פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/1791



- 1 -
ועדת החינוך והתרבות
‏30.11.99


פרוטוקולים/ועדת חינוך/1791
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה
מושב שני נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 36

מישיבת ועדת החינוך והתרבות
‏יום שלישי, כ"א בכסלו התש"ס (‏30 בנובמבר, 1999), שעה 09:00
נוכחים
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
קולט אביטל
מוחמד כנעאן
רחמים מלול
יהודית נאות
מיכאל נודלמן
סילבן שלום
מוזמנים
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
חה"כ אחמד טיבי
חה"כ אופיר פינס-פז
חה"כ איוב קרא
חה"כ ראובן ריבלין



טל אלכסנדרוביץ
יועצת לשר המדע, התרבות והספורט


משה דגן
ראש לשכת שר המדע, התרבות והספורט


גברי לוי
יו"ר ההתאחדות לכדורגל


יעקב אראל
מנכ"ל ההתאחדות לכדורגל


ישראל שטוצ'ינסקי
מנהל הנבחרת, ההתאחדות לכדורגל


עו"ד משה אביבי
יועץ משפטי, ההתאחדות לכדורגל


אלון חזן
שחקן נבחרת ישראל, ההתאחדות לכדורגל


יצחק רט
סמנכ"ל חברת החקירות "מודיעין אזרחי"


ערן דורון
יו"ר איגוד שחקני הכדורגל


עמנואל שפר
מאמן נבחרת ישראל לשעבר


פרופ' מיכאל שגיב
ראש מכללת וינגייט להכשרת מורים לחינוך גופני


אביב הברון
עורך הספורט, מעריב


אפרת יולס
חיפה, מועצת תלמידים ונוער ארצית


לירון קדוש
חיפה, מועצת תלמידים ונוער ארצית


עדי אשכנזי
הגימנסיה העברית י-ם, מועצת תלמידים ונוער ארצית


דיאנה כהן
הגימנסיה העברית י-ם, מועצת תלמידים ונוער ארצית
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. האירועים שקדמו למשחק הכדורגל ישראל-דנמרק.


האירועים שקדמו למשחק הכדורגל ישראל-דנמרק
היו"ר זבולון אורלב
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החינוך והתרבות של הכנסת בנושא האירועים שקדמו למשחק הכדורגל ישראל-דנמרק. ברור לכולנו שהנבחרת עברה משבר וזעזוע קשה מאוד בעקבות הפירסומים שיוחסו לכמה מהם, שקשורים עם נערות ליווי וכדומה, ובעקבות כל מה שהתלווה לכך. כמובן כולנו כואבים גם על שני ההפסדים, שהם אולי יותר קשים מכל. כולנו מקווים שאין שום קשר בין שני הדברים. מאחר וכולנו דואגים לנבחרת ישראל וכולנו רוצים בכבודה של הנבחרת, וכולנו רוצים שנבחרת ישראל תצליח, לכן אנחנו מתכנסים לברר ולשמוע מה אירע, כיצד קרה ומה הן הדרכים כדי לתקן את הדברים.

בסך הכל אנחנו עוסקים כאן בדברים חשובים, שלפעמים אולי אנשים מזלזלים בהם, נושאים כמו כבוד לאומי, נושאים כמו נבחרת לאומית, אנשים שנושאים על גבם את דגל המדינה, שמהווים סמל לרבים. נבחרת היא נושא ומושא להערצה רבה בקרב הציבור. אנשים לומדים ממעשיהם. הם אולי גם המנחילים את אורח החיים הספורטיבי ואת האתיקה הספורטיבית לספורט כולו. לכן יש לדברים חשיבות רבה מאוד.

אנחנו, בתיאום עם יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, גילינו סבלנות ואיפשרנו להתאחדות לכדורגל למצות את ההליכים שהיא ביקשה לקיים כדי לברר את כל הטעון בירור. מאחר ויש לפחות דוחות זמניים, כפי שהתבשרנו בסוף השבוע שעבר, תיאמנו שאנחנו נקיים היום את הישיבה.

אני מקדם בברכה רבה את השתתפותו של שר המדע, התרבות והספורט מר מתן וילנאי, שהתנצל מראש שהוא ייאלץ לעזוב בעיצומה של הישיבה. יחד איתנו נמצאים חברי הכנסת, חברי ועדת החינוך והתרבות, ואורחים נוספים. אני מקווה שמישהו משחקני הנבחרת יגיע.
גברי לוי
אתם לא ביקשתם ממני להזמין שחקני כדורגל. אני מיוזמתי הזמנתי 2 שחקני כדורגל. הבעיה היא שביום שלישי בדרך כלל יש להם אימונים כפולים בבוקר והמאמנים שלהם עושים להם קצת בעיות, אבל נדמה לי שלפחות מר אלון חזן יהיה פה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רק מברך אותך על כך. זה מאוד חשוב.

(היושב-ראש מציג את הנוכחים)

אני מציע שאנחנו נאפשר ליושב-ראש ההתאחדות לכדורגל לפתוח ואם אפשר לדווח לוועדה, לעדכן את חברי הוועדה על הפעולות שנקטה ההתאחדות לכדורגל. אני מבקש את כל זה לעשות אם ניתן בתמציתיות.
גברי לוי
כדי לעשות את זה יותר ברור ויותר קל, אני מציע שמר משה אביבי, היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל, ייתן לכם דיווח וייפרט את מהלך כל הדברים שנעשו עד היום בקשר לחקירה ובקשר לכל מיני דברים שעל-יד החקירה.
היו"ר זבולון אורלב
בבקשה. רשות הדיבור לעו"ד משה אביבי.
משה אביבי
מייד לאחר פירסום הכתבה בעיתון "מעריב" אנחנו עשינו שני דברים. דבר ראשון, פנינו לעיתון "מעריב", לעורך העיתון מר ארז, וביקשנו לקבל את כל המידע, לא את המקורות אבל את כל המידע שמצוי ברשותם, על מנת שאנחנו נוכל לבדוק את הדברים מבחינתנו.
במקביל מינינו את משרד החקירות "מודיעין אזרחי", שבדרך כלל עובד עם ההתאחדות לכדורגל, על מנת שייחקור את העניין. באופן חריג ובשל האירועים המאוד מיוחדים, או הפירסומים המיוחדים, מינינו גם משרד חקירות נוסף וביקשנו שבנפרד יחקור גם כן את העניין על מנת שנוכל לקבל מימצאים ומסקנות משני המשרדים.

ביקשנו משני המשרדים שייקדישו מאמצים ושלא ימשכו את זה על פני זמן רב מפני שהנושא היה כל יום בכותרות וחשבנו שצריכים לחקור את העניין באופן יסודי ורציני וכמה שיותר מהר. ראוי להדגיש שלא הגבלנו את המשרדים במועד סיום החקירה.

ביום רביעי הודיע לנו סמנכ"ל החקירות של משרד "מודיעין אזרחי", מר יצחק רט, שיש להם דוח ביניים והם מבקשים להגיש לנו אותו. נפגשנו עם משרד החקירות הזה ובמקביל ביררנו עם משרד החקירות השני, וגם שם נאמר שניתן לקבל דוח ביניים. קיבלנו ביום חמישי משני משרדי החקירות דוח ביניים. דוח הביניים קובע שלא ניתן לקבל ראיות אשר מאשרות את הטענות שנטענו בעיתון.

אני רוצה לציין שבשלב הזה של דוח הביניים, נכון שעבר פרק זמן קצר יחסית, אבל רק לצורך ההמחשה: בחברת "מודיעין אזרחי" בפרק הזמן הזה חקרו במקביל 15 חוקרים. על-פי הדיווח שלהם נעשו למעלה מ700- שעות חקירה בעניין הזה, רק במשרד הזה. החקירה היתה גם מול שחקני נבחרת ישראל, מול בית-המלון שבו שהתה הנבחרת, מול הגורמים שלגביהם נטען שאיתם היו קשרים, כמו נערות ליווי ואנשים נוספים שמעורבים בכך. נעשו מאמצים מאוד גדולים לפנות לאמצעי התקשורת ולקבל מהם, אם לא את המקורות אז לפחות איזשהו קשר, על מנת שניתן יהיה ליצור קשר.

נכון ליום חמישי שבו נמסר דוח הביניים המסקנה של שני המשרדים היתה שאין ראיות להוכיח את הטענות שנטענו.

ביקשנו ממשרדי החקירות שיימשיכו לחקור ויישלימו את החקירה.

אנחנו מאוד מעוניינים לדעת מה באמת קרה שם. חשוב לנו לדעת את האמת בעניין הזה, גם בגלל מה שקרה וגם לגבי העתיד. אנחנו לא עוסקים בעצימת עיניים ואנחנו לא שוללים את האפשרות שמשהו אכן קרה. הרי תמיד אומרים שאין עשן בלי אש. השאלה היא האם יש ראיות או אין ראיות במישור המשמעותי. אני רוצה להזכיר לחברי הכנסת שמדובר פה לא בעבירות פליליות אלא בעבירה משמעתית על תקנון ההתאחדות לכדורגל, של התנהגות בלתי הולמת של שחקני נבחרת ישראל, ככל שאכן יש ראיות לעניין הזה. יש לנו בתי-דין משמעתיים שלנו, שיושבים בהם משפטנים ושופטים של בתי-משפט בישראל. כשאנחנו מביאים כזה דבר לבתי-הדין שלנו, אני מדבר על המישור המשמעתי, אנחנו צריכים לבוא עם ראיות.

אני רוצה להדגיש ולומר שבנושא הזה המקורות, אני מניח שהם גם אותם מקורות שהעיתונים מסתמכים עליהם, אם כי לא קיבלנו מידע מהעיתונים, הם מקורות שהמהימנות שלהם מוטלת בספק.

להערכתי, ואני לא אכנס לפרטים ממה שקיבלנו ממשרדי החקירות, הצליחו משרדי החקירות להגיע לכל אותם מקורות שהעיתונאים מסתמכים עליהם. אני רוצה לומר ששום מקור כזה לא מוכן להיחשף בשם, או לתת תצהיר, או לעמוד במקום כלשהו ולומר מה שיש לו לומר. הוא רק מוכן לומר באיזשהו מקום, תוך שמירה על חיסיון מלא, שאולי ביום מסויים היתה אולי גברת מסויימת בחדר מסויים. דבר שאולי יספק יצר סקרנות של מישהו לא יאפשר לנו כהתאחדות לכדורגל, וזוהי המטרה שלנו, להגיע לחקר האמת, וגם, במידה והיה צריך לנקוט בפעולות משמעתיות - להביא ראיות בעניין הזה.

נכון להיום, וחלפו מאז דוח הביניים כבר מספר ימים, גם אם יש גורמים נוספים שיצרו איתם קשר, לא ניתן לקבל ראיות בעניין הזה. אני שוב אומר, יש בעיה מאוד גדולה עם המהימנות של אותם גורמים. יחד עם זה אנחנו ממשיכים לחקור את העניין. אנחנו מאוד רוצים להגיע לחקר האמת.

למרות שיש לנו תקנון מיוחד לנבחרת ישראל, שכולל בתוכו כבר קוד אתי, במקביל אנחנו מינינו ועדה שבין השאר חבר בה חבר הכנסת סילבן שלום, ואנחנו מודים לו שהוא הסכים לכך, שתציע להתאחדות לכדורגל, על סמך התקנון הקיים ובהתחשב גם בדברים אחרים, קוד אתי לנבחרת ישראל. כמובן שההתאחדות לכדורגל, כל הגורמים, גם המקצועיים וגם האחרים, יפגשו עם השחקנים בעת המתאימה והנושאים האלה יידונו שוב, גם אם לא יהיו ראיות, משום שהנושא עלה לכותרות, משום שנטען שהיו דברים, על מנת לוודא שגם אם היו וגם אם לא היו בעבר, שדברים כאלה לא יקרו בעתיד.

זה מה שאנחנו עשינו עד עכשיו. אני מדגיש שאנחנו לא השלמנו את העניין.

אני רוצה להזכיר עוד דבר אחד, מאחר ואני נמצא פה בבית המחוקקים. אנחנו עוסקים בנושא של צנעת הפרט. אני לא נכנס כרגע לחשבון, האם גילוי כזה או אחר יכול לגרום נזק לצד שלישי או לא, ולא רק למישהו שהוא צד שלישי שאולי היה מעורב אלא גם לכאלה שלא היו מעורבים. אנחנו נדרשים בעניין הזה לזהירות מאוד רבה משום שמדובר בצנעת הפרט, משום שמדובר, אם בכלל, בדברים שנעשו בחדרי חדרים ולא בפרהסיה.

להבדיל מיצר הסקרנות ולעיתים הרכילות של חלק מהגורמים, אם יהיה דבר כלשהו שנחשוב שיש בו עניין ציבורי, אם יגיע אלינו מידע ונחשוב שיש בו עניין ציבורי, במשמעות שהציבור יכול לצאת נשכר ממנו ויש חשיבות לעניין הזה, שלא יהיה לאף אחד פה ספק שהעניין יובא לידיעת הציבור ואנחנו נסיק את כל המסקנות שצריכים להסיק בעניין הזה. נכון להיום זאת היא תמונת המצב.
ראובן ריבלין
לא הבנתי, מה פירוש "צנעת הפרט"? האם במחנה אימונים של נבחרת ישראל, שהוא מחנה רשמי, יש נושא של צנעת הפרט?
משה אביבי
אני רוצה לומר שגם במיקרה של נבחרת ישראל, ולא רק נבחרת ישראל, כל משלחת רשמית של מדינת ישראל, כזאת או אחרת, זה יכול להיות לא רק ספורטאים ולא רק שחקנים, כפי שכולנו יודעים, אם בחדר כלשהו בבית-מלון נציג רשמי בשליחות ציבורית כזאת או אחרת היה עם מישהי, זה לא תקין, זה לא בסדר, זאת עבירת משמעת. אבל עדיין הפעולה הזאת נעשתה בחדרי חדרים.
ראובן ריבלין
אם זה עבירת משמעת, זה לא צנעת הפרט.
משה אביבי
לא בהכרח. ישנן הגנות בחוק הגנת הפרטיות.
ראובן ריבלין
האם אתה חושב שבמסגרת רשמית של משלחת כזאת או אחרת יכולה לעמוד למישהו בכלל הטענה של צנעת פרט? אני רק שואל.
משה אביבי
על-פי חוק הגנת הפרטיות ישנן הגנות. אחת ההגנות היא גם העניין הציבורי, שלאותו גורם שפירסם את העניין יש חובה ציבורית לעניין הזה, ואנחנו ערים לעניין. אני דיברתי על ההיבט של הזהירות, ההיבט של מה המשמעות שיכולה להיות לדבר והתועלת הציבורית שיכולה להיות במקרה כזה, אם יסתבר שביום שלישי בערב מישהו היה באיזשהו חדר עם מישהי. אני אומר עוד פעם, יש עניין של יצר סקרנות ויש עניין של אינטרס ציבורי, שהציבור ייצא נשכר. זה ההבדל אולי בין עניין לציבור והעניין הציבורי. העניין לציבור פחות מעניין. העניין הציבורי בהחלט מעניין. אמרתי, אם יהיה עניין ציבורי, הציבור יידע את זה ואנחנו נסיק את המסקנות.
היו"ר זבולון אורלב
האם שני משרדי החקירות מתנבאים באותו סגנון?
אופיר פינס-פז
האם יודעים כבר מי זה משרד החקירות השני?
היו"ר זבולון אורלב
לא. תיכף נשאל.
משה אביבי
דוח הביניים של "מודיעין אזרחי" הוגש בכתב ונשלח אל השר ואל יושב-ראש הוועדה. המשרד השני הגיש לנו דוח ביניים בעל-פה ולא בכתב. להערכתנו הוא יגיש ביום חמישי את הדוח שלו. אני לא יודע אם זה יהיה דוח סופי אבל ביקשנו שייגיש את זה גם כן בכתב. ביום חמישי, כשנפגשנו עם שני המשרדים, התשובה של שניהם היתה שלא ניתן למצוא שום ראייה - ברמת הרכילות בהחלט כן, אבל שום ראיה שניתן לעשות בה שימוש במוסדות שלנו לגבי אמיתות הדברים שנטענו בעיתון.
סילבן שלום
בוקר טוב. אני שומע בימים האחרונים הרבה את הטענה שאם הנבחרת היתה מנצחת זה לא היה מגיע לשולחן. זה נכון, אבל זה לא אומר שצריכים להוריד את זה מהשולחן, או מסדר היום.
רחמים מלול
אם הם היו מנצחים אז אולי אפילו היו מעודדים את התופעה.
סילבן שלום
אני לא יודע.

העניין של השפעה של יחסי מין על פעילות ספורטיבית גם הוא נתון בספק, האם זה מזיק או לא מזיק. יש שחושבים כך ויש שחושבים אחרת. אבל עצם העובדה שהדברים האלה קרו, אם קרו, בתוך מחנה האימונים, בתוך בית-המלון יום אחד לפני המשחק, כשלעצמה מעידה על חוסר רצינות תהומית בהתייחסות, בהתכוננות לקראת המשחק. זאת הבעיה המרכזית.

הבעיה היא לא אם מישהו היה עם מישהי. אם זאת היתה אשתו באותו ערב - הרי הנשים שלהם היו שם - אז זה היה מצריך ממנו פחות אנרגיות? לא זאת הנקודה בכלל אלא חוסר המשמעת ומצב של חוסר רצינות לפני ההתמודדות החשובה ביותר שהיתה לכדורגל הישראלי מאז מכסיקו 1970. הדבר הזה על פניו נראה כדבר חמור.

כמובן שאין לנו ראיות. עצם העובדה שמשרדי החקירות אומרים שאין ממצאים, לא מאפשרת לי לבוא ולומר שאכן יש. אני לא יודע. אני לא דיברתי עם האנשים. אבל אמון עלי מר אביב הברון, עורך הספורט של "מעריב", שאם הוא פירסם את הדבר הזה בעוצמה כזאת אז כניראה שיש לו על מה להסתמך. לא הולכים עם פירסום כזה ערב משחק אלא אם כן יש על מה להסתמך. אבל אני לא בא לשפוט כאן אם הדבר הזה היה בצורה כזאת או בצורה אחרת.

אני שומע שזאת תופעה שקיימת כל השנים. כבר דובר על דרום אפריקה בשנות ה50- וכבר שאלו את מר מרימוביץ ואת מר גלזר אם הם היו עם כאלה נערות או לא. מישהי פירסמה ספר בדרום-אפריקה שבו היא טוענת שהישראלים בשנות ה50- כבר ביקרו אצלה. כביכול זאת מעין תופעה שהיתה ידועה וקיימת.

גם אם הדבר הזה לא הוכח, צריכים לבחון את זה מעתה ואילך.

דיבר מר משה אביבי על הוועדה שהוקמה. כשפנו אלי אמרתי שאני לא יודע אם אהיה מוכן להצטרף, אבל לאחר שמר יעקב אראל דיבר איתי אמרתי לו - וכאן אני רוצה לעשות תיקון קטן - שאני אהיה מוכן להיות בוועדה במידה ואני אדע במה בדיוק היא מתכוונת לעסוק ולטפל ומי הם חבריה. רק לאחר שאני אדע את הדברים אני אחליט אם כן או לא. כך שאין זה נכון שנתתי הסכמתי להצטרף לוועדה. עצם העובדה שרוצים לעשות בדיקה כזאת, או לקבוע קוד כזה, זה דבר שנראה לי חיובי, אבל לא בטוח שאני חלק ממנו. אוכל לתת הסכמתי רק לאחר שאדע במה דברים אמורים. אם הדברים ייראו לי, אני לא רואה מניעה כמובן להצטרף לעניין, במידה ואני אחשוב שהוא אכן ישפר ושהוא ראוי.

אולי יש כאלה שייגידו מדוע הכנסת צריכה בכלל לטפל בנושא כזה, מה זה שייך לכנסת? אבל עצם העובדה שאתה עושה את זה, אדוני היושב-ראש - - -
היו"ר זבולון אורלב
זה שיעור בסיסי באזרחות.
סילבן שלום
אני רוצה לשבח אותך לא על עצם קיום הדיון אלא על כך שהדיון מתבצע זמן רב לאחר התפוצצות העניין ולא ממש תוך כדי, כשכולם היו באיזה "עליהום" מוחלט. עכשיו אפשר לבחון את זה בפרספקטיבה אחרת לחלוטין. כך שגם אם יהיו כאלה שייגידו שיש רצון וצמא בתקשורת וכדומה, העובדה שהדיון לא נקבע ישר אז מעידה על כך שהנושא צריך להיבדק בצורה יותר עניינית.

אנחנו יכולים לראות שנושא כזה כניראה לא "מת" גם לאחר פירסום דוחות הביניים. לראייה, ראו מי נמצא כאן. התקשורת עדיין מגלה בכך עניין למרות שכביכול הנושא הזה בשבוע שעבר, כשמר גברי לוי קרא את המסקנות, היה צריך למות מיתת נשיקה.

אני חושב שההתאחדות לכדורגל נתנה את כל התנאים האפשריים לשחקנים, מבחינת התנאים הגשמיים. זה היה דבר חיובי לעומת אולי מצבים קודמים, שלא נתנו להם את השקט ולא את השכר והתגמול הראויים. הדברים האלה באמת ניתנו עכשיו ביד רחבה, גם למאמן וגם לשחקנים. השאלה היא האם בצד הניהולי של העניין, בצד המשמעתי, האם ההתאחדות לכדורגל לא נתנה אולי יד חופשית לאנשי האימון ולא באמת שמה את הדגש על מה שהיה צריך לעשות, דרך מנהל הנבחרת או דרך אחרים. אם אנחנו נבחן את העבר, ההוצאה הכספית הפעם היתה לפי דעתי מעל ומעבר למה שאפשר לצפות. אבל השאלה היא האם לא היתה הרגשה כלשהי של התרופפות או של חופש. אולי מר גברי לוי יוכל להרחיב אחר-כך לגבי הנושא של המשמעת. לא המשמעת המשחק, לא המשמעת הטקטית, אלא המשמעת שמסביב, בין השחקנים, לפני מחנה האימון, לפני המשחק ובזמן המשחק.
היו"ר זבולון אורלב
לפני שאני נותן את רשות הדיבור לשר וילנאי אני מבקש, אם השר גם יוכל להתייחס: אני רואה שהדיון, לפחות על-פי הפתיחה של נציגי ההתאחדות לכדורגל, מנותב לעניין המשפטי. כלומר: האם יש ראיות, האם אין ראיות, וכדומה. האם זה ראוי שהנושא יידון רק בהיבט המשפטי? האם לא ראוי יותר שהדגש יהיה על האווירה, על האקלים, על מה שמתרחש בצד החברתי, על מה שקורה בין השחקנים, איך נבחרת מתכוננת? ולאו דווקא לאיזה בית-דין משמעתי פלילי כזה של שחקנים, אם יש ראיות או אין ראיות על מה שהם עשו או לא עשו לפני המשחק. אני חושב שזה הדבר היותר חשוב והיותר מעניין ציבורית. האם הציבור שלנו, אזרחי ישראל, יכולים להיות שקטים שההתאחדות לכדורגל והמשרד שאתה עומד בראשו מבינים שהכנת נבחרת למשחקים כל-כך מכריעים צריכה להיות הכנה שונה, על מנת ששחקנים באמת יגיעו למשחקים בצורה שונה ואולי גם, יש לקוות, יביאו גם תוצאות שונות?
סילבן שלום
אני חושב שזה באמת מה שחשוב, זאת אומרת: הפקת הלקחים לקראת העתיד, במידה ואכן יש אפשרות להפיק את הלקחים. אני חושב שזה הדבר הכי חשוב שהוועדה יכולה לעשות.
היו"ר זבולון אורלב
רשות הדיבור לשר וילנאי, שר המדע, התרבות והספורט.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
בוקר טוב, קודם כל אני מתנצל על כך שאני צריך לעזוב. פשוט מתפתח משבר בנושא של המועצות הערביות, שחבר הכנסת טיבי בקיא בו היטב. בדקות האלה התחילה כבר פגישה שאני מאחר אליה כי התעקשתי לבוא לכאן. לכן אני איאלץ לעזוב בשעה 9:45, וזה לא מכיוון שאני חושב שהנושא הוא לא חשוב.

הדבר השני, אני צריך לתקן. אפשר להבין מהדברים של חבר הכנסת ריבלין, בעת הצגת התלמידות מהגימנסיה העברית בירושלים, כאילו אני לא סיימתי את בית-הספר כי גירשו אותי. חבר הכנסת ריבלין למד בגימנסיה העברית 5-4 שנים מעלי. אני זוכר אותו היטב. דרך אגב, הוא היה אז כדורגלן מעולה. בסוף כיתה י' אני הלכתי לבית-הספר הריאלי לפנימיה הצבאית ולכן לא סיימתי את הגימנסיה, אבל אני עד היום רואה את עצמי כבוגר הגימנסיה. הוא היה אז בית-ספר מצויין.

לגופו של עניין, ההתאחדות לכדורגל היא בלי ספק בעלת מעמד עצמאי והיא מפיקה את כל מה שהיא יכולה מהמעמד הזה. אני מכבד אותה בתור שכזו. אבל יחד עם זה צריך לזכור שהיא גם נהנית מכספי ציבור והיא מקבלת מאיתנו את הזכות לייצג אותנו בנבחרת הלאומית לכדורגל. שלא ייקל הדבר בעינינו. התייחס לזה כבר היושב-ראש וגם אנשים נוספים. זה ניראה לי דבר בעל משקל עצום, העובדה שהם מקבלים ממדינת ישראל את הזכות לייצג אותנו במשחקי הכדורגל, לעמוד עם המדים שלנו, להשמיע את ההמנון שלנו ולא המנון של ההתאחדות לכדורגל או של אף אחד אחר. צריך לזכור היטב את הדבר הזה.

לפי טעמי ההתאחדות לכדורגל לא פועלת לפי נורמות ציבוריות ולא פועלת לפי אתיקה מקצועית נדרשת. החקירה, שקיבלתי אותה אתמול, אם כי נאמר שכבר קיבלתי אותה לפני זה, נראית כיציאה ידי חובה. אפשר לראות בציטוטים מהחקירה עצמה את הדבר הזה. כמו ציטוט שאומר: " "מודיעין אזרחי" ביצע פעולות חקירה מגוונות, אינטנסיביות, סמויות וגלויות, ככל שניתן לבצע בשל אופייה המורכב של החקירה ושאינו עולה בקנה מידה אחד מול פרק הזמן הקצר שעמד לרשותו". מה היא הסיבה לפרק הזמן הקצר? מה היה קורה אם זה היה עוד 4-3 ימים? האם היה קורה משהו? מישהו הזדרז בעניין הזה.

אין כאן שום בעיית משמעת. העיר נכון חבר הכנסת ריבלין לדעתי. יש פה בעיית אתיקה ממדרגה ראשונה. כל מי שמייצג את מדינת ישראל כפוף לכללים. זאת לא משמעת. זאת קודם כל אתיקה. אי אפשר לפתור את זה בצורה משמעתית, בדבר כזה או אחר, ולהפוך את זה לדיון משפטי. זה דיון אתי עמוק: מה נדרש מנציגי מדינת ישראל בכל פינה ובכל מקום.

הדיווחים הם לא ברורים. אני מדבר עדיין על הנורמות הציבוריות. אני קורא שההתאחדות לכדורגל מודיעה שהוקמה ועדת אתיקה. שאלתי חברים שלי, שכביכול אמורים להיות חברים בוועדת האתיקה. חבר הכנסת עוזי ברעם אמר שפנו אליו ושהוא גלגל אותם מכל המדרגות ואמר שהוא לא יכניס את הראש הבריא שלו לעניין הזה בכלל ושהוא לא שם. שמעתם כעת את חבר הכנסת סילבן שלום, שגם הוא לא שם. בתנאים מיוחדים הוא כמובן יחליט אם הוא יצטרף או לא. אבל אני קיבלתי דיווח שיש ועדת אתיקה.

כל הסיפור של הגעת הדוח אלי, לא ברור לי איך הוא התגלגל.

חוסר אחריות ציבורית מוחלטת בנושא שידורי הכדורגל, שאני צריך אחרי זה להסביר הסברים מדוע 35% מעם ישראל לא יכול לראות שידורי כדורגל. אני צריך להסביר הסברים על ה20- וכמה מיליון דולר שההתאחדות לכדורגל עושה מהעניין הזה.

יש פה כישלון מקצועי שלא צריך להרחיב עליו את המילים. לי יש ספק ביכולת האמיתית של ההתאחדות לכדורגל להפיק לקחים.
גברי לוי
מי קבע את זה שיש - - -
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
אתם תתייחסו לכל מה שאתם רוצים. 8-0, אל מול הדיבורים שהיו לפני המשחקים, לי ניראה ככישלון, אבל בהחלט אפשר לראות את זה גם כהישג. כשהייתי ילד והיינו מפסידים היו אומרים שהפסדנו בכבוד. גם את הסיפורים האלה אני זוכר. 7-0, 8-0, ותמיד הפסדנו בכבוד. נדמה לי שעברנו את השלב הזה.

לא שמעתי מילה טובה אחת שאומרים על ההתאחדות לכדורגל, ברמה של שיחות, לא מעבר לזה. לא משחקנים, לא מבעלי קבוצות, לא משחקנים לשעבר. לא שמעתי שאומרים שכך צריכה ההתאחדות לכדורגל להיראות.

יש לנו הרבה איגודי ספורט. ההתאחדות לכדורגל היא רק אחד מהם. אותי מה שמעניין זה הספורט, על זה אני מופקד, ובמקרה הזה הכדורגל. אני משוחרר מכל הדיעות הקדומות. לא עסקתי בכך לפני כן. אני לא חייב לאף אחד שום דבר ולא חייבים לי שום דבר. אני בודק דברים נטו, מה טוב לספורט בישראל, ובמקרה הזה מה טוב לכדורגל בישראל. שום דבר אחר לא מעניין אותי.

אחרי שראיתי את השיעור הזה ולמדתי מהשיעור הזה משהו, אני מתכוון לבדוק את זה לעומק, לפי הכלים שעומדים לרשותי. אני מוגבל מאוד, אני יודע את זה, אבל לא עד כדי כך שאני לא מסוגל לעשות שום דבר. כניראה שאני יכול לעשות הרבה, ובהתאם לזה ולדיון כאן אני אשקול את הצעדים להמשך העיסוק בנושא הזה. תודה רבה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה לשר. אני חושב שהשר אמר כאן דברים ברורים מאוד וחדים מאוד. בעצם במושגים של הכנסת הוא הביע אי אמון מוחלט ביכולת של ההתאחדות לכדורגל, לא רק לנהל את החקירה הזאת אלא גם אולי להוביל לעתיד.

אני מציע שלפני שנמשיך את הסבב של חברי הכנסת נאפשר לעורך הספורט של "מעריב", שפוצץ את כל הסיפור הזה בכותרות ענק, מר אביב הברון לומר את דברו. אמור לי, האם לא נטפלתם לחינם? האם יש לפעמים גם עשן בלי אש? אולי באמת לא היו ולא נבראו כל ההשמצות הקשות, על מפגשים של שחקנים עם נערות ליווי ערב המשחק? אולי הטלתם בוץ ורפש על שחקני ישראל לחינם? אגב, בינתיים הגיע השחקן אלון חזן. אני מזמין אותך להצטרף פה למעגל שלנו.
אביב הברון
אולי יתכן עשן בלי אש, אבל לא במקרה הזה. בעקבות דברי היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל חשוב לי לציין ש"מעריב" עומד מאחורי כל מה שפורסם. יש לנו עדויות מתועדות של שחקנים שמעידים על מה שקרה, עדויות מתועדות של עובדי בית-המלון שמעידים על מה שקרה, ועדויות של נערות ליווי, שעל המהימנות שלהן אפשר להתווכח או לא. השחקנים יודעים את האמת. בשיחות ביניהם הם מדברים על כך. גם בשיחות לא פורמליות איתנו כבר אין הכחשות.

לעניין ההערה של היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל, אנחנו הגשנו לחברת החקירות את הסיוע שאנחנו יכולים במסגרת הכללים העיתונאיים המקובלים. אני שב ומזכיר ששחקני הנבחרת, בלשון המעטה, לא תרמו לחשיפת האמת בחקירה. גם הפיות של עובדי בית-המלון נסתמו באופן גורף. כמובן שבתנאים האלה לחברת החקירות יותר קשה להגיע למימצאים.
היו"ר זבולון אורלב
ישאל הקורא התמים איך זה עיתון עם כתבים צעירים ובלי אמצעים חקירתיים מצליח להגיע למידע שעל-פי דעתם הוא נכון ואמין ואילו חברת חקירות כל-כך מיומנת, עם אמצעים כל-כך רבים, בעצם לא מגיעה לאותם מימצאים?
אביב הברון
כמו שאמרתי, הידיים של חברת החקירות היו קשורות, לפחות בחלקן. באופן טבעי לפני שסיפור כזה יוצא לאור יותר קל לאנשים שמעורבים בו, לאנשים שמודעים לו, לדווח בדיוק על מה שקרה. לאחר שמאות עובדי בית מלון קיבלו הוראה גורפת מהנהלת המלון לא לשתף פולה עם החוקרים אז בוודאי שלחוקרים יותר קשה. כששחקנים נפגשים לתיאום עמדות וקובעים קו אחיד שבו הם הולכים, אז כמובן שיותר קשה לחברת החקירות.
יהודית נאות
בוקר טוב. אומנם אני באה מעיר הכדורגל אבל זה לא אומר שאני מבינה בכדורגל.

מאז פירסום הסיפור בעיתון "מעריב" אני יושבת ומהרהרת האם הסיפור הזה היה תופס את אותה תאוצה אם שחקני הנבחרת היו נמצאים יושבים ואוכלים סופגניות כל הלילה ומפסידים אז בוודאות 8-0, או אם הם היו עושים מה שעשו בעבר קציני צה"ל אחרי ביקור במחנות ריכוז, אם הם היו הולכים לקזינו, או לחילופין מה שקרה עם משלחת בני הנוער שביקרו במחנות ריכוז. אני חושבת שצריך לקחת את הדברים בפרופורציה. להערכתי לא היתה תהודה כזאת אלמלא הסיפור של נערות הליווי.

אני בהחלט מסכימה עם עורך הדין אביבי, מדובר בצנעת הפרט. אני חושבת שהנבחרת ראוייה לציון דווקא בגיבושון שלה. אני רואה את זה בהיבט החיובי. כל הזמן רוצים שהנבחרת הזאת תשחק כקבוצה של 11 ולא כל אחד ככוכב לעצמו. אני חושבת שהם הוכיחו גיבוש. אני סבורה שצריך להתחשב בכך שיש להם משפחות. אני רואה את זה בהיבט של סנסציה, מכיוון שמדובר בנערות ליווי. הקטע הזה צריך לרדת מסדר היום. אני מברכת את יושב-ראש הוועדה על שהוא דן בנושא היום באופן הערכי. יש כאן כשל משמעתי, ואותי זה לא מעניין אם זה קזינו או שש-בש כל הלילה או עודף של סופגניות. כך צריך להסתכל על הקטע הזה.

אנחנו צריכים לדון בזה בהיבט של איך קורה שקבוצה, שאמורה לצאת ולייצג אותנו, בעצם חרגה מפרופורציות בנושא משמעת והכנה לפני משחק.

אני לא בטוחה שהכשל הוא רק של 11 השחקנים. אני חושבת שיש כאן בעיה. תמיד אנחנו ממציאים את הנהלים משום שתמיד יש מישהו שחורג מהם. הרי חצי מהחוקים שאנחנו בבית הזה מחוקקים באו משום שאנחנו מגלים שהמוח היהודי המציא לנו פטנטים. אני מאוד לא רגועה לדעת שלא היו נהלים ביציאה של משלחת בני נוער, של משלחת קציני צה"ל, יכול להיות גם של משלחת חברי כנסת, או של משלחת ספורטאים. בזה אני מסכימה עם השר, שכולנו כחברה צריכים לזכור שאנחנו מייצגים את מדינת ישראל, רובנו גם בכספי ציבור. זה הדיון שראוי לו לידון בוועדת החינוך והתרבות.

השאלה האם כן או לא היו נערות ליווי, אותי זה לא מעניין. לא מעניין אותי אם "מודיעין אזרחי" לא יכול היה כבר להשיג עדויות בבתי-המלון משום שבתי-המלון נעמדו גם הם להגן על המוניטין שלהם כשומרי צנעת הפרט של אורחיהם. לא מעניין אותי אם למר יונתן היללי ולעורך הספורט של "מעריב" יש עדויות או אין להם.

אני חושבת שצריך גם להגן על הספורטאים. אני חושבת שהם, וכל עם ישראל, מבינים שכאשר יוצאים לייצג את מדינת ישראל צריך לקיים משמעת והכנה ראוייה לפני משחק. אם להפסיד, אז להפסיד בכבוד אחרי שעושים את המאמץ המירבי.

הערה אחרונה, אני חושבת שעמיתי ממכון וינגייט יסכים איתי שבאופן פיזיולוגי אין שום הוכחה, והעניין הוא מאוד אינדיבידואלי. לא בהכרח מה שמשפיע על אחד גורם לשני אותו דבר. ולכן אני לא הייתי תולה את ה8-0- בקיום יחסי מין.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
אני צריך לעזוב. אני מתפלל שעיתון "מעריב" טועה. אמרתי את זה כבר יותר מפעם אחת.
גברי לוי
גם אני.
שר המדע, התרבות והספורט מתן וילנאי
אני בטוח בזה. אני רק רוצה שנהיה בטוחים בזה. אין לי שום טענה בעניין הזה לשחקנים, ממש כלום, ואני לא עוסק בניתוחים אחרים. אני מתפלל שאכן זה לא קרה, לטובתנו ולטובת כולם. אבל בואו נעשה את זה מסודר. תודה, ואני מתנצל.
גברי לוי
הייתי רוצה להגיד משפט לפני שהשר יילך. לצערי הרב אני לא מסכים לאף מילה שאמר השר. אני לא יכול להבין איך השר תוך חודש ימים מבין את כל מה שנעשה בכדורגל הישראלי ובספורט הישראלי. אני לא מבין מי היועצים שאומרים לו. ההתאחדות לכדורגל הוקמה 20 שנה לפני קום המדינה, ב1928-.



אני רוצה לומר לכם שיש קוד אתי בהתאחדות לכדורגל, תקנון שנבדק לפני שנתיים על-ידי מר וילק, מפכ"ל המשטרה, שקבע שלא צריך לשנות אותו כהוא זה. מה שאנחנו עשינו עכשיו זה אמרנו: בואו ניקח קבוצה שתעבור על זה עוד פעם, אולי טעינו, אולי יש משהו.

אין לנו שום יכולת לעשות דבר למעט לפנות למשרדי חקירות. הם קיבלו דלת פתוחה לעשות כל מה שהם רוצים. ועכשיו עומד שר הספורט ואומר שמישהו מיהר? אז אולי שהוא ישים את האצבע וייגיד שאני מיהרתי או מי בדיוק מיהר. אנחנו לא מיהרנו לכלום. אנחנו לא ביקשנו גם ביום חמישי שייתנו לנו, וגם לא ביום שישי או ביום שני. אנחנו אמרנו: תעשו את זה. משרד החקירות בעצמו צלצל אלינו ואמר שהם רוצים לתת מאזן ביניים. הם אמרו שהם עשו מאזן ביניים. הם לא קיבלו הוראה להפסיק לחקור. המשרד השני, שההצלבה איתו אמרה בדיוק אותו דבר כמו שאמר המשרד הזה - כאשר יתברר בסופו של תהליך גם מי זה משרד החקירות אז גם השר וילנאי - - -
ראובן ריבלין
אדוני יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, אחרי מאזן הביניים מצאת לנכון לעשות אסיפת עיתונאים?
גברי לוי
בהחלט. אתה צריך להבין שהיה עניין ציבורי גדול מאוד, היה לחץ גדול מאוד. אמרנו במפורש שזה מאזן ביניים.
היו"ר זבולון אורלב
נשחרר את השר. תודה לך, אדוני השר. שיהיה בהצלחה גם עם המיגזר הערבי. רשות הדיבור לחברת הכנסת החדשה קולט אביטל, שאני חושב שזה הנאום המשודר הראשון שלה. נברך אותה על כך.
קולט אביטל
בוקר טוב. אני לא באה מתחום הספורט אבל אני באה מתחום שבו עסקתי בייצוג המדינה לא מעט שנים. העובדה שהתפוצצה הפרשה הזאת, אני מניחה שאלולא דובר בנערות ליווי, אלולא הנושא היה כל-כך פיקנטי זה לא היה מובא לידיעת הציבור.

אני לא רוצה להיכנס לצנעת הפרט. כמו חברתי, אני חושבת שיש פה צנעת הפרט ולא צריך לחדור לנושא הזה. אבל יש פה גם עבירה משמעתית ככל הניראה וגם עבירה אתית.

שאלתי אליכם לא נוגעת רק לעבר. שאלתי נוגעת בעיקר לעתיד. ישנה תחושה ציבורית שפה יש התרופפות משמעת. ישנה תחושה ציבורית של אולי קצת יהירות, אולי קצת קלות דעת מצד השחקנים. כפי שאנחנו שמענו, ישנו קוד אתי. אולי לא צריך להמציא את הגלגל מחדש. אני מניחה שאנחנו לא נגיע לידיעת האמת בסופו של דבר, יותר ממה שאנחנו יודעים היום ככל הניראה לא נדע. אבל עובדה היא שהפרשה הזאת התפוצצה. לכן צריך להפיק את הלקחים.

אני רוצה לדעת מה בכוונת ההתאחדות לכדורגל לעשות, לאור התפוצצות הפרשה הזאת, כדי להנחיל לשחקנים משמעת וקוד אתי, שנמצא? כיצד ובאיזה כלים ניתן להנחיל לנבחרת שלנו, שהיא נבחרת לאומית, את אותם הכללים שעליהם צריך לשמור, ולא רק משמעת אימונים?

הדבר השני, כיוון שאני ישבתי בצידו השני של המיתרס, שנים רבות ייצגתי את המדינה וראיתי בדיוק כיצד הנושא הייצוגי לא פעם פועל לרעתנו בהרבה מקומות, בהתנהגות זו או אחרת. מה נעשה בעבר ומה הכוונה לעשות בעתיד כדי להנחיל לאותם השחקנים את התחושה, את הידיעה, את האחריות שמוטלת עליהם להתנהגות ציבורית, בעיקר כשיוצאים לחוץ-לארץ, כשהעיניים מופנות אלינו וכשהם באותו זמן מייצגים את כל עם ישראל?
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. במליאה נהוג שאחרי שחבר כנסת חדש מדבר בפעם הראשונה אז הבא אחריו מברך אותו.
מיכאל נודלמן
אני מברך את חברת הכנסת קולט אביטל על נאומה הראשון.
גברי לוי
שאלו כאן שאלות. האם אתם רוצים את התשובות בסוף?
היו"ר זבולון אורלב
כן, בסוף. ידברו עכשיו 5-4 חברי כנסת בקצרה ובהחלט אנחנו מבקשים לקבל תשובות. אנחנו בהחלט מעוניינים לשמוע, גם את נציג השחקנים וגם את מאמן העבר.
מיכאל נודלמן
מדברים פה על אתיקה ספורטיבית. אני חושב שיש גם אתיקה ציבורית. אני חושב שאי אפשר להאשים את כל קבוצת הכדורגל במקרה שקרה פה, למרות שאין ידיעות חדשות על מי שאשם ומי שאיננו אשם. אני חושב שאנחנו צריכים להיות מאוד זהירים כי חלק מהכדורגלנים הם בעלי משפחות. אי אפשר להציג את הדבר כאילו כולם אשמים. תהיה בדיקה.

לפני פתיחת הישיבה אני חשבתי לעצמי האם זה מקובל שוועדת כנסת תעסוק בדברים כאלה. אני חושב שזה מקובל, כי הנבחרת מייצגת את המדינה שלנו, כלפי חוץ וכלפי פנים, ויש כבוד לאומי לנבחרת. כמו כל חבר כנסת שעומד בביקורת, כל שחקן בנבחרת הכדורגל צריך להיות בביקורת.

לי לא חשובה הביקורת. חשובות לי התוצאות, מה שקיבלנו לעומת מה שציפינו. הציפיות שלנו פה אולי היו יותר מדי גבוהות יחסית לרמת הכדורגל שלנו. ב10- השנים האחרונות הכדורגל התקדם אבל אולי הוא עדיין לא ברמה אירופאית. מה שקרה הוא תוצאה ממצב הכדורגל שלנו. אני חושב שיש בנבחרת הכדורגל שחקנים טובים, אבל גם הטובים ביניהם במשחק האחרון מול דנמרק שהתקיים בארץ פגעו באתיקה ובקבוצה. אני מתכוון לשחקן חיים רביבו. ככה לא צריך להתנהג שחקן ברמה כל-כך גבוהה. כל שחקן צריך לנהוג באחריות, ופה יש בעיה.

אני חושב שצודק השר בדבריו על כך שגם ההתאחדות לכדורגל אשמה במה שקרה. לא במקרה של נערות הליווי. היא אשמה בתוצאות שהשיגה הנבחרת. אני לא יודע איך אתם ניהלתם במשך כל התקופה את הנבחרת הלאומית. אני רק יודע שמה שקרה בסוף מעיד על כישלון טוטאלי של הכדורגל ב10- השנים האחרונות.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. אני רוצה לומר לחברי הוועדה שאנחנו קיבלנו את הדוח של "מודיעין אזרחי" הבוקר. חברי כנסת שמבקשים לעיין בדוח, זה נמצא במזכירות של ועדת החינוך והתרבות. כל המעוניינים, יוכלו לעיין. אני עוד לא הספקתי לעיין בחומר. הפקדתי אותו בידי מנהלת הוועדה.
אופיר פינס-פז
אני מבקש, אם לא קשה להתאחדות לכדורגל לשלוח את הדוח לכל חברי הוועדה ולכל המוזמנים. אני אומנם לא חבר ועדה. אשמח לקבל את הדוח.
היו"ר זבולון אורלב
אני מקבל את התיקון. אם חבר ועדה יירצה, נעשה צילום עבורו.
גברי לוי
אדוני היושב-ראש, אנחנו שלחנו לך את הדוח באופן אישי. אני מציע שאולי יחכו לדוח הסופי שייצא כניראה ביום שישי הקרוב. אני חושב שאם היינו רוצים לפרסם את כל זה אז היינו שולחים את זה לכל העולם. תחליט מה שאתה רוצה. אם תחליט לתת, אני אקבל את זה.
היו"ר זבולון אורלב
אני אקבל החלטה בסוף הדיון.
אופיר פינס-פז
היה דוח ביניים ועשיתם כבר מסיבת עיתונאים.
יהודית נאות
חבר הכנסת פינס-פז, אולי תשאיר את זה לשיקול דעת היושב-ראש, שייקרא וייראה.
אופיר פינס-פז
אני משאיר את זה לשיקול הדעת שלו, ובתנאי שהוא יעביר לי עותק מהדוח ...

אני חושב שאנחנו לא ועדת מוסר של מדינת ישראל. האירוע עצמו מאוד מצער אותי. הוא לא היה צריך לקרות במחנה אימון רשמי של נבחרת ישראל בכדורגל, שכל עיני עם ישראל נשואות אליה, ולא רק עם ישראל, כל החברה הישראלית. כולנו עזבנו את הכל, באנו לראות, עודדנו, לקחנו ללב, לא ישנו בלילה הקודם, לידיעתכם, התרגשנו, כי זה חשוב לנו. רצינו סוף סוף לעלות שלב ולהגיע לאליפות אירופה. וכשבאנו לאיצטדיון רמת-גן קיבלנו 5 בראש ואמרנו: אלוהים אדירים! ואחר-כך פתחנו את העיתון ואמרנו: תיראו מה קורה פה.

לי יש את מלוא ההערכה לשחקני נבחרת ישראל בכדורגל. אני מציע שלא לשפוך את התינוק עם המים. זה בהחלט היה כישלון ספורטיבי ממדרגה ראשונה. לי מאוד חשוב שייתקיים גם דיון מקצועי איך קרה הכישלון הזה. בסך הכל יש לנו נבחרת שאנחנו יודעים שאם היא היתה מגיעה בכושר שיא למשחק עם דנמרק היא היתה יכולה לנצח את דנמרק, במשחק בישראל בוודאי, ואולי גם לעבור שלב. כל העניין היה צריך להיראות אחרת. ובגלל שאנחנו עוסקים בעניין הזה, שאין ספק שמסעיר את דעת הקהל - - -
יהודית נאות
על סמך מה אתה אומר שהם יכלו לנצח?
אופיר פינס-פז
על סמך זה שאני מכיר את הנבחרת הזאת, בגלל שאני מבין בכדורגל.
היו"ר זבולון אורלב
חבר הכנסת פינס-פז הוא מומחה לא רק בניהול קואליציה, שהוא עושה את זה מצויין.
אופיר פינס-פז
תאמין לי שאני מבין בכדורגל יותר מאשר בקואליציה.
היו"ר זבולון אורלב
אה, בגלל זה ש"ס לפעמים מצביעים נגד הקואליציה.
יהודית נאות
אני אומרת לך שהם לא יכלו לעבור את נבחרת דנמרק.
אופיר פינס-פז
אני אומר לך שהם כן יכלו. בסיטואציה מסויימת הם יכלו לעבור את נבחרת דנמרק.
היו"ר זבולון אורלב
עובדה שהם ניצחו את נבחרת אוסטריה.
אופיר פינס-פז
הדיון המקצועי לא נערך. אני לא רוצה שהוא יערך פה אבל אני מציע שהוא יתקיים. אני רוצה לדעת איך הוכנה הנבחרת הזאת. אני רוצה לדעת למה כל שחקני נבחרת ישראל הגיעו לא בכושר. את השחקן אלון חזן ראיתי במשחקים מבריקים, כולל נגד נבחרת ספרד ובמקומות אחרים, אך הוא הגיע לא בכושר למשחקים הללו. מה אני יכול לעושת, כואב לי על זה. אני רוצה לדעת למה כל שחקני הנבחרת, או כמעט כל שחקני הנבחרת, הגיעו ב60%- יכולת ולא ב100%- יכולת.
ראובן ריבלין
הדנים היו יותר טובים.
אופיר פינס-פז
אני רוצה להבין למה זה. זה לא בגלל העניין של נערות הליווי, את זה אני יודע. מעניין אותי למה זה קרה.
יהודית נאות
זה שייך לדיון המקצועי.
אופיר פינס-פז
מה שעוד צריך לעניין זה מה שאמרה חברת הכנסת יהודית נאות וגם אמרו אחרים. הדוח בפיקנטריה לא מעניין אותי, למרות שאני חש תחושה קשה שהעניין לא נבדק עד תום. מה שמעניין אותי, מר גברי לוי, זה המסקנות. האם מחנות אימון של נבחרת ערב משחק כל-כך גורלי צריכים להתקיים במלון ברחוב הירקון בתל-אביב? או במקום סגור, רחוק, כדי שהחבר'ה יוכלו להתרכז בכדורגל? אחד בא מאיטליה, השני בא מאנגליה, השלישי בא מספרד. זה לא רציני.
גברי לוי
במשחק הגורלי נגד אוסטריה גרנו באותו בית מלון והם ניצחו 0-5.
אופיר פינס-פז
כל הכבוד. הייתי מצפה שיוסקו מסקנות אמיתיות גם לגבי ההתנהגות אבל בעיקר לגבי הכנת הנבחרת הלאומית של מדינת ישראל ולמנוע דברים שלא צריכים לקרות.

אני מציע לראשי התאחדות הכדורגל - שמעתי את שר המדע, התרבות והספורט - המתח הזה וחוסר היכולת למצוא שפה משותפת בין ההתאחדות לכדורגל לבין המיניסטריון, וסוף סוף יש מיניסטריון שעוסק בספורט, מה שתמיד רצינו וייחלנו, זה מתח שאותי מאוד מדאיג. אני חושב שהמתח הזה לא תורם לספורטאים.
גברי לוי
הוא חד-צדדי.
אופיר פינס-פז
אני לא יודע. אני מציע לשני הצדדים למצוא שפה משותפת לטובת הספורט בישראל בכלל, והכדורגל הישראל בפרט.
אחמד טיבי
אני שמח שהדיון היום לא גולש לפסים מביכים, למרות הפרשה העסיסית, שתפסה כותרות בשל האלמנט הסנסציוני שיש בה.

אני לא יודע אם הדבר התרחש או לא. אבל אם הדבר התרחש, מדובר על כשל משמעתי, אולי אתי, אבל לא כשל מקצועי. עוד לא הוכח כשל מקצועי בשל פעילות כזאת. התייחס לכך עמיתי, חבר הכנסת סילבן שלום, לגבי אי קיומן של הוכחות מדעיות חותכות לגבי הקשר בין פעילות מינית וביצועים בבית-מלון לבין ביצועים במגרש הכדורגל. הוא אף הרחיק לכת ודיבר על ההבדל בין פעילות מינית עם האישה לבין פעילות מינית עם נשים אחרות. אתה יודע, עמיתי חבר-הכנסת סילבן שלום, מה אומר קרדיולוג לאדם שהיה לו התקף לב והוא עומד להשתחרר ממחלקת לב? הוא אומר לו: אסור לך להתרגש בשום צורה ואופן, לכן קיים יחסי מין רק עם האישה ....

אכן היה כישלון מקצועי במגרש. אני חושב שההפסד של 5-0 הוא הפסד צורם. חבר הכנסת אופיר פינס-פז, העובדה שהנבחרת לא שיחקה טוב נובעת בעיקר לדעתי מכך שנבחרת דנמרק שיחקה הרבה יותר טוב. הם היו הרבה יותר טובים במגרש בשני המשחקים, גם כאן וגם שם.

אבל היתה נטייה באותה תקופה ושבועיים לאחר מכן לרדת "עליהום" על הנבחרת בשל הקשר, שיכול להיות מיקרי או יכול להיות ישיר, שהיה לאירוע הזה. אני רוצה להזכיר לכולם שהנבחרת הזאת לא היתה מגיעה להישגים האלה אלמלא השחקנים האלה, המאמן וכל מי שליווה את הנבחרת הגיעו להישגים מאוד מאוד מרשימים. הם הגיעו לשלב הזה רק בגלל ביצועים טובים קודם לכן, אבל הם נכשלו בדרך. הרי בשלב מסויים נבחרת ישראל היתה אמורה להיכשל בדרך, כי היא לא הנבחרת הטובה בעולם.

לגבי הקשר בין ההתאחדות לכדורגל לבין שר המדע, התרבות והספורט: השר התלונן רבות על חוסר שיתוף פעולה של ההתאחדות לכדורגל עם משרדו. הוא השר הממונה על הספורט במדינת ישראל. למען האינטרס של הנבחרת אני חושב שטוב אם הקשר הזה ישתפר. חברי הכנסת התרשמו כאן מכמעט קשר עויין ביניכם לבין השר. אני חושב שרצוי מאוד לתת את הדעת למען שיפור הקשר הזה. אני מבחינתי את תרומתי לנבחרת ישראל עשיתי השבוע, החזרתי שתי מכוניות גנובות למר שלמה שרף, מאמן הנבחרת. אני מתנצל שזה לקח רק שעה וחצי.
היו"ר זבולון אורלב
נמצא איתנו שחקן הנבחרת, מר אלון חזן. אני מודה לו שהוא התפנה והגיע אלינו. נמסר לי שהוא צריך לעזוב ולחזור לאימונים. לפני שהוא עוזב אבקש ממנו, אם הוא מוכן, להתייחס לדברים הלא פשוטים שנאמרו כאן. נאמרו כאן דברים קשים, יש טענות קשות. איך אתה רואה את הדברים?
אלון חזן
בוקר טוב לכולם. באתי לפה על מנת אולי בפעם הראשונה להשמיע בצורה מסודרת את קול השחקנים. אני לא אתייחס לנושא של היחסים המקצועיים, כאלה או אחרים, בין שר המדע, התרבות והספורט לבין הנהלת ההתאחדות לכדורגל. לא אגיד שאני לא נוקט עמדה, כי אני בהחלט נוקט עמדה ואני תומך בהתאחדות הכדורגל. הראייה לכך, שהכדורגל הישראלי הביא כבוד ויימשיך להביא כבוד. הדבר הבולט ביותר לכך זה ששר המדע, התרבות והספורט כשהתמנה בחר לבלות את הרגעים הראשונים שלו בתפקיד דווקא עם שחקני נבחרת הכדורגל של ישראל ועם הנהלת ההתאחדות לכדורגל, דבר שנתן לו חשיפה לא קטנה בתקשורת עם מינויו לתפקיד.

לא באתי לפה להתגונן, או להגן, או לעשות שום דבר מעין זה. אני רוצה להתייחס להקשר אחד בלבד. רבים טוענים ששחקני נבחרת הכדורגל של ישראל שיבשו את החקירה בכך שהם התכנסו. אני רוצה להגיד דבר אחד. כשהסיפור הזה התפרסם בצורה שהוא התפרסם השחקנים, שהיו באותו זמן בדנמרק, הגיבו בהלם מוחלט. השחקנים לא היו מודעים לתהודה מכל מה שמתפרסם בארץ. כשהגענו לארץ היתה התנפלות המונית על כולנו. קראנו בעיתון אחד על כמות כזאת של נערות ליווי וקראנו בעיתון אחר על כמות יותר גדולה של נערות ליווי. הסיפור כמובן לא היה זהה בעיתונים השונים.

אחרי 3-2 ימים בהם כולנו היינו בהלם החלטנו לעצב לנו קו מסויים. החלטנו שאנחנו לא נהיה שק חבטות שכל אחד יכול לחבוט בו ולנגח אותו. אנחנו הבאנו מספיק כבוד למדינה ואף אחד לא יכול לבוא ולהגיד ששחקני הכדורגל מביישים את הדגל או משהו כזה. הדגל עומד לנו מול העיניים והמדינה עומדת לנו מול העיניים בכל פעם שאנחנו מייצגים את המדינה ואת הכדורגל הישראלי.

החלטנו לעצב לנו קו. כמו שאמרתי, מעולם אף אחד מהשחקנים לא היה בחקירה או במכונת פוליגרף. לא ידענו בפני מה אנחנו עומדים. נוצר מצב שראש הקבוצה שלנו היה בחוץ-לארץ, שחקנים בכירים אחרים נמצאו בחוץ-לארץ. החלטנו שאנחנו צריכים מישהו שייצג אותנו, גם כגיבוי כלפי הציבור, שייצג קו אחיד של כולנו. שלא תצטרך התקשורת כל פעם להתקשר לשחקן כזה או אחר. בחרנו לנו דובר מסודר, שייעביר הודעות מסודרות מאיתנו ושייעץ לנו על דברים שאף פעם לא היינו מודעים להם.

ההתכנסות בשום פנים ואופן לא היתה על מנת לשבש את החקירה. יושב פה מר רט מ"מודיעין אזרחי" והוא אולי יכול לסתור את הדברים שלי, אבל הוא היה כאשר אני נשאלתי והוא יכול להגיד בוודאות שכל אחד מהשחקנים שנשאלו דיווח על מה שהוא ידע ושיתף פעולה בצורה מלאה. לא היה דבר מעבר לשמועות. לא תיאמנו גירסאות בינינו ולא כלום. הדבר היחיד שבו עסקנו כשהתכנסנו באותו ערב היה המינוי של מר דן חי לדובר, כמי שמוסמך לייצג את השחקנים בכל דבר.
היו"ר זבולון אורלב
הואיל וזה פעם ראשונה ששחקן נבחרת מתבטא בתחום הזה, יש המון שאלות שאני חושב שמעניינות את הציבור. אבל בעיקר מה שעניין פה את חברי הכנסת זה ההרגשה שאווירת ההכנה למשחק וההכנות לא היו שלמות, שהנבחרת לא באה מוכנה כדבעי, כראוי, עם הרגשת השליחות, עם הרגשת הדגל, עם הרגשת חשיבות המשימה, עם הרצון הנחוש, אלא לכאורה היתה עסוקה בדברים אחרים. היום יש הזדמנות לשאול, כשחבר נבחרת כל-כך בכיר יכול להתבטא.
אלון חזן
אני חושב שהזכרתי את זה קודם, אנחנו לא צריכים להכין את עצמנו למודעות לדגל. המודעות הזאת נמצאת אצלנו כל יום כשאנחנו מייצגים את הכדורגל הישראלי, הן בקבוצות והן במסגרת נבחרת ישראל. זה נמצא אצלנו במודעות ואף אחד לא צריך לתת לנו את זה מבחוץ כשאנחנו מגיעים לנבחרת. אף אחד לא יכול להטיף לנו מוסר על מודעות לדגל, על ייצוג וכן הלאה. אנחנו עשינו את זה, כפי שאמרתי, ונמשיך לעשות את זה. חלק ימשיכו יותר קדימה ואחרים שהם יותר מבוגרים, כמוני, אולי פחות, אבל ימשיכו לייצג את המדינה. כל אחד ואחד מאיתנו מודע לכך שכאשר הוא עולה ככדורגלן בנבחרת ישראל הוא מייצג בראש ובראשונה את המדינה ואחרי זה את הכדורגל בישראל.

אמרתי כבר בהקשר הזה, אני חושב שההכנות לא היו שונות ממשחקים אחרים. זה שנכשלנו בצורה כל-כך מוחצת, 5-0 ו3-0-, אני יכול להגיד לכם בגלוי שנבחרת דנמרק היא פשוט נבחרת מושלמת, בשלוש דרגות יותר טובה מאיתנו, ובטח בתיזמון של המשחק. התיזמון של המשחק אפילו מוסיף עוד דרגה אחת ליכולת של הנבחרת הדנית.
היו"ר זבולון אורלב
למה הכוונה ב"תיזמון של המשחק"?
אלון חזן
כמו שהזכיר חבר הכנסת אופיר פינס-פז, השחקנים אולי לא נמצאים בכושר אישי טוב. לא הגענו באותו מצב כמו שהיינו במשחק מול נבחרת אוסטריה. זה לא בגלל הכנה כזאת או אחרת של המאמן. העונה היא ממושכת מאוד ובפרק הזמן הזה של העונה הכדורגל בישראל עדיין לא תופס תאוצה. התיזמון של המשחק לא היה טוב.
היו"ר זבולון אורלב
מה המסר שלכם לקהל העצום אוהב הכדורגל?
סילבן שלום
כששיחקנו מול נבחרת קפריסין - הקפריסאים עוד לא התחילו את הליגה שלהם. אנחנו התחלנו את הליגה חודש לפני כן כדי להגיע למצב שבו נהיה בכושר טוב. הם אפילו לא פתחו את הליגה כשהם שיחקו נגדנו והם ניצחו. זאת אומרת, העניין של הכושר הוא דבר שהוא לא בהכרח קריטי.
גברי לוי
מדברים על 7 שחקנים שמשחקים באירופה, שכולם שחקנים - - -
יהודית נאות
אנחנו לא עוסקים בפרשנות ספורט עכשיו. לא זה הדיון היום.
היו"ר זבולון אורלב
מר גברי לוי, אתן לך אפשרות לענות.
אלון חזן
חבר הכנסת פינס-פז, בקשר למה שאמרת, אתה יודע, כמי שמבין כדורגל, שבמשחק ספציפי אחד הכל יכול להשתנות כנגד כל התיאוריות. נבחרת קפריסין יכולה לבוא בלי כל אימון ובמשחק אחד, כשאצלנו הכל נתפס ולא מצליח, לנצח אותנו. להבדיל מאחרים, אני חושב שהמשחק הזה היה כישלון לא פחות קטן מאשר המשחק מול נבחרת דנמרק, אבל זה חלק מהכדורגל. זה הספורט, שקבוצות קטנות יכולות לבוא ולהפתיע קבוצות יותר גדולות. לצערנו אנחנו לא הצלחנו להפתיע קבוצה יותר גדולה מאיתנו.
היו"ר זבולון אורלב
מה המסר שלך למאות אלפי מעריצים ואוהדים של הנבחרת, שמאוד רוצים שנהיה בטוחים שעל אף כל הפרשה הזאת, שאנחנו עם הפנים קדימה? מה צריך לעשות כדי שאזרחי מדינת ישראל יידעו שאתה וחבריך עושים את המירב כדי לנצח?
יהודית נאות
השאלה היא איזה לקח הופק.
אלון חזן
לגבי לקחים, אני בטוח שבעקבות הדיון בוועדה הזאת, וכל הדברים שנשמעים כל הזמן בתקשורת, אני בטוח שההתאחדות לכדורגל תסיק את המסקנות המתאימות לגבי העתיד, על מנת לרצות את כולם.

אני בטוח שהקהל בארץ מודע לחלוטין לכך שהשחקנים שמייצגים אותו, בין בתחום הכדורגל, הכדורסל או בכל תחום אחר, עושים את המקסימום על מנת להביא גאווה לכל העם. אני בטוח שאם היום אסתובב ברחבי המדינה אשמע שכולם בטוחים שהשחקנים עושים את המקסימום כדי להצליח. אף אחד לא חושב אחרת.

אני חושב שחשוב מאוד לתקן את הרושם, ואנחנו יכולים לתקן את הרושם רק במקום אחד, במגרש. עכשיו חוזרים למסגרת של הקבוצות, כל אחד במסגרת הקבוצתית שלו, מה שלצערי מר שלמה שרף לא יכול לעשות בתור מאמן כי הוא סיים תפקידו בנבחרת. כל אחד ואחד מאיתנו מנסה לעשות את המקסימום על מנת להצעיד את הכדורגל הישראלי קדימה, וזה במסגרת הקבוצות. בשלבים היותר מאוחרים אני מאמין שהנבחרת גם תיראה הרבה יותר טוב.
אי אפשר להתעלם מזה שבתקופה האחרונה הכדורגל הישראלי עשה צעד, ואפילו שניים, גדולים מאוד קדימה. אבל משום מה אני חושב שאנחנו, לא רק בתחום הכדורגל, ותסלחו לי שאני גולש לתחומים אחרים, אני חושב שאנחנו מאבדים את הפרופורציות במדינה יותר מדי מהר. אנחנו ניצחנו את נבחרת אוסטריה והפכנו להיות האנשים והשחקנים הכי גדולים בעולם, הנבחרת הכי טובה. פתאום קפצנו 100 צעדים קדימה. ועם הפסד אחר חזרנו 200 צעדים אחורה.

הכדורגל הישראלי היה פעם אחת במסגרת של הגביע העולמי. מאז הוא לא זכה לשום עדנה. אנחנו משתדלים ומתאמצים. היתה התקדמות מאוד מאוד גדולה של הכדורגל בשנים האחרונות אבל זה עדיין לא מציב אותנו ברמה של הכדורגל שאנחנו רואים בטלוויזיה.
היו"ר זבולון אורלב
נאחל הצלחה לשחקני הנבחרת. תודה לך. רשות הדיבור לחבר הכנסת ראובן ריבלין.
ראובן ריבלין
אדוני היושב-ראש, במשך השנים הייתי גם קשור לענף הכדורגל. אני רוצה להעיד שכדורגל, קבוצות כדורגל ואפילו נבחרת הם לא איזה מוסד ויקטוריאני שאליו באים השחקנים על מנת לקבל חינוך. אני מוכרח לומר שפעמים רבות דווקא התכנסות של שחקנים יחד היא חממה להתפרקות. המנהלים צריכים להביא למצב שבו שחקני הכדורגל ינצחו על המגרש, זאת אומרת יכניסו גולים ולא יקבלו. זאת המטרה וזאת המשימה שלשמה נקבעו האנשים האלה, אם כי יש לה גם מגבלות, במישור האתי, שאני אדבר עליו תיכף.

אני מוכרח לומר ששמעתי מהעיתונות שגם לפני המשחק מול נבחרת אוסטריה היו אירועים כלשהם שהיו קשורים באותה שערוריה שפרצה במשחק עם נבחרת דנמרק. אין שום ספק שלמדנו לקח אחד, שנערות הליווי הן ערובה וסגולה ל0-5-. השאלה רק לאיזה צד. זאת אומרת, היה 5-0 נגד אוסטריה ואז היו נערות ליווי והיה 5-0 נגד דנמרק.

אני גם חושב שבמישור הספורטיבי יש דברים שהם בעלי חשיבות רבה. זכינו ונמצא איתנו בישיבה הזאת מאמן נבחרת ישראל בשנת 1970, מר עמנואל שפר, שהוא המאמן היחיד שהביא את נבחרת ישראל לגביע העולמי. דרך אגב, הוא לא היה בדיוק המודל של מחנך במובן הוויקטוריאני, של נימוסים והליכות. הוא היה נוזף בשחקנים. הוא היה כועס על השחקנים הרבה יותר אם הם היו אוכלים לחמניה מאשר אם הם היו מסתכלים על נערה, משום שהוא היה חושב שהשומן הוא הדבר שיכול להשפיע על תוצאות הכדורגל בצורה היותר מכריעה ויותר קריטית. הוא פשוט דאג למשמעת כדי להשיג תוצאות. הוא גם הבין, במסגרת המשימה הלאומית שהוא נשא על כתפיו, שיש צורך לקיים משמעת שהיא גם משמעת רחבה יותר. משמעת שיכולה לתת כבוד לאותה חולצה. יש חולצה עם סמל של הפועל, רחמנה ליצלן, ויש סמל של מכבי, מילא, או סמל של ביתר, אבל הסמל הלאומי הוא הסמל החשוב ביותר. אצל מר שפר הדברים היו מובנים מאליהם, כמו גם אצל מאמנים אחרים.

קודם כל אני רוצה לברך את מאמן נבחרת ישראל הנוכחי, לפני שאני מבקש לנזוף בו, ואת כל הצוות המקצועי שהביאו את כולנו לרגעים של מאניה, כפי שאמר מר אלון חזן. אנחנו הרי סובלים במישורים רבים ממאניה-דיפרסיה. ביום חמישי קבוצת מכבי תל-אביב בכדורסל ניצחה - "אנחנו הולכים לקחת את גביע אירופה". ביום חמישי הבא מכבי תל-אביב הפסידה - "אנחנו לא שווים פרוטה אחת". המאניה-דיפרסיה אצלנו היא בצורה חריפה ביותר, כפי שהיא נמצאת בנפשו של כל אדם. אבל המאניה-דיפרסיה הספורטיבית היא למעשה עניין לאומי, שאנחנו אוהבים לסבול כמזוכיסטים ואוהבים לשמוח כאנשים שאוהבים להתהדר בעיקר בזיעתם של אחרים הנלחמים על הדשא מטעמנו.

אני מוכרח לומר לכם גם שמבחינה ספורטיבית פעמים רבות השאלה היא מול מי אתה נמצא. היכולת שלך, כאשר אתה משחק נגד שחקן יותר חלש, לתעתע בו ולהגיע לשיא היא הרבה יותר גדולה מאשר כאשר מציבים נגדך מערך שהוא יותר מוצלח מהמערך הספורטיבי שלך. כאשר מעמידים במאץ'-אפ שחקן מול שחקן, כאשר שחקן שומר על אלון חזן והוא יודע בדיוק את כל תכונותיו וסגולותיו והוא לא נותן לו לעשות את אותם תרגילים שהוא עשה נגד אוסטריה, התוצאה היא מיידית, ובהחלט הדברים האלה יכולים לקרות על המגרש.

יחד עם זה אני מוכרח לומר שלא עולה על דעתי שיוזמנו מאמן נבחרת ישראל בכדורגל ועוזרו והם לא יגיעו לוועדת החינוך והתרבות של הכנסת. לא יכול להיות דבר כזה. יתכן מאוד והיה צריך להזמין אותם דרך העיתונים.
גברי לוי
עם כל הכבוד, הזמינו אותם אתמול ולא שבוע קודם והם לא ידעו ולא היו מסוגלים לבוא. כך ביקש ממני למסור מר שלמה שרף. אתמול בבוקר אמרו לו שהוא מוזמן לישיבה היום.
ישראל שטוצ'ינסקי
מר יצחק שום ביקש להתנצל שהוא לא יכול להגיע מכיוון שהבת שלו נמצאת כעת בבית-חולים.
ראובן ריבלין
אין על זה ויכוח. אני בטוח שיש להם תירוץ. אבל אני מוחה. זה מה שרציתי לבוא ולומר.

עכשיו אני רוצה לומר לך אדוני יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל. שמעתי את היועץ המשפטי הנכבד והמלומד. אני מוכרח לומר לך שבנימה שנשמעה פה אני ראיתי מעין רצון להיפטר מהמטלה שהוטלה פתאום, מהשד שיצא מהבקבוק. השד יצא מהבקבוק ואי אפשר להחזיר אותו לבקבוק. צריכים לבוא ולברר את העניין.

אין אפשרות יותר שגוף יחקור את עצמו. אין אפשרות יותר במדינה הזאת שגוף ייתן מסקנות לגבי הפעולות שההשלכות שלהן יכולות להביא לידי מסקנה כלשהי לגבי אותו גוף. לא יכולה ההתאחדות לכדורגל לחקור את עצמה. נושאים אלה צריכים לבוא לידי ביקורת חיצונית כלשהי. איך יהיה אמון בציבור בכלל למסקנה או לתוצאה כלשהי, או לאיזשהי אסיפת עיתונאים מעין זאת? אי אפשר להיתמם. הרי מה עשיתם? עשיתם אסיפת עיתונאים למסקנות ביניים. אם מסקנות הביניים היו חמורות הרי הייתם מחכים למסקנות הסופיות. נותנים מסקנות ביניים רק כאשר רוצים לתת איזשהו פסק זמן, שאולי אחר-כך העניין מובא במלואו. אני מניח שאתה תיתן לי תשובה על זה.

אני אומר עוד פעם, להערכתי אין שום קשר בין העניין לרכילותי לעניין התוצאות משום שנבחרת ישראל לפי דעתי עשתה מבחינת היכולת שלה את המקסימום. זה ששחקני הנבחרת בדיוק באותו יום שהם היו צריכים לשחק מול נבחרת דנמרק, לא רק שהם שיחקו נגד שחקנים יותר טובים מהם אלא הם גם היו פצועים, רבים מהם לא שיחקו בקבוצות שלהם, זה עניין של המאמן. יכול להיות שאצל מר עמנואל שפר לא היה נכלל שחקן רק בגלל שהוא נחשב לשחקן מצויין. מי שטוב באותו יום - משחק, גם אם הוא בארבע דרגות פחות טוב. מי שפצוע, מי שלא משחק בקבוצה שלו - לא משחק בנבחרת. אלה הם דברים במישור ספורטיבי.

במישור האתי, אני לא מבין מה הכוונה עכשיו בהקמת ועדה כלשהי שתבדוק. לא רציתי לשאול את מר אלון חזן אבל השאלה היא האם ברור לשחקני נבחרת ישראל שצריך לשמור על משמעת מלבד בימים שבהם המאמן אומר שיש ערב חופשי והולכים להשתולל. פעמים רבות בקבוצות שאני הייתי היושב-ראש שלהן, המנהל שלהן, עוזר מנהל שלהן, היו אירועים שבהם אנחנו היינו הולכים ל"ערבים חברתיים", שהשמחה בהם היתה רבה. אם היה אז עיתון "מעריב" עיתון בעל תפוצה הוא היה יכול לספר סיפורים. אני לא יכול לזכור בגלל גילי המופלג את פירוט הדברים אבל אני זוכר רק שהיה טוב. אני לא זוכר למה.
גברי לוי
אתה מדבר על ימי מכסיקו העליזים?
ראובן ריבלין
תבחין בין ימי מכסיקו לפני המשחקים לימי מכסיקו אחרי המשחקים. יש נושא של משמעת. בכדורגל ובספורט בכלל המשמעת היא שם המשחק. ברגע שיש התרופפות משמעת בנושא אחד, ההתרופפות הולכת לכל הרוחב. יחד עם זה גם במשמעת קפדנית יש אותם רגעים שבהם שחקנים יודעים שיש ערב חופשי. הם מייחלים לו, הם שמחים לו, אם זה ללכת לקזינו, אם זה ללכת עם בחורות, אם זה ללכת לרקוד, אם זה ללכת להשתולל. הרפיית המתח היא גם בהתאם למערכת התכנון של הכנת הקבוצות. רציתי לשאול את מר אלון חזן, אך לא רציתי להביך אותו, האם יש הוראה ברורה ומפורשת שכאשר הם נמצאים במחנה אימונים אי אפשר להביא, אלא באישור, את החברות או את הנשים, להביא נשים זרות או לעשות דברים המכונים בפי הבריות אורגיות.
ישראל שטוצ'ינסקי
נמצא פה מנהל הנבחרת והוא יוכל לענות לך על הדברים האלה.
ראובן ריבלין
גם המובן מאליו טוב שייאמר. אם המובן מאליו הזה לא היה מובן מאליו אז מה אנחנו צריכים את אותם אנשים שייבואו ועכשיו יתנו לכם איזשהו כיסוי למעשה שהיה, שבוודאי שלא היה צריך להיות.

לסיכום הדברים, אני רוצה לומר, נבחרת ישראל עשתה באמת דברים גדולים בתקופה האחרונה. יחד עם זה, בכל דבר שקשור בנושא שבו יש איזשהו גוף ציבורי, אין כל ספק שצריך שיהיו כללי משחק וכללי התנהגות שמכבדים את המדים שאנחנו לובשים. כללי ההתנהגות האלה אינם נוגעים כלל וכלל דווקא לצד הספורטיבי אלא נוגעים לצד הייצוגי שהוא כל-כך חשוב. אנחנו מתכבדים ומכבדים, ואנחנו כולנו חיים - כמו גם ההתאחדות לכדורגל - מאותה קופה ציבורית. אנחנו מייחלים כל-כך לראות מפעם לפעם בחיים האפורים שלנו רגעים של התעלות ושל שמחה, שבאה לידי ביטוי באפשרות לתת רבותא להתעלות קולקטיבית בעקבות מעשיהם של 11 ספורטאים שנמצאים במגרשים.
מוחמד כנעאן
בוקר טוב לכולם, אני כמו כל עם ישראל תמכתי וליוויתי את הנבחרת. אני קרוב גם לנושא הכדורגל. אני רוצה להגיד בראשית דברי שאני מסכים עם חברי חבר-הכנסת ראובן ריבלין, שהיה טוב אם הנבחרת היתה ממנה גוף חיצוני שייבדוק את האירועים וייסיק את המסקנות, לטובת הנבחרת ולטובת הכדורגל במדינת ישראל.

אבל יחד עם זה, לדעתי גם נעשה מעין "עליהום" על שחקני הנבחרת, בצדק או לא בצדק. לדעתי המתקפה היתה חסרת תקדים. להערכתי היא לא הביאה ולא תביא תועלת לנבחרת ישראל.

יחד עם זאת אי אפשר לשכוח ולהתעלם מכך שאותה נבחרת, אותם שחקנים, גם הגיעו להישגים לא מבוטלים, שדיבר עליהם כבר מר אלון חזן. אי אפשר היום בשל כישלון, שהוא אומנם צורב וקשה, וקשה מאוד לאוהדי הכדורגל, לבוא ולחסל את הנבחרת ולחסל את הכדורגל, כאילו נחרב העולם. אומנם יש צורך שההתאחדות לכדורגל תסיק מסקנות ולקחים מהאירועים שהיו, בצורה אובייקטיבית ומקצועית לטובת הכדורגל, לטובת הנבחרת. הנבחרת לא תפסיק לשחק. היא תמשיך לייצג את הכדורגל הישראלי, תמשיך לייצג את מדינת ישראל במשחקים עתידים.

לכן אדוני היושב-ראש, אני חושב שלאור כל מה שקרה ועדת החינוך והתרבות צריכה לבקש ממשרד המדע, התרבות והספורט לתת גיבוי, לא רק גיבוי מילולי אלא גם גיבוי תקציבי, שייתבטא בתקציב המדינה. לדעתי עד היום כל נושא הספורט, כולל הכדורגל, לא זכה לתמיכה מספקת שמאפשרת לאותם שחקנים, לאותם ספורטאים להגיע להישגים ייצוגיים בעולם.

כמו כן, בנוסף למה שנאמר על-ידי החברים, אני חושב שאנחנו גם צריכים לתת גיבוי מסויים לנבחרת ישראל. במקרה זה אני לא מסכים עם חבר הכנסת ריבלין. מר שלמה שרף, מאמן הנבחרת, שאיננו כאן, הגיע להישגים אדירים בספורט הישראלי, עם קבוצות שייצגו את מדינת ישראל, למשל כאשר הוא אימן את מכבי חיפה, וגם מר יצחק שום, כשחקן בעבר וגם כמאמן הגיע להישגים. אנחנו לא יכולים לקטול אותם אחרי כישלון, אף שהוא כואב לכולם. אני מאוד מקווה שהכישלון הצורב הזה לא יחזור על עצמו ושניזכה בעתיד הלא רחוק לשמוע גם דברים טובים וחיוביים על הנבחרת.
ראובן ריבלין
אתה טועה, לא חשבתי רע על מר שלמה שרף. יש לי אליו את כל ההערכה.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה עכשיו לשאול את מר עמנואל שפר, שכפי שצויין היה מאמן הנבחרת שהביאה אותנו להישגים הגדולים, איך הוא רואה את הפרשה? מה העיצה הנבונה שלך?
עמנואל שפר
בראש ובראשונה צריך לקחת בחשבון שאנחנו שיחקנו במשחק כשהיינו לא ב"פורמה". הקבוצה לא היתה מוכנה למשחק. אבל זה לא אומר שהעבודה של מר שלמה שרף היא לא טובה. הוא עבד על זה שנים ונתן לנבחרת הרבה מאוד.

יש בעיה. צריך לשכוח מה שהיה ולפתוח דף חדש. זה אומר שאנחנו צריכים לקחת את הנבחרת, לעבוד ולהעמיד אותה כך שהיא תוכל לשחק מול קבוצות שוות ברמה שווה. אנחנו צריכים לשכוח את מה שהיה ולעבוד על מה שיהיה בעתיד.
ראובן ריבלין
מר עמנואל שפר, האם לפי דעתך צריכה נבחרת ישראל להיות במחנה אימונים בתוך תל-אביב, במקום שבו הפיתוי לכל שחקן הוא מובן מאליו? אני זוכר אותך כמאמן נבחרת מבקש שהאימונים יהיו 60 קילומטרים מהמקום שבו היו משחקים. האם בעניין זה תוכל להעיר הערה כלשהי?
עמנואל שפר
היו שגיאות. צריכים לשכוח מהן.
היו"ר זבולון אורלב
מה פירוש "לשכוח"? אתה מתעלם לחלוטין מכל הכותרות ומכל הפירסומים, שאם יש בהם שמץ של אמת הם דברים מדאיגים מאוד.
עמנואל שפר
אני לא יודע אם יש אמת בזה.
ראובן ריבלין
ומה אם יש בזה אמת? נצא מתוך הנחה היפותטית.
עמנואל שפר
אם יש בזה אמת, צריכים לסגור את העניין ולפתוח עניין חדש.
ראובן ריבלין
איך לסגור את העניין לפי דעתך?
עמנואל שפר
צריך לקחת לנבחרת את השחקנים הכי טובים שיש בארץ, לא ליום יומיים, לאימונים, ל4- ימים או לשבוע, שייתאמנו בנבחרת, שייכינו אותם נכון. יש אפשרות לבנות נבחרת טובה.
היו"ר זבולון אורלב
האם בעבר היו כאלה רכילויות או שזה מודה חדשה?
עמנואל שפר
אצלי לא היו.
היו"ר זבולון אורלב
תודה לך, מר עמנואל שפר. תודה שטרחת להגיע אלינו. רשות הדיבור לפרופ' מיכאל שגיב, ראש המכללה להכשרת מורים לחינוך גופני בווינגייט.
מיכאל שגיב
אני קודם כל רוצה ברשותכם להצטרף לדבריו של חבר הכנסת ריבלין בקשר למר עמנואל שפר. בעיני הוא המאמן. הוא היה מאמן שלי במשך שנים בנבחרות השונות ואצלו זה לא קרה. הוא צנוע וזה לא קרה אצלו. אם זה היה קורה אצלו, הוא לא היה צריך ועדת חקירה. הוא היה תופס את השחקן וההוא כבר היה גומר לבד.

אני חושב, אני יכול להרשות לעצמי, כמובן לא ברמה של מר שפר, לומר שהמשחק נגד דנמרק היה משחק אחד בסידרה ארוכה. החבר'ה האלה הצליחו, בסך הכל שיחקו כדורגל טוב, ניצחו קבוצות טובות. אז זה כמו בספורט, פעם אתה למעלה ופעם אתה למטה. בסך הכל אם תחשבו קצת אז תיראו, לפני 20 שנים כששיחקו נגד ברית-המועצות רעדו הברכיים.
היו"ר זבולון אורלב
יש טענה ששרשרת ההצלחות הזאת הופסקה בגלל אירועים מסויימים.
מיכאל שגיב
תיכף אני אגיע לזה. קודם כל, בקטע המקצועי תמיד ניתן לשפר. אני בטוח שישנם אנשים בהתאחדות לכדורגל שחושבים על זה וייעשו את זה. יש להם ועדות מקצועיות, יש להם אנשי מקצוע ואני משוכנע בזה.

בקשר להתנהגות, אני מצטרף למה שאמרו חברת הכנסת נאות וחבר הכנסת ריבלין. יחסי מין באמת הם לא מה שמפריע. אני לא יודע אם אתם יודעים אבל כאשר מישהו עושה יחסי מין נהדרים, פנטסטיים, הוא בסך הכל מוציא 80 קילו קלוריות, פרוסת לחם.
היו"ר זבולון אורלב
פרופ' שגיב הוא פרופ' ידוע בפיזיולוגיה של הספורט, מהידועים בעולם, כך שהוא אומר את דבריו כבר סמכא.
מיכאל שגיב
זה באמת לא תירוץ. הבעיה היא לדעתי התנהגותית. אם זה באמת קרה - אם זה קרה באמצע השבוע וזה היה משהו כדי לשחרר לחץ וזה היה משהו מבוקר, ניחא. גם אצל מר שפר קרו דברים מבוקרים.
ראובן ריבלין
הבעיה היא במישור המשמעתי-אתי.
מיכאל שגיב
אם הבעיה היא אתית אז יש פה בעיה כוללת. האווירה מתחילה מההצהרות של אנשים בהתאחדות, של מאמנים, של זוטרים, של שחקנים. מנפחים בלון. אני מציע שבעתיד, בכנות, נהיה קצת יותר צנועים, גם אחרי נצחונות וגם אחרי הפסדים.
גברי לוי
תסביר, איזה הצהרות?
מיכאל שגיב
היתה הצהרה למשל, אני לא רוצה לומר על-ידי מי כי הוא איננו כאן, שנוסעים לספרד לנצח.
ראובן ריבלין
למה לא?
ערן דורון
בספורט השאיפה היא תמיד לנצח.
מיכאל שגיב
אני לא שמעתי ממאמנים גדולים ולא מראשי התאחדות גדולים קצת ממך, תרשה לי לפנות אליך - -
ראובן ריבלין
ספר להם את הסיפור על העכברים והפילים.
מיכאל שגיב
- - לא שמעתי אותם אף פעם מצהירים הצהרות מפוצצות. נסעו לשם בשקט, הכינו את הנבחרת. כשניצחו היו צנועים. כשהפסידו היו גם כן צנועים. מר גברי לוי, אני יודע שאת החלק הראשון של הפתיחה שלי אהבת, אז שתקת. עכשיו אתה לא אוהב ואת מחייך מין חיוך כזה.
גברי לוי
כולם נוהגים באותה דרך. כשהם אוהבים משהו, הם שותקים. כשהם לא אוהבים, הם מחייכים. אני גם לא שמעתי ראשי התאחדויות אומרים. אני לא שמעתי אבל זה לא אומר שהם לא אמרו. אני גם לא שומע את כולם.
מיכאל שגיב
הם באמת שתקו. אולי תילמד מהם קצת.
גברי לוי
אני אבל מכיר אותם ורואה אותם יותר ממך. נשיא ההתאחדות הדנית בא ואמר לי שהוא בא לנצח.
מיכאל שגיב
אני לא דיברתי על אלה. אני דיברתי על ראשי התאחדות שהיו בארץ. תילמד מהם. הם היו צנועים.
גברי לוי
כולם אמרו שהם באו לנצח.
מיכאל שגיב
אתה תמשיך עם ההתעקשויות שלך. אתה כפי הניראה לא רוצה להקשיב.
היו"ר זבולון אורלב
פרופ' שגיב, אולי אפשר להימנע מדברים אישים. דבר באופן ענייני.
מיכאל שגיב
בסך הכל הוא תוקף אותי.
היו"ר זבולון אורלב
אני אומר לשניכם, הנושא פה הוא לא עניינים אישיים.
מיכאל שגיב
לדעתי יש בהתאחדות קוד אתי מעדנא דקדמא. מר אלון חזן צדק, הם יודעים בדיוק מה הם מייצגים. כמו בכל חברה, גם בין הפרופסורים, גם בין הרופאים וגם בין המורים, תמיד יש אחד חריג. אז מה, האם האחד החריג הזה באמת ממוטט את כל המערכת? צריך לטפל בחריג הזה, או במקרים החריגים.

ולכן לדעתי צריך לרדת מהנושא, כמו שמר עמנואל שפר אומר. צריך באמת לדאוג שבעתיד לא יקרה הדבר הזה. תזכרו, יש פה גם עניין עם מי שהם בסך הכל ילדים טובים, ממה שאני מכיר, ויש להם גם משפחות. לא צריך להשתגע. תודה.
היו"ר זבולון אורלב
עכשיו נעביר שוב את השרביט לאנשי ההתאחדות לכדורגל. אני מציע שנשמע את מנהל הנבחרת.
ישראל שטוצ'ינסקי
דיברו פה על הנושא של המשמעת. אני רוצה להבהיר בצורה חד-משמעית שהמשמעת בנבחרת היתה משמעת מאוד מאוד קפדנית. היו נוהלים ברורים והנחיות ברורות לגבי התנהגות. הם קיבלו סטנסילים, יש לי את זה פה מול העיניים, לפני כל משימה, לפני כל נסיעה לחוץ-לארץ. הם יודעים בדיוק מה מותר להם ומה אסור להם. אתם תוכלו לראות את זה. צריך גם לזכור שהשחקנים האלה - - -
ראובן ריבלין
מתי הודפס הסטנסיל?
ישראל שטוצ'ינסקי
אני יכול להראות לך את כל הסטנסילים, מכל השנים. לפני כל נסיעה מחלקים להם סטנסיל מודפס, בכל מסגרת, עם הנחיות ברורות מה מותר ומה אסור לשחקן נבחרת ישראל, למרות שכל השחקנים האלה בני 28 ו30-. צריך לזכור שהשחקנים האלה עברו כולם את נבחרות הנערים, את הנוער, את הנבחרת האולימפית של ישראל. יש להם הנחיות ברורות בנושא של התנהגות, בנושא של משמעת.

עד המקרה הזה, שאני מסופק מאוד אם הוא קרה בכלל, הנבחרת הזאת היתה מודל לחיקוי של כולם, גם בהתנהגות, גם במשמעת, גם בהופעה, גם במשחקים עצמם. כך שלבוא ולהגיד שלא היתה פה משמעת? אני חושב שמר שלמה שרף הוא מאמן מאוד מאוד קפדן בנושא של משמעת. הוא לא היסס להעיף 5-4 שחקנים שיצאו מהמלון לפני 3 שנים, במשחק מול קפריסין. הוא מקפיד בצורה בלתי רגילה על הנושא של משמעת. אז לבוא ולהגיד שהיתה פה איזה התרופפות של משמעת ולא התכוננו ולא עשו?

היתה משמעת קפדנית לפני המשחק הזה. היתה אווירה שהולכים לעשות את הכל כדי לנצח. אני אישית כמנהל הנבחרת, עם המאמן מר שלמה שרף ועם מר יצחק שום ערב המשחק בדקנו, נכנסנו חדר, חדר במלון, ראינו ובדקנו שהכל בסדר. לא בגלל שחששנו שיש נערות ליווי או שמישהו אחר בא אלא כדי להרגיש מה תחושות השחקנים לפני המשחק, מה הם צריכים, האם הכל בסדר, האם הם מבינים את ההנחיות. זה היה לקראת המשחק. בכלל לא חשבנו על נערות ליווי. היתה אווירה יוצאת מן הכלל לפני המשחק. היתה הכנה מושלמת. אני בסך הכל אולי שנה בתפקיד אבל אני אומר שלמשחק הזה התכוננו כמו שצריך. אומנם זה לא הלך ולא הצלחנו אבל זה עניין מקצועי שהוא לא לדיון כרגע. אבל בנושא של משמעת, חבר הכנסת ריבלין, כאיש כדורגל שהיה פעם מנהל ויושב-ראש, דע לך שהיתה משמעת קפדנית מאוד. לפני כל נסיעה - ונסענו ב4- החודשים האחרונים ל4- ארצות - הם קיבלו סטנסיל עם הוראות ברורות.
ראובן ריבלין
נניח שהסיפור הוא נכון, זאת אומרת שהיתה עבירת משמעת חמורה.
ישראל שטוצ'ינסקי
אני לא מאמין בסיפור הזה.
ראובן ריבלין
עזוב את הסיפור הזה. אני נותן לך הנחה דימיונית שדבר כזה קרה.
ישראל שטוצ'ינסקי
אז זה לא היה בסדר.
גברי לוי
אז אני אתן לך הנחה דימיונית. אם באה נערת ליווי לאיזשהו חדר ב3- לפנות בוקר, מה אתה רוצה? שהוא ישכב על הדלת וייבדוק אם היא מגיעה או לא? האם השחקן רצה לסדר אותו או לא? אם הוא מצא פטנט איך לרמות את כולם ולהביא נערת ליווי, האם זאת בעיה של יושב-ראש ההתאחדות לכדורגל או מנהל הנבחרת או המאמן? הדרך היחידה היא לשים שוטרים בקומות בית-המלון. אין שום אפשרות כזאת.
ראובן ריבלין
מי בחר את המלון ברחוב הירקון?
ישראל שטוצ'ינסקי
אני לא יודע. כבר 3 שנים הנבחרת מתאכסנת שם. אני נכנסתי לתפקיד לפני שנה.
גברי לוי
אני אסביר, אם מותר לי. חשבות ההתאחדות לכדורגל היתה בוויכוח כספי עם רשת מלונות דן, במטרה לחסוך כסף לנבחרת. ראשי ההתאחדות לכדורגל לא היו מעורבים בזה. אני רוצה להגיד לך, חבר הכנסת ריבלין, שב3- החודשים האחרונים ההתאחדות לכדורגל שיפצה את המלון במכון וינגייט, שהיו שם מיטות של סוכנות. אני הלכתי אישית ושילמנו כסף כדי שהמיטות יהיו גם לכדורסלנים ארוכים, מפני שהכדורסלנים שכבו שם כשחצי מהרגליים שלהם היו בחוץ. הבאנו לווינגייט מיטות חדשות. אפילו את המגבות, שהיו מגבות סוכנות, החלפנו וביקשתי לקנות מגבות שיהיו כמו בהילטון וסדינים כמו בהילטון וטלוויזיה כמו בהילטון כדי שנוכל להביא את הנבחרות לשם. לפני זה אי אפשר היה לבוא לשם כי מצב החדרים היה בלתי אפשרי. טיפלנו בזה במשך מספר חודשים. מכספי ההתאחדות לכדורגל אנחנו שילמנו אפילו בשביל הוועד האולימפי ובשביל הכדורסל.

אנחנו לא היינו מעורבים בעניין הזה של מלון הולידיי-אין. בעבר הנבחרות היו מתאכסנות באקדיה וזה היה טוב. מצידי שיהיו בקיסריה. אבל אם מישהו היה רוצה נערות ליווי, תאמין לי, הן היו מגיעות גם לקיסריה וגם לאקדיה. יש להן לימוזינות.
ישראל שטוצ'ינסקי
עוד משפט אחד, ברשותך, היה גם לוח זמנים לנבחרת, מהשכמה ועד כיבוי אורות. בנוסף ניתנו, גם ממני וגם ממר שלמה שרף, הוראות ברורות מידי יום על סדר היום של הנבחרת באותו יום.
יצחק רט
כמה מילים להבהרה. חברת "מודיעין אזרחי" היא גוף מקצועי לכל דבר, שקיים כבר 40 שנים ומעסיק מעל 3,000 עובדים. היא גוף חיצוני.

מעולם ההתאחדות לכדורגל לא התערבה בחקירות של "מודיעין אזרחי". היא לא רמזה, במישרין או בעקיפין, על תוצאות רצויות לה. היא לא קצבה לנו את פרק הזמן. כל רמיזה בעניין הזה היא מעליבה ופוגעת במוניטין של "מודיעין אזרחי", לעצם האפשרות שהסכמנו לדברים כאלה. אני רוצה שלא תהיינה אי-הבנות בעניין הזה.

לגבי מה שאמר השר לגבי פרק הזמן הקצר: בדוח הביניים התייחסתי לפרק הזמן הקצר כדי לומר שלמרות פרק הזמן הקצר זה לא מנע מאיתנו מלבצע חקירה אינטנסיבית, מהירה ועניינית, שעל-פיה הסקנו את מסקנות הביניים ופרסמנו אותן.

ידינו לא היו כבולות. למעשה אני יכול להגיד שכל אותם הפרטים שידועים לעיתונאים, שעליהם התבססו הפרסומים, ידועים לנו. יש לנו בעיה אחת. אמר כאן השר שהוא מתפלל, ואמר נציג עיתון "מעריב" שגם הוא מתפלל, שהדברים לא נכונים. אנחנו לא מתפללים. אנחנו עוסקים בחקירה מקצועית. זה יהיה חוסר אחריות להוציא מסקנות שלא מבוססות על ראיות חד-משמעיות, או ראיות שמי שמוסר אותן לא מוכן לחשוף את זהותו כך שאני לא אוכל להתמודד עם התקפה כזאת או אחרת על הממצאים.
ראובן ריבלין
נתקלת בקיר אטום שאתה לא יכול לפרוץ אותו.
יצחק רט
לא אמרתי שנתקלתי בקיר אטום.
ראובן ריבלין
אז בשביל מה צריך מסקנות ביניים? אמרת שאתה רוצה להגיע לחקר האמת. אני רוצה להבין, או שיש או שאין. בשביל מה צריך מסקנות ביניים?
יצחק רט
קודם כל יש מסקנות ביניים ולאחר מכן יש מסקנות סופיות.
ראובן ריבלין
מי ביקש ממך להוציא מסקנות ביניים?
יצחק רט
אני אישית. הגעתי למסקנה שבנקודת זמן מסויימת מההיבט המקצועי זה מה שצריך לעשות.
סילבן שלום
אמרת כעת: או שאין ראיות, או שיש ראיות אך השחקן לא מוכן לחשוף את עצמו. האם היה שחקן שאמר לכם את זה בקול רם?
יצחק רט
לא אמרתי את זה. אמרתי באופן חד-משמעי, במישור המקצועי בפורום דיסקרטי כזה או אחר אני מוכן להתמודד עם החקירה בלי שום בעיה. ידינו לא כבולות. נכון שבפרסומים כאלה ואחרים נאמר שאי-שיתוף פעולה כזה או אחר מסיט את החקירה לכיוון כזה או אחר. זאת לא הבעיה. זאת לא חקירה מסובכת.
ראובן ריבלין
אני לא מבין עד לרגע זה, מה זה מסקנות ביניים? או שהגעת לחקר האמת או שלא הגעת.
יצחק רט
ישנם נושאים מקצועיים שמחייבים אותי לנקוט בפעולות כאלה ואחרות. הדברים מועברים אל היועץ המשפטי. תארו לכם שידיעות שהגיעו אלינו היו נכתבות בדוח הזה, שהיה מופץ עכשיו לכל עם ישראל. יש דברים שהם חלק מנושאים מקצועיים, כולל ידיעות מודיעיניות כאלה ואחרות. זה תלוי בשיקולים מקצועיים. אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה.
היו"ר זבולון אורלב
מה שאתה אומר, שלך יש מסקנות מלאות, רק שבגלל סיבות כאלה ואחרות החלטתם לפרסם רק את חלקן.
ראובן ריבלין
האם אתה ממשיך את החקירה?
יצחק רט
אני ממשיך את החקירה.
ראובן ריבלין
אז בשביל מה היה צריך מסקנות ביניים? אני לא מבין. מה היה פה, האם היתה פה אזהרה למישהו? לעיתים יש שלב של התפתחות, כאשר אתה בא ואומר שעכשיו אתה מתחיל לחקור תחת אזהרה את X, Y או Z. אז מוציאים מסקנות ביניים.
גברי לוי
זה לא פעם ראשונה שיש מסקנות ביניים, אצלנו ואצל אחרים.
היו"ר זבולון אורלב
עדיין השאלה ששאל חבר הכנסת ריבלין היא שאלה שצריך להתייחס אליה.
יצחק רט
אני חושב שהיה לי את האומץ, מבלי להיכנס לפרטים, לציין בסעיף ח' של המסקנות - - -
ראובן ריבלין
אולי תקרא לנו, כי זה לא בפנינו.
יצחק רט
אגב, בדוח עצמו יש הרבה דברים נוספים שהועברו ליועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבקש מהיועץ המשפטי של הוועדה לתת לי חוות דעת נוכח ההערות האלה האם אני יכול להפיץ את הדוח. אני רוצה לברר האם אין מגבלות להפיץ את הדוח. אני אשאל את היועץ המשפטי של הוועדה ואתייעץ איתו. אני לא רוצה להיכשל בדברים שהחוק לא מתיר לי.
יצחק רט
"לנוכח תוצאות החקירה אנו סבורים כי לא ניתן להבטיח שביצוע מהלכי חקירה נוספים ישנה את התוצאות, אם בכלל. זאת גם לנוכח אופי החשדות, שמטבע הדברים מתייחסות לאירועים שלא נעשו בפרהסיה. בנוסף, פעולות אלו כרוכות באפשרויות פגיעה בצנעת חייהם של אנשים רבים, שאינם קשורים לנושא ישירות. הם ומשפחותיהם עלולים להיפגע מהשלכות החקירה".

אני מנוע מלהיכנס לפרטים. רק היועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל יודע בעצם מה מסתתר מאחורי קביעה זאת, שהובילה אותי לדוח הביניים ולמשפט הזה.
היו"ר זבולון אורלב
הייתי מבקש שלפחות יושב-ראש ועדת החינוך והתרבות יקבל את המידע המלא.
גברי לוי
יש בידך את המידע המלא.
היו"ר זבולון אורלב
הוא קרא את סעיף ח' ואמר שהיועץ המשפטי של ההתאחדות לכדורגל יודע מה מסתתר מאחורי הסעיף. כשאני אקרא את הסעיף הזה, לא אדע מה מסתתר מאחוריו. הייתי מבקש שהמידע הזה יינתן ליושב-ראש וועדת החינוך והתרבות וליועץ המשפטי של הוועדה, כדי שאנחנו נקבל את המידע המלא.
גברי לוי
לא מסתתר כלום. תקבל את הכל. כל דבר שיש אצלנו אתה יכול לקבל. שלא תהיה אי-הבנה. אני אומר את זה בקול רם.
אופיר פינס-פז
אדוני היושב-ראש, אני מבקש לשאול את מר רט שאלה. אני לא ראיתי את הדוח אבל ממה שאתה מסביר כאן אני מתרשם שבעצם הגעת למסקנה שאתה לא יכול להמשיך בחקירה. הגעת למסקנה, מכל מיני סיבות, שאולי הן טובות, אולי הן אינן טובות, אני לא נכנס לזה, שאי אפשר לנהל את החקירה הזאת.
יצחק רט
בשום פנים ואופן זה לא נכון.
אופיר פינס-פז
מכיוון שהשחקנים החליטו שהם מציגים עמדה מסויימת, כי אתה החלטת שאתה לא הולך שלב אחד קדימה. הרי יכולת לבקש בדיקת פוליגרף. האם ביקשת? לא ביקשת. למה לא ביקשת? עובדה שאתה לא מבקש. השחקנים היו אומרים האם הם מוכנים להיבדק בפוליגרף או לא מוכנים, לא משנה. כלומר, אתה הגעת למסקנה באיזשהו שלב של החקירה, בגלל שזה עלול להשליך על משפחות ועל אנשים שאינם קשורים, שאתה עוצר כאן ולא ממשיך. זה בסדר. אם היית בא ואומר: חברים יקרים, לקחתי על עצמי לבדוק את הפרשה מטעם ההתאחדות לכדורגל אך כשהתחלתי לבדוק את הפרשה הגעתי למסקנה שרצוי לא להמשיך בחקירה, או אין לי כלים להמשיך בחקירה. אבל מה עשית? הצגת כאילו שגמרת את החקירה ויש לך מסקנות. תגיד: אני לא רוצה להמשיך, או לא יכול להמשיך.
יצחק רט
מאחר ואנחנו לא מופיעים בכלי התקשורת ולא מתראיינים אני שמח שניתנה לי ההזדמנות להבהיר פעם אחת ולתמיד. אנחנו לא המלצנו להפסיק את החקירה. אנחנו לא הפסקנו את החקירה. אנחנו גם לא ציינו באיזשהו מקום, במישרין או בעקיפין, שאנחנו לא יכולים להגיע לתוצאות החקירה. אמרתי: בתנאים האלה של החקירה, בהם כל מקור שיכול להעיד במישרין על הנסיבות בהן התרחשו, אם בכלל, דברים מבקש חיסיון, או לא מוכן להעיד, או דורש שזהותו לא תיחשף לעולם. בתנאים בהם הפעלנו לחץ כבד על העיתונאים לגבי המקורות שהם מתבססים עליהם, כדי לאפשר לנו לבחון את מידת האמיתות של ההצהרות שלהם או השמועות שעליהן הם התבססו - אני לא בא לתת ציונים לאף עיתון.
אופיר פינס-פז
גם אני לא. אבל התחושה שלי, שפשוט אין לך כלים. הרי אתה לא משטרה. אתה לא יכול לחקור תחת אזהרה.
יצחק רט
יש לי כלים.
אביב הברון
אני מבקש לשאול את מר יצחק רט, למה הוא מחזיק פוליגרף במשרד? כמו כן אני מבקש לשאול אותו האם מנהל בית המלון איפשר לו לשאול את העובדים שאלות?
ערן דורון
אני אשתדל לקצר. הרבה דברים כבר נאמרו.

קרה כאן דבר מוזר מאוד כי ארגון השחקנים יושב לימין ולצד ההתאחדות לכדורגל. זה פעם ראשונה מאז שאני בתפקיד. זה קרה כי מישהו יצא כאן בהתקפה חסרת תקדים על הכדורגל. בדרך כלל אנחנו בצד השני של המתרס. יצאו כאן בהתקפה חסרת תקדים ולא מוצדקת על הכדורגל הישראלי, ענף ספורט שהביא כבוד יותר מכל ענף אחר. פגעו מאוד בכדורגלנים. נעשה ממש מסע השמצה שהובל על-ידי עיתון מסויים.

שמענו את מר אלון חזן מדבר. אם היינו מביאים לכאן 25 שחקנים של נבחרת ישראל וכל אחד היה מדבר בתורו, אני חושב שהיינו סוגרים כאן את הדיון. כל מי שהיה לו ספק לגבי הנכונות וההקרבה של השחקנים לנבחרת ישראל ולדגל ולכל מושג ציוני אחר שנירצה להתייחס אליו, כל הספקות האלה היו נעלמים ומתפוגגים והיינו יכולים להמשך הלאה בסדר היום.

מוזר לי מאוד לשמוע קביעות מקצועיות שיכולנו לעבור את נבחרת דנמרק. שמחתי לשמוע את חבר הכנסת ראובן ריבלין שאמר שזה לא עניינה של הוועדה.
אופיר פינס-פז
כאיש מקצוע, אתה חושב שלא יכולנו?
ערן דורון
באופן חד-פעמי יוצא דופן, כן.
אופיר פינס-פז
הכל חד-פעמי ויוצא דופן.
ראובן ריבלין
אין דבר בלתי אפשרי.
ערן דורון
במסגרת תפקידי אני חבר בארגון שחקנים בינלאומי. ישבתי שבוע לפני המשחק עם נציגים מכל אירופה, אנשי כדורגל, אנשי מקצוע. אף אחד לא האמין בסיכוי שלנו לנצח. הם העריכו שאין סיכוי כלשהו שנעבור את נבחרת דנמרק. נבחרת דנמרק היא אלופת אירופה לשעבר, שניצחה את נבחרת איטליה באיטליה לפני זמן לא רב. אף אחד בעולם לא העריך שיש סיכוי קטן שאנחנו נגיע לשלב הזה.

לבוא ולומר שהנבחרת נכשלה? נכשלנו במשחק אחד, כי 5-0 באמת לא משקף, לזה אני מסכים. אני משוכנע שהתוצאות בסופו של דבר היו מראות שישראל לא תהיה ביורו2000-.
יהודית נאות
כלומר אתה אומר שגם עם 1-0 היינו מפסידים. נכון מאוד.
ערן דורון
אנחנו בכל זאת חייבים לשים לב. אני שמח שחברת הכנסת שמה לב להבדל, לא מדובר כאן בעבירות. אומרים שהשחקנים לא שיתפו פעולה. הם לא אשמים בשום דבר. הם באמת לא עשו שום עבירה, אפילו לא עוון. הם יושבים 6-5 שעות בחקירה ואחר-כך אומרים שהם לא שיתפו פעולה? נכנס שחקן לחקירה והשאלה הראשונה שהוא שומע - ובטח שלא הוא הוציא את זה לעיתונות - היא: האם אשתך עזבה את הבית? אני לא הייתי בבית-המלון ולא הייתי מעורב בשום דבר. אבל אם זאת היתה השאלה הראשונה שהיו שואלים אותי הייתי קם ויוצא מאותו מקום. כי אני הרי לא חייב להיות שם. והוא ישב וענה שם 5 שעות על השאלות. אז להגיד שלא שיתפו פעולה? זה נראה לי לא רציני.

אומר לנו עורך הספורט ב"מעריב" שמשיחות בארבע עיניים יש לו עדויות על כל מיני דברים, שאף אחד לא מוכן להגיד אותם, אבל משיחות בארבע עיניים הוא יודע. אבל אנחנו שומעים שהם נחקרו והם אומרים אחרת. האם אני יכול לדעת מה הוא שמע בשיחות בארבע עיניים או מה הוא רוצה להגיד?

אני יודע שיש למישהו עניין לנפח את הפרשה מעבר לכל פרופורציה. אנחנו עוסקים בספורט. השחקנים האלה הביאו הרבה מאוד כבוד למדינת ישראל. עצם העובדה שהשתתפנו במעמד כל-כך נדיר הוכיחה שהשחקנים האלה עשו כמיטב יכולתם. הם יעשו גם בעתיד כמיטב יכולתם, בקטע הזה אין לנו מה לדאוג.
היו"ר זבולון אורלב
בכל זאת עוד שאלה אחת למר יצחק רט. אולי תוכל לומר שוב בצורה ברורה, האם יש איזה גורם שרציתם את שיתוף הפעולה שלו ולא שיתף איתכם פעולה בחקירה הזאת?
יצחק רט
זאת שאלה מורכבת. לא רציתי להיכנס לזה. אתן לך דוגמא. ישנו גורם שנניח הביא נערת ליווי וקיבל כסף תמורת שיתוף פעולה כזה או אחר, ועל בסיס העניין הזה נעשו פירסומים. אני מהיום הראשון אומר שאני מוכן להכפיל את סכום הכסף שאותו גורם קיבל, כדי לקבל את אותו שירות. אני אבחן אותו בכלים מקצועיים ואבדוק את מידת האמיתות שלו. אני כל הזמן לוחץ, 4 פעמים ביום. ביקשתי שאותו גורם יתקשר וייסביר לי למה הוא לא מוכן לקבל כסף נוסף ולעשות את אותו השירות. עד לשעה זאת לא קיבלתי תשובה.
ראובן ריבלין
יש לו אתיקה.
יצחק רט
יכול להיות.
היו"ר זבולון אורלב
רשות הדיבור למר גברי לוי. תשמעו את הדברים. התאזרת בסבלנות ואני מעריך אותך על זה, יחד עם אנשי ההתאחדות לכדורגל, אבל נשמעו דברים מהותיים.
גברי לוי
דבר ראשון, היה אי-שיתוף פעולה בין "מודיעין אזרחי" לבין העיתונים שפרסמו את זה.
אביב הברון
זה לא נכון.
גברי לוי
הדבר הקל ביותר היה שעיתון "מעריב" פשוט יפרסם את השמות ואת כל מה שהוא רוצה. כל הסקנדל הזה לא היה נעלם אך היינו פונים ישר לשחקנים. אם זה אמת, אף אחד לא יכול לבוא בטענות. ואם זה שקר, הם היו משלמים את המחיר. למה פשוט לא להגיד את השמות ונגמר הסיפור?אני לא מבין למה צריכה להיות תעלומה כזאת. אפשר פשוט לפרסם. זה מה שאנחנו דרשנו. שלחנו מכתב ל"מעריב" שאנחנו דורשים מהם לפרסם את השמות. גם שקלנו באיזה שלב ללכת לבית-דין ולהכריח אותם לומר. הסתבר שאנחנו לא בדיוק יכולים לעשות את זה.

אני רוצה דבר ראשון לענות לחברת הכנסת קולט אביטל, והתחיל להגיד את זה מנהל הנבחרת: כל שחקני נבחרת ישראל שנמצאים היו בסגל, הם בנבחרת ישראל מגיל 12: בנבחרות ילדים, נערים, נוער, אולימפית ובוגרים. איש מהם מעולם לא עבר עבירה משמעתית. אף אחד מהם, אף פעם, בכל דרך הקריירה שלו, של 12-10 שנים, לא הוזמן לבירור ולא היתה לו אפילו נזיפה אחת בנבחרת ישראל.

לפני רגע אמרו לי לא להפריע כשאתם מדברים. אז בואו נחליט שאתם לא תפריעו לי כשאני מדבר.

גלי צה"ל טלפנו אלי בשעה 4 בבוקר לקופנהגן לומר לי שהשחקנים שאני מכיר - ואני רק רוצה להסביר לכם, כדי שתבינו, ואני לא מחפש סימפטיה מאף אחד, עם השחקנים האלה אני נוסע לחוץ-לארץ למשחקים רשמיים בלבד ואני רואה את ההתנהגות שלהם: איך הם עוזבים כל בית-מלון שבו הם שהו, נקי, מעולם לא נגנבות מגבות וכדומה, איך הם נכנסים לחדר האוכל בשקט, איך הם עושים קידוש של יום שישי. אני אפילו מתרגש כשאני רואה את זה. הבחורים אוכלים רק אוכל כשר. אנחנו מביאים מהארץ אוכל כשר בשבילם. לפעמים הם אוכלים אוכל לא כל-כך טוב, עומדים על אכילת אותו שניצל שמביאים מהארץ, אותו הסלט, אפילו בצרפת, ששם האוכל הוא מצויין, הם ממשיכים לאכול את האוכל שהביאו מישראל.
יהודית נאות
אפשר להזיל דמעה.
גברי לוי
לא צריך להזיל דמעה. אני יכול גם להזיל דמעה על דברים אחרים. לא כדאי להיכנס לזה. אבל כשבאים עם האשמות כל-כך חמורות כלפי ילדים כאלה, אז אני כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל אומר שזה בלתי מתקבל על דעתי. למה הדבר דומה? שיש לך 4 ילדים בבית ואחד מהילדים שלך עבר איזשהי עבירה. באים אליך ואתה אומר: הבן שלי? זה לא יכול להיות. אני חינכתי אותו טוב, הוא ילד טוב ירושלים, הכל בסדר איתו. אבל הוא עשה טעות.

והולכים ואומרים לי את זה ואז תפקידי כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, יש לי רק דבר אחד לעשות: לפנות למשרד חקירות, שזכה במיכרז וחוקר את כל הדברים שקשורים לכדורגל. דרך אגב, אני לא צריך להפנות אליו. אם הוא קורא בעיתון דבר כלשהו שמתרחש בקבוצה כלשהי, הוא לבד יכול לחקור, והוא חוקר. זאת אומרת, אני לא צריך להטיל עליו משימות. בעצם הוא צריך לעשות כל משימה כשנראה שיש משהו לא בסדר בכדורגל הישראלי.

במקרה זה דיברתי עם מר יעקב אראל ומר אראל מייד הטיל עליהם את המשימה. נדמה לי שזה היה עוד לפני שאני הגעתי לארץ. אבל אני כיושב-ראש ההתאחדות לכדורגל, כדי למנוע את מה שאומרים פה, שכביכול אנחנו נחקור את עצמנו, כדי שחס וחלילה אף אחד לא יגיד שהחברה הזאת עובדת עם ההתאחדות לכדורגל, לפיכך החלטתי לקחת חברה אחרת, שבסופו של דבר יידעו את שמה, חברה רצינית ביותר, שעומד בראשה אדם רציני ביותר. רציתי שני דברים לעשות בזה: 1) שהם לא יחקרו את השחקנים. רציתי שהם יבדקו מסביב את כל מה שצריך לבדוק. 2) ומצד שני, בינינו, להמריץ גם את "מודיעין אזרחי" לחקור יותר חזק. ברגע ש"מודיעין אזרחי" יודעים שיש עוד חברה שבודקת, יש להם רצון להוכיח שהם חברה שעושה את העבודה היטב. הם לא יודעים מי החברה השניה, והם גם לא יידעו, הם לא יכולים לדעת. תאמין לי שאף אחד לא יכול לדעת.

כאשר אנחנו קיבלנו את מסקנות הביניים האלה זימנו את החברה השניה לשמוע מה הם אומרים. החברה השניה אמרה שהם לא יכולים לתת לנו עדיין את המימצאים, שהם ייתנו את הדוח עד סוף השבוע הבא. הם רוצים להגיע למידע מכל מיני מקורות. אבל רצינו לשמוע בכל זאת בעל-פה מה הם חושבים עד לרגע זה. המסקנות שלהן היו מקבילות למה שכתבה חברת "מודיעין אזרחי". קבענו שהם ימשיכו לחקור. אנחנו יודעים שביום חמישי או שישי הם ייתנו לנו דוח כתוב על העניין.

אני רוצה להגיד לחבר הכנסת נודלמן, הביקורת על ההתאחדות ועל הנבחרת היא לגיטימית ביותר.
מיכאל נודלמן
אין יציבות. אפשר לנצח שם ולהיכשל פה.
גברי לוי
אני רוצה לומר לך שישראל היום במקום 23 באירופה ומקום 26 בעולם מתוך 211 נבחרות. כאשר מר שלמה שרף נכנס לנבחרת היינו במקום 190 בערך. אנחנו התקדמנו הרבה מאוד מקומות.
קריאה
האם כשמר עמנואל שפר היה מאמן הנבחרת בשנת 1970 היינו במקום 190 בעולם?
גברי לוי
לא אמרתי מה היה בשנת 1970. תאמין לי, אני אסביר הכל. עם כל הכבוד לנבחרת הנהדרת שהיתה לנו ב1970-, אנחנו אז התחרינו מול נבחרות מאסיה.
ראובן ריבלין
על מה אתה מדבר? ישראל השיגה אז תוצאה של 1-1 מול נבחרת שבדיה. נבחרת ישראל הופיעה פעם אחת בגביע העולמי וזכתה שם במקום 17.
גברי לוי
אתם עכשיו רוצים להגן על מר עמנואל שפר? מר שפר הוא המאמן הגדול ביותר שהיה לישראל מאז ומתמיד.
ראובן ריבלין
אני מגן על השחקנים ששיחקו אז בנבחרת.
היו"ר זבולון אורלב
אנחנו ממש בסיום. אני מבקש ממר גברי לוי לא להיגרר לקריאות ביניים, להתרכז בעיקר ולצמצם.
גברי לוי
באירופה יש 51 מדינות. לגבי ההישגים של הנבחרת אני יכול להגיד לכם, לפני שבועיים היה פה נשיא פיפ"א, מר ספ בלאטר, שבא לראות איך הכדורגל הישראלי התקדם במהירות כזאת בתקופה הקצרה שלו באירופה. הוא אמר את זה גם לתקשורת ולעיתונות. הוא ביקש להיפגש עם מאמנים ישראל, עם מנהלים ישראלים. זאת היתה אחת הסיבות שהוא בא לישראל והוא אמר במפורש את הדברים האלה.

אני רוצה להגיד לחבר הכנסת נודלמן שרוסיה, אוקראינה, קרואטיה, סקוטלנד ובולגריה נכשלו. אנחנו לא הצלחנו. למה הם נכשלו? מפני שהם היו שם כבר. אוקראינה ורוסיה הגדולות מאיתנו אלפי מונים לא הצליחו להגיע, בדיוק כמונו. הם לא הפסידו 5-0, הם הפסידו 1-0, אבל הם לא הצליחו. ולרוסיה יש מוניטין הרבה יותר מאשר לישראל. אני יכול לתת עוד הרבה דוגמאות כאלה.

דיברו על כך שבמשחק אחד אפשר לעשות הכל. אז גם אנחנו באנו לצרפת ובמשחק אחד ניצחנו.

עכשיו אני אתייחס בקיצור לעניין שעומד בפני הוועדה, שהיא אומנם לא ועדה מקצועית. מאז המשחק עם אוסטריה, כשניצחנו 0-5, 7 או 8 שחקנים שלנו עברו לשחק באירופה. גראייב, שהיה השחקן המצטיין במשחק מול אוסטריה, הועבר לקבוצה אנגלית ומאז לא משחק בכלל, מתאמן ולא משחק; אלון מזרחי נסע לניס, שם הוא כבש 4-2 שערים בתקופה ההיא ולא משחק, בקושי הוא משחק בקבוצת המילואים; טל בנין היה פצוע הרבה זמן, הוא משחק בליגה השניה באיטליה, בקבוצת ברשיה, משחק 20 דקות במשחק בקושי; וליד בדיר, שהיה יוצא מן הכלל נגד אוסטריה, עבר לשחק באנגליה והוא לא משחק בכלל, שיחק משחק אחד, כבש גול והוא יושב על הספסל; גם חיים רביבו בסלטה ויגו בספרד, אנחנו כולנו רואים, נמצא בתקופה לא טובה, הוא פצוע ומשחק בקושי 20 דקות במשחק, ואנחנו יודעים בדיוק מה שהוא עשה.

מה קרה? בעצם 8 שחקנים מתוך אותה קבוצה שניצחה באוסטריה לא תיפקדו לחלוטין. הם באו למשחק מול קפריסין בתקופת הקייץ, כאשר הם נוסעים לחפש חוזים ונמצאים בטיסות, במה שנקרא "עונת המלפפונים" של הכדורגל, כשאף אחד לא זז בלי עורך-דין. ואז הגענו למשחק נגד קפריסין במצב לא טוב והפסדנו מפני שהשחקנים האלה לא תפקדו. זה קורה.

ראינו גם בארץ, וגם מר שלמה שרף ידע את זה, הנבחרת הזאת הפסידה לנבחרת האוליפית במשחק אימון. מר שלמה שרף ידע את זה אבל הוא לא יכל לצעוק את זה בקול רם, הוא צריך להכניס להם ביטחון ולהגיד להם: בכל זאת, ועל אף הכל, במשחק אחד אפשר לעשות את זה. כולנו יודעים שבמשחק אחד אפשר לעשות את זה.

אני רוצה להתייחס בקצרה לדברי השר. לא נראה לי, עם כל הכבוד לשר, שזאת התייחסות רצינית, אחרי שאנחנו מפסידים 5-0, שלמחרת השר אומר שהוא רוצה שכל הנהלת ההתאחדות לכדורגל תבוא אליו לראות מה היתה הפאשלה של המשחק. אני נורא מצטער, זה לא נעשה בכדורגל וזה בושה וחרפה. ועכשיו להגיד שאני לא רציתי? אחרי שחזרנו מקופנהגן הוא חזר על זה במכתב. אנחנו 39 איש נבוא למשרד שלו, נשב כמו ילדים ונישמע טענות למה הנבחרת הפסידה 5-0. הרי זה אבסורד.

להתאחדת לכדורגל יש ועדה מקצועית, שכבר ישבה אתמול. המאמן נתן דיווח מלא ומר יצחק שום נתן דיווח מלא. בוועדה הזאת יושבים מר אמציה לבקוביץ, מר גרונדמן, מר נסים בכר, כולם אנשי כדורגל.
ראובן ריבלין
אנחנו לא הזמנו אתכם לסקירה ספורטיבית.
גברי לוי
אבל הזכרתם את זה. אני מודיע לכם שגם את המסקנות המקצועיות, אף על פי שזה לא עניין לוועדה הזאת, אנחנו נגיש לכל מי שיירצה. זה יהיה פתוח לציבור.

אני רק רוצה להגיד דבר אחד. ההתאחדות לכדורגל איננה בורג של השר. אנחנו עצמאיים לחלוטין. אנחנו מוכנים לשתף פעולה בכל דבר.
מיכאל שגיב
אבל השר איננו כאן. זה לא בסדר.
גברי לוי
אנחנו מוכנים לתת אינפורמציה על כל דבר. ביקשתי מהשר להיפגש איתו מתי שהוא רוצה. דרך אגב, גם היום היתה צריכה להיות לנו בשעה 11 פגישה איתו והוא אמר שלצערו צץ משהו אחר והוא לא יכול לבוא. אנחנו הזמנו 10 איש לפגישה הזאת.
יהודית נאות
אנחנו נעביר לו את זה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה לכל המשתתפים. בשלהי הישיבה העברנו בין חברי הכנסת נוסח של הצעת החלטה, שעבר מספר תיקונים. אני מודה לחבר הכנסת סילבן שלום שסייע בידי לגבש את ההצעה הזאת. אני מבקש לקרוא אותה ובמידה והיא תאושר היא תהיה החלטת הוועדה.
החלטות הוועדה
1. נבחרת ישראל בכדורגל היא מקור גאווה לכל אזרחי המדינה והוועדה מברכת אותה על הישגיה בעשור האחרון, ולכן כשלונה במשחקיה מול דנמרק הוא מקור אכזבה לכולם.

2. ועדת החינוך והתרבות רשמה לפניה שההתאחדות לכדורגל ממשיכה למצות את כל ההליכים, באופן כן ואמיתי, לבדיקת האירועים שקדמו למשחק עם דנמרק. זאת, במטרה להגיע במהירות לחקר האמת. הוועדה מבקשת להמשיך ולעדכן אותה בממצאים.

3. ועדת החינוך והתרבות דורשת מההתאחדות לבדוק ולעדכן את כללי ההתנהגות הנאותים (הקוד האתי) לשחקני הנבחרת ולגבש תהליך של הפקת לקחים והסקת מסקנות מהאירועים שקדמו למשחק נגד דנמרק, כדי שבעתיד לא יועלו שום ספקות באשר לשמירת כללי התנהגות הולמים. כל אלו: גם מיצוי הליכי החקירה וגם עדכון כללי הקוד האתי, ייעשו על-ידי ועדה ציבורית, בלתי תלוייה, שתוקם על-ידי ההתאחדות לכדורגל. ועדה זו גם תבדוק את ההכנות הניהוליות לקראת המשחק, על כל היבטיהן, על מנת לבחון האם לא היה כאן כשלוון ניהולי. ועדה זו גם תפקח על השלמת מיצוי החקירה לבדיקת האירועים, על מנת להבטיח גם למראית עין שהבדיקה והשלמתה יהיו בפיקוח ציבורי חיצוני.

4. ועדת החינוך והתרבות מבקשת לעודד ולחזק את שחקני נבחרת ישראל ולאחל להם הצלחה רבה במבחניה הרבים של הנבחרת.

5. ועדת החינוך והתרבות קוראת לראשי ההתאחדות ולשר המדע, התרבות והספורט להסדיר את מערכת היחסים ביניהם ולהביא להידברות קבועה, להבנה ולשיתוף פעולה, כדי לקדם את הספורט ואת הכדורגל בישראל.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:25

קוד המקור של הנתונים