ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 21/06/2000

ביצוע הליך חריג וחד-פעמי שיאפשר לרשם העמותות לבצע בדיקה מזורזת של ארגונים, התאחדויות ועמותות העוסקות בקליטת עלייה, למתן אישורי ניהול תקין לשנת 2000

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/694

1
ועדת העלייה והקליטה
21.06.2000

פרוטוקולים/ועדת קליטה/694
ירושלים, ב' בתמוז, תש"ס
5 ביולי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 79
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום רביעי, י"ח בסיון התש"ס – 21 ביוני 2000, שעה 18:30
נכחו
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל - היו"ר
משה גפני
סופה לנדבר
מאיר פרוש
אלכסנדר צינקר
יורי שטרן
מוזמנים
סגנית השרה לקליטת העלייה חברת-הכנסת מרינה סולודקין
בוריס מפציר - מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה
עו"ד טובה פינקלשטיין – יועצת משפטית, המשרד לקליטת העלייה
עידו גינת - עוזר מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה
עמירם בוגט - רשם העמותות, משרד הפנים
עו"ד בנימין למקין - יועץ משפטי, רשם העמותות, משרד הפנים
יחזקאל לביא - מנהל האגף לתכנון אסטראטגי, משרד הפנים
מנחם ליברמן - משרד הפנים
אילנה לוין - משרד הפנים
רות שלגי - משרד הפנים
אנה איסקובה - יועצת ראה"מ לקליטה ושילוב חברתי-תרבותי
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
עפרה הירשפלד
סדר היום
ביצוע הליך חריג וחד-פעמי שיאפשר לרשם העמותות לבצע בדיקה מזורזת של
ארגונים, התאחדויות ועמותות העוסקות בקליטת עלייה, למתן אישורי ניהול
תקין לשנת 2000.

- - - - - - - - -










ביצוע הליך חריג וחד-פעמי שיאפשר לרשם העמותות לבצע בדיקה מזורזת של ארגונים,
התאחדויות ועמותות העוסקות בקליטת עלייה, למתן אישורי ניהול תקין לשנת 2000
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מתכבדת לפתוח את הישיבה.

אנחנו שמחים לארח בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, בשעה בלתי סבירה, את חברי הוועדה ואת המוזמנים שהגיעו. אני רוצה להודות לך, עמירם בוגט, על שהסכמת להגיע, גם בשעה כזאת. הפנייה שלי אליך היתה להגיע במהירות האפשרית, לאור מצב שאנחנו חוששים שעמותות יהיו מופלות לרעה, שלא באשמתן.

אני אסביר. אנחנו דנו בוועדה בענין התאחדויות העולים, כאשר חלק גדול מהן הן גם עמותות. כידוע, למצבן של חלק מהתאחדויות העולים יותר טוב, כי הן מקבלות איזה שהוא תקצוב מהסוכנות היהודית, שאיננו קשור למדינה. מנכ"ל משרד הקליטה הביא לידיעתנו שכ-300 עמותות פנו לתמיכה במסגרת משרד הקליטה ותקציב התמיכות הוא בסביבות 14 מיליון שקלים. מה שקורה הוא שכל העסק תקוע, לא נותנים שום תמיכה. אני בטוחה שרובנו מסכימים שרוב העמותות עושות עבודה מצוינת עם העולים החדשים, חלקה הגדול בהתנדבות, והן לא מקבלות את התקצוב המינימלי, כאשר יש גם איחור אדיר בחלוקה. אנחנו נמצאים עכשיו בסוף חודש יוני, התאחדויות העולים והעמותות לא קיבלו תקציב והן מתמוטטות. זה מצד אחד, ורוצים לחלק את התמיכות.
מנכ"ל משרד הקליטה אומר
אני רוצה להתחיל לחלק. הם טענו שהסיבות הן בירוקרטיות ולא פוליטיות, אבל אני רוצה לסגור את הרשימה. יש כ-70 עמותות, שלא יהיה מצב אובייקטיבי שתוך שבועיים, כשאני סוגר את ה"פול", תהיה אפשרות אובייקטיבית לבדוק אותן.

לכן פניתי אליך, ואני שוב מודה לך שנענית לפנייתי והגעת לכאן, והעליתי בפניך את הבעיה. הבנתי מדבריך שכן יכולה להיות אפשרות שתוך שבוע אתה תוכל לגייס את כוח האדם הדרוש לבדיקת העמותות, ואז נראה מי מבין כל העמותות האלה תקבל את החותמת של תקינות, ואפשר יהיה לצאת לדרך ולחלק את התמיכות, כי כל הגופים ממש מתמוטטים כבר. אם טעיתי במשהו, אנא חבריי חברי הכנסת תקנו אותי, או שיש לכם מה לומר. חבר-הכנסת שטרן, בבקשה.
יורי שטרן
ראשית, תודה ליושבת-ראש הוועדה ולרשם העמותות, שתוך זמן כל-כך קצר קבעו את הישיבה הזאת, שהיא באמת קריטית.

אני רוצה לשאול את עו"ד טובה פינקלשטיין, היועצת המשפטית של משרד הקליטה, האם בכלל תאריך הגשת הבקשות לתמיכה הוא תאריך שאי-אפשר להזיז אותו?
עו"ד טובה פינקלשטיין
אפשר להזיז אותו, הוא לא תאריך מקודש.
יורי שטרן
כי יש שתי אופציות בלבד. האחת, שאצל רשם העמותות תיגמר העבודה הזאת תוך יום, ואז עד יום ראשון, 25 ביוני - - -
עו"ד טובה פינקלשטיין
אני חושבת שיכולות להיות כאן כמה אפשרויות. התאריך 25 ביוני איננו מקודש. צריך לפרסם מודעה בעתון.
יורי שטרן
מעבר למצב החירום שנוצר אני גם מבקש להתייחס לעצם המצב שבו בגלל הבדיקות שאתה כרשם העמותות חייב לעשות, ארגונים פשוט מתמוטטים. האם אין פתרון של אישור זמני? כי כמו שאמרתי גם בישיבה הקודמת, זה דומה לדיאגנוסטיקה שעושים רופאים לחולה, שבינתיים לא נותנים לו לאכול ולשתות, ואז כשמגיעים לדיאגנוזה כבר אין אל מי לדבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה. סגנית השרה מרינה סולודקין, בבקשה.
סגנית השרה לקליטת העלייה מרינה סולודקין
גברתי היושבת-ראש ורשם העמותות הנכבד, רב תודות על קיום הישיבה החשובה הזאת.

אני רוצה לומר לכם שכל יום אני מקבלת פאקסים מעמותות שאומרים שאם לא יהיה אישור מרשם העמותות, תהיה התמוטטות מוחלטת של העמותות, ואומר לכם אילו עמותות: העמותה לקידום ההשכלה באשקלון, העמותה של נתמכות חד-הוריות מנתניה, עמותת "שילוב" של מדענים-עולים, התאחדות יוצאי קווקז, התאחדות מהנדסים עולים חדשים והתאחדות הגיאולוגים.

אני רואה את המצב בחומרה רבה, כי העמותות על סף התמוטטות משתי סיבות. במשרד הקליטה גיבשנו נהלים חדשים והבעיה עכשיו היא שאין אישורים של רשם העמותות.

למה אני חושבת שהמצב מאד חמור ודחוף? כי העמותות הן הסקטור השלישי בכל מדינה דמוקרטית ומודרנית, והן פועלות בתחום שלא המדינה ולא הסקטור הפרטי יכולים לעבוד. העמותות נותנות שירות לאנשים, ובוועדת העלייה והקליטה אנחנו מדברים על עמותות של עולים למען עולים, שמצבן גרוע.

אני מבקשת, גם מכבוד רשם העמותות, גם ממך גברתי היושבת-ראש, לזרז את התהליך.
היו"ר נעמי בלומנטל
נכון. אנחנו מדברים כאן על שתי בעיות. האחת, שלעומת שנים עברו, שלמעשה בחודש מארס סגרו את הרשימה מי העמותות שמקבלות תמיכות והתחילו לחלק את התמיכות של משרד הקליטה, והיום אנחנו נמצאים בחודש יולי כמעט ועדיין לא חולק שום דבר מכספי התמיכות – מצב שהוא בלתי-ראוי. השנייה, שבגלל נהלים חדשים, והיו גם תלונות שהדחייה הזאת נבעה מסיבות פוליטיות, באופן אובייקטיבי יש היום כ-70 עמותות שעדיין לא קיבלו את תו התקן שהן תקינות.

לכן הפנייה שלנו אל רשם העמותות, מה ניתן לעשות כדי שלפחות אותן 70 – 80 עמותות שעומדות על סדר-היום, שרק בשל בעיות ביורוקרטיות לא תהיינה בתוך ה"פול" של קבלת התמיכות, איך אפשר לתקן את המצב הזה תוך ימים ספורים.

חבר-הכנסת גפני, בבקשה.
משה גפני
אני מכיר את הסוגייה הזאת היות ואני חבר בוועדת הכספים וגם חבר בוועדת המשנה לעמותות. ראשיתה של הדרישה החדשה בהחלטת ממשלת שצריך שיהיה לעמותות שמקבלות תמיכה ממשרדים ממשלתיים, ובכלל צריך שיהיה ניהול תקין, וזאת החלטה טובה.

אלא מה? הבעיה המרכזית היא שהממשלה קיבלה החלטה ולא העמידה את הכלים לצורך בדיקת הענין. דהיינו, לא משרדים ראויים לשמם ולא כוח-אדם ראוי לשמו. כוח האדם המצוי במשרד רשם העמותות הוא כוח-אדם מצוין אבל הוא איננו מספיק. במדינת ישראל יש למעלה מ-125,000 עמותות, ביניהן למעלה מ-8,000 מקבלי תמיכה ממשרדי הממשלה.

גברתי היושבת-ראש, תארי לעצמך מה קורה במשרד צו וטחוב, שצריך לעבור דירה, עם כוח-אדם מצומצם.

אבל הבעיה היותר חמורה היא שרוב העמותות מנהלות את ענייניהן כחוק ורשם העמותות הוציא את הבדיקה, מטבע הדברים, לרואה-חשבון חיצוני, ורואה החשבון שלח לעמותה מספר שאלות שהוא רוצה עליהן תשובות. העמותה שלחה לרואה החשבון את התשובה, אבל הוא לא קיבל אותה, או שהוא קיבל ושם אותה במגרה. מדוע? מכיוון שהחשב הכללי לא הסכים לחדש אתו את חוזה העבודה. העמותה עושה את עבודתה כפי שצריך, והשאלות שהיא נדרשה להשיב עליהן, נשלחו. אני יודע על מקרים יותר חמורים, אבל אני מספר על המקרה הרגיל, ואם אני טועה הרשם יתקן אותי. רואה החשבון לא ממשיך לעבוד מכיוון שהחשב הכללי לא חתם אתו על חוזה.

בפגישה של חברי ועדת הכספים עם שר האוצר הוא אמר שהחלטת הממשלה, אם אי-אפשר ליישם אותה בפרק זמן קצר, צריך להאריך את המועד, ומי שלא קיבל סירוב מוחלט מרשם העמותות, דהיינו עמותה בפירוק או עמותה שנמצאת בחקירה פלילית, או דברים חמורים שנעשים שם שעליהם רשם העמותות ייתן סירוב – שאר העמותות, שהן הרוב הגדול ונמצאות בבדיקה, עדיין לא יחול לגביהן הנושא של ניהול תקין, אם היה להן ניהול תקין בשנה שעברה.

אני בעד פתרון הבעיה של 70 העמותות, אבל הרשם לא יוכל לבצע את זה, מכיוון שזה לא בידיו בלבד. הרי יש רואה-חשבון שהחשב הכללי עדיין לא האריך את החוזה אתו.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה. מר בוגט, בבקשה.
עמירם בוגט
חלק מהדברים שמעלים חברי הכנסת אינם נכונים, אינם מדויקים, או שהעובדות לא נהירות להם. אני רוצה שוב פעם לתת את הנתונים הבסיסיים, למרות שזה ישעמם חלק מהאנשים בחדר, שכבר מכירים אותם.

לפני שנתיים קיבלה הממשלה החלטה שכל עמותה שמקבלת תקציב מדינה חייבת לקבל אישור מרשם העמותות שהיא מתנהלת בצורה תקינה. כפי שאמר חבר-הכנסת גפני, ואני בהחלט מסכים אתו, ודאי שזו החלטה חכמה ונבונה, כי לא ייתכן שהמדינה תתן כסף לגוף שאף אחד לא יודע איך היא מתנהלת. זה דבר ראשון.

אני חולק על חלק מהדברים שנאמרו פה. אני חושב שהמדינה העמידה לרשות ביצוע הענין הזה את מרבית הכלים האפשריים. ודאי שאפשר להעמיד הרבה יותר כלים, וככל שיהיה יותר קל בכל הנושאים הביורוקרטיים והכספיים וכו', דברים יילכו יותר טוב. אבל אני אומר מה כן נעשה באמצעים המצומצמים שיש בידינו.

קודם-כל אני רוצה לבשר לכם שעברנו למשכן חדש, שהוא יותר מכובד, יותר טוב וקל לאזרחים להגיע אליו ויותר קל לעבודה.

עם זאת, הוגשו השנה כ-8,000 בקשות לניהול תקין, בכלל במדינת ישראל. רובן ככולן, כמעט 99% נבדקו. 5,500 מהעמותות נמצאו תקינות. כ-650 עמותות נמצאו עם ליקוי, שאצלנו נקרא סירוב, בגלל פירוק, מחיקה, חקירה שלנו, חקירת משטרה, גילוי של כל מיני דברים שהכספים לא הגיעו לאן שהיו צריכים להגיע, ובוודאי שהעמותות האלה לא צריכות לקבל כספי מדינה.

כ-1900 עמותות נבדקו, נמצא שיש בהן ליקויים יותר במובן של ניהול העמותה המשפטי והכספי. כלומר, לא מדובר בליקוי שיורש לשורשו של ענין אלא בשקיפות ובגילוי ובניהול הנכון של העמותה, וכל העמותות האלה קיבלו מאתנו מכתבים, והבאנו דוגמאות של המכתבים מה העמותות צריכות לעשות ולתקן.

התמונה של משרד הקליטה – ביקשו 436 עמותות ניהול תקין. המספרים שלי והמספרים של המנכ"ל ייתכן שיהיו שונים, כי יכול להיות שמשרד ביקש פעמיים או שהוא קיבל ממני ולא ביקש ממנו בסופו של דבר את ההקצבה.

12 עמותות רשומות כסירוב, ואנחנו לא צריכים להתייחס לזה. 306 קיבלו והן תקינות, הן יכולות להגיש בקשה. 105 עמותות קיבלו מאתנו תשובה שהן בליקוי מהותי.

אני רוצה להבהיר לחברי הכנסת הנכבדים. זה לא אומר שהעבודה לא בוצעה. העבודה בוצעה, והמכתבים פה הם ממארס, מפברואר, חלקם עוד מנובמבר 1999. נשלחו מכתבים מאד מפורטים לעמותה. העמותה לא מינתה לא ועדת בקורת, לא ועד, לא רואה-חשבון, לא מורשה חתימה. מישהו פה היה רוצה לתת כסף לעמותה כזאת? אין פה ליקוי. אף אחד לא אומר שהם מנווטים את הכסף בצורה לא נכונה, אבל לעמותה כזאת מישהו היה רוצה לתקצב? עד שלא יתקנו את הדבר הזה אי-אפשר לתקצב.

יש עמותות שלא הגישו דו"חות כספיים מ-1996 עד 1998, והלאה. הבאנו את כל המכתבים. כל העמותות האלה קיבלו מכתבים והיו צריכים לבוא ולתקן את הליקויים. חסר דו"ח? – תיקח את הדו"ח. אין פרוטוקול של בחירת ועד – התכנסנו, בחרנו ועדת בקורת, הרי לך.

עם זאת, אנחנו כמו בכל המשרדים נאותים לשבת עם צוותים מקצועיים, עם פקידים שיכולים לסייע בגישור בין הדרישות שלנו לבין ביצוע הדרישות האלה, במיוחד כשאנחנו מדברים בעולים שלא תמיד מבינים אולי כל מה שאנחנו מבקשים.

לכן השבוע ישבו לצוותים מהמשרד שלנו, עם צוות מהמשרד לקליטת העלייה. הם קיבלו את המכתבים האלה, יפנו לעמותות ויגידו: תביאו את החומר לרשם העמותות. כי אין בעיה שרשם העמותות צריך לעשות את העבודה. ברגע שהם יגישו את כל החומר הזה, לתת 100 אישורים של ענין של מה בכך. הבעיה היא שהעמותות יבצעו את מה שהן צריכות לעשות על-מנת להגיע למישור של תקינות.

חלק מהדברים מאד רופף, על חלק מהדברים אי-אפשר לוותר. אם יש דברים בתחום הביורוקרטי שאפשר לתת את האישור ולתקן אחר-כך את הטעון תיקון, אנחנו יכולים ללכת לקראת העמותות בתחומים אלה. כלומר, אם חסרה חתימה אחת או שתיים, אם אלה דברים של בחירת המוסדות או הגשת הדו"ח.
היו"ר נעמי בלומנטל
נשמע כעת את מנכ"ל משרד הקליטה איך אנחנו יכולים להתקדם. מצד אחד אנחנו שומעים מעו"ד פינקלשטיין שהתאריך הקובע הוא יום ראשון. אני מבינה שיש היום כ-105 עמותות שלא קיבלו ניהול תקין. איך לדעתך אנחנו יכולים לשר על פני הבעיה הזאת כדי שתוכלו להתחיל לחלק את התקציב?
בוריס מפציר
קודם-כל הייתי שמח לו לכל העמותות היה אישור תקין. אני ודאי לא רוצה להיות במצב שבגלל אי-הבנות או חסרים לא משמעותיים העמותה לא יכולה לקבל תמיכה.

רשם העמותות צודק, ואני רוצה שיהיה ברור. צוות של רשם העמותות מסייע לנו בכל מה שאנחנו מבקשים. לא היה מקרה, גם בשנה שעברה, שביקשנו שהם יבדקו תיק או שיתייחסו באופן פרטני, או כמו במקרה יוצא-דופן עם ארגון הווטראנים, שהיה שם ספור שטותי אבל מנע מהם לקבל תמיכה. רואה-חשבון מטעמם נסע במיוחד, ישב ופתר את הבעיה.

כך שאין פה בעיה בין המשרדים. יש פה בעיה שאנחנו עדיין נמצאים בזנב של ההחלטה הגורפת מ-1999, שבשנת 2000 היא לא ניתנת לפרשנות מאחר שאין לדון בלי אישור רשם העמותות. בשנה שעברה זה היה עדיין – עמירם זוכר את ההתחלה שהשגנו – שניתן לדון, ואז יכולנו למשוך את התהליך עד סוף השנה.

מה שעשינו – א. ממילא שלחנו לכל העמותות התראה לפני שלושה שבועות, שיש להן בעיה. זה לא נולד היום. אני מוכרח לציין בצורה לא בדוקה, שאחרי שההתראה נשלחה ורשם העמותות עבר למשכנו החדש, ואכן הצוותים שלנו שהו שם יומיים וחצי ועברו על כל תיק ותיק, ולא היה ארגון אחד שהתייצב אצל רשם העמותות, מזדעק ואומר: רק רגע, איפה אני?
משה גפני
אתם ישבתם אצל רשם העמותות יומיים וחצי?
בוריס מפציר
כן. הוציאו תיק-תיק. שלחו פאקסים לכל העמותות.

הבוקר ישבנו ועשינו חשבון פשוט מאד. מועד הגשת הבקשות הוא יום ראשון. אני אשחק עכשיו משחק סימולציה. נניח שנדחה את המועד בשבוע. אל תשכחו שאנחנו באמצע השנה ויש לנו בעיה של אישורים רטרואקטיביים. בין 300 – 350 עמותות תמיד יהיו כאלה שמסיבות כאלה או אחרות יחסרו להן מסמכים, ללא קשר לאישור רשם העמותות. זה טבעי וברור.

ברור שאנחנו נצטרך לעשות השלמה שוויונית ולתת לכל אלה שלא הגישו עוד 3 – 4 ימים. עשינו חשבון שיש לנו עוד 7 – 8 ימים לטפל בהשלמת רשם העמותות. כלומר, אותו שבוע שנדחה, ממילא יש לנו.

התחלנו את התהליך. אני מסכים עם רשם העמותות. מי שלא היה קשוב, מי שלא שם לב, מי שלא ידע, למי שחסרה חתימה, ביומיים אפשר לפתור את הבעיה. נותנים אישור ידנו ואז האישור מספיק. החל מהיום יש לנו כ-7 – 8 – 10 ימים נטו, כי אנחנו צריכים את האישור ברגע שאנחנו מתחילים לדון בתיק. אנחנו יכולים לבדוק אותו. יש שני שלבים שעדיין אפשר, אם אנחנו רוצים, להעביר אותם בלי אישורים. בשלב השלישי של חלוקת הכסף אנחנו צריכים את האישור, כי אחרת אנחנו לא יכולים לשלב אותו.
יורי שטרן
זאת אומרת שנשאר בעצם יום עבודה אחד, ומי שלא קיבל עד כה את האישור לא יוכל, לפי ההנחיה - - -
בוריס מפציר
לא, אני אבהיר. הוא יכול להגיש בקשה. נניח שלחלק מאותן עמותות לא יהיה עדיין אישור רשם העמותות, זה עדיין לא פוסל אותו. נניח שבתיקים של איקס עמותות חסר משהו: אישור רשם העמותות, ועד מנהל, בקורת, דו"ח 1998, מס הכנסה. אנחנו נודיע לכולם בצורה מסודרת: רבותיי, חסר לכם זה וזה, יש לכם שלושה ימים להגיש את המסמכים. למי זה בנוי? למי ששכח, למי שלא שם לב. זה לא בנוי לתקן את ההסטוריה. עמותה שלצערי הרב היא לא בסדר, לא הקפידה לא בשלושה ימים ולא בשבוע-ימים היא תתקן את הטעון תיקון.

ב-31 במאי כבר הוצאנו הכל, גם בניהול הנוכחי וגם באזכור הנוסף, שלא ייווצר מצב שמישהו לא ידע מה עליו לעשות. זאת האכסטרה שאנחנו לוקחים על עצמנו.
משה גפני
ההצעה שלך היא הצעה טובה. אתם תקבלו את הבקשות עד ה-25 בחודש. יקבלו גם כאלה שאין להן ניהול תקין.
בוריס מפציר
נכון. אני אומר את זה גם עכשיו.
משה גפני
יאשרו את התקציב.
בוריס מפציר
לא. ביום ראשון מתחילים לבדוק את התיקים. יודיעו להם שיש להם שלושה ימים להשלים מסמכים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל אתה עדיין צריך את הסיוע של הרשם כדי לעשות את הבדיקה.
בוריס מפציר
יש לי כל הסיוע של הרשם. דיברנו היום עם נציג הרשם, עו"ד למקין, וסוכם שברגע שיש משהו הם ישבו על כל דבר באופן פרטני. הבעיה שלי אלה אותן עמותות ש"נרדמו בשמירה" ולא טיפלו במסמכים.
עמירם בוגט
זאת בעיה שלנו, לא שלך.
בוריס מפציר
נכון שלפעמים התיק לא טופל בעקביות אצל רשם העמותות, אבל זה דו-סטרי.
היו"ר נעמי בלומנטל
ההתרשמות שלי מהישיבה בשבוע שעבר, שאתה עומד מול מצב שיש כמאה עמותות שאתה מרגיש לא נוח כלפיהן, שהן לא ייכנסו ל"פול" מסיבות ביורוקרטיות שייתכן שהן לא עומדות בזמן, או בדומה לזה. השאלה היא איך אנחנו מתקנים את המצב הזה, ואני מבינה שאת התאריך אפשר קצת למשוך בעוד שלושה – ארבעה ימים. איך אנחנו מתמודדים עם הענין הזה?
עמירם בוגט
כפי שאמר מנכ"ל המשרד, העמותות האלה "נרדמו בשמירה". לא רק זה, הן קיבלו מכתבים מאתנו: תגישו, תתעוררו.

יתרה מזאת, אנחנו כבר יושבים במהלך השבוע ושולחים שוב מכתבים לאותן עמותות דרך אנשי משרד הקליטה ואומרים להם: זה מה שחסר לכם, תביאו את החומר. בשבילנו זאת לא בעיה לשבת שלושה ימים על מאה עמותות מרגע שיגישו את החומר ולתת את האישורים. במובן הזה אנחנו יושבים בחוסר מעש, כי אין לנו מה לבדוק.

מה אומר המנכ"ל? אנחנו עושים את המבצע הקטן הזה, להודיע להם פעם שנייה: תגישו את החומר עד ה-25 בחודש. חוץ מזה, מי שהגיש את החומר וחסר לו, הוא יקבל עוד התראה.
בוריס מפציר
ברשותך, אני רוצה לציין שאנחנו עושים עוד מעשה יוצא-דופן. אנחנו מודיעים שיום אחד מאותם שלושה ימים יהיה יום פתוח לקהל, שבו גם רשם העמותות וגם נציגים שלנו אומרים: תבואו ישר. אתם לא שולחים, אתם לא מתדיינים, לא פאקסים. תבואו אתם פיסית.
יורי שטרן
מתי יהיה היום הפתוח?
בוריס מפציר
אל תשכחו שאנחנו עוברים לשתי שיטות מחשוב שטרם נוסו. לכן אין לי תאריך. לדעתי, נוכל לדעת זאת בערך ביום חמישי הבא.
משה גפני
ביום הפתוח הזה אתם תהיו עם אנשי רשם העמותות?
בוריס מפציר
כן.
עמירם בוגט
אני שומע על כך לראשונה כאן.
בוריס מפציר
את הבקשה אפשר להגיש עד יום ראשון הקרוב, כולל. נניח שמישהו הגיש תיק ריק, כותרת, הוא עדיין מבחינתנו בסטאטוס של זכאי להשלמת המסמכים.
יורי שטרן
כולל הבקשה עצמה?
בוריס מפציר
לא. אי-אפשר לתקן בקשה. בקשה צריך להגיש.
יורי שטרן
מעבר לברכות על המאמץ שנעשה פה אני רוצה להגיד שלפחות עם עמותה אחת שטיפלתי בה, ואני שמח שרשם העמותות נתן לזה פתרון זמני, עם הפורום הציוני זה היה דבר ארוך של כמה חודשי חקירה שהתייחסה לשנים קודמות.
היו"ר נעמי בלומנטל
גם אני הרגשתי לא נוח, כי מתקבל רושם שהם עושים עבודה טובה.
יורי שטרן
הארגון הזה, שמעסיק כחמישים איש, חצי שנה הוא חי ולא חי. לכן אני חושב שכל מה שעוד ניתן לעשות הוא לראות אם יש עוד עמותות במצב קריטי כזה.
עמירם בוגט
זה לא ענין ביורוקרטי, זה ענין שיש חקירה שלנו שמתנהלת. אנחנו מסתכלים יותר על התאגיד ופחות על הפרסונות.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו רוצים להודות לכם על מאמץ נדיר, גם של המשתתפים שנמצאים כאן, גם מנכ"ל משרד הקליטה, גם רשם העמותות, ובוודאי חבריי חברי הכנסת, על המאמץ שעשיתם כדי לנסות לפתור את הבעיה ושהצדק גם ייעשה.

אני רוצה להציע גם את העזרה שלנו. בואו נתגייס גם אנחנו. אנחנו מדברים על 105 עמותת, שכמה מהן לא יודעות בדיוק שזה התאריך, היום והשעה. לנו כחברי הכנסת יש רצון לסייע. בואו ניקח על עצמנו, כל אחד מאתנו, להתקשר לעשר עמותות ולהודיע להן: ביום זה וזה יש קבלת קהל במשרד הקליטה או אצל רשם העמותות, תביאו את כל הניירות שיש לכם ונסגור את הענין. כי אני רואה שגם משרד הקליטה וגם רשם העמותות מוכנים לצאת למבצע מיוחד כדי לסגור את הענין של 105 העמותות.

אפשר גם להודיע על כך ברק"ע. תחליטו במשרד הקליטה על איזה שהוא יום ולהעביר את האינפורמציה הזאת ברק"ע.
בוריס מפציר
יכול להיות, אבל מבחינתנו זה לא תופס. אנחנו חייבים להודיע בכתב.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתם הודעתם לכולם בכתב שהתאריך הוא 25 ביוני, יום ראשון.

אני מציעה שכל אחד מאתנו חברי הכנסת ייקח עשר עמותות ואני אדבר עם עוד חמישה חברי כנסת. אנחנו נתקשר אל העמותות, ורק תודיעו לנו באיזה יום בדיוק הם צריכים לבוא ועם איזה מסמכים.
סופה לנדבר
אבל כל העמותות יודעות.
היו"ר נעמי בלומנטל
נשארו 105 עמותות שלא קיבלו את הסימון, מסיבות שונות. הם מוכנים לשבת עם העמותות שקיבלו סירוב מוחלט. אנחנו מדברים על 105 עמותות שלפעמים חסרה חתימה או חסר טופס. אני מציעה שאנחנו נסייע בזה וכל אחד מאתנו יתקשר לעשר עמותות. אנחנו רוצים לדעת איזה יום יהיה היום הפתוח שבו הם יוכלו לבוא. אתם גם יכולים לבוא לכאן.
עמירם בוגט
עו"ד למקין יתאם את זה עם המנכ"ל.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודיעו לנו, עם הכתובת החדשה של הרשם ועם מספרי הטלפון.

לסיכום הישיבה, אנחנו מנסים לעזור לעמותות שעדיין לא קיבלו אישור תקינות, בין באשמתן ובין שלא באשמתן. זה יהיה אצל רשם העמותות, ותודיעו לנו את כתובתכם. כל חברי הכנסת יקבלו דיווח מי השיג ומי לא, וננסה להשיג את העמותות ולסייע להן, לא מעבר לזה, כדי שהן לא תצאנה ניזוקות מפני שהן לא עמדו בלוח הזמנים בשל הביורוקרטיה שהיתה.
עמירם בוגט
אני חייב לומר בפורום הזה, למרות השעה המאוחרת, שאני רוצה להודות למנכ"ל משרד הקליטה, שבמאמצים שלו, תקרא לזה האפוטרופסות שלו, בטיפול הפרטני בענין הזה הוא מסייע לי להביא לכך שהעמותות יתנהלו בצורה תקינה. לאור העבודה שנעשתה בשנה שעברה והשנה בקרב העמותות האלה, אני בטוח שבסופו של דבר נגיע למצב שהעמותות האלה יתנהלו בצורה יותר תקינה, וזה ודאי בגלל הענין הרציני והעזרה שלך. אני חושב שזו יכולה להיות דוגמה למשרדים אחרים.
משה גפני
זה המשרד הממשלתי היחיד שעושה את זה?
עמירם בוגט
זה המשרד הכי אפוטרופסי.
משה גפני
יש עוד משרדים שעושים מה שמר מפציר אמר?
עמירם בוגט
למיטב ידיעתי לא.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מקווה שבזה נסייע. אני רק רוצה שוב לציין שלפי התרשמותי ולפי התרשמות חברי הוועדה רוב העמותות עושות מאמצים למען העולים, עושות עבודה שהיה מצופה מן הממשלה שתעשה אותה, אבל ידה של הממשלה קצרה בדרך-כלל בשל אילוצים תקציביים, ולכן אותם מתנדבים עושים במלאכה. מדובר בדרך-כלל בהקצבות או בתמיכות נמוכות ביותר של המשרד, ואנחנו מברכים את הגופים על הפעילות שלהם.

תודה רבה לכם וערב טוב. הישיבה נעולה.

- - - - - - - -



הישיבה הסתיימה בשעה 19:30

קוד המקור של הנתונים