ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 29/03/2000

הנסיבות לפיטורי מהנדסים עולים בחברת החשמל

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/370

1
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות – 29.3.2000

פרוטוקולים/ועדת קליטה/370
ירושלים, ג' באייר, תש"ס
8 במאי, 2000

הכנסת החמש עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שני

פרוטוקול מס'
מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות
שהתקיימה ביום ד', כ"ב באדר ב' התש"ס, 29 במרץ 2000, בשעה 08:40
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר נעמי בלומנטל
ויקטור בריילובסקי
סופה לנדבר
מיכאל נודלמן
אלכסנדר צינקר
יורי שטרן
מוזמנים
אודי עוזר, המשרד לקליטת העלייה
אנה גלוק, ממונה על הכשרת מבוגרים, משרד העבודה והרווחה
עו"ד מירב הלוי, המחלקה ליחסי עבודה, משרד העבודה הרווחה
עו"ד דלית רינרט, משרד העבודה והרווחה
שמעון בן-חמו, רשות החברות הממשלתיות
אנה איסקובה, יועצת ראש-הממשלה לענייני עליה
אבי ענתבי, סגן מנהל אגף כוח אדם, חברת חשמל
יונה שוויצר, מנהל אגף תכנון, חברת חשמל
ד"ר משה שמעוני, מזכיר מחוז חיפה והצפון, הסתדרות המהנדסים
ז'אנה לוקשין, דוברת הפורום הציוני
יעקב חי, יו"ר ועד המהנדסים, חברת החשמל
פליקס אושרנקו, חבר ועד המהנדסים, חברת החשמל
רינה אלימור, חברת ועד המהנדסים, חברת החשמל
מוטי ילין, חבר ועד המהנדסים, חברת החשמל
מוני קובל, חבר ועד המהנדסים, חברת החשמל
עופר קוגל, חבר ועד המהנדסים, חברת החשמל
דרור קן-דרור, חבר עד המהנדסים, חברת החשמל
שלמה קפלושניק, חבר ועד המהנדסים, חברת החשמל
דוד לרדו, יו"ר ועד המפוטרים
איגור אוגרצב, מפוטר
אלה אלכסנדרוב, מפוטרת
אנה בלמן, מפוטרת
מיכאל גורטובוי, מפוטר
איליה דוזורצב, מפוטר
אלכס דולקין, מפוטר
סורין דוקמן, מפוטר
מתילדה דנון, מפוטרת
רונן הרמן, מפוטר
קלאודיו הרשקוביץ, מפוטר
גנאדי ויינר, מפוטר
בוריס וישניבצקי, מפוטר
ולדימיר וסטל, מפוטר
אירנה זלוטניק, מפוטרת
אלי יוגב, מפוטר
דימיטרי יופה, מפוטר
אלכסנדר לוין, מפוטר
סימון לוין, מפוטר
אפרים מלמד, מפוטר
זכר מריאכין, מפוטר
לריסה פוגרבנסקי, מפוטרת
גליה פילופוביץ, מפוטרת
בוריס פקר, מפוטר
לריסה קרן, מפוטרת
ולדימיר רוזנשטיין, מפוטר
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
נרשם על-ידי
חבר המתרגמים בע"מ












ס ד ר ה י ו ם

הנסיבות לפיטורי מהנדסים עולים בחברת החשמל
הצעה לסדר של חבר הכנסת יורי שטרן


הנסיבות לפיטורי מהנדסים עולים בחברת החשמל
הצעה לסדר של חבר הכנסת יורי שטרן
היו"ר נעמי בלומנטל
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת ועדת העלייה,
הקליטה והתפוצות.
אנחנו מקיימים הבוקר את הישיבה מאחר שהבנתי שהנושא מאוד דחוף ונבע מפיטורים של 27 מהנדסים בחברת החשמל שבאופן מפתיע הודיעו להם שעבודתם נפסקת. כמובן שאנחנו כועדת העלייה, הקליטה והתפוצות של הכנסת לא נוכל לתת את ידינו לפיטורים. אנחנו בוודאי מדברים מן ההיבט של העולים החדשים שאנחנו יודעים את תרומתם העצומה ונראה לי תמוה מאוד מצב שבו מפטרים בלי להודיע מראש ובצורה אכזרית אפילו 27 אנשים, וזאת לא על-סמך אי כישורים, לא על-סמך איזושהי בדיקה אמיתית של הצרכים של החברה אלא בצורה שרירותית שכזאת, ואנחנו לא ניתן את ידינו לכך.
יורי שטרן
תודה ליושבת-ראש הוועדה, חברת הכנסת נעמי
בלומנטל, שבאמת בלוח הצפוף במיוחד בסדר יומה של הוועדה בשבועות האחרונות של הכנסת לפני יציאתה לפגרה, בכל-זאת הכניסה את הנושא לדיון מאחר שאכן התרשמה מהדחיפות שבו.

אני גם מודה לכל המהנדסים העולים וראשי ועד המהנדסים בחברת החשמל שהם אלה שהעבירו לנו מיד את החומר. התמונה כפי שנראית על-סמך החומר שקיבלתי - וגם על-סמך הדברים שנשמע ונקבל כאן את התיאור המדויק יותר – מראה פיטורים במכה אחת של קבוצה גדולה של מהנדסים במחלקת התכנון. הקבוצה הזאת, רובה ככולה, חוץ מאדם אחד, הם עולים חדשים, רובם מחבר העמים אבל יש גם כאלה שהם מדרום-אמריקה. מדובר באנשים שהוכיחו את עצמם, ולמרות זאת אלה הם אנשים שמועסקים כבר מספר שנים ועדיין הם עובדים בתקן של עובדים זמניים ולפי חוזה אחד ואף אחד מהם לא נכנס לתקן הקבוע, ולכן גם המצב הזה ראוי לתשומת לבנו. העולים שהתקבלו לעבודה בחברת החשמל, חברת החשמל באמת ראויה לשבח כי היא קלטה הרבה מאוד עולים, אבל לא קלטה אותם בתקן של עובדים קבועים בחברה והרוב נקלט לפי חוזים זמניים ולכן רוב העובדים הזמניים, תשעים ומשהו אחוז בחברה היום מבין המהנדסים הם עולים חדשים וכשמגיעים פיטורים בוודאי שזה קודם כל מכה בעולים שאין להם שום גב כלכלי ושום בסיס. זה אחרי שנים רבות של עבודה בחברה.

לפי הנתונים שסופקו על-ידי האנשים מדובר בפיטורי אנשים שעבודתם תוקצבה בתוכנית העבודה של שנת 2000. יש לי פה מכתבים של מנהלי אגפים שכותבים שלאדם מסוים יש עבודה ויש תקציב לעבודתו ושואלים מדוע מפטרים את אותו אדם. זאת אומרת, כל הסיפור הוא די מוזר, גם איך שזה נעשה, המסה של העובדים, העובדה שמכל העובדים הזמניים – ויש טכנאים זמניים ויש פקידים זמניים – פוטרו אך ורק מהנדסים וכמו שאמרתי כמעט כולם עולים חדשים. כל הסיטואציה הזו היא די מוזרה.

פניתי למנכ"ל החברה רפי פלד שלדעתי יש לו הרבה רצון טוב ואף ישבתי אתו בירושלים.
יעקב חי
אתה טועה. מנכ"ל החברה זה יורם אוברקוביץ.
יורי שטרן
אני משתמש בתארים הרשמיים. אלי לנדאו שהוא
יושב-ראש החברה לא היה באותם שבועיים בארץ, כך שלא יכולתי לדבר אתו. אני מקבל את הערתו של מר חי שבעצם נראה שיכולת המנהלים להתערב בעניין הזה היא די מוגבלת והם כאן פשוט באופן פסיבי ניתנים יד לאיזושהי פעולה מאוד שרירותית ומאוד לא נכונה שבאה כתוצאה – אולי, כך לפחות גורסים אנשים – מהוויכוחים בין שני הוועדים, ועד העובדים והפקידים וועד המהנדסים. הסכסוך כשלעצמו הוא נושא מעניין ואולי אפילו מרתק, אבל לא נדון בו. מה שחשוב לנו הוא שהעולים הופכים להיות קורבן של הסכסוכים האלה. יושב כאן חבר ותיק שלנו, אפרים מלמד, שאצלו אנשי ועד העובדים עשו פוגרום של ממש בחדר העבודה שלו, ושוב, יש לי מכתב של הממונה עליו, ולא רק את עדותו, שזה מכתב של אדם נייטרלי שזועם על מה שקרה. הפעילו שם כל מיני סנקציות כמו ניתוק חשמל כל מיני דברים מגוחכים.

אותנו מעניין המצב שבו תאגיד מהגדולים במדינה שמספק עבודה למהנדסים רבים מאוד, ואני חייב להגיד שברוסיה זה היה ענף יהודי ולכן בין העולים שהגיעו זה מקצוע מאוד נפוץ. לחברת החשמל יש מונופול במדינה ולכן כמעט אך ורק היא יכולה להעסיק את האנשים האלה. אנחנו יודעים על חברת החשמל שנותנת לעובדיה חשמל חינם בסדרי גודל של צריכה פי כמה מהממוצע שצורך האזרח הישראלי, החברה הזאת מצטיינת בגובה המשכורות של המנהלים שלה. יש לה לא מעט רזרבות. אם כחלק מההתייעלות שלה היא מפטרת דווקא את העולים האלה, דווקא את כוח העבודה המקצועי ביותר, המיומן ביותר והנאמן ביותר לחברה ולענף, אז אני לא חושב שזו הדרך הנכונה להתייעל ואנחנו ככנסת יכולים להציע לחברת החשמל – שהיא עדיין חברה ממשלתית ציבורית - כמה פתרונות ולא על-חשבון העובדים.
יונה שוויצר
שמענו כאן דברים קשים. אני לא יודע עד כמה הם
נכונים, ואני לא רוצה להתווכח.
יורי שטרן
כל דבר שאמרתי, אני יכול לתת לך סימוכין.
יונה שוויצר
אני רוצה לומר שכל העובדים שנמצאים כאן הם
עובדים מאוד מאוד טובים ועובדה שנשארו הרבה זמן בהיותם עובדים ארעיים. חברת החשמל משנת 1996 עוברת התייעלות ומסגרת ההתייעלות הזאת, שהיא שני אחוזים לשנה, מביאה את החברה לצמצם בכוח האדם.

לגבי אגף התכנון הספציפי יש בעיה נוספת. אגף התכנון הוא מעין קבלן של תוכנית הפיתוח של חברת החשמל. קרי, ככל שתוכנית הפיתוח יורדת, כך נפח העבודה של אגף התכנון יורד. באופן עקרוני המדיניות של החברה מבחינת כוח האדם של אגף התכנון היא להחזיק כוח אדם קבוע ברמה של נפח העבודה המינימלי, וככל שיש עליות בנפח העבודה, להיעזר בעובדים ארעיים.

באופן עקרוני משנת 1996 ועד עכשיו נפח העבודה ירד בכ23- אחוזים.
יעקב חי
מה תוכנית העבודה לשנת 2000?
יונה שוויצר
אני מגיע לזה.
יעקב חי
כי מה שאתה אומר זה שלא נכון. דבר על התוכנית
לשנת 2000 כי שנת 1996 לא מעניין. בשנת 2000 תוכנית העבודה אומרת שלא צריך לפטר ולו עובד אחר.
יונה שוויצר
העומק ההיסטורי גם חשוב.
יעקב חי
תן לנו את מספר העובדים ב1997- ואת מספר
העובדים ב2000- ונראה שאפילו לא צמצמו בחצי אחוז. אז מה קרה פתאום? אני מדבר על כלל חברת חשמל.
יונה שוויצר
באופן עקרוני לחברת חשמל יש פרוייקטים
ובפרוייקטים האלה לאגף התכנון יש נתח שהוא קבוע. עבודת התכנון בכל פרוייקט, על-פי אמות מידה בינלאומיות, זו כמות מסוימת של כסף של שעות.

מ1996- ועד עכשיו נתח העבודה בפרוייקטים של חברת החשמל, בפיתוח של חברת החשמל, ירד ב23- אחוזים. בכל התקופה הזאת ניסינו להתאים את כוח האדם של האגף לכמות שעות העבודה ולנפח העבודה שלנו וירדנו מה1- בינואר 1996 ועד עכשיו ב120- עובדים בערך.

באופן עקרוני חברת חשמל קולטת עלייה ומעסיקה עובדים.
יעקב חי
היא קלטה.
יונה שוויצר
היא קולטת במידת האפשר ובמידת הכסף שיש
לה.
קריאה
האנשים שנמצאים כאן עכשיו, היא קולטת אותם
או מפטרת אותם?
יונה שוויצר
כפי שאמרתי, האנשים האלה הם אנשים טובים
וחברת חשמל נאלצת לפטר אותם.
קריאה
אז היא לא קולטת.
יונה שוויצר
היא קולטת באופן עקרוני.
יעקב חי
רק מהנדסים עולים? אין טכנאים, אין אקדמאים,
אין פועלים?
יונה שוויצר
אני אתייחס לזה.
תוכנית הפיתוח של חברת החשמל מחולקת לשני
חלקים
תוכנית הייצור, תוכנית הפיתוח לייצור, קרי תחנות כוח, ותוכנית הפיתוח של אמצעי השנעה והולכה. עכשיו אנחנו מדברים על תוכנית הפיתוח של תחנות כוח. מאז 1996, תוכנית הפיתוח באופן עקרוני יורדת ויש לנו פרוייקט אסטרטגי אחד, תחנת הכוח הפחמית באשקלון שגם היא הולכת ונשלמת. ברור שבתקופת ה"פיק" של העבודה הזאת העסקנו הרבה עובדים - וזה בהתאם למדיניות של החברה, של האגף ושל המנכ"ל - עובדים ארעיים כדי שלא נצטרך לפגוע בכוח העבודה הקבוע שלנו בתקופות השפל.

מ1998- יש ירידה דרסטית בנפח העבודה בפרוייקט של תחנת הכוח באשקלון. עד תחילת 1999 עשינו הכל כדי לא לפטר כמעט אף אחד מהעובדים הארעיים ועל-ידי כך לא מילאנו את מקומותיהם של 75 עובדים קבועים שפרשו בעובדים חדשים אלא עודדנו כמה שיותר עובדים מתוך החברה ללכת לעבודות אחרות בחברה. אלה שפרשו, לא מילאנו את מקומם, והיו כאלה שהתפטרו, ואפילו לצערי הרב אחד שנפטר.

כל שנה נערך דיון בקשר לתקציב ותוכנית העבודה של השנה הבאה. נכון שבאוקטובר 1999 הגענו למסקנה שתוכנית העבודה לשנת 2000 אמורה להתאים למצבת כוח האדם ב1- בינואר 2000. בתחילת 1999, על-פי המדיניות של המנכ"ל ועל-פי הקביעות שלנו להתאים תוכנית עבודה לכוח העבודה שלנו, ואת כוח העבודה שלנו לתוכנית העבודה, היינו צריכים לפטר 45 עובדים. לתשעה עובדים מצאנו פתרונות בתוך החברה כך שהיינו צריכים לפטר 36 עובדים, מתוכם חצי ארעיים, חצי עובדי קבלן, מתכננים במתקני החברה. למרות שחברת החשמל יכולה ורשאית לפטר עובדים ארעיים לפי התנאים בחוק, אגף משאבי אנוש שלנו מצא לנכון שצריכים לתאם את הדברים האלה עם ועד העובדים כדי שהדברים ייעשו בסדר. התיאום הזה נמשך מה1- בינואר עד לסוף יוני 1999. בסוף יוני 1999 פוטרו העובדים האלה בתיאום עם ועד העובדים. אחרי חודשיים, אחרי החגים, העובדים הארעיים הוחזרו לעבודה ונשארו בחברה עד ה2- בפברואר 2000. תארו לעצמכם, כפי שאמרתי קודם, לנו אין שום רזרבה לאגף התכנון. אגף התכנון עיבד תוכנית פיתוח, ואם הוא עושה עבודה נוספת, אין כסף לשלם. זה מצבו לעומת אגפים אחרים בחברה.
יורי שטרן
מה לגבי אותם עובדים עבורם היו פתרונות
במחלקות אחרות ואתם לא אישרתם זאת?
יונה שוויצר
אין דבר כזה שלא אישרנו.
יעקב חי
קשב אלקטרוניקה, יש מודעות דרושים בחברת
חשמל, מדי חודש אגף כוח אדם מפרסם, אבל לא שיבצו את אותם עובדים.
יונה שוויצר
חבר הכנסת שטרן, אתה נחפזת להאשים את
חברת החשמל מבלי ששמעת את הצד שלנו.
יורי שטרן
אני שומע, אבל אני רוצה לקדם את העניין. זה
שלחברת החשמל יש בעיות, תראה לי מישהו שאין לו. אני מדבר בבעיה ספציפית זו ולא בהקשר הכללי של התייעלות וכולי ואנחנו רוצים להבין למה דווקא הקבוצה הזו של עולים פוטרה במכה אחת. כותב לגב' אפרת אשכול ליאו ארצ'ר: "בתאריך 22 בחודש זה הוזמנתי למשרדו של מנהל האגף ביחד עם חיים ברנר וצבי אייל. בדיון שנערך בנושא פיטורי מהנדסים שבהסכם מיוחד, נקבע על-ידי מנהל הענף שממחלקתי לא יפוטר מהנדס, היחידי שנותר בה במסגרת ההסכם המיוחד וכולי".
יונה שוויצר
אני מנהל האגף, אני לא קובע. המנהלים מתחתי
הם מנהלי מגזרים ותחתיהם מנהלי מחלקות. מנהל המחלקה בא ואמר לי שהוא שצריך את העובד הזה. אני לא מעורב ספציפית בעבודה שלו. בא מנהל המגזר שהוא חיים ברנר ואמר שבמגזר שלו הוא קובע והוא רוצה שתפטר את זה.
יורי שטרן
זה ההסבר?
יונה שוויצר
בדיוק זה ההסבר.
דרור קן דרור
ראש האגף לא יודע מה שנעשה בשטח. זה דבר
חמור ביותר.
יונה שוויצר
אני יודע בדיוק מה קורה.
אבי ענתבי
אני רוצה להוסיף עוד מספר מלים למה שאמר
יונה שוויצר.
ראשית, מעט צרם לי בתחילת הדיון שפה כבר משהו והוזכרה המילה בצורה שרירותית ונוצר כאן איזשהו רושם שחברת חשמל עובדת בשרירותיות ולא כך הדבר. אנחנו לא עובדים בצורה שרירותית.

אני רוצה לפנות לחברי הכנסת. חברת החשמל היא חברה ממשלתית ובנוסף לזה היא גם חברה ממשלתית עסקית והיא מכלכלת את צעדיה בתבונה ובסופו של דבר החברה גם רוצה להיות רווחית כפי שהיא הייתה בשנים קודמות ורוצה להמשיך את הרווחיות לשנים קדימה.

חברת החשמל לא עובדת בשרירותיות אלא היא עובדת במסגרת תכנון לטווח ארוך של הפרוייקטים שלה, יש לה תוכניות עבודה מסודרות וכל הפעילויות שלה נגזרות מתוך תוכניות העבודה. גם נושא המשאב האנושי, משאב כוח האדם, גיוס קליטה של עובדים הם פועל יוצא מתוכניות עבודה שנתיות ורב-שנתיות שנעשות בחברה גם לעבודות התפעוליות וגם לעבודות הפיתוח שיונה שוויצר הרחיב את הדיבור עליהן.

אני רוצה לציין, וזה ידוע לכם, שחברת חשמל מחויבת להתייעל בשיעור או ברמה של שני אחוז מדי שנה. ההתייעלות הזו היא חלק מהתעריף שלנו.
היו"ר נעמי בלומנטל
לא על-חשבון העולים החדשים. לא נוכל לתת לזה
יד.
אבי ענתבי
אני לא אומר על חשבון, אבל זה מספר שאנחנו
צריכים לעמוד בו.
אני רוצה להתייחס לנושא של העולים החדשים. קודם כל, צמצומי כוח אדם בחברה, זה לא סוד שהם מתקיימים כבר כמה שנים. אני רוצה לומר שבמהלך השנתיים האחרונות, בשנת 1998 ו1999- ירדנו בקרוב ל400- עובדים קבועים ולא מילאנו את מקומם כי אנחנו צופים את העתיד ואנחנו עוד לא יודעים מה יקרה.

דבר שני. אגף התכנון - שיונה שוויצר ממונה עליו ועושה את עבודתו נהדר – ירד בשבעים ומשהו עובדים במהלך השנתיים האחרונות וזאת כחלק מההתייעלות שאין לנו מוצא אחר. הנקודה המרכזית באגף התכנון היא מה קורה עם פרוייקט הפיתוח הבא, הקמת תחנת הכוח הבאה, פרוייקט D. היום עובדים על C באשקלון והתחנה עומדת להסתיים בטווח השנה הבאה. הפרוייקט הבא עדיין לא נכנס לקנה אם בכלל יכנס ואגף התכנון, כמובן בגיבוי של כל הנהלת החברה, פועל בהתאם למדיניות ולהנחיות.

יצא כאן כאילו חברת חשמל היא לא בעד העולים, אבל זה לא כך.
יורי שטרן
היא פרו עולים אבל היא פיטרה 400 עובדים
קבועים וכל העובדים הארעיים האלה לא נכנסו במקומם לעבוד לפי תקנים אלא נשארו ארעיים. זאת אומרת, אתם יוצרים בשכבה הזאת של מהנדסים עולים סוג חדש של מהנדסים סוג ב' מבחינת המעמד שלהם בחברה ומבחינת הזכויות שלהם בחברה.
אבי ענתבי
אני מייצג כאן את אגף כוח אדם ואני מתנגד
שיאמרו שבאגף כוח אדם או בחברת החשמל יש מהנדסים סוג ב'. אני מתנגד לזה כי זה לא נכון. שמעתם את מנהל האגף שאמר שהם עובדים טובים והם אכן עובדים טובים.
אנה איסקובה
מתוך עובדים קבועים שקיבלתם בעשור האחרון,
כמה היו עולים? האנשים שאתם מקבלים אותם כקבועים, מה אחוז העולים?
יונה שוויצר
מהנדסים, לאו דווקא מרוסיה אלא ממזרח
אירופה, הם הכי טובים בעולם.
אנה איסקובה
את זה אנחנו יודעים, אבל לא זה אני שואלת.
במשך השנים האלה קיבלתם עובדים קבועים? זאת אומרת, עובדים עם כל הזכויות.
אבי ענתבי
בעשור האחרון קלטנו כ356- עובדים מחבר
העמים – עובדים שהם כבר קבועים – בכל חברת החשמל. אני מדבר על מהנדסים קבועים בעשור האחרון. מחבר העמים כ365- עובדים, מיתר ארצות העולם 489 עובדים, והיחס הוא 42 אחוזים. כלומר, 42 אחוז מהעובדים שקיבלו קביעות בעשור האחרון של 1990 עד 2000 הם מהנדסים מחבר העמים.
יורי שטרן
מה לגבי העובדים הארעיים?
אבי ענתבי
אין לי את הנתון הזה כאן.
יורי שטרן
לפי הנתונים שקיבלתי עולה שתשעים אחוז הם
עובדים ארעיים.
אבי ענתבי
אני לא חושב שזה המספר, אבל אפשר לבדוק
אותו.
יעקב חי
הוא אמר כמה הוא קלט, אבל הוא לא אמר כמה
הוא פיטר מאז.
יונה שוויצר
באגף שלי, מתוך העובדים הארעיים זה 76
אחוזים.
איגור אוגורצב
חודש לפני הפיטורים האלה שנעשו בצורה
מלוכלכת ובצורה דרסטית מר יונה שוויצר היה אצלנו במחלקה ואמר במפורש והבטיח שיש תוכנית עבודה מאושרת לשנת 2000 וכי אף בן-אדם לא יפוטר ולא חשוב אם הוא ארעי או קבוע.

רציתי לשאול את מר יונה שוויצר למה סגרו לנו את כל הדרכים האחרות כדי שבכל-זאת נוכל לעבוד בחברת חשמל. התפרסמה אפשרות לעבוד קורס הסבה למערכות תקשורת ולבקשתנו מנהל המחלקה שלנו חתם לי ולחברתי למרות שהוא היה מאוד נגד זה כי הוא צריך אותנו ויש לנו עבודה במחלקה. הוציאו אותנו ממש מהעבודה שאנחנו מבצעים. ב28- בפברואר קיבלנו מכתב פיטורים וב29- בפברואר היה יום העבודה האחרון שלנו. אני רוצה לשאול למה לא נתנו לנו לעבור לאגף אחר, לפחות לנסות לעבור לשם? לא נתנו לנו את האפשרות הזאת.

אף פעם לא חשבנו, לא בברית-המועצות ולא כאן, שנפוטר רק בגלל שאנחנו מהנדסים.
אלכסנדר דולקין
אני עובד בתכנון אזרחי של התחנות הקיימות
שזה חלק מאגף התכנון. בזמן האחרון עבדנו בתכנון תחנות קיימות שזה אומר שיקום ועזרה לתחנות קיימות. חודשיים הייתי ממלא מקום של ראש המדור שיצא לחופשת מחלה אחרי ניתוח ואני ושני חבריי עבדנו בפרוייקטים חמים. אם תיכנסו לחדר שלנו, זה שעזבנו, כל התכנונים, כל הפרוייקטים נשארו על השולחן ועד עכשיו זה נשאר שם ואף אחד לא מגיע וזה חם.
משה שמעוני
אני לא רוצה להיכנס יותר מדי לנושא כי יעקב חי
מעורב יותר ממני אלא אני רוצה להבהיר כמה דברים. באופן עקרוני ועד המהנדסים יחד עם הסתדרות המהנדסים זה הגוף שמוסמך להתייחס לפיטורי מהנדסים ובנושא איגוד מקצועי. בדרך כלל במקומות אחרים כשיש בעיה כזו ההנהלה פונה לוועד ומזמנת את הציבור ודנה עוד לפני כן, לפני שמתעוררת בעיה, ואני יכול לתת מספר דוגמאות שבכלל לא הגיעו לכאן, אם זה מהנדסים עולים, בעיקר לגבי עולים כי העולים לא יודעים את הזכויות שלהם. הם לא יודעים אפילו למי לפנות אם הוועד לא יכול לפעול, למרות שכאן זה לא המצב שהוועד לא יכול. ההנהלה פונה לפני שהיא מתחילה בפעולות כאלה וכדי למנוע את המצב הזה ואומרת שיש לה בעיה כזו, יש בעיה כזו, היא מציגה נתונים, אומרת שמינואר יש פיטורים של איקס טכנאים, איקס עובדים וכולי. שאלנו כמה טכנאים פוטרו, כמה עובדים אחרים פוטרו, אבל לא מציגים תמונה כזאת שמראה תום לב. מישהו מהטכניון פנה לכאן? לא, וגם שם פוטרו, אבל בצורה כפי שצריכה להיות.

יותר מזה, אי-אפשר היה לדבר עם הוועד. הפקסים שלהם נותקו וכך גם הטלפונים ולא יכולנו להיות בקשר רציף. היינו צריכים להגיע למצב שציבור המהנדסים מבקש סכסוך עבודה כדי שנציגי חברת החשמל יגיעו לדבר. אני לא חושב שזה מצב מכובד לחברה גדולה.

יעקב חי ודאי ייתן לכם תמונה ברורה, אבל אני רוצה להגיד עוד משהו שכתבתי ואני לא אכנס לזה. זו תמונה שמאופיינת בגופים חזקים, כאלה שחושבים שהם חזקים, ואז במקום לנסות ולפתור את הבעיה קודם, הם פוגעים בחלשים. קל מאוד לפגוע בחלשים, בעיקר בציבור כזה. יש מקומות שבגלל שהאיגוד המקצועי לא נכנס לשם, העולים החדשים אפילו לא יודעים למי לפנות ואז הם לא מגיעים אפילו אליכם אלא אם כן פרטנית אנחנו באים ונותנים להם סיוע משפטי.
יורי שטרן
חלקם מגיעים.
משה שמעוני
אם אתה רוצה, אני אדאג שאלף מהנדסים ייפנו
אליך מהחממות הטכנולוגיות. לשם אין לי סמכות להיכנס.
יעקב חי
אני יושב-ראש ועד המהנדסים. מי שלא יודע, יש
1,200 מהנדסים במרחב הצפון של חברת החשמל. לא סתם שאלתי את חבר הכנסת יורי שטרן למי הוא מתכוון כשהוא אומר מנכ"ל חברת החשמל. פה הצטייר משהו של התייעלות, מקרה שאין ברירה אלא צריך לפטר ולכן פיטרנו, ואנחנו סתם מלינים עליהם ובאים בהאשמות שווא. מי שלא נמצא בתוך חברת החשמל ולא יודע איך היא בנויה, לא יודע מה קורה שם.

ראשית, מי שמנהל את חברת חשמל בפועל זה יורם אוברקוביץ, יושב-ראש ועד העובדים שם, ועמוס עדן. מילה שלהם זו מילה וגם המנכ"ל לא יכול לעזור. האדונים האלה שהם חברי הנהלה מונו רק לאחר המלצה של יורם אוברקוביץ. גם מנהל האגף שמחייך כרגע היה מועמד לפיטורים לפני שנה וחצי ויורם אברקוביץ עצר את פיטוריו ולכן הוא חייב לו וזה חלק מהחובות שאחד חייב לשני בגלל המינויים.

סך הכל ממה התפתחו כל הדברים האלה? אנחנו, נציגות המהנדסים, ביקשנו לפני למעלה מחודשיים וחצי מארגון העובדים את הזכויות שלנו במוסדות ארגון העובדים. קרי, אנחנו אחוז מסוים בציבור, תנו לנו את הנציגים שלנו בהתאם כדי שגם לנו תהיה נציגות לפי התקנונים ולפי החוקים. אמרו לא. פנינו לבית-הדין לעבודה, בית-הדין לעבודה נתן להם הוראה לתת לנו את כל זכויותינו ומאותו רגע התחילה מסכת של עליהום, פוגרומים כנגד ציבור המהנדסים. ניתקו לנו את הפקסים, טלפונים, יונה שוויצר מנהל אגף התכנון לא אמר לכם שחודשיים האגף הזה עובד בתפוקה של עשרים, אין שירותי תחבורה, אין שירותי פקס, לא נותנים לנו אוכל, דואר, טלפונים, נייר טואלט לא סיפקו לנו. אותי אישית ניסו לפנות מהחדר, מאיימים עלי בפיטורים, אתמול ניסו לדרוס אותי.

אני אתן לכם דוגמה. בגלל שאני עוזר לעולים, תראו מה מפרסמים. תסתכלו מה מפרסמים בחברת חשמל על כל לוחות המודעות ויש גם מודעות "יומת יעקב חי" וכל זה באתרי החברה וההנהלה לא עושה שום דבר. ברגע זה יושבת ההנהלה ודנה כיצד לפטר את יעקב חי ולהיפטר מהצרה הזאת שעושה את הרעש ואז אפשר יהיה להעביר את הכל בשקט.

הרביצו לנו. באים פועלים למשרדים שלנו, היכן שיושבים מהנדסים, אבל גם יושבים קצת טכנאים כך שהם לא מבדילים בין טכנאים לאקדמאים, ומאיימים, זורקים את הניירות ואומרים שמחר יפטרו גם אתכם. יושב עמוס עדן ואומר למהנדסים שבאים אליו לנסות לתווך שאותם יפטרו עוד מעט. מנהל אגף כוח אדם, אדם שמואל, מי שיטפל בכל הנושא של הר כורזים, יבוא, והוא חזר אתמול, יפטר תוך חודש מאתיים מהנדסים ואז נראה אתכם מבקשים את הזכויות שלכם.

תבינו שזה לא יאומן. מי שלא נמצא בפנים חושב שאני ממציא את הדברים האלה. יונה שוויצר, איך היו הפיטורים? הוא הציג תוכנית עבודה בפני דירקטוריון החברה לשנת 2000 ונכון שהיו צמצומים בשנת 1997 ו1998- ואנחנו אף פעם לא באנו אליכם כי אז פיטרו גם מהנדסים, גם טכנאים, גם אקדמאים, גם פועלים, מהנדסים עולים ולא עולים, אבל בסוף דצמבר אושרה על-ידי הדירקטוריון, אחרי עבודה מאומצת, תוכנית העבודה של אגף התכנון לשנת 2000 ולפי תוכנית העבודה לא היה צריך לפטר ולו עובד אחד. יונה שוויצר קיבץ את כל המנהלים הזוטרים שלו, מרמה מסוימת עד הרמה הגבוהה, והודיע להם שלשנת 2000 לא יפוטר אפילו עובד אחד, אבל מה קרה תוך חודש וחצי? ביקשנו את הדרישות שלנו ופתאום כל תוכנית העבודה לא משנה, הדירקטוריון אישר סתם תוכנית ופתאום מחליטים לפטר.

באגף התכנון יש 130 עובדים ארעיים, חמישים מהם מהנדסים. לא אמרו שפיטרו עשרה מהנדסים, שני טכנאים ושני אקדמאים, אלא פיטרו 23 או 20 מהנדסים באגף התכנון מתוך ה27- ולא פיטרו אפילו טכנאי אחד. אני יודע שחלק מחברי הכנסת הם מהנדסים, תגידו לי, האם טכנאי יכול לעשות עבודה ללא המהנדס? איך יכולים לפטר מהנדסים ולהשאיר את הטכנאים?

מפטרים בגלל הדברים שדרשנו. הם יודעים שהאוכלוסייה של המהנדסים העולים זו האוכלוסייה החלשה, זו האוכלוסייה שפוחדת יום יום לפרנסתה ואז אמרו שיפטרו את המהנדסים העולים ואלה שיישארו ואלה שיפוטרו יעשו עליהום על ועד המהנדסים ויורידו אותם מדרישותיהם. זו הסיבה העיקרית לפיטורים. יום יום אנחנו עוברים בחצר, חברי הוועד שואלים אם עוד לא פיטרו אותנו, האם אנחנו עדיין חיים, האם יש לנו עדיין עבודה וכולי וכולי.

בית-הדין, כפי שראיתם בלקט העיתונות – ותאמינו לי שזה לקט קצר, אני הבאתי רק את התמצית – שמע אותנו, הבין שיש פה בעיה, החזיר לעבודה מלאה את כל המהנדסים שפנו לבית-הדין לפני שהפיטורים יצאו לפועל, וזאת בניגוד לדעת ההנהלה. היו כאלה שניגשו אחרי כן והם ניגשו אחרי כן כי הם פחדו. הם חשבו שאם הם לא ייגשו, אולי פעם יחזירו אותם לעבודה. רק אחרי שהחברים שלהם שפנו בהתחלה הצליחו, אז הם ניגשו ואז בית-הדין נתן הוראה אמנם להשאיר אותם בעבודה כי יש כל מיני סייגים משפטיים, ואמנם חברת חשמל משלמת להם עד הדיון את השכר המלא אבל הם לא עובדים. חברת חשמל הייתה מוכנה לשלם פיצויים מוגבהים, משולשים, מרובעים, אבל העיקר לא להחזיר אותם לעבודה. למה? שיראו וייראו. חשוב שהציבור יראה שפיטרו עובדים. לא איכפת להם לשלם פיצויים. עורך-הדין שלהם אומר שהוא מוכן לשלם פיצויים. יש מהנדס שאיננו כאן, הלבישו עליו תיק ואמרו שהוא ניתק את החשמל בחדרה, ובזיכרון. הגיעו לשלב העדויות ועלה אחד שהוא הנדסאי ולא מהנדס והציג את העמדה ואמר מה היה באותו יום – לא דובים לא יער. אפילו השופטת לא התאפקה ואמרה לעורך-הדין של חברת חשמל שהדברים הם לא כפי שהוא אמר ולא כפי שהוא הציג אותם אלא שונים לגמרי.

בונים שקרים על גבי שקרים.
יורי שטרן
אתם התלוננתם במשטרה?
יעקב חי
אני לא התלוננתי במשטרה. אני חושב שאנחנו
צריכים לעשות זאת אבל אנחנו לא רוצים לגרום להחמרה. אנחנו שקלנו לפנות למשטרה, אבל בכל אופן גם אנחנו צריכים לעבוד בחברת חשמל ואנחנו לא רוצים לזעזע את המערכת יותר מדי.
אנה איסקובה
הדרישות שהצגתם שבגללן התחיל לדעתך כל
הסיפור, הדרישות האלה כללו דברים ספציפיים לגבי עולים?
יעקב חי
לא. הדרישה שלנו בסך הכל הייתה לייצוג שוויוני,
לייצוג לפי מפתח שוויוני בארגון העובדים. עד לפני חודשיים כשפועל הלך להצביע ספרו את הקול שלו כשניים וחצי קולות וכשמהנדס הלך להצביע ספרו את הקול שלו כקול אחד. אני עושה את זה ציורי, אבל הם קיבלו על כל ארבעים עובדים נציג ואנחנו קיבלנו נציג על כל תשעים עובדים וכך פגעו בנו. ארגון העובדים יושב מול ההנהלה, ארגון העובדים קובע מי יקבל קביעות ומי יפוטר, וכשהמהנדסים לא מיוצגים במפתח שוויוני, זה מה שקורה כאן. אנחנו לא מיוצגים בפני ההנהלה ויושבים שניים שעושים את עצמם כאילו שום דבר לא קרה והם לא יודעים במה מדובר.
היו"ר נעמי בלומנטל
היום יש לכם ייצוג?
יעקב חי
אין לנו ייצוג. ההנהלה לא מדברת אתנו.
היו"ר נעמי בלומנטל
יש לכם ייצוג בתוך הוועד?
יעקב חי
יש לנו ייצוג בתוך הוועד אבל ההנהלה קוראת
לעמוס עדן וליורם אוברקוביץ ולא שואלת אותם בכלל אם יש להם מנדט מועד העובדים, הם לא מציגים פרוטוקולים שמראים החלטה שהתקבלה, ומה שיורם חותם בלחיצת יד, זה מה שקורה ואחר-כך אומרים שזו החלטת הנהלה.

אני רוצה לומר לכם כיצד מנהל מתאר את הפיטורים. היו לו שמונה עובדים ארעיים, ארבעה מהנדסים וארבעה טכנאים. הוא זומן למנהל האגף, יונה שוויצר, שאמר לו שהוא צריך לפטר שני מהנדסים. האדם אמר לו שהוא לא צריך לפטר כי לפי תוכנית העבודה יש לו הרבה עבודה וזה יפגע בעבודה. הוא אמר שהוא אולי יכול לפטר טכנאים. נאמר לו שלא, רק מהנדסים. אותו אדם אמר שהוא שלא רוצה לפטר, ואז יונה שוויצר קבע מי יהיו השניים וכך פוטרו שניים. כך זה נעשה לגבי כל האחרים. יש חתימות וכולם יעלו לעדויות. ככה זה מתואר במכתבים.
אלכסנדר צינקר
מה שאתה מתאר יכול לקרות רק במדינה
בולשביקית.
יעקב חי
יותר גרוע.
אלכסנדר צינקר
מדינה שכל השלטון צריך להיות מרוכז ביד אחת.
ישראל בריילובסקי
האם יש לנו אפשרות להקים ועדת חקירה? מה
שאנחנו שומעים זה פשוט דבר נורא.
היו"ר נעמי בלומנטל
מה שאנחנו שומעים אלה הם דברים חמורים
מאוד.
יורי שטרן
אנחנו יושבים כאן בוועדות שונות וחברת החשמל
לא פעם צריכה לבוא אלינו ואז היא תקבל בחזרה את כל מה שהיא עושה לעולים, את כל המעמד הנחות הזה שהיא יצרה עבורם, את הפיטורים האלה.
יעקב חי
לדעתי אין זכות קיום לחברת חשמל אם היא
מתנהלת כפי שהיא מתנהלת כאשר אנשים באופן שרירותי מפטרים מהנדסים בגלל תוארם, בגלל שהם עולים ומנסים לעצור את חופש ההתארגנות וההתאגדות של המהנדסים. אם כך, לדעתי אין זכות קיום לחברת החשמל. עם כל הכבוד לכך שאני עובד חברת חשמל, חברת חשמל זאת לא ההנהלה אלא אלה 14 אלף העובדים שלה. חברת החשמל זאת לא ההנהלה ולא יורם אוברקוביץ למרות שאין מה לעשות כי הם שולטים במנגנון, הם שולטים בכספים. את מיסי הוועד שלנו מעבירים לאותו גוף שפלט אותנו מהארגון ואומר שהוא לא מייצג אותנו. בצורה לא חוקית גובים מאתנו שבעים-שמונים שקלים לחודש ומעבירים ליורם אוברקוביץ שקיבל החלטה שהוא זורק את כל המהנדסים מארגון העובדים.
היו"ר נעמי בלומנטל
כמה מהנדסים יש בתוך ה14- אלף?
יעקב חי
1,850 מהנדסים.
מיכאל נודלמן
קשה לתפוס איך במוסד ממשלתי אפשר לעשות
דברים כאלה. אתם מספקים חשמל לעובדי החברה בחינם, ואולי אפשר לחסוך בחשמל. הדבר היקר ביותר הוא האדם שיש לו השכלה ואני לא מבין איך אפשר לפטר מהנדסים ולהשאיר רק טכנאים. זה הרי טמטום לעשות דבר שכזה. פה אין הגיון אלא פוליטיקה.

אני חושב שצריכה לקום ועדה ממשלתית ואנחנו צריכים לפנות למבקר המדינה כדי שנעשה שם סדר. חברת חשמל חושבת שהיא מדינה בפני עצמה, אבל גם במדינה יש חוק ויש מסורת לדאוג לחלשים. יש אנשים שעובדים בחברת החשמל כמעט עשר שנים ועכשיו הם מפוטרים ונזרקים לרחוב. מה יעשה בן-אדם בגיל 55-50 אחרי הפיטורים? אין לכם לב, אין לכם ראש.
יונה שוויצר
לעניין של ההנדסאים. כפי שאמרתי קודם, פיטרנו
אך ורק מתחנות הכוח. במחלקות האלה יש שלושים מהנדסים ו11- טכנאים. רוב הטכנאים האלה, הם לרוב עושים עבודה פשוטה, אבל אפשר להסב אותם – והצענו גם למהנדסים – לחלק של תחנות משנה וכך עשינו לגבי שבעה מהם.
יורי שטרן
למה לא הסבת מהנדסים?
יונה שוויצר
הצענו לכולם.
יעקב חי
הוא לא הציע. זה לא נכון. הכל שקר.
אנה איסקובה
אני חושבת שלא שמעתי תשובה לשאלה למה 95
אחוז מכוח ארעי דווקא הם עולים ו95- אחוז מאלה שמפוטרים הם עולים.
יונה שוויצר
אני לא יודע על המספר הזה.
אנה איסקובה
מדובר באחוז מאוד גבוה ואחוז העולים
במפוטרים הוא מדהים.
יונה שוויצר
לא הסברתי את עצמי. סך הכל בכל האגף, מתוך
54 מהנדסים ארעיים, 76 אחוז הם עולים חדשים. מתוך שלושים המהנדסים, יש עובד אחד שאיננו עולה חדש.
אנה איסקובה
זה מה שאני אומרת. רוב העובדים הארעיים הם
עולים.
יעקב חי
זו האוכלוסייה החלשה, קל יותר לפגוע בה וכך
מפחידים את כל המהנדסים.
היו"ר נעמי בלומנטל
שמענו את עמדות חברי הכנסת והן די נחרצות.
שמענו גם את יועצת ראש-הממשלה שדיברה בצורה נחרצת. נראה לי שמצטיירת כאן תמונה מאוד עגומה על מצב שבו יש מהנדסים שהחליטו להתארגן כדי לעמוד על הזכויות שלהם. לקחו את החוליה החלשה מבין המהנדסים, אלה שעדיין אין להם קביעות ופגעו בהם ואלה הם העולים החדשים.

אנחנו כועדת העלייה, הקליטה והתפוצות לא נוכל לתת את ידינו לפיטורים האלה. אנחנו בו-זמנית גם נפנה להנהלה, גם ליושב-ראש הדירקטוריון וגם למנכ"ל החברה וזאת כדי למנוע לאלתר את הפיטורים של המהנדסים האלה ולהחזיר אותם לאלתר לעבודה.

מעבר לכך, בשל האווירה הקשה שהם נקלעים אליה ולפי הדרישה של חבר הכנסת נודלמן, אנחנו נפנה למבקר המדינה על-מנת שישקול אפשרות לבדוק מה באמת קורה לגבי המהנדסים שעכשיו מפוטרים לפי דעתנו בצורה שרירותית ובצורה שבעצם לא מביאה לידי ביטוי לא את הזכויות הבסיסיות שלהם כמהנדסים מקצועיים וכעובדים ולא את הזכויות הבסיסיות שלהם כבני-אדם.

זאת המסקנה שלנו ואנחנו נמשיך לפעול בעניין הזה ונעקוב אחר ההתפתחויות.



הישיבה ננעלה בשעה 09:40

קוד המקור של הנתונים