ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 09/01/2002

תקציב לפעילות התאחדויות וארגוני עולים לשנת 2002 – דיון יזום על-ידיחברי-הכנסת א` אושעיה, צ` הנדל, ס` לנדבר, מ` סולודקין, י` פרץ וי` שטרן.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/4398



11
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
09.01.2002

פרוטוקולים/ועדת קליטה/4398
ירושלים, ד' בשבט, תשס"ב
17 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 193
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום רביעי, כ"ה בטבת התשס"ב – 9 בינואר 2002 – בשעה 10:00
סדר היום
תקציב לפעילות התאחדויות וארגוני עולים לשנת 2002 – דיון יזום על-ידי
חברי-הכנסת א' אושעיה, צ' הנדל, ס' לנדבר, מ' סולודקין, י' פרץ וי' שטרן.
נכחו
חברי הוועדה: צבי הנדל - היו"ר
סגן השר ד"ר יורי שטרן
אמנון כהן
מיכאל נודלמן
אלכסנדר צינקר
גנדי ריגר
מוזמנים
סגן השר לקליטת העלייה חבר-הכנסת יולי אדלשטיין
רונן פלוט - מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה
ירון ישראלי - חשב המשרד לקליטת העלייה
אריה קורת - מנהל אגף קליטה בקהילה, המשרד לקליטת העלייה
זיו גלזר - ראש לשכת מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה
ציפי פינקוס - מנכ"לית התאחדויות העולים, הסוכנות היהודית
אריה אזולאי - ראש מח' עלייה וקליטה, הסוכנות היהודית
יגאל גידרון - רפרנט קליטה ודתות, אגף התקציבים, משרד האוצר
אירמה אמשיקשווילי – יו"ר ארגון יוצאי טבליסי, גרוזיה
איזבלה גולדברג - עמותת שילוב
נחליאל דיסון - התאחדות עולי אמריקה וקנדה
מיכאל וקסלר - איגוד מהנדסים עולים
שלומית כנען - יו"ר ועדת תיאום ארגוני מתנדבים לקליטת עלייה
שפרה לויצקי - מנכ"ל המגבית המאוחדת בריטניה בישראל
נסטיה פולונסקי - עמותת על"ם
לורין פוריס - מקשרת עם הכנסת, המרכז לפלורליזם יהודי
שושנה רון - מנכ"ל ברית יוצאי בוכרה
שמעון סיאני - "ידידים"
מיכאל רייך - ממלא-מקום וסגן ראש עיריית ראשון-לציון
דמיטרי אפרצב - סגן ראש מועצה מקומית קצרין ונציג עמותת "מופת"
בוריס שטיבלמן - בי"ס להכשרה אקדמית, כפר-סבא
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד


- - - - - - - -





תקציב לפעילות התאחדויות וארגוני עולים לשנת 2002
היו"ר צבי הנדל
בוקר טוב לכולם. אני פותח את הישיבה.

נאמר לי שצריך להגיע סגן החשב הכללי. עד שהוא יגיע נוכל לתמצת את דרישותינו ממנו, אם יגיע.

אני מודה לכל מי שהגיע בבוקר חורפי זה. כנראה שהענין חשוב לו. תודה מיוחדת לשלומית כנען, מנכ"לית לשעבר של המשרד לקליטת עלייה.

כל מי שיושב פה מכיר את הנושא. אני חושב שהנושא מקבל דחיפות כפולה ומכופלת בימים אלה כשבראש הקליטה עומד ידידי יולי אדלשטיין ונעשים מאמצים גדולים לקלוט עולים נוספים, ממדינות נוספות, אולי במספרים גדולים יותר מאלה שהורגלנו אליהם בתקופה האחרונה, וככל שאתה מתעמק בנושא ברור לך מעל כל צל של ספק שאלה שיכולים לסייע כמעט יותר מכל אחד אחר – בלי לזלזל באף גוף, כל אחד והתפקיד החשוב שהוא ממלא, החשיבות של הסוכנות בעידוד העלייה לא מוטלת בספק, ומשרד הקליטה בקליטת העולים- אבל גם הגופים הוולונטריים, המתנדבים. כמעט כל מי שאני נפגש אני מבקש מהם: תרימו טלפון לחוץ-לארץ, דברו עם קרובים ועם חברים. וכשהם מגיעים לכאן אחר-כך אני מבקש, תסתובבו ביניהם, תחבקו ותלטפו אותם, תבקשו מהם להרים טלפון לקרובים שלהם. אנחנו זקוקים להם.

כל זה לא ניתן היה להיעשות אילולא מאות האנשים הנהדרים שהענין הזה קרוב ללבם והם מיוצגים דרך הגופים הוולונטריים.

קיבלתי כעת פתק שהחשב הכללי לא יגיע לישיבה.
שושנה רון
אז נדחה את הישיבה.
היו"ר צבי הנדל
אני מציע לא לבטל את הישיבה. מתוך היכרותי איך המערכת פועלת, עם כל הישיבות שהיו לנו עם האוצר בענין הגדלת תקציב המשרד לקליטת העלייה ותקציב משרד הבינוי והשיכון, בסופו של דבר הדבר הוכר בפגישה, עם לחץ פיסי בלתי-מתון, אצל ראש הממשלה, עם האוצר, ולא בשום פורום אחר. לכן אנחנו נקיים את הישיבה, ייצא פרוטוקול ואנחנו נפנה למי שצריך. לפעמים גם נוח לתקוף את האנשים שלא יכולים להגיע לישיבה.

