ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/04/2002

חוק נושאי משרה שיפוטית (מניעה מלשבת בדין) (תיקוני חקיקה), התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/4939



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
22.4.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/4939
ירושלים, כ' באייר, תשס"ב
2 במאי, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 457
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, י' באייר התשס"ב (22 באפריל 2002), שעה 12:20
סדר היום
הצעת חוק בתי-המשפט (תיקון – פסלות שופט), התשס"א-2001, של חבר הכנסת אריה גמליאל וקבוצת חברי כנסת (פ/2784)
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר
נסים זאב
איוב קרא
מוזמנים
חה"כ אריה גמליאל
השופט דן ארבל - מנהל בתי-המשפט
השופטת רות לבהר-שרון - הנהלת בתי-המשפט
עו"ד יגאל מרזל - הנהלת בתי-המשפט, עוזר לנשיא בית-המשפט העליון
עו"ד תמר כהן - הנהלת בתי-המשפט, דוברת
השופט עזרא קמא - איגוד השופטים
ד"ר פרץ סגל - משרד המשפטים
עו"ד עמיחי מגן - משרד המשפטים, מח' ייעוץ וחקיקה
עו"ד תמי סלע - משרד המשפטים, מח' ייעוץ וחקיקה
רס"ן רוני פנחס - משרד הביטחון, ענף ייעוץ וחקיקה
רס"ן עינת בר-אילן - משרד הביטחון, ענף ייעוץ וחקיקה
שיח' נעים הינו - מנהל בתי-הדין הדרוזיים
עו"ד אשר רוט - בתי הדין הרבניים, יועמ"ש
מוטי אלבז - עוזר לחבר הכנסת גמליאל לעניינים חברתיים
פרופ' זאב סגל
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון


הצעת חוק בתי-המשפט (תיקון – פסלות שופט), התשס"א-2001, של חבר הכנסת אריה גמליאל וקבוצת חברי כנסת (פ/2784)
היו"ר אופיר פינס
אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר-היום: הצעת חוק בתי המשפט (תיקון פסלות שופט), התשס"א-2001.

אני רוצה להבהיר לכולם, קודם כול לחבר הכנסת גמליאל, יוזם הצעת החוק, שהצעת החוק, במידה והיא תאושר, היא תאושר על כל המערכת המשפטית, על מערכת בתי-המשפט, גם על בתי-הדין הדתיים הדרוזיים. זה יחול על תיקון לחוק הדיינים. לגבי חוק השיפוט הצבאי וחוק בתי-דין לעבודה. סיגל קוגוט תסביר.
סיגל קוגוט
על חוק בית-הדין לעבודה זה חל אוטומטית, וביקשנו מנשיא בית-הדין לעבודה, שמא הוא ירצה הבהרות מסוימות. אם לא ייכתב כלום, ממילא זה יחול. לגבי החש"צ יש הסדר אחר, והפרקליטות הצבאית רצתה לשקול להצטרף גם להסדר הזה.
היו"ר אופיר פינס
הקצבתי לנושא הזה מעט מאוד זמן, משום שסיימנו את הדיון בו, רק שביקשתי לשבת עם סיגל קוגוט, משרד המשפטים, הנהלת בתי המשפט והרב גמליאל, כדי לנסח נוסח. אני לא פותח את כל הדיון מהתחלה.

כבוד השופט ארבל, בבקשה.
דן ארבל
חשבנו מלכתחילה שלא היה צורך בהצעת החוק הזאת, מפני שהמצב הקיים משביע רצון, וצריך לסמוך על שיקול הדעת של השופטים ולא להתערב בו. חשבנו שהצעת החוק, במקום להביא לפסילות במקרים המתאימים, היא, במקרים מסוימים, אפילו תגרום נזק. אבל משהונחה הצעת החוק הזאת, כפי שהיא, אנחנו גם לא רוצים להיראות כמי שמתנגדים לה.
היו"ר אופיר פינס
היא גם זכתה לתמיכת הממשלה.
דן ארבל
צריך להבין שאנחנו ממילא, בכל המקרים האלה, היינו פוסלים את עצמנו, כך שאנחנו לא רוצים להיראות כמי שמתנגדים לדברים האלה, מפני שמהותית אנחנו לא מתנגדים לכל מה שכתוב פה.
היו"ר אופיר פינס
ראית את העיתון היום, אני מניח, על מפת הקשרים של שופטי העליון.
דן ארבל
לא ראיתי.
היו"ר אופיר פינס
דוברת הנהלת בתי-המשפט, ראית את הכתבה?
תמר כהן
זו כתבה מצוינת.
היו"ר אופיר פינס
אני לא חושב שזו כתבה לא מצוינת, רק שאלתי את כבוד השופט ארבל אם הוא ראה אותה.
דן ארבל
יש רשימה של שופטים שפוסלים את עצמם מראש. כל שופט ושופט יודע שעורכי-דין מסוימים, הוא לא ישב לעולם במשפטם, משום שהם קרובים אליו, או קרובי משפחה, או שהיו לו אתם קשרים עסקיים וכן הלאה.

היינו מעדיפים לחיות ללא הצעת החוק הזאת, כי אנחנו חושבים שאנחנו יכולים לקיים בעצמנו את העקרונות שכתובים כאן, אבל אנחנו לא מתנגדים מהותית למה שכתוב כאן.

עם זאת, יש נציגות השופטים, שיש לה הסתייגויות והערות שונות, והיה כדאי לשמוע גם אותם.
היו"ר אופיר פינס
השופט קמא אמר את הדברים בצורה מפורשת בדיון הקודם, עד כדי כך הוא אמר את הדברים בצורה מפורשת, שאני עדיין זוכר אותם.
עזרא קמא
חשבתי שהדברים לא נקלטו מספיק, לכן אני אחזור עליהם בצורה יותר מדויקת.
היו"ר אופיר פינס
הם נקלטו גם נקלטו.
עזרא קמא
יש מחויבות לדן ארבל לומר את הדברים, משום שהוא שותף לוועדה שכבר ניסחה. אני אומר את הדברים בצורה יותר מודגשת. אנחנו סבורים שההסדר הקיים הוא הסדר לא רע, הוא קיים זה שנים, הוא מתקיים שנים בצורה טובה, וצריך לתת לפסיקה ולהלכות בבתי-המשפט להסדיר עניין זה. ההלכות הסדירו אותו במשך שנים רבות.

יכול להיות מקרה אחד או שניים שיעוררו אולי תרעומת או זעם, אבל שוב, ההסדר הזה, שבו השופט פוסל את עצמו, על-פי שיקול דעתו, בעניינים כלליים, בעניינים שהחוק בסעיף 77(א) הכניס לתוכו - זה מעין סעיף סל שניתן להכניס בו כל מיני דברים - הוא הסדר מצוין, כאשר יש הביקורת השיפוטית של בית-המשפט העליון על החלטתו של השופט.

אנחנו לא ערים לכך שיש מקרים שבהם השופטים פוסלים את עצמם גם כשהם לא צריכים לפסול את עצמם. המקרה האחרון שפורסם הוא דווקא המקרה של קהלני, שבו השופט רצה לפסול את עצמו ובית-המשפט לא נתן לו את האפשרות לפסילה. אלה מקרים שלמעשה מדגישים בצורה הבולטת ביותר כיצד בתי-המשפט מתייחסים לטיפת אבק בעניין זה של חשש למשוא פנים, אבל צריך להיות חשש ממשי, והסעיף הכללי פותר את כל הבעיות.

בהסדר המוצע אני וחברי רואים מעין אי-אמון במערכת השפיטה, משום שלא סומכים על מערכת השפיטה שתפעיל שיקול דעת בצורה הנכונה והנבונה ביותר, ולכן מכתיבים לה מקרים מסוימים. המקרים האלה לא ממצים, המקרים האלה מעוררים בעיות. עוד לא הגענו לנוסח, אבל בנוסח יש כל כך הרבה בעיות בביטויים עמומים שמוכנסים פה. מה זה "ידיד קרוב"? מה זה העניינים של עד מרכזי? על ה"מרכזי" אנחנו נדון הרבה ישיבות בבתי-המשפט – מה מרכזיותו של העד, איך אני יודע מי הוא העד המרכזי במשפט אזרחי. כשפתחתי את המשפט, דנתי שנה וחצי, ופתאום הגיע עד מרכזי. דבר ראשון, חבל, על השנה שנה וחצי שדנתי בעניינים. שנית, דנתי בעניין פלילי במשך שנים, אנשים נמצאים במעצר, אני יודע מי הם העדים בתביעה, אינני יודע מי הם העדים בסניגוריה, האם אפסול את עצמי אחרי שהנאשם אמר את דברו, ואז מגיע העד? אנחנו שומרים מכל משמר על אמון הציבור בנו, האמון הזה הוא שנותן למערכת השפיטה את האיתנות שלה, והנה, באים ואומרים: אנחנו לא סומכים על השופטים.

זו איננה מלחמה, המחוקק יכול לומר את דברו. עד היום המחוקק לא התערב. הרי בשנת 1983-1984, כשהגענו לחוק בתי-המשפט התעורר אותו עניין, שחבר הכנסת גמליאל מעורר אותו, אמרו: נקבע קביעות מסוימות לעניין פסלות שופט. באו, דנו, דשו בעניין, והגיעו למסקנה של מה שאני קורא לו למעשה "עיקרון האפס", להחליט שלא להחליט כלום, להשאיר את המצב על כנו, משום שהמצב הקיים הוא לא רע, הוא טוב, יש ביקורת. למה לנו לפגוע בעצמאות השפיטה בדרך הזאת של הכתבה בעניינים מסוימים? אני חושב שמותר להכתיב לשופט בכל הנוגע לפרוצדורה, אבל לא בעניינים שהם מהותו של המשפט - ניהול המשפט, מי ידון, מי יידון בפני אותו שופט, איזה שופט ידון בעניין פלוני. מדוע לא תקבעו לנו מחר ששופט שלום לא ידון בעניין א' ובעניין ב', לא בעניין הסמכויות הכלליות, אלא בעניינים אחרים.
היו"ר אופיר פינס
קבענו מינימום, כתבנו הרבה מאוד דברים. דרך אגב, יש הרבה מאוד דברים שלא כתבנו.
עזרא קמא
הבעיה היא, שבאים לקבוע בחוק קביעות מסוימות, או ששוכחים במכוון, או לא במכוון, עניינים מסוימים, ומשאירים את זה ממילא למערכת השפיטה. מדוע לדוש בעניין הזה ולעשות הסדר חדש? יש הסדר לגמרי לא רע, אולי יש בו ליקוי פה ושם, אבל תנו לבית-המשפט העליון להחליט בעניינים אלה. מדוע לא תתנו לו? האם משום שהכנסת איננה מוכנה לדון? אני רואה פגיעה באמון. עצמאותו של השופט מחייבת הפעלת שיקול דעת תוך ביקורת שיפוטית.

אם זו גזרה שאין בלתה, נשפר את ההצעה בצורה הרבה יותר טובה. דרך אגב, הטוב ביותר היה אם מהכנסת הזאת היתה יוצאת קריאה למינוי ועדה מקצועית, שיהיו בה אקדמאים מהאקדמיה, יהיו בה שופטים, יהיו בה חברי כנסת ויהיו בה אנשי מקצוע, שתאמר אם יש צורך בכלל בשינוי המצב הקיים.
אריה גמליאל
אוי ואבוי אם יהיו חברי הכנסת, השופטים יתקוממו ויגידו "הכול פוליטיקה".
עזרא קמא
אל תכניס את השופטים לוועדה, תכניס את האנשים המקצועיים. מדוע שלא ידונו אם יש צורך בכלל בשינוי המצב הקיים? האם המצב הקיים גרוע עד כדי כך? נדון בזה, נחליט, ואז יצא חוק טוב. תודה רבה.
היו"ר אופיר פינס
ביקשתי שהנוסח שמונח בפני הוועדה, ייכתב ויתייחס לדברים שעלו בישיבה הקודמת, ובהתייעצות בין הוועדה להנהלת בתי-המשפט ולמשרד המשפטים, ואומרת לי היועצת המשפטית לוועדה שכך בדיוק נעשה. אם הוויכוח הוא אם צריך חוק או לא צריך חוק, נדמה לי שהכרענו בעניין הזה, שאין סיבה שלא תהיה חקיקה, ואני אומר לך את זה, אדוני, במלוא הכבוד. אתה לא יכול לחשוד בי שאין לי אמון במערכת המשפט, יש לי אמון מוחלט במערכת השפיטה הישראלית, אני נאבק למען עצמאותה, למען אי-תלותה, אבל בדברים מהסוג הזה אני לא רואה שום דבר שקשור לחוסר אמון.

יש כאן כללים מאוד חשובים. אפשר להשאיר אותם במסגרת אתית ואפשר לחוקק. זו שאלה של סגנון, זו לא שאלה של אמון. הרי אתם פועלים על-פי הכללים האלה פחות או יותר, זה לא שאתם פועלים בניגוד לכללים האלה, זה לא שאתם לא מסכימים לעקרונות האלה, זה לא שאתם חושבים ששופט יכול לשפוט כל אדם, גם אם יש ביניהם קרבה.

ברמה הנורמטיבית אין ויכוח. הוויכוח הוא האם צריך בשביל זה חקיקה, או שאפשר להסתפק בנהלים פנימיים. אפשר כך, אפשר אחרת, אבל אני לא רואה כאן מניעה לחקיקה. אני לא חושב שחקיקה כאן היא דבר פסול, דבר לא ראוי, דבר שפוגע בעצמאות, דבר שמכניס פנימה נורמות לא ראויות או דברים מהסוג הזה. לכן אין מניעה.
עזרא קמא
אם אין צורך – אין צורך.
היו"ר אופיר פינס
הכנסת מרבה לחוקק, אני לא מתווכח על זה, וזה שווה סימפוזיון, אבל מבחינתי, כיושב-ראש ועדה, אם חבר כנסת מציע הצעת חוק, שאני חושב שהיא סותרת, או ערכים חוקתיים או נורמות בסיסיות או פוגעת בערכים מקודשים בעיני, אני, מתוקף סמכותי, לא מביא אותה לסדר-היום. יש לי סמכות כזאת. אבל מרגע שחבר כנסת מציע הצעת חוק שמבחינה נורמטיבית היא סבירה, היא עונה על איזה בעייתיות, אפילו בעייתיות לכאורה, היא עולה בקנה אחד עם המערכת הנורמטיבית, במקרה הזה של בתי-המשפט, אבל זה יכול להיות גם בדברים אחרים. אפשר להגיד שאולי לא צריך חוק, ואני באמת לא מציע להרבות בחקיקה בנושאים משפטיים. אבל גם משרד המשפטים מציע לנו לא פעם חקיקה בנושאים של הנהלת בתי-המשפט, על דעת הנהלת בתי-המשפט, זה לא שאין בכלל חקיקה שעוסקת בנושאים האלה. כמו שבתחום התקשורת רצוי מאוד לא להרבות בחקיקה, כך גם כאן. מצד שני, יש מקרים שבהם כן צריך לחוקק בתחום התקשורת. אי-אפשר להגיד שיש נושא שיש עליו טבו חקיקתי או שאסור לגעת בו. אין דבר כזה בדמוקרטיה. כל נושא הוא שפיט וכל נושא הוא "חקיק". השאלה איך מחוקקים בצורה שקולה.

ברמה הנורמטיבית אין ויכוח. ברמה האמיתית של העניין, אם יש סעיפים שאתם, כנציגי איגוד השופטים, מתנגדים להם, אנא, פרטו את התנגדותכם. אם הנהלת בתי-המשפט מתנגדת, פרטו את התנגדותכם. אם משרד המשפטים מתנגד, שיאמר למה הוא מתנגד, ואפשר יהיה להתקדם. אבל להגיד שאנחנו מתנגדים לכל חוק רק משום שאנחנו מתנגדים לחקיקה. אני לא רוצה להקצין, אבל על פי העיקרון הזה אפשר לסגור את הכנסת, לא צריך לחוקק בכלל. אפשר להביא את זה עד לשם. גם לנו יש תפקיד, כמו שלכם יש תפקיד.
עזרא קמא
אנחנו מתנגדים לחקיקה מיותרת.
היו"ר אופיר פינס
קשה לי מאוד לקבוע מה מיותר ומה איננו מיותר. זה עניין סובייקטיבי. בעיני, המבחן הוא מה ראוי ומה פסול. משום שאני חושב שהחקיקה ראויה, היא לא סותרת ערכים שאני מאמין בהם או אתה מאמין בהם, היא עוברת את המבחן.

אם יש סעיפים שייצרו בעיות, לא יושבים פה אנשים שהם אויבים, להפך. אם יש בעיה עם ההגדרה של מה הוא "עד מרכזי" או מה הוא "ידיד קרוב" וכן הלאה, צריך לדון בזה, ולחפש אולי ניסוח חלופי, יותר נכון, שלא יסבך את העניין, אבל המטרה היא מטרה ראויה.
פרץ סגל
עמדת הממשלה היתה לתמוך בהצעת החוק, משום שהחקיקה הזאת מגבירה את האמון במערכת. ברגע שהמערכת שקופה, זה לא תלוי בשופט שהחליט או לא החליט, אלא יש כללים שמחייבים. נראה לנו שזה לא יפגע באמון במערכת, אלא זה יוסיף אמון במערכת.

ההרחבה שאדוני היושב-ראש הזכיר היא חשובה, משום שיש לנו תרבויות שונות, ופה אנחנו שואפים לסטנדרטיזציה מבחינת תקנת הציבור, מה אדם צריך לראות כעילה של שופט לפסול את עצמו. צריך לראות את זה לא רק מבחינת נקודת המבט של בתי-המשפט, שאולי מורגלים בהלכות האלה כבר שנים. אם אנחנו באים ומאחדים את כל מערכות השיפוט תחת הגג הזה, נראה לי שיש משום ברכה בהצעת החוק. לשם כך בלבד כדאי היה להכניס גם את התיקון לחוק בתי-המשפט, כולל הצעות החוק הנוספות.

עשינו סקירה השוואתית. גם במדינות המשפט המקובל – בקנדה, באוסטרליה – ובמדינות אחרות גם כן יש חקיקה, ולא עלה על דעת אנשים לומר שבאותן מדינות אין אמון במערכת המשפט. והכללים שקבענו, פחות או יותר, מקבילים לאותן חקיקות.
היו"ר אופיר פינס
מה קורה באנגליה?
פרץ סגל
באנגליה יש מבחן יותר מחמיר מאשר המבחן שלנו. הלכנו לפי המבחן האובייקטיבי שנוהג היום בישראל. לפי המבחן באנגליה די בכך שאדם מן הרחוב יהיה סבור ששופט צריך לפסול את עצמו, כדי שיפסול את עצמו. אנחנו נשארנו במבחן האובייקטיבי, ולא הלכנו לכיוון החקיקה האנגלית בעניין הזה.

יש פה אחידות שהיא חשובה, ונותנת שקיפות ואמון במערכת. ולכן הממשלה החליטה לתמוך בהצעת החוק הזאת.
אשר רוט
בתי-הדין הרבניים תומכים בחוק. יש לנו הסתייגות לניסוח בסעיף קטן (2) (א1) "שופט לא ישב בדין", דהיינו, לשון מאוד קטיגורית שלא נותנת שום שיקול דעת.
היו"ר אופיר פינס
יש סייגים. כתוב "על אף האמור בסעיף".
אשר רוט
אני מדבר על הלשון הקטיגורית שלשופט אין שיקול דעת. כתוב "לא ישב בדין". אני אספר לכם סיפור קצר. באחד מהתיקים האחרונים, כשהייתי עוד עורך-דין, הייתי משיב בערעור בבית-המשפט העליון, ואז חיכו לערעור שנה או שנתיים. יומיים לפני מועד הערעור המיוחל, אני מקבל טלפון למשרד ואומרים לי: הערעור נדחה. קורה. קבעו תאריך נוסף, כעבור שישה חודשים. יומיים לפני המועד אני מקבל הודעה שהערעור נדחה. התרגזתי, כי חשבתי שהצד השני ביקש בקשה לדחייה, ולא מבקשים ממני את עמדתי. אני מרים טלפון לעורך-הדין השני ואומר לו: למה אתה מגיש בקשה בלי ליידע אותי? הוא אומר: קיבלתי טלפון כמוך. שש פעמים נדחה הערעור, עד שבסוף זומנו לפני הנשיא ברק ולפני השופט טירקל. אחד מהצדדים היה נוירו-כירורג מפורסם, ולא היה אחד משופטי בית-המשפט העליון שהוא או חמותו או אמו לא היו בטיפולו. יום לפני הערעור ראו את התיק ואת השם, ופסלו את עצמם. הוסיף השופט ברק: גם אני רוצה לפסול את עצמי, כי חמותי טופלה על-ידו. אם אתם לא תסכימו, אני אצטרך למנות שופט מחוזי מיוחד שישמע את הערעור הזה.
דן ארבל
תסתכל על סעיף א(4).
סיגל קוגוט
בסוף כתבנו שאם כל שופט אחר גם יהיה פסול, הוא יכול לשבת בדין.
אשר רוט
צריכה להיות אפשרות שהשופט יפנה לצדדים, יגיד להם את סיבת הפסול וישאל אותם אם הם מסכימים שהוא ישב בדין. אין כאן שיקול דעת, ואלה מעשים של יומיום.
פרץ סגל
אני מצטרף לדבריו של כבוד השופט קמא לגבי "עד מרכזי", שזה ניסוח לא כל כך מוצלח. יכול להיות שהעד לא יהיה מרכזי.
סיגל קוגוט
מה כן?
פרץ סגל
אפשר לכתוב בדרך השלילה, "למעט עד שרק הגיש מסמך".
סיגל קוגוט
הכוונה היא, שהשופט היה צריך לקבוע לגביו מצאי מהימנות, לא שהם הגישו משהו מוסכם או משהו טכני.
דן ארבל
אפשר אולי לכתוב "עד שיש לו השפעה על מהלך המשפט".
סיגל קוגוט
אבל יכול להיות עד טכני שמגיש שרשרת סמים, שזה הוגש בהסכמה, וזה מאוד חשוב למשפט.
תמי סלע
אפשר לכתוב במילים שאמרת: עד ששופט נדרש לקבוע את מהימנותו.
דן ארבל
"עד שיש צורך לקבוע את מהימנותו."
נסים זאב
אני רוצה להתייחס לפסקה (א3), "על אף האמור בסעיף זה שופט רשאי לשבת בדין אם מפאת דחיפות הענין לא ניתן לקיים את ההליך בפני שופט אחר". כל הסעיף הזה מיותר, וצריך למחוק אותו, מכיוון שהוא מבטל את כל הסעיפים שנכתבו קודם לכן. אם חסרים שופטים, יש עורכי-דין מדופלמים.
היו"ר אופיר פינס
צריך לקרוא את כל הסעיף, גם את הסיפה.
נסים זאב
קראתי "ועלול להיגרם נזק חמור...".
סיגל קוגוט
מה קורה אם רוצים לעשות צו הריסה באמצע הלילה?
נסים זאב
יש בעיה כל כך קשה לקחת עורך-דין ולמנות אותו כשופט לאותו עניין?
דן ארבל
למנות עורך-דין כשופט באמצע הלילה?
היו"ר אופיר פינס
נתנו דעתנו רבות על הצעת החוק הזאת. תאמין לי שהסעיפים קטיגוריים, כתוב באופן חד-משמעי, "שופט לא ישב בדין", ולכן חייבים, במקרים יוצאי דופן וחריגים, ונדירים, לעשות פתחי מילוט, כדי לאפשר למערכת לעבוד.
נסים זאב
שהסעיף הזה לא יחול על שופט בבית-משפט, אלא אם הוא שופט תורן.
דן ארבל
מה קורה לגבי שופט בעיר שיש בה רק שופט אחד. יש כמה מקומות כאלה: אילת, קריית-שמונה, צפת.
נסים זאב
מה הקריטריונים לדחיפות?
דן ארבל
אדם נמצא במעצר וצריך לשחרר אותו, הוא יישאר סתם בבית-הסוהר? אולי הוא יתאבד אם הוא יישאר בבית-הסוהר. יש מגוון עצום של עניינים שהם דחופים, שיש בהם פיקוח נפש ממש. יש מקרים שבהם אנחנו יודעים שאם לא נשחרר אדם, מי יודע מה יקרה לו.
נסים זאב
יש הבדל כאשר שופט בא לבית-משפט ומקיים דיון לבין לאשר צו או לבטל צו. הסעיף הזה כולל הכול. אם שופט יחליט שזה דבר רציני, שזה דחוף, הוא יכול לא לקיים דיון אחד, אלא את כל מהלך המשפט, גם אם זה 30 דיונים, וזה לא מקובל עלי.
אריה גמליאל
גם לי יש הסתייגות לפסקה (א3). יש פה שתי בעיות: האחת, הסעיף בכללותו מעקר כמעט את כל החוק. כתוב בסיפה "אם לא ידון בענין". צריך להגדיר את זה שהנזק הוא מיידי, דברים שבדרך כלל עושה שופט תורן, לא דיון בעצם העניין או התמשכות הדיון. השנייה, המשפט "לא ידון בענין" מפריע לי, וצריך לנסח באופן אחר, שזה יהיה בכיוון של שופט תורן.
היו"ר אופיר פינס
אתם רוצים לנהל את בתי-המשפט?
אריה גמליאל
זאת כוונת העניין.
דן ארבל
אתה לא מכיר איך המערכת עובדת. זה לא רק שופט תורן.
אריה גמליאל
אין בעיה, תסבירו לי את העניין. דיברתי עם היועצת המשפטית של הוועדה, והבנתי שכוונת הסעיף הזה למקרים דחופים. צריך להגדיר את זה יותר ברור למקרים דחופים.

יש לפעמים שהולכים להוציא צו מניעה. אם יש פסק-דין לפנות אדם מהבית, למשל, הולכים לשופט כדי להוציא צו מניעה. במידה והוא לא יוציא צו מניעה, העניין יהיה חלוט. אם הוא היה הולך לשופט אחר, הוא היה מעכב את הפינוי. ברגע שיש החשש שבגללו עשינו את הצעת החוק, יש פה בעיה. הוא לא יוציא צו עיכוב.
סיגל קוגוט
כתבנו "אם מפאת דחיפות הענין לא ניתן לקיים את ההליך בפני שופט אחר". אם כן ניתן לקיים את הדיון בפני שופט אחר, זה יבוא בפני שופט אחר. אלה מקרים גם דחופים וגם שיש רק שופט אחד וגם שעלול להיגרם נזק חמור.
מוטי אלבז
פסקה (א3) לא עונה על הבעיה. מטרת הצעת החוק היתה למנוע משופטים שיש להם קרבה קרובה מאוד לשבת במשפט. המצב הקיים היום פוגע. כל יום יש כתבה על פגיעה. היום אין סמכות לנשיא ברק לפסול. יש לנו דוגמאות. השופט זפט בתל-אביב נוגע בעניינים מיידיים, הוא יושב במקרה של פינוי בית. המקרה של פינוי בית הוא לא כל כך חמור, לא ייגרם שום נזק, אם תהיה דחייה ארעית עד לדיון. זה לא עונה על מה שקורה אצל השופט זפט.
דן ארבל
המקרה שאתה מתייחס אליו לא נכנס למסגרת החוק. במקרה שאתה מדבר עליו, אין קרבה ואין שום דבר דומה, זו איזו חברה מסחרית.
מוטי אלבז
אני מדבר על הקרבה של אשתו. יש פה מתדיין שמרגיש שהשופט הזה מטה את הדין לטובת אחיו. הוא דרש פסילה, הגיע לנשיא, הנשיא סרב. פה בא החוק וסוגר את העניין הזה. החוק בא לעולם כתוצאה מהמקרים של השופט זפט. הוא ימשיך לפנות אנשים.
היו"ר אופיר פינס
מר אלבז, מה הקשר בין זה לבין פסקה (א3)? פסקה (א3) אומרת שבמקרה שאין אפשרות שיהיה שופט אחר ועלול להיגרם נזק ועיוות חמור של הדין, הוא יוכל לדון.
מוטי אלבז
רוצים לפנות מישהו בתל-אביב מחר בבוקר, ולצד השני יש סיכויים טובים בהליך המשפטי. מגישים בקשה לצו עיכוב לפינוי. מי שנמצא היום בתל-אביב על התיקים האלה זה יהודה זפט. הוא היחיד שדן. השאלה אם הוא ידון או לא, השאלה אם החוק יפסול אותו או לא.
דן ארבל
כל מה שאמרת לא נכון, לא השופט זפט דן במקרים האלה.
מוטי אלבז
אדוני, זה נכון. יש לי מקרים, ואני יכול להראות לך. כל התיקים בנושא של עיכוב הליכים בפינויי דירות בתל-אביב מצד הבנקים מגיעים ליהודה זפט, והוא לא מונע שום פינוי.
דן ארבל
אני רוצה לציין שתביעות הפינוי בתל-אביב נדונות בבית-משפט שלום, בפני השופט גולדין, ובכלל לא בפני השופט זפט, וכל העובדות שאמרת, לא נכונות.
מוטי אלבז
מניעת צווי פינוי זה רק אצל השופט זפט, אדוני. אתה לא מדייק.
היו"ר אופיר פינס
מר אלבז, אני מבקש ממך. אנחנו לא עוסקים פה בגופו של אדם, ולא בשופט כזה או אחר, זה לא ממין העניין. אתה יכול להביא דוגמה, אבל אתה לא יכול להפוך אותה למוקד הדיון. בוועדה לא מתנהלים ויכוחים מהסוג הזה.
זאב סגל
ב-1993 הנשיא שמגר ניסח את אותם כללי אתיקה, שלא קיבלו תוקף של כללים מחייבים. אחרי פרשת הורביץ אמר הנשיא ברק שצריך לעגן בחוק כללי אתיקה לשופטים, והוא אמר שרצוי שזה ינוסח על-ידי המערכת עצמה. הוא אמר את זה בטקס השבעת שופטים, הוא חזר על זה, ולא עשו כלום. בפרשת הורביץ היתה עתירה לבג"ץ, ובג"ץ לא התערב, ובג"ץ בפסק-דין שמאוד לא מקובל עלי, אמר בעניין הזה: כל שופט לעצמו. בג"ץ גם סירב לתת משקל גדול לעצם כללי האתיקה של שמגר. על הרקע הזה הצעת החוק הזאת נראית במקום. צריך לראות את זה בפרופורציות ובמבט הזה. כנראה שהמערכת ישרה והגונה, אבל מתקשה לעצב לעצמה כללים, מתוך הנחה שהשופטים ידעו בדיוק איך לנהוג. לדעתי, הצעת החוק היא הצעה חשובה.

לגבי הבעייתיות של ההצעה, צריך לומר, ויושבים כאן שופטים שמכירים את המערכת, שפסקה (א3) רחבה מדי, צריך למצוא דרך לצמצם אותה, מכיוון שנשיא חזק, שלא יסכים לחוק הזה, ידע מה לעשות גם כשהחוק הזה קיים. לכן, צריך אולי להשאיר אפשרות לצווים בעלי אופי זמני. צווים בעלי אופי זמני יפתרו את כל הבעיות של מעצר, למשל. צו בעל אופי זמני מראה שאי-אפשר להגיע ממש להכרעה סופית בשום נושא.

אם אומרים "עד מרכזי", אפשר לשבת שבעה נקיים מה זה עד מרכזי. אם אתה אומר לא יהיה עד, באחד למאה יכולות להיות בעיות מסוימות. אם רוצים למנוע ויכוחים ובזבוז זמן שיפוטי, צריך להגיד עד.

צריך לשים לב ש"בא כוחו של צד להליך", לא פותר את הבעיה, צריך לכתוב או "שותף במשרדו", או "מתמחה במשרדו". לא צריך להזכיר פה את הפרשות השונות שהיו. זו לא חוכמה לכתוב "בא כוחו של צד להליך". אם יש לו משפחה, יבוא השותף שלו, יבוא עורך-הדין במשרד שלו. זה לא פתר כלום.
אריה גמליאל
זו סייעתא גדולה.
נסים זאב
אני מבקש להוסיף בפסקה (א2) "או ידוע בציבור" אחרי בן-זוג וגם ב"בן משפחה מדרגה ראשונה" להוסיף ידוע בציבור.
סיגל קוגוט
ממילא זה יפורש כך.
נסים זאב
לגבי המילים בסעיף קטן (א1)(2), "קיימת ביניהם חברות קרובה". אני מכיר עורכי-דין שהרבה שופטים היו אצלם סטאז'רים. יוצא מכאן שעורך-דין כזה לא יכול להופיע בבתי-משפט, כיוון שיש לו הרבה יותר מחברות קרובה.
סיגל קוגוט
אם הייתי מתמחה של השופט דב לוין בבית-המשפט העליון, אני לא יכולה אחר כך להופיע בפניו. איזו רמה של יחסים יש?
נסים זאב
מה זו חברות קרובה?
סיגל קוגוט
חברות קרובה זה סמוך על שולחנו.
נסים זאב
לא סמוך על שולחנו. אם הוא בא לשתות אצלו כוס קפה זו חברות קרובה או לא? בכל אירוע כמעט של עורכי-דין תראי כמה שופטים.
סיגל קוגוט
אין כוונה שאנשים שהולכים יחד לאותו סוג של אירועים חברתיים ומתרועעים ומברכים אחד את השני בשלום לא יוכלו אחר כך לשבת בתיק. חברות קרובה זו רמה גבוהה מאוד של יחסים.
עזרא קמא
אנחנו משאירים את זה לפרשנות. אני משתתף בשיעור תלמוד שבועי, ויש עורכי-דין יחד אתי. זו חברות קרובה או לא?
סיגל קוגוט
מוגזם לקרוא לזה חברות קרובה.
היו"ר אופיר פינס
תהיה לנו בעיה עם "חברות קרובה".
סיגל קוגוט
יש ביטויים שחייבים להשאיר אותם לשכל הישר.
היו"ר אופיר פינס
יהיו על זה ערעורים.
נסים זאב
את מכירה שכל ישר במערכת המשפט?
סיגל קוגוט
אני חייבת להודות שכן.

כל הכוונה היא, כשאתה מדבר על צד אוהד, שאתה חייב לקבוע לגביהם ממצאי מהימנות. דרגת הקרבה יכולה להיות יותר נמוכה, אבל כשאתה מדבר על טיעונים משפטיים שמשמיע עורך-הדין, הרי כדי לפסול אותו מלהופיע בתיק, צריכה להיות רמה מאוד גבוהה של חברות, והדבר הזה צריך להשאיר, מה לעשות, לשיקול דעת. תעשה פה חוק קזואיסטי? אם הוא מבלה אתו פעם בשבוע, זו חברות קרובה?
זאב סגל
הבעיה היא בעיני הצד שכנגד, היא לא הבעיה של השופטים.
סיגל קוגוט
המבחן הוא משוא פנים אובייקטיבי.
זאב סגל
שופט אמיתי יכול לפסוק בדין באדישות לעובדה שיש לו חבר, הבעיה היא מראית העין של עורך-הדין הצעיר שבצד שכנגד, שמרגיש את הדברים. יש כאן בעיות קשות.
דן ארבל
אם נמשיך בדרך הזאת, משפטים יתנהלו 20 שנים ולא שנה, כי כל שופט יתחיל לפסול את עצמו, והתיקים יתחילו לטייל.
רוני פנחס
חוק השיפוט הצבאי קובע הסדר מאוד ממצה בעניין פסלות שופט, בפן אחד שלו הוא דומה מאוד להצעה, כי קבועות בו כבר עילות פסלות אוטומטיות, כמו קרבה משפחתית או עד וכן הלאה. מצד שני, הוא קצת שונה. אנחנו מעוניינים להשתלב בתיקון הזה. מבלי לעכב, נבקש ברשות הוועדה, להעביר נוסח שיהיו בו ההתאמות הנדרשות. יש אצלנו בעיות מאוד קשות עם שופטים שהם לא מקצועיים, שופטי צד, קצינים שהם לא משפטנים. לפיכך, נצטרך להתאים את ההצעה לאותם עניינים.
היו"ר אופיר פינס
הכנסנו את זה רק לשנייה ולשלישית.
סיגל קוגוט
אלא אם כן תצטרפו לנוסח הזה עכשיו, ותשנו אחר כך.
רוני פנחס
לא נוכל להצטרף, כי הצעתנו עוד לא גובשה סופית.

מעבר להערות הספציפיות שנביא בהמשך, חשבנו על פסקה (א1) בעניין "קרבה אחרת", הניסוח הקודם של ההצעה היה "קרבה ממשית אחרת", ומספר גורמים שראו את זה חשבו שאולי עדיף הנוסח "קרבה ממשית אחרת", למרות שאני מניח שהפרשנות של קרבה אחרת לא תהיה מרחיבה ביותר, לא אם הוא נסע אתו באוטובוס, אבל עדיין אפשר להגיע למצב שגם היכרות מאוד שטחית תגרום למצב לא רצוי, שבכל מקרה שבו יש עד מרכזי, השופט ייאלץ, בלי שיקול דעת, לפסול את עצמו.

החברות הקרובה נותן מבחן מרחיב מדי. הרבה פעמים שופטים וסניגורים, או תובעים, הם מאותו מחזור, ובהרבה מקרים אפשר לפרש את היחסים האלה כחברות קרובה.
סיגל קוגוט
ללמוד עם מישהו במחזור זו חברות קרובה?
רוני פנחס
הם משרתים משך זמן רב ביחד, הם היו בתביעה ביחד, בסניגוריה ביחד.
היו"ר אופיר פינס
יכול להיות שהם באמת חברים קרובים. מה לעשות? הוא לא יכול לשפוט.
רוני פנחס
אם תהיה אפשרות מאוד מצומצמת לא תהיה בעיה.
היו"ר אופיר פינס
אי-אפשר יותר מצמצם מזה.
סיגל קוגוט
יש לך ביטוי אחר? אם יהיה לכם ביטוי יותר מוצלח, נשמע אותו.
רוני פנחס
האם נדרשת להגדרה של ילד, ההגדרה לרבות ילד מאומץ?
היו"ר אופיר פינס
בוודאי. אם זה לא ברור, זה צריך להיכתב בצורה מפורשת.
אריה גמליאל
האם יש צווים זמניים בבתי-הדין הרבניים?
רות לבהר-שרון
איזו שאלה? הרבה.
היו"ר אופיר פינס
אני רוצה, למעט תיקונים קלים, להעביר לקריאה ראשונה את הנוסח הזה, בלי שזה "נועל" אותנו לקריאה השנייה והשלישית, כי אני מקבל, ברמה העקרונית, את הצורך לצמצם את סעיף (א3). אני לא רוצה לעשות זאת כרגע. אני מבטיח שאחרי שנתייעץ, אחרי ששמענו את הדברים, נבוא עם נוסח, אבל אני רוצה שהנוסח הזה יהיה מקובל על כל המערכת. יש לנו זמן לעסוק בזה עד הקריאה השנייה והשלישית.

אני רוצה לתת הגדרה לעד מרכזי - עד שיהיה צורך לקבוע את מהימנותו. זה ברור, וזה מצמצם את הבעייתיות. קרבה ממשית זה נכון, כמו חבר קרוב. אני לא שלם עם העניין של חבר קרוב. אני לא רוצה לפתוח אין-סוף הליכים משפטיים סביב השאלות האלה. כרגע אין פתרון, אני מקווה שיהיה המשך. ידוע בציבור, אם יש צורך, נכניס.
סיגל קוגוט
לא חייבים. זה יפורש כך, אין שום ספק.
אריה גמליאל
אני רוצה להכניס מה שפרופסור סגל אמר "או שותף במשרדו".
היו"ר אופיר פינס
נכון, ומתמחים.
סיגל קוגוט
מי שהיה פעם מתמחה?
זאב סגל
כתוב "מבלי לגרוע מכלליות..., שופט לא ישב בדין בהתקיים אחד מאלה: בא כוחו של צד להליך...". אני אומר בא כוחו של צד להליך או מתמחה או שותף במשרדו.
סיגל קוגוט
סעיפים קטנים (1) ו-(2) מדברים על הקרבה הנפשית-משפחתית שבין השופט לצד, לעד, או לעורך-הדין. סעיף קטן (3) מדבר על האינטרסים האחרים, וכאן, לדעתי, נכנס השותף בוודאי. אנחנו אומרים שיש לשופט "עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי". עניין אישי ממשי זה כל מיני סוגים של אינטרסים.
זאב סגל
קורים מקרים בחיים שמופיע עורך-דין לפני שופט, והבן של השופט באותו זמן הוא מתמחה במשרד גדול שיש בו 50 איש.
סיגל קוגוט
אתה לא רואה בזה עניין אישי ממשי?
זאב סגל
כולם מדברים על זה במזנון - - -
היו"ר אופיר פינס
דינו של מתמחה כדינו של עורך-דין אם הוא בידידות קרובה עם השופט. הוא כמו עורך-דין שנמצא בידידות קרובה עם השופט, אין הבדל.
אריה גמליאל
מה קורה אם הוא שותף באותו משרד?
סיגל קוגוט
שותף במשרד זה נכנס בסעיף קטן (3), זה לא צריך להיות בסעיף קטן (2).
נסים זאב
בפסקה (א3) אני מבקש אחרי המילים "שופט רשאי לשבת בדין" שייכתב "במתן צו ביניים או זמני".
היו"ר אופיר פינס
הבנתי את הבעייתיות. ביקשתי לא לגעת בסעיף. אני רוצה ללמוד את זה, זה לא פשוט. יש לנו, ברוך השם, עוד קריאה שנייה ושלישית, ונעסוק בעיקר בסעיף הזה. אני רוצה להבין איך זה עובד, אני רוצה ללמוד את זה קצת יותר. יש לנו את הזמן. אם לא היה לנו זמן, הייתי חותך. אבל יש לנו זמן.
דן ארבל
יש בעיות בערי שדה, שיש בהן שופט אחד.
היו"ר אופיר פינס
זאב סגל, איפה הצעת גם את עניין השותפים?
זאב סגל
לכתוב "בא כוח של צד להליך או שותף של בא כוח או מתמחה במשרדו", בפסקה (2).
סיגל קוגוט
יש הבדל בין בן משפחה לחברות קרובה בעניין הזה. מה הוועדה מחליטה? אם המתמחה קרוב משפחה, בסדר, אבל אם המתמחה בחברות קרובה, העורך-הדין השני גם כן לא צריך, שהוא לא חבר קרוב.
תמי סלע
יכול להיות משרד עם הרבה עורכי-דין, ולעורך-דין אין שום נגיעה לתיק הספציפי.
זאב סגל
רבותי, באים אלי אנשים ומספרים, ואני חש שצריך להתמודד עם כל הדיבורים, כדי להגביר את האמון במערכת. אין לי אינטרס אחר.
היו"ר אופיר פינס
סיגל קוגוט מבקשת לדון בזה גם בהמשך.
שאול יהלום
במתמחה נדון, אבל לגבי שותף במשרד צריך עוד לדון?
היו"ר אופיר פינס
לגבי שותף זה ברור.
שאול יהלום
איפה את מכניסה שותף?
סיגל קוגוט
בפסקה (3) – "יש לשופט עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי בהליך או בתוצאותיו, בצד להליך, בבא כוחו או בעד מרכזי או שלבן משפחה מדרגה ראשונה שלו יש עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי", השותף לא ייכנס כאן? ודאי שהוא נכנס כאן.
שאול יהלום
מתמחה מקבל שכר קבוע, לא יעזור לו אם הם יפסידו או ירוויחו, אבל יכול להיות שהשופט רואה שהמשרד - - -
סיגל קוגוט
אתה לא רואה בזה עניין כספי ממשי או עניין אישי ממשי, אם זה ישפיע, אפילו בעקיפין, על ההכנסה של השופט?
שאול יהלום
אומר כאן זאב סגל דברים ברורים, אל תתחילי בפרשנות.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו נטפל בנושא השותפים והמתמחים אחרי קריאה ראשונה. אני חושב שהדבר הזה צריך לבוא לידי ביטוי ברור.
דן ארבל
אני חוזר ומזהיר שתפסת מרובה, לא תפסת. תלכו רחוק מדי, לשופטים יהיה נוח מאוד, הם יעשו פסילות אוטומטיות, והתיקים יתחילו לטייל משופט א' לשופט ב' לשופט ג'.
שאול יהלום
כרגע יש מצב נתון קשה. בעוד שלוש שנים נבדוק מה קורה.
היו"ר אופיר פינס
חברים, אני מבקש את הצעת החוק להכנה לקריאה ראשונה, לרבות שני התיקונים שהוספנו. מי בעד?

הצבעה
בעד – כולם
אושר להעביר את הצעת חוק נושאי משרה שיפוטית (מניעה מלשבת בדין) (תיקוני חקיקה), התשס"ב-2002 לקריאה ראשונה, בכפוף לתיקונים.
היו"ר אופיר פינס
אושר פה אחד להעביר את הצעת החוק לקריאה ראשונה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים