ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/07/2000

חוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/852

1
ועדת החינוך והתרבות
18.7.2000

פרוטוקולים/ועדת חינוך/852
ירושלים, כ"א בתמוז, תש"ס
24 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 143
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, ט"ו בתמוז התש"ס (18 ביולי 2000), שעה 13:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
סילבן שלום
מוזמנים
דפנה לב - סגנית ראש המינהל הפדגוגי, משרד החינוך
הדרה רוזנבלום - מינהלת יחידת מועצת תלמידים ונוער, משרד החינוך
דורית מורג - יועצת משפטית, משרד החינוך
ורד ברקוביץ - הלשכה המשפטית, משרד החינוך
יעל פרבר - מתאמת השר לכנסת ולממשלה, משרד החינוך
עמי ברקוביץ - הלשכה המשפטית, משרד המשפטים
איל זנדברג - הלשכה המשפטית, משרד המשפטים
ינון עמית - אגף התקציבים, משרד האוצר
עפרה דונסקי - משנה למזכ"ל הסתדרות המורים
ניצה בראל - יו"ר המחלקה לפדגוגיה ,ארגון המורים העל-יסודיים
דפנה ליאל - יו"ר מועצת תלמידים ונוער ארצית
יצחק קדמן - מנכ"ל המועצה לשלום הילד
חיה יגודה - מנכל צח"י
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
תמר שפנייר
סדר היום
הצעת חוק זכויות התלמיד, התש"ס-2000.

הצעת חוק זכויות התלמיד, התש"ס-2000
היו"ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות, שנועדה להכין את הצעת חוק זכויות התלמיד שיזם חבר הכנסת סילבן שלום לקריאה שנייה ושלישית. אנחנו רוצים היום לסיים את הכנת החוק כדי שנוכל להביא אותו לקריאה שנייה ושלישית לפני תום המושב. החוק הזה צריך להיות חלק מהבשורות של מערכת החינוך לקראת שנת הלימודים החדשה - התשס"א. חבר הכנסת סילבן שלום, בבקשה.
סילבן שלום
אני מודה ליושב ראש הוועדה, חבר הכנסת זבולון אורלב, על כל עבודתו הברוכה לקידום החוק הזה. אני חושב שיש לו חלק גדול נכבד, לא פחות ממני, בהבאת החוק הזה לקו הסיום. אני חושב שההבנה של חבר הכנסת בחינוך, גם בתור מנכ"ל משרד החינוך ואיש המערכת לשעבר, תרמה רבות לאפשרות להוביל את החוק הזה עד הלום. יד עם זאת, הוא גם היה מוכן לגלות פה פתיחות במקרים שהוא חשב שיש מקום לכך, ובמקרים אחרים הוא שיכנע אותי שטובת המערכת מחייבת לוותר בעניין מסוים. היו מקרים שאני, אולי בניגוד למה שחשבתי מלכתחילה, ויתרתי כי קיבלתי את עמדתו כאדם שבאמת בקיא בעניין הזה ומצוי בנושא.

חוק זכויות התלמיד אמור להביא לשינוי, יהיו כאלה שיאמרו רדיקלי, אבל אין ספק שהוא מביא חדשנות לעומת התפיסה הקיימת היום.
היו"ר זבולון אורלב
צריך לומר שינוי חיובי.
סילבן שלום
רדיקלי זה דבר חד, מהותי, אבל זה יכול להיות גם חיובי. אני חושב שעד היום לתלמידים בבתי הספר היו חובות, והזכויות היו אולי פרי רצונם הטוב של המנהלים והמורים והרבה פעמים דברים לא עוגנו בחקיקה. אין המטרה בחוק הזה לפגוע במהות של המורים וביכולת שלהם לנהל את בתי הספר; צריך לאפשר להם להמשיך לעשות את זה ויחד עם זאת, לשמור את היכולת של התלמידים לעמוד על זכויותיהם. לפי החוק הזה, יש זכות לחינוך לכל אחד מהילדים. הזכות ללמוד היא ערך עליון, וזה דבר שאי אפשר למנוע אותו. לא הכנסתי כאן את הסעיף הקובע שיהיה חוק חינוך חובה עד כיתה י"ב, מה שרציתי מלכתחילה, כי גם אתה, אדוני היושב ראש, וגם היועצת המשפטית של משרד החינוך - -
היו"ר זבולון אורלב
נעשה את זה במסגרת הצעת חוק נפרדת.
סילבן שלום
היועצת המשפטית שיכנעה אותי ושיכנעה את השר שלה ששיכנע אותי לא לעשות את זה במסגרת החוק הזה. הסכמתי להוציא את זה מהחוק הזה ונעשה את זה ביחד, לאחר בחינה ובדיקה, בצורה מסודרת.

בעניין של פרסום הוראות המנהל הכללי, עד עכשיו הן היו ידועות אולי רק לאלה שפירסמו אותם ולאלה שקיבלו את ההוראות.התלמידים עצמם לא היו מודעים לדברים האלה. הרבה פעמים בפרסומים הכללי יש זכויות מאוד-מאוד בסיסיות של התלמידים עצמם, עכשיו הן גם יובאו לידיעתם ויפורסמו בדרך שיקבע השר ותאשר ועדת החינוך. יהיה איסור אפליה בקבלה לבתי הספר, ברישום של התלמיד, בקביעת תוכניות הלימודים ובקיום כיתות נפרדות, ומי שיעבור על כך יהיה צפוי לעונש מאסר, דבר שעד היום לא נעשה.

אני חושב שאחד הדברים היותר מרכזיים הוא האפשרות לערער בנוגע להרחקה. הרחקת תלמיד ממוסד חינוך לצמיתות עד היום היתה פררוגטיבה של ועדה פדגוגית בבית הספר, כאשר לתלמיד לא היה הרבה מה לעשות. היום תינתן לו אפשרות להשמיע את טיעוניו בוועדה ולאחר מכן לערער בפני גוף חיצוני. ביחד עם יושב ראש הוועדה זבולון אורלב והיועצת המשפטית של משרד החינוך דורית מורג, הצלחנו גם בעניין הזה לגבש הסכמה מסויימת. היו קשיים אבל בסוף הצלחנו לעשות את זה ולהביא לכך שהערעור יהיה בפני ועדת שימוע בראשות מנהל המחוז. בוועדה הזו יהיו שותפים נציגי מועצת תלמידים, נציגי ועד ההורים הארצי וכמובן נציגי המורים. גם על החלטת ועדת השימוע יהיה ניתן לערער בפני בית המשפט לעניינים מינהליים.

הדבר המרכזי והמהותי, לדעתי, הוא האפשרות לגשת לבחינות הבגרות. האפשרות לגשת לבחינות עד היום היתה פועל יוצא של רצון טוב של מורים ומנהלים, הרבה פעמים אי רצון טוב כדי לא לפגוע בהישגים שלהם ובתדמית שבה הם נתפסים. זה נכון בעיקר לגבי גוש דן, אני לא יודע איך זה במקומות אחרים. לפחות בעיתונים התל-אביביים מפרסמים את הרמה של בתי הספר בדירוג לפי שיעור ההצלחה בבגרות, כך שהרבה פעמים מנהלים ומורים נשפטו לפי מי הצליח יותר. בשל העבודה הזאת, תלמידים שהיה חשש שלא יעברו את הבגרות, שיוציאו ציונים לא טובים, לא נתנו להם לגשת לבחינות. כאן נקבע במפורש שכל תלמידי יהיה זכאי להיבחן בבחינת בגרות ממשלתית אלא אם כן לא עמד בתנאים מסוימים שקבע השר, וגם כאן זה יהיה באישור הוועדה.

מחדל של ההורים לא ישמש כנגד התלמידים. הכנסנו בחוק גם את האיסור של ענישה גופנית, שזה דבר חשוב. תהיה אפשרות להקים מועצות תלמידים, בית הספר גם יעודד את העניין הזה. יפורסמו הוראות החוק הזה ועוד. יש כאן דברים רבים שמביאים למהפכה.

אני מאוד שמח שאנחנו מגיעים היום לקו הסיום לפחות בוועדה, כדי שאתה כיושב ראש הוועדה תוכל להעלות את הצעת החוק בהקדם לקריאה שנייה ושלישית ולהביא לשינוי. אני חשבתי לעשות שינוי גדול מאוד, הראייה שלי היתה רחבה יותר, אבל אני למדתי במהלך השנים הארוכות בכל התפקידים האפשריים ש"תפסת מרובה לא תפסת", ואם תפסנו את חמשת העקרונות המרכזיים והבסיסיים שאותם אתה התווית בישיבות, עשינו הרבה. נכון שיש עוד דברים חשובים אבל הסכמתי בשלב הזה לוותר עליהם. בכל אופן, לב החוק נמצא כאן והדברים המרכזיים הושארו. לכן אני שמח מאוד שהצלחנו להגיע לקו הסיום, ובסיום כמובן אודה לכל אנשי משרד החינוך ולך, אבל זה רק כשנגמור את ההצבעה בסוף הישיבה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה. אנחנו באמת עסקנו הרבה מאוד בחוק הזה מפני שאני חושב שהוא חוק היסטורי במערכת החינוך. אני לא יודע איך אנחנו עומדים ביחס לעולם, אבל במדינת ישראל זו פעם ראשונה שמנסים להגדיר זכויות של תלמיד ולעגן אותן בחוק על כל המשתמע מכך, לטובת כל אלה שעוסקים בכך.

רבותיי, בסעיף מספר 1 שמגדיר את מטרת החוק יש הצעה של חברת הכנסת תמר גוז'נסקי, שקיבלנו על עצמנו לבדוק האם אנחנו יכולים לקבל את ההסתייגות שלה. הנוסח המקורי הוא "חוק זה מטרתו לקבוע עקרונות לזכויות התלמיד תוך שמירה על ייחודם של מוסדות החינוך לסוגיהם השונים" וכו'. תמר גוז'נסקי מציעה שייאמר כך: "חוק זה מטרתו לקבוע עקרונות לזכויות התלמיד ברוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו ועקרונות האמנה הבין-לאומית לזכויות הילד". אני הבנתי, לפי מה שמסרה לי חברת הכנסת גוז'נסקי, שההצעה הזאת מקובלת ומתואמת עם הגברת יהודית קרפ, שהיא המשנה ליועץ המשפטי, והיא נתנה לנו הרצאת מבוא לקראת החוק הזה. עורך-דין עמי ברקוביץ ממשרד המשפטים, בבקשה.
עמי ברקוביץ
לגבי התוספת לסעיף המטרה, אין לנו קושי עם העניין של "ברוח עקרונות האמנה הבין-לאומית לזכויות הילד". לגבי הרישה "ברוח חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", כל חוק שהכנסת מחוקקת בעצם אמור להיות ברוח חוק יסוד: כבוד האדם. לכן, גם בהתייעצות עם היועצת המשפטית של הוועדה, חשבנו או לוותר על זה בכלל או למצוא דרך לשלב את המילים "כבוד האדם" מבלי להפנות לחוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע להוריד את המילים "חוק יסוד", כך שיהיה כתוב "ברוח כבוד האדם וחירותו ועקרונות האמנה הבין-לאומית לזכויות הילד". האם זה מקובל?
עמי ברקוביץ
כן.
דורית מורג
כן.
היו"ר זבולון אורלב
אז אנחנו רושמים את זה כתוספת. הערה שנייה של חברת הכנסת גוז'נסקי היא לגבי הסעיף של הענישה, סעיף 9. בסעיף 9 המקורי כתוב: "כל תלמיד זכאי לכך שהמשמעת במוסד החינוך תונהג באופן ההולם את כבוד האדם ובכלל זה הוא זכאי שלא יינקטו כלפיו אמצעי משמעת גופניים ומשפילים". תמר גוז'נסקי הציעה שהסעיף ייפתח במילים "כל תלמיד זכאי לכך שהסביבה במוסד החינוכי תהיה סביבה שאין בה אלימות" ואז להמשיך את הסעיף. זה גם עונה במעט למה ששמענו בפעם הקודמת מארגוני המורים, נדמה לי מעפרה דונסקי שהיא המשנה למזכ"ל, שהסעיף צריך להשתמע כך שהוא שומר מפני אלימות לא רק כנגד תלמידים אלא גם כנגד מורים שהם חלק אינטגרלי מבית הספר. האם אנשי משרד המשפטים או אנשי משרד החינוך רוצים להעיר משהו?
דורית מורג
האמירה של מניעת אלימות כבר נכנסת בהגדרה הכללית של רוח כבוד האדם וחירותו, כפי שאמרנו קודם. אשר לאמירה ספציפית דווקא להימנע מאלימות, החשש שלנו הוא איך זה יתפרש.
היו"ר זבולון אורלב
מה החשש?
דורית מורג
אני הבנתי שלא מדובר באלימות של מורים כלפי תלמידים, שהיא ממילא אסורה והיא עבירה על החוק הפלילי, אלא מדובר באלימות בין התלמידים. אם מדובר באלימות בין התלמידים, שוודאי משרד החינוך שואף לכך שהיא לא תהיה, האם העובדה שיהיה סעיף כזה לא תגביר את נושא הרחקת התלמיד או תקשור אותו בדרך זו או אחרת לכך שמצד אחד יש לנו בסעיף אחר פרוצדורה מאוד מובנית לגבי הרחקת תלמיד ובנשימה אחרת יש הנושא של מניעת אלימות. האם המורים לא יראו את עצמם מחוייבים יותר, כדי לקיים את החוק, לנסות להרחיק תלמידים. בוודאי שהם רואים את עצמם מחוייבים למנוע אלימות בכל דרך שהיא.
היו"ר זבולון אורלב
האם אני מבין נכון שהקביעה בחוק שהסביבה במוסד החינוכי תהיה סביבה שאין בה אלימות, עלולה להביא להרחקת תלמידים?
דורית מורג
השאלה אם לא תהיה התגברות של הרחקת תלמידים אלימים. אין לנו בעיה של מניעת אלימות אבל כאשר מכניסים סעיף ספציפי לחוק, שעומד בפני עצמו, השאלה איך הוא יתפרש, האם לא תהיה החמרה לא רצויה כלפי התלמידים בעתיד. זה החשש שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
מה אומר משרד המשפטים?
עמי ברקוביץ
באופן עקרוני בתוספת הזאת יש איזשהו מסר.
היו"ר זבולון אורלב
תזכרו שהכותרת של הסעיף הזה היא "אמצעי משמעת". בתוספת לא מדובר על אמצעי משמעת. לפי דעתי זו לא הסביבה הנכונה לאמירה הזאת, אם כי האמירה היא חשובה.
סילבן שלום
אם היא תהיה במקום אחר, אפשר לקבל אותה?
חיה יגודה
איך אפשר להבטיח שהילד יהיה במסגרת שאין בה אלימות? אנחנו יודעים שיש אלימות בבית הספר, אז צריך לנקות עכשיו את כל בתי הספר מאלימות?
קריאה
יש לשאוף לכך.
היו"ר זבולון אורלב
השאיפה היא במסגרת מטרת החוק. אני מציע שנשים את זה כרגע בצד. עכשיו נראה את ההסתייגות הבאה של חברת הכנסת גוז'נסקי, שהיא לסעיף 11 שכותרתו "סייג לענישה". כתוב בו: "מוסד חינוך לא ינקוט אמצעי ענישה נגד תלמיד בשל מעשה או מחדל של הוריו". מציעה תמר גוז'נסקי שתתווסף פה פסקה שתאמר: "מוסד חינוך לא ינקוט אמצעי ענישה כנגד תלמיד או ימנע ממנו השתתפות בפעילות בית ספרית, לרבות טיול שנתי, בשל מעשה או מחדל של הוריו". דורית מורג, היועצת המשפטית של משרד החינוך, בבקשה.
דורית מורג
אנחנו מסכימים לסעיף כפי שהוא היה קודם. התוספת מעלה חשש שמא תצטרך מערכת החינוך לאפשר כל פעילות, אפילו אם יש כלפיה התנגדות הורים. אם אנחנו לוקחים לדוגמא את הטיול השנתי, גובים כסף עבורו וגם יש זכות להורים לא לאשר לילד להשתתף בטיול. יש הורים שמונעים מהילד שלהם להשתתף בפעילות כזו או אחרת וזו זכותם. השאלה, כאשר סעיף כזה נאמר כהוראת חוק, איך הוא יתפרש. האם לא תהיה כאן מחוייבות ללכת כנגד ההורים.
היו"ר זבולון אורלב
את אומרת שלאור הפיסקה הזאת להורים אולי כדאי לא לשלם עבור הטיול, כי מעתה ואילך תהיה חובה בחוק לשתף את הילד בטיול, אז השאלה מי יממן את זה. ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, בבקשה.
עפרה דונסקי
זה צריך להתפרש מבחינה משמעתית, לא כספית.
יצחק קדמן
אני, ולו מהסיבה הזאת, תומך בהצעתה של חברת הכנסת תמר גוז'נסקי, כדי שאולי יפסיקו תלמידים להישאר בבית בגלל שההורים לא יכולים לממן את הטיול. בכל מקרה, צריך להיות ברור שכשם שעל הסעיף הזה משרד החינוך מסכים כמעשה ענישה, זה צריך לחול גם על דברים של מניעת השתתפות כזו או אחרת בתוכניות לימודים כאלה או אחרות.
היו"ר זבולון אורלב
השאלה אלו תוכניות. אם מדובר בתשלומי רשות, החוק הגדיר אלו פעילויות נכנסות בקטגוריה של תשלומי רשות.
יצחק קדמן
אני אתקן את עצמי. לא "כאלה או אחרות" אלא תוכניות שהן חלק בלתי נפרד ממערכת הלימודים. אני חוזר ואומר: אם הטיול זה אופציה של צ'ופר שנותנים להורים שיש להם כסף, אז מי שיכול ישלם וייסע. מי שלא יכול, לא ייסע. אבל בכל מקום אני שומע שהטיול הוא חלק אינטגרלי ממערכת הלימודים והחינוך לאהבת לארץ והציונות. הרי לא גובים כסף עבור שיעור באנגלית, אז למה שיגבו כסף עבור טיול. זה לא יכול להיות שתלמידים, בגין חוסר היכולת הכלכלית של הוריהם, יישארו בבית כשזה חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא חושב שיש ויכוח בשולחן הזה על השאלה אם הטיול הוא חלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים. אבל לצערנו המצב החוקי, המשפטי - ולי יש הצעת חוק לשנות את הדבר הזה - הוא שמספר פעילויות, שמבחינתי הן חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים כמו טיול או סל תרבות, הן כרגע ממומנות לא על-ידי המדינה אלא באמצעות אגרות רשות שנגבות מההורים. אגרות רשות פירושו של דבר שילדים שהוריהם אינם משלמים אינם זכאים להשתתף באותן פעילויות. זה המצב החוקי והוא לא טוב. את השינוי של המצב הזה אני לא חושב שאפשר לעשות באמצעות הערת אגב בחוק מפני שאנחנו לא רוצים למוטט את מערכת החינוך, מישהו צריך לשלם את זה. אני הצעתי הצעת חוק להגדיל בכמה פרומילים את מס מעסיקים בביטוח הלאומי ולממן את אותם 800 מיליון שקלים שגובים באמצעות אגרות רשות. זה בערך הסכום שדובר בו בוועדת לנגרמן המפורסמת. עם כל ההבנה שמה שאתה אומר הוא צודק, זה לא המקום כי במקביל להוראה הזאת צריכים מיד לכתוב הוראה להטיל חובת תשלום על מישהו אחר.
יצחק קדמן
יש לי הצעה חילופית. אם רוצים לא לפתור את הבעיה האמיתית הזאת דרך החוק הזה - -
היו"ר זבולון אורלב
החוק הזה הוא חוק ללא עלות.
יצחק קדמן
אני הייתי מכניס את הצעתה של חברת הכנסת תמר גוז'נסקי ומסייג אותו באמירה: להוציא פעילויות שמחוייב עליהן תשלום באחד מתשלומי הרשות כפי שאישרה ועדת החינוך של הכנסת.
עפרה דונסקי
אבל מישהו צריך לממן את זה.
יצחק קדמן
אני לא אומר שאסור לגבות כסף, אבל אני אומר שבגלל שבית הספר רב עם ההורים לא ימנעו מילד לצאת לטיול.
דורית מורג
זאת ענישה, זה כתוב בחוק ואנחנו הסכמנו שענישה כזאת לא תותר.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאתה אומר כתוב בחוק.
דורית מורג
אבל בסך ההורים גם אפוטרופוסים על הילדים שלהם ומותר להם למנוע מהם להשתתף בטיול. יש כאן התערבות פעילה בשיקול הדעת של ההורים.
יצחק קדמן
ההוראה היא לבית הספר, לא להורים.
היו"ר זבולון אורלב
הרי פה מדובר בזכויות. מדובר על הזכות שלא יינקטו כלפי תלמיד אמצעי ענישה בגלל מעשה או מחדל של הוריו. אני חושב שהתוספת של "פעילות" היא לא במסגרת של ענישה. כלומר, אם אתה מונע ממנו כעונש, זה אסור על פי החוק. אם אתה מונע ממנו פעילות - כפי שאומרת תמר גוז'נסקי "לרבות טיול" - בגלל שההורים לא שילמו, זה לא המקום לטפל בכך למרות שהיא צודקת מאה אחוז.

דפנה ליאל, יושבת ראש מועצת תלמידים ונוער ארצית, בבקשה.
דפנה ליאל
הבנתי שהשינוי שחברת הכנסת תמר גוז'נסקי רוצה להכניס לא מדבר על כך שיימנע ממנו משהו בשל בעיות כלכליות של הוריו, אלא פשוט בשל מעשה או מחדל.
היו"ר זבולון אורלב
זה כבר כלול, זה אמצעי ענישה.
דפנה ליאל
לא מדובר על ענישה כמו "תעמוד בפינה", ימנעו ממנו דברים מסויימים - -
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר להעניש תלמיד כך שבגלל מעשה או מחדל של ההורים מונעים ממנו פעילות בית ספרית. זה חלק מהמטרה של החוק.
דפנה ליאל
אז למה לא להוסיף את זה?
היו"ר זבולון אורלב
כי כתוב "לא יינקטו אמצעי ענישה" לא רק לגבי פעילות אלא לגבי כל דבר.

אני צריך לומר שמבחינת תקנון הכנסת הסתייגות של חבר כנסת שהוא לא חבר ועדה טעונה אישור יושב ראש ועדה. בכל מקרה, אף על פי שאולי יש לי זכות למנוע, אני נוטה לא למנוע ממנה להגיש את ההסתייגות. אבל אני אומר למציע החוק שברור שאם הסתייגות כזאת מתקבלת היא תביא אותי למחשבות למשוך את החוק. אנחנו צריכים שנינו להתאחד בעניין הזה.
סילבן שלום
אני לא רוצה שאתה תיתן עכשיו פתח לאלה שלא רוצים את החוק לתמוך בהסתייגות הזו כדי שתמשוך את החוק.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא תומך בהסתייגות הזאת. אני גם אבהיר לה את הדבר הזה. אי אפשר להטיל הוצאות עתק על מערכת החינוך מבלי לקבוע את המקור.
יצחק קדמן
רק היום אישרו 500 מיליון שקל בחוק משפחות ברוכות ילדים בלי לקבוע את המקור.
סילבן שלום
אני הגשתי את החוק הזה כחוק פרטני, מה שאמר ד"ר קדמן ואמרה דפנה ליאל מקובל עליי. אבל מאחר שאני רוצה שהחוק הזה יעבור, הסכמתי לוותר על הרבה דברים, אולי אפילו הסכמתי קצת יותר מדי. אבל אם התוספת של תמר גוז'נסקי תעמוד מול החוק, אני מוותר עליה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מתנגד לתוספת הזאת ואנחנו לא נכניס אותה. נאפשר לחברת הכנסת גוז'נסקי להגיש את זה כהסתייגות ואנחנו נגייס רוב נגד זה.
חיה יגודה
בתי הספר אוהבים להשתמש בשלילת היציאה לטיול השנתי כנגד ילדים שיש להם בעיית משמעת. האם אפשר למנוע את זה, כי זו מכה לילדים. כשיש ילד עם בעיות משמעת, בתי הספר לפעמים לא מאפשרים לו לצאת לטיול שנתי.
עפרה דונסקי
או מבקשים שאמא שלו תצטרף לטיול.
היו"ר זבולון אורלב
כל עוד העונש הזה הוא לא עונש גופני והוא לא עונש בשל מעשה או מחדל של ההורים, מותר להשתמש בו.
עפרה דונסקי
זה מעשה או מחדל של התלמיד.
היו"ר זבולון אורלב
גברת יגודה, אנחנו אמרנו לאורך כל הדרך שאנחנו רוצים שמערכת היחסים בין תלמידים למורים תישאר בגדר המעשה החינוכי והיחסים הפדגוגיים בתוך בית הספר. החוק הזה משתדל לשמור כל הזמן על איזון, כך שהחוק לא יחליף את מערכת היחסים בתוך בית הספר ולא נגיע למצב שהתלמידים וההורים יצטרכו ללכת עכשיו עם פנקס חוקים בכיס וכל פעם שמישהו מדבר עליהם הם יוציאו את פנקס החוקים ויגידו "אתה רשאי לומר לי" או "אתה לא רשאי". אנחנו רוצים שבתי הספר ימשיכו להתנהל באופן חינוכי עם מערכת יחסים פדגוגית שראויה להיות בין מורים לתלמידים, בין תלמידים למורים, בין תלמידים לתלמידים ובין מורים למורים. החוק בא להניח רשת ביטחון של זכויות יסוד של התלמיד באותם תחומים שמנה אותם יוזם החוק, חבר הכנסת סילבן שלום. כן, בהחלט מותר למורים להעניש תלמידים בגין מעשים כאלה ואחרים. הענישה היא חלק מהמעשה החינוכי, רק אסור להעניש בעונשים גופניים, אסור להעניש בעונשים משפילים, אסור להעניש בגלל מעשה או מחדל של הורים. את זה אסור לעשות ואת זה החוק קובע. הוא מגביל את בית הספר לא לגלוש מהתחום הפדגוגי לתחומים אסורים.
עפרה דונסקי
אני מתנצל, הגעתי כשדיברתם על סעיף 9 והוא בדיוק חוזר למה שעכשיו אמרת. אני חושבת שסעיף 11 צריך להישאר כפי שהוא.
היו"ר זבולון אורלב
הוא נשאר כפי שהוא.
עפרה דונסקי
לגבי סעיף 9, מי יכול ללכת נגד כבוד האדם? זאת זכות בסיסית שיש לאדם באשר הוא אדם. אבל אני חוששת שהנושא הזה יכול להגיע לאבסורד וכבר הגיע למצב של אבסורד, שכל התלמידים והמורים יצטרכו ללכת עם פנקס חוקים בכיס. אביא לך דוגמא של אמא עורכת דין בקרית שמונה, שמנהלת את מערכת היחסים שלה עם המורים לפי חוק כבוד האדם.
היו"ר זבולון אורלב
וזה בלי החוק הזה. אני חושב שהבהירו לך היטב שסעיף "אמצעי המשמעת" בחוק הזה הוא בעצם לא חידוש, הוא כתוב גם בחוקים אחרים. אנחנו מכניסים אותו פה כדי לתת מעמד לנושא של הזכויות. גם בלי הסעיף הזה כל ענישה שכרוכה בהשפלה ובעונשים גופניים היא אסורה.
עפרה דונסקי
כל הערה, למשל "למה באת בג'ינס עם חורים במקומות שלא צריכים להיות חורים", אותה אמא אומרת: "מי שמך להעיר לילדה שלי? זו פגיעה בכבוד האדם שלה".
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר להביא דברים לאבסורד.
עפרה דונסקי
קודם כל, כבוד האדם הוא בוודאי קדוש בעיני כולנו ומוסכם על הסתדרות המורים, אבל איך אנחנו מגינים על כך שלא יביאו את הדבר הזה לאבסורד? אחרת כל מורה יצטרך ללכת עם עורך דין צמוד כי כל מילה שנייה שהוא יוציא מהפה תהיה פגיעה בכבוד האדם. ניסיתי לחפש ניסוח אחר, אולי "בדרך סבירה".
היו"ר זבולון אורלב
אין עונש גופני סביר ואין עונש משפיל סביר.
עפרה דונסקי
אבל אם אתה מדבר על כבוד האדם, אם אני אעיר לך הערה כמורה שאתה באת בלבוש לא הולם - -
יצחק קדמן
אין בזה שום דבר משפיל.
עפרה דונסקי
אתה חושב כך, אבל אותה עורכת דין מקרית שמונה טוענת שזה סותר את חוק כבוד האדם.
יצחק קדמן
אבל את זה היא אומרת גם בלי החוק הזה, ואני יודע על מי את מדברת.
היו"ר זבולון אורלב
אני לא יודע במי המדובר וזה לא חשוב, אבל אני חושב שהורה כזה הוא בגדר מטריד את מערכת החינוך.
עפרה דונסקי
ופה אתה נותן לו לגיטימציה.
היו"ר זבולון אורלב
אותו הורה לא מבין את מערכת היחסים בין מורים לתלמידים.
עפרה דונסקי
הוא משתית אותם על חוקים.
היו"ר זבולון אורלב
לכן אני חושב שזה לא קשור לעניין החוק שלנו. העובדה שאת זוכרת מקרה אחד, אומרת שאין הרבה מקרים כאלה.
עפרה דונסקי
מקרה שמטרטר עד היום את כל מערכת החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
זה גם בלי החוק הזה. אני חושב שמורים צריכים להיות הראשונים שתומכים בכך שהאווירה בתוך מוסדות החינוך תהיה כזאת. אני חושב שכאן האיזון הוא מאוד נכון וכפי שאמרתי לך, גם בלי הסעיף הזה אמצעי משמעת גופניים ומשפילים הם אסורים.
עפרה דונסקי
עובדה שכל המערכת מטורטרת סביב חוסר האיזון הזה.
דפנה לב
אני רוצה שוב להתייחס לסעיף 10 ולהביע אי נחת - -
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שאת סעיף 10 תשמרי לסוף, כלומר לשעה חמישה לשתיים. אם לא אזכור, תזכירי לי באיתות חזק מאוד.
עמי ברקוביץ
יש נקודה שנשארה פתוחה בסעיף המטרה - עניין האיזכור של הגופים השונים. אנחנו הצבענו בישיבה בשבוע שעבר, בחלק שאתה נעדרת ממנו, על כך שיכולה גם לצמוח תקלה מכאן בשני אופנים: אחד, אם אנחנו מדברים כרגע על הצעת החוק שמטפלת בה הוועדה - זכויות של ילדים חולים - שקובע מסגרות חינוכיות בבתי חולים. סעיף המטרה כאן לא מתייחס לכך, וזה יכול להימצא חסר. דבר נוסף, העובדה שמוסד מסויים גם מתאפיין כמוסד מוכר שאינו רשמי לא ממצה את מהותו של אותו מוסד. יש הבדל אם המוסד הזה פועל לפי פקודת החינוך או לא. אם אני לא טועה, חבר הכנסת סילבן שלום השאיר פתוחה את האפשרות שייאמר "או בכל דין אחר".
היו"ר זבולון אורלב
עוד כמה דקות הוא יחזור, אני לא לדון בזה בהעדרו.
עמי ברקוביץ
ההצעה שלנו - אם לא רוצים להשמיט מוסדות כאלה, צריך להוסיף "או בכל דין אחר" כי יש הבדל. אני דיברתי עם היועצת המשפטית של הוועדה.
היו"ר זבולון אורלב
אני מציע שאנחנו נוסיף "או בכל דין אחר", וכשיבוא חבר הכנסת סילבן שלום נאמר לו שהוספנו ונראה אם יש בעיה.
חיה יגודה
אני הייתי מאוד רוצה להוסיף לסעיף 5 - -
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מטפל עכשיו בסעיף 5.
חיה יגודה
וסעיף 7?
היו"ר זבולון אורלב
אני לא מטפל בסעיף 7, סיימתי לטפל בו.
חיה יגודה
בישיבה האחרונה העלינו את הנושא שבסעיף 5 יכניסו את הנושא של ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
היו"ר זבולון אורלב
אינני מטפל כרגע בסעיף 5.
חיה יגודה
הבנתי שהם יבדקו את האפשרות להכניס נוסח בנושא הזה.
עמי ברקוביץ
בסעיף 8 אנחנו ביקשנו בשעתו שזאת תהיה עתירה מינהלית.
היו"ר זבולון אורלב
זה מקובל.
דורית מורג
מה עם כל התיקונים שהוכנסו בישיבה הקודמת?
היו"ר זבולון אורלב
הם מקובלים. על מה שקראנו עד סעיף 11 לפני שעצרנו, יש לנו הסכמות.
יצחק קדמן
הנוסח שקיבלתי פה על השולחן לא כולל את התיקונים שהכנסנו. זה לא ברור לי.
היו"ר זבולון אורלב
יצחק, יש שתי אפשרויות. אם אתה רוצה שנפעל בהתאם לכל השלבים והדקדוקים, החוק יהיה בערך עוד שנתיים.
יצחק קדמן
אני מבקש לדעת האם מה שהוסכם ודובר כאן, כמו זכות ההורים והתלמיד להישמע על-ידי ועדת השימוע, נכנס לחוק.
מרים פרנקל-שור
כן.
יצחק קדמן
בישיבה הקודמת ביקשתי מנציגי משרד המשפטים לעניין האפליה לא להסתפק בשלושת הסעיפים - -
מרים פרנקל-שור
נדבר על זה. אני מבינה שזה עדיין לא נדון ויש לנו מה להוסיף.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, הערה אחרונה. אחרי כן, אני מתנצל, אני אתקדם קדימה.
דפנה ליאל
רציתי להעיר על סעיף 9 שנשמעו לגביו הסתייגויות, שהוא ממש מהות החוק - עניין הענישה הגופנית והעונשים המשפילים, שזה באמת דבר חשוב והוא צריך להישאר כך. לגבי סעיף 7, הבנתי שכן ייכנסו שינויים ורציתי לבדוק שראש מועצת התלמידים המחוזית באמת ייכנס.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נעשה את הבדיקות האלה בסוף הישיבה. אני באמת לא אקדיש לזה את הישיבה, עם כל הכבוד לכל מיני בדיקות שרוצים לעשות.

