ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 27/05/2002

תנאי קליטתם של חיילים בודדים עולים חדשים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/5178



8

ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
27.5.02

פרוטוקולים/ועדת קליטה/5178
ירושלים, כ"ו בסיון, תשס"ב
6 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 223
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום שלישי, ט"ז בסיוון התשס"ב – 27 במאי 2002 – שעה 10:00
סדר היום
1. תנאי קליטתם של חיילים בודדים עולים חדשים.
נכחו
חברי הוועדה: צבי הנדל – היו"ר
ויקטור בריילובסקי
סופה לנדבר
מרינה סולודקין
מוזמנים
רוני קלינסקי - ראש מטה מפקדת קצין חינוך ראשי בצה"ל,
משרד הביטחון
יוסף רוזן - מנהל מחלקת אולפנים ואחראי תחום צה"ל,
המשרד לקליטת העלייה
נטשה כשר - ראש תחום עליה, קליטה וביטוח לאומי, משרד
האוצר
עודי בהט - מנהל אגף קליטת עליה, משרד החינוך
אלי פדה - סמנכ"ל השרות לעבודה קהילתית וקליטת עליה,
משרד העבודה והרווחה
פנינה אילתי - מינהל גמלאות, המוסד לביטוח לאומי
אולג דופקין - ממונה על עולים צעירים, הסוכנות היהודית
עו"ד עפרה פרידמן - מנהלת אזור ישראל, הסוכנות היהודית
ניר גילמן - יועץ עליה – מגבית בריטניה, מועצת ארגוני
עולים
אינה שייחטוביץ - עיתונאית ב"נובוסטי נידלי"
אירמה אמשיקשווילי - יו"ר יוצאי טביליסי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
הדס דויטש






1. תנאי קליטתם של חיילים בודדים עולים חדשים.
היו"ר צבי הנדל
בוקר טוב לכולם.

נקראנו לוועדה הזאת בגלל כתבה בעיתון. אני מאוד רוצה להאמין שמה שכתוב בה אינו נכון, אבל כדי להאמין לזה אנחנו צריכים לדון היום, ולראות מה קורה עם חייל בודד ללא משפחה; איך צה"ל רואה את הדברים, היכן צה"ל מלווה אותו והיכן לא, האם תמיד צה"ל יודע שהחייל הוא בודד וכו'.
רוני קלינסקי
(בעזרת שקופיות)

עולים חדשים בצה"ל מהווים קטגוריה אחת, חיילים בודדים מהווים קטגוריה אחרת, ומובן שיש חפיפה בין שתי הקבוצות. חייל בודד הוא חייל שבדרך כלל אין לו משפחה בארץ, אף על פי שיש גם הגדרות של חיילים שהם זכאי סיוע וזכאי תשמ"ש – תשלומי משפחה; מדובר בחיילים שמוגדרים כבודדים, אך בכל זאת יש להם כאן משפחה; אח, סבתא וכד'. בצה"ל יש בסף הכל כ- 8,000 חיילים בודדים, מתוכם כ- 1,400 חיילים בודדים שהם עולים חדשים. מעבר להם יש חיילים בודדים שהם ילידי הארץ, חיילים בודדים שהוריהם בשליחות בחו"ל וחיילים בודדים שהתנתקו מהמשפחה מסיבות שונות.

לבודדים באופן כללי יש זכויות של סיוע בכל מיני תחומים; יש סיוע כספי ופתרונות מגוונים לגבי לינה, כשהפתרון המוצלח ביותר הוא דירות האגודה למען החייל. בדירה כזאת מתגוררים מספר חיילים, והם לא נדרשים לשלם דבר.
היו"ר צבי הנדל
אתה למעשה אומר שחייל בודד מקבל דיור וכסף נוסף, מעבר למקובל.
רוני קלינסקי
כן. הם מקבלים גם הוצאות אחזקת-דירה, ויש אפשרות לגור בדירה כזאת גם בקיבוץ. כלומר, מי שלא רוצה לגור בדירות האגודה למען החייל, לא בבתי החייל ולא בקיבוצים, יכול לקבל השתתפות בשכר דירה. בנוסף לזה יש רשימת הטבות נוספות לעולים חדשים כמו מימון טיסה לביקור הורים, כרטיס חיוג בינלאומי, חבילות שי ביום העצמאות וכו'.

מדי חודש חייל בודד מקבל בין 400-200 ש"ח בנוסף לכל מה שהזכרתי ובנוסף למשכורת הבסיסית, וחיילים שמשרתים ביחידות קרביות מקבלים עוד סכום של 130 ש"ח או 260 ש"ח, כי הם לא יכולים לעבוד למחייתם.
היו"ר צבי הנדל
האם מאפשרים לחיילים לעבוד?
רוני קלינסקי
אם הם משרתים ביחידות פתוחות, בין 17:30-08:00, יש פתיחות רבה מאוד לאשר לעולים חדשים לעבוד.
היו"ר צבי הנדל
אני מבין שאתם עוזרים אם המצב המשפחתי אינו טוב.
רוני קלינסקי
אנחנו משתדלים לתת הטבות לטובת המשפחה, כדי שהחייל יוכל לשרת נאמנה. מעבר לזה, הממוצע של הסיוע הוא בין 3,000-1,500 ש"ח. מצד שני, הם לא מקבלים תנאי מגורים, כפי שמקבלים החיילים הבודדים. גם חיילים נשואים מקבלים עזרה, ואנחנו נותנים מענקים והלוואות גם לחיילים נזקקים. בעניין זה לא אנחנו לא עושים הפרדה בין הקטגוריות השונות, ונותנים למפקדים להפעיל שיקול דעת אישי. מפקדים מקבלים אפשרות לעזור בדרכים שונות לחיילים, כמו תלוש של 600 ש"ח שהם יכולים לתת לחיילים שיוצאים הביתה.

יש עוד סוגי סיוע לחיילים בודדים, שהם שווי כסף, ולעולים חדשים אנחנו מסייעים בקורסים לקראת שחרור כמו קורסי הכנה לפסיכומטרי, לימוד נהיגה וקורסי הכנה לבגרות.
היו"ר צבי הנדל
מכיוון שהסכומים הם מאוד קטנים ומדודים, נושא הדיור הוא מאוד משמעותי, ולכן חשוב לי לדעת אם העזרה שלכם "מכסה" את כל שכר הדירה.
רוני קלינסקי
אם שלושה חיילים מתארגנים יחד, בדרך כלל העזרה תממן את כל שכר הדירה.

אני רוצה להוסיף, שלגבי העולים החדשים, עוד לפני גיוסם לצבא אנחנו מנסים לפתור את הבעיות שלהם, דוגמת המסמכים השונים והאישורים. אנחנו רוצים שכשהם יתגייסו, כל המסמכים שלהם יהיו מסודרים.
יוסף רוזן
חייל בודד מקבל מצה"ל פעמיים שכר טוראי, כלומר 321 ש"ח כפול שניים. משרד הקליטה בא ומשלים עוד משכורת נוספת של 321 ש"ח. בנוסף לזה, החייל יכול לפנות לבנקים למשכנתאות לקבלת סיוע של עוד 450 ש"ח חודשיים בעניין של שכר דירה.
אלי פדה
במשרד העבודה אין סידור מיוחד לחיילים, אבל כל הנזקקים, וביניהם חיילים, מקבלים עזרה על פי קריטריונים.
פנינה אילתי
בביטוח לאומי אין מענה בחוק, כי כתוב שלא מקבלים אדם המשרת שרות סדיר בצה"ל.
היו"ר צבי הנדל
הרושם שמתקבל אצלי הוא שיש המון תשומת לב, ויודעים מי חייל בודד ומי חייל במצוקה. יש מערך שמזהה אותם, ומסוגל למפות את מי שנמצא בצרות. על פי המספרים שקיבלתי פה יש גם תשומת לב למגורים ולחיילים בודדים שהוריהם בחו"ל. כלומר המערך מאורגן, אבל יש לי בעיה עם גובה הסכום. טענו פה שהחייל הבודד מקבל פעמיים 321 ש"ח מהצבא, ועל זה יש תוספת של עוד 321 ש"ח. אם זה נכון, יש פה שיפור, כי זה בנוסף לשכר הדירה, לשכר הרגיל ולצ'ופרים.
רוני קלינסקי
לא, זה כולל את השכר הרגיל.
מרינה סולודקין
אני שמחה שמבחינה מערכתית עניין החיילים הבודדים מסודר. אתה הדגשת בצדק שהסכומים מאוד קטנים, ואפילו אלינו מגיעות לפעמים בקשות לעזרה, ואנחנו עוזרים.

לפעמים במסגרת בקשות של חיילים בודדים עם שתי אזרחויות לצאת לחו"ל כדי לראות את הוריהם, מתברר, כשהם כבר שם, שהם צריכים לשרת בצבא של מדינות המוצא, והם לא מורשים לחזור ארצה על ידי אותן מדינות. לדעתי, דרך הסוכנות צריך לדאוג שההורים שלהם יגיעו לכאן, ולא שהם יטוסו. קיבלתי עשרות מקרים של חיילים בודדים, שמדינות המוצא שלהם לא נותנות להם לצאת.
סופה לנדבר
זאת לא תעודת כבוד למדינת ישראל ולצבא שלנו, שחיילים בודדים מחפשים אוכל בפחי זבל. כנציגת פורום של ארגונים וולנטריים למען יוצאי ברית המועצות אני יכולה להגיד לך שאנחנו עוזרים לחיילים בודדים, אבל קשה לנו, כי אנחנו לא נתמכים על ידי מדינת ישראל.

הסכומים שניתנים לחיילים הם מאוד נמוכים, ולא מספיקים אפילו לצרכים המינימליים שלהם. איך זה שכשמשחררים לשבת לא בודקים מה הם אוכלים ואיפה הם נמצאים? הכתבה הזאת משקפת רק חלק מהמצב החמור, ואנחנו קוראים לממשלת ישראל ולשר הבטחון לבדוק שוב את מצב החיילים הבודדים, ולתת להם סיוע. מגיעות אלינו המון פניות, ואני רוצה לספר על אחת מהן. יש בחורה בודדה בבת-ים שאמה נפטרה מסרטן. היא מקבלת 700 ש"ח, וזה לא מספיק לה אפילו לשבוע. למזלה היא משרתת בקופת חולים, והאנשים שם עוזרים לה. היא משרתת במדינת ישראל, לכן היא צריכה לקבל מהמדינה. גם החיילים משרתים את המדינה, ולא ייתכן שהמצב יצטייר באור ורוד, כשהוא כל כך שחור. אני דורשת שלפני שמשחררים לסוף השבוע, שיוודאו מה מצב החיילים.
ויקטור בריילובסקי
אני מאמין שההטבות האלה קיימות, אבל לא קל להגיע אליהן במציאות הקיימת. לכן יש חיילים חסרי בית וחיילים שצריכים לחפש אוכל בפח. אם קל היה לקבל את כל ההטבות שהוזכרו כאן, בכלל לא הייתה נוצרת בעיה.
היו"ר צבי הנדל
לגבי עניין שמוזכר בתחילת הכתבה, האם יכול להיות שיש חיילים שנשפטים, ואין מתרגם במשפט? אם כן, ברור שזה מצב לא תקין. תענה על כך בהמשך.
מילה סמיחוב
ה"פורום הציוני" הוא ארגון שעובד עם עולים חדשים, ואנחנו מקבלים המון פניות מהשטח. מתברר לנו, שלא כל החיילים הבודדים יודעים מה מגיע להם, ולכן הם נכנסים לחובות. מעבר לזה, להרבה מהחיילים אין אפילו כסף לביגוד אזרחי. אני גם יודעת שלא כל החיילים מקבלים את ההטבה של כרטיס הטיסה. אולי המקורבים מקבלים אפשרות, אבל לא כולם. בעניין הכסף לשכירות, יש מקרים שקשה לחיילים לגור יחד, כי הם נמצאים יחד גם בבסיס וגם מחוץ לבסיס.
היו"ר צבי הנדל
כן, אבל יש עניין של תקציב ועוד אפשרויות שהחיילים יכולים לנצל.
אלי פדה
דובר פה רבות על המצוקות הכלכליות, אבל לא פחות חשובות מזה הן המצוקות החברתיות-פסיכולוגיות. אנחנו מקימים ארגון שנקרא "אחים בוגרים", ואולי ביוזמה של משרד הבטחון או גוף אחר נוכל להקים ארגון שימצא משפחות מאמצות לחיילים האלה. המשפחות יהנו מזה, והחייל יתאקלם בארץ יותר בקלות.
עפרה פרידמן
בבדיקה שעשיתי אצלנו במערכת גיליתי, שיש קשר ישיר של צה"ל ונושא החיילים הבודדים. מעבר לזה, הסוכנות היהודית עושה פרוייקט חד-שנתי בליל הסדר עם משפחות של עולים.
יוסף רוזן
אנחנו נותנים סיוע לחיילים הבודדים ולחיילים העולים, ולעתים אין חפיפה בין קבוצות הזכאות שלנו לבין אלה שצה"ל מגדיר; אצלנו ברשימות, למשל, מופיעים כ- 200 חיילים, ובצה"ל כ- 300. המסר הוא שכל מי שמזהה חייל, חייב להופיע במשרד הקליטה, כי מצב זה גורם לבעיות רבות.

לגבי הסכומים עצמם אני יכול לומר, שיש הרבה חיילים בודדים עולים שמעבירים את כספם למשפחה. הפלאפון מהווה הוצאה גבוהה, כשאנחנו לא לוקחים אותה בחשבון, והוצאות של חייל קרבי יכולות להגיע גם ל- 3,000 ש"ח בחודש. כלומר יש בעיה, וחייבים לדעת מהן הפרופורציות של הדברים.
ניר גילמן
אני עליתי ארצה לפני כשש שנים, ושרתי כחייל בודד בצה"ל. לפני הגיוס שלי דאגתי לבדוק את כל מה שמגיע לי, ובקורס הכנה ליח"ש הבנתי מהן כל זכויותי כחייל בודד. למרות זאת, יש מסה של מידע, ולא תמיד הכל נקלט. אני בטוח שיש הרבה חיילים שלא יודעים מהן זכויותיהם, ומש"קיות הת"ש צריכות לדאוג לכך. רוב העולים שמגיעים אליי מסתדרים פחות או יותר, אבל לפעמים יש מצבים לא פשוטים.

אני חושב, שצריך לדאוג שבכל יחידה יופצו זכויות החיילים והדרך להשיג אותן. העניין הזה צריך להיות מופץ בכל השפות, וזה ניתן לביצוע.
רוני קלינסקי
כפי שציינתי, אנחנו נותנים עוד לפני הגיוס את כל המידע על הזכויות, והחומר מתורגם לרוסית ואמהרית.

אנחנו גם מהדקים את הקשר עם ארגוני הנדבות למיניהם. שנת 2002 היא שנת קליטת עליה בצבא, והרמטכ"ל בחר לעשות את ליל הסדר המרכזי של צה"ל עם עולים חדשים בודדים. הזמנו 400 עולים חדשים בודדים למלון "דיוויד אינטרקונטיננטל" ליומיים, לאירוע שהיה מאוד מרגש ומכובד להם וגם לנו. הרמטכ"ל גם פגש עולים חדשים ב"הבימה" במפגש של שאלות ותשובות בנושאים שונים.

מכל זה ברור, שלא צריך לקרות שום מצב שבו לא יהיה לחייל איפה לגור. אנחנו משתדלים לעזור בכל הדרכים שרק ניתן, גם לא דרך המנגנונים המקובלים, וכך למשל נותנים סיוע לחייל במצוקה, שהוא לאו דווקא בודד או עולה חדש. בגלל הרצון הזה הפתרונות אינם תמיד בירוקרטיים.
סופה לנדבר
חסר לי כאן היום המפגש עם אותם חיילים, וחבל שהם לא הובאו לכאן. אני מאוד רוצה לצאת לבסיס כדי להיפגש איתם ולשמוע אותם.
היו"ר צבי הנדל
קודם כל אני מבקש שתוודא שאכן המידע זמין, כי זה העניין הכי חשוב, לדעתי. אם אנשים יודעים, כבר 90% מהבעיות יפתרו.

מעבר לזה, כדאי לרענן את הנושא בקרב כל המפקדים הרלוונטיים, ומדי פעם להפיץ חוזרים של רענון.

האם יש תרגום במשפטים? אני רוצה שתעשו על זה עבודת מטה, כי לא ניתן לשפוט אדם שלא יודע על מה מדברים איתו. אנא תודיעו לנו מהן מסקנותיכם.

אני מציע לסוכנות, מאחר שהם אמונים על נושא ההובלה האווירית, לשלב ידיים עם הצבא בנושא של ביקורי הורים-ילדים, וליצור יחד תכנית משותפת. כולנו נמצאים בחוסר כספי, ושידוך כזה יוכל לפתור את העניין הזה.
היו"ר צבי הנדל
לגבי המשפחות המאמצות, אני מציע שתעזרו או בנו או בארגוני עולים ישירות. ארגוני העולים וגם אנחנו יכולים לעזור בזה.

אולי אפשר אפילו לעשות השתלמויות פעם בכמה זמן לאנשים מרכזיים…
רוני קלינסקי
זה מתבצע. כל המפקדים בצבא עוברים ימי עיון על קליטת עליה וכל מה שקשור לנושא. זה מתקיים כל הזמן בכל סגלי הטירונים ובכל סגלי בסיסי ההדרכה. הרמטכ"ל אסף את כל פורום מטה כללי ברמת האלופים ליום עיון כזה, עשינו את זה לא מזמן לכל הקצינים הבכירים, ותוך חודש וחצי יתקיים יום כזה לכל המפקדים הבכירים.
היו"ר צבי הנדל
שני הדברים שאנחנו דנים בהם פה מקודשים; צה"ל וקליטת העליה. לכן אנחנו מצווים לעשות מעל ומעבר, ואסור שיהיו פיקשושים. תשומת הלב היא כאן מילת המפתח.

תודה רבה לכולכם.



----------------------------


הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים