ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/06/2002

חוק הנוטריונים (תיקון מס' 8 והוראת שעה), התשס"ב-2002, חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון מס' 7)

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/5287



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
12.6.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/5287
ירושלים, ח' בתמוז, תשס"ב
18 ביוני, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 486
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום רביעי, ב' בתמוז התשס"ב (12 ביוני 2002), שעה 10:00
סדר היום
א. הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון – בחירה ברוב רגיל), התשס"א-2000, של חבר הכנסת ש' יהלום (פ/2230)
ב. הצעת חוק הנוטריונים (תיקון מס' 8 והוראות שעה) (תקופת כשירות), התשס"ב-2002, של חברי הכנסת ג' ריגר, מ' סולודקין ומ' משעני
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר
קולט אביטל
נסים זאב
שאול יהלום
אליעזר כהן
מרינה סולודקין
מוזמנים
חה"כ מרדכי משעני
עו"ד איל זנדברג - משרד המשפטים
עו"ד עמי ברקוביץ - משרד המשפטים
עו"ד עינת ברגר - משרד המשפטים, מנהלת המחלקה לרישוי נוטריונים
עו"ד ענת קבילי - משרד המשפטים, ענת קבילי
עו"ד טובה פינקלטיין - משרד העלייה והקליטה, יועמ"ש
עו"ד ורדה אומונסקי - לשכת נשיא המדינה, היועמ"ש לנשיא
עו"ד נורית ישראלי - משרד מבקר המדינה, יועמ"ש
עו"ד יונה דה-לוי - לשכת עורכי-הדין
ד"ר אריאל בן-אדם - לשכת עורכי הדין
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון
הצעת חוק-יסוד
נשיא המדינה (תיקון – בחירה ברוב רגיל), התשס"א-2000,
של חבר הכנסת ש' יהלום (פ/2230)
היו"ר אופיר פינס
אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-היום: הצעת חוק-יסוד: נשיא המדינה (תיקון – בחירה ברוב רגיל), התשס"א-2000, אישור לקריאה ראשונה. אנחנו מדברים רק על הנוסח, כי הדיון התקיים. סיגל קוגוט, תציגי את הנוסח. בבקשה.
סיגל קוגוט
הדיון הקודם התקיים, והועלו בו כמה סוגיות. נתבקשנו לשבת עם חבר הכנסת יהלום, כדי לראות מה בדיוק הפריע לו בסוגיית בחירת הנשיא, ואם לגבי הנשיא, קל וחומר לגבי מבקר המדינה, לכן נצטרך לתקן גם שם.
היו"ר אופיר פינס
למה קל וחומר מבקר המדינה?
סיגל קוגוט
קל וחומר הנשיא בהשוואה למבקר המדינה. אם אתה מתקן לנשיא, ודאי שלא תשאיר לגבי מבקר המדינה ללא תיקון.
שאול יהלום
שיטת הבחירה זהה.
סיגל קוגוט
אם את הנשיא לא תבחר ברוב מיוחד, ודאי שאת מבקר המדינה לא תבחר ברוב מיוחד. זה לא מסתדר כל כך טוב עם המבנה החוקתי, שהנשיא ייבחר ברוב של 30 נגד 20, ולמבקר המדינה חייבים 61 חברי כנסת.
היו"ר אופיר פינס
אני מסכים לזה, אבל זה לא קשור. אפשר להחליט שמבקר המדינה נבחר ב-80 חברי כנסת. מה זה משנה?
סיגל קוגוט
אתה צריך להחליט מה דעתך על שתי המשרות האלה ומה היחס ביניהן.

מה שהפריע לחבר הכנסת יהלום הם שני דברים: ראשית, כשמדובר במועמד יחיד, היום התפיסה של החוק היא, שהנשיא צריך להיבחר ברוב מיוחס, על מנת שיהיה ברור שרוב חברי הבית עומדים מאחוריו. התפיסה הזאת קיימת, גם אם זה מועמד יחיד. כלומר, לפי החוק הנוכחי יש סיבוב ראשון, ואם הוא לא מקבל 61, אותו מועמד יחיד, מקיימים עוד הצבעה, ואם גם שם הוא לא מקבל 61 חברי כנסת, בהצבעה השלית, הוא כבר יכול להיבחר ברוב רגיל, גם אם הוא מועמד יחיד. שנית, אם יש יותר ממועמד אחד, היום, קובע החוק, שעושים בחירות, אם אחד מהם לא מקבל 61 חברי כנסת, עושים סיבוב שני, ואם גם אז הוא לא מקבל 61 חברי כנסת, מההצבעה השלישית ואילך, באלימינציה, מורידים את מי שקיבל פחות, ואז עוברים לשיטת הרוב הרגיל.
היו"ר אופיר פינס
זאת באמת שיטה בעייתית.
סיגל קוגוט
אני חייבת לומר שבדברי-הכנסת של שנות ה-50, כשחוקקו את החוק הזה, היתה אותה מחלוקת, בין אלה שסברו שמאוד מאוד חשוב שמבחינת משרת הנשיא והסמליות שלה, שיהיה רוב מאוד מסיבי, לבין אלה, וחבר הכנסת יהלום נמנה עליהם, שמעוניינים שלא יהיו הרבה סיבובים, ולשיטתו, יש הרבה סחר מכר בין הסיבובים, יותר מאשר סחר מכר שנעשה לפני הבחירה.
היו"ר אופיר פינס
זה נכון, חבר הכנסת יהלום?
שאול יהלום
אני חושש, אבל אני מייד אבהיר את דברי.
היו"ר אופיר פינס
יכול להיות שיש חשש לזה, השאלה אם זה התממש בפועל.
סיגל קוגוט
לפיכך מציע חבר הכנסת יהלום, לגבי יותר ממועמד אחד, שאם יש שני מועמדים, תהיה הצבעה, ומי שקיבל יותר קולות הוא זה שייבחר בסיבוב הראשון, בלי צורך בסיבובים נוספים, ואם יש מועמדים רבים יותר, הם ירדו בשיטת האלימינציה, על מנת לאפשר לחברי כנסת, שאם הם היו יודעים שיש רק שניים, הם היו תומכים בפלוני, אבל משום שהיו שלושה הם תמכו באלמוני, אבל ברגע שאנחנו נשארים בשניים, בסיבוב אחד מכריעים. זו ההצעה, והיא שונה מהחוק הקיים, שהוא מבוסס על קונספציה של 61 חברי כנסת.
היו"ר אופיר פינס
מה השורה התחתונה?
סיגל קוגוט
לפי הצעתו של חבר הכנסת יהלום, אם יש מועמד יחיד, מצביעים בעדו או נגדו, ואם מספר הקולות בעדו עולה על מספר הקולות נגדו, הוא הנבחר, בלי קשר לרוב. ואם יש שני מועמדים, מצביעים בעדם בסיבוב אחד, ומי שקיבל יותר קולות, הוא הנבחר, ללא הקביעה הקטיגורית של 61 חברי כנסת.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו יורדים מ-61 חברי כנסת בכל מקרה.
ורדה אומונסקי
רק כשיש שלושה מועמדים.
סיגל קוגוט
כשיש שלושה מועמדים, או שאחד מהם זוכה ב-61 חברי כנסת, או שבשיטת האלימינציה, מי שקיבל פחות, יורד, ולסיבוב הבא עולים רק השניים שקיבלו את המספר הרב ביותר, ואז עושים ביניהם סיבוב אחד ברוב רגיל.
שאול יהלום
אופיר פינס, אתה כיושב-ראש הוועדה, כחבר כנסת וכחבר צריך להיות מולי כפידבק ולהחליט, כי כל הצעתי באה לכבוד הנשיא. אין כאן שום מטרה אחרת.

עיקר השינוי בהצעתי הוא, אם יש מועמד אחד או שני מועמדים. מעבר לזה, אין שום שינוי, ואני חושב שלא צריך לעסוק בזה, כמעט ואין הבדל. הבעיה היא, כשיש שני מועמדים וכשיש מועמד אחד. שני מועמדים יכולים להיות מלכתחילה, כמו שהיו פרס וקצב, ויכולים להיות גם עשרה מועמדים, כשבסוף מגיעים לשני מועמדים.
היו"ר אופיר פינס
מתי היו יותר משני מועמדים?
שאול יהלום
אני לא זוכר.
היו"ר אופיר פינס
מישהו זוכר שהיה דבר כזה?
שאול יהלום
בתקופתי לא היו.
היו"ר אופיר פינס
גם אני לא זוכר שהיה דבר כזה.
שאול יהלום
מה קורה כשיש מועמד אחד? כשיש מועמד אחד, נתאר את ישיבת הכנסת. לישיבת הכנסת קרוב לוודאי שיגיעו 120 חברי כנסת - - -
היו"ר אופיר פינס
סליחה. כשיש מועמד אחד במפד"ל מה עושים? מצביעים בהצבעה גלויה בעדו.
שאול יהלום
נכון.
היו"ר אופיר פינס
זה מה שקורה בכל מקום במדינה.
שאול יהלום
כאן יש מועמד אחד, הולכים ומצביעים בהצבעה חשאית. כל אחד יודע שיש מועמד אחד.
היו"ר אופיר פינס
זה, אגב, פוגע בכבוד הנשיא, שאנשים לא הגישו מועמדות, יש מועמד אחד, ואנשים בקלפי יצביעו נגד, הם לא יצביעו בעד מישהו אחר. זה פוגע בכבוד הנשיא. אם יש מועמד אחד, שתהיה הצבעה גלויה של הכנסת.
שאול יהלום
תראה מה שקורה היום. אם הכול בסדר, ומצביעים 61 ומעלה בעד, אין שום בעיה, הוא נבחר. מה אומר החוק היום? יכולות להיות שתי אפשרויות? אפשרות אחת, שמאחר ויש מועמד אחד, שמזה אני הכי חושש, לא באים כולם. באים 50 חברי כנסת. מצביעים 50, בהנחה שכולם מצביעים בעדו. אומר החוק: אתה לא נבחר, אני מקיים עוד הצבעה. אתם חושבים שיהיו יותר? הרי חלק ילכו הביתה. הכותרת למחרת תהיה כזאת - - -
היו"ר אופיר פינס
חבל להכביר מילים.
שאול יהלום
אם יש מועמד אחד, מצביעים. יש רוב, הוא נבחר.
היו"ר אופיר פינס
אני מציע שאם יש מועמד אחד, הכנסת תצביע בהצבעה גלויה.
שאול יהלום
אני מסכים, אבל בסיבוב אחד. יש רוב – הוא נבחר.
היו"ר אופיר פינס
את רוב הפונקציות בכנסת בוחרים בהצבעה גלויה. למה אמרנו שלנשיא תהיה הצבעה חשאית, כי רצינו לעשות דה-פוליטיזציה. זו היתה המחשבה. אבל אם יש מועמד אחד, הכנסת מתלכדת סביב האיש שקיים. מה יותר יפה? שיצביעו נגדו בקלפי בצורה מכוערת, נגד, בלי להגיש מועמד אלטרנטיבי? זה מכובד יותר?
סיגל קוגוט
בכל מקרה הם יכולים להצביע בעדו או נגדו. השאלה אם זה גלוי או לא גלוי.
דורית ואג
מה שאופיר פינס אומר, שאם ההצבעה תהיה גלויה, רוב הסיכויים שכולם יצביעו בעדו.
היו"ר אופיר פינס
אף אחד לא יצביע נגד.
שאול יהלום
מסכים, נקודה.

כשיש שני מועמדים. המצב היום אומר שעד שמועמד אחד לא מקבל 61 קולות, מצביעים שלוש פעמים. אני מציע שאם בהצבעה הראשונה יש רוב, זה שקיבל רוב, נבחר.
סיגל קוגוט
אפשר להעביר את הצעת החוק לקריאה ראשונה?
סיגל קוגוט
כולם פה מתנגדים לו, אז אולי תשמע את הדעות.
היו"ר אופיר פינס
חשבתי שזה מתואם.
איל זנדברג
בדיון הקודם הועלו חששות מסוגים שונים ובעיות, שגם יושב-ראש הוועדה וגם חבר הכנסת המציע העלו. אני שמח שניקינו את השטח, כי כל החשש מבלוק חוסם, נמנעים וכן הלאה, הכול ירד. בגלל העניין הזה היתה תחושה שיש הרבה בעיות ולקונות ויכול להיווצר מצב שהכנסת תצביע עד אמצע הלילה, ותצא להפסקה, ולא תדע מה לעשות. כל הבעיות האלה כנראה לא קיימות. הדין הקיים הוא לא דין פגום, אלא יש מחלוקת אם הוא פוגע יותר או פחות לעומת ההצעה, כך שהכול מתמקד כרגע ברוב הדרוש לבחירת הנשיא.

לאחר שיחה עם חבר הכנסת יהלום, שהקדיש לנו מזמנו, אנחנו סבורים שהרוב הדרוש, לפי הדין הקיים, של 61 חברים, הוא חשוב דווקא כדי לחזק את מעמד הנשיא. אני בטוח שורדה אומנוסקי תדבר על מעמד נשיא המדינה, כמי שהוא לא חלק מרשויות השלטון, והוא עומד, באופן בלתי תלוי, מעל הרשויות האחרות. הוא עומד בראש המדינה. ויש משמעות חשובה, לא רק למעמד המיוחד שנותנים לו במהלך הכהונה שלו, אלא גם בעת הבחירה עצמה.
היו"ר אופיר פינס
להצעה למועמד יחיד, אתה מסכים?
איל זנדברג
מועמד יחיד זה המקרה שבו אולי אנחנו יותר קרובים. אמרתי אתמול לחבר הכנסת יהלום, שאין לי אפשרות להסכים בטווח זמן כזה, כי צריך להביא את ההצעה לוועדת השרים לענייני חקיקה. הממשלה התנגדה, ועדת השרים ראתה לפניה הצעת חוק מסוימת. אם ההצעה היתה שונה, יכול להיות שהיתה תמיכה שונה. כרגע מדובר על תיקון שלא יידרש רוב בכל הצבעה. לקונספט הזה, הממשלה מתנגדת.
היו"ר אופיר פינס
אם נגיד שבמועמד יחיד אנחנו משנים את הקונספט, וזה גם נראה לי הגיוני, כי למועמד אחד חברים לא יבואו, אבל בהתמודדות בין שניים או יותר לא לגעת?
איל זנדברג
אני יכול להביא את זה בפני ועדת שרים לענייני חקיקה ונדון בזה.

כיוון שעכשיו מתמקדים, והדיון הקודם נגע בהרבה בעיות, אני רוצה להזכיר שהרוב של 61 חברי כנסת הוא דרישה שבאה להבטיח את המעמד החשוב של הנשיא, ושיהיה קונצנזוס, ושיהיה היבט טקסי מיוחד, וזה, אני בטוח, מקובל על כולם. אלא שאיכשהו מציגים את החוק הקיים כאילו הוא לוקח את העיקרון הזה, מותח אותו עד הסוף, ומתעלם מכל שיקול אחר, וזה לא נכון. אני חושב שהדין הקיים יוצר איזה איזון עם אותה יעילות שאולי גם חבר הכנסת המציע, חבר הכנסת יהלום, מדבר בשמה.
שאול יהלום
לא על יעילות, על כבוד הנשיא.
איל זנדברג
אני רואה כאן שני דברים. מצד אחד, זה כבוד הנשיא, וכבוד הנשיא נבנה גם מכך ש-61 חברים יתכבדו ויבואו, ולדעתי הם יבואו, כי הם מכירים את הדין. הדין פה מכוון התנהגות של קבוצה של 120 אנשים, והם יודעים מראש מה נדרש, ולכן הם יבואו. אם הם ידעו מראש שלא נדרש, הם לא יבואו.
סיגל קוגוט
לא כך היה בבחירת מבקר המדינה, ושם הדין הוא כזה.
איל זנדברג
אני לא מדבר כרגע על מועמד יחיד. אני מדבר באופן עקרוני.
היו"ר אופיר פינס
בשני מועמדים, ודאי שיגיעו 61 חברי כנסת.
שאול יהלום
יכולים גם לבחור 61 מול 30.
סיגל קוגוט
לא בטוח שיגיעו 120, אבל יבואו רבים.
איל זנדברג
יכול להיות ש-61 יבחרו במועמד מסוים, ולדבר הזה יש משמעות. הנשיא יוצא לדרך, כשיש מאחוריו תמיכה, בעיקר בימינו, כשיש כל כך הרבה סיעות ומפלגות ודעות, כשיש תמיכה אמיתית מאחוריו. אני לא חושב שהכותרת למחרת, במקרה של שני מועמדים, תהיה "לא הושג רוב".

בדקנו גם במשפט המשווה במדינות שנתקלנו בהן, שבהן מעמד הנשיא דומה, כמו גרמניה, כמו איטליה, כמו יוון. הדרישות הן לפחות כמו בדין שלנו. בגרמניה - ברוב של 51% מחברי הגוף הבוחר. באיטליה וביוון מדובר על שני שליש מהגוף הבוחר. וגם אז, בשלוש המדינות האלה, מדובר על הפחתה של הרוב הדרוש בסיבוב השלישי. בסיבוב השלישי יש באמת נקודת איזון עם היעילות. אחרי הסיבוב השלישי, רוב רגיל יבחר.
שאול יהלום
באיזה ארץ מתפזרים אם אין הרוב?
איל זנדברג
ביוון.
שאול יהלום
אז תגיד שמתפזרים.
איל זנדברג
אני לא מסתיר את זה, זה אפילו מחזק את הטענה. זה מראה שהם מחמירים יותר. אני לא חושב שצריך להביא את זה כדוגמה, אבל לא מצאנו שום דוגמה בכל מדינות העולם, שבהן ברוב הרגיל מצביעים, בדרך אגב, ברוב שרירותי, כששניים מול אחד יכולים לבחור את נשיא המדינה. אנחנו סבורים שזו טעות, שתפגע, בסופו של דבר, במעמד הנשיא.
ורדה אומונסקי
אני מצטרפת, כמובן לכל מה שנאמר. אנחנו סבורים שיש להשאיר את סעיף 8 על כנו ולא לשנות.
היו"ר אופיר פינס
הנשיא דיבר אולי עם מציע החוק?
ורדה אומונסקי
אינני יודעת.
היו"ר אופיר פינס
הוא לא דיבר אתך?
שאול יהלום
לא דיבר אתי.
היו"ר אופיר פינס
למה אתם לא מדברים אתו?
שאול יהלום
הנשיא הזה נבחר כבר, מה זה עניינו?
היו"ר אופיר פינס
הרי זה לא עניין אישי. הוא יכול להגיד לך כמי שרואה את העניין מנקודת המבט של הנשיא.
ורדה אומונסקי
יש כאן איזו ראייה של כבוד המשרה, של פגיעה במעמד הכהונה. אנחנו חושבים שהמשרה מחייבת 61 חברי כנסת. מה עוד, שלא השתכנענו שההצעה הזאת תמנע את אותם לחצים פוליטיים שחבר הכנסת יהלום מכוון אליהם.
איל זנדברג
הלחצים יהיו קיימים רק בשלב מוקדם יותר.
שאול יהלום
נניח שיש שני מועמדים, ומועמד אחד קיבל 59 קולות והשני 58 קולות. לפי ההצעה שלי, ב-59 קולות, הנשיא נבחר, וחוגגים. הם אומרים: לא, הולכים לעוד סיבוב. ההנחה אומרת שה-59 יגדל. מה יקרה אם על הקולות האלה, כל האופוזיציה תתלבש, והבחירה תתהפך? יכול להיות מצב של ביזיון, שבגלל עסקה נבחר נשיא המדינה, זה יכול להיות ביזיון פי אלף אלפים.
איל זנדברג
את העסקה הזאת לא רואים, וכשמצביעים שניים מול אחד זה דבק בנשיא לכל שבע השנים.
סיגל קוגוט
שניים מול אחד, קשה להאמין שזה יהיה.
איל זנדברג
קשה להאמין, אבל אנחנו מדברים על סיטואציה כמו ששאול יהלום אמר, שיציעו מיצובישי תמורת הצבעה. זה דבר שאולי, כשאתה יושב בתוך המשכן, זה נראה נורא. החוק הרי לא גורם או מאפשר לאנשים להתנהג בצורה לא ראויה בשביל להגיע למשרה ציבורית.
שאול יהלום
החוק גורם, כי הוא אומר שרק תשכנע אחד, תהיה נשיא. הוא ישתגע. תהיה פה מפלגה שתבטיח גם שני מיצובישי.
ורדה אומונסקי
אתה לוקח סיטואציה מסוימת, שאנחנו לא יודעים עד כמה היא שכיחה, וכנגד, אתה פוגע במעמד הנשיא.
שאול יהלום
במה אני פוגע? למה את חושבת שיש היום כבוד לנשיא, כשהוא נבחר? אם הוא היה נבחר בהצבעה ראשונה, 60 מול 58, מי לא היה מכבד היום את קצב?
ורדה אומונסקי
אם יהיה כתוב שרוב המשתתפים, ויהיו 50-60 במליאה, האם אתה לא רואה זאת כפגיעה?
היו"ר אופיר פינס
אין הרבה זמן לעשות מה שעושים במליאה. הסיבוב השני הוא מייד אחרי הסיבוב הראשון. אין יכולת תמרון.
שאול יהלום
אנשים הולכים אחד אחרי השני לקלפי, יש שעה.
היו"ר אופיר פינס
אין הרבה זמן.
שאול יהלום
כמה זמן לוקח לקנות מכונית?
היו"ר אופיר פינס
איפה הבעיה? אתה לא יודע עד הסוף מי האנשים שאתה צריך לדבר אתם. זה לא פשוט. זו הצבעה חשאית. יש סכנה שמה שאתה אומר יקרה, אבל היא סכנה מוגבלת. העובדה, שזה לא קרה, גם בהתמודדויות צמודות.
שאול יהלום
איך אתה יודע מה קרה ומה לא קרה?
היו"ר אופיר פינס
עובדה שהרוב של קצב צמח ולא פחת.
שאול יהלום
העובדה שהעסקאות לבחירת נשיא קיימות.
היו"ר אופיר פינס
הצעתי הצעה שההצבעה לנשיא תהיה גלויה, היא נפלה בכנסת. אני חושב שההצבעה החשאית האישית היא הכי מלוכלכת, הכי חמורה, אתם לא יודעים מה קרה, אפילו בבחירות של קצב ופרס, פשוט דברים מזעזעים. הצבעה לנשיא, אם רוצים מכובד, שתהיה גלויה, נכון שאז יש מרכיב סיעתי, אבל הכנסת היא סיעתית, היא פוליטית. יש פה בחירות אישיות? יש פה בחירות סיעתיות, מה לעשות. זו האמת. המחוקק ניסה לכפות על הכנסת התנהלות שונה, כאילו שיש כאן בחירה אישית, שכל אחד בא מהבית עם המנדט שלו. זה לא נכון.
איל זנדברג
בהקשר המאוד מסוים הזה.
היו"ר אופיר פינס
בהקשר הזה כולם פתוחים למשא-ומתן אישי, וזה מה שקרה. אני לא אומר שכל משא-ומתן אישי הוא בהכרח מושחת, חס וחלילה, אבל זה פתח. כששאול עמור היה מועמד, הוא נפגש אתי, כשמשה קצב היה מועמד, הוא נפגש אתי. עובדה. וכל אחד נפגש עם כולם. מה כל העניין הזה? הם נפגשו אתי כשלמפלגה שלי יש מועמד לנשיא מדינה. זה בסדר?
סיגל קוגוט
תלוי מה היה בפגישה.
היו"ר אופיר פינס
הפגישה היתה נקייה.
שאול יהלום
אני מבטיח לך שיש פגישות לא נקיות.
היו"ר אופיר פינס
שלא תהיה טעות, היתה פגישה נקייה, מכובדת, בלי שום הצעה לא הוגנת. עצם העובדה שלי יש מועמד לנשיא, הרי שמעון פרס בא מהמפלגה שלי, ועזר ויצמן היה מועמד שלי, והמועמד האלטרנטיבי מנסה לשכנע אותי להצביע נגד המועמד מהמפלגה שלי, הרי זה אבסורד. אבל עובדה שזה קורה.
איל זנדברג
זו בחירה עם אלמנט אישי, זו בחירה מי ישרת את המדינה, וזה לא אלמנט מפלגתי. לכן זה לא אבסורד.
היו"ר אופיר פינס
הכנסת היא גוף פוליטי, שנבחרת על בסיס סיעתי, על-פי רשימות מועמדים.
איל זנדברג
היא מתעלה מעל עצמה בנקודת הזמן המסוימת הזאת. זו התפיסה השונה בבחירת הנשיא.
היו"ר אופיר פינס
שאול יהלום, אני רוצה להציע לך הצעה. לגבי מועמד יחיד, אני מציע שתהיה הצבעה גלויה, ולא צריך להיות רוב של 61 חברי כנסת. לגבי שני מועמדים, אני מציע להשאיר את המצב על כנו. תביא את ההצעה הזאת לממשלה. אם הממשלה תסכים לזה, נקדם את זה. אם הממשלה לא תסכים לזה, גם נקדם את זה. אבל אני מציע לממשלה פשרה. נאפשר לנציגי הממשלה להתייעץ על העניין בוועדת השרים לענייני חקיקה, וננסה לבקש משר המשפטים להעלות את זה.
איל זנדברג
השאלה מה יובא בפני ועדת שרים?
שאול יהלום
אני מציע להביא את הנוסח הזה, ואם ועדת השרים תסכים לו, תסכים. אם היא לא תסכים, אני אציע רק לגבי מועמד אחד.
היו"ר אופיר פינס
אתם תביאו לוועדת השרים את שני הנוסחים.
איל זנדברג
הנוסח הזה כבר הובא בפני ועדת שרים, ולא אושר.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו מאשרים את הנוסח שאני עכשיו קבעתי בעניין מועמד יחיד. אנחנו מבקשים, למרות זאת, שתביאו בפני ועדת שרים את הנוסח הזה. כי אם תהיה הסכמה בוועדת שרים לנוסח הזה, נחזיר את זה לוועדה. אני הצעתי את ההצעה כהצעת פשרה. אנחנו מאשרים את הנוסח הצר של מועמד יחיד.
שאול יהלום
בכל מקרה, גם אם ועדת השרים מתנגדת.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו מבקשים שתציגו בוועדה גם את הנוסח היותר רחב, שעכשיו דובר בו.
איל זנדברג
למרות שהוא כבר הוצג והצביעו עליו?
שאול יהלום
הוא הוצג במכלול גדול.
סיגל קוגוט
צריך ליזום יוזמת ועדה לחקיקה זהה בעניין מבקר המדינה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא יכול. תדברי עם הוועדה לענייני ביקורת המדינה.
סיגל קוגוט
כתוב "ועדה מוועדות הכנסת". זה גם ועדת חוקה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא רוצה.
סיגל קוגוט
איך זה יכול להיות שנשיא המדינה ייבחר ברוב רגיל ומבקר המדינה ברוב של 61? זה לא הגיוני.
היו"ר אופיר פינס
אני מסכים אתך. תביאי את זה לאמנון רובינשטיין, כי זו לא הוועדה לענייני ביקורת המדינה.
סיגל קוגוט
אז מה?
היו"ר אופיר פינס
למה צריך לקחת לו חוקים.
סיגל קוגוט
אני אקרא לך את הסעיף מהתקנות, אתה לא לוקח לו שום חוק. ועדת החוקה לא עוסקת בחוק מבקר המדינה?
היו"ר אופיר פינס
לא.
סיגל קוגוט
לפעמים כן. נכון שיש פה פיצול. לפעמים הוועדה לענייני ביקורת המדינה עוסקת בעניין, אבל גם ועדת החוקה.
היו"ר אופיר פינס
תביאי את זה לוועדה לענייני ביקורת המדינה. מישהו אמר שהוועדה לענייני ביקורת המדינה לא תאשר את הצעת החוק?
סיגל קוגוט
היא תצטרך ליזום הצעת חוק.
שאול יהלום
אני אזום, רק תקבלי את הסכמתה.
סיגל קוגוט
ההצעה של שאול צריכה להיות בחוק-יסוד מטעם שאול יהלום, וההצעה המשלימה תהיה מטעם ועדת חוקה, על המבקר, כי לפי תקנון הכנסת כתוב "ועדה מוועדות הכנסת" – זה לרבות ועדת חוקה שעוסקת בזה תדיר – "רשאית ליזום חוקים בנושאים הבאים: חוקי יסוד וחוקים שעניינם – הכנסת, בחירות לכנסת, חברי הכנסת ומבקר המדינה". לכן, ועדת חוקה, כהשלמה להצעה של חבר הכנסת יהלום, שאושרה לגבי הנשיא, תיזום לגבי מבקר המדינה.
היו"ר אופיר פינס
את מסכימה אתי שהוועדה לענייני ביקורת המדינה גם יכולה ליזום את החוק הזה?
סיגל קוגוט
ודאי שהיא יכולה. אבל אם אתה דן בסוגיה שמשפיעה על דבר אחר, ויוצא שמבקר המדינה צריך להיבחר ברוב יותר גודל מנשיא המדינה, זה לא תקין.
דורית ואג
הצעת פשרה – נעביר לקריאה ראשונה. אם זה יעבור, אחרי הקריאה הראשונה, זה יעבור אליהם להמשך החקיקה.
סיגל קוגוט
השאלה אם אפשר, לא בטוח שאפשר, כי בתקנון כתוב שלקריאה שנייה ושלישית החוק יורד לאותה ועדה שהכינה את זה.
דורית ואג
אלא אם כן ועדת הכסת מחליטה אחרת.
היו"ר אופיר פינס
תדברי עם אמנון רובינשטיין.
היו"ר אופיר פינס
אם הם יסכימו, אני אביא את זה. הצעת החוק אושרה. הישיבה נעולה.

(הישיבה נפסקה בשעה 09:40)

הישיבה נתחדשה בשעה 10:00)


הצעת חוק הנוטריונים (תיקון מס' 8 והוראות שעה) (תקופת כשירות),
התשס"ב-2002, של חברי הכנסת גנדי ריגר, מרינה סולדוקין ומרדכי משעני
היו"ר אופיר פינס
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. יש לנו נספח מהדיון הקודם. אנחנו נאשר לקריאה ראשונה את הצעת החוק בנוגע לבחירת הנשיא. בהצעת החוק ייכתב, שאם יש מועמד יחיד, לא צריך רוב של 61 חברי כנסת, אלא רוב רגיל, וההצבעה תישאר חשאית.
סיגל קוגוט
אני אדבר עם חבר הכנסת רובינשטיין, שכרגע מנהל ישיבה. אם הוא מסכים, נריץ חוק למבקר המדינה.
היו"ר אופיר פינס
אם הוא מסכים להריץ בעצמו, מבחינתי זה אותו דבר.
סיגל קוגוט
אני אדבר אתו.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו עוברים לחוק הנוטריונים (תיקון מס' 8 והוראות שעה) (תקופת כשירות), התשס"ב-2002. הנוסח הכחול, הנוסח של קריאה ראשונה.
סיגל קוגוט
עשיתי שני שינויים מהנוסח של הקריאה הראשונה. האחד, המרתי את התקופות בתאריכים, על מנת שאנשים ידעו בדיוק עד איזו תקופה, שלא יגידו, למשל, עוד שלוש שנים ושלושה חודשים, אלא שיהיה תאריך; השני, נבע מההערה שלך בדיון הקודם, כתוצאה מבקשת ועדת הנוטריונים לבחינות, שאני הצעתי משהו יותר מתון, אבל אני מניחה שזה יעלה בדיון.
מרדכי משעני
ברשותם של חברי אני רוצה לפתוח ולומר את הדברים הבאים. הגשתי את הצעת החוק שלי, ובמקביל, חבר הכנסת ריגר וחברת הכנסת סולודקין הגישו את התיקון שלהם, והכוונה שלנו היתה לקצר את המועד של 15 שנים. הכוונה שלי היתה לקצר מ-15 שנים לעשר שנים, עם כל הנימוקים שנתנו, שזה לא הגיוני שזה יהיה 15 שנים, זו תקופה ארוכה, זה גם לא אחיד, כי מי שהיה, למשל, לפי החוק הקודם מעל גיל 65, אצלו היה עשר שנים, מי שעלה מחוץ-לארץ, אם הוא היה בארץ תקופה מסוימת, גם אצלו זה היה רק עשר שנים. לא היתה אחידות. אנחנו גם חשבנו שאם שופט של בית-משפט מחוזי מספיקות לו עשר שנים, על אחת כמה וכמה לנוטריון מספיקות עשר שנים.

קיבלתי את הסכמת משרד המשפטים, בתנאים מסוימים, והסכמתי לתנאים. התנאים היו כדלקמן: האחד, שהחוק ייכנס לתוקפו רק אחרי שלושה חודשים מיום פרסומו; השני, שהדבר ייעשה באופן הדרגתי. זאת אומרת, הירידה מ-15 שנים לעשר שנים לא תיעשה בבת אחת, אלא היא תיעשה בדירוג, במשך שלוש שנים. הסכמתי לשני הדברים, וכך עברה הצעת החוק בקריאה טרומית, כך גם עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה, למרות כל מיני התנגדויות, והיא מונחת בפניכם בנוסח הכחול.

בינתיים גם איחדנו את שתי הצעות החוק, והכנסנו גם את התיקון של חברי הכנסת גנדי ריגר ומרינה סולודקין, שהוא מאוד הגיוני, מהבחינה שהוא קבע תקופה מסוימת של עריכת דין בישראל, וביטל את כל ההתניות שהיו קיימות קודם.
אני רוצה להתייחס לנושא ההשתלמות, בנוסח שהכינה היועצת המשפטית לוועדה. אתמול, בפעם הראשונה ראיתי את הנוסח הזה, הנוסח לוועדה. כתוב עליו בכתב יד שהוא לא מתאים לנוסח הכחול. דיברתי עם היועצת המשפטית, עם גברת סיגל קוגוט, ואני מקבל את התאריכים. התאריכים שמצוינים פה, במקום להגיד, למשל, שנה ושלושה חודשים, הלכנו על תאריכים, וזה זהה למה שדיברנו ולמה שסיכמנו. מה שחדש פה זה הנושא בסעיף 1(2), ששם יבוא נושא ההשתלמות. זאת אומרת, ש"וועדת הרשיונות רשאית להתנות מתן רשיון נוטריון בהשתתפות בהשתלמות קצרה במתכונת שאותה תקבע". זה דבר שלא היה לא זכר בהצעת החוק. זה דבר חדש.
היו"ר אופיר פינס
זה לא משנה אם הוא חדש או לא, השאלה אם זה כדאי או לא.
שאול יהלום
תסביר איך זה נכנס.
סיגל קוגוט
בהכנה לקריאה ראשונה עלו כל מיני רעיונות שנוטריון צריך בחינה.
מרדכי משעני
העניין הזה הובא לכאן בפעם הראשונה. לפחות, מבחינתי, כמי שיזם את החוק, לא הייתי רוצה, בשום פנים ואופן, שעל החוק שלי, שבא להקל ולקצר, יבוא עוד סעיף שמדבר על השתלמות. מחר יגידו: משעני עשה לנו את ההשתלמות. זה לא פייר.
אליעזר כהן
מה שאתה לא קולט, שזו תהיה מחמאה.
מרדכי משעני
אני לא חושב שזאת תהיה מחמאה.
דורית ואג
אצל השופטים יש חובת השתלמות?
מרדכי משעני
גם את זה רציתי להגיד. יפה, דורית ואג.

חובת השתלמות לא היתה בחוק קודם לכן, פרט למספר תנאים.
היו"ר אופיר פינס
יש לי הרגשה שאתה נגד העניין הזה.
מרדכי משעני
אני בהחלט נגד.

יש לי עוד שתי הערות. העניין של ההשתתפות הוא דבר לא מוגדר. כתוב "השתלמות קצרה". מי יודע מה זה קצר? מה כוללת ההשתלמות? האם בסופה של ההשתלמות תבוא בחינה או לא?
סיגל קוגוט
אפשר, כמובן, לפרט יותר גם בהצעת החוק, אם תרצה.
מרדכי משעני
אני מתנגד לזה. מי שרוצה להביא את הנושא של השתלמות או בחינות, שיביא את זה בנפרד, שלא יביא את זה בהזדמנות הזאת.
היו"ר אופיר פינס
לפני שנמשיך בדיון אני רוצה לקרוא מכתב שקיבלתי מעינת ברגר, לגבי פיקוח והעמדה לדין משמעתי של נוטריונים. מסתבר שהוקמה ועדה, בחודש יולי 2000, לפקח על נוטריונים, והוועדה ביצעה מאות ביקורות אצל למעלה מ-25% מהנוטריונים שפועלים בארץ. ברוב הביקורות העלו ממצאים תקינים, בחלק מהמקרים בוצעו ביקורות חוזרות, ובמרביתן הוברר כי הליקויים תוקנו.
היא כותבת בהמשך מכתבה
"בשלב זה נשקלת נקיטה בהליך משמעתי בעניינם של מספר נוטריונים, אשר התגלו בעבודתם ליקויים רבים ו/או חמורים". השאלה אם זה צריך להיות הליך משמעתי או הליך או מעבר לזה.

"במקביל, מוגשות למשרד המשפטים תלונות אודות פעילות של נוטריונים. במהלך השנה האחרונה הוגשו שש תלונות. לגבי תלונה אחת נמצא שאין מקום לנקוט בהליכים משמעתיים, שלוש תלונות נמצאות בבדיקה, ולגבי שתי תלונות החליט היועץ המשפטי לממשלה שיש מקום להעמיד לדין משמעתי את הנוטריונים.

לצורך קידום נושא מנגנון העמדה לדין של נוטריונים והגברת אכיפת החוק, נערכה לאחרונה ישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה יחד עם נציגי לשכת עורכי הדין. בישיבה סוכם, בין היתר, כי בהתאם לסעיף 36 לחוק הנוטריונים ימנה היועץ המשפטי לממשלה כקובל מטעמו, את עו"ד עמוס ויצמן, המשמש כקובל בעבירות אתיקה של עורכי דין בלשכת עורכי הדין במחוז ת"א. הדבר מקובל על לשכת עורכי הדין. לאחרונה התקבלה רשימה נוספת של קובלים מטעם הלשכה."

מה המשמעות של הדברים האלה, גברת ברגר?
שאול יהלום
את יכולה להביא בפנינו דוגמה או שתי דוגמאות, בלי שמות כמובן, למה שעשו אלה שעומדים לדין?
מרדכי משעני
הייתי גם מציע שהיא תגיד לנו מה הסמכויות של נוטריון. אנחנו חושבים שנוטריון הוא אלוהים.
אליעזר כהן
הוא יותר מעורך-דין.
מרדכי משעני
הוא לא יותר.
אליעזר כהן
לפחות כמו עורך-דין. הוא לפעמים קובע גורלות בענייני ירושות של מיליונים.
מרדכי משעני
מה פתאום. אתה טועה בגדול.
דורית ואג
הוא מאשר חתימות.
יונה דה-לוי
תסלחי לי מאוד, הוא לא רק מאשר חתימות.
עינת ברגר
בחלק מהביקורות התגלה שיש הרבה מאוד ליקויים. זאת אומרת, שכמעט כל מה שנוטריון עשה, שהוא לא סימן את הטפסים נכון ולא ניהל פנקס נוטריון ולא אלפון. הוא פשוט חרג מכל מטרות החוק והתקנות. המשרד שלו לא נוהל כמו שצריך.
היו"ר אופיר פינס
מה הסמכות של ועדת המשמעת?
עמי ברקוביץ
היועץ המשפטי לממשלה מחליט להגיש כתב קובלנה, היא מתנהלת בפני בית הדין המשמעתי של לשכת עורכי-הדין, שסמכותו, בין היתר, לשלול רשיון ועונשים נוספים – קנס, השעיה – ועל זה יש ערעור לבית-הדין הארצי של הלשכה, ולאחר מכן לבית-המשפט העליון – הכול לפי החלטת היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר אופיר פינס
הכול בדלתיים סגורות?
עמי ברקוביץ
כך זה על-פי הדין היום.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו נציע לפתוח את הדלתות.
מרדכי משעני
אני בכלל מציע לבטל את חוק לשכת עורכי-הדין.
עינת ברגר
יש מקרים של מרמה. למשל, שאימתו חתימה של אדם שלא היה בפניהם, ואת זה רואים מאוד בחומרה.
היו"ר אופיר פינס
מה עשו עם זה?
מרינה סולודקין
זאת עבירה פלילית?
עינת ברגר
יש אפשרות להעמיד גם לדין פלילי וגם להליך משמעתי.
היו"ר אופיר פינס
אתם לא החלטתם שום דבר לגבי דין פלילי?
עינת ברגר
בינתיים לא.
היו"ר אופיר פינס
למה לא החלטתם גם להעמיד לדין פלילי?
עינת ברגר
זה עשוי להישקל.
היו"ר אופיר פינס
לא כתבת שזה עשוי להישקל.
עינת ברגר
במקרים המתאימים אפשר לשקול להעמיד לדין פלילי. היועץ המשפטי לממשלה הרי מאשר את הדברים האלה. אם הוא ימצא לנכון, אז ישקלו להעמיד אותם לדין פלילי.
היו"ר אופיר פינס
כל דבר שהוא בניגוד לתקנון האתיקה, צריך ללכת לוועדת המשמעת. כל דבר שהוא בניגוד לחוק הפלילי, צריך ללכת לבית-משפט.
עמי ברקוביץ
אין סתירה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא דיווחתי כאן על מרמה, אני הרי לא יודע. את דיווחת שיש חשד למרמה. אם יש חשד למרמה והפרת אמונים ורישום כוזב במסמכים ודברים מהסוג הזה, אלה דברים שלא הולכים לוועדת אתיקה, בכל הכבוד.
עמי ברקוביץ
אדם כזה לא יוכל לעבוד יותר בזה.
מרדכי משעני
צריך לעשות הרבה תיקונים בחוק לשכת עורכי-הדין, שיפתרו גם את הבעיות שאתה מדבר עליהן.
היו"ר אופיר פינס
אני מתרשם שכנראה אצל רוב הנוטריונים הדברים מתנהלים לאשורן ובצורה תקנית. עם זאת, באותם מקרים חריגים וקיצוניים, אני מתרשם שהטיפול הוא טיפול לקולא, יש פה יותר מדי תיאומים עם הלשכה, והכול על דעתה של הלשכה. הלשכה זה לא עסק פרטי. ראיתי שיש התייעצות אצל היועץ המשפטי לממשלה, עם הלשכה, טוב שלא קבעו גם מה יהיה בגזר-הדין. היכן שיש חשדות לפלילים, שזה לא יהיה ברמה המשמעתית ולא ברמה האתית. אני מבקש להבהיר גם ליועץ המשפטי לממשלה את מה שהוא יודע, שפלילי למסלול הפלילי ואתי למסלול האתי. הוועדה עומדת על כך שכך יתנהלו הדברים.
עמי ברקוביץ
לעניין ההצעה, כפי שפורסמה בכחול, אכן, כפי שאמר חבר הכנסת משעני, היא בתנאים שהממשלה התנתה אתו וסיכמה אתו.
היו"ר אופיר פינס
יש פרוצדורה שבה אפשר לקחת, לא את רשיון העורך-דין, אלא רק את הרשיון של הנוטריון?
מרדכי משעני
ודאי.
עמי ברקוביץ
לעניין ההצעה הנוספת, במסגרת ההכנה לקריאה ראשונה נתבקשנו על-ידך לגבש את עמדת משרד המשפטים בנושא הבחינות, כפי שהועלו כאן על-ידי מר דה-לוי. בתגובה לכך קיימנו התייעצות במשרד המשפטים, כשהעמדה שגובשה היא, שאין מקום לקבוע חובת בחינות. חשבנו בהקשר הזה, שמאחר ומבקש הרשיון הוא עורך-דין, שעמד בתור שכזה במסלול הכשרה מקיף לקראת ההסמכה בעריכת-דין, שכולל גם לימודים אקדמיים בתחום המשפטים, גם התמחות וגם בחינות, שיש מקום להסתפק בדרישות האלה, בצירוף הידע המצטבר שרוכש האדם עד שהוא מגיע לשלב האחרון.
היו"ר אופיר פינס
מה דעתכם על השתלמות?
עמי ברקוביץ
הצענו, כהצעה חלופית, כן לקיים את ההשתלמות. זאת בהחלט היתה גם הצעתנו. אנחנו חושבים שזה בהחלט נכון.
היו"ר אופיר פינס
אני חושב שזאת הצעה טובה. יש הרבה פרטים בעניין הזה.
מרדכי משעני
הוא בסך הכול צריך לדעת איך להדביק את החותמת.
היו"ר אופיר פינס
חבר הכנסת משעני, אתה הרי משפטן, ואתה יודע שלא כך הם פני הדברים. יש במקצוע הזה הרבה ביורוקרטיה טכנית, אבל בסוף, כשעושים טעויות, האזרח הקטן, ששכר את השירותים של הנוטריון, משלם את המחיר. מה אכפת לנו שתהיה השתלמות קצרה? אגב, רוב עורכי-הדין אוהבים השתלמויות. למשל, הגעתי לאילת לכנס השנתי של עורכי-הדין, וכולם באים.
דורית ואג
זאת לא דוגמה, זאת חופשה שנתית.
מרדכי משעני
זו לא השתלמות שבסופה אתה מקבל משהו.
שאול יהלום
אני מחזיק בידי ספר עב-כרס, שנקרא "מדריך לנוטריון", יש בו 400 עמודים, ואני לא אלאה את החברים בראשי הפרקים שלו, אבל אם יש ספר שנקרא "מדריך לנוטריון", שהוא מכיל 400 עמודים, זאת אומרת, אין ספק שכדי להיות נוטריון לא מספיק להיות עורך-דין, כי עורך הדין לא לומד את הספר הזה, כי הוא לא הולך להיות נוטריון. לכן, צריך להיות רציניים.

נציג משרד המשפטים, אם יש ספר עבה כזה, שמכיל 400 עמודים, תסביר לי איך אדם שהולך לעבוד במקצוע לא צריך לעבור השתלמות.
עמי ברקוביץ
זאת בדיוק ההצעה.
מרדכי משעני
תשאל למה עד היום לא היתה השתלמות.
שאול יהלום
נניח שיש השתלמות, צריך לקבוע מה ההיקף שלה. יכולה להיות גם השתלמות של חצי שעה. צריך לקבוע השתלמות מינימלית, למשל, השתלמות בת 100 שעות. כשאדם מקבל גמול השתלמות, אומרים לו: אם אתה עושה כך וכך שעות, אתה מקבל גמול השתלמות. זה מופיע בכל התקנות של מדינת ישראל. זאת אומרת, אם אתה רוצה ללכת להשתלמות, תהיה רציני. תבוא ותגיד: אני צריך להעביר עשרה נושאים, כל נושא במספר שעות מסוים, למשל, ושתהיה מסגרת, שלא תהיה סתם השתלמות קצרה.

נניח שמוותרים על בחינה. אני, למשל, אוהב לשבת בהשתלמויות, ואפילו להירדם. אפילו לא צריך בחינה, אבל לפחות הערכה. שאדם יעשה השתלמות וידעו שהוא עשה את ההשתלמות, לא שישב וישחק צוללות. אם לא רוצים לכתוב שבסוף ההשתלמות תהיה בחינה, צריכה להיות הערכה. משהו שיעיד על כך שהוא עשה את ההשתלמות.

אני מציע למוטי משעני ולשאר יוזמי הצעת החוק הצעה מהפכנית. אני מציע לכם להשאיר את האפשרות של 15 שנים, שלא יבואו אליכם בטענות, ויש שני מסלולים. אנחנו מניחים שאדם שעבד 15 שנים, יש לו יותר ניסיון, ואני בא לקראת זה, אבל אדם שרוצה לקצר את התקופה ל-10 שנים, צריך לעשות את ההשתלמות, ובחינה או משהו אחר, שיהיה ברור שהוא עשה את ההשתלמות, שהוא לא ישן.
גנדי ריגר
כל משפטן בזמן הלימודים, בחלק מהלימודים הוא לומד גם להיות נוטריון.
קולט אביטל
התשובה היא שאין כרגע, בשום אוניברסיטה, שום קורס שנותן השתלמות בנושא הספציפי הזה.
מרינה סולודקין
איפה למדת את זה, בקונסוליה בניו-יורק?
קולט אביטל
אני לא למדתי את זה.
גנדי ריגר
קיבלתי זכות דיבור.
היו"ר אופיר פינס
אני אפסיק את הדיון. מה קורה כאן? אצלי הדברים מאוד פשוטים - 10 שנים, פלוס השתלמות, ואפשר להצביע.
שאול יהלום
מה היקף ההשתלמות? אתה מסכים ל-100 שעות?
היו"ר אופיר פינס
אני מומחה לנושא? ואם צריך 80 שעות? עזוב את זה, יפרסמו תקנות.
סיגל קוגוט
זה לא מתאים לחוק לקבוע בו שעות.
היו"ר אופיר פינס
אני אקבע כמה שעות וחובת נוכחות?

חבר הכנסת ריגר, הוא אחד ממציעי החוק. האם הוא יכול לומר כמה מילים?
גנדי ריגר
בזמן הלימודים, כל משפטן לומד את הנושא, וחלק מהנושא זה הנוטריון. מה זה נוטריון? יש בנוסף דברים טכניים. אני מסכים שבעניינים טכניים צריכה להיות גם השתלמות. מה התקופה? אני לא חושב שזה צריך להיות 100 שעות.
היו"ר אופיר פינס
אמרנו השתלמות קצרה.
גנדי ריגר
השתלמות קצרה זה לא אומר שום דבר. השתלמות קצרה, זה יכול להיות גם שנה.
היו"ר אופיר פינס
מה פתאום.
סיגל קוגוט
שנה, בשום אופן זה לא השתלמות קצרה.
גנדי ריגר
תנו לי לסיים.
היו"ר אופיר פינס
אתה רוצה השתלמות של כמה ימים?
גנדי ריגר
לדוגמה, השתלמות של שלושה ימים.
היו"ר אופיר פינס
אי-אפשר לכתוב בחוק, אבל זאת הכוונה.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, נוטריון לא מתבקש רק לאמת חתימה ולתרגם מסמכים. יש הרבה מעבר. יש שיקול דעת ואמינות. זה הרבה מעבר לחתימה. בארצות-הברית נוטריונים הם לא עורכי-דין, יש הרבה כאלה שמתרגמים מסמכים, הם בקושי יודעים את שפת היידיש והאנגלית, והם מתרגמים.

מה היה קורה אם חבר הכנסת ריגר היה עורך-דין, והוא עבר 10 שנים, והוא רוצה להיות נוטריון? הוא צריך לתרגם מסמכים מעברית לאנגלית, היית סומך עליו?
מרדכי משעני
הייתי סומך עליו בהחלט.
נסים זאב
אני מסופק.
היו"ר אופיר פינס
אני לא רוצה להשיב לשאלה המתגרה הזאת.
מרינה סולודקין
נסים זאב, אחרי כל אלה שאנחנו רואים בתפקידים של שרים, בלי כל השכלה - - -
נסים זאב
אנחנו מדברים על עולים חדשים, עם כל הכבוד, בלי לפגוע, אני חושש שגם אם הייתי בארצות-הברית, אולי 10 שנים, אני לא בטוח שהייתי יכול לתרגם.

נושא ההשתלמות זה דבר ערטילאי. איזו השתלמות? איפה השתלמות?
עמי ברקוביץ
יש ועדת רשיונות.
נסים זאב
האם יש משהו מוגדר? מדברים על השתלמות קצרה, ארוכה. מה המסלול הקצר ומה המסלול הארוך?
מרדכי משעני
יש לי הצעה.
נסים זאב
בתור מה יש לך הצעה? בתור נציג לשכת עורכי-הדין?
סיגל קוגוט
בתור מציע החוק.
נסים זאב
להצביע כרגע על הצעת חוק כזאת, כשמחליטים על השתלמות קצרה, כשאנחנו לא יודעים מה זו השתלמות קצרה, כשיש השתלמות קצרה שהיא ארוכה, ויש השתלמות ארוכה שהיא קצרה, זה דבר שלא מבוסס על שום דבר, זו הכרזה בעלמא.
היו"ר אופיר פינס
אתה רוצה לבטל את זה?
נסים זאב
לא. מכיוון שנושא ההשתלמות לא רלוונטי, כי אנחנו לא יודעים על מה הוא בא להשתלם, אני מציע קודם כול לדחות את הדיון ולקבל הצעה מסודרת.
מרדכי משעני
ההצעה שלי מסודרת.
נסים זאב
תן לי לסיים משפט. אני מבקש שנקבל הצעה רצינית מלשכת עורכי-הדין, לגבי איזה סוג השתלמות. ואז אני אקבל את הצעת היושב-ראש, שיש השתלמות, ואלך על ההצעה של חבר הכנסת ריגר לקצר את התקופה.
קולט אביטל
אני רוצה לדבר מתוך ניסיון כפול. דבר ראשון, מרינה סולודקין הזכירה כבר, כקונסול בניו-יורק, חלק מהזמן גם עסקנו בנושא הזה, לא אני אישית, אבל ראיתי מספיק טעויות שיצאו מהקונסוליה הכללית בניו-יורק, בטיפול לא מושלם של הנושא, טיפול חובבני.
מרדכי משעני
לקונסול יש סמכויות מקבילות לנוטריון. איזה השתלמויות אתם מעבירים, כשהוא אפילו לא עורך-דין?
היו"ר אופיר פינס
לא יעלה על הדעת שהם לא עוברים השתלמות.
מרדכי משעני
קונסול הוא לא עורך-דין, ויש לו סמכויות מקבילות.
קולט אביטל
לקונסול של ישראל בחוץ-לארץ, יש סמכות מלאה של נוטריון.
היו"ר אופיר פינס
בנושאים ספציפיים.
קולט אביטל
בכל הנושאים. ההשתלמות שהם מקבלים לפני שהם יוצאים לחוץ-לארץ זו השתלמות מאוד קצרה במשרד החוץ בכל הנושאים הקונסולריים, ועל הנושא הנוטריוני אין השתלמות ספציפית, כי אין מי שיעביר. וראיתי מספיק טעויות, ושילמנו על זה, לרבות דברים שאני חתמתי עליהם.
מרדכי משעני
כי הם לא היו עורכי-דין.
היו"ר אופיר פינס
זה לא בסדר. אני מבקש שיהיה כתוב כאן, שכל קונסול יהיה חייב לעבור השתלמות.
עמי ברקוביץ
זה לא בסמכותי. זה בסמכות משרד החוץ.
היו"ר אופיר פינס
תיקחו סמכות. אני לא אצביע על הצעת החוק.
קולט אביטל
אני רוצה לספר לכם על ניסיון שלי בחודשים האחרונים. גיליתי שיש לי רכוש ברומניה, שאני יכולה לקבל, והלכתי פה לנוטריון כדי לאשר ולאשרר כל מיני מסמכים שדרושים לעורכי-הדין שם. אני מודיעה לכם ששבע פעמים רצתי, כי כל המסמכים ששלחתי, או שלא היתה החותמת הנכונה, או שהנוטריון לא ידע איך למלא אותם, וזה עורך-דין.
מרדכי משעני
מהניסיון שלי בבולגריה, זה לא בגלל עורך-הדין הישראלי, זה משום שהם לא יודעים מה הם רוצים. כל פעם הם מבקשים משהו אחר.
קולט אביטל
יש פואנטה לכל זה. אדם שהולך להיות נוטריון, צריך ביד מסמך, ואם אין לו מסמך מדויק, לפעמים הוא מפסיד רכוש. לכן, כיוון שלפי מה שידוע לי, אין כרגע השתלמות ספציפית בנושא הזה, וזה נושא מקצועי, צריך שתהיה.

אני מברכת על הצעת החוק, היא דבר בעתו, זה דבר נהדר, וכל מה שעשית, מוטי משעני, נהדר. לא קראתי את הכול. עם זאת, חייבים להכניס השתלמות, וכן צריך להיות מבחן.
היו"ר אופיר פינס
מבחן לא, אבל את יכולה להציע את זה כהסתייגות.
טלב אלסאנע
צריך לקצר את התקופה מ-15 שנים ל-10 שנים. זה סביר וזה הגיוני. אלא שאחת הבעיות, שנוטריון, בדרך כלל, הופך להיות כאילו מוסמך לאשר כל מסמך בכל שפה, כי אין הגבלה. אחד שלא יודע ערבית, מביא מישהו שיתרגם, והוא מאשר.
מרדכי משעני
מה שאתה אומר זה לא נכון. תשאל את משרד המשפטים.
טלב אלסאנע
זה מה שקיים בפועל.
מרדכי משעני
יש רשימה של נוטריונים, ועל יד כל אחד כתוב באיזו שפה הוא רשאי לתרגם.
טלב אלסאנע
אם הייתי נוטריון, הייתי יכול להגיש מסמך בשפה הרוסית, מישהו יתרגם אותו לעברית, ואני אאשר, ויקבלו את האישור הזה. לדעתי, נוטריון צריך להיות בקיא בשפה שהוא מתרגם ומאשר את התרגום.
סיגל קוגוט
זה קיים כבר. אני רוצה לקרוא לחבר הכנסת אלסאנע את סעיף 15 לחוק הנוטריונים, שאומר: "לא יאשר נוטריון נכונותו של תרגום, אלא אם הוא שולט בשפה שבה נערך המקור ובשפה שאליה תורגם, והוא עצמו ערך את התרגום ובדק". אם הם לא פועלים כדין - - -
שאול יהלום
לכן צריך השתלמות, שהוא ידע את הסעיף הזה.
טלב אלסאנע
אני בעד השתלמות.
אליעזר כהן
אני לא מסתובב בהיכלי המשפט כמו ידידי חבר הכנסת משעני, אבל לכל אחד יש הדוגמאות שלו על טיפול נוטריוני. זה מקצוע קשה, מורכב ומסובך, הוא צריך להיות יותר מעורך-דין, לא כמו עורך-דין. צריך שיהיה לו גם ותק, גם יושרה וגם ידע. מי בודק את זה?
היו"ר אופיר פינס
יש ועדה שבודקת.
אליעזר כהן
אני בעד הקיצור. הדבר העיקרי שאני מסכים עם חבר הכנסת משעני זה לקיצור. אנחנו מכירים את הסיבות, ואני לא אמנה אותן. אני בעד הקיצור, אבל מוכרח להיות מנגנון בדיקה, או מבחן או הכשרה או הכנה. העניין הזה של ההכנה וההמתנה, שמשרד המשפטים ביקש, זה לא משחק, הם צריכים להתכונן לזה, הם צריכים להכין את זה. מוכרחה להיות מערכת של בדיקה את מי ממנים כנוטריון, ולהכין אותו ככזה, ולבדוק אותו ככזה.
היו"ר אופיר פינס
חברים, אני מביא להצבעה.
יונה דה-לוי
מותר ללשכה להביע דעה?
היו"ר אופיר פינס
בהחלט מותר, גם רצוי. דרך אגב, שמתי לב שדעתך מובעת פה על-ידי לא מעט חברים. באופן מקרי.
יונה דה-לוי
זה לא מקרי, זו עבודה קשה.
שאול יהלום
זו רק הוכחה שנוטריונים עובדים קשה.
יונה דה-לוי
אני מתפלא על חבר הכנסת משעני שאומר שהנוטריון בסך הכול מדביק חותמת. דבר ראשון, הוא צריך לדעת איך ועל מה. דבר שני, אני מודה לחבר הכנסת יהלום שהביא את הספר עב-הכרס, כדי להראות שזה לא רק הדבקת חותמת. אם יש שם 400 עמודים, כנראה שיש סיבה טובה לכך.

המקצוע לא נלמד בשום מוסד אקדמי.
מרינה סולודקין
גם בזה הוועדה אשמה?
יונה דה-לוי
תרשי לי, גברתי.
מרינה סולודקין
תעשה חוק חדש.
קולט אביטל
מה קרה לך, מרינה סולודקין?
מרינה סולודקין
אני מרגישה צליל של לוביזם, ואני לא אוהבת את זה.
היו"ר אופיר פינס
למה לוביזם? בא עורך-הדין יונה דה-לוי, הוא לא לוביסט, הוא בעל תפקיד, הוא מייצג את הלשכה, וזכותו להיפגש עם חברי כנסת ולנסות לשכנע אותם. זו זכותו הלגיטימית. בבקשה.
יונה דה-לוי
חבר הכנסת ריגר אמר שבין שאר המקצועות, המקצוע הזה נלמד כביכול. אני מודיע לכם נאמנה שהוא לא נלמד. מתווך שעוסק במקרקעין זה יותר חשוב מנוטריון? יש לי פה חוק המתווכים וכתוב שצריך לעמוד בהצלחה בבחינות לקראת קבלת רשיון תיווך במקרקעין.
מרדכי משעני
הוא למד באוניברסיטה? הוא עשה התמחות? מה אתה משווה?
היו"ר אופיר פינס
מוטי משעני, למה על כל מילה שנאמרת יש 1,000 תגובות?
יונה דה-לוי
מתווך, אליבא לכל הדעות, חשיבותו פחותה בהרבה מנוטריון שעוסק באישור הסכמי ממון, שמקבל צוואות כמו שופט, שעוסק בתרגומים בין-לאומיים, כשמדובר בדיני נפשות, בייפויי כוח של אדם שהולך למות, לקבל צוואות. מתווך צריך לעבור בחינה וכתוב: דיני חוזים, דיני מקרקעין, תכנון ובנייה – כל מיני מקצועות שמשפטן לומד, אבל אין פה פטור למשפטן. המחוקק לא קבע שמי שלמד משפטים יהיה פטור מהבחינה. אם מתווך צריך לעבור בחינות, נוטריון לא צריך לעבור בחינות?

הנוטריונים, לדאבוני הרב, ואני יושב-ראש ועדת הנוטריונים, ונוטריון 15 שנים, לא טורחים ללמוד את החוק. אנחנו מקבלים כל יום שאילתות מכל המדינה איך עושים דבר מסוים. אני שואל: בדקת את החוק? הוא אומר: כן, ובסוף מתברר שהתשובה בחוק.
היו"ר אופיר פינס
למה אתה לא מעביר אותם לוועדת האתיקה של לשכת עורכי-הדין?
יונה דה-לוי
באמת צריך לעשות את זה.
היו"ר אופיר פינס
אתה הרי יושב-ראש הסקציה. אתה פעיל בזה?
יונה דה-לוי
האמן לי שאני פעיל, ואני זה שמעביר את ההשתלמות הקצרה מטעם משרד המשפטים לכל סדרת נוטריונים חדשה. אני הוא זה שעושה זאת בהתנדבות.
מרדכי משעני
אם אתה יושב-ראש ועדת הרשיונות, תעשה השתלמות לכל הנוטריונים בישראל.
יונה דה-לוי
אני מקריא - - -
היו"ר אופיר פינס
אני לא יכול להרשות לך.
יונה דה-לוי
אני חייב לענות למה שחבר הכנסת מרדכי משעני אמר.
היו"ר אופיר פינס
לא חייבים להתייחס. הוא אמר.
יונה דה-לוי
חבר הכנסת משעני, יש מכתב מנוטריון שאומר: לא סביר בעיני המצב שלפיו, כאשר אני קיבלתי את רשיון הנוטריון, הוא ניתן לי ללא כל בחינה או הכשרה מסודרת מקדימה. זה כותב עורך-דין לנטל(?) למשרד המשפטים, עם העתק אלי, בעקבות החוק הזה.
מרדכי משעני
שיחזיר את הרשיון.
היו"ר אופיר פינס
חברים, אנחנו עוברים להצבעה.
יונה דה-לוי
בחינה תיאלץ את הנוטריונים ללמוד, והם ייתנו שירות טוב ללקוח.
היו"ר אופיר פינס
הבנו שאתה בעד בחינה.
יונה דה-לוי
אם הנוטריון עושה את העבודה, הלקוח לא יודע אם יש שם פגם, הוא משלם לו, הנוטריון בא על שכרו, ואחרי זה רק מתגלה הפגם.
היו"ר אופיר פינס
הוא יכול להגיש נגדו תביעה.
יונה דה-לוי
נכון, אבל במקום שיגיש תביעה ויהיה נזק, כי ייפוי הכוח פסול - - -
היו"ר אופיר פינס
זה נכון לגבי כל עורך-דין. על כל עורך-דין אפשר להגיש תביעה.
מרינה סולודקין
תעשו חוק שלכם. למה אתם נכנסים לחוקים אחרים? תעשו חוק חדש, על שמכם.
היו"ר אופיר פינס
חברים, עומדים בפנינו כמה נושאים להכרעה. באופן אישי אני מצדד בנוסח שהביאה היועצת המשפטית, שהוא לא תואם אתי. לא עסקתי בזה. הוא נראה לי נוסח מאוזן וסביר. נכון שמוטי משעני וגנדי ריגר ומרינה סולודקין, הצעת החוק שלהם היתה להוריד מ-15 שנים ל-10 שנים. תוך כדי הדיון אמרו, גם נציגי לשכת עורכי הדין, שהם עוסקים בזה: חבר'ה, זה לא מספיק. אם כבר עושים משהו, בואו נעשה משהו קצת יותר מקצועי, ואז הציעו בחינה והציעו השתלמות.

יש הבדל בין מתווך לבין נוטריון. נוטריון מגיע מאיזה מקום, הוא לא מגיע מהרחוב או מהאוניברסיטה, הוא מגיע אחרי שהוא למד משפטים, אחרי שהוא משמש כעורך-דין 10 שנים. אל תהפכו אותם לבורים ועמי ארצות. מה זה נוטריון? נוטריון זה עורך-דין, שיש לו סמכות בעוד כמה נושאים ספציפיים, שמחייבים אחריות רבה. יש בזה קודם כול אלמנט של אופי האדם, ולכן יש ועדת רשיונות וכדומה, וזה העיקר, ואחרי זה יש גם ההתמקצעות והמקצועיות, שזה חשוב מאוד, כי לפעמים אתה יכול להיות האדם הכי ישר, עם שיקול הדעת הכי טוב, ובטכניקה אתה נופל.

הדרך הנכונה לטפל בעניין זה חובת השתלמות שצריכה להימשך באורך הזמן הדרוש, ואני לא מכיר את התחום, אבל זה בוודאי משהו שלא יכול להימרח, אלא הדבר צריך להיות רציני, לפחות שלושה ימים מלאים, בוודאי שחובת נוכחות צריכה להיות. אגב, הבחינה זה דבר מאוד קל. למדתי באוניברסיטה. נרשמתי לקורס, לא באתי אף פעם, ואני בא לבחינה. מה יותר טוב. לי עדיף בחוק שתהיה השתלמות, חובת נוכחות, ומי שלא ימלא את חובתו לא יוכל לקבל תעודה, מאשר בחינה, שאחר כך אתה לומד כמו תוכי כמה דברים טכניים, ואתה אפילו לא צריך לבוא להשתלמות.

גם לי יש הסתייגות. אני לא מקבל את זה שיוצא מישהו להיות קונסול בכל מקום בעולם, והוא פתאום מקבל סמכויות של נוטריון והוא לא יעבור השתלמות. אין דבר כזה. החוק הזה לא יעבור בלי זה. אני אעשה תיקון עקיף לחוק.
מרדכי משעני
אני מסכים אתך, אבל התיקון הוא לא פה.
היו"ר אופיר פינס
אני מבקש לא לאשר את זה. אני מגיש את זה כהסתייגות.
עמי ברקוביץ
מותר לנו לטעון נושא חדש?
היו"ר אופיר פינס
לא בהסתייגות.
סיגל קוגוט
מותר.
עמי ברקוביץ
אנחנו טוענים טענת נושא חדש.
אליעזר כהן
לטעמי, ההשתלמות שאתה מציע קצרה מדי.
היו"ר אופיר פינס
חברים, אל תאיימו על הוועדה בנושא חדש. תמצאו שזה נושא חדש, תלכו לוועדת הכנסת, נגייס את הרוב, כל סיעות הבית.
עמי ברקוביץ
לא שמעת את משרד החוץ. אני לא מטפל בזה.
היו"ר אופיר פינס
אני מצביע האם עושים השתלמות, כן או לא. זה הכול. אחרי זה נראה.

מי בעד שתהיה השתלמות קצרה? מי נגד?
דורית ואג
בעד שישה. נגד אין.
היו"ר אופיר פינס
לגבי הבחינה. מי בעד בחינה? מי נגד?
דורית ואג
בעד ארבעה. נגד שניים.
היו"ר אופיר פינס
אני אגיש הסתייגות על ביטול הבחינה. עכשיו, אדון דה-לוי, אתה ואני ראש בראש במליאה. עכשיו נראה מה יהיה. אם אני לא מעביר את ההסתייגות שלי, אתה מקבל ממני מה שאתה רוצה.
שאול יהלום
אני מציע גם את המחייבים, במקום שתהיה הסתייגות, אני מציע "השתלמות בתנאים שתקבע ועדת הרשיונות".
סיגל קוגוט
כתבנו את זה.
שאול יהלום
לא רק על ההשתלמות. אם יגיעו למסקנה שצריך בחינה, הם יקבעו.
נסים זאב
השתלמות ובחינה.
שאול יהלום
השתלמות בתנאים.
היו"ר אופיר פינס
הוא לא יסכים אתך.
שאול יהלום
אני מבקש רביזיה.
מרדכי משעני
רביזיה על בחינה.
היו"ר אופיר פינס
תהיה רביזיה על הבחינה. הרביזיה תהיה בשבוע הבא.

הישיבה ננעלה בשעה 10:55

קוד המקור של הנתונים