ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/05/2000

חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/472

1
ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
15.5.2000

פרוטוקולים/ועדת קליטה/472
ירושלים, י"ט באייר, תש"ס
24 במאי, 2000

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני




פרוטוקול מס' 66
מישיבת ועדת העליה, הקליטה והתפוצות
יום שני, י' באייר התש"ס (15 במאי 2000), שעה 10:00
נכחו
חברי הוועדה: נעמי בלומנטל – היו"ר
יולי אדלשטיין
סופה לנדברג
מיכאל נודלמן
אופיר פינס-פז
גנדי ריגר
יורי שטרן
מוזמנים
מיכל שטרית - הלשכה המשפטית, משרד הקליטה
רוני ארד - רפרנט קליטה, משרד האוצר
נטשה מיכאלוב - משרד האוצר
עו"ד מיכל בוך - משרד החוץ
עו"ד שי סומך - משרד המשפטים
ישראל שוורץ - סמנכ"ל בכיר לאיכלוס, משרד הבינוי והשיכון
ד"ר מיכאל דור - משרד הבריאות
רבקה פריאור - המוסד לביטוח לאומי
לאה רוזנברג - לשכה משפטית, המוסד לביטוח לאומי
אלכסנדר קלנטירסקי - יו"ר ברית הליקווידטורים מצ'רנוביל
יועצת משפטית
מרים פרנקל-שור
מנהל/ת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית
אסתר אלפיה
סדר היום
הצעת חוק המסייעים לניטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשנ"ט-1997,
של חברי הכנסת
סופה לנדבר, יורי שטרן, יוסי כץ ומיכאל נודלמן.
הצבעה לקראת קריאה שניה ושלישית.


הצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשנ"ט-1997
של חה"כ סופה לנדבר, יורי שטרן, יוסי כץ ומיכאל נודלמן
(הצבעה לקראת קריאה שניה ושלישית)
היו"ר נעמי בלומנטל
בוקר טוב, לכל הנוכחים,לאחר ההצלחה עם חוק הווטרנים שבאמת מגיע לכולכם הרבה תודות, אנחנו חוזרים להצעת חוק המסייעים לנטרול תוצאות אסון צ'רנוביל, התשנ"ט-1997 של חברי הכנסת: סופה לנדבר, יורי שטרן, יוסי כץ ומיכאל נודלמן. לאחר שהעברנו את חוק הווטרנים, אני חושבת שנצטרך להשוות את ההטבות, הלא רבות, שקיבלו הווטרנים ולתת אותם גם למסייעים, לליקווידטורים, לפי הצעת חוק זו.

נמצא כאן מר קלנטירסקי, יושב ראש ברית הליקווידטורים מצ'רנוביל, ואני רוצה לספר שפנינו ליועץ משפטי, מחוץ לכנסת, כדי שיסייע לנו ויתן לנו חוות דעת מקצועית, כמו למשל, מה מדינת ישראל יכולה לעשות אל מול השלטונות באוקראינה ובמדינות שבהן נמצאים אותם מנטרלים או אפילו לתבוע את המדינות. אנחנו ניפגש איתו ונקבל ממנו סיוע משפטי-מקצועי בנושא הזה כדי שנוכל לעמוד אל מול הממשלה עם הטיעונים שלנו ומה שאנחנו מוצאים לנכון לגבי הצעות החוק שלנו.
סופה לנדבר
מומחה כזה הוועדה לא יכולה להזמין כל פעם?
היו"ר נעמי בלומנטל
היא יכולה להזמין מומחים לנושא מסויים שהיא מטפלת בו. כמו בנושא של מסר ובשן שאנחנו קיבלנו חוות דעת אחת שהיתה מעט שונה. עוד מעט את משרד המשפטים וגם את משרד החוץ בהקשר הזה. שי, תאמר לנו את דברך בענין?
שי סומך
בנושא הזה מטפל עורך דין אחר ממשרדנו.
היו"ר נעמי בלומנטל
משרד החוץ פה?
מיכל בוך
כן.
היו"ר נעמי בלומנטל
משרד הקליטה?
מיכל שטרית
כן, שמי מיכל שטרית אבל לצערי, רק לפני חמש דקות ידעתי שאני צריכה לבוא לכאן, אני לא טיפלתי בנושא הזה, ועוד לא למדתי אותו.
היו"ר נעמי בלומנטל
בכל אופן, מהישיבות שקיימנו בהצעת חוק זו של המסייעים, בהשתתפות נציגי המשרדים השונים – משרד החוץ, משרד המשפטים – שאמרו בערך כך: תראו, אין לנו תקדים לזה שתבענו מדינות זרות, אין שום סיכוי שנקבל משהו, צריך לעשות את זה באמצעים דיפלומטיים, ולנסות להגיע לאיזה שהם הסכמים כדי להשיג משהו מהמדינות האלה.

מנכ"ל משרד החוץ שהיה כאן אמר שמשרד החוץ מעלה את הנושא. אני מבינה שעד היום שום דבר לא התקדם.
יורי שטרן
אפילו לא סיפקו לוועדה את החומר שהבטיחו. שלוש פעמים לפחות הבטיחו שישלחו חומר, פרוטוקולים או רישומים מהפגישות שלפיהם אפשר יהיה להבין איך ומתי העלו את הנושא הזה בשיחות עם הרוסים, האוקראינים וכו', ועדיין לא קיבלנו שום דבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מבקשת ממנהלת הוועדה שתרשום זאת לפניה ושתפנה למשרד החוץ לבקש מהם דיווח על מה שנעשה בנושא הזה.

התרשמתי שליועץ המשפטי שניקח יש עמדה שונה. בכל אופן, על אף כל הדעות הפסימיות שנשמעו כאן גם על ידי משרד החוץ וגם על ידי משרד המשפטים, הנפגעים עצמם או המסייעים, רואים בתביעה של מדינת ישראל איזה שהיא ספינת דגל. הם לא מסתפקים רק בהטבות סוציאליות כאלה ואחרות אלא בפירוש רואים בזה איזה שהוא ערך שהם לא מוכנים לוותר עליו.

נשמע את הייעוץ המשפטי שהחיצוני הזה שדיברתי עליו, ונקבל את חוות דעתו. אבל, אני מבקשת מכם, נציגי משרד המשפטים ומשרד החוץ, להיות ערוכים לכך שאולי נדרוש שמדינת ישראל תתבע את המדינות האלה, על אף חוות-הדעת שלכם שאין סיכוי ואין תקדים ועוד כהנה וכהנה, שאני לא בטוחה שהן מדוייקות.

זו ההקדמה. חברת-הכנסת סופה לנדבר, בבקשה.
סופה לנדבר
אני שמחה שנענית לבקשתי ושהישיבה הראשונה של הוועדה לאחר הפגרה, מתחילה בדיון בהצעת חוק זו, כי באמת צריך להיות סוף לסבל של האנשים האלה.

אבל אני רוצה לבקש ממך, נעמי, וזאת הודעה שלי ובקשה שלי. לפני כמה שנים, אחרי דיונים בוועדת העליה והקליטה, עם התאחדות יוצאי ברית המועצות, הפורום הציוני והסוכנות היהודיות דרשנו שההלוואה שהסוכנות נתנה בשנת 1993 לקטגוריה של אנשים תיהפך למענק. זה היה רק לפנסיונרים רגילים, לאנשים שמקבלים ביטוח לאומי.

לפני כמה ימים כתבתי מכתב. יש קטגוריה של נכים ממלחמת העולם השניה - ואנחנו פה דנו בחוק של הווטרנים, שאני לא חושבת שכאן היה מקום, אבל זה לא משנה - אני חושבת שלאנשים האלה מגיע לקבל את אותן זכויות, להפוך את ההלוואה, דרך חבר נאמנים, למענק. אני חושבת שטוב אם אנחנו נעשה את זה יחד, לא רק כפנייה של התאחדות יוצאי ברית המועצות אלא כוועדת העליה והקליטה. זה דבר אחד.
היו"ר נעמי בלומנטל
מי נשא בנטל התקציב של הפיכת ההלוואה למענק?
סופה לנדבר
הסוכנות היהודית.

דבר שני, כאשר החוק הזה הוכן לקריאה ראשונה אמרתי שבחוק שלי הדבר הכי עקרוני בעיני זה בעיית הדיור, ואז ביקשתי להחליט לגבי הדיור כמו שהחליטו ליוצאי אתיופיה ועוד כמה עדות או עולים. אני חושבת שהדבר הזה מאוד עקרוני ומשמעותי, וצריכים להחזיר אותו לחוק לפני כל המשך של דיון.
היו"ר נעמי בלומנטל
חבר-הכנסת יורי שטרן, בבקשה.
יורי שטרן
אני מציע שאנחנו נתרכז באותם דברים שמבחינת הליקווידטורים עצמם היו ונשארו הכי חשובים בכל המאמץ שלנו בחקיקה לסייע להם. אני לא מציע לעבור עכשיו סעיף סעיף אלא באמת להתרכז בדברים היותר מהותיים. אז אם מדברים על הוועדה, אני מבקש לבדוק קודם כל למה עד כה הוועדה הזאת לא מתכנסת שוב. הרי השופט בדימוס, ברטוב, סיים את תפקידו לפני שנה ומשהו ומאז לא מונה יושב ראש חדש. מגיעים לארץ אנשים שרוצים להיות אינקווידטורים ואין להם למי לפנות. יש כאלה שיש להם ערעור לגבי אי-הכללתם ברשימה, ואין להם למי לפנות. אז זה דבר שהוא לא במסגרת החקיקה עצמה.
אופיר פינס-פז
מי צריך למנות את יושב ראש הוועדה?
יורי שטרן
משרד הקליטה, לדעתי.
היו"ר נעמי בלומנטל
על זה נוציא מיד מכתב למשרד הקליטה שימנו יושב ראש חדש.
אלכסנדר קלנטירסקי
תעודה ישראלית. יש אישור ברוסית. אצל מי יש התעודה ברוסית, ושם כתוב שמשרד הקליטה צריך לתת לכל ליקווידטור, אם יש אישור, תעודה ישראלית.
היו"ר נעמי בלומנטל
זה מופיע בחוק.
יורי שטרן
דבר שני הוא הענין של יועץ חיצוני. אני מציע שנתייחס לזה גם היום עוד לפני שיש לנו חוות דעת של עורך דין, אבל הוא כבר אמר שיש חקיקה נפרדת שבעצם מחייבת את המדינה לתת סיוע משפטי לאזרחים שיש להם בעיות עם שלטונות זרים.

סוגייה שלישית הוא סוגיית הדיור, כפי שהזכירה חברת-הכנסת סופה לנדבר.

סוגייה רביעית היא סוגיית ביטוח חיים. אמנם ירדנו מהדיון בנושא הזה אבל אני רוצה להציע איזה שהוא פתרון שלדעתי יכול להיות שהוא אפילו לא מחייב חקיקה, אבל חייבים להתייחס לזה.

והנושא הרפואי שהליקווידטורים טוענים שהם לא רואים צורך בהקמת מרכז נפרד. אני דווקא בדעה אחרת, אבל לא חשוב. בחוק הווטרנים יש תקדים חשוב מבחינת גודל ההנחות ואולי באופן מיידי אנחנו יכולים "להתלבש" על זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
סליחה, לא הבנתי.
יורי שטרן
לווטרנים נתנו הנחה של 75% לתרופות, במקום 50% שמקבלים יתר מקבלי הבטחת הכנסה. אז אני חושב שלפי זה נוכל לתת גם לליקווידטורים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה לומר לנציגי משרדי הממשלה שלא ייבהלו. האמת שבחוק הווטרנים היתה פריצת דרך. נכון שהיו דברים שלא הסכמתם להם, אבל מבחינתנו היתה ישיבה מאוד פורייה, והווטרנים בוודאי יצאו מרוצים. אבל פה אנחנו מדברים על קבוצה מאוד קטנה. זה לא שיתחיל איזה שהוא סחף ולא נוכל לעצור אותו.
אופיר פינס-פז
הצעת חוק זו עברה כבר קריאה טרומית. אם את הולכת לשנות אותה באופן מוחלט, אני אטען לנושא חדש בוועדת הכנסת. שלא יהיו אי-הבנות, אני אטען לנושא חדש. לכן, אני מציע שנתעסק עם מה שיש לפנינו ולנסות לסכם את מה שאפשר לסכם ולרוץ קדימה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מסכימה איתך שבישיבות הקודמות, גם אמרתי את זה לליקווידטורים שכדאי להתחיל ואחר כך נוכל להרחיב, העיקר שהחוק יצא לדרך. חברת-הכנסת לנדבר העלתה גם את נושא הדיור.
יורי שטרן
בסוף הדיון במושב הקודם ביקשתי לרשום בדברי ההסברה כמה נושאים כדי שלא יהוו נושא חדש. בפרוטוקול מופיע באיזה נושאים מדובר.
סופה לנדבר
ובקריאה הטרומית דובר על משכנתא מועדפת, אבל היו באיחור ורצו להעביר את זה בקריאה ראשונה והם מחקו את זה. אבל אני דורשת שיחזירו את זה.
אופיר פינס-פז
אנחנו נביא את זה לוועדת הכנסת והיא תחליט.
יורי שטרן
הדיור מופיע.
אופיר פינס-פז
השאלה לאן רוצים להגיע.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, שמענו את ההערה שלך.
שי סומך
יש לי הערה כללית לגבי ההשוואה שרוצים לעשות בין הווטרנים לליקווידטורים. אנחנו לא חושבים שדינם של הליקווידטורים הוא כדינם של הווטרנים. תראו, אין לזה סוף, פשוט אין לזה סוף. הווטרנים הם באמת אוכלוסיה מיוחדת, אבל אין לזה סוף. המדיניות הסוציאלית הנכונה, כמו שאנחנו מבינים אותה, מסתכלים על המצב בהווה, מסתכלים על נזקקות סוציו-אקונומית או נזקקות רפואית בהווה, והביוגרפיה צריכה לעניין במקרים מאוד מאוד חריגים, למשל, לגבי חיילי צה"ל זה חשוב, כי המדינה שלחה אותם. לגבי ניצולי שואה, לגבי וטרנים. אבל אם יתחילו להסתכל על הביוגרפיה של כל אחד, אז אולי גם צריך לאתיופים שהלכו 6 חודשים או יותר כדי לעלות לארץ. אולי גם צריך לכלול את תושבי המעברות, פשוט אין לזה סוף אם מסתכלים על הסבב של האנשים. וטרנים זו באמת אוכלוסיה שכל העולם הכירה בה, ולכל העולם יש חובה כלפיה.

ואם כבר רוצים להשוות, אז צריך לעשות את מבחן ההכנסה, ואז אני לא יודע אם הליקווידטורים רוצים בזה. צריך להשוות גם את המקל וגם את הגזר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אולי לליקווידטורים יש פחות פרסום מאשר לווטרנים, הם לא מסתובבים עם מדליות, אבל המדליות שלהם הם בגוף שלהם. הנטייה שלי היא בוודאי לקולא, אבל העובדה שמדובר במספר לא גדול של אנשים, ומה שהם עשו בכור בצ'רנוביל זו באמת היתה משימה בינלאומית ואי-אפשר להתעלם מזה.
מיכל שטרית
השרה יולי תמיר ביקשה ממני לומר בשמה שהיא מציעה להמתין כי היא רוצה להביא את זה בפני הממשלה כדי שזה יקבל איזה שהוא תוקף ממלכתי.
יורי שטרן
מה היא תביא?
מיכל שטרית
היא מתכוונת להביא בפני הממשלה את הבקשה להשוות את התנאים של הליקווידטורים עם התנאים של הווטרנים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אם זאת המגמה שלה בוודאי אנחנו מברכים עליה. אבל בואו נעבור סעיף סעיף ונראה איפה חסרות לנו התאמות.
יורי שטרן
מבחינת הוועדה, מה שכתוב בחוק על מה שהוקם לפני כן, האם משרד הקליטה עושה משהו בנדון? האם יש מועמד חדש להיות יושב ראש הוועדה להכרה בליקווידטורים?
היו"ר נעמי בלומנטל
יורי, אמרתי כבר שאני מבקשת מוילמה להוציא מיד מכתב למשרד הקליטה בענין מינוי יושב ראש לוועדה כדי שזו תצא לדרך.

היועצת המשפטית של הוועדה העירה את תשומת לבי לסעיף 3(5) בהצעת החוק. בסיפא של הסעיף כתוב שהמנטרל "ייבחר על ידי _______". מי יכול לבחור את המנטרל? הכוונה לקלנטירסקי, אבל אי-אפשר לכתוב את השם שלו.
שי סומך
אולי, ארגון יציג שהשר יכיר בו או משהו כזה.
יורי שטרן
יש עמותה קלנטירסקי הוא היושב ראש שלה, ויכול להיות שהעמותה הזאת תשלח נציג.
מרים פרנקל-שור
יש רק עמותה אחת?
סופה לנדבר
כן. זאת עמותה שהוקמה על ידי התאחדות יוצאי ברית המועצות וקלנטירסקי הוא היושב ראש.
מרים פרנקל-שור
ואם מחר יהיו שתי עמותות?
סופה לנדבר
הם לא יתחלקו אלה אנשים שהלכו בראש אחד, אין להם שום בעיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז נכתוב: הגוף המייצג את מירב המסייעים.
שי סומך
ואולי, הארגון המייצג שיוכר על ידי השר, כך זה מופיע גם בחוקים אחרים.
מרים פרנקל-שור
השאלה אם אתה רוצה להיכנס לארגון יציג או שהיות ואולי הם רק עמותה, אז אולי כדאי לכתוב: הגוף המייצג את מירב הליקווידטורים. למה הגוף צריך להיות מוכר על ידי השר?
שי סומך
צריך מנגנון שיחליט מי הארגון, למשל, אם יש שני ארגונים, מי יקבע מי הארגון היציג?
סופה לנדבר
מספיק לכתוב מירב הליקווידטורים, לא צריך את אישור השר.
מרים פרנקל-שור
אם הוא לא מייצג הם יצטרכו להוכיח לשרה שהם באמת מייצגים את מירב הליקווידטורים. לכן אני חושבת שכדאי להוסיף: באישור השר לקליטת העליה.
נעמי בלומנטל
אם כן, נוסח סעיף 3(5) יהיה: "... שייבחר על ידי גוף שמייצג את מירב המסייעים, באישור השר לקליטת עליה.

אני עוברת לסעיף 7. טיפול רפואי, כך זה מופיע בקריאה הראשונה. בסעיף 10 בחוק הווטרנים מופיע: ".... (4) ותיק מלחמה נזקק כמשמעותו בחוק מעמד ותיקי מלחמת העולם השניה, התש"ס-2000, זכאי להנחה בשיעור 75% מתשלום החבר בעד תרופות הכלול בסל שירותי הבריאות לפי כללים ונהלים שקבע שר הבריאות בהסכמת שר האוצר".

אנחנו מדברים על שתי אוכלוסיות שונות ויש גם שוני מבחינת התרופות. משרד הבריאות אמר בזמנו שהם לא רוצים לפרוץ גדר, ובמידה מסויימת קיבלנו את עמדתכם שמבחינת מתן הנחות לקבוצות מסויימות, יש פריצת גדר בחוק הווטרנים. אבל גם כשהעברנו את זה אמרתם שמדובר רק בתרופות שכבר אושרו בסל הבריאות.
ד"ר מיכאל דור
אצלנו זה דבר מאוד עקרוני.
היו"ר נעמי בלומנטל
יפה. אבל בהצעת החוק של הליקווידטורים עמדנו על כך שאותן תרופות מיוחדות שהם מקבלים,לא בהכרח נמצאות בסל הבריאות.
ד"ר מיכאל דור
מדינת ישראל לא מכניסה לסל הבריאות תרופות שהיעילות שלהן לא הוכחה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסעיף 7(ג) בהצעת חוק הליקווידטורים כתוב: "... שירותים כאמור ותרופות אשר יומלצו על ידי הרופאים המטפלים במרכז הרפואי יינתנו, בלא תשלום, הכל בהיקף וכפי שיקבע שר הבריאות". יש לנו הסכמה על זה, גם יושב ראש הקואליציה, למעשה, סמך את ידו על מה שמופיע בהצעת החוק.

אנחנו רוצים להוסיף להצעת החוק שגם התרופות שמופיעות בסל הבריאות הם יקבלו הנחה של 75% כמו הווטרנים.
יורי שטרן
אני רוצה להגיד מה בעיני משמעות הסעיף, ויכול להיות שהנוסח יכול להיות שונה. אנחנו מדברים על הקמת מרכז רפואי מיוחד בו ירוכז מידע על המחלות הספציפיות ועל ההתפחויות השונות, ולכן הוא יהיה מוסמך להמליץ על הכללת תרופות נוספות או טיפולים נוספים בסל הבריאות הרגיל. יש פה בעיה ייחודית, אולי צריכה בתרופות מסויימות או בטיפולים מסויימים אצל אותם אנשים היא גדולה ממה שמתוקצב על ידי קופות החולים, ואולי יש תרופות שלא במסגרת.

אני חושב שאולי הפורמולה יכולה להיות אחרת, אבל מדובר ביצירת איזה שהיא אינסטנציה לקביעת השינויים בסל הבריאות בהתאם לדברים המיוחדים שיש לאנשים שעברו את אסון צ'רנוביל.
ד"ר מיכאל דור
יש לנו אינסנציה מקצועית כזאת במשרד הבריאות. לא ייתכן לקבוע מעליה אינסטנציה נוספת.

דבר שני, והעלינו את זה לפני כמה חודשים, לא ייתכן שלקבוצה מסויימת מתוך האוכלוסיה או אפילו לאדם אחד שחולה במחלה מסויימת, יאושרו תרופות מיוחדות שלא יינתנו למישהו אחר החולה באותה מחלה. הדבר הזה לא יעמוד בשום מבחן של יושר, אתה תהיה הראשון להגיד שזה לא הגון.

אנחנו מטפלים במחלות לא בגיאוגרפיה, לא איפה אדם נפגע. אדם שנחשף לקרינה בצ'רנוביל וחלה בלוקמיה, יקבל אותו טיפול שיקבל כל אזרח אחר במדינת ישראל שחלה בלוקמיה ולא נחשף לקרינה בצ'רנוביל. אני לא מדבר על כסף, אני מדבר על אפליה קשה, זה לא יכול להיות.
סופה לנדבר
אתה צודק.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה ההצעה שלך?
ד"ר מיכאל דור
דבר ראשון, מאוד הופתעתי שנציגי הליקווידטורים פתאום לא רוצים מרכז רפואי.
סופה לנדבר
מהתחלה הם לא רצו.
יורי שטרן
הם חושבים שזה בזבוז כסף ציבורי.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני חושבת שנשאיר את זה, ייתכן שבמשך הזמן הם ישנו את דעתם ויצטערו אם זה לא יופיע בחוק.
סופה לנדבר
אמרנו אז שאם המרכז הזה בחיפה, אז נכניס זאת בחוק כדי שהם יוכלו לקבל החזר נסיעות.
ד"ר מיכאל דור
יש מרכז לאיסוף מידע, הם יוכלו להיבדק בבאר שבע והמידע יועבר למרכז בחיפה, פשוט חיפשנו דרך לעזור להם.

לגבי הטבות כספיות לתרופות, אתם יודעים את עמדתנו, אני לא צריך לחזור על כך. אם הדבר הזה ייכנס בחוק וטרנים, אז אני מאוד מבקש מהמשפטנים היושבים כאן שיהיה רשום בצורה ברורה שזה מתייחס לתרופות שהן רלבנטיות לנושא צ'רנוביל בלבד כדי שזו לא תהיה קבוצה שיש לה הנחות בכל מיני תרופות אחרות שלא שייכות לנושא.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל אז אתה יוצר אותם כקבוצה ייחודית.
ד"ר מיכאל דור
אני מדבר על תרופה שבתוך הסל ולא מחוץ לסל.
שי סומך
עצם זה שמכניסים תרופה לסל זו כבר - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
אז בואו נכניס את אותו הנוסח שמופיע בחוק הווטרנים שמדבר על 75%.
מרים פרנקל-שור
זה לא יעמוד במבחן השוויון. אותה קבוצה שחולה באותה מחלה – אני חוזרת על הנימוקים של ד"ר דור – אצל הווטרנים אנחנו לא מדברים על אותה מחלה.
היו"ר נעמי בלומנטל
טעות, אנחנו מדברים עכשיו רק לגבי תרופות שכלולות בסל הבריאות. אנחנו מקבלים את עמדת משרד הבריאות שאנחנו לא יכולים לעשות אפליה. אפליה מתקיימת כיום לגבי הווטרנים. זאת אומרת, מה שאמרנו לנו אז שאי-אפשר לעשות, ובכל זאת זה התקבל לגבי הווטרנים.

זה בעייתי, אבל אני רוצה שגם נהיה צודקים. אנחנו מדברים על קבוצה ייחודית שתרמה את תרומתה. נכון שיש חולים אחרים במחלות האלה ולא יקבלו את ההנחה, אבל פה מדובר על אנשים שהיו בריאים ונשלחו למשימה מסויימת. דבר נוסף, מדובר בקבוצה לא גדולה שאנחנו מקווים שגם לא תגדל. ודבר אחרון, מדובר כאן בעולים חודשים. אנחנו נותנים הטבות לעולים, למשל, עולי אתיופיה, מתוך מחשבה שהוותיקים מצאו כבר את מקומם וגם מבחינה כלכלית הם יותר מסודרים. יכול להיות שזה לא יעמוד במיבחן בג"ץ, אבל אם עשינו את פריצת הדרך לגבי הווטרנים, אז אני מציעה להכניס כאן, במקום הסיפא של סעיף 7(ג) האומרת: "… שירותים כאמור ותרופות אשר יומלצו על ידי הרופאים המטפלים במרכז הרפואי, יינתנו, בלא תשלום, הכל בהיקף וכפי שיקבע שר הבריאות", להתחבר לסעיף 10 (4) בחוק הווטרנים האומר: "… זכאי להנחה בשיעור 75% מתשלום החבר בעד תרופות הכלולות בסל שירותי הבריאות לפי כללים ונהלים שקבע שר הבריאות בהסכמת שר האוצר".

אני מציעה להכניס את הסעיף הזה, ואז אנחנו לא מתרחקים ממה שקבענו בעבר.
יורי שטרן
אולי יש פתרון נוסף, שאם אנחנו מדברים פה על הקמת מרכז שיכולות להיות לו שלוחות במקומות אחרים, אז אולי הטיפולים של המרכז הזה ימומנו באופן מלא על ידי המדינה, זאת אומרת, שכל מה שהמרכז הזה יעשה לליקווידטורים, ישירות או באמצעות השלוחות שלו, יהיה חינם.

לגבי החזר דמי נסיעה למרכז, זו היתה המלצה של ועדת השרים שהחליטה על הקמת המרכז הרפואי. אמנם האוצר לא קיבל את זה, אבל ועדת השרים לענייני עליה וקליטה המליצה לממן את הנסיעות. אבל פה יכולות להיות גם שלוחות.

על כל פנים, אני מצטרף פה לבקשת יושבת ראש הוועדה, ואומר, תחשבו אתם, יצירתית, מה יכול להיות הפתרון כאשר מדובר באנשים כמו אלכסנדר קלנטירסקי שיצא מהחדר. אנחנו ראינו אותו בישיבות פה לפני שנה איך הוא היה חזק ולוחם והכל. הוא חולה מאוד מאותן המחלות שבאו כתוצאה מהקרינה. לכן, כל מה שאנחנו רואים על פניהם שכביכול פה ושם אנשים בריאים וחזקים והכל, הכל פיקציה, והם כולם חיים על זמן שאול, וגם על כסף שאול, כי גם אלה מהם שעובדים, אין לאף אחד מהם לא קביעות ולא פנסיה. ואז הנושא הזה של עלות התרופות ועלות הטיפולים, גם כשמדובר בסכומים הלא גדולים, כביכול, אבל עם מחלות כאלה זה יכול להיות גם סכומים גדולים, זה הופך להיות תנאי שהם לא יכולים לעמוד בו.

לכן, צריכים למצוא פתרון שלא יהפוך את הענין הזה לאפלייה, אבל להתחשב גם במצב הבריאותי המיוחד.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז אולי הניסוח של סעיף 7(ג) כן טוב, כי כתוב בו: "… שירותים כאמור ותרופות אשר יומלצו על ידי הרופאים המטפלים במרכז הרפואי יינתנו בלא תשלום, הכל בהיקף וכפי שיקבע שר הבריאות". ואז אנחנו מתייחסים רק לאוכלוסיה שפעלה בדבר הספציפי הזה.

הרי היו לנו הרבה בעיות כאן. בא משרד הבריאות והמומחים ואמרו שלא מצאנו אצלם מחלות מיוחדות. אולי הרפואה לא מספיק מתקדמת ויכול להיות שכן יש דברים שונים שנוגעים ישירות לאלה שהיו שם, ולא קיימים אצל אלה שחלו כאן.
שי סומך
צריך להבהיר שמדובר בתרופות שלא כלולות בסל הבריאות.
ד"ר מיכאל דור
אני חושב שזה סוכם על דעת כולם שמדובר רק בתרופות שמופיעות בסל הבריאות, ואם אני מבין נכון, אז לתרופות שמופיעות בסל הבריאות, יקבלו הנחה של 75%. אם יש אישור למרכז כזה, אז הענין הטכני, איך המרכז ידאג לתרופות האלה, אולי אפשר לתת לו פתרון טכני, אבל זה כמובן בהסכמת האוצר.
נטשה מיכאלוב
סעיף כזה הוא עוד פגיעה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי שהוא חוק שוויוני, ושוב ושוב מכרסמים בשוויוניות של כל חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ואנחנו חושבים שזה חמור מאוד.
יורי שטרן
החוק שוויוני, אבל הבריאות מאוד לא שוויונית.
נטשה מיכאלוב
אחד מפירות חוק ביטוח בריאות היה לדאוג לשירותי בריאות שוויוניים במדינה, והחוקים האלה שאתם מביאים כאן פשוט מכרסמים בזה. אני רוצה להזכיר אוכלוסיות אחרות, כמו: נפגעי הקרנות מגזזת, ושם אין שום דבר מהסוג הזה. גם זו אוכלוסיה מסכנה שקיבלה הקרנות, פה בארץ דווקא, ואין להם הטבות כאלה.
היו"ר נעמי בלומנטל
הם קיבלו פיצוי.
נטשה מיכאלוב
נכון, הם קיבלו פיצוי, והיינו מוכנים לדבר על פיצוי לליקווידטורים שחלו במחלה ושהם נכים, כמו שלא כל מי שקיבל הקרנות נגד גזזת קיבל פיצוי, רק מי שנהיה חולה מזה. וכשניסינו להעלות את הנושא שרק ליקווידטור חולה יהיה זכאי - - -
יורי שטרן
נטשה, אבל מי שמקבל תרופות זה רק מי שזקוק לתרופה.
סופה לנדבר
- - -
נטשה מיכאלוב
יש כאן פריצה חמורה, ואנחנו מבקשים שסעיף 7(ג) יוסר לגמרי מההצעה. כל הנושא הזה של הנחות על תרופות, אנחנו חושבים שאין לו מקום.
יורי שטרן
הנחות לתרופות, יש באמת פריצת דרך בחוק הווטרנים, והממשלה הסכימה. ראש הממשלה אפילו מתגאה בכך שהוא העביר את זה.
נטשה מיכאלוב
לצערי - - -
ד"ר מיכאל דור
נטשה, כשאני מנסה לראות את ההיקף האמיתי של הנושא, מכיוון שאנחנו מומחים, אנחנו שואלים מה מספר האנשים שיחלו כתוצאה מהדבר הזה, אנחנו תקווה שרובם לא יחלו אף פעם, ואנחנו מצטמצמים לתרופות האונקולוגיות, שממילא הן תרופות מסובסדות, ולאנשים שהם באמת חולים שהרי רופא לא ירשום תרופה לאדם אם הוא לא חולה באמת. אני חושב שמדובר כאן בסכומים לא גדולים.
נטשה מיכאלוב
אני לא מדברת כאן על סכומים, אני מדברת על עקרון. גם כשדיברו על הווטרנים אמרו שהסכומים הם לא סכומים, ועשו חשבונות שזה לא יעלה הרבה כסף.
שי סומך
אז אמרו גם שלא לקחת בחשבון את הליקווידטורים כי אין השפעות רוחב.
היו"ר נעמי בלומנטל
להיפך, אמרנו עוד 300 עד 400 ליקווידטורים, בטח נכניס אותם. לכן גם מתקיימת היום הישיבה הזאת.
יורי שטרן
אנחנו את כוונתנו לא הסתרנו, ההיפך, הכרזנו עליה מיד.
היו"ר נעמי בלומנטל
אגב, אנחנו לא מדברים על מאות ועשרות אלפים.
סופה לנדבר
כל הרשימה של קלנטירסקי מונה 170 איש, ובסך הכל מדובר על 300 איש. זה לא הרבה.
נטשה מיכאלוב
בנושא של הווטרנים ההטבה ניתנה בסך הכל על בסיס סוציאלי לאנשים שכולם בגיל זקנה שממילא מקבלים 50% הנחה על תרופות ולאנשים נזקקים ניתנה הנחה של 25% נוספים על בסיס סוציאלי.

כאן, אני מבינה שהכוונה לתת את זה בצורה גורפת לכולם, ולזה אנחנו מתנגדים כי אנחנו חושבים שאין לזה הצדקה. אם כבר משווים אז להשוות לכל הכיוונים.

אם כבר מדברים על השוואה, אז השוואה, המשמעות שלה לתת לנזקקים 25% הנחה. פה, לאורך כל הקו, רוצים לתת את זה בצורה גורפת לכולם ואנחנו חושבים שאין לזה שום הצדקה.
יורי שטרן
מה זאת אומרת לכולם? מי שלא חולה לא יקבל.
סופה לנדבר
לא ניכנס לזה, דיברנו על זה מספיק.
היו"ר נעמי בלומנטל
אם כן, סעיף 7(ג) נשאר, וברור שאנחנו מדברים על מי שחולה.
ד"ר מיכאל דור
ומדובר רק על התרופות שבסל ולמחלות הקשורות בתוצאות הקרינה.
מרים פרנקל-שור
ומי יקבע את זה?
ד"ר מיכאל דור
הרופא.
קריאה
כתוב בסעיף 7(ג) ש"... שירותים כאמור ותרופות אשר יומלצו על ידי הרופאים המטפלים במרכז הרפואי, יינתנו בלא תשלום... " וכו'.
יורי שטרן
"בלא תשלום" מדובר בתרופות שאינן כלולות בסל הבריאות.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא, הוא מדבר על תרופות שכלולות בסל התרופות, ובהנחה של 75%.
יורי שטרן
הנחה של 75% גם אצל הווטרנים מתייחסת לסל התרופות, זאת אומרת, לא משנה אם מדובר במחלה שקשורה - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל הם נזקקים, זה משהו אחר, יש להם את מבחן הנזקקות.
סופה לנדבר
אני חושבת שאנחנו עושים פה טעות. כאן יש להם מאה אחוז פטור, ועכשיו מדברים על הנחה של 75%.
יורי שטרן
המאה אחוז פטור מתייחס למחלות שקשורות לקרינה, וההנחה של 75% מתייחסת לתרופות שבסל התרופות.
היו"ר נעמי בלומנטל
יש כאן כמה אפשרויות. ההצעה שעברה קריאה ראשונה מדברת על אוכלוסיה מאוד ספציפית, והיא אומרת, ש"שירותים ותרופות אשר יומלצו על ידי הרופאים המטפלים במרכז הרפואי, יינתנו בלא תשלום, הכל בהיקף וכפי שיקבע שר הבריאות.
בחוק הווטרנים כתוב
"... זכאי להנחה בשיעור 75% מתשלום החבר בעד תרופות הכלולות בסל שירותי הבריאות..." וכו'. זה לגבי כל התרופות.

השאלה, אם אנחנו מוסיפים את הסעיף הזה, בחוק הווטרנים, להצעת החוק של הליקווידטורים? או לחילופין, שיקבלו את כל התרופות בהנחה של 75%?
ד"ר מיכאל דור
אנחנו מתנגדים להרחבה הזאת.
היו"ר נעמי בלומנטל
למה הסכמת עכשיו?
ד"ר מיכאל דור
דיברתי על תרופות שרלוונטיות לנושא הקרינה, ואני הבנתי שעל אלה בלבד, ומדובר על הנחה של 75%. אני חוזר, אנחנו מדברים רק על תרופות הרלוונטיות לנושא הקרינה והמופיעות בסל השירותים.
יורי שטרן
אנחנו יוצאים מתוך הנחה שמבוססת גם על מה שרואים בקרב האוכלוסיה הזאת שהיא מצטמצמת בקצב כפול ומשולש לעומת הדמוגרפיה של אותם הגילאים. התמותה ביניהם מאוד גבוהה, אנחנו רואים את זה כי אנחנו מכירים את האנשים.
ד"ר מיכאל דור
דבר כזה לא נמצא במחקרים.
יורי שטרן
ואז אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהצרכים הרפואיים שלהם, בגלל הפגיעה במערכת החיסונית - - -
ד"ר מיכאל דור
כבודו, הנחה זו איננה מבוססת.
יורי שטרן
ההנחה הזאת מבוססת על מה שאנחנו שומעים מברית המועצות ששם באמת הסטטיסטיקה רחבה מאוד.

אז אנחנו יוצאים מתוך הנחה שהצרכים הבריאותיים שלהם גדולים מהגיל הממוצע.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להציע להשאיר את זה כך, בלא תשלום, וזה לגבי התרופות הספציפיות למחלות שנובעות כתוצאה מהקרינה או לחילופין נוריד את ה"בלא תשלום" ונכניס את הסעיף שמדבר על 75% הנחה על כל התרופות, כמו הווטרנים, זה או זה. זו ההצעה שלנו.
שי סומך
אבל ההשוואה היא בעייתית, כי שם יש מבחן הכנסה, שם בדרך כלל מדובר על אזרחים ותיקים, ואז בעצם מדובר על תוספת הנחה של 25% בלבד. לגבי הליקווידטורים, ההנחה היא שהם לא נזקקים.
יורי שטרן
יש פה שני דברים שונים. הסעיף הזה , כפי שהוא, מתייחס לא רק לתרופות אלא גם לטיפולים, וזה יכול לעלות הרבה יותר כסף מאשר התרופות עצמן. ביקורים אצל רופאים וכו'. פה זה גם טיפולים.
מרים פרנקל-שור
שירותים רפואיים זה גם תרופות?
יורי שטרן
שירותים רפואיים זה גם טיפולים וגם תרופות. ההנחה של 75% מתייחסת רק לתרופות. אני רוצה להשאיר את זה וגם להוסיף את ההנחה של 75%, כמו אצל הווטרנים.
סופה לנדבר
מה זאת אומרת, אם הוא הלך למרפאה פרטית את המדינה צריכה לממן את זה?
ד"ר מיכאל דור
לא, לא, היום מי שפונה לרופא מומחה משלם אגרה. מה שאומר חבר-הכנסת שטרן הוא - -
יורי שטרן
אבל מי שפונה במסגרת המרכז הזה, כל הדברים האלה פטורים מתשלום.
ד"ר מיכאל דור
אבל שזה יהיה בהקשר למחלה. מבחינתי, כל ההטבות שאתם רוצים לתת, שיופיע בחוק שזה בהקשר למחלה.
רוני ארד
אתה לא יכול ליכפות על קופת החולים למנוע ממנו פנייה ותשלום למומחה. אתה לא קובע את זה, קופת החולים קובעת זאת.
ד"ר מיכאל דור
גם את התרופות קופת החולים קובעת, ואנחנו מדברים רק על התרופות שמופיעות בסל השירותים, אין לי שום מנדט לדבר על משהו שלא מופיע בסל השירותים.
יורי שטרן
אני מציע להשאיר את הסעיף הזה פתוח. לאחר שנראה את כל הסל שאנחנו מסוגלים לתת לליקווידטורים - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
לפי דעתי יש לנו כבר את התמונה, ואנחנו צריכים להחליט. אולי נשאיר את זה כפי שזה?
מרים פרנקל-שור
כפי שזה, עם ההערה של ד"ר דור שמדובר על תרופות שאותו מרכז רפואי קבע ושיש קשר ישיר בין המחלה לבין הקרינה בצ'רנוביל.
יורי שטרן
לא, לא, כתוב: "לפי הנחיות של השר..." והשר כבר ידאג להוציא את ההנחיות.
קריאה
הקשר צריך להיקבע בחוק.
מרים פרנקל-שור
זה דבר שחייב להיקבע בחוק.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, נוסיף את המשפט הזה, אין לנו בעיה עם זה.
ד"ר מיכאל דור
לכתוב שמדובר בתרופות שנכללות בסל השירותים.
יורי שטרן
ואם יש איזה שהוא צורך בטיפול שלא נכלל בסל השירותים, אבל הוא ייחודי? זאת היתה הכוונה, בהחלט.
שי סומך
זו אפלייה.
רוני ארד
זו אפלייה.
יורי שטרן
זו לא אפלייה. בשביל מה מקימים את המרכז?
ד"ר מיכאל דור
כדי לתת להם את הטיפול הכי טוב שיש לנו.
רוני ארד
למה לא אפלייה? למה שבן אדם שחלה בלוקמיה מסיבה אחרת, לא יקבל את אותן ההטבות?
יורי שטרן
הייתי מוסיף וכותב: "ולשם מעקב ומתן שירותים ותרופות מיוחדים לאוכלוסיה זאת". ומי שמטופל במרכז הוא נפגע צ'רנוביל, המרכז לא מתעסק באנשים אחרים.
ד"ר מיכאל דור
אבל המרכז לא יכול לתת תרופה כלשהי לחולה מקבוצה מסויימת שלא יוכל לתת אותה לחולה אחר באותה מחלה.
סופה לנדבר
אז בשביל מה מקימים את המרכז?
ד"ר מיכאל דור
אם המטרה של המרכז לתת כיסוי לאפלייה בין חולים זה לא יעבור לעולם.
סופה לנדבר
אז בשביל מה צריכים את המרכז הזה?
ד"ר מיכאל דור
למעקב. דיברתי כבר על זה. אנחנו רוצים במעקב אחרי האנשים האלה. אנחנו רוצים גילוי מוקדם של אותן המחלות, על ידי רופאים שהתמחו לזה. בעינינו יש למרכז מטרה מקצועית ולא מטרה כספית, וזה הצידוק לקיומו של המרכז.

אני חוזר ואומר צריך להיות כתוב בחוק שמדובר רק על טיפולים ותרופות שמופיעים בסל השירותים, ואך ורק לדברים שקשורים למחלות שהן תוצאה של קרינה.

חבר-הכנסת שטרן מקווה שתהיה תרופה חדשה שעולה הרבה כסף - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
אגב, ראינו את זה עכשיו עם האנשים, אין ספק שיש כמה תרופות שיש לנו בעיה לגביהן.
מיכאל נודלמן
חברים, לא מדובר רק בבדיקות. אני חושב שזה גם איזה נסיון לבדוק איזה השלכות יש לדברים כאלה. בגלל זה אתם צריכים לאשר משהו, לא רק סל תרופות. אתם צריכים לחשוב על כך שאם אתם מגלים איזה בעיה שצריך תרופה נוספת, מה עושים אז?
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מציעה להוסיף לקבוצה הזאת עוד כמה מאפיינים ולהשאיר את הסעיף כמו שהוא, כי אחרת נצטרך להוסיף את ההנחה של 75%, ואני חושבת שאולי זה לא יהיה הוגן.
ד"ר מיכאל דור
אין לי מנדט לדבר על שום דבר שהוא מחוץ לסל.
מרים פרנקל-שור
לפי ההצעה של ד"ר דור, אם המרכז הרפואי קבע שהמחלה שבה לקה האיש היא תוצאה מהפעילות שלו בצ'רנוביל, זה לא דבר כל כך פשוט.יכול להיות שהוא לקה בלוקמיה, כי אז צריך להוכיח שהמחלה אכן נגרמה לו כתוצאה מהפעילות שלו בצ'רנוביל.
ד"ר מיכאל דור
יש לי פתרון מעשי בשבילך, מכיוון שממילא המרכז נמצא בתוך בית חולים, יש מה שנקרא טופס 29(ג), זה לתרופות מאוד מיוחדות שלא נמצאות בסל, ואז, באישור מנהל בית חולים אפשר שחולה מסויים יקבל תרופה מסויימת. זה קיים, אבל זה באמת דבר יוצא דופן ולא הייתי מכניס את זה. כלומר, יש את הפתרון לאותו מקרה בודד, אבל לפתוח את זה לכולם? אני מציע להשאיר את זה כמות שזה כתוב.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מציעה להשאיר את זה כמות שזה.
שי סומך
הבעיה כאן היא לא כספית, הבעיה היא התקדים.
מרים פרנקל-שור
זה לא התקדים כפי שאתה מתאר אותו, מכיוון שאם אתה מייחד אותו באמת לקבוצה שנפגעה כתוצאה מאסון צ'רנוביל, אתה בכל זאת מצמצם את הקבוצה, זה לא אותה קבוצת רוחב כמו הווטרנים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו בדילמה בין התקדים של ה-75% של הווטרנים, ושם אנחנו מדברים על אוכלוסיה נזקקת, ופה אנחנו לא מגדירים אותם כנזקקים. מאידך, יש פה תקדים מסויים של ה"בלא תשלום" לאותם אנשים. אתם רוצים להגביל את זה רק לגבי תרופות שנכללות בסל.
ד"ר מיכאל דור
אני רוצה להגיד לכם שסל הבריאות שלנו גדול יותר מאשר בכל ארצות המערב, בעיקר באונקולוגיה.
נטשה מיכאלוב
יש בעיה עם הרישא של הסעיף האומרת: "מנטרל זכאי לקבלת שירותים רפואיים, כפי שיקבע שר הבריאות באישור ועדת העליה והקליטה של הכנסת". זה כבר אומר שכאילו זכאי לקבל שירותים רפואיים מחוץ לסל.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל בהמשך נאמר: "שירותים כאמור ותרופות אשר יומלצו וכו'.
נטשה מיכאלוב
בסדר, אשר בסל יינתנו ללא תשלום, אבל אלה שלא בסל? יינתנו בתשלום או מה?
מרים פרנקל-שור
בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, יש הגדרה של שירותים רפואיים?
ד"ר מיכאל דור
כן, ודאי. זה ספר שלם.
נטשה מיכאלוב
שי, הרישא של סעיף 7(ג) חייבת לרדת, המשפט הראשון אומר בפירוש שהם יקבלו שירותים שלא כמו האנשים האחרים.
שי סומך
אני מבין שהם מוכנים להבהיר את זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל למה, בהמשך יש הבהרה של השירותים הרפואיים.
נטשה מיכאלוב
איפה?
מרים פרנקל-שור
אנחנו מתייחסים לאותם שירותים. השאלה, אם אנחנו כותבים שהשירותים המופיעים כאן זה אותם שירותים המופיעים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי? כי אז זה מכניס אותנו לנישה של משרד הבריאות.
ד"ר מיכאל דור
אמת.
נטשה מיכאלוב
רגע אחד, מה המשמעות של המשפט הראשון?
היו"ר נעמי בלומנטל
זו אמירה כללית שאחר כך בא הפירוט שלה.
נטשה מיכאלוב
זה כאילו מטיל על שר הבריאות להוציא תקנות איך הם יקבלו את השירותים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני לא מוכנה לזה, עוד מעט המנטרל יצטרך לשלם למדינה על זה שהוא ניטרל. יש גבול, הם צריכים משהו לקבל. יש גבול לכמה שתורידו להם. הצעת החוק עברה כאן בקריאה ראשונה. עכשיו אתם באם ואומרים, יש פה משהו שפוגע בשוויון ובכלליות.

אני מוכרחה לומר שבווטרנים אני מרגישה מרומה. כל משרדי הממשלה שהיו בדיונים שתקו. למה? כי ראש הממשלה רצה להעביר את זה לפני ה-8 במאי, ואז פתאום לא היתה שוויוניות, ולא היה שום דבר, ואנחנו חוזרים עכשיו על אותו דבר. לא מקובל עלי, באמת שלא. אז כל הקריטריונים נפרצו, ועכשיו, על המסכנים האלה רוצים להחזיר את הכל?
נטשה מיכאלוב
יש הבדל עקרוני. בכל זאת, הווטרנים נלחמו נגד הנאצים - - -
קריאות
- - -
נטשה מיכאלוב
- - - מה שייך צ'רנוביל למדינת ישראל? - - -
קריאות
- - -
היו"ר נעמי בלומנטל
נטשה, תאמיני לי, אף אחד מאיתנ ו לא היה עושה את מה שהם עשו בצ'רנוביל.
נטשה מיכאלוב
אבל מה זה קשור? יש הרבה מקומות בעולם שאנשים עושים דברים שאני לא הייתי עושה, אז מדינת ישראל צריכה לפצות אותם? מה זה חשוב שאנשים עשו מעשי גבורה.
סופה לנדבר
נטשה, את נסחפת.
נעמי בלומנטל
זה לא נכון, את יכולה להגיד אותו דבר, או להיפך במלחמות לא היתה להם ברירה אלא להילחם.
נטשה מיכאלוב
מחר יגידו שצריך לפצות גם את מי שנלחם באפגניסטן. אותו דבר, מה זה משנה. תגידי לי, מה מדינת ישראל קשורה לצ'רנוביל יותר מאשר אפגניסטן? אני לא מבינה את זה.
סופה לנדבר
אלה שהיו ליקווידטורים בצ'רנוביל, הצילו חלק של עולם, ואת צריכה לדעת את זה, ואם את לא מכירה את העובדה ההסטורית הזאת, אני חושבת שאת צריכה עכשיו לחזור בך.
ד"ר מיכאל דור
הם גם גרמו לבעיה, הם גם "פישלו" שם.
לאה רוזנברג
אם אתם מתכוננים לקשור רק את המחלות שנובעות מהניטרול, צריך לקבוע בחוק את הקשר הסיבתי, משום שבתקנות השר לא יכול - - -
יורי שטרן
הרי ברור שהמרכז מטפל בדברים יחודיים, הוא לא מטפל בהצטננות. האחריות תחול על הרופאים עצמם או על מי שינהל את המרכז, והם יחליטו מה מתאים לאותם טיפולים ייחודיים שהמרכז אחראי עליהם.
ד"ר מיכאל דור
אתה צודק, אני יכול להוציא להם הנחייה מקצועית, אנא טפלו רק בדברים שקשורים לנושא. את זה אפשר לפתור ברמה הטכנית. אבל הקטע של הסל הוא קריטי.
סופה לנדבר
נשאיר את זה כמו שזה עבר בקריאה הראשונה.
יורי שטרן
השאלה, אם הבעיה היא משפטית בלתי פתירה או שזו בעיה שאתה רואה בה הסתבכויות בפועל? אם הבעיה היא משפטית, אז אולי היועצת המשפטית של הוועדה תבדוק שוב את הדברים עם היועצים המשפטיים של משרד הבריאות. אני, כאחד ממציעי החוק מתנגד להגביל את זה לסל הבריאות אלא להשאיר את זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתה מוכן לשינוי הזה?
יורי שטרן
לא, אני לא רוצה שינוי.

יכול להיות שהבעיה הזאת בכלל לא תתעורר, והטיפולים כבר כלולים. אם זה יתעורר במקרים ספציפיים, אז בואו נשאיר את זה פתוח, הרי לשר הסמכות להחליט על הגבלות אלה ואחרות, ואז, אפילו באדמיניסטרציה אפשר יהיה להכניס תיקון.
ד"ר מיכאל דור
ברשותכם, נעביר את הנוסח הזה ליועצים המשפטיים שלנו.
מרים פרנקל-שור
זו לא שאלה משפטית, זו שאלה עקרונית. עומדות כאן שתי הגדרות. השאלה, האם הוועדה רוצה לצמצם את זה רק לתרופות שנמצאות בסל השירותים או לא? זו שאלה עקרונית.
שי סומך
זו שאלה של אפלייה.
יורי שטרן
חולה, שהתברר שיש לו מחלה נדירה והוא זקוק לטיפולים יקרים או לתרופות שלא מצויות בסל, והמשרד החליט לתת לו את הטיפול והתרופות הדרושות למרות שזה לא מופיע בסך. כלומר, גם במצב הנוכחי יש גמישות מסויימת בקטעים הייחודיים, ואת הגמישות הזאת, ולא יותר מזה, אנחנו משאירים בפורמולה יותר מורחבת. אני לא חושב שזה יהווה איזה שהיא פריצת דרך, כי לא יתנו למחלה סטנדרטית תרופה שלא מופיעה בסל. מדובר בפריצות בעצם המצב הבריאותי.
ד"ר מיכאל דור
אנחנו נמליץ בפני השר לאשר רק תרופות שמופיעות בסל השירותים.
יורי שטרן
לדעתי, זה עדיף מאשר להגביל את זה בחוק, כי אז, אם משהו יתעורר זה יהיה בסמכותו של השר להחליט אחרת, ואם זה יהיה בחוק זה יגביל גם את השר.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז נשאיר את זה כפי שזה.
מרים פרנקל-שור
אני רוצה לסכם. קודם כל, שירותים רפואיים זה טיפולים ותרופות, לרבות אלה שאינם כלולים בסל הבריאות. והוועדה מחליטה שלא לצמצם את זה למחלות שיש להן קשר סיבתי ישיר לפעילות בצ'רנוביל. זו הצעת הוועדה.
היו"ר נעמי בלומנטל
כרגע זה עומד כך, אבל נראה לי שאין צורך לכתוב: אלה שנפגעו, כי בלאו הכי הם מופיעים כאן כקבוצה הייחודית הזאת. כמו כן הרי מדובר במרכז הרפואי, אז הרופאים לא יוכלו לבוא ולומר, הלוקמיה הזאת נגרמה ישירות מצ'רנוביל וההיא לא, זו העמסה יותר מדי גדולה על הרופאים שיעמדו מול זה. לכן, אני חושבת שהניסוח, כפי שהוא, הוא נכון.

מה שאמרה כאן היועצת המשפטית שכרגע אתם לא שלמים עם זה שמדובר גם בתרופות שאינן כלולות בסל הבריאות. כך זה מופיע כרגע. לא הגבלנו את זה לתרופות שמופיעות רק בסל הבריאות. כן יש לנו הגבלה למרכז הרפואי הזה, ועל כך שצריך אישור מיוחד, הן של הוועדה והן של שר הבריאות. אלה המיגבלות והן תוצאה של הדיונים שקיימנו בוועדה.
יורי שטרן
אתן דוגמה אחת, להבדיל, חולי איידס לא מתים מאיידס, הם מתים מכל מיני מחלות שמתפתחות על רקע החלשת המערכת החיסונית של הגוף.
לאה רוזנברג
אבל הקשר הסיבתי ידוע.
יורי שטרן
ולכן, גם פה נשאיר לרופאים להגיד מה בא כתוצאה מהחלשת המערכות בעקבות הקרינה ומה בא מנסיבות אחרות.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני עוברת לסעיף 8 – דיור. "(א) מנטרל זכאי לעדיפות בהלוואות לדיור בהתאם לקביעת שר הבינוי והשיכון באישור ועדת העליה והקליטה של הכנסת".
יורי שטרן
בחוק הווטרנים יש עדיפות בקבלת דיור ציבורי, דבר שהיה בפורמולה הקודמת אבל לא הוכנס כאן, ואני חושב שצריך להחזיר זאת.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל סעיף 8(ב) קובע "שמנטרל זכאי להיכלל בקבוצת הזכאים לדיור ציבורי בהתאם לקביעת השר ובאישור ועדת העליה והקליטה של הכנסת".
ישראל שוורץ
מערכת הסיוע לדיור עובדת לפי איזה הירארכיה פנימית, האומרת, מי שיותר חזק הוא יותר למטה, ומי שיותר חלש הוא יותר למעלה. ניקח את הווטרנים ונגיד שהם כמו נכים. הרי אי-אפשר להחליט שווטרן יקבל יותר ממי שהוכר כנכה מאה אחוז, זה לא מסתדר עם ההגיון.
סופה לנדבר
על מה אתה מדבר, על משכנתא מועדפת? תשמע, יוצאי מדינות שונות שהם לא נכים, לא זה, ולא זה, ונתנו להם משכנתא מועדפת.
ישראל שוורץ
אלה שכיבו את הכור באו לכאן בגלל ההשלכות הרפואיות. אם העבודה שעשו היתה בריאה, אז לא היו דנים עליהם כאן. אם לכיבוי לא היתה שום השלכה רפואית וזה היה כמו לכבות שריפה ביערות הכרמל?
סופה לנדבר
זה לא קשור לעליה.
ישראל שוורץ
זה לא קשור לעליה, אבל הם הגיעו לכאן בגלל הבעיות הבריאותיות שנגרמו להם.
סופה לנדבר
ישראל, אני כל כך מכבדת אותך שאני לא רוצה להתנגד לדברים שלך, אבל פה אני מתעקשת, ואני חושבת שלא יקרה שום דבר אם יתנו להם משכנתא מועדפת ולאפשר לאנשים האלה לרכוש את הדירות, מדינת ישראל נותנת כל כך הרבה כסף לדתיים - - -
ישראל שוורץ
מה הדתיים בעסק?
סופה לנדבר
כן, אחרי עשר שנים שהאנשים האלה חיים במדינה, הם צריכים לקבל את הדירה, וזה מגיע להם.
ישראל שוורץ
יותר מנכים?
סופה לנדבר
אני חושבת שלא צריכים להשוות, זאת קבוצה מיוחדת והם צריכים לקבל משכנתא מועדפת.
ישראל שוורץ
יותר מנכים?
סופה לנדבר
אתה יודע מה? יותר מנכים, בסדר? אתה הרי יודע, עשרות אלפי דירות ריקות שאף אחד לא יכול למכור אותן.
היו"ר נעמי בלומנטל
שני החוקים מונחים לפנינו, אקרא מה כתוב בהם לגבי הדיור. סעיף 8(א)בחוק הליקווידטורים קובע: מנטרל זכאי לעדיפות בהלוואות לדיור בהתאם לקביעת שר הבינוי והשיכון ובאישור ועדת העליה והקליטה של הכנסת.

(ב) מנטרל זכאי להיכלל בקבוצת הזכאים לדיור ציבורי בהתאם לקביעת השר ובאישור ועדת העליה והקליטה של הכנסת".

סעיף 3(א) בחוק הווטרנים קובע: "ותיק מלחמה נזקק הזכאי ממשרד הבינוי והשיכון לסיוע בתשלום שכר דירה, זכאי לתוספת בשיעור של 10% מסכום הסיוע שהוא זכאי לו".
ישראל שוורץ
אני רוצה להגיד לך שאם היו נותנים לי יפוי כוח לייצג את הווטרנים, נראה לי שהסעיף הזה שמדבר על תוספת של 10% מסכום הסיוע בתשלום שכר הדירה שהוא זכאי לו, הרבה יותר משמעותי מאשר סיוע שמקבלים נכים או דבר כזה. פה יש אלמנט סוציאלי, ומדובר פה בכסף מיידי.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר גמור, נמליץ עליך.

סעיף 3(ב) בחוק הווטרנים קובע ש"השר לקליטת העליה ושר הבינוי והשיכון, בהסכמת שר האוצר, יקבעו הוראות בדבר מתן עדיפות לדיור בהשכרה ציבורית לוותיקי מלחמה נזקקים מחוסרי דיור".
סופה לנדבר
דירות שלא קיימות. אנחנו לא נסכים לבלוף הזה. אין דירות, אנחנו לא רוצים את זה, אני מבטלת את זה.
היו"ר נעמי בלומנטל
נראה לי שסעיף 3(א) שמדבר על תוספת של 10% לשכר הדירה, שאם ניתן את זה לליקווידטורים, אני חושבת שזה יהיה טוב.
סופה לנדבר
כתוספת למשכנתא מועדפת. זאת אומרת, אם מישהו מחליט שעם משכנתא מועדפת הוא לא רוכש את הדירה, בבקשה שיקח 10% תוספת לשכירות.
היו"ר נעמי בלומנטל
ישראל, סעיף 8(א) מדבר על "מנטרל הזכאי לעדיפות בהלוואות לדיור..." מה זה אומר בעין?
ישראל שוורץ
היום, הסיוע למשפחת עולים שנמצאת בארץ שנה שניה, זה סדר גודל של 108 אלף שקל.
סופה לנדבר
108 אלף שקל זה ב-4.5%?
ישראל שוורץ
ב-4%, ומזה מענק 29,800 שקל. זה ניתן לכל משפחת עולים שנמצאת בארץ שנה שניה ויותר.

משפחת עולים שנמצאת בארץ שנה שניה ויותר ואחד מבני הזוג נכה, ההלוואה מגיעה ל-118,000 שקל, מזה 32,000 שקל מענק. ההבדל מאוד קטן, לטעמי, אבל זה מה שקיים היום.

לעניות דעתי, השר לא יוכל לקבוע תקנות שליקווידטור שאינו נכה יהיה זכאי להטבות יותר מאשר נכה או אפילו כמו נכה. מכיוון שבמשכנתאות ההפרש הוא קטן, נראה לי שאם רוצים להיטיב איתם, אז יותר טוב דרך שכר דירה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בדרך כלל הווטרנים מאוד מבוגרים ואולי אין להם תמריץ לרכוש עכשיו דירה. לכן, מבחינתם, תוספת ה-10% לשכירות היא משמעותית. לעומת זאת, חלק מהליקווידטורים יותר צעירים, ואני רואה אצלם כמיהה גדולה יותר לרכישת דירה.
ישראל שוורץ
אם תשווי את הסיוע למשפחה רגילה, לסיוע למשפחה שאחד מבני הזוג נכה, תראי שההפרש במשכנתאות הוא קטן. לכן, לדעתי תוספת לשכר הדירה נותנת הטבה יותר משמעותית.
סופה לנדבר
אתה משווה אותם לנכים, הם לא נכים. מדינת ישראל משתתפת בשכירות לפנסיונרים? ולמי עוד?
ישראל שוורץ
למי שעובד והוא חמש שנים בארץ. אם הוא עובד והכנסתו נמוכה, יש לו השלמת הכנסה עד זקנה ושיבה, ואם משכורתם נמוכה, הרי יש להם השלמה הכנסה עד 4,000 שקל, ואז הם מקבלים סיוע בשכר דירה בלי מיגבלה של חמש שנים.
סופה לנדבר
ישראל, אתה זוכר את התהליך כשפואד היה שר הבינוי והשיכון. כאשר הוא החליט לסלק את הקראוונים הוא נתן לאנשים שנשארו בקראוונים משכנתא מועדפת או על פרינציפ של משכנתא מועדפת, 50% מענק. אז אותו דבר ניתן לאנשים האלה.
ישראל שוורץ
חברת-הכנסת לנדבר, אין לי שום דבר אינטליגנטי יותר לומר ממה שאמרתי.
סופה לנדבר
אני מאוד מכבדת אותך ולא אתווכח איתך, אבל פה אני מתעקשת.
היו"ר נעמי בלומנטל
ישראל, כשאנחנו מדברים על סעיף 8(א) שמדבר על הלוואות לדיור, אתה בעצם אומר שאדם שרוצה לרכוש דירה במקום שיקבל הלוואה של 108,000 שקלים ואם נשווה אותו לנכה, הוא יקבל הלוואה של 118,000 שקל.
ישראל שוורץ
לכן, אני אומר שעדיף הקטע של שכר דירה.
סופה לנדבר
אני מדברת על משהו אחר לגמרי. כשהעברנו את החוק בקריאה טרומית, דובר על משכנת מועדפת. אחר כך, כדי להתחיל את התהליך, הסכמנו.
מרים פרנקל-שור
מה זה משכנתא מועדפת?
ישראל שוורץ
משכנתא מועדפת זו משכנתא שהיא גבוהה יותר ממה שמקבל מישהו אחר שהוא באותו מצב.
סופה לנדבר
מי מקבל עכשיו משכנתא מועדפת? יוצאי אתיופיה.
ישראל שוורץ
אני לא מכיר את המושג משכנתא מועדפת, כרגע את הגדרת אותו. אני לא מכיר. אבל אם תשאלי אותי מהי המשכנתא הכי גבוהה, אני אגיד לך.
סופה לנדבר
אתה לא רוצה שאגיד משכנתא כמו שמקבלים יוצאי אתיופיה ועוד כמה.
ישראל שוורץ
את יכולה להגיד, אבל המושג משכנתא מועדפת לא קיים במערכת. אפשר להגיד משכנתא הכי גבוהה, אבל המושג משכנתא מועדפת לא קיים במערכת.
סופה לנדבר
אז אנחנו נעשה כמו שמקבלים יוצאי אתיופיה ועוד כמה מדינות, על אותו מענק.
ישראל שוורץ
לנכה על כסא גלגלים - - -
סופה לנדבר
לנכה יש לך דירות נר.
ישראל שוורץ
דירות נר ניתנות לקמצוץ מתוך הנכים. רוב הנכים הפכו את זה למשכנתאות, ואז מישהו יצטרך להסביר לנכה העולה על כסא הגלגלים למה הוא קיבל שליש מאשר הליקווידטור.
סופה לנדבר
איך אתה מסביר שיוצאי אתיופיה מקבלים, ומגיע בן אדם, על אותו כסא גלגלים, ואיך אתה מסביר שזה קיבל וההוא לא. תסביר לי.
ישראל שוורץ
זאת אוכלוסיה מאוד מיוחדת. אם תקחי את המצב הסוציו-כלכלי של יוצאי אתיופיה, והסיכוי שלהם להשתלב בעבודה מעל גיל 40, אף אחד לא עובד כולם נתמכים.
היו"ר נעמי בלומנטל
סעיף 8(א) אומר: "מנטרל זכאי לעדיפות בהלוואות לדיור..." וכו'. בא ישראל שוורץ ואומר, עולה רגיל שמגיע מקבל מהמדינה הלוואה לדיור של 108,000 שקלים מהם כ-30,000 שקל הם מענק. נכה מקבל 118,000 שקל ומזה מענק של 32,000 שקל. אנחנו אומרים שזה לא הרבה, אבל הקבוצה שאנחנו מדברים עליה לא כלולה באלה שמקבלים יותר.

ישראל אומר שכדאי ללכת לסעיף שנותן 10% תוספת לשכר הדירה.

אני רוצה לומר שאפשר להשאיר את הסעיף הראשון ולהוסיף גם את ענין ה-10%. זה לא סותר.
סופה לנדבר
אבל אנחנו רוצים משכנתא מועדפת, ומי שנשאר בשכירות שיקבל תוספת של 10%.
היו"ר נעמי בלומנטל
סעיף 8(ב) קובע: "מנטרל זכאי להיכלל בקבוצת הזכאים לדיור ציבורי..." וכו'. ואני שואלת, מה זה אומר?
ישראל שוורץ
לצערי, נציגי משרד הקליטה לא נמצאים כאן והם אלה שמיומנים יותר ממני להסביר את המשמעות .
יורי שטרן
המשמעות מאוד פשוטה. רוב האנשים שזכאים לדיור ציבורי הם פנסיונרים, משפחות חד-הוריות ונכים. הסעיף הזה אומר שבתור לדיור ציבורי נכללים גם כל אותם הליקווידטורים שלא שייכים לשלוש קבוצות אלה. זה אומר שאם הוא הגיע בשנת 1991 והיום נותנים מיקבצי דיור או עוד סיוע - - -
סופה לנדבר
הוא לא יהיה זכאי בגלל שהוא הגיע עם ילדים. אם חלק מהילדים לא מבוגרים, הוא לא יכול להיכנס לדיור מוגן, זו פשוט סתם אשליה. הוא צריך דירה רגילה, אבל בגלל שאין דירות כאלה אז הסעיף הזה לא שווה שום דבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
נגיד שאנחנו משאירים את הסעיף, ונאמר שאין לכם התנגדות - - -
ישראל שוורץ
אני חושב כמו שאומרת חברת-הכנסת סופה לנדבר שזה יותר דקלרטיבי - - -
רוני ארד
זה אומר שיבואו עוד קבוצות וידרשו להכניס עוד אנשים. בסדר, הם היו ליקווידטורים אבל עדיין לא הוכח שום דבר לגביהם, סוציאלית או רפואית שיהיו זכאים לדיור ציבורי ממדינת ישראל.
שי סומך
בעצם הסעיף הזה דואג לליקווידטורים שמצבם יותר טוב, כי ליקווידטור שהוא פנסיונר, נזקק או נכה ממילא נכנס לקטגוריה הזאת. צפויות התנגדויות לסעיפים האלה.
יורי שטרן
תראו, האנשים האלה נמצאים בתהליך של התפרקות, הלוואי וזה לא יהיה נכון לגבי רובם, אבל אני רואה שזה כך לגבי רבים מהם. לכן, היום הנכות שלו יכולה להיות 10% או 15% שזה לא מקנה לו שום הטבות, גם לא זכאות בדיור הציבורי. כשהוא יגיע לרמה של נכות סופית זה יקח עוד כמה שנים.
רוני ארד
יש עוד עולים שהיום יש להם 10% נכות, ובעוד 10 שנים הם יגיעו ל-50% נכות, והם לא חולים מצ'רנוביל אלא ממשהו אחר. ומה בעצם אתה אומר? אתה אומר, כן, אני רוצה להעדיף את אלה מצ'רנוביל על פני חולים אחרים, ואחרי זה נצטרך לתת גם לאלה.
היו"ר נעמי בלומנטל
לפי מה שאני רואה כרגע את הסעיפים, לא צריכה להיות לכם שום התנגדות כי הם לא אומרים שום דבר.
מרים פרנקל-שור
אם היית צריך לבצע את סעיף 8(א), מה היית עושה?
ישראל שוורץ
מי שנכה צריך לקבל כמו נכה, ומי שאינו נכה, יקבל כמו כל מי שאינו נכה.
מרים פרנקל-שור
מה היית עושה, היית נותן לו כמו לנכה?
ישראל שוורץ
לכל היותר.
היו"ר נעמי בלומנטל
נעמי, יש לי שאלה, כמה כספים נשארו השנה מהלוואות שלא מומשו?
ישראל שוורץ
השנה, כנראה שנהיה במינוס במענקים, ובעודף בהלוואות. לכן, תעזבי את זה, כי זה לא יהיה נכון להגיע להחלטה על הבסיס הזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
סעיף 8(ב) אומר, להוסיף לקבוצת הזכאים לדיור ציבורי – פנסיונרים, נכים וחד-הוריות – עוד קבוצה, היינו מנטרלים. אומרת חברת-הכנסת סופה לנדבר, אין לסעיף הזה משמעות משום שבלאו-הכי אין דיור ציבורי.
רוני ארד
זה לא נכון, משום שגם בקרב הפנסיונרים וגם בקרב האמהות החד-הוריות וגם בקרב הנכים יש את הענין של מבחני הכנסה והנזקקות.
היו"ר נעמי בלומנטל
אז אולי נוסיף כאן מבחני הכנסה ונזקקות?
רוני ארד
לאורך כל הדיונים בחוק המציעים לא היו מוכנים לכך. אבל אם הם נזקקים, אז בלאו-הכי הם נכנסים להטבות של משרד השיכון או להטבות של משרד הקליטה.
סופה לנדבר
אבל אם הם לא נכים ונשאר להם עוד כמה שנים לחיות אז למה שלא ניתן להם?
היו"ר נעמי בלומנטל
אז אולי כדאי להמיר את סעיף 8(ב), מכיוון שבלאו-הכי אין דיור ציבורי, ואם יש אז זה רק בשכירות, אז נוסיף את ה-10% תוספת לשכירות.
סופה לנדבר
אני אומרת, לשנות את זה למשכנתא מועדפת, ולהוסיף את ה-10% תוספת לשכירות, כמו הווטרנים.
רוני ארד
אנחנו לא מוכנים לזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
כרגע, ההצעה שלנו היא, במקום סעיף 8(ב) להכניס את ה-10% תוספת לשכירות, כמו שזה מופיע בסעיף 3(א) לחוק הווטרנים.
שי סומך
כולל הנזקקות.
מרים פרנקל-שור
לא כולל נזקקות, 10% לכולם.
יורי שטרן
מי שלא נזקק גם לא מקבל סיוע ממשרד השיכון, ואם הוא לא מקבל סיוע ממשרד השיכון אז הוא לא יכול גם לקבל תוספת של 10%.
ישראל שוורץ
בחמש השנים הראשונות שהוא בארץ הוא זכאי לסיוע של משרד השיכון והוא מקבל. אם הוא נזקק בוודאי שהוא מקבל.
יורי שטרן
אז הוא נזקק ולנזקק יש קריטריונים אחרים.
קריאה
מגיע היום לארץ מנטרל והוא זכאי לסיוע בשכר דירה. האם הוא יקבל את התוספת של 10%?
קריאות
בוודאי.
קריאה
אז למה לכתוב נזקק?
ישראל שוורץ
מי אומר שרק נזקק? כל מי שמקבל שכר דירה, יקבל התוספת של 10%.
יורי שטרן
כל ליקווידטור שמקבל סיוע בשכר דירה, יקבל תוספת של 10%. היות וכל הווטרנים פנסיונרים, וענין הזכאות אצלם נמדד אחרת, לכן אין שם את ההפרדה הזאת. פה זה יכול להיות גיל אחר.
רוני ארד
לא נכון, מדובר בחמש שנים, באנשים שחלקם רגילים לגמרי, שבחמש השנים האלה יקבלו סיוע בשכר דירה. כל עולה חדש שמגיע מקבל סיוע בשכר דירה.
יורי שטרן
וכולם ליקווידטורים.
רוני ארד
בתחילה נתנו לווטרנים, ואחרי זה לליקווידטורים, מחר אני לא יודע מאיפה תבוא לי קבוצה אחרת. ואני, כנציג משרד האוצר, אמרתי אז מה שאני אומר היום.
היו"ר נעמי בלומנטל
אם כן בסעיף 8(ב) ייכתב: מנטרל הזכאי לסיוע בתשלום שכר דירה, זכאי לתוספת בשיעור של 10% מסכום הסיוע שהוא זכאי לו.
סופה לנדבר
אני רוצה שסעיף 8(א) ייכתב כמו שניסחנו זאת אנחנו, המציעים, ושיהיה כתוב: יהיה זכאי למשכנתא מועדפת, בהשוואה להלוואה של יוצאי אתיופיה, כי ישראל אומר שאין הגדרה של משכנתא מועדפת.
היו"ר נעמי בלומנטל
ואולי נשאיר את הסעיף כמות שהוא, ואז השר יחליט מה זה עדיפות.
סופה לנדבר
לא, לא ניתן לשר להחליט.
היו"ר נעמי בלומנטל
אין לך משכנתא מועדפת.
סופה לנדבר
אז בואו נגדיר את זה, מה אחוז המענק במשכנתא מועדפת?
ישראל שוורץ
אמרתי שאין הגדרה של משכנתא מועדפת.
סופה לנדבר
את איך אתה ממליץ לנסח זאת בצורה מקצועית?
ישראל שוורץ
כשכתוב משכנתא מועדפת, אז המשמעות המשפטית היא: מועדפת לעומת מישהו אחר באותה משבצת. עכשיו, את דרגת ההעדפה, יקבע השר.
רוני ארד
זה אומר שליקווידטור נכה יקבל יותר מנכה רגיל, כי הוא ליקווידטור.
היו"ר נעמי בלומנטל
זה אומר שעולה נכה יקבל פחות מאשר ליקווידטור. את לא יכולה.
סופה לנדבר
אסביר לך למה אני כן יכולה. לפני כמה שנים, בתחילת הדיונים בהצעה זו, החלטנו שלא נשווה אותם עם נכים. לכן, נכתוב: משכנתא מועדפת שתהיה מועדפת על כל מיליון של יוצאי ברית המועצות, וכל מיליון של יוצאי ברית המועצות יסכים לדבר הזה.
רוני ארד
אבל יש עוד אנשים שהם לא עולים מברית המועצות. יש אנשים אחרים, למה להעדיף אותם על פני אנשים אחרים.
סופה לנדבר
אז בואו נכתוב משכנתא מועדפת על פרינציפ של יוצאי אתיופיה.
ישראל שוורץ
שר השיכון יחליט איזו העדפה.
סופה לנדבר
ישראל, יוצאי אתיופיה מקבלים 90% מענק?
ישראל שוורץ
85%.
סופה לנדבר
בסדר, אז נכתוב 85% מענק.
רוני ארד
אבל הם מגיעים מארצות העולם השלישי.
ישראל שוורץ
את לוקח דבר אחד, משווה אותו לדבר שאין ביניהם שום קשר. מה הקשר לעדה האתיופית?
סופה לנדבר
אני רוצה לתת להם את האפשרות לקנות את הדירה הזאת.
רוני ארד
הם יקבלו כמו כל אחד אחר.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים לקבוע את אחוז המענק מתוך המשכנתא המועדפת.
ישראל שוורץ
סליחה, הליקווידטור דוחק את הנכה על כסא גלגלים ויקבל פי ארבע ממנו. איך זה יכול להיות?
סופה לנדבר
תיתן לנכים דירות נר.
ישראל שוורץ
את יודעת יפה שאין מספיק דירות נר, למה את אומרת את זה?
סופה לנדבר
בואו נגדיר מענק של 80% מתוך המשכנתא המועדפת. לא תהיה לי בעיה.
ישראל שוורץ
תהיה בעיה ועוד איך.
היו"ר נעמי בלומנטל
סופה, הרוב מוכל להשאיר את זה כמות שזה.
סופה לנדבר
כמו שזה, זה חוק שלא שווה שום דבר. הוא לא נותן כסף לאף אחד.
היו"ר נעמי בלומנטל
תדברי על כך עם ראש הממשלה, ותעבירי את זה.
סופה לנדבר
בסדר, אז בואו נשאיר כמו שאני אומרת, ואני אלך לדבר עם ברק.
רוני ארד
למה את אומרת שהחוק לא נותן שום דבר.
סופה לנדבר
כמה שווה החוק הזה?
רוני ארד
מה זה משנה.
סופה לנדבר
זה משנה, אני לא רוצה דקלרציה.
ישראל שוורץ
השאלה מה האיש מקבל, ולא כמה החוק עולה. החוק בא לתת סיוע לפרטים, אז מה את שואלת כמה עולה החוק, זה לא רלבנטי.
סופה לנדבר
אני מוכנה להסכים שהמענק יהיה לא פחות מ-80% מתוך ההלוואה.
רוני ארד
היא אומרת שהמענק מתוך ההלוואה לא יהיה 29% אלא 80%.
ישראל שוורץ
יותר מאשר נכה, יותר מאשר מי שנלחם בחווה הסינית, יותר מי שנלחם במלחמת השחרור.
סופה לנדבר
אני לא רוצה לקחת מנכה, אני רוצה לקחת את הפרינציפ של המשכנתא המועדפת של יוצאי אתיופיה.
רוני ארד
אבל למה מי שנלחם במלחמת השחרור כן צריך לרכוש דירה, ומי שהוא ליקווידטור לא.
סופה לנדבר
אני כבר 20 שנה בארץ, אני כבר החלפתי כמה דירות. אז אם בן אדם נולד במדינה והוא השתתף במלחמות, יש לו כבר דירה.
ישראל שוורץ
איזה נימוק זה. לא חייבת להיות לו דירה. אבל אני משווה עם עולה נכה, איך את יכולה לתת הרבה יותר לליקווידטור מאשר לעולה נכה?
היו"ר נעמי בלומנטל
אם אנחנו מדברים על אוכלוסיית נכים, ולצערנו מדובר על עשרות אלפים, זו קבוצה גדולה מאוד שתרגיש עצמה נפגעת כתוצאה מזה. פה אנחנו מדברים על מספר לא גדול של אנשים. אם נשאיר את הניסוח הזה כפי שהוא, מעורפל. אחרי אישור החוק אם נראה שזה לא עובד בכלל, אז נבוא ונקבע דברים יותר ברורים או ננסה להשיג עבורם יותר.
סופה לנדבר
אני לא מסכימה, מנסיון שלי עם ועדת גדיש, שזו ועדה הכי ביורוקרטית שראיתי.
ישראל שוורץ
מה זה קשור לגדיש?
סופה לנדבר
אני אגיד לך, כשאומרים נקים ועדה, זה אומר לנטרל, ואני לא מסכימה לזה.
ישראל שוורץ
אבל מה זה קשור לגדיש, גדיש זו ועדה ציבורית.
סופה לנדבר
אני רוצה שזה יישאר משכנתא מועדפת. אתה אומר שאין מושג כזה, אז אני מסכימה שתהיה הגדרה על סכום מסויים למענק, כי אחרת החוק הזה לא שווה שום דבר.
ישראל שוורץ
למה תוספת שכר דירה לווטרנים זה לא דקלרציה, וכאן זה דקלרציה?
סופה לנדבר
מפני שווטרנים מקבלים דיור ציבורי או דיור מוגן. לאנשים האלה אין דירות.
ישראל שוורץ
יש להם שכר דירה.
היו"ר נעמי בלומנטל
חברי הכנסת, אנחנו כמעט גמרנו. לפי דעתי את ענין הייעוץ המשפטי אנחנו לא יכולים להכניס לחוק.
יורי שטרן
בשביל זה צריך לשמוע דעתו של עורך דין.
היו"ר נעמי בלומנטל
יש פה יועצת משפטית. אי-אפשר להכניס בחוק שהמדינה תתבע מדינות אחרות, זה לא יכול להיות בחוק.
מרים פרנקל-שור
אני מסתמכת על הייעוץ המשפטי של משרד החוץ ושל משרד המשפטים, מה שהם אמרו בעבר.
היו"ר נעמי בלומנטל
נגיד שנקבל חוות דעת מאותו יועץ משפטי שמדינת ישראל יכולה לתבוע את אותן מדינות לטובת מי שהיום אזרחיה ובעבר סבלו באותן מדינות. האם אפשר להכניס דבר כזה בחוק? אני לא חושבת.
שי סומך
נראה לי מאוד מוזר.
לאה רוזנברג
היו כאן נציגים של משרד החוץ ואמרו שזה בלתי אפשרי. לא מקובל להכניס דבר כזה לחוק.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מציעה להעביר את החוק כפי שהוא עם השינויים שהכנסנו או שחברת-הכנסת סופה לנדבר, כנציגת הקואליציה בוועדה, תדבר עם ועדת השרים לענייני חקיקה או עם ראש הממשלה כדי לנסות לשנות את סעיף הדיור.
סופה לנדבר
אני מתעקשת על הסעיף הזה, כי אני חושבת שאם לא ניתן להם שום הטבות החוק הזה מאבד את המטרה ואין בו שום ערך. לכן, אני חושבת שוועדת העליה צריכה להתעקש ולהילחם יחד איתנו על הסעיף הזה, כמו שידענו להילחם על חוק הווטרנים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להזכיר לך שכאשר דנו בחוק הווטרנים ישבה כאן שרת הקליטה ועל אף התנגדות הממשלה, היא באה ונתנה לנו תשובות. אם תהיה תשובה שתואמת את עמדתך, כולנו בעד. כרגע, הממשלה מתנגדת. תדברי עם ראש הממשלה, ואם הוא יסכים למה שאת דורשת, אדרבא.

אבל כרגע, או שנעצור כאן, לא נעביר את הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית, עד שתביאי לנו תשובה. או שנעביר את הצעת החוק כפי שהיא.
סופה לנדבר
בשביל זה לא היינו צריכים להילחם כמה שנים.
היו"ר נעמי בלומנטל
בפעם הקודמת היה רק סעיף החופשה השנתית. היום, הוספנו את ה-10% תוספת לשכר דירה, והתרופות ללא תשלום שגם זה תקדים. מה שעדיין פתוח, תגידו את עמדתכם.
סופה לנדבר
אחרי התייעצות אנחנו מסכימים לכתוב משכנתא מועדפת, ושיפתרו את הבעיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר.
רוני ארד
בהסכמת שר האוצר.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, אנחנו נצביע ואתם תפעלו שהשר לא יעביר את זה. אנחנו, כוועדה, לא צריכים להתחשב בשר, אנחנו לא צריכים להתחשב בעמדת הממשלה.
סופה לנדבר
אנחנו רוצים שייכתב: משכנתא מועדפת ובסוגריים משכנתא של עולי אתיופיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אתה רוצה להוסיף: בהסכמת שר האוצר?
רוני ארד
אנחנו מתנגדים לכל הסעיף, אבל זה קיים כמעט בכל חוק.
היו"ר נעמי בלומנטל
בסדר, אין לנו בעיה שייכתב בהסכמת שר האוצר.
מרים פרנקל-שור
מה זה משכנתא מועדפת?
סופה לנדבר
תכתבי בסוגריים משכנתא על פרינציפ יוצאי אתיופיה.
מרים פרנקל-שור
אני לא יכולה לכתוב את זה. מה הניסוח המשפטי הנכון למשכנתא מועדפת?
קריאה
מבחינה משפטית, עדיפות בהלוואות לדיור, ומשכנתא מועדפת זה אותו דבר.
מרים פרנקל-שור
משכנתא מועדפת או בשווה לעדיפות בהלוואות לדיור.
סופה לנדבר
תכתבי משכנתא של יוצאי אתיופיה. תגידו לי איך להגדיר זאת.
קריאה
משכנתא בתנאים של יוצאי אתיופיה.
מרים פרנקל-שור
זה בדיוק מה שכתוב בסעיף 8(א).
סופה לנדבר
זה לא מופיע כך. משכנתא מועדפת שאני מכירה, ניתנה ליוצאי סוריה, תימן ונתנו לאלו שהיו בקראוונים.
ישראל שוורץ
נתנו להם תוספת סיוע, אבל זה היה על רקע מצב סוציו-כלכלי. לקחו קבוצה והחליטו לחלק להם.
היו"ר נעמי בלומנטל
סופה, הניסוח הוא טוב, זה כמו משכנתא מועדפת, כך גם אומרת מירי.
סופה לנדבר
אבל אחר כך, תשוו אותם עם נכים, ואני לא מסכימה.
רוני ארד
זה יבוא לוועדה.
ישראל שוורץ
בהנחה שהחוק עובר.
סופה לנדבר
אני מתעקשת שתכתבו בסוגריים על פרינציפ יוצאי אתיופיה, כי אני רוצה שיהיו להם אותם תנאים.
היו"ר נעמי בלומנטל
סופה, זה לא יהיה, אפילו נכה מקבל פחות ממה שמקבלים יוצאי אתיופיה.
רוני ארד
נתנו משכנתא מועדפת לאתיופים.
סופה לנדבר
אז בואו נגדיר. אני רוצה שהוא יקבל משכנתא מועדפת, אני רוצה שהוא יקבל דירה ולא בלוף. אם אי-אפשר לכתוב על פרינציפ המשכנתא שקיבלו יוצאי אתיופיה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מסכימה שיהיה כתוב משכנתא מועדפת, אבל אומרת היועצת המשפטית שאין מינוח כזה, אז אני לא יכולה לכתוב זאת בחוק.
מרים פרנקל-שור
חברת-הכנסת לנדבר, צריכה להתקבל החלטת ועדה, האם הוועדה מחליטה שהליקווידטורים יקבלו כמו עולי אתיופיה? אנחנו נדאג לניסוח המשפטי. אבל קודם כל צריכה להתקבל פה החלטה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני רוצה להבהיר. נראה לי שאין חקיקה שמדברת ספציפית על עולי אתיופיה.
סופה לנדבר
בסדר, אז בואו נגדיר את אחוז המענק במשכנתא. אצל יוצאי אתיופיה חלק גדול של המשכנתא הוא מענק וזה מה שאני רוצה שיהיה כאן. אז תגדירו זאת בניסוח משפטי.
ישראל שוורץ
תגידי מועדפת בנפח ובמענק. שההעדפה היא גם בגובה ההלוואה וגם במרכיב המענק.
מרים פרנקל-שור
אבל המנגנון הוא אחר. המנגנון זה יקבע שר השיכון, בהסכמת שר האוצר. ואחרי שהם יסכימו זה יגיע לוועדה.
היו"ר נעמי בלומנטל
סופה, משמעות הניסוח המוצע היא שזה מעבר לרגיל, גם בנפח המשכנתא וגם בגובה המענק, ואחרי הסכמת שר האוצר ושר השיכון זה יגיע לוועדה.

היועצת המשפטית של הוועדה תכין את הצעת החוק עם התיקונים שהוכנסו היום ובישיבה הבאה נקרא סעיף סעיף, ונצביע. מקובל עליכם?
קריאות
בסדר.
שי סומך
צריכים לקבוע את מועד תשלום קצובת ההבראה. מי משלם אותה?
היו"ר נעמי בלומנטל
לא הגענו למי משלם?
לאה רוזנברג
אפשר כמו הווטרנים. יש לנו מנגנון שכבר משלם איזה שהוא מענק, אפשר להצמיד את זה.
יורי שטרן
בדרך כלל משלמים את דמי ההבראה סמוך לחופשה.
לאה רוזנברג
לדעתי, המנגנון שהוקם במשרד הקליטה לצורך תשלום המענק לווטרנים, יכול לטפל גם בתשלום קצובת ההבראה לליקווידטורים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מציעה שתשבו עם מירי, היועצת המשפטית של הוועדה ותחליטו מי ישלם את זה.
מרים פרנקל-שור
מי יממן את זה?
היו"ר נעמי בלומנטל
נכתוב בחוק שמשרד הקליטה יממן זאת.
רוני ארד
אני חושב שאצל הווטרנים משרד הבטחון משלם את קצובת ההבראה.
מרים פרנקל-שור
לא, משרד הקליטה. השרה יולי תמיר הודיעה כאן שהיא לוקחת את זה על עצמה. גם את זה נעביר למשרד הקליטה.
שי סומך
בסעיף 10 כתוב: השר ממונה על ביצוע חוק זה, כלומר שר העליה והקליטה, אז ברור שהם צריכים לשלם זאת. בווטרנים זה היה שר הבטחון.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל היה איזה סעיף שהיא אמרה שהיא לוקחת את זה על עצמה.
מרים פרנקל-שור
נכון, בדיוק את זה.
לאה רוזנברג
המענק של הווטרנים מאוד דומה לקצובת ההבראה בחוק זה. לדעתי, אותו מנגנון אפשר לעשות פה.
מרים פרנקל-שור
לא כל כך הבנתי על איזה מנגנון את מדברת.
לאה רוזנברג
צריך להקים מנגנון שישלם את מענק ההבראה לווטרנים? אז אותו מנגנון יוכל לטפל גם בקצובת ההבראה לליקווידטורים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אבל אולי יותר טוב שיעשה זאת המנגנון שמשלם לעובדי המדינה?
לאה רוזנברג
כל משרד משלם לעובדיו. מכיוון שהשר הממונה הוא שר העליה והקליטה.
מרים פרנקל-שור
אני אדבר עם משרד הקליטה.
סופה לנדבר
מה יהיה הסכום?
מרים פרנקל-שור
סוכם שזה יהיה שווה למה שמקבל עובד מדינה באותה שנה.
יורי שטרן
אבל עובד מדינה מקבל את קצובת ההבראה לפי הוותק שלו, זה לא סכום אחיד.
רבקה פריאור
הסכום ליום הוא אותו סכום לכולם, רק ימי החופשה הניתנים לעובד הם לפי הוותק שלו.
יורי שטרן
וזה פטור ממס, נכון?
רבקה פריאור
לא, זה לא פטור ממס.
יורי שטרן
שלא יהיה מצב שבו מקבלי הבטחת הכנסה ייפגעו כתוצאה מהטיפ הזה.
רוני ארד
לא, מקבלים את זה כמענק חד-פעמי.
רבקה פריאור
זה יכול לפגוע רק באותו חודש שהוא מקבל את המענק.
יורי שטרן
אם זה יפגע באותו חודש, זה הורס את כל המשמעות. מכיוון שזה מענק, לפי חוקי הבטחת הכנסה זה יתקזז מהבטחת ההכנסה שהוא מקבל, שקל מול שקל. זאת אומרת שהוא ייפגע פעמיים.

לאה, מה אתם מציעים כדי שקצובת ההבראה הזאת לא תפגע בהבטחת ההכנסה שמקבל האיש.
לאה רוזנברג
בחוק הבטחת הכנסה יש רשימה של חוקים שקבעו לגביהם שאינם נחשבים כהכנסה לגבי חוק הבטחת הכנסה. אתה יכול לקבוע בחוק שלך תיקון עקיף לחוק הבטחת הכנסה ולקבוע שקצובת ההבראה הזו לא תיחשב כהכנסה לגבי חוק הבטחת הכנסה. מירי יודעת איך לעשות את זה.
מרים פרנקל-שור
יש לנו תיקון לחוק הבטחת הכנסה כך שזה לא ייחשב כמרכיב בהכנסה, וזה לא יפגע בהבטחת הכנסה.
היו"ר נעמי בלומנטל
חבר-הכנסת יורי שטרן רוצה לחזור לנושא ביטוח חיים. בבקשה.
יורי שטרן
הבעיה היא שחברות הביטוח לא מוכנות לבטח את נפגעי צ'רנוביל, וזה בדוק, יש לי התכתבות עם חברת כלל, והבאתי זאת לוועדה.
רוני ארד
חברות ביטוח לא מוכנות לבטח כל מיני אנשים שחולים במחלות כאלה ואחרות. הן מבטחות את הבן אדם אבל בהגבלה לגבי אותה מחלה שהאיש חולה בה.
יורי שטרן
אני מניח שתמורת פרמיה מסויימת חברת ביטוח מוכנה לבטח כל אדם, במיוחד אדם שבינתיים לא סובל מאיזה שהיא מחלה. לא יכול להיות מצב שקבוצת אזרחים שעברה חוויה שמזכה אותם בהטבות והכל, וחייה לא יהיו מבוטחים אוטומטית.

לכן, אני מציע שהמדינה תוציא מיכרז בין חברות הביטוח לביטוח חייהם של הליקווידטורים ושייקבע גובה הסיבסוד של הממשלה כי הפרמיה פה תהיה מאוד גבוהה, ושהמיכרז יהיה לפי גובה הפרמיה. זאת אומרת, תזכה חברה שתציע פרמיה הכי נמוכה תמורת אותם התנאים. לדעתי, הפרמיה הנמוכה הזאת כנראה תהיה גבוהה בהרבה מהמקובל בשוק לולא האדם היה ליקווידטור.
רוני ארד
מה עושה אתיופי שמגיע לארץ והוא חולה ורוצה לעשות ביטוח חיים?
יורי שטרן
אני לא יודע מה עושה אתיופי, בחייך.
סופה לנדבר
פה לא מדובר על אתיופי, פה מדובר על ליקווידטור.
רוני ארד
מדובר באותה מדינה.
יורי שטרן
פה מדובר על נפגעי קרינה שהקרינה הזאת באה כתוצאה מכך שהוא השתתף בחיסול מיפגע גרעיני שהיה מאיים גם על מדינת ישראל.
רוני ארד
מה מקבל ליקווידטור שעבר לגור בפינלנד או בדנמרק או בגרמניה?
סופה לנדבר
שם הם מקבלים כבוד.
יורי שטרן
אני לא יודע מה הם מקבלים שם. אבל, אני יודע שבארצות הברית ליקווידטורים מתקבלילם כמקרה סוציאלי הכי חריף, מבחינת התמיכות.
רוני ארד
גם אלה שמשתכרים יפה?
יורי שטרן
כן.
רוני ארד
ומה מקבלים אלה שבגרמניה? סתם, אני רוצה לדעת.
יורי שטרן
אני לא יודע מה מקבלים בגרמניה.
שי סומך
יש לי הערה לסדר, פשוט האנשים המתאימים לא נמצאים כאן, משרד המשפטים, משרד הבריאות.
קריאה
היה דיון בהשתתפות נציגי העובדים של קמ"ג.
יורי שטרן
במקרה של הכור הגרעיני יש את המשרדים, יש את המוסדות הרלוונטיים במדינה שהם אחראים, ואפשר אפילו לתבוע אותם. פה אין. לכן, ההצעה שלי היא שהמדינה תסבסד את הנושא הזה ותארגן אותו באמצעות המיכרז. כשיצא מיכרז, אני מניח שתהיה היענות של חברות הביטוח ואז המדינה תסבסד את ההפרשים. זה המנגנון שאני מציע, והנושא הזה מאוד חשוב, כי אנחנו מדברים באנשים.
רוני ארד
צריכה להיות פנייה שלכם לוועדת שרים.
היו"ר נעמי בלומנטל
הוועדה יכולה לפנות.
יורי שטרן
מבחינת התקדימים, אין פה תקדים כי קבוצות סיכון כאלה שלא מבוטחות הן לא רבות.
רוני ארד
לדעתי, מחר בבוקר יצוצו לך עוד עשר קבוצות שונות.
רבקה פריאור
מחר, חברות הביטוח עלולות להתנער מביטוח של נכים מוגבלים בניידות.
רוני ארד
מחר הם יגידו אנחנו לא מבטחים בכלל - - -
יורי שטרן
לא, ואגיד לך למה לא. כמו שבמלחמת העולם השניה, וכמו נפגעי רדיפות הנאצים, אנחנו מדברים בסך הכל על אירוע מאוד חריג. הבסיס פה הוא לא רק עצם העובדה שאם ליקווידטור כזה אומר שהוא עבר את החוויה הזאת, אם הוא מזכיר את זה, יכולים לבטח אותו, אנחנו יכולים להמליץ לאנשים על זה. אם הוא אומר את זה, לא מבטחים אותו, ואת ההתכתבות אני יכול להביא.

הבסיס של כל החקיקה הוא הכרה שלנו לא רק בבעיות הספציפיות שלהם אלא גם בכך שבמעשה שלהם הם זכו לאיזה שהוא מעמד שאנחנו רוצים להכיר בו במדינת ישראל. זו נקודת המוצא. לכן, אותו חלק מהאוכלוסייה שמסיבות בריאותיות אלו ואחרות לא יכולות לבטח את עצמן, הן לא יוכלו לנצל את התקדים הזה כי התקדים מבוסס לא רק על עצם אי נכונות של חברות הביטוח.
רוני ארד
אתן לך דוגמה. חברת ביטוח מכירה את לובי הנכים שמקבלים ניידות ויודעת שזו קבוצה חזקה. ברגע שאתה אומר שהמדינה תסבסד את הליקווידטורים, מחר חברות הביטוח יקפיצו את הפרמיה לנכי ניידות ב-200% שאף אחד לא יוכל לשלם, ואז, נכי הניידות יבואו וידרשו שהמדינה תסבסד את פרמיית ביטוח החיים שלהם, שהרי לא יכול להיות שנכה ניידות לא יהיה מבוטח בביטוח חיים, כי הרי המדינה עשתה את זה לליקווידטורים. יגידו חברות הביטוח, בואו נתקע להם מחיר, הממשלה תסבסד את זה, ואנחנו נרוויח.

אני לא מומחה לביטוח, אבל זה מה שנראה לי. יכול לבוא לכאן הממונה על הביטוח ולהגיד לך שאתה בכלל לא יכול לעשות את זה. אני לא יודע, יכול להיות שהחוק לא מתיר זאת.
יורי שטרן
פתרון אחר הוא פחות טוב, זה כמו שחייל יוצא למילואים והמדינה בעצם מבטחת אותו.
רוני ארד
המדינה מבטחת אותך ואותי, כי אנחנו עובדי מדינה.
יורי שטרן
מילואימניק הוא לא עובד מדינה.
רוני ארד
בזמן שהוא במילואים המדינה מבטחת אותו.
היו"ר נעמי בלומנטל
חבר-הכנסת שטרן, דנו בנושא הזה ויש לנו פרוטוקול שלם.
יורי שטרן
אבל לא היו פתרונות.
היו"ר נעמי בלומנטל
נכון, לא מצאנו פתרון ולא נראה לי שהיום נמצא פתרון.

נראה לי שנפנה, כוועדה, למישהו - - -
מרים פרנקל-שור
לממונה על הביטוח במשרד האוצר.
רוני ארד
יכולה ועדת הכנסת להביא את זה לאישור ועדת שרים.
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מציעה שנפנה לממונה על הביטוח או איזה עובד מדינה בכיר במשרד האוצר, ונשמע מה הוא יגיד.
יורי שטרן
אבל אם נפנה אליו שלא במסגרת חוק.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא נצליח להעביר את זה בחוק.
יורי שטרן
אני רוצה לחזור לענין התרופות.
רוני ארד
נציג משרד הבריאות כבר הלך.
יורי שטרן
דיברתי עם הליקווידטורים והם בהחלט מסכימים שההנחה של 75% תחול רק על אלה שמקבלים הבטחת הכנסה, בדומה לווטרנים. פה זה לא ענין של משרד הבריאות, כי שם זה רק דברים ייחודיים.

אז אני מציע להכניס את הסעיף הזה של הנחה של 75% על התרופות למקבלי הבטחת הכנסה בלבד, במקביל לווטרנים. דיברתי עכשיו עם קלנטירסקי.
היו"ר נעמי בלומנטל
טוב, מירי תכניס גם את זה ונצביע על זה עם יתר הסעיפים.
רוני ארד
אני מבקש שנקבל את הצעת החוק כמה ימים לפני שהיא תידון בוועדה.
היו"ר נעמי בלומנטל
יש מכתב מהשרה שרצתה להכליל, ולכן אנחנו נצטרך לעשות עוד דיון, לפני ההצבעה.
יורי שטרן
מה להכליל?
היו"ר נעמי בלומנטל
מה שהצעת עכשיו בענין 75% האחוז שמקבלים הווטרנים.
רוני ארד
אני חושב שהיא לא מודעת לזה שהווטרנים קיבלו - - -
היו"ר נעמי בלומנטל
לא זו הבקשה שלה.

זה מה שיורי אמר, ואני אומרת שלא נוכל לדון בזה היום כי נציג משרד הבריאות יצא.
מרים פרנקל-שור
שרת הקליטה מציעה לשקול הוספת סעיף שמקנה לליקווידטור נכה קצבה הניתנת לנכה עבודה במקום קצבת נכות כללית המוענקת לו כיום.
היו"ר נעמי בלומנטל
זו היתה הצעה של השרה.
קריאה
אבל היא חזרה בה.
לאה רוזנברג
כך הבנתי, אמרו שהיא ירדה מזה.
קריאה
אנחנו לא יודעים מזה.
לאה רוזנברג
טובה פינקלשטיין אמרה לי שהיא ירדה מזה.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו רוצים לבדוק את זה, אין לנו תשובה על כך. יש את המכתב אלי, לאחר מכן יש פנייה שלנו אליה.
מרים פרנקל-שור
טובה פינקלשטיין הודיעה שהיא מתנגדת.
היו"ר נעמי בלומנטל
אנחנו נברר זאת. תודה רבה. הישיבה נעולה.
(הישיבה ננעלה בשעה 12:55)

קוד המקור של הנתונים