ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 04/07/2000

בנייה בלתי-חוקית בשכונת עולים-אקדמאים בעיר לוד, המשמשת כתחנה לסחר בסמים ופשע מאורגן

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/824

1
ועדת העלייה והקליטה
4.7.2000

פרוטוקולים/ועדת קליטה/824
ירושלים, כ' בתמוז, תש"ס
23 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 85
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום שלישי, א' בתמוז התש"ס – 4 ביולי 2000 – בשעה 12:00
נכחו
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל - היו"ר
סופה לנדבר
מיכאל נודלמן
אופיר פינס-פז
יורי שטרן
מוזמנים
סגנית השרה לקליטת העלייה חה"כ מרינה סולודקין
עו"ד טובה פינקלשטיין - יועצת משפטית, המשרד לקליטת העלייה
אביטל טוך - מנהלת המח' לפניות ציבור, המשרד לקליטת העלייה
שושנה רוזנבליט - מערכות מידע, המשרד לקליטת העלייה
ראינה שר - המשרד לקליטת העלייה
נטאשה מיכאלוב - סגן ממונה על התקציבים, משרד האוצר
עו"ד ישי יודקביץ - לשכה משפטית, משרד הביטחון
שאול דלל - עוזר סמנכ"ל לאירועים, משרד הביטחון
דב רמתי - סמנכ"ל, משרד הביטחון
מיכאלה גרזון - סגנית מנהל אגף אכלוס, משרד הבינוי והשיכון
עו"ד אילן ישי - משרד הבריאות
אנה איסקובה - יועצת ראה"מ לקליטה ושילוב חברתי-תרבותי
רות פינטו - מח' זקנה ושארים, המוסד לביטוח לאומי
מרים שמלצר - מנהל המחקר, המוסד לביטוח לאומי
אלי פדה - סגן מנהל השרות לעבודה קהילתית וקליטת עלייה,
משרד העבודה והרווחה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד
סדר היום
דיווח של נציגי משרדי הממשלה על יישום חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם
השנייה, התש"ס-2000.


- - - - - - - - -





דיווח של נציגי משרדי הממשלה על יישום חוק מעמד ותיקי
מלחמת העולם השנייה, התש"ס-2000
היו"ר נעמי בלומנטל
אני פותחת את הישיבה.

בישיבה זו נשמע דיווח של נציגי משרדי הממשלה על יישום חוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השנייה, התש"ס-2000. הדיון יזום על-ידי חבר-הכנסת יורי שטרן. חבר-הכנסת שטרן, בבקשה.
יורי שטרן
החוק נכנס לתוקפו ב-1 ביוני 2000. אנחנו צריכים לדעת איזה נהלים קבע כל משרד ומשרד לביצוע החוק. ספציפית יש דברים שמשרד הביטחון היה אמור לעשות, וזה קודם-כל רישום הווטראנים, בדיקת הזכאות שלהם ויידוע המשרדים האחרים. משרד השיכון אמור לבצע את הפעולה של הוספת 10% השתתפות בשכר-דירה לוותיקי מלחמת העולם השנייה, שלפי ההגדרה בחוק הם גם נזקקים וגם מקבלים את הסיוע הזה ממשרד השיכון.

משרד הקליטה אמור היה לקבוע איזו עדיפות תינתן לוותיקי מלחמת העולם השנייה בחלוקת הדיור הציבורי. משרד הבריאות אמור היה לקבוע יחד עם קופות החולים כנראה את הנהלים למתן הנחה בשיעור 75% ממחיר התרופות. משרד האוצר היה צריך, באמצעות משרד הקליטה או באמצעות משרד הביטחון, לקבוע איך בדיוק מקציבים את אלף השקלים השנתיים ואיך הם יקבלו אותם.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
באמצעות משרד הקליטה.
יורי שטרן
רשות השידור היתה צריכה לפתור את הווטראנים הנזקקים מתשלום אגרה ולקבוע איך בדיוק היא מחזירה למשל, חלקי או במלואו, את הכסף שהם שילמו עבור השנה הזאת. כי יש פה פטור רק לחצי שנה.

"יד ושם" אמור היה להחליט איך הוא כולל את נושא הגבורה - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
אתה לא רוצה לעשות הכל בישיבה אחת.
יורי שטרן
לפחות את הדברים המרכזיים. עם "יד ושם" אפשר לחכות.

"יד ושם" אמור היה לכלול את נושא הגבורה היהודית במלחמת העולם השנייה בצבאות הברית בתצוגת קבע שלו ולהחליט על דרכי הנצחה נוספות.

אלה הדברים לפי החוק. החוק מופעל, ואני בדקתי את זה עם כל משרד ומשרד, מעטים מהם אפילו החליטו מי במשרד הספציפי יהיה אחראי על ביצוע החוק, מול מי יעבוד משרד הביטחון וכו'.

לדעתי אנחנו צריכים לשמוע בישיבה זו דיווח מאד-מאד קצר, בלי שום הבעת תמיכה בווטראנים וכמה זה חשוב, אלא מהו הנוהל הפשוט והידידותי ביותר מול האנשים המבוגרים האלה במתן ההטבות, ואתן רק דומה אחת שלדעתי יכולה לסמן את הדרך.

משרד השיכון, במתן תוספת 10% יכול ללכת בשתי דרכים. דרך אחת, לחייב כל ותיק מלחמת העולם השנייה ללכת לבנק שדרכו הוא מקבל את הכסף, להציג שם תעודה והבנק צריך לזכות אותו בתוספת ואחר-כך להתחשבן עם משרד השיכון, וכו'. הדרך השנייה היא הרבה יותר פשוטה – לקבל ממשרד הביטחון את רשימות הוותיקים, להצליב אותן יחד עם הרשימות שיש אצלם של מקבלי תוספת שכר-דירה, ואוטומאטית להוסיף לכל מקבל 10%, בלי לחייב אותם לרוץ לבנקים.

בכל משרד כמעט קיימת האופציה הזאת במהלך של זיכוי אוטומאטי לבין ההנחיה מה הווטראן צריך לעשות כדי לקבל את הכסף.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתה צודק מאד בזה.
אנה איסקובה
אני רוצה להוסיף שהווטראנים דווקא מאד דואגים להנצחת הגבורה. אין סוף פונים אלי בשאלה מה עם תוכניות הלימודים של משרד החינוך שנקבעות בקיץ בנושא זה.

דבר שני, כל מיני דרכים של הנצחה מאד מעניינות אותם. הם אנשים מאד מבוגרים והם רוצים למסור ליעד כלשהו את מה שהם עשו, אספו וכתבו.
יורי שטרן
את צודקת. אני התרכזתי בדברים חומריים.
אנה איסקובה
גם אתה צודק, אבל צריך לדאוג גם לדברים אחרים שהם מאד-מאד מהותיים להם.
היו"ר נעמי בלומנטל
נשמע תחילה את נציג משרד הביטחון, מר דב רמתי, בקשר לרשימות הזכאים, מי זכאי וכו'.

אני רק מבקשת ממך, חבר-הכנסת נודלמן, לנהל במקומי את הישיבה לזמן-מה.
דב רמתי
ראשית אני מבקש לדווח באופן תמציתי על ההכנות וההתארגנות שעשינו, ולאחר-מכן השלמה ופירוטים יינתנו על-ידי מה שאול דלל, ראש היחידה לאותות ועיטורים במשרדנו.

מייד לאחר קבלת החוק, עוד במחצית הראשונה של מאי זימנו את ועדת הציון במליאה והנושא היה ביצוע חוק מעמד ותיקי המלחמה, וסיכמנו את הדברים העקרוניים הבאים: א. ננפיק עיטור – מדליה לכל ותיק מלחמת העולם השנייה שזכאי. סיכמנו למסור לעיצוב את המדליה המוצעת ולאחר סיום העיבוד הזה נגיש את הדוגמה לאישור ועדת שרים לסמלים וטכסים, ולאחר-מכן ניתן יהיה להנפיק אותה לזכאים.

נקודה שנייה שהיתה מאד חשובה בעינינו מיידית – סיכמנו שתעודת אות הלוחם בנאצים תשמש בסיס לזכאות להטבות לוותיקים הנזקקים, על-פי חוק ותיקי המלחמה, וזה תואם את הסעיף בחוק שמסמיך אותנו להחליט לפי מה.
יורי שטרן
לא במושגים של אותות ומדליות אלא במלים פשוטות יותר, מי שהוכר על-ידכם לפני-כן, כמו שבזמנו נאמר בוועדה, הוא אוטומאטית כלול ברשימה, וברשימה יש כ-300 איש.
דב רמתי
בהחלט. זו היתה הסיבה שבגללה בחרנו לאמץ את תעודת הלוחם בנאצים ולא להנפיק תעודה חדשה, משום שכך אנחנו כוללים את כל אוכלוסיית הזכאים שקיבלו כבר הכרה.
יורי שטרן
הפונה החדש יקבל אותה תעודה כפי שהנפקתם קודם?
דב רמתי
נכון.
יורי שטרן
אותנו מעניין כעת בדחיפות גדולה יותר איך נרשמים אנשים חדשים ולמי נשלחו - - -
דב רמתי
ברשותך אנחנו נכסה בדיווח שלנו את כל הנקודות המעניינות כאן.
יורי שטרן
אני מבקש שתתרכז ברישום האנשים החדשים וגם בדרכי היידוע, איך אתם מעבירים את הרשימות שלכם למשרדים האחרים, כי בשבילם זה בסיס להטבות השונות שהם אמורים לתת.
היו"ר מיכאל נודלמן
יש לי שאלה. איפה הבלוקדניקים, גם אצלכם?
דב רמתי
גם כן.

אולי תרשו לי לומר עוד כמה משפטים כהקדמה ואז אני אעביר את רשות הדיבור למר דלל שיפרט יותר.

אנחנו מסרנו הודעות לכל הרשויות הנוגעות בדבר, העברנו דוגמאות של תעודת הלוחם בנאצים, ביקשנו מכל המנהלים הכלליים של הגופים הללו שימנו רפרנטים לצורך ביצוע החוק ויעבירו אלינו את השמות כדי שאנחנו נוכל להיות בקשר אתם לצורכי תיאום פרטי ביצוע למיניהם. נכון להיום יש לנו כבר רשימות של רפרנטים מכל המשרדים. אנחנו פרסמנו מודעות בעתונות, כולל רוסית, עברית ואנגלית.
יורי שטרן
האנשים שמייצגים פה את המשרדים השונים, האם כל אחד מכם אחראי במשרדו על ביצוע החוק?
עו"ד אילן ישי
אני אחראי מטעם משרד הבריאות.
יורי שטרן
אתה תהיה הרפרנט?
עו"ד אילן ישי
לא רק אני. יהיה בעיקר עורך-דין נוסף, אבל גם אני.
יורי שטרן
משרד השיכון?
וילמה מאור
מיכאלה גרזון, שהיא הנציגה של משרד השיכון, נאלצה לעזוב את הישיבה, בגלל ועדה אחרת, כנראה.
אלי דלל
יש לי את הרשימה. אני אקריא את השמות.
יורי שטרן
מעניין אותי אם המשרדים שלחו את האנשים שממונים על כך. אבל אני מבין שנקבל את הרשימה.
דב רמתי
בשבוע הראשון של חודש יוני פרסמנו את המודעות בעתונים ובהן נתנו גם את הכתובות למי לפנות. הוצאנו גם טפסים מתאימים. מסרנו טפסים גם לארגוני ווטראנים כדי שהם יוכלו לחלק לאנשים שלהם בצורה מרוכזת. הסדרנו מענה קולי ביחידה אצלנו, שאפשר יהיה להשאיר הודעות גם מחוץ לשעות העבודה, או אם הפקידה איננה במקום. מינינו פקידה חיילת דוברת רוסית לשמירת הקשר עם הפונים.

בסיכומו של דבר אנחנו נערכנו כראוי מהצד שלנו, כולל קובץ מחשב של הזכאים שנמצא כרגע בעיבוד סופי ביחידת המחשב, וכל התיאומים נעשים וייעשו.

אני מבקש להעביר את רשות הדיבור לשאול דלל שיפרט.
שאול דלל
ברשותכם אני אקרא את שמות האנשים שהועברו אלי ממשרדי הממשלה כדי לדעת שכל האנשים המתאימים, אלה שרשומים אצלי, אכן נוכחים.

משרד הבריאות – עו"ד נתן סמוך. הוא לא נמצא כאן ובמקומו נמצא אתנו עו"ד אילן ישי. משרד הקליטה – ראינה שר. משרד האוצר – נטאשה מיכאלוב. משרד השיכון – מיכאלה גרזון, שתחזור לישיבה. רשות השידור – נדיר חוג'ה, לא הגיע לישיבה. המוסד לביטוח לאומי – יפה מרוז, גם היא לא הגיעה.
יורי שטרן
אני רוצה לשאול את נטאשה מיכאלוב בענין האגרות. רשות השידור אמורה לקבוע שאתם גובים עבורה?
נטאשה מיכאלוב
אנחנו לא גובים עבורה.
יורי שטרן
גביית האגרה הוא עניינה של רשות השידור?
וילמה מאור
רשות השידור אמורה לפטור את האנשים מתשלום על-פי הרשימות שיגיעו מהביטוח הלאומי.
יורי שטרן
לא, אבל הבעיה היא שההנחה ניתנת מאמצע השנה וכל אחד משלם בתורו, ולכן יש פה כל מיני זיכויים והחזרים, שזה מהלך לא פשוט. יש אנשים שהיו אמורים בסוף מאי לשלם אגרת טלוויזיה והשאלה היא אם הם צריכים לשלם או שהם פטורים מתשלום. לכן יש נוהל לא פשוט דווקא ברשות השידור.
עו"ד אילן ישי
אני יכול להגיד לך איך זה לגבי נכה. אם נוצר מצב כזה אתה לא מפסיד כלום. אתה מקבל את כל ההחזרים.
שאול דלל
היות ומי שהוכר כלוחם בנאצים מ-1967 יהיה זכאי ומוכר כוותיק מלחמת העולם השנייה, בהנחה שהוא נזקק, מי שיקבע אם הוא נזקק או לא זה הביטוח הלאומי.

נכון להיום ברישומים שלנו יש כ-24,000 תושבים שעד היום הוכרו כזכאים לאות הלוחם בנאצים, אבל כמו שאמרתי, מי שיקבע את זכאותם למעמד של נזקק הוא הביטוח הלאומי, על-פי ההכנסות שלהם.

לנציגים בשטח הופצו כ-8,000 טפסים, גם לבלוקדניקים יוצאי לנינגרד וגם לווטראנים. הטופס הוא אותו טופס, אבל מסתבר שיש פעילים בשטח שמטפלים בבלוקדניקים, ויש פעילים בשטח שמטפלים בווטראנים. אני לא נכנסתי לשאלה מי מטפל במי אלא סייעתי בידו של כל מי שביקש והוא קיבל טפסים. הופצו כ-10,000 טפסים לבקשת מדליה, לאלה שהוכרו כזכאים.
יורי שטרן
10,000 או 8,000?
שאול דלל
אני אחזור: 8,000 טפסים חדשים, למי שעוד לא הגיש בקשה להכרה בזכאות. 10,000 טפסים כמי שהוכרה זכאותו ורשאי גם לקבל מדליה.

עד היום קיבלנו כ-2,500 טפסים ממולאים. נכון להיום יש לנו ועדה שמתכנסת פעם בשבוע, בתנאים עד כמה שאפשר סבירים כדי לבדוק ולאשר כמה שיותר בקשות להכרה בזכאות. בימים אלה מונחת הדוגמה של המדליה על שולחנו של שר הביטחון כדי שהיא תעבור לוועדת הטכסים והסמלים לאישור, וברגע שוועדת הסמלים תאשר אנחנו נפיץ אותה.
עו"ד ישי יודקביץ
אני רוצה להוסיף שבנוסף לאות הלוחם בנאצים, מי ששירת חצי שנה ויותר בצבאות הברית מקבלים גם את עיטור לוחמי המדינה. עיטור לוחמי המדינה, בקשה נזקקת לתצהיר, שר המשפטים הסמיך את שאול דלל לאמת תצהיר, וזאת כדי להקל עליהם.
דב רמתי
זה יקל עליהם גם כספית.
שאול דלל
דבר נוסף שהייתי מבקש מנציגי המשרדים, להעביר אליי נתון מכריע על המחשוב שלכם, איך אתם רוצים לקבל את הסרט, בדיסקטים או סרט מגנטי, ומה המפתח שלו, כדי שהמחשב שלכם במשרד יידע לקרוא את הקוד הפנימי. אני יודע להוציא אותו ויש לי אותו מוכן. הענין הוא אם המחשב במשרדי הממשלה בנוי כמו אצלנו. אני מניח שלא. לכן אני מבקש שתפנו כל אחד במשרדו לאיש המחשבים שלכם שיתן לנו את המפתח המקצועי, הלוגו המקצועי איך אתם מבקשים את הרישום.
יורי שטרן
אין עדיין אף משרד ממשלתי שאתו כבר ביררתם את הנקודה הזאת?
שאול דלל
לא, וזה היה אמור להיות בימים הקרובים. אנחנו הפצנו ב-22 במאי מכתב לכל מנכ"לי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר לקבל איש קשר. עד הימים האחרונים הצלחנו לקבץ את הרשימה הזאת כדי לדעת עם מי אנחנו עובדים. אתם זימנתם אותנו לכאן ואני מוצא לנכון לבקש את זה פה.
יורי שטרן
לאף משרד ממשלתי אין עדיין רשימות בגלל הבעיה הזאת?
שאול דלל
נכון.
יורי שטרן
וזה אומר שגם הביטוח הלאומי עוד לא אימת את הרשימות שלכם מבחינת הזכאות?
שאול דלל
אכן כן. זה ענין של יום. ברגע שמזינים למחשב את הקובץ שלי מול הקובץ של הביטוח הלאומי, המחשב יודע לסנכרן עד הבוקר מי זכאי ומי ולא, לפי הנתונים שמזינים אותו.
דב רמתי
מלבד זאת, לדעתי, כל אדם שיש לו תעודה ביד זכאי לפנות למשרד המתאים, להציג אותה ולבקש את ההטבה.
יורי שטרן
זה כבר הופך למשימה . אנחנו מדברים על אנשים מבוגרים. מצד אחד הוא צריך להצטייד באישור מביטוח לאומי שהוא מקבל הבטחת הכנסה, ומצד שני הוא צריך לקבל את האות הזה, ואתו ללכת.
דב רמתי
אנחנו בעד לעשות את הדברים בצורה ממוחשבת, אבל אני מציין שהאופציה פתוחה לפנות במקביל בינתיים.
סופה לנדבר
אני דיברתי אתך בטלפון, מר דלל, ואני רוצה לומר שמשרד הביטחון עובד בצורה מדהימה, כמו שעון. רק היום השגנו 560 טפסים של בלוקדניקים.

יש לי כמה שאלות. אני חשבתי שעם הווטראנים אין בעיה, אבל בהתאחדות יוצאי ברית-המועצות לשעבר נוכחנו שיש בעיה. אנחנו צריכים למלא טפסים למאות אנשים, כי חשבתי שארגון הווטראנים מילא את הטפסים, ואז יש להם עוד, ובאופן אוטומאטי הם רשומים במשרד. מתברר שמאות אנשים לא נמצאים ברשימה של עשרים וכמה אלף שדיברתם עליה. אני חושבת שצריך להגיד בצורה יותר ברורה, ואולי בכתב, איך הם יכולים לדעת מי כן נמצא ברשימה ומי לא.
שאול דלל
כל מי שהגיש בקשה והוכרה זכאותו ויש לו תעודה, נמצא ברשימה.
סופה לנדבר
אבל יש לנו מאות אנשים שיש להם תעודה והם לא נמצאים ברשימה של משרד הביטחון.
יורי שטרן
איך זה יכול להיות? הרי התעודה ניתנה על בסיס רישום אצלכם. הרשימה היא המקור.
שאול דלל
נכון. הייתי רוצה לראות את זה.
סופה לנדבר
בסדר. אני אגיד למי שצריך שיהיו אתך בקשר.

דבר שני. כאשר יש לך רשימות, אתה לא מחכה עד שתסיים את הרשימה, אתה מעביר את השמות למשרדים?
שאול דלל
בהחלט. פעם בחודש אני אעביר לכל הנוגע בדבר במשרדי הממשלה את התוספת, מי אושר כל חודש.
יורי שטרן
תוספת, בציון תאריך הגשת הבקשה, כי תאריך הגשת הבקשה הוא זה שקובע מבחינת הזכאות.
שאול דלל
צריך תוקף גם על גבי התעודה, וכמובן בקובץ.
סופה לנדבר
אנחנו כתבנו בחוק שהם יקבלו את ההטבה רטרואקטיבית מיום הגשת הבקשה.

