ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 02/07/2002

שידורי רשת רק”ע; א. ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק”ע והמונע את קליטתם ע”י אוכלוסייה רחבה של עולים בצפון, בדרום ובירושלים.; ב. תנאים פיזיים קשים של עובדי רשת רק”ע. ג. מחסור בכוח-אדם.; הפסקת השידורים לעולים בשפה הרוסית בערוץ 3 – דיון יזום על-ידי חבר-הכנסת אביגדור ליברמן

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/5482



12
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
02.07.2002

פרוטוקולים/ועדת קליטה/5482
ירושלים, ב' באב, תשס"ב
11 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי



פרוטוקול מס' 235
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום שלישי, כ"ב תמוז התשס"ב – 2 ביולי 2002 – שעה 10:00
סדר היום
1. שידורי רשת רק"ע: א. ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק"ע
והמונע את קליטתם ע"י אוכלוסייה רחבה של עולים בצפון, בדרום ובירושלים.
2. תנאים פיזיים קשים של עובדי רשת רק"ע. ג. מחסור בכוח-אדם.
2. הפסקת השידורים לעולים בשפה הרוסית בערוץ 3 – דיון יזום על-ידי
חבר-הכנסת אביגדור ליברמן.
נכחו
חברי הוועדה: צבי הנדל - היו"ר
ויקטור בריילובסקי
יצחק גאגולה
סופה לנדבר
מרינה סולודקין
אלכסנדר צינקר
מוזמנים
חבר-הכנסת אביגדור ליברמן
אמנון נדב - מנהל הרדיו
שמואל בן-צבי - מנהל השידורים לחו"ל ולעולים
ורה ידידיה - עורכת ראשית של תוכנית "היום" בשפה הרוסית -
ערוץ 33
דורית גולנדר - מנהלת רדיו רק"ע
מוטי לוי - סמנכ"ל כספים, רשות השידור
יהודה גליק - דובר המשרד לקליטת העלייה
עו"ד אסי מסינג - לשכה משפטית, משרד האוצר
ריבה שרה אביעד - מנהלת גף הנחלת הלשון – אגף לחינוך מבוגרים,
משרד החינוך
טובה מטלון - מדריכה ארצית בנושא אתיופים, משרד החינוך
משה אורן - מנהל מדור במח' רשתות שידור לוויני, חברת "בזק" יאיר שור - סגן סמנכ"ל הנדסה, חברת "בזק"
אלכס סלפצ'קו - )
אלכס קונין - ) מוזמנים שונים
אליה רייכלין - )
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד



- - - - - - - - - - -

1. שידורי רשת רק"ע: א. ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק"ע והמונע את קליטתם ע"י אוכלוסייה רחבה של עולים בצפון, בדרום ובירושלים; ב. תנאים פיזיים קשים של עובדי רשת רק"ע; ג. מחסור בכוח-אדם.
2. הפסקת השידורים לעולים בשפה הרוסית בערוץ 3.
היו"ר צבי הנדל
אני פותח את הישיבה.

ברוך השם בארצנו הקדושה אין לנו רגע דל. לפעמים עולים רעיונות טובים ויורדים, רעיונות פחות טובים ויורדים. אנחנו משתדלים לעמוד בקצב, לעקוב ולהשתדל לשמור לפחות על הקיים, אם אי-אפשר לעשות דברים חדשים טובים יותר.

פנה אלי השר לשעבר ידידי אביגדור ליברמן ואמר לי שיש שוב מחשבות חדשות על רדיו רק"ע, ועל-מנת לשמר אותו אנחנו צריכים לקיים פה דיון. חבר-הכנסת ליברמן, בבקשה.
אביגדור ליברמן
תודה. אני לא מדבר על הרעיונות החדשים דווקא. כל הרעיונות הם ישנים, אבל אין ביצוע של ההחלטות. אחד הדברים שבאמת מפריע לי, כמו תמיד אצלנו, הוא שהממשלה מקבלת החלטות, ועדת השרים מקבלת החלטות, אבל בדרג הפקידותי אף אחד לא מתכוון לבצע אותן.

לא באתי פה לחדש שום דבר. קודם-כל בנושא רדיו רק"ע אני אתייחס לאותן בעיות שקיימות כבר שנים ואנחנו כל פעם מקבלים אותן דרך פניות של הציבור הרחב, דרך נציגים שונים של ארגוני העולים בפורומים שונים, ובעיקר מאנשים שאין להם שום ברירה אחרת אלא להתייחס אך ורק לרדיו רק"ע. אני מדבר על אוכלוסיית העולים המבוגרת שבאמת לא שולטת בשפה העברית ומבחינתה רדיו רק"ע הוא המקור החשוב ביותר, קודם-כל לגבי הפריסה ובקליטה של שידורי רדיו רק"ע. הקליטה גרועה, כל המשדרים ישנים, ובחלק גדול מן המקומות פשוט אי-אפשר לקלוט את השידור. אני מניח שגם ברדיו רק"ע מתקבלות תלונות מאזורים כמו מעלה אדומים, צפת, אילת, מצפה רמון, וגם בירושלים בשכונות מסוימות השידורים לא נקלטים בצורה סבירה. לכן החלפת המשדרים, לדעתי, הוא דבר שמתבקש הרבה-הרבה זמן.

