ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 15/07/2002

חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 2), חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/5542



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
15.7.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/5542
ירושלים, כ' באב, תשס"ב
29 ביולי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 507
ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, ו' באב התשס"ב (15 ביולי 2002), שעה 09:30
סדר היום
א. הצעת חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002, של חבר הכנסת יוסף יצחק פריצקי
ב. הצעת חוק יסוד
השפיטה (תיקון מס' 2) (סיום כהונת שופט)
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – הי"ר
נסים זאב
נואף מסאלחה
מרינה סולודקין
ענת מאור – מ"מ קבועה
מוזמנים
שר המשפטים מאיר שטרית
ד"ר פרץ סגל - משרד המשפטים
השופט דן ארבל - מנהל בתי-המשפט
תמר פול-כהן - הנהלת בתי-המשפט, דוברת
השופט עזרא קמא - איגוד השופטים
השופט שי יניב - משנה נשיא בית-הדין לערעורים
סא"ל רוני פנחס - משרד הביטחון, ענף ייעוץ וחקיקה
דניאל לימור - משרד האוצר, אגף התקציבים
עו"ד צחי בר-ציון - משרד האוצר, לשכה משפטית
עו"ד אסי מסינג - משרד האוצר, לשכה משפטית
עו"ד אביגדור רביד - מנהל תלונות הציבור, משרד מבקר המדינה
נציבות שירות המדינה - עו"ד דפנה גוטנברג-אבני
עו"ד דורי פינטו - סגן הסניגור הציבורי
עו"ד מיכאל אביטל - בתי-הדין הרבניים, סגן היועמ"ש
עו"ד אדם הבזאכ - בתי-הדין השרעיים, יועמ"ש
ד"ר שלמה כהן - יו"ר לשכת עורכי-הדין
עו"ד חני קומט - לשכת עורכי-הדין
פרופ' זאב סגל
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
(עוזרת - עו"ד תמי סלע)
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון

א. הצעת חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-‏2002
ב. הצעת חוק יסוד
השפיטה (תיקון מס' 2) (סיום כהונת שופט)
היו"ר אופיר פינס-פז
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-יומנו: הצעת חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2002, של חבר הכנסת יוסף פריצקי והצעת חוק-יסוד: השפיטה, שמתלווה להצעת החוק הזאת.

אנחנו מכירים את החוק, ואני מבין שיש כאן שתי גרסאות. גרסה אחת היא גרסת הוועדה וגרסה שנייה היא גרסת משרד המשפטים. יש מתח בין שתי הגרסאות.
יוסף פריצקי
אין מתח כל כך גדול. נעבור סעיף סעיף, נראה את ההבדלים, נבין אותם ונגמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
סיגל קוגוט ביקשה שנכריע קודם כול בנושאים המרכזיים.
סיגל קוגוט
הנושאים המרכזיים הם הכשירות, מי ממנה, במה הוא מוסמך לדון, חובת הנמקה לתלונה מוצדקת שנמצאה.
היו"ר אופיר פינס-פז
וגם מי רשאי להגיש תלונה, וסמכויות.
סיגל קוגוט
הדבר הראשון שאתם צריכים להחליט בו הוא בהבדל הראשון בין שתי הגרסאות, שעוסק בשאלה מי ממנה. הגרסה הנוכחית של שר המשפטים היא שהוועדה למינוי שופטים תמנה את הנציב.
יוסף פריצקי
באיזה סעיף?
סיגל קוגוט
סעיף 3(ב) של שר המשפטים: "הנציב יתמנה על-ידי הוועדה לבחירת שופטים כמשמעותה בסעיף 4(ב) לחוק יסוד: השפיטה". הגרסה הראשונה של הוועדה נבנתה כשגרסת שר המשפטים היתה שהוא ממנה את הנציב, או שהוא ושופטי העליון ממנים את הנציב. אתם צריכים להחליט. יכול להיות שההצעה הזאת, שזו תהיה הוועדה למינוי שופטים, מקובלת עליכם.

הדבר השני בגרסת שר המשפטים הוא, בכשירות של האדם לתפקיד, שיהיה רק אדם שהיה שופט עליון מחוזי או בבית-הדין לעבודה; ואילו גרסת הוועדה היתה, שזה יכול להיות גם משפטן מובהק, שיש לו היכרות מעמיקה עם מערכת המשפט, גם אם הוא לא היה שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם זה אומר ניסיון של עשר שנים?
דן ארבל
חמש שנים.
סיגל קוגוט
כשירות לבית-משפט עליון, לרבות סעיף שאומר, תסתכלו על סעיף 3(ג) של הוועדה, שחוץ מהכשירות הפורמלית, שהוא חייב להיות כשיר להיות ממונה לבית-משפט עליון, הוועדה צריכה לתת את דעתה למעמדו הציבורי ולהיכרותו עם מערכת המשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני בכל זאת אלך סעיף-סעיף.

סעיף ההגדרות – עברנו עליו.
סיגל קוגוט
אני אגיד לכם מה ההבדל בין שתי הגרסות. שר המשפטים הוציא מהגרסה שלו על הגדרת שופט את השופטים בבתי-הדין הדתיים הנוצריים, והוא גם לא כלל בה את השופטים הצבאיים. דיברתי עם הצבא, והם סבורים שהחוק צריך לחול עליהם כמו על מערכת בתי-הדין הכלליים. לגבי השופטים הדתיים הנוצריים, אכן, אין בחוק דרך מינוי שלהם ודרך פיטורים שלהם. יש רק שלושה חוקים שמתייחסים אליהם. ואני מודה שכאן, גם אם הנציב ימצא ששופט בבית-דין נוצרי התנהג שלא כדין, החוק לא מאפשר כל כך לעשות עם זה משהו. זה שונה מקאדים ודיינים. ולכן, אתם צריכים להחליט אם אתם רוצים שזה יחול גם על בתי-דין נוצריים.
יוסף פריצקי
אדוני היושב-ראש, לגבי שופטים נוצריים, אין לי פה סמכות. כל החוכמה היא שמקנים לנציב איזו סמכות לפנות לשר, לוועדה למינוי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רואה פה שום בעיה. אני מציע שנדלג, אני מציע שזה יישאר בחוק, אלא אם כן המשפטנים יגידו שזה דבר לא נכון. אין הרי ויכוח שזה דבר נכון.
יוסף פריצקי
מי ממנה שופטים צבאיים?
שי יניב
נשיא המדינה בבחירת הוועדה למינוי שופטים. ההליך דומה מאוד להליך האזרחי הכללי. יתר על כן, השופטים המשפטנים בבתי-הדין הצבאיים הם שופטים ממונים של המערכת הצבאית, על-פי הוועדה, וכן שופטי המדינה בשירות מילואים.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, אני מציע שהדברים יהיו כפי שהם, למעט אם נפלה שגגה מתחת ידינו, במובן שזה לא ישים או בלתי-אפשרי. מבחינה קונספטואלית אין לנו ויכוח. יש דברים שקונספטואלית הם מוסכמים, אבל הם עדיין לא ניתנים ליישום. אני לא מדבר על השופטים אצלנו, אני מדבר על הנוצרים, למשל. אם אי-אפשר – אי-אפשר, אם אפשר – אפשר.
סיגל קוגוט
אפשר.
יוסף פריצקי
סעיף 1 הוא כגרסת הוועדה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כן.
סיגל קוגוט
נכון. מחקנו את הגדרת שר המשפטים.

סעיף 2.
סיגל קוגוט
ההבדל בסעיף 2 זה באחד מהדברים המרכזיים שיש בהם שוני בין גרסת שר המשפטים לגרסת הוועדה, וזה בשאלה על מה הנציב הזה דן. הסעיף הזה מעלה את אחת השאלות המרכזיות בחוק הזה, מה אתה בודק.
יוסף פריצקי
בסעיף הזה אני חושב שהשר צודק. אני אביא דוגמה קיצונית: שופט מכה את ילדו.
סיגל קוגוט
גרסת הוועדה היא לא שופט מכה את ילדו - - -
יוסף פריצקי
הסעיף לא דן בזה, רק בהתנהגות שלו.
שלמה כהן
השאלה אם זה התנהגות או גם שיפוט.
יוסף פריצקי
התנהגות היא במסגרת מילוי תפקידו.
שלמה כהן
השאלה היא אם אתה בודק תוכן החלטות שיפוטיות.
סיגל קוגוט
ברור שהוא לא בודק תוכן ולא בודק דיני ראיות והוא לא בודק הכרעות משפטיות. השאלה היא, האם כשאתה אומר "התנהגות שופט", וכאן תשוו את הגרסאות לסעיף 19, שזה הסעיף האמיתי. סעיף 19(א), כגרסת הוועדה, אומר: "על כל שופט בעניין הנוגע לכהונתו כשופט", וסעיף 19 לגרסת שר המשפטים אומר: "בגין התנהגותו". "בעניין הנוגע לכהונתו כשופט" אומר, שגם דברים שהם לא התנהגות במובן הצר, קרי, למשל, אי-מתן פסק-דין חמש שנים. זה לא התנהגות במובן הצר. אבל עדיין אתה היית אולי רוצה שנציב כזה יוכל לבחון את זה במסגרת הכוללת של התפקוד כשופט. אף אחד לא אומר: מכה את ילדו אחר-הצהרים. כאן אין בשום גרסה סמכות לנציב לבדוק את זה, אבל ההבדל בין שתי הגרסאות הוא, שבגרסת שר המשפטים כל דבר שנתון לערר או ערעור בכל דרך, וכל דבר שנתון לעתירה לפסלות שופט, הנציב הזה לא יכול לברר. לעומת זאת, בגרסת הוועדה, אם אתה מגביל את הנושא הזה לפסלות שופט, אם אתה אומר שדבר שיכול להיות נשוא עתירה לפסלות שופט, הנציב הזה לא רשאי לברר, זה אומר שחלק נכבד מאוד מהנושאים על התנהגות שופט, אתה לא יכול לברר.

זה שעשינו כאן חוק לפני חודשיים, שמדבר על נגיעה אישית, זה יפה מאוד, אבל כמעט ואין עתירות על פסלות שופט שעניינן נגיעה אישית של שופט. כי השופטים, ברוך השם, פוסלים את עצמם גם בלי החוק הזה שעשינו לפני כחודשיים. לעומת זאת, כמעט כל העתירות על פסלות שופט, והופעתי ברבות מהן, הן על התנהגות של שופט במסגרת ניהול הדיון.

ייתכן שאותה התנהגות מצדיקה שני מסלולים, כי יכול להיות שההתנהגות הגיעה לרמה כזאת, שהיא כבר מהווה חשש ממשי למשוא פנים, ואתה מבקש גם את פסילתו של השופט בהליך. זה לא אומר שאתה צריך לשלול מהנציב הזה את היכולת לברר את ההתנהגות.
יוסף פריצקי
ברור שאם התלונה היא על משוא פנים ו/או על אי-זכות שימוע, זאת אומרת, לא שמעו, שהן שתי העילות המרכזיות לפסלות שופט, דנים בזה בפסלות שופט ולא דנים בזה פה.
סיגל קוגוט
תלוי מה.
יוסף פריצקי
לעומת זאת, אם אמר שופט, חלילה וחס, לפרקליט: למה איחרת? היית צריך לקום שעה יותר מוקדם, ובגלל זה אין לי כוח לבלבולי המוח שלך, אז העניין לא לשם, אלא לפה.
סיגל קוגוט
הפתרון שמצאנו בגרסה שלנו הוא, מתן שיקול דעת לנציב. כלומר, הנציג רשאי לומר, שבנסיבות מקרה קונקרטי הוא סבור שזה יותר מתאים לפסלות שופט, ולכן לא לברר את התלונה. אבל אם אתה כותב שאין לו סמכות לברר תלונה, אם אפשר להגיש עליה גם עתירה לפסלות שופט, 90% מהעתירות שיוגשו אליו, אתה אוסר עליו לברר.
יוסף פריצקי
לא אם אפשר להגיש עליה עתירה. אפשר להגיש עתירה על כל דבר. זה לא העניין.
עזרא קמא
ותוסיפי איזה 100 בג"צים לעניינים האלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ללכת להליך של פסלות שופט זה לא הליך קל, מבחינת מתדיין. לבוא ולפסול את השופט שצריך להכריע בענייני, כשאני יוצא מנקודת הנחה שאני אמשיך להתדיין מולו, זה דבר מסובך. מצד שני, גם להגיש תלונה זה לא הליך פשוט. לכן איפשרנו, אגב, להגיש תלונה גם אחרי שמסתיים המשפט, אם כי בטווח זמן קצר.
דן ארבל
נדמה לי שאין בעיה פה, ואני מוכן להסביר. בסעיף 17(3), בגרסת שר המשפטים, כתוב שהוא לא יכול לברר אם עניינה של התלונה בפסלות שופט. אבל, כשאנחנו חוזרים לסעיף שאנחנו דנים בו ואנחנו אומרים: תלונות על התנהגות שופטים, לפי גרסת שר המשפטים, במסגרת מילוי תפקידם, אז אם מדובר על התנהגות שהיא התנהגות כזאת, שנידונה גם במסגרת בקשות לפסלות שופט, הוא כן מוסמך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע "התנהגות שופט והתנהלות משפט".
סיגל קוגוט
זה פחות או יותר מה שכתבנו.
סיגל קוגוט
רצו להחריג בצורה ברורה, שדבר שהוא פסלות שופט, הולך להליכים של פסלות שופט.
סיגל קוגוט
זה לא טוב. אנחנו כתבנו "הנציב רשאי לא לברר תלונה אם סבר שהיא אינה מתאימה להתברר על-ידו מחמת שהיא מתאימה יותר לטענת פסלות מלשבת בדין". כלומר, הוא רשאי, אבל אם אתה תגיד שהוא לא מוסמך לדון בשום דבר שהוא עילה לפסלות שופט. 95% מההליכים של פסלות שופט זה על התנהגות שופט.
דן ארבל
זה לא מה שכתוב.
סיגל קוגוט
זה כן מה שכתוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הולך על גרסת שר המשפטים: "נציב תלונות הציבור על שופטים יעמוד בראש יחידה שתיקרא 'נציבות תלונות הציבור על שופטים' שתבדוק, בהתאם להוראות חוק זה, תלונות על התנהגות שופטים, במסגרת מילוי תפקידם" והתנהלות.
סיגל קוגוט
אתה מתכוון לכתוב "ניהול המשפט".
יוסף פריצקי
זה אותו דבר.
סיגל קוגוט
זה לא רק, זה קצת יותר.
עזרא קמא
אם תרשו לי, קודם תדונו בתלונה, מהי התלונה, ואחר כך תדונו במה הוא לא דן.
שלמה כהן
אופיר פינס, האם אתה מציע להוסיף "בניהול המשפט"?
היו"ר אופיר פינס-פז
"ניהול" או "התנהלות". ההתנהגות היא לא רק אם אתה אומר למישהו בוקר טוב או לא אמרת לו בוקר טוב. יש פה דבר שהוא מעבר לכך. ההליך המשפטי באחריותו של השופט. זה לא רק אם הוא היה סר וזעף. הוא צריך לשאת באחריות להליך המשפטי כמכלול.
שלמה כהן
לדעתי, זאת טעות. "בניהול המשפט" זה יכול להיכנס להחלטות תוכניות.
סיגל קוגוט
יש סעיף אחר שכתבנו בו שאסור לדון בהחלטות תוכניות.
היו"ר אופיר פינס-פז
כתוב במפורש מה אסור.
שלמה כהן
השופט מסרב לדחות דיון. זה בניהול המשפט. זו תלונה? זו עילה לערעור. אסור שזה ילך לנציב. אסור שדברים שכרוכים בשיקול הדעת השיפוטי שלו יהיו עילה לנציב. אני חושב שגרסת שר המשפטים "התנהגות שופטים, במסגרת מילוי תפקידם" היא גרסה נכונה ומספקת.
היו"ר אופיר פינס-פז
ההתנהגות היא פן מאוד מצומצם, שאולי הוא מתאים למשוב על שופטים, אבל יש פה עוד פנים שצריך לדון בהם, למעט העניין הזה שהוא נחמד.
שלמה כהן
תגיד מה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חושב שאם אדם נותן לך 100 פעם לדחות את המשפט, הוא דופק את ההליך המשפטי, אדוני, ואני רוצה להתלונן עליו, על כך שהוא גורר אותי עשר שנים בעינוי דין. זה לא משחק ילדים בין עורכי-דין. אני רוצה שהוא ייקח אחריות על ההליך המשפטי, כי הוא המנהל של המשפט שהוא עומד בראשו. הוא לא רק מחייך או לא מחייך. יש כאן דברים שהם מעבר לחיוכים או הערה שאומרים למישהו.
שלמה כהן
לא בתוכן החלטות. אסור בתוכן החלטות.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא תוכן החלטות, זה טכניקה.
סיגל קוגוט
יש סעיף שאומר שאסור לדון בתוכן החלטות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אדם נותן למשפט להתנהל אצלו 20 שנים, מותר להתלונן עליו. רוב התלונות שקיבלתי הן על התמשכות משפטים במשך שנים, אנשים לא יכולים לעמוד בהוצאות המשפטיות, אנשים לא יכולים לעמוד בעינוי הדין.
שר המשפטים מאיר שטרית
אדוני, אני מקבל, לצערי, המון תלונות על התמשכות משפטים ועל דחיית משפטים. למשל "הדיון הבא בעוד שנה". שאלתי את השופטים הספציפיים: למה דחיתם את המשפטים כל כך הרבה? הם אמרו לי: מה אתה רוצה, שני הצדדים באים לפני ומגיעים להסכמה ביניהם על דחייה, אני אלך נגד שני הצדדים? אני מתכוון להכניס בתקנות, אדוני היושב-ראש, דבר שיאמר שאם יש בקשה של הצדדים לדחות, שתהיה בקשה בכתב של הצדדים בתיק.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מצוין.
שלמה כהן
כשאתה מדבר על תלונות על התמשכות של הליכים, זו לא תלונה על שופט, זו תלונה על כך שאין מספיק שופטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבנתי. נשקול את זה.
יוסף פריצקי
מה הוחלט?
דורית ואג
גרסת שר המשפטים.
סיגל קוגוט
בתוספת "וניהול המשפט".
נסים זאב
היה שופט ידוע בירושלים, שלא ידעו איך להתפטר ממנו והלכו ליועץ המשפטי לממשלה. הבעיה שלו היתה התנהגות כלפי המתדיינים, הפגיעה במתדיינים. הוא לא הפסיק להתבטא בביטויים כל כך קשים נגד בעלי דין.
דורית ואג
הוא עוד שופט?
נסים זאב
כבר לא. לקח המון זמן להעיף אותו. זה בדיוק מה שחבר הכנסת פריצקי מדבר עליו. אנחנו מדברים על סגנון בוטה כלפי המתדיין ולא מדברים על עיוות או משוא פנים.
שר המשפטים מאיר שטרית
משוא פנים במשפט הוא דבר שאסור לשופט. זה לא עניין של התנהגות.
יוסף פריצקי
זה פסלות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חושב שאנחנו נותנים לזה מענה.
שלמה כהן
מה הוחלט בסוף?
סיגל קוגוט
"התנהגות וניהול המשפט."
שלמה כהן
- - -
היו"ר אופיר פינס-פז
כשאתה תהיה חבר כנסת, אדוני ראש הלשכה - - -
שלמה כהן
הזמנת אותי להביע את דעתי--
היו"ר אופיר פינס-פז
שמעתי את דעתך.
שלמה כהן
--זו טעות חמורה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תביע את דעתך, אל תנסה לכפות אותה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 3 - הגרסה של ועדת חוקה יורדת. לגבי "הוועדה לבחירת שופטים", מקובל עלינו. סעיפים קטנים (ב), (ג) ו-(ד), מקובלים עלינו. לגבי סעיף קטן (א), אנחנו בהתלבטות קשה. יש אצלנו חברים שלא בטוחים שהנציב, בהגדרה, צריך להיות רק יוצא חלציה של מערכת השפיטה. אני מניח שחלק מאתנו מאוד ישמח שזאת תהיה התוצאה, בסופו של דבר, אבל להגיד שרק זו יכולה להיות התוצאה, אני לא בטוח בזה. ראש לשכת עורכי-הדין, למשל, יכול להיות גם נציב הקבילות, אם הוא יחפוץ בכך.
שר המשפטים מאיר שטרית
אדוני היושב-ראש, התלבטתי בסוגיה הזאת, ואני רוצה להסביר מדוע ניסחנו כפי שניסחנו. הגרסה הראשונה לא אמרה את זה, הגרסה הראשונה אמרה, אם אתם זוכרים, "מי שכשיר להתמנות כשופט עליון", זאת אומרת, מי שכיהן עשר שנים. אלא שאמרו השופטים, בצדק, שאין מערכת שבה יש נציב קבילות שלא בא מהמערכת עצמה, שמבין את מהות התפקיד, כמו שנציב קבילות הצבא הוא קצין, נציב קבילות המשטרה הוא שוטר, מפקד מח"ש הוא שוטר.
דורי פינטו
מפקד מח"ש הוא לא שוטר. מפקד מח"ש הוא פרקליט לשעבר.
שר המשפטים מאיר שטרית
צריך שופט, משום שאנחנו רוצים מישהו שמכיר את תהליכי המשפט, את המשמעויות של להיות שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו רוצים שהוא יהיה בלתי תלוי.
שר המשפטים מאיר שטרית
הוא יהיה בלתי תלוי. כפי שתשים לב, בהצעה שלי, הוא לא יכול להיות שופט אחרי זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדוני שר המשפטים, הוא הרי מכיר את כל השופטים, יש לו ידידות עם כל השופטים, חלק מהשופטים גדלו אתו יחד, עבדו אתו בצוותא, חלק מהשופטים היו תלמידיו, חלק היו עמיתיו. יש כאן חשש לקרבה יתרה. אני מניח שאנשים ברמה הזאת מסוגלים להתעלות, מסוגלים לראות את הדברים באופן אובייקטיבי, אבל אני עדיין עלול להעמיד מכשול בפני עיוור, ואם לא מכשול, למה לי להעמיד בפניו מחסום?

אני לא פוסל שבסופו של דבר יהיה אדם שהיה שופט בית-משפט עליון או נשיא בית-משפט מחוזי, אבל אני חושב שגם אחרים יכולים להיות. אני חושב שראש לשכת עורכי-הדין, לו יחפוץ בכך, אחרי סיום תפקידו, יכול להיות נציב תלונות הציבור על שופטים, בוודאי, וחבר הכנסת דן מרידור או אחרים. יש הרבה מאוד אנשים ראויים שמסוגלים למלא את התפקיד בהצלחה, גם אם הם לא ישבו על כס המשפט.

הוועדה למינוי שופטים היא מכשיר מספיק רלוונטי ורציני, שיושבים בו גם שר המשפטים וגם נשיא בית-המשפט העליון וגם חברי כנסת וגם שופטים עליונים, כדי שהנציג, שבסופו של דבר ייבחר, יהיה ראוי. לכן, אני לא בעד הגבלה, היא מיותרת. בכל מקרה תהיה תוצאה טובה.
יוסף פריצקי
אני דווקא בא לעניין מן הכיוון ההפוך. אני חושב שמי שמכיר את המערכת, יותר קשה "לעבוד עליו". לפי הגישה שלך שום שופט מחוזי לא יכול לשבת בערכאת ערעור על שופט שלום, משום שהוא היה אתם, גדל אתם, פתאום הוא הולך, ואיך הוא יכול להפוך את פסק-הדין? זה לא עובד כך, להפך.
אנחנו אומרים לו
אתה לא יכול לחזור למערכת הזאת יותר, אתה מתמנה לתפקיד, ויצאת. לכן, אין לי בעיה.
עזרא קמא
אדוני היושב-ראש, הקונספציה של כל החוק היא מי כשיר להתמנות ומי ממנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בעיני, יש עוד קונספציה – מה הסמכויות.
עזרא קמא
עם כל הכבוד וההערכה, היום מתמנה שופט שלום לבית-המשפט המחוזי, ושופט מחוזי לבית-המשפט העליון. שבוע אחרי זה הוא דן בערעורים על חבריו. מה יאמרו לו? תקופת צינון של שנה, שנתיים, ולא תדון? זאת שאלה שיומיום אנחנו מתמודדים אתה. אינני רואה שום אדם שכיהן כשופט בבית-המשפט העליון ושופט בבית-המשפט המחוזי שלא כשיר להיות נציב הקבילות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אף אחד לא מציע את זה.
עזרא קמא
השאלה היא מי ממנה אותו. יש ועדת הבחירה, ויושב מי שיושב בוועדת הבחירה. הוועדה הזאת נועדה לבחירת שופטים, היא צריכה להיות נקייה מכל דבר אחר. עכשיו היא מתחילה להתמודד עם מינוי מבקר. צריך להשאיר את הוועדה לבחירת שופטים כוועדה לבחירה, ומי שימנה את הנציב יהיו שר המשפטים ונשיא בית-המשפט העליון, ודי בכך.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, יש הבדל בין שופט בבית-משפט השלום שעבר למחוזי, או מהמחוזי לעליון, שדן בסוגיה המשפטית נטו, לבין זה שהוא דן בהתנהגותו של שופט. כשאתה מדבר על נציב, הוא לא דן בסוגיה המשפטית, בפסיקה של השופט המחוזי, הוא דן בהתנהגותו. הנושא מאוד עדין ורגיש, והוא יחשוש מלדון בנושא האישי שלו. לכן, צריך להיות אדם נייטרלי, דווקא מלשכת עורכי-הדין, עם ניסיון של מספר שנים, אולי עשרות שנים, משפטן מובהק, וזה לא חייב להיות דווקא שופט.
שר המשפטים מאיר שטרית
בשבועות הקרובים אני עומד להגיש קובלנה פלילית נגד שני שופטים שיועמדו לדין משמעתי. מי ששופט אותם אלה שופטים. גם בעבר אותו שופט שהורחק ממשפט, על-ידי השופטים הוא הורחק, למרות שהכירו אותו.

יש חשיבות גדולה לכך שהאיש שיושב לבדוק את התנהגות השופטים הוא שופט, או, במקרה של חיילים, שקצין יושב לבדוק את התנהגות החיילים, משום שהוא מכיר את הקונסטלציה שבה מתרחשת התקרית, אדם שהיה לוחם, והוא צריך לשפוט מצבו של לוחם. למשל, במקרה מוני חורב – חייל נהרג, כי הרימון שלו היה הפוך בחגורה, והתפוצץ, והאשימו את המח"ט שלא היה במסדר באותו יום, שהוא אחראי. הוא עמד לדין, וזה הגיע אפילו לבית-משפט עליון. יש חשיבות גדולה שבבית-הדין יושבים אנשים שמכירים איך הלחימה מתנהלת, גם לגבי התנהגות, משום שאז אתה מכיר את הלחצים שבהם עומדת המערכת, ומכיר את האווירה. אי-אפשר להסכים שמישהו שאיננו דיין ישפוט דיין אם הוא התנהג שלא כהלכה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. אני רוצה להתקדם. לגבי סעיף 3(א), אני מציע שיהיה אדם שכשיר להיות בבית-משפט עליון, ויש ההצעה של שר המשפטים. מה שלא התקבל, אני מניח שיבוא כהסתייגות למליאה.

אני אצביע קודם כול על הצעת השר – "ימונה לנציב מי שכיהן חמש שנים לפחות כשופט בבית-המשפט העליון או בבית-משפט מחוזי או בבית-הדין הארצי לעבודה. מי בעד? שניים בעד גרסת השר.

אני מציע "רשאי להתמנות לנציב מי שכשיר להתמנות שופט של בית-המשפט העליון. בבואה למנות אדם לנציב, תיתן הוועדה את דעתה, בין היתר, למעמדו הציבורי ולהיכרותו עם מערכת המשפט". מי בעד הסעיף הזה? שניים בעד.
יוסף פריצקי
אני מבקש לרשום הסתייגות שר המשפטים והסתייגות שלי לעניין הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיפים קטנים (ב), (ג) ו-(ד) על-פי גרסת שר המשפטים, אין ויכוח על זה.
שר המשפטים מאיר שטרית
לגבי סעיף קטן (ב), הגרסה המקורית שלנו היתה שהנציב ימונה על-ידי נשיא בית-המשפט העליון ושר המשפטים במקום הוועדה למינוי שופטים, כדי למנוע התדיינויות פוליטיות בוועדה.
יוסף פריצקי
אני מבין שגם מנהל בתי-המשפט מתמנה בדרך הזאת.
דן ארבל
מנהל בתי-המשפט מתמנה על-ידי השר ועל-ידי בית-המשפט העליון.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה לא אותו תפקיד. מנהל בתי-המשפט לא צריך להיות בלתי תלוי, הוא צריך לעבוד עם הנשיא ועם שר המשפטים.
נסים זאב
מי הנציב של הדיינים?
היו"ר אופיר פינס-פז
אותו נציב.
נסים זאב
זה לא הרב הראשי לישראל?
יוסף פריצקי
לא.
נסים זאב
בשום פנים ואופן לא. אני לא מבין מה החתרנות הזאת. מצד אחד, אתה דואג למערכת המשפטית. אתה לא יכול, מצד שני, לצאת נגד דייני ישראל, עם כל הכבוד לך.
יוסף פריצקי
למה לצאת נגדם?
נסים זאב
זו יציאה נגדם, זו חתרנות.
שר המשפטים מאיר שטרית
נסים זאב, אני מסכים אתך.
נסים זאב
השר מסכים אתי שהנציב לתלונות הציבור בנושא הדיינים יהיה הרב הראשי לישראל.
היו"ר אופיר פינס-פז
תגיש על זה הצעה, אני לא פוסל את זה.
נסים זאב
אני לא אגיש הצעה, במסגרת ההצעה הזאת, זה יהיה. תוריד את כל הסעיפים של נושא הדיינים. מי בעד?
היו"ר אופיר פינס-פז
לפני שתהיה יושב-ראש ועדת החוקה, חוק ומשפט, יבוא המשיח.
נסים זאב
תוריד את כל נושא הדיינים.
יוסף פריצקי
לא בא בחשבון.
שר המשפטים מאיר שטרית
בעניין הזה היה ויכוח ביני לבין המציע. ניסיתי להסביר שבדיקה של דיינים על-ידי נציב שאיננו דיין היא בעייתית, מאותן סיבות שהצגתי קודם בשאלה למה צריך להיות שופט ולא אדם שלא שפט מספיק שנים שהיה בבית-משפט מחוזי או עליון. לגבי דיינים, צריך מישהו שמכיר את המטרייה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בשביל זה יש לוועדה למינוי שופטים את האופציה לחשוב על כל הדברים.
שר המשפטים מאיר שטרית
דיין זה חתונה אחרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה קשור? אם דיין מגיע ב-12:00, כפי שלצערי זה קורה, זה מן המפורסמות, והוא צריך לבוא ב-08:00 או ב-09:00- - -
נסים זאב
מה קורה כששופט מושך דיון במשך שנים?
יוסף פריצקי
לכן יש נציב קבילות.
נסים זאב
הנציב של הדיינים זה הרב הראשי לישראל.
יוסף פריצקי
אלי בן-דהאן ישב כאן ואמר: אני מסכים לזה. יש פרוטוקול.
מיכאל אביטל
אמר חבר הכנסת פריצקי, שהרב אלי בן דהאן לא התנגד.
יוסף פריצקי
לא אמרתי: לא התנגד, אלא הוא הסכים, תמך בזה.
מיכאל אביטל
אמר השר ליושב-ראש הוועדה שהאדם צריך להכיר את הקונסטלציה ואת המבנה. צריכה כאן לבוא לידי ביטוי גם מערכת הדיינים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים אתך במאה אחוז, לכן התנגדתי שההחלטה תהיה רק לגבי שופט בדימוס, כי יכול להיות שצריך פה אדם אחר. יכול להיות שזה שופט בדימוס, יכול להיות שלא, תלוי במועמדים עצמם, לא בתפקידים שלהם, כי אדם צריך לתת מענה לכל המערכת – מערכת השפיטה, מערכת הדיינות, מערכת השיפוט הצבאי, המערכת הקאדית. לכן, אני לא מציע לכם להגביל את עצמכם מראש עד הקצה, כי לא תמצאו בסוף את האדם המתאים.

מי בעד סעיפים 3(ב), (ג) ו-(ד) על-פי הצעת שר המשפטים?
שר המשפטים מאיר שטרית
אדוני היושב-ראש, למה צריך את סעיף קטן (ד)?
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה הבאת את זה.
שר המשפטים מאיר שטרית
לא הבאתי את זה.
סיגל קוגוט
את זה השופטים ביקשו, על מנת להעלות את כבודו של הנציב. אנחנו לא הצענו הצהרת אמונים.
שר המשפטים מאיר שטרית
תוריד את סעיף קטן (ד).
דן ארבל
אם הוא כבר היה שופט בדימוס, הוא הצהיר.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי בעד סעיפים קטנים (ב) ו-(ג)? שניים בעד. הסעיפים אושרו.
משה דיין
לא צריך את סעיף קטן (ג), כי הוועדה בוחרת. הסעיף הקטן הזה היה לגרסה שהשר ממנה.
יוסף פריצקי
אתה צודק.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה ההבדל בין הגרסאות במינוי משנה לנציב?
סיגל קוגוט
אין הבדל גדול, פשוט כתבנו שהמשנה הזה מכהן, כשנבצר מהנציב, דרך ארעי, למלא את תפקידיו, אבל הגבלנו בזמן. כלומר, אם יש תקופה ארוכה שנבצר מהנציב למלא תפקידיו, צריך לבחור נציב אחר.
שר המשפטים מאיר שטרית
חברים, ההבדל בין שני הסעיפים הוא אחד.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה צריך משנה?
שר המשפטים מאיר שטרית
אם נבצר ממנו למלא את תפקידו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם הוא לא ימלא את תפקידו, המדינה לא תוכל לתפקד?
סיגל קוגוט
השאלה היא כמה זמן אתה מוכן שייבצר ממנו למלא תפקידו.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה לגבי מבקר המדינה?
שר המשפטים מאיר שטרית
יש לו ממלא מקום.
סיגל קוגוט
אם נבצר ממבקר המדינה למלא תפקידו, בוחרים חדש, וגם פה יבחרו חדש.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה היום בחוק מבקר המדינה?
אביגדור רביד
עד כמה שאני זוכר, אם נבצר ממנו למלא תפקידו לתקופה של שלושה חודשים, אפשר לקבוע במקומו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע אותו נוסח כמו בחוק מבקר המדינה.
סיגל קוגוט
מי יחליט מי ימלא את התפקיד?
שר המשפטים מאיר שטרית
שר המשפטים.
סיגל קוגוט
אולי מי שממנה את הנציב.
יוסף פריצקי
זה שיגעון.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש ממלא מקום.
שר המשפטים מאיר שטרית
אין ממלא מקום קבוע.
סיגל קוגוט
כשקורה אירוע, מישהו צריך להחליט מי ממלא המקום.
נסים זאב
בואו נקבע שיהיה ממלא מקום כל הזמן.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא צריך ממלא מקום לתפקיד הזה.
שר המשפטים מאיר שטרית
מה קורה אם מתפטרים?
היו"ר אופיר פינס-פז
תביא מועמד לוועדה, תמנה חדש. זה לא תפקיד שאם לא נמצאים בו חודש, מערכת המשפט נופלת.
שר המשפטים מאיר שטרית
זה נכון, אבל אם אדם, למשל, יהיה חולה חצי שנה.
סיגל קוגוט
לא, שלושה חודשים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אם נבצר ממנו שלושה חודשים למלא תפקידו, אני ממנה נציב אחר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מביא מועמד לוועדה.
יוסף פריצקי
אם הוא חולה שלושה חודשים, תזרוק אותו מהתפקיד?
סיגל קוגוט
השאלה מה קורה אם הוא חולה וחוזר.
שר המשפטים מאיר שטרית
שר המשפטים ימנה ממלא-מקום לתקופה הזאת. צריך להוסיף ששר המשפטים ימנה ממלא מקום אם נבצר מהנציב למלא תפקידו. אם הוא התפטר, נביא מועמד חדש לוועדה.
יוסף פריצקי
גרסת השר מקובלת עלי.
דניאל לימור
האוצר מתנגד למינוי ממלאי מקום, מכיוון שיש לזה עלות תקציבית.
שר המשפטים מאיר שטרית
ידידי, אין לאוצר סיבה להתנגד, אני לא מציע למנות ממלא-מקום קבוע לנציב. אם נבצר מהנציב למלא את התפקיד, אני יכול לפנות למישהו אחר שימלא את מקומו מספר חודשים עד שיחזור לעבודה. זאת הכוונה. אין כוונה למנות מישהו קבוע כממלא-מקום.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם ממלא-מקום הוא עד שלושה חודשים?
סיגל קוגוט
עד שלושה חודשים הוא יכול להיות ממלא-מקום. אחרי זה בוחרים.
נסים זאב
אחרי שלושה חודשים יש ממלא-מקום.
סיגל קוגוט
מה פתאום?
שר המשפטים מאיר שטרית
כמו שאמר היושב-ראש, אם נבצר מהנציב למלא תפקידו במשך חודש או חודשיים לא קורה אסון.
סיגל קוגוט
השאלה, מתי אתם סבורים שצריך למנות נציב חדש.
נסים זאב
אמרנו: שלושה חודשים.
סיגל קוגוט
מתי אתה סבור שצריך למנות נציב חדש אם נבצר מהנציב הקודם למלא תפקידו?
נסים זאב
לאחר שלושה חודשים.
שר המשפטים מאיר שטרית
נגיד שהנציב לא יכול לדון בעניינו של שופט, הוא פוסל את עצמו בגלל סיבה אישית – קרוב, מכר – צריך מישהו אחר שיבדוק את התלונה, שהוא לא נציב. צריך לקחת ממלא-מקום לא בשכר, אלא אד-הוק. אני יכול למנות ממלא מקום לעניין הספציפי הזה.
נסים זאב
למה לא תמנה מעכשיו ממלא-מקום? למה אי-אפשר לקבוע מראש?
שר המשפטים מאיר שטרית
אינני רוצה למנות ממלא-מקום קבוע, כי המשמעות של ממלא מקום קבוע, שאתה נותן לו מעמד של ממלא-מקום, וזה שכר כפול, ואז האוצר צודק. זה מיותר. אני מדבר על ממלא-מקום ללא שכר. כאשר נבצר מהנציב למלא את תפקידו מאחת מהסיבות. נגיד שהוא פוסל את עצמו לדון במקרה של שופט X, כי הוא קרוב שלו, צריך מישהו אחר לטפל בתלונה, אז אני מבקש מישהו שימלא את מקומו.
אביגדור רביד
סעיף 14 בחוק מבקר המדינה.
שר המשפטים מאיר שטרית
"נבצר ממבקר המדינה למלא את תפקידיו, ימונה ממלא מקום המבקר באופן ולתקופה כפי שייקבע בחוק."
סיגל קוגוט
"כפי שייקבע בחוק", כי זה חוק יסוד. עכשיו אנחנו עובדים על החוק, ואנחנו צריכים לקבוע לאיזו תקופה.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני לא מציע לתקופה, אני מציע, אם נבצר מסיבה כלשהי מנציב למלא את תפקידו, ימנה שר המשפטים ממלא מקום זמני.
סיגל קוגוט
לאיזו תקופה?
שר המשפטים מאיר שטרית
זה לא משנה.
סיגל קוגוט
זה כן משנה.
שר המשפטים מאיר שטרית
לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים.
יוסף פריצקי
עם כל הכבוד הראוי, אני לא רוצה שהשר ימנה לבד, כי אני לא רוצה מינוי פוליטי של נציב.
שר המשפטים מאיר שטרית
שר המשפטים, בהתייעצות עם נשיא בית-המשפט העליון.
יוסף פריצקי
לא בהתייעצות, שניכם תמנו.
שר המשפטים מאיר שטרית
בהסכמה.
נסים זאב
אני מבקש שייכתב בהסתייגות, "בהתייעצות עם נשיא בית-המשפט העליון".
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 5 – מועד בחירת נציב.

משך הכהונה זה שבע שנים.
יוסף פריצקי
לא צריך לכתוב "מענו" של הנציב, אלא איפה הלשכה הזאת יושבת.
שלמה כהן
אם זה אדם שכיהן כשופט עליון ופרש בגיל 70, למנות אותו לשבע שנים זה יותר מדי. זו טעות למנות לשבע שנים ולא לחמש שנים.
נסים זאב
אני מבקש שלוש שנים עם הארכה לחמש שנים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אין לי התנגדות לקבוע לחמש שנים.
נסים זאב
לא, שלוש שנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
נקבע חמש שנים; תום כהונה – קיבלנו; העברה מכהונה – קיבלנו; תקופת צינון – קיבלנו.
סיגל קוגוט
בסעיף 9, האם מדברים על גרסת השר?
היו"ר אופיר פינס-פז
"מי שהיה נציב לא יתמנה לשופט." בסדר. בסעיף 9 קיבלנו את גרסת השר.
נסים זאב
למה מי שהיה נציב לא יכול להיות שופט?
היו"ר אופיר פינס-פז
תגיש הסתייגות.

סעיף 10 – השעיה. אישרנו.

סעיף 11 – ייחוד משרה והיתר לעסוק בפעילות. מה הסעיף הזה?
סיגל קוגוט
הגבלות פוליטיות על עובדי הנציבות הזאת ועל עיסוקים נוספים.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 12 – עובדי נציבות. מה המשמעות של סעיף קטן (ב)?
שר המשפטים מאיר שטרית
אם הוא צריך יועץ, מותר לו לקחת יועץ?
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא ישלם לו? אני לא מבין.
שר המשפטים מאיר שטרית
הוא ישלם לו, אבל מותר לו לקחת יועץ כלכלי, נגיד, אם צריך כלכלן שיבדוק דבר מסוים.
יוסף פריצקי
הכול, כמובן, במסגרת תקציב.
נסים זאב
עובדי הנציבות לא יכולים להיות פעילים בחיים הפוליטיים?
דורית ואג
כמו כל עובדי המדינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע כמו בתקשי"ר. הניסוח "חיים פוליטיים" לא מוצלח. מה זה ההגדרה הזאת? אין דבר כזה.
עזרא קמא
כולנו חיים חיים פוליטיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך לכתוב לא להיות חברים במפלגות פוליטיות.
סיגל קוגוט
זה מוגזם לא להיות חברים במפלגה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מוגזם, ולא להיות פעילים בחיים פוליטיים זה לא מוגזם? חיים פוליטיים זה הרבה יותר רחב. להיות פעיל בחיים פוליטיים זה גם ללכת לכנס של האגודה לזכויות האזרח.
יוסף פריצקי
סיגל קוגוט, מה מפריע לך?
סיגל קוגוט
לא מפריע לי כלום, זה ביטוי שמשתמשים בו בחוקים. אפשר לשנות אותו.
יוסף פריצקי
אם תורידי את המשפט "לא יהיו פעילים בחיים הפוליטיים" וייכתב, "הנציב ועובדי הנציבות לא יהיו רשאים לשמש בכל משרה אחרת, להיות חברים בכנסת, בממשלה, במועצה של רשות מקומית, בגוף בוחר של מפלגה או מועמדים לחברות כאמור", זה בסדר.
היו"ר אופיר פינס-פז
מצדי, גם לא "חברים במפלגה".
סיגל קוגוט
זה מוגזם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסביר לך שלהיות פעיל בחיים פוליטיים זה הרבה יותר רחב.
סיגל קוגוט
בסדר. השאלה אם אתה רוצה שהנציב הזה ישב על במה באיזו הפגנה ויהיה ממארגני אותה הפגנה. אם אתה רוצה את זה, בבקשה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מחקנו את המילים "לא יהיו פעילים בחיים הפוליטיים".

לגבי סעיף 12, אדוני השר, אני לא רואה שום סיבה שיצטרך אותו נציב לקבל ייעוץ כלכלי מכלכלנים.
יוסף פריצקי
כתבנו את זה בעצמנו ממילא בסעיף 12. אין הבדל בגרסאות מהבחינה הזאת.
סיגל קוגוט
הכוונה של הוועדה זה לא יועץ חיצוני, זה היה הפקידות.
יוסף פריצקי
השוני של גרסת שר המשפטים היא בדבר אחד, בסיפה של סעיף 12(א). אנחנו כתבנו "אולם בקבלת הוראות יהיו נתונים למרותו של הנציב בלבד".
שר המשפטים מאיר שטרית
אני הורדתי את זה.
יוסף פריצקי
ודאי שזה צריך להופיע.
שר המשפטים מאיר שטרית
מה זה "קבלת הוראות"? הם כפופים לו בכל מקרה. הוא ממונה עליהם.
סיגל קוגוט
זה דומה לחוק מבקר המדינה. אביגדור רביד, תקרא את הסעיף, בבקשה.
אביגדור רביד
"המבקר רשאי להסתייע בביצוע תפקידיו באנשים שאינם עובדי משרדו במידה שיראה צורך בכך."
יוסף פריצקי
זה מה שכתבנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה שיהיה ברור שבקבלת הוראות הוא לא כפוף לכבוד השופט דן ארבל.
שר המשפטים מאיר שטרית
הוא לא כפוף.
יוסף פריצקי
הוא לא כפוף לשר המשפטים, הוא לא כפוף לשופט דן ארבל, הוא לא כפוף לנציב שירות המדינה, הוא כפוף לנציב הקבילות.
שלמה כהן
במילוי תפקידו, לא בקבלת הוראות.
יוסף פריצקי
זה ברור.
דפנה גוטנברג-אבני
לפני שהגעתי לישיבה היינו אצל נציב שירות המדינה. לנציב שירות המדינה לא ברור האם הכוונה של החוק הזה היא שהעובדים האלה יהיו עובדי מדינה או לא יהיו עובדי מדינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
עובדי מדינה.
דפנה גוטנברג-אבני
מאחר והצעת החוק הזאת הועתקה מחוק מבקר המדינה, בחוק מבקר המדינה, הסמכויות של הנציב, של השר, של המנכ"ל, הם לא סמכויות של נציב שירות המדינה. אצל נציב שירות המדינה אין לו סמכות במינוי. לגבי משמעת, חוק המשמעת חל עליהם, שוב, בסייגים ובשינויים. לא ברור לנו איך אתם רוצים שיהיה המבנה לגוף הזה.

לגבי מינויים, כנראה הכוונה היא שנציב שירות המדינה לא ימנה את האנשים האלה, אלא נציב התלונות עצמו.

כתוב כאן, כמו שכתוב בחוק מבקר המדינה, שדינם כדין שאר עובדי מדינה, למעט פיטורים. וזה מעלה שאלה שלא אני צריכה להעלות, אלא האוצר - מה לגבי שכר?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חוזר בי מכל המהלך, דינם יהיה כדין כל עובד מדינה, כמו העובדים בהנהלת בתי-המשפט.
יוסף פריצקי
אם כך, על-פי גרסת השר.
סיגל קוגוט
זה לא מה שהופך את הנציבות הזאת לשירות המדינה, למחוק את הסעיף הזה. אתה צריך להחליט איזה מבנה אתה רוצה לגוף הזה. אם אתה מחליט שאתה רוצה אי-תלות טוטלית - - -
שר המשפטים מאיר שטרית
זה לא פה, כשיוגש תקציב, יגישו מבנה. מה זה שייך?
סיגל קוגוט
לא, עכשיו אתה מחליט אם העובדים שלו הם חלק מעובדי המדינה או לא.
שר המשפטים מאיר שטרית
הם עובדים כמו עובדי מדינה.
סיגל קוגוט
מה זה "כמו עובדי מדינה"?
שר המשפטים מאיר שטרית
עובד מדינה.
סיגל קוגוט
חוק הגמלאות חל עליהם?
שר המשפטים מאיר שטרית
כן, הם עובדי מדינה לכל דבר.
סיגל קוגוט
זה אומר שהם מסונפים למשרד המשפטים.
יוסף פריצקי
אני רוצה להקים יחידה במשרד המשפטים.
סיגל קוגוט
בסדר, אבל זו לא יחידה עצמאית, זו יחידה במשרד המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אנחנו לא רוצים את זה עצמאי. זה בכלל נתון לוויכוח?
סיגל קוגוט
המבנה פה היה אחר לגמרי, דיברו על גוף עצמאי שלא מסונף למשרד המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני לא מסכים לכך.
סיגל קוגוט
אם כך, צריך לשנות את הסעיפים.
שר המשפטים מאיר שטרית
את יועצת משפטית, זה לא עניינך איך עושים חוק, עם כל הכבוד לך.
סיגל קוגוט
זה בדיוק ענייני איך עושים חוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
הנציב צריך להיות בלתי תלוי, עצמאי ובעל סמכויות.
שלמה כהן
ועובדיו כפופים רק לו.
היו"ר אופיר פינס-פז
כל עובד ניקיון בנציבות יהיה פרילנס? אני לא מסכים לזה.

הנציב צריך להיות בלתי תלוי, עצמאי ובעל סמכויות. העובדים שלו יעשו את עבודתם כפי שהוא מורה להם ועל-פי ההנחיות, והם חלק מעובדי המדינה. למה יש פה בעיה?
דורית ואג
זה כמו עובדי הכנסת, שהיושב-ראש נותן את ההוראות, ואנחנו עובדי מדינה לכל דבר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה ליצור שוב אנדרוגינוס ברמת העובדים, לכן התעקשתי על הדבר המרכזי, שהנציב לא חייב להיות שופט לשעבר. תשקלו טוב אם אתם רוצים להסתייג על זה, כי זה הדבר שמאפשר לו עצמאות. אם הוא גם חלק מהמערכת – הוא יכול להיות שופט, אני לא אומר שהוא לא יכול להיות שופט – והוא רק שופט, זה באמת להפוך את המערכת הזאת לת"פ. אתם לא צריכים לערב בזה את העובדים, העובדים צריכים להיות חלק מהמערכת, הנציב צריך להיות עצמאי ובלתי תלוי ובעל סמכויות מוגדרות, והוא צריך למלא את תפקידו.
סיגל קוגוט
סעיף 12, כגרסת השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 13 – חובת סודיות. מה הבעיה פה?
שר המשפטים מאיר שטרית
הרחבנו פה קצת את המושג כדי להגדיר את חובת הסודיות בצורה מאוד חזקה, וכתבנו בסעיף קטן (ב) "על אף האמור בסעיף קטן (א) רשאים השר ונשיא בית-המשפט העליון, לקבל לידיהם, לפי דרישתם, כל חומר ומידע המצויים בנציבות ושהושגו במסגרת פעילותה; נשיא בית-המשפט העליון או שר המשפטים רשאים להתיר פרסום פרטי תלונה מסוימת, כולם או חלקם, אם מצאו לנכון לעשות כן, ובלבד שהטיפול בתלונה הסתיים".
יוסף פריצקי
על סעיף 13(א) אין ויכוח. זה ברור שההתחייבות בכתב צריכה להיות מראש.
שר המשפטים מאיר שטרית
סעיף 13(ב) נותן אפשרות לנשיא בית-המשפט העליון לפרסם תלונה, במידה ומצא צורך לעשות כן.
יוסף פריצקי
היום אתה שר המשפטים, מחר יהיה שר משפטים אחר. אני לא רוצה שיבוא שר משפטים ממקום מסוים ויוכל להתיר פרסום. אם רוצים לפרסם פרטים, שניכם ביחד - שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון.
דורית ואג
זה מה שרשום.
יוסף פריצקי
לא נכון, כתוב "או", אני אומר לכתוב "נשיא בית-המשפט העליון ושר המשפטים רשאים להתיר פרסום פרטי תלונה מסוימת".
שר המשפטים מאיר שטרית
בסדר גמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
בא הנציב, מפרסם דוח - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
זה עוד לפני הפרסום.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה להבין על מה מדובר.
יוסף פריצקי
בא הנציב ובודק תלונה על שופט. מה שאומר השר, הוא אומר: הוא עושה בשבילי איזו עבודה. מאוד יכול להיות, שכשהוא כבר בודק תלונה אני רוצה להביא אותו לפני הוועדה ולגמור אתו את העניין לפני פרסום דוח ולפני הכול, תן לי, בבקשה, את כל הפרטים. מקובל עלי. הוא רוצה גם לפרסם את פרטי התלונה. זה, אני אומר, ששר המשפטים לא יוכל לעשות לבד, אלא עם נשיא בית-המשפט העליון ביחד, כדי שלא, חס ושלום, יהיה פה איזה יסוד פוליטי.
היו"ר אופיר פינס-פז
הנציב הוא סמרטוט?
יוסף פריצקי
הנציב מפרסם דוח.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מדבר על לפני פרסום הדוח.
יוסף פריצקי
הבה נניח שעכשיו חודש פברואר והנציב מפרסם דוח בדצמבר. בפברואר-מרץ מצא הנציב תלונה שהשופט נוהג כלפי כל המתדיינים כמו מטורף. אומר השר, ואומר בצדק: אני רוצה לקחת את הממצאים שלו ולא לחכות לפרסום שלו. אני רוצה ללכת עכשיו לוועדה ולגמור את העניינים האלה. מה לא טוב בזה?
היו"ר אופיר פינס-פז
קודם כול, את זה השר תמיד יכול לעשות. לשר יש תמיד סמכות למנות ועדה, למנות חוקר. יש לו סמכויות, על-פי חוק, להביא שופט. יש סמכויות גם לוועדה למינוי שופטים לפטר. אני לא מציע שבחוק נהפוך את בעל התפקיד הזה לאדם שנשלט בידי אחרים.

מאיר שטרית, לו אתה היית מתמנה לתפקיד הזה, היית רואה את זה בחומרה רבה. תן לו לעשות עבודתו. אתה יכול לכתוב סעיף אחר. אתה יכול לומר שברגע שהנציב גמר לברר תלונה - -
יוסף פריצקי
כתוב.
שר המשפטים מאיר שטרית
כתוב: "ובלבד שהטיפול בתלונה הסתיים".
היו"ר אופיר פינס-פז
אם הטיפול בתלונה הסתיים, זה בסדר. אם הטיפול בתלונה הסתיים, אין לי בעיה.
שר המשפטים מאיר שטרית
יוסף פריצקי מציע שינוי, שיהיה כתוב "שר המשפטים ונשיא בית-המשפט העליון".
אבנר פינצ'וק
הסיפה "ובלבד שהטיפול בתלונה הסתיים", האם הוא מתייחס רק לחלק השני או גם לחלק הראשון?
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא צריך להתייחס לכול.
יוסף פריצקי
ודאי שהוא מתייחס לכול.
היו"ר אופיר פינס-פז
אי-אפשר לגעת בתיק לפני שהנציב סיים את הטיפול בו.
סיגל קוגוט
נבהיר את זה בנוסח.
דורית ואג
לפרוטוקול: בסעיף 13 נתקבלה גרסת שר המשפטים בתיקונים.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 14 – הגשת תלונה.

מה זה "כל אדם ... רשאי להגיש תלונה אל הנציב"?
יוסף פריצקי
כשכתבתי את הנוסח הראשון לא כתבתי "כל אדם". כתבתי "כל מי שנפגע", ואז אמרתי שיהיו גופים, לא כל אדם. אבל אם, נניח, לשכת עורכי-הדין או המועצה הישראלית לצרכנות רוצה להגיש תלונה, אז אמרו לי "לא", בסוף נהיה כל אדם. עכשיו זה רחב מדי.
שר המשפטים מאיר שטרית
אנחנו מציעים בסעיף 14 ניסוח אחר.
יוסף פריצקי
אני מסכים עם גרסת השר, עם הרחבה אחת. אני רוצה לתת אפשרות לגופים כמו לשכת עורכי הדין, כמו המועצה הישראלית לצרכנות.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני מתנגד לזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש להם משוב, זה די והותר...
שר המשפטים מאיר שטרית
יש להם משוב מאוד יעיל...
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם חושבים שכל היום תכתבו דברים נגד שופטים?
שלמה כהן
הבעיה היא אחרת. עורכי-דין צריכים להופיע בפני שופטים באופן סדיר. לעורכי-דין לא נוח להתלונן על שופטים, לכן הם מאוד מאוד ממעטים לעשות זאת. עורכי-דין הם אלה שרואים את השופטים בעבודתם כל הזמן--
היו"ר אופיר פינס-פז
יש להם משוב אנונימי...
שלמה כהן
--לכן צריך דווקא כן לעודד את התופעה או לאפשר את התופעה הזאת, כאשר הגוף שמייצג אותם יעשה את זה במקומם. לא הצעתי, אגב, שזה יהיה רק לשכת עורכי-הדין, אפשר לחשוב על עוד כמה גופים.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה קצת מכביד עלי, כי יש מתח לא פשוט בין השופטים לבין עורכי-הדין. אני לא רוצה להיכנס לזה, אני מתנגד לזה. אם אדם נפגע, או עורך-דין נפגע, אדרבה, שיגיש תלונה, הוא יכול להגיש את התלונה אחרי המשפט. אם הוא לא רוצה, משיקוליו שלו, להגיש תלונה - - -
שלמה כהן
אתה רוצה שיוגשו תלונות במקרים קשים או לא?
היו"ר אופיר פינס-פז
בוודאי. אל תדאג. מאות תלונות מגיעות אלינו גם היום.
שלמה כהן
יש לנו מקרים עם שופטים מאוד בעייתיים, שמספר התלונות הנקודתיות עליהם הוא קטן מאוד, ועורכי-דין צריכים לחזור לאותו שופט, והם לא רוצים להתלונן עליו.
יוסף פריצקי
שלמה כהן, כיוון שהשר רשאי להגיש בעצמו תלונות, כי כך כתוב, תבוא הלשכה ותפנה לשר, ואם הוא לא יעביר, תשאל אותו למה הוא לא מעביר את זה. אם יש צינור, מה אכפת לי.
שר המשפטים מאיר שטרית
זה כמו שאני מקבל תלונות על עורכי-דין ומעביר ליושב-ראש.
סיגל קוגוט
מאחר שאני מבינה שלא מתקבלת גרסת הוועדה לסעיף 14, אני רוצה להפנות לחוקים אחרים שעוסקים בקבילות ובנציבים. ראשית, יש הרחבה, שהנפגע זה גם בני משפחתו, או בהיעדרם, מי שהוא ביקש ממנו לעשות את זה בשמו, ובחוק מבקר המדינה גם חבר כנסת רשאי להגיש תלונה.
שר המשפטים מאיר שטרית
זה לא אותו דבר, עם כל הכבוד.
סיגל קוגוט
למה זה שונה ממבקר המדינה?
שר המשפטים מאיר שטרית
סיגל קוגוט, אל תציעי פה הצעות בשמך.
סיגל קוגוט
אני מפנה לסעיפים אחרים.
שר המשפטים מאיר שטרית
זה לא מקובל בוועדות שיועץ משפטי מציע עמדות משלו.
היו"ר אופיר פינס-פז
על מה אתה מדבר, זה תמיד היה מקובל בוועדת החוקה.
סיגל קוגוט
אני מפנה לסעיפים שיש בחוקים אחרים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני 20 שנה בכנסת, ואני לא מכיר דבר כזה.
סיגל קוגוט
אדוני יכול להתנגד לזה.

בנציב קבילות שוטרים, סוהרים וחיילים, גם בן משפחה או מי שהנפגע ביקש ממנו להגיש בשמו תלונה, רשאים לעשות זאת, ובמבקר המדינה, גם חבר כנסת רשאי להגיש תלונה.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, לא כל אדם רשאי להגיש תלונה, ברור שאדם, רק אם הוא נפגע או רואה עצמו נפגע.
היו"ר אופיר פינס-פז
בן משפחה אני מוכן, כי אם אדם לא יכול להגיש תלונה, זה נראה לי סביר, אבל חבר כנסת, אני לא חושב שצריך, זה לא נכון. אני מקבל מכתבים מהציבור ואני מעביר אותם לטיפול, אבל אני לא מתלונן בעצמי.
יוסף פריצקי
אנחנו סתם מתעסקים עם זה, כי הרי ברור מה שיקרה. מה שיקרה, שבאופן אוטומטי, כל תלונה שתגיע, יגידו: נא טיפולך, ויעבירו. תעזבו את זה.
נסים זאב
לא הבנתי מה הנוסח הסופי.
היו"ר אופיר פינס-פז
"כל אדם הרואה עצמו נפגע בשל התנהגותו של שופט, במסגרת מילוי תפקידו כשופט, או ניהול המשפט, רשאי להגיש תלונה אל הנציב." אני מוכן להכניס פנימה את העניין של בני משפחה.
שר המשפטים מאיר שטרית
בני משפחה זה לא טוב. נגיד, למשל, שבן משפחה שלי מסוכסך, הוא הולך לבית-משפט, בגמר המשפט אני מגיש תלונה בשמו, ואני מסוכסך אתו. זה בלתי-אפשרי. אני מוכן לעשות הרחבה "או שאיש ביקש ממנו".
יוסף פריצקי
"כל אדם הרואה עצמו נפגע או--
היו"ר אופיר פינס-פז
--מי שהוסמך על-ידו."
נסים זאב
"הוסמך על-ידו" זה העורך-דין.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה יכול להיות גם עורך-הדין.
דורי פינטו
צריך להביא בחשבון סיטואציה - - -
שר המשפטים מאיר שטרית
סלח לי על השאלה: בשם מי אתה מציע פה הצעות? אתה עובד משרד המשפטים, אז אל תדבר בשמי. אני מציע מטעם משרד המשפטים. כל אחד זורק פה מה שהוא רוצה? אל תציע שום הצעה בשמי, שום הצעה שמשנה את מה שאני מציע פה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 15.
יוסף פריצקי
אני מציע למחוק "תלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה". כל תלונה תוגש בכתב. יש כאן טעות שלנו. טעיתי. תלונה תוגש בכתב, תיחתם בידי המתלונן.
היו"ר אופיר פינס-פז
חייבים דרך הגשת התלונה או לא חייבים?
יוסף פריצקי
אני מציע: "תלונה תוגש בכתב, תיחתם בידי המתלונן". אתה לא חייב, כי השר מתקין תקנות, הוא יכול לכתוב את זה בתקנות. זה ממש לא רלוונטי פה. אתה יכול להוריד את זה.
נסים זאב
מורידים את כל הסעיף?
יוסף פריצקי
סעיף 15 יורד.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 16 – תלונה של אסיר. זה בסדר.
רוני פנחס
סעיף 16 מפנה לאסיר, כמשמעותו בפקודת בתי הסוהר, וגם בחוק השיפוט הצבאי יש אסירים, כלואים, חבושים, ואתה צריך לקבוע: כלוא, כמשמעותו בסעיף מסוים בחוק השיפוט הצבאי. לעניין מפקד מתקן הכליאה, כמו שיש מפקד בית סוהר, זה צריך להיות בית סוהר ולא מתקן כליאה. צריך לעשות את ההתאמות הנדרשות.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 17 – תלונות שאין לברר אותן.
יוסף פריצקי
צריך לתקן את סעיף 17(1) לפי מה שכתבנו: "התלונה אינה על שופט או על ניהול המשפט".
היו"ר אופיר פינס-פז
"תלונה קנטרנית או טרדנית", אני מבין שנתנו שיקול דעת.

במה שונה גרסת שר המשפטים?
שר המשפטים מאיר שטרית
אני משנה את הסעיף הראשון בלבד.
סיגל קוגוט
גם את סעיפים קטן (3) ו-(4).
שר המשפטים מאיר שטרית
בגרסה שהבאתי כתוב "התלונה קנטרנית או טרדנית או עוסקת בזוטי דברים". למשל, השופט עישן או נרדם וכן הלאה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם הוא עישן, זה לא זוטי דברים, כי זה בניגוד לחוק.
שר המשפטים מאיר שטרית
אם הוא פיהק.
היו"ר אופיר פינס-פז
במקרה הזה, כנראה שלא תוגש תלונה, אבל אם הוא נרדם במהלך הדיון, זכותם להגיש תלונה. אם אני הייתי עומד בבית-משפט, ושופט שהיה שופט אותי היה נרדם, הייתי מתלונן נגדו.
עזרא קמא
איך תתייחס אם נרדם אחד מההרכב?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אתלונן על אחד מההרכב.
עזרא קמא
ההרכב לא פסול?
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, אני לא רוצה לפסול, אני רק מתלונן. לא כל דבר זה פסילה.
שר המשפטים מאיר שטרית
הוספנו סעיף קטן (3) "עניינה של התלונה בפסלות שופט כאמור בסעיף 772 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב] , התשמ"ד-1984", וסעיף קטן (4) "התלונה היא בענין הנתון לערעור על פי דין". הוספנו את סעיף קטן (3), שלא הופיע בהצעה המקורית שלכם. כשמדובר על תלונה של פסלות שופט, הרי זה לא נעשה על-ידי תלונה לנציב. התלונה לא נבדקת על-ידי בית-המשפט עצמו.
שלמה כהן
אי-אפשר להבין מה זה סעיף קטן (3). אם זה עילה לפסלות, זה לא עילה לתלונה.
שר המשפטים מאיר שטרית
זה לא עילה לתלונה לנציב. אם אתה מבקש לפסול שופט, הכתובת היא לא הנציב.
סיגל קוגוט
הניסוח לא מבהיר את זה.
שלמה כהן
הניסוח צריך להיות: פרטי התלונה מהווים--
סיגל קוגוט
--בקשה לפסלות שופט.
יוסף פריצקי
"התלונה מבקשת לפסול שופט", כך צריך לכתוב.
שר המשפטים מאיר שטרית
הכוונה פשוטה.
יוסף פריצקי
אתה רוצה לפסול שופט, אל תבוא לשם, תבוא לנשיא בית-המשפט העליון.
שר המשפטים מאיר שטרית
לדעתי, זה מנוסח בסדר.
שלמה כהן
יש בעיה עם סעיף קטן (4). האם "בענין הנתון לערעור", פירושו נמצא בערעור או שאפשר לערער עליו?
יוסף פריצקי
אני לא פותח פה ערכאת ערעור.
שלמה כהן
הניסוח "הנתון לערעור" הוא מטעה.
סיגל קוגוט
הוא מטעה והוא גם לא מתאים למה שהחליטו על ניהול המשפט, כי יש דברים שקשורים לניהול המשפט, שרשאים להגיש עליהם ערעור.
שר המשפטים מאיר שטרית
אולי "בענין הניתן לערעור על פי דין".
יוסף פריצקי
אתה צודק.
סיגל קוגוט
לכן כתבנו שזה בשאלה משפטית או ראייתית או בעניין שהוכרע לגופו, כי דברים שקשורים לניהול המשפט, שגם על זה אפשר להתלונן, לפעמים אפשר להגיש גם עליהם ערעור, אם זו החלטה אחרת. אם מישהו דוחה משפט הרבה פעמים, יכול להיות שאתה יכול לתקוף את זה בערעור, ועדיין אתה רוצה שאפשר יהיה לדון. זאת ההחלטה שהתקבלה פה.
יוסף פריצקי
אני לא מקבל "בענין שהוכרע לגופו בפסק דין". לדוגמה, אני עומד בפני שופט ואומר: אדוני השופט, אתה לא שם לב למה שאני אומר, אתה נרדם, והוא כותב בפסק הדין: הוא התלונן שנרדמתי, לא נרדמתי. גמרנו. זה הוכרע לגופו בפסק דין. אני לא יכול ללכת לנציב? ודאי שלא. לא זה הרעיון. הרעיון הוא בדברים שכפופים לערעור.
סיגל קוגוט
אפשר להביא דוגמה לדבר שכפוף לערעור שתרצה, כמו דחיות חוזרות ונשנות. למעשה, אתה מתכוון לסעיף קטן (5) בגרסת הוועדה "עניינה של התלונה בשאלה משפטית או ראייתית מהותית". אתה לא רוצה שיתערבו לו בשיקול הדעת המשפטי. במקום "הנתון לערעור על פי דין" כותבים את סעיף קטן (5).
שר המשפטים מאיר שטרית
תוסיפי את סעיף קטן (5) לגרסה שלנו.
סיגל קוגוט
זה במקום סעיף קטן (4).
דן ארבל
לא במקום סעיף קטן (4), אלא בנוסף.
סיגל קוגוט
יש דברים שקשורים לניהול המשפט, הוועדה קיבלה החלטה שהם ניתנים לערעור.
שר המשפטים מאיר שטרית
אין דבר כזה.
שלמה כהן
היא מעלה פה בעיה נכונה, שזה עומד בסתירה להחלטה שלכם בתחילת הדיון, לאפשר תלונה על ניהול המשפט.

כאן ניכנס כולנו לפלונטר שאי-אפשר יהיה לצאת ממנו, כי נושאים פרוצדורליים, שאתם קוראים להם ניהול המשפט, הם חלק משיקול הדעת השיפוטי. אפשר להגיש עליהם ערעור בדרך זו או אחרת. אם זה יהיה נושא לתלונה לנציב, אנחנו מסבכים את הנציב.
סיגל קוגוט
בסעיף 18 יש לו שיקול דעת לא לדון אם הוא חושב שזה מתאים יותר לערעור או לערר.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, אם אתם רוצים שהחוק הזה ידון בשופט מפהק, אני לא אקדם את החוק, תעשו את זה עם מישהו אחר. אני לא מוכן לבדיחה.
שלמה כהן
אתה גם לא רוצה להתערב בשיקול הדעת השיפוטי.
דן ארבל
יכול להיות שצריך להוריד את המילים "ניהול משפט".
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר'ה, אתם רוצים שיהיה חוק על שופט מפהק. זה מה שאתם רוצים. אם לא, אל תלחצו אותי בעניין הזה.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, סעיפים קטנים (4) ו-(5), לפי גרסת הוועדה, "התלונה היא בענין שהוכרע לגופו בפסק דין" - - -
שר המשפטים מאיר שטרית
זה נמחק.
נסים זאב
גם סעיף קטן (5) לא שייך.
היו"ר אופיר פינס-פז
כתבנו מה לא שייך.
סיגל קוגוט
כתבנו שאסור לברר תלונה על דבר כזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לדעת מה קורה בסעיף 17?
סיגל קוגוט
השאלה אם מבטלים את סעיף קטן (4) בגרסת שר המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
למה לבטל את הסעיף?
סיגל קוגוט
משום שיש דברים שקשורים לניהול המשפט. הוועדה החליטה שגם ניהול המשפט זה דבר שאפשר להתלונן עליו. יש דברים שניתנים לערעור וקשורים לניהול המשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לכתוב: התלונה היא בענין הנתון לערעור על פי דין, למעט בדברים הקשורים בניהול המשפט.
דן ארבל
אי-אפשר. זו ממש כניסה לשיקול הדעת השיפוטי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו לא כניסה, זו טכניקה – זה דחייה לא דחייה. למשל, שופט קרא לכל עורכי-הדין, הזעיק אותם מכל הארץ, בא לישיבה ואמר: הישיבה היא דקה. אין לו זמן אליהם, כי הוא הסתבך בלוח-זמנים.
שלמה כהן
יש ערעור.
היו"ר אופיר פינס-פז
היו דברים מעולם?
יוסף פריצקי
ודאי שהיו.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, אני רוצה ששופט ינהל את המשפט שלו כמו בן-אדם. אף אחד על הסיטואציה שהזכרתי עכשיו, לא ילך לערכאת ערעור, תפסיקו לספר לי סיפורים.
שלמה כהן
ודאי שהוא ילך. אתה טועה, אופיר פינס.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא ילך. אדם שבא לישיבה, והישיבה, במקום שלוש שעות היתה דקה, אף אחד לא ילך על זה לערעור. יקבעו מועד נוסף, וזהו. זכותו של צד נפגע להגיש תלונה.
עזרא קמא
זה לא ילך לערעור, משום שלא היה דבר כזה.
שלמה כהן
אם זה השפיע על התיק, ילכו לערעור, אם זה זניח, לא ילכו לערעור.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא יהיה זניח. יגיד השופט: חברים יקרים, אני יודע שנגרם לכם נזק, אני נאלץ לעשות דיון של חמש דקות במקום של שעתיים. אני מצטער. נקבע מועד נוסף עוד ארבעה חודשים.
שלמה כהן
זו עילה לערעור.
היו"ר אופיר פינס-פז
על מה הוא יערער, הישיבה כבר נגמרה. נשאר לו רק להתלונן. אין לו על מה לערער.
שר המשפטים מאיר שטרית
זאת תלונה על התנהגות שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
זו השאלה, לא בטוח שזו התנהגות.
עזרא קמא
אומר שופט, אחרי שעורך-דין טען: יש לך עוד חמש דקות. הוא אומר: אני לא מספיק לטעון את טענותי. הוא מפסיק את הישיבה. הוא הולך לערער לעליון, והעליון מחזיר את הדיון לבית-המשפט המחוזי ואומר: שמע אותו. למה לא?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מסכים שזה קשור להתנהגות שופט, אלא שאם אנחנו כותבים סעיף גורף, שכל מה שיש עליו סמכות ערעור, אי-אפשר יהיה להתלונן, אי-אפשר יהיה להתלונן על זה, למרותש זאת התנהגות של שופט.
שר המשפטים מאיר שטרית
יש לי הצעה. "התלונה היא בעניין הנתון לערעור על-פי דין, למעט התנהגות שופט".
סיגל קוגוט
איך זה מסתדר עם סעיף קטן (2) שלכם? אמרתם: התנהלות וניהול משפט.
שר המשפטים מאיר שטרית
"למעט בהתנהגות שופט", ואז מותר להגיש לנציב תלונה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יהיו דברים, שלמרות שאפשר להגיש עליהם ערעור, יהיה אפשר גם להגיש תלונה עליהם.
שר המשפטים מאיר שטרית
כשמדובר בהתנהגות שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון, כשמדובר בהתנהגות שופט, ויש שיקול דעת.
נסים זאב
סעיף 17, לגבי נשיא בית-הדין הדרוזי, כל מה שאמרתי בתחילת דברי מתייחס גם לסעיף 17. יש ההסתייגות שלי לסעיף הזה, שכוללת את בית-הדין הרבני, הדרוזי והשרעי.
סיגל קוגוט
מה היא אומרת?
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא רוצה שהנציב לא יחול על בית-הדין הרבני והשרעי.
סיגל קוגוט
אם לא יחול, לא יחול לפי שום סעיף.
יוסף פריצקי
חבר הכנסת זאב, כתוב "בתלונות אלה לא יהיה בירור".
שר המשפטים מאיר שטרית
זה יהיה רק בבתי-הדין הרבניים, כי בתי-הדין השרעיים והדרוזים נמצאים היום תחת קורת גג של משרד המשפטים.
נסים זאב
אני רוצה להיות תחת בית-הדין.
שר המשפטים מאיר שטרית
הם לא שם.
נסים זאב
אני רוצה שיהיה סעיף שאומר שאפשר להגיש את התלונה חמש שנים או שבע שנים אחרי.
היו"ר אופיר פינס-פז
בשום אופן לא.
נסים זאב
כמה שנים הוא חוק ההתיישנות.
עזרא קמא
הוא ירד לשלוש שנים.
יוסף פריצקי
כתבנו "שנה". תגיש הסתייגות ונצביע עליה.
נסים זאב
אני אסביר למה שבע שנים. מיום שיש למי לפנות, שיש נציב, אדם שרואה את עצמו נפגע - -
יוסף פריצקי
אם הוא חיכה מעל שנה, הוא לא נפגע.
נסים זאב
הוא נפגע, לא היה לו למי לפנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
תגיש הסתייגות.

בסעיף 17, לגרסת משרד המשפטים הוספנו את סעיף קטן (5), "עניינה של התלונה בשאלה משפטית או ראייתית מהותית", ובסעיף קטן (4) כתבנו "התלונה היא בענין הנתון לערעור על פי דין, למעט התנהגות של שופט והתנהלות המשפט".
שר המשפטים מאיר שטרית
האם לא צריך להוסיף בסעיף קטן (4) אם הוא מגיש תלונה לנציב, שהוא לא יכול באותו זמן ללכת לערעור? הוא לא יכול ללכת בשני מסלולים מקבילים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מקובל עלי.
שלמה כהן
אם אדם הגיש ערעור, והערעור נדחה, למרות שהשופט לא התנהג בסדר, ההחלטה שלו בסופו של דבר נכונה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא הבנתי.
שלמה כהן
אתם אומרים שאם הוא הגיש ערעור, הוא לא יכול להתלונן.
היו"ר אופיר פינס-פז
או להפך, אם הוא התלונן, הוא לא יכול להגיש ערעור.
שלמה כהן
אסור לערבב את שני המסלולים.
פרץ סגל
אין שום קשר בין שני הדברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אין קשר?
פרץ סגל
הערעור הוא על השאלה המשפטית, וההתנהגות או התנהלות המשפט, זה משהו אחר.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם ד"ר סגל צודק, על מה הוויכוח? אם הערעור הוא ערעור על התוכן המהותי ועל-פי דין, והתלונה היא בכלל על התנהגות, אז אלה שני ערוצים מקבילים, לא סותרים. הוא לא יוכל להגיש ערעור, כי השופט היה קצר רוח או עשה ישיבה של דקה, על זה הוא יכול להגיש תלונה. זה ברור מה ההבדל.
שר המשפטים מאיר שטרית
נכתוב "נושא שהוגשה עליו תלונה, לא יוגש עליו ערעור".
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, הוא יכול לתקוף את הנושא משתי זוויות. בזווית ההתנהגותית, הוא יגיש תלונה, הוא לא משתמש בכלים משפטיים. הוא אומר: האדם קרא לי, אמר שיש ישיבה של כמה שעות על ראיות, הוא קיים ישיבה של דקה ואמר שאין לו זמן, אני מגיש תלונה. זה עלה לי כסף, הבאתי עורכי-דין.
שר המשפטים מאיר שטרית
אבל הוא לא יכול באותו עניין לערער.
סיגל קוגוט
הוא הולך לערעור ואומר, שהוא רוצה להחזיר את התיק לשימוע. הסעד שהוא מבקש בערעור זה לא הסעד שהוא מבקש בתלונה. בערעור הוא מבקש לשנות את התוצאה בהליך שהיה, וזה לא מייתר את זה שאולי השופט לא התנהג כשורה. אם הוא רוצה לפסול את השופט בהליך ספציפי, כי היה משוא פנים, ונשיא בית-המשפט העליון השתכנע שהיה משוא פנים, והוא מעביר את זה לשופט אחר, זה לא מייתר תלונה על כך שהשופט לא התנהג כשורה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. אני עוצר את הישיבה. אני מציע להמשיך את הישיבה היום בשעה 14:00 ולסיים עד שעה 15:30.
עזרא קמא
אדוני היושב-ראש, אני מבקש את סליחתך, אני צריך להיות בהרכב באותה שעה, הייתי מבקש להעיר הערה אחת. בחוק הזה, כשמגישים תלונה לנציב, צריך להודיע לנשיא בית-המשפט העליון ולשר המשפטים. משום מה נעלם מי שלמעשה אחראי על השופט, נשיאו של בית-המשפט.
שר המשפטים מאיר שטרית
כתוב.
עזרא קמא
למעשה כשהנציב מחליט לא לקבל את התלונה והוא מודיע למתלונן, הוא איננו מודיע לנלון עצמו, לשופט, ואיננו מודיע לנשיאו.
סיגל קוגוט
את זה נתקן.
עזרא קמא
על הקונספציה, אני לא אדבר, אבל אפשר לחיות גם בלי החוק הזה.

(הישיבה נפסקה בשעה 11:05)

(הישיבה נתחדשה בשעה 14:00)
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מחדש את הישיבה להמשך הדיון בחוק נציב תלונות הציבור על שופטים. אני חוזר לסעיף 3(ב) – "הנציב יתמנה על ידי הוועדה לבחירת שופטים, כמשמעותה בסעיף 4(ב) לחוק יסוד: השפיטה (להלן – הוועדה), בהמלצת שר המשפטים ונשיא בית-המשפט העליון". זאת אומרת, הוועדה יכולה לדחות את ההמלצה או לאשר אותה.
סיגל קוגוט
זה "לפי הצעת שר המשפטים". אם כך, יש לוועדה וטו.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוועדה יכולה להחליט שהיא מתנגדת להצעה או מאשרת אותה. לא יכול כל חבר ועדה לבוא עם הצעה.

סעיף 18 – תלונות שבירורן מצריך סיבה מיוחדת.
סיגל קוגוט
זה נותן שיקול דעת לנציב, זה מקובל גם על השר. המשמעות היא לא לדון בתלונות אם הוא חושב שההליך היותר ראוי הוא ערעור או בקשה לפסלות שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא צריך לנמק את החלטתו בכתב. זה צריך להיות כתוב במפורש. הוא כותב, למשל, שהמקום הראוי לדון בתלונה, זה ערעור.

סעיף 19 – התלונה ועילותיה ופתיחת הבירור.
סיגל קוגוט
הרישה של סעיף קטן (א) הוא כמו שהחלטתם על סעיף 2, "התנהגות וניהול משפט" במקום "כהונה כשופט".
פרץ סגל
למה צריך לכתוב את זה?
סיגל קוגוט
סברתי שלא צריך לכתוב את זה בסעיף 2, וצריך לכתוב רק פה.
פרץ סגל
אם כן, צריך לאחד את הסיפה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תעשו אחידות, ושזה יופיע בשני המקומות.
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ד), אין לנו התנגדות לגרסה של שר המשפטים, וגם להערה של השופט קמא, הוא רצה שאם מחליטים לפתוח בבירור תלונה, מודיעים על כך לשורה של אנשים ולא רק לשופט הנלון ולנשיא בית-המשפט שבו הוא מכהן, אלא גם לנשיא בית-המשפט העליון, לשר, למנהל בתי-המשפט ולמערכות המקבילות בבתי-המשפט הדתיים, אם זה חל על שופטים דתיים. אין לנו בעיה שההודעה תהיה לכל הנוגעים בדבר.
משה דיין
יש פה אמירה שאם אין נשיא, אז מי שבתפקיד מקביל.
סיגל קוגוט
משה דיין חשב שזה מיותר.
פרץ סגל
זה מיותר.
סיגל קוגוט
אני אמחק את זה.
שלמה כהן
בבתי-דין שרעיים, האם אתה יודע אם יש נשיא בכל מקום?
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא קריטי.
סיגל קוגוט
האם אתם רוצים שאני אמחק את הסיפה או לא?
פרץ סגל
לדעתי, צריך למחוק, כי הסעיף הזה יחול בשינויים המחויבים על הערכאות המקבילות.
סיגל קוגוט
סעיף 19 הוא לפי גרסת הוועדה בתיקון שבסעיף קטן (ד) מודיעים על פתיחת התלונה גם לנשיא בית-המשפט העליון, לשר, למנהל בתי-המשפט ולגורמים המקבילים ברשויות האחרות.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 20 – דרכי הבירור ומשכו.
סיגל קוגוט
בסעיף 20, השוני הוא האם הנציב הזה רשאי לברר בעל-פה עם השופט או שהוא רשאי רק לבקש ממנו תגובה בכתב. סברנו שהנוסח המקורי אולי היה בוטה קצת. זה היה העתקה מחוק מבקר המדינה, שהוא היה קצת גס בניסוחו. אבל, באופן כללי, במיוחד עכשיו, אחרי התיקון שלך, שלמעשה ההצעה של האיש הזה זה נשיא בית-המשפט העליון ושר המשפטים, וזה צריך להיות אדם מאוד בעל שיעור קומה, זה קצת לא במקום להגביל אותו שהוא לא יוכל לפגוש את השופט פנים אל פנים, אלא הוא רק יוכל לבקש ממנו תגובות בכתב. זה בעצם השוני.
שלמה כהן
פה יש עוד הסתייגות. אם הנציב לא שופט לשעבר, אופיר פינס, כמו שהצעת, אני רואה בזה קושי. יש קושי בכך שאדם שהוא לא שופט, שיותר יושב על פוזיציה חצי אדמיניסטרטיבית, מזמן שופט לבירור.
סיגל קוגוט
הוא לא מזמן, הוא גם יכול ללכת אליו.
היו"ר אופיר פינס-פז
שלמה כהן, מה קרה? בא נציב תלונות הציבור אל שופטים, שהוא לא שופט, אז מה? הוא לא מכובד? במי אני פוגע?
שלמה כהן
אתה פוגע בעצמאות ואתה פוגע בהפרדה. החלק של העצמאות זו ההפרדה הזאת. אם אתה שם לתפקיד הזה אדם שלא היה שופט, מלכתחילה נוצר קושי. אני חושב שזאת טעות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מקבל את זה.
פרץ סגל
אני אומר מה הקושי המסוים שיכול להיות פה, ואני מסכים שצריך לעשות משהו מעבר לתגובה של השופט בכתב. הקושי הוא ששופט יעבור קונפרונטציה של חקירה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מוכן להסתפק בכתב. אין לי שום בעיה. השופט ירצה מעבר לכתב, תאמין לי.
סיגל קוגוט
רק נתנו לו הרשאה – "לצורך הבירור רשאי הנציב לשמוע את המתלונן, את מי שהתלונה עליו וכל אדם אחר אם ראה תועלת בדבר".
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו משאירים פתח לשופט. הרי השופט ירצה לומר את דברו, לא רק לכתוב את דברו. אם אתם לא רוצים, אני מוכן שהכול יתנהל בכתב.
משה דיין
נכתוב "רשות לשופט".
סיגל קוגוט
הנציב רשאי.
שלמה כהן
אומר נסים זאב: השופט הנלון זכאי לבקש להישמע. אבל הוויכוח הוא פה כרגע בשאלה אם הנציב יכול לקרוא את השופט אליו לבירור.
סיגל קוגוט
או לבוא אליו. להיפגש אתו פנים אל פנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה שהוא יבוא אליו. אני נגד זה. אני מוכן שלא תהיה שום הידברות, שהכול יהיה בכתב.
יוסף פריצקי
אני שואל שאלה עקרונית. אם אני משאיר את סעיף 20(א) ומשאיר לשר בתקנות. מה עשיתי? נשאיר את סעיף 20(א) שאומר: הנציב יברר.
סיגל קוגוט
לא, אם אתה רוצה שיהיו לו סמכויות לקבל מידע ומסמך, אז אתה חייב את סעיף 20(ב).
פרץ סגל
את סעיף קטן (ב) חייבים בכל מקרה.
סיגל קוגוט
וגם את סעיף קטן (ד), שהבירור ייעשה בתוך שנה אחת.
פרץ סגל
גם את סעיף קטן (ג). ההסתייגות היחידה היא שהנציב לא ידרוש מן השופט להתייצב.
סיגל קוגוט
לא כתבנו שהוא ידרוש ממנו להתייצב.
פרץ סגל
לפי סעיף 11 לחוק ועדות חקירה, יש לו הסמכות.
סיגל קוגוט
לא, סעיף 11 לחוק ועדות חקירה חל רק בנושא של קבלת מסמכים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם השופט, שיש כלפיו תלונה, לא ירצה להתייצב בפני הנציב, אין לי בעיה עם זה.
שלמה כהן
אתה רוצה סמכות לנציב לזמן או לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא.
יוסף פריצקי
אני לא חושב שנציב יכול לומר לשופט בבית-משפט עליון: בוא אלי. זה לא לעניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
מותר לו להיפגש אתו? מותר לו להזמין אותו? אם הוא לא רוצה, שלא יבוא.
פרץ סגל
אם הוא לא רוצה, הוא יענה בכתב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין מחלוקת על כך שמותר לו להזמין אותו. אם הוא לא רוצה לבוא, זכותו לא לבוא.
סיגל קוגוט
בסעיף קטן (ג) אני כותבת שאם הנציב קבע עם השופט פגישה בעל-פה, והשופט לא רצה את זה, הוא יכול להשיב בכתב.
דורית ואג
איזה גרסה בסעיף קטן (ב)?
סיגל קוגוט
סעיף קטן (ב), אותו דבר בשתי הגרסאות, חוץ מההתייצבות, אבל לא כתבנו בסעיף קטן (ב) התייצבות, כתבנו בסעיף קטן (ב) "רשאי הנציב לקבל מכל אדם... ידיעה או מסמך". לא כתבנו התייצבות.
פרץ סגל
סיגל קוגוט, תבדקי בסעיף 11.
סיגל קוגוט
אני אבדוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
את העיקרון סיכמנו.

סעיף 21 – הפסקת הבירור.

יש לי בעיה עם העניין של הפסקת הבירור, אם העניין שבתלונה בא על תיקונו.
סיגל קוגוט
זה דומה לסעיף בחוק מבקר המדינה, אז אולי יסבירו לנו ממבקר המדינה.
אביגדור רביד
אם מייחסים לשופט התנהגות פסולה, אני לא מבין את הקונטקסט אם לא מבררים איך העניין יכול לבוא על תיקונו.
סיגל קוגוט
נכון, אם הוא לא נתן פסק-דין חמש שנים, והוא עכשיו נותן פסק-דין, כי הוא יודע שיש נגדו תלונה, זה בא על תיקונו.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 22 – תוצאות הבירור. יש פה שתי גרסאות.
סיגל קוגוט
דיברנו על זה וראינו שאפשר לבוא לעמק השווה. ההבדל בין הגרסאות זה לגבי ההנמקה. הבנתי שעמדת השופטים היתה, שאם ידרשו מהנציב לנמק תלונה מוצדקת, הכוונה פה היא רק על תלונה מוצדקת, ייתכן שזה יפגע בכבוד השופטים, כי אז המתלונן יוכל לקחת את המכתב הזה לעיתונים ולהגיד: התלוננתי נגד שופט, ותראו, הנציב כתב לו. בעניין הזה, אני חייבת להעיר, שלתת לו גושפנקה שהתלונה היתה מוצדקת, בלי הנמקה, זה יכול להיות, גם לשיטתם של השופטים, יותר גרוע, כי האדם יבוא עם מכתב עם חתימה שכתוב בו: תלונתך נמצאה מוצדקת. זה יהיה בלי הנמקה, והוא יגיד מה שהוא רוצה. גם לשיטתם, אני לא בטוחה שזה טוב. אבל האיסור לנמק, זה איסור מאוד לא מקובל, וחשבנו אולי להציע משהו אחר, אם אתם רוצים פשרה, שרשאי הנציב לפרט את ממצאיו, נימוקיו, לפי שיקול דעתו. ודאי שלהגיד שאסור לו לנמק, זה נראה מאוד לא מקובל. זה עיקר ההבדל בסעיף 22 (א) בין הגרסאות. האם הוא רשאי לנמק או חייב לא לנמק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו לא נכתוב שהוא חייב לא לנמק. זה לא מתקבל על הדעת. אנחנו לא ברוסיה, וגם ברוסיה היום אפשר לנמק.

סעיף 22(ב). מה הבעיה שם?
סיגל קוגוט
זה רק עניין נוסחי. במקום המילה "ליקוי" הם רוצים "תיקון".
יוסף פריצקי
אם אין לך בעיה, אני מעדיף את נוסח השר.
סיגל קוגוט
אין בעיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה לגבי סעיף קטן (ג)?
סיגל קוגוט
אם הנציב מצא שהתלונה לא היתה מוצדקת, הוא מודיע לכל הנוגעים בדבר. מי שמודיע לו שהוא פתח בבירור, גם מוגיע לו שהתלונה לא נמצאה מוצדקת.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה בסדר.
יוסף פריצקי
אני מבין שזו גרסת השר.
סיגל קוגוט
נכון. זו גרסת השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה לגבי סעיף קטן (ד)?
סיגל קוגוט
גרסת השר. השר רוצה לכתוב בפירוש שהוא רשאי להמליץ לשר על הגשת קובלנה נגד השופט. אין לנו בעיה עם זה.
שלמה כהן
בגרסת השר, בסעיף קטן (ג), יש בעיה. מה לגבי הודעה לנלון?
סיגל קוגוט
לכולם.
יוסף פריצקי
אומר ראש לשכת עורכי-הדין, ובצדק, שהוא רוצה שגם השופט הנלון יקבל.
סיגל קוגוט
כל מי שקיבל הודעה לפי סעיף 19(ד), שנפתחה תלונה, יקבל גם הודעה שהתלונה לא נמצאה מוצדקת. זה ברור.
יעקב פרידגוט
צריך להגדיר את הצורך בתיקון. יש פה מספר דברים מאוד מוגבלים. אם השופט, למשל, התנהג לא כראוי. מה פירוש הצורך בתיקון. איך אנחנו מגדירים את זה?
משה דיין
לכן, לנציב יש סמכות להגיד. אם הוא אומר: זה אירוע שקרה בעבר, אין כבר מה לתקן, הוא לא יגיד: תתקן.
פרץ סגל
השאלה מה מסתתר מאחורי הצורך הזה. רק צורך בתיקון כל המקרים האחרים, פירושו של דבר שאין מה לעשות.
סיגל קוגוט
ההבדל בסעיף קטן (ה) – לי ממש אין מה להמליץ לוועדה, תחליטו אתם – האם לנציב יכולה להיות נגישות ישירה לוועדה למינוי שופטים. השר סבור שלא צריכה להיות נגישות כזאת, שהנציב, אם הוא סבור שהמעשה עד כדי כך חמור שמצדיק הדחה של השופט, כל מה שהוא יכול לעשות זה להגיד את זה לנשיא בית-המשפט העליון ולשר, אבל לא לגשת לבד לוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אתם רוצים לסרס את סמכות הנציב? מה קורה לכם? למה הוא לא יכול להגיד: את השופט הזה צריך לסלק?
פרץ סגל
משום שהוא ראה מקרה אחד.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא מדבר על מקרה אחד, הוא לא מדבר על אלפים.
פרץ סגל
השאלה אם אפשר לבוא ולהסיק מסקנה אם אדם כשל פעם אחת.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, יכולה הוועדה להחליט שהיא לא מקבלת את ההמלצה שלו.
פרץ סגל
מי שדן בהליכים המשמעתיים, ויש לו סמכות לפי החוק, זה השר.
יוסף פריצקי
תעלה הסתייגות שר המשפטים במליאה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה נציב מסורס, אני מוכן שלא יהיה נציב בכלל.
פרץ סגל
יש חוק בתי-המשפט, ופה אנחנו עושים חוק עוקף חוק בתי-משפט.
שלמה כהן
אני לא מבין על מה המחלוקת פה.
סיגל קוגוט
המחלוקת היא בשאלה אם הנציב יכול לפנות לוועדה למינוי שופטים או לא.
שלמה כהן
רק השר יכול, לפי חוק השפיטה.
סיגל קוגוט
אנחנו נצטרך לתקן את חוק יסוד: השפיטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו רוצים לתת סמכות לנציב. הנציב רשאי להמליץ לוועדה, הוועדה יכולה לא לקבל את ההמלצה.
שלמה כהן
גם השר ממליץ לוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
השר לא המליץ בחייו.
משה דיין
אני אסביר את הפרקטיקה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הפרקטיקה אומרת שעוד איש לא הגיע לוועדה הזאת. זה מה שמוציא אותי מדעתי.
יוסף פריצקי
מה הבעיה אם זה נגמר עוד לפני?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה שהצדק ייראה.
שלמה כהן
המחיר, אופיר פינס - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מה המחיר? המחיר שעשו עסקת טיעון על הילדה ונתנו שנה וחצי מאסר. זה המחיר, אדוני, ראש לשכת עורכי-הדין. בשבוע שעבר הפרקליטות עשתה עסקה עם עורכי-דין של אחד בשם חיים הרוש, ילד בן 19 שאנס ילדה בת 13, הוא השתתף באונס קבוצתי, והוא קיבל שנה וחצי. זה מה שגומר את בית-המשפט בעיני הרבה מאוד אנשים. אתה חושב שהציבור מטומטם? אתה חושב שהציבור לא מבין ששופט אחד מכל מאות השופטים צריך להעיף?
שלמה כהן
אני עוד לא יודע אם הוא טעה. תן לשמוע את כל התיק, תן לשמוע איזה ראיות היו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה תמיד נכון. הרי אם הוא יבוא וימליץ, תנוח דעתך. הוא בוודאי בדק את התיק, הוא בוודאי הגיע למסקנה שזה מקרה חריג ויוצא דופן ומרחיק לכת, שאי-אפשר להגן עליו וכן הלאה. תן קרדיט. אתה ממנה אדם, אז קודם כול רוצים שהוא יהיה פקיד, שהוא יעבוד אצל כבוד השר שטרית ואצל כבוד הנשיא ברק, כמו דן ארבל. הוא לא דן ארבל במהות, לא באדם. דן ארבל הוא מנהל מעולה, אבל זה לא אותו תפקיד, הוא לא עובד אצלם.
שלמה כהן
לכן אומרים לך: תמנה שופט, כדי שיישאר באצטלה הזאת של עצמאות שיפוטית.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו מחפשים מעבר לאצטלה. למה פרופ' סגל לא יכול להיות נציב? הוא אף פעם לא היה שופט בחייו, למה הוא לא יכול להיות נציב תלונות הציבור? תאמין לי, אני עכשיו ממנה אותו בשמחה.
זאב סגל
מפריע לי שהנציב הבא כבר ידוע.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי זה?
זאב סגל
יצחק זמיר, זה נראה לי כמעט בטוח.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה איש שכולנו נמחא כפיים. אם כבר ידוע מי האיש, מה הבעיה? למה נאבקים אתי כאן על כל מילה בחוק?
זאב סגל
אני כל הזמן שואל את עצמי, ואני עוקב אחרי הצעת החוק, ויוסף פריצקי התחיל עם זה עוד לפני שנים. אני שואל את עצמי האם אנחנו אומרים: דין אחד לכולם ודין אחר לשופטים. כל הזמן אני שם לב שאפילו נציבות קבילות, הללויה, יש נציב קבילות. כל הזמן יותר מדי נזהרים, ואתה עוד מנסה לשאול, מה קרה. ודאי שצריך לפנות ישירות. צריך כל הזמן לומר: השופטים הם בני אדם, אנחנו עוסקים בהתנהלות שלהם. לדעתי, כדאי מאוד, דווקא מבחינה ציבורית, הרבה יותר להדגיש את סעיף 19(א), זאת אומרת, שלא יבוא מישהו ויגיד: החוק הזה נועד לבחון את ההחלטות השיפוטיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה ברור מעל לכל ספק.
משה דיין
לגבי ההצעה להדחת שופט.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מאוד ראוי.
יוסף פריצקי
משה דיין, מה הבעיה?
היו"ר אופיר פינס-פז
יהיו שתי גרסאות.
משה דיין
החיים מתנהלים קצת אחרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם הוא יעשה את זה, הוא יעשה את זה באופן חריג ויוצא דופן.
משה דיין
אם שר המשפטים עושה את זה, זה אחרת.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא לא עושה את זה.
משה דיין
עשו את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
איזה שר משפטים עשה את זה?
משה דיין
יוסי ביילין התחיל עם זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מתי יוסי ביילין בא לוועדה למינוי לשופטים וביקש להדיח שופט?
משה דיין
הוא התחיל עם זה, ואז השופט התפטר.
היו"ר אופיר פינס-פז
יכול להיות שגם עכשיו יעשו, ושוב השופט יתפטר.

אני חושב שראוי הרבה יותר ששר משפטים, שבסופו של דבר הוא אדם פוליטי, לא יבוא לוועדה הזאת להדיח שופט, בכל הכבוד לו. אני אגיד לך, משה דיין, מה הכי ראוי. אם יבוא הנשיא ברק ויבקש להדיח שופט, זה היה הטוב ביותר, כי הוא ראש מערכת השפיטה. אבל, בין שר משפטים לבין נציב תלונות השופטים אני מעדיף שנציב תלונות השופטים יבוא לוועדה ויבקש להדיח שופט, כי הוא לא איש פוליטי. מה דעתך על זה? אל תהיו אימפריאליסטים. עניינית, אני מוכן ללכת לכל דבר שאתם צודקים בו ברמה העניינית. אם אתם רוצים אימפריאליסטים, כולנו יכולים להיות אימפריאליסטים, גם אני יכול לבקש להדיח שופטים. מה רע? יושב-ראש ועדת חוקה רוצה להדיח שופטים. מובן שאני אומר את זה על דרך האבסורד, אני רק אומר: חברים, אין לכם שום סיבה בעולם, כאשר לנציב יש דוח, ודוח חמור ומרחיק לכת, והוא רוצה להביא שופטים בפני הוועדה, להגיד שהוא לא רשאי, הוא לא ראוי. מי יותר ראוי?
יוסף פריצקי
אני רוצה להציע הצעת פשרה: הנציב רשאי להמליץ בפני הוועדה לבחירת שופטים, או להמליץ לנשיא בית-המשפט העליון.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה בסדר גמור.

יש סמכויות לנציב תלונות הציבור, למשל, לתבוע פיצוי כספי. חברים, זה מאוד מוצא חן בעיני, כי האדם בסוף נשחק מול הביורוקרטיה.
סיגל קוגוט
השופט יפוצה?
היו"ר אופיר פינס-פז
המערכת, לא השופט. לשופט יש אחריות מערכתית.

אם אדם שבא לדין נפגע פגיעה, שגם עלתה לו בכסף, מהתנהלותו או מהתנהגותו של שופט, זכותו לבקש פיצוי כספי, אם הוכח שהוא צודק. במערכת של נציב תלונות הציבור, זה קיים.
נסים זאב
אם יצא שהתלונה לא מוצדקת, הוא יפצה את השופט?
יוסף פריצקי
ברור שלא.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אתה רוצה תמיד להתחכם.
נסים זאב
אני רוצה תמיד לפקוח את עיניך שלא תלך שולל.
אביגדור רביד
הפרקטיקה שלנו מתבססת על הוראת החוק שבסעיף 43(א) לחוק מבקר המדינה. בסוף הסעיף כתוב: נציב תלונות הציבור רשאי לפרט את תשובתו... ורשאי הוא" – וזה החשוב – "להצביע בפני מי שהתלונה עליו ובפני הממונה עליו, על רצון בתיקון הליקוי שעליו הראו ועל הדרך והמועד לתיקונו".
היו"ר אופיר פינס-פז
נגיד שבדקת את משרד הבריאות, והסתבר לך שנגרם נזק כלפי אדם.
אביגדור רביד
זו תביעת נזיקין, שאנחנו לא עוסקים בה. אבל כשבאה בחורה שמוזמנת על-ידי הוריה מרוסיה, משלמת כרטיס שעולה כך וכך דולר, היא מוציאה כך וכך הוצאות, ואיזה פקיד לא נבון וחסר לב מחזיר אותה מייד למטוס מבלי לבדוק, והיא אומרת: מילא עוגמת הנפש, אבל תראו את ההוצאות, היא מקבלת עד הגרוש האחרון ועוד תוספת.
היו"ר אופיר פינס-פז
מתוקף איזה חוק?
אביגדור רביד
היה ליקוי, משרד הפנים ומשטרת הגבלות יצרו ליקוי, ונציב תלונות הציבור לא רק שהוא מעיר להם שהדרך שלהם היתה פסולה או חסרת סמכות, אלא מתקן את הליקוי כלפי המתלונן שסבל חסרון כיס.
יוסף פריצקי
משלמים גם היום.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון, דן ארבל משלם למתלונן. זה לא עובר היום לאומבודסמן.
יוסף פריצקי
אומר אדם: הזמינו אותי לבית-משפט, לא שמעו אותי, סתם בזבזתי יום, משלמים לו 250 שקלים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא משלם על-פי נוהל. עכשיו הוא צריך לשלם על-פי חוק.

גברתי היועצת המשפטית לוועדה, איך עושים את זה?
סיגל קוגוט
עושים את זה בכך שמשנים קצת את סעיף 22, כי בסעיף 22(א) כתוב "רשאי הוא להצביע על הצורך בתיקון ליקוי... ועל הדרך הראויה לתיקונו". הוא יכול להחליט, למשל, שהדרך הראויה לתיקון זה פיצויים כלשהם. רק בסעיף קטן (ב) צריך לעשות תיקון כאן, כי כאן כתוב שאם נתקבלה הודעה כזאת, יודיע השופט הנלון על הצעדים שננקטו לתיקון הליקוי, וכאן צריך להסמיך גם את מנהל בתי-המשפט להודיע, כי אולי אלה פיצויים.
היו"ר אופיר פינס-פז
בסדר. נסמיך גם את מנהל בתי-המשפט.

סעיף 23 – סייגים לנימוק וגילוי ממצאים.
סיגל קוגוט
מאחר שקיבלת את גרסת הוועדה שצריך לנמק, אתה צריך לתת לו סייגים מתי יהיה מותר לו לא לנמק, ואז יש פה הסייגים.

בית-הדין הצבאי השאירו לנו הערה לשקול גם להכניס את סעיף 44(א) ו-(ב) לחוק מבקר המדינה לגבי סוד ביטחוני ויחסי חוץ של מדינת ישראל. אין לי בעיה עם זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
שר המשפטים מציע למחוק את סעיף 23.
סיגל קוגוט
לא קיבלת את גרסתו שהוא לא צריך לנמק, לכן אין מקום לגרסת השר.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 24 – זכויות וסעדים.
סיגל קוגוט
אנחנו רק רוצים להבהיר, אין לנו פה מחלוקת עם משה דיין. אנחנו רק רוצים להבהיר שהכוונה ב"לא יהוו ראיה בהליך שיפוטי" זה הדוח ומה שהנציב הכין, אבל לא הממצאים הגולמיים. כלומר, אם יש לנציב נייר, שהוא קיבל, שמוכיח שהשופט עשה משהו - - -
יוסף פריצקי
כתוב "החלטותיו וממצאיו".
סיגל קוגוט
נכון, "ממצאיו" יכול להטעות. נבהיר בנוסח שהכוונה היא שהמסמכים שהוא הכין לא יהוו ראיה, אבל לא הראיות הגולמיות שהוא אסף.
משה דיין
יש ניסוח בחוק הביקורת הפנימית.
סיגל קוגוט
סעיף 25 – שכר ותנאי כהונה.
יוסף פריצקי
שר המשפטים פנה אלי, והוא מבקש להוריד את זה לרמת שופט בית-משפט מחוזי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם הממונה בפנסיה?
סיגל קוגוט
אתה מדבר על הנציב?
היו"ר אופיר פינס-פז
הנציב.
סיגל קוגוט
לכן כותבים פה, והתייעצתי עם נציבות שירות המדינה, הם אומרים שהנוסח הנכון לכתוב את זה, זה "שכרו, תנאי שירותו וגמלאותיו של הנציב יהיו כשל שופט בית-המשפט העליון", ואז לא יהיו שום ספקות שמעמדו הוא של שופט עליון.
היו"ר אופיר פינס-פז
נגיד שמינו אדם מעל גיל 70, והוא היה שופט בית-המשפט העליון, מה זה אומר?
דורית ואג
אני לא חושבת שהוא יכול לקבל את שניהם.
נואף מסאלחה
אז יש השלמה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה אומר?
דפנה גוטנברג-אבני
זה אומר שדינו כדין שופט בית-משפט עליון גם לעניין הגמלאות. לגבי שופט בית-משפט עליון יש ועדת גמלאות של ועדת הכספים, והדין יהיה אותו דין. למשל, אם מדובר במישהו שהיה בעבר עובד מדינה והיתה לו פנסיה תקציבית והוא יהיה מועבר ברציפות, אז הפנסיה התקציבית תישאר. אם זה עובד שבא מבחוץ, היום הרי לשופטים יש פנסיה צוברת, תהיה לו פנסיה צוברת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני שואל שאלה מאוד פשוטה: מינו אדם מעל גיל 70, שהיה שופט בית-משפט עליון, ויש לו פנסיה מלאה, כבר יש לו 7% בשנה - מה הוא מקבל?
שר המשפטים מאיר שטרית
הוא יכול להשלים את השכר שלו לפנסיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אי-אפשר להשלים יותר.
שר המשפטים מאיר שטרית
אם הוא מקבל 70% - הפנסיה המקסימלית היא 70% - הוא יכול להשלים עד 100%.

כאשר קורה שאדם מקבל גם משכורת וגם פנסיה מהקופה הציבורית, כלומר, גם פנסיה מבית-משפט וגם שכר ממשרד המשפטים, ששניהם נחשבים לקופות ציבוריות, החוק קובע שמנכים לו שליש מהפנסיה שהוא מקבל, הוא מקבל משכורת נוספת עם תיאום מס. הייתי גזבר הסוכנות בזמנו והייתי חבר כנסת המון שנים, אז היה לי 60% פנסיה מהכנסת והיתה לי משכורת של גזבר הסוכנות, לכן ניכו לי שליש מהפנסיה שקיבלתי מהכנסת, וקיבלתי משכורת מהסוכנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
סיגל קוגוט, לפני שהצעת החוק עולה במליאה, אני לא רוצה שאנשים ידעו מה המשכורת. אני רוצה לברר בדיוק מה המשמעות של ההחלטה הזאת.
פרץ סגל
בהצעת חוק לרפורמה בבתי-המשפט, לשופטים יש גם סידור ששופט בית-משפט עליון שפרש לגמלאות יוכל לשמש בכל זאת שופט בית-משפט עליון, ושם קבענו שהמשכורת שלו לא תעלה על כמה שהוא היה מקבל, אילו הוא היה נשאר.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מה שאני רוצה שיהיה כתוב. אני רוצה שבכל מקרה, אם מדובר באדם שבא ממערכת השפיטה, המשכורת והגמלה שלו יחד לא יעלו על 100% שכר.
סיגל קוגוט
אתה מדבר על 100% של שופט עליון.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם את זה צריך לברר.
סיגל קוגוט
אנחנו נברר.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 26 – אי-תלות.
סיגל קוגוט
סעיף 26 מקובל על כולם.
שלמה כהן
צריך לכתוב "על הנציב או עובדיו".
יוסף פריצקי
עובדיו עובדים בשירות המדינה.
שלמה כהן
במילוי תפקידם אני לא רוצה שהם יהיו כפופים לשירות המדינה.
דפנה גוטנברג-אבני
בתחילת הדרך דיברנו על כך שהם עובדי מדינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ביחס למילוי תפקידם יש אי-תלות במערכת. רבותי, אם דן ארבל אומר להם: אל תחקרו את התלונה הזאת, כמובן שהוא לא יעשה זאת לעולם, זאת כמובן שטות מוחלטת, אבל אני אומר את זה על דרך האבסורד, יגידו לו: זו פקודה לא חוקית. בכל מקרה, צריך לכתוב במפורש אי-תלות – "אין על הנציב ועובדי הנציבות מרות בענין מילוי תפקידיהם".
פרץ סגל
בחוק הירושה עשינו את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 27 – דין וחשבון.
סיגל קוגוט
אני אסביר את ההבדלים. ההבדלים הם בשאלה האם לנציב יש גישה ישירה לכנסת או האם הדבר נעשה דרך השר. הגרסה של השר מבקשת שהנציב יגיש דין-וחשבון לשר ולנשיא בית-המשפט העליון, מי שידווח לכנסת יהיה שר המשפטים. לא דוח ישיר מהנציב לכנסת.
נואף מסאלחה
אולי גם ליושב-ראש הכנסת ברגע שיש דין-וחשבון.
יוסף פריצקי
אני בכלל חושב שאם זה כבר הולך אליו, שלא יגיש לכנסת, שיפרסם את זה. אנחנו עכשיו סתם משחקים משחק פורמלי.
נואף מסאלחה
הכנסת היא הריבון.
יוסף פריצקי
העם הוא הריבון.
נואף מסאלחה
הכנסת נבחרה על-ידי העם, והיא הריבון. אתה לא שואל את העם כל יום מה דעתו.
יוסף פריצקי
אני מציע שיוגש אליך, אדוני השר, הדוח, ואתה תתחייב לפרסם אותו בדרך שתמצא לנכון. אני רוצה פרסום. הפורמליות פחות חשובה לי. אם לא תפרסם, נלך נגדך לבג"ץ משום שלא פרסמת.
שר המשפטים מאיר שטרית
תזמין אותי לוועדה.
יוסף פריצקי
לא. השר מפרסם. איך תפרסם, מה תפרסם, זאת בעיה שלך, אבל אתה צריך לפרסם. אני לא מחכה לטקס, לא זה מה שיקבע.
שר המשפטים מאיר שטרית
מקובל עלי.
זאב סגל
למה אתם לא רוצים פרסום ישיר?
שר המשפטים מאיר שטרית
אנחנו לא רוצים את זה.
יוסף פריצקי
פרופ' סגל, הם רוצים לקבל דוח, ובדין, שיהיה מאוד פרטני, שינקבו בו שמות ואנשים ומעשים, על מנת שיוכלו להחליט מה לעשות עם זה. אומר השר: אני רוצה להיות מסננת, אני לא רוצה לזרוק שמות של שופטים בראש חוצות, ובצדק. מצד שני, אני אומר: אתה צריך לפרסם. לא יעזור שום דבר. אני לא מחפש את הטקס אצל יושב-ראש הכנסת, או שיניחו את זה על שולחן ועדת החוקה, חשובה לי מהות הפרסום.
סיגל קוגוט
השר יפרסם את הפרמטרים שבעמוד 12 למעלה.
שר המשפטים מאיר שטרית
בסדר גמור. הנציב יגיש לשר ולנשיא בית-המשפט העליון, מדי שנה, דין וחשבון על פעולותיו. קיבל שר המשפטים את הדין וחשבון השנתי מאת הנציב, יפרסם השר, בהתאם לפרמטרים שמצוינים.
יוסף פריצקי
סעיף 28, לדעתי, לא צריך להיות כאן בכלל, הוא צריך להיות בתקנות. דרך אגב, הוא צריך לפרסם את זה במקום בולט במזכירויות בתי-המשפט. אלה דברים קלאסיים לחקיקת משנה.
שר המשפטים מאיר שטרית
סעיף 28 צריך להוריד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין לי בעיה להוריד את הסעיף, ובתנאי שתכתבי שהפרוצדורה לגבי פרסום והודעה בדבר מינוי נציב יפורסמו בתקנות תוך שלושה חודשים.
שר המשפטים מאיר שטרית
בסדר גמור.
סיגל קוגוט
זאת אומרת, הסמכה לתקנות וקביעה שהן יוגשו לוועדה שלושה חודשים אחרי פרסומו של חוק זה.
שר המשפטים מאיר שטרית
להתקין תקנות, וזהו.
יוסף פריצקי
יהיה ויכוח למה בעיתונים מסוימים מפרסמים ובאחרים לא.
שר המשפטים מאיר שטרית
תוך שלושה חודשים, השר יתקין תקנות.
היו"ר אופיר פינס-פז
סעיף 29 – תקציב הנציבות.
שר המשפטים מאיר שטרית
אתם מציעים שזה ייקבע על ידי ועדת הכספים של הכנסת. זה מקובל עלי. הרעיון ליצור מצב שבו תקציב הנציבות בלתי תלוי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה כמו בתקציב מבקר המדינה?
שר המשפטים מאיר שטרית
בדיוק, שלא יהיה כפוף לתקציב משרד המשפטים ולא תלוי בו.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא צריך את זה. אני לא מבין מה הבעיה. תקציב הנציבות קובע תלות או אי-תלות?
יוסף פריצקי
אם זה אצל שר משפטים אחר, לא אצל מאיר שטרית, והוא מחליט לתגבר את מערכת המחשוב, הוא מעביר מסעיף לסעיף.
שר המשפטים מאיר שטרית
אם האוצר צריך להזרים לזה כסף, הוא יצמצם את זה למינימום ההכרחי. אם אנחנו רוצים נציבות שיהיו לה הכלים, כמו שצריך, תקציבה לא צריך להיות תלוי דווקא בהחלטה של האוצר או של משרד המשפטים, אלא ועדת הכספים תאשר את זה. ועדת הכספים ממילא מאשרת את תקציבי המדינה. נכון שזה פחות נוח לאוצר, אני מסכים, כי האוצר לא אוהב שוועדת הכספים מאשרת תקציב של גוף כלשהו, כמו מבקר המדינה. אני לא מדבר, חלילה, על השתוללות. התקציב צריך להיות מוגש לוועדת הכספים על-ידי שר המשפטים, ואז, לשר המשפטים יש אחריות שלא תהיה השתוללות.
נסים זאב
זה חייב להיות דרך משרד מוגדר.
סיגל קוגוט
נכון, זה לא כתוב. פה כתוב שהתקציב ייקבע על-פי הצעת הנציב, לא על-פי הצעת השר.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני מוכן שיהיה כתוב על-פי הצעת שר המשפטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
על-פי הצעת הנציב, בתיאום עם שר המשפטים.
נסים זאב
זה חייב להיות דרך תקציב של משרד, או משרד ראש הממשלה או משרד המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
משרד המשפטים.
דניאל לימור
סעיף 26 אומר שהתקציב יהיה מנותק מתקציב המדינה וייקבע בנפרד. אנחנו מתנגדים לזה.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני מוכן שיהיה בתקציב משרד המשפטים.
דניאל לימור
מתוך תקציב משרד המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
לא מתוך התקציב.
סיגל קוגוט
בסעיף תקציב נפרד.

אני יכולה להביא דוגמה מחוק אחר, שעשו את הדבר הזה. בחוק הרשות לקידום מעמד האישה, שנמצאת במשרד ראש הממשלה, קבעו שהתקציב השנתי ייקבע בחוק התקציב השנתי של המדינה, בתחום פעולה נפרד, במסגרת תקציב משרד ראש הממשלה. מה שהשר רוצה, שהתקציב יהיה במשרד המשפטים בתחום פעולה נפרד.
היו"ר אופיר פינס-פז
נציב התלונות על שופטים יכין את הצעת התקציב, בתיאום עם שר המשפטים. התקציב יהיה תקציב נפרד בתוך תקציב משרד מהשפטים.
יוסף פריצקי
יהיה תחום פעולה נפרד בתוך המשרד.
שר המשפטים מאיר שטרית
ויאושר על-ידי ועדת הכספים.
היו"ר אופיר פינס-פז
כל תקציב מאושר בוועדת הכספים.
שלמה כהן
למה זה שונה מנציבות קבילות הציבור ומבקר המדינה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כי מבקר המדינה זאת רשות עצמאית.
שלמה כהן
בדיוק כך צריך להיות גם פה. אחרת, נותנים הזדמנות לכל מיני גורמים. היום יש גורמים שאוהדים את השירות, מחר לא. עצמאות אומרת עצמאות תקציבית.
היו"ר אופיר פינס-פז
התקציב יבוא בנפרד לאישור ועדת הכספים של הכנסת, כמו לרשות לניירות ערך, כמו מבקר המדינה וכמו עוד כמה גופים שהתקציב שלהם מגיע לאישור ועדת הכספים.
דניאל לימור
אדוני היושב-ראש, אני רוצה לחדד ולומר שהאוצר מתנגד לתוספת תקציבית בנושא הזה. במידה ויוקם גוף עם תקציב נפרד, התקציב הנפרד הזה, מקורו מתוך תקציב משרד המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני לא מסכים לזה. חבל על הזמן.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה ויכוח שיהיה ביניכם. קודם כול, הרי לא נתחיל השנה בכל מקרה.

סעיף 30 – תקנות.
יוסף פריצקי
למה כתוב "הוא רשאי", תכתבו "הוא יתקין".
סיגל קוגוט
אם הוא חושב שהוא לא צריך תקנות, הוא לא יתקין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני בעד שיכתבו "באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט", כי שוב אנחנו מדגישים את המעמד העצמאי של הנציב.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני לא מתנגד, אבל, לדעתי, זה מיותר.
דורית ואג
בכל חוק אנחנו עושים את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
שר המשפטים יעביר דוח לוועדת החוקה של הכנסת?
יוסף פריצקי
אני אמרתי: שר המשפטים יפרסם דוח, נקודה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, זה צריך לעבור לוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, כי זה הפורום לדון בדוח כזה.
סיגל קוגוט
אם שר המשפטים מפרסם, הוא מפרסם לציבור, לשיטתך. מה זה משנה שיגיש לוועדת חוקה?
היו"ר אופיר פינס-פז
לא. הוא יפרסם סתם לציבור?
יוסף פריצקי
קודם כול הוא יפרסם לציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו מייצגים את הציבור. אני מבקש שהוא יעביר דוח לוועדת החוקה, חוק ומשפט. זה הפורום לדון בו.
שר המשפטים מאיר שטרית
אני אמסור את הדוח לוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
יבוא שר המשפטים לוועדה וימסור דוח.
שלמה כהן
מבקר המדינה ממונה על קבילות הציבור, מעביר דוח לעיון הגורם המבוקר. אביגדור רביד, אני לא יודע איך אתם עושים את נציבות קבילות הציבור.
סיגל קוגוט
בדוח על תלונות הציבור הם נותנים סקירה מדגמית על התלונות שטופלו.
אביגדור רביד
אנחנו בוחרים 20-30 תלונות נבחרות.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה יהיה גם פה. לא כותבים שם שמות.
אביגדור רביד
לעולם לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין שמות בדוח מבקר המדינה, זה לא אומר שאי-אפשר לדעת מי האיש שעומד מאחורי העניין. אבל, בעיקרון, בדוח מבקר המדינה אין שמות.
זאב סגל
נציב הקבילות הזה יהיה בעצם על מערכת שופטים אנונימית.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש שני היבטים: ההיבט האחד של הטיפול הפרטני בתביעה של תובע מול נלון. עכשיו מתבררת התלונה נגד שופט, ויש פה סמכויות מרחיקות לכת, כולל פיצוי האדם, כולל הרחקת שופט. מה אתה רוצה יותר מזה? זה ברמת הטיפול הפרטני, שהיא בסופו של דבר העיקר, עם כל הכבוד לעניין הציבורי. ההיבט השני הוא ההיבט הציבורי, שבאים לוועדת החוקה פעם בשנה ומראים מה תמונת המערכת, גם ברמה הכוללנית וגם ברמה הנקודתית, בלי לציין שמות של שופטים. זה לא אומר שלא תדע מי השופטים. הדוח יהיה בלי שמות, כמו דוח מבקר המדינה, בדיוק באותה פרוצדורה.
שלמה כהן
מי יוכל להגיב על טיוטת הדוח לפני שהיא תופץ?
היו"ר אופיר פינס-פז
שאלה מצוינת. בפרוצדורה של מבקר המדינה יש תשובת משרד ראש הממשלה, למשל.
סיגל קוגוט
זה שונה על תלונות הציבור, זה לא אותו דבר.
אביגדור רביד
אתה צודק שמדובר בביקורת. כשאנחנו מקבלים תלונה, אנחנו מעבירים מייד עותק לנלון ולמי שממונה עליו, אם יש ממונה. אם יש שאלה משפטית מורכבת, לפני שאנחנו מחליטים, אנחנו נותנים ליועץ המשפטי של המשרד לומר מה דעתו. בעיקרון, התגובה הראשונה והאחרונה כתובה, ולאחר מכן, בשונה ממה שמוצע פה, אנחנו נפגשים גם עם הנלון גם עם המתלונן, אנחנו שומעים את כל ההבהרות, ובזה נגמר העניין.
שלמה כהן
השאלה לגבי הדוח השנתי של נציב קבילות הציבור. הוא מוציא דוח שנתי, מי מגיב עליו?
אביגדור רביד
לא מגיבים.
שלמה כהן
זה לא כמו דוח ביקורת המדינה.
אביגדור רביד
יש אינטראקציה מלאה בזמן בירור התלונה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא כתבנו סעיף תחילה.
סיגל קוגוט
לא צריך סעיף תחילה, כתוב מתי ממונה הנציב הראשון.
היו"ר אופיר פינס-פז
מתי?
שר המשפטים מאיר שטרית
מה-1 בינואר 2003.
דורית ואג
עד שהחוק הזה יעבור קריאה שנייה ושלישית ייקח חודשיים, לא יצא כלום מתאריך. צריך לכתוב מועד מיום הפרסום של החוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
120 יום מיום פרסומו של החוק.
ענת מאור
אדוני השר, למה צריך חוק ולא הסכמה עם בתי-המשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדוני השר, אני מבקש ממך לא להשיב על השאלה. חברת הכנסת מאור, אני מאוד מעריך את ההתמדה שלך בחוק הזה. אנשים עבדו על החוק הזה במשך ימים, עכשיו צריך לסיים אותו. אני לא מפזר את הישיבה. אני רוצה שההצבעה תהיה ברוב עם, בקולותיהם של שישה חברי כנסת.
ענת מאור
פעם עושים סקר נגד שופטים, פעם אחרת עושים חוק בלי הסכמה. למה, אדוני השר?
נסים זאב
למה אתה גורם לי שאני אצביע נגד?
היו"ר אופיר פינס-פז
בכל מקרה תצביע נגד.
נסים זאב
לא בכל מקרה. אם אתה מוציא את הקטע - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מוציא. תצביע נגד.
נסים זאב
הבאתי הצעת חוק, בהסכמה אתך מהבוקר, של חוק נציב תלונות הציבור על דיינים – "'הנציב' – נציב תלונות הציבור על דיינים יהיה הרב הראשי הראשון לציון או הרב הראשי, כאשר הם משמשים בתפקיד ראש בתי-הדין בישראל. אם אתה מסכים לעקרון הזה, אני אצביע אתך, ובמקביל אני אביא הצעת חוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מסכים. אני לא אתמוך בהצעת החוק הזאת.

מי בעד הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית? מי נגד החוק? מי נמנע?

הצבעה
בעד – 3
נגד – 1
נמנע – 1
הצעת חוק נציב תלונות הציבור על שופטים, התשס"ב-2000 אושר לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. הצעת החוק אושרה.
סיגל קוגוט
דבר ראשון, אנחנו עושים פה תיקון עקיף לחוק חופש המידע, כדי שסעיפי הסודיות פה יגברו. דבר שני, צריך להצביע גם על חוק-יסוד: השפיטה. לאחר שהחלטתם על גישה ישירה לוועדה, חייבים לתקן את חוק-יסוד: השפיטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 2) (סיום כהונת שופט), מי בעד אישור לקריאה שנייה ושלישית? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה
בעד – 3
נגד – אין
נמנעים – אין
הצעת חוק-יסוד
השפיטה (תיקון מס' 2) (סיום כהונת שופט) אושר לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר אופיר פינס-פז
הערה לשר המשפטים.
שר המשפטים מאיר שטרית
בהעדרי סיכמתם בסעיף 22 שהנציב רשאי להגיש לוועדה בקשה להדחת שופט. כששופט עומד במצב שמגישים נגדו בקשה להדחה, לפני שהוא מודח, הוא מתפטר. לכן כתבנו בניסוח שהנציב רשאי להמליץ בפני שר המשפטים להדיח שופט, ואז אני מביא את זה לוועדה. אם אנחנו לא עושים את זה, תוגש תלונה כזאת של נציב, שמו יצא לרחוב, והוא יתפטר. גם אם הוא צודק, הוא יתפטר. אני לא חושב שנכון לעשות את זה. צריך ליצור סינון. אם הנציב מגיש תלונה, אני אביא את זה לוועדה לדיון, אני מסכים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה ההבדל אם אתה תביא או הוא יביא?
שר המשפטים מאיר שטרית
הסמכות היום להדחת שופט על-פי החוק היא של הוועדה למינוי שופטים, באמצעות ההצעה שלי לוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
או של נשיא בית-המשפט העליון.
שלמה כהן
מאיר שטרית צודק.
שר המשפטים מאיר שטרית
רק שר המשפטים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא. בדקתי את זה, גם הנשיא יכול להביא וגם השר.
שר המשפטים מאיר שטרית
אנחנו מציעים לשמור על המנגנון הקיים. זאת אומרת, אם הנציב רוצה להדיח, הוא רשאי להציע נזיפה, להציע התראה, להציע הדחה. הוא יכול להציע, אבל זה ייעשה בפרוצדורה הרגילה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ראשית, השארנו את שני הערוצים פתוחים, תמיד נשיא בית-המשפט העליון ושר המשפטים, ביחד או לחוד, יכולים להביא הצעה להפסקת עבודתו של שופט. שנית, השארנו גם, שהנציב יוכל לבחור, לא ללכת ישר לוועדה, הוא יכול לבוא אליך. השארנו את האופציה הזאת, אבל השארנו לו גם אופציה עצמאית, משום שאנחנו רוצים לשמור על עצמאותו.

בסופו של דבר, אדוני שר המשפטים, אתה מסתכל על החוק בעיניים שלך. אנחנו צריכים להביא בחשבון שלא תהיה תמיד שר המשפטים. בסוף, שר המשפטים הוא איש פוליטי, מה לעשות, הוא איש נבחר. לכן, אי-אפשר לומר לנו ולנסות לשכנע אותנו שסמכותו של איש פוליטי עדיפה. לא היה נציב תלונות על שופטים, היום יהיה. לא יכול להיות שהוא פסול.
שר המשפטים מאיר שטרית
לא פסול, חלילה.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מה שאתה מציע.
מה שהצענו זאת הצעת פשרה
הוא יכול להחליט, הוא יכול להחליט לבוא לשר המשפטים ולהגיד לו: אדוני, כך וכך. אם הוא יגיע להסכמה עם שר המשפטים, ודאי שהוא ימצא את הערוץ הזה. אם יש מחלוקת גדולה, הוא עצמאי.
שר המשפטים מאיר שטרית
בסדר גמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה. אפשר לברך על המוגמר. אני מקווה שהמליאה תאשר את הצעת החוק.
יוסף פריצקי
אדוני היושב-ראש, תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 15:05

קוד המקור של הנתונים