני בדקתי כדי להגיע לכאן מוכן, היו נהלים מדוייקים. היה לנו שחיין מאד ידוע, בשם אורן אזרד, שהוא דתי, ומשפחתו דתית; והשחיין הזה קיבל תמיד את התנאים להתמודד כמו כל חילוני, באותן צורות שפה נשמעו - או נגד השעון, או בימי חול, או אפילו היינו מזיזים לפעמים תחרויות, שיתחילו קצת יותר מאוחר בשבת - את הגמרים - כדי שיוכל להשתתף. אבל אף פעם אני לא שמעתי תלונות מסוג אלה שנשמעות כאן, והאימא שלו מאד שמרה על הנושא הזה. השחיין הזה, ברוך השם התקדם, והיום הוא נמצא בקבוצה שיוצאת לאולימפיאדה. הוא היחיד - אני מדבר לא על ילדים, אלא על בוגרים - שהיה צריך להתמודד בצורה מאד קשה, אבל לא שמעתי את התלונות, לא שמעתי את הטענות. דיברתי עם אימא שלו כמו חבר, הרבה פעמים, כדי לחפש דרך לעזור.

אני חושב שבמשך עשרות שנים איגוד השחייה נוהג כך, כי הוא איננו חושב שצריך לעשות אפליה בין ילדים ולא בין בוגרים - וצריך לזכור, אנחנו איננו שוחים רק במסגרת ילדים, יש לנו גם אליפות הקיץ של הבוגרים, כך שבכל מקרה היה יוצא, או בוגרים או ילדים, בשבת.

אני רוצה להזכיר לחברים הנכבדים שיושבים פה, שכל השופטים שלנו, ללא יוצא מהכלל, הם בהתנדבות. כולם ללא יוצא מהכלל בהתנדבות, והם לוקחים די ימי חופש מעבודתם השוטפת, מכספם הם מממנים את זה כדי לבוא ולשפוט, כי אילולא ההתנדבות שלהם, איגוד השחייה לא היה מצליח לעשות מחנות אימון או דברים אחרים - כי העלויות מאד מאד גבוהות. האנשים האלה יש להם גם מה להגיד - ואנחנו, כאיגוד השחייה, בישיבת הנהלה - ניסינו במאמץ אדיר לשנות את התאריכים. לא הצלחנו כי במכון וינגייט אין זה ניתן מצד אחד, ומן הצד האחר - אנשי השעון, שהם הגוף שקובע את כל נושא קביעת התוצאות, הודיעו לי בצורה קטגורית עם מכתב צמוד - והודעתי את זה גם למשרד המדע והספורט בזמנו - שהם אינם יכולים. הם נמשכים גם ככה, והם אינם יכולים לשנות. כך שהייתה אפשרות או שהילדים ייפלו על שבת, או שהבוגרים ייפלו על שבת. אנחנו עשינו דיון מיוחד בנושא הזה, בדקתי, לא הייתה תחרות אחת בחורף שלא יצאה בשבת, לאורך כל השנים, כדי לפתור את הבעיות לשני הצדדים, ואותו הדבר לגבי הקיץ. גם הפעם התחרות של הבוגרים יוצאת בימי חול. אני רוצה להזכיר שיש גם המגבלה של תשעה באב.

אני אומר, בדקנו את הכל כדי ללכת לקראתם, ולא היה ניתן. אי לכך, אנחנו עשינו את כל המאמצים לפתור, ונתנו תשובות מקצועיות, כפי שנתנו בעבר, כדי לפתור את בעיית השחיינים הדתיים, שלא ייפגעו. כל שחיין שקופץ למים נמצא במאמץ כזה או אחר. אינני חושב שישנה אפליה.
היו"ר זבולון אורלב
אומר המאמן שהתנאים שאתם נותנים
לשחיינים הדתיים גורעים מההישגים שלהם.
האם הוא צודק, לדעתך?
פיני פלד
אני חושב שלא, מפני שיש לנו ניסיון על מר
אורן אזרד ואחרים, ואני מציע שב"קטע" הזה ניתן ליושב ראש הוועדה המקצועית של איגוד השחייה, מר נעם צבי, שהוא מאד מעורה בעניינים, לתת את תשובותיו לגבי הקטע המקצועי.
נעם צבי
בקשר לשאלה הספציפית ששאלת, עדיף כמובן
לשחיין שישחה במסגרת המקצה ובמיקום
המתאים שלו.
היו"ר זבולון אורלב
אני מודה על היושר שלך.
נעם צבי
בהקשר לשחיינים הדתיים, אנחנו מחפשים את
הפתרונות הכי טובים שאפשר, כדי שהם
ייפגעו כמה שפחות, ובנושא הזה -
היו"ר זבולון אורלב
אבל אתה מסכים איתי שהם נפגעים.
נעם צבי
בהחלט, אמרתי את זה. אני אומר שמחפשים
את הפתרונות הטובים ביותר בעניין הזה, ומנסים לצמצם את זה ככל האפשר. אני בכל זאת רוצה להתייחס לזה, שכאשר יושבת ועדה מקצועית של איגוד השחייה וקובעת תכנית שנתית, היא עושה את זה שנה מראש. היא בונה את התכנית, והיא בונה את זה לפי עקרונות די קבועים. מה שקשור לנושא השבתות, אחד העקרונות הקבועים, ששתי אליפויות החורף, גם ילדים וגם בוגרים, נופלות בסוף שבוע, ובקיץ אחת האליפויות נופלת בסוף שבוע, והאחרת לא בסוף שבוע. זה יכול פעם אחת לצאת לילדים ופעם אחרת לבוגרים. השנה יצא דווקא הבוגרים - 4 ימים, כולם בימי חול, מסיבות שקשורות בהכנות האולימפיות. יש תכנון יומי מפורט מתי בדיוק צריכים השחיינים האולימפים שלנו להתחרות באליפות ישראל. נכנס פה גם שיקול של תשעה באב, ובסוף יצא שאליפות הבוגרים חייבת להתקיים בימי חול - ולא נותר אלא את אליפות הצעירים לקיים בסוף שבוע.

זה תכנון שהתחיל בחודש אוגוסט 1999, הוצג בפורום כלל המאמנים, שגם המאמן של מעלה אדומים, מר עמנואל מאי, היה שם, בחודש ספטמבר; והיו המון טענות והשגות - גם למר עמנואל מאי עצמו - על א', על ב', על ג' - על הנושא הזה לא שמעתי אותו אומר מילה אחת - על השבת של הקיץ לא שמעתי. לו היו מעלים את זה אז, יכול להיות שהיינו מחפשים פתרון לנושא הזה. הפעם הראשונה שאני שמעתי שיש בעיה עם השבת הזו, שמעלים פנייה במכתב שזה גורם לנזק ולבעיה, הייתה בסביבות חודש אפריל-מאי, כשזה הועלה במכתב שהוגש להנהלת איגוד השחייה, ובעקבות זה עלה לדיון בהנהלת האיגוד. הנהלת האיגוד החליטה לבדוק את הנושא הזה ולהעביר את התחרות ליום חול, אם הדבר אפשרי - זאת הייתה החלטת הנהלת האיגוד, למרות האיחור הגדול בזה. אני, דרך אגב, התנגדתי לאותה החלטה, כי מעבר לשיקול שאנשים עושים בחודש מאי לגבי אותם ימי חמישי-שישי-שבת, יש גם שיקול של הרבה מאד הורים, שקבעו נסיעות לחוץ לארץ, קבעו את החופשות שלהם, אגודות שקבעו מחנות אימון - והכל על סמך תוכנית שאושרה בספטמבר 1999, בלי שהיה שום מכתב התנגדות לזה.

בכל זאת נעשה ניסיון, נעשתה בדיקה, והתוצאה של הבדיקה - אני לא עשיתי את הבדיקה. דרך אגב, אולי מזכ"ל האיגוד יכול לספר מה הוא בדק, ולמה יצא בסוף שאי אפשר להזיז.
אהרון איסרס
אני רוצה להעיר כמה נקודות. ראשית,
בתחרויות המוקדמות השתתפו 815 שחיינים, ובתחרות הגמר משתתפים בסך הכל 4 שחיינים שהצהירו שהם דתיים. זאת אומרת, הודיעו שהם דתיים, וביקשו התחשבות. כדי לארגן תחרות שחייה, אני רוצה שאדוני יבין, צריך קרוב ל40- איש. זה שופטים, זה אנשי מכשור, זה אנשי מזכירות - ולמעט אני ומזכירתי, כולם מתנדבים. כולם ללא יוצא מהכלל, וכולם צריכים לקחת ימי חופשה, היעדרות מהעבודה - יש כאלה שעושים את זה על חשבונם הפרטי. לכן, במטרה להקטין למיזער את ההוצאות של האנשים הללו, אנחנו נוהגים, מזה עשרות שנים, לעשות תחרות אחת בשבת ותחרות אחת באמצע השבוע, עם כל הטענות שאנחנו מקבלים גם מהצוות הזה - תעשו הכל בשבת; אבל אנחנו לוקחים גם את הדברים האלה בחשבון.

עכשיו יש גם הורים מהצד השני של הקו - אם אדוני יבוא לאליפות הילדים, ביום חמישי, לא ביום שבת, ביום חמישי, יראה בריכה מלאה עם ההורים. ההורים האלה הם הורים של ילדים שבאים עם הילדים לכל ימי התחרות, מעודדים אותם - גם הם צריכים לקחת חופש, גם הם לפעמים אומרים, אינני יכול יותר מדיי. העלות של שחיין - מי כמו ההורים האלה יודעים - זה עשרות ואלפי שקלים. אזיי, גם את זה צריך לקחת בחשבון.

אנחנו בדקנו - ופה יש דף, ואני אחלק את זה - אנחנו בדקנו בעצם כל שחיין ושחיין במה הוא צריך לשחות. ניקח לדוגמה את מעיין צרפתי. היא בתחרות הגמר שוחה בשלושה משחים. במועד המקורי יש לה שני משחים ביום שישי ומשחה אחד בשבת. מה שעשינו, זה שביום שישי היא שוחה את המשחים, ואת המשחה של שבת היא תשחה ביום חמישי. חן פרקש - במועדים המקוריים, הוא צריך לשחות שני משחים בשבת, אחד ביום שישי ואחד ביום חמישי. אזיי הוא ישחה שני משחים ביום שישי, במקום שני משחים בשבת, ושני משחים ביום חמישי. וכך הלאה וכך הלאה - לא איכנס לפירוט. לכל אחד נמצא הפתרון המתאים, בנזק המיזערי.
היו"ר זבולון אורלב
אין זה פתרון מתאים, כי לדעת שני אנשי
המקצוע, הפתרון הזה גורע מההישגים שלהם. יכול להיות שמצאתם פתרון חלקי, אבל לא פתרון מתאים.
אהרון איסרס
פתרון מתאים לסוגייה הזאת. אבל העובדה
היא, שאם אנחנו לוקחים לדוגמה שחיינית-
היו"ר זבולון אורלב
ההורים אינם מתלוננים על זה - הם אמרו
שמאפשרים לשחיינים לשחות בימי חול. הם
אמרו את זה.
אהרון איסרס
אם אנחנו לוקחים לדוגמה שחיינית שההורים
שלה לא נמצאו פה - אסתר שוורצמן ממכבי אשדוד, אלופת המדינה, שוברת שיאים - גם במקצים-
היו"ר זבולון אורלב
אשדוד ברוכת כשרונות. בורוכובסקי הוא גם
מאשדוד. לא?
אהרון איסרס
כן, ואימה, דרך אגב, דתייה. והילדה שוחה.
גם אם זה קצת פוגע, צריך להבין שיש כמות אדירה גם מהצד השני, שאם כל הרצון, צריך למצוא את הסטטוס-קוו ואת הפתרון. אזיי זה הפתרון. השנה הזאת, כתוצאה מהתכנית המקצועית, התכנית המיוחדת-
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה אולי להבהיר איזה דבר שנמצא כאן
ביסוד הנחת זימון הדיון, שאירוע שהוא ממלכתי - בשונה מאירוע של אגודה, או מקומי - חייב להתחשב במועדי ישראל. הצבא אינו פועל בשבת - שבת זה יום המנוחה הממלכתי של מדינת ישראל. כלומר, דבר שהוא של המדינה - זהו איגוד השחייה של מדינת ישראל, אין עוד איגוד נוסף. זה לא איזה דבר פרטי - הוא לאחר מכן שולח שחיינים בשם מדינת ישראל - השחיינים של האיגוד נוסעים לאולימפיאדה, והלוואי שיזכו שם במדליות, אני אברך אותם על זה; אני עזרתי להם גם לקבל עוד כספים. נכון? כלומר, צריך לבחון את זה לא מהבחינה שיש 800 הורים מול – אין זה עובד ככה. מדינת ישראל, באופייה, קיבלה על עצמה, ככל שהיא יכולה, לנסות לאפשר שהשבת תישמר. למה? כי יש אזרחים - X%, אפשר להתווכח כמה הם שומרי שבת, אבל יש X%. אני מניח שהצדק הטבעי אומר שלא תיגרע זכותו של ילד להגיע להישגים בעולם הספורט בגלל שהוא דתי, אלא אם כן יש גזירה משמים. כדורגל למשל זה בלתי אפשרי - כדורגל משחקים בשבת.
אהרון איסרס
מדוע? כי הם חזקים, ואיגוד השחייה חלש?
היו"ר זבולון אורלב
סליחה - הליגה הלאומית משחקת בשבת, אבל
משחק הגמר, שהוא ממלכתי, ומעניקים בו את גביע המדינה, לעולם יתקיים רק בימי חול. שאל מדוע אין עושים את הגמר בשבת? שאל למה נבחרת ישראל משחקת בשבת - וכשהיה משחק אחד, תראה איזה שערורייה הייתה - יש אילו שהן אמות מידה בספורט וגם בנבחרת האולימפית שלנו, שהיא תיסע, יישמרו בה סממנים של שבת - יש דברים שהם יהיו מוכרחים לעשות; אבל ככל שאפשר, השבת תצוין שם. האם השבת היא של הדתיים? השבת איננה של הדתיים - כולנו יהודים. זו אינה בעיה של דת. זו גם בעיה של תרבות. זה יסוד ההנחה - שאליפות ישראל - אינני אומר אליפויות אחרות - ואגודות שעושות - שיעשו, לצערי. אבל כשמדובר פה באליפות ישראל, הזכות של חן, או של מעיין, להגיע להישגים באליפות ישראל אינה יכולה ליפול מזכותו של כל ילד אחר, בגלל אמונתם. אין זה יכול להיות.

דרך אגב, אין אני רוצה להרחיק ולהגיד, שמע, אם המועד הזה לא היה מתאים לציבור הערבי, כי זה היה נופל ביום חג שלהם - אני אומר לך, לא היית עושה את זה. אני חותם לך. דרך אגב, אני מברך אותך שלא היית עושה את זה. וככה ראוי, כי הם אזרחים במדינת ישראל. הם 20%. אני הייתי מנכ"ל משרד החינוך - יש לוח חופשות שמתחשב בהם, בנציבות שירות המדינה יש לוח חופשות של עובדים - מתיי מותר להיעדר - הכנסת מתאימה בימי הרמדאן, בשעות מסוימות אין הצבעות - כולם מבינים שמשעה 5, כשמתפללים - אף אחד איננו שואל מי מתפלל - זה החג שלהם. בחג הרמדאן, כששוקעת השמש, צריך לתת להם שעה - למי שרוצה - יכול להיות שאף אחד אינו רוצה - אבל בחודש הרמדאן, עם שקיעת החמה, שעה לאחר מכן אין הצבעות בכנסת. מדברים בלי הצבעות. מדוע? זה חלק מהתרבות. על אחת כמה וכמה שפה מדובר במועדי ישראל - בכל זאת זו מדינה יהודית; זה יסוד ההנחה.

לכן יכול להיות שבעבר לא היו די ספורטאים דתיים, ואז לא הייתה בעיה - לא היה מי שיעורר את הבעיה - וגם השנה, כפי שנאמר, בחודש אוגוסט לא עוררו, אם כי המאמן אמר אחרת; אבל אין זה חשוב. נאמנים עליי דבריך וגם דבריו. הוא בטח עורר, אבל אתה כנראה לא ידעת זאת - אני מקבל את דבריך. כנראה שגם בציבור הדתי היום - שמע, גם בשבילי זו הייתה הפתעה כאיש דתי לדעת שיש הורים בכפר אדומים ששולחים את הילדים - אני שמח על זה דרך אגב. אני רואה בזה השתלבות של הציבור, כל אחד על פי אמונתו ועל פי דרכו. אני ארגיש גאה שאני אראה בחור בוגר בני עקיבא עומד על במת המנצחים - אלוף ישראל בשחייה.

דרך אגב, אני צריך לעשות גילוי נאות - גיסתי הייתה אלופת ישראל בנוער ב100- מ' חזה. אז קראו לה דורית שפיגל - בשנות ה60-. דרך אגב, היא בוגרת החינוך הממלכתי דתי - אינני יודע אם אתה יודע זאת.

עכשיו, אתמול אמר לי מר שוקי דקל שיש איזו התפתחות. להורים שאינם יודעים, ד"ר שוקי דקל הוא מנהל רשות הספורט וסמנכ"ל במשרד המדע, התרבות והספורט.
שוקי דקל
דרך אגב, היינו בחנוכת בריכת השחייה, שהשקענו בה כסף, במעלה אדומים - הייתי עם השר ועם מר רוני בראון שם, ואז שמעתי ממר עמנואל מאי שיש בעיה. ביקשתי ממנו שיכתוב - אנחנו איננו יודעים על הבעיה הזאת - ומיד ביקשתי ממר עודד הכט, שהוא סגני במערכת, שנבדוק ונברר את הסוגייה הזאת; והיה טיפול בעניין הזה, גם של מר עודד הכט וגם שלי מול אנשי האיגוד - צריך לזכור שהאיגוד הוא באמת בין האיגודים שמתנהלים בצורה יוצאת מן הכלל, ויש גם קבלות.

אנחנו קיימנו מספר דיונים בהשתתפות השר ומנכ"ל המשרד, לאור הפניות האלה. עמדת המשרד - ואני חושב שמר משולם נהרי ביטא את זה נכון - ההזדמנות השווה לכל. זה נכון לגבי כל דבר, ואין צריכים לעשות מזה סיסמה רק לנושא השחייה. יחד עם זה, לנגד עינינו הייתה הנקודה השניה, לשמור, מה שנקרא, סטטוס-קו. מה שהיה הוא שהווה. כלומר, אם היו תחרויות בעבר, במשך עשרות שנים, כולל אליפות ישראל - בשבת, כי אז הוא שיהיה; אבל בחריג מזה, בהחלטה מאד ברורה שהעברנו אותה גם להנהלת האיגוד - דיברתי איתם גם בשיחה בעל פה, והעברנו גם בכתב, שלאור הנושא הזה, שצריך לתת הזדמנות שווה לילדים, עמדת המשרד היא לפנות ישירות לאיגוד לעשות כל מאמץ לארגן את אליפויות ישראל - תחרויות בין מועדונים שיעשו מתי שהם רוצים; גם לזה יש לנו המלצה שלא יעשו בשבת - שתחרויות אליפות ישראל, שלא יהיו בשבת. אני חושב שקיבלנו תגובה אוהדת לפניה הזו, למרות שבתוך האיגוד יש קולות אחרים וטוענים אחרים. אבל בגדול, הנהלת האיגוד אמרה שהיא שוקלת את העניין, והיא - נקודתית לתחרות הזאת - היא במצב של מלכוד.

מר נועם צבי אמר - הוא יושב ראש הוועדה המקצועית ועורך דין במקצועו, הוא אדם שיודע מה שהוא אומר - שנתנו מענה לתחרות הזאת בצורה שהם נתנו - אין חולק על זה - ואני גם איש ספורט ויודע שלהתחרות מול שעון זה לא כמו להתחרות, כמו שאתה אמרת, עם כל האווירה הזאת - יש בזה מינוס מסוים.

מכיוון שהשנה הזו היא באמת שנה מאד מיוחדת, מבחינת ההכנות לאולימפיאדה, ואנשי המקצוע שיושבים פה יודעים שתאריך מסוים של תחרות של שיא מסוים, צריך להיות מאד מדוייק. חשוב שספורטאי יגיע בתאריך מסוים לשיא שלו - לכן המועדים שנקבעו, נקבעו כאליפות הארץ בתחילת ספטמבר. כי אז זו עמדת המשרד באופן חד משמעי.
היו"ר זבולון אורלב
לא הבנתי. אליפות ישראל בקיץ תהיה בשבת
או לא בשבת? לא הבנתי.

הערה: השנה זה כבר אבוד.
היו"ר זבולון אורלב
והאליפויות הבאות?

הערה: האליפויות הבאות, בשלב הזה, אינן בשבת.
היו"ר זבולון אורלב
אני מדבר על השנה הבאה.
שוקי דקל
כדי לסכם את העמדה - העיקרון המנחה, מתן
הזדמנות שווה. ההנחיה לאיגוד היא שלא לבצע אליפויות הארץ בשבת. לתחרות העכשווית, יש לתת מענה לשחיינים הדתיים שלא בשבת, וניתן המענה הזה, עם ההסתייגות שאנחנו יודעים ולא נחזור. תחרות אחד על אחד, או בתוך מקצה, היא יותר יעילה מאשר נגד שעון.
פיני פלד
אני מתנצל על ההתפרצות שלי, מפני שאני
רחוק מאד מהנושא של אפליה כזו או אחרת. בגלל זה התרגזתי. מכל הכיוונים. כולם אותו דבר, ואיני רוצה שבי יטילו דופי בגלל סיבות כאלה, כי אני תמיד שמרתי על זה - מר עמנואל מאי גם ציין את זה - ולפעמים מחוסר ברירה, כפי שציינו פה, נגרם העוול במרכאות, כשנאלצנו לקיים את אחת התחרויות בשבת. כמו שציינתי, זה או בוגרים או ילדים. מישהו היה צריך להיפגע, ויש נסיבות אולימפיות, ועוד כהנה וכהנה.


בגדול, איגוד השחייה ימשיך באותה מדיניות שאף ילד לא ייפגע, לא דתי ולא חילוני ולא מוסלמי ולא נוצרי. מה שנוכל לעשות, ומה שהאיגוד יעשה, זה לטובת כלל השחיינים - שיהיו להם תנאים שווים, כפי שמר שוקי דקל ציין.

צריך להבין שאנחנו חיים בנסיבות שלפעמים הכפייה לעשייה היא לפעמים פוגעת - אם זה זמנים, אם זה מיקום - ואני אמרתי פה לגברת אהובה צרפתי, שבעבר אפילו חיפשנו "גוי של שבת" להפעלת המערכת, כדי ששחיינים יוכלו לשחות בשבת, כי אני יודע מחברים דתיים שלי - ואני הייתי אצלם בשבת, ושחינו יחד במים.
היו"ר זבולון אורלב
הוא רואה שבשבת הולכים למקווה, אזיי הוא
אומר
יהודים כשרים הולכים בשבת למקווה. מר פיני פלד, יש, דרך אגב, שני גופים שעוסקים בפתרון בעיות כאלה - בעיות טכנולוגיות ודת. אם תרצו, אני יכול לקשר אתכם. אתה יכול להקשיב, אולי יש כל מיני פתרונות.
פיני פלד
אנחנו ניסינו לתת פתרון לעניין הזה.
היו"ר זבולון אורלב
איני מבין ממך את הנושא הבא: אתה אומר
שהשנה אליפות ישראל לבוגרים, בגלל אילוצים שהוכתבו לכם - האליפות מתקיימת ב4- ימי חול. למה אינך רואה את זה שלא תהיה תחרות בשבת כאילוץ? ראה את זה כאילוץ. משרד המדע, התרבות והספורט צריך להנחות אתכם שלא לקיים אליפויות ישראל בשבת. אתה בא ואומר: זה בעיקרון, אבל זה איננו העיקרון. העיקרון מקובל עליי, אבל - שמע, אני שומר לי איזה פתח חירום.
פיני פלד
אני אענה לך לעניין, בלי החלקות, שלא תהיה
פה אי הבנה. בין האילוצים שיש לנו, יש אילוץ של אנשים שעובדים בהתנדבות, ואינני יכול לאנוס אותם להפסיד ימי עבודה. אין לנו התקציבים - ואני אומר את זה באופן גלוי. יכול להיות שאם יהיה פתרון לעניין הזה - אם הפתרון יהיה פתרון שנוכל להשיג לעניין הזה אפשרויות, עם כל האנשים, ביחד אנחנו נלך לזה. אני רק לא יכול לאנוס אנשים שעושים למעני בהתנדבות פעולה מסוימת, לכפות עליהם.
משולם נהרי
אני רציתי לשאול שאלה ברוח הדברים
שעכשיו אני מתחיל לשמוע אצל מר פיני פלד. לפני כן שמענו ממנו ומעוד אחדים, שהבעיה היא של כוח אדם של השופטים שהם עובדים בהתנדבות, ויש כאלה שזה גם על חשבונם הפרטי. מדוע שרשות הספורט לא תקצה, כמו שהיא מקצה לכל מיני ענפים בספורט, תקציב - ואני מתאר לעצמי שזה לא בשמים ואז "ובא לציון גואל", כולם יכולים ליהנות וגם עוזרים לענף הזה. או לחילופין, סתם ככה, אם יתברר שאין פתרון לדבר כזה, אזיי אולי להכיר בתוצאות באופן שונה, לגבי אלה שעושים את זה לפני שבת ולא בשבת. זאת אומרת, לתת להם איזה שהוא מקדם מבחינת הניקוד, כדי לאזן. אבל הפתרון העדיף הוא לתת תקציב לכך. רשות הספורט יכולה, ויש לה האפשרות, ואין מדובר בסכומים גדולים; ואז הכל ייפתר.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו פה איננו סגני סניגור ולא סניגורים.
אנחנו צריכים לומר את האמירה שלנו. אני רואה את הכנסת כמקום שקובע את הנורמה שהרשות המבצעת צריכה להתיישר לפיה. אנחנו יכולים לקבוע את הנורמה בחקיקה, אנחנו גם יכולים לומר אותה בהחלטה. אמנם היא אינה מחייבת, אי אפשר ללכת איתה לבג"צ, אבל היא מחייבת - שגוף ציבורי יילך נגד החלטת כנסת, זאת בעיה. מה עוד שאתה רואה, שמע - מצפצפים עליך, אזיי אתה מקבל רעיון לעשות את זה בחקיקה. אני לא בעד חקיקה. בכל מה שקשור ביחסים של דת ומדינה, יחסים דתיים-חילוניים, אני בעד הידברות, אני לא בעד חקיקה, זו גישתי העקרונית לדבר - וגם פה. חלק מההידברות זה מה שקורה כאן. הרי זו הפעם הראשונה שההורים פוגשים את יושב ראש איגוד הספורט ואת המזכ"ל, וכולנו נפגשים פה בפעם הראשונה ומשוחחים על הנושא הזה - אני אינני יודע אם פעם בוועדת החינוך והתרבות היה דיון בנושא הזה. זה כשלעצמו זה דבר חיובי, שראשי האיגוד קודם כל שומעים את כאב ההורים, שמאד יקרים להם ההישגים של התחרות, והיום יש דור ששייך אליו מר משה צרפתי, שייכים אליו מר משולם נהרי ואני, שאנחנו רואים את עצמנו כבני הארץ הזאת, עם כל הזכויות ועם כל החובות, ואנחנו איננו רוצים להרגיש את עצמנו - איננו רוצים שהילדים שלנו ירגישו - סוג ב', כי אנחנו מחנכים אותם להיות סוג א', בכל דבר. אזרחים סוג א' אנחנו רוצים שהם יהיו, לכל דבר ועניין. יושב פה תלמיד ממועצת תלמידים. מאין אתה?
תלמיד
מרחובות.
היו"ר זבולון אורלב
איפה אתה לומד? בישיבת הדרום. יש לנו
נציגים ממועצת התלמידים הארצית, שמוזמנים לדיוני ועדת החינוך והתרבות. מה אתה אומר פה על הדיון? מה אתה מרגיש?
תלמיד
הדבר שהכי ראיתי אותו, זה שמר אהרון
איסרס אמר שבעצם יש כרגע 4 אנשים דתיים שמתייחסים אליהם ונותנים להם את הטיפול המיוחד. אבל אלו הם 4 מתוך 800, כלומר, חצי אחוז. כששאלתי את מר משה צרפתי, הוא אמר שיש יותר הורים, שאולי אין יודעים על כולם באיגוד. העניין הוא שדבר ראשון, זה בטח מרתיח. אני יכול להבטיח לכם שלו אני הייתי רוצה להתחרות בשחייה, יכול להיות שהייתי מוותר.
משה צרפתי
רבים אינם הולכים בגלל זה. השכנים שלי
אינם שולחים.
תלמיד
למה לי להשקיע את המאמץ, אם בכל
מקרה, שתי תחרויות בכל מקרה, בגלל סטטוס קוו - בחורף, יתקיימו בשבת. אולי זה כבר לא כדאי בכלל. זה כבר חוסר שוויון ההזדמנויות שלי.
היו"ר זבולון אורלב
האם בבית הספר שלך יש מישהו ששוחה?
תלמיד
לא באופן מקצועי, לפי מה שידוע לי.
אהרון איסרס
רוב הפעילים ורוב השופטים הם מתנדבים,
והיום היחידי שהם מוכנים זה שישי-שבת. מה
אנחנו יכולים לעשות?
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, אני חושב שאפשר לסכם את הדיון.
דרך אגב, מה אתה חושב לעשות אחרי י"ב?
תלמיד
אני חושב על העתודה.
היו"ר זבולון אורלב
רק שתבין, תלמיד ישיבה חושב על העתודה.
באיזה מקצוע?
תלמיד
משפטים.
היו"ר זבולון אורלב
רק שתבין, גדל דור – דרך אגב גם אני גדלתי כזה. אני כבר תוצר החינוך של מדינת ישראל. הם אינם רואים את עצמם כסוג ב'. אנחנו רואים את עצמנו כאזרחים שווים בכל דבר ועניין.
יונה זיאת
קודם כל, אני פחות חשובה פה. העניין שהבת
שלי מרגישה סוג ב', וכשהיא שמעה שהתחרות עברה משבת - כי היא הייתה אמורה להיות בשבת - עברה ליום חול, כדי לאפשר לבוגרים להיות ביום חול, היא התחילה לבכות. דבר שני, שמתוך 5 ההצגות שיש באליפות הזאת בשלושה ימים, יש 2 שמותרות לדתיים, כי בהצגה של יום שישי אחר הצהרים, הדתיים כבר בדרך הביתה; ולא, הם אינם מגיעים הביתה בזמן, ואז הם גם אינם יכולים לשחות שם. אזיי הבת שלי צריכה לשחות 4 משחים בתוך שתי הצגות - היא לא תספיק לנוח בין משחה למשחה.
היו"ר זבולון אורלב
מה שם בתך?
יונה זיאת
הבת שלי רינת זיאת.
היו"ר זבולון אורלב
תכף נשמע. יש לו כאן במקרה הרשימות.
אהרון איסרס
במועדים המקוריים היא רשומה פעמיים
בשבת ופעמיים ביום שישי. לפי התכנון, היא תשחה משחה אחד ביום חמישי, וביום שישי יהיו לה שלושה משחים.
היו"ר זבולון אורלב
אינני מאמן, אבל אני מבין שלשחות שלושה
משחים ביום שישי זאת בעיה.
אהרון איסרס
אף פעם לא אמרנו שאין בעיה. יש בעיה, ואנו
מנסים למצוא את הפתרון.
היו"ר זבולון אורלב
לא. אמרת שיש פתרון מתאים. אני אזכור לך
את זה.
יונה זיאת
אני לא אספיק להגיע הביתה בסוף המשחה
שלה ביום שישי אחרי הצהרים, כי אני גרה
כידוע במעלה אדומים.
עמנואל מאי
הייתה עוד שחיינית בצמרת בנבחרת ישראל -
הייתה יעל גוטול, שגם היא שחיינית דתית מרמות, ששחתה כל השנים מחוץ לתחרות, והייתה בין בעלות המדליות, והייתה לה בעיה קשה - ונאלצנו לאכול את הקש הזה. פנינו בזמנו גם למר זבולון המר שינסה לעזור לנו, ולא יצא מזה כלום, לצערי. האליפות של הבוגרים, דרך אגב, באוגוסט כשישבנו, נקבעה לתשעה באב, ואני בישיבה הזו הערתי שזה התשעה באב, ואי אפשר לעשות אליפות; כמו שהערתי גם על האליפות של הצעירים, שיש שם התנגשות עם שבת, וצריך לשנות את זה - כך שחבל שאין זוכרים את זה.

בכל מקרה, אינני שומע פה מאנשי האיגוד, לצערי - למרות הבקשות מלשכת השר ומהמשרד - את הכוונה ללכת לקראת זה. אני הייתי שמח אם יגידו, או קיי, בשנה הבאה אנחנו נשמח לעשות - בכל מקום שיש בו שחקנים דתיים - את האליפות שלא בשבת, כדי שהם יוכלו להשתתף. את זה, לצערי, עוד לא שמעתי.
היו"ר זבולון אורלב
טוב. אני חושב שאנחנו יכולים לסכם.
נעם צבי
יש לי בכל זאת שאלה לגבי מדיניות המשרד -
היא ברורה לי. אתה אמרת שמדיניות המשרד לקיים בימי חול את האליפויות - האם המדיניות מתייחסת גם לאליפויות החורף, דהיינו, המשרד תומך בביטול ימי לימודים לטובת אליפויות?
שוקי דקל
לא בהכרח צריך לבטל לימודים - דיברתי אתך
גם מחוץ לישיבה פה - אפשר לעשות את זה או בימי חופשה שנופלים על החורף, או מהצהרים אל תוך הלילה.
עמנואל מאי
גם ככה מבטלים לימודים. רק את שבת
אין מבטלים בחורף. זה לא שאין מבטלים. אזיי צריכים לבטל עוד יום.
נעם צבי
זה חשוב, כי אם נחליט למשל שבשנה הבאה אליפויות החורף במקום חמישי-שישי-שבת יהיו שני-שלישי-רביעי - השאלה אם לא נקבל שום פניה לזימון פה לוועדה, של משרד החינוך. איך אנחנו מבטלים ימי לימודים, והזימון יבוא דרך מנהלי בתי הספר?
היו"ר זבולון אורלב
אני מדליף לך שבחנוכה יש שמונה ימי חופשה.
נעם צבי
לא, יש אילו עונות של שחייה.
היו"ר זבולון אורלב
זה אינני יודע.
נעם צבי
אפשר לעשות אליפות חורף בקיץ, בחופש
הגדול. יש איזה היגיון מקצועי בשחייה.
היו"ר זבולון אורלב
חנוכה יוצא בעיצומו של החורף.
נעם צבי
אבל מבחינה מקצועית, האליפות צריכה לצאת
בסביבות חודש מארס. פברואר-מארס. אפשרי לעשות את זה בחורף בימי חול. השאלה היא אם זו המדיניות. אם זו המדיניות - אפשר.
היו"ר זבולון אורלב
אני מייעץ לכם - אני מאמין גדול בהידברות -
שבו, תדברו, תקיימו, תעלו את הבעיות, קחו
מישהו שחי אורח חיים דתי-
פיני פלד
יש לנו חברי הנהלה שמאד שומרים על הנושא
הזה ונלחמים על זה. ישנו מר נלו בידרמן, שמייצג את אליצור, ויש לנו עוד חברים שמייצגים יפה מאד את הנושא הזה.
היו"ר זבולון אורלב
טוב מאד. אז שבו עם אנשי אליצור ותבינו
במה מדובר. גם לגבי ביטול ימי לימודים - זו שאלה טובה. האם אתה חושב שיש לי פתרון בשליפה? לא.
פיני פלד
כשאני התחלתי את תפקידי, קיבלתי צו על
תנאי לבית דין על זה שאנחנו רוצים לקיים תחרות בימי חול, כשיש חופשה - אינני זוכר איזו חופשה הייתה אז, כי זה גוזל לימודים. אמרתי, רק רגע, אתם קבעתם את התאריכים - רק שתדע שגם זה כבר היה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אני מציע שוועדת החינוך והתרבות
תסכם כך
1. הוועדה רושמת לפניה בסיפוק את הודעת משרד המדע, התרבות והספורט, שלפיה לא יתקיימו אליפויות ישראל בשחייה בשבת.
אהרון איסרס
מדוע רק בשחייה? מדוע לא בכל ענפי הספורט?
היו"ר זבולון אורלב
האם אתה המזכ"ל של כולם? מה כואב לך?
אהרון איסרס
כואב לי כי נטפלו רק לשחייה. למה לא בג'ודו?
אתה ממלכתי - ייצג עמדה ממלכתית.
היו"ר זבולון אורלב
כמו שאמרתי לך, אין אני מחפש בעיות.
אהרון איסרס
אין אתה מחפש, אבל אתה יוצר בעיות אחרות,
כי אינך מבין את הבעיה. אינך מבין, אדוני, וגם השר אינו מבין את הבעיות הקשות לגייס כוח אדם. אדרבא ואדרבא, כבודו הציע הצעה שיממנו לנו את ההוצאות.
היו"ר זבולון אורלב
שמע, אתה אומר כך: השר אינו מבין, המנכ"ל
אינו מבין, מנהל רשות הספורט אינו מבין. יושב ראש ועדת החינוך אינו מבין. סגן שר החינוך לשעבר אינו מבין. האם רק אתה מבין?
אהרון איסרס
זאת רק שאלה של תקציב.
היו"ר זבולון אורלב
תקבל ממני את העזרה. יכול להיות שתבוא
ותגיד, ויכול להיות שתקבל את העזרה - אני בהחלט מסכים איתך.
אהרון איסרס
מחר אנחנו נארגן הורים בג'ודו ובאתלטיקה
ובשיט ובקיאקים, ונרחיב את העניין.
פיני פלד
אני חושב שאם סיכום הדיון יהיה כפי שפה
הצעת, הוא לא יתקיים. אני מעדיף שלא להטיל על הציבור חוקים והחלטות שלא ניתן לבצעם. אני הייתי הגון דיי להגיד את הדברים קודם, ואני די הגון להגיד גם עכשיו; ואני אומר שוב: אם זה יהיה כפי שמר שוקי דקל הציג, זה לא יתבצע. אם זה יילך בכיוון שהצדדים יחפשו, כפי שעשינו כל הזמן, את הדרכים הנכונות לפתור, זה יתבצע. אם זו תהיה החלטה או פסיקה - זה לא יתבצע. אני מציע שכולם ישמעו טוב, כי אני יודע מה יקרה.
היו"ר זבולון אורלב
אני חוזר ואומר לך מה החליטה הוועדה.
הוועדה החליטה לרשום לפניה את החלטת משרד המדע והספורט, שלפיה לא יתקיימו אליפויות בשבת.
פיני פלד
אבל המשרד מנחה את האיגוד, כיוון שאנחנו
יודעים שהאיגוד הוא עמותה סטטוטורית
וכוליה.
היו"ר זבולון אורלב
ועדת החינוך תומכת בהחלטת משרד המדע,
התרבות והספורט, לפיה לא יתקיימו אליפויות ישראל בשחייה בשבת. זה הכל. כל אחד עכשיו לפי מעמדו וכבודו. זה אינו חוק.
פיני פלד
היות שאני רואה בעניין הזה כפיה, אתייחס
לזה - למרות שאני לא יודע מה כוחי מול הכנסת - אבל אני אתייחס אל זה בהתאם. לא כי אני רוצה שזה יתקיים בשבת, אלא שאני חושב שהצורה שזה מוצג פה ומובא בה לא תתקבל על דעת הציבור, ואני מציע לכם-
היו"ר זבולון אורלב
מה אתה מציע? ראה, מה שמעניין אותי זה
הרי העניין, לא הניסוח. מה אתה מציע?
פיני פלד
אזיי לגבי העניין, אני מציע שהוועדה תנחה
את הנהלת איגוד השחייה לעשות את כל המאמצים שלא יתקיימו תחרויות בשבת. זו דעתי, שזה יכול לעבוד, ועושים את זה גם כך.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי רק בקשה אחת, ואם לא תוכל
לעמוד בכך, רק עדכן אותנו. לזה אני
מסכים.
פיני פלד
בהחלט כן. מקובל עליי.
היו"ר זבולון אורלב
אני מוכן לשנות. אני אכתוב ככה:

1. בהסכמה עם משרד המדע, התרבות והספורט ואיגוד השחייה בישראל, הוסכם שהאיגוד יעשה את כל המאמצים הדרושים לקיים את אליפויות ישראל בשחייה בימי חול. אם וכאשר יתברר שיש קושי בנושא, יחזור האיגוד להודיע על כך לוועדת החינוך והתרבות.

תודה רבה לכולכם.


הישיבה ננעלה בשעה 13:35





3

קוד המקור של הנתונים