אותו דבר מבחינת כוח-אדם. אנחנו כמו תמיד אוהבים עלייה אבל לא אוהבים לעזור לעולים. ב-11 השנים האחרונות שרדיו רק"ע מתפקד לא רק שכוח-אדם לא גדל אלא להיפך, להערכתי כוח-אדם קטן ב-18 איש. אולי הם קיבלו בתמורה שניים-שלושה עובדים, ואחר-כך אני רוצה שאמנון או דורה ינסו לאשר או להכחיש את הנתונים האלה. אבל במשך 11 שנה הקטינו את מצבת כוח-אדם ב-18 אנשים, דבר שנראה לי לא סביר, במיוחד בתקופה שלנו היום.

יש דבר מוזר מאד. אני נתקל באירועים שאנחנו מארגנים, אני מתקשר לרדיו רק"ע ואומרים לי: אין לנו תקציב, אנחנו לא שולחים עיתונאים לסקר שום אירועים. זה נראה לי דבר אבסורדי. לא יכול להיות שרדיו ממלכתי בשפה רוסית, שמאזינים לו 20% מהאוכלוסייה, אין לו תקציב, או לפי הנהלים הם לא שולחים עיתונאים לסקר שום אירוע. זה אבסורד, כי כל העיתונות מבוססת על סיקור אירועים, והעדר סיקור אירועים זו פשוט פגיעה בעצם מוסד העיתונות.

אני כבר לא מדבר על תנאי העבודה. אני לא יודע אם ביקרת באולפנים בקריה בתל-אביב, שנראים עלובים, משהו כמו מחנה פליטים. העובדים יושבים בקראוונים, לא ראיתי שם מחשב אחד, לא ראיתי שם שום תנאים בסיסיים מינימליים לעבודה סבירה.

הנושא הזה הוא לא פוליטי. בכוונה הוצאתי החלטות מתקופת ממשלת ברק וממשלת שרון, שתי הממשלות האחרונות, ושתיהן דיברו על אותו דבר. ב-19 בנובמבר 2000, בתקופת ממשלת ברק התכנסה ועדת שרים וקיבלה החלטה לפיה "תופק תוכנית חדשות ואקטואליה יומית בשידור חי בשפה הרוסית".

אני אתייחס דקה לנושא הטלוויזיוני, כי ההחלטה מתייחסת גם לטלוויזיה וגם לרדיו. אני שמעתי על ביטול התוכנית בערוץ 33.
היו"ר צבי הנדל
בינתיים הבטיחו לי שהתוכנית לא תבוטל.
סופה לנדבר
זה חוזר על עצמו כל שנה.
איגדור ליברמן
כן, זה ריטואל שחוזר על עצמו ואני לא יודע למה. הדבר הזה לא יילך. אני בדקתי במחלקת הגבייה של רשות השידור. לפי נתונים שלהם, העולים מהווים שליש ממשלמי אגרת טלוויזיה. לא יכול להיות שקהל שמשלם שליש מכל אגרות הטלוויזיה לא יהיה לו ביטוי בטלוויזיה הממלכתית. בוועדת הכספים ובכל פורום אפשרי לא ניתן לזה לעבור.
ורה ידידיה
מדובר על חצי שעה פעמיים בשבוע, ביום ראשון וביום חמשי.
אביגדור ליברמן
שעה בשבוע. לא יכול להיות שלא יהיה תקציב לשעה בשבוע.

עוד פעם, לגבי כל הבזבוזים שקיימים ברשות השידור – תבדקו את כל דו"חות רשות השידור. נכתבו כבר ששה דו"חות ומאז שנחקרתי היו עוד שניים על בזבוזים. אני הסתכלתי לאורך השנים על כל הדו"חות לראות אם יש איזה שהוא סימן להקטנת הבזבוז. יש רק גידול בבזבוז.

לכן, אם לא תמצאו שעה בטלוויזיה לשידור ברוסית בערוץ 33 זו פשוט חבלה מכוונת, זה לא חסכון ולא אילוצים ולא נסיבות ולא שום דבר.

אני רוצה לקרוא באוזניכם את החלטות הממשלה. "1. א. תופק תוכנית חדשות ואקטואליה יומית בשידור חי בשפה הרוסית. ב. התוכנית תשודר בשעות הערב ותכלול גם מידע שוטף ועדכני בנושא המצב הביטחוני. 2. רשות השידור תעשה לקליטת שידורי רדיו רק"ע בכל אזורי הארץ, לרבות אלה המרוחקים. 3. משרד האוצר יעמיד תקציב נוסף בסך 5 מיליון ₪ לצורך הפקת התוכנית במשך שנה, וסך של 1 מיליון ₪ לצורך השדרוג. 4. ביצוע ההחלטות – מיידי".

החלטה אחרונה של ועדת שרים, שגם היא קיבלה תוקף של החלטת ממשלה התקבלה בדיוק לפני שנה, ב-10 ביולי. גם שם מדובר על דברים מאד קונקרטיים: א. "להגדיל את שעות השידור של רדיו רק"ע ל-18 שעות ביום, משש בבוקר ועד חצות". במקום עשר וחצי שעות שידור היום, ולבחון את האפשרות לשדר 24 שעות ביממה. ב. להעביר את השידורים בשפות שאינן רוסית ואמהרית לרשת אחרת. ג. לפעול להסדרת קליטת השידורים באזורים ירושלים, צפת ואילת ולשיפור הקליטה באזורים תל-אביב, באר-שבע ונתניה. ד. לפעול להקמת אולפן שידורים בירושלים. ה. לפעול להשוואת תנאי העסקתם של עובדי התחנה לאלה של עמיתיהם ברשות השידור. ו. להגדיל את תקציב הפעולות השוטף של התחנה באופן משמעותי כדי לאפשר לתחנה להעסיק כתבי שטח ופרשנים מקצועיים על-פי הצורך ובהתאם למקובל ברשות השידור".

אגב, דיווח על התקדמות הביצוע היה אמור להגיע לוועדת השרים חודש מיום קבלת ההחלטה. כלומר, זה היה אמור להגיע ב-10 באוגוסט 2001. כמובן זה לא הגיע עד היום, ומאז עברו כבר 11 חודשים.

לכן אני מבקש כבר מראש, אדוני היושב-ראש, שתקבע ישיבת ועדה בעוד חודש-ימים בדיוק ובה נשמע מה התקדם. אבל לא יכול להיות שהתקבלו החלטות של שתי ועדות שרים, שקיבלו גם תוקף של החלטת ממשלה ואין שום התייחסות ואין שום ביצוע שלהן.

אני חוזר ואומר, הספור הקבוע שאין כסף זה פשוט שקר. אני לא מקבל את זה. להיפך, רדיו רק"ע הוא רדיו רווחי שמכניס כסף לרשות השידור. אני אבקש מאמנון נדב שיפרט לנו אחר-כך מה הן ההכנסות מפרסומת ומה מצבה של הרשת מבחינת הכנסות. להערכתי, זה אחד הדברים שמכניס הכי הרבה כסף והוא בין הדברים הרווחיים שיש ברשות השידור.

לכן, במקום כל הקשקושים שמסבסדים ברשות השידור, שיתנו כאן את כל מה שגובים מרדיו רק"ע וגם ישפרו את התנאים של העיתונאים וגם יגדילו את שעות השידור.

אדוני היושב-ראש, אני מבקש שתצרף לפרוטוקול את שתי החלטות הממשלה.
ויקטור בריילובסקי
שאלה. מר ליברמן, אתה שר לשעבר, אולי אתה יכול להסביר. יש שתי החלטות של ועדות שרים. מה עוד צריך להיות כדי שמשהו יזוז?
אביגדור ליברמן
1. צריך לבטל את ועד העובדים. 2. לבטל את ההסתדרות.
היו"ר צבי הנדל
רבותיי, יש לי שאלה. מי ממונה על יישום החלטת הממשלה, האם רשות השידור? יש משרד ממשלתי כלשהו?
אביגדור ליברמן
31. הוועד המנהל של רשות השידור.
היו"ר צבי הנדל
למה הוא חייב למלא את החלטות הממשלה? הוא יכול להגיד: אין לי כסף, הממשלה החליטה.
אביגדור ליברמן
חוק רשות השידור משנת 1965 קובע בצורה לא ברורה שהוועד המנהל הוא כלי שהממשלה ממנה והוא אמור לבצע את מדיניות הממשלה ואת החלטותיה. אין פה מקום לספיקות.
היו"ר צבי הנדל
אמנון נדב, אני מבקש שתציג לנו את המצב נכון להיום, האם מה שאמר חבר-הכנסת ליברמן אכן כך?
אביגדור ליברמן
מי מייצג פה את הוועד המנהל של רשות השידור? – אין. מי שאמון על הביצוע כמובן איננו פה. קיבלתי תשובה.

אני מציע שגם תכתוב להם מכתב ותעיר להם על כך. בדרך כלל יש בוועד המנהל אדם שמחזיק בתיק רק"ע והוא איננו פה.
אמנון נדב
ברשותכם, אני רוצה להתנצל תחילה מפני שיש דבר קבוע בוועדות שדנות ברק"ע, והוא אני. בכל הדיונים שהיו בשנה וחצי האחרונה התחלפו שלושה מנכ"לים. אני מתנצל בשמו של המנכ"ל שנמצא כרגע בחופשה.
אביגדור ליברמן
הוא התנצל, אבל תהיה לו הזדמנות להיות פה בעוד חודש.
אמנון נדב
כך שאני יכול לענות לפחות בנושא אחד – רק"ע. אני חייב לאשר לפחות 80% מהדברים שחבר-הכנסת ליברמן אמר. זה נכון, והתירוצים גם הם לא יהיו חדשים, גם לוועדת השרים, שתיים – שלוש החלטות של ועדת שרים וההחלטות של הוועדה הנכבדה הזאת, שהייתי בה לפני כמה חודשים.

אני יכול לנסות לדבר על השליש של הכוס המלאה, וגם שם להסביר לכם את הבעיה. חבל באמת שאין פה נציג של מוסדות רשות השידור, כי חלק מהתשובות צריך להיות שם.

התקשר אליי מנכ"ל רשות השידור, נחמן שי, ביום הראשון או השני לכהונתו, כלומר לפני פחות מחודש ואמר לי שהוא נמצא בוועדת שרים וזו מבקשת שייושמו החלטות שלה. אחת ההחלטות הראשונות והחשובות ביותר היתה בנושא השידורים לאורך כל שעות היום. אני גם זוכר את הדיון כאן בוועדה, ואז דנו בסמוך לאירועים גדולים. האחד, הפיגוע בדולפינריום. השני, התרסקות המטוס בים השחור, והיה מצב שבו היה צריך להתפתל ולהתעקם כדי שתהיה תחנה אחת שתשדר ברציפות בשפה הרוסית לטובת אוכלוסייה של מיליון ומעלה תושבים שישבה מודאגת.
היו"ר צבי הנדל
קיבלתי אז "פידבקים" שהשידורים ברדיו רק"ע עזרו מאד, ואני לא רוצה להזכיר גם אחרים. גם איסוף כספים נעשה בזמנו.
אמנון נדב
כל מה שאפשר, גם סיוע נפשי.

למה אני אומר פחות משליש הכוס המלאה? אם רציתי לבוא לדיון הזה ולבשר לכם שב-30 ביוני היינו אמורים להעביר את כל השפות, חוץ מרוסית ואמהרית והחלק הזה, ולשדר לא עד שעה 12 אבל כשלב די מהיר לקראת 12, עד 10:30, כי הוצאנו את כל השפות לרשת א', והמוסדות הציבוריים, דהיינו המוסדות הציבוריים של רשות השידור אישרו את הדבר הזה ובירכו עליו בעקבות הישיבה כאן של הוועדה, היה דיון בשבוע שעבר ושוב, רשות השידור עושה צעד אחד קדימה, לפעמים שניים אחורה, או במקרה הטוב צעד אחד אחורה – נתבקשנו לא להעביר את כל השפות אלא פשרה, כי היו ברשת א' עובדים שהתנגדו להעברת השפות לרשת א', ואז היתה החלטה, כמו שרשות השידור יודעת לעשות, פשרה. נתבקשנו לא להעביר את כל השפות, להשאיר חלק מהשפות, וחלק מהשפות להעביר פה ושם. כך שבינתיים זה הרבה פחות ממה שרצינו לעשות.
היו"ר צבי הנדל
תתאר לנו מהו המצב היום.
אמנון נדב
את זה אני אתן לשמואל בן-צבי לעשות, שהוא בקי בכל אלה.
אביגדור ליברמן
האם הפרסומת ברדיו רק"ע מכסה את ההוצאות?
אמנון נדב
אמרתי, חלק גדול מהדברים שלך נכון, וזה כולל גם את זה. ההכנסות גדלות ובדרך כלל גדלות וגדלות. לא כך הוא הנושא של התקציב.
שמואל בן-צבי
רשות השידור נכון לעכשיו משדרת ב-16 שפות, גם לישראל וגם לחוץ-לארץ, ברדיו ובטלוויזיה. מתוכן 13 שפות לחוץ-לארץ ולעולים משדרים באמצעות חטיבת השידורים לחו"ל ולעולים.

שנית, רדיו רק"ע קמה ב-1991 ושידרה עד 1996 ברוסית ובאמהרית. אחר-כך נעשה שינוי והעברנו עוד עשר שפות מרשת א' לרשת רק"ע. אחרי ההחלטה, נוסף ובמקביל היה שידור של כמה דקות בשפה האנגלית ברשת א'.

אחרי שנתקבלו ההחלטות שאותן הקריא חבר-הכנסת ליברמן התקבלה החלטה סופית שב-21 ביולי אנחנו מעבירים לרשת א' את השידורים בשפות אנגלית, צרפתית וספרדית. את השידורים בשפות אידיש ולאדינו, שמעוגנים בחוק, אנחנו מעבירים לרשת מורשת, ומשאירים ברשת רק"ע רוסית, אמהרית, טיגרית, מוגרבית, רומנית, בוכארית וגרוזינית. זה מה שיהיה ב-21 בחודש.
היו"ר צבי הנדל
מאיזו שעה עד איזו שעה?
שמואל בן-צבי
זה אומר שרשת רק"ע תשדר משעה שבע בבוקר עד 10:15 בערב, ללא הפסקה.
היו"ר צבי הנדל
בתוך זה כמה זמן בשפה הרוסית וכמה זמן בכל שאר השפות?
שמואל בן-צבי
מעכשיו אנחנו מוסיפים עוד 100 דקות שידורים ברוסית, ובשאר השפות 40 דקות.
אמנון נדב
במקום שלוש שעות וחצי שהיה צריך להיות ב-30 ביוני.
אביגדור ליברמן
החלטת הממשלה מדברת על רצף של 18 שעות.
היו"ר צבי הנדל
זאת אומרת שכל שאר השידורים יחד יהיו להם בערך שעתיים.
שמואל בן-צבי
כן, בערך. אנחנו מדברים על כך שהשידורים באמהרית הם בערך שעתיים, יחד עם טיגרית בתוך רשת רק"ע, ו-20 דקות ברומנית ועוד 15 דקות בבוכארית וגרוזינית כל אחת.
היו"ר צבי הנדל
ואז איזה פער נשאר בין החלטת הממשלה ואחרי שהיא תבוצע?
שמואל בן-צבי
אם היתה החלטה לשדר משעה שבע בבוקר עד 12 בלילה ללא הפסקה, הפער הוא גדול, כי לא צריך לשכוח שהשידורים לא יהיו ברצף.

האמת היא שנעשה דבר די מעניין. אם קודם סבלה רק רשת רק"ע עכשיו סובלות כל הרשתות, גם רשת א' וגם רשת מורשת. כי אם מדברים על רצף השידור, רצף שידור צריך להיות בכל הרשתות, בכל השפות.
היו"ר צבי הנדל
עוד שאלת הבהרה. נניח ומחר אתם מקבלים הנחיה מההנהלה ליישם את החלטת הממשלה ככתבה וכלשונה. איך זה יקרה טכנית? באיזה רשתות זה יקרה?
שמואל בן-צבי
אם אנחנו יכולים, אבל אנחנו לא יכולים, להקים רשת נפרדת רק לשפות, זה יכול להיות אידיאלי.
היו"ר צבי הנדל
נניח שההנהלה אומרת לכם: קחו את ההחלטה ככתבה וכלשונה. מה אתם ממליצים לעשות?
אביגדור ליברמן
להקים רשת נפרדת לשפות זרות.
אמנון נדב
זה מה שהתכוונו לעשות בסוף יוני, להעביר לרשת א' מה שהיה לפני חמש שנים. זה המצב. רשת א' היא רשת חשובה, אבל יש סדרי עדיפויות וסדרי העדיפויות משתנים. עם כל המצב הביטחוני ועם כל מה שקשור מסביב לזה, לנו, לי כמנהל הרדיו, ואני מניח שגם המנכ"ל שותף להשקפה שלי, שאין ספק שרק"ע צריכה להיות רשת ב' בשפה הרוסית והאמהרית. כלומר, שהיא תשדר כל הזמן ברציפות.
היו"ר צבי הנדל
זאת אומרת לעשות את כל ההרחבה ברשת א'.
אמנון נדב
כן.
וילמה מאור
והעובדים הם שמונעים את הדבר הזה?
אמנון נדב
זה גם לא העובדים. העובדים יכולים להתנגד, אבל אנחנו כהנהלה, גם המנכ"ל וגם אני עמדנו לבצע את זה. המוסדות הציבוריים, קרי – הוועד המנהל, ועדת הרדיו וכל הגופים שקשורים בדבר הזה - מתוך היענות לעובדים, החזירו אותנו אחורה בענין הזה. אני שם את זה על השולחן. דיברו שם על מונחים של פשרה, ולצערי, בדברים האלה לא צריך לחפש את הפשרות. פה אין פשרות. או שיש רשת שמשדרת ברציפות או שהיא מקוטעת, ואם היא מקוטעת זה כבר לא משנה.
היו"ר צבי הנדל
זאת אומרת שהוועדה שלנו היתה כנראה יותר מדי מנומסת, כי אנחנו לא לחצנו. הם לחצו וזה מה שקרה.

האם יש לכם להוסיף בקשר לטכניקה?
דורית גולנדר
אנחנו מדברים פה על הרחבת השידורים מ-16 שעות ל-18 שעות. הבעיה העיקרית היא המשדרים. עד שלא יוסדר ענין המשדרים אין בכלל מה לדבר על הרחבת השידורים, מכיוון שבהרבה מקומות אנחנו עובדים ממש על ריק, מה שנקרא. מגיעות תלונות לכל מיני ועדות.
היו"ר צבי הנדל
זאת אומרת שזה לא קשור לוועד העובדים.
אמנון נדב
זאת רק בעיה של כסף.
אביגדור ליברמן
האם יש הערכה כמה צריך לעלות שדרוג המשדרים, או החלפת המשדרים?
אמנון נדב
גם זה נושא שנמצא עכשיו בחשיבה מחודשת.
יאיר שור
ההערכה שלנו היא שהסכום מתקרב ל-1.5 מיליון דולר כדי לקבל כיסוי ארצי. היום יש שני משדרים, אחד ביבנה והוא מכסה מאשדוד בדרום עד תל-אביב. השני, שנמצא בעכו, אמור לכסות מנהריה בצפון, חיפה - - -
היו"ר צבי הנדל
הענין הובהר. תודה.
אמנון נדב
בנוסף לזה הוספנו, אבל אני מודה ומתוודה שזה לא מספיק, עשרה משדרי FM קטנים לאזורים מסוימים שהיו בהם בעיות, והאחרון שבהם, אני מקווה שזה יהיה בתקופה הקרובה, במצפה רמון. אבל אלה משדרי FM של רשות השידור שהם יותר לאזור עצמו. או בירושלים הוספנו גם כן, מאחר שהיו תלונות שבאזורים מסוימים בירושלים אין קליטה.
אביגדור ליברמן
יש בעיה בצפון ירושלים וגם במעלה אדומים.
אמנון נדב
למעלה אדומים לא מגיעים, אבל בירושלים פתרנו את הבעיה.
ורה ידידיה
שש שנים אני עורכת תוכנית בשפה הרוסית. במשך שש שנים לפחות עשר פעמים סגרו אותנו. ישבנו בוועדה זו מספר פעמים עם אותם חברים.

השאלה המרתקת ביותר שנשאלת היום היא זו. בערך לפני שנה וחצי ישבנו והוחלט סופית שיש צורך בתוכנית טלוויזיה יומית ברוסית, ואין על זה ויכוח ועוררין. מר מפציר התראיין בכל אמצעי התקשורת והצהיר חגיגית, וגם לי הוא אמר: אני נתתי 3.5 – 4 מיליון שקל למשך שנה כדי לשדר כל יום. רבותיי, תבררו איפה הכסף.

אתם מדברים על כך שאנחנו נשדר פעמיים בשבוע. מדוע אנחנו לא צריכים לשדר כל יום?

אתמול בערב חזרתי מסיור בגרוזיה. המפגשים היו מרתקים. יש להם צלחת בעיר גורי ובטיבליסי. בקוטאיסי שמעו שיש צלחת ורואים ערוץ 33. הם מקליטים את תוכנית האקטואליה שמשודרת בערב, פעמיים בשבוע ואחר-כך הם רואים אותה. אני הבאתי להם כמה הקלטות והם אמרו: אנחנו לא צריכים, יש לנו את זה מוקלט.

לגבי רדיו רק"ע, אנשים ניגשו אליי ואמרו לי: אנחנו שומעים את רק"ע. תעשו הכל כדי שנשמע טוב. בגרוזיה הם מבקשים לשמוע את רדיו רק"ע.

אני חוזרת לתוכנית ברוסית בערוץ 33. עוד מעט תקום טלוויזיה מסחרית. כולם בעד זה שתהיה תחנה מסחרית, ואפילו אמרו לי שאין צורך בתוכנית בערוץ ממלכתי מפני שיהיה ערוץ מסחרי. האם מישהו העז פעם לומר: בוא נסגור את ערוץ 1 מפני שיש ערוץ 2? מישהו בכלל חושב על זה? ואיך אפשר בכלל לוותר על ערוץ ממלכתי? כדי להתקיים אנחנו צריכים ארבעה מיליון שקל.

כולם מדברים תמיד על התנאים ברדיו רק"ע. אנחנו עובדים שש שנים ברשות השידור בלי תנאים. פעם העליתי את הנושא הזה וכמעט זרקו אותי מהעבודה, כי אמרתי אז שאנחנו מקבלים ש.ת., שזה 400 שקל לתוכנית, 800 שקל לשבוע, בלי חופשה, בלי הוצאות טלפון, בלי נסיעות ובלי חופשת מחלה.

קריין מנחה מקבל עכשיו 550 שקל לשידור, לאחר העלאה, וזאת לא משכורת. אם הוא מעז לקחת חופשה או לחלות, הוא לא מקבל כלום.

אנא תדאגו שהתנאים שלנו יהיו בהתאם לחוק. אנחנו עובדים שש שנים ברשות השידור ולפי כל החוקים אנחנו עובדים קבועים, אבל כאמור, אין לנו פנסיה ותנאים אחרים. כשנכנסתי לעבודה קיבלתי 400 שקל לשידור ושלושה-ארבעה עובדים שלי מקבלים 178 שקל. חברי כנסת ניסו לעזור לנו.

הודות למשרד הקליטה אנחנו מקבלים תקציב חודשי. זו גם שאלה. אנחנו לא צריכים להיות תלויים במשרד הקליטה, כי לדעתי זו תופעה לא נורמלית. אנחנו תוכנית ממלכתית שחייבת להתקיים כמו כל תוכנית אחרת. עם כל הכבוד, אנחנו משדרים לעולים חדשים ולאנשים דוברי רוסית. אנשים רוצים לראות את התוכנית. לתוכנית היה "רייטינג" מאד גבוה, אבל הוא ירד טיפה, כי אין לנו צוותי חוץ. אם קורה משהו, אנחנו תלויים בערוץ 1, שלא כל-כך מוכן לתת לנו צוותים. אולי עכשיו יוסף בראל ידאג לנו.
היו"ר צבי הנדל
הוא יגיד לך שמה שרואים מכאן לא רואים משם.
ורה ידידיה
אני מאד מקווה שאתם תדאגו לנו, ולכן באנו לכאן. אני כל פעם מרגישה בושה כשאני צריכה לבוא לפה ולהתחנן שנעבוד פעמיים בשבוע. יש צורך לעבוד כל יום. מר בראל חשב שלפחות חדשות אנחנו נשדר רבע שעה, אבל זה לא מספיק. יש צורך לשדר כל יום במשך חצי שעה.
אביגדור ליברמן
א. יש החלטה של ועדת שרים מיום 19.11.2000 בנושא הזה, שתופק תוכנית חדשות ואקטואליה יומית בשידור חי בשפה הרוסית. ב. התרומה של האוכלוסייה הזאת לגבייה היא אפילו יותר גדולה מהתרומה של כלל האוכלוסייה, כי חלק מהאוכלוסייה, כמו חרדים, אין להם מכשיר טלוויזיה והם לא משלמים אגרה. האנשים האלה משלמים אגרת טלוויזיה והם מהווים היום שליש ממשלמי האגרה לרשות השידור. לא יכול להיות שאנחנו נדבר כאן על תקציב שמתקר כבר ל-700 מיליון שקל ולא יהיה פה 1.5 מיליון דולר או מיליון שקל. אנחנו מדברים פה על דברים שלא נכנסים לשום פרופורציה.

אתמול ראיתי באחת מתחנות הטלוויזיה הפרטיות בשפה הרוסית שידור אקטואליה על מצבם של עולי חבר העמים במדינת בישראל. אני הזדעזעתי. אני חושב שזאת הסתה נטו. היום חיפשתי את מנהלי התחנה כדי לדרוש לסגור את השידורים שלהם בארץ.

אני חושב שכדאי מאד לחזק כרגע את ערוץ הטלוויזיה הממלכתי של רשות השידור שישדר חדשות נורמליות ולא להפוך את התחנות האחרות ל-CNN ברוסית.
מרינה סולודקין
הדברים שנאמרו על-ידי יושב-ראש הוועדה ועל-ידי חבר-הכנסת ליברמן הם מאד חשובים, אבל זו לא פעם ראשונה שאנחנו יושבים ומקיימים דיון. באי-יישום שתי החלטות הממשלה אני רואה זלזול ולעג בקהילה, וחבר-הכנסת ליברמן צודק במאה אחוז, זו חבלה מכוונת. כל זמן שאין ערוץ טלוויזיה שמשדר כל יום לפחות חדשות ואקטואליה, ואפילו אחרי ההחלטה שרדיו רק"ע ישדר 18 שעות אין משדרים חדשים, אני אומרת לכם שכל שבוע אני מקבלת תלונות מאילת, מאשקלון, מצפון ירושלים, שהאנשים לא קולטים את החדשות בשפה הרוסית וזאת בתקופה של מצב חירום או מלחמה.

חבר-הכנסת ליברמן, אנחנו צריכים לחשוב על צעדים דראסטיים.
אביגדור ליברמן
אני מציע שסיעת "ישראל בעלייה", "שינוי" ו"עבודה" נסגור את הברז של אגרת הטלוויזיה ואז הכל יסתדר. עד שזה לא יהיה זה לא יעבוד. רק כשיבינו שהאיום לביטול האגרה הוא ממשי הדברים, לדעתי, ישתנו.
מרינה סולודקין
אני חושבת שאנחנו צריכים להגיע מאחורי הקלעים להחלטה בענין אגרת הטלוויזיה, שאם אנחנו, שליש ממשלמי האגרה, והציבור שלנו לא מקבל את השירות הראוי, והאנשים שמשדרים תוכניות מצוינות מקבלים זוועה במקום כסף, לכן אנחנו צריכים לפעול, להבעיר צמיגים.

בזמנו אמר מוטי קירשנבאום בתפקידו כמנכ"ל רשות השידור בוועדה זו: אנחנו נסגור את רק"ע, מי צריך את רק"ע? אמרתי אז שאנשים כמוהו, שלא מכבדים מיליון איש שהגיעו לכאן, אנחנו צריכים לזרוק לכלבים.

אדוני היושב-ראש, עכשיו הגיע תורנו לחזק את התקשורת בשפה הרוסית למען המבוגרים שאין להם סיכוי ללמוד עברית, שלא כמו הצעירים. אנחנו מדברים על דור שלם שאנחנו צריכים לתת לו שירות.

לסיכום דבריי, אנחנו צריכים לעשות שני דברים: 1. בענין אגרת טלוויזיה. 2. להבעיר צמיגים.
אביגדור ליברמן
אני אעדכן אותך תמיד מתי יתקיים דיון בוועדת הכספים על רשות השידור ונעצור שם את כל התקציבים.
ויקטור בריילובסקי
כולנו מבינים שיש שתי החלטות של ועדת שרים ודבר לא השתנה. אנחנו צריכים לעקוב בקפדנות אחרי מה שקורה בוועדת הכספים ולפעול בהתאם. אין דרך אחרת.
סופה לנדבר
אדוני היושב-ראש, חברי הכנסת, אורחים יקרים, אני חושבת שיש כאן ענין של עייפות החומר לאור התדירות של העלאת הנושאים שקשורים לרדיו רק"ע ולערוץ 33.

אני מאד מחזקת את רצונו של חבר-הכנסת ליברמן לנקוט בסנקציות. אני חושבת שכולנו נצטרך לעשות קואליציה רחבה בכנסת, עם סנקציות כלפי רשות השידור. יכול להיות שאנחנו נצטרך לדאוג בוועדת הכספים שהתקציבים יועברו ישירות, לא דרך רשות השידור.
אביגדור ליברמן
אין דרך חוקית להעביר את הכסף ישירות. יש דרך לעצור את כל התקציבים לכולם.
סופה לנדבר
אני חושבת שאנחנו צריכים לדאוג להעביר את הכספים בתנאי, אם לא ישירות, כי אחרת אנחנו שוב נתכנס ונדון בכך. אני חושבת שאנחנו צריכים לעשות את זה בלהט, במהירות הרבה ביותר עוד לפני היציאה לפגרת הקיץ. תודה רבה.
יצחק גאגולה
אני מברך את חבר-הכנסת ליברמן על היוזמה, ואת כבוד היושב-ראש על קיום הדיון החשוב הזה, שלדעתי הוא מיותר, כי הדברים האלה צריכים להיעשות מאליהם. אבל לצערנו, בלי הפעלת לחץ שום דבר לא מסתדר. לכן אני מצטרף למהלך של חבר-הכנסת ליברמן ושל כל החברים שהשתתפו בדיון.
היו"ר צבי הנדל
מאחר שלא כל חברי הוועדה הגיעו לישיבה, אני מבקש מחברי הכנסת הנוכחים להעביר להם את הנקודות החשובות שהועלו בדיון, והן: 1. המשדרים. 2. משך שעות השידור. 3. תנאי ההעסקה של העובדים. לדעתי זה גם סדר החשיבות של ביצוע הפעולות.

אין שום סיבה בעולם שענין המשדרים לא יסתדר במהירות האפשרית ביותר. אחר-כך צריך לשבת על המדוכה גם בנושא שעות השידור.

אנחנו נאמץ את המלצתו של חבר-הכנסת ליברמן ונקבע ישיבה נוספת לעוד מספר שבועות.
אביגדור ליברמן
אני מציע להזמין לאותה ישיבה גם את יושב-ראש הוועד המנהל.
היו"ר צבי הנדל
בעקבות הישיבה הזאת אנחנו נעביר את החלטות להנהלת רשות השידור. צריך להיות מישהו שייקח על עצמו לעקוב אחרי מה שקורה בוועדת הכספים.
אביגדור ליברמן
אני מתחייב לעדכן את כל החברים במה שקורה בוועדת הכספים.
היו"ר צבי הנדל
פרט למפלגה שלך לכל שאר המפלגות יש נציגים בוועדת הכספים, ויכול להיות שדרך סעיף התקציב נצליח לדרוך על היבלות המתאימות ולהגיע למטרה.

תודה לידידי אביגדור ליברמן שהעלה את הנושא על סדר-היום ותודה לכל אלה שטרחו ובאו.

- - - - - - - -

הישיבה הסתיימה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים