ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 30/04/2002

חוק-יסוד: הכנסת (תיקון מס' 35), חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה (תיקון מס' 46), התשס"ב-2002, חוק המפלגות (תיקון מס' 13), התשס"ב-2002

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/5002



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
30.4.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/5002
ירושלים, כ"ז באייר, תשס"ב
9 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי

פרוטוקול מס' 461
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, י"ח באייר התשס"ב (30 באפריל 2002), שעה 11:00
סדר היום
א. הצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון מס' 35) (מניעת השתתפות בבחירות בשל תמיכה
במאבק מזוין נגד המדינה), של חבר-הכנסת ישראל כץ.
ב. הצעת חוק המפלגות (תיקון מסד 12) (סייגים לרישום מפלגה התומכת במאבק
מזוין נגד המדינה), התשס"ב-2001.
ג. הצעת חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה (תיקון מס' 46), התשס"ב-2001.
אישור לקריאה שנייה ושלישית – הצבעה.
ד. שילוב שתי הצעות-חוק בעניין שלילת גמלה מחבר בארגון טרור.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר
עבד אלמאלכ דהאמשה
טלב אלסאנע
זאב בוים
אחמד טיבי
יעל דיין
נסים זאב
שאול יהלום
אליעזר כהן
ישראל כץ
יוסף לפיד
ענת מאור
נואף מסאלחה
מרינה סולודקין
יאיר פרץ
איוב קרא
אברהם רביץ
נחמה רונן
יובל שטייניץ
מוזמנים
עו"ד יהושע שופמן - משנה ליועמ"ש, משרד המשפטים
עו"ד דלית דרור - משרד המשפטים
אנאלו ורבין - מתמחה במשרד המשפטים
שני וייל - משרד המשפטים
גדעון סער - מזכיר הממשלה
תמר אדרי - מנכ"ל ועדת הבחירות המרכזית
עו"ד אהוד שיל"ת - המפקח הארצי על הבחירות, משרד הפנים
פרופ' דוד קרצ'מר - מומחה
ד"ר יפה זילברשץ - אונ' בר-אילן
מקסים ראקוב - מועצה לביטחון לאומי
ליאת כהנים - מועצה לביטחון לאומי
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
אייל רוזנבלט
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
תמר מרימוביץ

1. הצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון מס' 35) (מניעת השתתפות בבחירות בשל תמיכה במאבק
מזוין נגד המדינה) – חבר-הכנסת ישראל כץ
2. הצעת חוק המפלגות (תיקון מס' 12) (סייגים לרישום מפלגה התומכת במאבק מזוין נגד המדינה), התשס"ב-2001 .
3. הצעת חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה (תיקון מס' 46), התשס"ב-2001
אישור לקריאה שנייה ושלישית – הצבעה
היו"ר אופיר פינס-פז
אני פותח את הישיבה. על סדר יומנו הצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון מס' 35) (מניעת השתתפות בבחירות בשל תמיכה במאבק מזוין נגד המדינה), הצעת-חוק ביוזמתו של חבר-הכנסת ישראל כץ. אני מבין שאין חברים נוספים ששותפים להצעת-החוק.
ישראל כץ
יש הרבה חברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש הרבה חברים שתמכו בהצעה, אבל אני מדבר על יוזמים.
ישראל כץ
חתמו על ההצעה מעל ל-61 חברי-כנסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז למה זה לא כתוב? רק שמך מצוין כאן.

החוק הזה עבר בקריאה טרומית, הוכן לקריאה ראשונה בוועדה בשתי גרסאות, עבר בקריאה ראשונה את שתי הגרסאות, וכרגע אנחנו בדיון להכנה לקריאה שנייה ושלישית. בפתח דבריי, אני רוצה שתדעו מה הקונטקסט של הדיון.
אברהם רביץ
אולי תסביר לנו את שתי הגרסאות?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני גם רוצה להסביר את הקונטקסט של הדיון. חבר-הכנסת כץ מציע להוסיף תוספת לחוק יסוד: הכנסת, שזה לא דבר של מה בכך. שינוי חוק יסוד זה שינוי כללי המשחק, ולכן אני מבקש מכל חברי-הכנסת לנהוג בהצעת החוק הזאת ברגישות, באחריות ובשיקול דעת.

אני מאד מקווה שלא תהיה כאן התלהמות, כי כשאתה מחוקק חוק מהסוג הזה באווירה הקיימת היום במדינה ובכנסת, קל מאד למשוך אותו לכיוונים לא ענייניים. אני מבקש מאד מכל הדוברים להתייחס להצעת החוק באופן ענייני. אני יודע מה קרה היום בוועדת הכנסת. אני מבקש מאד, שהדברים האלה לא יישנו בוועדת החוקה חוק ומשפט. אני יודע שהדיון הוא טעון, אבל אני מבקש שתשתדלו להתייחס לדברים באופן ענייני במידת האפשר.

מה קובעים כללי היסוד שלנו לגבי רשימה שרצה לכנסת? קודם כל, חבר-הכנסת ישראל כץ מציע הצעה קונסטיטוציונית, משמעותית ביותר, שצריך לשקול אותה היטב. מעבר ליכולת לפסול רשימה, חבר-הכנסת כץ מציע גם לפסול מועמד, מכל הסיבות, לא רק בגלל תמיכה במאבק מזוין, אלא גם בגלל הסתה לגזענות וגם בגלל שלילת קיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית.

עד היום אפשר היה לפסול בבית-משפט רשימה, ונפסלו רשימות, אמנם באופן נדיר, אבל זה קרה. עכשיו מציע ישראל כץ להוסיף גם יחידים, שיואשמו בגזענות, באי קבלת מדינה יהודית ודמוקרטית, או בתמיכה במאבק מזוין, וזה השינוי הקונסטיטוציוני.
אברהם רביץ
מה פירוש יחידים?
היו"ר אופיר פינס-פז
יחידים בתוך רשימה.
אברהם רביץ
אז זה פחות חמור.
היו"ר אופיר פינס-פז
זאת שאלה, שתלוי איך מתייחסים אליה.
שאול יהלום
היא מקלה, כי יכול להיות שאתה מוציא מהרשימה מועמד אחד, ועדיין כל הרשימה היא בסדר.
ענת מאור
אפשר גם לראות את זה בצורה הפוכה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לראות את זה כהקלה, ואפשר לראות את זה כהחמרה, זה עניין של זווית הראייה. אפשר לראות בזה הקלה, בגלל עניין שלילת מועמדותו של אדם לעומת רשימה. מצד שני, התוצאה תהיה שיהיו יותר פסילות של מועמדים.

הרי לא נהוגה בישראל שיטת בחירות אישית, אלא שיטת בחירות לפיה מתמודדות רשימות מועמדים, ולכן נשאלת השאלה האם מפני שלא מדובר בשיטת בחירה אישית - לפיה אדם נבחר בשיטה האישית האזורית - אפשר לנתק את האדם מהרשימה ואת הרשימה מהאדם.
יובל שטייניץ
יש המון תקדימים, עושים את זה בעבירות פליליות. מי שעבר עבירה פלילית, פסול מהגשת מועמדות.
סיגל קוגוט
רק אדם יכול לפשוע.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מדבר עכשיו על הרמה הקונסטיטוציונית.
יובל שטייניץ
ברמה הקונסטיטוציונית פוסלים אנשים בגלל עבירות פליליות למשל.
דלית דרור
זאת לא סנקציה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לגבי הגרסאות עצמן, כפי שאמרתי, הגרסה הראשונה דנה בשאלה האם מדובר ברשימת מועמדים או ביחיד, והבאנו שתי גרסאות לעניין הזה. הגרסה השנייה מדברת על תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב, או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל, לעומת גרסה ב' שמדברת על תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב, או במעשי טרור נגד מדינת ישראל. יש פה שאלה של ארגון טרור מול מעשי טרור.

למה עלו שתי הגרסאות? ארגון טרור זאת קביעה של הרשות המבצעת לגבי מה הוא ארגון טרור, וזה דבר שעלול – אני לא אומר שזה קורה – להיעשות בו מעשה מניפולטיבי של הרשות המבצעת כלפי הרשות המחוקקת, או מי שמתמודד לכנסת. לעומת זאת, מעשי טרור – שאולי מחייבים הגדרה מה הם מעשי טרור – הם דבר שאינו נתון להכרעה של הדרג של הרשות המבצעת, וזה לא דבר שמוגדר בצורה של ארגון טרור עם רשימה מסודרת של ארגוני טרור. אלה הן שתי הגרסאות שעומדות להכרעה.

במהלך הפגרה התקיימה ישיבה, שבה השתתפו חבר-הכנסת ישראל כץ, מזכיר הממשלה, פרקליטת המדינה עדנה ארבל ואני. זו היתה ישיבה לא פורמלית, שנועדה לקיים התייעצות בעניין הזה. רציתי לקבל שיקול דעת נוסף של גורמים שאני מעריך את דעתם. שם התגבשה ההצעה שעדנה ארבל, פרקליטת המדינה, הציעה אותה – לא הייתי אומר בשם פרקליטות המדינה – בהתייעצות בלתי פורמלית ובהתנדבות מלאה.

אם אתם זוכרים, בחוק היסוד – ולא בהצעה של חבר-הכנסת ישראל כץ – כתוב: "רשימת מועמדים לא תשתתף בבחירות לכנסת ולא יהיה אדם מועמד בבחירות לכנסת, אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה או במעשיו של האדם, לפי העניין, במפורש או במשתמע, אחד מאלה". "במפורש או במשתמע" לא מופיע בנוסח של חבר-הכנסת כץ, אלא בנוסח שקיים בחוק היום. הציעה עדנה ארבל, שבמפורש או במשתמע יחול כפי שכתוב היום על רשימה, אך אם מדובר בפסילת יחיד, חייב להיות מדובר על "במפורש" ולא "במשתמע".
יובל שטייניץ
האם חבר-הכנסת כץ מקבל זאת?
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא מייד יגיד מה דעתו.

הדבר השני שהוא פחות מהותי לעניין – בגרסה א' בנושא של תמיכה במאבק מזוין בנוסח המקורי כתוב "תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". כדי להסיר ספק, ההצעה היא לומר "תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". למרות שמוסכם על הכוונה, איני רוצה שישתמע לכאורה שכשמדובר במדינת אויב, מדובר על תמיכה במאבק מזוין נגד מדינת-ישראל, וכשמדובר בארגון טרור, מספיקה תמיכה בארגון טרור. מדובר בתמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור.
נחמה רונן
מה ההבדל?
היו"ר אופיר פינס-פז
הכוונה היא שיהיה ברור שהעילה לפסילה יכולה להיות לא תמיכה פוליטית בארגון טרור שהוא דבר אמורפי באופן יחסי, אלא תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת-ישראל, דבר מאד מעשי, מוחשי וברור.

אני רוצה לפתוח את הדיון, ולאפשר לחבר-הכנסת ישראל כץ לפתוח את הדברים כמציע החוק, ולאחר מכן נקיים דיון פתוח גם עם המומחים שהזמנו וגם עם חברי-הכנסת. חבר-הכנסת ישראל כץ, בבקשה.

המשך בעמוד 8

שילוב שתי הצעות חוק בעניין שלילת גמלה מחבר בארגון טרור
היו"ר אופיר פינס-פז
יש שתי הצעות חוק דומות: אחת נידונה בוועדת העבודה והרווחה, והשנייה - בוועדה שלנו, ושתיהן דנות בשלילת גמלה מחבר בארגון טרור. זה ברור למה ההצעה נידונה בוועדת העבודה והרווחה, כי זה נוגע לביטוח לאומי, וזה גם ברור למה היא נידונה אצלנו, כי זה עניין חוקתי. ועדת העבודה והרווחה התקדמה יותר עם הצעת-החוק.

הכוונה היא לשלב את שתי הצעות-החוק להצעה אחת, ולכן לאחר שחבר-הכנסת הירשזון מסר בידי נוסח מתואם עם הממשלה, אני הסכמתי לזה, אבל זה תלוי בהחלטת הוועדה.
סיגל קוגוט
ההצבעה תתקיים כאן לגבי האפשרות להעביר את ההצעה של חברי-הכנסת אברהם הירשזון וישראל כץ לוועדת העבודה והרווחה, על מנת שהיא תאוחד עם הצעת-החוק של חבר-הכנסת הנדל, שכבר אושרה לקריאה ראשונה בהסכמת הממשלה.

מאחר שהדיון בהצעה בוועדת העבודה והרווחה מתקדם יותר וגם הנוסח רוכך. מאחר שחברי-הכנסת הסכימו להצטרף לנוסח שאושר בהסכמת הממשלה, ומאחר שזה אותו נושא, הוצע להעביר גם את ההצעה הזאת לדיון בוועדת העבודה והרווחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מזכיר, שבהתחלה היתה תחושה שהצעת-החוק הזאת היא בלתי חוקתית, ולכן לא קידמתי אותה בוועדה. חבר-הכנסת הירשזון הביא בפניי חוות דעת אחרת של יעקב רובין, נשיא לשכת עורכי הדין לשעבר. העברתי אותה לבדיקה של היועצת המשפטית של הכנסת. בכל אופן, היועץ המשפטי לממשלה העביר לא מזמן נוסח מסודר בעניין הזה.

אני לא רואה טעם לקיים דיונים כפולים גם בוועדה הזאת וגם בוועדה ההיא, במיוחד כשיש נכונות בכתב של כל המציעים להתיישר עם היועץ המשפטי לממשלה. מי שתומך בהעברת הצעת-החוק לוועדת העבודה והרווחה, ירים את ידו. מי נגד?

הצבעה

בעד – 8
נגד – 4
נמנעים – אין
ההצעה לאחד את הצעות החוק בעניין שלילת גמלה מחבר ארגון טרור, ולהעבירן לוועדת העבודה והרווחה התקבלה.
היו"ר יעל דיין
אם כי זה טוב שפחות חוקים פשיסטיים - -
יובל שטייניץ
אם זה חוק פשיסטי, אני קוגלגר.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא חוק פשיסטי.
יובל שטייניץ
האם את יכולה להגדיר מה זה פשיזם? אם זה פשיזם, את לא מבינה מה זה פשיזם.
אליעזר כהן
הוועדה הזאת רק מפילה חוקים.
יעל דיין
היא מפילה חוקים פשיסטיים ולא הומניים, כי יש רוב בכנסת להפיל אותם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה לקיים את הדיון הזה בדלתיים סגורות, אז אל תכריחו אותי.
יובל שטייניץ
מי שאומר את הביטוי החריף ביותר, זוכה בסיקור התקשורתי.

המשך: 1. הצעת חוק יסוד: הכנסת (תיקון מס' 35) (מניעת השתתפות בבחירות בשל תמיכה במאבק מזוין נגד המדינה) – חבר-הכנסת ישראל כץ
2. הצעת חוק המפלגות (תיקון מס' 12) (סייגים לרישום מפלגה התומכת במאבק מזוין נגד המדינה), התשס"ב-2001 .
3. הצעת חוק הבחירות לכנסת ולראש הממשלה (תיקון מס' 46), התשס"ב-2001
אישור לקריאה שנייה ושלישית – הצבעה
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מאד מבקש שתשתדלו לשמור על דיון ענייני. חבר-הכנסת כץ, בבקשה.
ישראל כץ
מטרת הצעת-החוק מלכתחילה, כפי שהיא הוגשה על-ידי למעלה מ-61 חברי-כנסת, היתה לסתום פרצה שקיימת במערך החוקים ובמציאות. גם במערכת המשפטית ניסו לפי החקיקה הקיימת לטפל בה, ורוב חברי הוועדה וחברי הכנסת לא מאושרים מהעובדה שצריך לטפל בבעיות שנוגעות לחברי כנסת מכהנים, למרות שלפעמים נוכח חוות דעת מוחלטות של היועץ המשפטי לממשלה אין ברירה.

גם אני לא הייתי מאושר מהצורך שלי להצביע על הסרת החסינות של חבר-הכנסת עזמי בשארה, כי בדברים כאלה אני מאמין שצריך לקבוע מראש את כללי המשחק, כדי שהם יהיו ברורים לפני שאדם נבחר ומצטרף לרשימה. צריך להגדיר את כללי המשחק, לפני שהרשימה מגישה את רשימת המועמדים שלה ופונה לציבור. כללי משחק זה דבר שיכול להשתנות נוכח נסיבות ואירועים.

אני יכול להביא דוגמה אחת שניתנה על-ידי חבר-כנסת מסוים שהוא גם פרופסור. באחד הדיונים שקיימנו בעניין, הוא הביא דוגמה של מפלגה בספרד שתומכת בארגון הטרור הבסקי. הוא אמר שיש מדינה, שיש בה מפלגה שמכהנת בפרלמנט ותומכת במפורש בארגון טרור. הנה לפני מספר שבועות קראנו בעיתון "הארץ", שממשלת ספרד השמרנית, בגיבוי האופוזיציה הסוציאליסטית, פה אחד תיקנה את המצב הזה והוציאה מחוץ לחוק את אותה מפלגה, מאחר שהשתנו הנסיבות.
טלב אלסאנע
האם על זה מתקיים כאן הדיון?
ישראל כץ
אגב, שם למשל זה נעשה בצורה הרבה יותר גורפת, כי במה האשימו את חבר הפרלמנט? על כך שהוא אמר "יחי אט"א", וזה כמו שמישהו יגיד כאן "יחי ערפאת" ויוציאו אותו מחוץ לחוק.

הצעת-החוק שלנו רחוקה מזה מרחק רב מאד. חבר-הכנסת מסאלחה אפילו העיר הערה, בלי קשר להסכמה או לאי הסכמה עם החוק, ואמר שלא מטפלים בהיבטים הפוליטיים של תמיכה, אלא בהיבטים של תמיכה בטרור.

אכן אני מודה ומתוודה, שאני מלכתחילה לקחתי על עצמי לנסות לייצר עם עוד חברים הצעת-חוק, שתזכה לתמיכה הרחבה ביותר האפשרית בכנסת ובציבור. לכן, אני לא ראיתי בזה פחיתות כבוד או בעיה כלשהי, כשבדיונים לקראת הקריאה הראשונה הסכמתי, לפי הצעת יושב-ראש הוועדה, חבר-הכנסת לפיד וחברים אחרים, להמיר את המושג של הזדהות עם מדינת אויב או עם ארגון טרור, למונח של תמיכה במאבק מזוין. יש הבדל עצום בין שני הדברים האלה.

הסכמתי לקבל את זה, כי רציתי שהחוק יטפל בבעיה העיקרית, ולא רציתי להיכנס לוויכוחים אחרים לגבי ההיבט הפוליטי של העניין הזה, כשאולי לי יש דעות כאלה לעומת אחרים שעשויים לתמוך בחוק. גם אחר-כך החוק קיבל תמיכה רחבה מאד של בין 69 ל-71 חברי-כנסת בשלושת ההצבעות.
הרי קשה למצוא אפילו במקרה 60 חברי-כנסת בכנסת הזאת, כי הם עסוקים במשימות אחרות – הרשות המבצעת היא מאד רחבה – אז אם הם תמכו בחוק הזה, למרות הייחודיות של החוק, כנראה שזה אומר שהנושא נחשב כנושא מאד חשוב.
טלב אלסאנע
לחוקים כאלה לא קשה לגייס רוב בתקופה הזאת.
ישראל כץ
שנית, יש כאן סוגייה שבהחלט דרשה מחשבה, וכל דעה לגביה היתה לגיטימית. היום בחוק מדובר על סיעה, וכאן יש הצעה לדבר על מועמד מתוך רשימה. העירו כאן חברים שיש לזה גם היבטים מצמצמים וגם היבטים מרחיבים.

מצד אחד אי אפשר לשים את חטאת הרבים על היחיד, אך מצד שני אי אפשר לשים את חטאת היחיד גם על הרבים. מצד אחד זה יכול לחלץ רשימה מפסילה, ומצד שני זה כן יכול לאפשר פסילה או התמקדות במישהו חריג ברשימה שלו, או מישהו שעושה מעשים ששאר חברי הרשימה לא עשו. חברי-הכנסת בשארה וטיבי, למשל, שרצו במשותף לבחירות לכנסת, יכול להיות שהיו להם דעות שונות, התבטאויות שונות, מעשים שונים, או דגשים אחרים בעניינים שונים.

אם החוק היה קיים, ואם מישהו היה מחליט שבגלל חבר-הכנסת בשארה, שגם היה ראש הרשימה, יש לפסול את כל הרשימה המשותפת, היו פוסלים גם את חבר-הכנסת טיבי. אז הוא לא היה חבר-כנסת, אלא הוא יכול היה להתארגן ולרוץ במפלגה אחרת. אם מדובר רק ביחיד שעומד בפני עצמו, הוא יכול היה לומר: אמנם אני שותף ברשימה, אבל יש לי דעות אחרות לגבי מעמד ספציפי כזה או אחר.

זו רק דוגמה, שיכולה להיות נכונה גם לגבי מפלגה אחרת. יכול להיות שגם כאשר פסלו את מפלגת "כך", היו יכולים לפסול את ראש הרשימה ולא אנשים אחרים, אלא אם כן במצע של המפלגה היו דברים שחייבו את פסילתה.
אחמד טיבי
זאת הצעה - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אם היא תעבור, לפי דעתי ייפסלו הרבה מאד גזענים.
ישראל כץ
ההשלכות יהיו לכל הכיוונים, כי כאן אנחנו קובעים את כללי המשחק. חברת-הכנסת מאור, אני יודע שבסוף קובעים הכל לפי ההשתקפות של ההצבעה הפוליטית, וגם אני לפעמים עושה דברים כאלה, אבל בואו לפחות נבין את המציאות.
ענת מאור
אתה מדבר על הרס כל עקרונות הדמוקרטיה בשאננות ובשקט כזה.
ישראל כץ
אבל בואו נבין את המציאות. המציאות היא אובייקטיבית, והיא יכולה לחול על כל אחד לאחר מכן.
אחמד טיבי
אפי איתם לא יהיה חבר-כנסת אף פעם?
שאול יהלום
הוא יהיה ראש ממשלה, ואז תהיה כנסת הרבה יותר יהודית והרבה יותר ציונית.
ענת מאור
ודמוקרטית לא חשוב לך.
טלב אלסאנע
חבר-הכנסת יהלום אומר שזה חוק לטיהור אתני של הכנסת, כי זאת הדרך להפוך אותה ליותר יהודית, יותר ציונית ויותר גזענית.
ישראל כץ
מאחר שרציתי שהחוק יתקבל בהסכמה רחבה ביותר, אני הסכמתי לאחר הליך מסוים לשמוע כל הערה, וברגע שנוצרה אפשרות, באופן לא פורמלי, ניגשנו לפרקליטת המדינה, מכיוון שאני סומך על חוות דעתה המשפטית באשר לפירוש המשמעויות של הניסוחים, ומכיוון שהיא לא נכנסת לשאלות, האם צריך או לא צריך חוק כזה. הלכנו אליה, על מנת להבין איך לא תגלוש כוונת מי שתומך באופן עקרוני בחוק, ורוצה שהוא יחול בנסיבות מסוימות, לדברים אחרים; או איך החוק לא יצמצם ולא ירחיב תחומים שיוזמי החוק לא התכוונו אליהם.

היושב-ראש קרא את המתכון, כפי שהוא נוסח, ומבחינה משפטית הוא מקובל עליי. אגב, נכון שיש כאן ויתור, כי ברגע שלגבי מועמד יחיד לא מדובר על "במפורש או במשתמע", אלא רק "במפורש", נכון שהיכולת לפסול היא הרבה יותר מצומצמת, אבל לצערנו, במציאות הקיימת גם זה רף מסוים שאנחנו שואפים להגיע אליו. אני אומר מראש שזה לא דבר שהתלהבתי ממנו, אבל זה התנאי כדי לקבל הסכמה רחבה ועניינית, אז בסדר.

אני גם יכול לספר שהיתה פגישה עם שמעון פרס בעניין הזה. בפגישה אתו הועלתה ההצעה לפנות לאישיות משפטית.
טלב אלסאנע
נפגשת אתו בהקשר לחוק?
ישראל כץ
כן, בהחלט.
טלב אלסאנע
מה לפרס ולחוק?
ישראל כץ
הוא לא חבר-כנסת? הוא לא ממנהיגי המפלגה?
טלב אלסאנע
הוא מהרשות המבצעת.
ישראל כץ
יש בינינו רק ויכוח אחד: האם מותר לתמוך במאבק מזוין של ארגוני טרור או לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדם שתומך במאבק מזוין במדינת ישראל, בעיניי שובר את כל הכלים.
נואף מסאלחה
מדובר על הסמכות של פרס.
שאול יהלום
מדובר פה בחתרנות, ופרס חתרן בלתי נלאה...
ישראל כץ
מה שהיה חשוב בעיניי ובעיני יוזמי החוק היה שהמחלוקת תהיה רק לגבי דבר אחד, בין אלה שחושבים שזה בסדר לתמוך במאבק מזוין של ארגוני טרור או מדינות אויב נגד מדינת-ישראל, לבין אלה שחושבים שזה אסור שתהיה מציאות כזאת בכנסת. אני חושב ששמעון פרס הוא בהחלט בין אלה ששוללים את התמיכה הזאת, והוא לא צריך להתבייש בזה. אני אתפלא אם יהיה חבר-כנסת אחד שלא יתמוך בחוק הזה, כי בזה מסתכם כל הסיפור ולא יעזרו כל הפרשנויות האחרות.
שאול יהלום
אני תומך בחוק הזה, אבל אם אתה כל-כך משוכנע בצדקת החוק הזה, מדוע אתה מתייחס רק לרשימת מועמדים ולא לחבר-כנסת מכהן?
ישראל כץ
יש הצעת-חוק אחרת של חבר-הכנסת אליעזר כהן לגבי חברי-כנסת מכהנים, ואני רואה בזה שתי סוגיות נפרדות לגמרי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה משהו אחר.
שאול יהלום
למה?
ישראל כץ
אני לא מתלהב מזה שחברי-כנסת מכהנים ייכנסו לתוך סבך משפטי על סמך הבעת דעות, אם לא מדובר על רקע פלילי. היה כאן מקרה כזה, ואני לא בטוח שהוא טופל בהצלחה.
אליעזר כהן
לא מדובר בהבעת דעות, אלא בעשיית מעשים.
ישראל כץ
אני לא בטוח מה יהיה בסופו, ואני לא בטוח מה בית-המשפט יקבע. אני בעד קביעת כללים כדי שיהיה כאן FAIR PLAY, והאוכלוסיות גם יידעו את מי הן עומדות לשלוח לכנסת וגם המועמדים יידעו מה המנדט שיש להם או אין להם. זאת הגישה שלי, אבל זה לא אומר שאין מקום לגישות אחרות.

לדעתי, ברגע שהחוק יעבור, כולם יידעו מה מותר ומה אסור. אם אחרי זה מישהו יחליט, שלמרות האיסור חשוב לו יותר לתמוך במאבק מזוין מאשר להיות חבר-כנסת, זאת בחירה שלו.

לגבי הסעיף השני, ההבדל היה טכני מאד. כמו-כן אני רוצה לומר לגבי הנושא של ארגון טרור והרשות המבצעת, שאם בלאו הכי הרשות המבצעת תחליט להגדיר גוף בתור ארגון טרור, הוא לא יוכל לרוץ לכנסת. עד כמה שאני יודע, רשימת כך נפסלה כי היא הוגדרה כארגון טרור תומך טרור.
סיגל קוגוט
לא בגלל זה היא נפסלה.
שאול יהלום
האם זאת תמיכה בארגון טרור? יש הבדל בין איסור על אש"ף לרוץ לכנסת לבין אדם שאומר שאש"ף עושה תפקיד חשוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדם כזה לא ייפסל, רק תמיכה – מפורשת אגב - במאבק מזוין של ארגון טרור תיפסל.
ישראל כץ
בלאו הכי לרשות המבצעת יש כאן סמכויות של הגדרת ארגוני טרור. אש"ף לא מוגדר היום כארגון טרור, אבל גדודי אל-אקצא, הג'יהאד והחמאס מוגדרים כארגון טרור, ובתוך מדינת-ישראל יכולים להגדיר מפלגות כמפלגות תומכות טרור. ברגע שהן יוגדרו באופן הזה, לא נצטרך את החוק הזה כדי למנוע מהן לרוץ, ולכן אין כאן מתן סמכות יתר, שאין היום לרשות המבצעת. התוספת הזאת, שבעזרתה גם מצמצמים את הפרשנות של מאבק מזוין גם לגבי ארגון וגם לגבי מדינה מתחמת את העניין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה להודות לך, חבר-הכנסת כץ. בעיניי, הדבר המרכזי זה לא התוספת של תמיכה במאבק מזוין כנגד מדינת-ישראל. בעיניי השאלה לגבי היכולת לפסול אדם ברשימה היא מרחיקת לכת, ואני לא אוהב אותה. אני לא אומר שאי אפשר להסכים לה, אבל אני אומר שאני חושש ממנה, כי אני חושש שיעשו לזה מניפולציה ויתחילו לנסות לפסול כל יום אנשים על סמך הסעיף הזה. זה דבר מסובך, ולכן אנחנו מקיימים עליו דיון.

אני מבקש מנציגי משרד המשפטים להביע את דעתם על הצעת החקיקה ועל הנוסח.
אברהם רביץ
אני רוצה לשאול משהו לגבי הדברים שאמרת. בהחלט יכול לקרות מצב שיש בסיעה איזשהו מרדן בנושא מסוים. הסיעה לא בדעתו, אבל היא לא מגרשת אותו מהסיעה, כי הוא בכל אופן חלק ממנה בדברים העקרוניים. אם ישנו חבר-כנסת בסיעה שמתנהג שלא כיאות, והסיעה איננה נוהגת כמוהו, למה תפסול את כל הסיעה, או למה לא תעניש רק אותו?
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מציג את הצד השני של הפרובלמה, וזה לגיטימי. אני חושש ממניפולציה, ומכך שינסו באופן סדרתי במסגרת תעמולת הבחירות – ואני מזכיר לכם שזה לא חוק שחל על כהונה, אלא רק על הגשת הרשימות – כולם לפסול את כולם. את חלק ינסו לפסול בגלל הסתה לגזענות, וחלק אחר בגלל תמיכה בארגוני טרור. כשאתה מנסה לפסול רשימה שלמה לכנסת, אתה עושה מעצמך צחוק.
נסים זאב
את אחמד טיבי אף אחד לא יפסול.
אחמד טיבי
אין גזענות בישראל, הסעיף הזה לא יחול...
שאול יהלום
אפשר להכניס בחוק פרק זמן מוגבל.
יהושע שופמן
אחרי שחבר-הכנסת כץ הסכים לשינויים שדובר עליהם, ועדת שרים לענייני חקיקה הסכימה להצעת-החוק, כפי שנוסחה בדף הכחול. מבחינת הגרסאות, אין לנו התנגדות להן. כפי שכבר נאמר, יש יתרונות וחסרונות לשיטה של פסילת מועמד יחיד, ואין לנו התנגדות לאופציה הזאת. אנחנו רק הצענו בהצעת-חוק נלווית בתיקון לחוק הבחירות לכנסת, שזה לא יקרה כל אימת שאדם יפנה לוועדת הבחירות ויגיש הסתייגות לגבי מועמד זה או אחר, אלא כשהדיון לגבי אדם ספציפי יהיה על-פי בקשה של שליש מחברי ועדת הבחירות המרכזית. הרי יש לנו אלפי מועמדים בכל מערכת בחירות, והוועדה לא תקיים דיון על כל אדם ואדם, אלא על-פי בקשה של שליש מחברי ועדת הבחירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, זה לא מסובך כל-כך להשיג תמיכה של שליש מחברי ועדת הבחירות. אני הרי הייתי סגן יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית. שליש מחברי ועדת הבחירות זאת ההתארגנות הכי אלמנטרית בוועדה, שאם העבודה או הליכוד שותפים לה, יש לך שליש מהחברים.
יהושע שופמן
אבל זה לא כל אדם מן הציבור.
אחמד טיבי
אם יש רוב של שליש מהחברים, תהיה פסילה של מועמד?
סיגל קוגוט
לא, יכולים לבקש לפסול.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא כל אדם יכול לבקש לפסול.
יהושע שופמן
הגרסה שהיתה מקובלת עלינו היא לגבי העילה הנוספת, שהיא גרסה א' ולא גרסה ב'. מדובר על גוף ההצעה ועל שתי הגרסאות לפסקה (3). הגרסה שהיתה מקובלת עלינו היא גרסה א' ולא ב'.
טלב אלסאנע
זאת אומרת ארגון טרור ולא מעשי טרור.
היו"ר אופיר פינס-פז
מר יהושע שופמן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אני רוצה לשאול אותך שאלה ישירה. אני שואל את דעתך מתוקף תפקידך, מה אתה מעדיף, רק רשימות, או גם פסילת חברים ברשימה? אני שואל אותך את השאלה הזאת כמשפטן, כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה.
יהושע שופמן
קודם כל, זאת לא שאלה משפטית, זאת בהחלט שאלה של מדיניות. כבר נאמר שיש יתרונות לכאן ולכאן.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כך, אין לך עמדה.

חבר-הכנסת שטייניץ, בבקשה. אני אקצה ארבע דקות לכל דובר.
יובל שטייניץ
אני רוצה לומר שבעיניי זה מדהים, וגם מעציב באיזשהו מקום, שאנחנו נזקקים בכלל לדיון בהצעת-החוק הזאת, ואני אסביר מדוע. לגבי סעיפים (1) ו-(2), אני יכול להבין מדוע עולה הצעת-חוק כזאת ומדוע היא לגיטימית, ואני כמובן גם הצטרפתי אליה. לגבי הצורך לדון בסעיף 3, זה הדבר שהוא מדהים בעיניי וגם מעציב.

אני אקרא את סעיף (3), ולא משנה אם מדובר בגרסה א' או ב'. הוא מביע "תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל". סעיף (3), לכאורה, בכלל לא היה צריך לקבל טיפול ברמת חוקי הבחירות, מכיוון שמה שנאמר פה זו ההגדרה הקלאסית של עבירה אחרת לחלוטין ששמה בגידה. תמיכה במאבק מזוין נגד המדינה זו ההגדרה פר אקסלנס והפרדיגמה של בגידה, ולכן מוזר בכלל שאנחנו כמדינה – זו אולי אשמת רשויות החוק – במקום לטפל באמצעים הפליליים, שכל מדינה נורמלית מטפל בעבירה שהיא בגידה, צריכים להגביל את הזכות להיבחר לכנסת, כי כמעט משתמע שבגידה היא לגיטימית, היא פוסלת מלהיבחר לכנסת, אבל היא לא פוסלת דברים אחרים. זאת ההגדרה של בגידה, כי אני לא מכיר הגדרה כמעט יותר מדויקת לבגידה. אדם יכול לבגוד, ואז הוא פסול מלהיבחר לכנסת, אבל לא פסול כנראה לדברים אחרים. הוא יכול להישאר אזרח חופשי, ולא להיכנס לכלא.

המצב התקין לאשורו – וכאן יש לי מחלוקת קשה גם עם הפרקליטות לגבי ההאשמה שבה חבר-כנסת מסוים הוא מועמד לדין – והקלאסי של מי שמזדהה עם מדינה, עם ארגונים שתוקפים את המדינה, או עם התקפות על המדינה, מי שלא מסתייג מדברים כאלה, ומי שבהשתתפותו בכנסים קורא להשמדת המדינה, כאורח כבוד למשל, שברוב מדינות העולם מעמידים אותו לדין ומטילים עליו עונש מאסר על אשמת בגידה. לא מדובר על הסתה לאלימות או טרור, שזאת עבירה פחות חמורה מבחינות רבות.

לכן, קודם כל זה מדהים ומעציב מה שקורה כאן ברמת הלגיטימציה של רשימות ובודדים לבחירות, בשעה שמדובר פה באחת העבירות הפליליות הכי חמורות ברוב הדמוקרטיות המערביות בעולם.
אבל מאחר שהגענו למצב הזה, כמובן שלא נותר לי אלא לתמוך בהצעת-החוק הזאת, שהיא לדעתי הצעה מתונה מאין כמותה, והיא מעידה על מצב שנקלענו אליו שדורש תיקון, והתיקון כאן הוא בגזרה מאד מאד צרה ומתונה.

הייתי רוצה להביא דוגמה מבריטניה, שנחשבת על-ידי רבים לאם הדמוקרטיות המערביות. בבריטניה היתה בעיה דומה, אם כי במידה אחרת, במסגרת המאבק נגד הטרור בצפון אירלנד של ה-IRA, ולמה אני אומר שבמידה מסוימת היא היתה אחרת? בגלל שמטרות הטרור הזה פר הגדרה – כלומר, לא היו על זה בכלל שאלה או ספק – מוגבלות לחבל ארץ מסוים ולא לשינוי יסודי במהותה של בריטניה או שלילת מהותה. גם לא היתה מחלוקת על כך, לא מדובר במלחמת העולם השנייה ובניסיון לשלול את הסוברניות לקיום המדינה.

שם באמת חוקקה חקיקה בפרלמנט בעניין הזה, אבל מה החקיקה אמרה בפרלמנט הבריטי? אף אחד בכלל לא חשב לטפל באלמנט של תמיכה מזוינת, תמיכה במאבק מזוין, או מעשי טרור מזוינים, כי השאלה הזאת בכלל לא עמדה על הפרק. השאלה היתה רק לגבי חברי פרלמנט, שהזדהו עם המטרות הפוליטיות של ה-IRA תוך הסתייגות מהטרור. אז הוטלו עליהם מגבלות חמורות, למשל: בחקיקה נאסר על התקשורת הבריטית לתת במה לאותם חברי פרלמנט, דבר שהוא מאד בעייתי מבחינה דמוקרטית. כאן אנחנו לא מדברים על תמיכה במטרות פוליטיות, או על נכונות לאמץ חלק מהמטרות הפוליטיות, או להתפשר עליהן, אלא על תמיכה במאבק מזוין.

יכול להיות מצב שבו אזרחים מסוימים מזדהים יותר עם ארגוני טרור או עם מדינות זרות מאשר עם מדינתם בשעה של מאבק קיומי. הסיבות לכך יכולות להיות רבות, ואפשר אפילו להבין חלק מהסיבות. אדם יכול לומר, למשל, שהוא קרוב יותר לעמו מאשר למדינתו, ולכן הוא מזדהה במאבק שלו מול מדינתו, אבל במקרה כזה, בוודאי שאותו אדם לא יכול להיות חבר בפרלמנט של מדינתו מנקודת מבט של מדינתו.

אני רוצה לומר משפט אחרון לסיום לגבי סוגיית האדם הבודד. אני רק רוצה לומר פה, שאין זה נכון שמדובר בתקדים קונסטיטוציוני, כי גם הכנסת הזאת - וגם כנסות קודמות – אישרה חוקים שנוגעים לפסילת היחיד בעקבות עבירות פליליות או עבר פלילי ולא פסילת רשימה. דרעי, למשל, נפסל ורשימת ש"ס לא נפסלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
דרעי לא נפסל, דרעי לא נרשם ברשימה לכנסת.
יובל שטייניץ
הוא פסול מלהיבחר עכשיו. מה שנכון הוא שצריך להגביל את זכות הפנייה, כך שלא יוכלו לפנות לאותה ועדה כמו לבג"צ, אלא יהיה איזה קוורום מינימלי, כדי שהוועדה לא תצטרך לטפל במיליון פניות.
נסים זאב
דרעי פסל את עצמו, הוא לא נפסל.
היו"ר אופיר פינס-פז
פרופסור קרצ'מר, אני רוצה להודות לך על כך שבאת לוועדה כמומחה. גם נמצאת אתנו יפה זילברשץ, שנשמע אותה בהמשך.
דוד קרצ'מר
אני אתייחס לשתי הסוגיות שעלו כאן: הסוגייה הראשונה שהיא באמת קשה, והיא השאלה של פסילת מועמד להבדיל מפסילת רשימה, והסוגייה השנייה היא של העילה החדשה שרוצים להכניס לחוק היסוד. שמעתי את דברי חברי-הכנסת לגבי פסילת המועמד האינדיבידואלי.
אברהם רביץ
מה קרה, אתה הוצאת את אנשי התקשורת?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא הוצאתי אף אחד, אבל לפי דעתי הם הבינו מה קורה כאן. אצלי יש סדר ויש דיון מתורבת. פרובוקציות לא יהיו כאן, אז כנראה שזה לא מעניין יותר.
דוד קרצ'מר
אני מבין את הטעמים שעומדים מאחורי ההצעה של פסילת מועמד אינדיבידואלי, ועם זאת, הקשיים הכרוכים בכך נובעים מוועדת הבחירות המרכזית.

בזמנו השופט שמגר באחד מפסקי הדין הראשונים, שבהם הוא דן בפסילת רשימה על-פי סעיף 7א, אמר במפורש שהכנסת צריכה לשאול, אם לא למסור את ההחלטה הראשונית בנושא פסילת רשימות לגוף שאיננו גוף פוליטי במהותו, אלא כמובן לבית-המשפט.

נראה לי שכאן פותחים פתח מאד מאד מסוכן - והיושב-ראש גם אמר את הדברים האלה – לדיונים פוליטיים ולשיקולים של תעמולת בחירות ושיקולים אחרים, כדי לנסות לנגח אדם ספציפי. זה גוף, שלדעתי, איננו אמור לשפוט אנשים אינדיבידואליים.

אני מכיר את הפסיקה. הפסיקה אמרה את זה כבר לפני חוק היסוד בפסק הדין המקורי בעניין אל-ארד, פסק דין לעניין ירדור, שהמועמדים בסופו של דבר קובעים את אופייה של הרשימה.

אני חושב שצריכים להשאיר את המצב כך, כי מדובר בשיטה שהיא שיטה פרלמנטרית, המבוססת על בחירה ברשימות. אם רוצים לשקול פסילת מועמדים, יש לעשות זאת רק על-פי עילות שנידונות בפני פורומים מוסמכים ולא בפני גופים פוליטיים, למרות שיש כאן רוב. היום כמובן יש עילה פחות לפסילת מועמד, אבל העילה היא רק עילה של הרתעה על-ידי בית-משפט מוסמך בעניין אובייקטיבי ברור. גם בית-המשפט הוא זה שקובע האם העבירה בגינה אותו אדם הורשע היא עבירה שיש עמה - -

בעניינים האלה אני מאד מאד ממליץ לא לאפשר לגוף פוליטי – ואתם מכירים את ועדת הבחירות יותר טוב ממני – לקיים את הדיונים האלה. אפילו אם שליש מחברי הוועדה מציעים את ההצעה, יושב-הראש כבר אמר שזה לא כל-כך קשה לגייס שליש מחברי הוועדה על מנת להציע הצעה. אם רוצים לשקול את העניין הזה, אני מציע לשקול את האפשרות להעביר את ההחלטה המקורית לבית-המשפט.
יוסף לפיד
האם אתה מדבר גם על רשימות וגם על אינדיבידואלים?
דוד קרצ'מר
אני הייתי מעדיף שיטה, שבה מפקידים גם את ההחלטה המקורית בידי בית-משפט. יש היום מצב שקיים בדי הרבה מדינות, שבהן ניתן לפסול מפלגות פוליטיות כשפונים לבית-משפט. אז אין חשש שההחלטה מתקבלת לפי שיקולים אלקטורליים או לפי שיקולים פוליטיים כאלה או אחרים, אבל בשלב זה אני לא מציע להכניס מהפכה בשיטה לגבי רשימות. פה בוצע שינוי מאד מאד משמעותי בשיטה החוקתית שלנו, ואני מציע לא לבצע את השינוי הזה בלי להפקיד את ההחלטה מלכתחילה בידי בית-משפט.

לגבי השאלה השנייה, לכאורה הדוברים אמרו כאן שהעניין הוא כל-כך פשוט. עם כל הכבוד, אני לא חושב שהעניין הוא כל-כך פשוט, למרות שאין לי שום מחלוקת לגבי השאלה הזאת - אם רשימה אמנם תומכת במאבק מזוין של מדינת אויב או במאבק מזוין של פעילות טרור, אני בהחלט חושב שהתמיכה הזאת צריכה להיות מחוץ לזירה הפוליטית הלגיטימית.

אבל הקושי כאן הוא קושי כפול. הקושי הראשון הוא שבחוק יסוד סעיף 7א נאמר ש"אם יש במטרותיה או במעשיה של הרשימה...במפורש או במשתמע", וכאן נעוץ הקושי לדעתי. כל עוד מדובר בהבעה של תמיכה מפורשת במאבק מזוין, אני חושב שבאמת אפשר להצדיק את האמירה שרשימה מסוג זה איננה יכולה להשתתף בזירה הפרלמנטרית, אבל אנחנו יודעים שאנחנו חיים במציאות פוליטית מאד מאד מורכבת. אנחנו יודעים שמדי פעם אנשים מביעים דעות, ולאחר מכן אחרים באים ומייחסים להם תמיכה משתמעת בכל מיני דברים אחרים. אני מאד מאד חושש שגם כאן, כמובן כל רשימה תיזהר לא להביע תמיכה מפורשת במאבק מזוין, אבל השאלה תמיד תהיה האם יש לנסות להסיק מכל מיני ראיות אלה או אחרות, שאותה רשימה אמנם בתוך ליבה תומכת במאבק המזוין של המדינה עם מדינת אויב או של ארגון טרור.

כאשר אנחנו בוחנים כל הצעה להטיל הגבלות או על חופש הביטוי או על פעילות פוליטית, אנחנו לא יכולים לשאול רק האם המטרה כשלעצמה, אם תושג, תהיה לגיטימית, אלא מה ההשלכות הקולטרליות, ומה הסכנות הכרוכות בחוק מסוג זה. עם כל הכבוד, אני חושב שכל עוד משאירים את הרישא של סעיף 7 בעינו ואומרים שניתן לפסול רשימה, אם יש במטרותיה לא רק במפורש אלא גם במשתמע אחת מהעילות, אסור להכניס את העילה הזאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא מדבר על העילה השלישית. פרופסור קרצ'מר, אתה ממליץ לוועדה להחליט שאנחנו מוחקים לגמרי את המילים "במפורש או במשתמע", ולא לכתוב במקומן דבר.
ישראל כץ
הוא ממליץ לא לקבל את התוספת ולשנות את החוק הקיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הבנתי מה הוא ממליץ.
ישראל כץ
אגב, המומחה הקודם, מר קרמניצר, המליץ למחוק גם את המילים מדינה יהודית.
היו"ר אופיר פינס-פז
מר קרמצ'ר, אני שואל אותך שאלה סופר לגיטימית, שמבחינתי היא מקצועית ומשפטית.
דוד קרצ'מר
השאלה היא מאד קשה, ואני לא יכול לתת לך תשובה פשוטה, אבל בשלב זה נסטה מהדיון בעילה המוצעת כאן, ונתייחס לעילה שמוסכמת על הכל, והיא העילה של הסתה לגזענות. אני עסקתי במקרה בעבודתי המקצועית בכל הנושא של חוקים נגד הסתה לגזענות. הדילמה כאן היא מאד מאד קשה, משום שאם אני אומר רק מי שמסית במפורש, אני נותן לכל הגזענים בעולם אפשרות לנסות להתחמק מהאחריות על-ידי כל מיני ביטויים שלא נכנסים להגדרה. מצד שני כמובן, אם אני אומר דברים "במשתמע", אני פותח פתח להגבלת הגבלות חמורות על הביטוי הפוליטי, או במקרה הזה על הפעילות הפוליטית.

כל עוד מדובר בעילות הקיימות, יש לנו ניסיון עם אותן עילות והדרך שבה בית-המשפט פירש אותן. בשלב זה, אני הייתי מוכן עדיין לחיות עם הביטוי הזה "במפורש או במשתמע", אבל אנחנו לא יכולים לנתק את העילה המוצאת גם מההקשר הפוליטי הרחב, ואתם יודעים על מה אני מדבר. אין לי שום ספק, ואין לי אפילו ספק-ספקא, שהניסיון הראשון שינסה לעשות שימוש בעילה הזאת בגרסה א' או בגרסה ב', יהיה ניסיון לייחס לרשימה זו או אחרת – ואני לא צריך כאן לנקוט בשמה של אותה רשימה – תמיכה במאבק מזוין על סמך דברים מפורשים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אני לא טועה, גם רשימת כך נפסלה על רקע המילה "במשתמע".
דוד קרצ'מר
אני חושב שלא. אני חושב שהחלטה של בית-המשפט גם ב-1988 וגם ב-1992 היתה בגלל שהיו ראיות למכביר, שהעידו על פעילות ספציפית של הסתה לגזענות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אולי נשאיר רק את המילה "במפורש"?
דוד קרצ'מר
אם אתם משאירים רק את המילה "במפורש", אני הייתי אומר שהספקות שלי לגבי העילה הזאת הן פחות קשות.
יובל שטייניץ
פרופסור קרצ'מר, אני רוצה לשאול אותך שאלה. אתה אומר שיש אי בהירות אפשרית כמעט לגבי כל חוק, ואפשר לתקן אותה בשתי דרכים: אל"ף – לחדד את החוק, אבל אז אתה הופך אותו ללא אפקטיבי, ובי"ת – להשאיר טווח החלטה לרשות השופטת, או לבית-המשפט. מה עדיף במקרה הזה?
ישראל כץ
כשמביאים מומחים, האם לא נהוג שאחד הוא נגד ואחד בעד? אני רוצה לדעת איך זה הולך, כי פעם הייתי יושב-ראש ועדת הכספים.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת כץ, האמן לי שאתה יכול להגיד עליי הכל, אבל אם תשאל את דורית ואג, תראה שהזמנתי עשרה מומחים, ולשמחתי שניים הגיעו.
ישראל כץ
האם אין מומחה שהוא בעד?
היו"ר אופיר פינס-פז
לשמחתי, באו שני מומחים. הוא לא כל-כך נגד.
ישראל כץ
הוא רק מציע לא לקבל את התוספת ולשנות את החוק הקיים.
היו"ר אופיר פינס-פז
בעיניי הביקורת היא ביקורת קונסטרוקטיבית באופן מוחלט.
ישראל כץ
אגב, זה המומחה השני שעושה את זה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מבין אותך.
ענת מאור
זה חלק מסתימת הפיות הכללית שלכם, חבר-הכנסת כץ.
ישראל כץ
אל תכניסי לי מילים לפה.
ענת מאור
אדוני היושב-ראש, עם כל הכבוד, למה אתה מתיר לו להעיר הערה כזאת?
ישראל כץ
אני רוצה שיהיה ברור מה שאני אומר, קודם כל זכותו של הפרופסור קרצ'מר להביע את דעתו, ואני מכבד אותה. אני שואל האם אין בכל הארץ מומחה שהוא בעד?
היו"ר אופיר פינס-פז
הזמנתי שורה ארוכה של מומחים.
דורית ואג
אני אתן לך רשימה, ותראה למי פנינו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מעביר את רשות הדיבור לחברת-הכנסת ענת מאור, ואחריה – לחבר-הכנסת דהאמשה. אם הוא לא יהיה, תדבר דוקטור יפה זילברשץ, ואחריה חבר-הכנסת טלב אלסאנע. חבר-הכנסת רביץ, תחליף אותי לרגע.
ענת מאור
אני רוצה לדבר אליך, אדוני היושב-ראש. למרות שהיושב-ראש לא נמצא, אני רוצה להיאחז במילות הפתיחה שלו. צריך לזכור באיזה קונוטציה מתקיים הדיון הזה. אני רוצה לומר שמלכתחילה זה חוק אנטי דמוקרטי, אבל בקונוטציה הנוכחית ובדברים שכוונו ליושב-ראש שאיננו, זאת פשוט היתממות שאין לנו מנדט להשלים איתה.

הדיון הזה מתקיים כאשר הרס הדמוקרטיה הוא לא השערה, אלא הוא עובדה. חברות וחברי ועדת החוקה חוק ומשפט, חשוב שנזכור באיזו ועדה אנחנו יושבים. חוקה עוד אין במדינה, את החוק כבר הורסים, ומשפט עוד לשמחתנו עומד בעינו, מדוע?

אגב, הימין הפעם עושה מה שלא עשה בגין זכרונו לברכה ולא עשו קודמיו – הוא סותם פיות במדינה, וזאת כבר עובדה. כל מי שחבר ועדת החוקה חוק ומשפט ויודע מה מתרחש במדינה, יודע שבשבועיים האחרונים יש סתימת פיות מוחלטת.
אליעזר כהן
חברת-הכנסת מאור, מי שסותם את הפה זה השמאל. הייתי עכשיו בוועדת הכנסת, שם ראיתי איך השמאל סתם את הפה לימין ולא להפך. אני הייתי שם הבוקר, ולא את.
ענת מאור
אני רוצה להמשיך ולומר, שאנחנו חיים במדינה שבה הממשלה מטילה טרור ואימה ושמה סטיגמות של חוסר פטריוטיות על חברי-כנסת ועל ציבורים שלמים. אלה דברים שימין קיצוני עושה באירופה.
אליעזר כהן
מה השמאל עשה מהבוקר כאן בכנסת, ואני לא מדבר על לפני חודש?
ענת מאור
הדבר השלישי שמתרחש אצלנו זאת השתלטות מכוונת של הממשלה על התקשורת. זאת פגיעה בחופש הביטוי. זה נעשה על-ידי מינויים ואזהרות. יש תקשורת שנאבקת ויש תקשורת שמתיישרת, שמתמסרת וכו'.
אחמד טיבי
אפילו מזכיר הממשלה שהוא פקיד מתבטא באופן פוליטי. בראיון אתו, הוא תקף חברי-כנסת.
ענת מאור
כשאנחנו פה בכנסת מחוקקים חוקים, אנחנו לא יכולים להתעלם לא מהקונוטציה ולא מהחוקים המצטברים. החוק הזה לא עומד בפני עצמו. אני חוזרת ואומרת שאני מתנגדת לו מלכתחילה, אבל נניח בקונוטציה אחרת ובאווירה דמוקרטית שבה הכל פורח...

אני רוצה לומר ליושב-ראש שאני תמכתי בחוק נגד הסתה. אני עכשיו לא אצביע בעדו, כי תוספת המילה "טרור" היתה טרור. רק אחרי הישיבה הבנתי למה חברי ש"ס תמכו בחוק. חוקקנו חוק שבמקור כשיזמנו אותו, אמרנו שלא תהיה שום הקצנה. אגב, בוודאי שאני בעד העיקרון שלא יכול לשבת בכנסת חבר שלא תומך במדינה יהודית ודמוקרטית, אבל גם לא יכול להיות שיהיו כאלה שתומכים רק במדינה יהודית ושוכחים את המילה דמוקרטית.

אני מבקשת לדעת מוועדת החוקה חוק ומשפט מה שר המשפטים הבטיח לש"ס, והאם נאמר שהחוק נגד הסתה יהיה רק נגד הקצנות משמאל של ערביי ישראל ולא נגד מי שמסית לרצח ראש-ממשלה, ומה לגבי החוק שכרגע העברנו לוועדת העבודה והרווחה? ומה לגבי החוק שחבר-הכנסת צ'יטה מכין לנו לגבי מי שכבר מכהן?
נסים זאב
כשתגלי לי מה הוא הבטיח למרצ, אני אגיד לך מה הוא הבטיח לש"ס.
ענת מאור
אדוני היושב-ראש פינס, אני שמחה שחזרת, ואני רוצה לפנות אליך ולחזור בקצרה על מה שאמרתי. אנחנו יושבים בוועדת החוקה חוק ומשפט, ואנחנו לא יכולים להתעלם מהקונוטציה שבה מחוקקים את החוק הזה: אנחנו לא יכולים להעלים עין מכך שיש סתימת פיות במדינה, מכך שיש הטלת טרור ואימה נגד כל מי שמעיז לבקר, מכך שיש השתלטות על התקשורת, ומכך שהתקשורת מתמסרת ומתיישרת, כשיש פה הצטברות של חוקים שמגמתם ברורה. אני רוצה שיהיה ברור שבגלל שהכנסתם את המילה "טרור" לחוק ההסתה, אני לא אתמוך יותר בחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
את תמכת בו?
ענת מאור
ועוד איך תמכתי בו, ורק אחר-כך התברר לי למה ש"ס תמכה בו – כי הממשלה הוסיפה את המילה טרור, כדי שגם הוא יכוון רק לאוכלוסייה מסוימת ולא נגד מי שהסית לרצח ראש-הממשלה.
נסים זאב
מי הסית בש"ס לרצח, על מה את מדברת?
ענת מאור
ש"ס כל הזמן התנגדה לחוק, ופתאום תמכה בו בישיבה הקודמת, ולא הבנתי איך זה קרה.
נסים זאב
את אומרת את זה בנשימה אחת.
ענת מאור
אני אומרת שהעובדה הן ברורות, מהתנגדות מוחלטת לחוק היא פתאום תמכה בו. רק אחרי הישיבה קיבלתי הסברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבל, היית מקבלת ממני הסברים.
ענת מאור
אתה יודע למה ש"ס שינתה את דעתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בוודאי, אני אמרתי את זה בפתח הדיון.
ענת מאור
וזה הכל במסגרת השמירה על הדמוקרטיה בוועדת החוקה חוק ומשפט.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל עדיין אני חושב שהחוק לאיסור הסתה לאלימות וטרור הוא חוק חשוב.
ענת מאור
החוק חשוב ביותר, ואתה יודע מה דעתי. אני מסכמת ואומרת שאנחנו מופקדים על הדמוקרטיה, וזה תפקיד הוועדה. הימין החליט, דבר שלא קרה בעבר, להרוס את הדמוקרטיה. אני אומרת שזאת פשוט היתממות, ואני מציעה שנפיל את החוק בלי דיונים אקדמיים.
יובל שטייניץ
זה חוק להגנה על הדמוקרטיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפרופו האקדמיה, אני רוצה לתת את רשות הדיבור לדוקטור יפה זילברשץ. אחריה ידבר טלב אלסאנע, ואם הוא לא יהיה פה – אחמד טיבי.
יפה זילברשץ
קודם כל, צהרים טובים. אני אתחיל בשתי הערות שהן לא מן העניין, ברשותכם. הערה ראשונה נוגעת לשאלה שנשמעה כאן, האם בא מומחה נגד והאם בא מומחה בעד. יש כאן שאלות משפטיות מאד מאד משמעותיות, שמשתקפות דרך מציאות פוליטית. אני קולגה של פרופסור קרצ'מר שנים רבות, ואנחנו מתייסרים בסוג הבעיות האלה במחשבות אמת, בדיוני אמת, ומעצבים את השקפותינו לא לאור השתייכות פוליטית זאת או אחרת, אלא לאור למידה של רעיונות דמוקרטיים וניסיונות להשיג במדינה הזאת את המסגרת הקונסטיטוציונית הטובה ביותר. לכן, לא מדובר במישהו שנמצא בצד אחד ובמישהו אחר שנמצא בצד אחר, אלא אנחנו באים לומר מה ההתלבטויות המשפטיות שקיימות סביב הנושאים האלה, ואני מבקשת שכך יישמעו דבריי.
ישראל כץ
אני חייב להבהיר שההערה שלי לא כוונה כלפי אף מומחה, שזכותו להביע את דעתו האמיתית, אלא היא כוונה במכוון ובצורה נוקבת ביותר כלפי יושב-ראש הוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה לומר עוד דבר שלא אמרתי קודם. כשאני מזמין מומחה, מעולם אני לא שואל אותו מלכתחילה מה עמדתו. אותי חינכו שמומחה הוא מומחה, ואני לא מזמין מומחה לפי הזמנה, כאילו מה שמתאים לי אני מזמין, ומה שאיננו מתאים לי אני לא מזמין.
אליעזר כהן
רק בדיון על בית-משפט לחוקה - -
היו"ר אופיר פינס-פז
בוודאי, כי אף אחד לא תמך ברעיון הזה.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, זאת חלק מהמומחיות שלך, לדעת מראש בלי לשאול.
יפה זילברשץ
דברי חכמים בנחת נשמעים, ולכן אני מבקשת שלא יצעקו עליי באמצע דבריי.

לגופו של עניין, כמו שפרופסור קרצ'מר הציג את הדברים וגם אתם הצגתם בדברי ההסבר בחוק, יש שתי דילמות: הראשונה – הדילמה של האדם הפרטי, והשנייה – הוספת הסעיף לגופו של עניין.

מבלי לטעון לרבולוציה שלמה בחוק, אני מבקשת להפנות את תשומת לב חברי הוועדה הנכבדה לכך, שלמעשה הוספת הרעיון של פסילת המועמד הפרטי דרך הסעיף הזה, לא מתייחסת אך ורק למועמדים של סעיף (3), אלא גם לסעיף (1) ו-(2), היינו: גם לרעיון של מדינה יהודית וגם לרעיון של המדינה הדמוקרטית וגם לרעיון ההסתה לגזענות. מה שיקרה כאן במערכת הבחירות הבאה יהיה ברמה האישית ביותר, ואי אפשר יהיה להתעלם ממנו, ולכן אני חושבת שזאת הצעה גרועה ביותר במובן הזה של המועמד האישי.

אני הייתי מציעה וממליצה לא להפקיד בידי ועדה פוליטית את הכוח לדון בגורלם של אנשים פרטיים כמועמדים לכנסת בכל הדבר הרחב הזה. אני רוצה שתהיו מודעים לכך, שזה מתייחס לא רק לסעיף (3), אלא גם לסעיפים (1), (2) ו-(3), והתוצאה תהיה קשה מאד. לגבי אדם שהוא דתי יותר, יאמרו שהוא אנטי דמוקרטי, כי הוא תומך במדינת הלכה וכו'. לא יהיה סוף לדברים, ומערכת הבחירות תיראה אחרת לחלוטין. תביאו את זה בחשבון, לפני שאתם מקבלים החלטה.
ישראל כץ
ומה עם רשימה דתית?
יפה זילברשץ
אני רוצה לסיים את דבריי, ואשמח לענות על שאלות אחר-כך. זאת הערה אחת שרציתי להביא אותה לתשומת לבכם, כי היא ממש הדירה שינה מעיניי, ולכן אני מאד מבקשת שתפנימו את התובנה הזאת.

לגבי הנושא של הוספת הסעיף, אני לא רוצה להיות אמוציונלית, אלא רק להוסיף איזושהי תובנה שהיא רחבה מעבר לסעיף, ואולי לא עלתה כאן. האסוציאציה הראשונה של גרסה ב' או א' לרעיון הוספת הסעיף היא של אנשים שעמדו ותמכו במאבק המזוין נגד מדינת ישראל, שזה דבר חמור כשלעצמו. דרך אגב, יש לנו גם חוק פלילי שמטפל בזה, ולכן גם את העובדה הזאת אסור לשכוח. הטיפול ברעיון לא נולד כאן, אלא החוק הפלילי קיים והוא מתלבט הרבה מאד שנים בגבולות שלו.
היו"ר אופיר פינס-פז
על הבסיס הזה התבצעה הסרת החסינות של עזמי בשארה.
יפה זילברשץ
נכון, ולכן אני אומרת שזאת לא הבשורה היחידה להגנה מפני הנושא הזה, וגם את זה צריך להביא בחשבון. אבל בואו נאמר שאם כבר יש לנו חוק כזה, והחוק באמת לגבי רשימה מדבר על ועדת הבחירות, ונוצרה מציאות פוליטית שבעקבותיה יש צורך חזק מאד להוסיף זאת, אני מוכנה לתמוך בתוספת.

אני באופן אישי מעדיפה אותה בגרסה השנייה שלה, כי אני חושבת שעצם הרעיון של השגת מטרות – איזה שלא תהיינה – בקריאה למעשי אלימות, בין אם אלה מטרות של תמיכה במאבק מזוין של מדינת ישראל, או במעשי טרור כשלעצמם, או בכל פעולה אחרת שקוראת לאנשים להשיג מטרות באמצעות פעולות של אלימות, היא דבר שנוגד את הרעיון של מדינה דמוקרטית בכל דרך שהיא. זה דבר שהוא פסול על-ידי הדין הבינלאומי ברמה מוחלטת ביותר.
אני אפילו הייתי מוסיפה ואומרת "תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או במעשי טרור, או קריאה לכל השגת מטרות בדרך של אלימות או בדרך של שימוש בכוח". זה כשלעצמו, לאו דווקא למטרה הספציפית הזאת, נראה לי דבר שהוא אנטי דמוקרטי לחלוטין.
יוסף לפיד
אם אנחנו הולכים לפי גרסתך, הרי את לא פסלת את פסילת הרשימות, ולמרבה המזל, מי שנפסל בזמנו על בסיס חוק זה היה כהנא. אני גם לא זוכר שחברת-הכנסת ענת מאור מחתה מאד בזמנו על כך שכהנא נפסל.
ענת מאור
להפך, אני בעד החוק שמתנגד להסתה לגזענות. יש גם היום גזענות, ואני מאד מתנגדת לה.
יוסף לפיד
אני רוצה לשאול את דוקטור זילברשץ, אם אנחנו מקבלים את דעתך, מוחקים את העניין האינדיבידואלי ומשאירים רק את הרשימה, ובמקום השני ברשימה מסוימת נמצא מועמד שהוא גזען מובהק, או פשיסט, את מעמידה את ועדת הבחירות בפני הדילמה, האם בגללו לפסול את כל הרשימה, או ביודעין לתת לפשיסט להיכנס לכנסת.
יפה זילברשץ
אני אומר לך משהו פרקטי, אף פעם פתרון הוא לא טוטלי טוב לדבר אחד או טוב באופן טוטלי לדבר אחר, אלא השאלה היא מה הסך הכל הכולל. בסך הכל הכולל, אני מעדיפה את ההצעה שאומרת לא להכניס אנשים פרטיים.

לעניינך ולשאלה איך בעיה כזאת תיפתר, אני אומר לך שאם רשימה תדע שהמועמד השני ברשימה יאמר דברים כאלה שיוכלו להוביל לפסילת הרשימה, לעניות דעתי, לו אני הייתי מספר אחד ברשימה, הייתי דואגת שמספר שתיים לא יהיה שם.
יוסף לפיד
ואז את גורמת לכך שיפסלו 119 אנשים.
ענת מאור
אותם 119 אנשים צריכים לדאוג שלא יהיה מועמד גזען.
יוסף לפיד
אז את אומרת שאת מוכנה שיפסלו 119 חברים.
זאב בוים
הם לא הבוחרים.
טלב אלסאנע
החברים שמועמדים להצטרף לרשימה צריכים לאמץ את הכללים שלה.

אני סבור שצריך ליישב את הסתירה בין סעיף (1) לסעיף (3). לדעתי, סעיף (3) הוא סעיף אנטי דמוקרטי, כשסעיף (1) אומר שאחת מהעילות לפסילת רשימה היא אנטי דמוקרטיות, ולכן יש סתירה בין שני הסעיפים, ומה הסיבה לכך?
שני הסעיפים, הכוללים את אופי המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית וגם עניין הגזענות, הם דברים מהותיים. עניין התמיכה במאבק מזוין או בארגון טרור זה לדעתי עמדה פוליטית, כי את מה שאתה רואה כארגון טרור יראה אחר כארגון שחרור לאומי. זה עניין של השקפה פוליטית, וזה לא מרכיב קונסטיטוציוני מהותי, שהיום הוא נכון ומחר הוא נכון וגם בעוד עשר שנים הוא יישאר נכון.

אש"ף לפני 10 שנים היה ארגון טרור שאסור היה לדבר אתו, ולאחר מכן הוא נחשב כשותף להסכמים.
זאב בוים
הוא נשאר אותו הדבר.
טלב אלסאנע
ראש-הממשלה שלך, נתניהו, ניהל אתו משא ומתן והגיע להסכמים, וגם מחר תשבו אתו.
נסים זאב
ערפאת היה ראש רשות ועכשיו הוא ראש ארגון טרור, זאת דוגמה הפוכה.
טלב אלסאנע
הפלסטינים גם רואים את שרון כיושב-ראש ארגון טרור, אז כל אחד מסתכל על הצד השני, ורואה שבכל זאת יושבים ומנהלים משא ומתן. לכן, זו השקפה פוליטית שמשתנה מהיום למחר, ואי אפשר לחוקק חוק יסוד שהוא לא חוק רגיל באווירה כזאת ומתוך השקפת עולם פוליטית, כשהדברים משתנים.

לכן, לדעתי עושה טעות קשה הכנסת וועדת החוקה חוק ומשפט, שהיא מחוקקת בחוק יסוד גורם כל-כך חשוב, שמשנה את הדרך בה נרוץ לבחירות ואת המועמדים לבחירות, כאשר המרכיב הוא מרכיב פוליטי ולא מהותי.

שנית, מטרת החוק היא לעשות טרנספר פוליטי לחברי-כנסת שהשייכות הלאומית שלהם שונה והדעות הפוליטיות שלהם שונה מדעת הרוב, ואת זה אמר חבר-הכנסת שאול יהלום לפני שהוא יצא. הוא אמר שהוא רוצה לראות כנסת יותר יהודית ויותר ציונית. הוא לא רוצה לשמוע דעה אחרת, הוא רוצה שינהלו ויכוח בין טומי לפיד לבין ש"ס על השאלה איזו מדינה תהיה, האם מדינה הלכה או מדינה חילונית.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם את זה הוא לא רוצה. הוא רוצה שינהלו ויכוח בין שאול יהלום לבין אפי איתם.
טלב אלסאנע
זה בשלב ב'.
יובל שטייניץ
אני רק רוצה להבין, האם אתה רוצה שהיא תהיה פחות יהודית ופחות ציונית?
טלב אלסאנע
אני רוצה שהיא תהיה יותר דמוקרטית.
יובל שטייניץ
ופחות יהודית ופחות ציונית?
טלב אלסאנע
תישאר יהודי כמו שאתה רוצה, ואני אשאר ערבי כמו שאני רוצה.
יובל שטייניץ
לא, אני שאלתי על מהות המדינה.
טלב אלסאנע
אני לא אתערב באופי היהודי של המדינה.

לדעתי, זה מאד מסוכן שוועדת הבחירות שהיא ועדה פוליטית, תחליט לרשימות מי יהיו המועמדים שלהן. אנחנו צריכים לדעת שבבחירות המבחן הוא מבחן הציבור, והציבור מחליט מי הנציגים שלו. לא יכול להיות שיישבו שישה אנשים ויעשו קומבינה ויחליטו האם זה יהיה פלוני או אלמוני.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אל תשכח שהוועדה היא בראשות שופט בית-משפט עליון.
טלב אלסאנע
עם כל הכבוד, הוא שופט כשמסביבו אנשים ועסקנים פוליטיים, ולא כולם יופיעו. מישהו יכול לצאת לשתות כוס קפה, ואז יכולה להתקבל החלטה.
היו"ר אופיר פינס-פז
החשש הוא במקומו.
יוסף לפיד
אולי לא הוועדה תחליט, או רק השופט יחליט?
היו"ר אופיר פינס-פז
יכול להיות.
טלב אלסאנע
יש כאן מושג שחוזר על עצמו כמה פעמים. חבר-הכנסת ישראל כץ אמר את המשפט הבא, שאני רואה בו משפט מפתח: אנחנו רוצים לעשות הבחנה בין מי שבעד טרור ומי שנגדו.
ישראל כץ
מי שבעד חיסול הטרור.
טלב אלסאנע
אני רוצה לומר בצורה חד משמעית, שכולנו נגד טרור, אבל השאלה היא מה זה טרור ומה ההגדרה שלו, ולכן צריך להגדיר טרור. פגיעה באזרחים חפים מפשע זה טרור, אבל התנגדות לכיבוש היא לחלוטין לא טרור, ולכן צריך להגדיר הגדרה. התנגדות לכיבוש תישאר, אם נרצה או לא נרצה, והיא גם על-פי החוק הבינלאומי וגם על-פי אמנת האומות המאוחדות, התנגדות לכיבוש ולא טרור.
יובל שטייניץ
זאת לא שאלה האם זה טרור או לא טרור, האם בעד המדינה או נגדה. בדמוקרטיה השאלה היא האם אתה נגד המדינה שלך או לא.
טלב אלסאנע
אני נגד המדיניות שלה, לא נגדה. לא יכול להיות שכל מדיניות היא המדינה. אני נגד מדיניות הכיבוש ואני נגד הטרור, וזה יכול ללכת ביחד.
אחמד טיבי
באופן מתמיה אני אומר שההתמדה והלובי של יוזם החוק, חבר-הכנסת כץ, ראויים להערכה. בהתחלה כמעט שלא היה סיכוי לחוק לעבור, אבל הוא ניצל בכשרון את האווירה והמצב הביטחוני המתערער. כל חברה במצב ביטחוני מעורער ובמצב של חוסר ביטחון אישי וקולקטיבי, נוטה ימינה עד כדי פשיזם ומקרתיזם. אני חושב שהכותרת של החוק הזה צריכה להיות מקרתיזם לשמו, כי חבר-הכנסת כץ שפעם לא היה כל-כך בכיר בליכוד, נהיה בכיר בעיקר בגלל ההתגרות בנו ובחברי-הכנסת הערבים. אנחנו צריכים לזקוף לזכותו את העובדה שהוא היה תמיד בראש מחנה נתניהו בכנסת - -
ישראל כץ
זה לא מעיד על בכירות.
אחמד טיבי
זה רק בגלל העיסוק שלך בי ובחבריי, חברי-הכנסת הערבים.
ישראל כץ
ברוח הדברים האלה, אני רק יכול להגיד שאתה כנראה הלוביסט הראשי של החוק הזה. בגלל ההתבטאויות שלך שתומכות בהרג חיילים ובאינתיפאדה, עשית פי אלף יותר ממני, אז אל תיתן לי את הקרדיט.
אחמד טיבי
אתה גם מעוות את הדברים שלי.
ישראל כץ
אני רק אחד השומעים. אגב, אני חייב לשבח אותך על העקביות. אתה באופן עקבי תומך באלימות ובמאבק מזוין נגד מדינת-ישראל, משום שזו היא תפיסתך.
טלב אלסאנע
לא יכול להיות דבר כזה, זה עניין אישי?
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת טלא אלסאנע, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
אחמד טיבי
אני רואה כאן את מזכיר הממשלה, שנדמה לי שהוא פקיד בכיר. אני נזכר שלאחרונה הוא פתאום מתקיף את חברי-הכנסת הערבים ויוצא בהצהרות נגדנו.
נסים זאב
הוא לא פקיד, הוא איש פוליטי.
אחמד טיבי
מר סער, אתה מגלה מעורבות פוליטית נגד חברי-הכנסת הערבים, ואתה צריך לשים קץ להתערבות הזאת, או שאחרים צריכים לשים קץ להתערבות הזאת.
ישראל כץ
אני מבין שמעכשיו צריך להצמיד גם למזכיר הממשלה אבטחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת כץ, אני קורא אותך לסדר פעם ראשונה.
גדעון סער
אין סיכוי שאני אירתע מלהמשיך לפעול למען החוק הזה.
אחמד טיבי
לגבי מהות החוק ותמיכה במאבק מזוין ובמעשי טרור, אני רוצה לחזור לשאלה שהצבתי כאן, מה זה מעשי טרור? אם אחרי קבלת החוק אומר שמה שעושים הפלסטינים כיום זאת מלחמת עצמאות, האם זה פוסל אותי מלרוץ לבחירות או פוסל את הרשימה שלי? מה דינה של הצהרה כזאת, אם אני מגדיר ומתאר את מה שקורה עכשיו כמלחמת העצמאות של העם הפלסטיני?
יובל שטייניץ
זאת אומרת שאתה מצדיק את המלחמה הזאת ואת היריות שלהם על חיילים?
גדעון סער
מה זה חיילים? רצח של ילדה בת חמש במיטה, תבין על מה הוא מדבר.
אחמד טיבי
בואו ננהל דיון קצת אינטליגנטי.
יובל שטייניץ
אני לא שואל על הילדה בת החמש, אלא על יריות על חיילים.
אחמד טיבי
הרג ילדה בת חמש זה מעשה נאלח. אני שואל עוד שאלה, נגיד שטנק של צה"ל נכנס לבית לחם – זה מצב מאד "תיאורטי", שלא קרה לאחרונה – והורס מכוניות בדרך, פוגע בבתים, הורס עצים, מחסל את מכון המוסיקה למשל ברמאללה, הורג שני גברים, פוגע בילדה ובאישה שיושבות במרפסת, ובעלה של האישה שיש לו אקדח יורה לעבר הטנק, האם הוא טרוריסט, או מתנגד למתקיף? מה זה המעשה הזה, יושב-ראש ועדת החוקה חוק ומשפט? חבר-הכנסת כץ, יוזם החוק, האם הפלסטיני הזה הוא טרוריסט?
יובל שטייניץ
לא, אבל הוא מהווה מאבק מזוין נגד כוחות מדינת-ישראל ונגד מדינתך, ולתמוך בו פירושו בגידה, אפילו אם הוא לא טרוריסט.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת אופיר פינס אמר שכל מי שיורה על חיילי צה"ל, גם בבית לחם, עושה מעשי טרור.
יובל שטייניץ
אז אני אומר שלא, אבל אם חייל סורי או פלסטיני יורה על חיילי צה"ל ואתה תומך בו, זאת בגידה.
אחמד טיבי
אני רוצה שאף אחד לא ייהרג, אבל אני רוצה שהמצב של הכיבוש יסתיים, ולכן כל עם הולך למלחמת עצמאות. בסופו של דבר, מטרתה של הצעת-החוק של חבר-הכנסת ישראל כץ היא אחת – חיסול פוליטי של הנציגות הערבית הלגיטימית של הציבור הערבי במדינת-ישראל וטיהור אתני של ההנהגה הערבית של מדינת-ישראל, ולכן נדמה לי שיש אנשים שאפילו להיות היידר מוציאים שם רע, וחבל.
יובל שטייניץ
מי שתומך במלחמה נגד חיילי צה"ל, בלי קשר למוטיבציה - -
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת שטייניץ, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה. אני אוציא אותך מפה, אם לא תפסיק.
ישראל כץ
אדוני היושב-ראש, הוא השווה אותי להיידר, וזה מחייב התייחסות שלך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני חושב שחלק גדול מהדברים של חבר-הכנסת אחמד טיבי עכשיו הם דברים נלוזים ונפסדים.
אחמד טיבי
על מה?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מדבר על כל תיאור הדברים שלך וכל תיאור המציאות המעוותת כפי שאתה מגדיר אותה שנועדו לדבר אחד, כדי שתהיה לך יכולת להמשיך ולתמוך במאבק מזוין נגד מדינת-ישראל, וזה מה שאתה רוצה.
אחמד טיבי
האם הכיבוש זאת מדינת-ישראל? האם הכיבוש זאת מדינה?
היו"ר אופיר פינס-פז
גם הכנסת צריכה להעמיד קווים אדומים מול אנשים כמוך.
אחמד טיבי
אפילו חבר-הכנסת יובל שטייניץ אמר שדעתו שונה משלך.
היו"ר אופיר פינס-פז
מאה אחוז, אתה תתמוך ביובל שטייניץ, ואני אומר לך את דעתי.
יובל שטייניץ
ירי על חיילי צה"ל בלי קשר להקשר, זה נגד מדינת-ישראל וזאת בגידה במדינת-ישראל, אפילו אם מדינת-ישראל לא צודקת.
היו"ר אופיר פינס-פז
לדעתי, אין לך זכות לחצות את כל הקווים האדומים כל הזמן. לדעתי, אין לאף חבר-כנסת זכות כזאת, גם לא לך.
אחמד טיבי
אגב, חבר-הכנסת יוסי שריד אמר "מלחמת עצמאות", אז אותו תפסלו? יוסי שריד, יושב-ראש מרצ, אמר "מלחמת עצמאות".
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא מעניין אותי, מה שמעניין אותי זאת היכולת לחצות את כל הקווים האדומים.
יובל שטייניץ
חבר-הכנסת שריד לא תמך במלחמה הזאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת טיבי, אתה בדיוק כמו חברי-הכנסת מהימין, עושה הכל כדי לשבור את הדו-קיום בין יהודים לערבים במדינה הזאת.
אחמד טיבי
כאשר אני תומך במלחמת שחרור?
היו"ר אופיר פינס-פז
כאשר אתה חוצה קווים אדומים, שמסכנים את היחסים.
יובל שטייניץ
אתה פועל נגד מדינתך, ולכן זה נחשב בגידה.
טלב אלסאנע
מה אתה רוצה, שהוא יהיה ציוני? הוא לא ציוני, הוא לא יהודי, הוא פלסטיני. זה ניסיון לסתום פיות.
נסים זאב
למה אתם נשבעים אמונים למדינת-ישראל? אסור להם להישבע אמונים למדינת-ישראל.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת זאב, אני לא אסבול דיבור גזעני כזה בוועדת החוקה חוק ומשפט. אם אתה רוצה לדבר שטויות כאלה, "לך בחוץ". היועצת המשפטית של ועדת החוקה חוק ומשפט, בבקשה.
יובל שטייניץ
אני מבקש שתאפשר לי לומר הערה קצרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא אוכל; אם יוותר זמן, אאפשר לך בסוף. אני רוצה לקרוא את רשימת הדוברים: אברהם רביץ, יעל דיין, נואף מסאלחה, גדעון סער, נסים זאב, טומי לפיד, ומי שלא היה פה כשהגיע תורו...
עבד אלמאלכ דהאמשה
יצאתי לרבע שעה וחזרתי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם יוותר זמן, אני אאפשר לך לדבר.
סיגל קוגוט
לגבי יחיד רבים, חבר-הכנסת כץ יודע את עמדתי עוד מתפקידי הקודם, ונכון שזאת לא סוגייה משפטית כל-כך. נוכח הפסיקה הקיימת, אני סבורה שהשיטה של פסילת רשימות מביאה לגבול העליון ביותר את הסובלנות האפשרית, לפני שפוסלים. זה נכון שיהיו מובלעים בתוך רשימות, במקומות לא בכירים, וייתכנו אנשים שיגידו דבר זה או אחר ולא ייפסלו לפי השיטה הקיימת, אבל אני בעד הבלגה. לעומת זאת, אדם שיתבטא כך - ובית-המשפט העליון הדגים את זה בכמה מקרים - והוא אדם מאד מאד בכיר ברשימה, למשל מולדת-גשר-צומת שמה בראשה כמועמדה לראש העיר אדם גזעני, קשה להגיד שהיה צריך להסתפק רק בפסילתו, למרות שבית-משפט אפילו המליץ לשקול את השיטה הזאת.

אפשר לטעון טיעון נגדי, שברמה העיונית קשה לחלוק על כך שדינו של היחיד צריך להיות כדינו של הרבים, ואם בשיטה רשימתית אתה פוסל אחד, עדיין הייצוג של אותה רשימה נפגע פחות מאשר בשיטה האישית. אפשר גם לטעון שלא ייצא הקצף על כל העדה, אלא רק על מי שחטא, אבל החשש שלי בשורה התחתונה הוא שיהיו יותר פסילות.

לכן, אם הכנסת תבחר בדרך הזאת, אני סבורה שצריכים להקפיד על שני דברים. הראשון - כבר הצענו בחוק הבחירות, שלא כל אדם יוכל לבקש לפסול את היחיד. אם סגן יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית אומר שקל מאד לגייס רוב של שליש, צריך לחשוב על רוב שכן יספיק. כמו-כן, צריך לעשות הסמכה מפורשת בחוק היסוד, על מנת שלא יהיה ספק שאין סתירה בין חוק היסוד לחוק הבחירות, ולקבוע בחוק הבחירות סף מינימום של חברי ועדה.

הדבר השני שיכול לענות לבעיה שהעלה פרופסור קרצ'מר הוא רעיון שהעלה מר שופמן. אני אומר אותו בשם אומרו, כי הוא רעיון מאד יפה בעיניי. ההבדל בין סעיף 5 בחוק המפלגות לסעיף 7א בחוק יסוד: הכנסת נידון בפסיקה. באופן כללי, לפי השופטים זו מטריה זהה. ברק ניסה להוביל את זה לאיזושהי דיפרנציאציה, אך בינתיים העמדה הזאת לא מקובלת.

סעיף 6(ד) לחוק המפלגות קובע כך: סירב הרשם לרשום מפלגה, יעביר הרשם את דבר הסירוב ונימוקיו לאישור בית-המשפט העליון. מה השוני בין אישור בית-המשפט העליון לבין מה שיש היום בחוק הבחירות? באופן מעשי, אין דבר כזה שמישהו ייפסל ולא יערער לבית-משפט עליון. זה לא יביא להכבדה על בית-המשפט העליון, כי פסילת רשימה זה משהו כל-כך רציני, שהוא חייב להגיע, ויגיע לביקורת שיפוטית.

גם ברק ציין בפסיקות שלו על יאסין ואיזקסון, שיש הבדל בין הביטוי אישור בית-משפט עליון לבין ערעור בחירות, מבחינת טיב הביקורת השיפוטית. אמנם כאן מדובר בוועדת בחירות שהיא גוף פוליטי, וכאן זה רשם שהוא גוף מנהלי לא פוליטי, אבל אני לא מוצאת שדווקא הביקורת על רשם מינהלי צריכה להיות אישור, ואילו הביקורת על גוף פוליטי צריכה להיות רק ערעור בחירות, כשהביקורת השיפוטית היא יותר מצומצמת. לכן, יכול להיות – במיוחד אם הולכים על המועמד הבודד – שעם שינוי הקונספציה של ערעורי בחירות בצורת ערעור והחלטה על אישור, מצד אחד טיב הביקורת השיפוטית לא יהיה מאד שונה, אבל מאחר שבית-המשפט לא יישב רק כגוף מפקח מלמעלה, אלא כגוף מאשר כפי שהוא עושה בחוק המפלגות, יינתן לדעתי פתרון ברוח הדברים שהציע יהושע שופמן לבעיה שגוף פוליטי מחליט.

מה גם שאני חייבת לציין, שכאשר מדובר ברשימה, ועדת הבחירות היא מאד מאד מרוסנת – יכול להיות שאם יהיה מדובר ביחיד, ועדת הבחירות תהיה פחות מרוסנת. נפסלו רק שתי רשימות בגלל עילת הגזענות – של כהנא ושל זאב הרטמן לרשויות המקומיות. גם ערעורים שהגיעו לבית-המשפט העליון על אי פסילת רשימות, הראו שוועדת הבחירות לא מרבה לפסול, למרות שהיא גוף פוליטי. אם נחליט שזה יהיה באישור בית-משפט עליון, זה יכול עוד יותר לחזק את העניין.

לעניין "במפורש או במשתמע", בשורה התחתונה אפשר לומר שצריך להיות משהו אחיד ליחיד ולרבים – אם אתם הולכים על יחיד - מאחר שצריך להשתלב בחקיקה ובפסיקה קיימת וכמה שפחות לעסוק באנדרלמוסיה. אמנם בית-המשפט ב-1988 בעניין כהנא התייחס לתיבה במפורש או במשתמע, ואמר שבמפורש פירושו ממש קריאה מפורשת, ובמשתמע זאת מסקנה שאני מסיק ממשפט אחר.

אחר-כך חזרו על זה, ולא ניסו בכלל לעשות הבחנה בין המילים במפורש או במשתמע, כי המבחנים שבית-משפט עליון קבע כתחליף למבחן ההסתברותי הם שזה גם צריך להיות דבר חד-משמעי, שלא יכולה להיות עליו בכלל מחלוקת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל למה צריכה להישאר המילה "במשתמע"? הרי כשפוסלים רשימה או יחיד, זה דבר כל-כך מרחיק לכת, ולכן זה צריך להיות במפורש.
סיגל קוגוט
למעשה, זה התפרש כ"במפורש", כי אם אתה אומר שהראיות צריכות להיות חד משמעיות שלא ניתן לפקפק עליהן, ומעשה האדם ברשימה לא צריך להיות שולי אלא מרכזי, ברור שכאשר בית-המשפט עשה את היישום של המבחנים, הוא לא הבחין בתיבה "במפורש או במשתמע". המבחנים האלה חלים על התיבה הזאת, וזה ברור.

אני רוצה לקרוא לכם משפט מערעור בחירות ארליך, כדי שתבינו מה יכול לקרות אם ינסו לעשות את הדיפרנציאציה בין "במפורש או במשתמע". על כהנא אני באמת יכולה להגיד שזה היה במפורש, אבל בית-המשפט לא טרח לנסות לעשות את ההבחנה הזאת, כי הוא לא היה צריך לעשות אותה. הוא קבע את המבחן של ראיות חד-משמעיות, ולכן הצעת-חוק שאומרת שערבים לא ילכו על חוף הים היתה נראית לו מאד חד-משמעית, והוא לא היה צריך לטרוח ולומר האם זה במפורש או במשתמע.

לעומת זאת, בערעור בחירות ארליך, למרות כל ההסתייגויות מכך שנשוא הערעור לא הוזמן לדיון ובגלל שלמערער לא היה מעמד, אפשר היה לדחות את זה על הסף, ואני אומרת את זה כי אני רוצה שתבינו את ההתלבטויות שבהן היה שרוי בית-המשפט. הביטוי שבית-המשפט אמר עליו שהוא לא יודע האם זה במפורש, אבל זה בטוח משתמע לפחות היה: היהדות היא דת ולא לאום, ולציבור היהודי בעולם אין סטטוס לאומי כלשהו, אני לא חושב שיש לציבור הזה זכות להגדרה עצמית; או – אין שום דמיון בין זכויותיהם בארץ של הפלסטינים שהוגלו מאדמתם לפני 50 שנה לבין זכויותיו של קולקטיב מדומה שהוגלה מהארץ לפני 2000 שנה.

בית-המשפט לא פסל וועדת הבחירות גם לא פסלה את המועמד בגלל ההתבטאויות האלה, אלא קיבלה את ההסברים. אולם, כשבית-המשפט לא צריך לטרוח ולהגיד האם זה במפורש או האם זה במשתמע, כי יש לו תיבה "במפורש או במשתמע", ובגלל שממילא הוא מחפש את הראיות החד-משמעיות, לא תיכנס לבעיות אם תעשה דיפרנציאציה. אם פה אתה תגיד "במפורש או במשתמע" ולגבי יחיד אתה תגיד "במפורש", יצטרכו לבנות הלכות שיסבירו מה זה "במפורש" לעומת "במפורש או במשתמע" שמקובל היום.
ישראל כץ
אנחנו לא משנים את החוק הקיים, אלא רק לגבי היחיד.
סיגל קוגוט
אתה יכול למחוק את הכל ולא לכתוב בכלל "במפורש או במשתמע", ולהישאר עם הפסיקה הקיימת שדורשת ראיות חד-משמעיות לתוצאה.
יובל שטייניץ
את מבלבלת בין שני דברים: בין במפורש לראיות חד-משמעיות.
ישראל כץ
אמרת שכהנא נפסל רק בגלל המילה במשתמע.
סיגל קוגוט
אם אתם הולכים על יחיד רבים, הפתרון לא יכול להיות בדיפרנציאציה, כך שפה נכתוב "במפורש" ושם נכתוב "במפורש או במשתמע". יש אפשרות למחוק בכלל את התיבה הזאת. בית-המשפט יצטרך ממילא לפתח פה הלכות. אין דינו של היחיד כדין הרבים. מה המשמעות של מספר אחד ברשימה, שלגביו חלה המילה במפורש, אבל לצורך הרשימה חלה עליו גם המילה במשתמע? הרי היום יש הלכה, שאם הוא מספר אחד ברשימה, מוחקים את הרשימה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רק רוצה להזכיר לחבר-הכנסת ישראל כץ דבר שהוא לא קשור לוועדה, אבל אני אומר את זה בפורום רחב, כדי שלא תהיה אחר-כך אי הבנה. ההסכם הקואליציוני לא מחייב את חברי הוועדה, ואני רוצה שכולם יידעו אותו. אני רוצה להזכיר שלגבי חוקי יסוד מדובר על הסכמה.
אברהם רביץ
האם אתה מדבר על החוק הזה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כן, בגלל שהוא רגיש מאד ובגלל שהוא חוק יסוד.
אברהם רביץ
אני רוצה אולי בכל זאת לתקן אותך, שאף פעם לא היתה כוונה – וכך התנהגנו גם אנחנו – לכל חוקי היסוד הנוגעים לממשל, לסדרי ממשל, לבחירות ולמבנה הכנסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מדבר על זכויות אדם.
ענת מאור
אבל זכויות חברתיות אתם מוכנים להקריב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אנחנו התכוונו לזה.
אברהם רביץ
הייתי אומר שלו זכינו - ברמה התיאורטית – לבוא ולומר לעצמנו, שאכן בית-המשפט על דרגותיו השונות הוא הגוף שאנחנו באמת סומכים על שיקול דעתו הבלעדי והאובייקטיבי, שהוא עומד מעל לכל השיקולים האחרים, כמו שיקולים פוליטיים, באמת היה ראוי לומר שהכל יעבור לבית-המשפט, על סמך החוקים הקיימים.

אני רוצה לומר לכם את הרגשתי האישית גם לגבי החוק הזה וגם לגבי חוקים אחרים. אני סומך יותר על הכנסת, כלומר: במקרה הזה על ועדת הבחירות, שמורכבת מחברי-הכנסת בראשות שופט מאשר על בית-המשפט על דרגותיו השונות. אני סומך על כך, שאכן ועדת הבחירות של הכנסת תהיה הרבה יותר מאוזנת, תהיה הרבה יותר זהירה והרבה יותר רגישה.
ענת מאור
אנטי דמוקרטית.
אברהם רביץ
היא תהיה הרבה יותר דמוקרטית.
היו"ר אופיר פינס-פז
צריך להגיד את האמת, שעד לרגע זה ועדת הבחירות המרכזית לא פסלה אלא פעם אחת.
ישראל כץ
גם אין לה אינטרס לפסול.
היו"ר אופיר פינס-פז
לכן אני אומר שקשה מאד להתווכח עם חבר-הכנסת רביץ, ואני לא מתייחס לביקורת שלו על בית-המשפט, אבל ועדת הבחירות המרכזית מתנהלת עד היום די באחריות בעניין הזה.
ישראל כץ
ועדת הכנסת לא הסירה את החסינות של אביגדור ליברמן על דעת אנשי מרצ בנושא ההתבטאות, ובצדק אגב, כי אחרי זה לא יצא מזה גם דבר.
ענת מאור
לא על דעת אנשי מרצ.
היו"ר אופיר פינס-פז
על דעת אנשי מרצ, זאת היתה שערורייה. רק חבר-הכנסת אורלב ואני הצבענו נגד.
ענת מאור
זה לא היה בצדק. מה, מהמשפט לא יצא דבר? הוא מכה ילדים.
ישראל כץ
אני לא מדבר על הנושא הזה, אלא זה היה בנושא של ההתבטאות.
אברהם רביץ
באמת העניין הזה צריך להיות נידון בבית-המשפט, אבל הניסיון שלנו הוא מר וקשה מאד כאשר אנחנו מסתכלים על החלטות בית-המשפט העליון אפילו, שהן לפי דעתנו מושפעות מאד חברתית ראשית כל, ובוודאי שהן תהיינה מושפעות גם פוליטית. עצם העובדה שאומרים לי שצריך להכניס אדם דתי לבית-המשפט העליון היא כבר מזעזעת, מכיוון שאנחנו מבינים שה"עסק" לא בסדר.
נסים זאב
אתה מזדעזע מעצם הרעיון?
אברהם רביץ
כולם הבינו את מה שאמרתי. לגבי השאלה שנידונה כאן, האם עדיף שנוכל לפסול את היחיד מתוך רשימה, כאן הועלתה קודם הצעה שראש הרשימה יפסול את הבא אחריו, אבל גם פרקטית זה לא רלוונטי, שהרי מתי הוא מתחיל להכיר אותו? עם תעמולת הבחירות, הדיבורים והשטויות שהוא קולט מפי האיש הזה, ואז הוא כבר לא יכול לפטר אותו, כי אין מציאות כזאת שלפיה אפשר לפטר מועמד לחברות בכנסת בשלב הזה.

לכן, כשהם יהיו תקועים עם היחיד, ממה נפשך, אם אתה לא דן את היחיד, מה תעשה ועדת הבחירות או בית-המשפט? הם יאמרו שבקבוצה הזאת שהיא הסיעה, ישנה שם צרה צרורה כזאת שצריכים בגללה לפסול את כל הרשימה, או לחלופין לא לפסול את היחיד הזה, אז לאן אנחנו מגיעים?
היו"ר אופיר פינס-פז
אלא אם כן היחיד הוא ראש הרשימה.
אברהם רביץ
מה זה משנה? גם אם מדובר בראש הרשימה, תבוא כל הרשימה ותאמר: אנחנו ידענו שיש לנו כאן חיה דו רגלית פשיסטית או גזענית? לכן אני חושב שגם במובן הפרקטי זה לא ראוי, כי אנחנו יכולים להיתקע עם החוק הזה, ואז לחוק הזה לא תהיה כל משמעות. לכן, אני מעדיף את הדעה של הגברת זילברשץ, שאני מעריך אותה מאד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל מה לגבי עניין "במפורש או במשתמע"? אנחנו הבנו שאתה מעדיף שיהיה גם יחיד, אבל נשאלת השאלה האם אתה מוכן ללכת לניסוח שמוריד את נושא ה"במשתמע".
ישראל כץ
אנחנו לא מורידים - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אגב, אם אתה לא מסכים, אני לא אקדם את החוק.
ישראל כץ
זה לא שאני לא מסכים, אבל העניינים נידונו ונשקלו. אני לא אלך לבטל חוק קיים.
אברהם רביץ
חבר-הכנסת אופיר פינס, במשתמע או במפורש זאת שאלה של האזנה סלקטיבית של השומע, אבל זה משחק. נגיד שאנחנו יושבים בוועדת הבחירות, והאיש אמר את דבריו - אתה לא יכול להגיד שהוא אמר אותם במפורש, אבל כן במשתמע, וכל אחד מבין מה הוא אמר, מה הוא צעק ולמה הוא הסית. האם בגלל שהדברים האלה נאמרו במשתמע, לא נחליט שהאיש הזה פסול? בגלל שאתה יכול לתת לזה פרשנות תוך כדי האזנה, שבעצם הוא אמר את הדברים רק במשתמע - לכן, אני הייתי מתעלם מזה לחלוטין ומשאיר את זה להחלטת הוועדה.
ישראל כץ
השינוי הוא רק לגבי היחיד, למה לדון בסיעה? החוק קיים לגבי סיעות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל יושבת כאן יועצת משפטית לוועדה שאמרה את דבריה, ואני לא יכול להתעלם גם מדברי הגורמים המקצועיים.
סיגל קוגוט
זה לא טוב לעשות דיפרנציאציה.
ישראל כץ
לגבי מה, לגבי סיעה קיימת? הרי החוק לגבי סיעות קיים כבר.
היו"ר אופיר פינס-פז
דיברו פה פרופסור קרצ'מר, סיגול קוגוט ויפה זילברשץ. יש בעייתיות עם המילים במשתמע או במפורש, גם אם נגיד הסכמנו כבר לגבי היחיד.
סיגל קוגוט
יש לך פסיקה קיימת כבר 20 שנה על העניין הזה.
יובל שטייניץ
הבעיה היא שאנשים לא מבינים היטב את המילה השתמעות, והם חושבים שהשתמעות זה משהו מעורפל. יש השתמעות שהיא מאד ברורה.
סיגל קוגוט
וזאת הפסיקה, ולכן זה חייב להיות אותו מינוח לגבי יחיד ולגבי רבים.
ישראל כץ
אז להשאיר אותו גם לגבי היחיד?
סיגל קוגוט
לפחות זה, או למחוק את המילים האלה לגבי כולם.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא יקום ולא יהיה.
ישראל כץ
אז מה עמדתך?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה להיכנס עכשיו לעמדתי. כשיסתיים הדיון, נתחיל לגבש את החוק.
ענת מאור
האם יש לך הערכה מתי תתקיים ההצבעה?
היו"ר אופיר פינס-פז
עוד חצי שעה.
אברהם רביץ
אני חושב שראוי לומר משפט אחד, למרות שחברי-הכנסת הערביים שדיברו קודם לא נמצאים. אני חושב שהם מנסים להציג כאן את הדברים לא כיאות.
יובל שטייניץ
מתי ההצבעה?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא בטוח שתהיה הצבעה.
זאב בוים
למה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כי יש לי סמכות להחליט מה שאני רוצה. חברים, אני אומר לכם שחבל לכם על הזמן, בחוקים האלה לא תהיה חקיקה חפוזה. יש לי הסכם קואליציוני לצדי, ואם אני לא אהיה שלם בעניין, לא תהיה הצבעה.
יובל שטייניץ
אופיר, אתה אומר שאם אתה לא תהיה בעד חוק, לא תתקיים עליו הצבעה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אני לא אהיה שלם עם הנוסח, לא תהיה הצבעה. יש לי הסכם קואליציוני, וזה סעיף ראשון בהסכם הזה. אני הולך מרחק ניכר לשינוי דרמטי, שאני חושב שהוא מחויב המציאות, אבל זה לא יהיה שינוי שאני לא אסכים לו.
נסים זאב
אבל הוא מעשי לגבי כל דור.
ענת מאור
המעשים של הרס הדמוקרטיה הם הרבה יותר חזקים והרבה יותר מהירים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מעוגן בהסכם קואליציוני מסודר, ועל חוקי יסוד צריכה להיות הסכמה מוחלטת.
יוסף לפיד
מה שלא פייר זה שאתה מחזיק אותנו במתח.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, לי יש עניין להצביע.
ישראל כץ
אז מה עשינו, האם לא גיבשנו הסכמה? הרי באנו לישיבה עם הסכמה.
יובל שטייניץ
אין מאה אחוז הסכמה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא אמרתי מאה אחוז הסכמה. הרצון שלי הוא רצון חיובי.
ישראל כץ
אני לא הלכתי להסכמות? הרי סיכמנו דברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
הרצון הוא רצון לקדם את החקיקה, לפחות מבחינתי, אבל משום שמדובר בשינוי חוק יסוד ובזכויות מאד בסיסיות של מועמדות לכנסת, אני אומר שזה לא דבר שעושים אותו בלי שאנחנו בטוחים שאנחנו עושים את המעשה הנכון. מדובר בקריאה שנייה ושלישית, זאת לא קריאה טרומית, אז אל תלחצו עליי. אני רוצה להיות בטוח, שמה שאנחנו מוציאים תחת ידינו הוא מאוזן ואחראי, ויש לי כוונה להצביע על זה.
יוסף לפיד
אז יש הצבעה או אין הצבעה?
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון לרגע זה יש הצבעה.
יעל דיין
אז תקבע את ההצבעה לשעה 15:45, כי אנחנו צריכים ללכת לוועדות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא יכול להחליט בעניין הזה. אני לא משחק עכשיו טקטיקות ואני לא משחק משחקים. אם סיום הדיון יהיה סיום שאפשר יהיה להתלכד עליו, נתלכד עליו. כשהדיון יסתיים, תהיה הצבעה היום, או שלא תהיה הצבעה.
יאיר פרץ
עוד חצי שעה או שעה?
היו"ר אופיר פינס-פז
בערך עוד חצי שעה.
זאב בוים
יש שאיפה שבשעה 1:30 נצביע.
ישראל כץ
עדנה ארבל מסכימה, היועץ המשפטי מסכים, הם לא מבינים במשפטים?
אברהם רביץ
במשפט האחרון שלי התייחסתי לחברי-הכנסת הערביים שהתבטאו מקודם. אני חושב שחייבים לעשות את ההבחנה הזאת, וכולם חייבים לדעת שבמערכת הפוליטית הדמוקרטית שלנו אפשר לדבר על כל דבר מבלי לפגוע באנשים ואפשר להביע כל דעה, אפילו דעה קיצונית. אפשר שמישהו יחשוב שמדובר במלחמת שחרור ויביע את דעתו, אבל אסור לקרוא למאבק מזוין ולהרג של אנשים וילדים חפים מפשע. צריך לעשות את ההבחנה הזאת.
יעל דיין
אני אקצר גם בגלל המסגרת הקצרה של הזמן. גם לי וגם לחברת-הכנסת מאור יש ועדות בראשותנו, ואין מי שיחליף אותי בשעה 1:00. אפשר לקבוע את ההצבעה לשעה נייטרלית כמו 15:45, אחרי שיסתיים הדיון בוועדות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אשקול את זה.
יעל דיין
אני נגד החוק הזה בכל צורה שהיא, ובהתאם לזה אני אצביע. כך הצבעתי גם בעבר על החוק הזה, באישור הסיעה.

במסגרת של הדברים ששנויים במחלוקת, כבר אמרתי למה אני נגד החוק, ואני אוסיף רק דבר אחד. אני מסכימה עם מה שנאמר כאן היום אפילו על-ידי עמיתי ויריבי המוחלט, חבר-הכנסת יובל שטייניץ. התוספת הזאת של תמיכה במאבק מזוין, או במאבק מזוין של ארגון טרור מייתרת את החוק. הרי זה דבר אלמנטרי שיש חקיקה כזאת, כי זה פלילי, ולכן אני לא יודעת למה צריך להכניס את זה בעוד דלת בזמן שזה קיים באמצע הסלון בצורה מכובדת, ובצורה שאין לי ספק שתישמר.

על-ידי התוספת הזאת לחוק הזה, אתם אומרים לי למשל שאם אני מצביעה נגד החוק, אני בעד הסתה למאבק מזוין, או שאני תומכת במאבק מזוין נגד מדינת-ישראל, וזה מאד לא הוגן.
ישראל כץ
זה לא מדויק אגב, את תומכת באפשרות לתמוך, וזה לא אומר שאת תומכת. את תומכת באפשרות לתמוך, וזאת האמת.
יעל דיין
זה כבר גרוע. כבר מציגים אותי ואת חבריי המתנגדים לחוק כאילו אנחנו בעד האפשרות שירוץ מישהו כזה לכנסת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז את צריכה להסביר למה את מתנגדת לחוק.
יעל דיין
אני אומרת שהסעיף הזה הוא מובן מאליו, הוא מיותר בחוק הזה, ואני חושבת שהוא סעיף קיצוני, שיותר מבייש אותנו בידיעה שהוא קיים בחוק אחר ושהוא פלילי. מדובר בצורך זמני היום, שיכול להיות שלא יתקיים מחר, ופרסונלי, בזמן שמחר אולי זה לא יהיה כך. חוק יסוד צריך להיות נקי משיקולים של היום ואתמול ונקי משיקולים פרסונליים, כי הוא לעולמי עד.

לגבי הוויכוח שהתעורר כאן, אם זה לא יעבור בהסכמה, אני אבקש או להוריד את כל התיבה של "במפורש או במשתמע", או להוריד את במפורש. לא בא בחשבון שיהיה כתוב כאן במשתמע באיזושהי צורה, כלומר: או שהמילה "תעוף" יחד עם המילה "במפורש", או שהיא "תעוף" לבד ותישאר רק המילה "במפורש".

אני אתנגד ואבקש הסתייגות לגבי הנושא של אדם יחיד. הובעו כאן דעות מקצועיות, ונאמר שזה ייתן לנו אפשרות לפסול אין סוף אנשים. אני על הבסיס של דמוקרטיה, לא גזענות ולא טרור, אלא בגלל אי שוויון כתפיסת עולם, כבר פוסלת בודדים בהרבה מאד רשימות, כולל חוסר ייצוג של נשים באותן רשימות. זה אנטי דמוקרטי וזה נותן לי עילה לפסילה.

דובר כאן לגבי ועדת בחירות. אני מבקשת שזה יהיה בית-משפט ולא ועדת הבחירות. אלה שלושת ההסתייגויות שלי.
נואף מסאלחה
אני נגד החוק, כי אני חושב שבמדינת-ישראל יש ללאומים השונים זכויות במרחב הדמוקרטי והסבלנות. גם אני לא מקבל הרבה אמרות של חלק מחברי-הכנסת היהודים והערביים, ואני בכוונה אומר יהודים וערבים. אתמול למשל שמעתי את חבר-הכנסת קליינר.
היו"ר אופיר פינס-פז
קליינר – ימיו ספורים כחבר-כנסת.
ישראל כץ
"ימיו" זה דבר פיסי.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, אני מדבר מבחינה פרלמנטרית. מבחינה פרלמנטרית, אם החוק הזה עובר, לפי דעתי הוא נפסל.
אברהם רביץ
אבל הוא לא יחול רטרואקטיבית.
ישראל כץ
אבל זה יגרום לאנשים להגביל את עצמם מלהתבטא בצורה הזאת. אגב, לא היו פסילות כי אנשים לא התבטאו, אבל נראה את הגיבורים אחרי זה. הם יחשבו אלף פעמים לפני שהם יעשו את זה, ואם יהיה אחד שיחליט לעשות זאת במודע, הוא ישלם את המחיר.
נואף מסאלחה
חבר-הכנסת כץ, אנשים מתבטאים ואתה לא יכול להגביל אותם בחקיקה. גם אם אני אישית לא מסכים להשתתף בחינגה הזאת של ההתבטאויות, אני חושב שמוטב לשמוע את הדברים האלה מאשר להשתיק אותם גם בכנסת וגם במקומות אחרים, כי היחסים בין המיעוט הערבי לרוב היהודי הם כל-כך עדינים, גם בלי כיבוש שטח A.

אם תקרא את מה שנכתב אתמול בדו"ח מבקר המדינה, שהוא לא ערבי ולא שמאלני, תראה מה כתוב רק לגבי הנושא של קיפוח הערבים. יש כל-כך הרבה סיבות לחלק מאזרחיה הערביים של מדינת-ישראל להתקומם, ולכן אדוני היושב-ראש, היית צריך לראות את ההבדל בתחושות למשל לגבי כיבוש ג'נין. עד עכשיו אני לא הייתי במחנה הפליטים, הרבה היו.

חבר-הכנסת כץ, זה לא עניין של התקוממות או הזדהות. במקרה הזה, מדינת-ישראל כבשה, ולא משנה כתגובה למה. אני גם הבעתי את דעתי בעיתון, ואמרתי על ידידי אליקים רובינשטיין, שאנחנו בידידות אישית, אבל הוא לא יעשה מסוריה אויב שלי. סוריה היא אויבת מדינת-ישראל, וזה לא אומר שאני צריך לשתף פעולה עם הסורים נגד מדינת-ישראל. באותו מאמר גם אמרתי שאסור לנו כערביי ישראל להזדהות עם העם שלנו יותר ממדינתנו. אני אמרתי את זה לא כדי למצוא חן בעיני אף אחד.
אבל אם יש לחבר-הכנסת עבד אלמאלכ דהאמשה, לאחמד טיבי או למישהו אחר דעה אחרת מזו של דעתי, אנחנו פשוט מצרים את צעדיהם הדמוקרטיים והאפשרויות הדמוקרטיות שלהם על-ידי חקיקה, ואתה יודע שזה לא סוף פסוק.

בוודאי שאני אצביע נגד, אבל אם כבר להצביע, אז אני נגד הכנסת המילה "במשתמע".
גדעון סער
זה קיים בחוק, אנחנו לא מכניסים.
נואף מסאלחה
אני חי עם החוק הקיים, אל תשנו אותו.
גדעון סער
זה קיים בחוק הקיים.
נואף מסאלחה
אבל אתה עכשיו מוסיף תוספת.
ישראל כץ
הפשרה שחבר-הכנסת אופיר פינס עמד עליה היא, שהתוספת של היחיד תהיה רק במפורש.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אתה אומר שתצביע נגד הצעת-החוק? הרי אתה נגד תמיכה במאבק מזוין, וכמו-כן העניין של הגזענות שמופיע פה הוא מאד מרחיק לכת. אני חושב שיהיה פה שינוי דרמטי בהתנהלות של הדברים. הרי אתה מייצג את הציבור שסובל מגזענות יותר מאחרים.
נואף מסאלחה
השטחים לפי החוק גם לא סופחו למדינת-ישראל.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון, בוודאי שלא.
נואף מסאלחה
זאת אומרת, אם הם משוחררים כגרסת חברי-כנסת ושרים פה ושם, למה לא החילו שם את החוק הישראלי, ואני מדבר על הפלסטינים, לא על היישובים היהודיים שם? אז בא חבר-כנסת ערבי במקרה כזה, ואומר לך שהוא נגד כיבושם.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין שום בעיה עם העובדה שהוא נגד הכיבוש.
נואף מסאלחה
אבל שאלו אותך שאלה לגבי חיילים. אני לא רוצה שיפגעו באף חייל, אבל יש חבר-כנסת אחר שחושב שהפלסטינים מתגוננים על נפשם ומשחררים את ארצם. תבינו את הקושי שבדברים. הרי גם אצל היהודים יש קושי, ובגלל שיש שלושה וחצי מיליון ערבים בשטחים, לא סיפחו את השטחים למדינת-ישראל, ולא בגלל שום דבר אחר.

אנחנו גם לא משלמים מס שפתיים. אם תלך לביתו של כל ערבי, תגלה שהרוב המכריע של הפלסטינים מתנגד לפיגועים בתוך מדינת-ישראל, אבל בואו נעזוב את זה. לא שזה לא חשוב להתייחס לזה ולגנות את זה, אבל כמעט כל הערבים הם נגד כיבוש, ואני לא מכניס פן פוליטי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין על זה שאלה, וזה לא קשור לחוק.
נואף מסאלחה
אדוני היושב-ראש, הם אומרים את הדברים לא מנקודת ראות של שנאה לצה"ל, ואני עוד פעם אומר שאני לא מביע את הדעות האלה או מצטדק. לדעתי, יש יהודים וערבים מעטים שרוקדים על הדם, אבל אני מדבר על חבר-הכנסת הממוצע והמצוי. אתה מגביל אותו, את החופש שלו, את האנשים שהוא מבטא את הדעות שלהם ואת המצביעים והתומכים שלו, ולכן אני נגד החוק הזה.
טלב אלסאנע
למה מותרת הסתה לטרנספר?
היו"ר אופיר פינס-פז
מי אמר שזה מותר?
גדעון סער
זאת גזענות.
טלב אלסאנע
צריך להגדיר את זה ברחל בתך הקטנה, שהסתה זה טרנספר.
גדעון סער
תגיש הצעת-חוק.
טלב אלסאנע
למה להגיש הצעת-חוק? יש לנו חוק. אתה תומך בטרנספר?
גדעון סער
אני מתנגד לזה בתכלית ההתנגדות.
טלב אלסאנע
אז למה לא להכניס את זה לחוק? זאת שאלה מאד לגיטימית. אם אתה תאמר שהיא לא לגיטימית, אני ארד ממנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
היא לא רלוונטית, משום שהטרנספר הוא דבר גזעני, והגזענות אסורה, אסור להסית לגזענות. מפלגת טרנספר שתציג את מועמדותה, תיפסל לפי דעתי, בשביל מה אתה מייתר את הזמן שלנו?
ישראל כץ
אפרים סנה ייפסל.
גדעון סער
אני מקווה שהוא ישקול את ההתבטאות שאליה אתה מתייחס. הרי אתה מתייחס להתבטאות בודדת, ואני חושב שבהקשר הזה כדאי להגיד שכשחושבים על פסילה, בכל מקרה בסופו של דבר היא תגיע לבית-המשפט העליון. אני אומר את זה לגבי אמירות שיכולות היו להטעות את חברי-הכנסת, כשאמרו שכאילו בית-המשפט הוא לא הפוסק האחרון.

ועדת הבחירות היא אינסטנציה ראשונה, שתמיד בסופה מגיעים לבית-המשפט העליון. בית-המשפט העליון הוא מאד קפדן בעניין הזה, ואין לי ספק שאפילו אם יש התבטאות כזאת או אחרת חמורה, הפסילה לא תתבצע על סמך איזו התבטאות בודדת, אלא על סמך מסכת של דברים, שמעידה שאנשים או רשימות נופלים לקטגוריה הפסולה הזאת.

קודם כל, נאמר שהממשלה תומכת בהצעת-החוק. זה חוק שעבר בתמיכה רחבה מאד של 69 חברי-כנסת, וזה כבר מדבר בעד עצמו. נדמה לי שאין הרבה חוקים שעוברים במליאה ברוב כל-כך מסיבי, וזה רק מעיד על הצורך שיש בדברים. ראש-הממשלה היה נוכח בקריאה הראשונה, והוא בוודאי יהיה נוכח גם בקריאה השנייה והשלישית.
ישראל כץ
גם יושב-ראש מפלגת העבודה הצביע בעד בקריאה הראשונה.
גדעון סער
נכון, אבל לא ציפית שאני אמנה כל שר משרי הממשלה. זה נכון שהשר בן-אליעזר גם תומך בחוק, ובוודאי שהחלטות הממשלה מחייבות גם אותו.
נואף מסאלחה
אבל בן-אליעזר הוא לא כל שר בממשלה, אלא הוא ראש מפלגה, מתרסקת לצערי הרב.
גדעון סער
הוא שר חשוב של מפלגה חשובה. אני מקווה שההערכה שלך היא לא נכונה.
ישראל כץ
לעניין האחרון שציינת, אף חוק לא יעזור.
נואף מסאלחה
חבר-הכנסת ישראל כץ, אני גם כאן תמים דעים אתך שראש-הממשלה הבא זה בנימין נתניהו, ואני לא זורה כאן מלח על הפצעים של מישהו...
היו"ר אופיר פינס-פז
אני בעיקרון הייתי מסכים שהשיחה תגלוש קצת לענייני חולין, אבל לא כשהשעון דוחק בנו.
גדעון סער
מה שעומד פה זה צורך אמיתי במובן הזה, שכשאנחנו מדקדקים בזכות היסוד להיבחר – ולית מאן דפליג שהיא זכות יסוד – בצד השני של כף המאזניים עומדת לגיטימציה לטרור. לא עומדת השאלה של עמדה פוליטית כזאת או אחרת של התנגדות לכיבוש, של תמיכה במדינה פלסטינית ושל כל מיני עמדות שהן לגיטימיות - אפשר לחלוק עליהן, אבל הן בוודאי לגיטימיות – אלא עומדת תמיכה באמצעים אלימים מול מדינת-ישראל, כדי להשיג מטרה פוליטית כזאת או אחרת, ובדיוק פה עובר הגבול. מאחורי הגבול הזה גם עומד הערך, והערך שעומד הוא הערך של קדושת החיים, שהוא בוודאי לא ערך נחות מזכות היסוד להיבחר.

הרי ישראל עומדת גם בזירה הבינלאומית מול מצב מסוים, וכפי שגם מתוך הבית הזה נאמר, כשהטרור מופנה כלפיך, זה לא טרור, זאת התנגדות. היא עומדת במערכה מדינית, ואם מתוך הבית הזה יבוא איסור ברור ויבואו כללי משחק ברורים, זה בוודאי יעזור לנו מאד לעמוד במאבק החיצוני.

לגבי יחיד ורבים, אין לדעתי ספק שזה דבר הרבה יותר ראוי להכליל פסילת יחיד מהטעם הדמוקרטי. זה עלה פה הרבה פעמים, אבל זה בעיניי הרבה יותר דמוקרטי לומר שאם יש אדם או שני אנשים ברשימה רחבה, שהם הקיצוניים וכל השאר הם לא קיצוניים, הם ייפסלו. כל אחד יעלה בדמיונו איזו מפלגה שהוא רוצה בהקשר הזה.

לגבי המילים במפורש או במשתמע, אני רוצה להזכיר לחברי-הכנסת מה המשמעויות שלהן. היום מופיע "במפורש או במשתמע", ואסור לפגוע בזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אסור לפגוע בזה, זה עשרת הדיברות?
גדעון סער
אני אגיד לך את דעתי, ואנסה לשכנע אותך, כי בדרך כלל אתה ענייני, ומנימוקים ענייניים אתה משתכנע. הסבירו פה למה היום בית-המשפט העליון נוקט כללים מאד מאד מחמירים, ולמה לא משנה אם התיבה היא "במפורש או במשתמע".
היו"ר אופיר פינס-פז
אם זה לא משנה, קל וחומר.
גדעון סער
אבל ברגע שהורדת, זה כבר משנה, כי כך אתה נותן איתות מסוים.
סיגל קוגוט
אם הורדת את כל התיבה, זה לא ישנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
גדעון, מה ההתעקשות המיותרת הזאת? אני לא מוכן שיפסלו מועמד יחיד, אלא אם מדובר על "במפורש".
גדעון סער
אם תגיד שלגבי יחיד אתה מוריד את כל התיבה, כמו שסוכם אצל היועץ המשפטי לממשלה, עליי זה מקובל.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, אמרנו שלגבי יחיד נוריד את המילה "במשתמע".
ישראל כץ
תדבר עכשיו על רשימה, כי ביחיד לא מופיעה המילה "במשתמע".
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, אני רוצה להבין מה הבעיה.
גדעון סער
אנחנו משוכנעים באופן אמיתי, שיש יחידים קיצוניים. אם יחיד קיצוני, אתה תחיל עליו מבחן סופר דווקני.
היו"ר אופיר פינס-פז
האם יש לך הצעה לוועדה?
גדעון סער
אני מציע לא לעשות קטגוריות בעניין הזה, אלא להחיל את התיבה "במפורש או במשתמע" לגבי שניהם.
ישראל כץ
אגב, סיגל קוגוט לא שוללת אפשרות כזאת.
גדעון סער
צריך גם לראות כמה פעמים נפסלו רשימות.
ישראל כץ
אגב, אני אעזור לך לאתר מומחים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אתה רוצה, הבאתי מומחית מבר-אילן, וגם היא לא כיוונה לדעתך.
ישראל כץ
כשהבאת את קרמניצר המומחה הקודם, הוא אמר שהוא נגד התוספת, אבל בעד מחיקת המדינה היהודית.
גדעון סער
אופיר, היום אתה לא אפשרת לי את ההגנה שאתה בדרך כלל מאפשר לי בוועדה.
היו"ר אופיר פינס-פז
כי אתה איחרת, והכל מתארך.
גדעון סער
היתה ישיבת קבינט, והתקשיתי להגיע בזמן.
טלב אלסאנע
אולי תגיד לנו מה החלטתם? זה כמו שתיקת נאשם, שלא משתף פעולה עם החוקר.
גדעון סער
קחו בחשבון שאף אחד לא בא ומעיד על עצמו "אני גזען", או "אני תומך בטרור", כשאתם מדברים על "במפורש או במשתמע", אלא זה תמיד נעשה באופן קצת אחר.

חשוב מאד לקבוע כללי משחק, כי אחרת נגיע לאבסורדים, לדוגמה: כשהיועץ המשפטי לממשלה צריך להתמודד עם כל אמירה של חבר-כנסת פלוני או אלמוני. זה בדיוק ההבדל בין לקבוע כללי משחק – ואז כל אחד יודע מה צפוי – לבין קווים עמומים, ואז רשויות האכיפה נדרשות באופן מוגזם להפעיל את סמכויותיהן.

דבר אחר הוא דבר שלא עלה פה בדיון, באשר להבדל בין גרסה א' לגרסה ב'. לפי דעתי, אפשר לשלב בין הגרסאות באופן כזה, שגם מעשי טרור וגם מאבק מזוין וגם ארגון טרור, שלושת הקטגוריות האלה יהיו באותו משפט.
סיגל קוגוט
לא ייגעו בגרסאות האלה.
ישראל כץ
דווקא על החלק השני התגבשה כאן הסכמה.
גדעון סער
אני אומר את דעתי, הבנתי שהיא לא בהתאם לדעתך סיגל קוגוט, אבל אם מדברים על גרסה א' או ב', עדיפה בעיניי גרסה א'.
סיגל קוגוט
נכון, א' עדיפה.
נסים זאב
אדוני היושב-ראש, אם אנחנו נמחק את המילים "במשתמע או במפורש", כפי שהיועצת המשפטית אומרת, השאלה תהיה האם אנחנו נקרא את הסעיף כפי שהוא, לגבי מעשיו של היחיד או מעשיה של הרשימה. הכוונה היא שאם אותו חבר-כנסת הולך לקנות נשק ומיישם הלכה למעשה את הטרור, הוא נהיה אחראי למעשיו. כשאנחנו מדברים על משתמע, אנחנו מתייחסים לדיבור ולהכרזה, ולכן כשאנחנו אומרים "במפורש או במשתמע", הכוונה להצהרותיו, להכרזותיו ולאותו מאמר או אותה עצרת שבה הוא משתתף. כך אני מבין את הדברים, ואם אני טועה, תקני אותי.
סיגל קוגוט
לא כך הם הדברים. השאלה היא האם הוא אומר במפורש שלמדינת-ישראל אין זכות קיום, או שהוא אומר שהעם היהודי זה קולקטיב מלפני 2000 שנה, ואני לא יודע האם יש לו זכות כזאת או לא. תהיה פה בעיית פרשנות.
ישראל כץ
אם לא פסלו רשימה בגלל משהו שהשתמע, קל וחומר שלא יפסלו יחיד על משהו במפורש.
סיגל קוגוט
כי רשימה לא פוסלים כשרק יחיד מדבר.
ישראל כץ
זה לא היה הנימוק.
סיגל קוגוט
פה הם קיבלו את ההסברים שלי, אבל הם אמרו שהם לא יודעים האם זה במפורש או במשתמע.
נסים זאב
אולי לגבי סעיף (3) נשאיר "במפורש או במשתמע", כי למעשה את כל ההכרזות אפשר לפרש לא במפורש אלא רק במשתמע. אנחנו שומעים, לצערי הרב, את הביטויים בחודשים האחרונים שנאמרים על-ידי חברי-כנסת, והמטרה היא להגביל אותם. אני מדבר על סעיף (3), הדן בתמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב ובארגוני טרור.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה לך, אתה מסבך את הדברים.
נסים זאב
אני יכול לחדד את הדברים, ולומר שסעיף (3) הוא גם במפורש וגם במשתמע. לגבי ההסתה לגזענות ואולי שלילת קיומה של מדינת-ישראל, אולי פה צריכים לנהוג קצת יותר בעדינות.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבנתי אותך סוף סוף...חבל לך על הזמן, לא יהיה כזה חוק.
נסים זאב
לגבי העניין של פרט ושל רשימה, לא יעלה על הדעת שאנחנו נתייחס רק לרשימה ולא לאדם עצמו, כי יכול להיות שאותו אדם יפסול רשימה שלמה. אנחנו מעדיפים לפסול את האדם ולא את הרשימה. לא ייתכן שאיש אחד יחטא וכל העדה תקצוף.
יוסף לפיד
אני שמעתי שהעלו פה רעיונות שונים, שבמקרה של פסילה, העניין יעבור לבית-המשפט העליון.
סיגל קוגוט
לאישור.
יוסף לפיד
וזה לא יעבור במקרים של אי פסילה.
סיגל קוגוט
לא, תמיד יש זכות ערעור, אבל השאלה היא האם זה ערעור או אישור.
יוסף לפיד
אני מנסה לומר מה שאני חושב. אני חושב שאם פוסלים אדם או רשימה, צריך להיות אוטומטית אישור של בית-המשפט הגבוה לצדק. אם לא פוסלים, לא צריך להיות על זה ערעור.
היו"ר אופיר פינס-פז
אין דבר כזה.
יוסף לפיד
למה, זה אפשרי.
סיגל קוגוט
אני הצעתי שכשיש פסילה יהיה באמת אישור, זאת אומרת: שאם ועדת הבחירות המרכזית מחליטה לפסול, ההחלטה צריכה לעבור לאישור בית-משפט עליון, ולקבוע מועדים תוך כמה זמן הוא מאשר או לא מאשר את הפסילה. אם ועדת הבחירות המרכזית מחליטה לא לפסול - -
היו"ר אופיר פינס-פז
את מדברת על בודד או על רשימה?
סיגל קוגוט
על מה שאתם מחליטים.
ישראל כץ
אבל אנחנו לא נתחיל לדון בכל החוק כאן עכשיו.
סיגל קוגוט
זה לא כל-כך קשה, אתה רק מוסיף פה סעיף.
ישראל כץ
יש לכם ערעורים על החוק עצמו, אבל החוק עובד היום. לא זאת ההזדמנות להתחיל לדון על כל החוק.
סיגל קוגוט
אתה יכול להחליט שזה רק יחול לגבי היחיד.
ישראל כץ
יש כאן אסכולות משפטיות על החוק עצמו, אנחנו מדברים על התוספת.
סיגל קוגוט
לא על החוק עצמו. אתה יכול להחיל את זה רק על יחיד. המנגנון לגבי רשימות ממילא כבר קיים, ואנחנו יודעים שהוא עובד יפה. העלו פה חששות לגבי היחיד. את המנגנון הזה אפשר להחיל רק על היחיד.
גדעון סער
אם מדובר על השארת "במפורש או במשתמע" על היחיד עם המנגנון של אישור, זאת הצעה טובה.
היו"ר אופיר פינס-פז
במפורש, לא במשתמע.
גדעון סער
לא, גם וגם, שני סנדלים.
ישראל כץ
אבל לבג"צ בלאו הכי יש שיקול דעת.
סיגל קוגוט
הנוהג היום הוא שהיועץ המשפטי לממשלה, או שליש או רבע מוועדת הבחירות המרכזית רשאים לערער, ולא מדובר במישהו שפתאום שואל למה לא פסלתם. היועץ המשפטי יישם את זה פעם אחת בבחירות לרשויות המקומיות, כשאישרו את הרשימה כרשימה גזענית, והיועץ המשפטי ערער על כך, והערעור התקבל. לכן, כדאי להשאיר את האפשרות הזאת, כי זה לא אומר שכל אדם או כל חבר-כנסת יכול לערער על ההחלטה לאשר את הפסילה.
יוסף לפיד
אני הרי בעד הצעת-החוק הזאת, ויש בה אפילו איזה תיקון שנעשה לפי בקשתי.
היו"ר אופיר פינס-פז
תיקון חשוב מאד.
יוסף לפיד
הרי יש אלפי מועמדים. מה יקרה פה, אם פתאום הוועדה תצטרך לדון ב-624 מקרים?
ישראל כץ
לפי התיקון, מדובר רק בשליש מהוועדה.
סיגל קוגוט
תמר אדרי, כמה מועמדים יש בבחירות?
תמר אדרי
יכולים להיות 120 מועמדים ברשימה, ויש 35 רשימות.
סיגל קוגוט
כל אחת מביאה 120 חברים?
דורית ואג
יש רשימות שמגישות פחות מ-120 שמות.
תמר אדרי
4,200 איש זה המקסימום. בואו נגיד שיש 3,500 מועמדים.
יוסף לפיד
ההתלבטות שלי היא לא כפוליטיקאי, אלא כמשפטן, לגבי הביטוי "כמשתמע".
ישראל כץ
זה קיים היום בחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז מה?
יוסף לפיד
אני לא אומר שהמילה "במפורש" צריכה להישאר, אלא שואל האם שתי המילים האלה ביחד נחוצות.
סיגל קוגוט
אני ניסיתי לומר שלא.
גדעון סער
אבל זה יפורש מייד כהקלה, מכיוון ש"במפורש או במשתמע" מכסה את כל האופציות. אם תורידי את זה, זה יפורש כהקלה.
סיגל קוגוט
לא נכון.
גדעון סער
ואם זה לא נכון, את לא צריכה להתעקש על זה.
סיגל קוגוט
זה יישאר אותו דבר, אם אני אוריד את שתי המילים האלה.
יוסף לפיד
אני אומר לך שהביטוי "במשתמע" הוא כל-כך גמיש ורחב.
גדעון סער
וכמה פעמים בית-המשפט פסל בגללו במשך כל השנים?
היו"ר אופיר פינס-פז
לא משנה.
ענת מאור
בינתיים הרסתם את הדמוקרטיה.
גדעון סער
אתם בניתם את הדמוקרטיה. אנחנו יודעים מה זאת הדמוקרטיה שלכם, הדמוקרטיה של שמש העמים. אנחנו זוכרים עוד את ימי שמש העמים. אנחנו גם זוכרים את משפט הרופאים.
ענת מאור
האם בגין העיז לעשות את מה שאתם עושים?
נואף מסאלחה
אני מקבל את הדמוקרטיה של מנחם בגין, בסדר? תעזוב את שמש העמים.
גדעון סער
הייתי צריך להזכיר לה מה זאת הדמוקרטיה שלהם.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת דהאמשה, אתה אחרון הדוברים, ואז אני אודיע האם יש הכרעה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
הדיון הזה כל-כך קשה ומסובך בגלל סיבה אחת, כי אנחנו מנסים לתקן את הדברים בדרך לא נכונה. אנחנו מנסים לתקן התבטאויות פוליטיות, שתהיינה קשות ככל שתהיינה. אם מסכימים איתן או לא, זה עניין אחר, אבל לא החוק הוא הכלי כדי לתקן התבטאויות כאלה. יכול להיות שנשמעות התבטאויות קשות, שטוב שלא היו נאמרות ושאין להן מקום.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם שלך.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אני אסביר את ההתבטאויות שלי. ההתבטאויות שלי לא היו קשות, אך הן הוצגו בצורה הזאת.
היו"ר אופיר פינס-פז
הן היו רכות...
עבד אלמאלכ דהאמשה
אם אתה מעביר את הדיון לפסים אישיים, אני לא בא להצטדק, אבל אני אומר את זה עכשיו ועוד פעם אחרי שהחוק הזה יחוקק, אני אומר את זה בכל מקום ובכל מקרה, ושום דבר לא ירתיע אותי. אני אמרתי שאני מוכן למות כדי להגן על המסגד, ואני אומר את זה עכשיו ובכל יום. אני מוכן למות בכדי להגן על המסגד, אם מישהו יבוא לתקוף את המסגד. אם זה קשה, שיהיה קשה. אמרתי אל תתקוף את המסגד ואל תהרוג אותי – אין יותר קל מזה.
אברהם רביץ
למות זה בסדר, אבל להמית?
עבד אלמאלכ דהאמשה
לא להמית, אני אמרתי שאני מוכן להילחם על הגנת המסגד עד כדי הקרבה עצמית. זה מה שאמרתי, אני אומר את זה עכשיו ואומר את זה בכל מקרה. אני לא יודע האם החוק הזה ימנע ממני לומר את זה.
נסים זאב
אנחנו לא ניתן לך להיות שאהיד.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אופיר, אתה לא מקשיב לי. אתה רוצה שאני אצטער על כך, שחיכיתי כל-כך הרבה שעות בכדי לומר את הדברים?
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה שתצטער על הדברים החמורים שאמרת בעברך.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אמרתי אותם עכשיו. הדברים הם לא חמורים.
ישראל כץ
מה זה למות? אמרת שאהיד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אמרת שאתה מצפה שאנשים יהיו שאהידים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
שאהיד זה אדם שנלחם למען עניין צודק והורגים אותו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדם שאומר שהוא רוצה להיות שאהיד, אומר שהוא מעודד את תופעת ההתאבדויות.
עבד אלמאלכ דהאמשה
מעודד זה אתה אומר. עזוב את מה שהבנת ואת מה שאחרים אומרים.
נואף מסאלחה
מה שאתה אומר משתמע, ולכן צריך להוריד את המילה "במשתמע".
עבד אלמאלכ דהאמשה
אמרתי בכל מקום, שמי שיבוא לתקוף את המסגד הזה ולפגוע בו, אני אעמוד שם להגן עליו, גם אם זה יעלה בחיי.
ענת מאור
עכשיו זה נשמע אחרת, כי מקודם אמרת שאהיד.
ישראל כץ
אמרת שאהיד, ושאתה קורא לכל המוסלמים להיות שאהידים.
עבד אלמאלכ דהאמשה
שאהיד זה אדם שממיתים אותו. אמרתי שלמען הגנת המסגד אהיה שאהיד, וזה הפירוש של שאהיד.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
מה זה תודה? אני רק הסברתי מילה אחת – שאהיד, ויש לי עוד הרבה דברים לומר.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת דהאמשה, אני יודע שיש לך עוד הרבה מה לומר, אבל אנחנו בסוף הדיון.
עבד אלמאלכ דהאמשה
בשביל זה חיכיתי כל-כך הרבה זמן?
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה לא חבר הוועדה, חבר-הכנסת טלב אלסאנע ייצג את הסיעה שלך.
עבד אלמאלכ דהאמשה
תן לי לומר את הדברים לגופו של עניין. החוק הזה בא לטפל באופן משפטי בשאלות פוליטיות, ושאלות פוליטיות לא פותרים על-ידי חקיקה. החוק הזה מנוגד לכותרת שלו, שהרי מה כתוב בו? מדובר על מי שבא לשלול קיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית, והחוק הזה פוגע בדמוקרטיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה? האם אתה מכיר את המושג דמוקרטיה מתגוננת? גם בדמוקרטיה יש כללים, זאת לא אנרכיה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
אז בואו נראה איפה עומד הגבול, מתי זאת דמוקרטיה מתגוננת ומתי הדמוקרטיה פוגעת במיעוט וביחיד, והאם אותה התגוננות יכולה להיות גם פגיעה ביחיד ובמיעוט. מצד אחד אתה קורא לזה דמוקרטיה מתגוננת, אבל מצד שני המיעוט והיחיד רואים בזה דמוקרטיה פוגעת ועושקת.
יוסף לפיד
חבר-הכנסת דהאמשה, אם אתם לא הייתם מקצינים פה בלי סוף, אדם כמוני לא היה תומך בהצעת-החוק הזאת.
ענת מאור
ואתה קורא היום להקצנה גדולה יותר.
יוסף לפיד
הדמוקרטיה פועלת כמטוטלת.
ענת מאור
למה אתה לא אומר את זה לממשלה? הממשלה סותמת פיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אפסיק את הדיון, אני לא אסכים לזה. אני מבקש לשמור על כבודה של הוועדה.
עבד אלמאלכ דהאמשה
חברי-הכנסת, עצם הדרך הזאת של הכללה, ברגע שמחלקים את הבית הזה ל"אתם" ואנחנו, ואומרים "אתם" אחראים לכל, בלי הבדל בין הפרטים והיחידים, ואנחנו כאילו אחראים לכל, זה כבר עושה את העוול. זאת חלוקה פוליטית, ולא צריך לקבוע אותה בחוק, כי בסוף יוזמי החוק יירו לעצמם לא רק ברגל, אלא הם יירו למדינה ולדמוקרטיה בחזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הדיון תם. אני רוצה לעבור לשלב הסיכומים. כפי שאני אמרתי, מדובר בהצעת-חוק, שמשנה כללי משחק בחוק יסוד, ולכן החקיקה והשינוי צריכים להיעשות בצורה אחראית ורגישה ולאחר שניתנה עליה הדעת מכל הכיוונים. אני חושב שנעשתה כאן עבודה מאד מאד יסודית בוועדה.

אני חושב שהעיקרון שחבר-הכנסת כץ מציע, הוא עיקרון שצריך להיות מקובל על הוועדה, במובן הזה שאדם שרוצה להיות חבר-כנסת, שרוצה להיות נבחר ציבור, אבל במקביל רוצה לתמוך במאבק מזוין נגד מדינת-ישראל, צריך להבין שאלה דברים שלא הולכים ביחד. גם לדמוקרטיה יש קווים אדומים.
ענת מאור
נכון, ויש חוקים שגם פותרים את הבעיה.
היו"ר אופיר פינס-פז
וגם זכותה של הדמוקרטיה להתגונן ולקבוע "עד כאן מותר, ומכאן ואילך לא". קבענו את זה לגבי גזענות, לגבי היותה של מדינת-ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, ואנחנו תובעים את זה לגבי העובדה שאי אפשר להסכים לתופעה, שאנשים תומכים במאבק מזוין. זה לפי דעתי מקובל על רוב הוועדה, ואני לא אומר כולה.

איפה הבעייתיות? האם אנחנו הולכים לפסילה גם של מועמד בודד בתוך רשימת מועמדים, כשאנחנו נוהגים בשיטת בחירה כללית ולא אזורית-אישית? גם על זה דיברנו ובדקנו את זה, ויש דעות לכאן ולשם, ובעיניי הדעות הן לגיטימיות.

אבל, משום שיש סכנה שהשימוש כלפי מועמד בודד בתוך רשימת מועמדים יהיה תכוף הרבה יותר מאשר כלפי רשימת מועמדים שלמה, ויש סכנה למניפולציה במסגרת מערכת בחירות, כי אני רוצה להזכיר לכם שהשימוש במכשיר הזה נעשה לקראת בחירות, אנחנו חשבנו – וגם הצעתי את זה – שההתייחסות במקרה הזה כלפי מועמד בודד תהיה רק אם הוא אמר דבר באמירה מפורשת, ולא באמירה משתמעת, לא בנוגע למאבק מזוין, לא בנוגע לגזענות ולא בנוגע לזכותה של מדינת-ישראל להתקיים כמדינה יהודית ודמוקרטית.
אליעזר כהן
לזה גם יש כלי, הסרת החסינות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני באתי לדיון עם התפיסה הזאת. היו כאן מומחים, שאמרו שקיימת בעיה אם נאמר לגבי רשימת מועמדים "במפורש או במשתמע" ולגבי מועמד יחיד רק "במפורש". היו שהציעו לבטל את כל התיבה ולמחוק את המילים "במפורש או במשתמע". היו שאמרו שיש לדבר באחידות, על הכל "במפורש או במשתמע", או על הכל רק "במפורש", או למחוק הכל.

הדבר השלישי שעלה הוא עניין הסמכות של ועדת הבחירות המרכזית. נכון שמי שבודק את ההיסטוריה של הוועדה הזאת, מגלה שהיא נהגה במתינות ובאחריות, כשבאו לפניה נושאים כמו פסילת רשימה. ועדת הבחירות המרכזית לאורך כל השנים פסלה בסך הכל פעם אחת את רשימת כך מריצה לכנסת.

יחד עם זאת, ברגע שהעניין יהפוך להיות פרסונלי מאד, כשמשה יציע לפסול את יענקל ויענקל את חיים, יש סכנה שהוועדה עלולה לגלוש בעניין הזה ולשחק את המשחק של תעמולת הבחירות, וזה מסוכן, וכשאני אומר מסוכן, אני מתייחס לכל הכיוונים.

אחד הפתרונות שעלו על-ידי משרד המשפטים – ואני חושב שגם מזכיר הממשלה הסכים לזה – שהפסילה של מועמד בוועדת הבחירות מראש תהיה טעונה אישור של בית-משפט.
ישראל כץ
ואז אתה משאיר את ה"במפורש או במשתמע" גם על המועמד.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, רק את ה"במפורש" לגבי מועמד יחיד.
ישראל כץ
זה טעון אישור של בית-משפט, ואז אתה פותר את הבעיה.
יובל שטייניץ
זאת הצעה טובה, שיהיה כתוב "במפורש או במשתמע" לגבי שני הדברים, ובית-המשפט יצטרך לאשר פסילה אישית.
היו"ר אופיר פינס-פז
קודם כל, לי יש עניין לקדם את החקיקה, אך יחד עם זה אני רוצה לומר לכם כיושב-ראש, שיש לי אחריות גם לוועדה וגם לנושאים של הוועדה, ולכן אני מבקש שהות. חלק מהרעיונות עלו בישיבה הזאת. ברשותכם, אני רוצה לקיים מחר את ההצבעה. אני רוצה לחשוב על זה עוד, להתייעץ גם עם מציע החוק וגם עם כל הגורמים שמעורבים בעניין ולשמוע דעות.
אליעזר כהן
אפשר גם להצביע על האפשרויות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש 24 שעות, כדי שלא נביא דבר שאני לא בדיוק יודע לאן הוא "הולך". אני רוצה שהחקיקה שלנו תהיה אחראית, ואני אומר את הדברים מתוך כוונה לחוקק ולא מתוך כוונה לא לחוקק. חברת-הכנסת מאור, את תצביעי נגד, אבל אני לא רוצה להצביע נגד.
ישראל כץ
חברת-הכנסת מאור, את תצביעי נגד, אבל בתוכך את יודעת שזה לא בסדר.
ענת מאור
מה זה לא בסדר? החוק היום מטפל בדברים האלה.
נסים זאב
אני מבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
עכשיו, כי אני כבר אומר לך שמחר אני לא אאפשר התייעצות סיעתית.
ענת מאור
סליחה, יש נהלי עבודה. אנחנו מחר נשקול מה לעשות.
היו"ר אופיר פינס-פז
ענת, אני קובע את הנהלים. את רוצה להציע עכשיו התייעצות סיעתית?
ענת מאור
אדוני היושב-ראש, אני מחר אבוא, אשמע את ההצעות ואשקול. אתה לא יכול להגיד לי - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אני יכול.
יאיר פרץ
אני מבקש התייעצות סיעתית.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש התייעצות סיעתית של ש"ס. ההצבעה תתקיים מחר בשעה 10:30.
זאב בוים
חברת-הכנסת מאור, מחר את תוכלי לבקש רק רביזיה.
ענת מאור
אתם הרי תומכים בחוק.
זאב בוים
ש"ס בהתייעצות סיעתית.
ענת מאור
זה חלק מסתימת הפיות.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:45

קוד המקור של הנתונים