ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 11/02/2002

מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן – אישור מסקנות הוועדה –הצעה לסדר-היום של חברי-הכנסת ז` אורלב וא` גמליאל.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/4594



3
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
11.02.2002

פרוטוקולים/ועדת קליטה/4594
ירושלים, ל' בשבט, תשס"ב
12 בפברואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 201
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום שני, כ"ט בשבט התשס"ב – 11 בפברואר 2001 – שעה 10:00
סדר היום
מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן – אישור מסקנות הוועדה –
הצעה לסדר-היום של חברי-הכנסת ז' אורלב וא' גמליאל.
נכחו
חברי הוועדה: צבי הנדל - היו"ר
זבולון אורלב
אריה גמליאל
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד



- - - - - - - - -








מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן – אישור מסקנות הוועדה
היו"ר צבי הנדל
בוקר טוב, אני פותח את הישיבה.

על סדר-היום מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן – אישור מסקנות הוועדה. להלן המסקנות:

"ביום כ"א בחשוון התשס"ב – 7.11.2001, העבירה מליאת הכנסת לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, הצעה לסדר-היום שהוגשה על-ידי חברי הכנסת זבולון אורלב ואריה גמליאל בנושא מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן.

ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות ערכה שתי ישיבות בנושא במהלכן השתתפו נציגי משרד ראש הממשלה, המשרד לקליטת העלייה, הסוכנות היהודית, משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים, משרד העבודה והרווחה, משרד החינוך, משרד הדתות, הג'וינט – מכון ברוקדייל, נציגים מארכיון המדינה, הפדרציה העולמית ליהדות תימן, עיריית ראש העין, ארגון ילדי תימן ונציגי המשפחות.

בישיבות הוועדה העלו נציגי המשפחות טענות קשות כנגד דרך ההתנהלות של ועדת החקירה הממלכתית, ודחו את מסקנותיה. הם טענו כי ועדת החקירה שמה לה למטרה לסתור את הטענה לחטיפת ילדים באופן ממסדי ולא שמה לה למטרה את איתור הילדים. נציגי המשפחות התאחדו בדרישה כי תינתן להם הרשאה לבחון לבדם את הפרשה, תוך הצבת משאבים לעשות זאת ופתיחת כל החומר החסוי בפניהם.

הוועדה רשמה לפניה כי בדו"ח ועדת החקירה הממלכתית נכתב כי על משרד העבודה והרווחה כי: "המשרד העמיד לרשותה של הפרקליטה, עו"ד דרורה נחמני, שסייעה לוועדה – חומר חלקי ביותר בקשר לאימוצים בתקופה הרלוונטית לחקירה, ופרט לכך – למרבית הצער – החומר הארכיוני שעמד לרשות חוקרי הוועדה בארכיון המשרד הנו דל ביותר". (עמ' 125 לדו"ח).

הוועדה סבורה כי נסיבות היעלמות ילדי עולים תימן בשנות החמישים מהוות פצע פעור בחברה הישראלית ומוקד תסיסה ומתח. חקירת הפרשה לעומקה בדלתיים פתוחות תסייע רבות לריפוי הפצע החברתי ותתרום להקלת כאבן של משפחות הילדים אשר נספו או נעלמו.

כן סבורה הוועדה כי ועדות החקירה הקודמות שעסקו בנושא לא נתנו מענה מספק לצורך האמיתי של משפחות הילדים לקבל תשובות אשר יניחו דעתם על גורל ילדיהם.
להלן מסקנות הוועדה
1. הוועדה החליטה לקרוא לממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית חדשה שייעודה יהיה לא לחפש את האשמים בפרשת ילדי תימן הנעלמים, אלא את אשר עלה בגורלם של הילדים ומקום הימצאותם.

2. חקירת הנושא מפאת מרחק הזמן מציבה קשיים רבים, ולכן ישנה חשיבות שלהרכב ועדת החקירה ימונו גורמים בעלי מוטיבציה יתרה לרדת לעומקה של הסוגייה.

3. ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות קובעת כי הרכב ועדת החקירה יכלול חמישה חברים: שני נציגים של המשפחות, או שימונו על דעתן, וכן שלושה מומחים שימונו על-ידי הממשלה, בהתאם להוראות חוק ועדות חקירה, התשכ"ט-1968, ובלבד שניתנה למינויים הסכמת נציגי המשפחות.

4. חברי הוועדה יהיו בעלי סיווג בטחוני גבוה ותהיה להם גישה ישירה ובלתי מוגבלת לגנזך המדינה ולכל החומר החסוי בנושא.

הוועדה מניחה מסקנותיה על שולחן הכנסת ומבקשת מראש הממשלה, המשרד לקליטת העלייה, הסוכנות היהודית, משרד המשפטים, משרד הפנים, משרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים, משרד העבודה והרווחה, משרד החינוך, משרד הדתות, הג'וינט – מכון ברוקדייל וארכיון המדינה, לדווח לה תוך שלושה חודשים על ההתקדמות בביצוען.

ירושלים, כ"ט בשבט תשס"ב – 11 בפברואר 2002".
אריה גמליאל
אני מסכים ומאשר את המסקנות.
זבולון אורלב
יש לי שתי הערות. בעמוד 1 אני מציע, בסעיף האחרון, לכתוב: "הוועדה רשמה לפניה כי בדו"ח ועדת החקירה הממלכתית נכתב על משרד העבודה והרווחה".. וכו'.

2. בעמוד 2, מסקנה 2, למחוק את המלה "יתרה".
היו"ר צבי הנדל
אני מקבל את התיקונים.

אנחנו מאשרים את מסקנות ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בנושא: מסקנות הוועדה בענין ילדי תימן.

תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.



- - - - - - - - -



הישיבה הסתיימה בשעה 10:10

קוד המקור של הנתונים