התפרסם בעיתונות, ואני שמח שאולי נפתח אשנב למאמץ גדול שאנחנו צריכים לעשות בשלוש המדינות שדיברנו עליהן כל-כך הרבה – ארגנטינה, דרום אפריקה וצרפת - ובסופו של דבר קיבלו את ההקצבה, אמנם לא כפי שרצינו, אבל הדברים המרכזיים ניתנו. היקף הדלות, או היהודים שנמצאים בצרפת הוא גדול הרבה-הרבה יותר מאשר בשתי המדינות האחרות. לכן צריך לעשות מאמץ גדול ולעזור להם להגיע לכאן. אין כמעט מקום שלא ראוי לגביו לעשות מאמץ גדול מאלף ואחת סיבות, אבל לנו חשוב מאד שהיהודים יעלו לארץ ואנחנו צריכים לנצל את כל הנישות אפשרויות.

קיבלתי מכתבים גם מהסוכנות היהודית וגם מהמשרד לקליטת העלייה בקשר לתהליך שבו מתקבל התקציב. אבקש ממר אריה קורת לומר לנו בכמה משפטים איך זה עבד ולמה אתה חושש שהשנה זה לא יהיה, למרות שבבסיס התקציב זה כמעט אותו דבר. בבקשה.
אריה קורת
אחת לשנה אנחנו מפרסמים הודעה בעיתון, בכל השפות, ומציעים לגופים שעוסקים בתחום קליטת עלייה לפנות לקבלת תמיכה מהמשרד לקליטת העלייה בכמה תחומים, כאשר התחום החשוב והעיקרי ביותר הוא הפעילות החברתית והתרבותית של העולים. יש תחומים נוספים כמו תעסוקה, יזמות ועוד.

כאמור, בהתאם לפרסום במודעה אנחנו מפרסמים ב"רשומות" את כל התבחינים. התבחינים מאושרים על-ידי החשכ"ל. בדרך כלל אלה תבחינים אחידים, שקופים ושוויוניים. הם מפורסמים גם ב"רשומות" והם מועברים לכל הארגונים שפנו לקבלת תמיכה. לפני התאריך הקובע אנחנו מזמינים את כל הארגונים ליום הסברה. לפני שנה קיימנו יום הסברה שהשתתפו בו למעלה מ-300 אנשים, שבו הצגנו את כל תהליך עבודת המשרד בנושא התמיכות.
היו"ר צבי הנדל
אני מבקש שתתמקד בתקציב. האם לדעתך התקציב יקוצץ, לפי הספרים שאתה רואה, או מדוע אתה חושב שהוא יקוצץ?
אריה קורת
אני אענה לך. לפני כן אני רוצה לומר שמבחינת האחידות, השוויוניות למתן התמיכות, כל ארגון קיבל ערכה ובו כל התהליך, כולל כל הטפסים למיניהם שהגוף צריך להגיש.

בפועל היינו מוכנים ב-1.4.2001, כי כידוע, תקציב המדינה אושר רק לקראת סוף מארס 2001. תקציב התמיכות עמד אז על 5.8 מיליון שקל. עמדנו לחלק את הסכום הזה ואז סגן השר אמר: רבותיי, סכום כזה אני לא יכול לחלק. אנחנו קיימנו דיון פתוח עם העמותות ואמרנו: זה התקציב.

עם זאת, יש החלטה של סגן השר לעשות העברות פנימיות מתוך תקציבי המשרד על-מנת להגיע לסכום של לפחות 12 עד 13 מיליון שקל כפי שהיה בשנת 2000. ואז זה היה מוסכם על כל הארגונים, כאשר כל הזמן אמרנו שזה אומר שלא נוכל לחלק את התמיכות לפני אוגוסט 2001. זה התהליך שהיה. לכן התמיכות חולקו באוגוסט 2001.

ההבדל בין 2001 ל-2002 הוא שהיום אין לנו את התקציבים הנוספים כדי להגיע לאותן הרחבות שנעשו בשנת 2001, מאחר שכל תקציבי המשרד קוצצו בלמעלה מ-36 מיליון שקל. זאת אומרת, אם לפני שנה יכולתי גם בתוך ההעברות הפנימיות של האגף להעביר לסעיף תמיכות, השנה אני מנוע מלעשות זאת, כי אני יוצא מתוך הנחה שבהמשך יהיו פה דיונים נוספים על קיצוצים. בכל סעיפי התקציב יש קיצוץ של למעלה מ-10%.

לכן אנחנו נמצאים היום באותה נקודה שהיינו באפריל 2001, אבל פחות אופטימיים, מאחר שאין לנו את האפשרויות לעשות את כל השינויים.
היו"ר צבי הנדל
תודה.

אדוני סגן השר, יבוא האוצר ויגיד: יקירינו יולי וצבי, אנחנו לא שינינו הרבה. התקציב היה 5.8 מיליון וקיצצנו ל-5.2 מיליון. אתה רוצה שנחזיר לך 600,000 שקל? אנחנו נהיה אתך "לארג'" ונחזיר לך 650,000 שקל. מה אתה אומר על כך?
סגן השר לקליטת העלייה יולי אדלשטיין
קודם-כל תודה על קיום הישיבה. אני חייב לומר כמה מלות הקדמה. למרות שבדרך כלל אנחנו משכנעים את המשוכנעים, בכל זאת אני רוצה לומר שלפני כחמש שנים שינו את תפיסת משרד הקליטה מתוך הנחת יסוד שאנחנו, על 700 עובדים שיש לנו במצבת כוח האדם של משרד הקליטה, כולל העובדים הטכניים והנהגים, לא יכולים לשרת מיליון עולים ולכן אנחנו צריכים עוד זרוע בשטח.

מטבע הדברים יש לנו את הרשויות המקומיות, שם נמצאים העולים ועם הרשויות אנחנו עובדים, ומטבע הדברים יש לנו את ארגוני המתנדבים וארגוני העולים. לכן ברור שכאשר מדברים על תקציבים ברמה של סיסמה זה מאד יפה אבל זה צריך לבוא לידי ביטוי גם ברמה של התקציב, ולכן ועדת התמיכות בהדרגה בהחלט הגדילה את התקציבים, תוך כדי גידול מתמיד במספר הארגונים-גופים שאנחנו עובדים אתם.

אדוני היושב-ראש, אני בכוונה מזכיר את זה. אתה יודע שיש לנו בבנין הזה לפעמים לא מעט מלעיזים למיניהם. כאן ברור שמדובר בגופים מכל סוג, מכל אוריינטציה, שמייצגים עולים מכל קצות תבל.
היו"ר צבי הנדל
עמותות בצד החיוני של המלה.
סגן השר לקליטת העלייה יולי אדלשטיין
בכנס שהתקיים לפני שלוש – ארבע שנים אני זוכר שאמרת, שמעון: לאחרונה אני מתבייש כשאני אומר שאני מייצג עמותה. כי נוצרה איזו שהיא אווירה – בצדק או שלא בצדק, אני לא רוצה להיכנס לזה – אבל כלפי הארגונים שנמצאים כאן וארגונים שנתמכים על-ידי משרד הקליטה, לא בצדק. זה המצב. הארגונים האלה עובדים בשטח וכל צמצום פעילות זו פגיעה ישירה בעולים.

דבר שני בהגדרה, זה בדיוק מה שאתה אמרת, אדוני היושב-ראש, ואני חוזר ואומר, אנחנו באיזה שהוא מצב אבסורדי. מצד אחד אנחנו שמחים מאד שיש עידוד עלייה מארגנטינה, צרפת ודרום אפריקה. חזרתי מישיבת ממשלה שמח וטוב לב, אחרי שנתקבלו סלי קליטה ליהודי צרפת ודרום אפריקה, ועשיתי שלושה טלפונים. אחד ליושב-ראש הוועדה הזאת ואמרתי לו: אני רוצה שתדע שבעקבות כל המאמצים, שבין היתר אתה עשית, קיבלנו. הרמתי טלפון שני להתאחדות עולי צרפת ולפדרציה של דרום-אפריקה ואמרתי: חבר'ה, זאת ההחלטה, תהיו ערוכים. הכדור עכשיו עובר אליכם, אם תצליחו לעשות את העבודה בשטח.

איך אנחנו יכולים להסתכל בעיניהם כשאני עכשיו אומר תהיו ערוכים אבל תקציב אין לפרוייקט הזה? עד כאן ההקדמה.

ועכשיו לשאלה התקציבית שהעלה היושב-ראש. קודם-כל זה לא שאנחנו ניסינו להתחמק. לפני כחצי שנה, בדיונים פנימיים במשרד שקלנו איפה לשים את הדגש ובין היתר ודאי ששמנו מספר ריאלי בסעיף תמיכות והמספר עמד, אם אינני טועה, על עשרים מיליון שקל. אני גם הבנתי שיכול להיות שבמהלך הדיונים הקשים מול האוצר הסכום יהיה לא עשרים מיליון בבת-אחת, יהיה 15 מיליון, אבל סכום ריאלי שאנחנו מחלקים ולא כל פעם שוד באישון לילה של כל האגפים של המשרד על-מנת לקיים את ועדת התמיכות.

ההתפתחות ידועה, אף אחד לא דיבר אתנו. קיבלנו את הקיצוצים בפאקס.

נשאלת עדיין השאלה אולי אנחנו עושים פה איזה שהוא מהלך על-מנת להכריח את הארגונים לצעוק ולקבל תקציב מן הצד. אדוני היושב-ראש, אתה גם חבר בוועדת הכספים, ולא מהיום. בגדול אפשר לומר שאפשר לקצץ בשלושה סעיפים במשרד הקליטה, כי כל השאר זה סמלי, זה חינוכי. פה לקחנו 20,000 שקל ושם לקחנו 100,000 שקל – זאת פעילות חינוכית. הקיצוץ במיליונים הוא בסעיף מדענים, תעסוקה וקליטה בקהילה.

ספר התקציב פתוח. אני בטוח שאפילו הארגונים, שהם הנפגעים העיקריים, לא יגידו לי: תכריז שלא יהיו מלגות למדענים בשנה הבאה. תיקח את הכסף הזה ותחלק אותו לארגונים. תכריז שלא תקיימו קורסי הכשרה בתקופה כזאת של אבטלה ותיתן את הכסף לארגונים. זה המצב במשרד. אני אמרתי, אלה לא דברים שנאמרים בעלמא. ספר התקציב אמנם עוד לא מאושר, אבל הוא פתוח וידוע וכל המספרים נמצאים בו.

גם בשנה שעברה לא היו שומנים, אבל לומר לאגף התעסוקה, לאגף המדענים ולאגף יזמות תנו לפחות שני מיליון שקל לטובת הנושא הזה, במצב הנוכחי אנחנו לא יכולים, כי בחלק מן המקרים פירוש הדבר כמעט סגירת פעילות של האגף.
היו"ר צבי הנדל
אחרי שקיצצו בתקציב המשרד, בלי לשאול, היה לכם שיח וסיג עם האוצר?
סגן השר לקליטת העלייה יולי אדלשטיין
כן. אני אפילו מוכן לומר שהיו גם הצלחות בשיח וסיג הזה, וחלק מן הקיצוצים הצלחנו להדוף ולשכנע. אבל עדיין, כפי שציין מר קורת, הקיצוץ עומד על 37 מיליון ₪, וכשאנחנו חושבים על הקיצוץ הזה שכמעט כולו חל על שלושת הסעיפים האלה, זאת המציאות ויש גבול כמה אנחנו יכולים לפגוע, כפי שאמרתי, בפעילות בתחום תעסוקה או בתחום המדענים.
היו"ר צבי הנדל
אני אשמע את מי שרוצה להוסיף, אבל אני רוצה להתחיל ולסיים באותו ענין. שם המשחק עכשיו הוא לחץ. אנחנו נאבקים על דבר אמיתי, שיש לו קשר לרוב המפלגות. אחרי הכינוס הראשון שאורגן על-ידי חברת-הכנסת מרינה סולודקין כתבתי מכתב לראש הממשלה ולשר האוצר, והחתמתי את יושבי-ראש סיעות העבודה, ש"ס, ישראל בעלייה, ישראל ביתנו – האיחוד הלאומי, שכולן בקואליציה. לא החתמתי את הסיעות שאינן בקואליציה כי זה לא רלבנטי ללחץ. למכתב הזה אין שום ערך חוץ מזה שכתבו עליו שתיים וחצי שורות בעיתון. במכתב יש ארבעה סעיפים. הסעיף הראשון הוא זה שאנחנו דנים בו עכשיו. הסעיף השני – קמ"ע, שהבנתי שהתחילו לדון עליו ואנחנו מקווים שהוא יתקדם.

בכל מקרה, אנחנו צריכים שהיהודים הנהדרים האלה, שכל אחד מהם שייך למפלגה כלשהי, יעשה כל מה שהוא יכול, כשהדבר המשמעותי ביותר, מטבע הדברים, אלה הגדולים יותר. מפלגת העבודה היא המשמעותית ביותר, כי היא בקואליציה והיא הסיעה הגדולה ביותר בכנסת. אני מעריך שמבחינת הסיעה שלי זה יהיה בסדר, למרות שגם שם צריך ללחוץ. כל אחד צריך ללחוץ.

אני ודאי לא יכול ללחוץ על מפלגה חברה. אני יכול ללחוץ בתוך סיעתי. כפי שאמרתי, המפתח המרכזי הוא מפלגת העבודה. בהיקפים שאנחנו מדברים זה לא הרבה כסף. זה גורם הרבה נזק לדבר שבמרכז העשייה הציונית היום בישראל. אני מאמין באמונה שלמה שראש הממשלה, גם אם יש לי חילוקי-דעות אתו בנושאים אחרים, בענין הזה הוא חם לחלוטין והנושא חשוב לו מאד. בסופו של דבר לא הוא מתעסק עם כל סעיף תקציבי. יכול להיות שבלילה האחרון הענין יגיע לפתחו, אבל עד אז, אם נפנים אותו אצל הנושאים ונותנים של ארבע המפלגות שאותן הזכרתי, הסיכוי שזה יעבור הוא יותר גדול.

מר פלוט, בבקשה.
רונן פלוט
אני רוצה לפנות לארגונים, כי בישיבה שהיתה לי אתם היתה איזו שהיא נימה, וחשוב לי מאד להבהיר שבמקרה הזה אנחנו רואים בארגונים ובעמותות חלק בלתי-נפרד ממשרד הקליטה. אנחנו בעצם עובדים יחד, ובואו נראה אחד את השני כעושים עבודה משותפת.

לנו כעובדי מדינה יש לפעמים בעיה לדבר על כך בפומבי. את זה עושים הפוליטיקאים, אבל עובדי משרד הקליטה מאד מעוניינים בכל הארגונים האלה, כי אנחנו יודעים מה הם עושים למען העולים.

נכון שחלק גדול מהדברים שאנחנו לא עושים, עושים ארגוני העולים, ומאד חבל יהיה, אם ברגע שהתקציב לא יגיע לעמותות ולארגונים, כל העבודה שהושקעה כל הזמן הזה תרד לטמיון.

לכן אני שוב פונה ומבקש לראות בנו שותפים נאמנים לאורך כל הדרך.
אמנון כהן
כבוד היושב-ראש, האם יש פגישה עם ראש הממשלה בנושא הזה?
סגן השר לקליטת העלייה יולי אדלשטיין
אני יכול לעדכן אתכם שהארגונים עצמם בקשו פגישה דחופה עם ראש הממשלה. כנהוג בלשכת ראש הממשלה, כשפונים אליו בנושאי קליטה, הפנייה ודאי מועברת ללשכתי להתייחסות ולהמלצה. שלשום קיבלתי את הבקשה והמלצתי לראש הממשלה על פגישה דחופה בנושא הזה עם נציגי הארגונים.
היו"ר צבי הנדל
לא כל הנוכחים ידברו היום. אנחנו נשמע חמישה – ששה איש, כולל נציג האוצר.
וילמה מאור
נאמר לנו שהחשב של משרד הקליטה ייצג גם את עמדת האוצר.
נחליאל דיסון
בפגישה שהיתה לנו עם מנכ"ל המשרד התברר שבפועל מדובר על קיצוץ מוחלט, כיוון שמסיבות טכניות, שאותן אולי המנכ"ל יוכל להסביר, לא תהיה אגורה אחת לתמיכות. כך שבפועל לא מדובר פה על קיצוץ לחמישה מיליון אלא על קיצוץ כל תקציב התמיכות. אפס תקציב.
שושנה רון
אנחנו פועלים חזק מאד בנושא. אנחנו אמרנו, וזה היה הקו שלנו כפי שהוא יוצג כאן, שלא מדובר בהרבה כסף ומה הן התוצאות של הקיצוצים האלה, מה גם שעכשיו מדובר על אפס תקציב.

אבל אני מוכרחה לחדד ולומר שרבים מחברי הכנסת שפנינו אליהם, חברים בוועדת הכספים, אומרים שלא תמיד הם מתלהבים לחתום, אבל הם בהחלט תומכים ואוהדים את הנושא ויעשו למענו כאשר הוא יגיע לוועדת הכספים.

יש גם חברי כנסת שטוענים שכיוון שמדובר בתקציב פעולות, וכאן השר צריך להפעיל את שיקול הדעת, אז זה ענין של סדר-עדיפויות. אני רק אומרת מה שהם אומרים. לכן בנקודה הזאת אולי כדאי היה לחדד ולהבהיר בענין הזה של שיקול-דעת בתקציב הפעולות, איפה בכל זאת המשרד בשום פנים ואופן לא יכול לקצץ ולהכיר בזה. כי זה מה שהם אומרים לנו.
היו"ר צבי הנדל
אני חושב שהפתיחה של סגן השר יולי אדלשטיין היתה בדיוק בנקודה הזאת, כי זאת הנקודה שאותה תוקפים. אני חושב שהעניינים הובהרו. המוטיבציה שלו לארגוני העולים הוכחה בשנה שעברה והוא גייס כסף מכל סעיף אפשרי. הדברים ברורים.
שלומית כנען
קודם-כל תודה לך. אני חושבת שאתה לקחת את המאבק הזה כנושא אישי שלך ואתה מלווה אותנו מהרגע שהנושא עלה.
היו"ר צבי הנדל
אבל עוד לא קיבלנו כסף. בסוף תודי לי.
שלומית כנען
יש משמעות גם לתהליך ויש משמעות לתוצאה. אתה אתנו בתהליך, ואני מטעם הארגונים, גם כיושבת-ראש ועדת התיאום וגם כחברה במועצת המתנדבים רוצה להודות לך, כי אנחנו מדברים בינינו והנושא עולה.

אני גם רוצה באותה מידה להודות לחבריי במשרד הקליטה, קודם-כל כמובן לסגן השר יולי אדלשטיין, גם לאריה קורת, לרונן פלוט ולכל האנשים שמלווים את העשייה של הארגונים. הדברים שלי מכוונים לאיש שלא נמצא כאן, וזה אחד הדברים שמכאיב. כי אני לא מבינה איך קורה שבנושא כזה, כאשר הרבה מאד אנשים מכל הארץ ביקשו להגיע לכאן ואנחנו הגבלנו את המספר, כי לא רצו לתת לנו אישורים, ועוד הפעלנו פרוטקציה לקבל אישורים נוספים, איך לא טורחים אנשים ממשרד האוצר, המופקדים על הנושא, לבוא ולשמוע מה יש בכל-זאת לאנשים שעושים את העבודה בהתנדבות להגיד על הענין.

אני לא יודעת מי כותב פרוטוקול - - -
היו"ר צבי הנדל
יש פרוטוקול ונמצא כאן נציג האוצר ששומע אותך.
שלומית כנען
אז אני מבקשת להעביר בצורה ברורה לאנשים שמופקדים על התקציב של משרד הקליטה, ונוגעים כולם לענייננו, שלא ייתכן הזלזול הזה. הם עוסקים כאן בדיני נפשות. כי אחרי-כן התוצאות הן נוער שזרוק ברחובות, משפחות מסוממות, חד-הוריות, התמוטטות כלכלית של משפחות, כי אין תעסוקה למורים-עולים ולמהנדסים, את המדענים מוציאים, וכו'. מאחורי כל הדברים האלה פועלים עמותות וארגונים.

קודם-כל חשוב לי לבטא מורת-רוח וביקורת קשה על היחס. זה דבר אחד.

האדם השני שהייתי רוצה לפנות אליו הוא ראש הממשלה, שהוא שר הקליטה, ואסור היה לשכוח את זה. אני חושבת שגם כל חבריי שנמצאים כאן, כולל אני, שמחנו שהוא לקח על עצמו את תיק הקליטה. בזיכרון שלנו היה שהאיש עשה הרבה מאד בנושא קליטת העלייה, ולא מוחקים דברים. בתחילת העשור הוא השקיע מאמץ גדול כיושב-ראש קבינט הקליטה, ופעל בתחום, והיינו משוכנעים שהנושא הזה יהיה כאש בעצמותיו. זה נושא ציוני ללא חילוקי-דעות, ללא דיונים של צד זה או אחר, ועדיין אנחנו לא רואים שום תגובה ממשרדו וממנו.

אין צורך להגיד שכתבנו אליו כבר כמה מכתבים במשך התקופה, מטעם גופים שונים, כולנו יחד. עדיין לא קיבלנו תשובה ואני בהחלט רוצה שהוא יכנס אותנו בדחיפות.

המשפט השלישי נוגע לשאלת הקיצוצים. אני חושבת שגם בענין הזה אני מבטאה את דעת כל הארגונים. אנחנו לא רוצים שיילקח כסף לא מהמדענים העולים ולא מנושא תעסוקה ולא משום נושא אחר עבורנו. הנושא חשוב לנו, אבל גם הנושאים האחרים חשובים לנו.
אמנון כהן
אני בעד הידברות, אבל כפי שכבר הספקתי להכיר את המערכת, תוך שבוע – שבועיים נושא התקציב יסוכם. כבוד סגן השר, בסוף שבוע זה או בתחילת השבוע הבא צריך לדאוג לפגישה שבה יועלו כל התביעות של כל הסיעות. כי אם ייסגרו דברים גדולים, הדברים האלה ייכנסו שוב לשוליים ואנחנו נפסיד את כל השנה.

לכן בסוף השבוע הזה או לכל היותר בתחילת השבוע הבא צריך לשבת עם נציגי הארגונים. אנחנו כמובן עומדים לרשותכם, כי תוך כמה ימים צריך לסגור את הנושא הזה. אם לא, אנחנו רק נדבר ונדבר עד סוף השנה.
שושנה רון
אבל אתה גם תעלה את הנושא בוועדת הכספים.
מיכאל רייך
יש לי עוד תפקיד אחד חשוב, בנוסף לתפקידי כממלא-מקום וסגן ראש עיריית ראשון-לציון, שנשאר אתי לאורך זמן. אני יושב-ראש ועד ארגוני עולים. העיר הראשונה שעשתה ניסיון והוא הצליח, יחד עם התאחדות ועד ארגוני עולים היתה ראשון-לציון. אם משרד הקליטה לא עוזר ולא עושה מה שצריך או מה שדרוש, ארגוני העולים באים אלי לעירייה. בלי משרד הקליטה זה לא יעזור.

ראשון לציון היא היום דוגמה לקליטת עלייה. כל הפרוייקטים שקיימים היום במדינת ישראל אתה מוצא אותם בעיר הזאת: בית המהנדס, בית העולה – מרכז אמנים, בניית בית טכנולוגיה חדש, ועוד.

לי אין לאן ללכת. ברגע שסגן השר אדלשטיין הודיע שזה כך וכך, יש בעיה גדולה בשטח, ואם אנחנו רוצים היום דווקא להרוס את נושא העלייה, אז צריך להתחיל להרוס את קליטת העלייה בערים, והצלחנו.

אנחנו מדברים היום על עלייה מאמריקה הלאטינית. אתמול התקיימה ישיבה אצל ראש העיר עם נציגים של הנהלת הסוכנות היהודית בענין הזה. במצב הנוכחי אנחנו רוצים דירות קלט, כי איזה המשך יהיה לעלייה מאמריקה הלאטינית, כשאנחנו הורגים את 40,000 העולים החדשים שכבר גרים היום בראשון לציון? תודה רבה.
דמיטרי אפרצב
אני רוצה להזכיר שמספר עמותות פועלות בשטח בתחום החינוך, לא רק עמותת "מופת". יש עוד ארגונים שהעולים יזמו אותם והם פועלים באינטגרציה מאד-מאד משמעותית ורצינית של כוח מקצועי בהוראה אל תוך מערכת החינוך הישראלית.

יש הצלחות רבות מאד. אני לא רוצה להיכנס לפרסום ושיווק, אבל אם אני לוקח לדוגמה רק את עמותת "מופת", כ-6,000 לומדים היום בתוך המסגרת הזאת, גם בוקר וגם ערב, ומאות מורים שלפני כן היו מתדלקים בתחנות דלק נכנסו למערכת החינוך הישראלית ומתחילים להרים את מקצועות המתימטיקה והפיסיקה לרמה מאד גבוהה.

אני לא רוצה בשום פנים ואופן לפנות ולפגוע בתקציבים שמועברים אל תוך בתי הספר לשעות לעולים, שלא תמיד הן מנוצלות. אולי כדאי לחשוב בכיוון של עמותות שפועלות בתחום החינוך. אבל בכל אופן הפגיעה בתקציב, בתמיכה בארגונים האלה, לדעתי זו גם פגיעה באינטגרציה, שבמקרה הזה היא ממש זרוע מאד חשובה,ביצועית מקצועית של משרד הקליטה, וחבל מאד יהיה אם הזרוע הזאת תיפגע.
היו"ר צבי הנדל
בינתיים הצטרף אלינו נציג נוסף מהאוצר.

רשות הדיבור למיכאל וקסלר, איגוד מהנדסים עולים, בבקשה.
מיכאל וקסלר
קודם-כל תשובה קצרה למר רונן פלוט. ארגוני עולים, בעיקר אלה שמטפלים בתעסוקה, בלי תמיכה יום-יומית של משרד הקליטה, מתחיל מסגן שר הקליטה ורונן פלוט, פשוט לא יכולים להתקיים. לכן אנחנו מלאים תודה על כל מה שקיבלנו עד כה ואנחנו מקווים שכך יהיה גם הלאה.

אנחנו מקווים שאתם יודעים שהטענות הן לא כלפי משרד הקליטה, חס וחלילה.

קיים מן קונסנסוס שהדבר החשוב ביותר לעולים מרוסיה הוא רק תעסוקה. זה נכון ולא נכון.
היו"ר צבי הנדל
אף אחד לא יודע ללכת למכולת בלי פרנסה.
מיכאל וקסלר
לעולים מרוסיה חשובה קודם-כל תעסוקה. אני אומר שזה נכון ולא נכון, מפני שאצל העלייה הזאת זה בולט במיוחד. אני מכיר אנשים שעלו ארצה יחד אתי לפני עשרים שנה, מארגנטינה ומצ'ילי, והם עזבו את המדינה, לא מפני שלא היה להם דיור טוב, ולא בגלל בעיות ביטחון. הם עזבו מכיוון שהם לא מצאו תעסוקה בארץ. ועכשיו אנחנו מדברים על עידוד עלייה מדרום-אפריקה, מארגנטינה ומצרפת. הלוואי שמספר העולים משלוש המדינות יהיה שווה למספר העולים שהגיעו מברית-המועצות לשעבר, עלייה שעדיין נמשכת, ואנחנו חייבים לא לשכוח את זה.

אבל אם הממשלה והכנסת לא יטפלו יום-יום בענין התעסוקה, כמו הארגון שלנו וארגונים אחרים שעוסקים בתעסוקה, ואם לא תהיה תמיכה מצד המדינה, גם גל העלייה הזה ייפסק.
היו"ר צבי הנדל
אני מצטער, לא נוכל לשמוע את כולם. אני רוצה לשמוע את נציג האוצר. אתה היום חוזר למשרד ומה אתה מספר לאגף התקציבים?
יגאל גידרון
א. על התקציב. תקציבי כל המשרדים קוצצו ב-5%, כמו שידוע לכם, 1% ועוד 4%, כאשר ממשלת ישראל העבירה את ההחלטה לגבי כל המשרדים. תקציב משרד הקליטה נעשה השנה באופן חד-צדדי, בגלל אי-הסכמות בין שני המשרדים. לאמיתו של דבר, מה שאמרה גב' רון, נציגת עולי בוכארה, על תקציב הפעולות. כרגע כמובן אין תקציב ואף אחד לא מסוגל לעשות כלום, אבל ברגע שיהיה תקציב, סדר העדיפויות של המשרד יוכל להתבטא בצורה של פניות תקציביות. יש פה חברי כנסת שיושבים גם בוועדת הכספים והם יודעים שכך זה מתנהל. זה בפרקטיקה.
שושנה רון
תבהיר את זה. זה לא ברור.
רונן פלוט
אתה מטעה. זה לא בסדר.
היו"ר צבי הנדל
אני יודע שבחדר הזה הקורבן התורן הוא בדרך כלל נציג האוצר, ואפילו שהמנכ"ל מאד כועס אני לא אתן לו- - - תאמין לי שכולם פה אינטליגנטים וכולם מבינים הכל. אנחנו מבינים מה שאתה אומר, ובניגוד למה שאומר המנכ"ל זה נכון, אבל זה כשיש כמה מיליארדים ואפשר להזיז דברים. אבל כשיש לנו לא מיליארדים אלא מעט מזעיר, ואנחנו יודעים שכל דבר שם במשורה, הרבה משחק אין שם, ועוד יש קיצוץ וכו'.

יש דברים שהם בנפשנו, ולא מדובר בכספים גדולים. בסופו של דבר, לדעתי אתה מניע את המשק כולו בשקלים בודדים, ואמרנו את זה גם לגבי תוכנית קמ"ע. אני לא אוהב להגיד את זה, כי אני לא בעד עלייה ולא בעד קליטת עלייה לצורכי כלכלה, אבל מאחר שאנחנו מצויים בדיון על כסף, אני אומר את זה. עד עכשיו תמיד העלייה הביאה לתנופה גדולה בכלכלה. מוטב שאתה וחבריך באוצר תדעו שגם בחישוב כלכלי לענין הזה יש ערך גדול, ובשקל אחד אפשר להניע הרבה שקלים אחרים.
יגאל גידרון
יש בינינו חילוקי-דעות, פעם אחת בקשר לתקציב. פעם שנייה, נאמר כרגע שאני מטעה, ואשמח לדעת במה. כי יכולים להיות חילוקי-דעות בינינו, אבל אני לא מוכן שמישהו יאשים אותנו בהטעיה, ואשמח לדעת במה הטעיתי.
היו"ר צבי הנדל
אמרתי, אתה מטעה בזה שאתה אומר שבידם להזיז תקציבים, ובתקציב קטן אין מה להזיז.
סגן השר לקליטת העלייה יולי אדלשטיין
אדוני היושב-ראש, אני מסכים שאולי תמיד צריך להיזהר בכבוד נציג האוצר ולכן אני מוכן לומר שהיו עוד דברים על השולחן, כי בפתיחה שלי דיברתי באופן כללי.

היתה לי ישיבה לא פשוטה אצל שר האוצר, כולל עם הממונים עליך בתחום הקליטה, והיו שתי הצעות. נאמר לי שיש שומנים במשרד שאפשר לקצץ בהם, ודיברו על שתי אלטרנטיבות – או לקצץ בדיור סוציאלי לקשישים, או לקצץ במנהל הסטודנטים. כלומר, לא לשלם שלוש שנים לסטודנטים אלא שנתיים. אלה היו שתי ההצעות, אחת מסגנית הממונה על התקציבים והשנייה -מרכזת תחום קליטה וביטוח לאומי. אלה השומנים. אז פשוט, שלא יהיה משפט כללי שנציג האוצר מטעה, ושלא יהיה משפט כללי שמשרד האוצר לא נותן עדיפות לנושא ומנסה לקבל כסף נוסף. אלה היו שתי האלטרנטיבות שהוצעו: לקצץ במנהל הסטודנטים, לקחת מסטודנטים שנה שלישית מימון שכר-לימוד, או לעשות פחות יחידות דיור ציבורי.
נוריאל חסיד
קודם-כל תודה לאנשי ראשון-לציון שנתנו ליוצאי איראן בית יוצא מן הכלל בראשון. תודה לכם.

אני לא אדבר על הבעיה של יהודי איראן. כולם מכירים אותה. זה הר געש נוראי שכאשר אנחנו כדוברי פרסית שומעים אותם, מבינים על מה מדובר.

בכל המערכות של משרד הקליטה בארץ יש רק דוברת פרסית אחת, וכל העבודה של קשר בין העולים מוטלת עלינו, המתנדבים, ואני לא מתלונן. לכן דובר בישיבה הקודמת לקחת פשוט מכבשת הרש, ואני רוצה שישמע את זה גם נציג האוצר. חבל, זאת מערכת נפלאה של מתנדבים מכל העדות. אני מאד מבקש לעשות מאמץ.

בישיבה הקודמת דיברנו גם על בעיות דמוגרפיות. תפקידה של העלייה בעתיד, ולדעתי פה קליטת עלייה, בכלל עלייה, הוא האוויר החשוב ביותר לנשימה של עם ישראל גם לדורות הבאים.
בלה גולדברג
מאחר שיושב פה נציג האוצר, חשוב לי להוסיף משהו חדש.

למרות כל האיום בקיצוץ תקציבים, בשבוע שעבר היה כנס של חיילים בודדים שארגנה מועצת ארגוני עולים, שגם סגן שר הקליטה היה שם. אני רוצה להגיד לכם שיש שם תשתית נהדרת של כל הארגונים, יוצאי כל הארצות, שמשתפים פעולה כדי להרים את הפרוייקט הלאומי הזה. או שנגיע לעשרה חיילים בודדים או שנגיע לאלפיים חיילים בודדים, אבל התשתית קיימת.
בוריס שטיבלמן
אנחנו מנפגעי הקיצוצים. הארגון שלנו קיים כבר תשע שנים, הוא קיבל תמיכה מאד-מאד יפה בזכותן של יולי תמיר ושלומית כנען בשנה שעברה ולפני שנתיים. השנה הקיצוץ הוא פי עשר ובעקבות זה אני מודה שנצטרך לסגור את כל התוכניות. ארגון שמלמד מאות ואלפי תלמידים יצטרך להיסגר השנה.

אני חושב שלא מדובר על מצב כלכלי קשה, כי לכולם ברור שהמצב קשה. מדובר על סדר-עדיפויות וצריך לבחור את העדיפות הראשונה כאשר מדובר על קיצוץ בתקציב של ארגוני עולים.
נסטיה פולונסקי
בני נוער נפגעים מהקיצוץ בתקציב. היום אנחנו עומדים בפני מציאות חדשה, שמאות בני נוער עולים לא מוכנים יותר להיפגע מהממשלה, לא מוכנים לחזור לרחובות, לא מוכנים לא לקבל שירות שמגיע להם. הם מבקשים להשמיע את קולם, הם מבקשים לעלות לירושלים ולהשתתף במאבק. אני חושבת שמאות בני נוער שיעלו לירושלים יעמידו את הממשלה בפני עובדות מאד קשות.
גנדי ריגר
הקיצוץ בתקציב לפעילות של ארגוני העולים פוגע לא רק בארגונים עצמם, הוא פוגע בדמוקרטיה במדינת ישראל.
היו"ר צבי הנדל
אני מתנצל על קיצור הישיבה. לא ביקשתי מנציג הסוכנות לדבר, כי אנחנו עוסקים בקיצוץ של תקציב המדינה. אני מקווה שהסוכנות תגדיל את תקציבה ובכך תעזור לפתור את הבעיה.

תודה רבה לכם. הישיבה נעולה.




- - - - - - - -


הישיבה הסתיימה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים