ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/11/2000

השידורים בשפה הרוסית בערוצי הטלוויזיה הישראלית –חברת הכנסת נעמי בלומנטל

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/2180

1
ועדת העלייה והקליטה
8.11.00

פרוטוקולים/ועדת קליטה/2180
ירושלים, כ"ה בחשון, תשס"א
23 בנובמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס'
מישיבת וועדת העלייה והקליטה
מיום רביעי, י' בחשוון התשס"א (8 בנובמבר 2000), שעה:09:00
נכחו
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל – היו"ר
ויקטור בריילובסקי
אמנון כהן
סופה לנדבר
אלכסנדר צינקר
גנדי ריגר

מרינה סולודקין
מוזמנים
בוריס מפציר מנכ"ל, המשרד לקליטת העלייה
אורן נאמן המשרד לקליטת העלייה

מאיר פרץ מנהל האגף לחינוך מבוגרים, משרד החינוך
רחל שיפר מנהלת המטה לקליטת העלייה, משרד החינוך

רוני ארד רפרנט קליטה, אגף התקציבים, משרד האוצר

דינה עברי – עומר הלשכה המשפטית, משרד התקשורת
טל אופק הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

לריסה גרשטיין מ"מ יו"ר הוועדה לשידורים לעולים לחו"ל,
רשות השידור
ניר גרסון הלשכה המשפטית, רשות השידור
אורן הלמן רשות השידור

צביקה שפירא מנכ"ל, הטלוויזיה החינוכית
גרשון גרשון מנהל מחלקת אקטואליה ועורך תוכניות בשפה
הרוסית, הטלוויזיה החינוכית

יוסף בראל מנכ"ל, ערוץ 3

נעמי שחורי סמנכ"ל, ערוץ 2

יורם מוקדי מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור,
המועצה לשידורי כבלים ולווין
עו"ד עמית ריינהרד סגנית מנהל מינהלת הסדרת השידורים לציבור,
המועצה לשידורי כבלים ולווין

אלה קוזאקוב עורכת ראשית, תכנית טי.וי. ירושלים,
בשפה הרוסית
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
דרורה רשף
סדר היום
השידורים בשפה הרוסית בערוצי הטלוויזיה הישראלית –
חברת הכנסת נעמי בלומנטל


השידורים בשפה הרוסית בערוצי הטלוויזיה הישראלית
היו"ר נעמי בלומנטל
בוקר טוב. הישיבה הזאת נובעת מנושא שעלה כאן בוועדה ומהמצוקה של העולים החדשים. בעיקר דווקא מעולי ברית המועצות, חבר העמים ופחות אולי מעולי אתיופיה. האמת היא שהיינו צריכים להתייחס גם אליהם ואולי גם לאוכלוסיות אחרות. אנחנו לא נוכל להתייחס היום לכל, אז נדון אך ורק בשידורים בטלוויזיה. אנחנו לא דנים ברדיו, ברדיו רקע למשל ובערוצים אחרים, אלא רק בטלוויזיה.

מה שקרה – ואנחנו ראינו את זה, לצערנו הרב – זה שאחוז העולים החדשים מאלה שנרצחו בצורה אכזרית ביותר לאחרונה, הרבה יותר גבוה מאשר חלקם באוכלוסייה. אפילו שמעתי, עד כדי כך, שמשפחתו של אברהמי, למשל, מפתח תקווה, שעשו בו את הלינץ', יחד עם וואדים נוז'יץ', אומרת שחבל שהוא נסע עם עולה חדש וכך הם נקלעו למצב שבו מצאו את עצמם.

כלומר, מה שמסתמן הוא שלעולים החדשים אין מספיק מידע. רובם לא מכיר את הארץ. שאלו אותנו פה בוועדה, למשל, פתאום התקבל טלפון: אם אני רוצה לנסוע לטבריה, איפה זה ואדי ערה? זה מסוכן או לא מסוכן? אתה שומע דברים שעבורנו, הוותיקים, הם לא בעיה. אתה יודע איפה זה ואדי ערה, אתה מכיר את הכביש, אתה יכול לסמן בראש שלך את הדרך ולבדוק איפה זה בעייתי יותר ואיפה בעייתי פחות.

העולים החדשים, רובם לא מכירים מספיק טוב את הארץ והם באמת עמדו במצב של חוסר מידע, חוסר ידע בסיסי. כתוצאה מזה הם גם לא יודעים בדיוק מה לעשות. אנחנו כאן בוועדה בהחלט נותנים את כל הגיבוי ולא חושבים שהעולים החדשים, בצורה מסוימת, הם פחות מוצלחים או פחות חכמים או הכל פחות. הם אותו דבר, אבל הם מכירים פחות ויש אילוצים של מי שבא זה מקרוב לעומת מי שוותיק בארץ. עובדה שנהרגו או נרצחו במאורעות האחרונים אחוז גבוה מאד של עולים חדשים.

לפיכך, נזעקנו באחת הישיבות האחרונות ואמרנו: בואו נראה איזה מידע הם מקבלים. נניח שיושב בן אדם לא הכי צעיר מבני העולים מרוסיה, לא יודע עברית, יושב בבית, אולי הוא גר בגילה? הוא לא יודע. יריות פה, יריות שם.
אלכסנדר צינקר
מסתכל על טלוויזיה מרוסיה. תחנות מרוסיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בדיוק. מה שאומר חבר הכנסת צינקר זה נכון. מאיפה הם מקבלים מידע? מרוסיה. אז בעבר דיברנו על זה שזה אבסורד שרוב המידע שהם מקבלים הוא מרוסיה. דיברנו על זה כבר. יחסית יש מעט מאד מידע שמגיע בשפה הרוסית מהארץ. אנחנו מדברים על כמיליון אנשים דוברי רוסית, אבל אז דיברנו על זה, כי רצינו שהם ייראו יותר ערוצים שלנו, יותר מבחינת פוליטיקה פנימית, מידע עדכני, החברה הישראלית ועוד כהנה וכהנה.
עכשיו, פתאום, ראינו שיתרה מזאת
פשוט מסוכן. המצב הזה, שהם לא יודעים מה קורה, שהם לא יודעים איפה יורים, שזה לא אומר להם שום דבר, זה בהחלט מצב מסוכן. בעבר דיברנו על החשיבות של השידורים ברוסית ובזמנו עוד היו לנו כאן וויכוחים. נדמה לי שזה היה עם המנכ"ל הקודם של רשות השידור, מוטי קירשנבאום. וויכוחים עקרוניים, במובן זה שמוטי קירשנבאום היה עוד בדעה שהיתה רווחת אז, שצריך ללמוד עברית. באו עולים חדשים, הם צריכים ללמוד עברית.
אלכסנדר צינקר
הרעיון הזה הוא בסדר.
היו"ר נעמי בלומנטל
הרעיון הוא נכון, אבל אנחנו יודעים גם את המציאות ונוסף לכך אנחנו ערים כאן ועובדים כאן על קונספט חדש, של ללמוד מן השגיאות של העבר. היום, להפך, יש דעה מקובלת שהצעירים צריכים להיות מסוגלים לדבר עם הוריהם, כך שזה לא כמו שאנחנו היינו ילדים ושביקשו מאתנו לשכוח במהירות את שפת האם שלנו. היום אפילו מעודדים את הילדים לדבר בשפת האם. זה קונספט מסוים שאנחנו כבר חיים אותו.

אותו קונספט אומר שצריך לספק מידע, יידע, תקשורת, גם בשפה הרוסית, מעבר לעברית, כי לא יעזור כלום, אי אפשר ללמוד בתקופה כל כך קצרה את העברית וגם כשלומדים אותה לא תמיד לומדים את אותה שפה שמדברים במהירות בטלוויזיה. כשאנחנו, חברי הכנסת, משהים בשתי שניות את המשפט הבא שלנו, פחות או יותר עושים לנו גיליוטינה. אתם רואים לפעמים ראיונות שעושים עם חברי הכנסת העולים, אז ברוך השם יש זמן. אצלנו, אם אתה לא אומר - במיוחד בערוץ השני - את מה שיש לך לומר בחמש עשרה שניות מקסימום, אתה כבר גמור.

על כל פנים, אין ספק – וזו דעה שכולם כאן היו שותפים לה – שצריך שיהיו יותר שידורים בשפה הרוסית בערוצי הטלוויזיה.

בואו נסקור, לרגע, מה יש היום בשפה הרוסית בטלוויזיה. חברת הכנסת סולודקין, אולי תאמרי לנו?
מרינה סולודקין
כן. יש קליידוסקופ בערוץ 33, שזה הערוץ הראשון.
היו"ר נעמי בלומנטל
כן. קליידוסקופ זה בימי שישי, פעם אחת בשבוע, בערוץ הראשון.
מרינה סולודקין
אחר כך יש לנו בערוץ תוכנית בשם "סיבודניה" – "היום" - בימים ראשון וחמישי.
היו"ר נעמי בלומנטל
פעמיים בשבוע. כמה זמן זה בערך?
מרינה סולודקין
חצי שעה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בזמנו היה גם בטלוויזיה החינוכית. יש משהו?
גרשון גרשון
לא. יש רק ערב חדש בתרגום לרוסית והתוכנית "ועם הארץ" שזה לא נושא הדיון היום, אבל היא קיימת.
היו"ר נעמי בלומנטל
הבנתי. היה לכם משהו בעבר.
גרשון גרשון
היו שתי תוכניות: זווית ראייה ו "ויזה וי" שהופקו עד שנת 1999. הפקנו כשלוש מאות תוכניות. בהמשך אני מוכן לדבר על זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר גמור. בערוץ השני? נעמי שחורי?
נעמי שחורי
בערוץ השני היום לא קיימת אף תוכנית ברוסית. יש תרגום של מספר תוכניות – משהו כמו שלוש שעות שבועיות לרוסית. מדובר בעיקר בתוכניות שהן טלנובלות, לא חדשותיות, למעט תוכנית אחת שהיא תוכנית לגיל המבוגר, לזקנים, שלגביה הזכיין החליט מראש שכיוון שחלק די גדול מהאוכלוסייה העולה שלא דוברת עברית היא מבוגרת, דווקא את זה מתרגמים לרוסית.

