ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 19/03/2001

בחירת יו”ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות חבר-הכנסת צבי הנדל. פרידה מחברת-הכנסת נעמי בלומנטל, סגנית שר התשתיות הלאומיות.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/2996




21
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
19.03.2001

פרוטוקולים/ועדת קליטה/2996
ירושלים, א' באייר, תשס"א
24 באפריל, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי


פרוטוקול מס' 135
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום שני, כ"ד באדר – 19 במארס 2001 – שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל - היו"ר היוצאת
צבי הנדל - היו"ר הנכנס
יוסי כץ - יו"ר ועדת הכנסת
בני אלון
ויקטור בריילובסקי
יצחק גאגולה
משה גפני
שמואל הלפרט
אבשלום וילן
אליעזר כהן
סופה לנדבר
מיכאל נודלמן
מרינה סולודקין
אופיר פינס-פז
אלכסנדר צינקר
גנדי ריגר
יורי שטרן
מוזמנים
יולי אדלשטיין - סגן השר לקליטת העלייה
השר מיכאל מלכיאור
אריה אזולאי - יו"ר ועדת עלייה וקליטה של חבר הנאמנים, הסוה"י
עמוס להט - ראש מח' חבר המדינות, הסוכנות היהודית
מייק רוזנברג - הסוכנות היהודית
חנוך צמיר - משנה למנכ"ל המשרד לקליטת העלייה
עו"ד טובה פינקלשטיין – יועצת משפטית, משרד הקליטה
פלורינה לין - יועצת של סגן השר לקליטת העלייה
מלה תבורי - לשכת הקשר
רות בר-און - מנכ"ל המועצה הציבורית למען יהודי בריה"מ לשעבר
אפרים חולמיאנסקי – מנכ"ל הפורום הציוני
מאיר לב - מ"מ יו"ר התאחדות עולי אמריקה הלאטינית
רוני ארד - רפרנט קליטה, משרד האוצר
נטאשה מיכאלוב - משרד האוצר
טובה מטלון - גף קליטת עלייה, משרד החינוך
רחלה שיפר - מנהלת המטה לקליטת עלייה, משרד החינוך
לורן פוריס
משה נחום - נשיא הפדרציה העולמית ליהדות תימן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד
סדר היום
בחירת יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות חבר-הכנסת צבי הנדל.
פרידה מחברת-הכנסת נעמי בלומנטל, סגנית שר התשתיות הלאומיות.

- - - - - - - -

בחירת יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות חבר-הכנסת צבי הנדל.
פרידה מחברת-הכנסת נעמי בלומנטל, סגנית שר התשתיות הלאומיות.
יו"ר ועדת הכנסת יוסי כץ
בוקר טוב לכולם. אני מקדם בברכה את כל חברי הוועדה ואורחיה המכובדים.

כיושב-ראש ועדת הכנסת הטרי אני מתכבד כבר להביא המלצה של ועדת הכנסת למינוי שלושה ראשי ועדות היום. אנחנו עובדים בקצב מזורז. האמת היא שביקשנו הארכת השהות שלנו בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, וזאת לא רק משום האנשים הנחמדים שנמצאים כאן, אלא כדי שנספיק ליהנות מהתקרובת חסרת התקדים שהכינה לנו מנהלת הוועדה והצוות שלה.

לפני שאני מביא את המינוי להצבעה אני רוצה לומר מלה אחת לחברתי נעמי בלומנטל, כי אני לא בטוח שאשאר פה עד סוף הישיבה. סגנית השר דהיום נבחרה לכנסת יחד אתי ויש לנו קשר משפחתי, אפשר להגיד, מקדמת דנא. אני מאד שמח על הקידום שלך. קיבלת תפקיד מצוין, אבל את היית יושבת-ראש ועדה מצוינת. הצלחת להביא את הבעיות האמיתיות שעמן מתמודדת העלייה, הנה לכנסת, ולהשתמש בכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותך כדי להעלות לדיון ציבורי, תוך ניצול חיובי של הבמה הזו, ונדמה לי שהעולים החדשים נהנו מיושבת-ראש ועדה רגישה מאד לבעיות שלהם, שהצליחה גם להזיז דברים. אני מאחל לך מלוא ההצלחה גם בהמשך הדרך.

מכובדי סגן השר לקליטת העלייה, ידידנו חבר-הכנסת יולי אדלשטיין, אני מתכבד להציג בפניכם את המלצת ועדת הכנסת למינויו של חבר-הכנסת צבי הנדל כיושב-ראש הוועדה. במקצועו הוא בעל משק חקלאי, תושב המושב גני טל בחבל קטיף. הוא שימש בעבר כראש מועצה אזורית חוף עזה והוא מילא תפקידים נוספים אחרים.

מעבר לכך שצבי הוא יליד אותה שנה שאני נולדתי בה, 1949, וכנראה שאם היינו עושים מאמץ מיוחד היינו יכולים לדבר בהונגרית, הוא מייצג את ההתיישבות.
היו"ר צבי הנדל
הוא בחור מוכשר, וזהו.
יו"ר ועדת הכנסת יוסי כץ
אומר לך דבר אחד שלדעתי הוא מאד חשוב. אתה מייצג בכנסת הזאת, בין היתר, את תושבי יש"ע, ואני חושב שלייצוג הזה יש בהחלט משמעות מיוחדת במינה, וצריך לומר את זה. לא רק שאתה מייצג את תושבי יש"ע, אתה נכנס לתפקיד של יושב-ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, ואני משוכנע שתצליח לשלב את התכונות האלה ואת הכישורים האלה בעבודת הוועדה.

אני מבקש מחברי הוועדה לקבל את המלצת ועדת הכנסת, וברשותכם אני מעלה זאת, לפי הפרוטוקול, להצבעה.

מי בעד בחירתו של חבר-הכנסת צבי הנדל ליושב-ראש הוועדה? מי נגד?

ה צ ב ע ה
בעד - רוב
נגד - אין
בחירתו של חבר-הכנסת צבי הנדל ליו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, נתקבלה.
יו"ר ועדת הכנסת יוסי כץ
אני מאחל לך בריאות טובה. כפי שהצלחת להתגבר על המכאובים ועל הקשיים ולשאת אותם יום-יום, אני מאחל לך כניסה מוצלחת לוועדה. הבמה שלך וראשות הוועדה שלך.
היו"ר צבי הנדל
אנחנו נשמע מספר חברי כנסת ואחר-כך את הנואמת המרכזית. חבר-הכנסת אופיר פינס-פז, בבקשה.
אופיר פינס-פז
אני מתנצל שאנחנו הולכים לוועדת החוקה, חוק ומשפט, כי גם שם הולך להיות טכס, כנראה פחות מרשים מבחינת מה שיש על השולחנות.

קודם-כל לנעמי, היה לי הכבוד והעונג להיות חבר הוועדה הזאת לאורך כל התקופה שהיית יושבת-ראש הוועדה, ואני אומר את זה בלי כחל וסרק. אני חושב שניהלת את הוועדה בצורה עניינית מאד, עם כל הנשמה. התעניינת בנושאים, השקעת בהם. עד כמה שאני יודע את לא באת כעולה חדשה, ואת טיפלת בנושאים באותנטיות רבה מאד, באכפתיות עצומה, בענייניות, ולפי דעתי גם בממלכתיות, גם בתקופה שהיית בקואליציה וגם בתקופה שהיית באופוזיציה, ואני רוצה להודות לך על כך שהוועדה תפקדה כפי שתפקדה. גיליתי בה ענין רב מאד, ואני רוצה לאחל לך הרבה מאד הצלחה בתפקידך כסגנית שר התשתיות.

אותך, צביקה, אני רוצה לברך ולאחל לך הרבה מאד הצלחה. אתה תמצא כאן חברים בוועדה שהם חברים ממש קבועים שהולכים עם הוועדה כנסת אחר כנסת מתוך ראיית חשיבות הנושא. אני בטוח שתמצא בנו, ודאי בי, שותף נאמן בכל מה שקשור לדאגה לעלייה לארץ, לקליטת העולים בארץ, למאבקים למען עלייה לארץ ובכל הנושאים האחרים.

אני מאחל לך הרבה מאד הצלחה, הרבה מאד ענין, ושנצליח ביחד לקדם את נושא העלייה והקליטה בישראל.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
בנימין אלון
אדוני היושב-ראש, אם אפשר, אנחנו הולכים עכשיו לחילופי יושב-ראש ועדת החוקה, ואני מבקש גם להגיד משפט אחד, אם תרשה לי.

אני חושב שצבי הנדל, כפי שאני בכל אופן תופס, זה ציונות כשני מרכיבים: התיישבות ועלייה, עלייה והתיישבות, שאינו מכיר נוסחה אחרת של ציונות, וצבי הנדל זאת התיישבות. עכשיו יש לו הזדמנות אדירה להתעסק בעלייה. הוא עסק בזה בכל מיני תחומים, אבל ממש בצורה אינטנסיבית, אני חושב שזה דבר גדול מאד-מאד. בהצלחה, ושתזכה שבימי כהונתך זו כיושב-ראש הוועדה נחזה בנס עלייה שחזינו, והלוואי שהוא ישוב אלינו שוב.
אופיר פינס-פז
אמן.
היו"ר צבי הנדל
אנחנו רוצים להרים כוסית – לחיים. לחיים לסגנית השר.
יו"ר ועדת הכנסת יוסי כץ
בהצלחה נעמי.
סגן השר יורי שטרן
אני מסתובב בוועדה הזאת, כך או אחרת, לפחות 16 – 17 שנה. אף פעם לא הייתי חבר בוועדה, וגם היום אני לא חבר בוועדה, אני מבקר קבוע בה. אני עבדתי בצורה זו או אחרת עם כמה יושבי-ראש, החל מעוזי ברעם אם אני לא טועה, או גאולה כהן, אני לא זוכר מי מהם היה בתקופה שנכנסתי לפעילות, ועוד ועוד. עוזי לנדאו היה חבר פעיל בוועדה, היו יושבי-ראש שונים וטובים תמיד.
היו"ר צבי הנדל
מי הביא את העלייה הכי גדולה?
סגן יורי שטרן
לא יושב-ראש של שום ועדה הביא את העלייה, אבל חלק מהאנשים שיושבים פה קצת תרמו לזה.

אני חושב שהיית יושבת-ראש ועדה הטובה מכל אלה שראיתי ועבדתי אתם בשנים אלה, מבלי לפגוע באף אחד מהם. גם הייתי עד לדרך ארוכה מאד שעברת מהכנסת הקודמת כשהתחלת להיות יושבת-ראש הוועדה והיית רחוקה מאד מההוויה והחוויה של עלייה, ולקח לך זמן להיכנס אל תוך העולם הלא פשוט הזה. אני מלא הערכה. לא פעם כולנו דיברנו בינינו עד כמה שאת, במקרים רבים מאד, שברת את הסטיגמות שהיו לך, כמו שיש לרוב הציבור הישראלי. שינית עמדות, היית פתוחה מאד, היית מאד אמפתית למה שאנשים הביאו אתם ולכן היית כל-כך טובה, שבאמת לא באת מתוך איזו שהיא עמדה 'אני יודעת, אני אכתיב להם ואני אראה להם, אני אסביר להם ואני אלמד אותם'. לא מתנשאת, אבל זה מעבר לחוסר התנשאות. זה גם יכולת לספוג את המידע החדש, לשנות, להשתנות, ללמוד וללכת עם החיים בעולם שהוא מבחינת רוב הציבור הישראלי גטו, עולם סגור עם כללים משלו, עם בעיות משלו.

קודם-כל אני רוצה להודות לך. אני חושב שעשית עבודה מאד חשובה וקבעת סטנדרד אחר ליו"ר הוועדה. אני מאד מקווה ואני בטוח שעמיתי וחברי לסיעה בכנסת "האיחוד הלאומי – ישראל ביתנו" צבי הנדל יעמוד על אותה רמה שכבר קבעת. יש לו כל הנתונים לכך. רק עכשיו גיליתי שאנחנו ילידי אותה שנה, כי גם אני יליד 1949, ולא ידעתי שצבי לא נולד בארץ. חשבתי שהוא צבא, חקלאי. אבל זאת עבודה ציונית פר-אכסלנס ואתה בנוי לעבודה ציונית ויש בך כל הנתונים לשלב כמה וכמה עולמות שחייבים להיפגש ולהתחבר על-מנת שהמפעל הזה יצליח.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
אדוני סגן שר העלייה והקליטה, בבקשה.
סגן השר לקליטת העלייה יולי-יואל אדלשטיין
לפני חמש שנים קיבלתי את משרד הקליטה. לא היה לי מושג ירוק איך עובדים עם ועדה בכנסת, למה בעצם לצפות. אמר יורי שנעמי היתה רחוקה אולי מנושא קליטה, אבל ודאי לא מנושא הכנסת, ואני חושב שאפשר לומר שמצאנו איזה שהוא מודוס אופרנדי לא על-מנת שלך יהיה שקט ולי יהיה שקט אלא על-מנת שנוכל באמת לקדם את אותם נושאים שאני לא מעלה על הדעת שלמישהו יש ספק שמאד רצית לקדם בקדנציה הקודמת שלך ובקדנציה הנוכחית שלך בוועדת העלייה והקליטה.

כל המלים היפות כבר נאמרו. אני רק מצטרף לכל מלה שנאמרה לגבי מעלותייך כאן, אני בטוח גם בתפקיד הבא.

לצבי הנדל אני רוצה לומר שתשים לב לתופעה מעניינת. זאת אכן ועדת עלייה, ממנה כולם עולים. הנה נעמי לסגנית שר, יורי שטרן לסגן שר, נודלמן לסגן יושב-ראש הכנסת. כלומר, כולם עולים מפה. אז פשוט, לתוכניות הבאות.
מרינה סולודקין
זה נכון.
סגן השר לקליטת העלייה יולי-יואל אדלשטיין
אם לא תצליח לבנות שיתוף-פעולה בינינו, בין משרד הקליטה לוועדה, כפי שהיה בינינו לבין הוועדה בתקופתה של נעמי בלומנטל, אז אני אומר לך כבר עכשיו, בכנסת הבאה אני אשקול לקחת את אותה ועדה שמפקחת כאן על נושא החקלאות ואני "אמרר" לך את החיים.

ברוח טובה זו אני מאחל לך המון הצלחה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
משה גפני
אני לא חבר הוועדה אבל אני מייצג כאן את יהדות התורה ומפעם לפעם אני מגיע מכיוון שפה מאד מעניין. כי ועדת העלייה והקליטה איננה ועדה שיכולה להביא עלייה.
היו"ר צבי הנדל
אנחנו נפתיע אותך. יחד עם הסוכנות, כמובן.
משה גפני
אתה מסוגל לכל, אבל באופן תיאורטי נראה שהעלייה שכולנו מברכים עליה נוצרה מכוח נסיבות אחרות, שאנחנו שמחים עליהן, אבל ועדת העלייה והקליטה יכולה, וזה תפקידה, לגרום לכך שהעלייה הזאת אכן תתאקלם בהוויה ובחברה הישראלית שמאד שסועה ומאד מפולגת. זה לא סוד שיש בעיות בגלל הבדלים שונים, בגלל תרבויות שונות, שבאו לידי ביטוי בוועדה זו וחברת-הכנסת נעמי בלומנטל, סגנית השר היום, עם כל הוויכוחים שהיו כאן, בסופו של דבר הגיעו כאן להסכמות בדברים רבים, כי הוועדה הזאת היתה כור היתוך, שעם כל הוויכוחים בסופו של דבר הגיעו להסכמות ולדברים שהיה חשוב שהוועדה תעשה את זה, והיא עשתה את זה, ונעמי עשתה את זה באופן המיוחד שלה. אני מאד שמח על כך ושמחתי תמיד להיות כאן.

אני מאחל לך הצלחה ושמהר מאד תהיי גם שרה, מפני שזה מגיע לך, ושתצליחי לטובת כולנו.

אני לא כל-כך מכיר את יושב-ראש הוועדה הנכנס, אבל אני משער שהוא הולך מאד הצליח. כי כל מה שעשית עד היום, במיוחד בנושא שאני מאד חושב שהיית בזה צודק יותר מרבים אחרים, גם במפלגתך וגם במפלגות אחיות לך, אני חושב שהזכות הזאת תלווה אותך גם בעבודה הזאת, שהיא מאד-מאד חשובה. הוועדה הזאת, אם לא יודעים את זה, זו אחת הוועדות החשובות של הכנסת. זו ועדה, כפי שאמרתי, עוסקת בחלק גדולה מהאוכלוסייה שהם עולים חדשים. היום אני כבר לא יודע בדיוק מה ההגדרה של עולה חדש – חמש, עשר, 15 שנה.
אלכסנדר צינקר
25 שנה.
משה גפני
הגבולות האלה מיטשטשים, ומה שנשאר אלה הבדלי השקפות עולם, שתפקידה של הוועדה הזאת לגשר בין השקפות העולם השונות, ואתה תדע לעשות את זה לפי דעתי בצורה הטובה ביותר.

אני מציע שלא יאיימו עליך בנושא החקלאות.
סגן השר יורי שטרן
גפני סוגר חשבון עם כולם.
משה גפני
על-כל-פנים, אני מאחל לך הצלחה רבה בתפקיד הזה. אני מאחל לך שתצליח כאן מהר מאד ותתקדם הלאה. תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה.
אבשלום וילן
אני רוצה לברך את נעמי בסיימה את התפקיד. אני מצטרף לקודמי ורוצה לומר שעשית עבודה מאד יפה. אמנם יחסר לנו פה קצת חבר-הכנסת הלפרט כדי להכניס ACTION לדיונים --
משה גפני
לא, הוא כאן.
אבשלום וילן
-- אבל נעמי ידעה לנווט אותו יפה.

בכל מקרה, אני מאחל לך הרבה הצלחה. להיות סגניתו של השר אביגדור ליברמן זאת בעיה, כי כל מה שהוא אומר, צודק, לא צודק, התקשורת עליו.
מרינה סולודקין
לנעמי זאת לא בעיה.
אבשלום וילן
אני מקווה שיישאר לך מרחב מספיק גדול לסדר גני חיות, להיכנס לעבודה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
להשאיר את הספארי באמצע הדרך.
אבשלום וילן
כן, בדיוק. אבל כעת אני רוצה לומר שעשית עבודה יפה, ובהצלחה.

צבי, קודם-כל איימו לא רק עליך, אני רואה את זה כאיום משותף עלינו. כל מיני אנשים עומדים פה בתור ללובי החקלאי. יש מקומות, כי חלק גדול מחברי הלובי החקלאי, ודווקא מהימין, נעשו עכשיו שרים, מראש הממשלה ודרומה, כך שהמקומות התפנו ואתם מוזמנים, ועכשיו גם הקליטה בידינו, ועוד הרשימה פתוחה. כך שאתם מוזמנים להצטרף.

אבל אני חושב שהאתגר הגדול שלך יהיה דווקא, אם מדברים על עלייה, כל נושא העלייה מארצות המערב. שם יש רפורמים, קוסרבטיבים, ולא מעט קונפליקטים. אבל בסופו של דבר איפה הם מאגרי העלייה, אז לפי דעתי היום, לפחות לגבי המספרים, שם יש היום פוטנציאל גדול, ואני מאחל לך שבתקופתך באמת יתחילו להגיע – גם היום מגיעים, אבל יחסית רק הטובים – זרמים גדולים שנוכל להתמודד עם זה ואז באמת נראה את ההתגשמות שרוב העם היהודי מגיע לארצו.
מיכאל נודלמן
היה לי הכבוד לעבוד קדנציה וחצי עם נעמי בלומנטל. למרות שפה תמיד מדברים על דברים קשים, היה קל לעבוד עם נעמי. זה גם כיף לעבוד בדברים קשים כמו פנים, חוץ, אבל העבודה נעשתה כמו שעון. אני אומר תודה לנעמי ומאחל לך כל טוב במשרד התשתיות. לא צריך לשמוע מה מדברים על איווט. הוא איש רציני שיודע מה הוא עושה.

אני רוצה להגיד כמה מלים על היושב-ראש החדש. בקדנציה הקודמת עבדתי אתו בוועדת הכספים וראיתי איך הוא עושה את כל הדברים במרץ, בהגנה על העניינים של החקלאים, המתיישבים. אבל עכשיו אני מכיר את צבי יותר טוב, אנחנו בסיעה אחת. אני מכיר אותו כאדם קצת אידיאליסט אבל יש לו אידיאולוגיה של התיישבות ואידיאולוגיה של ציונות ועלייה. אני חושב שהתפקיד הזה מתאים לצבי ואני מאחל לך הצלחה גדולה, ואם יהיה קשה, אנחנו פה עם הגב שלנו.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
מרינה סולודקין
אני רוצה לומר לכם שהיום הוא יום קשה מאד בשבילי להיפרד מנעמי בלומנטל לאחר תקופה שלמה. חמש שנים היינו יחד, מ-1996 עד 2001, ואני רוצה לומר לכם שלדעתי הוועדה הזאת היתה הכי מוצלחת בכנסת. עבדתי בכמה ועדות. זו ועדה מאד מיוחדת ונעמי ביצעה את תפקיד היושב-ראש במצוינות יתר.

לא היה קל לנעמי, כי כשהיא הגיעה לוועדה בפעם הראשונה בכנסת היו חברי כנסת שייצגו את העולים. היא למדה הרבה ואנחנו למדנו יחד אתה, ואני חושבת שהיו רגעים של ממש הצלחות.

את זוכרת, נעמי, את הפרשה של הכסף היהודי, שאנחנו הצלחנו להסביר לממשלה שכסף שנעלם בדרך ממוסקבה, מקייב ומחארקוב לארץ, המדינה צריכה להתערב ולעזור לאנשים. אני חושבת שזו היתה אחת ההצלחות הגדולות של הוועדה.

כל העניינים של נכים, החטופים מצ'צ'ניה – זאת היתה הוועדה היחידה בכנסת שהיתה מוכנה לדבר על דברים קשים, החטופים והנעלמים בצ'צ'ניה בשנים האחרונות.

אני בטוחה, נעמי, שאם יכולת לעבוד עם ועדה שעוסקת בנושאים כל-כך מורכבים וקשים, במשרד התשתיות יהיה לך קל לעבוד עם אביגדור ליברמן.

אני רוצה לאחל ליושב-ראש החדש שימשיך לתרום. אנחנו כאן מוכנים לעזור, וכל המפלגות של העולים, שגם יש צירוף בין ישראל ביתנו לאיחוד הלאומי, יודעים איך לעבוד ואנחנו מצפים להישגים חדשים. תודה רבה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
גנדי ריגר
אני רוצה לברך את נעמי בלומנטל ואת צבי הנדל. אני לא יודע מה צריך לעשות עכשיו קלנטירסקי, כי יש הצעת חוק של נעמי בלומנטל - - -
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
המנטרלים של קלנטירסקי.
גנדי ריגר
כן. אנחנו חייבים עכשיו לסיים את כל הדברים שהתחלנו לעבוד עליהם יחד ולהתחיל לטפל בבעיות חדשות. יש הרבה בעיות, יש לנו הרבה עבודה, ואני חושב שביחד אנחנו יכולים לעשות, אם יהיה לנו רצון.
אריה אזולאי
קודם-כל אני רוצה להביא את ברכתו של סלי מרידור, יושב-ראש הסוכנות היהודית, שבשעה זו מתקיימת ישיבת הנהלה, אבל אנחנו רואים מאד בעצם השותפות הבכירה של הסוכנות היהודית עם הוועדה הזאת ולכן הנוכחות שלנו היא כמעט מתמדת, על כל המערכות שלנו, גם בנושאים של קליטה בארץ אבל גם בנושאים שיכולים לעודד עלייה מארצות המערב.

אנחנו מצאנו ואני משוכנע שנמשיך למצוא בנעמי שותפת שטח, שביקרה הרבה בשטח, בכל מרכזי הקליטה, בכל העליות, בליווי לא רק הנוצץ והמצליח אלא גם בשימת האצבע על הכאבים הקשים שמלווים תהליך של עלייה וקליטה, זה המשבר שעובר כל אחד מאתנו שעלה. לכן התאכזבנו שנעמי לא נבחרה לשרת הקליטה, שבשבילנו היה תהליך טבעי.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
אנחנו נעבוד יחד עם יולי.
אריה אזולאי
אני מאמין באמונה שלמה שהאוזן הקשבת והעידוד שקיבלנו מנעמי ימשיך לשלוט.

חבר-הכנסת וילן דיבר על עלייה מארצות המערב. בישיבה האחרונה של חבר הנאמנים קיבלנו החלטה אסטרטגית להגביר את פעולתנו בשלוש ארצות מהמערב: ארגנטינה, צרפת ובדרום אפריקה, שם יש חלון הזדמנויות של עלייה מהמערב, מעבר למדינות חבר העמים, וזה לא ייעשה בלי שוועדת העלייה והקליטה לא תלחץ יחד אתנו על כמה שינויים תחוקתיים, כי אידיאולוגיה היא מרכזית, במערב זאת עלייה מתוך בחירה, והמדינה צריכה גם למשוך וגם להקל.

אני מאחל ליושב-ראש החדש לפרוץ דרכים גם של עלייה וגם של התיישבות, ואנחנו שותפים מבחינה זאת. אמרו עלייה והתיישבות – זאת הסוכנות היהודית. גם ב"בורד" האחרון קיבלנו החלטה אסטרטגית להחזיר את הסוכנות לנושא ההתיישבות, בעיקר במקומות שאנחנו צריכים לחזק כדי שאפשר יהיה לשלב את העלייה עם ההתיישבות. אם כן, נאחל לך הצלחה. אנחנו עומדים לרשותך.
סגן השר יורי שטרן
עלייה לקרקע, תרתי משמע.
אריה אזולאי
כן, בהחלט. אנחנו קוראים לזה יישוב הארץ. פעם קראו לזה התיישבות ועלייה. אנחנו קוראים לזה עכשיו יישוב הארץ ועלייה, והקליטה היא בהחלט מרכזית.

נעמי, נמשיך לשתף פעולה. וליושב-ראש החדש כל הברכות והתמיכה מהסוכנות היהודית. תודה רבה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה. מייק רוזנברג, בבקשה.
מייק רוזנברג
אני אקצר, כי רוב הדברים נאמרו כבר.

אנחנו כשותפים למעשה העלייה שמחנו מאד לעבוד בשיתוף פעולה אתך, נעמי. אני אומר, באמת היית יושבת-ראש טובה ושותפה לעבודה, ואני מקווה שאנחנו גם עזרנו לך כמו שאת עזרת לנו בכל מיני דברים.

לשר הקליטה – אני לא אתרגל לקרוא לך סגן שר הקליטה - - -
סגן השר לקליטת העלייה יולי-יואל אדלשטיין
בדרגה אישית.
מייק רוזנברג
אני מברך אותך. כבר הוכחנו שהיה שיתוף-פעולה בין מח' העלייה והקליטה שלנו ובין משרד הקליטה.

אותך, היושב-ראש החדש, אני עוד לא מכיר, אבל אני בטוח שאנחנו נכיר כשותפים לעבודה ואני מברך אותך בהצלחה, כי ההצלחה של הוועדה הזאת כמו ההצלחה של הסוכנות היהודית וכמו הצלחה של משרד הקליטה זו הצלחה של המדינה כולה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.

גב' בר-און, בבקשה.
רות בר-און
נעמי, את יודעת, עבורנו את כבר היית שר התשתית, התשתית האנושית, וזאת אמת. משום שגם מבחינה אישית, מבחינה אנושית, קשה לתאר איזה גיבוי ואיזו שותפות היו לנו מהיושבת-ראש הזאת. מדובר גם במתנדבים וגם בעולים חדשים, וגם כאלה שהם מתנדבים ועולים חדשים.

כיוון שאנחנו, לדאבוני הרב, נפגשים תמיד בנושאים של כאב וסבל של עולים ומצוקה קשה ושכול, אז ברגעים האלה זה זמן שונה. זאת אומרת, זמן של כאב, זמן של משבר הוא אחר מכל זמן כרונולוגי אחר, ואז צריך את המיידיות, אז צריך את הגיבוי, אז צריך את המחוייבות ואז צריך לדעת שיש על מי להישען, וזה תמיד היה לנו.

בשם כל הנוגעים בדבר תודה רבה, נעמי, על הכל.

ליושב-ראש החדש, בהצלחה רבה. וכמו שאמרתי לך באופן אישי, ונעמי יודעת את זה, אני חושבת שפה יש תשתית מקצועית יוצאת מן הכלל שיושב-ראש, בין היושבת-ראש היוצאת לבין היושב-ראש החדש יכול להישען, וגם זאת דוגמה של מקצוענות לשמה, של "סיביל סרבנט" מההיבט החשוב ביותר והטוב ביותר שיכול לשמש דוגמה לאחרים. תודה רבה לכם.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.

גב' מלה תבורי מלשכת הקשר, בבקשה.
מלה תבורי
בתור המשרד הממשלתי המביא את העלייה מברית-המועצות לשעבר אנחנו רואים בעצמנו שותף מקצועי לעשייה של הוועדה הזאת. תמיד מצאנו בנעמי גורם מבין ומתייעץ. לא פעם בלילה נעמי מתקשרת אלינו ואנחנו אליה. ראינו בה עזר רב, ואני מקווה שגם סיפקנו את הפן המקצועי של העשייה המשותפת.

בשם ראש הארגון, צבי מגן, אני רוצה לברך אותך ובשמי בפסוק "רבות בנות עשו חיל ואת עלית על כולנה", שזה גם עלייה וגם שבח אישי.

ליושב-ראש החדש חבר-הכנסת צבי הנדל אני רוצה להציע אותו שיתוף-פעולה מול האתגרים הלא פשוטים בכלל העומדים בפנינו כשאנחנו באים להתמודד עם המשך אותה עלייה, הן מחבר המדינות והן של יוצאי חבר המדינות המפוזרים כיום בתפוצות תבל, וגם אותם, כפי שהוזכר פה, יש מקום להחזיר הביתה. ברכות להצלחה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה. תמסרי לצבי.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה.

חברת-הכנסת סופה לנדבר, בבקשה.
סופה לנדבר
צבי, אל תיפגע, אני אתחיל מנעמי. נעמי, כאשר אנחנו מסמנים את העשור הראשון של העלייה הזאת בארץ את מסמנת בדיוק חצי קדנציה. יכול להיות שבשבילך זו היתה כמו קדנציה שלמה, כמו העשור שהעלייה הזאת עברה במדינה, בגלל שיחד אתנו ועם שותפים שלך בוועדת העלייה והקליטה, יחד עם סגני השרים, שגם אותם אני מברכת, ויחד עם עלייה כל-כך מסיבית את עברת את כל הבעיות שעברנו אנחנו ועברו עלינו.

אני רוצה להזכיר לך שפעם היה בינינו ריב או מתח בוועדה, ואני יצאתי. שאלו אותי: למה שם כעסתי ופה אני מחייכת? אמרתי: כולנו שחקנים בבמה הזאת, אלא שהיא למדה משחק ואני נולדתי כזאת.

אני רוצה להגיד לך שלמדת טוב מאד לשחק במגרש הפוליטי ובמגרש האנושי, כי זה דבר כל-כך חשוב לכל פוליטיקאי שזה הופך להיות חלק מהחיים.

אני רוצה לאחל לך, כמו שהצלחת פה שתצליחי גם במשרד התשתיות. הימים האחרונים היו קשים בשבילך ואני מאמינה שתהיה לך תחושה הרבה יותר קלה מפני שאת ראויה לתפקיד. יכול להיות שאת ראויה לתפקיד עוד יותר גדול, אבל מגיע לך ואנחנו נעקוב אחרי כל דבר שתעשי ואני מאמינה שתעשי למען מדינת ישראל לא פחות אלא יותר ממה שהספקת לעשות פה.

לך, צבי, אני רוצה להגיד שאנחנו עברנו פה עם נעמי, כמו שמרינה וחברי כנסת אחרים אמרו, עברנו ימים קשים. גם השאירו לך. יכול להיות שיהיו לך ימים טובים, ימים קשים. בעתון "ידיעות אחרונות" קראתי היום שכתבו "מוות לרוסים" על אחת החנויות בעיר אשדוד. זאת אומרת שהחברה כבר מלאה המון סיפוק מהעלייה שהגיעה בעשור האחרון, אבל עם הסיפוק יש המון בעיות שצריך לפתור אותן, ואני מאמינה שננסה לפתור אותן יחד.

אני מאחלת לך שהימים שלך יהיו מלאים כמו שהיו אצל נעמי ושיהיה לך סיפוק כמו שהיה לה. עברנו פה המון בעיות, עם רופאים שהחזרנו לעבודה, עם מורים שיצרנו להם מקומות תעסוקה, עם מדענים - - -
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
עם שכר-דירה בהוסטלים.
סופה לנדבר
טיפלנו בהרבה מאד דברים בשיתוף-פעולה עם הסוכנות היהודית ועם משרד הקליטה. אני מאמינה שהפעם יולי יעשה את זה עוד יותר בשיתוף-פעולה מאשר בעבר, וכבר דיברנו אתו על כך. כולנו מלאי רצון, אבל גם מלאי נסיון, ואני מאמינה שהנסיון הזה יביא לנו יותר תוצאות.

אני מאחלת לך המון-המון הצלחה, גם לך נעמי, ולסגני השרים – יורי שטרן ויולי אדלשטיין. אני חושבת שיולי הוא שר הקליטה, כי אנחנו מקבלים אותך כשר. אני מאחלת לכולכם הצלחה.
שמואל הלפרט
אני רוצה להצטרף לברכות למשמר היוצא ולמשמר הנכנס, ליושבת-ראש היוצאת גב' נעמי בלומנטל, שפעלה במשך כל השנים עם הרבה מאד מרץ, תבונה ויושר, בצורה אובייקטיבית.

הוועדה הזאת היא מאד-מאד חשובה. נושא העלייה והקליטה הוא אחד הנושאים החשובים ביותר במדינת ישראל, בעיקר הקליטה, כי צריך לדאוג לתעסוקה לעולים, במיוחד בתקופה של אבטלה אלה דברים לא פשוטים, ונעמי התמודדה עם הדברים האלה בהצלחה רבה מאד. אני מאחל לה עכשיו הצלחה בתפקיד החדש.

אני רוצה לאחל הצלחה גם ליושב-ראש הנכנס, המשמר הנכנס כצבי, ואני בטוח, על סמך ההיכרות שיש לי אתו, שהוא בוודאי יצליח בעזרת השם.

ברכות גם לסגני השרים, לסגן השר יולי אדלשטיין שחוזר לתפקידו הטבעי. אני מקווה שהוא בעזרת השם יצליח, וגם לסגן השר יורי שטרן.

אני מרשה לעצמי להציע, ויכול להיות שהדבר הזה יקומם קצת חלק מהאנשים, אבל לא זו הכוונה שלי. כמו שהסוכנות היהודית יש לה שם לוואי, הסוכנות היהודית לישראל, ולא בכדי היא נקראת הסוכנות היהודית. להוסיף מלה לוועדת העלייה והקליטה – ועדת העלייה והקליטה של יהודים. אני חושב שכולנו יכולים להסכים לדבר הזה, כי בסופו של דבר כולנו מעוניינים בעלייה, אבל בעלייה יהודית. תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.

חבר-הכנסת בריילובסקי, בבקשה.
סגן השר יורי שטרן
ועדה לעליית היהודים וקליטה של כו-לם.
ויקטור בריילובסקי
אני רוצה לברך את נעמי בלומנטל לתפקידה החדש ולהזכיר שאני עבדתי יחד עם נעמי בלומנטל כמעט שנתיים, וכל פעם כשהיתה איזו שהיא בעיה, פניות, שם משהו קרה, פה משהו קרה, תכף ומיד קיבלתי תשובה חיובית, תמיכה, ואנחנו עשינו מה שהיה ביכולתנו לעשות, וכך היה תמיד.

אני מקווה שהיושב-ראש החדש, צבי הנדל, יילך באותה דרך וכבר כתבתי לך שני מכתבים.
היו"ר צבי הנדל
עוד לא קיבלתי אותם.
ויקטור בריילובסקי
לא קיבלת, כי אתה עוד לא בתפקיד.

עוד פעם יש בעיה עם תוכנית קמ"ע, עוד פעם יש בעיה פה ובעיה שם, אז יש מה לעשות ויש על מה לדבר.

אני רוצה לברך גם את סגני השרים החדשים, את סגן השר, או כמעט שר, ידידי יולי אדלשטיין ואת סגן השר יורה שטרן, ושהכל יהיה בסדר.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה.

מר מריו לב, בבקשה.
מריו לב
כיושב-ראש התאחדות עולי אמריקה הלאטינית אני רוצה לומר שלאנשים האלה אנחנו הפסדנו את ראשות ועדת העלייה והקליטה. כאילו נעמי היתה יוצאת אמריקה הלאטינית, אנחנו זוכרים את הנושאים שהיא הביאה לשולחן ואיך היא עקבה אחריהם, ראינו בטלוויזיה בימים האחרונים את הנעדרים, שגם בנושא זה היא פעילה ובכל נושא שבאמת כואב.

אני בטוח שבתפקיד החדש היא תוכל גם לעזור בכל מיני פרוייקטים לקלוט עולים, אם זה פרוייקטים של תעסוקה או דברים אחרים שהמשרד שלה יטפל בהם.

אני מברך גם את היושב-ראש החדש. יש דבר שאולי אתה עוד לא יודע, שזאת הוועדה היחידה שיש לה אלפי-אלפי מתנדבים מכל המדינות בעולם שאפשר לנצל אותם לטובה לוועדה בכל מיני נושאים שאותם רוצים לקדם לטובת העלייה והקליטה. בהצלחה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.
סגן השר יורי שטרן
יש דבר שהוא ברצף בין היושבת-ראש היוצאת לבין היושב-ראש הנכנס והוא הצוות המקצועי של הוועדה. כל מי שבא לראשות הוועדה הזאת זוכה בוילמה ובציפי ובאנשים שפשוט יודעים את התחום הזה, איכפת להם, הם לא סתם פקידים בוועדה, הם באמת מנהלים אותה בנאמנות, ואני בטוח שאתה תהנה מזה, כמו שנעמי בלומנטל נהנתה.
לורן פוריס
אני רוצה לברך בשם התנועה הרפורמית ליהדות מתקדמת בארצות-הברית, התנועה בארץ, הרב אורי רגב והרב יפה את נעמי בלומנטל על שנים נפלאות של שיתוף-פעולה. השנים האחרונות היו נפלאות עבורנו. גם בשם מרכזי הסיוע לעולים שיש לנו בכל רחבי הארץ. אנחנו באמת מודים לך, ובמיוחד מודים לך על זה שהוספת לשם הוועדה את המלה "והתפוצות", וזה באמת המחיש את החשיבות של התפוצות עבורך, ואני מקווה שעבור כולם.

אנחנו מודים לך על הכל ומאחלים לך המון הצלחה, ומקווים להמשך שיתוף-פעולה גם עם היושב-ראש הנכנס. וכמובן הצלחה לסגן השר אדלשטיין, שיתקן את זה לשר, ולסגן השר יורי שטרן. תודה רבה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה.
היו"ר צבי הנדל
תודה.

מר משה נחום, בבקשה.
משה נחום
אני אדבר בשם עם ישראל. כבוד היושבת-ראש עד היום וכבוד היושב-ראש מהיום. חבר-הכנסת שטרן לקח לי את המלים מהפה. הצוות שיש במשרד הזה הוא נפלא, במלה אחת.

גב' בלומנטל רגישה מאד למקרים. זה לא מספיק להיות יושב-ראש. כשהבאנו את העלייה התימנית מתימן, אחד העולים נפצע והוא סירב לתבוע את חברת הביטוח. הוא טען: לא באתי לארץ-ישראל לגרום נזקים למדינת ישראל. הגברת הנכבדה הזאת ירדה אליו הביתה, על מיטת חוליו, ושכנעה אותו שזאת מדינה מתקדמת, זאת לא תימן, שלא יפחד, הוא לא גורם נזקים. הוא לא רצה לקבל כסף מהביטוח. זאת תכונה של יושבת-ראש שלא ישבה למעלה, היא ירדה אל העם.

נקודה שנייה. היה לנו ערב משגשג בכנסת עם הגב' מרגרט תאצ'ר ועם ג'ין קירפטריק, וכמובן ראש עיריית לאס-וגאס. לא היו חברי כנסת ושרים אבל הגב' בלומנטל היתה יושבת-ראש הליכוד העולמי. לשמוע את דברי השבח משלוש הנשים על אישה זה דבר לא רגיל. הרי נאמר, אין אישה מקנאה אלא בירך חברתה.
החכם מכל אדם אמר
לב חכם לימינו ולב כסיל לשמאלו. וכי זה ייתכן שיש מישהו שיש לו לב חכם בצד ימין ומי שאין לו, חס ושלום, לב בצד שמאל אז הוא לא בסדר? אלא אם בן-אדם מסתכל אל חברו במידה שווה. כמו שהקדוש ברוך הוא הסתכל אל משה רבנו ודיבר אתו פנים אל פנים, כך הגב' נעמי בלומנטל הסתכלה אל כל אדם ואדם מלמעלה ועד פשוטי העם. אני רוצה לברך אותך, גברתי.

ולצבי הנדל, אני תקווה שתהיה לך עשייה נפלאה כמו שהגברת הזאת עשתה.

תרשו לי להגיש לך שי, שעון, כי השעון תמיד מתקתק ברוח הזמן.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה. ברשותך, אני אשאיר את זה לוועדה כדי שיידעו שיש זמן - - -
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה לך.

אחרון הדוברים, מנכ"ל הפורום הציוני מר אפרים חולמיאנסקי. בבקשה.
אפרים חולמיאנסקי
העולים החדשים שמגיעים ארצה, בניגוד לילידי הארץ, בדרך-כלל באים חסרי קשרים. הם לא יודעים ברגע הקריטי למי להרים טלפון, ולא אוטומטית מקבלים גיבוי, לעומת אלה שגדלו כאן ועברו את כל המערכות, וכשמגיע הרגע הקריטי יש לעולים החדשים שאני מייצג מעט מאד מקורות של עזרה וסיוע, וחלק מהאנשים יחידי סגולה אלה יושבים בחדר הזה ואת, נעמי, היית בהחלט אחת מהם.

אנחנו פנינו גם כארגון וגם במקרים קשים ספציפיים בודדים. במסגרת הקדנציה שלי אני זוכר סוגייה קשה מאד של אישור (?) ניהול תקין לכל הפרשה של רשם העמותות, שלהערכתנו קצת חרגו ממסגרת הטעם הטוב, וזה מאד עזר.

עוד דבר רציתי להגיד, שמבחינתי מסגרת ביורוקרטית קשה בדרך-כלל עורמת מכשולים לאנשים מוסמכים. כשאני רואה כאן את הצוות שיושב שם, שלושה סגני שרים ואת יושב-ראש הוועדה הנכנס, אני מקבל את זה בגדר פלא.

הצליחו בעשייה, וזה לטובת כולנו, גם אלה שקולטים וגם אלה שנקלטים, ולטובת כל עם ישראל. תודה.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה לך.

אחרון הדוברים, חבר-הכנסת אליעזר כהן. בבקשה.
אליעזר כהן
תודה ליושבת-ראש העוזבת, שעשתה לנו גם מסיבה מאד נחמדה אתמול.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
זה היה מטה עולים. זה משהו אחר.
אליעזר כהן
במסיבה היתה הפגנה של אחווה בין כל אלה שקיבלו את הסיוע הרב של הוועדה שלך. זה בלט וזה נראה טוב.

לצבי אני רוצה להגיד שאני אוהב את המהלך של ראש הממשלה אריק שרון בזה שהוא הפגין אבהות לנושא והוא ימשיך לעסוק בו. אנחנו סומכים על חבר-הכנסת, מי שנהיה סגן שר יולי אדלשטיין שהוא יהיה שר כשר, אבל זה שיש את אריק מקרין ומעורב ורוצה להיות בעניינים, אני חושב שזו נקודה סמלית יפה מאד. אנחנו צריכים את זה ואני מקווה שזה ישתפר ויילך.

לצבי הנדל הנכנס אני מאחל את כל ההצלחה. יש שם המון עבודה, אתה צריך את זה. בהצלחה.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה.

ועכשיו כלת הבוקר הזה, בבקשה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.

אני מצטרפת לאמירה שנאמרה קודם, שמבחינתי זה מאד-מאד מרגש, והייתי אומרת אפילו עול מסוים לעזוב את הוועדה הזאת. פעלנו יחד במשך למעלה מחמש שנים. זו תקופה לא קצרה, במיוחד במערכת פוליטית. המערכת הפוליטית מצד אחד מזכה אותנו, נבחרי הציבור, הרבה מאד. אני תמיד אומרת שיש לי זכות גדולה להיות חברת הכנסת בישראל, כמו גם לחבריי, ולהיות יושבת-ראש הוועדה כאן זו היתה זכות כפולה ומכופלת. אני הרגשתי את זה בכל רמ"ח אברי, כל יום, כל שעה, כל דקה.

לכן העזיבה קשה, קשה מאד, גם בשל חברי הוועדה, שלרובם נשארו. היינו קדנציה אחת בין השנים 1966 ל-1999 ורובנו נשארנו חברים בוועדה זו. והפרידה קשה, כמובן, גם מן הצוות שאני חושבת שאין דוגמתו אולי גם לא בכנסת, אני לא יודעת בדיוק, אבל בכלל במדינת ישראל נשים כמו וילמה, ציפי, שהן הקבע, העוגן של הוועדה הזאת מבחינת המחויבות, המסירות העצומה, החזון, החוכמה, הכישורים. אני גם כתבתי את זה וגם אומרת את זה, והדברים גם יופיעו בחוברת שתצא מטעם הוועדה. אפשר גם ללמוד מהן הרבה מאד, מהיעילות הרבה שבה הן עובדות – יוצא מן הכלל.

צבי, מבחינה זאת, אני אומרת לך, אתה פשוט התברכת, אתה תרגיש את זה. נמצאים כאן נציגים של ארגוני עולים ונציגי משרדי הממשלה. יש כאן מאסה, הון אנושי של רצון טוב ומוכנות כדי לעזור ולסייע.

אני רוצה לברך גם את נציגי משרדי הממשלה. אני יודעת שלפעמים לא קל לכם. אתם זוכים כאן לא אחת, גם בוועדות כנסת אחרות, לקיטונות של צוננים, לביקורת רבה מאד. אני רוצה לציין במיוחד את האוצר, ויושבת כאן נטאשה שהיתה נציגת האוצר בוועדה ועזבה, במובן הזה שהאוצר לא מתכוון לומר דברים לא טובים, זה רק יוצא לו לפעמים. כי הם בסך-הכל שומרים על אוצר המדינה.

בגדול ניסינו להתמודד עם – אני לא רוצה לומר את המלה הכל-כך נפוצה – מגוון של נושאים. זה מעבר למגוון של נושאים. ניסינו להתמודד עם כל העוצמה שיש בעלייה מכל ההיבטים שלה, מכל הרבדים. זה אומר בעיקר הקשיים. יש פיתוי רב מאד, ואני רוצה גם להזהיר אותך מעט מהפיתוי הזה, להתעסק כמעט רק במצוקות של העולים, אבל ראוי ורצוי להתעסק מבחינת העלייה במספר האדיר המבורך הזה של מיליון עולים בעשר שנים, ראוי לטפל בו, להתמודד אתו גם מזוויות ראייה נוספות ובעיקר ההתמודדויות הפנימיות שלהן, לא רק המצוקות הכלכליות, גם איך החברה הישראלית מקבלת אותם.

עסקנו הרבה מאד בדימוי של העולים החדשים ובנסיון שלנו, הוותיקים, ואני באה מהצד של הוותיקים, לראות את העולים לא בדימוי שנוטים לייחס להם, והשתמשו במלים שונות ובתקשורת מופיע מה שנאמר עליהם. ניסינו עד כמה שאפשר לרדת לעמקי נשמתם של אלה שבאים לכאן, והמעבר לא קל, הוא מאד קשה. יושבים כאן אנשים רבים שמעידים על הקושי שבמעבר מארץ שהיא בעצם המולדת שלך למולדת חדשה. המעבר הזה הוא קשה ביותר, ולא מגיע לאף אחד שמגיע לכאן כעולה חדש שיתחילו להדביק לו עוד דימויים וסטיגמות. כך שפעלנו בצורה נחרצת מאד נגד סטיגמות שהדביקו לעולים חדשים.

וזאת מעבר למצוקות שהן כמעט דבר של יום ביומו. אם זה המדענים, אם זה שכר-דירה, אם זה הקצבאות הכל-כך נמוכות. סגן השר שמתפקד היום כשר, יולי אדלשטיין, שעבדנו יחד גם במסגרת הוועדה וגם קודם לכן בהיותו שר, תהיה לך משימה מאד קשה, כי אני יודעת שהתקציבים לא הוגדלו, המצוקות גוברות, משום שהעולים שבהתחלה היו עולים וקיבלו כל מיני הטבות, ההטבות יורדות לאט-לאט. צריך לנסות לשמור, עד כמה שאפשר, והייתי אומרת אפילו ללכת עם האינדיבידואום. יש חזקים יותר שיכולים כבר להסתדר בכוחות עצמם, ויש חלשים יותר שהמדינה צריכה להמשיך ולסייע להם. צריך למצוא את המודוס-ויונדי בדברים האלה ואולי ללכת בכיוון של חקיקה אפילו. לא תמיד זה יכול להיות לפי שנה.

התחלנו לטפל גם בחוק לקליטת עלייה. יכול להיות אדם שמגיע לכאן ובתוך שלוש שנים מרגיש בבית, מצא את מקומו, הילדים במערכת החינוך והכל טוב, ויכול להיות אדם שכעבור שלוש שנים עדיין עם בעיות נפשיות, כי הוא עוד לא התאקלם כאן, או שהילדים שלו לא מצאו את מקומם במערכת החינוך ועזבו. יש הרבה מאד בעיות. נשירה מבתי הספר, קשישים, מחסור אדיר בדיור.

גם בחקיקה ניסינו לבנות את סדר היום כך, ואני משערת שזה יהיה פחות או יותר גם בהמשך, שיהיה יום מסוים לחקיקה. היתה בוועדת העלייה והקליטה חקיקה יותר משהיתה בעבר, גם בשל העובדה שהכנסת של 1996 היתה, דומני, היתה כנסת של פריצת דרך מבחינת העולים החדשים, לא מבחינת הפריצה שהם הגיעו לארץ, אלא שהם מצאו כאן ייצוג נאמן בדמות עולים חדשים, בדמות מפלגות שמייצגות עולים. שלא לדבר עכשיו אם זה טוב שיש מפלגה מסוימת, אבל זה בהחלט מביא לידי ביטוי את הכישלון שלנו, המפלגות הגדולות, שלא הצלחנו בתוכנו להביא לידי ביטוי מספיק את האינטרסים ואת הייצוג של העולים החדשים.

מעבר למצוקות, מעבר לראייה הרחבה יותר, אם זה באמצעי התקשורת איך מציירים את העולים החדשים, את מי מראיינים. אני מאד בעד העדפה מתקנת, כי רוב הוותיקים לא מבינים את זה. איפה אתה רואה בעמדות מפתח, איפה אתה רואה ברשות השידור, לא רק כטכנאים אלא כמי שמופיעים באמצעי התקשורת, כמי שמראיינים אותם או שהם מראיינים בעצמם, ככוכבי תקשורת. אתה רואה גטו נפרד לחלוטין – אני לא רוצה לקרוא לזה גטו, אבל אמצעי תקשורת ייחודיים לעולים, שזה עולם ומלואו, יוצא מן הכלל. זאת ממש תגלית להכיר את אמצעי התקשורת בשפה הרוסית, שהיא עשירה מאד, מעמיקה מאד, אינטלקטואלית, מתמודדת מאד. זה לא קיים אצלנו, וחבל, אבל צריך לעשות את השעטנז, צריך לחבר את שניהם, צריך לקחת את האוצר האדיר שקיים בתקשורת אצל האינטלקטואלים שהביאו לכאן ולחבר אותם אלינו. אסור שתהיה הפרדה, אבל אותו חיבור צריך להיעשות לא מתוך התנשאות, חלילה, כפי שזה היה פעם, אלא מתוך היכרות ולימוד זה את זה. היה פה פעם מנכ"ל הרשות שאמר: צריך לעשות אינטגרציה, הם צריכים ללמוד מאתנו, הם צריכים לבוא ולהתחבר אלינו. לא עוד, אנחנו שינינו את כל הגישה. אנחנו צריכים ללמוד מהם, הם צריכים ללמוד מאתנו וניפגש איפה שהוא באמצע הדרך.

היבט נוסף שניסינו גם אותו להכניס לפעילות של הוועדה הוא הבחינה, למשל, של חוק השבות. זה לגיטימי, גם בוועדה, שחברי הכנסת, נבחרי ציבור, אינטלקטואלים, פילוסופים, התאחדויות עולים ואחרים, לגיטימי שאנחנו נבחן האם חוק השבות טוב שהוא מופיע בניסוחו הקיים, או האם כדאי או רצוי לשנות אותו. אנחנו התחלנו לדון בשאלה הזאת, והייתי מאד ממליצה להמשיך את הדיון הזה. עשינו את זה גם בחדר ההרצאות, כאשר הקדשנו לנושא הזה לפחות יום עיון אחד.
קריאה
חייבים לסיים את הדיון הזה מפני שאו-טו-טו הוא ייכנס לחוקה.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
אתה יודע את דעתי, אני לא אכנס עכשיו לקטע של החוקה. לפי דעתי זה עוד מוקדם מדי. אבל דווקא בשל הבעיות שיש לנו כאן, וכמובן העלייה – ותכף אומר כמה מלים לגבי התפוצות.

ניסינו לקיים כאן דיונים שקשורים לעם היהודי, מהי מחויבותה של מדינת ישראל כלפי יהודים ברחבי תבל, עד כמה אנחנו צריכים ללכת לקראתם. היתה כאן עכשיו דוגמה מאד מאלפת. למשל, החטופים בארגנטינה. מדינת ישראל צריכה להציל, בוודאי, אבל עד כמה אנחנו צריכים ללכת. היום, כשיש ועדות חקירה, עד כמה אנחנו צריכים ללכת לקראת אותם יהודים, רק אם הם אזרחי מדינת ישראל, או האם הם נחטפו בארגנטינה ומדינת ישראל עשתה מספיק בתקופה הזאת.

אותו דבר היה לנו עם החטופים עכשיו בצ'צ'ניה. יש לנו מצב בעייתי מאד עם מה שקורה עכשיו באיראן.

זה דיון שיש בו נגיעה גם פילוסופית, גם ערכית, מה המחויבות של מדינת ישראל כמדינתו היחידה של העם היהודי כלפי אותם יהודים. במצוקה – זה ברור, אבל אם הם לא במצוקה, האם לנו יש ענין כמדינת ישראל לעסוק בחינוך יהודי בתפוצות, ועד כמה? האם המדינה צריכה להקציב מתקציבה לחינוך יהודי בתפוצות? האם זה ענין שלנו שיש התבוללות בחוץ-לארץ, בין שזה בארצות-הברית, בצרפת, דרום אמריקה? ההתבוללות מגיעה לכדי 50%. מה זה אומר לגבי מדינת ישראל, ומה תפקידנו מבחינת כנסת ישראל, מבחינת מדינת ישראל עם ההתמודדות עם הבעיות האלה, עד כמה אנחנו צריכים להיות מעורבים, אם בכלל.

הייתי שמחה אם היינו ממשיכים לראות את כל השאלות האלה בראייה כוללת, רחבה. וכמובן , יחסי הגומלין ישראל-תפוצות. לכן הוספנו לשמה של הוועדה, מתוך הכרת הערך של ישראל-תפוצות, הוספנו לשם הוועדה את המלה "ותפוצות", כדי שלא נהיה רק בנישה הרחבה, ויחד עם זה הצרה של מצוקות העולים, שעליה מופקד סגן השר מיכאל מלכיאור.

אני מקדמת בברכה את סגן השר מלכיאור. הגעת בדיוק כשאנחנו מדברים על התפוצות.

אולי זה יעניין אותך, סגן השר מלכיאור, שבעבר הגיעו עולים לארץ והיתה התנגדות מסוימת מצד כמה מחברי הוועדה שהם יתגוררו ביש"ע, שתקציבים יופנו ליש"ע. התמודדנו עם הבעיות האלה. לא הייתי אומרת שזה היה הדבר המרכזי בוועדה.

היריעה באמת רחבה מאד, עולם ומלואו. אני חושבת שהמחויבות הראשונית שלנו הוא עתידה של הציונות, עתידו של עם ישראל בוועדה זו, עלייה, קליטה ותפוצות.

לכן, צבי, לפני שאומר לך כמה מלים אני גם רוצה לברך את יולי אדלשטיין. יש לך משימה מאד כבדה, האתגרים הם עצומים. אני יודעת שיש קושי רציני בתקציבים. לא קל יהיה למצוא את שיווי המשקל ואת שביל הזהב בין התקציבים שכמעט ואינם לבין המצוקות האדירות שקיימות. אני אשמח, כמובן, לסייע בכל מה שקשור לתשתיות, יחד עם השר איווט ליברמן שגם הוא מבטא קידום והתערות אדירה שיש לעולים החדשים בארץ.

דרך אגב, אני גם בעד העדפה מתקנת לעולים, והתחלתי לומר את זה. אם ניקח את רשימת המנכ"לים, הסמנכ"לים, חברים בדירקטוריונים, יושבי-ראש מועצות מנהלים, כמה עולים יש ביניהם? כמעט אין. כאן צריך ללחוץ ולא להרפות. אין שום סיבה בעולם ולא ייתכן שאותם אנשים שהקימו את המדינה הזאת וצאצאיהם ממשיכים לקיים את המדינה, שיהיה להם מונופול על כל התפקידים בצמרת המדינה. בשום אופן לא. צריך לפרוץ את זה, לא רק בפוליטיקה, גם במקצוע, בבנקים ובכל מקום. זאת משימה גם שלנו.

אני שוב רוצה לציין גם את הפעילות של הצוות המקצועי של הוועדה – וילמה, ציפי ויפעת. זה צוות יוצא מן הכלל עם אכפתיות, ציונות, מסירות אדירה, כשרון, חוכמה. וכמובן אביטל, התחקירנית שלנו שגם היא, כמו שזה קרה גם לי, התאהבנו בוועדה הזאת ולא רצינו לעזוב. זאת הפוליטיקה שכל-כך אוהבים לקרוא עליה בעתונים. זה כמו רולטה שמסתובבת ואנחנו הפוליטיקאים מוצאים את עצמנו פתאום פה ופתאום שם. הנה יש לנו עכשיו סגן יושב-ראש הכנסת, מיכאל נודלמן. יש לנו עכשיו את יושב-ראש ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות צבי הנדל. יש לנו את סגן השר יולי אדלשטיין. יש לנו את סגן השר הנמרץ, הנהדר, יורה שטרן.

אמנם המאסה הם העולים מברית-המועצות לשעבר, וגם מקור העלייה עדיין העיקרי הוא מחבר העמים ורוסיה, אבל אנחנו כמובן צריכים להביא לכך, וזה האתגר של מדינת ישראל, להביא עוד מיליון עולים בעשר שנים. להערכתי יהיה קשה מאד להביא עולים מארצות-הברית, אם כי כשהם באים לכאן במשלחות הזדהות הם תמיד שואלים: מה אנחנו יכולים לעשות למען מדינת ישראל? אני אומרת להם: לא תאהבו לשמוע את זה, אבל תעלו לארץ.

אני רוצה "לזרוק" לכם את הכפפה של יהדות דרום אמריקה, בעיקר ארגנטינה, ששם יש מצוקה קשה ביותר, וזה עשוי להיות כישלון אדיר אם לא נצליח להביא אותם. זה אתגר, זה ממש לפתחנו, וחייבים-חייבים להביא אותם לארץ. אני קוראת גם לך וגם ליולי, ובתוקף היותי יושבת-ראש הליכוד העולמי - - -
היו"ר צבי הנדל
תכיני תשתית.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
נכון. תשתית, יישובים חדשים, תעשייה, מים, חשמל, אנרגיה וכו'.
יורי שטרן
אפשר לראות את יהדות ארגנטינה כחלק מהתפוצה הרוסית.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
וכמובן צרפת. אני מקווה שגם יהודי איראן יחליטו לבוא לכאן ותימצא הדרך להביאם. וכמובן עוד תפוצות רבות ברחבי תבל, שהכמיהה שלנו שהם יגיעו לארץ.

אני רוצה גם להודות לצוות המסור שלי. נמצאות כאן הדוברת שלי עפרה שקד, הדוברת שלי בשפה הרוסית ז'אנה לוקשן-קורסונסקי, שעשו עבודה נהדרת ועזרו להעלות גם את הוועדה לסדר-היום הציבורי ולתודעה הציבורית. וכמובן, סיגל, שאיננה כאן מסיבת מחלה, והשר שכבר יושבת ולומד את משרד התשתיות, וברוך שליו. נמצא אתנו גם סגן השר, שהיה השר לענייני תפוצות, כך שנגענו גם בנושאים שהיו קשורים וקשורים למשרדך.

אני רוצה לאחל לך, צבי –גם אני מההתיישבות. אני גדלתי בבצרון, ויש לי עוד כמה דונמים שם.
סגן השר לקליטת העלייה יולי-יואל אדלשטיין
גם את מן הלובי החקלאי?
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
גם אני מהלובי החקלאי. אמנם את הפרדס מכרנו, כי לא היה ממה לחיות, אבל חוץ מזה אנחנו באמת שותפים לעשייה הציונית, לבניית הארץ הכל-כך אהובה שלנו.

אנחנו נמצאים היום במצב מאד קשה במדינה, ודווקא כשאנחנו נמצאים במצב כל-כך קשה אני מצפה מכולנו להתעלות מעל בעיות היום-יום, כי להערכתי, ואני חושבת שכולנו שותפים לעמדה הזאת. אם יהיה לנו החוסן הפנימי והאמונה והביטחון העצמי והביטחון שלנו גם בעוצמה שלנו כאן בארץ, לא רק עוצמת הנשק אלא גם עוצמת הזכות על הארץ הזאת, בעוצמה הזאת נצליח להמשיך ולגרום לכך שזאת תהיה מדינתו המשגשגת של העם היהודי ונתגבר על כל הקשיים העכשוויים. אני מאחלת לך הרבה מאד הצלחה. כל טוב. תודה רבה לכם.
היו"ר צבי הנדל
תודה רבה.

אדוני סגן שר החוץ, בבקשה.
השר מיכאל מלכיאור
קודם-כל אני מתנצל על האיחור. בדקות הספורות שאני כאן זה לא הסימן לבאות. בתקופתה של נעמי כיושבת-ראש הוועדה הייתי כאן הרבה מאד פעמים והיו לנו הרבה מאד דיונים מרתקים לקידום הנושאים המשותפים.

לדעתי לפחות, בנושאים שהוועדה עסקה בהם, אין קואליציה ואופוזיציה. כל הזמן היתה פה ממשלת אחדות ועבדנו מכיוונים שונים למען אותן מטרות, ואני גם חושב שבגדול קידמנו אותן במשך 19 החודשים שעברו.

אני שמח שקיבלתי בחלקי, חוץ מהתפקיד הנכבד של סגן שר החוץ, ובעוד כמה דקות אני צריך לצאת לג'ניבה להגן על מדיניות זכויות אדם של מדינת ישראל בוועידת האו"ם – אני באמת שמח שיכולתי לקבל לידי את נושא התפוצות בכל ההיקף יחד אתי למשרד החדש, עם אנשים, ואני מקווה מאד שנוכל להמשיך לקדם את הנושאים האלה.

אני רק רוצה לברך את האנשים האחרים שנכנסו לתפקיד. קודם-כל את נעמי שיוצאת לתשתיות של מדינת ישראל כדי להכין את התשתיות לקליטת עלייה ולקבלת יהודי התפוצות.

אני רוצה גם לברך את היושב-ראש החדש של הוועדה. אני בטוח שאנחנו נוכל לעבוד בשיתוף-פעולה הדוק. אני יודע שנושא התפוצות וגם הנושא של עלייה וקליטה קרובים מאד ללבך ולא יהיה לך קשה פה להתמסר כולך לנושאים האלה.

אני רוצה להגיד כמה מלים גם ליולי וליורי. עם יולי עבדנו יחד במפלגות שונות למען אותן מטרות, והרבה פעמים זה מפתיע שזה בא מכיוונים מאד שונים, אבל מגיעים לאותן מסקנות למען הקליטה ולמען יהדות התפוצות. זו באמת גישה לגמרי מהפכנית וחדשה שמסתכלת על התפוצות היום, שלדעתי צריכים להסתכל, מבחינת סדר-עדיפות, כמעצמה. זה חשוב לנו כמעצמה, יותר חשוב, לדעתי, מארצות-הברית, מאירופה ומכל המעצמות האחרות.

בוועדה לביטחון לאומי אפילו הכירו בעובדה שיהדות העולם היא נכס אסטרטגי למדינת ישראל. בשבילנו זה לא היה חידוש כל-כך גדול, אבל זה טוב מאד. אני באמת מברך את זה, ואני לא אומר את זה רק בציניות, כי אני חושב שההכרה הזאת מתפשטת והולכת. ראינו את זה בצורה מאד מובהקת בחצי השנה האחרונה גם מבחינת ההסברה וגם מבחינת הסיוע, וגם מפני שלגבי התוכנית לפעמים היה לי קצת ויכוח עם נעמי, אבל אני חושב שבוויכוח הזה אנחנו כבר באותו צד, כאשר לפני חודש הגיעו לארץ 10,000 סטודנטים מכל רחבי העולם, שהם מנותקים לגמרי מהעולם היהודי, בזמן שאף תייר לא בא לארץ.

אני יודע שבתפקיד שלך, יולי אתה תקדם, כמו שעשית בקדנציה הקודמת כשר הקליטה, אני יודע שאתה תעבוד ותקדם, ואני אסייע לך במה שאוכל, ואנחנו נעבוד יחד.

אני מכיר את יורי הרבה מאד שנים. הוא תמיד היה באופוזיציה, ועכשיו אנחנו נהנה מזה שיורי יהיה בקואליציה. הוא לא רק יהיה בקואליציה, הוא יצטרך להגן על הממשלה ועל מדיניותה, וזה יהיה תענוג לכולנו לראות את הדבר הזה.

אני מקווה עדיין שתביא לתוך הקואליציה הזאת את היצר האופוזיציוני הבריא של שיפור דברים וביקורת על דברים, ואני בטוח שהשילוב הזה יהיה לברכה למדינת ישראל. תודה.
היו"ר צבי הנדל
ברשותכם, אני רוצה להתנצל על האיחור בפני אלה שהגיעו לדיון על עולי תימן. אני מקווה שתסלחו לנו, הדיון יתקיים קצת יותר מאוחר.

בכנסת הזאת אין הרבה רגעים של התרגשות חיובית. אני זוכר את עצמי מתרגש עד כדי דמעות, כאן בכנסת, שלוש פעמים. פעם ראשונה כששרנסקי הושבע לשר, מיד אחריו כאשר ה"פרא אדם" הזה הושבע לשר, ובשבוע שעבר כשהודיעו מעל דוכן הכנסת שנודלמן יהיה סגן יושב-ראש הכנסת. אני לא יודעת משום-מה אצלך לא התרגשתי. יכול להיות שהייתי מוכן יותר.
יורי שטרן
- - -
היו"ר צבי הנדל
מעבר למלים המוחצנות שאנחנו תמיד אומרים, אני מאמין שהעלייה הוא אחד הדברים היותר מקודשים למדינת ישראל. זה אומר שאנחנו צריכים לטפל בעלייה עם כל הלב ועם כל הנשמה, ובמלוא הרצינות, כי זה נכס אסטרטגי שממנו אנחנו שואבים את הכוח, ולפעמים, לגלויות מסוימות, אולי בגלל זה אנחנו קיימים.

אמרו לי, נעמי, שאני נכנס לנעליים גדולות.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
38.
היו"ר צבי הנדל
הסתכלתי על הרגליים שלך ואכן נעליים גדולות מאד, לא פיסית. מה שעוד היה חסר לי, שמעתי כאן מהחברים, וגם בלי זה, אני מאחל לעצמי שאני אשמע בסיום תפקידי מה שאת שמעת כאן, וניכרים דברי אמת, אני לא חושב שהם נאמרו מתוך נימוס. בתור הנדל, משפחה של קומפוזיטור גדול, האוזן המוסיקלית שלי היתה חשה אם היה זיוף או לא היה זיוף.

וכעולה חדש, רק 42 שנה בארץ, אני יודע שקליטת עלייה זה פרק קשה ומסובך שכרוך בשינוי כמעט בכל מה שהבן-אדם עובר. לא רק שפה, עבודה, חברה, מזג אוויר וכו' – הכל יחד. וגם אם הבן-אדם בריא וחזק ומוכן ולמד והתכונן, עדיין החברה צריכה לעשות מאמצים גדולים על-מנת שהנחיתה תהיה רכה. יש הרבה מה לעשות.

עברתי קצת על הפרוטוקולים של הוועדה. יש דברים שאני מביא מיידע אישי. סתם כאזרח המדינה אני חושב שהדברים פה חשובים. קצת נגעו בהם, אבל הלפרט איננו פה אז לא ארחיב את הדיבור על כך, כי אחרת הייתי מרחיב בשביל להרגיז אותו, בנושא הגיור, למשל.

יש הרבה מה לעשות. אני מקווה שנצליח בחלק מהדברים לגעת. אני מקווה מאד שאזכה, נזכה כולנו, שבתקופת היותי בוועדה תהיה עלייה גדולה - אני לא אהיה עשר שנים בוועדה, כבר הקציבו לי זמן, אני אהיה הרבה פחות – כי בסופו של דבר זה קטע מאד-מאד חשוב.

ואחרונים חביבים העובדים, שעוד לא הספקתי לעבוד אתם, ואני מפחד שאם עכשיו אני אחלק קומפלימנטים על פעם-פעמיים שנפגשתי אתך, אחר-כך תשמיני מנחת, ומה יהיה הלאה? אז אני מאחל לעצמי ליהנות מכם כמו שנעמי נהנתה מכם, ואני מאחל לחברי הוועדה ולכל הגופים העוסקים ותומכים ויגעים בתחום הזה של עלייה וקליטה לשיתוף-פעולה מקסימלי האפשרי.

לסגן השר שעוסק בענייני התפוצות, שתהיה לו מה שפחות עבודה, כי כולם יעלו לארץ בעזרת השם. לסגן השר שיצטרך לקלוט את העלייה הגדולה הזאת, ולסגנית השר שצריכה להכין את התשתית לקליטת העולים. ולסגן השר, שלא בכדי שמו אותו קרוב-קרוב במשרד ראש הממשלה כאופוזיציונר, בשביל להרגיע. אני מאחל לכולכם ולכולנו בהצלחה, ובעזרת השם במדינה כמו שלנו, כל-כך מוצלחת, שבמשך 52 שנה כתבנו בדפי ההיסטוריה כמות כזאת... שיש מדינות שגם במאתיים ובשלוש מאות שנה לא נכתבו, אין לנו מה להתבייש. אין ספק שאם נתאמץ, יש לנו את כל היכולות, ובעזרת השם נצליח. תודה רבה לכולם.
סגנית שר התשתיות הלאומיות נעמי בלומנטל
תודה רבה.
היו"ר צבי הנדל
חמש דקות הפסקה ואחר-כך נתחיל בדיון שהיה צריך להתחיל לפני חצי שעה.

הישיבה נעולה.


הישיבה הסתיימה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים