ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 31/10/2000

ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק”ע והמונע את קליטתם ע”י אוכלוסיה רחבה של עולים.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/1968

- 1 -
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות (105)
‏30.11.2000


פרוטוקולים/ועדת קליטה/1968
ירושלים, ט' בחשון, תשס"א
7 בנובמבר, 2000

הכנסת החמש-עשרה
מושב שלישי
נוסח לא מתוקן



פרוטוקול מס' 105

מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
‏יום שלישי, ב' בחשון התשס"א (31 באוקטובר, 2000), שעה 12:30
נוכחים
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל- היו"ר
סופה לנדבר - מ"מ היו"ר
ויקטור בריילובסקי
מיכאל נודלמן
מוזמנים
חה"כ מרינה סולודקין
חה"כ גנדי ריגר
חה"כ יורי שטרן
עוזר מנכ"ל המשרד לקליטת העליה אורן נאמן
סגנית ממונה על התקציבים, משרד האוצר נטאשה מיכאלוב-כשר
ממונה פיקוח אלחוטי, משרד התקשורת חנן גולן
יועצת ראה"מ לקליטה ושילוב חברתי-תרבותי, משרד ראש הממשלה אנה איסקובה
מנהל רדיו קול ישראל, רשות השידור אמנון נדב
מנהלת רדיו רק"ע, רשות השידור דורית גולנדר
מנהל חטיבת השידורים לחו"ל ולעולים, רשות השידור שמואל בן-צבי
מהנדס ראשי, רדיו קול ישראל, רשות השידור דוד כהן
מנהלת מחוז, הפורום הציוני מילה סמחוב
מנכ"ל התאחדות עולי ברית המועצות לשעבר חגי מן
מנהלת הוועדה
וילמה מאור

רשמה: אירית שלהבת
סדר היום
1. ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק"ע והמונע את קליטתם ע"י אוכלוסיה רחבה של עולים.



ציוד טכני מיושן המשמש את שידורי רדיו רק"ע והמונע את קליטתם ע"י אוכלוסיה רחבה של עולים
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו יושבים פה בישיבה שנראית לי שקטה ואינטימית. זה לא מתאים לאמצעי התקשורת אבל אולי לנו זה יתאים בנושא הספציפי שלפנינו. אני רק רוצה לומר לכם משהו שאולי יחמם לכם מעט את הלב בימים הקשים שעוברים עלינו. היו פה כעת הספורטאים העולים וגם המאמנים שחזרו מהאולימפיאדה. זה היה פשוט משובב את הנפש. כל-כך מקסימים וכל-כך אוהבי ישראל וכל-כך גאים בכך שהם מייצגים אותנו. אני בטוחה שיש להם הרבה מצוקות ובעיות אך הם היו מאוד מופנמים ולא אמרו כל הזמן כמה רע להם וכמה צרות יש להם. הוועדה כמובן תנסה לעזור עד כמה שתוכל. אגב, הוועדה עוד לפני האולימפיאדה, כבר לפני שנתיים דנה בנושא של המאמנים העולים. הוועדה הצליחה, כמובן עם השרים הנוגעים בדבר, להשיג להם תקציבים דרך הקליטה משום שחלק מהם נחשבים לעולים חדשים. בין שזה מאמנים ובין שזה ספורטאים נתנו על-ידי זה דחיפה כלשהי מעבר לתקציב שמגיע ממשרד המדע, התרבות והספורט וממשרד החינוך. זה היה פשוט תענוג להיות איתם.

אנחנו דנים היום בהוספת משדרים לרדיו רק"ע. לא הייתי אומרת שבקטע הזה אני המומחית הכי גדולה. בואו נראה איפה עומדת הבעיה וכיצד נוכל לסייע. אני מבינה שהציוד הקיים ברדיו רק"ע הוא ציוד מיושן.
סופה לנדבר
מיושן מאוד.
היו"ר נעמי בלומנטל
לכן לא מגיעים לכל מקום השידורים שהם כל-כך חשובים מבחינת העולים. דווקא עכשיו בעיתות חירום אנחנו מרגישים את זה יותר, שבאמת המידע הבסיסי שצריך להגיע לעולים לא מגיע, מהרבה מאוד סיבות. אבל אם הוא כבר מצוי ברדיו רק"ע ורדיו רק"ע רוצה להעביר אותו, יש אוכלוסיות שלמות ואיזורים שלמים שלא קולטים את השידורים, או קולטים אותם בצורה משובשת. זה המנדט שלנו, בגדול, ואנחנו לא נרפה מזה, בכך אני בטוחה.
סופה לנדבר
גם בכנסת אנחנו לא קולטים את שידורי רדיו רק"ע.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני אתן לחברי חברי-הכנסת לדבר על הבעייתיות ונראה איך אנחנו יכולים להתקדם. אני מתנצלת מראש, יש לי כמה מחוייבויות, פגישה עם נשיא גרמניה - אני הייתי יושבת-ראש האגודה הבין-פרלמנטרית ישראל-גרמניה ואני סגנית יושב-ראש עכשיו יחד עם חבר הכנסת אלי גולדשמידט - ולכן אני לא אוכל להישאר למשך כל הישיבה וחברי ימשיכו לנהל אותה בהעדרי.
מרינה סולודקין
אי אפשר להגיע לדימונה, לאילת, לקריית-שמונה או להוסטל בירושלים בירת ישראל ולא לשמוע שלא שומעים את הרשת לקליטת עליה. אני חושבת שבמצב שבו אנחנו נמצאים עכשיו זה אפילו מסוכן לשלמות ולבריאות של אנשים שלא מבינים בדרך כלל את החדשות ברדיו ובטלוויזיה הישראלית. לפני שבוע הייתי בדימונה ולא יכולתי לדבר על שום נושא אחר. בדימונה לא שומעים בצורה נאותה את הרשת לקליטת העליה.