מי מהמשרדים מעביר להם 1,000 ₪ פעם בשנה?
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
משרד הקליטה.
סופה לנדבר
זאת אומרת שאתם מעבירים את השמות למשרד הקליטה, ואותם אנשים שכבר יהיו ברשימה מייד מקבלים 1,000 ₪.
שאול דלל
נכון להיום, כל מי שמחזיק תעודה ברשותו והוכרה זכאותו, ויש לו אישור מהביטוח הלאומי שהוא מקבל הבטחת הכנסה, יכול כבר לגשת לקבל את ההטבה.
סופה לנדבר
אתה מעביר למשרדים שקשורים לענין ואז באופן אוטומאטי המשרד מעביר לבן-אדם מכתב שהוא זכאי לקבל כך וכך, וזאת כדי שהאנשים לא ירוצו למשרדים אלא המשרד יבוא אליהם.
דב רמתי
זאת המגמה.
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
במשרד הקליטה התחלנו לעבוד איך לחלק כסף באוגוסט, וזו משימה לא קלה. שנית, איך מכבדים את התורים לדיור הציבורי כדי לממש את החוק בתחום הדיור הציבורי. ישבנו עם הצוות שיושב כאן ועדיין לא קיבלנו במשרד הקליטה את הקבצים. אני מאד שמחה לשמוע שהם מוכנים ועכשיו זה ענין טכני. אני דאגתי לזה ושלחתי שני מכתבים, שאנחנו זקוקים לקובץ כדי להתחיל לעבוד. דבר נוסף, לעשות התאמה עם הרשימות של הביטוח הלאומי, כי החוק מיועד לנזקקים, כך שגם אנחנו צריכים לעשות עבודה.
אנה איסקובה
הסכום של 1,000 ₪ הוא רק לנזקקים?
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
רק לנזקקים.
דב רמתי
כל החוק הוא לנזקקים.
יורי שטרן
לא כולו. הדיור הציבורי חל על כל ותיק שזכאי לדיור ציבורי והוא לא מקבל הבטחת הכנסה. לכן שם זה אחרת.
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
יש עוד בעיה. בגלל שעשו כפל תמיכות, יש לנו גם רשימה של אסירי ציון, שאנחנו צריכים לחשוב גם מבחינה משפטית - - -
יורי שטרן
הם לא מקבלים כלום.
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
ויש גם בעיות משפטיות. עכשיו ראינו שיש לנו רשימה שאלמן ואלמנה מקבלים גם אחרי מותו של ותיק מלחמת העולם השנייה. אבל אני רוצה להדגיש שכל המשרדים – וגם הייתי במשרד השיכון כדי לשמוע איך מוכנים לעשות תוספת של 10%.

בענין הקבצים, אני מאד מקווה שהשבוע ובשבוע הבא נראה איך זה יילך. דבר שני, יש שני מסלולים לקבלת כל ההטבות לפי החוק, וכאן שמענו על המסלול השני. אני חושבת שזה פסול לשלוח את הווטראנים שלנו עם המסמכים. כדאי היה לעשות את הדבר הזה בצורה ממוחשבת.
יורי שטרן
אין שום צורך בטרחה הזאת.
אנה איסקובה
אני חושבת שקודם צריך לעשות השוואה, אם באמת יש אנשים שיש להם תעודות והם לא ברשימה. מפני שאם אתה הולך לצנטרליזציה של הרשימות ויש שם איזה שהוא נוהל מפוקפק ויש אנשים שהם לא ברשימה, ועם תעודות - - -
יורי שטרן
אני חושב שזה יכול להיות רק מקרה חריג. אבל זה ייבדק.
אנה איסקובה
כדאי לבדוק את זה לפני שמפעילים תוכנית מרוכזת, כי חלק מהאנשים יישארו בחוץ.
יורי שטרן
הבסיס לכל ההטבות האלה הוא רשימה של משרד הביטחון, אחרי בדיקה בביטוח הלאומי.
אלי פדה
ומשרד השיכון.
יורי שטרן
ומשרד השיכון עושה את הבדיקה שלו לצורך הענין.

אני רוצה לשאול את סגנית השרה לקליטת העלייה, חברת-הכנסת מרינה סולודקין, עד מתי אתם צריכים לדעת את הנתונים כדי להספיק להעביר ב-1 באוגוסט את הסכום?
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
אני ביקשתי לכנס את הישיבה כי ראיתי שאין קבצים ואנחנו לא יכולים להתחיל לעבוד רק בכוח עצמנו. החוק אומר שאם אומרים אוגוסט, זה כל אוגוסט. ב-1 באוגוסט יהיו אין סוף טלפונים ואנחנו לא נהיה ערוכים במשרד.
יורי שטרן
לכן אני שואל. נניח שכדי להעביר את הכסף מעת קבלת הנתון אתם צריכים שבועיים או שלושה שבועות. החשב צריך לאשר, הפעולה צריכה להתבצע.
עו"ד טובה פינקלשטיין
אני מציעה שנשמע את אביטל טוך. צריכים לקבל את חשבון הבנק, ועוד.
אביטל טוך
צריך לרשום תוכנה אחת לרישום ותוכנה אחת לתשלום. קודם-כל צריך מערכת ממוחשבת של תשלום. הרי לא ניתן לכל אחד ביד את השטרות. אז קודם-כל צריך לרשום תוכנה לרישום ואחר-כך תוכנה לתשלום. כל דבר כזה לוקח זמן. התחלנו לפעול מוקדם, מתחילת יוני, אבל תהליך כזה לוקח זמן, רק לצורך הבדיקה.
יורי שטרן
אם כך, למה לא לעשות את זה באמצעות הביטוח הלאומי, שממילא מעביר את התשלומים שלו בדיוק לאותם אנשים שהם מקבלי הבטחת הכנסה?
אביטל טוך
אבל למה הביטוח הלאומי צריך לזהות אותם? גם הביטוח הלאומי צריך לעשות תהליך ממוחשב.
יורי שטרן
אבל התוכנה לפחות קיימת אצלו.
אביטל טוך
גם לי יש תוכנת תשלום סל קליטה, אבל היא לא מותאמת לווטראן, ולה יש תוכנת קשישים זכאים נזקקים, אבל הם לא מותאמים לווטראנים. כל אחד מאתנו צריך להבחין את הזכאים האלה מזכאים אחרים. יש אנשים שיש להם חשבון בנק, יש אנשים שאין להם חשבון בנק. יש אנשים שהם ותיקים בארץ ויש אנשים שהם עולים חדשים. יש אנשים שנמצאים בקבצים וכאלה שלא נמצאים בקבצים. אנחנו עוד לא יודעים איך זה ייראה.

יש דבר אחד נכון. כשמריצים קובץ מול קובץ יוצאים דברים שאף אחד לא יודע מה הם, ואז מתחילים לשבת על הדברים האלה, ומדובר באדם-אדם ואף אחד מכם לא רוצה שנטעה לגבי תשלומים וכל אחד רוצה שנהיה מדויקים.

גם לאוצר יש דרישות, ולהערכתנו אנשים יצטרכו כן לבוא אלינו באופן חד-פעמי להציג מסמכים.
יורי שטרן
אני לא מבין את זה בכלל. יש פה שני דברים שצריכים להצטלב – הרשימה של משרד הביטחון והרשימה של ביטוח לאומי. ברגע שהן נפגשות במחשב אין בעיה והאיש לא צריך לבוא ולהזדכות. במחשב של ביטוח לאומי הוא מקבל הבטחת הכנסה. אין דבר כזה שאין לו חשבון בנק, כי הכסף של הבטחת הכנסה עובר אל חשבון הבנק ולכן אין פה אדם שלא מקבל את התשלום בחשבון הבנק.

