ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 12/05/2002

תקנות החברות (בקשה לפשרה או הסדר), התשס"ב-2001 - אישור התקנות.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/5051



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
12.05.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/5051
ירושלים, ח' בסיון, תשס"ב
19 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי


פרוטוקול מס' 467
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
מיום ראשון, א' בסיון התשס"ב ( 12 במאי 2002 ), שעה: 9:30
סדר היום
תקנות החברות (בקשה לפשרה או הסדר), התשס"ב-2001- אישור התקנות.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
מוזמנים
עו"ד דוידה לחמן-מסר- משנה ליועץ המשפטי לממשלה
עו"ד ירון ארבל - משנה לאפוטרופוס הכללי, משרד המשפטים
שי אלמוג - אגף האפוטרופוס הכללי, משרד המשפטים
עו"ד מרים אילני - משרד המשפטים

רו"ח רוני עמיחי - הרשות לניירות ערך
עו"ד אמיר שרף - סגן מנהל המחלקה המשפטית, הרשות לניירות ערך

עו"ד אסנת טננבאום - בנק לאומי, איגוד הבנקים

עו"ד נתי שילה -יועץ משפטי, איגוד חברות ציבוריות הרשומות בבורסה
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אושרה עצידה



















תקנות החברות (בקשה לפשרה או הסדר), התשס"ב-2001 - אישור התקנות
היו"ר אופיר פינס
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה. אנחנו עוסקים היום בתקנות החברות (בקשה לפשרה או הסדר).

נציגי הרשות לניירות ערך הניחו בפנינו ניירות לפני חצי שעה. אני לא בטוח שאני אתייחס לזה. מי שרוצה שיניח את זה לפני.
סיגל קוגוט
חלק משולב בתוך התקנות.
היו"ר אופיר פינס
תציגו בבקשה לפנינו את התקנות.
עו"ד דוידה לחמן-מסר
אני ממש מודה ליושב ראש הוועדה על שנאות לדון בנושא בדחיפות. קיים בשוק חסר מזה מספר שנים, לצערי רב מידיי, מאז שעשו את מה שנקרא mini chapter 11 בסעיף 350. מה אומר סעיף 350? קודם כל הסעיף הזה שנקרא אותו, אם יורשה לנו, היה לפני השינוי שחל בכנסת בימים של גדליה גל, והסעיף אמר שחברה יכולה להגיע לפשרה או להסדר עם נושיה או עם חבריה. פשרה או הסדר הוא בעצם אותו הליך שבו אנשים או החברים עושים רה-אורגניזציה, לאו דווקא מחמת - - -. רה-אורגניזציה יכולה להיות למשל במקום מיזוג. סעיף 350 הוא סעיף ציר. לתוך סעיף 350 מתנקזים שלושה סוגי מצבים. מצב אחד הוא שחברה רוצה לעשות הסדר בין נושיה. מצב שני, החברה רוצה לעשות הסדר בין חבריה, הנושים הם out לגמרי. מיזוג למשל אפשר לעשות דרך סעיף 350, למרות שאני לא סבורה שזו בהכרח הדרך הנכונה, אבל בית המשפט אישר.
היו"ר אופיר פינס
מה עם פירוק?
עו"ד דוידה לחמן מסר
פירוק לא. סעיף מיוחד הוא כאשר עושים הסדר בין הנושים לבין החברים. זה בעצם אותו mini chapter 11 שאנחנו קוראים לו. בעבר, הסעיף הזה היה קיים מאז ומעולם בפקודת החברות. מה שהוועדה הזו חידשה בעבר, כשאני הייתי כאן, שחידשנו את האפשרות של קבלת הקפאת הליכים במסגרת הצעה לפשרה או להסדר. אותה הקפאת הליכים היא ה-must כאשר רוצים לעשות הסדר גם בין החברים וגם בין הנושים וגם בין החברים והנושים. מדוע?
היו"ר אופיר פינס
ברור מדוע.
עו"ד דוידה לחמן מסר
כאשר מתעורר האירוע כולם קופצים. מה שקרה הוא שהסעיף הזה יצא, התיקון עם הקפאת הליכים יצא עם אפשרות של מתן זכויות מסוימות לנושה המובטח, ומעבר לזה לא הייתה הסדרה. גם בכנס האחרון של לשכת עורכי הדין באילת בתי המשפט התריעו שהחברה מנצלת לרעה את אותה אפשרות של הקפאת הליכים. מדוע? כי היא מגיעה בלי סדר לעשות הסדר.

מטרתן של התקנות האלה, חברה שרוצה לעשות הסדר שתעשה סדר, שתבוא מסודרת ותראה מי היא ומה היא, מדוע היא נקלעה למצבה ואיזה הסדר אפשר לקבל לגבי מצבה. מדוע? כי כאשר אתה לא מדייק בפרטי מצבך אתה יכול להטעות באשר להסדר שאתה מציע. אתה יכול להציע הסדר מאוד רחב לב. אם לא צירפת דוחות כספיים לא הראתה בעצם מהו אותו going concern.
היו"ר אופיר פינס
מה התקנות כאן מציעות?
עו"ד דוידה לחמן מסר
התקנות כאן הן תקנות רחבות. הן מתייחסות גם לפשרה והסדר כמו שאמרתי לך, בין החברים סתם, שגם שם צריך גילוי נאות, לא במובן של הרשות לניירות ערך, אלא במובן החברים שמבקשים מאיתם לשנות מניות, להחליף מניות וכיוצא בזה. היא מציעה סדר כאשר החברה מבקשת לעשות הסדר עם נושיה, ובוודאי שהיא גם עונה על המצב של הסדר בין הנושים לבין החברים.

מה יש בתקנות האלה? יש כאן גילוי מסוים לגבי מצבה של החברה. אנחנו יודעים שיש חברות היי-טק גדולות שהן מאוד חשובות לכלכלה שלנו, אבל יש גם חברות קטנות שגם הן מבקשות ליהנות מסעיף 350, ולשופט אין כלים ואין אינפורמציה. בדרך כלל, כאשר אומרים לו שהעובדים יפוטרו, רך ליבו, בצדק מבחינתו, והוא נותן את הקפאת הליכים מבלי שיש לו מידע מינימלי. מטרת התקנות היא לעשות סדר בתהליכי ההסדר, מסמכים, אופן כינוס אסיפות.
היו"ר אופיר פינס
כמה הסדרים עושים בשנה?
עו"ד ירון ארבל
קודם כל, מדובר על הליך משפטי שכרגע אין לשופט כל כלי כלכלי להעריך את אפשרויות של ההסדר. נוצר מצב כזה שהיום אחרי התיקון בפקודה, נושים יכולים להעביר את זה לכל כיוון שהוא כשהשופט לא יודע מה הבסיס הכלכלי של ההסדר הזה.

יכול להיות שיהיו הרבה מאוד הסדרים, יכול להיות שיהיו ארבעה-חמישה לחודש ויכולים להגיע להרבה יותר לעשרים בחודש. בית המשפט לא יודע מה לעשות, הוא לא יודע מה תוכן ההסדר הזה, ולכן הוא מבקש מנציג הכנ"ר לתת חוות דעת. גם נציג הכנ"ר לא יכול לתת חוות דעת, כי הוא לא יכול לבדוק את זה מבחינה כלכלית.
היו"ר אופיר פינס
איך זה שרק עכשיו חשבתם על זה? זה נראה כל כך הגיוני וסביר. האם לא הבנתם שכשעושים הסדר צריך לדעת מה המצב של החברה?
עו"ד דוידה לחמן מסר
עשינו את הסעיף הזה בשנת 1995. כלומר, אנחנו בסך הכל מדברים על תקופה של שש שנים. זה לא איזה תקופה של עשרים שנה של בלגאן. חשבנו שבתי המשפט יפתחו את הכלים. לצערי הרב, אנחנו עובדים על התקנות האלו שנתיים. מדוע? ראשית, לעצב אותן. זה בעצם מחליף חלק מאותו chapter 11 בחקיקה, זולת מספר נושאים שאחר כך יהיה צורך להוסיף אותם. זה בא במקום חלק מהנושאים של chapter 11 שהוא הרבה פרוצדורה וגילוי ומשחקים של מי צריך לגלות למי ותוך כמה זמן וכיוצא בזה.

אנחנו עובדים על התקנות האלו כשנתיים, לעצב אותן, לבנות אותן, להציג אותן לכל הגופים. לכל אחד היו הערות. אנחנו מצטערים שזה לקח לנו את פרק הזמן הזה.
היו"ר אופיר פינס
גם אנחנו מצטערים, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם.
עו"ד דוידה לחמן מסר
נכון. אנחנו חשבנו בהתחלה לראות איך זה מסתדר בבתי המשפט, ולתדהמתנו גילינו כך. בתי המשפט שפיתחו מיומנות והתחילו לדרוש מידע מבקשת ההסדר, לאט לאט אותן חברות שרצו הסדר נסעו פתאום לבאר-שבע, לנצרת, לאותם מקומות חדשים שאולי שם הצורך בסדר כשמבקשים הסדר לא עבר. ואכן כך היה. פתאום ראית חברות שמצאו איזה עילות לבקש הקפאת הליכים בבאר-שבע.
היו"ר אופיר פינס
האם הכל מתנהל בבית המשפט השלום?
עו"ד דוידה לחמן מסר
לא. הכל מתנהל במחוזי. אני בכוונה אומרת, יבואו אנשי לשכת עורכי הדין ויגידו: צריך שני סוגים להקפאת הליכים ולחברה רגילה. לא, יש כל כך הרבה עניינים משותפים.
היו"ר אופיר פינס
איך אתם עושים סדר?
עו"ד דוידה לחמן מסר
קודם כל, איך מגישים את הבקשה? מתי בקשת פשרה למעשה לא תתקבל? היא לא תתקבל אם לא יצורף לה תיאור החברה ועסקיה, הצעת הפשרה או הסדר ונימוקיה, שמו של השולט בחברה במישרין בעקיפין, שיעור אחזקותיו.
עו"ד אמיר שרף
לנו יש הערות לגבי מהו תיאור החברה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
יש 600 חברות ציבוריות ו-400 אלף חברות פרטיות. אני לא יכולה לעצב תקנות בכיוון חברות ציבוריות.
היו"ר אופיר פינס
דורית, הודיעה לנו הגברת לחמן מסר שיש 600 חברות ציבוריות ו-400 אלף חברות פרטיות.
עו"ד דוידה לחמן-מסר
כן, רשומות, כאשר מתוכן כנראה 300 אלף פעילות.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה שהעניין הזה יהיה רשום לי. האם רשם החברות מפקח על כולן?
דורית ואג
הוא כרגיל הוזמן.
היו"ר אופיר פינס
יש פה תקלה חמורה בדבר הזה. אני עוד לא הצלחתי להבין למה הוא שייך.
עו"ד דוידה לחמן מסר
הערת אגב, רשם החברות בניגוד לרשם העמותות כשמו כן הוא. הוא רשם ורשם בלבד. אין לו תפקידי פיקוח ולא צריכים להיות לו, כי אין לו את הכלים לפקח. מדוע? כי בניגוד לעמותות ששם סברה המדינה שמן הראוי שיפקחו, כי אין גורם אחר שיפקח, בניגוד לעמותות ששם אין מי שיפקח כי אין אינטרס קנייני, בחברות יש.
היו"ר אופיר פינס
מי מפקח בחברות?
עו"ד דוידה לחמן מסר
שבעלי המניות ידאגו, שהנושים ידאגו. בשום מדינה שאנחנו מכירים לרשם החברות אין תפקידים אקטיביים. חברה ציבורית שנסחרת בבורסה, הרשות לניירות ערך אחראית על הגילוי הנאות שלה, כי הגילוי הנאות הוא רלוונטי.
היו"ר אופיר פינס
האם אנחנו לא מגלים שיש חברות מדף?
עו"ד דוידה לחמן מסר
אין בעיה עם חברות מדף. חברות מדף זה דבר מצוין.

החברות צריכות להגיד איזה ערבויות, מי הנושים המהותיים. בקשה לפשרה או להסדר יפורטו בתיאור החברה, תיאור היתרונות, לרבות התשלומים מההסדר הצומחים מנושא המשרה בחברה. אנחנו מאוד פוחדים שבקשות פשרה הן דרך לעשות golden parachute. שמו של היחיד השולט בחברה, בעלי המניות, ערבויות, הסכומים ששולמו עד עכשיו, וכל מידע מהותי שדרוש, ואחר כך נדבר לדעת מי.

לבקשת הפשרה יצורפו כל אלה, וזה הסדר: דו"ח בדבר נכסי החברה וחובותיה מעודכן ליום הגשת הבקשה. רשימה מפורטת של ההסכמים המהותיים של החברה. רשימת ההליכים שהחברה צד להם. רשימה של נושאי המשרה, כי לא תמיד ברשם החברות יודעים ואתה צודק. מרשם בעלי המניות מעודכן ליום הגשתו. דוחות כספיים שנתיים של החברה, לרבות דוחות מאוחדים.
היו"ר אופיר פינס
יפה. קודם כל שקיפות המידע. מה עוד?
עו"ד דוידה לחמן מסר
השלב השני, הדיון. איך יתקיים הדיון.
היו"ר אופיר פינס
דיון בבית המשפט?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כן.
היו"ר אופיר פינס
האם אתם קובעים לבית המשפט איך יהיה הדיון?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כן. יש הרי את תקנות סדר הדין האזרחי.
היו"ר אופיר פינס
איפה העצמאות של הרשות השופטת?
עו"ד דוידה לחמן מסר
היא לנוע בין הטיפות.
סיגל קוגוט
הסמכות של בית המשפט היא להורות על מינוי אדם שיפקח על זה, על אישור ההחלטות שלו.
היו"ר אופיר פינס
האם הזמנתם את הנהלת בתי המשפט? אני לא מבין את העניין הזה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
מאז ומעולם זה היה כך. תקנות חברות פירוק גם מדברים על דיונים.
סיגל קוגוט
בית המשפט אומר: למה אין תקנות?
עו"ד דוידה לחמן מסר
הם היום מסדירים את כל הנושא הזה דרך הסמכות הטבועה שלהם, ואף פעם אני לא יודעת אם זה טבועה בגלל שהם טובעים.
היו"ר אופיר פינס
את לא יודעת אם זה בט' או בת'.
עו"ד דוידה לחמן מסר
בדיוק.
עו"ד ירון ארבל
אני רוצה להפנות את תשומת הלב לתקנה מס' 14 שמדברת על מינוי בעל תפקיד. כיוון שישנו מצב כזה שבו בית המשפט יכול לקבל הרבה מאוד דוחות כספיים והוא לא ידע מה לעשות איתם, ניתנת אפשרות לבית המשפט למנות בעל תפקיד שיבדוק את זה.
היו"ר אופיר פינס
מי ישלם עבור זה?
סיגל קוגוט
החברה.
היו"ר אופיר פינס
הנושא הבא הוא הגשת תביעות.
עו"ד דוידה לחמן מסר
כאשר חברה בפירוק ישנו מה שנקרא הוכחות חוב. עד היום לא הוסדרה השאלה מה קורה עם חברה בהסדר? תשאל אותי, אז איך הסתדרו עד עכשיו? זה באמת היה מקרקר. בית המשפט קבע את הכללים ואנחנו למעשה מעצבים. לוקחים מתוך דיני הפירוק את המהות של אופן הגשת הוכחות חוב שלפי זה גם נקבעת יכולת ההצבעה. כאשר אני אומרת שוב, הוכחות החוב לעניין 350 אינן רלוונטיות בהכרח לעניין הפירוק.
עו"ד אסנת טננבאום
בהצבעה יש לזה בהחלט משקל.
עו"ד דוידה לחמן מסר
בהצבעה יש לזה משקל וזה חשוב שזה יהיה.
עו"ד אסנת טננבאום
אני רוצה לדבר בעניין הזה.
היו"ר אופיר פינס
מה נותנת כל הפרוצדורה הזו של פשרה? האם זה פירוק מרצון?
סיגל קוגוט
זה ניסיון להבראה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
פשרה והסדר רגילים זה ארגון מחדש. בוא ניקח את ההסדר בין בעלי מניות. יש לי שני סוגי בעלי מניות חמש לאחד, אחד לחמש. אני רוצה לארגן שיהיה לי סוג אחד של מניות בין היתר לקראת יציאה לגיוס הון מהציבור ששם מחייבים אותי one share one vote. אני עושה הליך רה אורגניזציה. אני מציע לכל בעלי המניות של אחד כמות כזו של מניות לפי שווי החברה כדי שיהיו במצב זהה לאלה של חמש ו- vice versa. זה בלי כל קשר לנושים. גם פה יש בעיה של הערכות שווי, איך נותנים לחמש ואחד וכיוצא בזה ועל זה בוודאי הרשות תרצה להרחיב.

בנוסף, כאשר מדובר בחברה שרוצה להבריא את עצמה, כאן היא צריכה לעשות שני סוגי מצבים. אפשרות אחת זה לעשות דיון מחדש בנושא החוב רק עם הנושים. היא באה ואומרת לנושים שעל כולם יש לקצץ 10% וכתוצאה מכך היא תצא מהקשיים שלה ויהיה לה יותר כסף, יותר ספקים וכיוצא בזה. יש לה going concern , למעשה. הערך של החובות שלי הוא כרגע גבוה מידיי, אבל לחברה יש סיכוי להיות מובראת. מדוע? כי ערך ה-going concern עולה על ערך נכסי החברה בפירוק. זו בעצם הנוסחה הכלכלית שאומרת מתי הולכים להבראה ומתי הולכים לפירוק. אם ערך נכסי החברה בפירוק גדול או שווה לערך ה-going concern החברה צריכה להתפרק. אבל, אם יש סיכוי שערך ה-going concern עולה על פני ערך נכסי החברה בפירוק, הרי שכדאי יותר לנושים בזווית שלהם להגיע למצב של רה-אורגניזציה של החוב כדי שהם יקבלו יותר מאשר אילו היו מקבלים בפירוק. זו נקודת המוצא של הנושא הזה. לכן, צריך את כל הכלים הפרוצדורליים.
היו"ר אופיר פינס
האם יש הערות לתקנות המוצעות?
עו"ד נתי שילה
לפי דעתי, קרתה פה איזשהי תקלה טכנית. קודם כל, ההודעה על הישיבה הזו התקבלה או ביום רביעי או ביום חמישי.
דורית ואג
ביום רביעי.
היו"ר אופיר פינס
זו הפרוצדורה.
עו"ד נתי שילה
שנית, המסמך שעליו מתקיים הדיון הוא מסמך שבפועל לא הגיע לידיי. אנחנו הגבנו על מסמך שהוגש על ידי משרד המשפטים באוקטובר. אנחנו הערנו עליו הערות.
עו"ד מרים אילני
שילבנו חלק מהן.
עו"ד נתי שילה
בסדר. אני רק אומר שאנחנו לא ראינו את המסמך של חודש דצמבר, אלא הבוקר כאן. בטח לא את המסמך הגדול של הרשות לניירות ערך. הדיון בנושא הזה נמשך הרבה מאוד זמן וחבל שהוא יתפספס בגלל שלא ראינו איזשהו מסמך. אני מבין שאין כוונה לדחות את הישיבה, ולכן אני מבקש שלאחר הישיבה תינתן הזדמנות של יומיים-שלושה לעבור על המסמכים ואם יש איזה דברים מהותיים - - -
היו"ר אופיר פינס
במישור הטכני אני מכריז על הפסקה של חצי שעה שבמהלכה אתה תקרא את החומר.
עו"ד דוידה לחמן מסר
לגבי הטענה הזו אני רוצה לומר שאנחנו מתנהגים כמו שאף משרד לא מתנהג. אנחנו שולחים לכולם עותק.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו לא דוחים את הישיבה, אנחנו נמשיך את הישיבה עוד חצי שעה.
דורית ואג
בחודש דצמבר אנחנו שלחנו לכל הגורמים את התקנות וזאת בגלל גודלן.


הישיבה הופסקה בשעה 9:55.

הישיבה חודשה בשעה 10:40.
היו"ר אופיר פינס
אני מחדש את הישיבה.
עו"ד נתי שילה
אני רוצה להודות ליושב הראש על תשומת הלב.
עו"ד אמיר שרף
אנחנו העברנו את ההערות שלנו ביום רביעי וחלק ניכר מהן באמת הוכנסו לתוך הטקסט הנוכחי, הן אומצו על ידי משרד המשפטים. מעבר למה שהוכנס, יש לנו שתי נקודות עיקריות.
עו"ד דוידה לחמן מסר
סליחה. היו להם הרבה מאוד הערות וחלק קיבלנו. על מה שלא קיבלנו יש הויכוח עכשיו.
עו"ד אמיר שרף
אין לנו כאן ויכוח. אנחנו רוצים לתרום מהניסיון שיש לנו בתחום ואני חושב שזה לטובת העניין.
היו"ר אופיר פינס
מהן שתי הדרישות שלא התקבלו?
עו"ד אמיר שרף
שתי הנקודות שנראה לנו חשוב שכן ייכנסו לפה, ואם הן לא תיכנסנה לפי דעתי זו תהיה טעות, הן: הנקודה הראשונה היא נושא הערכת שווי הנכסים. כאשר בעלי המניות או הנושים באים לקבל החלטה, הם בעצם מקבלים החלטה בין שתי חלופות. אחת, פירוק של החברה, מימוש הנכסים וקבלת מה שיש. הדבר השני, הוא תוכנית הבראה והמשך הפעילות. כדי להחליט בין שתי החלופות האלה הם צריכים נתונים כלכליים על שני הצדדים. לגבי פירוק ומימוש הם צריכים לדעת כמה הנכסים שווים לצורך מימושם עכשיו. לגבי המשך פעילות ותוכנית הבראה הם צריכים לדעת את תזרים המזומנים הצפוי וכל הנתונים שמתבקשים.

בנוסח הקודם של התקנות הופיעה באמת דרישה להערכת שווי של הנכסים. בנוסח הנוכחי יש רק צד אחד של הנתונים, את הצד של תזרים המזומנים הצפוי והיקף הייצור הצפוי. כאשר בעלי מניות צריכים לאשר את תוכנית ההבראה, הם צריכים לאשר האם הם חושבים שתוכנית ההבראה ראויה או אולי עדיף להם להפסיק את הפעילות ולקבל יותר כסף. יש להם בעצם שתי חלופות.

למה ירדה הדרישה להערכת שווי? כנראה כי להכין דבר כזה עולה כסף. כשאנחנו מבקשים מחברות ציבוריות הערכת שווי, אנחנו מבקשים מעריך בלתי תלוי ומקצועי וכו' וכו'. במקרה הזה יכול להיות שאפשר לאפשר לבית המשפט לקבל את הנתונים האלה אפילו לא ממעריך בלתי תלוי, אלא מתוך החברה עצמה, כדי שלבעלי המניות תהיה האפשרות לעשות את הבחירה בין שתי החלופות.
ד
היו"ר אופיר פינס
מהו הנושא השני שאתה רוצה להעלות?
עו"ד אמיר שרף
הנושא השני הוא לגבי תיאור החברה. כתוב פה: תתואר החברה. אני לא חושב שצריכות להיות דרישות מאוד מפורטות כמו של חברות ציבוריות, צריך פחות מזה אני משער. אבל, צריך איזשהו פירוט, כי אם אין דרישות מאוד מפורטות אז מה שקורה הוא שמי שלא רוצה לתת- - -
היו"ר אופיר פינס
מה היית מכניס בדרישות?
עו"ד אמיר שרף
אפשר להסתמך על התקנות שלנו ולקחת מהן חלקים בעניינים של תיאור פעילות החברה ממש לפי סעיפים. אני חושב שאפשר להשתמש בזה כבסיס.
היו"ר אופיר פינס
תן דוגמאות.
רו"ח רוני עמיחי
למשל, בתיאור סביבתו העסקית מדובר ב-18 סעיפים. אבל, תחומי עיסוק עיקריים של תאגיד בשינויים שחלו בהם בתקופות המתוארות. תיאור הענפים בהם פועל התאגיד. מאפייני רישוי, מיסוי ופיקוח ממשלתי עליהם. פרטים אודות התחרות, המתחרים. התחרות יכולה להסביר האם התוכנית יכולה בכלל להצליח. אם לא תהיה איזשהי תמונה מי הם המתחרים, מי הספקים, מי הלקוחות, יהיה קשה.

אני חושב שכולנו מסכימים שהתיאור הזה חשוב, אלא שבלי איזשהו מפרט כל חברה תתחיל לעשות איזשהו תיאור משלה.
היו"ר אופיר פינס
דידי, אני רוצה לומר לך שעל הדרישה הראשונה שלהם הייתי אומר כי האויב של הטוב הוא הטוב ביותר. זאת אומרת, היא נראית לי מוגזמת ולא נחוצה. הדרישה השנייה לגבי פירוט התיאור נראית לי סבירה לגמרי.
עו"ד דוידה לחמן מסר
לגבי פירוט התיאור זה מילים מילים מילים. אם הם הרשות לניירות ערך תרצה לגבי חברה ציבורית - - -
עו"ד אמיר שרף
אני לא מדבר על חברה ציבורית.
עו"ד דוידה לחמן מסר
סליחה, אני מדברת על חברה פרטית, זהו בדיוק העניין, ללכת ולהגיד את 18 הסעיפים האלו. אנחנו עברנו על הפרטים האלו, בדקנו אותם והגענו למסקנה שבשלב הזה זה לא נדרש, כי בית המשפט והנושים יודעים איפה פועלת החברה. הם יודעים פחות או יותר מי הם הספקים שלה.
היו"ר אופיר פינס
אני לא בטוח שהם יודעים ואני לא מבין למה אנחנו מתעקשים על זה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
כי זה המון עבודה מיותרת שאף אחד לא יקרא, כפי שמעטים קוראים את עבודת הגילויים שנעשים ברשות לניירות ערך. היה פעם מחקר מאוד מעניין, ואתה יודע את זה גם היום אחרי פרשת "אנרון", מי קורא את כל המידע הזה ומי מסתמך עליו. נכון להיום, רובם זה אנליסטים.
עו"ד אמיר שרף
זה לא אומר שהמידע לא נחוץ. זה אומר שמשלמים כסף עבור העיבוד שלו.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אני רק אומרת שאנליסטים בחברות פרטיות אני לא צריכה. אני צריכה נושים ובעלי מניות. אתם רוצים תיאור הסביבה העיסקית שבה היא פועלת והמתחרים העיקריים של החברה, אין לי בעיה עם זה. אבל צריך לעבור כאן פריט פריט ולא להסכים בגדול.
היו"ר אופיר פינס
אז תעברי פריט פריט.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אני מוכנה לקחת שני נושאים של תיאור הסביבה העסקית.
עו"ד מרים אילני
אני רוצה להעיר כי יש הבדל בין הדוחות של הרשות לניירות ערך לבין המקרה שלנו. ברשות לניירות ערך אם לא כתוב מה לדרוש אז אי אפשר לדרוש את זה. כאן אצלנו יש פיקוח של בית משפט. יש תקנה כללית האומרת שאם רוצים מידע נוסף אפשר לדרוש אותו.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה לסכם שהבקשה הראשונה שלכם לא נענית. הבקשה השנייה שלכם נענית, ואני מציע שלאחר הישיבה סיגל תשב עם דידי ואתכם.
עו"ד דוידה לחמן מסר
האם אנחנו נכניס את כל הדבר הזה?
היו"ר אופיר פינס
מתוך ה-18 סעיפים אני מבקש לצרף כמה סעיפים. אני לא רוצה לקבוע מספר מדויק. תקבעו סדרי עדיפויות. אבל, אני מדבר על משהו כמו בין שלושה לחמישה סעיפים מרכזיים שהם הכי חשובים בהתנהלות הספציפית שנדרשת שאפשר יהיה לעבוד איתם. הם לא חייבים להיות הכי חשובים אובייקטיבית. אבל, בעניין התיאור הם הכי חשובים.
רו"ח רוני עמיחי
לחילופין, היות ולגבי הערכת שווי חשבת שהאויב של הטוב זה המצוין, הרי החברה יכולה לתת גם כן את המידע על התזרים העתידי וכל מה שלמעשה כבר נכתב. אבל, היות ומדע של תחזיות הוא לא מדע מדויק, מה שחשוב זה לשים דגש על דיון של הנחות והפרדה בין הנחות. הרי חלק מהתחזיות הן עובדות וחלק הנחות. מאוד חשוב להבדיל ולשים את הדגש על ההבדל בין הנחות ובין עובדות כדי שהקורא, אותו בעלי מניות שצריך לבוא לאסיפה, יוכל להעריך את ההנחות שלו. אני אתן דוגמא. אחד הדברים שהם קריטיים לנושא של כדאיות עתידית הוא עלויות המימון או שיעור ההיוון של התזרים העתידי. אם חברה למשל, כדי להראות שכדאי מאוד להמשיך להפעיל את החברה, עשתה הערכת שווי פנימית, אני לא מדבר חיצונית, והתבססה על שיעור היוון שהוא נמוך מעלויות של מה שהממשלה מגייסת היום בשוק ההון, זה לא סביר. גילוי של זה ייתן למשקיע את המידע שהוא נחוץ לו.
עו"ד דוידה לחמן מסר
במסגרת הפרטים האלו, אדוני, האם אפשר בין השלושה לחמישה פרטים האלו לשלב חלק מהאלמנטים האלו.
היו"ר אופיר פינס
מה שאתם מחליטים.

נציגת איגוד הבנקים, בבקשה.
עו"ד אסנת טננבאום
אני שוחחתי עם דידי במהלך ההפסקה שנתת לנו.
היו"ר אופיר פינס
אני חושב שההפסקה הייתה יעילה.
עו"ד אסנת טננבאום
בהחלט. היא הייתה מאוד פורייה.

אני רוצה שאנחנו נסכם איך אנחנו מתקנים את הסעיף שמדבר על הגשת תביעת חוב בגין חוב מותנה. כרגע כתוב בתקנות שאם החוב הוא מותנה בעל התפקיד יכול להחליט שהוא לא יודע האם יש סיכוי שהחוב יהיה ודאי או לא, ולכן הוא לא ייתן זכות להצביע. דידי, מה אנחנו סיכמנו לגבי הצורה שבה מתקנים את זה?
עו"ד דוידה לחמן מסר
אני ארצה לפצל בין חוב בלתי קצוב וחוב מותנה. אני רוצה להציע שאם בעל התפקיד סבור שאין לאפשר זכות הצבעה לנושה שיש לו חוב מותנה, הוא יפנה לבית המשפט לקבל את אישורו. אני פיצלתי. לגבי הבלתי קצוב אנחנו משאירים את המצב כמו שהיה בתקנה, כי בלתי קצוב זה בדרך כלל נזיקין ואתה לא יודע כמה תהיה התביעה ואם אני לא יכול להעריך אותה, אני לא אתן לה זכות הצבעה כי זה בין אפס למיליון. אבל לגבי החוב המותנה שבדרך כלל זה יכול להיות ערבות בנקאית ולכן אסנת נזעקה, אם יש ערבות בנקאית שהיא מותנית בחדלות פירעון כזו ואי פירעון חוב לנושה.
סיגל קוגוט
אי יכולת להעריך את מימוש התנאי. בעל התפקיד לא יכול להעריך ואז הוא הולך לבית משפט.
עו"ד דוידה לחמן מסר
בעל התפקיד ייתן זכות הצבעה לנושה מותנה, זולת אם הוא סבור שיש לו contingency שהוא לא מסוגל להעריך את מועד התשלום בתנאי, והוא סבור שאותו נושה מותנה לא צריך להצביע. אם זה כך, הוא יפנה לבית המשפט לקבלת אישורו לשלילת זכות ההצבעה של הנושה המותנה.
עו"ד אסנת טננבאום
הנושא השני הוא בקשת נושה למימוש בטוחה. החידוש שיש בחוק פה הוא שנושה עד לצו הקפאת הליכים יכול היה לממש את הבטוחה ללא צורך בפנייה לבית משפט, עכשיו הוא צריך לפנות לבית משפט. מן הסתם בצדק, כיוון שזה יכול להיות שזה יטרפד את הליך השיקום. מה שאני כן רוצה הוא שתקבע מסגרת זמן לדיון בבקשה כזו.
היו"ר אופיר פינס
את צודקת מאה אחוז.
עו"ד אסנת טננבאום
זה יכול להימשך בדיוק באותו זמן של הקפאת ההליכים ואז מה עשינו?
עו"ד דוידה לחמן מסר
אפשר להגיד בדחיפות המרבית, בהקדם האפשרי. אני לא יכולה לקצוב לבית משפט זמן.
עו"ד אסנת טננבאום
לפי דעתי, אפשר להגיד שזה תוך שניים-שלושה חודשים. המשמעות של העדר קבלת החלטה בעניין הזה היא שהבקשה שלי נדחתה, למעשה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
תראי, במהלך שש שנים היו מקרים כאלו והיו מקרים אחרים. אנחנו עושים מפנה. חבל לעכב את כל התקנות רק כדי לעשות תיאומים עם הנהלת בית המשפט בשאלה כמה זמן זה צריך להיות. אנחנו בעצמנו לא יודעים.
היו"ר אופיר פינס
היו צריכים להזמין אותם.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אנחנו אף פעם לא מזמינים את הנהלת בתי המשפט.
היו"ר אופיר פינס
זה שאתם לא מזמינים זה לא בסדר.
עו"ד דוידה לחמן מסר
גם אתם לא.
עו"ד אסנת טננבאום
זה חבל, אלו תקנות לדיראון עולם. מניסיון שלי אנחנו בסוף נשארים עם זה איזשהו פרק של זמן.
היו"ר אופיר פינס
את צודקת במאה אחוזים. זה לפחות לעוד עשרים שנה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
לא, לא, אדוני. אנחנו נמצאים פה כדי לשים יד על הדופק. לכן אני חושבת שיש לומר בהקדם האפשרי, תוך שקילת ה- - -
היו"ר אופיר פינס
נקבע לא יאוחר משלושה חודשים.
סיגל קוגוט
עו"ד טננבאום, עדיף לך בהקדם האפשרי מאשר למנות שלושה חודשים. בהקדם האפשרי בהתאם לבטוחה ולנזק שיכול להיגרם. תלוי איזה בטוחה זה.
היו"ר אופיר פינס
ככה או ככה נגיע לחצי שנה.

עו"ד נתי שילה, בבקשה.
עו"ד נתי שילה
האם אנחנו עוברים סעיף סעיף?
היו"ר אופיר פינס
לא.
עו"ד נתי שילה
אם כך יש לי כמה הערות. ראשית, בתקנה 2 יש את העניין של הגשת בקשה לפשרה או להסדר ומי שמגיש את הבקשה צריך מיד להמציא עותקים ממנה לכל הצדדים המעונינים. יחד עם זה, המבקש רשאי לבקש מבית המשפט פטורים מנושאים שונים שצריך לגלות אותם בבקשה ובית המשפט רשאי לאשר את זה. אחת ההערות שלי הייתה שאם יש דברים שהוא מבקש מבית המשפט והוא כבר במועד הראשון צריך למסור את הבקשה, האם הוא יכול להגיש את הבקשה ללא כל הנושאים שעליהם הוא מבקש פטור? אם זה ככה אז בסדר. אם הוא צריך להגיש את הכל ולבקש פטור וכבר להפיץ את זה אז לא קרה כלום.
עו"ד מרים אילני
בוודאי שלא.
עו"ד נתי שילה
השאלה היא, האם זה ברור?
עו"ד מרים אילני
אין ספק שהכוונה היא שאם הוא רוצה פטור מלהגיש משהו מסוים הוא לא מגיש אותו, כי הוא רוצה פטור. אחרת, למה הוא יגיש אותו עם הפטור?
עו"ד נתי שילה
אז אולי צריך לכתוב את זה באיזשהו מקום?
עו"ד מרים אילני
זה ברור, אין סיבה לכתוב את זה. זה צריך להופיע בבקשה עצמה ולפרסם את הבקשה לפטור גם כן כדי שיבואו ויתמקדו לעצם הפטור.
עו"ד נתי שילה
צריך להגיד את זה באיזשהי צורה כדי שזה יהיה ברור.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אנחנו חושבים שזה ברור.
עו"ד מרים אילני
כתוב: בית המשפט רשאי לפטור את המבקש מהגשת המסמכים, אז ברור שהוא לא מגיש אותם.
עו"ד נתי שילה
אבל, זה אחרי שזה היה בבית משפט.
עו"ד דוידה לחמן מסר
לא. אתה פונה בשתי בקשות. אתה פונה בבקשה לפשרה ולהסדר ואתה מצרף אליה בקשה לפטור מגילוי מידע. זה הולך ביחד. זה מה שנקרא פשיטא.
סיגל קוגוט
אגב אדוני היושב ראש, אם אתה רוצה שאנחנו נתכנס עכשיו על שלושה ארבעה פרטים, אז עוד שעה אנחנו צריכים להתכנס שוב כדי שתראה את אותם פרטים ובשביל לאשר את הנוסח הסופי.
היו"ר אופיר פינס
אני מסמיך אתכם, אתם צריכים להביא אליי. אני צריך לחתום על זה לשר המשפטים. מן הסתם, אני אחתום על משהו שאני רוצה לחתום עליו.

אגב, מי מוסמך לפנות לבית המשפט?
עו"ד דוידה לחמן מסר
חברה ונושים.
היו"ר אופיר פינס
האם כל נושה יכול?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כן.
היו"ר אופיר פינס
לפי דעתי, יש פה סכנה לשימוש לרעה, למניפולציה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
עד עכשיו זה לא היה.
היו"ר אופיר פינס
יש עוד נושא בעייתי. יש בקשות לפשרה והסדר שהפשרה וההסדר באות לפגוע בחלק מהשותפים. נניח ויש לי ארבעה שותפים. אני ועוד שניים רוצים ללכת עם הפרוצדורה נגד השניים האחרים. אני רוצה לנטרל חלק מהשותפים שלי, לנטרל אותם לא בפירוק, אלא בשינוי זכויות ברה-ארגון.
סיגל קוגוט
בשביל זה אתה צריך לפרט את כל האינפורמציות והזיקות שלך.
היו"ר אופיר פינס
בסדר, אבל עדיין כאילו בהליך פרוצדורלי דרך בית משפט אני יכול - - -
סיגל קוגוט
בשביל זה יש את ה-75% מאותו סוג. זה צריך אותו סוג של בעלי מניות.
עו"ד דוידה לחמן מסר
לדעתי, דווקא התקנות האלו יציפו את העובדה שאתה מעוניין לשנות את הזכויות כך שבעלי מניות אחרים יפגעו.
היו"ר אופיר פינס
האם אלו דברים שקורים או שהם לא קורים?
עו"ד דוידה לחמן מסר
בהסדר בין בעלי מניות זה קורה.
עו"ד ירון ארבל
זה קורה, אבל גם קורה מצב הפוך שצריך לשים לב אליו. יש מצב שבו יש לך בעל מניות אחד שמטרפד כל אפשרות של המשכיות החברה.
היו"ר אופיר פינס
למעשה, יש לו וטו.
סיגל קוגוט
לכן זה 75%, אבל לא מסך כל בעלי המניות, אלא מכל סוג.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אני חושבת שיש בלמים ואיזונים.
שי אלמוג
יש את הסעיף של קיפוח המיעוט שהוא תמיד יכול לעשות בו שימוש. אותו בעל מניות שהוא מיעוט בחברה, כפי שאתה מתאר בנסיבות שאתה מתאר, תמיד יכול לפנות לבית המשפט ולקבל סעד במסגרת הליך שמטרתו היא מניעת קיפוח המיעוט. הסעיף הזה נמצא בחוק.
עו"ד נתי שילה
לאחר שהוגשה הבקשה ובית המשפט אישר לקיים את האספות ופורסמו כל המסמכים שצריך, זה גם אושר כפי שצריך, עדיין ניתנת סמכות כאן לאדם להתנגד לבקשה ואישור אותו הסדר אחרי האספות הכלליות. השאלה היא, האם זו הפרוצדורה הראויה?
עו"ד מרים אילני
בוודאי שכן.
עו"ד דוידה לחמן מסר
כפי שסיגל אמרה זה 75% מהמצביעים. יכול אדם לבוא ולומר: הם לא כינסו את זה במועד. כל כללי המשחק לא נשמרו ולכן ההצבעה היא לא כדין. דרך אגב, זה היה עד היום ואנחנו לא יכולים למנוע את זה. בא אדם ואומר: נכון שכולם הצביעו ואני אומר שזה סוף העולם ואחותו, סליחה על הביטוי. בית המשפט שומע אותו, הוא שומע למה. אנחנו משאירים לבית המשפט את הסמכות.
עו"ד אסנת טננבאום
בתקנה 18, בתביעת חוב של נושה מובטח צריך לצרף שווי של בטוחה לפי השומה של הנושה המובטח. לא כל כך ברורה לי מה הסיבה לזה. למה צריך בכלל שווי בטוחה?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כמו שאת יודעת, הזכות שלך כנושה מובטח מוגבלת אך ורק לשווי הלוואה. אם השווי הבטוחה עולה פי שניים או שלוש על שווי החוב, אנחנו צריכים לדעת כי החלק מהנכס הזה יהיה פנוי לנושים אחרים. לצורך הפשרה או ההסדר אנחנו מבקשים לדעת איך אתה מעריך את שווי הבטוחה שלך, כדי שאפשר יהיה להשתמש ביתרת הבטוחה לצורך ההסדר. זה לא רק לצורך הצבעה.
עו"ד אסנת טננבאום
למה זה נחוץ?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כדי לדעת איך אתה מעריך את שווי הבטוחה שלך. את מצביעה פעמיים. אם את מצטרפת כנושה מובטח, שווי הבטוחה שלך פחות מגובה החוב, שווי הבטוחה הוא מאה, שווי החוב הוא אלף, את נושה מובטח רק במאה, ולגבי תשע מאות יש לך זכות הצבעה כנושה רגיל.
עו"ד אסנת טננבאום
אם כך, זה לא ברור. זה לא ברור שאני צריכה להגיש שתי תביעות חוב. הרי תביעת חוב לפי דיני פירוק ופשיטת הרגל מגישים רק לגבי החלק הבלתי מובטח. לא צריך להגיש הוכחת חוב בגין מה שמובטח, כי אין שם הצבעות. פה מדובר על תביעת חוב שאני מגישה על מנת להצביע. אני חשבתי שאתם מחלקים את הנושים לפי סטטוס, מובטח בחלקו או בכולו. אגב, אני בטפסים ראיתי שאני יכולה להיות מובטחת רק באופן חלקי ועדיין להשתמש בטופס של נושה מובטח. אני משתמשת בטופס אחד.
עו"ד דוידה לחמן מסר
נכון, אבל אז בהחלט יכול להיות שיש לך זכות הצבעה באסיפה של נושים רגילים לגבי התשע מאות. בדוגמא שלי, האם יכול להיות שתצביעי רק פעם אחת כנושה מובטח על המאה? במאה את תהיי במיעוט כי רוב הנושים המובטחים יש להם נכסים שהם כן מסכימים. הנכס שלך שווה כלום, ולכן שווי ההצבעה שלך כנושה מובטח לא רלוונטי. לעומת זאת, כנושה רגיל את כן בעלת השפעה.
עו"ד אסנת טננבאום
כלומר, אני אזומן לשתי אספות נושים?
עו"ד דוידה לחמן מסר
כן. אסנת, כולם מתקיימות באותו יום.
עו"ד אסנת טננבאום
אני מוכרחה לומר שהפרוצדורה הזו לא עולה בבירור מהעניין הזה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
זו הכוונה. בארצות הברית ב-chapter 11 נושה מובטח מצביע בשווי הבטוחה שלו. לגבי אותו חלק שהוא לא מובטח הוא מצביע כנושה רגיל. זה בדיוק כל הסיפור.
עו"ד אסנת טננבאום
אבל, בשביל זה אני צריכה לעשות הערכת שווי שתיקח המון זמן.
עו"ד דוידה לחמן מסר
את רוצה לוותר על הערכת שווי, תוותרי. אין לי כוח, גמרנו.
היו"ר אופיר פינס
מה זאת אומרת "לוותר"?
עו"ד דוידה לחמן מסר
היא רוצה למחוק את המילים: שוויה על פי שומתו, בתקנה 18.
היו"ר אופיר פינס
נמחק, אלא שאנחנו צריכים לראות בדיוק מה מוחקים.
עו"ד דוידה לחמן מסר
זה חסר משמעות. תאמינו לי שחשבתי למה. אני לא סתם ויתרתי.
היו"ר אופיר פינס
חברים, אני מאשר את התקנות.
עו"ד דוידה לחמן מסר
רגע, יש תיקונים.
דורית ואג
איזה נוסח אנחנו מאשרים?
סיגל קוגוט
את הנוסח החדש. הנוסח שהוגש לוועדה משלב את ההערות של הרשות לניירות ערך.
היו"ר אופיר פינס
מהם השינויים?
סיגל קוגוט
למשל בעמ' 5, אלו דברים צריכים להגיש. כל מה שמסומן בקו הם דברים שהוספו בעקבות ההערות של הרשות לניירות ערך.
עו"ד דוידה לחמן מסר
ולשכת עורכי הדין.
היו"ר אופיר פינס
תגידו לי עכשיו מהם השינויים על זה?
סיגל קוגוט
אני אמרתי לו על עניין הפרסום.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה פרסום ברוסית, לפחות בעיתון דובר רוסית אחד במשך עשר השנים הקרובות. אחרי זה זה יתבטל מאליו.
סיגל קוגוט
אז זה צריך להיות גם בעיתון בערבית.
עו"ד מרים אילני
צריך לדעת שפרסום הבקשה הזו הוא לא רק פעם אחת. זה מספר פעמים. זה בכל פעם שמוגשת בקשה לבית המשפט.
היו"ר אופיר פינס
יש פה מיליון איש שמדברים רוסית. אפשר לבטל את זה עוד כמה שנים. אבל, כרגע זה המצב.
דורית ואג
אז מה עם ערבית?
היו"ר אופיר פינס
ערבית בוודאי.
עו"ד דוידה לחמן מסר
זאת חברה שהיא לא בדיוק רווחית. היא צריכה לפרסם בשני עיתונים בעברית, בעיתון בערבית ובעיתון ברוסית.
היו"ר אופיר פינס
למה בשני עיתונים בעברית?
עו"ד דוידה לחמן מסר
הפרסום יכול להיות גם בעיתון "הצופה".
היו"ר אופיר פינס
לא בעיתון "הצופה".
סיגל קוגוט
העיתון צריך להיות עם תפוצה נאותה.
עו"ד אמיר שרף
נכון שיש חלק גדול של ציבור ממוצא רוסי. אבל אני עדיין חושב שעיקר הציבור הרוסי דובר עברית, ולכן מן הראוי שהפרסום יהיה לפחות בשני עיתונים בעברית. שני עיתונים בעברית צריך להיות בכל מקרה.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אנחנו גם רוצים שכל הדברים האלו יתואמו עם נתוני אשראי בשלב הבא וייכנסו למאגר נתוני אשראי ואז יעברו אנליזה.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו רוצים שההודעה תהיה בעיתון ארצי בשפה הרוסית.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אם אנחנו נחליט גם על עיתון ערבי וגם על עיתון רוסי זה כבר יוצא ארבעה עיתונים.
היו"ר אופיר פינס
נו, מה לעשות?
עו"ד ירון ארבל
אנחנו עשינו בדיקה לגבי התפוצה של העיתונות הערבית ומדובר על אחוזים קטנים מאוד מהציבור הערבי.
היו"ר אופיר פינס
מי עשה את הבדיקה?
עו"ד ירון ארבל
לשכת הפרסום הממשלתית.
היו"ר אופיר פינס
האם אפשר לקבל את הבדיקה? אני לא יודע על זה. אני יודע על לפחות שני עיתונים בערבית שיש להם תפוצה רצינית.
עו"ד דוידה לחמן מסר
יש לי רעיון. יש הרבה הודעות ואולי הודעה על הגשת הבקשה תהיה בארבעה עיתונים.
היו"ר אופיר פינס
תעשו משהו.
עו"ד דוידה לחמן מסר
נחלק את כמות ההודעות. זאת אומרת, ההודעות המרכזיות של הודעה על הבקשה ועל מועד כינוס האסיפות תפורסם בארבעה עיתונים.
היו"ר אופיר פינס
טוב. האם יש לנו עוד תיקונים לבד מהבקשה של עו"ד טננבאום למחוק ואת מה שביקשנו להוסיף.
סיגל קוגוט
יש פה תיקוני נוסח. אנחנו עכשיו נתקן את הכל ונראה לך את זה. עו"ד אילני, את רצית לתקן משהו בטופס.
עו"ד מרים אילני
זה גם מופיע. התיקון של הטפסים גם כן חולק.
היו"ר אופיר פינס
חברים, התקנות האלו מאושרות. אני רוצה לקבל תשובה כמה פרוצדורות כאלה קיימות בערך שנה? האם ישנן בערך חמישים ששים פרוצדורות, לפי דעתך?
עו"ד ירון ארבל
לפני ארבע שנים היו הרבה מאוד פרוצדורות. היו חמישים ששים. היום מספרן הולך ויורד. אין היום הרבה חברות בפירוק.
היו"ר אופיר פינס
אז מה הבעיה?
עו"ד ירון ארבל
כנראה שהחברות נסגרות על ידי הבנקים בשלב הרבה יותר מוקדם. בפשיטת רגל יש עלייה הדרגתית מסוימת.
היו"ר אופיר פינס
כמה חברות משתמשות בפרוצדורה פחות או יותר בשנה?
עו"ד ירון ארבל
בארצי מספר החברות הוא שלושים וזה מספר גדול.
שי אלמוג
אני חייב להוסיף שכרגע אנחנו באופן פורמלי לא בדיוק מעורבים בכל ההליכים האלו. ברוב המקרים בית המשפט מזמן אותנו ואנחנו מודעים להליך. אבל יש מקרים שאין לנו בהם צד בכלל ולכן אנחנו לא יכולים למסור מספר מדויק, כי זה לא יהיה נכון למסור מספר מדויק.
היו"ר אופיר פינס
אני לא מאמין שזה מעבר לשלושים לארבעים מקרים.
שי אלמוג
נכון. אני יכול להוסיף כי ישנה תחושה והיו על כך כתבות בעיתונים, שיש ניצול לרעה של ההליכים האלו בהיעדר התקנות האלו, בהיעדר סדר מסוים. אני חושב שהסדר הזה יביא ליותר בקשות.
היו"ר אופיר פינס
אתה חושב שיותר ישתמשו בזה.
שי אלמוג
בהחלט.
עו"ד דוידה לחמן מסר
אנחנו נבקש שהתקנות ייכנסו לתוקף תוך שלושים יום מיום פרסומן כדי שאנשים יוכלו להיערך לזה. כלומר, בין 21 יום לשלושים יום. אנחנו נדבר עם לשכת עורכי הדין.
היו"ר אופיר פינס
שלושים יום.

תודה רבה, התקנות אושרו.



הישיבה ננעלה בשעה 11:15.

קוד המקור של הנתונים