לגבי ערוץ 3, על פי חוק – והכללים האלה יחולו גם על ערוץ 2 בעתיד – 5% מסך כל השידורים יהיה מתורגם לעברית, מה שאומר בעצם שעה ביום בפריסה שנתית. בנוסף לדרישת התרגום הפעלנו גם דרישה לתוכנית אקטואליה – מאגזינית אחת לשבוע מכל זכיין. אז פר ערוץ יהיו חצי שעה של אקטואליה, חצי שעה של חדשות על ידי חברת החדשות, אבל מופקת במיוחד לצורך הערוץ הזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
רגע. עוד פעם. סליחה. לא הצלחתי לעקוב.
אלכסנדר צינקר
מה יש היום?
נעמי שחורי
לגבי היום נתתי את התמונה. יש רק תרגום.
אלכסנדר צינקר
מה שיהיה בעתיד אנחנו לא יודעים.
נעמי שחורי
לא, המכרז יצא לדרך. זה לא העתיד הרחוק.
מרינה סולודקין
זה מאד חשוב.
נעמי שחורי
זה משמעותי כי זה השינוי שחל בכללים האלה של המכרז.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה אומר המכרז?
נעמי שחורי
מבחינת החוק, החוק דרש 5% תרגום לרוסית או הפקה ברוסית, אנחנו בנוסף לדרישה של החוק דרשנו חצי שעה של הפקה שבועית מכל בעל זיכיון בנושאים שקשורים לאקטואליה, חצי שעה שבועית מחברת החדשות של חדשות שמופקות במיוחד – לא תרגום של מהדורת חדשות – וחצי שעה שבועית מהטלוויזיה החינוכית. כך שלייצר בלוק של שעה וחצי באותו יום…
היו"ר נעמי בלומנטל
ביום או בשבוע?
וילמה מאור
אמרת שבוע.
נעמי שחורי
זה ישובץ מבחינת שידור פעם בשבוע, על מנת שזה לא ייבלע ויעלם בתוך לוח המשדרים. כדי שיהיה איזשהו סיכוי שהאוכלוסייה הרוסית תסתכל גם על זה כי היא תדע שיש לה שעה וחצי מרוכזים של שידורים בשפה הזאת, שרובם מסביב לנושא האקטואליה.
אלכסנדר צינקר
מה שהכי חשוב זה שכמה פעמים ביום, בזמן קבוע, יהיו 5 דקות חדשות בשפה הרוסית.
נעמי שחורי
הטלוויזיה הציבורית יכולה לעמוד בזה. אני לא יכולה לעמוד בזה.
אלכסנדר צינקר
אולי חמש דקות בבוקר, אולי חמש דקות בערב.
נעמי שחורי
אני נתתי את מה שקיים ואת הדרישה שקיימת.
היו"ר נעמי בלומנטל
הדרישה מטעם מי?
נעמי שחורי
מטעם הרשות והמועצה. אלה הדרישות והתנאים שהן קבעו.
אמנון כהן
חברת הכנסת בלומנטל, וועדת הכספים, עוד כשהכינה את החוק, דרשה שיהיו תוספות של שידורים ברוסית. אז לא היו בכלל שידורים ברוסית. היו רק ערבית ועברית. דרשנו שזה יכנס לחוק. עכשיו, מתוך החוק, הם צריכים איכשהו לחלק את זה.
נעמי שחורי
אנחנו פרשנו את הדרישה של החוק, כדי שלא הכל יהיה עם תרגום בלבד, כי התרגום הזה הוא פחות משמעותי בעניין הזה והכנסנו פנימה דרישה מסודרת להפקת תוכניות מיוחדות ובעיקר האקטואליה. הסיבה שהלכנו על דרישה לכיוון האקטואליה היא, שבגלל שהבדיקה שעשיתי…
היו"ר נעמי בלומנטל
את ממונה על הנושא הזה?
נעמי שחורי
אני עסקתי בכל הנושא של התוכניות. מהבדיקות שעשיתי, הבנתי שהנושא הנדרש ביותר הוא באמת התחום הזה שנקרא אקטואליה. בכל התחומים האחרים, אין לנו סיכוי, עם ריבוי הערוצים הרוסיים המגיעים ארצה דרך הלוויין, גם בכבלים וגם בקליטה בלוויין, שהקהל דובר הרוסית יסתכל על ערוצים ישראלים. הדבר היחיד שבו יש סיכוי למשוך אותם להסתכל כי יש צמא, יש מחסור, זה בתחום של אקטואליה שמחוברת לכאן, על מנת באמת למנוע שהמידע היחיד שיתקבל יהיה מגאזין שנעשה אמנם פה, מופק כאן, אבל משודר משם.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה שוב להבין: זה יהיה שעה וחצי בשבוע?
נעמי שחורי
כן.
היו"ר נעמי בלומנטל
בכל יום יהיו תוכניות?
נעמי שחורי
לא. ביים אחד שעה וחצי.
היו"ר נעמי בלומנטל
זה לא נשמע הגיוני. אם אנחנו מדברים על אקטואליה ואנחנו שומעים מה קורה עכשיו אצלנו…
נעמי שחורי
זה לא חדשות, זה אקטואליה. אלה פרשנויות, דעות, אלה לא חדשות יומיות, בפירוש.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להבהיר לך, שכנראה זו תהיה התחושה או הדרישה של כולנו כאן, חברי וועדת העלייה והקליטה, שזה פשוט לא מספיק. זה טוב שאתם ערים לנושא – גם לאור מה שאמר חבר הכנסת אמנון כהן, שהוא חבר וועדת הכספים, שהיתה התניה, גם בעקבות הדרישה של הוועדה שלנו - אבל זה לא מספיק.

אנחנו תכף נשמע גם את ערוץ 33, שנמצא פה המנכ"ל שלו, מר בראל. נשמע מה הם מציעים לנו, אבל נראה לנו בפירוש שזה לא מספיק. אני רוצה לשמוע גם מבחינה מסחרית. אתם וודאי בדקתם את זה. אתם בנויים על פרסומות. האם הצפי או המידע שלכם הוא כזה, שאתם לא מאמינים שעל ידי פרסומות לאוכלוסייה דוברת הרוסית, תוכלו לכסות את העלות? נניח, של חדשות?
אמנון כהן
זה לא קשור בכלל, גברתי היושבת ראש. אפילו אם הם לא ירוויחו שקל אחד, הם חייבים לתת את זה.
נעמי שחורי
סליחה. עם כל הכבוד, יש בכל זאת הבדל בין דרישה שמופנית לטלוויזיה המסחרית שאמורה לחיות אך ורק מהפרסומות, שמופנות אליה כבר היום הרבה מאד דרישות "ציבוריות" וזו אחת מאותן הדרישות, לבין דרישה מהערוץ הציבורי. אי לכך כן בדקתי את ההיתכנות הכלכלית ואת המשמעות הכלכלית של רצועה יומית ברוסית. הבדיקה שעשיתי מול אנשים שמבינים, שעובדים בתחום של פרסומות במגזר הרוסי, העלתה שאין שום סיכוי שבעולם לכסות את העלויות של רצועה כזאת, אפילו לא את רובן.

עלויות הפרסום בארץ מול עלויות הפרסום בערוצים הרוסיים המשודרים מרוסיה, ברית המועצות לשעבר, לכיוון הארץ, הן ביחס של בין 1 ל 4. כלומר: ספוט פרסומי בערוצים הרוסיים בפריים טיים, בתוכניות הכי נצפות בארץ, עולה פחות מספוט של שעה 09:00 בבוקר אצלנו. אין סיכוי לעמוד מול הדבר הזה. אנחנו הרגשנו שעל זכיינים של ערוץ מסחרי, ללא כל עזרה ציבורית – מבחינת המימון – אנחנו לא יכולים להטיל יותר מזה.

הדעה שלי היא שאם מוטלת דרישה, היא צריכה להיות מוטלת והיא מובנת מאליה, אבל בעיקר היא צריכה להיות מופנית לערוצים הציבוריים בארץ, או בתמיכת מימון ציבורי. ערוץ מסחרי שחייב להחזיק את עצמו רק מן ההכנסות שלו, אי אפשר להטיל עליו מעבר לזה. אני חושבת שהדרישה מהם היא סבירה, אבל בואו נתייחס אליה גם מבחינתם כמעמסה כלכלית לא קטנה - להביא דברים במיוחד, לא לתת תרגום של חדשות קיימות כבר ולא להוסיף איזה קריין לדברים שכבר נוצרו, אלא להפיק אותם במיוחד, גם חדשות וגם אקטואליה, עם נושאים מיוחדים שגם מעניינים את הציבור הזה, לא לקחת כמובן מאליו שכל נושא שמעניין את כלל הציבור מעניין גם אותו אוטומטית. יש דברים מסוימים ומיוחדים שאותם צריך לבדוק גם עבור הציבור הזה - הפקה מיוחדת כזאת עולה כסף.
מרינה סולודקין
את יודעת, אנחנו לא מסכימים עם מה שאת אומרת. אתם מכרתם את כל השוק לרוסיה. אתם, כולכם, מי שיושב כאן, גרמתם לכך שאנשים צופים בשידורים רוסיים וערוצים רוסיים ובכדי להגיע לפרסומת ישראלית, גם את זה משדרים דרך ערוצים של רוסיה ועכשיו את מסבירה שזה לא כלכלי וכדומה ואת עושה שעה וחצי שידורים ביום אחד. זה לא חדש. זאת פרופוגנדה.
לריסה גרשטיין
יש המון עובדים פרופסיונליים, מקצועיים, פה, אנשי טלוויזיה, שחקנים וכולי וכולי, שיושבים בלי עבודה ואתם כל הזמן אומרים: אין מה להתחרות בערוצים הרוסיים.
נעמי שחורי
אני יכולה לענות לך ברמה המקצועית. קודם כל, אם התוכניות האלה נעשות בערוץ מסחרי יש סיכוי טוב שזה לא יהיה פרופוגנדה כי זה נתון ללחצים מסוג אחר. זאת רק הערת אגב.
מרינה סולודקין
בגלל זה אתם פותחים רק לפני הבחירות את השידורים.
נעמי שחורי
לא, זה לא קשור לבחירות. רק עכשיו הוצאנו את המכרז, עכשיו כתבנו כללים חדשים לערוץ 2, זה היה עיתוי שלא קשור לשום דבר.

הנקודה שאת אמרת, לגבי התוכניות. אם אין מסה קריטית, כמות מסוימת של שעות ביום, אז אנשים, היום, בעידן של ריבוי ערוצים, לא הולכים לראות חמש דקות טלוויזיה בערוץ שהם אף פעם לא פותחים אותו. אם אין מסה קריטית, הם לא יראו אותו.
מרינה סולודקין
הציבור שלנו רוצה חדשות כל יום, רוצה תוכניות כל יום.
נעמי שחורי
בבקשה. יש לכם את הערוצים הציבוריים.
מרינה סולודקין
אנחנו 18% מהאוכלוסייה ואתם בחסד נותנים לנו 5% של תרגומים.
נעמי שחורי
יש לך פה ערוצים ציבוריים, שהם, לדעתי, צריכים להתמודד עם הדבר הזה. את לא יכולה להטיל את כל המעמסה, ללא כל עזרה ציבורית, על ערוץ מסחרי, עם כל הכבוד. יש ערוצים ציבוריים ממומנים על ידי כספי ציבור.
מרינה סולודקין
אם את לא יכולה להשתמש בערוץ מסחרי ולעשות פרסום למיליון איש, אז את לא מקצועית.
נעמי שחורי
אני מדברת עם אנשים שהם מקצוענים בתחום הפרסום למגזר הרוסי והם אומרים לי שאין סיכוי.
מרינה סולודקין
לי זה לא אומר כלום. אם עשר שנים אין טלוויזיה בשפה הרוסית, אז נכשלתם.
נעמי שחורי
אז אני מבקשת שתבדקי. חבל שהם לא נמצאים כאן, אותם מומחים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו בהחלט נבדוק את זה גם כן. למשל, מזכירה לי מנהלת הוועדה, וילמה מאור, שלגבי רדיו רקע…
נעמי שחורי
יש הבדל בין רדיו לטלוויזיה.
וילמה מאור
נכון, אבל בהתחלה הטיעונים היו שזה לא ילך. אחר כך הסתבר שכן.
נעמי שחורי
היה לנו רצון להקים רדיו שכולו ברוסית והיתה לנו בעיה כי לא הצלחנו לקבל תדרים ממשרד התקשורת, אני מצטערת.
היו"ר נעמי בלומנטל
זה באשר לרדיו.
נעמי שחורי
כן. זה באשר לרדיו.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר. הבנו את הרעיון המרכזי. את רוצה לומר משהו? בבקשה, תציגי את עצמך.
אלה קוזאקוב
אני עורכת ראשית של תוכנית טלוויזיה קהילתית ארצית בשפה הרוסית. רציתי רק להזכיר שכל מה שדובר פה כבר קיים. קיימת תוכנית טלוויזיה שזו הפקה מיוחדת לדוברי רוסית, הכל מצולם בשטח, יש לנו יומן שבוע, יש לנו כתבות אקטואליה וגישה מיוחדת לקהל הרוסי. מפיקים את התוכנית הזו כעשרים אנשים, בעלי מקצוע, בתקציב מאד מצומצם. אנחנו פשוט צריכים תמיכה קצת יותר חזקה ואנחנו מקבלים תמיכה ממשרד הקליטה. כמובן שזה לא מספיק. גם אין לנו פרסום, אנחנו זקוקים לחסויות, אבל יש דבר כזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
כמה אתם משדרים?
אלה קוזאקוב
אנחנו משדרים שלושים דקות בשבוע ועוד שני שידורים חוזרים. אולי זאת הדוגמא בדיוק לסוג התוכנית שאנחנו צריכים לתמוך בה ואני חושבת שאפילו ברגע הזה צריך לדאוג לאפשרויות, אולי להגדיל מעט את התקציב ולחשוב קצת גם בכיוון הטלוויזיה הקהילתית.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתם בערוץ 9, כן?
אלה קוזאקוב
כן. בערוץ 9 ובצפון בערוץ 7. אחוזי הצפייה של התוכנית הזו הם די גבוהים וגם זו יכולה להיות הדרך.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר גמור. הטלוויזיה החינוכית, בבקשה.
גרשון גרשון
אני מנהל מחלקת ענייני היום בטלוויזיה החינוכית.

אני רוצה להזכיר לנוכחים פה ולחברי הוועדה, שבשני לפברואר לפני שנה, שנת 2000, התקיים פה דיון אחרון בנושא הזה. הבעיה שעמדה על הפרק היא מימון התוכניות בשפה הרוסית. למי שזוכר, עלתה פה הטענה - ובצדק – שעל משרד הקליטה כביכול נכפה מימון התוכניות ברוסית ואמר אז מנכ"ל משרד הקליטה שנמצא פה: זה לא תפקידו של משרד הקליטה ואנחנו עושים את זה מאחר והכספים נמצאים אצלנו, עם כל ההסתייגות שנובעת מזה. הטענה שלו היתה שמשרד הקליטה לא צריך לעסוק בכך.

אבל, מאחר והבעיה לא נפתרה, משרד הקליטה ממשיך חלקית לטפל במימון התוכניות האלה. דובר גם אז על איך מחלקים את העוגה הזו ובצדק נאמר, על ידי מנכ"ל משרד הקליטה, שאם עושים תוכניות ברוסית רצוי לרכז אותן ברצועת שידור אחת ולא לפצל אותן בין כמה גופי שידור: ערוץ 33, ערוץ 23 וערוץ 1 ביום שישי בצהרים עם קליידוסקופ. כי סך התקציב הוא מצומצם ואם מקדישים אותו לתוכניות, אז חשוב שיהיה לזה אימפקט ברצועת שידור יומית שתיתן חדשות, תיתן פרשנות, תיתן תרבות, תיתן אקטואליה וכיוצא בזה.

כתוצאה מהדיון הזה או בהמשך לדיון הזה, נערך דיון בינינו בטלוויזיה החינוכית ובין משרד הקליטה ואנחנו הצענו מספר הצעות לא מבוטל כדי לנסות לממש את הפוטנציאל הזה. בין היתר הגשנו הצעה לתוכנית יומית, חדשות ואקטואליה, בשידור חי. אנחנו הגשנו – מאחר והעלות היתה גבוהה – את אותה הצעה גם להקלטה מוקדמת ואנחנו הצענו מספר הצעות לא קטן, הצעות מגובשות. חברי הכנסת שיושבים פה כולם מכירים את העבודה של הטלוויזיה החינוכית וכשחברת הכנסת סולודקין אמרה שכולנו פרופוגנדה, אני מקווה שהיא לא התכוונה אלינו.
מרינה סולודקין
בוודאי שלא. אתם הייתם בסדר גמור.
גרשון גרשון
לפי דעתי הדיון הזה, אז, לא מוצה. למה? מאחר ונתבקשנו להגיש הצעה למשבצת שידור יומית באותה השעה, נראה לי שעל פניו אין מי שיוכל להתחרות אתנו בהצעה הזו, כי ערוץ 33 ממילא לא יכול להציג רצועת שידור בגלל שידורי הכנסת.

לפיכך, לא ברור לי מה קרה עם הדיון ההוא וכיצד הוא אמור להתממש בשנת 2001 שעומדת לפנינו. לנושא זה אמורים להיות מוקצים תקציבים להפקה וחשוב לי לשמוע ממנכ"ל משרד הקליטה אם הידיעות שמופצות בתחום, שכל הכספים אמורים להגיע לערוץ 33, הן נכונות ואולי גם נשמע מדוע הטלוויזיה החינוכית היא מחוץ לתמונה.

רק עוד נקודה אחת אני רוצה להזכיר. התוכניות בשפה הרוסית בטלוויזיה החינוכית הופקו אך ורק על ידי עולים חדשים שכולם נשארו בטלוויזיה החינוכית והיום הם כבר לא המפיקים והעורכים הרוסיים, אלא הם עובדים בערב חדש, בתוכניות הספורט ובתוכניות אחרות בתחנה. יש כעשרה עובדים שעדיין עובדים בתחנה, שהטלוויזיה החינוכית קיבלה אותם ככל העובדים. תודה.
היו"ר נעמי בלומנטל
ערוץ 33, בואו נשמע איפה אנחנו עומדים כרגע. אני מבינה שיש הצעת החלטה שעומדת כנראה להתקבל. אולי אתה, מר מפציר, תאמר לנו איפה הדברים עומדים כרגע?
בוריס מפציר
אחרי ערוץ 33.
היו"ר נעמי בלומנטל
אוקיי. מר בראל, בבקשה.
יוסף בראל
אני לא יכול לדבר אתך על כסף, מכיוון שאני עוד לא שמעתי שאנחנו מקבלים כספים. זה היה סקופ, מה ששמעתי לפני רגע, שאת כל הכסף – ואני לא יודע כמה זה כל הכסף – עומדים לתת לערוץ 33. דרך אגב, יכול להיות שכל הכסף זה מאה אלף שקל.
היו"ר נעמי בלומנטל
במקרה כזה אנחנו נעשה מגבית ונאסוף את זה פה, בינינו.
יוסף בראל
על כל פנים, יש ריטואל מסוים, כמעט קבוע, לדון בנושא הזה אחת לשנה. דבר אחד ברור לי במשך השנים וזה שאין חילוקי דעות על כך שזה דבר שמאד חשוב לקיים אותו. אמרתי את זאת גם כשהמנהל שלי, המנכ"ל דאז, מוטי קירשנבאום, היתה לו דעה נוגדת. ישבנו אז בישיבה פה בוועדה ואני אמרתי שאני בעד שידור לקבוצה כזאת גדולה, שצריכה למידע הזה על בסיס של יום יום. שיהיה בתקופת משבר או בתקופה נורמלית, הם זקוקים לזה. מה גם שברקע שלי שידרתי למיעוטים שונים. אני שידרתי בערבית, שידרתי באנגלית, אז אני מאד משוכנע שצריך לקיים שידור ברוסית.

היה מגע, כזה או אחר, בתדירות לא גבוהה במיוחד, ביני לבין המנכ"ל, שאני מכיר אותו שנים ואנחנו ידידים וותיקים, בוריס מפציר, שניסה לברר בשנה האחרונה את האפשרויות השונות לקיים שידור יומי ברוסית. ההצעה שגובשה לפני די הרבה זמן, חמישה או ששה חודשים, היתה לקיים שידור יומי של חצי שעה בשפה הרוסית במתכונת – כדי שכולנו נבין על מה אנחנו מדברים – של ערב חדש, שיש בו גם חדשות, גם ראיונות, אבל הכל אקטואליה. חצי שעה יומית עם צוותי צילום שייצאו יום יום, יצלמו אירועים מיוחדים לאוכלוסייה הזאת, שאחרת אין לה אפשרות לקבל אותם, עם גיבוי של החדשות שמצולמות ברשות השידור שאנחנו בלאו הכי מקבלים ועם לוויין לחדשות שמסביב לעולם, שאנחנו מקבלים מדי יום.

אני חושב שהוא לא קיבל את הכסף, כי אם היה מקבל את הכסף, היה חוזר אלי ואומר: הנה הכסף, תתחיל עם השידורים, אבל חלפו חמישה חודשים ואני משוכנע שהכסף הזה לא הגיע. אם המידע הזה שכסף בדרך הוא אמיתי או לא אמיתי – יתכן שהוא יודע יותר טוב ממני, אבל אם יגיע הכסף, נקיים את זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה. מר מפציר, איפה אנחנו עומדים?
אלכסנדר צינקר
איפה הכסף?
סופה לנדבר
באיזה סכום מדובר?
בוריס מפציר
יש פה איזושהי התעוררות.
סופה לנדבר
יש פה סקופ.
בוריס מפציר
אני לא חושב שהכסף זה הסיפור. אני חושב שהחשיבות של הוועדה עם הקביעה הציבורית שלה, זה הדבר החשוב ואני פונה ליו"ר הוועדה ולחברי הוועדה לנצל את כל המנדט הנמצא ברשותכם כדי להפעיל, הפעם, קריאה ציבורית אמיתית לשינוי המצב. כל השינויים בתחום חדשות הטלוויזיה התרחשו בעתות משבר. תכנית החדשות הנוספת שאחר כך התגלגלה להיות ערב חדש, זו תוצאה של מבצע שלום הגליל, מלחמת לבנון. שידורי לילה, זו מלחמת המפרץ.

אנחנו נמצאים מבחינת הרחוב הרוסי במצב משברי, שלא צריך להרחיב עליו את הדיבור.
מרינה סולודקין
בשנת 1993 סגרו את התוכנית היומית "אקטואלנסט".
בוריס מפציר
סליחה, אני מדבר על החדשות. סגרו את "אקטואלנסט" לא בגלל זה, אלא בגלל שערוץ 2 עבר מהפאזל של ערוץ ניסיוני לערוץ מסחרי.

פה אני רוצה לגעת בסוגייה הראשונה המופיעה בסדר היום והיא שידורי רדיו רקע. יש פה נציגות טלוויזיה כבדה. אין לי שום כוונה להיכנס לחלוקה איזה ערוץ יכול לעשות מה. אני חושב שזה לא תפקידנו עכשיו. זה לא הנושא שלנו. הנושא שלנו זה איך לשבור את הקיפאון, שב 40% משטחי מדינת ישראל אין קליטת רדיו רקע.
סופה לנדבר
אנחנו דיברנו על זה, החלטנו לדרוש שיהיה לזה תקציב.
מרינה סולודקין
אתה לא היית.
היו"ר נעמי בלומנטל
הטלוויזיה, זה הנושא היום. אנחנו את ההערות וההשגות שלנו לגבי רדיו רקע העברנו.
בוריס מפציר
רגע. זו סוגייה שמבחינה תקציבית אנחנו צריכים לטפל בה ולא לתקצב רק את הטלוויזיה. זה מה שאני רציתי לומר ולהזכיר.

עכשיו לגבי הטלוויזיה.
סופה לנדבר
מי זה אנחנו, מר מפציר? אתה רוצה להגיד שמשרד הקליטה יממן את השידורים של רדיו רקע?
בוריס מפציר
אם תתנו לי להשלים את דברי…
סופה לנדבר
לא, סליחה שאני מפריעה לך. היה לנו דיון על הנושא ואמרו לנו שיש לנושא מיליון מטפלים ושהכסף מגיע מהאוצר.
בוריס מפציר
חברת הכנסת לנדבר, אם תתני לי להשלים משפט, נגיע למיצוי כל הדברים.
סופה לנדבר
סליחה.
בוריס מפציר
בנוגע לטלוויזיה. בעיה מספר אחת, מי ובאיזו דרך יתקצב את שידורי הטלוויזיה. אנחנו, כמשרד הקליטה, פנינו וביקשנו את אותם חמישה מיליון שקל אגדיים. לא קיבלנו. יש היום ריבוי ערוצי טלוויזיה, אז כל אחד יכול לומר: תנו לי כסף ואני אעשה את זה. אין ערוץ שידחה הצעה נדיבה של חמישה מיליון ₪ בשנה לתקצוב פרוייקט זה או אחר. שאלה מספר שתיים שאני רוצה לשאול: איפה רשות השידור? רשות השידור, עם כל הכבוד, להערכתי, לא עושה את מה שהיא חייבת לעשות.
מרינה סולודקין
נכון. וממשיכה לא לעשות.
בוריס מפציר
מכאן אנחנו מגיעים לפתרונות אחרים.
לריסה גרשטיין
לא, אבל אני מבקשת בכל זאת, תפרט. למה אתה מתכוון כשאתה אומר רשות השידור? אני חברת מליאת רשות השידור ואני יודעת שאנחנו כל הזמן עושים תשדירים חדשים, תקציבים וכולי.
בוריס מפציר
רשות השידור צריכה לשדר לכלל הציבור בישראל. יש לה היום 20% מהצופים שהם – תרצו או לא תרצו – אזרחי ישראל, שמתוכם אחוז ניכר מבין רק שפה אחרת. הם לא מקבלים את השירות. לפני שרשות השידור נותנת את השירות, אני לא חושב שאפשר לבוא בטענה זו או אחרת לערוצים המסחריים. צריך לזכור שגם כאשר יפורסם המכרז בערוץ היהודי בכבלים שכל כולו בשפה הרוסית וגם אם בשנה הבאה יכנסו גם ערוצים רוסיים בכבלים שישודרו מכאן ואם הכל יתקדם כמתוכנן, אנחנו, בעוד פחות משנה, נמצא את עצמנו עם מפת שידורים אחרת לגמרי, מה שיישאר לא מכוסה – וכאן אני מגיע לסוגייה – אלה שידורי המידע. שידורי אקטואליה.