ברגע שלביטוח לאומי יש הרשימה של משרד הביטחון, ובנה את זה, ואתם כמשרד הקליטה סיכמתם אתו ארגונית שביטוח לאומי מעביר את הכסף ומשרד האוצר עושה את הפעולה הנדרשת בחשבות, בזה פתרתם את הבעיה. למה כל אחד צריך להמציא את הגלגל מחדש?
אביטל טוך
אף אחד לא המציא את הגלגל מחדש. בחוק נקבע שמשרד הקליטה הוא זה שמשלם.
יורי שטרן
הכסף הוא סעיף מסוים בספר התקציב או בהנחיות החשב. אני מניח שכמו שקיבלתם כך אתם יכולים גם להעביר אותו לביטוח לאומי. למה מי שצריך לשלם דמי טרחה הוא האדם המבוגר עצמו?
אביטל טוך
בחוק נקבע שמי שמשלם את המענק הוא משרד הקליטה. משרד הקליטה היה מוכן גם שמישהו אחר ישלם. אנחנו לא זקוקים לפניות, זה מה שקבע החוק.
יורי שטרן
החוק קבע שאתם משלמים. החוק לא קבע שאתם משלמים את המענק כך או אחרת. האם אתם יכולים לסכם עם ביטוח לאומי, לפחות לשנה הזאת, שבאמצעותו תחלקו את זה?
עו"ד טובה פינקלשטיין
כן.
יורי שטרן
כמו שקרה לא פעם שכספים נוספים באו באמצעות המנגנון הקיים ואז אתם לא צריכים שום פעולה.
אביטל טוך
יכול להיות. אנחנו צריכים לבדוק את זה. אני לא יכולה להתחייב עכשיו בשמו של הביטוח הלאומי ובשמם של חשבים ושל מנהלי אגפי תקציבים.
מרים שמלצר
אין לי תשובה לזה. גם הביטוח הלאומי צריך להיערך לרשומה מיוחדת שתגדיר - - -
יורי שטרן
סליחה, יש פה סכום אחיד שאותו מקבל הזכאי להבטחת הכנסה. הבעיה יכולה להיות, לדעתי, רק לגבי זוגות.
מרים שמלצר
טכנית, ברשומה מיוחדת חדשה, אחרת אין לביטוח לאומי תשלום דומה. גם הוא צריך לבנות רשומה מוגדרת שתגדיר תשלום כזה או אחר.
יורי שטרן
זו מלה טובה שצריכים להיערך, אבל השאלה היא כמה זמן. שלא כמו במשרד הקליטה, אצלכם כל האנשים האלה מופיעים, אלא שהם מופיעים כמקבלי הבטחת הכנסה ואתם רק צריכים לזהות ולסמן אותם ברשימה של מקבלי הבטחת הכנסה.
מרים שמלצר
לעשות הפגשת קבצים זה לא קשה, אבל זה לא הענין. אנחנו הסכמנו להעביר קבצים של מקבלי הבטחת הכנסה למשרד הביטחון והוא ייצור קובץ מזוהה של אחד על אחד מי זכאי, ושם צריך לבצע את התשלום. כי לבצע תשלום זה שוב תוכנה אחרת, זה שוב מערך אחר. זה לא אותו דבר כמו לזהות את האיש. לשלם זה מערך אחד ולזהות את האיש זה מערך אחר.
יורי שטרן
כבוד היושב-ראש, אנחנו יכולים לבקש מסגנית השרה מרינה סולודקין לקחת פיקוד ולקיים ישיבה שתקדם את הענין.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
אני עוקבת אחרי הנושא. הפיקוד הוא בידי מנכ"ל המשרד.
יורי שטרן
בסדר. אני מבקש ממך ליזום פגישה בין ביטוח לאומי, משרד הביטחון ואנשי משרד הקליטה, כולל אנשי המחשוב. כי אם ב-1 באוגוסט אנשים לא יקבלו את התשלום הראשון, אני לא יודע איזו מהומה תהיה כאן. אני לא מתמצא בענייני מחשב, אבל אני חושב שמבחינת התשלומים עצמם תהיה לכם בעיה רק לגבי זוגות ששניהם ותיקי מלחמת העולם השנייה, כי כל אחד מהם מקבל תשלום משלו, כאשר בהבטחת הכנסה הם מקבלים יחידה אחת כזוג.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
אני עומדת על כך שמנכ"ל המשרד לקליטת העלייה יתאם את זה, כי זה ענין של ביצוע וסמכויות, תחום מאד עדין. אני אגיד לו.
יורי שטרן
אנחנו חוזרים למשרד הקליטה בקטע של דיור ציבורי. מה קורה עם זה?
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
אני חושבת שלעו"ד טובה פינקלשטיין, המשפטנית של משרדנו יש פתרון סביר. אנחנו דיברנו על זה. עו"ד פינקלשטיין יכולה להציג את הענין כאן, אבל עוד לא החלטנו.
היו"ר מיכאל נודלמן
בבקשה.
עו"ד טובה פינקלשטיין
הדרך היחידה שאנחנו חשבנו על עדיפות בעצם באה לידי ביטוי. הרי כולם כבר קשישים, כולם עונים על התנאי של דיור ציבורי. כולם בתור. העדיפות היחידה שהיא משמעותית לגביהם היא קידום בתור. נניח בן-אדם שעלה ב-1.1.1995 יראו אותו כמי שעלה ב-1.1.1994. לא דיברנו מה יהיה גודל העדיפות, אבל אנחנו רק מודעים לכך שאסירי ציון היום, לפי הנוהל החדש, מקבלים עדיפות של שנה. אנחנו חושבים שניתן להשוות פחות או יותר את אסירי ציון לווטראנים. בנסיבות האלה יהיה לנו קשה לתת יותר משנה. אבל אלה דברים שעוד לא הוחלטו.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
אני חושבת שזה פתרון סביר, גם מבחינה משפטית, שיכולים לערער על כל פתרון שלנו. אנחנו עובדים על זה, נחליט ונעשה גם סידור שלנו.
יורי שטרן
כמה זמן זה אמור לקחת? פה ההחלטה היא משפטית-מנהלית.
עו"ד טובה פינקלשטיין
זה לא ייקח הרבה זמן. זה פחות בעייתי מכל השאר.
יורי שטרן
החודש כבר נדע את זה?
עו"ד טובה פינקלשטיין
כן, ודאי.
היו"ר מיכאל נודלמן
משרד הבינוי והשיכון, בבקשה.
מיכאלה גרזון
הכוונה שלנו היא לא להמציא את הגלגלים מחדש ולבנות מערכת כדי לשלב את האוכלוסייה הזאת כמה שאפשר במערכים שבהם אנחנו משלמים היום את ההשתתפות בשכר-דירה לקשישים. אבל, וכאן אנחנו לא רוצים לעשות את כל ההקבלות כל אחת בנפרד. אני חושבת שטוב נעשה שנסתמך בעצם על קבצים שיוקבלו בין משרד הביטחון לבין הביטוח הלאומי. כאשר נקבל קובץ כזה, ההערכה היא שתוך חודש וחצי נוכל לבצע את התשלומים.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם שלחתם את הדרישות שלכם לקובץ? כי לא כל הקבצים דומים.
מיכאלה גרזון
לא. אנחנו צריכים בעצם לקבל את הנתונים. אנחנו מעוניינים לקבל את קובץ הפלט של אחרי ההקבלה לביטוח לאומי.
שאול דלל
הכי נכון שביטוח לאומי, אחרי שהוא עושה את ההקבלה עם הקובץ, ישלח לכל משרדי הממשלה. מכיוון שהביטוח הלאומי הוא זה שיקבע את הזכאות.
מרים שמלצר
אנחנו לא בטוחים שזאת הדרך הטובה. אנחנו לא עושים את ההקבלה, אנחנו מעבירים קבצים.
שאול דלל
מי יקבע את הזכאות של הזכאים? רק ביטוח לאומי יידע, כי יש לו נתונים.
היו"ר מיכאל נודלמן
אבל הם צריכים לקבל קודם את שמות האנשים הזכאים.
שאול דלל
נכון. אני אעביר את הקובץ ואת יתר הנתונים שנמצאים במחשב בביטוח לאומי. הם יסנכרנו אותם ויוציאו פלט לכל משרדי הממשלה שהוא פלט אחד, ולא כל משרד ממשלתי צריך להכין פלט. צריך להיות פלט אחד עם רשימה של זכאים.
יורי שטרן
איך זה בכלל מתיחס לביטוח לאומי? ברגע שאדם מקבל אצלך השתתפות בשכר-דירה, את כבר לא צריכה את הביטוח הלאומי, את צריכה רק לדעת מי ממקבלי סבסוד בשכר-דירה הוא ותיק מלחמת העולם השנייה. נכון?
מיכאלה גרזון
אנחנו מניחים שיש גם אוכלוסייה שאולי היא לא בהכרח עולים.
יורי שטרן
אם הוא מקבל השתתפות בשכר-דירה, בזכות מה הוא מקבל זאת? בזכות זה שהוא מקבל הבטחת הכנסה, נכון?
מיכאלה גרזון
כן.
יורי שטרן
אם את מקבלת את הרשימה של ותיקי מלחמת העולם השנייה ממשרד הביטחון, את רק צריכה לראות מי ממקבלי ההשתתפות בשכר-דירה הם גם ותיקי מלחמת העולם השנייה ולזכות אותם ב-10% נוספים.
מיכאלה גרזון
נכון להיום אנחנו משלמים באופן סדיר ואוטומאטי רק לעולים מארצות המצוקה. אנחנו מניחים שיהיו גם עולים אחרים ו/או - - -
יורי שטרן
אני חייב להזכיר לך משהו מהמתימטיקה. 10% מאפס זה אפס. זאת אומרת, את התוספת של 10% מקבל רק מי שמקבל את הכסף. מי שלא נמצא ברשימה של מקבלי השתתפות בשכר-דירה גם לא יקבל את זה לעולם לפי רשימות משרד הביטחון.
מיכאלה גרזון
הבעיה שאנחנו רוצים לא לטרטר את האנשים האלה. ברגע שהם יבואו אלינו אנחנו נכניס אותם ל"פול" של אלה שמקבלים את התשלומים בצורה אוטומאטית. נכון להיום העולים מארצות הרווחה והוותיקים לא עוברים במערכת של תשלום אוטומאטי אלא הם באים לבנק, עוברים את כל התהליך של הרשמה, בדיקת חוזה וכיוצא בזה.
יורי שטרן
אני לא מבין את זה.
מיכאלה גרזון
אני אבהיר. יש היום שתי שיטות לתשלום השתתפות בשכר-דירה. השיטה הרגילה היא השיטה הממוסדת. משבא אדם אל הבנק, מגיש בקשה, נדאג שהוא זכאי, שהוא חסר דירה, נתבקש להמציא את חוזה השכירות, ועל-פי חוזה השכירות משלמים לו את ההשתתפות בשכר-דירה והבנק מקבל עמלה עבור התהליך הזה.

משרד השיכון עשה תהליך של ייעול הטיפול בקשישים מארצות המצוקה, ובאותו תהליך אנחנו מקבלים קבצים ממשרד הקליטה, בודקים שהאיש חי ובודקים כל מיני תהליכים ומזכים את חשבונו בבנק.

כיוון שאנחנו מדברים על אוכלוסייה שבאו לקראתה, היינו רוצים לשלם באותו תהליך אוטומאטי ולחסוך ממנה את כל התהליך - - -
יורי שטרן
זה גם מה שאנחנו מבקשים.
מיכאלה גרזון
ברגע שאתה אומר לי: אנחנו נקבל את הקבצים ממשרד הביטחון, אנחנו נצטרך לכוון את האנשים ל"פול" אחר. כאשר עושים את ההקבלה מול הביטוח הלאומי אנחנו יכולים לקבל קובץ שבו יש כבר את מספרי החשבון וכיוצא בזה, ואנחנו לא נטריח את האנשים.
יורי שטרן
לא. שוב, את מעבירה היום אל חשבונותיהם בבנקים של האנשים האלה את ההשתתפות שלכם בשכר-דירה.
מיכאלה גרזון
של חלק מהאוכלוסייה.
יורי שטרן
איזה חלק? קודם-כל מי שכבר מקבל את יכולה להוסיף לו 10% אוטומאטית, נכון? אני רואה את המצטרפים החדשים, ואם הם מצטרפים לתהליך האוטומאטי זה תקף גם לגביהם. אותו ותיק מלחמת העולם השנייה שלא נמצא ברשימה שלך היום, זאת אומרת שהוא לא מקבל כלום, וממחר הוא יקבל את זה פלוס 10%. אני לא מבין מאיפה הוא יצוץ.
מיכאלה גרזון
אני אומרת שבמקום לעשות תהליכים שעוברים דרך שתי מערכות, כאשר אנחנו מקבלים קובץ שמאחד את כל האינפורמציה, הן של עולים מארצות הרווחה והן של עולים מארצות מצוקה אנחנו חוסכים לעצמנו עבודה.
שאול דלל
לדעתי מערבבים פה שני דברים. אני נותן קובץ – לא ארצות רווחה ולא ארצות מצוקה – ותיקי מלחמת העולם השנייה. כל מי שמקבל אצלכם והוא מקביל ברשימה שלי, באופן אוטומאטי יש לתת לו 10%, או את ההטבה.

היות ואנחנו מדברים על נזקקים, רק ביטוח לאומי יכול לקבוע מי הם הנזקקים.
יורי שטרן
מיהו הווטראן או הנזקק שמקבל השתתפות בשכר-דירה? באיזה תנאי?
מיכאלה גרזון
ברור שמי שמקבל היום השתתפות בשכר-דירה כקשיש, הוא נתמך. אבל אני לא יכולה לשלם את זה אוטומאטית, כי אין לנו את חשבון הבנק שלו. היום בבנקים נותנים לו צ'ק והוא הולך לפרוע אותו.
יורי שטרן
בסדר. הוא מקבל היום 1,080 שקל, תוסיפי לו עוד 10% - 108 שקל.
מיכאלה גרזון
אמרתי, אנחנו רוצים להעביר את האוכלוסייה הזאת לאותו מאגר של אוכלוסייה שיש לה תשלום אוטומאטי.
יורי שטרן
מר רבינוביץ, שהוא אלוף לשעבר בצבא ברית-המועצות, היום הוא מקבל - - -
מיכאלה גרזון
אם הוא בברית-המועצות, הוא מסודר.
יורי שטרן
יש לי ספק אם הוא נזקק.
מיכאלה גרזון
אבל יש גם כאלה.
יורי שטרן
אדם שהיה אלוף בצבא הבריטי וחי פה מדמי הבטחת הכנסה – מעניין לדעת. אבל נניח תיאורטית שיש אדם כזה, כי הוא עכשיו התגלגל לקניה, אבל גם אז הוא מקבל פנסיה.

99.8% מהוותיקים הקשישים והלא-קשישים שמקבלים היום נמצאים כבר ברשימה שלך, את כבר מעבירה להם אוטומאטית כסף. מה הבעיה שלך, לאלה שמקבלים סיוע בשכר-דירה, שאת מעבירה להם סיוע היום, את לא צריכה לדעת עליהם כלום כי את כבר יודעת הכל.
מיכאלה גרזון
פשוט רצינו לייעל תהליכים.
יורי שטרן
אני לא מבין איזה ייעול יש פה. ברגע שאת מקבלת את הרשימה של משרד הביטחון ואת רואה שרבינוביץ', חיימוביץ' ופוקס מקבלים היום סיוע, והם גם וטראנים, את מוסיפה להם 10%, וזה מה שעובר אליהם החל מהחודש הבא לחשבון פלוס רטרואקטיבית כמה שהם זכאים. זה הכל, את לא צריכה בשביל זה את הביטוח הלאומי, כי כבר עשיתם פעם אחת את ההצלבה עם הביטוח הלאומי ולכן את משלמת לו השתתפות בשכר-דירה. מי שחדש ויבוא ויירשם, לגביו יהיה תהליך של פתיחת חשבון.

למה אנחנו נכנסים כל-כך לפרטים האלה? כי ההבדל הוא בין לקבל באוגוסט ובין בדצמבר. אלה אנשים מבוגרים שדואגים שישכחו אותם והם יודעים שהחוק הופעל. לכן כל 30 יום שאנחנו חוסכים פה עבורם זה אולי החיים שלהם, הבריאות שלהם, וחשוב מאד לעשות את זה בצורה הפשוטה ביותר.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
אני רוצה להוסיף שיש לנו נסיון מאד רע בענין חלוקת הכסף השוויצרי על-ידי קרן שויצריה שעל יד משרד האוצר. עשו כל-כך הרבה שגיאות שם, שכולנו, כל חברי הכנסת ממפלגות שמייצגות עולים לא יכולים לעמוד בעומד הטלפונים. ממשרד האוצר היו צריכים לדבר על כל האנשים שקשורים לקרן הזאת. אנחנו מאד מפחדים מלחץ ציבורי שבאוגוסט לא יהיו תוספות וחלוקת כסף. בשבילנו זה הכרחי. קשה ועצוב מאד שבחוק דיברו על אוגוסט, כי לאנשים שלנו זה 1 באוגוסט.
אביטל טוך
אני רוצה להוסיף לגבי הצד המעשי. סגנית השרה צודקת. צריך לקחת בחשבון קודם-כל כל הזמן את ההיבטים המעשיים של ההצעות ועד כמה הן ניתנות לביצוע.

מה שאני שומעת גם מגב' גרזון וגם מהמשרד שלנו וגם בכל מערכת אחרת הוא שבעצם כולנו צריכים קובץ נטו של וטראנים נזקקים, וכאן זו באמת ריצה שהיא בין משרד הביטחון לבין הביטוח הלאומי. זאת אומרת, אני לא יודעת איזה מהמוסדות, אבל בטוח שכולנו זקוקים קודם-כל לנטו, כי אנחנו עומדים גם מול משרד האוצר, כאשר אנחנו צריכים להיות גם מול ציבור - - -
יורי שטרן
אני לא בטוח בקטע הזה לגבי משרד השיכון, כי מי שכבר מקבל אצלם סיוע, הוא עבר את המסננת של ביטוח לאומי.
אביטל טוך
אבל אם הם מקבלים קובץ נטו באופן ממוחשב, הם כמובן עובדים עם זה אחרת מאשר אם הם מקבלים רק בקובץ של משרד הביטחון. בסיכומו של דבר כולנו בעצם זקוקים לקובץ נטו. אל נא נשכח שאנחנו עוסקים גם באוכלוסייה ואפילו 5% של ותיקים מכל מיני סוגים, זאת אומרת אנשים שהם לא לגמרי עולים חדשים, גם הם עובדים יותר נוח עם אותה אוכלוסיית עולים חדשים שאנחנו עובדים אתה, אבל אנחנו לא יכולים לקחת רק אותה בחשבון. יש בשוליים גם זכאים נוספים.
היו"ר מיכאל נודלמן
מה הבעיה לקבל את הקובץ ממשרד הביטחון ומהביטוח הלאומי?
אביטל טוך
אין בעיה. קודם-כל עוד לא קיבלנו, וכשנקבל אותו נצטרך להריץ את זה אחד מול השני. השאלה אם אחד המשרדים יכול לספק את זה נטו, וטראנים נזקקים. זאת אומרת לאחר הריצה, ואז כל אחד מאתנו עובד עם זה אחרת לחלוטין.
יורי שטרן
אני לא מבין למה משרד השיכון צריך את ביטוח לאומי.
אביטל טוך
יותר נוח לכולם לעבוד מול קובץ.
יורי שטרן
מה זה יותר נוח? לוותיק צריך להיות יותר נוח. אני הכי פחות דואג למה שנוח לביטוח לאומי.
אביטל טוך
אנחנו לא לא דואגים לאוכלוסייה. אנחנו לא דואגים לנוחיות שלנו, אבל כשאנחנו עושים תהליך עבודה, יש הבדל בין כשיש לזה גם הוכחות ממוחשבות לבין שאני צריכה לחשוב. אנחנו יושבים על תהליכי העבודה שבועות תמימים. כל הזמן אנחנו משרטטים אפשרויות לאנשים, הולכים, מנסים וחוזרים עם הצעות. בין האפשרויות האלה אנחנו רוצים לחסוך כמה שיותר בריצות ובהצגת טפסים מולנו, ובשביל זה אנחנו צריכים יותר ויותר הוכחות, כמובן מבוססות. ככל שאנחנו מקבלים קבצים או הוכחות ממוחשבות מבוססות, התהליך אצלנו יותר פשוט.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני הבנתי שיש צורך להצליב בין הקובץ של משרד הביטחון לבין הקובץ של הביטוח הלאומי. מתי אפשר לעשות את זה?
יורי שטרן
ביטוח לאומי הוא הכי דחוף, כי הוא הבסיס להרבה מאד דברים אחרים.

למרות שאני לא קולט את זה, אני חושב שגם הרשימות שלך יספיקו לרוב השותפים פה.
עו"ד טובה פינקלשטיין
כדי שאנחנו נהיה יעילים אנחנו צריכים קובץ שהוא קובץ מחובר ממשרד הביטחון.
יורי שטרן
מה הבעיה בביטוח הלאומי לעשות את זה?
מרים שמלצר
אנחנו לא אומרים שיש בעיה. אנחנו נצטרך לבוא בדברים עם משרד הביטחון.
היו"ר מיכאל נודלמן
מתי אפשר לעשות את זה? הם מוכנים.
שאול דלל
מה שביקשתי פה זה לקבל נתון מאיש המחשוב שלכם ומכל משרד ממשלתי. אם זה ענין של שיחת טלפון, אני אדבר עם יפה מרוז. זאת לא הבעיה.
מרים שמלצר
יפה מרוז היא איש הקשר. אני לא מנהלת את הקשר.
יורי שטרן
יושבת-ראש הוועדה חברת-הכנסת נעמי בלומנטל או חבר-הכנסת נודלמן יפנו למנכ"ל משרד הקליטה בבקשה להסדיר את הנושא הזה כמה שיותר דחוף.
סגנית השרה לקליטת עלייה מרינה סולודקין
אנחנו הסדרנו את זה.
אנה איסקובה
יש לי הרגשה שהביטוח הלאומי לא כל-כך מחויב לעשות את עבודת ההצלבה. הוא רוצה לתת את הרשימות שלו למשרד הביטחון, שמשרד הביטחון יהיה המצליב. פה צריך להכריע.
יורי שטרן
התהליך צריך להיות דרככם, מסיבה פשוטה.
מרים שמלצר
אתנו, לא דרכנו.
יורי שטרן
דרככם, ואני אגיד לך למה. כי לך יש רשימה של מקבלי הבטחת הכנסה ולמשרד הביטחון יש רק מגזר מסוים של הקובץ הגדול. מבחינה מתודולוגית מכניסים את הקטן לתוך הגדול - - -
מרים שמלצר
מתודולוגית זה אותו דבר. הבעיה היא רק מבחינת כוח-אדם ומשאבים, מי צריך לעשות את זה, ועל זה צריך לדבר עם משרד הביטחון באופן מעשי.
יורי שטרן
מי יעשה את זה?
מרים שמלצר
יפה מרוז היא איש הקשר של שאול דלל והם לא הגיעו לתיאום.
יורי שטרן
אפשר לעשות ניסוי? האם אני יכול לבקש ממר דלל להרים טלפון ליפה מרוז ולשאול אותה?
שאול דלל
אני שומע שהיא בחופשה.
רות פינטו
מר דלל הזכיר את נדיר חוג'ה, שהוא איש הקשר ברשות השידור. נדיר חוג'ה פנה אלי אתמול וביקש שנעביר לרשות השידור סרט של מקבלי השלמת הכנסה בחודש יוני, ולבקשתו נעביר את הסרט לרשות השידור.

אני מניחה שאת אותו סרט הוא יבקש להפגיש עם הסרט של משרד הביטחון, והתוצר המוגמר יוכל לשמש את כל המשרדים.
אביטל טוך
כל המשרדים וכל הרשויות זקוקים בדיוק לאותו מקור.
יורי שטרן
אני לוקח את הצעתי חזרה. אני רואה שאת הפלונטר הזה לא נפתור. אתם אחראים לקחת את הנתונים מיפה מרוז או מסגניתה שנמצאת פה, לבדוק אותם ולהגיד לנו מתי המשרדים האחרים יקבלו את התוצאה של המפגש שלכם ואיך כל חודש אתם תעשו את העדכונים. אתם יכולים לצאת מהחדר ולהתייעץ ולהביא לנו החלטה משותפת שלכם. כי זה לא יכול לחכות.

מר דלל, אתה עשית עבודה טובה מאד, שלחת מכתבים וכו'. בענין הזה היית יכול להרים טלפון לביטוח לאומי ולהחליט אתם, ביוזמתך. אחרים אולי צריכים ליזום את זה, אבל לפחות אתה ביוזמתך קובע איך אתם בונים את הקובץ, כי הקובץ שלך הוא מבחינת ביצוע החוק רק בסיס רחב לרשימה יותר מצומצמת שאותה חובה לספק למשרדים אחרים.

אני יכול לבקש מכם לעשות את השיחה הזאת ביניכם ולהחליט? אתם לא צריכים לקבוע פגישה נוספת. שניכם נמצאים פה.
דב רמתי
לצורך הענין הזה אנחנו צריכים את אנשי המחשוב שלנו.
יורי שטרן
אבל יש בשביל זה טלפון במדינה. תעשו את זה עכשיו.
שאול דלל
אין בעיה. אם נצטרך לעשות את זה, אנחנו נעשה את זה.
יורי שטרן
אני מבקש שעכשיו תדברו ביניכם ותקבעו תאריכים.
אנה איסקובה
אני חושבת שהוועדה צריכה לקבל החלטה מי אחראי להצלבת הקובץ.
יורי שטרן
החוק קובע את זה.
אנה איסקובה
החוק לא קובע מי אחראי להצלבת הקובץ.
יורי שטרן
החוק קובע מי המשרד האחראי. אנחנו לא יכולים לחייב את ביטוח לאומי. אם הביטוח הלאומי היה מנדב את עצמו, אדרבה. אבל הוא לא עשה את זה ולכן משרד הביטחון אחראי.
אנה איסקובה
אני מציעה שתחכה ונדבר שוב כעבור זמן.
דב רמתי
אנחנו נטפל בענין הזה ונראה למה נוכל להגיע.
היו"ר מיכאל נודלמן
מתי נשמע מכם שהכל בסדר? אתם צריכים לדעת שבעוד חודש הכנסת יוצאת לפגרה.
דב רמתי
אנחנו נשתדל עוד השבוע לגמור את הסיכומים הללו. אנשי המחשוב שלנו נמצאים במה שאנחנו קוראים "אי עורפי", בהשתלמות. אי-אפשר להשיג אותם. השבוע נעשה את זה.
יורי שטרן
בסדר. זו כבר פשרה מצדנו.
עו"ד אילן ישי
אנחנו מחכים רק לקובץ. אצלנו מדובר רק על תרופות. הרשימה צריכה להגיע לקופות החולים ואז נפעל לפי הנהלים הרגילים.
יורי שטרן
בא אדם לבית מרקחת של קופת-חולים, הוא משלם עבור תרופה ואוטומאטית יורידו לו 75% ממחיר התרופה?
עו"ד אילן ישי
אחרי שקופות החולים יקבלו את הרשימות, כן.
אלי פדה
מי שולח את הרשימות לקופות החולים?
עו"ד אילן ישי
משרד הבריאות.
עו"ד טובה פינקלשטיין
יש עוד בעיה. עד שתפעילו את זה אנשים בינתיים משלמים בעד תרופות ואתם תצטרכו להחזיר כסף. האם חשבתם על זה?
עו"ד אילן ישי
צריך לבדוק באמת אם יש כאן ענין של החזר רטרואקטיבי. זאת לא בעיה גדולה עכשיו.
יורי שטרן
אבל ההנחה קיימת למקבלי הבטחת הכנסה. האם קופות החולים מתוגמלות עבור ההנחה הזאת?
עו"ד אילן ישי
אני חושב שלא, אבל אני אבדוק את זה.
שאול דלל
אין לי בעיה לקחת על עצמי לעשות את הדו"ח, אבל זה פעמיים עבודה: פעם לקבל מביטוח לאומי ופעם להחזיר לביטוח לאומי, וזה כל חודש פעמיים.
יורי שטרן
אבל גם אם הם היו עושים את זה היית צריך לקבל את זה פעמיים כי אתה צריך לשלוח את הקובץ לאחרים.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם חושבים שאנחנו צריכים לקבוע מי נותן למי?
קריאות
לא.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם צריכים לפתור את הבעיה הזאת. זאת לא בעיה שלנו.

אני חושב שאנחנו שוב ניפגש בסוף החודש, לפני שהכנסת תצא לפגרה, כי אנחנו צריכים להיות בטוחים שכאשר נחזור מהפגרה הכל יהיה בסדר.

תודה רבה לכולם. הישיבה נעולה.


- - - - - - - -




הישיבה הסתיימה בשעה 13:40

קוד המקור של הנתונים