אני עוסקת בזה כמה שנים. היו לי מגעים עם חברת הכנסת לימוד לבנת שהיתה שרת תקשורת מאוד מוצלחת אך היא לא יכולה לעזור בזה. כתבתי לשר התקשורת הנוכחי, מר בנימין בן אליעזר, ואתם רואים את התשובה שלו. הוא אומר שזה לא עניין של משרד התקשורת ושרשות השידור עברה לאחריות אחרת. כפוליטיקאי הוא מבין את כל המשמעויות, שהמדינה לא דואגת למערכות מידע כך שאנשים יוכלו להבין את החדשות. הוא אמר שהוא ישוחח עם השרה דליה איציק שממונה עכשיו על רשות השידור. הוא מבין שאין מספיק משדרים ושהמשדרים הקיימים הם מיושנים.

אנחנו כל-כך התעייפנו, יחד עם הרשת לקליטת העליה, לשם מגיעות פניות ושיחות טלפון כל הזמן בתלונות על כך שלא שומעים את השידורים. התאכזבתי מכל הנעשה. משום מה אולי אין רצון לעשות את זה ברשות השידור.
היו"ר נעמי בלומנטל
מי אחראי? האם אנחנו מדברים על הצד הטכני, על המכשירים עצמם?
אמנון נדב
היה רצוי שיהיה פה נציג של משרד התקשורת כי העניין כרוך בנושא של תדרים. אנחנו עוסקים בתכנים. הנושא של התדרים הוא תחת אחריות משרד התקשורת, שמקצה או לא מקצה, ואני מניח שבהמשך אני גם אתייחס לעניין הזה כי הוא בעייתי. בנושא של המשדרים עצמם עוסקת רשות השידור, אבל כשמדברים על רק"ע הדבר העיקרי הוא "בזק", כי "בזק" מחזיק את המשדר הכי גדול שכיסה את כל המדינה. כדאי שיהיו כאן נציג של "בזק" ונציג של משרד התקשורת.
היו"ר נעמי בלומנטל
נציג משרד התקשורת נמצא כאן אבל עם "בזק" היתה לנו בעיה. הם הודיעו לנו בתחילה שהם יגיעו ורק היום בבוקר הם הודיעו שלא היה להם זמן להתארגן והם לא שלחו נציג.
אנה איסקובה
טיפלתי בדבר הזה לפני שנה ודיברתי גם עם השר בן-אליעזר והוא דיבר עם "בזק". מ"בזק" נתנו לי תשובה שהדבר סודר. השר בן-אליעזר הבטיח לסדר אי אלו דברים ואז רשות השידור קנו משהו לצפון הארץ.
אמנון נדב
בקטע שלנו אנחנו נפרט מה עשינו ומה אנחנו הולכים לעשות אבל את זה נשמור להמשך.
אנה איסקובה
יש רצון. אני חושבת שפה משהו נופל בין הכיסאות. אני לא שמעתי עוד תלונות מאז.
מרינה סולודקין
אני מתעסקת בעניין הזה הרבה שנים. אני מבטיחה לכם שאם לא יהיה שיפור במצב אנחנו נכניס את המשדרים החדשים להסכם הקואליציוני של הממשלה הבאה. נמאס לעסוק בדברים כל-כך בסיסיים. זה זכות בסיסית של אזרחים לדעת מה קורה במדינה. תודה.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה. מי אחראי על מה? מה אנחנו צריכים כדי שאדם בדימונה יוכל לשמוע את שידורי רדיו רק"ע? מי אחראי כדי שהוא ישמע? אני מבינה שאתם אלה שמשדרים ואתם אומרים מה שיש לכם להגיד, ואפילו לפעמים מראיינים אותי.
אמנון נדב
לגבי העניין של התוכן והשידור, עד לקיר האולפן היינו תמיד אחראים. מאז שנת 1996 הממשלה בעוונותינו סיבכה קצת את המצב. אין לי ברירה, אני פשוט חייב לתת לכם רקע כרונולוגי כדי שתבינו את העניין כי הוא מסובך. עד שנת 1996 משרד התקשורת היה אחראי על המשדרים באשר הם, עם כל מה שכרוך בזה ואנחנו שידרנו עד לקיר האולפן. מה שנגע לשידור החוצה היה לגמרי באחריות משרד התקשורת.

בשנת 1996 העבירו לרשות השידור את האחריות על המשדרים - וזה מסובך מאוד, אחריות זה אומר הפיתוח בעתיד - כי משרד התקשורת התנער מהכל, במסגרת התנערויות שלו מכל מיני דברים אחרים, ופיסית העבירו את המשדרים לרשות "בזק". מכל מיני סיבות, ואני לא אתן לכם פה הרצאה כי זה ייקח 20 שעות וגם לא נגיע לחקר והבנה של העניין, "בזק" ורשות השידור לא מצליחים להגיע להבנה בעניין הטיפול במשדרים הקיימים. כלומר, מכאן ולהבא משדרים חדשים הם באחריותנו אולם המשדרים הקיימים, שזה הדבר הכי חשוב מבחינת רק"ע כי זה המשדר המרכזי, נמצאים פיסית בידי "בזק" ולהם יש את הסמכויות. האחריות לפיתוח היא שלנו אבל אין לנו נגיעה במשדרים הקיימים ואז "בזק" עושה בהם מה שהיא רוצה. לכן חיוני מאוד שיהיה פה נציג "בזק".
דוד כהן
צריך שיהיה נציג משרד התקשורת. זה שני עולמות שונים.
היו"ר נעמי בלומנטל
כלומר כעת זה נופל בין הכיסאות.
אמנון נדב
לפחות לגבי המשדר המרכזי. אנחנו מוסיפים משדרים. ברשותך, אני אתייחס בהמשך למה שעשינו ומה ניתן לעשות. אבל בעיית הבעיות היום היא במשדר המרכזי, שאיתו פתחנו גם את רק"ע, רק אתו. הוא היה 50 קילו-ואט ובימים הטובים שלו, בשנת 1991, כשהקמנו את רק"ע זה היה משדר חזק וטוב שקלטו אותו כמעט בכל הארץ. מאז אנחנו מקבלים בדיוק כמוכם כל מיני תשובות מוזרות, שפעם מתקנים ופעם לא מתקנים.
אנה איסקובה
כדאי לציין שהיה משדר גיבוי שהיום לא קיים ובגלל זה כל השיבושים.
אמנון נדב
כל המשדרים שהיו ב-1996, המשדרים הישנים, עברו ל"בזק", עם אחריות שלנו לפיתוח. בין שני המוסדות האלה לא קורה כרגע שום דבר, לא מגיעים לשום הסכם ואז המשדרים הולכים ודועכים ו"בזק" עסוקה בללמד אותנו לקח בגלל שלא מגיעים איתם להסכם כספי. זה כמו בהרבה תחומים אחרים שאתם מכירים.
סופה לנדבר
אני חושבת שזה כל-כך מסובך שאני אפילו לא רוצה להיכנס לזה אבל אני חושבת שהכדור צריך להיות ברשות השידור. אני עכשיו אסביר למה. אני לא חושבת שפה צריכים לעשות דברים מסובכים. אנחנו נסיים את זה עם איום שלא נצביע על תקציבים של רשות השידור עד שלא נקבל התחייבות מרשות השידור, מה שבעצם קיבלנו בוועדת הכספים, אם אתה זוכר, לפני שנה.

לפני שנה, בתמיכה של חברי בסיעה שהם חברים בוועדת הכספים, אחרי פגישה עם שר התקשורת, מר בן-אליעזר, הבנתי שזה צריך להיות באישור של ועדת הכספים. אם אתה זוכר, היו אז מריבות ואנחנו אישרנו בוועדת הכספים את כל התקציבים וכל האגרות כאשר דיברנו על רק"ע.

זה פשוט לא יכול להיות. מה שהיה בשנת 1991 יכול להיות שסיפק את העליה ממדינות חבר העמים, שבעצם בשבילה הקימו את רדיו רק"ע אבל היום זה לא מספק אותנו. יחד עם מר אורן נאמן, שהוא היום עוזר מנכ"ל המשרד לקליטת עליה ואז היה עוזר פרלמנטרי שלי, עבדנו על זה וקיבלנו התחייבויות שלא ממומשות.

אני אומרת, חברת הכנסת נעמי בלומנטל, שאנחנו חברי ועדה ומשרתי ציבור מסויים ואנחנו רוצים לקבל תוצאות. לא מעניין אותנו יותר ההבטחות ואגדות וסיפורים. אנחנו רוצים שרדיו רק"ע יקלט ברמה שאנחנו דורשים. אני חושבת שלא יכול להימשך מצב שמיליון אנשים לא יקלטו את השידורים כמו שצריך. אנחנו מדברים על דימונה וקריית-שמונה. בפגישה של ועדת העליה, הקליטה והתפוצות עם התושבים בקריית-שמונה לפני כמה חודשים בערך חצי מהפגישה יוחדה לנושא של רדיו רק"ע. לאנשים יש זכות לשמוע את הרדיו.

עוזרים פרלמנטרים שלנו לא יכולים לעבוד פה עם רדיו רק"ע שלא נקלט בכנסת. זה הציבור שלנו ואנחנו רוצים להיות עם יד על הדופק ולא יכול להיות שהסיפור ימשך. אני פשוט אומרת לך, מר נדב, זה לא אִ יום - -
אמנון נדב
אני מקבל את זה ברוח טובה.
סופה לנדבר
- - אבל אם השנה אנחנו לא נקבל התחייבויות בכתב, שכספים שאנחנו נאשר בוועדת הכספים יילכו לעניין הזה, אנחנו לא נרים יד בעד תקציב רשות השידור.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה לשמוע את משרד התקשורת, בבקשה.
חנן גולן
כפי שכתוב במכתב גם אני רוצה לציין שכל נושא המשדרים הוא באחריות השרה דליה איציק ולא באחריותנו. לעומת זה אנחנו נעשה כל מה שאפשר, ואנחנו כבר פועלים בימים אלה. היתה פגישת עבודה ראשונה ובתחילת השבוע יש לנו פגישה נוספת עם רשות השידור בנושא מציאת תדרים. אנחנו נדאג לזה. אבל הנושא של המשדרים הוא לא באחריותנו.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה יעזרו לנו תדרים? אתה מבין את הבעייתיות? אתה שומע כאן את חברותי חברות-הכנסת אבל אני רוצה מעט להדגיש את זה. דווקא עכשיו אנחנו עוד יותר חרדים. אני מצטערת שאני מעלה את זה עכשיו אבל למשל ראינו שרוב החיילים שנהרגו לאחרונה בצורות האכזריות ביותר היו עולים חדשים. מספר העולים שנהרגו ונרצחו היה לא פרופורציונלי לאחוז שלהם באוכלוסיה. אולי חצי מהקורבנות היו עולים חדשים. העלינו אתמול את הסברה שיכול להיות שזה כתוצאה מחוסר מידע מספיק. אם הגיעו לרמאללה כבר שני עולים חדשים, יכול להיות ששניהם בטעות, ונרצחו בצורה שהם נרצחו, יכול להיות שאילו היה להם מידע מספיק הם לא היו מגיעים לשם. אני גם שומעת מחברי וחברותי שהם מקבלים הרבה פניות מעולים חדשים השואלים אותם האם בטוח לנסוע בוואדי ערה או בצומת גולני. זה מגדיל את החשיבות של רדיו רק"ע, שיש לו אחוז גבוה של האזנה, ואת מה שרדיו רק"ע מעביר לעולים. במה אתם כמשרד התקשורת יכולים לסייע? אולי תדרים נוספים יסייעו? אגב, בנושא הזה אני לא מומחית, אני מוכרחה לומר.
חנן גולן
כפי שציינתי קודם, נושא התדרים הוא דבר שיש לו חשיבות די גדולה ומר אמנון נדב גם יכול להעיד על כך.
אמנון נדב
האם היית בדיון שלשום אצל השר שלך?
חנן גולן
לא הייתי.
אמנון נדב
אני אגן עליך אבל אני גם אתקוף אתכם, אל תדאג.
מיכאל נודלמן
אנחנו פה לא מומחים, אם זה עניין של תדרים או לא עניין של תדרים. אנחנו רוצים פשוט שישמעו את שידורי רדיו רק"ע בירושלים, בקריית-שמונה ובכל מקום.
דורית גולנדר
בקריית-שמונה כן שומעים. יש שם משדר חדש.
היו"ר נעמי בלומנטל
הדגשתי את זה כי אני רואה את מר חנן גולן ממשרד התקשורת והוא מייצג כאן את המשרד. אני רוצה שהוא ירצה כמונו שישמעו בקרית-שמונה ובדימונה את שידורי רדיו רק"ע.
חנן גולן
כפי שציינתי, אנחנו גם רואים חשיבות עליונה לנושא הזה. נעשה כל מה שאנחנו יכולים, בשיתוף עם רשות השידור. אנחנו מתחילים לעבוד בנושא הזה מתחילת השבוע.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני השמעתי בפניך קודם את הנאום כדי שאתה תפנים. זה היה נאום מכוון, שתבין. אנחנו לא סתם אומרים שהנושא הזה הוא באמת בנפשנו. זה חשוב ביותר. היום זה פשוט שאלה של פיקוח נפש, ממש כך.
מרינה סולודקין
אנחנו כל-כך עייפים מכל העניין.
חנן גולן
אני חושב שמדובר פה בכל תחנות הרדיו, לאו דווקא ברדיו רק"ע. כרגע אנחנו מדברים על רק"ע אבל אנחנו מעוניינים שכולם ישמעו את כל התחנות בצורה טובה.
היו"ר נעמי בלומנטל
יחד עם זה אני רוצה להדגיש, אם שומעים רשת אחרת קצת יותר או קצת פחות, למשל בדימונה או בירוחם או בקריית-שמונה, אין לזה את אותה משמעות. אין הבדל גדול אם ישמעו בדיסק את המוסיקה או ישמעו אותה בשידורי הרדיו. אני לא מדברת נגד שידורי המוסיקה, אני גם בעד המוסיקה, אבל דווקא בימים האלה יש לזה פחות חשיבות מאשר שישמעו את רדיו רק"ע. אני מבקשת להפנים את העניין.
דוד כהן
אני ממונה על ההנדסה של הרדיו. אני רוצה להבהיר שתי עובדות.

אנחנו קיבלנו ירושה, כפי שמר אמנון נדב אמר. היו בזמנו שני משדרים שהוקצו לרדיו רק"ע. רשות השידור למעשה לא היתה מעורבת בזה. המשדרים האלה ממוקמים באיזור המרכז, ביבנה, ובאיזור חיפה-עכו. מלכתחילה הם היו משדרים לא טובים.

בשנה וחצי האחרונות ביוזמתנו הוספנו משדרים, על דעת רשות השידור, לא בתיאום עם "בזק" ואפילו לא בתיאום עם משרד התקשורת. אנחנו קבענו את התדרים ובחלק מהמקרים הורשענו בשל כך שאנחנו פירטיים. הצבנו משדרים לפחות בערים המרכזיות. לא מספיק, זה נכון, אבל בשיטת FM אם אני צריך להגיע גם לדימונה וגם לירוחם וגם לאילת קחו בחשבון שבכל נקודה כזאת אני צריך משדר נפרד. שיטת AM - מה ש"בזק" אישרו בתקופה של 1991 באיזור יבנה - היא שונה, שיטת השידור ואופן השמיעה היא שונה מאשר ה-FM. אנחנו משדרים ב-FM. הוספנו 4 משדרים, לפי דעתי בנקודות הכי מרכזיות: תל-אביב, באר-שבע, חיפה ומנרה, שזה הותקן רק בחודשים האחרונים. חלק מהעובדות האלה אנחנו אפילו מסתירים מפני משרד התקשורת.
אמנון נדב
מדובר על כמות של 4 משדרים. האם יש רשת אחרת שנתנו לה 4 משדרים? זה כמו בית-משפט, אלה שאלות מדריכות. לגבי משדרים זאת היתה לפחות בשנה האחרונה הרשת המועדפת ביותר מבחינת "קול ישראל".
דוד כהן
בנוסף לזה גם יש לנו בעיה עם כל הרשתות, לא רק רשת רק"ע. יש לנו בעיות עם רשת א' שהם במצוקה גדולה ויש בעיות עם "קול המוסיקה". גם המשדרים המרכזיים של רשות השידור, שמופעלים מתחנת איתנים, שמשדרים את רשת ב', רשת א' ו"קול המוסיקה" מופרעים על-ידי תחנות פירטיות. אם אני אוסיף משדר בדימונה זה לא אומר שישמעו את רדיו רק"ע מצויין באותו איזור כיוון שבאיזור ההוא יכולות להיות כמה תחנות פירטיות שפועלות ללא אישור של משרד התקשורת ואז לא יעזור מה שאני אעשה.

יש כאן כל מיני נושאים. זה לא כל-כך פשוט. אני מבין את האדון מדימונה שאומר שהוא רוצה לשמוע והוא צודק במאה אחוז אבל לנו יש המון מגבלות. יש לנו מגבלה עם משרד התקשורת שאין להם תדרים. היום התדרים עולים הרבה כסף. זה כבר הפך להיות גם מסחרי. כל הדברים האלה יחד גורמים לקשיים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני חייבת לעזוב וחברת הכנסת לנדבר תמשיך לנהל את הישיבה במקומי.
אמנון נדב
אני בדרך כלל לא אוהב לתת לעובדות לבלבל את האנשים. יש לנו פה כמה וכמה בעיות. בהחלט בתחום האחריות שלנו אנחנו נעשה את הכל. יושב פה נציג משרד התקשורת, וחבל שהוא לא היה בדיון שלשום. גברתי היושבת-ראש, את אמרת את הדברים הנכונים. כדאי שגם תעביר הלאה למנכ"ל וליתר הגורמים שרבים איתנו ורוצים לקחת מאיתנו תדרים. השרה שלי לשמחתי נמצאת בצד שלי והיא מסבירה ששידור ציבורי הוא בסדר עדיפות ראשון. שידור ציבורי זה כולל את רק"ע, את "קול המוסיקה" ואת כל הדברים האחרים. היום רוצים לקחת 18 תדרים מ"קול ישראל" כדי לתת ל"מוטורולה" או לתחנות האיזוריות כי אומרים שב"קול ישראל" זה מיותר. אני מקווה, מר חנן גולן, שרשמת פה את מה שנאמר. אני לא ארחיב את הדיבור על זה.
סופה לנדבר
התדרים יעברו לרשות השידור ואנחנו ניקח הכל ממשרדים שונים.
אמנון נדב
הייתי רוצה שתהיה פנייה למשרד התקשורת לעזור ל"קול ישראל" במספר התדרים הנדרש, כדי שיוכלו לשדר בקליטה מקסימלית במדינה. זה הדבר הכי חשוב.
מרינה סולודקין
אנחנו עושים עכשיו תיקונים בתקציב המדינה. האם אתם יודעים כמה זה עולה?
אמנון נדב
אני רוצה להגיד לכם דבר אחד שאני לא בטוח אם הוא מנחם או מרגיע. כמה משדרים שלא נשים, לא נכסה את כל המדינה. בשיטה הקודמת - וכאן אולי כן כדאי ש"בזק" יהיה נוכח- זה בכל מקרה טוב, כי התרגלו לתדר AM שמכסה את כל המדינה, אמנם במקלטי רדיו מיושנים, לא של ה-FM. ב-FM, עם מה שקורה היום במשרד התקשורת - זה קטע אחר בינינו לביניהם, שהם לא מצליחים להתגבר על התחנות הפירטיות - גם אם נשים 100 משדרי FM ותהיה תחנה פירטיות שקרובה למקום מסויים יותר מהמשדר שלנו - נניח אם פה ליד הכנסת על התדר של רק"ע יש תחנה פירטית - יקלטו את התחנה הפירטית יותר טוב מאשר יקלטו אותנו והיא תפריע לשידורים. זה בעיה סבוכה.

חשוב שמשרד התקשורת יהיה שותף לנו ויבין את החשיבות של כל תדר ותדר שניתן ל"קול ישראל". אני יושב איתכם פה בישיבה על רדיו רק"ע אבל בהזדמנות זאת, כל הדברים האחרים שאנחנו עושים, גם רשת ב' וגם "קול המוסיקה" וגם כל רשת אחרת הם שידורים חשובים. אבל אני אומר שוב, ספציפית לרק"ע משרד התקשורת צריך להיות שותף איתנו ולא לחשוב על הצד המסחרי. אם יש שיקול לתת לחברה מסחרית תדר על חשבון "קול ישראל" אני רוצה שאתם תהיו בצידנו כדי ש"קול ישראל" יקבל תדרים.

משדרים זה שאלה של כסף. חברת הכנסת סופה לנדבר, אני לא אריב איתך בשל מה שאמרת כי זה סידורים פנימיים שלנו ושל רשות השידור. תוכלי לחזור על דברייך בדיונים שיהיו עם רשות השידור. אני רק אברך אותך, כי במקרה כזה אולי ישנו סדרי עדיפויות. רשות השידור אולי צריכה לשנות סדרי עדיפויות בהקצבות שלה ואני בתוך הרדיו כבר שיניתי סדרי עדיפויות. את המשדרים שיש לי אני נותן קודם כל לרק"ע.
היו"ר נעמי בלומנטל
שאלה אחת לפני שאני הולכת. מה אנחנו יכולים לעזור מבחינת "בזק"? מה "בזק" יכולים לתרום לנו?
אמנון נדב
אין לי שום שליטה על "בזק". צריך להזמין את "בזק" ולהסביר להם את מה שאמרתם לי, ואני מקבל את זה. תגידו אותם דברים גם להם: אותנו לא מעניין הריבים שלכם עם רשות השידור. אנחנו רוצים שהמשדרים בטיפולכם ישדרו במלוא העוצמה ובמלוא האחריות. כדי שלא יעבדו, לא עליכם ולא עלינו. הם כל הזמן עסוקים בטיוח ובמריחת הדברים. פה לפחות יהיה לכם איזה משקל מוסרי ותוכלו להפעיל לחץ על "בזק".
יורי שטרן
אני אחד מאלה שהציעו לקיים את הדיון בנושא הזה בגלל הצורך החיוני, שזה לא כמו "קול המוסיקה".
אמנון נדב
אני יכול, ברשותך, להוסיף שאנחנו באותו צד ושאנחנו רוצים יותר מהכל עכשיו שיימצא פתרון. אני לא יודע כמה אתם יודעים, זה נהדר שאני יכול להשוויץ במה שיש לי, אלה ימי חירום ואנחנו לא ידענו עד כמה רק"ע חשוב עד שהזמנו עכשיו סוף סוף אחרי כל-כך הרבה שנים סקר מיוחד לגבי ההאזנה לרק"ע. מסתבר, אני לא יודע אם זה יפתיע אתכם, שבקרב העולים משנת 1989 ועד היום הממוצע - 70% מכלל העולים מאזינים לרק"ע, עם שביעות רצון גדולה. זה חשוב עוד יותר כי בין הוותיקים יותר שעלו לישראל עד שנת 1996 נמצאו 38% האזנה. זה עונה לכל אלה שמתחו עלי ביקורת כשהקמנו את רק"ע ואמרו שאנחנו מקימים גטו. זה לא גטו. אמירה כזאת היא קשקוש אחד גדול. ככל שהם נשארים יותר בארץ מתחילים להאזין לגלי צה"ל ול"קול ישראל" ולדברים האחרים. אבל בקרב העליה החדשה, העולים משנת 1996 והלאה, 90% מאזינים לרק"ע. כך שאנחנו בסך הכל באותו צד של המתרס בעניין הזה.
יורי שטרן
אני חושב שאם אתם מדדתם את הרק"ע-מַנְיָה, או את ההתמכרות לרק"ע, זה כבר טוב. אני חושב שמה שאנחנו יכולים כוועדה לעשות זה באמת לקבל מכם תוכנית מקצועית. הרי, כמו שאמרה חברת הכנסת בלומנטל, אנחנו יכולים רק לקבל מכם תכתיב או המלצה. אני מציע שההמלצה הזאת תבוא קודם כל מרדיו רק"ע עצמו. לדעתם של אנשי רק"ע, ואני דיברתי איתם, FM עדיף על AM, מהסיבות השונות. לנו אין שיקול דעת בנושא הזה.
דוד כהן
סליחה, יש כאן טעות גדולה, סליחה שאני מפריע לך, כיוון שמשדרי AM מגיעים לאותם מקומות - - -
יורי שטרן
חבל. אם אתם תכתבו ש-AM עדיף אני אקבל את זה באותה מידה. אנחנו לא שייכים פה לא למפלגת FM ולא למפלגת AM.
אמנון נדב
לכן עדיף שהרדיו יגיש את ההמלצות. מחלקת ההנדסה של "קול ישראל" מתמצאת בעניין הזה. אני מבין שאתם רוצים מפת כיסוי של איזורי הארץ השונים.
יורי שטרן
אנחנו רוצים לקבל מרדיו רק"ע באישור של רשות השידור ובתיאום עם כל הגורמים - -
אמנון נדב
אני לא רשות השידור. אני "קול ישראל".
יורי שטרן
- - פירוט לגבי מה שנדרש בתנאים השונים. מול כל סעיף צריך להירשם איזה משרד או איזה גוף צריך לספק את המבוקש. כך תהיה לנו כבר תוכנית עבודה ואנחנו נדרוש את יישום תוכנית העבודה הזאת מכל הגורמים. זה באמת זמן מאוד נוח מאחר שאנחנו קרבים לאישור התקציב וזה הזמן הטוב ביותר לשנות קצת דברים, במיוחד כאלה שלא עולים הרבה כסף אבל עולים בהרבה רצון טוב, שלא תמיד ישנו במשרד התקשורת וגם במשרד לאיכות הסביבה, שמשום מה נכנס לפה, כנראה בגלל שהשרה היא ממונה על רשות השידור. האם אפשר לקבל תוכנית עבודה כזאת? זאת ההמלצה שלי לסיכום הישיבה.
אמנון נדב
האם לשר התקשורת יש השפעה על "בזק"? לאיזה שר יש השפעה על "בזק"?
אנה איסקובה
כן. לשר התקשורת.
היו"ר סופה לנדבר
אבל צריך לעשות את זה במשותף עם הוועדה.
אורן נאמן
ביום ראשון הקרוב תשב ועדת שרים לענייני עליה וקליטה יחד עם שר האוצר, שר התקשורת והשרה הממונה על רשות השידור ותנסה להגיע בעניין הזה להחלטה. אני מקווה שגם הבעיות שעלו פה יפתרו. זה ספציפית לגבי הנושא של רדיו רק"ע.

המשרד לקליטת עליה לא מתקצב את רדיו רק"ע באופן קבוע. הוא עובד איתו יותר על נושא של פרסום ומידע לעולים ובנושא של תכנים, שגם עלה פה.
אמנון נדב
בקטע מסויים אתם מממנים את התרגום הסימולטני ברדיו של "מבט לחדשות" לרוסית.
אורן נאמן
נכון.

בנושא התכנים אני רק רוצה לומר, בשבוע שעבר ולפני שבועיים כשהתחיל מצב החירום עשינו יחד עם רדיו רק"ע שידוך עם גורמי המשטרה, יחד עם המשרד לבטחון פנים, על מנת לתת את המידע לעולים. קיבלנו מידע על עולים שממשיכים לתקן את רכביהם בוואדי ג'וז ובכל מיני מקומות מסוכנים ולכן היתה תוכנית לעולים בנושא זה. גברת דורית גולנדר בטח תוכל יותר טוב ממני להרחיב על זה.

באותה ישיבה שתהיה ביום ראשון ידונו גם בהפקת תוכנית יומית של חדשות ואקטואליה בשפה הרוסית בטלוויזיה. תהיה עוד תוכנית אקטואליה נוספת ברוסית בערוץ 33. זה קשור לתקציב ולכן גם שר האוצר מעורב.
וילמה מאור
זאת אותה תוכנית שמתכוונים לשדר בעלות של 5 מיליון שקל. אתמול דיברה על זה השרה דליה איציק.
שמואל בן-צבי
ראשית הערת ביניים. ברגע שאתם תשדרו את זה בערוץ 33 אז 20% מהעולים לא יוכלו לראות את זה כי הם עוברים מדירה לדירה ואין להם כבלים. מאוד חשוב להגיד כעת כי אתם נמצאים כאן ואתם כל הזמן דואגים לזה.

זאת באמת בעיה בכל ישראל, לא רק של רדיו רק"ע. חבר הכנסת יורי שטרן למשל אמר שהוא דיבר עם כל מיני אנשי רק"ע והם אמרו לו מה ואיך צריך להיות. חשוב מאוד שאת המידע שאתה מקבל על המשדרים, על התדרים, על כל מה שקורה תקבל ממקור מוסמך ב"קול ישראל". בעניין התדרים ובעניין המשדר - שנראה כמו מנורה גדול שמאירה - זו פשוט תקופת ביניים. ברגע שאחד הגורמים לא נמצא כאן, אנחנו לא יכולים לעשות כלום.
יורי שטרן
אתה כגוף מקצועי יודע למשל שאתה צריך משדרים חדשים. אני לא נכנס לשאלה אם זה FM או AM, אני אפילו לא יודע מה זה בדיוק. אם אתם אומרים שמה שאתם צריכים הוא כך וכך, ואת המשדרים האלה שהם יותר מבוגרים ממדינת ישראל יש להחליף בכך וכך, ואולי תהיה אפילו הערכה כספית, אז יהיה לנו מה לדרוש ואנחנו יודעים ממי לדרוש.
שמואל בן-צבי
נדמה לי שזה הדיון המקצועי הראשון שאנחנו מקיימים פה בנושא הזה.
היו"ר סופה לנדבר
נכון, ואנחנו מתכוונים לעשות דיון נוסף, ישיבת עבודה כדי לשפר את הקליטה, בשיתוף כל הגורמים.
אנה איסקובה
צריך לשפר את איכות השירות. מה שיוחלט שמספק את איכות השירות, זה מה שצריך להיות. למה אתה צריך לדרוש FM או AM וכדומה? מה אנחנו יודעים?
שמואל בן-צבי
הרי איכפת לכם מהעניין.
היו"ר סופה לנדבר
איכפת לנו, ועוד איך.
שמואל בן-צבי
ברגע שאת אומרת שאתם לא תאשרו תקציב לרשות השידור עד שזה לא יוסדר הרי את שופכת את התינוק יחד עם המים. "קול ישראל" הרי מעוניין בכך שהשידור הזה יהיה.
היו"ר סופה לנדבר
אמרתי שהפעם זה לא יעבור אם לא יהיו התחייבויות בכתב בגלל שלפני שנה דיברנו על כך וכבר במשך שנה שום דבר לא מתקדם.
אמנון נדב
חברת הכנסת סופה לנדבר מכירה את המבנה שלנו ברשות השידור.
שמואל בן-צבי
מה שאנחנו צריכים עכשיו, כמו שמר אמנון נדב אמר, לא להוציא את זה מ"בזק" ובכך לא לעשות כלום. חברת "בזק" צריכה לתת שירות טוב ולספק לנו את כל האמצעים שהיא מספקת לאחרים ולא להתחשבן בגלל שהיא נמצאת בוויכוח עם רשות השידור. וגם במשרד התקשורת - שלא תהיה בעיה, שלא יהיה צורך להתדפק על הדלתות ולבקש ולהתחנן שייתנו לנו. בסך הכל אנחנו באותו צד של המתרס ואנחנו רוצים להגיע למצב יותר טוב.

נכון מה שאתם אומרים, שאנחנו לא יכולים להיכנס לשאלות המקצועיות. גם אני לא כל-כך מתמצא בזה. זה עניין טכני. לכן הבקשה שלי, חבר הכנסת יורי שטרן, שהמידע שיגיע אליכם יהיה מידע מקצועי ומוסמך. ברגע שאתם תקבלו את התמונה כולה, לא מהעובדים של רק"ע - דרך אגב, רק"ע משדרת לא רק ברוסית אלא גם באנגלית ובצרפתית, ב-12 שפות - הכלי להיאבק בעד המשדרים נתון רק ללובי שלכם.
אנה איסקובה
אין לי מה לומר פרט לכך שלפני כמה ימים ביקשו ממני במשרד ראש הממשלה ללוות את כל העניין של שידורים כאלה ואחרים לעולים. הרצון הוא לשפר שירות ולתת שירות לתנאי חירום וכך הלאה.

את הנושא הזה למדתי לא מהיום אלא מלפני כשנה. הבעיה היא שמשום מה המשך הטיפול בעניינים מצטייר כבעייתי. אני חושבת שהדבר הזה צריך להיפתר. אני לא מכירה גורם כלשהו שלא רוצה לפתור את זה ואני רוצה רק להבין למה זה לא נפתר.
יורי שטרן
זה הכי גרוע, כשכולם רוצים.
אנה איסקובה
יש לי הרגשה לא נוחה שהחלק התחתון של הקרחון הוא גדול יותר מאשר החלק העליון כי אני לא יכולה להבין למה עם רצון כזה עז של כל הגורמים להסדיר את העניין הוא לא יכול להיפתר. אני פשוט לא מבינה. אני אכנס לעניין הזה באופן מסודר ואנסה להבין בכל שלב מה קורה. אני לא יכולה להבין.

לפני שנה אמר השר בנימין בן-אליעזר שייתנו כל מה שצריך. הוא מייד קרא לעובדים שלו והעובדים האלה אחר-כך צלצלו אלי והסבירו לי שהכל בסדר. התקשרתי לרק"ע ואמרו לי שבאמת המצב יותר טוב ושינו משהו. לא היה לי ספק שמר אמנון נדב רוצה שהשירות יהיה מקסימלי והוא הבטיח ואני בטוחה שקיים וכן אמרו לי שיש בצפון משדר חדש. גם עם "בזק" היו שיחות וגם הם ממש "מתים" מרצון מייד לפתור את הבעיה.
דוד כהן
על חשבון "קול ישראל".
אנה איסקובה
אז פה מתחילה כנראה האמת, מי נפגע. אני לא יודעת.
היו"ר סופה לנדבר
רדיו רק"ע הוא לא חלק מ"קול ישראל".
אנה איסקובה
אני חושבת שהתחייבות צריכה להיות כוללת. משרד ראש הממשלה, שהוא ממונה על רשות השידור, מלא רצון טוב, רשות השידור מלאת רצון טוב, "בזק" מלאת רצון טוב, השר הממונה ממש לא ישן בלילות מפני שהוא רוצה שכולם ישמעו את רק"ע, משרד הקליטה מוכן להוסיף משהו. רבותי, עם כל כך הרבה שושבינים עדיין יש בעיה.
היו"ר סופה לנדבר
יש פה עודף רצון.
אנה איסקובה
ברגע שאני מגלה במקום כלשהו חוסר רצון טוב אני מרגישה בטוח, אני מבינה שיש על מה לעבוד. ברגע שיש רצון כל-כך עז של כל הגורמים לעשות את הדבר הזה, ולעשות אותו טוב, והדבר לא זז - אז אני לא יודעת.
אמנון נדב
את הנוסחה הזאת, שיש עודף רצון טוב, את מכירה רק מרשות השידור או שאת מאתרת בעוד כמה מקומות?
דורית גולנדר
אני רוצה גם להגיד משהו על הרצון הטוב של הגורמים ועל כך שדברים לא זזים. זה לא בדיוק כך. כפי שצויין כבר, ומר דוד כהן דיבר על כך, נכון שבחצי השנה האחרונה אנחנו שיפרנו בצורה בלתי רגילה את השידור. יש לנו משדר במנרה. בקריית שמונה, שם הייתי לפני 3 חודשים ולא שמעו, היום שומעים מצויין. בחיפה יש לנו משדר. יש בעיה מאוד גדולה עם AM, ודיברנו על זה. אני זאת שמקבלת את כל האבנים מכיוון שברגע שלא שומעים טוב המערכת אצלנו ממש לא יכולה לעבוד, מתחילים טלפונים ומתחילות הפרעות בעבודה במערכת כי אנשים מצלצלים ומבקשים שלפחות בטלפון נאמר להם מה החדשות. זה מין סוג של התמכרות.
יורי שטרן
זה כוכבית 24 בסלקום.
דורית גולנדר
אנחנו 144. אנחנו לא כוכבית 24.

אני מאוד מקווה שהבעיה תיפתר. קודם כל, אנחנו חוגגים בקרוב עשור לרק"ע. הזמן עובר נורא מהר. בשנת 1991 רק"ע הוקמה והנה ב-26.5.2001 יהיה עשור לרק"ע. אני מטבעי מאוד אופטימית ואני מקווה שבפגישה הבאה ישתנו דברים ובאמת הכיסוי של רק"ע בארץ יהיה הרבה יותר טוב.
יורי שטרן
אני חושב שבכל זאת נכון לנו לקבל קודם כל את ההסברים ואת ההצעה של רדיו רק"ע עצמו כי יש פה דברים שאפשר לסגור אותם ואולי אתם כרשת השידור מעבירים לאחריותם של אחרים. יש פה ניגוד אינטרסים מסויים. אני מקווה שרדיו רק"ע מסכים להכין הצעה משלו, שנדון עליה איתכם כמו עם יתר הגורמים.
דורית גולנדר
אנחנו חלק מ"קול ישראל".
היו"ר סופה לנדבר
למה אתה בכוח רוצה להכניס אותם לתבנית? מר אמנון נדב, יש ברוסיה צמח מסויים שנקרא "אם ואם חורגת". מצד אחד הוא חם ומצד שני הוא קר. הוא מתכוון שבעצם כנראה היחס לרדיו רק"ע באיזה צורה הוא קר.
אמנון נדב
לזה בדיוק התכוונתי, שגם אם היו - ולא היו - איזה הרהורי חטא בעניין הזה לגבי סדרי עדיפויות, כשיש לך דבר כזה מצליח ביד הדבר האחרון שאתה רוצה זה להרוג אותו.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נמצאים לפני הסיכום. אני חושבת שחברי חברי-הכנסת יסכימו איתי שאנחנו נצטרך לקיים עוד ישיבה של הוועדה, כמו שאנחנו נוהגים בוועדת העליה, הקליטה והתפוצות. גברת וילמה מאור, יכול להיות שאנחנו נצטרך לישיבה הבאה להזמין גורמים מ"בזק", ממשרד התקשורת וממשרד האוצר.
וילמה מאור
נציגת משרד האוצר היתה פה. רק "בזק" לא היו.
היו"ר סופה לנדבר
הם היו אבל הם הלכו. וכן להזמין את רשות השידור ואת "קול ישראל". אנחנו צריכים בישיבה הבאה להגיע לסיכום. מר נדב, נבקש ממך להכין לנו דף עבודה לקראת הישיבה ולשלוח לנו כדי שאנחנו נבין איפה יש ליקויים.
אמנון נדב
אני רוצה לומר 3 נקודות שיתמצתו את העניין הזה.
לטווח הארוך
אני לא רוצה להסתיר מכם, הסיפור של ה-FM הוא סיפור לטווח ארוך. מר דוד כהן, כמה משדרי FM ותדרים לדעתך צריך כדי לכסות את רוב הארץ?
דוד כהן
לרשת ב' יש כמעט 25 תדרים והיא גם לא מכסה לגמרי את הארץ.
אמנון נדב
לכן גם מר חנן גולן נמצא כאן. זאת אומרת, אם אתם מרשים לי להיות, לא סקפטי אלא ריאלי בעניין הזה אז הסיפור של כל-כך הרבה תדרים וכל-כך הרבה משדרים ייקח זמן. כמה זמן? מידת הלחץ שלכם תקבע את כמות הזמן. זה יכול להיות בין שנה ל-20 שנים. חברת הכנסת סופה לנדבר, את כבר מכירה את המבנה של רשות השידור, את מכירה איך המוסדות מתפקדים. כמה שתלחצו אני מניח שזה יהיה יותר מהיר, אבל זה לא יהיה מהר.
לטווח המיידי
אני חוזר ואומר, מי שצריך לפעול זה "בזק". זה לא לטווח ארוך. ה-AM זה שיטה שיוצאת מן העולם ונעלמת. אבל לטווח המיידי, כדי שתהיה אפשרות גיבוי תוך כדי פריסת ה-FM על כל הארץ, שזה שיטה חלופית, חשוב שלפחות רוב רובה של המדינה יוכל לקלוט את זה ב-AM. הוויכוח בין רשות השידור ל"בזק" על שאלה של עוד 100,000 או פחות 100,000 לא צריך להיות העניין. אם אתם שואלים אותי, זה כל הסיפור היום.
היו"ר סופה לנדבר
זה חלק מהסיפור.
אמנון נדב
יש ויכוח עם רשות השידור על כמה מיליוני שקלים אבל זה ויכוח גדול על הרבה דברים. מישהו צריך להגיד להם: את רק"ע תשימו בצד, בלי קשר לוויכוח הגדול עם רשות השידור, אם יש לכם הסכם או אין לכם הסכם, זה לא מעניין אותנו. מישהו שיש לו סמכות עליהם צריך להגיד ל"בזק": את זה תפתרו מייד.
יורי שטרן
למדנו מלנין שבכל דבר צריכה להיות תוכנית מקסימום ותוכנית מינימום.
אמנון נדב
לטווח המיידי: תוך כדי דיון פה עלה על דעתי, ואולי מר חנן גולן יוכל לעזור לי - יש בחורה יקרה ששמה עו"ד דורית ענבר והיא יושבת-ראש מועצת הכבלים. יכול להיות לנו חיזוק מיידי אם היא תדבר עם הזכיינים של הכבלים שלפחות על אחד הערוצים בכבלים יעבירו בזמן שאין שידור את שידורי רק"ע. כמו שרשת ב' מועברת בערוצים שלנו או נניח גלי צה"ל או אחרים. שינסו למצוא כזה ערוץ. זה לא סיפור גדול. הם ישמחו לעשות את זה. בכך נוסיף אפשרות של עוד 10%-20% שיוכלו לקלוט את רק"ע באיכות מצויינת בביתם.
דורית גולנדר
באילת עושים את זה.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו אסירי תודה. אנחנו נבקש מיושבת-ראש הוועדה וממנהלת הוועדה לקבוע דיון נוסף בהקדם, תוך שבועיים, עם גורמים שקשורים לעניין, גם עם מנכ"ל "בזק", ואנחנו נסיים את הסיפור.


הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים