ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 23/11/1999

סמים בבתי הספר.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חינוך/1787



1
ועדת החינוך והתרבות
23.11.99

פרוטוקולים/ועדת חינוך/1787
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני



פרוטוקול מס' 33
מישיבת ועדת החינוך והתרבות
יום שלישי, יד' בכסלו התש"ס (23 בנובמבר 1999), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: זבולון אורלב - היו"ר
ג'בארה עזמי
כנעאן מוחמד
מוזמנים
רות לקט - ממונה על תכניות מניעה בסמים שפ"י, משרד החינוך
לינסיה מצנר - מפקחת בנושא סמים איזור ירושלים, משרד החינוך
ימימה גילוץ - מפקחת בנושא סמים איזור דרום, משרד החינוך
יעל פרבר - מתאמת השר לכנסת ולממשלה
עו"ד סופי אורטשכנזי - לשכת היועץ המשפטי
ד"ר אנטולי מרגוליס - מחלקה לסמים והתמכרויות, משרד הבריאות
פקד אבשלום בושרי - קצין נוער, המשרד לבטחון פנים
בנימין סטלקול - ראש עיריית קרית ים
אדם עינב - מנכ"ל עיריית קרית ים
גילה אלפיה - ארגון הורים ארצי
אורלי רויכמן - מועצת תלמידים ונוער ארצית, ביה"ס חוגים חיפה
לילי פלדמן - מועצת תלמידים ונוער ארצית, ביה"ס חוגים חיפה
רועי עזר - מועצת תלמידים ונוער ארצית, ביה"ס חוגים ליפה
רותי עציון - מועצת תלמידים ונוער ארצית, ביה"ס חוגיפ חיפה
משה בר - יועץ בכיר למנכ"ל הרשות למלחמה בסמים
רות אלרועי - הרשות למלחמה בסמים
איתן גורני - הרשות למלחמה בסמים
משה חסיד - "טל מערכות"
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
איה לינצ'בסקי
סדר היום
סמים בבתי הספר.









סמים בבתי הספר
היו”ר זבולון אורלב
אני מתכבד לפתוח את ישיבתה השניה של ועדת החינוך היום בנושא המאבק נגד הסמים במוסדות החינוך. בראשית שנות ה- 90 היתה ועדה שגיבשה תכנית חומש למניעת סמים. היסודות היו אי שם, אני מדבר מתוך הכרות אישית עם הנושא. אני זוכר שתכנית האב המליצה על תכנית חומש שהיא בסדר גודל של 15 מליון שקלים 3 מליון שקלים בשנה בערכים של 1993.
רות אלרועי
התכנית הוגשה לוועדת שרים בנובמבר 1995.
היו”ר זבולון אורלב
אבל בראשיתה היא נולדה קודם לכן, תמיד הלידה היא 9 חודשים. 8 מליון לשנה, לחמש שנים, 40 מליון. ע"פ מה שאני מבין מתוך בדיקה שיטחית אנחנו עומדים במצב שהוא בעייתי כיוון שהתקציב קיים היום לפעולות עומד על סדר גודל של קצת יותר ממליון וחצי שקלים. פעולות וכוח אדם, שפירושו, התקציב היום עומד על כמליון וחצי לשנה, שלפי חשבון גס הוא פחות משקל לתלמיד במערכת חינוך. כשאומרים מליון וחצי בתקציב של מליארד זה באמת לא נתפס. לכאורה יכולים להגיד שיש בעיה איזוטרית, אז אני לא רוצה להזכיר איזה בעיות איזוטריות יש במערכת החינוך כדי לא לפגוע בשום דבר כי כל דבר, בכל אופן לאלה שעוסקים בו, נראה חשוב מאד. אז רק מפני כבוד יתר הבעיות אני לא מונה אותם.

צריך לזכור שבעיית הסמים היא בעיה תשתיתית, היא בעיה בסיסית, שורש כמעט לכל הרעות החולות של מערכת החינוך. היא הסיבה לכל מיני תחלואים מסתובבים במערכת החינוך ולא צריך להיות מדען דגול כדי להבין שנגוע בסמים גם נועד לאלימות, ולא צריך להזכיר שצרכן סמים מועד לנשירה, ונשירה בעיני היא אם כל חטא. מועד לסמים הוא גם מועד לעברינות ולאלכוהוליזם, ולכל התרבויות העבריניות לסוגיהן שלפעמים אנו רואים אותם כסיפטומים ולא מבינים מה יסוד העניין.

אני יכול להביע תמיהה עוד יותר גדולה גם על יסוד זה שהתקציב לא רק שהוא לא גדל אלא הוא הולך וקטן מפני שתי סיבות: האחת, אוכלוסית התלמידים גדלה. אוכלוסית התלמידים בעשור האחרון גדלה לפחות בעשרה אחוזים במדינת ישראל בזכות העליה הברוכה מחבר העמים ובזכות ילודה ובזכות כל מיני סיבות. גם ילודה פנימית וגם עליה לארץ, אוכלוסית התלמידים גדלה וזו סיבה אחת. סיבה שניה היא מפני , גם בלי להיות ראש המחלקה לסמים, כולנו קוראים ויודעים שבעשור האחרון כמעט הוכפל מספר התלמידים שנחשפו לסמים, אני משתמש במושג נחשפו כי אני לא יודע מהו המונח המקצועי, שהשתמשו?, הריחו?, נגעו? שהיו קשורים בסמים. אז גם בעשור האחרון מספרם כמעט הוכפל, וגם מספר התלמידים גדל, והתקציב, לא רק שלא ממלאים את תכנית החומש לתת 8 מליון שקל בשנה במושגים של 95, היום בוודאי צריך להוסיף לזה הרבה אחוזים, אלא שיש תקציב שנשאר פחות או יותר יציב, האוכלוסיה גדלה, הבעיות, המשתמשים הצרכנים, שצריך להתמודד איתם מתרבים. זו בעיה שנוגעת בשורש מאד עמוק של הרעה החולה החמורה ביותר במערכת החינוך. מבחינתי רק רצח ילדים הוא חמור יותר ממנו.

אני מרגיש שמלבד העוסקים בדבר, מבלי שאני מכיר אותם אישית, אני יודע עליהם שהם אנשים מצוינים, מחנכים טובים ואנשים מהטובים שיש לנו במערכת החינוך, אבל אני מרגיש שיש משוגעים לדבר שמוסרים את נפשם על העניין עוסקים בדבר במסירות יחד עם רשויות ממלכתיות אחרות, כמו הרשות למלחמה בסמים, אבל בית הספר יש לו את השגרה שלו...

אנו מקיימים את הדיון כי השבוע הוא שבוע הסמים בכנסת, מצטרף לנו יחד עם יום נגד האלימות נגד נשים, וחשבנו שע"פ שהוועדה עוסקת במשרד החינוך ב - 22 מליארד בעיה שהיא לכאורה של מליון וחצי, או קצת יותר היא בעיה שהוועדה חייבת לתת לה התיחסות במלוא כובד משקלה ולא להקל ראש כדי לעזור למערכת החינוך לעשות את סדר היום נכון. אנו במפורש מתכוונים לעזור למערכת החינוך לעשות את סדר היום נכון ולתת את המשקל הראוי ואת תשומת הלב הנכונה.

אנו נקצר היום בישיבה מכיון שהיום הוא יום הסמים ובשעה 11:00 מתחילה הישיבה של הוועדה למאבק בסמים ואנחנו מסייעים להם, לכן אני מבקש מכל הנוכחים לקצר כמה שאפשר ואני אתן את רשות הדיבור למירב האנשים כדי לחשוף את הבעיות ולראות דרכי פתרון, ואני יכול גם להבטיח שהוועדה מכורה לעניין, כדי לא להרפות עד שנראה שאנו מצליחים שהנושא יקבל את הקדימות והעדיפות הראויה במשרד החינוך והתרבות, ואני יודע שזו לא רק בעיה שאני אגיד באופן פופוליסטי שמשרד החינוך והתרבות ישנה את העדיפויות הפנימיות ויעביר מפה לשם, אלא אנו מדברים על הממשלה, ועל משרד האוצר, כדי לנסות לעגן משאבים כדי שיהיה מאבק יעיל ולא יהיה פחות משקל לתלמיד כדי להתמודד עם נושא הסמים במוסדות החינוך. אני מעביר את רשות הדיבור לגב' רות לקט הממונה על תכניות מניעת סמים במוסדות החינוך.
רות לקט
ברשותכם, כבוד היו"ר חברי כנסת נכבדים, אני רוצה לפתוח במסר שהתבקשתי להעביר ע”י תלמידים בבתי הספר בפרויקט מוביל שלנו שנקרא "הנחית המתים" זהו פרויקט שהתלמידים מובילים את הנושא במערכת החינוך. יש לנו כאלה 8 תלמידים ברחבי הארץ חלק מהם אני מניחה משמשים גם במועצת תלמידים ואני רוצה לקרוא "סקנדל":

" גבירותי ורבותי זהו סקנדל זוהי תופעה מתפשטת שעד כה לא ידעה גבולות, זהו גידול סרטני עוכר החברה, הוא משחית את הנוער מסית את החברה ממסלול תקין, זהו הסם. גבירותי ורבותי זהו סקנדל, זוהי שערוריה זוהי שאננות וחוסר אכפתיות, זוהי אופוריה אטימות התעלמות הפחתת ערך צביעות וחוסר אונים מול הסם" זה הם כותבים לכולנו לחברה הישראלית.
"מגמת התאטרון של ביה"ס הדרים מריצה במשך שנה הצגה בנושא סמים תלמידי המגמה הבדילו שעד כה מוצו האמצעים בנושא הסמים והגיע הזמן לתקוף אויב זה מכיוון שונה ולהציב האשמה אחרת" , ח"כ רובי ריבלין , "כלפי החברה. הוחלט לחדול מהצגת הסיפור הידוע והמוכר של המתמכר המתדרדר לנגד עיני חברו, הסיפור העלילתי השחוק הזה איננו משאיר שום רושם ואיננו מוביל לחשיבה. על כן הוחלט שבהצגה זו תהיה ביקורת חברתית חריפה ואף מקוממת כלפי משרד החינוך, הטלויזיה, ההורים, אנשי המוזיקה ובני הנוער עצמם. נבנתה הצגה בקצב שנות ה- 90 קליפית ומהירה. אנו מקווים שאחרי שתיצפו בהצגה תתעצבנו תרגישו תבינו תתחברו תרצו לשנת, תשנאו כל רגע שישבתם באולם תשמחו עד השמים שראיתם את ההצגה תקללו את הכותב תברכו את הבמאי תהללו את השחקנים אך מעל לכל תצאו מהאולם ותבינו, ותעשו משהו ממשי כנגד התופעה. חברים מביה"ס תיכון הדרים הוד השרון".

אני רואה, ברשותכם בכמה מילים, שהדברים האלה הם דברים שמכוונים את העשיה שלנו במערכת החינוך ואת העשיה של החברה הישראלית, הם מופנים אל כל הגורמים בחברה הישראלית . הייתי בכנס באוסטרליה הקיץ, הייתי באו"ם בשנה שעברה, אם אין התארגנות של כל הגורמים ביחד לסייע למערכת החינוך בעבודתה החשובה, אין לנו סיכוי להצליח במשימה זו. אנחנו לא נלחמים בסמים, הסמים הם חומרים מאד אינוסנטים, הם לא עושים שום דבר רע אם האדם לא עושה בהם שימוש. לכן, מה שאנחנו צריכים לעשות זה לסייע לנוער לגדול בלי להשתמש בהם, ולסייע זו בעזרת החברה כולה.

אין במדינת ישראל מסר חד משמעי כנגד שימוש בכל סוגי הסמים. האמירה נגד סמים לא אומרת כלום, הנוער ביום מפתח תת תרבות שאנו קוראים לה תרבות ה"אין" ילדי האין" ילדי הנטוויז'ן, ילדים שחשופים לנושא הזה באמצעי התקורת דרך האינטרנט, דרך המחשבים, העולם הוא כפר גלובלי אחד והשפעות שהילדים חשופים אליהם בחברה שאין בה מסרים ברורים כנגד השימוש בחומרים האלה במיוחד בחומרים הנפוצים בקרב הנוער ולעומת זאת הם חשופים לוויכוחים ודיונים למפלגה שכמעט הגיעה להיות מפלגה חוקית במדינת ישראל מפלגת עלה ירוק שרצה בבחירות הם חשופים לויכוחים אם כן לגליזציה או לא לגליזציה אפילו בוועדות הכנסת נותנים במה לאנשים שלא מבינים, שכל סם, כמו שאמרה לי אחת התלמידות בכניסה, ותלמידים שלא הכרתי אותם אמרה לי, זה לא משנה איך קוראים לו החומר שנמצא בתוכו עושה את השינוי לכל אדם. זו הסכנה לנוער שלנו אנחנו חיים בחברה שמעבירה מסר מאד ברור נגד אלימות ויש חוסר קונצנזוס לאומי בנושא של סמים. יש ויכוח בנושא של סמים והילדים ערים לו, הם חשופים לו, זה מבלבל אותם זה מקשה על החינוך, זה מקשה על גידול של נוער שיחיה בחברה של המילניום ויחד עם זה ידע שלא כדאי לו להשתמש בחומרים האלה ואין סמים קלים וקשים, יש סם והוא משבש את הפעילות של המוח ולא מאפשר לילד לגדול ולחוות את העולם ולהתמודד עם העולם בצורה בונה ובריאה. בחברה שלנו החברה לא מתגייסת בצורה חד משמעית וברורה לומר לא לסמים הנפוצים, אלה הם הבעיות שלנו לא הסמים, לא ההרואין הוא בעית הנוער, הבעיה שלנו הוא האקסטזי, LSD, מריחואנה, גראס, זאת הבעיה שלנו. במקום זה מביאים לתוך הוועדות אנשים שיבינו שמסיבות טראנס לא עושות שום נזק וכו', הם באמת לא עושות נזק רק הסמים שמגיעים לשם עושים את הנזק לא המוזיקה עושה את הבעיה.

אני רוצה לומר שהילדים עצמם, אני מקווה שיהיה להם זמן לבטא את עצמם, חשופים לנושא בין אם הם נגעו ובין אם לא נגעו. חשופים ברמות שונות דרך החברה, התקשורת בכל מקום. גם ההורים במדינת ישראל המסרים שלהם לא ברורים, אני רואה את זה בהרבה מפגשים כאשר מקלים ראש בסוג כזה של סם, וסוג אחר פחות מקלים. הילדים בחברה הישראלית זקוקים למידע ברור להבנה של מהי המשמעות של השימוש בסם בחומר שמשבש את מצב התודעה במוח ועושה לך נזקים במיוחד שמדובר בגיל התבגרות שזהו גיל שילד מעצב את עצמו וזהו גיל שאם הילד לא ילמד להתמודד עם היופי והכאב באמצעות הכוחות העצמיים שלו הוא יגדל אדם חלש.
ח"כ ראובן ריבלין
לכן הקצבתם מליון וחצי שקל, סכום אדיר כזה למלחמה. הבעיה האמיתית שאת מביאה לנו בתור משרד החינוך, שהקצבתם מליון וחצי שקל, סכום אדיר, אני באמת לא מבין איך אפשר היה להקציב סכום כזה...
היו"ר זבולון אורלב
אם הייתי שואל אותך בבוקר, הרי אתה לא מתמצא במשרד, כמה התקציב למאבק בסמים?
ח"כ ראובן ריבלין
במקרה אני יודע.
היו"ר זבולון אורלב
שאלתי כמה אנשים אתמול בלילה, ידידים שלי. הם אמרו שזה נע בין 50 ל- 100 מליון שקלים. כך אנשים העריכו שמערכת החינוך מקציבה למלחמה בסמים. ביניהם מחנכים. כך הם העריכו את סדר הגודל.
רות לקט
כנציגת המשרד אני רק יכולה לומר שהחלום שלי הוא שאנחנו נוכל לעשות הרבה יותר. התפקיד שלי ברגע זה להתריע על הבעיה, לחדד אותה ולומר מה אנחנו עושים בתנאים שיש לנו. זה התפקיד שלי ברגע זה. אנחנו לוקחים בחשבון את כל הבעיות, אני רוצה לספר לכם מה אנחנו עושים במגבלות התקציבים והתנאים שעומדים לפנינו. יושבות כאן גם שתי מפקחות שלנו שמאד חשוב אם תהיה אח"כ אפשרות לשמוע אותם, המפקחת מימי גילוץ ממחוז דרום, והמפקחת הגב' לינסיה מצנר ממחוז ירושלים.

מערכת החינוך רואה את הנושא כחובה בתוך המערכת. הנושא הוא חובה בחוזר מנכ"ל אין ביה"ס כמעט, ואני אומרת זאת במלוא האחריות, בחטיבות הביניים ובעל יסודי שלא עושה משהו בנושא. יש לי ביקורת גם לי על מידת העומק של העשיה ואני שואפת שיעשה יותר ויותר ואני מקווה שנקבל על זה עזרה. יש עשיה, ואני נפגשתי באופן אקראי עם הקבוצה הזו, לא הכרתי אותם, ושאלתי מה עשו בבית הספר שלהם, והיתה לי הרגשה מאד טובה שהמסרים שלנו מגיעים אליהם ומשהו בכל זאת חיובי נעשה. מערכת החינוך רואה את הנושא מופעל מכיתות א-יב, יש לנו תכנית, הבאתי ספרים שתראו קצת מקצת הדברים שפותחו. מכיתות א' מפתחים אצל הילדים מודעות לגוף ןלבריאות שלהם, והם מתחילים לפתח את הנושא לסוף היסודי ראשית חטיבות הביניים. ביסודי לצערי אני לא יכולה לומר שרוב היסודיים, רק מיעוט קטן, 5% מהיסודיים מפעילים את התכניות במסגרת, בשאר זה יותר. אנחנו כל הזמן מתעדכנים כאשר הסמים היום הם נחלתם של ילדים קטנים מבחינת המודעות כי הם חשופים דרך האינטרנט והמחשבים ובטלויזיה. אנחנו מעודדים את המערכת להתחיל לפעול עם ילדים , לדבר איתם על הנושא בכיתות צעירות מאד, ובעיקר תוך כדי דיאלוג עם הילדים וסדנאות. אנחנו גם משלבים תוכנת מחשב, שיתחילו להתפתח אבל זה לא העיקר.

הנושא הזה הוא חלק, הוא משולב גם בתכנית הלימודים, חלק ממקצועות הלימוד שאני פועלת כל הזמן לשיוכו בתכנית הלימודים. אצל המדעים כבר נכנס הנושא כניסוי ב- 20 בתי ספר בדרום הארץ. הנושא מערב את ההורים ואנחנו חלק מהפעילות בקהילה. הורים ראשי מועצות התגייסו לקראתינו, הרשות למלחמה בסמים עם המתאמים שלה, המשטרה, שרות מבחן לנוער, כולם עובדים איתנו בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל, יושב פה אבשלום, אנחנו מופיעים יחד בכנסים. אני רוצה לומר שבתנאים מאד מאד מינימלים ומצומצמים, העשיה שלנו היא עשיה גדולה, מעל ומעבר למשאבים העומדים לכוחותינו, ואני שוב חוזרת, עיקר המסר שלנו הוא שהנוער שיושב פה צריך לקבל אחריות על אורח חייו. אנחנו המבוגרים עוזרים להם לעשות זאת בצורה נכונה, מקצועית, אבל הם המובילים, ואני חושבת שאם נשמע אותם, ונשמע מהם שברגע שהם מובילים את הנורמה בקרב החברים שלהם יש לנו סיכוי להצליח במשימה, אלא שאנחנו צריכים הרבה יותר לעזור להם. תודה רבה.
ח"כ ג'בארה חוסניה
הייתי רוצה לדעת מה אפשר לעשות עם המליון וחצי.
היו"ר זבולון אורלב
מיד. אנשי המקצוע ידברו ואם לא תשמעי תשובה, היא תענה.
איתן גורני
אני יכול לדבר בקצרה, כי אם נכונה האימרה שצדיקים מלאכתם נעשית ע"י אחרים, אז כראה שאנחנו ברשות הצדיקים, כי אני חושב שהדברים שאדוני היו"ר אמר, קיצרו לי חלק גדול מהדברים שרציתי לומר. אני רוצה כמה נתונים להזכיר, אני חושב שחלק מכירים את הנתונים:בשנת 1998 דיווחו 9.8% מהתלמידים בגילאי 12 - 18 על שימוש כלשהו בסמים לעומת 6.4% 10 שנים קודם לכן. שימוש בחשיש ובמריחואנה עלה בעשר השנים האחרונות מ-1.7% מהתלמידים ל- 5.1% של התלמידים בבתי ספר. האחוז של המשתמשים באקסטזי ל.ס.ד אדונל וסמים הזיוניים עלה מאחוז וחצי ל- 5.3%. אני חושב שהדברים האלה מדברים בעד עצמם. הרשות למלחמה בסמים עובדת בשיתוף פעולה טוב למדי עם משרד החינוך ואנחנו שותפים לתיסכול של האנשים שעוסקים בתחום הזה במשרד החינוך לגבי כמות העשיה שנעשית. אין ספק שנעשים דברים ונעשים דברים טובים אבל העשייה אינה מספקת ואני חושב שגם אנשי המקצוע ממשרד החינוך יסכימו איתי לנקודה הזו.
היו"ר זבולון אורלב
מה תקציב הרשות?
איתן גורני
תקציב הרשות כולו הוא בסביבות 30 מליון שקלים לשנה
היו"ר זבולון אורלב
כמה מתוך זה היא מקציבה למערכת החינוך?
איתן גורני
למערכת החינוך בצורה ישירה אנחנו מקציבים בין מליון למליון וחצי בעוד ה- 30 מליון שלנו אנחנו מקציבים כמעט אותו סכום שהמשרד, אבל זה לא הסכומים היחידים שאנחנו מקציבים לנוער. הרשות מקציבה השנה שלושה מליון שקלים לטיפול אמבולוטורי בנוער, זה נוער שנמצא על הגבול של התחלת השימוש אנחנו מקציבים סכומים ניכרים, בוודאי אתם רואים את זה כעת באמצעי התקשורת, בנושא הסברה שלנו בתקשורת ,ובאמצעים אחרים, מוקדשת בעיקר לנוער.
היו"ר זבולון אורלב
לא הבאתם לדיון מחדש סדרי עדיפויות?
ח"כ ראובן ריבלין
הורידו להם השנה 24 מליון השנה מהתקציב.

איתן גורני

הייתי רוצה לקצר ולהעביר את רשות הדיבור לרותי, אנחנו גם מקדישים למישור המוניציפלי שלנו, לפעילות ברשויות המקומיות אנחנו מקדישים 2 מליון שקלים נוספים, הפעילות של המתאמים שלנו בשטח ברובה הגדול והמכריע מופנה לנוער מצד אחד ולהורים מצד שני. אנחנו רואים בשני הדברים האלה חשיבות רבה. אנחנו היום עומדים בפני פגישה עפ שר החינוך יוסי שריד, ואנחנו מאד מצפים שמשרד החינוך יחזור לתכנית שלו, שלנו.
היו"ר זבולון אורלב
אני חושב ששר החינוך יתאכזב מהפגישה שלכם כי הוא מצפה שתתנו לו כסף.
איתן גורני
אני מצפה ששר החינוך יגדיל את חלקו ויעמוד בתכנית, כי הרשות למחלמה בסמים מחשיבה מאד משרד החינוך, אם מעניין אותך אני אוכל להעביר לך את הפירוט של התקציב שלנו שתוכל לראות, הרשות למלחמה בסמים סבורה שמשרדי הממשלה עיקרם משרד הבריאות החינוך העבודה והרווחה, ישאו כל אחד את חלקם. אין לנו תקציב כוללני של המדינה, לכן התקציב של ה- 30 מליון הוא לפרויקטים מסויימים, כאשר אנחנו דווקא חשבנו שחלקינו צריך להיות גדול יותר בקרב הנוער במצוקה.
היו"ר זבולון אורלב
לא מטריד אתכם השאננות הזו, השקט הזה, שהבעיה הזו מוחבאת?
איתן גורני
מטריד אותנו מאד ואנחנו צועקים את זה כל הזמן ובכל מקום.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה להגיד לך שאני לא שומע.
איתן גורני
אז הנה עכשיו אתה שומע כי פה עוד לא הייתי, אני חושב שח"כ ריבלין כן שמע.
ח"כ ראובן ריבלין
הרשות למלחמה בסמים נקבעה למלחמה לא למאבק. יש מלחמה בסמים. אני אומר זאת מבחינת הראיה. כשראש הממשלה דאז, שמיר הקים את הרשות, הוא אמר "הרשות למלחמה" הוא השתמש במילה מלחמה. אני אלך מהסוף, הסוף של המלחמה הזו הוא בגמילה, לפני זה בענישה, שהיא במקביל גם גמילה, ולפני כן יש מניעה ולפני כן יש חינוך. אם בחינוך היו עושים משהו, יכול להיות שכל העניין של הדרגות של אנשים המכורים לסמים היה נמנע כבר בשלב הראשון. כדי לגמול אדם משימוש בסמים כאשר הוא מכור לחלוטין, עולה למדינה, אדוני היו"ר, למעלה ממליון דולר, אני צודק, או מליון ש"ח?
איתן גורני
למה התכוונת?
ח"כ ראובן ריבלין
גמילה הצלת אדם מכור.
בנימין סטלקול
וגם לא בטוח שהצלחת
ח"כ ראובן ריבלין
לא צריך לדון אדם לכף חובה, זה גם טוב. מערכת החינוך היא המערכת הנגישה ביותר והסגורה ביותר והזמינה ביותר לטפל ויש דרכים. נכון שבתקופת ההתבגרות והנעורים הפיתוי והסקרנות הוא מטבע האדם, הרצון לראות ולהבין. היתה שאלה במחלוקת, בוועדה זו לפני 10 שנים, האם דווקא חשיפת כל הנושא לאנשים ולנוער היא זו שתביא לתוצאה טובה, או שחשיפה יכולה לעורר סקרנות יתר. האם הראית כל התוצאות והזוועות היא הדבר הנכון או שמא צריך להסביר בצורה נינוחה יותר.

אני חושב שהיום, מועצות התלמידים שהופכות להיות יותר ויותר פעילות בחיי הנוער, ואנחנו ראינו אתמול את זה בישיבה מאד מעניינית שהיו"ר זימן לנו. אני ניפגשתי עם מועצות תלמידים ואחת המועצות שניפגשתי איתם היתה בקרית שמונה, בקרית שמונה נפגשנו עם מועצת התלמידים, ועדת סמים, כאשר פרצה השאלה האם תלמידים המספרים על תלמידים אחרים שמשתמשים בסמים הם מלשינים או הם אנשים הגואלים את חבריהם, ועושים את הדבר הנכון ביותר וזה אחד התפקידים המרכזיים של הנוער. עד לפני 6, 7 שנים, אי אפשר להתעלם מזה, גם אתה היית מנכ"ל משרד החינוך, בתי ספר בכלל רצו להתעלם מהבעיה כי כל חשיפה של הבעיה היתה מוציאה חלילה במרכאות כפולות ומכופלות, את שם בית הספר לרעה. היום, היכולת של מועצות התלמידים להתמודד עם הנושא בעצמם, כי בסופו של דבר רוב התלמידים רואים בענין הזה רעה חולה, ויש בינהם שרואים חברים שלהם שהתדרדרו לסמים ויודעים מה התוצאות. זו צומת הדרכים בחייו של אדם ששם אנו יכולים לעשות הרבה.

מאז 1988, במשרד החינוך, יש תכנית מגירה, המגירה היא מצויינת, אני חייב לומר, מגירה אפשר לבנות במליון וחצי מגירה לא רעה, די יפה, אבל תכניות המגירה לא רלוונטיות יותר אנחנו היום חייבים לבוא ולפעול בתוך מערכת החינוך. לאחר שיעבור שבוע המלחמה בסמים, ויתחילו לחזור למסלולם החיים הרגילים, לזמן ישיבה מיוחדת של מערכת החינוך, עם הגברת לקט, ויחד עם המנכ"ל ועם השר על מנת לדון בשאלה מה רוצה משרד החינוך לעשות למען שהוא יוכל להיות זה המוביל במלחמה העיקשת בסמים משום שהוא נמצא בנקודת הצומת שהכי זול לפעול והכי יעיל. גם שיתוף התלמידים הוא דבר הכרחי ואני בטוח שהתלמידים בינם לבין עצמם, היו עושים משפטים בינם לבין עצמם, בירורים, ומשפט חברים לחברים בבית הספר בקרית שמונה ביה"ס דנציגר. זאת דוגמא שכל מורה ומחנך בשעת מחנך יכול לבוא ולומר, רבותי אני רוצה להסביר לכם את הדילמה שהתעוררה בביה"ס דנציגר כשילדה אחת הוחרמה משום שהיא נקראה מלשינה כאשר היא הודיעה על מספר מחבריה שהם משתמשים בסמים בביה"ס. האם היא הצילה את חייהם או האם היא מלשינה? בואו נדבר על העניין הזה. לא צריך להיות מורה גדול. בחיים לא הייתי מורה, אני מורה רע, בשביל להבין שאין מקום יותר טוב מהמקום הזה של לבוא לדון ולנסות לפתור עניינים. הגיע הזמן שבמערכת החינוך, ובעיקר אתם שאתם עושים כמה שאתם יכולים לשכנע את המערכת כולה שבאחוז אחד מהמערכת של 220 מליון אני בטוח שאפשר להגיע להישגים אדירים שיחסכו למדינה קודם כל חיי אדם, אזרחים טובים.
היו"ר זבולון אורלב
אני אבקש מרות אלרועי בקצרה.
רות אלרועי
בקצרה מאד, כמו שלאיתן עשו את העבודה, עכשיו רובי עשה לי את העבודה. אני רוצה להגיד שני משפטים: הראשון, לפחות אלה שיושבים פה בחדר ואת אלה שהם מייצגים, אני מדברת על אנשי מקצוע, אני חושבת שאנחנו עושים עבודה משותפת לאורך כל הדרך. אני נמצאת ברשות מיומה הראשון, עשיתי את זה עם הקולגה הקודמת שלי, אני עושה את זה היום עם רות לקט ועם אנשים שהיא מייצגת מהשטח, וכאן ברמת השטח, בכל ישוב נעשית עבודה. מה נעשית, רותי הציגה ואני לא אחזור על זה. מה שאני רוצה להגיד זה שלפני 10 שנים לא הייתי בטוחה שיש לנו מספיק את הידע וגם לא היה לנו את המנגנון, כי גם המנגנון במערכת החינוך הוקם פחות או יותר אותה תקופה שהרשות למלחמה בסמים הוקמה. סביב השולחן הזה צריכים לשבת בעלי מקצוע, יש מודעות לבעיה ויש מערכת שקמה ומנסה לשכלל את הכלים שלה. היום זה 100% נטו בעיה של כסף, מה שלא הייתי אומרת בשנים קודמות. לפעמים הייתי אומרת שאין לנו מספיק את הידע אנחנו לא יודעים, אנחנו שואלים שאלות אנחנו לא מספיק דינמים. היום אנחנו מנסים תכנית מניעה ממוחשבת, מנסים אפילו להגיע למצב שנהיה ידידותיים עם הנוער בשפה שלו. אבל היום זה פשוט בעיה של כסף. אין לי מילים אחרות בגלל זה אני לא מוסיפה שום דבר.
היו"ר זבולון אורלב
התלמידים רוצים לדבר?
אורלי רויכמן
אני אורלי רויכמן יושבת ראש מועצת תלמידים של ביה"ס חוגים בחיפה, נציגה גם במועצה הארצית. דובר פה קודם על כספים. אני קצת חולקת על הדיעה שלך, דברת שכל הבעיה היא בכספים, אלא אתם בעצם לא מתיחסים למקום שממנו מגיעם הסמים. אני לא יודעת אם כולכם מודעים לבעיה הזו אבל בהרבה מאד ערים בארץ, בהרבה מאד ישובים יש מועדוני נוער, שבהם ילדים מקבלים סמים בלי שום בעיה. כשאני אומרת סמים אני מתכוונת גם לאלכוהול. מה שקורה בעצם, אנחנו צריכים לשתף פעולה, כולם, גם מועצת תלמידים, גם ועד ההורים, יש פה נציגי של ועד ההורים הארצי, וממשלת ישראל, כדי למנוע את התופעה הזו. מה שקורה בתופעה הזו אנשים, גם בביה"ס יסודי וגם בגיל חטיבת הביניים נחשפים לסמים האלה, משתמשים בהם, יש מקומות ש]שוט מוכרים אלכוהול וסמים, לא משנה לאיזה גילאים. צריך להילחם קודם כל בזה וזה דבר שיפחית את תופעת הסמים בקרב הנוער.

מבחינת תכניות חינוך, מועצות התלמידים מודעות לתכניות החינוך שקיימות, זה עובד בבתי הספר, יש מודעות כמו שנאמר, בקרב הנוער, בקרב כל הגורמים הקשורים לבעיה הזו, עכשיו נשארה רק הדרך לפתרון. המודעות קיימת השאלה איך לפתור את הבעיה.
היו"ר זבולון אורלב
הנתונים שמדברים פה, אתם חיים במוסד חינוך, לא רק ספציפית מביה"ס, אלו נתונים מהחיים, אתם רואים אותם בעיניים?
אורלי רויכמן
את הסמים עצמם?
היו"ר זבולון אורלב
אתם נפגשים בבעיות האלה במוסדות החינוך או שמדברים פה בבעיה תיאורטית. אכן 10% מבית הספר שלך נגועים בסמים בדרך כלשהי?
אורלי רויכמן
לא.
בנימין סטלקול
את יודעת שבעמק האלכוהול מוכרים סמים ממש בפאב, אז איפה המשטרה?
היו"ר זבולון אורלב
המשטרה פה.
רועי עזר
ברגע הילד נכנס לתוך המועדון, זה לא ממש משנה אם הוא בן בת ומה הגיל שלו. הוא יכול לקנות טקילה אלכוהול, סגריות, מה שהוא רוצה ואף אחד לא ישאל אותו מה הגיל.
בנימין סטלקול
מתחת לגיל 18
רועי עזר
אני מדבר איתך על ילדים בני 13 שאני ראיתי בעיניים שלי.
אורלי רויכמן
אנשים רואים בעיניים שלהם פליירים, המועדונים מפרסמים את זה כאטרקציות, חשפניות במועדונים לגילאי 13, סמים, טקילה בשקל, כל הדברים האלה מפורסמים בפליירים המופצים בכל מקום ואנשים לא עושים עם זה שום דבר.
היו"ר זבולון אורלב
את מוכנה לשלוח לנו כאלה פליירים
אורלי רויכמן
כן, בטח.
היו"ר זבולון אורלב
אני מבטיח גם לטפל בזה. רותי רצית להוסיף?
רותי עציון
יש גם סמים שמגיעים מקיבוצים, אני מכירה אנשים מקיבוצים שיש שדות מלאים בסמים. מבוגרים שאני מכירה מספרים לי שיש אנשים בעבודה שלהם שכל היום יושבים ומעשנים סמים, כל היום מרחפים. זה גם מבוגרים, אתם מתיחסים פה רק לתלמידים, אני חושבת שצריך להתחיל עם המבוגרים כי הם נותנים את החינוך לילדים.
רועי עזר
בקשר לבעיה התקציבית שנאמר קודם, שקל לכל תקציב, פחות משקל, זה כבר לא משנה בסכום הזה. אפשר לטפל בבעיה הזו, לא חייבים שהכל יעבירו אנשי מקצוע, הרבה פעמים עדיף שתלמידים יעבירו. מנסיון אישי, כשתלמידים מעבירים שיעורי חברה זה הרבה יותר נתמע בתוך התלמידים מאשר כשאיש מקצוע בא להרצאה אחת, אח"כ הולכים הביתה ועד סוף השנה לא ממש זוכרים מה הוא אמר.
לילי פלדמן
בקשר להלשנה, אני חושבת שכל הקטע של ההלשנה וצורת הענישה במדינה לא מרתיעות אף אחד. אני אלשין, מה יצא לי מזה, מה יצא לאותו בן אדם? הוא יגמל מהסמים? יש המשכיות לזה, אותו בן אדם יגמל, והשאר?
ח"כ ראובן ריבלין
מה את אומרת? צריך להלשין? אם את יודעת שמשהו מעשן. האם תודיעי למורים? תפני אליו תכנסי את מועצת התלמידים?
לילי פלדמן
אני באופן אישי אודיע. אבל אני מודעת לזה שהתלמידים, שאותם אני מייצגת לא יודעים מה יוצא מזה, אין צורות ענישה מעבר לזה שמשתלם להלשין.
היו"ר זבולון אורלב
אורלי את היית מודיעה?
אורלי רויכמן
כן
היו"ר זבולון אורלב
רועי אתה היית מודיע?
רועי עזר
כן.
אורלי רויכמן
הייתה הרצאה, יש הרבה הרצאות מטעם המשטרה אצלינו בבית הספר. מה שאומרים זה שמחלק הנוער לא תמיד רוצה לפתוח תיקים אישיים כדי לא לדפוק להם את החיים, זו לא דרך הענישה שאנו רוצים לראות כי זה לא מפחיד.
רות לקט
אתם רוצים חמור יותר?
אורלי רויכמן
ברור.
היו"ר זבולון אורלב
המשטרה, תשמעו, כל הזמן אומרים את זה.
רותי עציוני
שבוע לא מספיק צריך שיהיה פרק זמן ממושך יותר.
בנימין סטלקול
מעבר לדברים שנאמרו כאן, רובי, אתה צריך להבין דבר אחד, הרשויות, לא בגרעון של רשויות כמו שלנו, הוא בנושא חינוך ורווחה. אתן לך דוגמא מה זה חינוך ורווחה, בעיר כמו קרית ים, גם נושא בית חם, נוער שולים, נוער מנותק ילדי רחוב, פנימיות, ממומנים ע"י הרשות כמעט. מאיפה הכסף הזה בא? כל הפעולות האלה, מדריכים לסמים, הסברה, אנחנו משקיעים הון תועפות בדברים האלה. צריך להגיד את הדברים כי כמוך וכמו רבים אחרים כמי שגדל כאן ומכיר כל פינה ופינה במדינה וכל סוג של אוכלוסיה, אני רוצה להגיד לך שמעבר לאלה שזה בא מתוך סקרנות ורצון לדעת ולרחף, יש הרבה מאד ילדים שבאים הביתה ואין להם כלום בבית. אין פינה חמה ואין ארוחה חמה ואין איפה לשבת אז יורדים לרחוב.
היו"ר זבולון אורלב
מעירה לי הגברת רות לקט שהיום הבעיה של הסמים הוא לא רק בקרב אותו נוער שאתה מדבר עליו.
בנימין סטלקול
לא רק, אבל בסופו של דבר תביא מספרים. אלה אולי מתוך סקרנות, אבל אלה מתוך מצב של רווחה קשה מאד, מצב חברתי קשה מאד שאין להם את המחשב, החוגים או לאן ללכת. לאלה יש הכל אבל הם עושים את זה מתוך סקרנות ולא מתוך משהו אחר. בדברים האלה צריך לטפל, והם לא קיימים בארה"ב, או באוסטרליה, הם קיימים בקרית ים בבית שאן, ובחצור ובעפולה, לשם צריך ללכת ושם צריך לטפל בדברים האלה, והמשטרה יודעת טוב מאד. כפי שאני מכיר כמעט כל משתמש ומשתמש, כראש רשות, אני מכיר כל משפחה, אני חושב שהמשטרה גם פה יכולה לתת לך נתונים מדוייקים על כל מה שאנחנו מדברים עליהם לאו דווקא בשכבות החלשות. אבל בשכבות העליונות מטפלים. תאמיני לי גבירתי, אני מכיר את הדברים האלה.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. עכשיו נראה מה הכין לנו גוף שנקרא רטורנו מ"טל מערכות".
משה חסיד
יש את הזמן להקרין?
איתן גורני
אני רק אעיר לפני שהוא יקרין, זו תכנית מעוד תכניות, גם "רטורנו" ניתמכת על ידינו, גם "רטורנו" עובדת יחד איתנו, כך שזו תכנית כהדגמה יש לנו עוד תכניות. סוכריה מכמה תכניות.
משה חסיד
עד שהתמונה תעלה, ארגון "רטורנו" פועל מזה שנים בנושא גמילה ומניעה. הארגון התחיל בראשו עומד הרב איתו אקשטיין, הארגון התחיל בפעילות שלו בחו"ל במקסיקו במרכז אמריקה וממשיך בפעילות גם היום, בישראל. אחד מהדברים שהארגון עוסק בו הוא טיפול בבני נוער מתוך המגזר הדתי והחרדי שגם אליו הרעה החולה מגיעה. צר לי לומר שהבעיה התקציבית החריפה שבסופו של דבר שמים את האצבע בנקודה הזו, מגיע מצב שאכן הרשות תומכת אבל הסכומים שמגיעים למרכז יחודי שמטפל באוכלוסיה כ"כ גדולה, הם כ"כ זעומים ומצחיקים.
היו"ר זבולון אורלב
לצורך הבנת העניין, בכמה בתי ספר או תלמידים אתם מטפלים?
משה חסיד
אני לא מדבר כרגע על התכנה אני מדבר על טיפול אמבולוטורי בילדים שהם כבר מכורים. כרגע יש במרכז בפתח תקווה כ- 11 תלמידים מטופלים ועוד 10 מולטורים. 20 ילדים מתוך מגזר של 20%.
היו"ר זבולון אורלב
ומה אתם מקבלים?
משה חסיד
מקבלים 12 אלף בחודש. סכומים מצחיקים. יש טלפון אחד שאליו מתנקז הכל.
זה בנושא המניעה. בנושא התכנית, הרעיון של התכנית הוא של משחק תפקידים שהילדים עומדים מול סיטואציות ומשחקים דמויות. הדמויות שנמצאות אצלינו בראש בשעה של קבלת החלטה מול פיתוי. הדמויות הן: הנהנתן, ואני לא אכנס לפירוט התכונות שלו. אני הגדרתי עצמי כנהנתן כך שלושה תלמידים יושבים מול המסך ומתחילים לעבוד . השני, בחור בשם מאיר הגדיר עצמו כרגשן עם התכונות השות, והדמות המעשית, נגדיר אותה עכשיו, נניח שזבולון לקח על עצמו את תפקיד המעשי.
עכשיו אנו ניגשים לסיטואציה
אנחנו מקבלים טלפון, מרימים ויש לנו במשיבון מס' הודעות, בינהם ההודעה שתמי משאירה. אנחנו נכנסים ורואים את הסיטואציה לפרטי פרטים. זו תמי, משעמם לה, אנחנו מתקדמים הלאה ופוגשים את החברות שלה והסיטואציה מתחילה להתבהר. חברה ראשונה מספרת שהיא באה להציע לה הצעה מעניינת. החברה השניה מחריפה את העניין. זו סיטואציה אחת מתוך 12 שהתלמידים עוברים, בהמשך, אני לא אראה את כל התהליך, שלושת התלמידים לא מתחילים לדון במצב הזה רק מהקישקס שלהם. הם מגדירים את הסיטואציה במילים שהם מגדירים לתוך התרמיל, לכן התוכנה נקראת "התרמיל", ונפגוש את התרמיל עוד רגע. הם צריכים להיכנס למאגרי מידע ויועצים, וכו", לשאוב משם מידע ולקבל החלטות, הולכים על ההצעה או לא הולכים.

שמתם לב שלא הוגדר פה מה החברות הציעו לה. בשבוע שעבר ישבנו בביה"ס עמית בפתח תקווה והיו שם קבוצה של 12 תלמידים מאוכלוסיה שנקרא לה בינונית מבחינת הכישורים והרמה האינטלקטואלית והם פעלו מול התוכנה הזו והבינו היטב מה הסיטואציה ומה הבעיה. היה מרתק לראות כיצד הילד האתיופי טען שהבעיה היא בעית אלכוהול וילד אחר טען שהבעיה היא בעית סמים וכל אחד הביא מהחיים שלו לתוך הסיטואצה את הבעיה. הם הגיעו לקבלת החלטות ובסיכום כששאלנו אותם מה למדתם מהסשן האחד מתוך 12 אז ילד אחד הרים את האצבע ואמר "אני למדתי שאם עד עכשיו היה משהו מפתה שהשקעתי מחשבה או התלבטתי 3 שניות, אני אשקיע עוד 10 שניות נוספות" הרגשנו שעשינו במפגש אחד משהו.

התוכנה הזו הומלצה ע"י הגב' רות לקט מבחינת התכנים החינוכיים שיטות המניעה, הרשות מכירה אותה ומכירה בה. היא ניכנסת כבר בסיוע הרשות בכפר סבא בשני בתי ספר, ברעננה ארגון "אלסם" הכניס ל- 8 בתי ספר, עוד מס' בתי ספר התחילו ממש בחודשים האחרונים פעילות. אבל, הנקודה המרתקת והעצובה היא שאם השר הקודם והמנכ"ל שלו כבר היקצו תקציב, ןהתקציב כבר תוקצב לנושא בפועל, וזה הגיע לתהליכים של פורמליסטיקה ושל בירוקרטיה, התקציב נתקע. זה היה צריך להיכנס ל- 150 בתי ספר בתחילת שנת הלימודים הזו והכל תקוע, הבירוקרטיה ובעית התקציב.
ערכה כזו לבית ספר עולה 3,000 ש"ח פחות מהצגה שמגיעה ונעלמת, והערכה הזו נשארת מכיתה לכיתה בכבה, משכבה לשכבה ומשנה לשנה, וזה כולל את הכשרת המנחים, כי לא רק התוכנה עושה את העבודה אלא הדיון.
איתן גורני
הרשות יחד עם משרד החינוך בתקציב הרשות, רכשנו תכנית, לא את התכנית הזו אלא תכנית אחרת של הסברה ומניעה ל4,000 בתי ספר, סכום גדול שלא נכלל.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. המפקחות:
היו"ר זבולון אורלב
זו תופעה של הכחשה בקרב הורים ומנהלים?
ימימה גילוץ
לדעתי כן, וקשה מאד, ואלי מועצות התלמידים, הילדים יעזרו לנו להביא את ההורים שלהם לפעילויות בבתי הספר.
רות אלרועי
גם אם אתה משווק את זה לא תחת הכותרת סמים, הם לא באים זו לא רק הכחשה, קשה בכלל להוציא הורים.
ימימה גילוץ
עוד מילה אחת על עבודה בפנימיה ע"פ צרכים. עבודה דיפרנציאלית עם ילדים בסיכון שכאן הוזכרו משני קצוות הקשת. גם הילדים בשכונות המצוקה וגם מבתים מבוססים. יש קושי אדיר לעשות תכניות ויש צורך בהשקעה אדירה לעשות תכניות דיפרנציאליות של איתור תלמידים בסיכון ועבודה ע"פ הצרכים שלהם.
היו"ר זבולון אורלב
תודה רבה. לינסיה בבקשה:
היו"ר זבולון אורלב
גם לעורר מודעות עולה כסף.
לינסיה מצנר
נכון. אני רוצה להזהיר מפני בעיה שהזכרת אותה , ואחרים הזכירו אותה. נכון שצריך להתמודד עם אלימות בכל אחד מהמקרים שהיתה בעיה של אלימות בביה"ס היתה מעורבות של סמים. אני אומרת את זה עכשיו ואני יכולה לדבר על מקרים אני לא רוצה להזכיר שמות של בתי ספר. בכל מקום שהיתה תופעה של אלימות חמורה, חלק מהילדים המעורבים היו מעורבים גם בשימוש בסמים.
היו"ר זבולון אורלב
כולל מעשה הרצח של תלמיד שנעשה פה בירושלים? בתלפיות?
לינסיה מצנר
אני לא רוצה לומר דבר כזה, אני לא רוצה לומר שבמקרה הספציפי הזה זה כך אני מדברת על אלימות שקיימת בבתי הספר לאו דווקא במקרה של הרצח.

אני רוצה לומר עוד דבר. כשאנחנו מדברים על משאבים לנו, אני בהחלט מדברת בשם מערכת החינוך, אבל משאבים לנו זה גם משאבים למנוע חשיפה בעיר במשטרה שצריכה לעבוד איתנו, ולמדנו שכשיש עוד כוח אדם שעובד עם בתי הספר זה מקל על בתי הספר.
היו"ר זבולון אורלב
מנקודת מבט של המשטרה, המשטרה מעורבת במאבק הזה בתוך בתי הספר?
לינסיה מצנר
בהחלט, מעורבת מאד ובירושלים היחידה של הנוער מערבת ומשתפת פעולה ועושה עבודה נהדרת.
היו"ר זבולון אורלב
ימימה גם אצלכם בדרום?
ימימה גילוץ
אנחנו נפגשים באופן קבוע, ואין בעיות.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לשאול את סופי, מבחינת החקיקה, יש חקיקה מיוחדת לנושא של טיפול בסמים לנוער, למכירת סמים לנוער? את יכולה לתת כמה דקות על זה?
עו"ד סופי אורטשכנזי
יש את פקודת הסמים, ויש נוהל שנקבע ע"י היועץ המשפטי לממשלה בשנת 85, נוהל שעודכן בעזרת רות לקט ואושר ע"י היועץ המשפטי לממשלה וע"י המשרד לעבודה ורווחה וע"י משרד החינוך, וע"פ הנוהל הזה היום פועלים. מה שמאד חשוב להדגיש, לגבי הנושא של הפחד מהלשנה, אני מקווה שמשטרת ישראל מיידעת את מועצות התלמידים על הנושא הזה כי יש הליך של אי תביעה שנקבעה בנהלים.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לחזור לשאלה הקודמת, אני לא שואל על נוהל טיפול בתלמיד שנמצא מעורב בשימוש בסמים, אני שואל הם יש חקיקה מיוחדת שמטפלת בהפצת סמים מכירת סמים בקרב תלמידים. האם דין אדם שמכר למבוגר ודין אדם שמכר לנוער, מבחינת החקיקה שונה?
עו"ד סופי אורטשכנזי
זה שונה מבחינת העונש. יש הקלה מבחינת העונש, המשטרה יכולה לספר לך. יש בתי משפט שלום ומחוזי.
היו"ר זבולון אורלב
אני שואל הפוך, על מכירה לקטין.
עו"ד סופי אורטשכנזי
כן יש הבחנה בעונש למכירה לקטין. אני גם רוצה להדגיש, קטין שמגיע לבית משפט שלום יושב שופט לבית משפט לנוער לעניין הזה, ושופט את הקטין בעמדה אחרת. לגבי מכירה לקטין יש החמרה בעונש לעניין הזה.
רות אלרועי
25 שנה לעומת 20.
עו"ד סופי אורטשכנזי
נכון.
רות אלרועי
עוד משהו שהוא חובה לציין ברמה סמלית, מאסר חובה, אפילו של יום אחד, אין לשופט שיקול דעת בנושא הזה ורצח בכוונה תחילה הם שני המקרים בחוק העונשין, אני רק אומרת ברמה הסמלית, שיש בהם מאסר חובה, ז"א אין מצב שהוא יכול לפטור מאסר על תנאי.
היו"ר זבולון אורלב
אני רוצה לשאול את המשטרה שאלה, האם מבחינת הרשות ומשרד החינוך, החקיקה היא מושלמת ואין שום צורך לתיקונים בנושא של סמים לבני נוער בבתי ספר.
איתן גורני
דווקא בתחום של הנוער פחות, הלוואי שיממשו את מה שהחוק מאפשר.
רות אלרועי
יש נקודה אחת, היום פתחתי את עיתון מעריב, אין במערכת הענישה בישראל עונשי מינימום והיום ראיתי בעיתון הצעת חוק ליצור עונשי מינימום בנושא של אלימות. אני חושבת שאם יווצר מהפך וזה יהיה תקדימי, כי המערכת לא מביאה עונשי מינימום, עונשי מינימום זה דבר מאד מרתיע כי אז יודעים שזה לא רק עונשי מקסימום.
איתן גורני
מי שהפריד בין אלימות סמים ואלכוהול, עשה שגיאה.
היו"ר זבולון אורלב
נציג המשטרה פקד אבשלום בושרי:
היו"ר זבולון אורלב
אולי זו עליה בשימוש?
אבשלום בושרי
עבירות סמים זה עבירות שאף אחד לא בא להתלונן שהוא משתמש או שהוא מוכר. זו עבודה יזומה.
היו"ר זבולון אורלב
אבל ככל שמשתמשים יותר יש סיכוי לחשוף יותר
אבשלום בושרי
או.קיי אבל עבודה יוצרת חשיפה, 19.6% עליה, בקרב נוער. הכוונה שלנו לכלול כל נישה שנמצאים בה בני הנוער, אני מדבר על מתנ"סים, פאבים, אכיפה של נושא אלכוהול וסמים. השנה ניכנסנו למעל 120 בתי ספר ופנימיות, נחקרו מעל 1000 תלמידים בנושא הסמים. הגישה כלפי התלמידים היתה ע"פ חוזר מנכ"ל משרד החינוך. הכוונה שלנו, והמדיניות שלנו זה לאתר את מספק הסמים, ולמצות איתו את כל ההליכים שאפשר, הכוונה היא למנוע בעצם את אספקת הסם בקרב בני הנוער, ובזה אני מקווה שנצליח לעשות.

פאבים, גויסו 350 עובדי ימא"נ, יחידות המתנדבים של המשמר האזרחי בתחום הנוער שמסייעים לעובדי הנוער באכיפה, בחיפה למכירת אלכוהול לקטינים שזו עבירה על סעיף 193 לחוק העונשין. המגמה היא לאתר את מוכר האלכוהול לקטינים והמועדון יסגר ע"פ צו מינהלי ושיפוטי. במהלך 98 נסגרו 138 מועדונים ופאבים, בינהים 29בגלל מכירת משקאות אלכוהולים לקטינים.

הסברה בבתי ספר, גודל הביה"ס הבטוח מופעל, סומנו 150 בתי ספר באגף קהילה משטרה, בכל ה- 150 נותנים את המודל במהלך השנה בדגש גם בנושא סמים ואלימות. מעבר לזה במהלך 98, אני יכול לדבר על האיזור שלי, הוקמו ועדות היגוי תחנתיות. בוועדת היגוי התחנתית יושבים כל גורמי הקהילה הקיימים, הרשות למלחמה בסמים, משרד החינוך, רשות מקומית, קציני מבחן לנוער , קציני ביקור סדיר, הכוונה היא שבמהלך הישיבה שלנו סביב השולחן, כל גורם מציג את הבעיות בתחום בני הנוער כפי שהוא נתקל בהם, כפי שהוא רואה אותם, כי לא כל אחד יכול לראות היכן הבעיות. במהלך אותה ועדה אנחנו מחפשים את דרכי הפתרון.

ישנה בעית תקציב בכל גוף, כדי לטפל בדרך כזו או אחרת בבני הנוער, הכוונה היא לחבר את המשאבים שיש בקהילה ולטפל באותם בני נוער. הוצגו שם בעיות, התגלו בעיות. מימי יושבת איתנו בוועדה המרחבית ברשות מפקד המרחב, ובס"ה בבעיות שצצו שם הצלחנו להתמודד ולהפנות את המשאבים שקיימים כדי לפתור את הבעיות.

באיזור ערד ובבאר- שבע, בערד ראש הרשות לקח על עצמו להוביל שלוש ועדות: סמים אלימות ומניעה, כאשר מודל הועדות רץ בצורה מאד יפה. הרשות למלחמה בסמים מסייעת מאד בתחום הזה. בבאר שבע יש גם שלוש ועדות כאשר בראש כל ועדה יושב סגן ראש העיר והכוונה שלהם להתחיל להיכנס לעבודה שוטפת, כרגע הם בשלבי סיכום, אני מקווה שיתחילו לעבוד במהרה בנושא. הכוונה היא לחבר את כל המשאבים שיש בקהילה ולטפל נקודתית בבעיות שצצות.
היו"ר זבולון אורלב
אם אין לאף אחד מה להוסיף אני רוצה לסיים את הישיבה ולומר פחות או יותר את ההחלטות, אם יש לך הערות ח"כ מוחמד כנען, תאמר לי. אנחנו מראש יודעים שהיום עשינו ישיבה יחסית קצרה, בעיני מאד, אתם תכף תשמעו גם מדוע.

1. ועדת החינוך והתרות הצטערה לחשוף היום מחדל חמור בטיפול מערכת החינוך במניעת סמים בבתי ספר הנובע בעיקרו בגלל התקציב העומד על פחות משקל אחד לתלמיד למניעת סמים בבתי ספר. הוועדה קובעת כי בתקציב זה אין כל סיכוי להצליח במלחמה בסמים בקרב תלמידים.

2. הוועדה קובעת כי מנקודת המבט הלאומית החינוכית והמקצועית שלב בית הספר הוא השלב היעיל והמועיל ביותר מכל בחינה במלחמה בסמים. כמו כן, בעית הסמים היא אם כל חטא לבעיות האלימות העברינות הנשירה מבתי הספר וכל יתר הבעיות. אשר על כן, על הממשלה והרשות למלחמה בסמים לתת עדיפות תקציבית למלחמה בסמים.

3. הוועדה דורשת משר החינוך ליזום תכנית חומש חדשה בין משרדית למניעת סמים בבתי הספר שתגובש תוך 3 חודשים ושבמסגרתה יאושר גם תקציב ראוי לנושא ושלא יפחת מהתקציב שאושר בוועדת שרים בנושא זה ב - 1995.

4. הוועדה מחזקת את ידי היחידה הממונה על תכניות למלחמה ומניעת סמים במוסדות החינוך ושקידתה וטיפולה בתחום זה ומברכת את שיתוף הפעולה בנושא זה עם הרשות למלחמה בסמים ועם המשטרה.

אם אין הערות, אני מודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים