ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 14/01/2002

הצעת חוק יסוד : משק המדינה (תיקון - שינוי מועד הנחת חוק התקציב על שולחן הכנסת, התש"ס-2000, של חבר הכנסת א' צינגר וקבוצת חברי כנסת (פ/1638)

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/4524



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
14.1.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/4524
ירושלים, י"ח בשבט, תשס"ב
31 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 419
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום שני, א' בשבט התשס"ב (14 בינואר 2002), שעה 09:00
סדר-היום
הצעת חוק יסוד: משק המדינה (תיקון - שינוי מועד הנחת חוק התקציב על שולחן הכנסת, התש"ס-2000, של חבר הכנסת א' צינגר וקבוצת חברי כנסת (פ/1638)
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז - היו"ר
מוזמנים
חה"כ אלכסנדר צינקר
עו"ד אנה שניידר - היועמ"ש של הכנסת
סיוון הכטר - משרד האוצר, אגף תקציבים
יועצת משפטית
סיגל קוגוט
מנהל/ת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אסתר מימון
הצעת חוק-יסוד
משק המדינה (תיקון - שינוי מועד הנחת חוק התקציב על שולחן הכנסת, התש"ס-2000, של חבר הכנסת א' צינקר וקבוצת חברי כנסת (פ/1638)
היו"ר אופיר פינס
בוקר טוב לכולם. אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. על סדר-יומנו: הצעת חוק-יסוד: משק המדינה (תיקון - שינוי מועד הנחת חוק התקציב על שולחן הכנסת), התש"ס-2000, של חבר הכנסת אלכסנדר צינקר וקבוצת חברי כנסת.

חבר הכנסת צינקר, תציג את הצעת החוק בבקשה.
אלכסנדר צינקר
אפשר לדבר הרבה, אבל מה שכתוב בחוק זה, שחודשיים לפני שנת הכספים אנחנו צריכים לקבל את הצעת חוק התקציב. אתם יודעים שזו כבר השנה השלישית שאין לנו תקציב בתחילת ינואר.
היו"ר אופיר פינס
האוצר גם לא עומד בחודשיים.
אנה שניידר
האוצר הגיש את הצעת חוק התקציב לפני חודשיים.
אלכסנדר צינקר
לפי החוק כתוב "60 ימים".

בארצות-הברית או בברית-המועצות מתחילים כבר באביב את תהליך התקציב.
היו"ר אופיר פינס
אתה מציע "חמישה חודשים".
אלכסנדר צינקר
כולם יודעים, וזה לא סוד, שבקריאה ראשונה מצביעים חברי כנסת כשהם אפילו לא יודעים מה כתוב בתקציב. אנחנו מקבלים היום את הצעת החוק, ומחר אנחנו מצביעים.
היו"ר אופיר פינס
זה לא רק לגבי התקציב, זה כך ברוב החוקים בקריאה ראשונה.
אלכסנדר צינקר
אנחנו מקבלים תקציב וישר מצביעים. הקואליציה מצביעה בעד - למשל, בשנת התקציב הזאת חיים כץ אמר: אני מצביע בעד, אבל בלב כבד - האופוזיציה מצביעה נגד, ואחר כך מתחילים לראות מה כתוב שם.

אני מציע, לפני שאנחנו יוצאים לפגרה, שנקבל את הצעת חוק התקציב, ואז יהיה לנו זמן לראות מה כתוב שם.
היו"ר אופיר פינס
אתה מדבר על ה-1 באוגוסט.
אלכסנדר צינקר
אולי אפשר לדבר עם הממשלה על כך שלא יהיו חמישה חודשים, אולי ארבעה חודשים. אבל התקציב שקיבלנו בשנה הזאת, לדעתי, היה מוכן כבר במרץ שנת 2001.
היו"ר אופיר פינס
מתי חוזרים מהפגרה?
דורית ואג
שבוע אחרי סוכות. התאריך משתנה משנה לשנה, לפעמים זה בתחילת אוקטובר, לפעמים בסוף אוקטובר, חזרנו פעם גם בנובמבר.
היו"ר אופיר פינס
נחליט שבשבוע הראשון של חזרת הכנסת מהפגרה חייבת להיות מונחת הצעת חוק התקציב. במהלך אוקטובר.
דורית ואג
אם זה יהיה בסוף אוקטובר, נשארים חודשיים.
היו"ר אופיר פינס
הבעיה היא הנחה, אם הכנסת נמצאת בפגרה.
דורית ואג
בפגרה יש ישיבות.
אנה שניידר
רציתי להבהיר שסעיף 3(ב)(1) בחוק-יסוד: משק המדינה, שמוצע כרגע לתקן, אומר: "הממשלה תניח על שולחן הכנסת את הצעת חוק התקציב, במועד שקבעה הכנסת, או ועדה מוועדותיה שהכנסת הסמיכה לכך, אך לא יאוחר מ-60 ימים לפני תחילת שנת הכספים". כלומר, יש פה סמכות שהכנסת לא כל כך מנצלת.
היו"ר אופיר פינס
למה אנחנו לא משתמשים בסמכות הזאת?
אנה שניידר
אל תשאלו אותי.
היו"ר אופיר פינס
מי זה הכנסת?
אנה שניידר
המליאה או ועדה מוועדותיה. גם אם הוועדה כאן תחליט שמקבלים את החוק המוצע, והוא ייפול בפגרה, עדיין יש סמכות לכנסת לקבוע מועד להנחת הצעת החוק על שולחן הכנסת. זה לא צריך לשנות לעניין התיקון, כי הכנסת יכולה, גם בפגרה, לקבוע מועד של התכנסות לצורך הנחת הצעת החוק. אפשר לקבוע, למשל, 1 באוקטובר או 1 בספטמבר, בלי קשר לשאלה מתי מסתיימת פגרת הכנסת.
אלכסנדר צינקר
אם לא יהיה חוק לגבי המועד שבו אנחנו רוצים לראות את הצעת החוק, למשל, תחילת אוקטובר, יכול להיות שבמשרד האוצר יגידו שעדיין היא לא מוכנה וכן הלאה. למה אנחנו מקבלים את הצעת החוק ביום האחרון שכתוב בחוק? שם לא כתוב: בכל מקרה 60 ימים, אפשר גם חצי שנה קודם.
סיוון הכטר
המצב, כפי שהוא היום, כאשר התקציב מוגש 60 ימים לפני סוף השנה, או לפני האישור המשוער של התקציב בכנסת, הדבר דורש מאתנו להתחיל את תהליך התקצוב במאי. אם תתקבל הצעת החוק, ונצטרך להגיש את התקציב לכנסת כבר באוגוסט, או בסוף יולי, זה אומר להתחיל את תהליך התקצוב ממש בתחילת שנת הכספים, עוד לפני סיומו של הרבעון הראשון.

בתהליך התקצוב מתבססים על הרבה מאוד נתונים שנאספים במהלך השנה השוטפת, גם על הנתונים המקרו-כלכליים, שמשמשים אותנו להנחות העבודה הבסיסיות להכנת התקציב וגם לתחזית ההכנסות, שמתבססת ישירות ובצורה בלעדית כמעט על אומדן ההכנסות בשנה השוטפת, שלא תהיה לנו אפשרות לקבל אותו אם נתחיל את התקציב בינואר או פברואר, כי הוא לא יהיה עד אז--
אלכסנדר צינקר
זו לא המדינה היחידה בעולם שרוצים להתחיל משהו במועד אחר.
סיוון הכטר
--בהכנת התקציב אנחנו מתבססים, במידה רבה מאוד, גם על ביצוע התקציב. המשמעות של הגשת התקציב כבר בסוף יולי, כשכל הנתונים האלה לא יהיו לנו, היא פגיעה ביכולת שלנו להגיש תקציב נכון, מותאם ואמין במידה מקסימלית.
היו"ר אופיר פינס
גם עכשיו אין לכם את היכולת לכך.
סיוון הכטר
דווקא מה שקרה השנה מדגיש עד כמה חשוב לאסוף את הכמות המקסימלית של הנתונים לקראת שנת תקציב.
היו"ר אופיר פינס
מה שקרה השנה, זה לא שלא ידעתם מה הנתונים, אלא שבשלב מסוים החלטתם להתעלם מהנתונים והחלטתם לא לשנות, עד שכפו עליכם את השינוי, כך שלא יכולתם לעמוד בזה, ואז זה היה פתטי. אם הייתם משנים בזמן, איש לא היה בא אליכם בטענות.
סיוון הכטר
אני לא רוצה להתייחס כרגע למה שקרה השנה, זה לא תפקידי.
היו"ר אופיר פינס
אם נשכנע את חבר הכנסת צינקר לא לעמוד על חמישה חודשים אחורנית, אבל גם לא על חודשיים, מה המועד הסביר שנראה לכם שתוכלו לעמוד בו?
סיוון הכטר
המועד שנראה לנו סביר זה חודשיים. עמדת אגף התקציבים היא להתנגד להקדמה, והסיבה היא שאנחנו חושבים שצריך להיות איזון מסוים בין הדרישות של תהליך התקצוב, שיאפשר לנו להוציא תקציב אמין ככל הניתן, ובין התקופה שתאפשר את הבחינה של התקציב בכנסת.
היו"ר אופיר פינס
מה עם התקופה שלנו, גברתי?
סיוון הכטר
אני מדברת על תקופה שתאפשר את בחינת התקציב בכנסת.
היו"ר אופיר פינס
נראה לך שחודשיים זה סביר לקריאה ראשונה ולקריאה שנייה ושלישית?
סיוון הכטר
אני חושבת שחודשיים מאפשרים לוועדת הכספים לבחון את התקציב.
היו"ר אופיר פינס
גם את חוק ההסדרים צריך לבחון.
סיוון הכטר
זה מספיק לבחון גם את חוק ההסדרים.
היו"ר אופיר פינס
זה לא פשוט, ישבתי בוועדת כספים. זו משימה בלתי-אפשרית. אם עושים את הבחינה ברצינות, היא בלתי אפשרית.
סיוון הכטר
ועדת הכספים הגישה לוח-זמנים של בחינת כל התקציב בשבועיים או שלושה, אם אני זוכרת.
היו"ר אופיר פינס
כנראה שהדור הזה הוא דור יותר מוצלח מהדור שלי, ויש לו יכולת לעבוד יותר מהר.
דורית ואג
אם האוצר צריך עשרה חודשים, והם מבינים בתקציבים, איך לכנסת מספיקים חודשיים?
אלכסנדר צינקר
הרב פרוש לקח את כל התקציב אל הדוכן ואמר: ראיתי אותו יום אחד, אתם חושבים שאני יודע מה כתוב שם?
סיוון הכטר
התהליך של בניית התקציב באוצר הוא חמישה חודשים. חודשיים לבחינת התקציב זה נראה לנו מספיק. אנחנו חושבים שכל הקדמה תפגע באיכות הגשת התקציב וביכולת שלנו להגיש את התקציב.
היו"ר אופיר פינס
אני לא מציע אף פעם לעבור מקיצוניות לקיצוניות, זו הגישה שלי בחיים. אני מציע להקדים בחודש נוסף, כלומר, ל-90 ימים סך הכול. זאת אומרת, להשאיר את הסעיף שאומר, שבכל מקרה הכנסת או אחת מוועדותיה יכולות גם לקבוע מועד יותר מוקדם, אבל לא יאוחר מ-90 ימים. לצורך זה צריך להוסיף בתקנון של הכנסת, שבאם 90 הימים נופלים על ימי פגרה, חייבים לכנס את הכנסת.
אנה שניידר
לא צריך לכתוב את זה.
היו"ר אופיר פינס
נכון, הממשלה יכולה תמיד לכנס את הכנסת.
אנה שניידר
גם 25 חברי כנסת יכולים לכנס את הכנסת.
היו"ר אופיר פינס
לקריאה ראשונה נכתוב בהצעת החוק "90 ימים", לקראת הקריאה השנייה והשלישית נשב שוב עם הממשלה ונשמע את השגותיה או את הסכמתה. יכול להיות שהממשלה תסכים. אני רושם בפני את ההתנגדות של הממשלה לכל שינוי. אני מבין אותה, אבל לא מקבל אותה.
סיוון הכטר
אני רוצה להדגיש שבתום תהליך התקצוב, השלב שבו מעלים את אומדן ההכנסות, שהוא המהותי ביותר באספקט הזה, הוא לקראת סוף ספטמבר, וזה התאריך האחרון שמאפשר לנו להתכנס לסוף אוקטובר להנחת התקציב. זה גם נותן כמעט שלושה רבעונים של ביצוע. הקדמה בחודש תאפשר לנו ביצוע של חצי שנה בלבד.
היו"ר אופיר פינס
יהיה לך את ספטמבר.
סיוון הכטר
לא יהיה לי את ספטמבר, משום שאם אתה רוצה שאני אגיש, תהליך התקצוב דורש זמן - אנחנו עובדים מול המשרדים, יש משרדים שהתקציב שלהם מאוד מורכב.
היו"ר אופיר פינס
זה לא מפריע לך.
סיוון הכטר
בגלל חוק יעד הגירעון - - -
היו"ר אופיר פינס
אתם הרי לא מתייחסים לחוק הזה.
סיוון הכטר
ודאי שאנחנו מתייחסים אליו. אנחנו גוזרים את עסקאות התקציב מתוך ההכנסות.
היו"ר אופיר פינס
הנפילה בהכנסות בחודשים האחרונים של 2001 היתה דרמטית, את זה לא הבאתם בחשבון בתקציב. אני לא אומר שאתם צריכים לעבוד בלי נתונים, חס וחלילה, אבל צריך לעשות רביזיה בהכנה של הממשלה כך שהיא תתכנס לקראת הישיבה של מליאת הממשלה, איפשהו בסוף ספטמבר או בתחילת אוקטובר ותביאו לנו תקציב.
אנה שניידר
באוקטובר זה מאוחר מדי. ב-1 באוקטובר הצעת החוק צריכה להיות מונחת כאן.
סיוון הכטר
המשמעות היא שהההערכה שלנו על אומדן ההכנסות יהיה מוגבל עוד יותר. עדיין השנה הזאת לא מייצגת. במרבית השנים לא היתה פתיחה של התקציב, האומדן שהתקבל בספטמבר היה אומדן שייצג בצורה די טובה לגבי בניית התקציב. השנה הזאת היא לא שנה מייצגת, ולא צריך להתייחס אליה כמייצגת. עדיין הנתונים על שלושה רבעונים הם ללא ספק המינימום, והם ודאי נותנים תמונה טובה יותר מנתונים על חצי שנה. חצי שנה לא מייצגת, במיוחד, שלפי טענות של הכנסות המדינה, לרבעון השלישי יש אופי שוני מהרבעונים האחרים.
היו"ר אופיר פינס
אתם לא באמת לוקחים את הרבעון השלישי, אם אתם מניחים את התקציב ב-15 באוקטובר על שולחן הכנסת. יש לכם קושי עצום לעבוד עם הנתונים של ספטמבר, כנתונים שמשקפים שלושה רבעונים. זה נותן לכם תמונה של קצת מעבר ליולי.
סיוון הכטר
זה נותן לנו תמונה של יולי ואוגוסט, ותחושה של ספטמבר. במידה ונקדים את הנחת התקציב, לא יהיה לנו גם את זה.
היו"ר אופיר פינס
יהיה לכם חודש אחד פחות, אבל אז תוכלו תמיד לעשות תיקונים. אגב, זו לא שנה ראשונה שמביאים בה תיקונים, ומותר להביא תיקונים, בעיני זה לא סוף העולם.
סיוון הכטר
זו שנה שנייה. ב-1997 הבאנו תיקונים.
היו"ר אופיר פינס
בשנה שעברה בייגה שוחט לא הביא תיקונים?
אנה שניידר
לא, היה תקציב ב-31 במרץ.
סיוון הכטר
התקציב ב-31 במרץ לא נגזר מתיקון תקציב.
היו"ר אופיר פינס
כמה כסף חסכתם מכך שהתקציב בשנה שעברה אושר רק ב-31 במרץ? הרי עבדו באחד חלקי 12.
סיוון הכטר
השלימו את זה אחר כך. נתוני הביצוע היו 98% מהחוק המקורי.
היו"ר אופיר פינס
אנחנו נאשר את הצעת החוק לקריאה ראשונה, בכפוף לכך שיהיו 90 ימים. לא נפסיק להידבר עם הממשלה, יש עוד קריאה שנייה ושלישית. אם הממשלה תראה לי, באותות ובמופתים, שזה שינוי שפוגע פגיעה אנושה, נתחשב בזה, אבל המציאות העכשווית, שבה התקציב מגיע לכנסת ברגע האחרון, לא מאפשר לכנסת להתמודד עם התקציב, במיוחד שחוק ההסדרים נלווה אליו.

ימי ראשון וחמישי בוועדת כספים היו מוקדשים לחוק ההסדרים, לעבור סעיף-סעיף, וכל סעיף, זה חוק בפני עצמו, ובשאר ימי השבוע היה צריך לדון עם המשרדים. זה לא דיון רציני, עוברים רק על המשרדים הגדולים. זה מה שהיה. אני לא יודע מה קורה היום בוועדת הכספים.
אנה שניידר
השנה חבר הכנסת ליצמן התחיל את זה עוד לפני שהוכן התקציב, כי הוא ראה שאין לו מספיק זמן.
היו"ר אופיר פינס
הוא עשה את זה ביוזמה אישית שלו, מגיע לו יישר כוח. אבל מאוד קשה לקבל תקציב בסוף אוקטובר ולעבוד עליו בנובמבר-דצמבר לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, ועל חוק ההסדרים לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. זה קובע מכניזם, אולי בכוונה תחילה, שהכנסת לא תעבוד ברצינות על התקציב. הכנסת לא יכולה לעבוד ברצינות על התקציב, בלי לייחס כוונות רעות לאוצר. אם חבר הכנסת צינקר הציע חמישה חודשים, הוא צודק, אבל מובן שזה בלתי-אפשרי, משום שהאוצר לא יוכל לעבוד על התקציב, אבל אפשר לעשות מאמץ ולתת את התקציב חודש קודם. יכול להיות שנגיע בסוף לנוסחה של עקרונות תקציב - של הפרמטרים, של התקציב המשרדי לקראת קריאה שנייה ושלישית, מה כן יונח, מה יונח בשלב יותר מאוחר. לא נעשה את החקיקה בלי לשמוע אתכם, אבל תבואו עם רעיונות יצירתיים.
דורית ואג
צריך לפרוטוקול לשאול את השאלה, שהתשובה עליה ברורה, אם לחוק יש עלות תקציבית.
סיוון הכטר
להצעת החוק אין עלות תקציבית ישירה, אבל המשמעות של הצעת החוק, שהתקציב יהיה פחות אמין, זה עלות די כבדה למשק.
היו"ר אופיר פינס
אתם לא יכולים לשפר את הביצועים שלכם?
סיוון הכטר
אני מזמינה את יושב-ראש הוועדה להגיע לאגף תקציבים בתקופת הנחת התקציב, אנחנו לא עובדים משמונה עד ארבע. אנחנו עובדים ימים ולילות כדי להגיש את התקציב.
היו"ר אופיר פינס
אני חושב שבאגף התקציב עובדים קשה מאוד.
סיוון הכטר
העיכוב נובע אך ורק מהניסיון לאסוף את הנתונים בצורה הטובה ביותר.
היו"ר אופיר פינס
לכן יכול להיות שנביא רק את נתוני המקרו חודש קודם - את הגירעון, את הצמיחה.
אנה שניידר
זה תיקון לגמרי שונה, זה תיקון חוק אחר.
היו"ר אופיר פינס
אני לא אכנס לזה כרגע, אבל אני מבקש שתחשבו יצירתית. מה שחבר הכנסת צינקר משדר לממשלה זה, שהכנסת צריכה יותר זמן, אם רוצים לסיים ב-31 בדצמבר ולא לגלוש לינואר-פברואר, שזה מזיק, וגם לעשות עבודה קצת יותר יסודית. זו דרישה אמיתית וצודקת, אני אומר את זה גם מניסיוני. איך עושים את זה בלי שעבודת הממשלה תיפגע, חלילה - צריך לחשוב יחד. יש לנו זמן, זה עדיין לא עובר לקריאה שנייה ושלישית. הצעת החוק עוברת לקריאה ראשונה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 09:25

קוד המקור של הנתונים