ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/01/2001

חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/2810



- 30-
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות (125)
‏15.1.2001


פרוטוקולים/ועדת קליטה/2810
ירושלים, י"ג באדר, תשס"א
8 במרץ, 2001

הכנסת החמש-עשרה
מושב שלישי
נוסח לא מתוקן


פרוטוקול מס' 125

מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
‏יום שני, כ' בטבת התשס"א (15 בינואר, 2001), שעה 10:00
נוכחים
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל - היו"ר
שמואל הלפרט
סופה לנדבר
אלכסנדר צינקר
מוזמנים
חה"כ מרינה סולודקין
- מ"מ היו"ר חה"כ יורי שטרן
יועצת משפטית, המשרד לקליטת עלייה עו"ד טובה פינקלשטיין
רפרנט קליטה, אגף התקציבים, משרד האוצר רוני ארד
אגף התקציבים, משרד האוצר נטשה כשר
שרותי רפואה, משרד הבריאות ד"ר מיכאל דור
מנהל מח' תביעות, משרד החוץ עו"ד אהוד קינן
מנהל מדור יעוץ וחקיקה, משרד המשפטים עו"ד אמנון דה-הרטוך
משרד המשפטים עו"ד שי סומך
יועצת ראה"מ לקליטה ושילוב חברתי תרבותי, משרד ראש הממשלה ד"ר אנה איסקובה
רשם העמותות, משרד הפנים ורה מקסימוב
לשכת הקשר מלה תבורי
לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי עו"ד אלי בלום
לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי עו"ד לאה רוזנברג
מנהלת מחלקת מחקר, המוסד לביטוח לאומי רבקה פריאור
יו"ר ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל אלכסנדר קלנטירסקי
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל לודמילה גסין
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל רומן גרשמן
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל בוריס ויטוחנובסקי
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל סרגיי טרונוב
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל שבל לייפמן
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל מיכאל קצנלסון
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל אילנה רדינסקי
ברית ליקבידטורים מצ'רנוביל איליה דוברישמן
יועצת משפטית
הלית ברק
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001 (של חה"כ סופה לנדבר, יורי שטרן, יוסי כץ ומיכאל נודלמן).

הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001

(בתחילת הישיבה נוכחים רק חברי הכנסת ונציגי הממשלה)
היו"ר נעמי בלומנטל
על סדר היום עומדת הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001. ביקשתי מנציגי הליקבידטורים לצאת מהישיבה, על-פי בקשה של משרדי הממשלה, כדי שנוכל לקיים דיון בלעדיהם. אנחנו זוכרים את הישיבות הרבות שקיימנו בנושא הזה והתסכול הגדול שיש, לא רק לליקבידטורים אלא גם לנו. אני לא מאמינה שיש עוד הצעת חוק שמתייחסת לקבוצה כל-כך קטנה של אנשים ושעוסקים בה כל-כך הרבה זמן. זה פשוט לא ייאמן.

חשבנו שהגענו לאיזה הסדר, על-ידי תרומות שהאנשים יקבלו וכך היינו יכולים לפתור את חלק מהמצוקות שלהם, אבל משום מה הדבר לא נסתייע. אני חושבת שזאת טעות. מצאנו הסדר שיכול היה להביא לכך שאנשים שמבוקשם הוא להגיש תביעות יוכלו לעשות כך, מה גם שנמצאו להם תורמים לעניין זה, אך משום מה היתה התנגדות של משרדי הממשלה, בעיקר משרד המשפטים. לי נראה שזאת טעות. אני חושבת שלא היה צריך למנוע את ההסדר הזה.

בישיבה הקודמת, יחד עם משרד האוצר, משרד המשפטים, בוודאי המשרד לקליטת עליה ומשרד הבריאות ניסינו למצוא מוצא, איך להביא לכך שאנשים שנפגעו ושרוצים לתבוע את מה שמגיע להם בשל העוול שנגרם להם, יוכלו לתבוע. אני חושבת שלחברי הכנסת אין הרבה מה להוסיף כי אנחנו יודעים מה המצב. אנחנו רוצים לשמוע מכם תשובה.
וילמה מאור
אני רוצה להזכיר שבישיבה הקודמת הוועדה יצאה בהחלטה שמשרד המשפטים ומשרד האוצר יגישו הצעה שתעגן את הדברים. הניירות הקשורים לכך נמצאים בפניכם.
היו"ר נעמי בלומנטל
קיבלנו ממשרד האוצר מסמך, שנמצא בפניכם, שעוסק ב"פתיחת תקנת תמיכה למסייעים לנטרול אסון צ'רנוביל בתקציב משרד הקליטה לשנת 2001". באותו מכתב נאמר: "בכוונתנו לפתוח בתקציב משרד הקליטה לשנת 2001 תקנה תקציבית, עבור תמיכה בסיוע משפטי למסייעים לנטרול אסון צ'רנוביל, וזאת בכפוף לקריטריונים שינוסחו על-ידי משרד הקליטה ויאושרו על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, ולהסכמת הממשלה על נוסח הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001 שתועלה לקריאה שניה ושלישית בוועדה."
רוני ארד
יש לי הערה קטנה. יכול להיות שתהיה הסכמה בין המנכ"לים שזה יהיה במשרד החוץ או במשרד אחר. אבל זה לא חשוב. אנחנו נעביר את התקנה הזאת. בהתחלה חשבנו שזה יהיה במשרד לקליטת עליה אך המשרד לקליטת עליה מעדיף שזה לא יהיה אצלו, מסיבות כלשהן. לנו אין בעיה להעביר את הכסף הזה ולפתוח תקנה תקציבית במשרד החוץ או במשרד אחר. כך שההתחייבות היא לכל משרד שיקבל את זה, לאו דווקא ספציפית למשרד לקליטת עליה.
אהוד קינן
שיהיה ברור, גם כך יש בעיה בכך שמשרד החוץ מממן תביעות נגד מדינות שהוא מקיים איתן יחסים. יש גבול. בגלל זה גם ביקשנו לקיים את הישיבה הזאת, כי אנחנו מבקשים שהדברים האלה לא יתפרסמו. בוודאי שלא נוכל לקחת על עצמנו לתת כסף לתביעות. יש משרדי ממשלה שעוסקים בנושא הזה.
אמנון דה-הרטוך
דיברתי היום עם מנכ"ל המשרד לקליטת עליה ואפשר מאוד שזה יסתדר.
היו"ר נעמי בלומנטל
הכי טבעי זה במשרד לקליטת עליה.
טובה פינקלשטיין
מה שמנכ"ל המשרד לקליטת עליה ביקש ממני למסור, שהממשלה תאשר שתהיה תקנת תמיכה. השאלה איזה משרד יפעיל לא חייבת להיות מוכרעת היום. הממשלה תכניס באחד מהמשרדים תקנת תמיכה. אם יוחלט שזה יהיה המשרד לקליטת עליה, אז נקבל עלינו את העניין אבל זה לא שאלה שחייבת להיות מוכרעת היום.
היו"ר נעמי בלומנטל
נחפש משרד מתנדב. אם לא יימצא, אז נקים משרד חדש ...
טובה פינקלשטיין
אבל זה באמת שאלה שולית.
היו"ר נעמי בלומנטל
גם לפי דעתי. אנחנו רוצים להכין את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית. מה אתם אומרים?
אמנון דה-הרטוך
כפי שהתחייבנו, הגשנו לוועדה מסמך שמתאר את העקרונות הכלליים של התמיכה שתוגש לעמותות המבקשות לרכז סיוע משפטי לליקבידטורים לצורך תביעה בערכאות של בתי-הדין הבינלאומיים המתאימים.

אנחנו רוצים להדגיש, הדגשה חשובה לדעתי, שהתנאי לתמיכה אינו הצלחה בתביעה. אנחנו לוקחים בחשבון שאפשר שהתביעה לא תתקבל ואף על פי כן אותם ליקבידטורים יוציאו הוצאות. לכן התנאי הוא לא הצלחה וודאית.

אני רוצה להדגיש בעיקר את מה שצויין בסעיף 2, שכדי שתוענק תמיכה לעמותה שמרכזת סיוע משפטי, לפי ההצעה שלנו העמותה צריכה לייצג לפחות 30% מהמנטרלים. אין לנו מושג לגבי העמותה הזאת האם היא מייצגת יותר מ-30% מהמנטרלים. הרעיון הוא לא לכפות, מצד אחד, שזאת תהיה עמותה אחת בלבד ומצד שני, שלא יהיו שברירים של עמותות. זה גם מבטיח שכל עמותה, אם תזכה לסיוע, תקבל סכום משמעותי ולא שברירים, שלא יאפשרו לה להגיש תביעה באמת.

כדי שהמדינה תעניק את הסיוע צריכה אותה עמותה להראות, באמצעות חוות דעת של מומחה, שישנו סיכוי - אני מדגיש את המלה סיכוי, ולא סיכוי גדול או סיכוי מירבי - סיכוי לתביעה. צריך גם להגיש איזה ראיה לכך שיש לבית-הדין הבינלאומי סמכות לדון בפרשה. אותה חוות דעת שתוגש על-ידי המומחה תועבר לבדיקת המחלקה המתאימה במשרד המשפטים, או במשרד החוץ, או בשילוב של המשרדים. אם חוות הדעת הזאת תהיה סבירה - וזה עוד לפני הגשת התביעה לבית-המשפט - המדינה תשתתף בעלות המימון של חוות הדעת הזאת. לאחר מכן היא תשתתף בהוצאות נוספות שקשורות בתביעה.
סופה לנדבר
לא הבנתי. לאן אנחנו חוזרים עכשיו? צריכים לקחת מומחים שייתנו חוות דעת שתחליט האם לאפשר את התביעה?
אמנון דה-הרטוך
ראשית, אנחנו לא חוזרים לשום דבר. אנחנו מתקדמים לכך שאם גוף רוצה להגיש תביעה, למשל לבית-הדין הבינלאומי בהאג, אז תנאי בסיסי הוא שהגוף יראה שבית-הדין הבינלאומי בהאג מטפל בתביעה. למשל, אני נותן דוגמא אף שאני לא בקיא בפרטים, נניח שאיזה אדם ממוצא אוקראיני צריך להגיש תביעה נגד אוקראינה. אז צריך להראות שאוקראינה חתומה על האמנה שמכפיפה אותה לבית-הדין הבינלאומי בהאג. אחרת בשביל מה להגיש בכלל תביעה לשם?
יורי שטרן
למה הגבלתם את עצמכם רק להגשת תביעה לבית-הדין הבינלאומי? ומה אם התביעה תוגש ישירות לאותה מדינה, למערכת המשפטית של רוסיה, של אוקראינה, של בילורוסיה וכדומה?
אמנון דה-הרטוך
אנסה להסביר מהפן שלי. יכול להיות שמישהו אחר רוצה להוסיף בעניין הזה. עקרונית, העלויות הגדולות ביותר הן כמובן בבית-הדין הבינלאומי ולא בבית-הדין המקומי.

דבר שני, לפחות לפי המקרה של מר קלנטירסקי, שלאחר הישיבה הקודמת דיברתי איתו כשעה והוא הגיש לי את המסמכים, התביעה שלו נדחתה עד רמת בית-הדין העליון של רוסיה, מתוך טענה שהחוק לא מאפשר. מכיוון שזה המצב וזו ההחלטה של בית-הדין העליון ברוסיה, שהחוק לא מאפשר ושמנטרל היושב בישראל לא זכאי לקבל פיצויים, אז צריך לתקוף את החוק עצמו. אין טעם מהבחינה הזאת, על פני הדברים, שהמדינה - - -
סופה לנדבר
אנחנו עם מוזר. האם אתה סבור שאנחנו יכולים לתקוף את החוק שם? בחייך.
אמנון דה-הרטוך
זה עניינים של יום יום. יש חוקים בכל המדינות - - -
סופה לנדבר
חברת הכנסת נעמי בלומנטל, אנחנו נכנסים לפינה שאני אישית לא רוצה להיכנס אליה. אני ממליצה שנקבל את הצעת החוק בנוסחה הקודם, עם כל ההטבות, וזהו. למה אנחנו צריכים להכניס את עצמנו לפינה כזאת?
אמנון דה-הרטוך
אני מבקש להסביר. אם בית הדין העליון של רוסיה קובע שלפי חוקי המדינה של רוסיה מי שיושב בישראל לא זכאי, אז אין משמעות לתביעות של כל אחד. צריך לרכז את כל הכסף כדי לתקוף את זה.

לשאלתה של חברת הכנסת סופה לנדבר, אני רוצה להדגיש שבתי-הדין הבינלאומיים, שרוסיה קשורה אליהם ושכל מדינות אירופה קשורות אליהם, מבטלים חוקים. חוקים של הולנד, של אנגליה ושל צרפת בוטלו. זאת הדרך היחידה במקרה הזה לתקוף את שלילת הזכויות - ככל שזאת שלילה - של הליקבידטורים שיושבים בישראל. הרי אם עוד ליקבידטור יגיש תביעה עכשיו לרוסיה, לבית-הדין העירוני במוסקבה - זה יידחה אוטומטית, כי בית-הדין העליון של רוסיה כבר קבע שאין סמכות. אז צריך לתקוף את החוק. אם הכוונה של חברת הכנסת היא שיוגשו תביעות שמראש ברור מאליו ללא ספק שהן יידחו והמדינה תממן את התביעות האלה, אז אני מוכרח להגיד שאנחנו לא יכולים להסכים לזה.
סופה לנדבר
אנחנו לא ביקשנו מהמדינה לממן את זה. אנחנו ביקשנו שגוף, ששמו הסוכנות היהודית, יעביר לנו תרומה ועם התרומה הזאת הליקבידטורים יילכו לבד לבית-המשפט הבינלאומי. למה אנחנו צריכים תמיד להגיד לכל אחד מה הוא צריך לעשות? הם ביקשו הטבות. אתם כמדינה אמרתם: לא, לא מגיעות להם הטבות. בסוכנות הסכימו להעביר להם תרומה אך אתה סגרת את הדלת. אמרת בישיבה האחרונה שאתם תממנו את זה ועכשיו אתה אומר: לא, אנחנו נממן אם וכאשר ישנו את החוק בברית-המועצות.
אמנון דה-הרטוך
לא כאשר ישנו את החוק בברית-המועצות. אני רוצה להסביר לך שאם בית-הדין העליון של רוסיה קבע שהחוק של רוסיה לא מאפשר לתבוע במקרה כזה - - -
סופה לנדבר
אתה אומר: לתקוף את שלילת הזכויות.
אמנון דה-הרטוך
זאת הנישה היחידה. הרי מר קלנטירסקי עבר את כל הרשויות המשפטיות ברוסיה והרשויות האלה דחו אותו. אנחנו רוצים לעזור לאנשים כמו מר קלנטירסקי וחבריו, שהיום, לפחות לפי דיני רוסיה, אין להם שום סיכוי לקבל אף פרוטה. אני לא מבין: המדינה רוצה להקצות מאות אלפי דולרים לתחום הזה ואנחנו עוד מקבלים הערה שאנחנו מנסים לסכל? אנחנו רוצים לעזור. זאת הדרך היחידה שנותרה למר קלנטירסקי וכנראה גם לליקבידטורים האחרים כי החוק העליון של רוסיה, בין-הדין העליון, קבע שאי אפשר לחלק. אז מדוע אנחנו מותקפים?

לגבי הדוגמא של הסוכנות היהודית, אם הבנתי נכון את דברי חברת הכנסת, צריך לאפשר להם תרומה כדי שהם יגישו תביעות לרוסיה שתידחינה באופן אוטומטי?
סופה לנדבר
הם לא יגישו את התביעות לרוסיה אלא לבית-הדין הבינלאומי.
אמנון דה-הרטוך
על זה אנחנו מדברים, שהם יוכלו לפנות לבית-הדין בכל טענה שהם ירצו, או נגד החוק או בכל דבר. במבחן התמיכה לא קבעו שמדובר בתקיפת החוק דווקא. מה שהם רוצים, בדין הבינלאומי. אני רוצה להפנות אותך לסעיף המפורש שקובע שמדובר כאן על סיוע להגשת תביעה לבית-הדין הבינלאומי. לא קבענו באיזו עילה. זה כבר ייקבע על-ידי עורך-הדין ואנחנו לא נתערב בזה. עורך-הדין פשוט צריך להראות שברוסיה, או באוקראינה או בכל מדינה אחרת - יש סיכוי. אני חושב שזה דבר אלמנטרי. אנחנו התלבטנו האם לדרוש "סיכוי רב" או "מירבי" והחלטנו להוריד גם את הדרישה הזאת.
היו"ר נעמי בלומנטל
זה דווקא מובן.
מלה תבורי
עם כל ההערכה לנסיון לסייע פה לקבוצה הזאת, ואנחנו עושים את זה הרבה שנים, לגבי הגשת תביעה לבית-הדין הבינלאומי, לעניות דעתי - ויושבים פה משפטנים - היושבת-ראש יכולה להזמין מחר 5 או 10 מומחים לנושא הזה שבחינם יתייצבו פה - ואני מוכנה עכשיו לתת את השמות - ויתייחסו לנושא הסיכוי. זה אם לא רוצים לקבל חוות דעת פנימית של עובדי מדינה. לצורך זה בוודאי לא צריך להוציא כסף ולבזבז תחמושת, אם המטרה היא באמת לסייע. שלא לדבר על הנזק המדיני שעלול להיגרם. אני חוששת שמאמץ כנה פה מתבזבז על דבר שלא יביא לתועלת.
היו"ר נעמי בלומנטל
באמת העניין מתסכל בצורה בלתי רגילה. בזמנו החברים הגישו הצעת חוק מתוך רצון לסייע לנפגעי צ'רנוביל בדיור ובהטבות אחרות, בעיקר מבחינה רפואית, שיהיה להם קל יותר. עברנו פה באמת את הכל. הם נשארו, אני מוכרחה לומר שקצת לתדהמתי, סביב העניין שהם רוצים לתבוע. הם מרגישים שמגיע להם כי הם עשו משהו למען האנושות. מבחינת התחושה, אני מבינה אותם. אבל יש מולנו חוק, שיכול להיות חוק יבש לחלוטין, ויש לנו בעיה. היו גם מומחים והיו משפטנים. היה משפטן אחד שאמר שאפשר ואחר שאמר שאי אפשר.
יורי שטרן
אולי מר גלעד שר יכול היה להיות יותר מוצלח עם הליקבידטורים מאשר עם ערפאת.
היו"ר נעמי בלומנטל
גברת מלה תבורי, אנחנו לא נוכל היום, לפי דעתי, כבר לסגת מבחינת השאלה אם כדאי להגיש או לא כדאי להגיש. ההצעה היא בסך הכל הוגנת. אני רוצה להגיד לחברי חברי-הכנסת, גם אם נעביר את הצעת החוק ויופיע סעיף האומר שעל-פי חוק מגיע להם סיוע משפטי של מדינת ישראל בתביעה בינלאומית, אבל צריך גם ליישם את זה. גם אם זה מופיע בחוק, מדינת ישראל לא תתחיל "לשפוך" כסף לעורכי-דין ברחבי העולם כדי שיתבעו. אז יתחילו לקבוע כל מיני כללים ותקנות. אני משערת שהכללים יהיו פחות או יותר אלה שנקבעו פה. יגידו שיתבעו אם יש איזה סיכוי, ויפנו לעורכי-דין וכן כהנה וכהנה. מצד שני, אני אומרת, בואו נעביר את החוק. אנחנו העברנו פה חוקים פופוליסטים רבים לאוכלוסיות אדירות אז בואו נעביר גם את החוק הזה ואחר-כך שמשרד המשפטים יתמודד.

לפי דעתי השאלה שעומדת בפנינו היום היא האם להעביר את החוק כפי שאתם הצעתם בתחילת הדרך. הממשלה מתנגדת לכך אך בלאו הכי עוברים היום כל החוקים, בלי קשר לעמדת הממשלה.
סופה לנדבר
בואו נרד מהסיוע המשפטי, נחזיר להם את ההעדפות בדיור ואנחנו נסיים את הצעת החוק הזאת, נעביר אותה וניתן לאנשים משהו.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל הם לא רצו סתם משהו. זאת הבעיה שלי. הם אמרו: לא מעניין אותנו כלום, רק הסיוע המשפטי. אני זוכרת. הרי כבר היינו בסרט הזה.
סופה לנדבר
הם אמרו שהם רוצים: או שהחוק הזה ייתן להם זכויות, או שייתנו להם סיוע ואז הם ילכו לבית-המשפט ויצליחו לבד, כי הם מאמינים שהם יצליחו בתביעה. אנחנו צריכים להחליט: או זה, או זה. לדעתי אנחנו צריכים לתת להם סיוע בדיור וזהו זה. למה אנחנו צריכים פה להתווכח?
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להזכיר שרבים מהם לא צריכים סיוע בדיור. להיפך, הם אומרים שהם לא זקוקים.
סופה לנדבר
בואי נזמין אותם ונשאל אותם.
היו"ר נעמי בלומנטל
הקושי השני שלנו, ששוכב אדם בעל 100% נכות ולא מקבל דירה, ולעומת זה בא ליקבידטור בן 54 והוא עדיין בריא ברוך ה' ועומד בתור לפני הנכה. לחברי כנסת בכל זאת יש איזה אחריות. אני התרשמתי שמה שבנפשם זה התביעה המשפטית. הם אמרו שכל השאר פחות מעניין אותם.
סופה לנדבר
אני לא בטוחה כל-כך.
יורי שטרן
קודם כל אנחנו צריכים לדרוש מעצמנו עקביות כלשהי. לא יכול להיות שבמשך 3 שנים אנחנו כמו תוכים מדברים על סיוע משפטי ובעת שבאמת משרדי ממשלה מגיעים עם משהו, פתאום אומרים: לא, לא צריכים. אני לא מבין את מי שעושה את זה.
סופה לנדבר
אתה לא מבין? אנחנו שותפים להצעת החוק הזאת ואל תגיד "מישהו". הליקבידטורים אמרו: או זה, או זה.
יורי שטרן
קודם כל, דרשנו את זה במשך 3 שנים, משתי סיבות: א) זאת היתה הדרישה המרכזית של הליקבידטורים. מר קלנטירסקי אמר מספר פעמים שאם ינתן סיוע משפטי הוא מוכן לוותר על כל ההטבות, או לקזז אחר-כך את מה שהם יקבלו כהטבות סוציאליות ממדינת ישראל מהסכומים שיתקבלו מחוץ-לארץ. אני לא חושב שאנחנו צריכים להרחיק לכת בתחום הזה, אבל אלה היו לפחות ההכרזות.

ב) בעיני לפחות הנושא הוא הרבה יותר משמעותי כי מדובר פה על עמדת מדינת ישראל מול הזכויות הסוציאליות וזכויות הרכוש שמהגרים לתוכה מאבדים בגלל עלייתם. אני חושב שחובה על מדינת ישראל להגן על האינטרסים האלה. המקרה של הליקבידטורים הוא מקרה תקדימי מאוד חשוב. לכן, אני לפחות, כל הזמן עמדתי על כך שזאת חובה של המדינה למצוא דרך להביא לפיצוי על-ידי שלטונות רוסיה, בילורוסיה ואוקראינה של האנשים, שבגלל שעזבו את מדינותיהם משום מה איבדו את הזכות הבסיסית לפיצויים.

לכן השאלה פה היא הרבה יותר בסיסית. מדינת ישראל היא מדינת מהגרים, היא מדינה שקולטת עלייה. 80% מתושבי המדינה הם מהגרים או בני מהגרים. רובם באו ממדינות ששללו מהם את זכויותיהם הסוציאליות, רצף זכויות, ברגע שהם עזבו את גבולות המדינה. חלק בגלל שעזבו לישראל דווקא וחלק בגלל שבכלל לא היו שם זכויות הגירה, או לא מספיק הובטחו דברים שלפי כל האמנות הבינלאומיות היו אמורים להיות מובטחים.

לכן אני חושב שאם סוף סוף הגענו לפריצת דרך בתחום הזה, חובה עלינו להושיט יד ולראות איך בדיוק עושים את זה.

אני לא בטוח, ממה שאני למדתי, שהכתובת שלנו היא דווקא בית-דין בינלאומי. נכון שהחוק הקיים, של פיצוי הליקבידטורים - שעוד עלול להשתנות לרעה מבחינת הזכויות של מי שנשאר שם - הוא חוק שלא מאפשר המשך סיוע למי שעוזב את הגבולות של רוסיה למשל (אני מכיר את החוק הרוסי), אבל יש משפטנים ברוסיה שטוענים שזה נוגד מחוייבויות אחרות של רוסיה, בינלאומיות ופנימיות. זאת אומרת שיש פה משחק פנימי בתוך המערכת המשפטית של רוסיה.

דבר שני, התביעה יכולה להיות לא תביעה של החזרת הזכויות לפי החוק הקיים ברוסיה אלא פשוט תביעת נזיקין. הרי נגרם נזק והנזק הזה הוכר על-ידי המדינה. סיכנו את חייהם של המנטרלים ולכן הם דורשים שהממשלה תפצה אותם, לפי החוק או לא לפי החוק, כתביעה.

אני לא משפטן אך נראה לי שיש אפשרויות רבות יותר. הייתי פשוט מרחיב פה את ההגדרה ולא מגביל את זה לחוק הבינלאומי בלבד. זאת אומרת, גם לרשויות של אותן המדינות או לגופים בינלאומיים. זאת יכולה להיות קהילה אירופאית, שנניח רוסיה כן רוצה להיכנס לתוכה. זה יכול להיות בתי-דין זרים או בינלאומיים.
אמנון דה-הרטוך
בוודאי, אין ספק. "בית-דין בינלאומי" - אין הכוונה דווקא להאג. הכוונה לכל ערכאה בינלאומית.
יורי שטרן
כבוד היושבת-ראש, אני בעד שאנחנו נקדם את העניין הזה אך לא צריך במקביל להוריד דברים מסויימים שהם הטבות סוציאליות לפי החוק. הצעת החוק כפי שהיא היום חבל אפילו להעביר אותה לתשומת לבם של חברי מליאת הכנסת כי אין פה כלום.
סופה לנדבר
מי נתן זכות להוציא מהצעת החוק, שאני אחת החתומות עליה, חלק מהדברים הבסיסיים? עד כמה שאני יודעת, אני לא נתתי רשות לאף אחד.

שנית, אני לא מסכימה עם חבר הכנסת שטרן בכלל. מה שאנחנו נעשה עכשיו, אנחנו נכניס את עצמנו לביורוקרטיה. זה בדיוק כמו הסיסמא "תנו לצה"ל לנצח". תנו לביורוקרטיה לנצח. אנחנו נשים אבנים על רגלי אותם אנשי צ'רנוביל. הוא היה בברית-המועצות ונפגש שם עם מי שהוא נפגש. שהוא יספר שלא השיגו שום דבר, חוץ מסיסמא שהוא מכר ברדיו רק"ע.
יורי שטרן
אין טעם לדעתי להעביר חוק של תשלום דמי הבראה לליקבידטורים, כי זה בעצם הדבר היחידי שנשאר פה.
סופה לנדבר
אבל איך קרה שרק זה נשאר? זה חוק של מי, של ועדת העליה, הקליטה והתפוצות?
היו"ר נעמי בלומנטל
גם חבר הכנסת אופיר פינס-פז, ראש הסיעה שלך, אמר שאי אפשר לתת את ההטבות כמו - - -
סופה לנדבר
אני לא יודעת מה הוא ביקש.
היו"ר נעמי בלומנטל
הוא אמר שאם זה יעלה להצבעה הוא מבקש להיות פה, אם לא מגיעים להסכמות.
סופה לנדבר
בסדר, שהוא יהיה. אבל את לא יכולה לעקור מהצעת חוק את הדברים שמתאימים לך מבלי לשאול את המציעים.
יורי שטרן
אני מציע לדון בהצעות של משרד המשפטים ומשרד האוצר, פשוט לתת לזה צורה יותר ברורה, גם מבחינת המחוייבות הכספית, ולבדוק בדיוק איך התקנה הזאת תעבור. במקביל צריך להחזיר להצעת חוק הליקבידטורים כמה מהסעיפים שנמחקו ממנה בהצעה הנדיבה של יושב-ראש הקואליציה היוצא, חבר הכנסת אופיר פינס-פז.
סופה לנדבר
איזה שקרן אתה. חבר הכנסת יורי שטרן, אתה שקרן ורמאי. זה הצעת חוק שלי. מה זה קשור לחבר הכנסת אופיר פינס-פז? אני לא מבינה. הוא הסכים. הוא לא רצה להגיד לליקבידטורים את האמת. הוא חצי שנה לא דיבר איתם, השקרן הזה, חבר הכנסת יורי שטרן.
היו"ר נעמי בלומנטל
חברת הכנסת לנדבר, אל תדברי כך, זה לא יפה.
סופה לנדבר
אני אומרת אמת.
יורי שטרן
אני לא מסכים לטונים כאלה ולסגנון כזה בכנסת. אני מבקש להוציא אותה.
סופה לנדבר
שהליקבידטורים ישמעו את האמת. אני לא מסכימה לשינוי הצעת החוק. עכשיו פגרה. אנחנו נמצאים במערכת בחירות. את הזמנת אותנו, הגענו והתברר שלא נעשה שום דבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
תסלחי לי מאוד, מגיעים לכאן משרדי ממשלה, מהמכובדים ביותר, ואומרים שיש להם הצעה. חברת הכנסת סופה לנדבר, זה לא יפה. תגידי לו שאת מתנצלת.
סופה לנדבר
אני לא אגיד, בגלל שהוא משקר. חברת הכנסת בלומנטל, אני שואלת אותך כיושבת-ראש ועדת העליה, הקליטה והתפוצות, במה זה קשור לחבר הכנסת אופיר פינס-פז? אם את רוצה להזמין את חבר הכנסת פינס-פז, תזמיני אותו עכשיו, הוא נמצא בכנסת, אבל אני לא מוכנה לשמוע השמצות על יושב-ראש הסיעה שלי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אין שום השמצות. איזה השמצות? בחייך. מה שהוא אמר על חבר הכנסת אופיר פינס-פז? בסך הכל אמרתי לך שדיברתי עם חבר הכנסת אופיר פינס-פז, שהוא היום יושב-ראש הקואליציה, והוא אמר שהוא מבקש להיות מוזמן אם תהיה הצבעה בניגוד למה שהוא חושב. יש גם הגינות מסויימת בכנסת.
סופה לנדבר
אז תזמיני אותו. אבל להביא את זה כך לשולחן הוועדה? זה לא מקובל.
יורי שטרן
לא יכול להיות שיישמעו פה ביטויים כאלה. חברת הכנסת לנדבר, את שקרנית ואת לא יודעת לעבוד ולכן את כל פעם מתפוצצת. לעבוד בחקיקה את לא יודעת. להתפוצץ את יודעת.
סופה לנדבר
את "ישראל בעליה" כבר לימדת, עכשיו תלמד את חבר הכנסת ליברמן. אותי אל תלמד. בסדר?
מרינה סולודקין
אני מבינה את כל התחושות שאנחנו שומעים כאן. חבר הכנסת יורי שטרן צודק במה שהוא אומר. כבר 3 שנים יש שתי קבוצות שמנסות לקדם את החוק, בראשות חבר הכנסת יורי שטרן וחברת הכנסת סופה לנדבר. ב"ישראל בעליה" כשהתחלנו עם הצעת החוק אנחנו הצבנו מטרות, לעזור לליקבידטורים.

הגיעו למבוי סתום. עכשיו אנחנו צריכים להגיע לפשרה. איזה פשרה? אישית אני לא מאמינה בבית-דין בינלאומי נגד רוסיה בגלל שאני כמעט 40 שנה חייתי ברוסיה ואני יודעת ששום דבר לא הצליח דרך בית-הדין הבינלאומי. זה ייסחב הרבה שנים ולא תהיה שום תועלת. אבל אני יכולה לכבד את התחושות והרגשות של האנשים בקבוצת הליקבידטורים. הם מאמינים בזה.

אנחנו צריכים להחליט כאן, שיש סעיף סיוע של מדינת ישראל להליכים משפטיים בבית-המשפט הבינלאומי. אולי צריך לחשוב מהו הסכום שמדינת ישראל יכולה להקציב כדי לעזור להם לתבוע. בגלל שאנחנו רוצים לעזור לא רק לאזרח כמו מר קלנטירסקי אלא לכל הקבוצה, אנחנו גם צריכים להיות מציאותיים ולבדוק לאיזה הטבות אנחנו יכולים להביא. אני מבינה את חברת הכנסת סופה לנדבר שרוצה להביא הרבה דברים שהיו כלולים בהצעת החוק המקורית. אני חושבת שהיום אנחנו צריכים לעשות פשרה בין שתי הגירסאות ולחשוב על איזה דרך מציאותית, איך לסייע, איך להביא למליאה, איך להצביע.

ראינו שחוק משפחות ברוכות ילדים - יש. חוק וטרנים - כשרצו אז מצאו את הדרכים אפילו לתת מענק שנתי. אנחנו צריכים לחשוב על דברים מציאותיים ולנסח אותם. המטרה שלנו היא להעביר את הצעת החוק בקריאה שניה ושלישית.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מאוד מסכימה עם חברת הכנסת סולודקין. אנחנו צריכים להגיע לפשרה כלשהי. ניסינו ואנחנו מנסים. אני חושבת שגם נציגי משרדי הממשלה שנמצאים פה הם אנשים חושבים, אזרחי מדינת ישראל, שיש בהם את אותן תחושות.
סופה לנדבר
אנחנו לא נדבר עכשיו על תחושות של משרדי ממשלה.
היו"ר נעמי בלומנטל
חברת הכנסת סופה לנדבר, אם זאת ההתנהגות שלך - לא תהיה הצבעה. אני מצטערת.
סופה לנדבר
חברת הכנסת נעמי בלומנטל, אנחנו הצענו בחדר שלך לפני כמה שבועות שהם יקבלו סיוע והאנשים האלה ביקשו שהסיוע יהיה לתביעה בבית-דין בינלאומי. על זה אנחנו דיברנו. עכשיו אנחנו סוגרים בפניהם את הדלת ואומרים: אתם תגשו, אבל בתנאים כאלה וכאלה.
אמנון דה-הרטוך
אם ייאמר בחוק שהם יקבלו סיוע משפטי, האם זה אומר שאוטומטית יקבלו כסף? אי אפשר.
רוני ארד
מה ההבדל בין זה לבין תמיכה? הכסף הוא אותו כסף.
סופה לנדבר
מר דה-הרטוך, אתה שיחקת פה משחק כפול. העבירו כספים מהסוכנות ואתה אמרת שזה לא מקובל בגלל שאיזה קבוצה לא תקבל סיוע.
אמנון דה-הרטוך
חוששני שהיתה אי-הבנה. הסוגייה היתה אחרת. הסוכנות לא נותנת כסף. הסוכנות רוצה לגרוע את הכסף מההתחייבות שלה מהמדינה. אין לזה שום קשר, עם כל הכבוד. מדובר על אותו סכום שיוקצה מקופת המדינה. אני לא מבין על מה הכעס פה. כל מי שרוצה לתרום יכול לתרום למי שהוא רוצה. אף אחד לא מונע ממנו את הדבר. סיוע של משרד המשפטים יכול להסתכם במיליון דולר, או שיביאו תקנות שיהיו יותר חמורות מזה והסכום יהיה אפס. כאן זה זמין, זה בהיר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני אנסה לתמצת את הדברים ולהתקדם. אני מנסה ללכת בכיוון של חברת הכנסת סולודקין. לפי דעתי אנחנו, חברי הכנסת, עומדים בפני שתי אפשרויות.

האחת, חוק שהוא למעשה די ריק מתוכן, כאשר הדבר היחידי שהוא נותן זה אותו מעקב רפואי, שבלאו הכי הם מקבלים.
סופה לנדבר
ואנחנו מחזירים כמה הטבות לדיור.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה לומר את שתי האפשרויות העומדות בפנינו שנראות לי כרגע כסבירות והגיוניות, גם לפי מה שהציגו לנו משרדי הממשלה.

הצעה אחת, שבעצם כמעט לא נותנת לליקבידטורים כלום, כוללת מעקב רפואי, שבלאו הכי נמצא, ואת דמי ההבראה, שזה מתנה של 1,000 וכמה שקלים, שגם זה קשה לעשות, אבל זה בעצם המינימום שהבטחנו להם בזמנו. כך זה מצטייר כרגע. ובנוסף לזה, הסעיף התקציבי שמבטיח, על-ידי משרדי הממשלה, את האפשרות שלהם לתבוע את הנזקים שלהם בבית-משפט כלשהו, בדרג אירופאי או בינלאומי או מה שיימצא לנכון. זה מצד אחד.

בזמנו, גם כשהחוק היה רק עם דמי הבראה, הייתי בעד - כשהם אמרו שהם נגד - כי אמרתי: לפחות יהיה להם בחוק של מדינת ישראל מעמד מיוחד. לאחר מכן יוכלו לבוא חברי כנסת ולתת להם זכויות נוספות, אבל בינתיים יוגדר מעמד. אבל רוב חברי הכנסת והליקבידטורים לא חשבו שזה נכון ואני קיבלתי את עמדתכם ולפיכך לא העברנו את החוק כפי שהוא היה אז בקריאה שניה ושלישית. אני מוכרחה לומר שאז עדיין היה לכך רוב בממשלה. היא היתה מוכנה להעביר את החוק רק במתכונתו אז.

עומדת בפנינו כרגע אפשרות או להעביר את החוק במתכונתו המצומצמת, משמע: הכרה + דמי הבראה + מעקב רפואי + תרופות (שהייתי רוצה לקבל קצת יותר), והסיוע בסעיף תקציבי בתקציב 2001 כדי שהם יוכלו להגיש את התביעה.

מנגד עומדת הצעת החוק הרחבה יותר, שכפי שאנחנו רואים באחד הנוסחים בעצם הדבר הנוסף שיש בה זה הנושא של הדיור: "מנטרל זכאי לעדיפות בהלוואות לדיור, לרבות במרכיב ההלוואה העומדת, או לחילופים הטבות בדיור או זכות קדימה בדיור".

זה מה שעומד לנגד עינינו. יש לנו אפשרות לדבר עוד פעם עם הליקבידטורים, שנמצאים פה בחוץ, לשאול אותם מה הם היו מעדיפים ולרוץ עם זה קדימה.
יורי שטרן
למה זה צריך להיות או-או? לדעתי לסיוע המשפטי יש ערך מעבר לבדיקת זכויותיהם. ההתערבות המשפטית יכולה להצליח ויכולה לא להצליח. לכן ההתערבות המשפטית והנסיון להוציא פיצויים מהצד השלישי לא יכול להיות תחליף לחקיקה שנותנת הטבות מסויימות לליקבידטורים בישראל. אני מציע שאנחנו נלך בשתי הדרכים.
מרינה סולודקין
נלך במקביל. אין לנו ברירה אחרת.
שי סומך
אני חושב שהבסיס המוסרי של ההטבות היה בגלל שמדינת האם לא עוזרת. הם אמרו שבעצם רוסיה היא זאת שצריכה לעזור, וישראל צריכה לעזור לתבוע את רוסיה. הבסיס המוסרי לשורת ההטבות היה בגלל שהם לא קיבלו סיוע. הם אמרו במפורש שהם לא רוצים את ההטבות הנוספות. לכן אני חושב שלא צריך לחזור לכל אותן הטבות.
יורי שטרן
אלא מה, הסיפור הזה נמשך לפחות מ-1993/1994, כשמר קלנטירסקי בפעם הראשונה הוזמן לוועדת העליה, הקליטה והתפוצות והצליחו להעביר את הנושא. מדינת ישראל במשך שנים התעלמה מהחובה הזאת ולכן היום כבר אי אפשר להסתמך על זה. אם היו מתערבים אז, יכול להיות שהם כבר היו מקבלים את כל ההטבות. אבל זה סיפור שנדחה לעוד כמה שנים, עד שההתדיינות הזאת תביא למשהו. לכן היום זה כבר לא עומד אחד מול השני.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רואה את הצעת החוק, כפי שהיא עמדה בקריאה הראשונה, שכללה הלוואות לדיור וטיפול רפואי (שהייתי רוצה לעשות בו שינוי קטן). נלך על זה. נעביר את הצעת החוק בצורה כזאת בקריאה שניה ושלישית. אם בנוסף לזה הם יתנו לנו גם את הסעיף התקציבי, אז בבקשה, אני בעד. אם לא - אני חוששת שאם אנחנו נלך לקריאה ראשונה של הנוסח הרחב אז האוצר יגיד שלא עמדנו בהסכם איתו ולפיכך הוא לא יכול להבטיח את התקציב לסיוע המשפטי. זה מה שהוא יגיד.
סופה לנדבר
אולי ניתן לליקבידטורים להיכנס לכאן ונשאל האם הם מסכימים לאחת מההצעות.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני בעד. אני הצעתי את זה. ברשותכם, אני אציג להם את שתי החלופות האלה.
סופה לנדבר
אבל עם המגבלות שמר דה-הרטוך הסביר לנו.
אמנון דה-הרטוך
אני אציג את המגבלות. המגבלות האלה תמיד תהיינה קיימות.
היו"ר נעמי בלומנטל
חברת הכנסת סופה לנדבר, יש איזה גבול. גם אם את תלכי מחר לתבוע מישהו, את רוצה שיהיה איזה סף. הם יסבירו.
סופה לנדבר
תאמיני לי שאני מבינה מה שיש פה ומה שיש במגבלות. אני גם מבינה למה ומי ממהר כל-כך. אני בעד להזמין את הליקבידטורים ולהסביר להם את הדברים. אם הם יסכימו, בבקשה, אנחנו נלך להצעת החוק המצומצמת.
היו"ר נעמי בלומנטל
לי נראה שהייתי הולכת על הצעת החוק המצומצמת יותר, עם הסיוע המשפטי. לא כי לי יש אינטרס אלא בשל העובדה שזאת היתה בקשתם. אם לא, אז אנחנו חוזרים להצעת החוק המקורית. זאת ההצעה שלי.
רוני ארד
אני מבקש שיסבירו להם היטב שגם אם מכניסים את הנושא של הסיוע המשפטי להצעת החוק, שזה באמת מה שחשוב להם, סביר להניח שעד שהם יראו את הכסף, אם זה יהיה כתוצאה מחוק זה יהיה הרבה יותר לאט, בעיקר כשהממשלה מתנגדת לזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
כרגע בהצעת החוק כפי שעברה בקריאה ראשונה אין סיוע משפטי. ההטבות שיש להם בהצעת החוק כעת הן מעקב רפואי + תרופות ללא תשלום + הלוואות לדיור. זה הכל.
מיכאל דור
אלה תרופות ששייכות לנושא הפגיעה בצ'רנוביל, כך הוחלט אז.
היו"ר נעמי בלומנטל
תוסיף סעיף שיאמר את זה.
וילמה מאור
אני רוצה להזכיר שבדברי ההסבר להצעת החוק לקריאה ראשונה הסברנו למה אנחנו לא מכניסים את העניין של הסיוע המשפטי, כשהיתה עילה להעלות את זה שוב לקראת הקריאה השניה והשלישית.

(הישיבה הופסקה בין 11:00-11:25)

(הישיבה חודשה בנוכחות כל המוזמנים)
היו"ר נעמי בלומנטל
יש לנו שתי חלופות לגבי הצעת החוק, שאנחנו רוצים להציג בפני הליקבידטורים. האחת, יש לנו את הצעת החוק המינימליסטית, שכוללת דמי הבראה + הכרה + מעקב רפואי + הבטחה מן המדינה שהיא תשים סעיף תקציבי כדי שתוכלו לתבוע תביעה משפטית באחד מבתי-המשפט הבינלאומיים. אפשרות אחרת היא שהצעת החוק תכלול את העקרונות שהיו בקריאה ראשונה, בעיקר עם העדפה בדיור ציבורי, ואז המדינה לא תיתן את הסעיף התקציבי. מה אתם הייתם מעדיפים?
אלכסנדר קלנטירסקי
שניהם יחד.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה שמציע חבר הכנסת צינקר ומציעים עוד חברי כנסת, שאולי לקריאה שניה נגיש את זה עם כל ההטבות. במידה והמדינה תיענה לפנייה והם יקבלו את הסיוע המשפטי, בקריאה שלישית אנחנו נוריד את הסעיף של הדיור הציבורי.
אלכסנדר קלנטירסקי
קודם כל אנחנו מבקשים ממדינת ישראל לתת לנו כסף לסיוע המשפטי. לפני שאנחנו מתחילים את הפרוצדורות הקשות לתביעה אנחנו זקוקים לסיוע כספי. את סעיף 3 בהצעת משרד המשפטים צריך לזרוק החוצה.
אמנון דה-הרטוך
סעיף 3 אומר שצריך לשמור על עקרון השוויון. מה לא טוב בזה?
אלכסנדר קלנטירסקי
מדינת ישראל צריכה לתת לנו את הסיוע המשפטי, חצי מיליון דולר.
אמנון דה-הרטוך
אני לא מבין איזה סעיף לא מתיישב עם מה שאתה מבקש.
יורי שטרן
הסעיף שמחייב בדיקה של כדאיות הפנייה לבית-דין כזה או אחר. אם אתם מחליטים לתת מימון להתערבות משפטית, קודם כל, היו כבר שתי חוות דעת לפחות שהיו חיוביות. אחת היתה של עו"ד גלעד שר - שכמו שאמרתי, אני מצטער מאוד שהוא עזב את הליקבידטורים והלך לשדות אחרים - שאמר שכן אפשר באמצעות פנייה משפטית לדאוג לפיצויים.
אמנון דה-הרטוך
זאת היתה חוות דעת כתובה?
יורי שטרן
הוא דיבר פה לפרוטוקול.
אהוד קינן
הוא לא ידע על מה הוא מדבר. דיברתי איתו אחרי זה.
אלכסנדר קלנטירסקי
אני שמעתי מה הוא אמר בישיבה. זה רשום בפרוטוקול.
אמנון דה-הרטוך
שעו"ד גלעד שר יגיש הצעה והיא תיבדק, אין שום בעיה.
סופה לנדבר
הוא מתכוון לכך שהוא רוצה שיהיה כתוב בחוק שבתקציב של מדינת ישראל בשנת 2001 יהיה סעיף שבמשרד כזה או אחר יהיה כתוב חצי מיליון שקל לעמותת הליקבידטורים.
אמנון דה-הרטוך
אי אפשר. זה נוגד את חוק יסודות התקציב. אי אפשר לקבוע את זה במפורש בחוק.
יורי שטרן
אנחנו מדברים על משהו אחר. ההתניה שכתובה פה, שקודם זה ייבדק, יש פה סעיף האומר שאחד התנאים במבחן הוא שבית-המשפט הבינלאומי מוסמך להחליט. חבל על הזמן. אפשר תוך שבוע לבקש שוב מהמשפטנים, שכבר בדקו את העניין, כמו עו"ד ליפקין או עו"ד גלעד שר, שעוד מעט יתפנה.
אמנון דה-הרטוך
אני דיברתי עם עו"ד ליפקין לאחר הישיבה הקודמת, אחרי שדיברתי עם מר קלנטירסקי, והוא אמר לי שהוא בהחלט מוכן להכין חוות דעת. אין לו חוות דעת כתובה כרגע. הוא יכין את חוות הדעת ויגיש אותה למשרד המשפטים או למשרד החוץ, לשילוב היחידות, והם יבדקו את זה. אנחנו קבענו כאן שגם על חוות הדעת הזאת המדינה מוכנה לשלם ובלבד שיימצא, גם לפי חוות הדעת של אותו עורך-דין, מר ליפקין, וגם בבדיקה שתיערך, שאמנם יש סמכות לבית-הדין. אני מניח שאף אחד מחברי הכנסת הנכבדים לא מעוניין שיינתן כסף לחוות דעת שאומרת שבית-המשפט בגואטמלה יכול לבחון את הסוגיה (ואני אומר את זה בחיוך). ברור שצריך לבדוק שאמנם יש סמכות לבית-הדין. הכוונה היא לא להוציא כספים לפח אלא שהכספים האלה ישמשו למטרה. אני רוצה להדגיש שאנחנו לא דורשים שתהיה הצלחה. אין תנאי להצלחה. גם אם התביעה תיכשל התמיכה של המדינה תועבר. אני לא מבין מה רוצים יותר.
אלכסנדר קלנטירסקי
יש מכתב שחברת הכנסת נעמי בלומנטל שלחה למזכירות הכנסת שבו היא ביקשה אישור להעסקת מומחה. היא שלחה את המכתב לפני 8 חודשים. יש אישור ממזכירות הכנסת לבדיקה הזאת.
וילמה מאור
כתוצאה מהדברים שהוא אמר החלטנו שאין צורך במומחה עכשיו. מר דה-הרטוך אומר שהוא מוכן לממן לעמותת הליקבידטורים את המומחה. מה הבעיה? אין סיבה שאנחנו נביא את זה כוועדה.
אלכסנדר קלנטירסקי
(מדבר ברוסית, התרגום הוא של חבר הכנסת יורי שטרן)

זה היה התנאי. בגלל ההמתנה הזאת לחוות דעת נדחתה אז ההחלטה לגבי החוק. עד היום לא נלקח שום מומחה כדי שיחווה את דעתו.
קריאה
עוד פעם בדיקה?
היו"ר נעמי בלומנטל
אין בדיקה.
יורי שטרן
אני מציע להסתכל על זה אחרת. יש פה קבוצת אנשים שהשלטון של אותה מדינה שבה הם חיו שלח אותם לבצע איזה משימה, שכתוצאה ממנה הם נחשפו לקרינה ובריאותם נפגעה. אנחנו לא יודעים בדיוק מה מידת הפגיעה אבל היתה פגיעה והחוק המקומי הכיר בכך שהמדינה חייבת להם פיצויים לאורך כל שנות חייהם. כתוצאה מכך שהאנשים האלה עלו ארצה המדינות האלה משום מה הפסיקו לשלם להם את הפיצויים האלה. זה בעצם נוגד את הנורמה הבינלאומית הקיימת היום בכל מה שנוגע לפיצויים עבור נזקים ולרצף של זכויות סוציאליות כתוצאה מהגירה.

מדינת ישראל מקציבה כסף בשביל למצוא דרכים להבטיח את רצף הפיצויים האלה לליקבידטורים. היא לא צריכה להתנות את זה בשום חוות דעת. המדינה אומרת שהיא כאחראית, כמופקדת על הזכויות ועל הרווחה של אזרחיה נותנת כסף בשביל למצות כל דרך שהיא להגיע לכך שהמדינות ששלחו אותם פעם בעצם למוות ישלמו להם. כמו שהוקמה בזמנו claims conference - זאת לא היתה פעולה ממשלתית, אבל לא חשוב - מבלי לבדוק חוות דעת אלא היא הוקמה בשביל לדרוש מכל הגורמים ששדדו את העם היהודי להחזיר את הכסף. כך גם פה. אנחנו מחליטים כמדינה שהולכים על מיצוי ובדיקה של כל הדרכים. כחלק מהמהלך, ולא כתנאי, יתבקשו מומחים שונים להגיד אם טוב לפנות לבית-הדין לחוקה של רוסיה, או שיותר טוב שכל אחד יגיש תביעה פרטית לבית-הדין המחוזי, או שיותר טוב לפנות לקהילה האירופאית, או שיותר טוב לפנות להאג, או יכול להיות שצריכים לפעול בכמה דרכים. זה חלק ממיצוי אותה החלטה להגן על זכויותיהם. לא תנאי, אלא זה באותה מיקשה, באותה חבילה.

אני מבקש שאנחנו נאמץ את ההחלטה שלכם, בכמה תיקונים. תיקון אחד משמעותי ביותר - לא תהיה פה התניה בחוות דעת אלא חוות הדעת יהיו, כמו שכתוב אצלכם, חלק מהעלויות, שאחר-כך העמותה שתקבל את הכסף תכסה אותן והמדינה תפצה אותה.
אמנון דה-הרטוך
חבר הכנסת שטרן, יש לי שאלה אליך. אני מודה שאני לא מבין נקודה אחת. אולי תוכל לעזור לי. לפי ההצעה של משרד המשפטים, המשרד לקליטת עליה ומשרד האוצר חוות הדעת היא חוות דעת שאומרת שיש סמכות לפנות בתביעה. אתן לכם דוגמא. בזהירות, כי אני לא מאוד בקיא. אני ביררתי ביחידה לסכסוכים בינלאומיים לגבי שטרסבורג. נמסר לי שרוסיה נכנסה כצד לאמנה והכפיפה את עצמה לדינים של בית-הדין הבינלאומי של שטרסבורג, של זכויות האדם באירופה, ב-1998, כאשר אחד מהתנאים היה שרוסיה מחוייבת לאירועים שקרו מ-1998 ואילך. הדבר הזה כמובן מחייב עוד בדיקה, לכן אמרתי את הדברים בזהירות. נגיד שזה המצב לגבי שטרסבורג - בהאג אני לא יודע מה המצב - זאת אומרת שאי אפשר להגיש תביעה נגד רוסיה בשטרסבורג, כי האירוע של צ'רנוביל קרה ב-1986. חבר הכנסת יורי שטרן, אתה אומר שיש לבטל את התנאי. אם חוות הדעת באה ואומרת שאין סמכות אז אין מה לתבוע.
סופה לנדבר
זה בדיוק מה שאנחנו רוצים למנוע. אחרי בדיקה אתה תגיד שבמקום הזה אי אפשר לתבוע ובמקום אחר אי אפשר לתבוע ובכלל אי אפשר לתבוע והכסף שהמדינה אישרה בסעיף כזה וכזה של תקציב מדינת ישראל לא ינתן לעולים.
אמנון דה-הרטוך
זה סיוע משפטי שבלתי אפשרי לתת אותו. מה אפשר לעשות? אני לא קובע את האמנה של שטרסבורג.
היו"ר יורי שטרן
אני מציע עמדת פתיחה אחרת. מדובר על אנשים שבזמנו שלטונות ברית-המועצות שלחו אותם לסגור בגופם את הדליפה הרדיואקטיבית הזאת. לא יכול להיות שכאשר רוסיה שוללת אחר-כך את זכויותיהם לקבלת הפיצויים, בגלל שהם עברו מהתחום הרוסי לתחום הישראלי, לא יכול להיות שאין דרך לאלץ את רוסיה לשנות את דעתה. את הדרך הזאת צריכים לחפש. חיפוש הדרך זה חלק מההקצבה הזאת. ואז בודקים מה אפשר לעשות במסגרת הפנימית הרוסית, מה אפשר לעשות במסגרות הבינלאומיות וכן הלאה. אתה לוקח עורך-דין ואומר לו לבדוק איך תוכל לקבל פיצויים, איך הוא יוכל להגן על זכויותיך, ועורך-הדין כבר מחפש את הדרכים.
אמנון דה-הרטוך
האם הוא תמיד מוצא אותן? לא.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים את הכסף בלי כל התניה.
אלכסנדר קלנטירסקי
זה לא נכון. מה כתוב בפסק-הדין של בית-המשפט הרוסי, שם אני תבעתי?
אמנון דה-הרטוך
בית-המשפט העליון של רוסיה אמר שאין פיצויים למי שגר מחוץ לרוסיה. הדרך לתקוף את זה היא רק בבית-משפט בינלאומי ואנחנו מוכנים לממן את זה.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים לממן את זה בלי התניה של בדיקה.
אמנון דה-הרטוך
אני מדגיש שלגבי האג ואחרים אני לא יודע אבל לפי הדוגמא של שטרסבורג, אם אי אפשר לתבוע את רוסיה, האם המדינה תיתן 400,000 דולר לעורך-דין שייתבע בלי כל סיכוי? בכל מקרה שיש סיכוי, נותנים.
סופה לנדבר
אנחנו ישבנו שם בחדר ואתה אמרת שאתה רוצה למנוע מהסוכנות היהודית, שמצאו קהילה שמוכנה לתרום כסף כדי שעמותה כזאת או אחרת תקבל את הכסף ותתבע ותפנה לבית-דין בינלאומי. אתה אמרת שאתה לא רוצה.
אמנון דה-הרטוך
אני לא מונע מהסוכנות שום דבר. הצגת הדברים היא לא מדוייקת.
לודמילה גסין
למה אתה כל-כך נגד? אתה נגד הכל.
אמנון דה-הרטוך
זה לא נכון. אם יאפשרו לי להסביר - אנחנו מאוד בעד. אנחנו לא נגד.
היו"ר יורי שטרן
המדינה נותנת כסף לעמותה. לעמותה אין שום עניין לבזבז אותו סתם. העמותה תיקח עורכי-דין, שיחוו את דעתם ויציעו מה הדרך הטובה ביותר או הדרכים היעילות ביותר לתקוף את הבעיה. זה יהיה חלק מההחלטות ומהמהלכים שהעמותה תנקוט בהם במסגרת ההקצבה הזאת. שוב, לא תנאי, כי את השלב הזה אנחנו צריכים לעשות כבר יחד איתם ולא לפני כן. המטרה צריכה להיות לבדוק את כל הדרכים. זה בעצם חלק מהחבילה. בדיקת הדרכים ואחר-כך מיצוי הדרכים שתימצאנה נכונות זה חלק מאותו הסדר. לא תנאי. אתה רוצה קודם לבדוק כל דרך ודרך ואחר-כך להחליט שאתה מאשר.
אמנון דה-הרטוך
אני מבין את השאלה. אבל אני רוצה לשאול אותך, אם לאותם עורכי-דין מטעם העמותה תהיה דרך, שהיא לגיטימית ואפשרית, הם יקבלו את הסיוע. אם אני מבין נכון, הכוונה היא שהכסף ינתן, ולא משנה מה תהיה התוצאה אחר-כך. זאת אומרת, לא תוצאה סופית אלא גם אם עורכי-הדין האלה יכינו חוות דעת ויגיעו למסקנה - אני מקווה שזה לא יקרה - שאין סיכוי - הם יקבלו את הכסף. זה הרעיון.
שמואל הלפרט
אולי אותם עורכי-דין יכולים לתבוע גם את רוסיה ולדרוש שהיא תשלם, למרות שהם עזבו את רוסיה ובאו לארץ ישראל. אולי לחייב אותם. זה כן אפשרי. לא רק תביעה בשטרסבורג.
אמנון דה-הרטוך
בוודאי. מר קלנטירסקי העביר לי את פסק-הדין של בית-הדין העליון לחוקה של רוסיה, שקבע שלפי החוק הרוסי אין אפשרות לפצות את האזרחים הרוסיים שהיגרו למדינה זרה, ובמקרה זה לישראל.
אלכסנדר קלנטירסקי
לא נכון.
שמואל הלפרט
אולי אפשר לשנות את ההחלטה.
אמנון דה-הרטוך
איפה אפשר לשנות את זה? בבית-הדין העליון לחוקה של רוסיה?
שמואל הלפרט
אפשר לפנות אליהם בתביעה שהם ישנו את ההחלטה שלהם.
אמנון דה-הרטוך
האם אפשר לשנות את ההחלטה של בית-הדין העליון לחוקה של רוסיה? את זה אפשר לעשות רק מחוץ לרוסיה. לא בתוך רוסיה. אם יש פסק-דין של בית-המשפט העליון לחוקה של ישראל, איך אפשר לשנות את זה?
סופה לנדבר
אנחנו צריכים להחליט וזהו. אנחנו נחליט להעביר לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק בנוסח הרחב. אם המדינה רוצה סיוע באחד מהסעיפים, אנחנו נצביע על זה. אם לא, אז אנחנו רוצים שהסוכנות תיתן להם את התרומה ובינתיים אנחנו נעביר את הצעת החוק בנוסח הרחב.
רוני ארד
אם יעבור החוק, הממשלה תבקש מהסוכנות לא לתת את הכסף.
אמנון דה-הרטוך
לסוכנות יש אפשרות לעשות מה שהיא רוצה. חשוב להדגיש שאנחנו לא מתנגדים ואין לנו שום סמכות להתנגד ואין לנו שום בעיה עם כך שהסוכנות מעבירה כסף. אבל במקרה הקונקרטי הזה הסוכנות התנתה תנאי, שאם היא מעבירה את זה על-ידי אותה קהילה היא רוצה לשנות את ההסכמים עם המדינה. אם קהילה יהודית רוצה לתרום לכל מטרה שהיא בישראל, זה בסדר גמור.
סופה לנדבר
אותנו כיוזמי החוק הדבר הזה בכלל לא מעניין.
היו"ר יורי שטרן
אתם בסך הכל לא מכסים אוטומטית כל הוצאה של העמותה שתקבל את התקציב. אתם אומרים שזה לפי קבלות ולפי סעיפים אלה או אחרים.
סופה לנדבר
הם לא מבקשים קבלות. הם בממשלה יבטלו לך את כל התקציב הזה.
היו"ר יורי שטרן
בעצם החזר הוצאות על-פי חשבונית, בהתאם לנהלים האלה, זה תנאי בלתי אפשרי כי לעמותה אין כסף משלה והמדינה תצטרך להקדים את ההוצאות. פנייה לבית-דין זה או אחר צריכה להיות מלווה בחוות דעת האומרת שאכן יש סמכות מסויימת. כמו שאתה דורש חשבונית או שאתה דורש קבלה, כך תדרוש גם כאן חוות דעת משפטית אבל בתוך התהליך, לא כתנאי מוקדם.
אמנון דה-הרטוך
אני רוצה להדגיש, ציינתי כבר מלכתחילה שאם יש חוות דעת של אותו מומחה שאמנם יש סמכות לבית-הדין ויש סיכוי לתביעה - ולא קבענו סיכוי רב - אם תימצא חוות דעת מקצועית, המדינה תשתתף במימון גם של חוות הדעת הזאת.
מרינה סולודקין
אנחנו מבינים את הנקודה שאתה מדגיש אבל כאנשים עם מנטליות אחרת, אנחנו לא מקבלים. זה כמו פשעי מלחמה ופושעי מלחמה. שלחו את האנשים לכליה וזה פשע. עכשיו לא רוצים לשלם להם רק בגלל שהם עלו למדינת ישראל. אנחנו נעשה הכל כדי למצוא בית-משפט בו אפשר לתבוע. אני אומרת לך, הבנו את הנקודה אבל כתנאי אנחנו לא מקבלים את זה. בגלל שמה שקרה לליקבידטורים ברוסיה הוא פשע, אפשר לתבוע את המדינה. יש דרכים לתבוע ונמצא אותן.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים סעיף תקציבי של חצי מיליון בלי שום תנאים.
אמנון דה-הרטוך
להעביר את זה למי בלי שום תנאים?
סופה לנדבר
להעביר את זה לעמותה של הליקבידטורים מצ'רנוביל.
אמנון דה-הרטוך
יקומו 4 עמותות. לפי מה אנחנו נקבע שזה יקבל וזה לא יקבל?
סופה לנדבר
לגבי זה אנחנו נמצא פתרון. אבל לא נסכים שלפי בדיקה אתם אחר-כך תסגרו את הברז ותגידו שהתקציב נשאר בידי המדינה.
אמנון דה-הרטוך
עם כל הכבוד, הבדיקה היא מקצועית. זה לא בדיקה של פקידים במשרד אלא זה בדיקה של משפטנים במשרד המשפטים. הם קובעים את כל החוקיות של החוקים בישראל.
סופה לנדבר
הבעיה שלנו היא שאנחנו לא מבינים איך קורה שמשרד המשפטים רוצה עכשיו לסבך את מדינת ישראל. יועצים משפטיים במשך כמה שנים אמרו לנו שאסור לסבך את מדינת ישראל. הם אמרו שאם יש גוף פרטי שיתבע, אז הם לא מתערבים. פתאום המדינה נכנסת ואומרת שהיא מוכנה לתת. אם המדינה מוכנה לתת ומוכנה לסבך את עצמה עם הארגונים שנמצאים שם, אדרבא. אבל אנחנו רוצים להבהיר, אנחנו נגד בדיקות ונגד תנאים מוקדמים.
אמנון דה-הרטוך
אנחנו הדגשנו כבר קודם שגם אם יהיה בחוק 10 מיליון דולר, צריכים לקבוע כללים.
סופה לנדבר
כללים לאיזה עמותה לאשר - זה בסדר. כללים למי לתת את זה ואיזה עמותה תחליט - זה בסדר.
אמנון דה-הרטוך
אם עמותה תרצה לתבוע בבית-המשפט בקונגו האם היא תקבל את זה, גם אם זה לא קשור בכלל? למה? כי זה מה שהיא רוצה? האם היא לא צריכה להראות שיש סיכוי, שיש סמכות לבית-הדין? לא. היא תקבל את הכסף, הם יגישו תביעה לבית-המשפט באלבניה והוא ידחה את זה על המקום, אבל את הכסף עורך-הדין ייקח. האם זאת המטרה של הסיוע? המטרה של הסיוע, שתהיה סמכות לבית-המשפט וכך סיכוי לתביעה. אני לא מבין על מה ההתנגדות של חברי הכנסת.
היו"ר יורי שטרן
אני לא מתנגד. אני חושב שהגענו לשתי אפשרויות אמיתיות. אני לא מדבר עכשיו על ההטבות שבהצעת החוק. אני מדבר על העניין של סיוע משפטי.

אפשרות אחת, שאתם מעבירים החלטה שמשמעותה שתיקבע עמותה מן העמותות הקיימות -בינתיים יש רק אחת - שתקבל התחייבות מהממשלה לממן לה את הפעילות המשפטית להגנת זכויותיהם ולהגשת תביעות על-ידי הליקבידטורים. אם העמותה הזאת מגישה לכם חשבון על כך שהיא נגיד פונה לבית-הדין במוסקבה, אל החשבון הזה מצורפת חוות דעת משפטית האומרת שאכן בית-הדין הזה מוסמך לדון בתביעה כזאת. זה חלק מההתחשבנות.
אמנון דה-הרטוך
אנחנו הלכנו אפילו יותר לקראתם. עד שמגישים תביעה יש הרבה פעולות מקדימות. אנחנו לא מתנים את הגשת התביעה בכסף. אנחנו משתתפים במימון הפעולות. גם אם הוא כותב חוות דעת והוא עוד לא הגיש תביעה, עבור עצם הכנת חוות הדעת, כשהוא בא ואומר שיש סיכוי לתביעה ושלבית-הדין יש סמכות, וזה נבדק אצלנו ואומרים שהוא צודק, אז הוא מקבל כסף כבר על חוות הדעת. אחר-כך הוא יכין את התביעה, זה לוקח הרבה זמן, והוא יקבל כסף גם לזה. אנחנו לא מבינים מה רוצים מאיתנו.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להתקדם. אנחנו ממשיכים עם הכנת הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית על-פי נוסחה בקריאה הראשונה.
סופה לנדבר
כלומר הנוסח הרחב. בקריאה הראשונה זה היה בתנאי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו נצטרך להתחיל מהתחלה. אנחנו נלך לפי טיוטה 10 להצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל. היועצת המשפטית תקרא את סעיפי הצעת החוק. אני מציעה, כפי שאתם הצעתם קודם לכן, בינתיים יתקדמו עם הנושא של הסעיף התקציבי ובמידה והממשלה תעמוד בהבטחה ואכן יתנו להם את הכסף עבור התביעה המשפטית, אז אנחנו נרד מההעדפה בדיור הציבורי, או שנשאיר אותה, אני כבר לא יודעת.
יורי שטרן
למה נרד מזה?
היו"ר נעמי בלומנטל
כי משרד האוצר אומר: או, או. הוא לא יכול לתת להם את הכל.
סופה לנדבר
האם תמיד חברי הכנסת שומעים למה שמשרד האוצר אומר?
רוני ארד
היתה החלטת ממשלה. אתם יכולים להחליט מה שאתם רוצים אבל סיוע משפטי לא תקבלו.
סופה לנדבר
יהיה שר אוצר חדש.
מרינה סולודקין
הפשרה היא שיהיו שני מסלולים. הם יוכלו לקבל סיוע משפטי + כל ההטבות שהם יוכלו לקבל.
לודמילה גסין
8 שנים אנחנו פה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז תעזרו לנו להתקדם. אנחנו מקבלים סעיף תקציבי. הרי כבר קיבלנו בזמנו מהסוכנות. משרד המשפטים התנגד ולפיכך הם נותנים סעיף תקציבי. הלוואי שזה יהיה. יש דיור, יש הבראה, יש הכרה בכם. אי אפשר יותר. האם אתם רוצים שנעביר חוק שכל אחד יקבל כל חודש 30,000 שקל? יש גבול. יש לנו את הסעיף התקציבי. נכין את זה לקריאה שניה ושלישית.
הלית ברק
אני קוראת את טיוטה מספר 10, שעקרונותיה מאוד דומים לנוסח הכחול אך ניסוחה שופר על-ידי המשפטנים.

"הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001"
(קוראת את הסעיפים
1, 2, 3)
סופה לנדבר
[מתייחסת לסעיף 3(5)]: למה השר צריך לקבוע? הא, הוא קובע את הגוף המייצג של המנטרלים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אגב, הכנסנו את הנציג שלהם.
אהוד קינן
צריך לבדוק. אני לא חושב שאפשר לכתוב "רוסיה הלבנה". המלה "בלארוס" היא במקור וכך אנחנו קוראים לזה.
הלית ברק
נבדוק ונשפץ, אם יש צורך.

(קוראת את סעיפים 4, 5, 6, 7)

סעיף 8 - דיור

כאן על חברי הכנסת להכריע בין שתי גירסאות שהוצגו במהלך הדיונים. הגירסה הראשונה:

"(א) מנטרל זכאי לעדיפות בהלוואות לדיור, לרבות במרכיב ההלוואה העומדת, כהגדרתה בסעיף 6 לחוק הלוואות לדיור, התשנ"ב-1992, בהתאם לקביעת שר הבינוי והשיכון, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת העליה, הקליטה והתפוצות של הכנסת."

על-פי הגירסה השניה של אותו סעיף נאמר:

"(א) מנטרל הזכאי להלוואה לדיור לפי חוק הלוואות לדיור, התשנ"ב-1992, זכאי להלוואה נוספת בסכום של _____, אשר ____% ממנה יהוו הלוואה עומדת, כהגדרתה בסעיף 6 לחוק האמור."

סעיף 6 לחוק הלוואות לדיור עוסק בהלוואות בתנאים שונים. מצויה בו ההגדרה ל"הלוואה עומדת" והיא: "חלק מההלוואה לדיור אשר יהפוך למענק או יועמד לפרעון, לפי הענין, בהתקיים התנאים הקבועים בכללים".

(הישיבה הופסקה בין 12:00-12:05)
סופה לנדבר
אנחנו נסכים על הגירסה הראשונה.
יורי שטרן
אבל עם תוספת אחת, ששר הבינוי והשיכון יביא לאישור ועדת העליה, הקליטה והתפוצות תוך חודשיים מיום קבלת החוק.
הלית ברק
למען הסר ספק, אני רוצה להבין, חברי הכנסת מעדיפים בשלב זה את סעיף קטן (א) בנוסחו המודפס, הראשון מבין השניים, כאשר אתם מבקשים להטיל חובה על השר להביא תוך זמן קצוב את אותן קביעות. מה הזמן שאתם מבקשים לקצוב לשר?
יורי שטרן
תוך חודשיים.
רוני ארד
אנחנו רוצים להגיש הסתייגות על הסעיף הזה.
יורי שטרן
למה הסתייגות?
רוני ארד
לדעתנו זה יגרום להרחבת נושא המשכנתאות לקבוצות אחרות. למה לתת למנטרל ולא לווטרן? למה לתת למנטרל ולא לנכה?
יורי שטרן
אם החוק היה מבוסס רק על מדידת הנזק שנגרם לבריאות, היית צודק. אבל אנחנו בפירוש הולכים על קבוצות, כמו ותיקי מלחמת העולם השניה וכמו ניצולי השואה, שיש יחודיות מסויימת בסוג הנזקים שנגרמו להם.
נטשה כשר
ניצולי שואה מקבלים לפי אחוזי נכות.
מיכאל דור
אבל כל קבוצה טוענת שיש לה את הייחוד שלה. זאת אומרת שאנשים מהקומנדו הימי שצללו בקישון ויש להם סרטן לא יקבלו ואילו הליקבידטורים כן יקבלו.
הלית ברק
(קוראת את סעיף 8(ב))
רוני ארד
משרד האוצר מסתייג מהסעיף.
הלית ברק
(קוראת את סעיפים 9 ו-10)
יורי שטרן
בסעיף 9, מה זה אומר מבחינת דמי הבראה? אם אדם עובד במקום שבו הוא מקבל דמי הבראה ממעסיקו, זה מבטל את הזכות הזאת?
קריאה
זה לא מבטל. הוא מקבל את הגבוה מבין השניים. זה כפילות.
יורי שטרן
אבל לא תהיה פה תוספת דמי הבראה. יכולה להיות תוספת רק בגלל ההפרש.
הלית ברק
(קוראת את סעיף 11)

כאן אני אוסיף, או בסעיף אחר, כפי שאני אמצא לנכון, את אותה התניה, שהשר יביא את כללי הדיור תוך זמן קצוב.

(קוראת את סעיפים 12, 13 ו-14)
רוני ארד
אני רוצה להוסיף לפרוטוקול, שבהנחה והצעת החוק עוברת כמו שהיא, מכתבו של הממונה על התקציבים שהונח על שולחן הוועדה מבוטל מכיוון שאין הסכמה עם הממשלה ואין שום התחייבות של הממשלה לפתוח תקנה תקציבית בשנת 2001.
יורי שטרן
אתה עושה פה טעות מאוד גדולה. תסתכל על זה לא כסוג של סיוע סוציאלי שאתה מגיש אלא תסתכל על זה כעל אפשרות למדינת ישראל לגבות עבור האזרחים שלה סכומים מחוץ-לארץ. זה כמו השילומים מגרמניה.
רוני ארד
אני רוצה להזכיר שהמדינה לא נותנת אף שקל עבור התביעות לפיצויים מגרמניה.
יורי שטרן
אבל המדינה הסדירה בזמנו עם הגרמנים את עצם המערכת. אם אתה זוכר, נזרק אז רימון לכנסת כתוצאה מכך.
רוני ארד
אבל למה דרך תקציב המדינה? שמשרד החוץ של מדינת ישראל יסדיר את זה עם רוסיה, כמו שבזמנו הסדירו את זה עם הגרמנים.
לודמילה גסין
אנחנו אזרחי ישראל ויש אחריות לישראל.
רוני ארד
כמו שהממשלה טוענת שאין היגיון במתן הלוואות מיוחדות לדיור דווקא לקבוצה כזאת ולא לקבוצה אחרת, משמעות הדבר, כמו שאמר נציג משרד הבינוי והשיכון, היא כמעט הרס כל נושא המשכנתאות. אני לא יודע כמה זה יכול לעלות כי אני לא איש משרד הבינוי והשיכון. לא נראה לנו שהממשלה יכולה ללכת בכיוון הזה.
סופה לנדבר
בוועדת הכספים אנחנו נעביר את הסעיף הזה.
יורי שטרן
זה אומר משהו אחר, שאנחנו חייבים להכניס את הסעיף של הסיוע המשפטי לחוק כי אחרת המדינה תשתמט מכך.
שי סומך
יש כאן בעיה מדינית. היו לי המון חששות מהסעיף הזה. גם גברת מלה תבורי ונציג משרד החוץ אמרו את זה ועכשיו אני אומר את זה בקול. יש חשש לבעיות דיפלומטיות ואולי בעיות בעלייה אם זה יהיה בסעיף חוק מפורש של הכנסת. אתם צריכים לחשוב על ההשלכות האלה.
יורי שטרן
אז תעמדו מאחורי הנכונות שלכם לתקן את התקנה התקציבית הזאת.
רוני ארד
היה כבר סיכום בין הממשלה לבין חברי הוועדה.
הלית ברק
ההתחייבות שלהם היתה מותנית בהורדת סעיף הדיור.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה לחזור על ההתחייבות שלנו, של רוב חברי הכנסת שהיו כאן בדיונים, אני לא יכולה לומר בשם כל חברי הכנסת. אנחנו בזמנו הסכמנו שאם המדינה תסייע להם בדרך זאת או אחרת להגיש תביעות משפטיות, אנחנו נרד מסעיף הדיור, שהוא בעייתי ויוצר תקדים. אני רוצה להמשיך לעמוד בהתחייבות הזאת, בכל אופן מבחינתי כיושבת-ראש הוועדה. לפיכך אני רוצה להציע שבמידה והסעיף התקציבי הזה יעבור והם סוף סוף יוכלו לצאת לדרך עם התביעות המשפטיות שלהם, אנחנו בקריאה שלישית נרד מסעיף הדיור. זאת ההצעה שלי ואני אעמוד מאחוריה כיושבת-ראש הוועדה.
הלית ברק
אני רוצה לציין שהדרך המשפטית היחידה לרדת מסעיף שאותו אנחנו מניחים על שולחן הכנסת זה בדרך של הסתייגות. למשל, הפורמט שיונח יהיה ללא הדיור, כאשר סעיף הדיור יוגש כהסתייגות. במידה ולא יהיו הסכמות לגבי הנושא הזה, אתם תצביעו בעד ההסתייגות.
יורי שטרן
איך אפשר יהיה להפריד מבחינת טווח הזמן בין הקריאה השניה לקריאה השלישית?
הלית ברק
אם מתקבלת הסתייגות, הוועדה רשאית למשוך את זה מהמליאה על מנת לשנות.
יורי שטרן
אבל יכולה להיות טקטיקה אחרת. יכולה להיות הסתייגות של האוצר.
הלית ברק
אני אחזור, מציעה יושבת-ראש הוועדה לנסות בכל זאת למצוא את הדרך לסיוע המשפטי ולרדת מנושא הדיור. כפי שאני מבינה, חברי הכנסת חוששים בשלב זה למחוק לחלוטין את הדיור ושלא יהיה לו זכר לפני שהנושא מוסדר. על כן הוצע שהצעת החוק תוגש ללא הדיור, בנוסח הלבן, כאשר בהסתייגות כן תופיע הצעה להוסיף חזרה את הדיור. חברי הכנסת מתחייבים שאם ינתן הסיוע המשפטי הם יירדו מההסתייגות שלהם.
רוני ארד
לא ברור לי איזה אי-הסכמות. אתם ביקשתם שנעביר לכם מכתב ואנחנו הנחנו אותו בפני הוועדה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו משאירים את זה רק כהסתייגות. זה לא יהיה עכשיו בנוסח הצעת החוק אבל יש לנו הסתייגות. אם אתם לא תעמדו בהתחייבותכם ולא תיתנו להם את הסיוע המשפטי, אז אנחנו נעביר את הנושא של הדיור. אם אתם תעמדו בזה, אנחנו נוריד את ההסתייגות על הדיור. זאת בדיוק ההסכמה.
רוני ארד
אבל זה תלוי בכם מתי תקציב המדינה יעבור. אם אתם רוצים עכשיו להעביר את הצעת החוק - בינתיים תקציב המדינה עוד לא עבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
לעת עתה בלאו הכי יש עוד פגרה. אנחנו נגיש את זה כהסתייגות.
לודמילה גסין
האם 300 אנשים יעשו חור כל-כך גדול בתקציב המדינה?
מיכאל דור
קודם כל, כבר רשומים אצלנו 800 אנשים. לפחות לדייק בעובדות. בחיפה רשומים 800.
אלכסנדר קלנטירסקי
ובמוסקבה רשומים מיליון איש.
לודמילה גסין
ברשימה שלנו רשומים פחות.
היו"ר נעמי בלומנטל
המדינה אמרה שהיא תיתן לכם.
אלכסנדר קלנטירסקי
לפני שנה ועדה בין-משרדית לאישור מעמדם של ליקבידטורים מצ'רנוביל קבעה שיש 287 אנשים כאלה בישראל.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו ניגשים להצבעה.


הצבעה על הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001,
בנוסחה כפי שהוקרא (למעט סעיף 8), ובהסתייגות של הוועדה לגבי סעיף 8

בעד - כולם
אין מתנגדים
אין נמנעים
הצעת החוק נתקבלה, להעברה לקריאה שניה ושלישית.


הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים