פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת קליטה/1653



1


פרוטוקולים/ועדת קליטה/1653
ירושלים, י"ג בתשרי, תשס"א
12 באוקטובר, 2000

הכנסת ה15- נוסח לא מתוקן
מושב ראשון


פרוטוקול מס' 1
מישיבת ועדת העלייה והקליטה
יום שלישי, ז' באב התשנ"ט (20 ביולי 1999), שעה 13:30
נכחו
חברי הוועדה: היו"ר נעמי בלומנטל
משה ארנס
ויקטור בריילובסקי
יצחק גאגולה
אבשלום וילן
אמנון כהן
סופה לנדבר
מיכאל נודלמן
אורי סביר
מרינה סולודקין
אופיר פינס-פז
מיכאל קליינר
יורי שטרן
מוזמנים
יושב-ראש הכנסת, אברהם בורג
סאלח טריף - יושב-ראש ועדת הכנסת
אריה האן - מזכיר הכנסת
מירי יכין - ראש אגף טקסים ואירועים
נורית רון - ראש אגף היתרים וביקורים
קצרנית
שלומית כהן
סדר היום
בחירת יושב-ראש לוועדה.



בחירת יושב-ראש לוועדה
יושב-ראש הכנסת, אברהם בורג
רבותיי חברי-הכנסת וחברותיה, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ה15- ואני מבקש על דעת יושב-ראש ועדת הכנסת ועל דעתי כיושב-ראש הכנסת להציג את מועמדותה של חברת-הכנסת נעמי בלומנטל לתפקיד יושב-ראש הוועדה.

אני לא יודע מה קיים בפרלמנטים אחרים לגבי התייחסות הפרלמנט לגבי מה שנקרא "הגירה". האם יש ועדות שעוסקות במהגרים או לא, האם זאת סוגיה אמיתית, אבל אין ספק שמה שאנחנו קוראים בביטוי הערכי "עלייה" הוא דבר יוצא דופן בחברה הישראלית.

בעשור האחרון בארצות-הברית של אמריקה קלטו 7.5-7 מהגרים לכל אלף תושבים. בישראל קלטנו 27 מהגרים לכל מאה תושבים. אני לא מדבר על מהגרים לא חוקיים, אלא על הגירה שעוברת דרך המערכות הממסדיות. המשמעות המבנית של משק ושל כלכלה ושל חברה ושל תרבות במאמץ מן הסוג הזה הוא נדיר, הוא יוצא דופן. הייתי בעמדה מאוד נדירה, ואני רוצה לספר לכם אנקדוטה מוזרה.

לפני שנתיים היה כאן סגן ראש-הממשלה ושר החוץ של דרום קוריאה. חצי שנה לפני שהוא הגיע בא אדם שנועד להכין את הביקור, ישב חצי שעה עם כמה אנשים, וביקש לשבת איתי שש שעות. אמרתי לו שאני לא יכול לשבת איתו שש שעות והתפשרנו על פגישה של שלוש שעות. הוא תיחקר אותי מה עושה הסוכנות היהודית.

עברה חצי שנה, הגיע סגן ראש-הממשלה ושר החוץ של קוריאה וישב עם אנשים שונים, וקבע פגישה של שעה וחצי איתי. במשך 40 דקות הוא סקר לי מי זאת הסוכנות היהודית, כל מה שסקרתי לעוזרו קודם לכן. חברי חבר הנאמנים של הסוכנות לא הכירו את הסוכנות כפי שהכיר אותה הקוריאני הזה. שאלתי אותו למה זה, והוא השיב שהם עשו בדיקה אסטרטגית על מה עומד בפני האסטרטגיה הקוריאנית באיקס השנים הקרובות, והם הגיעו למסקנה ששני היעדים האסטרטגיים הגדולים ביותר שלהם, בעקבות האיחוד עם צפון קוריאה, זה מצד אחד גל ההגירה ומצד שני יישובו של גל ההגירה הזה בדרום. הם בדקו בכל המערכות העולמיות מי יכול לסייע להם, והם הגיעו למסקנה שהם רוצים לקנות מאיתנו שירותים ולהיעזר בנו בכל הנושאים שעניינם הגירה והתיישבות.

הסוכנות היהודית בהקשר הזה היא כלי לצורך העניין. אני אומר את הדברים האלה, משום שהרבה פעמים אנחנו כחברה מזלזלים במעשה המדהים שאנחנו עושים. אני לא מדבר על זה שהחברה אוהבת עלייה אבל לא אוהבת עולים, אלא שלא יודעים להעריך מה שאנחנו עושים.

כולנו יודעים שלפחות בנתונים המספריים הקיימים, ואני לא נוטה לקבל אותם באופן מוחלט, העלייה לא תימשך במקצבים שלה יותר מאשר איקס שנים, ועד סוף הקדנציה נראה ירידה משמעותית במספרי העולים, אלא אם כן יהיו שינויים שאנשים שאנחנו לא יודעים איפה הם נמצאים היום ייצאו מן הארון.

המשמעות של הוועדה הזאת היא, בין השאר, לשבת על התהליך ההיסטורי. זאת אולי אחת הוועדות האחרונות שיעסקו במאסות בסדרי גודל כזה של עלייה, עד שאם וכאשר נצליח לשנות את התודעה הלאומית לכיוון עלייה מן המערב.

בעבורי לבוא לכאן היום להציג את חברת-הכנסת בלומנטל כמועמדת שלנו לראשות הוועדה הוא ודאי דבר שבגדר החיוב, משום שהנושא הזה של עלייה וקליטה הוא קרוב ללבי. עד כדי כך הוא היה קרוב ללבי, שהחלטתי להתרחק מן הכנסת לארבע שנים כדי להתקרב אליו יותר, ולא רק שאני לא מצטער על השנים האלה, אני שמח עליהן מאוד. אני גם מקווה מאוד שהוועדה תמשיך בשנים הקרובות, תחת פטישה של נעמי, להתנהל בדרך האיכותית והטובה שהיא התנהלה בעבר, כי ראוי לה לכנסת ישראל שוועדה מן הסוג הזה תהיה בה, בוודאי כדי לשמר את אותה גחלת ציונית שבעצם היא היסוד לקיום של כולנו כאן.

על כן, ובשם הדברים האלה, אני מבקש להעמיד בפניכם להצבעה את מועמדותה של חברת-הכנסת בלומנטל לתפקיד יושב-ראש ועדת העלייה והקליטה של הכנסת ה15-. מי בעד ירים את ידו, מי נגד, מי נמנע?

ה צ ב ע ה

בעד - רוב
נגד - אין
נמנעים - אין
יושב-ראש הכנסת, אברהם בורג
גברתי, הוועדה שוב שלך.
סאלח טריף
אני רוצה לנצל את ההזדמנות לברך את ידידתי הטובה, חברתי חברת-הכנסת נעמי בלומנטל. הייתי שכן שלה כאן והיא היתה גם חברה בוועדת הפנים, מאוד פעילה, מאוד ססגונית, לכן אני מאחל לה שתצליח כאן.

אני יודע שנושא העלייה והקליטה היום במדינת-ישראל הוא אחד הנושאים החשובים. לא הבנתי למה בכנסת כל הזמן ועדת העלייה והקליטה היתה ועדה חשובה, אבל בשנים האחרונות גם בהרכב של הוועדה יש הרבה מה לעשות. אני מבקש לאחל לך הצלחה ואני מאוד מקווה שבזמן שתהיי יושבת-ראש הוועדה הזאת יהיה רק טוב יותר, גם לעולים וגם לתשובי המדינה האחרים. ברכות ובהצלחה.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה, אדוני יושב-ראש ועדת הכנסת, סאלח טריף.
אופיר פינס-פז
אני מודה שבפעם הראשונה מאז שהתחלף השלטון אני מתחיל לפקפק ביכולת שלנו להביא שינוי. עובדה שבוועדת העלייה והקליטה דבר לא השתנה. זה סימן ראשון מדאיג, אני מקווה שהוא לא ילווה בסימנים נוספים. אבל נעמי היא מבחינתנו חריג לחיוב.
משה ארנס
תודה רבה על הקומפלימנטים.
אופיר פינס-פז
נעמי היתה יושבת-ראש מצוינת לוועדת העלייה והקליטה, בלי לפגוע חלילה באף אחד אחר. נהניתי מאוד לעבוד איתה. ישבתי בוועדה הזאת, והיא היתה בית שני בעבורי. מבחינה זאת אני בהחלט אשמח לשתף פעולה איתך גם בקדנציה הזאת, ואני בטוח שכך גם כל חברי. בשלב הזה כולנו יחד נמלא את המשימות.

אני מאוד מקווה שלמרות התחזית, שהיא תחזית לא פשוטה מבחינת העלייה לארץ, וכנראה שהיא תהיה יותר מצומצמת, עדיין לא איבדנו תקווה, והיו לא פעם תחזיות מהסוג הזה שהתבדו. אני מאמין שלא אפסו ולא נדלו מקורותיו של העם היהודי ותהיה לנו עוד הרבה מאוד עבודה, גם מחבר העמים וגם ממדינות אחרות בעולם.

אני מאחל לך, שבתקופתך כיושבת-ראש הוועדה תגיע עלייה המונית מארצות הרווחה בכלל ומארצות-הברית בפרט.
היו"ר נעמי בלומנטל
תודה רבה.
סופה לנדבר
אני מצטרפת לברכות. אני מאחלת לך שתהיה לך כמה שפחות תעסוקה. אני מאמינה שהממשלה הזאת יוצאת לדרך ונצליח גם בנושא הזה.

אני רוצה להעלות לסדר היום של השבוע הבא עניין, וחבל שאברהם בורג יצא. יכול להיות שבגלל שהוא התרחק מהסוכנות יש שם עכשיו בעיות. יש שני מרכזי קליטה שמפנים אותם למען עלייה אחרת. לא ייתכן דבר כזה. לא ייתכן שילדים שהגיעו במסגרת הסוכנות יחליפו אותם בגלל ילדים אחרים, וילדים שנמצאים במדינת-ישראל בלי אמא ואבא יישארו ברחוב. קיבלתי מכתבים בעניין, ואני מניחה שגם את קיבלת, וזה ממש לקרוא ולבכות. אני ממליצה שלפני שנצא לפגרה, נזמין את נציגי הסוכנות לטפל בעניין הזה.

דבר נוסף, אם יהיו כאן אנשים בכירים מהסוכנות היהודית, אני ממליצה להעלות כאן את עניין המשפחות החד-הוריות. החלטנו שאת הלוואת הסוכנות נהפוך למענק לפנסיונרים, ואני ממליצה שנעשה אותו דבר לפחות כלפי חלק מהחד-הוריות שלא עובדות, בגלל שהילדים שלהם נמצאים במצוקה רבה.
יורי שטרן
יצא לי לעבוד עם ועדות הקליטה מאמצע שנות ה80-. הייתי גם יועץ כשמיכאל קליינר היה יושב-ראש הוועדה המצטיין. אני חושב שמה שהצלחת לעשות בקדנציה הקודמת זאת עליית כיתה בפעילות הוועדה, גם הקונסטלציה הציבורית היתה אולי נוחה יותר. אבל זה קודם כל בזכותך. אני חושב שמה שעשית והעובדה שנבחרת שנית נותנים לנו הזדמנות יוצאת מן הכלל להמשיך מיד כמה דברים שהשארנו לא סגורים בקדנציה הקודמת.
היו"ר נעמי בלומנטל
ואת הרמז של יורי המבין יבין. אתה מתכוון בוודאי לחוק אסירי ציון.
יורי שטרן
לאסירי ציון יש מספר תיקונים, ויש דבר דחוף עם הסוכנות. אני מציע שבשבוע הבא לפחות הנושא של אסירי ציון יעלה.

נרמז פה על הרוטציה העתידית בוועדה. אני מאחל לך הרבה הצלחה בתקופת שלטונך בוועדה, ואני מביע תקווה שגם אחרי הרוטציה ראשות הוועדה תישאר בידי האופוזיציה.
מיכאל קליינר
אני רוצה להצטרף לברכות. אני חושב שטוב שיש המשכיות, לפחות בתפקיד הזה. אני הייתי רוצה שתהיה המשכיות בעוד כמה תפקידים, אבל לא הסתייע.

אני הוזמנתי כאן כיושב-ראש ועדה לשעבר. יורי הזכיר את התקופה של 1992-1988, הכנסת ה12-, ואני מזכיר את זה בהתייחס לדבריו של יושב-ראש הכנסת, שניתן היה להשתמע שאולי אי-פעם תגיע עלייה מהמערב.

כשאנחנו התחלנו את הקדנציה ב1988- והתחילו להגיע דיווחים של הלשכה שעומדת להיות עלייה גדולה, היינו במצב של 200 עולים לחודש, אולי 2,000 לשנה, 10,000 עולים מכל העולם. כשהתחלנו לומר את מה ששמענו כאן אמרנו שצפויים לבוא 250,000 יהודים, לא העזנו לומר את מה ששמענו באמת, שצפויים להגיע כמיליון עולים.

בעיתון "הארץ" הפכו את המספר ל25,000-, כי חשבו שזאת טעות דפוס.
יורי שטרן
יוסי ביילין היה אז בראש צוות חירום להכנות לעלייה המונית, והוא קבע מספר של 14,000 עולים.
מיכאל קליינר
חברך לסיעה דאז, פסח גרופר, שאל מה יקרה אם יתכוננו ל100,000- עולים והם לא יבואו, האם יושב-ראש הוועדה ישלם מכיסו את ההוצאות המיותרות האלה? זאת היתה האווירה.

לכן מי שהיום מדבר על עלייה מהמערב במונחים שזה אף פעם לא יקרה וזה לא יכול להיות, ההגיון מכתיב את זה. אותו הגיון אמר אז שלא יבואו עולים מרוסיה, ואני מקווה שכמו שהגיעו מיליון עולים מרוסיה, בעזרת השם תזכי עדיין לטפל בקדנציה הזאת בעלייה גוברת מארצות-הברית.
היו"ר נעמי בלומנטל
מיכאל, אני מקווה שאתה תהיה הנציג של "האיחוד הלאומי" בוועדה.

השלב הראשון בפעילות הוועדה תהיה, שחברי-הכנסת הוותיקים יקלטו את החדשים בוועדה, משום שיש פה הרבה חברי-כנסת שיושבים פה כבר קדנציה שנייה ושלישית, ואני בהחלט מברכת על כך.

עומדת לי זכות שבדרך-כלל לא ניתנת לחבר-כנסת, שאני נשארת בתפקיד שמאוד אהבתי אותו וניסיתי שנפעל בצורה הנמרצת ביותר והטובה ביותר. לצערנו הוקדמו הבחירות באמצע עשייה רצינית מאוד.

אגב, העלייה לעת עתה מארצות חבר העמים לשעבר, כולל רוסיה, גוברת בחודשים האחרונים, כך שכולנו יכולים להיות אופטימיים לגבי ההמשך.

אני רוצה להעלות שני נושאים שאני מבקשת להעמיד אותם במרכז הפעילות, מלבד הנושאים השוטפים של עלייה וקליטה. נושא אחד הוא הנושא של ישראל והעם היהודי כולו. עסקנו בזה, ואני רוצה להרחיב את העיסוק בהקשר הזה. נדמה לי שפתחנו סדר יום חדש בקשר שבינינו לבין יהדות התפוצות. אחד ההיבטים שלו היה, שהממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו היא הראשונה שהקציבה כסף לחינוך יהודי בתפוצות.
יורי שטרן
ולא הספיקו להשתמש בו.
היו"ר נעמי בלומנטל
נכון. ואני מאוד מקווה שהממשלה הזאת תמשיך בגישה הזאת.

נושא נוסף, שלא הספקנו לעסוק בו מספיק בקדנציה הקודמת, שגם הוא נראה לי חשוב ביותר, הוא ליצור פורומים של מפגשים בין עולים לבין ותיקים, והוועדה תהיה האכסניה של המפגשים. זה יכול להיות בין אומנים, סופרים, אנשי אקדמיה. להערכתי אין מספיק נקודות מפגש. אני רוצה לפעול ביתר נחרצות ונמרצות בהקשר הזה.

אני רוצה לברך את כולכם. אני מאמינה שאנחנו נפעל עד יציאתנו לפגרה. אני רוצה להודות לוילמה מאור, מנהלת הוועדה, ולציפי גלעדי, שעושות עבודה מסורה מאין כמוה. גם בזכותן תוגבר מערך העולים החדשים לארץ. תודה.



הישיבה ננעלה בשעה 14:00

קוד המקור של הנתונים