יש, אגב, הצעה, שידועה לחלק מן היושבים בחדר הזה, של לפחות שניים מערוצי הטלוויזיה הרוסיים, שמוכנים להפעיל על תקציבם את מלוא השידורים במלוא היקפם ובתנאי שיאפשרו להם לשדר פרסומת, לא באיזשהו טירינג בינלאומי מוסווה, אלא ישירות על פי ההיתר של מועצת הכבלים. הם יפתרו את כל בעיות שידורי האקטואליה על חשבונם. הצעה זאת, אני מניח, לא תעבור, כי המשמעות שלה היא שמדינת ישראל לא מסוגלת לדאוג לחצי שעה שידורים ביום.
מרינה סולודקין
לא רוצה.
בוריס מפציר
סוגיית הסוגיות חייבת להיות רצועה יומית. עלותה המשוערת, על פי קני מידה שבדקנו - עד כמה שאנחנו מסוגלים ואני מניח שאנחנו די קרובים למציאות – של תוכנית נאותה שיכולה להחזיק מעמד, מקצועית, ללא בושה, היא סדר גודל של חמישה מיליון שקלים בשנה.

השאלה הנשאלת היא מי הגורם המתקצב. וזה חייב לבוא מתקציב ציבורי, מתקציב ממשלתי, כי כל פתרון אחר, אנחנו בעוד שנה ניפגש כאן ונמצא את עצמנו שוב באותו מצב.
מרינה סולודקין
נכון.
בוריס מפציר
אני יכול לומר בשם שרת הקליטה שלאור המצב, משרד הקליטה יפנה באופן חד פעמי למשרד האוצר ומהיתרות הפנויות של פעולות לקראת סוף השנה יציע סכום מכובד לטובת הפרוייקטים של שידורי הרדיו והטלוויזיה, כדי לתת את התרומה שלו למאמץ הכללי. כי אנחנו כולנו מודעים לכך שבאווירה של הוצאות ביטחון גבוהות מאד, קשה מאד לשחק עם כסף פנוי.

אנחנו, משרד הקליטה, באופן יוצא דופן, את החלק שלו ייתן. זה, כמובן, בנוסף לאותם תקצובים שוטפים – אמנם צנועים – שאנחנו נותנים לתוכניות אחרות.

הבעיה תהיה איזה ערוץ ואיזה תוכנית אקטואליה יוכלו "להרים" רצועה יומית. פה אני רוצה לגעת בנושא שהוא היום, פשוט מגוחך.

משודרת בטלוויזיה החינוכית תוכנית ערב חדש עם תרגום לרוסית. רבותיי, זה פתטי. לשדר היום חדשות ששודרו בחמש בשעה שמונה וחצי בערב, זה חבל על הזמן וחבל על הכסף. זה לא רלוונטי.
גרשון גרשון
לא משודרות חדשות, מר מפציר. אני מצטער להפריע לך.
בוריס מפציר
סליחה, מה שמשודר – והקשבתי במהלך השבוע…
גרשון גרשון
זה לא חדשות.
בוריס מפציר
זה לא רלוונטי! בקצב האירועים של היום אתה קשוב: יורים בגילה או לא יורים בגילה? יש לך משהו בצומת מסוימת או אין לך משהו בצומת מסוימת? אני אומר את זה לא כביקורת, אלא מפני שאנחנו צריכים היום להבין: תחנה שמסוגלת לתת מאגר מיידי של חומרים אקטואליים זמינים ומצולמים מכל העולם היא התחנה שמתאימה לתת את השירות. זו תהיה השאלה ואני לא נכנס אליה עכשיו.
אני רוצה לסיים
משרד הקליטה את חלקו, כדי לפתור את הפלונטר, לפתור את מצב הקיפאון, ינסה לתת בתיאום עם האוצר. המקסימום שהוא יכול לתת. לא מדובר במאה אלף שקל אלא בכמה מיליונים. המטרה היא לאפשר שידור סדיר של רדיו רקע ולאפשר יצירת תוכנית טלוויזיה יומית בנושאי אקטואליה ומידע. ברגע שיחד עם משרד האוצר בסיוע וועדת הקליטה ייווצר התקצוב, ברגע שיהיה כסף, תהיה שאלה ציבורית באיזה ערוץ לשדר את התוכנית. אני מאד מקווה שהפעם, במקום שאנחנו נצטרך לדבר על זה עוד שנה ועוד שנה, אנחנו את הסוגייה הזאת נפתור, מבחינתי, ברמה של עשרה ימים. כי כל יום מביא אותנו ל"אין פתרון". יש פה אנשים שיודעים מה קורה ברחוב הרוסי. זה הרבה יותר חמור מהשאלה אם וואדי ערה מסוכן או לא מסוכן. הרבה יותר חמור. הרחוב הרוסי מקבל מידע שונה לחלוטין מהערוצים הרוסיים. הרחוב הרוסי לא מקבל מידע זמין ומעודכן, היום אי אפשר להסתפק רק במידע רדיו, אתה לא מספיק לעקוב, אתה לא מספיק להתעדכן והעיקר: אתה גם לא חש את זה. העלייה הגדולה עלתה לפני שבע עד תשע שנים. כל המשקעים שעולים עכשיו, שמוכרים לישראלים הוותיקים, לא מוכרים לגל החדש. למזלו, הוא לא חווה אותם. אנחנו לא גאים במצב שנוצר, אבל אין מה לעשות, זה המצב של כולנו.

לכן הטיפול צריך להיות מיידי. משרד הקליטה כבר התחיל לעשות כל מה שהוא יכול: בשירות הפסיכולוגי, בשיעורי הדרכה, בעלונים מיוחדים, בטיפול בעיריות, אבל הוא לא יכול לעשות הכל. זה הרי ברור לכולם. לכן אני, לסיכום, רוצה לומר: תוך עשרה ימים אנחנו צריכים להיות במצב שבו רדיו רקע נקלט בכל רחבי הארץ, תוך עשרה ימים אנחנו צריכים להיות סוף סוף במצב שבו קיים הגרעין הקשה להקמת והפקת תוכנית טלוויזיה יומית ברוסית. איפה זה ישודר, אנחנו נפתור את זה ואני מבטיח: לא תהיה שם פרופוגנדה, ככל שזה יהיה תלוי בנו. תודה רבה.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה. רציתי רגע לשאול את נציג האוצר: מבחינת האוצר, הפנייה שלנו, של הוועדה לתקצוב, גם לרדיו רקע וגם לערוץ טלוויזיה שישדר אקטואליה, אתם מודעים לה? אתם קיבלתם את הפנייה, אתם מתקצבים את זה?
רוני ארד
אני שמעתי את זה רק אתמול. לצערי לא הייתי פה בדיון הקודם ולא עדכנו אותי. לי לא ברור – אני לא מכיר את המימון של הערוץ הציבורי. אני לא יודע אם זה ממשלתי או דרך אגרה…



ממשלתי.
רוני ארד
ממשלתי. בסדר. בכל מקרה נוצר פה מצב – ואני רואה אותו לא רק בנושא של תקשורת – שכל פעם שיש בעיה עם עולים, למרות שהיא באחריות משרד זה או אחר, אומר המשרד, או אומר גורם אחר: מקסימום נפנה בסוף למשרד הקליטה.
בוריס מפציר
לא בסוף. בהתחלה.
רוני ארד
בהתחלה. משרד הקליטה מממן הרבה מאד תקציבים שבעיקרון היו צריכים להיות ממומנים במשרדים הייעודיים. צריך לזכור: משרד הקליטה זה משרד קליטה. הוא נועד לעזור לאנשים שעולים לארץ בשנה הראשונה, בשנה השנייה. הבעיה פה היא לא רק של אנשים שנמצאים פה בשנה הראשונה והשנייה, אלא גם בשנה השלישית, הרביעית, החמישית והשישית. אלה שלא יודעים עברית הם לא רק אלה שהגיעו השנה, אלא יש מתוכם כאלה שהגיעו לפני עשר וחמש עשרה שנה. לא סביר שמשרד הקליטה יממן את האנשים האלה. בשביל זה יש את המשרדים הייעודיים.

יש תקציב של הערוץ הציבורי. יש פה מיליון עולים, אומרים לנו. זה כוח צפייה אדיר, לא יכול להיות שבמסגרת התקציב הזה לא יהיה מתוקצב תקציב גם לאנשים האלה. יש רצועה באנגלית, יש רצועה בערבית, לא ברור לי למה אין רצועה ברוסית.
יוסי בראל
לך תראה את התקציב שמיועד מטעם האוצר לערוץ 33 ואחרי כן תעלה את סימני השאלה שלך. רשות השידור לא מממנת את ערוץ 33.
רוני ארד
אז אני שוב אומר: יש מסגרת תקציב ובמסגרת התקציב הזאת צריך לממן את זה.

תראה, הדבר הכי קל זה לבוא למשרד הקליטה ולהגיד: אין לי כסף, אתם רוצים שהרוסים יקבלו משהו, תנו כסף. לא רוצים, לא יקבלו. הרי בסופו של דבר משרד הקליטה כן יעשה את זה וזה חבל. מי שמכיר קצת את תקציב משרד הקליטה, אז אנחנו רצים אחרי הבטחת הכנסה ודמי קיום, אז מה קרה פתאום?
היו"ר נעמי בלומנטל
רגע, מי מתקצב את ערוץ 33?
יוסי בראל
האוצר.
רוני ארד
מה זה האוצר?
יוסי בראל
משרד האוצר בהעברה תקציבית.
רוני ארד
יש תקציב שהוא מאושר כמו כל תקציב אחר.
אמנון כהן
שהוא לא מעביר אותו אף פעם.
רוני ארד
אני לא יודע מה הוא מעביר ומה לא, אבל יש מסגרת תקציבית.
יוסי בראל
אז לך תבדוק במשרד שלך. אל תגיד אני לא יודע מה המשרד מעביר ומה לא מעביר. תבדוק במשרד שלך. יושב פה חבר וועדת כספים ואומר לך.
רוני ארד
שמה?
יוסי בראל
שמחליטים החלטות ומקבלים החלטות ומבטיחים הבטחות ולא מעבירים את הכספים.
היו"ר נעמי בלומנטל
לערוץ 33?
אמנון כהן
כן. שר האוצר הבטיח 9 מיליון שקל וכל פגישה כשהוא בא לוועדת הכספים הוא מבטיח ושנה שלמה הוא לא מעביר שקל אחד. אני לא יודע ממה הם חיים.
היו"ר נעמי בלומנטל
ממה אתם חיים?
יוסי בראל
יש גירעון אדיר וצריך לפטר וצריך לסגור תוכניות והוא אומר לי יש תקציב.
אמנון כהן
ולא רוצים לתת להם חסויות.
רוני ארד
אני אומר עוד פעם: אני לא מכיר את תקציב רשות השידור.
לריסה גרשטיין
אני לא מבינה אותך, סליחה, אדוני. במקום להגיד תודה רבה, אנחנו מברכים מאד את משרד הקליטה שלוקח על עצמו דבר כבד וחשוב, אתה אומר: למה כולם לא נותנים? אז לפחות מישהו נותן.
רוני ארד
זה בא על חשבון דברים אחרים שמשרד הקליטה צריך לעשות.
לריסה גרשטיין
בהחלט כן. צודק, אבל זו המציאות.
היו"ר נעמי בלומנטל
מכל הבחינות היה נכון יותר שמשרד האוצר הוא זה שידאג לזה. לא ייתכן מצב שמשרד הקליטה, שאמון על דברים אחרים, צריך פתאום לתת תקציב לזה.
לריסה גרשטיין
אז שמשרד האוצר ייתן כסף לדברים אחרים. אז שהם יתנו למשרד הקליטה כסף לדברים אחרים, כדי שהוא יוכל בכל זאת לעשות את מה שהוא עושה במילא.
רוני ארד
אנחנו, אין לנו כסף להוסיף כרגע למשרד הקליטה. משרד הקליטה בתקציבו הוא, במסגרת שינוי סדרי עדיפויות, מוכן השנה לתקצב חמישה מיליון שקל.
בוריס מפציר
לא אמרתי את זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
הוא לא אמר את זה.
רוני ארד
אוקיי. אז המשרד יתקצב כמה שהוא מוכן. לא ברור לי אם הוא ווידא אם מישהו ימשיך בשנה הבאה את התקציב הזה או שהתקציב ירד לטמיון.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז הדרישה שלנו, הייתי מבקשת אותה בשם כל חברי הוועדה: בוא תבדוק את הנושא הזה. מה שקורה כרגע זה שיש אזלת יד. פשוט אנשים נרצחים כתוצאה – ואפשר ממש לומר את זה כך – מזה שאין להם מידע בסיסי על מה שנעשה. הם לא יודעים את השפה. זאת צריכה להיות המטרה שלכם, שזה יופסק וזה לא צריך להיות מתקציב משרד הקליטה. אנחנו מצפים שאתם תתקצבו את ערוץ 33 כפי שאתם אמורים לתקצב.
רוני ארד
אני מצטער שאני לא מכיר את התקציב הזה, אני לא יכול לתת תשובה. אני יכול לברר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז תברר ותחזור אלינו. בסדר?
רוני ארד
אני, אם יהיה עוד דיון, אגיע עם תשובה.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא, לא. אתה יכול לברר. אנחנו נפנה אליך. אתה תברר ותחזור אלינו בימים הקרובים.
רוני ארד
בכל מקרה, אני אומר עוד פעם: העמדה שלנו היא שזה לא צריך להיות מתקציב משרד הקליטה. אני כבר אומר שאני מבקש ממשרד הקליטה לדעת אם יש המשך לתקציב הזה. כי הרי זה לא תקציב חד פעמי. הרי אם בונים תוכנית, זאת לא תוכנית חד פעמית.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא. מה שקרה עד עכשיו, מה שאני זוכרת גם משנים עברו, זה שמשרד הקליטה עזר בזמנו גם, נדמה לי, לטלוויזיה החינוכית וגם לערוץ 33 כדי שלא יופסקו, או כדי שיהיה איזשהו רצף בשידורים.
רוני ארד
פה זה ליצור משהו חדש והמשכי. השאלה היא אם לתת את הטריגר ואחרי זה לא יהיה מי שימשיך את זה, אין פירושו לזרוק את הכסף הזה לטמיון.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז בוא תבדוק ותחזור אלינו. בסדר? כי זאת גם המטרה שלנו. שיהיה תקצוב קבוע ושלא יהיה מצב שפתאום בשנה אחת מורידים לגמרי וחר כך פתאום מוסיפים. שיהיה תקצוב קבוע דרך ערוצים שיכולים לשדר למען העולים החדשים.
רוני ארד
אז זה במסגרת המשרדים הייעודיים. אולי משרד התקשורת. אני לא יודע.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו משלמים מסים וגם העולים משלמים מסים לרשות השידור והם מקבלים עוד תוספת ממשרד האוצר.
לריסה גרשטיין
כשמשרד התקשורת מטפל בנושאים האלה, אז כמו שאומרים: "אין קליטה". בשטח מדינת ישראל אין קליטה בכלל. לא קולטים את רדיו רקע. לא שומעים את הרדיו הזה בגלל שהמשדרים ישנים, בגלל שלא שומעים, טלוויזיה פעם בשבוע זאת בושה וחרפה וקורה אסון. אני כסגנית ראש העיר יושבת עם מיקרופון פתוח ולפעמים שעות אני פשוט מעדכנת אנשים מה לעשות. בתוך גילה, בתלפיות מזרח. על מה אתה מדבר בכלל? אתה מדבר באופן תיאורטי. "משרד הקליטה לא צריך, משרדים אחרים צריכים".
רוני ארד
אז מה ההצעה שלך?
לאה רוזנברג
מה צריך לעשות? לתקצב את זה בצורה מכובדת וראויה. זה מה שצריך לעשות.
רוני ארד
למה משרד הקליטה צריך לתקצב את זה? אני לא מכיר תקציבים אחרים...
אמנון כהן
אני אגיד לך מה שצריך לעשות. צריך להתחיל עם חלק קטן, עם סכום מסוים, ממשרד הקליטה ושאר הסכומים…
רוני ארד
למה ממשרד הקליטה?
אמנון כהן
יש גם עולים חדשים. יש גם עולים חדשים שהם שנתיים בארץ, ששומעים את זה.
רוני ארד
בסדר, אבל יש תקציבים במשרדים הייעודיים.
אמנון כהן
אני אומר: חלק כן. כמו שמר מפציר אומר: הוא בהחלט יעשה את סדר העדיפויות מטעם המשרד.
מרינה סולודקין
אבל הוא מדבר על תקצוב חד פעמי. אנחנו יודעים שחד פעמי זה לא מספיק.
לריסה גרשטיין
הוא אמר נכון: תרומה. תמיכה מדינית – תרומה. הוא אמר נכון. כי אין לו אפשרות. אפשרות יש למשרד האוצר.
אמנון כהן
גברתי היושבת ראש, יש 12 מיליארד שקל של גבייה עודפת שמתוכם אפשר לתת סכום מסוים לעולים חדשים…
היו"ר נעמי בלומנטל
תעבירו קצת למשרד הביטחון.
אמנון כהן
גם למשרד הביטחון. יש מספיק כסף לכולם.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, חבר הכנסת כהן, אנחנו סומכים עליך בוועדת הכספים. טוב שבאת ושמעת. חברת הכנסת מרינה סולודקין, לאחר מכן עו"ד ניר גרסון.
מרינה סולודקין
כמה דברים: קודם כל, טוב שיש שינויים, שיש מכרז בערוץ 2 ושיהיו שידורים חדשים. מה שאנחנו אומרים זה, שהאוכלוסייה שלנו כמעט 20% מאוכלוסיית מדינת ישראל. בגלל המצב עם הלימודים של השפה העברית, שאנשים במשך עשר שנים עדיין לא מבינים את החדשות ואת האקטואליה שצריכים להבין, אנחנו עומדים על זה שתהיה תוכנית יומיומית של חצי שעה וזה כבר היה. צריך לחזק את ערוץ 33 שיש בו שידורים, אבל צריך שידורים יומיומיים חצי שעה.

כפוליטיקאית אני אומרת לכם שיש לי גם דאגה, שברגע שמגיעים לשלטון סוגרים את השידורים ברוסית. כמו שעשו בשנת 1993, שסגרו את תוכנית האקטואליה שהיתה הצלחה מאד גדולה, גם מר מפציר הגיע לשלטון ורצה לסגור את תוכנית סיבודניה. עכשיו, לפני הבחירות פותחים.
לריסה גרשטיין
אני חושבת שזה בגלל המלחמה.
היו"ר נעמי בלומנטל
המלחמה הביאה גם את הבחירות.
מרינה סולודקין
מלחמה זה חשוב, אבל גם הבחירות.

מה שאני אומרת זה שצריך לפקח שיהיו חדשות ושיהיו הסברים…
אמנון כהן
זה מצב חירום.
מרינה סולודקין
מצב חירום. ההסברים מאד חשובים לציבור של יותר ממיליון איש.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להדגיש את מה שאמרה חברת הכנסת מרינה סולודקין, כי בהחלט היו גם אלי פניות בעניין הזה. אנחנו בהחלט, בגדול, תומכים בכך שיהיה ערוץ – או כמה ערוצים – שישדרו תוכנית יומית בטלוויזיה של חדשות ואקטואליה, במשך חצי שעה לפחות בכל יום, בשפה הרוסית, אבל שלא יהיה מצב שפתאום לוקחים את התקציב כשאין בחירות. יש איזשהו חשש שמשום שמרגישים את פעמי הבחירות ברקע, מעונינים שיהיה תקציב שתהיה בו הטיה פוליטית. יש כאן חשש אמיתי שבא לידי ביטוי ובעניין זה פנו אלי גם חברי כנסת אחרים שלא יכלו עכשיו להיות נוכחים בוועדה. לכן, אנחנו תכף נתייחס גם לזה. אני שוב רוצה להדגיש: אנחנו בהחלט מברכים על כך שתהיה אותה תוכנית באחד מן הערוצים, לפחות של חצי שעה של אקטואליה וחדשות…
נעמי שחורי
שעה וחצי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אצלכם זה פעם בשבוע.
נעמי שחורי
פעם בשבוע שעה וחצי. לא חצי שעה.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא, אנחנו מעונינים שיהיו שידורים כל יום. הדרישה שלנו תהיה שכל יום יהיו שידורים במשך חצי שעה לפחות. כפי שגם פנינו לגבי רדיו רקע, שיהיה תגבור של השידורים ושישמעו אותם בכל הארץ. על זה דיברה הגברת לריסה גרשטיין.
אלכסנדר צינקר
גם רדיו רקע בערב עובדים רק עד שעה שמונה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, על רדיו רקע אנחנו כרגע עובדים. קודם שישמעו את זה כולם, אז כבר התקדמנו. אבל יש גם איזשהו חשש שתהיה הטיה פוליטית משום שפתאום יש מצב שאיזשהו משרד ייתן, איזשהו שר ייתן תקציב ואז באותם שידורים יהיו חייבים לו מבחינה פוליטית. יש חשש כזה.

אגב, אני גם ראיתי איזושהי וועדה שקמה עכשיו בראשות פרופסור בראשית, שבפירוש אומר שהוא בעד שיהיו שידורים בלי שום השפעה פוליטית ושיהיה גוף כמו מליאת רשות השידור או גוף אחר, שיפקח על הדברים ויהיה ער לדברים ולא יהיה מושפע או מורכב ממשוגות פוליטיות. גם לזה אנחנו צריכים להיות ערים.

עכשיו הייתי רוצה לשמוע את עו"ד ניר גרסון מרשות השידור.
ניר גרסון
אני מהייעוץ המשפטי של רשות השידור ואני רוצה להביא בכמה מילים את עמדת ההנהלה המקצועית.

קודם כל, רשות השידור מודעת כמובן לצרכים של הציבור, מעונינת לשפר את השירות, מעונינת להרחיב, אבל ישנן מגבלות של תקציב ובזה אני פונה לגברתי…
נעמי שחורי
אתה פונה אלי, כשאתה מתוקצב על ידי תקציב מסודר? זה מגוחך.
ניר גרסון
נכון שיש קשיים או מטרות כלכליות לערוצים מסחריים, אבל גם לרשות השידור יש מטרות שהחוק קבע לה והיא צריכה למלא אותן ויש תקציב. מוגבל ונתון. יש לנו אגרה שאותה מאשר לנו גורם חיצוני. יש לנו הרבה מטרות.
נעמי שחורי
מחויבויות ציבוריות הן קודם כל ומעל לכל ממומנות מתקציב. בשביל זה יש לכם אגרה ולדעתי זה פשוט סקנדל לנסות ולהגיד שהמחויבויות הן של הערוץ המסחרי.
ניר גרסון
נכון. יש הרבה מטרות כאלה ויש תקציב נתון ומוגבל אחד. בעצם אני מכוון למה שהיושבת ראש הנכבדה אמרה כאן. רשות השידור כמובן תשמח, לצורך שיפור השירות, לקבל עזרה מהתקציבים המיועדים לכך. אבל, יש פה בעיה ולזה כיוונה חברת הכנסת בלומנטל כשדיברה על השפעה פוליטית. חייבת להישמר אי התלות והעצמאות בקביעת התכנים, בקביעת לוח השידורים ובקביעת המינון. לכן, אם רשות השידור אכן מקבלת תקציב שמיועד לשידורים לעולים - וההדגשה היא על עולים, דרך אגב. לא הציבור דובר הרוסית, על אף שכמובן שגודל הציבור יילקח בחשבון - אם היא מקבלת תקציב לכך, רק היא תקבע ורק היא צריכה לקבוע את הפרטים. כך החוק קובע, שההנהלה המקצועית והמוסדות הציבוריים הם אלה שייקבעו.

לכן, בכל הצעה לתוספת תקציב, רשות השידור תהיה מוכנה להתחייב שזה יהיה מיועד לעולים בלבד. מה המינון, באיזה ערוץ? יכול להיות שבאמת יחליטו המוסדות הציבוריים של רשות השידור וההנהלה המקצועית שעדיף שזה יהיה בערוץ הראשון, ברצועה יומית ולא בערוץ 33 דווקא. את הדבר הזה חשוב לנו להדגיש: שהיעד של תוכן השידורים, לוח המשדרים, איזה שפות והמינון, חייב להישאר בידי מי שהחוק קבע, שאלה המוסדות הציבוריים וההנהלה המקצועית של הרשות.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתם מתקצבים את ערוץ 33?
ניר גרסון
כיום, למיטב ידיעתי, לא. זה לא משנה, כי היה והמוסדות הציבוריים ומליאת רשות השידור או וועדת תוכניות הטלוויזיה, יותר נכון, תקבע שראוי ונכון לשדר תוכניות ברוסית - לא יודע אם דווקא חדשות או לא, תוכניות תרבות, אקטואליה - בערוץ 33, אז אני מניח שאפשר לעשות העברה מתקציב משרד הקליטה או מאיפה שזה יגיע, אל ערוץ 33. הרי יש את הבעיות של תקצוב מהאגרה. יש ספיקות בזה. אבל זה לא משנה.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה. מר מוקדי.
יורם מוקדי
אני ראש מינהלת הסדרת השידורים לציבור, שזה בין היתר גם הגוף הציבורי של המועצה לשידורי כבלים ושידורי לוויין. ממשלת ישראל קיבלה החלטה לצאת לדרך עם ערוצים יהודיים. ההחלטה נתקבלה בשנת 1997, אבל אני שמח לבשר שזה יוצא לדרך. אנחנו התחייבנו לפרסם את ערוץ החדשות בוועדת הכלכלה לפני מספר שבועות ואנחנו עומדים בזה.

בשבוע הבא מתפרסם ערוץ חדשות יהודי ומיד לאחריו מתפרסם ערוץ יהודי בשפה הרוסית. אנחנו מעריכים שזה יהיה בפרק זמן של חודש, חודש וחצי מהשבוע הבא, בעצם כשנתפנה מהערוץ היהודי.
היו"ר נעמי בלומנטל
ואז יצאו מכרזים לגבי זה?
יורם מוקדי
כן. יפורסמו מכרזים. אנחנו, כשאנחנו מצהירים על לוח זמנים בחודשים האחרונים אנחנו לא רק מתכוונים לעמוד בו אלא גם עומדים בו ונעמוד גם בזה.

ממשלת ישראל בזמנו הגיעה למסקנה שבלי קשר לחובה לספק תקציבים לאותו שידור, צריך גם לתת אפשרות לטלוויזיה המסחרית להיות משודרת מפה לציבור העולים בשפה הרוסית. האפשרות הזאת אומרת שיהיה ערוץ מסחרי ממומן פרסומות שיהיה משלנו, יהיה של הקהילה הרוסית, בשפה הרוסית. זה בדיוק יענה על הצורך שהועלה פה, כי כמו שחבר הכנסת צינקר העלה, הבעיה היא שמקבלים בעצם את רוב המידע מהערוצים הזרים בלוויינים מרוסיה. זה במקום שהמידע יבוא מפה, עבור ציבור דוברי הרוסית, על ידי אנשים דוברי רוסית, על ידי אומנים ושחקנים ומפיקים מפה שמכירים את הצרכים של הקהילה ויכולים לתת להם מענה.

נכון הוא, שיש מחלוקת האם יש היתכנות כלכלית לערוץ הזה. גברת שחורי העלתה את הבעיה, הבעיה ידועה גם לנו. אנחנו מעריכים שיש היתכנות.
נעמי שחורי
זה ערוץ שלם. יש הבדל בין ערוץ שלם ובין רצועה יומית.
יורם מוקדי
כמובן. אנחנו מעריכים שיש היתכנות לערוץ כזה. אנחנו גם מעריכים שערוץ כזה, ברגע שהוא ישודר מפה וייתן מענה לצורכי הקהילה, יגבר על שטף הערוצים הזרים שמגיע היום מרוסיה. אנחנו שוקדים בימים אלה על מנגנון שיאפשר מתן הודעות ומידע לציבור, שלא ייחשב בגדר שידורי פרסומת - כי אותם ערוצים יוגבלו, מטבע הדברים, בכמות הפרסומות שהם יכולים לשדר - ואפשר יהיה להעביר אותו בערוץ הזה.

זה, למעשה, יהיה הערוץ היחידי בישראל, שייתן לפחות שמונה שעות ביום שידור - זה כמינימום. אנחנו מקווים שהמתמודדים במכרז יציעו יותר – ובעצם ייתן שידורים בשפה הרוסית לציבור, מפה.

אנחנו מקווים שזה יפתור חלק מהבעיות שהועלו כאן, כי בעצם זה יהיה ערוץ שאנחנו מעריכים שהצפייה של הציבור דוברי הרוסית בו תהיה גבוהה ושאפשר יהיה להעביר באמצעותו אינפורמציה, שאפשר יהיה להפיק עבור הערוץ הזה מהדורות חדשות בשפה הרוסית בשעות שמשודרות מהדורות בשפה העברית ובעצם לתת לסקטור הזה, בפיקוח שלנו, ביטוי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו מקווים שאתם תתנו את הזיכיון בכך. כלומר, בין הדברים שתתנו זה שיהיו תוכניות אקטואליה וחדשות בזמנים סבירים של לפחות פעם ביום. לא שהכל יהיה טלנובלות.
יורם מוקדי
יש לנו את האיזון העדין והוא קשה.
אלכסנדר צינקר
אם זה טלנובלות, אפשר שוב לחזור ולראות את הערוצים הרוסיים.
יורם מוקדי
נכון. הכוונה היא מצד אחד כמה שיותר הפקה…
אלכסנדר צינקר
תרבות, היסטוריה, חדשות.
יורם מוקדי
כמה שיותר משלנו, מצד שני יש לנו את הבעיה שבכל זאת הערוץ הזה צריך להתקיים ממכירת פרסומות והוא גם יהיה עם תקציב מאד מוגבל.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתה יודע מה, אנחנו נקיים פה גם ישיבה בקשר לערוץ הזה, כי חשוב לנו – יש פה וועדה מאד דינמית – וחשוב לנו שגם אנשים שאמונים על הערוץ מלבדך ישמעו את הדברים שיש פה לחברי הכנסת לומר, כי הם מאד מעורים בחיי העולים כאן בארץ.

אנחנו עומדים עכשיו במצב שכרגע אין שום דבר. אתה מדבר על בשורות לעתיד. אתה, עו"ד גרסון, התייחסת בדבריך לערוץ הראשון. אני מוכרחה להגיד לך שמניסיוננו לא רווינו הרבה נחת. אנחנו עוד נלחמנו פה על השידורים והחדשות באנגלית, שגם אותן צמצמו. מה שנאמר לנו כאן מן הערוץ הראשון, לא פעם אחת ולא פעמיים, זה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם, בגלל התחרות הגדולה על הרייטינג, להפסיד צופים. זאת אומרת, ברגע שאתה עובר לשפה אחרת אתה מפסיד את ציבור הצופים.

לכן נראה לנו הרעיון שזה יהיה בערוץ 33 כרעיון טוב, או בטלוויזיה החינוכית כפי שזה היה בעבר ואם נקבל אחר כך תגבור גם מן הערוץ השני וגם מן הכבלים, מה טוב. השאלה היא איך אנחנו מנסים לקדם את זה ואנחנו ננסה גם לקדם את זה דרך האוצר. אני מבינה שערוץ 33 לא מתוקצב על ידכם.
ניר גרסון
עד כמה שאני יודע לא, או כמעט בכלל לא. הדרך הנכונה היא שההנהלה המקצועית של רשות השידור - ולא של מדיום ספציפי – תבוא במגעים עם המשרד לקליטת העלייה ותכין הצעה ותביא אותה למליאת רשות השידור. מי שאמונה ואמורה לקבוע את לוח המשדרים. אני מניח שזאת הפרוצדורה הנכונה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו עוד נבחן את זה. רחל שיפר, לגבי משרד החינוך. אתם עוזרים לטלוויזיה החינוכית. נכון? מה אתם מתקצבים?
רחל שיפר
אנחנו מתקצבים את ערב חדש ברוסית - לא את כולו, יחד עם משרד הקליטה - בסכום של רבע מיליון שקל.
לריסה גרשטיין
רבע מיליון שקל לאותיות האלה?
היו"ר נעמי בלומנטל
לאותיות הקטנות האלה.
בוריס מפציר
זה עולה שש מאות אלף ₪.
היו"ר נעמי בלומנטל
את שומעת? האותיות הקטנות האלה. זו התרומה היחידה שלכם בקטע של שידורים?
רחל שיפר
רק ערב חדש ברוסית, זה הכסף שמקדיש משרד החינוך.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתם לא חושבים שהיה נכון שתתקצבו גם בטלוויזיה החינוכית את מה שקשור לעולים החדשים? את מה שהיה בעבר?
רחל שיפר
משרד הקליטה הוביל את זה.
בוריס מפציר
עוד הפעם משרד הקליטה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני בכל זאת רוצה לשאול ואני בטוחה שגם חברי, חברי הכנסת, רוצים לשאול: אם אתם מתקצבים את הטלוויזיה החינוכית, למה אתם לא חושבים בהקשר הזה על העולים החדשים?
רחל שיפר
את מדברת על משרד החינוך בכלל?
היו"ר נעמי בלומנטל
כן. אתם מתקצבים את הטלוויזיה החינוכית. למה אתם לא מתקצבים שידורים לעולים החדשים?
גרשון גרשון
כי המפתח נשבר. תסלחי לי, כן?
רחל שיפר
כן, אני פשוט לא יודעת.
גרשון גרשון
המפתח שהיה שריר וקיים מספר שנים היה, שמשרד הקליטה תמך במיליון שקלים, משרד החינוך תמך במיליון שקלים והטלוויזיה החינוכית הקציבה מיליון שקלים. ברגע שהאיזון הזה הופר, הטלוויזיה החינוכית כבר לא יכלה לשאת על עצמה את המימון הזה יחד עם משרד החינוך.
היו"ר נעמי בלומנטל
אוקיי. בואו נתחיל לסיים.
בוריס מפציר
יש לי שלוש הערות לסיום. א', הדיון הזה מסתיים בדיוק כמו הדיונים הקודמים. הוא משדר עייפות, הוא משדר אותם מסרים שכבר היו. אני מדבר על זה שבעוד עשרה ימים יהיה לנו משהו משמעותי ואנחנו פה עוד הפעם עוסקים בשאלה האם נתנו מיליון או נתנו שש מאות אלף שקל.

הערה מס' 2. תראו, עניין הפוליטיזציה וההשפעה נראה לי מגוחך. נראה לי שצריך להבין פעם אחת ולתמיד: אם מנסים להביא תקציב מיוחד, תקציב ממשלתי, אז צריך לאזור אומץ ולומר שאנחנו מפקידים אותו בידי אותה תחנה שתבחר, שתפעל על פי אמות מידה מקצועיות. אי אפשר כל פעם לדבר על החששות וכולי וכולי, שכל אחד אומר מדוע רוצים לפתוח שידורים ומדוע רוצים לסגור.

חברת הכנסת סולודקין מאד מאד לא דייקה לגבי סגירת תוכנית סיבודניה, מאחר והיא קשרה את זה לנושא אחר לגמרי. הרעיון היה להפסיק תוכנית שמשודרת פעם וחצי בשבוע ולעבור לתוכנית יומית. מכאן ברור שהתוכנית שמשודרת פעם וחצי בשבוע לא תשודר במסגרת תוכנית יומית. זה הכל.

הערה שלישית. רבותיי, הערוץ הראשון, הטלוויזיה החינוכית, ערוץ 33, ערוץ הכבלים וכל השאר. לי כמשרד הקליטה יש רק עניין אחד: שמדי יום בשעה קבועה וסבירה תשודר תוכנית מידע שוות ערך למה שמשודר בשפה העברית. זו המציאות. תתחילו לחשוב על הפתרון מה יכולה להיות התוכנית ומתי היא יכולה להיות משודרת. כאשר חוזרים אלי עוד הפעם: "המוסדות האמונים יחליטו וימליצו ויטחנו…" רבותיי, זה מה שיש לנו היום ביד. כלום. אנחנו כולנו מסכימים על העיקרון ואין לנו שום דבר. מדי יום המועקה גוברת. מדי יום הבלבול נהפך לבלתי נסבל. זה שיש לנו פה ושם כמה ימי רגיעה זה לא אומר שמה שקורה בשטח נעלם. אנחנו מדברים על מסות אדירות. תיסעו לנצרת עלית. תיסעו לכרמיאל. תיסעו לעכו. תיסעו למעלות תרשיחא. רק מה שאני מניתי כרגע זה מאה ועשרים אלף איש.
היו"ר נעמי בלומנטל
על זה אנחנו יושבים.
בוריס מפציר
לכן אין לנו זמן.
היו"ר נעמי בלומנטל
זו בדיוק הבעיה שלנו. על זה אנחנו יושבים. על זה ישבנו גם בשבוע שעבר, במה שקשור לרדיו רקע.
בוריס מפציר
כן, אבל אנחנו יוצאים עם שום דבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז מה אתם מבטיחים?
בוריס מפציר
אני את שלי נתתי. אני נתתי יותר והנה היה פה דיווח גלוי שמשרד הקליטה לא צריך לתת את זה על פי המנדט שלו. אף על פי כן שרת הקליטה אמרה שהיא, בסוף השנה, מהדברים שהיא עדיין יכולה לקבל, היא תיתן סיוע חד פעמי כדי לפתור את הבעיה, לרדיו רקע ולשידורי הטלוויזיה. מדובר בכמה מיליונים. לא במאה אלף. אף אחד לא יכול לטעון שמשרד הקליטה חייב לתת או שמשרד הקליטה לא נותן. אני מצפה שעכשיו יגיע סוף סוף אותו תקציב ממשרד האוצר, מהממשלה, בלחץ וועדת הקליטה, כדי שאנחנו נוכל תוך עשרה ימים לדעת: יש או אין. יהיה תקציב, תהיה תוכנית טלוויזיה. לא יהיה תקציב, אנחנו בעוד שנתיים נשב כאן.

דרך אגב, בערוץ הכבלים לא תהיה תוכנית טלוויזיה אקטואלית כי זה לא יהיה במכרז והם לא יכולים לגעת באקטואליה. אנחנו שוב נכנס לטירינג ובעוד שנה – ובצדק מבחינתם – יתנו ישדרו. לא יתנו, לא ישדרו.
לריסה גרשטיין
גברתי היושבת ראש, סליחה. אני מסכימה עם כל מילה שמר מפציר אמר עכשיו. עם כל מלה. אני גם חייבת לחזק את מה שהוא עכשיו אמר. כי האיש הזה, אני רואה שהוא מנסה בצורה המעשית ביותר לעשות משהו אקטואלי לרגע זה. אנחנו לא יודעים עד מתי יימשך המצב שיש לנו עכשיו במדינה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בכל מקרה אנחנו רוצים שקט.
לריסה גרשטיין
אני כבר לא מסוגלת כבר לראות בערוצים רוסיים את הלוגיקה המעוותת שלהם ואת השקרים בלי סוף ובמקום להחליט, כמו שהוא אומר- ואפילו לא תוך עשרה ימים, אלא תוך שבוע…



גם שבועיים יהיה טוב.
לריסה גרשטיין
בסדר. שבועיים. אבל אנחנו היינו צריכים לעשות את זה לפני שבועיים. לפני שבועיים ולא בעוד שבועיים. במקום זה אנחנו יושבים ומדברים. ערב חדש הוא כזה או אחר. ערב חדש, דרך אגב, זו תוכנית מאד חלשה. מבחינת השידור ברוסית זה מאד חלש. אני מסתכלת עליה מפעם לפעם.
היו"ר נעמי בלומנטל
למה? הכתוביות לא עוזרות?
גרשון גרשון
בינתיים זו התוכנית עם אחוזי הצפייה הכי גדולה בשפה הרוסית.
לריסה גרשטיין
טוב, אני לא רוצה לתת ציונים. כשהיה תקציב לטלוויזיה החינוכית זו היתה תוכנית נהדרת.
גרשון גרשון
תודה רבה.
לריסה גרשטיין
זה היה טוב, זה היה מעניין והיו אנשים פנימיים וכל קרוב משפחה אהב את זה ורצה להיות בזה ולהשתתף. אני מדברת על כך, אבל לא רוצה להעליב חס וחלילה. ההפך. מדינה קטנה, כל אחד רוצה לראות את מי שהוא מכיר. זה ברור.

בוודאי שאני קצת - אבל ממש בצל של איזשהו חשש - חושבת על פוליטיזציה. גברתי היושבת ראש, יש לנו ניסיון מר בהחלט. זה לא פחות או יותר כמו הערוץ הראשון, אם אנחנו מדברים על פוליטיזציה, אבל היום, במצב באמת מאד מסובך מבחינה מדינית, יש מחשבה וחשש מה יעשו. האם ישפיעו, יגידו משהו פוליטי. לפי דעתי צריך כמו שנפוליאון אמר: להיכנס, להתחיל לפעול ונראה.

מטעם רשות השידור – כי אני חברת מליאת רשות השידור וגם יושבת ראש הוועדה של השידורים בשפות לועזיות – אני מחזקת כל מילה שמר מפציר אמר. אני חושבת שקודם כל נתחיל לעבוד. קודם כל נקבל את התקציבים. עוד לא דיברנו על משדרים. באמת המון אנשים קשורים לרדיו רקע ולא קולטים. בירושלים אחרי חמש לא שומעים כלום. בירושלים. זה אולי המקום היחיד והמקור היחיד שאפשר בו להיות מעודכן לגבי מה שקורה בשטח: יורים לא יורים, רחוב סגור או רחוב פתוח וכולי. בוודאי שיש חלק מאד רציני בעניין הזה לטלוויזיה. אנשים התרגלו לטלוויזיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אין ספק. הלוא על זה אנחנו יושבים.
לריסה גרשטיין
אני בעד החלטה מיידית ואני אתמוך ואעשה מה שרק נדרש.
היו"ר נעמי בלומנטל
גברת גרשטיין, על זה אנחנו יושבים כאן. על מה אנחנו יושבים? בדיוק על הבעייתיות הזאת. כשהכנסת אחרי הפגרה התחילה לפעול, אנחנו בדיוק העלינו את הנושא של רדיו רקע. הבאתי לך גם את ההחלטות שלנו. אנחנו גם פועלים בעניין זה, משרד האוצר קיבל גם את הדרישה שלנו ועכשיו מה שנשאר זה נושא הטלוויזיה ברוסית. כפי שאת אמרת, כפי שאמר מר מפציר, אנחנו רוצים שיהיו חדשות כל יום בשפה הרוסית. לא איכפת לנו באיזה ערוץ זה בדיוק, אבל אנחנו צריכים שהעולים החדשים יקבלו כל יום את המידע העדכני. השאלה היא עכשיו האם אנחנו באמת מקבלים מן האוצר את התקציב הזה, כי התקציב הזה צריך להיות זמין. הנה יושב פה חבר הכנסת אמנון כהן. הוא הנציג שלנו בוועדת הכספים. נכון?
אמנון כהן
וודאי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אולי תוכל לזרז את זה? אולי אתה מוכן לבדוק את זה? גם רוני ארד, הרפרנט של משרד האוצר שנמצא פה, יבדוק האם ערוץ 33 אמנם מקבל…
אמנון כהן
לא מקבל. באחריות. כבר שנה שלמה לא מקבל.
לריסה גרשטיין
זה לא חל על ערוץ 9, על טלוויזיה קהילתית בכלל? הם האקטואליים היחידים בשטח, בעצם. היחידים.
גנדי ריגר
בקשר לערוץ 33, מה שאני שמעתי זה - ואולי אני טועה – שאם תנתן אפשרות לערוץ 33 לעבוד עם הפרסומות, הם מסכימים לעשות את זה בלי כסף וכל יום יהיו חדשות ברוסית.
אלכסנדר צינקר
הלוואי שלא יהיה מצב כזה. אבל אם מחר בערב בשעה 22:00 קורה משהו, איך אפשר לדעת בשפה הרוסית עד הבוקר שקורה משהו בירושלים או במקום אחר?
היו"ר נעמי בלומנטל
מר ארד, אתה מברר לנו מה עמדת האוצר.
רוני ארד
אני יכול לברר, כתוצאה מזה שלא תוקצב הערוץ הציבורי, מה אפשר לעשות.
היו"ר נעמי בלומנטל
כי אתה שומע ואנחנו שומעים פה מחבר הכנסת אמנון כהן, שהוא חבר וועדת הכספים, שערוץ 33 כבר זמן רב לא קיבל אפילו את התקציב שמגיע לו.
רוני ארד
השאלה היא, אם הוא היה מקבל, האם היה עושה עם זה דברים אחרים. ערוץ 33 הרי בונה שנה תקציבית והוא בונה על פי התקציב את התוכניות שלו. השאלה היא אם בגלל שהוא לא קיבל את הכסף, התוכנית הזאת לא קיימת, או שזה תירוץ ואם הוא יקבל, אף אחד לא מבטיח שזה ילך לתוכנית הזאת.
ניר גרסון
הרי זה צריך ללכת למטרה מסוימת.
רוני ארד
מעבירים תקציב על פי מטרות לערוץ 33? המדינה אומרת: אתה רוצה לעשות תוכנית כזאת אז בוא אני אתן לך כסף כזה?
ניר גרסון
לא. אנחנו מדברים על התקציב הקודם.
רוני ארד
יש תקציב, כמו שלמשרד הקליטה יש תקציבים והוא מחליט במסגרת סדרי העדיפויות שלו כמה הוא מוציא על כל דבר. אני לא יודע אם כן חסר או לא חסר. את זה צריך לברר. אני חושב שאם יש ערוץ ציבורי שממומן מכספי מסים – והעולים הם חלק ממשלמי המסים – אז הוא, במסגרת סדרי העדיפויות שלו, צריך לתת את התשובות. בטח לא משרד הקליטה.

אם צריכה לבוא תוספת מעבר למסגרת התקציב – אני לא יודע כי אני לא מכיר - אני יכול לברר את זה במשרד. אני רק אומר פה לפרוטוקול שמבחינתנו ובתור זה שמתעסק עם תקציב משרד הקליטה, אנחנו נבדוק את הבקשה הזאת. ברור שזה משהו חד פעמי ואנחנו נתנגד שזה יהיה משהו פרמננטי, אלא אם כן משרד הקליטה יחליט, במסגרת סדרי עדיפויותיו, שהוא עכשיו מממן תוכנית ברוסית, על חשבון דברים אחרים, לאורך כמה שנים. למרות שזה נראה לי לא נכון ולא צודק.
לריסה גרשטיין
מה שכן נכון וכן צודק זה לבטל את האגרה לעולים בכלל, כי הם לא מסתכלים ומשלמים מסים סתם. זה שוד לאור היום.
רוני ארד
אני יכול להגיד לך שיש הרבה מאד אנשים צעירים שלא רואים, לא ערוץ 1 ולא 2.
היו"ר נעמי בלומנטל
תראה, מר ארד, האנשים פה מדברים מהשטח. זאת אמנם מצוקה אמיתית.
רוני ארד
יש היום מצוקה. כל פעם שיש מצוקה, יושבת הממשלה ומחליטה על סדרי עדיפויות. הרי יש תקציב אחד ואתו צריך לעבוד. זה לא שכל פעם שתהיה מצוקה יגדילו עוד ועוד את התקציב, כי יש לזה השפעות אחרות שגורמות לעוד ועוד מצוקות אחרות. אז צריך לבוא שינוי סדרי עדיפויות. כל משרד עושה את שינוי סדרי העדיפויות שלו. כנ"ל רשות השידור, כנ"ל ערוץ 33. אני לא יודע מי מהם. אני לא מכיר את הנושא. כמו שכאשר במשרד הקליטה יש מצוקה לגבי משהו, אז משרד הקליטה עושה שינוי סדרי עדיפויות בתקציבו ומעביר תקציבים ממשהו אחד למשהו אחר, כך אני חושב שצריך להיות גם בתקציב הערוץ הציבורי.

אם חסר כסף, אז בסדר, אז יש דיונים בין האוצר לבין הערוץ עצמו. אני רק לא חושב שזה צריך לבוא מתקציב משרד הקליטה. זה הכל.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה באשר לטלוויזיה החינוכית, שבעבר שידרה וקיבלה תקצוב והיום לא מקבלת לנושא הזה?
רוני ארד
אני לא יודע. יכול להיות שהיה קיצוץ והחליטו במסגרת הקיצוץ לבטל את התוכניות האלה. אני לא בטוח שהיה קיצוץ שבמסגרתו נאמר: אתם תורידו את התוכניות האלה. זה כמו הספריות לעיוורים: יש קיצוץ, סוגרים את הספריות לעיוורים. למה? כי יודעים שלזה לא יסכימו. אז צריך לברר אם היה קיצוץ, למה הורידו דווקא את זה. אם זה במסגרת סדרי עדיפויות, אז זה במסגרת סדרי עדיפויות. אם זה כדי להגיד: אנחנו יודעים שזה ייצור רעש ואז לא תהיה ברירה ויוסיפו לתקציב, אז אני חושב שזה לא תקין. היה קיצוץ, צריך לברר למה כתוצאה מהקיצוץ סגרו דווקא את זה ולא דברים אחרים.
היו"ר נעמי בלומנטל
התמונה הכללית שאנחנו מקבלים היא, שכרגע מה שקורה זה שאין למעשה מענה לדרישה שלנו שיהיו יומיום שידורים של אקטואליה ושל חדשות בשפה הרוסית. זאת העובדה. אין כרגע. אחד הערוצים שדובר עליו זה ערוץ 33. יכול להיות שאם אתם, משרד החינוך, תכנסו קצת לעובי הקורה – ואני מציעה שתכנסו קצת לעובי הקורה – תוכלו ליצור משהו דומה למה שהיה בזמנו מענה מסוים בטלוויזיה החינוכית. הייתי מבקשת מכם גם לבדוק את הנושא הזה, לאור מה שקורה היום.
גרשון גרשון
סליחה שאני מעיר: מבחינה זאת ערוץ 23 וערוץ 33 בדיוק באותו מעמד. אנחנו הצענו הצעות לרצועת שידור מהסוג הזה וחבל שנוצרה פה איזו תחושה שאנחנו לא מתחרים על זה. להפך, מי שיכול להציג היום רצועת שידור זו רק הטלוויזיה החינוכית, כי לערוץ 33 יש כנסת.
בוריס מפציר
מר גרשון, אני מאד לא רוצה להיות במצב של וויכוח בין ארבעה או חמישה ערוצים, אבל למען הצדק צריך לציין דבר אחד: בחומרי אקטואליה מהספרייה, מה שאתה הצעתם זה ערב חדש. ערב חדש, עם מאגר החומר הוויזואלי שלו, בשום פנים ואופן לא יכול לתת מענה לתוכנית אקטואליה יומית, כי היא צריכה להיות, מבחינת הציבור הרוסי, לפחות ברמה של "מבט". זו היתה הבעיה העיקרית שלכם. אז אני מבקש, אם אתה כבר מעמיד את הדברים, תעמיד אותם על דיוקם.
גרשון גרשון
לא על זה דיברתי. יכול להיות שמבחינה תכנית אנחנו נחותים – וזה טעון ויכוח…
בוריס מפציר
סליחה, אני אמרתי שוב: לא נחותים. אתם יכולתם להציע – והצעתם בכתב – דקות ספורות של חומר אקטואליה. ספורות. בו בזמן שערוץ 33 הציע את כל ספריית רשות השידור.
גרשון גרשון
מר מפציר, תתייחס למה שאני אומר. אם כבר אתה מתייחס, תתייחס למה שאני אומר. אתה לא מתייחס. אני מתייחס לזה שערוץ 33 לא יכולים לתת לך רצועת שידור בגלל הכנסת. אז בוא תתייחס לזה. אתה מתייחס לצד הנוח לך בדברים שאני אומר.
בוריס מפציר
לא זה ולא זה לא נוח לי. כי אין לי שום דבר. אנחנו סתם טוחנים מים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו, בכל אופן, נהיה בקשר אתך, מר ארד, עם משרד האוצר, כדי לוודא שאמנם יתוקצב ערוץ 33, או אם יש גם משהו שאפשר לתת לטלוויזיה החינוכית לפי הצעתם.
רוני ארד
אני חייב להסביר משהו. מדובר פה על חוסר תקציבי. אני לא יכול להבטיח שעכשיו, כתוצאה מהמצב, יגדילו תקציב.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא, כתוצאה מהמצב שהוא אקוטי, אנחנו צריכים איזשהו תקציב שיאפשר שתהיה איזושהי תוכנית משודרת, אחת ליום, של חדשות ואקטואליה. זו הדרישה שלנו ואנחנו לא נרפה ממנה.
רוני ארד
בסדר, אבל הדרישה צריכה לבוא לאוצר, או שהיא צריכה לבוא לערוץ הציבורי?
היו"ר נעמי בלומנטל
אין להם. הם לא יעמדו בזה.
לריסה גרשטיין
אדוני הנכבד, במצב החירום שיש עכשיו במדינה, האם משרד האוצר לא מרגיש אחראי על אנשים שלא מבינים מה קורה אתם? אתה ברצינות אומר סדר עדיפויות ופה ושם. אבל יש דבר פשוט מאד: שידור מעודכן ישר לציבור.
רוני ארד
סדרי עדיפויות צריך לקחת במסגרת תקציב מסוים. הרי לא יגדילו את התקציב בגלל מצב המצוקה. כמו שהולך כסף לביטחון מתוך התקציבים הקיימים.
היו"ר נעמי בלומנטל
למה? גם לביטחון ביקשו תקציב מיוחד.
רוני ארד
במסגרת קיצוצים במשרדים אחרים. אז צריך לבחון. יכול להיות שהגוף המנהל את רשות השידור - אני לא יודע - צריך לעשות שינויים פנימיים אצלו. אולי משרד האוצר ייתן ממקורות שונים, אני לא יודע מהם. אם משרד הקליטה יצטרך לעזור, במסגרת סדרי העדיפויות שלו, אני רק אומר שאני מפחד שהוא ייתן השנה סכום שלא יהיה מנוצל בשנים הבאות. הוא ייתן סכום חד פעמי, תהיה חצי שנה תוכנית והיא תיפול אחרי זה כי אין מימון. למה אין מימון? כי זה לא בסדרי העדיפויות של המשרדים האחרים. זו לא פעם ראשונה ולא פעם שנייה שזה קורה.

לכן, גם אם משרד הקליטה נותן השנה סכום מסוים, הוא צריך לוודא שהדבר הזה ימשיך בשנים הבאות. כי אז חבל על הכסף הזה. פתרנו את הבעיה לחצי שנה וזהו. אני מקווה שכל הבלגן הזה ייגמר כבר מחר, אבל זה לא משנה. זה בלי שום קשר לבלגן הזה, כי במדינה לא משעמם.
לריסה גרשטיין
אני, במסגרת הלוגיקה הזאת, בכלל לא מסוגלת לחשוב. זה לא בלגן. זה מצב של סטרס של אלפי אנשים. סטרס וחוסר מידע ואתה מדבר עכשיו במילים פורמליות. אז תבדוק מה שאפשר לעשות. תבדוק.
רוני ארד
אוקיי. אז שרשות השידור תבדוק, משרד הקליטה יבדוק ואנחנו נבדוק.
היו"ר נעמי בלומנטל
בהמשך לבדיקות שלכם – ואנחנו בוודאי גם נפעל לכך שיהיה את אותו תקצוב – אנחנו בהחלט רוצים לברך את משרד הקליטה, אם הוא יוכל להפנות איזשהו תקציב לאיזשהו ערוץ שיימצא לנכון. אני חושבת שעם פיקוח ציבורי. הייתי רוצה בכל מקרה שיהיה פיקוח ציבורי לאותם כספים, כדי שלא ייווצר מצב שתהיה איזו הטיה פוליטית, כאילו השידור יהיה קשור למי שנתן את הכסף. לגבי זה אנחנו צריכים להיות מאד זהירים. אבל בגדול, אם יהיה לנו כתוצאה מזה שידור אחד ביום של כחצי שעה אקטואליה וחדשות, זה יהיה מצוין.
בוריס מפציר
גבירתי היושבת ראש, אני נורא מצטער. את חברת כנסת, אני פקיד. אני באמת לא יכול לשמוע את זה. לא יכול להיות. הממשלה נותנת כסף. אז תחליטו שעל כל כסף שיוצא לכל מטרה, ממפעל לסוליות נעליים עד תוכנית טלוויזיה, יהיה פיקוח ציבורי. אי אפשר ככה. באמת.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא, סליחה. מר מפציר, מאחר שאתה איש טלוויזיה, אתה יודע טוב מאד שלא לשווא הוקמה רשות השידור והערוץ השני והרשויות שמפקחות הן לא לשווא.
בוריס מפציר
תביני שזה מראש מריח לא טוב. הכסף עוד לא הגיע וכבר יש עליו פיקוח. בסופו של דבר, אנחנו נשאר עם הפיקוח ובלי כסף.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא. יהיה גם כסף ויהיה גם איזשהו פיקוח, או עין ציבורית, שיבחנו את זה. לפי דעתי זה מה שאנחנו רוצים וחייבים לבדוק ולראות. לא סתם הקימו רשות ציבורית לשידור ולא סתם יש ברשות השניה גוף ציבורי שמפקח, שמורכב מאומנים, מחלק מהמכלול של האוכלוסייה הישראלית, כדי שתהיה עין שתבחן את מה שקורה.

יש חשש מסוים – ואני מוכרחה להגיד שהוא בא מכמה חברי כנסת, שחלק מהם נוכחים כאן וחלק לא – שאם אנחנו מפקחים או בוחנים או מקימים איזו וועדה שבאה מוועדת העלייה והקליטה, שבה מיוצג כל מי שמייצג את הציבור הישראלי, זה נראה טוב, אבל אם יוצא ששר אחד הוא זה שנותן את הכסף, אז יש חשש מסוים מהטיה פוליטית ואני חייבת להביא לידי ביטוי את החשש הזה. אני לא אשקוט בעניין הזה. אנחנו גם נשיג את הכסף אבל גם נדאג שתהיה איזושהי עין ציבורית שתבחן שלא תהיה הטיה בשידורים.

זה מה שיש לי לומר, תודה רבה ואני מאמינה שהכסף יגיע.
הישיבה ננעלה בשעה
10:35.

קוד המקור של הנתונים