רבותיי, אנחנו נמצאים בסעיף 12 - מימוש זכויות: "מוסד חינוך לא ימנע מתלמיד לממש את זכויותיו המוגדרות בחוק זה".
עמי ברקוביץ
אנחנו מתנגדים לסעיף הזה, אנחנו חושבים שהוא מיותר ושהוא גם יכול להביא לתקלה משום שהוא מתייחס אך ורק למוסד חינוך ובכל מקרה הוא מצמצם מפני שהוא מתייחס רק לזכויות המוגדרות בחוק זה. לכל הפחות אנחנו מציעים, לטובת העניין, שייאמר "בחוק זה ולפי כל דין".
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נוסיף "ולפי כל דין".
עמי ברקוביץ
זה בהנחה שלא תתקבל עמדתנו שהסעיף יירד בכלל.
היו"ר זבולון אורלב
היא כנראה לא תתקבל.

סעיף 13: "מוסד חינוך יעודד הקמת מועצת תלמידים ולא יעשה כל פעולה כל פעולה למנוע את הקמתה; מסגרת פעילותה תיקבע בהוראות המנהל הכללי". יש לי כאן פתק - להוסיף: "ובהתייעצות עם מועצת תלמידים ארצית". הדרה רוזנבלום, בין כה וכה עושים את זה, נכון?
הדרה רוזנבלום
כן, אבל אם זה ייאמר בחוק זה יהיה עוד יותר טוב.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נוסיף "ובהתייעצות עם מועצת תלמידים ונוער ארצית".
עמי ברקוביץ
לחובת ההתייעצות יש משמעות משפטית, ואני לא בטוח שצריך לקבע את המעמד של מועצת התלמידים בחוק.
היו"ר זבולון אורלב
מבחינת המדיניות, לנו יש עניין גדול כן לקבע את המעמד של מועצת ארצית ונוער, כך שהיא לא תהיה מין גוף שברצותו מקיים ברצותו לא מקיים. יש מעמד בחוק.
עמי ברקוביץ
אני מבין, אבל אתה מדבר פה על קביעת מסגרת הפעילות של הגוף שאיתו אתה מתייעץ.
היו"ר זבולון אורלב
מה אומר המחוקק? במסגרת הפעילות של מועצת תלמידים ונוער לא תהיה הנחתה חד-צדדית, תהיה חובת היוועצות עם מועצת תלמידים ונוער. אפשר לקבל את דעתם, אפשר לא לקבל, אבל צריכים לקיים היוועצות בתום לב וביושר, להקשיב להם.
עמי ברקוביץ
היוועצות זה אומר שצריכים להיות שיקולים מיוחדים לא לקבל את העצה. זה לא סתם לשמוע.
היו"ר זבולון אורלב
נכון, קצת כבוד למועצת תלמידים. מדובר על המסגרת של המועצה, לא על מתכונת בחינות הבגרות ולא על הסכם שכר עם המורים. מדובר על מתכונת הפעילות של המועצה. יושבת פה הגברת הדרה רוזנבלום, מנהלת היחידה למועצת תלמידים ונוער, שיכולה לייצג את האינטרס החינוכי של המועצה, מבחינת התפיסה החינוכית. אבל אני רואה שיש כאן הערות אחרות לנציגי המשרד.
דורית מורג
מבחינת הנוסח אני לא בטוחה שההתייעצות היא מסגרת פעילותה מבחינת הוראות המנהל הכללי. בעצם מוקמת מועצת תלמידים, היא מוקמת על פי הנחיה פדגוגית וגם בחוק. לפי מה שמוצע פה, מקימים מועצת תלמידים בהתייעצות עם מועצת התלמידים.
הדרה רוזנבלום
גם ככה זה מושתת על חוק.
דורית מורג
אין לי שום התנגדות להתייעצות, רק החוק הזה מדבר על מועצת תלמידים שמוקמת - -
יצחק קדמן
הוא מדבר על מסגרת הפעילות, לא על ההקמה. מסגרת הפעילות תהיה בהתייעצות עם מועצת תלמידים ארצית.
עמי ברקוביץ
מסגרת הפעילות לא קיימת היום?
דורית מורג
זה עניין של דיאלוג בתוך בית הספר.
היו"ר זבולון אורלב
בינינו, בין כה זה מתקיים, אני לא חושב שאנחנו משנים פה איזושהי מציאות.
עמי ברקוביץ
מה שאתה אומר פה זה לקבוע מסגרת חדשה.
קריאות
לא, לא.
עמי ברקוביץ
זה מה שכתוב פה: "מסגרת פעילותה תיקבע" וכו'.
היו"ר זבולון אורלב
ייקחו את המסגרת הקיימת ועכשיו יגידו שזאת המסגרת החוקית.

סעיף 14 - חובת סודיות: "מי שהגיע אליו מידע עקב מילוי תפקיד שהוטל עליו לפי חוק זה, לא יעשה בו כל שימוש אלא לצורך ביצוע אותו תפקיד". כמובן צריך להזכיר שיש ועדת שימוע, יש פה כל מיני אנשים ששומעים.
עמי ברקוביץ
יש לנו נוסח שביקשה המחלקה הפלילית במשרד המשפטים: "מי שהגיע אליו מידע על תלמיד עקב מילוי תפקיד שהוטל עליו לפי חוק זה, חובה עליו לשמרו בסוד ואינו רשאי לגלותו אלא לצורך ביצוע אותו תפקיד". פשוט זה הנוסח שמקובל היום.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נקבל את דעת המחלקה הפלילית. אנחנו בסעיף 15 - עונשין: "מי שהגיע אליו לפי חוק זה מידע לגבי תלמיד אשר חלה לגביו חובת סודיות, ועשה בו שימוש או גילה אותו לאחר, במידה העולה על הנדרש לביצוע הוראות חוק זה, דינו - מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, התשל"ז-1977".
עמי ברקוביץ
כאן יש לנו גם תיקון של המחלקה הפלילית. הם מבקשים שבמקום הסעיף הזה ייאמר: "הוראות חוק הגנת הפרטיות התשמ"א-1981 יחולו על הפרת חובת הסודיות לפי סעיף 14". מפני שזה בעצם קובע חובת סודיות שמקורה בדין.
סילבן שלום
מה העונש לפי חוק הגנת הפרטיות?
עמי ברקוביץ
נדמה לי חמש שנים מאסר וקנס.
סילבן שלום
לא צריך להגזים, יעשו צחוק מהחוק. חמש שנות מאסר? זה מזכיר את הצעת החוק של חבר הכנסת ליצמן עם שבע שנים למי שפוגע בכבוד המקומות הקדושים.
עמי ברקוביץ
זה כמו כל חובה של סודיות. יש מדיניות אכיפה של המחוקק לגבי חובת הסודיות. צריך גם להבין את המשמעות של אפשרות להיכלל בחוק.
סילבן שלום
אנשים יסתכלו על החוק ויגידו: "חמש שנים מאסר". זה יהיה לב החוק ולא יתייחסו אליו ברציונת., כמו שבהצעת החוק של חבר הכנסת ליצמן לגבי הכותל הוא עשה דבר שהרבה אנשים אולי היו מסכימים עליו, כתב "שבע שנים מאסר", ואף אחד לא מתייחס לחוק.
היו"ר זבולון אורלב
על מי חל חוק הגנת הפרטיות, על איזו חובת סודיות? תן לי דוגמאות.
דורית מורג
למשל מי שמשתתף בדיונים, חברי מועצת התלמידים
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה דוגמאות לא בקשר לחוק שלפנינו.
סילבן שלום
אני בעד שיהיה איסור על הפרת חובת סודיות, אבל חמש שנים מאסר זה מוגזם.
עמי ברקוביץ
יש רשימה של חובות של בעלי מקצועות שכרוכים במסירת מידע שיש בו פרטיות, למשל פסיכולוגים. אני חושב שוועדה כזאת שיהיה לה מידע אינטימי, חוות דעת פסיכולוגיות, חייבת לשמור על סודיות.
יצחק קדמן
אני חושב שאפשר להשאיר את זה כמו שזה, ממילא על בעלי מקצועות חלים החוקים שלהם.
עמי ברקוביץ
אבל על ארגון ההורים אין חובת סודיות מכוח חוק אחר, לכן אנחנו צריכים את הסעיף הזה. המידע שיבוא בפני הוועדה הזאת הוא רגיש מאוד.
יצחק קדמן
בוודאי שצריך לשמור על סודיות, השאלה רק מה העונש במקרה של הפרה.
מרים פרנקל-שור
מה נאמר בחוק חינוך מיוחד על הורים?
עמי ברקוביץ
בחוק חינוך מיוחד אין סעיף ספציפי, לבעלי המקצועות שם יש חובת סודיות מעצם תפקידם. המשמעות היא שיחול החוק הזה. יש לנו הוראה פלילית בחוק העונשין, שם תהיה חובת הסודיות.
היו"ר זבולון אורלב
אי אפשר להוריד את זה מחמש שנים לשנה או שנתיים?
עמי ברקוביץ
לא יכולים לסייג את זה מפני שבעצם יש פה הפניה להסדר כללי שקבוע בחוק הגנת הפרטיות. אם אתם לא מקבלים את זה ורוצים הסדר אחר, זה משהו אחר.
מרים פרנקל-שור
השאלה אם אפשר על בעלי מקצוע להטיל חובה לפי חוק הגנת הפרטיות ועל הורים ותלמידים להטיל חובה לפי חוק זה.
עמי ברקוביץ
אין פה בעלי מקצוע, זה מכוח התפקיד הספציפי בוועדה הזאת. אם אתם רוצים, תסמיכו אותנו עקרונית לנסח פה משהו.
היו"ר זבולון אורלב
אתה מבין מה קורה? להורה שמשתתף בוועדת השמה מגיע מידע אינטימי ואין לו סנקציה של בעל מקצוע. בוועדת השמה דנים באמת בנושאים פרטיים.
עמי ברקוביץ
בוועדת השמה יש חובת סודיות.
מרים פרנקל-שור
ומה העונש הקבוע בצידה?
עמי ברקוביץ
אין עונש, ולכן יחול ממילא הדין שחל בחוק הגנת הפרטיות, כי זו חובת הסודיות שנקבעה בדין.
היו"ר זבולון אורלב
אם אין עונש, למה אנחנו צריכים לקבוע פה עונש?
עמי ברקוביץ
כי אנחנו נוהגים לקבוע, אנחנו לא רוצים להשאיר את הדברים פתוחים.
היו"ר זבולון אורלב
אז למה שם השארת את זה פתוח?
עמי ברקוביץ
ב-1988 עוד לא הייתי במשרד המשפטים.
היו"ר זבולון אורלב
מה אומר ד"ר קדמן?
יצחק קדמן
אני חושב שהוויכוח ממש לא חשוב. חשוב העיקרון של שמירת סודיות, מה זה חשוב אם העונש יהיה חמש שנים או שנה?
היו"ר זבולון אורלב
זה כן חשוב. אנחנו צריכים לדעת מה עושים בסעיף 15.
יצחק קדמן
אם אתה שואל אותי, אני מוכן שיהיה כתוב שם בלי לפרט את מספר השנים, שיהיה כתוב: "כנקבע בחוק". לא צריך לפרט.
מרים פרנקל-שור
אולי נלך לפי המנגנון שקבוע בחוק חינוך מיוחד?
עמי ברקוביץ
אנחנו יכולים לוותר על זה. פשוט נשאיר את זה כך, תהיה ממילא הפניה לחוק הגנת הפרטיות.
היו"ר זבולון אורלב
בואו נשאיר את זה כך.

סעיף 16 - ביצוע ותקנות: "השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא יתקין, בתוך שישה חשים מיום פרסומו של חוק זה, תקנות לביצועו, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת".

סעיף 17 - שמירת דינים: "הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין אחר ולא לגרוע ממנו".

סעיף 18 - תיקון חוק בתי משפט לעניינים מינהליים: "בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס-2000, בתוספת השנייה, בסופה יבוא:
מרים פרנקל-שור
זה יבוא בתוספת הראשונה.
היו"ר זבולון אורלב
"בתוספת הראשונה" במקום "בתוספת השנייה". "בסופה יבוא: (10) ערעור לפי סעיף 8 לחוק זכויות התלמיד".
עמי ברקוביץ
לא, "הרחקה והעברה". זה פשוט תיקון של התוספת הראשונה.
מרים פרנקל-שור
בתוספת הראשונה אנחנו נעשה את התיקונים הנדרשים.
היו"ר זבולון אורלב
סעיף 19 - תיקון חוק לימוד חובה: "חוק לימוד חובה, התש"ט-1949, סעיף 3ג - בטל". מה זה סעיף 3ג?
עמי ברקוביץ
זה מעשה ומחדל של הורה.
מרים פרנקל-שור
צריך לעשות תיקון נוסף לסעיף 3ב, זה איסור האפליה. וגם בתיקון חוק פיקוח בתי ספר.
היו"ר זבולון אורלב
בסדר, תעשו את התיקונים.

סעיף 20 - הוראה מיוחדת: "הוראות חוק זה יובאו לראשונה לידיעת התלמידים והוריהם כאמור בסעיף 4, בשנת הלימודים התשס"א ובחודש הראשון שלאחר קבלתו של חוק זה".
סילבן שלום
יש לי הערה לגבי סעיף 20. אני רוצה שזה יהיה "בחודש הראשון של כל שנת לימודים". את זה הכנסנו.
דורית מורג
מאחר שאנחנו נמצאים מאוד סמוך לשנת הלימודים, אני מבקשת לדחות את זה.
היו"ר זבולון אורלב
לא, החוק יעבור בשבוע הבא. יש עוד חודש וחצי עד תחילת שנת הלימודים, מה הבעיה?
עמי ברקוביץ
לא מתאים לשים את זה בסעיף שכותרתו "הוראה מיוחדת", אם אתה רוצה שזה יהיה בחודש הראשון של כל שנת לימודים.
היו"ר זבולון אורלב
אז לא יהיה כתוב "הוראה מיוחדת". תשנה את הכותרת.
עמי ברקוביץ
אבל אתה ממילא מדבר בסעיף 4 על כך שהחוק יובא לידיעת התלמידים והוריהם.
סילבן שלום
אני רוצה שזה יהיה ברור, שזה יובא לידיעתם כל שנה.
קריאה
איך זה יובא לידיעתם? דרך בית הספר?
היו"ר זבולון אורלב
אתה יכול להכניס את זה בסעיף 4: "הוראות חוק זה יובאו, בחודש הראשון של כל שנת לימודים לאחר קבלת חוק זה, לידיעת התלמידים והוריהם".
סילבן שלום
אבל כתוב פה " כפי שיקבע השר באישור הוועדה". זה מסבך את זה.
מרים פרנקל-שור
תשאירו את זה לניסוחים של משרד המשפטים.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו מדברים על העיקרון להוסיף: בחודש הראשון של כל שנת לימודים לאחר קבלת חוק זה. תחליטו אם זה נכנס בסעיף 20 או בסעיף 4.
דורית מורג
יש לי הערה. אם אנחנו נשארים עם הכללים כפי שיקבע השר, זאת אומרת שאנחנו גם מחילים את החוק מיד בתחילת שנת הלימודים. זו בעיה משום שצריך לחזור לוועדה, לקבוע כללים.
היו"ר זבולון אורלב
העניין של שנת הלימודים הראשונה לא צריך אישור ועדה.
דורית מורג
אז את סעיף 4 אנחנו מורידים?
היו"ר זבולון אורלב
עוד לא מורידים. תשבו עם נוגה ענתבי ותחליטו.
דורית מורג
אם כתוב "כאמור בסעיף 4", זה לא שייך לנוגה ענתבי. היא הרי לא מחליטה אם להוסיף או להוריד.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו רוצים שיהיה כתוב בחוק שבחודש הראשון של כל שנת לימודים יובאו לידיעת התלמידים הוראות חוק זה.
דורית מורג
ההערה שלי היא, שאם בסעיף 4 יש לנו הכללים כיצד זה יובא לידיעת התלמידים והוריהם, אנחנו צריכים את אישור ועדת החינוך.
היו"ר זבולון אורלב
48 שעות אחרי שתבקשו את אישור הוועדה, תקבלו.
סילבן שלום
אני רוצה להעיר משהו. יש סעיף אחד שהוא סעיף מרכזי, שדיברתי עליו בשבוע שעבר; אמרו שיכניסו אותו והוא לא נכנס. מדובר על העניין שלא תהיה הפחתה בציון בשל התנהגות. דיברתי על זה בשבוע שעבר, והוא לא מופיע כאילו לא היה כלום.
היו"ר זבולון אורלב
מה הוראות המנכ"ל לגבי הפחתה בציון?
יצחק קדמן
זה אסור. אני נתתי את הנוסח בשבוע שעבר.
דורית מורג
אנחנו מתחילים בחוק הזה, במקום לאמירות כלליות, להכניס חלק מסעיפי חוזר המנכ"ל לתוך החוק. אנחנו רואים בזה הכנסה פרטנית של סעיפים לגבי - -
היו"ר זבולון אורלב
עוד שבע דקות אנחנו מאשרים את החוק, אנחנו לא מכניסים אליו את כל חוזר המנכ"ל.
דורית מורג
מכניסים פה כל שפיץ - -
יצחק קדמן
זה לא שפיץ, זה דבר מהותי.
עמי ברקוביץ
אני בטוח שיש עוד מהויות.
סילבן שלום
זה דבר מהותי. אם לילד יש פתאום הפרעה, שלא יורידו לו ציונים. שיענישו אותו בדרך אחרת.
דפנה ליאל
אמרתי את זה בישיבה האחרונה, ואני חושבת שיש פה מקום להזכיר שרוב הפניות שמועצות תלמידים מקבלות הן בנושא הזה - שמפחיתים ציון בגלל משמעת. יש מקום לעגן את זה בחוק משום שכנראה לא אוכפים את זה בתור חוזרי מנכ"ל. אנחנו מקבלים עשרות, אם לא מאות, פניות בנושא הזה - שעל חיסורים או איחורים או יחסים אישיים בין מורה לתלמיד מפחיתים ציון. בהחלט יש מקום לעגן את זה בחוק. אני רואה את זה בשטח, אפילו אצלי בבית הספר. זה באמת דבר חשוב.
עמי ברקוביץ
אני מצטרף לעמדה של דורית מורג. לא נראה לי שלצד סעיף כל כך עקרוני וכללי, שמדברים בו על כבוד האדם ועל אמצעים משפילים, ניכנס לפרטים. אני בטוח שיש עוד עקרונות מאוד חשובים בחוזר מנכ"ל.
היו"ר זבולון אורלב
כולנו היינו תלמידים וכולנו מבינים שציון בתעודה זה לא עוד משהו. זה הנכס המטריאלי היחיד שיש לתלמיד בבית הספר.
דפנה לב
אני מבקשת להעיר שקשה מאוד להוכיח, במערכת יחסים קלוקלת בין תלמיד להורה, מה הסיבה ומה המסובב. אני מציעה לא להכניס את זה לחוק כי אין שום בעיה לעשות את זה לכאן ולכאן. נכון שתלמידים מתלוננים אבל גם מורים מוכיחים לפעמים שאותו תלמיד שמתלונן אמנם נכשל במבחן בצורה אובייקטיבית. אני מציעה שלא נהפוך את זה לעניין של התמקחות בבתי משפט.

דבר שני, אני חוזרת להערה שלי שביקשת שאני אעיר אותה בסוף. אני מניחה שאנחנו לקראת סיום.
היו"ר זבולון אורלב
עוד שתי דקות. יצחק קדמן, בבקשה.
יצחק קדמן
אני חושב שמוכרחים להכניס את זה. זה אחד המרכיבים. גם בחוזר מנכ"ל - אני אומר את זה גם לעמי ברקוביץ - אין יותר מדי פרטים על אמצעי משמעת אסורים. ישנם כמה דברים מרכזיים שרובם נכנסו פה, חלקם אולי באופן אחר כי שם היה כתוב למשל: אסור להשתמש באלימות מילולית. אני רואה את המקבילה של זה בהשפלה, וזו לא בעיה. עם כל הכבוד, צר לי אבל הדברים שאמרה גברת לב הם לא נכונים. אנחנו מקבלים תלונות על כך שאצל תלמיד מסוים הציון במבחנים הוא כזה וכזה ובגלל חיסורים ואיחורים או בעיות משמעת מורידים ציון. זה מופיע שחור על גבי לבן. את אומרת שמעכשיו מורים יתחכמו ויסתירו את זה? כנראה שלי יש הערכה יותר טובה למורים מאשר לך.
דפנה לב
אתה מעלה טיעון אחר. נושא חיסורים ואיחורים בכלל לא עלה כאן. דובר כאן על בעיה משמעתית.
יצחק קדמן
זה משמעת.
דפנה לב
אם אתה מדבר על חיסורים ואיחורים, אני לא חושבת שסטודנט באוניברסיטה שאומרים לו מראש "אדוני, על מנת לעבור את הקורס חובת הנוכחות היא 80 אחוז", אומר: אני לא לומד באוניברסיטה הזאת. על זה לא היה דיון ואני לא חושבת שצריך להכניס את זה עכשיו.
יצחק קדמן
בוודאי שהיה דיון על זה.
דפנה לב
אז אני מתנצלת, אני לא שמעתי את זה. אבל אני חושבת שבית ספר שמודיע בראשית השנה "חובת נוכחות בשיעור היא 80 אחוז", זו זכותו של בית הספר. מדובר בבתי ספר תיכוניים שמגישים תלמידים לבגרות.
יצחק קדמן
מי אמר שמדובר על בתי ספר תיכוניים?
דפנה לב
אם מדברים על הורדת ציון, זה חלק מהעניין שמופיע - -
היו"ר זבולון אורלב
מדובר על הורדת ציון כענישה. מה אומר חוזר מנכ"ל?
דפנה לב
שאין להוריד ציון כאקט של ענישה. אבל ישנם מספר בתי ספר בארץ שיש להם תקנון שאומר: חובת הנוכחות היא כך וכך. מעבר לכך, יתחיל התלמיד לספוג.
היו"ר זבולון אורלב
יש לי שאלה אלייך. באותם בתי ספר שהתקנון אומר שיש חובת נוכחות והתלמיד איננו נוכח ומורידים לו ציון, זו ענישה?
דפנה לב
לא, זו עמידה בתקנון.
היו"ר זבולון אורלב
אם זו ענישה, זה אסור על פי חוזר מנכ"ל. מה איכפת לך שהנוסח שכתוב בחוזר המנכ"ל יהיה כתוב בחוק? מבחינה חינוכית, עזבי את העניין המשפטי. מנקודת המבט החינוכית, מבחינת מערכת היחסים בתוך בית הספר, הרי אין הבדל אם זה כתוב בחוק או כתוב בהוראות המנכ"ל.
דפנה לב
אין הבדל, פרט לדבר אחד שאני לא הייתי מעוניינת שתלמידים והוריהם יתחילו להזמין את המורים לבתי משפט על ויכוחים שאין עליהם הוכחות חד-משמעיות. תלמיד יכול להפריע כך וכך שיעורים, לשבת אחר כך עם מורה פרטי בבית ולהוציא ציון כזה וכזה. הציון בתעודה הוא לא ציון המבחן. הציון בתעודה הוא ציון של לימודים לאורך זמן.
סילבן שלום
אבל לא ציון של התנהגות.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, אנחנו מתקדמים.
דפנה לב
אני מבקשת שוב להעיר לסעיף 10.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו לא בסעיף 10.
ניצה בראל
אני גם רוצה להעיר. אני חושבת שזה מופיע בחוזר מנכ"ל, זה מופעל ברוב בתי הספר.
היו"ר זבולון אורלב
מופעל ברוב? זאת הבעיה.
ניצה בראל
אני לא אגיד לך שזה מופעל ב-100 אחוזים, אבל אני חושבת שב-99 אחוזים מבתי הספר שאני מכירה זה מופיע.
היו"ר זבולון אורלב
אז מה איכפת לך שזה יהיה בחוק?
ניצה בראל
כי אני לא מכירה את 100 האחוזים. אני חושבת שזה לא צריך להיות בהוראת חוק כי המילה התנהגות נדונה לכל כך הרבה פרשנויות. ראית פה שגם דפנה ליאל ממועצת התלמידים אמרה: אם זו הפרעה, אם זה אי הכנת שיעורים, אם זה איחור לבית הספר. זאת אומרת, אתה מכניס הוראת חוק שנתונה להמון-המון פרשנויות. לא הייתי מכניסה את זה בהוראת חוק. אני חושבת שצריך להקפיד על חוזר מנכ"ל ולאכוף את חוזר המנכ"ל.
יצחק קדמן
אז תעתיקי את הנוסח של חוזר מנכ"ל לחוק.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו נעשה כך: בנוסח החוק זה לא ייכנס. חבר הכנסת סילבן שלום יגיש הסתייגות. אם ההסתייגות הזאת תתקבל, אני לא אמשוך את החוק. אני נותן לזה הזדמנות, זה הגון?
סילבן שלום
מאה אחוז.
היו"ר זבולון אורלב
פתרנו את הבעיה הזאת.
מרים פרנקל-שור
מה ייכנס להסתייגות?
סילבן שלום
אני רוצה להגיע להסכמה, ההסתייגות שלי תהיה "חוזר מנכ"ל", לא מילה יותר ולא מילה פחות.
היו"ר זבולון אורלב
רבותיי, היתה בעיה עם סעיף 5?
מרים פרנקל-שור
אנחנו צריכים לחזור לסעיף 5. הוטל עלינו בישיבה הקודמת, לאור הצעתו של ד"ר קדמן, להרחיב את איסור ההפליה לסעיפים נוספים בחוק. בסעיף (א)(1) הנוסח יהיה: "רישום תלמיד, קבלתו או הרחקתו ממוסד החינוך". אנחנו נוסיף פיסקה נוספת, (4), שיהיה כתוב בה: "זכויות וחובות התלמידים, לרבות כללי המשמעת והפעלתם".
דורית מורג
אני מצטערת, זה לא נדון. אף אחד לא פנה אלינו בעניין הזה.
מרים פרנקל-שור
זה לא נדון, אנחנו נתבקשנו לשבת עם - -
יצחק קדמן
את בעד הפליה? איך אפשר להתנגד לדבר הזה?
דורית מורג
אני לא בעד הפליה. אם אני מתנגדת להוראת החוק, זה עוד לא אומר שאני בעד הפליה.
היו"ר זבולון אורלב
דורית מורג, בואי קודם כל נדבר עניינית. מה שרוצים להוסיף כאן בעקבות דיון שהיה, זה ש"רשות חינוך מקומית, מוסד חינוך או אדם הפועל מטעמם, לא יפלו תלמיד מטעמים עדתיים, מטעמים של רקע חברתי או כלכלי, או השקפה פוליטית בין של הילד ובין של הוריו בכל אחד מאלה". אחד מאלה זה זכויות וחובות תלמידים, שלא יפלו בכל מה שקשור בזכויות וחובות תלמידים לרבות כללי משמעת והפעלתם. מישהו יכול להסביר לי מה הבעיה כאן?
דורית מורג
אני עכשיו מסתכלת על זה. במקום לפרט, אולי נוריד את הפירוט, נשאיר סעיף כללי.
היו"ר זבולון אורלב
איזה סעיף כללי? זאת הבעיה. ד"ר קדמן העיר שאין לנו סעיף כללי, זה הסעיף הכללי. אני לא רואה כאן בעיה.

לגבי סעיף 10, אני יודע מה הבקשה שלכם - להוריד את "באישור הוועדה".
דפנה לב
אנחנו מבקשים לשנות את הכל לרמה של היוועצות.
היו"ר זבולון אורלב
אם אנחנו הולכים בהסכמה על כל החוק ותבטיחו שכך זה יהיה, אני מקבל על עצמי לשכנע את סילבן שלום שזה יהיה בהיוועצות עם הוועדה. אבל עם התניה שאני לא אקבל טלפון, כמו שהיה לקראת קריאה ראשונה, לא משר המשפטים ולא ממי שהיה שר החינוך ולא ממי שמיועד להיות שר החינוך. אם יהיו טלפונים, אנחנו הולכים להתנגד. אם הולכים בהבנה, אני ממש אכפה על חבר הכנסת שלום הר כגיגית כי אני אגיד לחבר כנסת אחר להגיש הסתייגות ואם היא לא תתקבל, אני אמשוך את החוק. פה צריכה להיות הבנה שהחוק הזה הוא לא לטעמם של כולם, גם לי יש פה כמה בעיות, אבל הוא פשרה ואנחנו הולכים פה באמת לעשות היסטוריה.
סילבן שלום
אתה אומר את הדברים בהתניה. אני אוכל להתייחס לזה רק אם אני אשמע שזה באמת כך. בלי זה, אני אפילו לא מעלה על דעתי לחשוב על זה.
דורית מורג
את התוספת האחרונה לא ממש קלטתי.
היו"ר זבולון אורלב
כפוף לזה שאני משכנע אותו על התוספת שלכם.
דורית מורג
כפוף לתיקוני נוסח, כי אנחנו אחר כך מוצאים כל מיני הוראות שאנחנו לא בטוחים שהן קיימות. קיבלנו את הסכמתו של חבר הכנסת סילבן שלום כי אחר כך יאמרו שהיתה הסכמה - -
היו"ר זבולון אורלב
הסכמתך בהסתייגויות נרשמה.
עמי ברקוביץ
בסעיף 1 אמרת שאם מבחינת חבר הכנסת שלום לא תהיה בעיה, יתווסף "או בכל דין אחר".
סילבן שלום
אין בעיה.
דפנה לב
אני רק רוצה שתסכים שאנחנו ניוועץ על ההסתייגות שלך.
סילבן שלום
כן. עכשיו אני רוצה לומר שני דברים. אני רוצה שההסכמה תהיה הסכמה כללית. חבל שהגברת שלומית עמיחי הלכה, אבל את סגנית ראש המינהל הפדגוגי.
דפנה לב
שלומית עמיחי תגבה את העניין.
סילבן שלום
אני רוצה שההסכמה תהיה הסכמה ברורה. כפי שאמרתי גם בישיבה הקודמת, הסכמתי לוותר על חלקים מאוד חשובים בחוק הזה לעניות דעתי, יצחק קדמן אפילו אמר שעשינו לזה דיאטה, אפילו אנורקסיה. אני לא מסכים איתו, אני חושב שיש דברים מרכזיים חשובים מאוד שנשארו. אבל כל העניין היה להגיע למצב שבו גם יושב ראש הוועדה, גם המציעים, גם משרד החינוך, גם מועצת התלמידים, גם המועצה לשלום הילד - כל הגופים יגיעו להסכמה שלמה.

אני יכול לומר, זה לא סוד, שהתקשר אתי גם שר החינוך לשעבר ואני אמרתי לו: הייתי מוכן לקבל את העניין אם הייתי יודע שאתה תהיה שר החינוך. אבל מאחר שאני לא יודע שאתה תהיה שר החינוך, אפילו אם תרצה לחזור כי צריך 61 קולות כדי להחזיר אותך למשרד, וגם זה לא בטוח שיש היום לקואליציה, ואני לא יודע מי יהיה שר החינוך לאחר מכן - לכן אני לא מוכן לקבל את העניין. הוא אמר לי: אם לא "בהתייעצות" אז "על דעת הוועדה". הוא היה מוכן לעשות צעד אחד לקראתי, שזה לא יהיה באישור אלא על דעת. אני יודע שיושב ראש הוועדה לא השאיר לי הרבה ברירות, ולמרות שזה קצת מפריע לי זה חלק מהעניין. לכן אני אומר: אם זה יהיה בהסכמה, וכפי שאמרה כאן מירי פרנקל-שור, שלא יהיה שום משא ומתן, שמה שהוחלט כאן זה העניין - -
מרים פרנקל-שור
אני לא אוכל לסיים את הכנסת החוק לפני יום שני.
סילבן שלום
מירי אמרה שהיא לא תצליח לעשות את זה במידה שיש עדיין משאים ומתנים. כפי שזה אושר כאן זה צריך להיות מונח ביום חמישי.
עמי ברקוביץ
אני חושב שיש שני סעיפים שמחייבים לתת למשרד החינוך תקופה של היערכות. אחד, הסעיף של הקמת ועדת ערר. אי אפשר שתהיה פה תחילה מיידית, צריך לדחות את זה במספר חודשים.
היו"ר זבולון אורלב
השר קובע בתקנות, אין כאן עניין של זמן.
עמי ברקוביץ
זאת בדיוק הבעיה, שיש חובה שממחר יפעלו ועדות הערר.
היו"ר זבולון אורלב
יש שישה חודשים. לא מרחיקים עכשיו תלמידים, זו לא העונה של הרחקת תלמידים.
עמי ברקוביץ
מקובל לתת תקופת היערכות.
היו"ר זבולון אורלב
אין צורך. אין עכשיו הרחקות תלמידים.
עמי ברקוביץ
באופן עקרוני יכולה להיות וזה מאוד בעייתי. סעיף נוסף זה הסעיף של הבגרות, אני חושב שהם צריכים תקופה להכין את הכללים.
היו"ר זבולון אורלב
יש זמן עד סוף השנה. רבותיי, מי בעד העברת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית?

הצבעה
בעד ההצעה - כולם
נגד - אין
ההצעה להעביר את הצעת חוק זכויות התלמיד, התש"ס-2000, לקריאה שנייה ושלישית נתקבלה.
היו"ר זבולון אורלב
ההצעה התקבלה פה אחד. אני מברך את המציע.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים