ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 18/06/2002

חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון וחבל עזה - שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/5305



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
18.6.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/5305
ירושלים, י' בתמוז, תשס"ב
20 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 488
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, ח' בתמוז התשס"ב (18 ביוני 2002), שעה 9:00
סדר היום
הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון
וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ב-2002 – אישור
לקריאה שניה ושלישית – הצבעה.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
מוזמנים
עו"ד מני מזוז - משנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד לבנת משיח - משרד המשפטים
עו"ד איילת לוי - עוזרת הממונה על העזרה המשפטית, משרד המשפטים
לימור חלד - מתמחה
רפ"ק איציק הלוי - קצין מדור חקירות, המשרד לבטחון פנים
סרן ערן שמיר - ראש מדור קשרי חוץ, פרקליטות, משרד הבטחון
עו"ד רועי קרן - המוסד לביטוח לאומי
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אביגיל זכאי








הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון
וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ב-2002
היו"ר אופיר פינס-פז
אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר היום הצעת חוק להארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), התשס"ב-2002. מני מזוז, בבקשה תציג את הנושא.
עו"ד מני מזוז
התקנות האלה נחקקו לראשונה בשנת 1967 מייד אחרי מלחמת ששת הימים. המטרה העיקרין שלהן היא לעשות סינכרון בין הדין הישראלי לבין הפעילות של מדינת ישראל בשטחים בהם חל דין אחר. הענין הלך והתרחב כאשר התחילה התיישבות ישראלית בשטחים. אחת המטרות העיקריות של התקנות האלה היום היא להסדיר את מעמדם של המתיישבים הישראלים בשטחים שמצד אחד הם ישראלים, מצד אחר הם גרים במקום שעליו לא חל החוק הישראלי. הכוונה היא להחיל על הישראלים שגרים בשטחים את הדינים הישראלים ובראש וראשונה את הדינים העיקריים כמו חוק שירות בטחון, פקודת מס הכנסה, חוק מרשם האוכלוסין, חוק הביטוח הלאומי, חוק ביטוח בריאות ממלכתי, תקנות התעבורה ועוד.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה עם הפלשתינים?
עו"ד מני מזוז
זו אמירה פוליטית ומזלנו שהחוק שלנו לא חל עליהם. מאז 1995 הרוב המכריע של הפלשתינים נמצא באחריות הרשות הפלשתינית, כולל בנושא של חקיקה, לכן החוק שחל עליהם הוא החוק המקומי הפלשתיני. יש תחולה על אלפים מעטים של פלשתינים שגרים באזור C שעליהם לא חל החוק הישראלי אלא תחיקת הבטחון של המפקד הצבאי. בתקש"ח יש הוראות שבאות להסדיר היבטים משטרתיים למשל במקרה שתופסים פלשתיני ושופטים אותו בבית משפט צבאי בשטחים ואז צריך לאפשר להעביר אותו לישראל לחקירה, או לביצוע המעצר או המאסר בישראל והוראות מסוג זה.

יש בתקש"ח עוד פרק שהוסף בחוק היישום שבא להסדיר נושאים של עזרה משפטית בין מדינת ישראל לבין הרשות הפלשתינית. במצב הנוכחי כמעט שלא מתבצעת בכלל עזרה משפטית בין הצדדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה אם אנחנו דוחים את הצעת החוק?
עו"ד מני מזוז
כאוס משפטי. זה אומר שמה-1 ביולי ישראלי שמבצע עבירה בשטחים, במקום להישפט בבית-משפט שלום בירושלים, בתל-אביב, או בכפר סבא יצטרכו להעמיד אותו לדין בבית-משפט צבאי. מצד אחר ישראלי לא יהיה חייב לשלם ביטוח לאומי אבל גם לא יקבל תגמולים מהביטוח הלאומי. אם הוא עורך דין, הוא לא יוכל להופיע בישראל ועוד שורה של דברים.
עו"ד לבנת משיח
נקודה נוספת. את כלא מגידו ואת קציעות אולי יצטרכו להעביר למקום אחר ולא בתחומי ישראל כי אלה אנשים שנשפטו בשטחים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מאשרים את זה כל שנה?
עו"ד מני מזוז
אלה תקנות לשעת חירום שנקבעות לתקופה זמנית עד להסדר הקבע. ברור שבהסדר הקבע או שמחזירים שטחים או שמספחים שטחים. אם מחזירים שטחים – זה לא מעניין; אם מספחים שטחים – מחילים את החוק הישראלי. ההסדר שאנחנו מדברים עליו הוא באמצע. בזמנו כשנעשו הסכמי הביניים ונקבע שתוך חמש שנים יהיו הסדרי קבע קבענו את הארכה לחמש שנים מתוך תקווה שבתום חמש שנים יהיה הסדר קבע ולא יהיה צורך בתקנות. אבל עברו חמש שנים ואז החוק הוארך לשלוש שנים כי עדיין היה אז, בתקופה של הממשלה הקודמת, משא-ומתן.

היום יש התלבטות מה נכון לעשות. מצד אחד אין לנו נקודת זמן מוגדרת שאנחנו יכולים לומר לגביה שעד אז יהיה הסכם קבע; מצד אחר חשבנו שאי-אפשר להאריך את זה בלי הגבלת זמן כי מטבעה זו חקיקה זמנית ולכן הצענו חמש שנים. אי-אפשר להגיד ששלוש שנים או שבע שנים זה פחות טוב מחמש שנים. חשבנו שאין צורך "לטרטר" את הכנסת ואת עצמנו ולחזור על כך בעוד שנה כי אין אף תסריט אופטימי שבעוד שנה לא ניזקק לזה. לכן הבחירה של חמש שנים היא קצת שרירותית.
היו"ר אופיר פינס-פז
תמיד היה הנוסח הזה?
עו"ד סיגל קוגוט
כן, כאן גם אין שום תיקון. בנוסחים קודמים ניצלו את ההזדמנות ועשו תיקונים שנגעו למשל להחלה של ועדת השחרורים, או התאמות של תשנ"ב-תשנ"ה של הסכם הביניים. כאן זו רק הארכה של מצב קיים.
עו"ד מני מזוז
אנחנו בכלל לא נוגעים בתקנות ולא משנים אותן אלא כמות שהן.
היו"ר אופיר פינס-פז
איך החקיקה הזאת עומדת מול בית-המשפט בהאג? טוב שזה לפני ה-1 ביולי. אני חושב שזה לא יעמוד שם.
עו"ד מני מזוז
ברגע שיש שטח כבוש חייבים להסדיר בשטח גם את הדין של הממשל הצבאי וגם של התושבים המקומיים, חייבים להסדיר את כל המערכות. למיטב הכרתי בתקנות כשלעצמן אין שום הוראה שלא מתיישבת עם המשפט הבינלאומי. הקטע היחיד שנוגע לבית הדין הבינלאומי הוא עצם קיומן של ההתנחלויות. להיפך, זה בא להבטיח שהם לא יהיו שם במעמד אכס-טריטוריאלי אלא יהיו כפופים לכל הדינים ויעמדו לדין על עבירות וכו'. בהעדר התקנות האלה זה הופך להיות לארץ הפקר. חלק גדול מההסדרים כאן נועדו להחיל את החוק, את הסמכויות של המשטרה ושל הצבא גם על ההתיישבות הישראלית בשטחים.
דורית ואג
בפעם הקודמת האריכו את התקנות בתחילת הכנסת הזאת?
עו"ד מני מזוז
זה היה במאי-יוני 1999.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה כתוב פה יהודה והשומרון וחבל עזה? תכתבו אזור C כי אתה כבר לא שולט בחלק גדול מהאזורים האלה.
עו"ד מני מזוז
ההגדרה אומרת: כל אחד מאלה – אזור יהודה והשומרון וחבל עזה, למעט שטחי המועצה הפלשתינית. למה זה מוגדר בשיטה הזאת? כי ההגדרות האלה נעשו בתקופות שבהן היו מחליטים להעביר כל פעם עוד חצי אחוז, או עוד רבע אחוז, או עוד נסיגה קטנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ההגדרה היא מצוינת אבל היא לא כתובה.
עו"ד סיגל קוגוט
היא כתובה בתקנות ופה מדובר על חוק שמאריך את התקנות. זה כבר קיים, עכשיו אתה רק משנה את התאריך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבין. על תוקפן של תקנות שעת חירום (יהודה והשומרון וחבל עזה – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית), אני רוצה להוסיף: למעט באזורים שהועברו לרשות הפלשתינית. צריך לשנות את שם החוק.
עו"ד סיגל קוגוט
אתה לא יכול להגיד שכל החוק לא חל.
עו"ד איילת לוי
בתקנות עצמן יש פרקים שמתייחסים גם לשטחי המועצה הפלשתינית בנושא של עזרה משפטית.
סרן ערן שמיר
אם ישראלי ביצע עבירה בשטח A או בשטח B אי-אפשר לשפוט אותו בבית-משפט ישראלי והחוק הזה מאפשר לעשות זאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה לשפוט אותו בבית-משפט ישראלי, אפשר לשפוט אותו בבית דין צבאי.
עו"ד מני מזוז
הסמכות לשפוט אותו בבית-משפט צבאי קיימת מכוח החקיקה הרגילה, החוק הזה בא לאפשר לשפוט גם בבית-משפט בישראל אם האיש ביצע עבירה בכל מקום באזור, בין בשטח C, בין בהתנחלויות ובין בשטח A.
היו"ר אופיר פינס-פז
בפתיחה שלך אמרת שהחוק הזה חל על כל הגורמים ביהודה השומרון ועזה, למעט באזורים שנמסרו לפלשתינים. עכשיו אתה חוזר בך מזה.
עו"ד מני מזוז
לא. הכלל הוא שיפוט טריטוריאלי. לכאורה ישראלי שמבצע עבירה מחוץ לגבולות ישראל אין סמכות לשפוט אותו בישראל. לכן יש הסדרים לא רק על השטחים אלא גם על מקומות אחרים בעולם. אם ישראלי מבצע עבירה בלונדון או בפריז אפשר לשפוט אותו. גם פה הכוונה למנוע מצבים שבהם ישראלי יבצע עבירה בשכם ואז: 1. הם לא יהיו מוסמכים לשפוט אותו בעצמם, זה מכוח ההסכמים; 2. שהוא לא ירוויח משני הצדדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבין את זה. איפה כתוב פה בחוק שמי שנמצא באחריות הרשות הפלשתינית לא חל עליו החוק הזה אלא חוק אחר.
עו"ד מני מזוז
ההגדרה של "אזור" מוציאה מהתחולה שלה את שטחי המועצה הפלשתינית. שטחי המועצה הפלשתינית מוגדרים שטחים הכלולים מעת לעת בתחום הסמכות הטריטוריאלית של המועצה הפלשתינית ואז זה חל לפי הפרק. אם כתוב "אזור", הרי אוטומטית זה לא חל על פלשתינים.
היו"ר אופיר פינס-פז
תראה לי את החוק עצמו.
סרן ערן שמיר
כשמדובר על שטחי המועצה הפלשתינית הכוונה היא לשטחי A ו-B.
היו"ר אופיר פינס-פז
כדי לאשר את הנייר הכחול אנחנו צריכים לקרוא את זה, את התוספת לחוק ונקבע ישיבה אחרת. מי ששם לי את הנייר הכחול והיה צריך להניח לי את התוספת לחוק, ניסה "לעבוד" עלי, אפילו אם לא בכוונה. אני לא אאשר את זה בלי ללמוד טוב את התוספת הזאת.
עו"ד סיגל קוגוט
אפשר ללמוד את זה אבל זה לא "לעבוד" עליך.
היו"ר אופיר פינס-פז
הנייר הכחול הוא טכניקה, הנייר הזה הוא מהות.
עו"ד סיגל קוגוט
אבל כשמגישים הצעת חוק כחולה כותבים בה איזה סעיף רוצים לתקן ובדיון בוועדה אתה לומד את הכול. בבקשה, אפשר לקרוא את כל החוק. יש לו הרבה פרקים כמו פרק פלילי ופרק של עזרה משפטית עם הרשות הפלשתינית. אפשר לדון בזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ההצעה בנייר הכחול זה "לעבוד" על הוועדה, משום שיש בו טכניקה של ההארכה ואילו המהות היא בנייר השני. אם אני רוצה להאריך או לא אני חייב לדעת מה כתוב בתוספת הזאת. צריך היה להביא לי את זה מראש כדי שאוכל לקרוא את החומר, אני לא רוצה לבוא לדיון לא מוכן ולגלות פתאום שאת כל זה אני צריך לשמוע בדיון כאן, מה גם שבקושי שמעתי על זה ואם לא הייתי שואל שאלות לא הייתי רואה את זה לעולם.
עו"ד סיגל קוגוט
לא נכון. אם היית שואל אותי אתמול אם היית צריך את זה, היינו יושבים אתמול ולומדים את זה. אף אחד לא מפריע לנו להתעמק בחוק הראשי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מה שנעשה, נתעמק בחוק הראשי לפני שנאשר את הטכניקה שלו.
דורית ואג
אני מזכירה שיש לנו דד-ליין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין לי שום דד-ליין, אני אומר בצורה הכי ברורה שה-1 ביולי לא מעניין אותי. יכולתם להביא את זה לפני שלושה חודשים. תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 9:20

קוד המקור של הנתונים