ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/05/2002

החלטות הממשלה בנושא הקיצוצים בסיוע בשכר דירה לאוכלוסיות נתמכות מקרב העולים (למעט קשישים ונכים)

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/5076



9
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
14.5.2002

פרוטוקולים/ועדת קליטה/5076
ירושלים, ט"ז בסיון, תשס"ב
27 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 219
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
יום שלישי, ג' בסיוון התשס"ב (14.5.2002), שעה 12:00
סדר היום
החלטות הממשלה בנושא הקיצוצים בסיוע בשכר דירה לאוכלוסיות נתמכות מקרב העולים (למעט קשישים ונכים)
נכחו
חברי הוועדה: צבי הנדל - היו"ר
ויקטור בריילובסקי
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
אלכסנדר צינקר
יורי שטרן
מוזמנים
הראל בלינדה רכז שיכון, משרד האוצר
אבי גפן רפרנט עליה וקליטה, משרד האוצר רותם פלג רפרנט שיכון, משרד האוצר
ישראל שוורץ סמנכ"ל בכיר לאכלוס, משרד הבינוי והשיכון
פיני מור עוזר מנכ"ל קליטה, המשרד לקליטת עליה
ניר גילמן יועץ עליה - מגבית בריטניה
אירמה אמשיקשווילי יו"ר יוצאי טביליסי
אלכסנדר גטקר עיתון "נובוסטי"
מילה סמיחוף הפורום הציוני
בוריס פינסון הפורום הציוני
לנה פינסון הפורום הציוני
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
יפה קרינצה





החלטות הממשלה בנושא הקיצוצים בשכר דירה לאוכלוסיות נתמכות מקרב העולים
(למעט קשישים ונכים)
היו"ר צבי הנדל
אני פותח את הדיון בעניין החלטת הממשלה בנושא הקיצוצים בסיוע בשכר דירה לאוכלוסיות נתמכות בקרב העולים, למעט קשישים ונכים. זה אבסורד שקיימנו דיון לא מזמן על נושא הדולר שמטפס, ושצריך לעזור לאותן אוכלוסיות חלשות, ועכשיו אנחנו מנסים לשמר, לפחות, את הקיים.

אני מציע שנציגי האוצר, או השיכון, יסבירו במה אנחנו הולכים להינזק, עובדות.
ישראל שוורץ
אציג את העובדות, ואדייק בהן. ההחלטה בתחילה היתה יותר קשה, והשר, לאחר משא ומתן עשה ככל יכולתו, והקטין את מספר הקבוצות שמצבן ישתנה.

לגבי קשישים לא יהיה שום שינוי, הקיצוץ הכללי של 4%, לא חל עליהם. כך גם לגבי הסיוע לנכים, לא יחידים ולא משפחות. היתה הסכמה שלא יגעו גם במשפחות חד-הוריות מקבוצות מוגדרות, מגיל 45 עם שלושה ילדים, מגיל 50 עם שני ילדים.
יורי שטרן
כמה כאלה, בגיל 45, או 50, כבר יש?
ישראל שוורץ
יש כאלה. אנחנו סופרים ילד עד גיל 21.
מרינה סולודקין
לגבי משפחות חד-הוריות, זה עדיין במו"מ עם הממשלה.
ישראל שוורץ
אני מדבר על המצטרפים החדשים. יש אלה שבפנים, ויש חדשים שמגיעים אלינו. לגבי החדשים: יחידים מגיל 45 ועד 65 , מה שקרוי "טרום פנסיה", יפסיקו בכלל לקבל סיוע בשכר דירה. אם עד היום קבלו חלק 550 וחלק 650 שקל, הם לא יהיו זכאים יותר לסיוע בדיור.
ויקטור בריילובסקי
ומה לגבי קשישים חדשים?
ישראל שוורץ
בעולם הקשישים לא קרה שום שינוי, מה שהיה אתמול יהיה גם מחר. חדשים, ישנים, כולם ימשיכו לקבל סיוע, וכך גם הנכים.
מרינה סולודקין
מה זה חדשים?
ישראל שוורץ
אנשים שעד היום לא קבלו עזרה ממשרד השיכון. כבר היום עד גיל 45 לא מקבלים. אם מחר מישהו, בין שהוא גומר סל קליטה, בין שהוא עבד ופוטר, בא למשרד השיכון, לא יהיה זכאי לסיוע בשכר הדירה, עד שהוא מגיע לגיל פנסיה.
היו"ר צבי הנדל
מהיום, יחידים מגיל 45 המתקיימים מהבטחת הכנסה לא יקבלו שכר דירה . עד היום הם קבלו. מגיל 45 עד 54 הם קיבלו 540 שקלים, ומגיל 55 עד 65, 650 שקלים - מצטרפים חדשים לקבוצה זו לא יקבלו יותר.
ישראל שוורץ
מי שבכלל יפסיק לקבל אלו זוגות צעירים שצברו עד 1400 נקודות, שאלה רוב הזוגות הצעירים שמצבם יותר טוב. אם הם היו נתמכים, הם קיבלו סיוע בשכר דירה, בסדר גודל של 950 שקל, וכעת יפסיקו לקבל סיוע.
יורי שטרן
מה זה 1400 נקודות?
ישראל שוורץ
אדם שלא בא ממשפחה ברוכת ילדים, אם הוא לא נשוי הרבה זמן ואם אין לו הרבה ילדים. לעולים יש 1700 נקודות, כך שזה לא חל על עולים, רק על האוכלוסייה הוותיקה.

משפחות חד-הוריות מצטרפות חדשות, קיבלו עד כה 1170 ש"ח, אלה שיבואו אחרי ההחלטה יקבלו 576 ש"ח.
יורי שטרן
אתה הגדרת שתי קבוצות של חד-הוריות, לגביהן המצב נשאר כפי שהיה.
ישראל שוורץ
נכון. משפחות נתמכות דו-הוריות שקבלו שכר דירה בין 850 ל- 1170, ממחר יקבלו 576 ש"ח. מדובר על זוגות עם או בלי ילדים. זאת ועוד, אם המשפחות המצטרפות יהיו עדיין באותו מצב אחרי שלוש שנים, יתחילו להפחית להם 5% לשנה. כלומר המשפחה המצטרפת שהיום תקבל 576 שקלים, אם אתרע מזלה ובעוד שלוש שנים היא עדיין תהיה נתמכת, יתחילו כל שנה להוריד לה 5%.

יש החלטה כללית לגבי קשישים ומשפחות חד-הוריות, להוריד ב 4% לכולם. ה576 שקל לעומת 600, הדגים את זה. מורידים לעולים לפי ותק, הולך ויורד עם השנים. קיצוץ של 4% לכולם. שוב, לא כולל קשישים ונכים.
היו"ר צבי הנדל
כלומר למשפחות נתמכות תהיה הורדה של 9%.
ישראל שוורץ
לא. בוא נחלק. למשפחות נתמכות שכבר נמצאות אצלנו שלוש שנים, הסיוע ירד ב 9%. כלומר, נתמכים ותיקים מתחילים מ- 9%, נתמכים לא ותיקים, שמקבלים סיוע פחות מ 36 חודשים, מתחילים מ- 4%.
היו"ר צבי הנדל
אני מבקש מהאוצר, בשלב זה, נתון אחד בסיסי. האם עשיתם חישוב מה החיסכון שקיצוצים אלה מביאים למדינה?
יורי שטרן
יש לי שאלה נוספת: איך אנשים יחיו? סתם שאלה.
אבי גפן
נקודה נוספת שמר שוורץ לא הבהיר מתייחסת למרכיב של השינויים בסכומי הסיוע בשכר דירה למצטרפים החדשים. עד החלטת הממשלה, מי שעבד והכנסתו היתה נמוכה, ומי שלא עבד בכלל, האדם שעבד היה זכאי לסכומי סיוע שהיו משמעותית יותר נמוכים מהאוכלוסייה שלא עבדה לחלוטין. בנושא הזה אין אבחנה בין עולים לבין ותיקים. כלומר, יכלו להיות שתי משפחות עם אותה הכנסה בדיוק, מבחינת מבחני הכנסה של הביטוח הלאומי ומשרד השיכון, משפחת אחת בה המפרנס לא עבד בכלל, קיבלה סיוע ברמות הגבוהות של 1180 ש"ח למשפחה עם שני ילדים. מי שעבד והכנסתו היתה נמוכה וזיכתה אותו בשכר דירה, קיבל את הסכומים הנמוכים יותר.
היו"ר צבי הנדל
אתה אומר ששתי משפחות עם הכנסה נמוכה, אחת מקבלת מקופת המדינה, והאחרת מעבודה, מי שקיבל מקופת המדינה קיבל עזרה יותר גדולה.
אבי גפן
במונחים יותר פשוטים, מי שקיבל זכאות להבטחת הכנסה מהמשרד לביטוח לאומי, יכול היה לבוא גם למשרד השיכון ולקבל את הרמות הגבוהות של הסיוע בשכר דירה. מי שלא היה זכאי להבטחת הכנסה, אבל עדין הי זכאי לסיוע בשכר דירה לפי מבחני הכנסה של משרד השיכון, קיבל סיוע בשכר דירה שהיה בסכומים הנמוכים יותר. בסופו של דבר, ההכנסה של שני משקי הבית ללא הסיוע בשכר דירה, יכול היה להיות זהה, אחד קיבל יותר סיוע בשכר דירה והשני פחות.

משמעות הסעיף בהחלטת הממשלה, שמדבר על האוכלוסייה של מצטרפים חדשים, היתה להשוות מבחינת אוכלוסייה עובדת ולא עובדת. השיקול כאן היה מתן תמריץ לצאת לעבודה.

נקודה שניה אותה אני רוצה להבהיר מתייחסת לכך שמרבית מקבלי הסיוע בשכר דירה שהם עולים חדשים, החלטה זו לא משנה את מצבם, מדובר בעיקר על האוכלוסייה של העולים הקשישים. הם מהווים היום קצת יותר מ- 50% מסך כל מקבלי הסיוע בשכר דירה שהם עולים, ומצבם לא ישתנה.
היו"ר צבי הנדל
לגבי מה שהבהרת עכשיו, תפרט איך מתחלקות קבוצות הסיוע.
אבי גפן
אני מעגל מספרים. יש בסביבות 150,000 אנשים שמקבלים סיוע בשכר דירה, והם עולים חדשים, לפי הגדרות משרד השיכון. כ 70,000 מהם הם עולים שמקבלים סיוע בשכר דירה בשל הזכאות של הקשישים, 45,000 ממקבלי הסיוע בשכר דירה מקבלים סיוע "אוטומטי", כלומר מסלול של סיוע בשכר דירה בשנים הראשונות בארץ, אותו חלק שמשלים את סל הקליטה. 35,000 אנשים הם האוכלוסיות שלגביהן אין את שינוי המדרגות של 1,100 ש"ח, 600 ש"ח וכדומה. יש את ההפחתות של ה 4%, וה- 5% אחרי שלוש שנים של קבלת סיוע בשכר דירה.

אם נסתכל על היקף המצטרפים החדשים שהם בקטגוריות של משרד הקליטה עולים חדשים, לפי הערכות, יש בערך 1,800 יחידות שבלי שינוי זה היו זכאים לסיוע וכעת אינם זכאים לו.
היו"ר צבי הנדל
מאיפה נולד המספר הזה?
ישראל שוורץ
יש שתי קבוצות: עולים שעלו בגיל 45 ויותר, גמרו סל קליטה ואין להם עבודה, וקבוצה שניה של אנשים שעבדו ופוטרו, ואין להם עבודה.
אבי גפן
על בסיס נתוני העבר, בתוך הקבוצה הזו, של ה- 35,000, יש 4,500 יחידות אחרות של מקבלי סיוע בשכר דירה. סיוע זה יפחת לרמות של ה- 600 שקלים, שזו השוואה של סכומי הסיוע בין מי שעובד ומי שאינו עובד. כלומר, אם אחד ממצטרפים חדשים אלה היה בא למשרד הקליטה ומקבל את הסיוע בשכר דירה בגין עילת הכנסה נמוכה, אבל עדיין היה עובד, הוא מראש היה נכנס ל 600 שקל. רק מי שהיה מגיע בגין עילה של הבטחת הכנסה, היה מקבל את סכומי הסיוע הגבוהים, ועכשיו יש שינוי בקריטריונים.

שינויים אלה אמורים להתבצע במחצית השנה, ב-1 ביוני, והם בהבשלה מלאה. מבחינת חיסכון תקציבי, ההערכה היא כ- 85 מיליון שקל.
היו"ר צבי הנדל
אתה מדבר על חיסכון שנתי בסכום זה, לכלל האוכלוסייה, לא רק של העולים החדשים.
אבי גפן
של כלל האוכלוסייה. במדינת ישראל יש בערך 185,000 יחידות - ב"יחידות" הכוונה היא למשקי בית - של מקבלי סיוע בשכר דירה, מתוכם בערך 150,000 עולים.
יורי שטרן
אפשר לקבל הסבר ממשרד האוצר, למה הם החליטו שאפשר לפגוע באוכלוסיות אלה.
היו"ר צבי הנדל
אני מציע שעכשיו ידברו הח"כים, וח"כ שטרן יהיה הראשון.
יורי שטרן
אני חושב שהחלטות אלה הן מהאכזריות והפוגעות ביותר בתחום הסוציאלי, שהתקבלו בשנים האחרונות. הן גם מטופשות, כי מבחינת החיסכון, זה לא עומד בשום פרופורציה למטרות החיסכון של תקופה זו. מדובר באנשים שצריכים לחיות, לא נייר בהנהלת חשבונות עליו מוסיפים, או מורידים, מספרים. לבני זוג בגילאים 50, 55, 60 שיש להם עוד חמש שנים לפנסיה אין סיכוי להכנסה, הם צריכים לחיות רק ממה שהמדינה נותנת להם. היום הם מוסיפים בין 300 ל- 400 לעומת מה שהיה לפני חצי שנה, בתשלום שכר דירה. מהם משרד האוצר מוריד עוד 600 שקל בסיוע לשכר דירה. אתם פוגעים באוכלוסייה שאין לה ממה לחיות, היא מקבלת 2795 שקל הבטחת הכנסה מביטוח לאומי לזוג. מהכנסה זו, אתם מורידים, יחד עם בעלי הדירות שמצמידים את שכר הדירה לדולר, עוד 1,000 שקל, איך אפשר לחיות?

אתם לוקחים את הבודד בן 50 ומורידים לו סיוע בכלל. איך הוא יחיה? מדובר באנשים שהם על סף קריסה כלכלית בעקבות עליית שער הדולר, כי אין להם מאיפה להוסיף עוד 300, 400 שקל . אין לכם זכות לפגוע באנשים האלה, כי אתם לוקחים מהלחם שלהם.

במקום שר השיכון, הייתי מתפטר. אם הדבר הזה, גם בגרסה המתוקנת שלו, יעבור, אני קורא לשר השיכון, שאחראי על התחום הזה, להתפטר. זה בלתי אפשרי. שר השיכון יודע בדיוק על מי מדובר, ומה מצבם של האנשים האלה. גוזרים גזר דין מוות ברעב על אוכלוסיות שלמות. כוועדת עליה וקליטה, אני חושב שאנחנו צריכים לקרוא לעולים בגילאים 45 פלוס, ולכל הבודדים בקרב העולים, לא לבוא ארצה כי אין להם סיכוי לשרוד פה. המדינה לא דאגה לדיור סוציאלי וזרקה את האנשים במשך 10, 12 שנה. אתם כמשרד האוצר, מר גפן, היוזמים של השינויים האלה, זה לא בא ממשרד השיכון או מראש הממשלה.

כולנו יודעים איך תהליך כזה מתחיל. יושבים בחורים צעירים במשרד האוצר, מכינים את הטבלאות, ואף אחד לא בודק אחר כך מהם החיים מאחורי הטבלאות הללו. אתם, משרד האוצר, אחראים בראש וראשונה, כי אתם מכינים את הטבלאות.

הצעתי, לבטל טוטאלית את השינויים האלה, אני מדבר בוודאות על מה שנוגע לאוכלוסיית העולים. אני פחות מכיר את 1,400 היחידות הנוספות, ולא יודע אלו משפחות נכנסות לקטגוריות הסיוע, אם כי בטוח שגם ביניהם יש כאלה שעבורם זו מכה בלתי נסבלת. גם כך, המצב הכלכלי מאוד ירוד, כל כך הרבה מובטלים, וכל כך הרבה אנשים שבקושי שורדים, ואם הם מרוויחים משהו, זו משכורת מינימום, ואותם מורידים מתחת לזה.

בעניין 185 מיליון השקלים. אתמול דנו פה בהחלטה הנדיבה של הממשלה לפצות ב 100% בעלי חשבונות בבנק המסחר, שזה בנק למיוחסים, אני מכיר אותו. הממשלה מפצה בעלי חשבונות עד 4 מיליון שקל, דבר שהוא חסר תקדים גם בהסטוריה של כל הצרות שהיו מידי פעם עם הבנקים. יש לה כסף להחליט על זה מייד. פה מדובר על פגיעה בחלשים ביותר, בשביל סכום שהוא שליש מהסכום שהחליטו לתת לבעלי החשבונות בבנק למסחר. בשביל סכום כזה הולכים להוריד את האנשים לקו שהוא מתחת לחיים, לא לקו העוני כי גם קו העוני הוא קו לחיים למרות העוני.

אני מבקש שוועדת העליה והקליטה תפנה לכל חברי הכנסת להצביע נגד הסעיף הזה בתקציב המדינה, כשזה יבוא להצבעה. מעבר לזה, אנחנו צריכים לדרוש פיצוי על עלית שער הדולר. רק ממשלת ישראל אשמה בכך שאנשים שהם מקרים סוציאליים שוכרים דירות בשוק החופשי במקום לקבל דיור מוגן. לכן, אם הממשלה אחראית לרמאות בבנק מסחרי מסוים, היא בודאי אחראית לגורלם של האנשים העניים שהיא לא דאגה לספק להם פתרונות דיור הולמים.
ויקטור בריילובסקי
אני מסכים עם ידידי, חבר הכנסת שטרן, ואני מזכיר שוב, שרק לפני כמה חודשים דברנו על קפיצת שער הדולר ומה קרה עם האוכלוסייה החלשה. דברתי עם הרבה אנשים, והם אמרו שאחרי קפיצת הדולר היו כבר מתחת לקו העוני, מצב כלכלי נורא, ועכשיו זו פשוט מכת מוות. אין מקום למו"מ, ההחלטה שלנו צריכה להיות ביטול כל העיסקה הזו. 85 מיליון שקל זה כלום בתקציב המדינה, אבל זה מכה לאנשים שאנחנו צריכים לכבד, ולתת להם אפשרות להמשיך להתקיים.
מרינה סולודקין
לא אצעק על פקידי משרד האוצר. אני כועסת על שר האוצר ועל אסטרטגיית הממשלה בנושאים כלכליים. אנחנו אומרים שקיצוצים כאלה לא עושים לפני שמטילים מס מלווה מלחמה, מס על הבורסה ומס על מותרות. יש עכשיו מסים חדשים על סיגריות, למה אין על אלכוהול?
יורי שטרן
מס אלכוהול יהיה דווקא פגיעה בעולים.
מרינה סולודקין
בגלל אסטרטגיה לא נכונה של קיצוץ בתקציבי החלשים, הקשישים, ממשפחות חד-הוריות, אנחנו מקבלים את מה שקבלנו. אחרי כל המאבקים שהיו, הצלחנו לזכות
קשישים ונכים, אבל עכשיו מדברים על משפחות חד-הוריות. אני חושבת שחבר הכנסת שטרן צודק. בגיל טרום פנסיה, אם לא נותנים סיוע בשכר דירה, זה כרטיס לרעב.

אנחנו יכולים לעמוד על כך שאנשים בגיל 45 עד גיל פנסיה זו קבוצת סיכון, עם אבטלה גבוהה. אם הם עדיין לא רכשו דירות, הם לא יכולים לרכוש דירות, לכן גם הם, כמו הקשישים צריכים להיות בקבוצה בלי גזרות חדשות.

הצלחנו בזמן ממשלת נתניהו, בשנת '98, לתת פיצויים על קפיצת הדולר. הסיעה שלי בקשה שתי פגישות עם ראש הממשלה, כדי לתאר את המצב בתחום הדיור אחרי קפיצת הדולר. שתי פגישות אלה נדחו. צריכה לצאת מהוועדה שלנו קריאה משותפת לשינוי אסטרטגי במחשבה הכלכלית, איך מקצצים, וממי מתחילים. עניין מלווה המלחמה אינו מוזכר, כי לא רוצים לומר שאנחנו במלחמה ממשית.
אלכסנדר צינקר
לצערי הרב, אין קשר בין המצב הכלכלי במדינה לבין התקציב אותו קבלנו. ד"ר שטרן צודק בדבריו. אנחנו חייבים לקבל החלטה היום, כי כל הקצוצים הם בערך חצי אחוז מ 13 מיליארד שקל שרוצים לקצץ. לדעתי, יש מקומות אחרים מהם ניתן לקחת את הכסף הזה ולכן אנחנו צריכים להצביע נגד הקצוץ הזה. בממשלה חייבים לדעת את ההחלטה שלנו, לפני ההצבעה.
מיכאל נודלמן
כשהתחילה עלית הדולר, שלחתי שני מכתבים לראש הממשלה, וקבלתי תשובה שאין למדינה כסף. הבעיה היא האנשים. הדולר עלה ב 20%, ועכשיו רוצים לקחת רוצים לקחת 600 שקל מהסיוע. אנשים לא יכולים לחיות במצב כזה. לא רק שמקצצים בסיוע, אלא גם המחירים עולים, והקצבאות אינן עולות. עכשיו עומדת על הפרק שאלה של קיצוץ ב- 4%. אף אחד לא עושה חשבון איך אנשים כאלה, החיים על קצבה, יכולים לחיות. אנחנו פותחים דלת לא רק לעוני, אלא אפילו מוות לאנשים. אנחנו צריכים לעמוד בכל כוחנו מול משרד האוצר וראש הממשלה, לא לאשר דברים כאלה.
היו"ר צבי הנדל
אני רוצה לומר לחברינו מהאוצר, שגם אם יש חילוקי דעות, אנחנו לא כועסים עליכם אישית, חס וחלילה, זה רק בלהט הויכוח.

אני מודע לזה שאנחנו מדינה מטורפת בנושא כספי ההעברה. כמות הכספים שאנחנו נותנים לתחומים שונים ומשונים לאזרח, יש בהם דברים מוצדקים ויש דברים שהם פחות מוצדקים. הסך הכל - אם אני מסתכל על תקציב המדינה, על גודל המדינה ועל כמות המקבלים - הוא חסר תקדים בעולם. אני יודע שבקוניונקטורה הפוליטית קשה מאוד לצמצם משמעותית את כספי ההעברה. כספי העברה הם כספים שאדם מקבל: עולים, תלמידים, נכים. הקטע הזה זקוק לבדק בית ולכן אני לא כועס על מי שישב על המדוכה, כי נושא זה אכן חייב לקבל זעזוע. אני גם מודע לזה, שכל אחד משוכנע שמה שקרוב ללבו זה הדבר שאסור לגעת בו, ותמיד יש לכל אחד עצות איפה לגעת אצל מישהו אחר.

אני חושב ביושר שנקודה זו, בלי פוליטיקה, היא נקודה קשה. כשישבתי עם חברי הסיעה שלי, אמרתי שאנחנו בעד גזרות שמהן יינזקו גם חבריי הקרובים ביותר. שר האוצר ומנכ"ל האוצר פנו לסיעה שלנו, ישראל ביתנו והאיחוד הלאומי, שהיא לא בקואליציה, וביקש שנתמוך בתוכנית הכלכלית. ישבנו אתמול בישיבת סיעה, והחלטנו שאנחנו רוצים לתמוך בשל המצב הכלכלי הקשה. מכל התחומים שקשורים לתוכנית עצמה היו רק שתי נקודות שהחלטנו שאם הן ייושמו, נתמוך בתוכנית. האחת היא נושא זה עליו אנחנו מדברים עכשיו, והשניה, להחזיר לאחור את נושא נסיעות לחוץ לארץ, ביטוח לאומי, אתם מכירים את הסוגיה. שני נושאים אלה לא עולים הרבה כסף. אני משוכנע שהקטנת קצבת ילדים לאלה שלא שרתו בצבא היא מאוד הגיונית וחשובה, ואנחנו לוחצים שהיא תגדל מעבר למה שהיועץ המשפטי ביקש, ואני יודע שאם זה יהיה אז אחיי, אהובי לבי, החרדים יתנגדו.

יתכן שיחד עם שינוי, שיש לה שישה חברי כנסת והיא לא בקואליציה, ואתם שאתם שניים, יחד שמונה חברי כנסת, נוכל להשפיע. אני אומר זאת באחריות לאומית ממדרגה ראשונה, שום פופוליזם. המצב בכלכלי במדינה מאוד קשה. לכן אני רוצה לחצות קואליציות. אם אתם יכולים להצטרף אלינו, ולומר את השגותיכם לשר האוצר, יכול להיות שזה יקל עלינו, כי הבקשה היא באמת לא גדולה. אני מדבר עכשיו ברמה הפרקטית, כי הצהרה בלבד אינה מועילה. ההשפעה היא בהצבעה בכנסת.

אני לא רוצה לפתוח עכשיו דיון, כי חברי הכנסת היושבים לשמאלי ישכנעו שזה נושא חשוב, אנחנו משוכנעים. נציגי הממשלה יסבירו לנו שהמצב הכלכלי גרוע, וגם את זה אנחנו יודעים. אנחנו מנסים למצוא פתרון מתוך אחריות. אנחנו מבקשים מכם שתעבירו את הלך הרוח שהיה פה. אתם יכולים גם לספר את מה שאמרתי עכשיו בשם סיעתי, למרות שאפגש עם הממונה על התקציבים בעניין שני הסעיפים. יכול להיות שכדאי גם להתקשר לטומי לפיד.

זאת הצעתי, ברור שנוציא גם פעילות בשם הוועדה, מכתב לח"כים שם ארשום שהבקשה התקבלה פה אחד בוועדה, ואבקש מכולם לתמוך בבקשה זו. אני מקווה שמשום שזו אינה בקשה כל כך גדולה, היא תענה בחיוב. אני מודה על הרעיון לח"כ יורי שטרן.
יורי שטרן
עשיתי חישוב. נכון להיום לזוג קשישים, או זוג בגילאי טרום פנסיה, אחרי תשלום שכר דירה וכל שאר התשלומים ההכרחיים: גז, מים, תרופות, טלפון, נשארים עם 620 שקל לחודש למחיה. כלומר לאוכל, לטלויזיה בכבלים, כי זו הדרך היחידה לצפות בתוכניות ברוסית, בגדים וכו'. אתם מורידים 600 שקל, לא נשאר להם כסף לחיות.

אני כן כועס על פקידי משרד האוצר באופן אישי, משום שאני חושב שגם לפקיד יש אחריות מסויימת כשהוא מכין את הטבלאות והנתונים. הוא צריך להתייחס למה הוא גוזר על האנשים עליהם מדובר באותה תקנה. אני חושב שיש פה אחריות אישית, שלדעתי אתם לא עמדתם בה. אני מקווה שזה יתוקן.
היו"ר צבי הנדל
אנחנו נשארנו חלוקים בדעותינו.
מילה סמיחוף
אנחנו מדברים באופן תיאורטי. אני חושבת שכדאי מאוד לשמוע את האנשים שחיים ברמה הזאת.
לנה פינסון
אנחנו בגיל טרום פנסיה, זוג ללא ילדים, ואנחנו מקבלים 2,500 שקל הבטחת הכנסה. אני יכולה לקנות רק סבון אחד לשבוע, משחת שיניים אחת. לא יכולה לערוך קניות בסופרמרקט אלא רק בשוק, דברים ברמה מאוד ירודה.

סכום הסיוע של הביטוח הלאומי מתוכנן על המינימום, ולא לוקח בחשבון תשלום שכר דירה, לכן כשמשלמים היום 400 שקל לחודש מעל מה שהיה לפני מספר חודשים, בשל עלית שער הדולר, לא נשאר כלום. איננו יכולים להרשות לעצמנו שום דבר, מלבד הדברים המינימליים ביותר. אני יכולה לקום, תראו איזה בגדים יש עליי. עכשיו שמענו שרוצים להוריד חלק ממה שנותנים לנו לשכירות .

כל תוספת שנצטרך לשלם לשכר דירה תהיה מאותו מינימום של הבטחת הכנסה. זאת אומרת שזה יבוא על חשבון האוכל, הסבון ומשחת השיניים. כל הדברים המינימליים שאדם צריך כדי לחיות.
יורי שטרן
אני במקומם הייתי עוזב את הארץ. זה לא ייתכן.
היו"ר צבי הנדל
אני חולק לחלוטין על ידידי, ח"כ יורי שטרן, בקטע הזה. לא לעזוב את הארץ, הארץ שלנו היא עדיין הכי טובה בעולם, אין עוד מקום בעולם שאוהבים אתכם כמו אצלנו. אנחנו דואגים שתהיה בכל זאת איזושהי עזרה של המדינה על מנת שלא תהיו לגמרי לבד. נכון שאנחנו תמיד רוצים יותר, ואנחנו צריכים לדאוג שלא יורידו מזה, אבל מכאן ועד להגיד שצריך לעזוב את הארץ, המרחק רב.
יורי שטרן
אם הארץ לוקחת מהם את המינימום שאדם צריך בשביל לחיות, מה הם יכולים לעשות?, אם הם יחזרו לאוקראינה, יהיה להם לפחות את המינימום הזה של קורת גג ואוכל. אם הם יורדים, יורדים גם הילדים והנכדים. זה לא סתם אוכלוסייה שבעיני משרד האוצר הם אולי מיותרים. זו אוכלוסייה שלמה. אם אני בגיל עבודה, ואני בקושי משתכר, ואני רואה איך ההורים שלי יורדים לחרפת רעב, גם אני אעזוב את הארץ. אם אני הייתי במקומם של אנשים אלה, באחריות, הייתי עוזב.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה. נילחם כדי שזה לא ייגרע, ונקווה שנצליח.

הישיבה ננעלה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:05.

קוד המקור של הנתונים