ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 08/01/2002

פרידה מהיועץ המשפטי, השופט (בדימ.) שלמה שהם.

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/4371



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
8.1.2002

פרוטוקולים/ועדת חוקה/4371
ירושלים, ב' בשבט, תשס"ב
15 בינואר, 2002

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב רביעי




פרוטוקול מס' 414
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום שלישי, כ"ד בטבת התשס"ב(8 בינואר 2002), שעה 11:00
סדר היום
פרידה מהיועץ המשפטי, השופט (בדימ.) שלמה שהם.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
קולט אביטל
טלב אלסאנע
זאב בוים
יעל דיין
נסים זאב
שאול יהלום
יוסי כץ
יוסף לפיד
ענת מאור
מרינה סולודקין
נחמה רונן
מוזמנים
שלמה שהם
אורית מנדלסון-שהם
אורי שהם
נעה שהם
דדי צוקר
עו"ד אנה שניידר
עו"ד סיגל קוגוט
עו"ד אד פריזמן
עו"ד נירה לאמעי
דרור קרידי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אביגיל זכאי







פרידה מהיועץ המשפטי, השופט (בדימ.) שלמה שהם
היו"ר אופיר פינס-פז
אני פותח את ישיבת הפרידה של ועדת החוקה חוק ומשפט משלמה שהם. יושב-ראש הכנסת מתנצל אבל הוא נסע היום לדרום אפריקה.

הפרידה משלמה היא נעימה משום שהוא מסיים תפקיד אחד ועובר לתפקיד שני ונמשיך לעבוד אתו בכנסת. אני מודה שהיא מלווה אצלי גם במידה מסוימת של צער משום שכיושב-ראש ועדת החוקה – אני מניח שגם שאול יהלום כיושב-ראש הוועדה בעבר – מצאתי בשלמה גם שותף וגם איש מקצוע מהשורה הראשונה, אדם שיודע הרבה מאוד משפטים אבל קודם כל יודע ערכים ותפישת עולם. גם כשלא הסכמנו והיינו חלוקים בדעתנו, וזה קרה לא אחת, מצאנו את עצמנו מתמודדים ומתווכחים אבל תמיד מצאתי עצה טובה, תוכן ועצה אובייקטיבית, הוא לא אמר לי את מה שרציתי לשמוע אלא את הדברים כמו שהוא ראה אותם מבחינתו. אני חושב שכך צריך לעבוד, עם לויאליות גדולה וחברות.

גם כשהייתי חבר ועדה, לא רק כיושב-ראש, ראיתי בך בר-סמכא שכדאי וראוי להתייעץ אתו. אני חושב שחברי ועדה לא מעטים היו מתייעצים אתך לא מעט על הצעות חוק שלהם, על הצעות חוק של הממשלה. מהבחינה הזאת שיתוף הפעולה היה מרשים ומבחינתי לשביעות רצוני המלאה.

אתה החלטת לסיים את תפקידך בעקבות העובדה שראית את עצמך כמי שמיצה את עצמו בתפקידו. למרות שבהתחלה ניסיתי לשכנע אותך להישאר בתפקיד באיזה שהוא שלב הרמתי ידיים וכיבדתי את ההחלטה שלך. הלכנו לבחירת יועץ משפטי חדש ונבחרה סיגל קוגוט ממשרד המשפטים. אנחנו מברכים אותה בהזדמנות הזאת לרגל כניסתה לתפקיד. שלמה, הרבה תודה והרבה הצלחה.

יש לי ביקורת לא על התפקיד החדש אלא על זה שהוא בנוי בצורה יותר מדי רחבה וחבל. אני מאחל לך הרבה מאוד הצלחה, שתמשיך לעבוד במחיצתנו ואתנו עוד שנים רבות ושהשנה החדשה 2002 תהיה שנה מוצלחת גם למעמד הכנסת כי מעמד הכנסת הוא בשפל המדרגה ובעיניי זו ממש סכנה לדמוקרטיה הישראלית. אני מקווה שבכוחות משותפים נצליח להעלות את קרנה בחזרה. בהצלחה.
שאול יהלום
למען הדורות הבאים.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברת-הכנסת יעל דיין, בבקשה.
יעל דיין
אני נמצאת בוועדת החוקה מיום שנבחרתי לכנסת, מבחינתי לדורותיה בכל כנסת שהייתי בה. הקניית החשיבות לעבודה בוועדה משתווה גם לפרק הלימוד של כל אחד מהמחוקקים, שמתחדש כל הזמן, כאשר הוא חבר ועדת החוקה. אני לא משפטנית, הרקע שלי הוא לא של משפטים. לגבי אנשים שאינם משפטנים היתה לי בהתחלה הרגשה – גם לדדי צוקר – שזה היכל קודש שנכנסים אליו בלי הכלים המתאימים. אני רוצה לומר ששלמה, כמו יועצים משפטיים אחרים במשכן, עשו לי את המעבר קל. אתה מקבל על עצמך את העובדה שאתה מחוקק חוקים – אני זוכרת את החוקים הראשונים שלי שראיתי אותם כעובדה בספר החוקים - בלי שתהיה לך הרגשה של השלמות המקצועית. היועץ המשפטי וזה לא משנה אם זו אנה, או צבי ענבר בשעתו, שלמה בעבודה היומיומית והיועצים שאני עובדת אתם קרוב בוועדה בראשותי, יוצרים גשר גם של מורה, גם של חילופי דעות ולא רק תוספת השכלה ללכת לברלינגטון או לאטביה לקבל תואר, אלא נדבך שחסר ולא יכול להיות לכולנו, כי לא הייתי רוצה לראות כנסת שכולה משפטנים.

גם אם היו לי חילוקי דעות עם שלמה הם תמיד היו מנומקים היטב. בתחום העיקרי שאני עוסקת בו שוויון נשים ואלימות כלפי נשים, מבחינת ועדת החוקה ולא רק הוועדה שלי, אין לנו חילוקי דעות עקרוניים, בוודאי שיש תמיכה רעיונית מוחלטת בכל דבר שנוגע בשוויון. לפעמים נסחפים עם זה כשאומרים לי: אם שוויון אז שוויון עד הסוף, זאת אומרת, בדברים שלא מוצאים חן בעיניכם , מה עם גבר שלא נכנס להריון, מה עם גבר שאין לו סרטן שד, שלא יהיו זכויות יתר. שלמה לא לקה בזה אף פעם, הוא הבין את אי-השוויון הבסיסי, חלקו ביולוגי, חלקו חברתי, חלקו דתי והוא היה שותף פעיל למאמץ להביא דברים על תיקונם

ביחס לעתיד אני מכה על חטא שהוא איננו אישי. הצורה שבה התגלגל הענין של נציבות הדורות הבאים – לצערי זה לא על שולחננו אלא אם חוק הביטול שלי יצליח לחזור אל השולחן הזה – ההרחבה בענין הזה היא עיוות שאולי לא אליו התכוון המחוקק. אנחנו מוצאים את עצמנו עם שלמה, שאהוב ומקובל עלינו – אם זה אכן יתממש – בראש מערכת שמגדילה את הכנסת ויוצרת התנגדות. אז שיהיה לך בהצלחה.

את סיגל אני מכירה משדות מרעה דומים בוועדה שלי ואני שמחה שאת אתנו ומברכת אותך.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת שאול יהלום, בבקשה.
שאול יהלום
השמחה הכי גדולה שיש לנו היא ששלמה נשאר אתנו, הוא בסך הכל עובר חדר, מתפקיד כאן בוועדה לתפקיד שאני מקווה שהוא יצליח בו, שהנציבות תקרום עור וגידים והוא ידע לנווט אותה לא רק בצד המשפטי אלא הרבה מעבר לכך.

מה שאפיין את שלמה הם שלושה דברים. למרות שאומרים את זה כדבר אחרון אני אומר את זה כדבר ראשון: יחסי אנוש. מדובר באדם שתוכו כברו, חביבותו וסבר הפנים היפות שלו. אצלנו הפוליטיקאים אין אף אחד כזה, אבל מסביבנו קשה למצוא אדם כזה. דבר שני, המקצועיות שלו. אין חולק על זה שמעולם הוא לא הכשיל אותנו, אנחנו לא נכשלנו בו ותמיד היתה לו אוזן וידע איפה למצוא את התשובות הנכונות. הדבר השלישי, הערכים. אנחנו רגילים לכך שעריכת דין זה ענף שנתון לשכירה, לפעמים מדובר באנשים ששוכרים עורכי דין והם עצמם אשמים גדולים, המקצוע הזה הפך למקצוע שאיננו של ערכים. כאשר אתה מוצא יועץ משפטי שאתה מרגיש בשיחות אתו שהוא לא מוכן לכל דבר, שהוא מתקן אותך בכיוונים של יושר וערכים, אלה דברים מלבבים ואינם מצויים.

על כל זה אני מברך אותך, את רעייתך, את הילדים שלך ומאחל לך הרבה שנים שלא רק תצפה את מה שיהיה לדורות הבאים אלא שגם תחיה עם הדורות הבאים יחד עם משפחתך.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת טומי לפיד, בבקשה.
יוסף לפיד
סיגל, אני מברך אותך, את נכנסת לנעליים גדולות מאוד. אני לא יודע מי קדם לשלמה ואני לא רוצה לפגוע בו אבל שלמה יצר פה מאטריצה של עובד ציבור שהוא מעבר לדברים שכתובים בחוק. הוא גם יועץ, גם מפשר, גם מתוו, גם ממתן, גם מציל מצבים של מבוכה. על-ידי כך הכבוד שבו התייחסו חברי הכנסת בוועדה הזאת לעבודתו היתה מעל ומעבר לשם של התפקיד ואפילו מעבר לעובדה שהוא שופט בפנסיה, דבר שבוודאי מוסיף כבוד.

יש משהו מרגיע באישיותו של שלמה והרגשה שאתה בידיים טובות, שאתה עוסק עם אדם שהוא גם מקצוען, גם ישר, גם הוגן וגם דיסקרטי. מספר הדברים שנמנעו בזכותך הוא לא יותר גדול ממספר הדברים שנעשו בזכותך ולפעמים יותר חשוב הדבר שנמנע מן הדבר שנעשה. לכן, אני מאחל לך, אופיר, שגם בהמשך תהיה משלמה התמיכה שזכית בה בייחוד בתחילת הדרך שלך.

הואיל ויש לי חלק קטן בג'וב שקיבלת ונמצאו ציניקנים ופופוליסטים שעלו על הכהונה הזאת – כי מקנאים בה ומפחדים מפניה – אני רוצה לומר לך שקיבלת את אחד הג'ובים היותר מאתגרים ומעניינים שהוצעו בכנסת מזה שנים רבות. זה משהו חדשני שיכול להיות דוגמה בקנה מידה עולמי ואני בטוח שבתוך עשר שנים יהיו נציבים כאלה ברחבי אירופה. אני בטוח שהחוק שהולדתי אותו ושהוא הדבר הכי יקר לי בכנסת נמצא בידיים הכי טובות. אני בטוח שבסבלנות, בהקפדה, בשיטתיות ובידענות תבנה את הג'וב הזה ככלי עזר חשוב ביותר בעבודת החקיקה בישראל. אני מאחל לך הצלחה בתפקידך.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, דדי צוקר.
דדי צוקר
עבדתי עם שני יועצים משפטיים ושניהם היו קליינטים, בהתחלה היתה דידי לחמן-מסר, היא ראויה לסגה נפרדת בכשרון וביכולת, היא סוג של אנרגיה שצריך להחזיק אותה בידיים. שלמה הוא קליינט מסוג אחר אבל הוא הוכחה לזה שמאוד רצוי, כדאי ומומלץ שגם יועצים משפטיים יבואו עם השקפת עולם. החדר הזה מפוצץ בידע מהממשלה, מהמוסדות שמגיעים הנה שהם עתירי ידע, ומקצוענות יש פה לאין שיעור, כמה שרק צריך. ראשית ראוי שיושבי-ראש ועדה לפעמים לא יהיו משפטנים, לפחות אחריי יש שתיים-שלוש דוגמאות לא רעות לזה. הם באו עם השקפת עולם, הידע והמקצוענות כבר יימצאו. אם אפשר שליועץ המשפטי, שחייב להיות מצויד בהרבה ידע ומקצוענות, תהיה גם השקפת עולם – זה מומלץ. אם יכולים להיות לו עוד חיים בנוסף לחיים המקצועיים עוד יותר מומלץ, זה מבטיח איזו ראייה אחרת. טומי לפיד דיבר על הפישור והגישור, לא מדובר באיזו מיומנות טכנית, או כפתור שלוחצים עליו, אלא מדובר במישהו שמקיים עוד מערכות חיים והצד המקצועי הוא עוד צד אבל יש חיים מעבר להם. זה משביח גם את היועץ המשפטי. לכן שלמה היה יותר משובח מאשר יועץ משפטי גם אם קודם הוא היה שופט. ההשבחה העיקרית היתה העובדה שהיו לו עוד מערכות חיים וראייה יותר ברורה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, אריה האן.
מזכיר הכנסת א' האן
אני מאמץ את כל מה שנאמר כאן ואני רק רוצה להוסיף כמה מלים. הניסיון שלי כמזכיר כנסת עם שלמה הוא עבודה בכיף. מעבר לזה שהוא משפטן מעולה – את זה כולם יודעים – הוא יצירתי מאוד, מהיר מאוד והחלטי מאוד. אחרי שהוא היה נותן לנו חוות דעת ידענו שאפשר לישון בשקט. גם כשהוא שם לנו רגליים והיה אומר: כך אתם לא יכולים ללכת, תמיד זה היה עם חיוך מלבב שלא היינו יכולים לכעוס עליו. במשך הזמן נוצרו בינינו גם יחסי חברות, הוא חבר טוב וכל עצה שלו היא לענין.

לגבי הדורות הבאים. בדרך כלל כל הצעת חוק פרטית עוברת דרכי ובעוונותי אני לא מספיק לקרוא את כולן אבל כאשר הגיעה ההצעה של טומי לפיד קראתי אותה ולא ידעתי מאיפה הוא המציא את הדבר הזה.
יוסף לפיד
מהראש.
מזכיר הכנסת א' האן
לאט לאט עקבתי אחרי החומר. אני ישבתי בוועדה שהחליטה לסמן את המועמדים. יושב כאן חבר-הכנסת יוסי כץ והוא יעיד על כך. כששלמה הציג את משנתו כולם השתכנעו. הוא הציג את הנושא בכשרון רב ובצורה חיה שהפכתי חסיד של הנושא. אני בטוח שזה יהיה כפי שאמר טומי, זה יעלה את הענין ואני משוכנע שלאט לאט פרלמנטים רבים בעולם ילמדו את הנושא וזה יהיה לא רק מנת חלקם של אנשי כנסת ישראל אלא של הרבה פרלמנטים.

שלמה, אני שמח מאוד שנשארת במחוזותינו. אני בטוח שכאשר נצטרך אותך, אם נביא לפתחך שאלה, אוזנך תהיה קשובה. לך, לרעייתך ולילדים כל טוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מנצל את ההזדמנות להרים כוסית "לחיים". שלמה, תודה ובהצלחה.

(מרימים כוסית).

בבקשה, אנה שניידר.
אנה שניידר
רציתי להוסיף פן אישי. שלמה ואני הגענו פחות או יותר באותו זמן לכנסת. נוצרו בינינו יחסי ידידות. אני אוהבת את הססגוניות שלו, בחנו מספר מסעדות בירושלים ביחד ולפעמים הוא גם עזר לי להפיג כאב ראש כי הוא יודע קצת רפואה טבעונית. גם אם פה ושם היו בינינו חילוקי דעות בסך הכל אנחנו ידידים.

הערכתי מאוד את הדרך המכובדת שבה התמודדנו על התפקיד של היועץ המשפטי לכנסת. גם לאחר שנבחרתי הוא המשיך בתפקידו בצורה נאותה ומכובדת. אמרתי לו שהתפקיד של נציב הדורות הבאים בעיני הוא קצת איזוטרי ואני לא בטוחה שמשפטן צריך למלא את התפקיד הזה, אבל אם הוחלט שמשפטן ימלא אותו אז שלמה מתאים לתפקיד כמו כפפה ליד.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברת-הכנסת ענת מאור, בבקשה.
ענת מאור
העובדה שאנחנו לא מוותרים על זכות הדיבור למרות שהרוב כבר נאמר מעידה על הדבר. דדי דיבר על השקפת העולם והמקצועיות ואני חותמת על זה. אנה דיברה על הססגוניות, רק בוועדת המדע נודע לי על הענין של הרפואה האלטרנטיבית וממש הופתעתי. הנושא של אינטגריטי הוא נכס שהולך ונעלם גם בפוליטיקה וגם בישראל אבל אצל שלמה זה היה.

בענין הגישור, הדגש היה על הגישור ולא על הפשרה. לא היו פשרות רקובות. שלמה, בעיניי ביטאת את דרך המלך, שגם הוא מושג שנעלם כי הכול מקצין והכול סקטוריאלי ופה היה משהו עמוק.

אני רוצה לומר לרעיה, יש כל כך הרבה חברי כנסת שהם שובינסטים ואנחנו מכירים אותם אבל הערכת נשים וחקיקה לזכויות הילד הוא נכס שלא יסולא בפז. לא צריך לשכוח שאתה באת מהדרום. שלמה, טוב שאתה אתנו והרבה הצלחה.

סיגל, הרבה הצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ענת, אני רוצה להודות לך על זה שאתמול חיזקת את כולנו במאבק של הנכים. כולנו צריכים להעריך את העובדה שהיית וישנת אתם בלילה. זה מאוד מרשים ואני מעריך את זה מאוד.

חברת-הכנסת נחמה רונן, בבקשה.
נחמה רונן
אני רוצה להתייחס לתפקיד הבא שלך, היו לנו כמה שיחות על זה. קראנו ציניקנים לא מעטים שחידדו את העפרונות שלהם וכתבו דברים שלא היו נעימים לי לקריאה. אני חושבת שאף אחד לא מבין מה גודל האחריות בתפקיד הזה. לפני שהתמנית כשדיברנו על החשיבות של התפקיד הזה בתחום של ערכים סביבתיים ואיך המדינה הזאת הולכת להיראות בחמישים השנים הקרובות, אולי הצלחנו להבהיר מעט כמה עבודה תהיה לך וכמה אני שמחה שיש פה נציג שלא מפחד ולא עושה חשבון לאינטרסנטים כאלה או אחרים, או למשרדי ממשלה שנושא איכות הסביבה הוא הדבר האחרון שמעניין אותם. אני תולה בך המון תקוות מבחינת היכולת שלך להילחם עם כל החקיקה האחרת שתעבור פה ועם כל האינטרסים האחרים של הממשלה, שבדרך כלל הם לא בדיוק לטובת האינטרסים הסביבתיים של האזרח, אני לא מדברת כרגע על המדינה. המון בהצלחה ותינתן כל העזרה שאפשר.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת יוסי כץ, בבקשה.
יוסי כץ
אני רוצה לומר שלושה דברים. 1. לסיגל, שהיא הצעירה מבינינו. אני משוכנע שנתברכתם ביועצת משפטית מעולה, משפטנית מצוינת, היא הוכיחה את עצמה בכמה חוקים שחוקקו גם בוועדת החוקה. ההצטרפות שלה לצוות המשפטנים שלנו היא ברכה לכנסת.

2. לגבי שלמה. בוועדת החוקה עברתי כמה סערות מאוד מעניינות, כולל תיקון בחוק יסוד: הממשלה.
שלמה שהם
כשאמנון חלה.
יוסי כץ
נכון. היו כמה מעשי חקיקה שגם זכו לכותרות. טוב לראות פה את דדי שתמיד לקחתי אותו כדוגמה ליושב-ראש ועדה שאינו משפטן ועשה את העבודה בצורה יוצאת מן הכלל ונתן כיוון דרך גם לאחרים.

3. לגבי נציב הדורות הבאים. אני רוצה להיות ישר אתכם ועם שלמה. לתומי חשבתי שנציב הדורות הבאים צריך להיות אדם עם דיסציפלינות אחרות, אדם שיש לו גם ידע בתחומים אחרים ולא רק בתחום המשפטים. אני עמדתי בראש ועדת המכרזים שממליצה בפני יושב-ראש הכנסת וישבו אתי פרופסורים רציניים. חרה לי ששלשום במאמר מערכת ב"הארץ" כתבו שתפרנו את התפקיד לשלמה שהם וכי האזרחים התמימים שהגיעו לא ידעו שזה תפור מראש. אני רוצה שתדעו שישבנו שעות ארוכות שלושה פרופסורים: פרופ' אמנון רובינשטיין, פרופ' יעקב קופ, ד"ר רפי מלניק ועבדכם הנאמן וכל אחד שנכנס שאלנו אותו לפחות שלוש שאלות רציניות. קיבלנו תשובות וניהלנו דיאלוג וזה נעשה בצורה הכי רצינית שוועדת מכרזים יכולה לעשות. אני אומר לכם ישירות שהתכוונתי להמליץ על שלמה בעדיפות שניה אבל ההופעה שלו היתה כל כך מרשימה שהגשנו אותו באותה עדיפות ויושב-ראש הכנסת בחר כפי שבחר.

איחלתי לך הצלחה, אני מאחל לך הצלחה ואני משוכנע שתתגבר גם על המלחמות של חברי הכנסת לגבי תקציבים ולגבי כל מה שקראנו ונמצא פתרון שיהיה לכבודה של הכנסת ולטובתה של מדינת ישראל. אני משוכנע שאתה במקום המתאים ואני בטוח שכולנו נזכה לעבודה טובה, לעזרה ולסיוע ושתמלא את התפקיד שהחוק החדש מטיל עליך.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, אד פרידמן.
עו"ד אדווין פרידמן
בתור נציג לשכת עורכי הדין שהשתתף כאן בכמה דיונים אני רוצה להביע את ההערכה של הלשכה לעבודתו של שלמה. יותר מזה, שלמה הביא הערכה רבה למקצוע. מצד כל חברי הבית מכל הסיעות ציינו כאן לא רק את המקצוענות אלא גם את הערכים. תוך כדי עבודתו הצליח שלמה להביא את הפן הערכי לכל נושא החקיקה בלי שמישהו חשב שהוא עושה את זה ממניעים פוליטיים או שהוא מייצג צד אחד נגד צד שני. זו ההצלחה הגדולה שלו. אני מאחל לו הצלחה בעתיד. אני מאחל הצלחה גם ליועצת המשפטית החדשה.
היו"ר אופיר פינס-פז
סיגל קוגוט, בבקשה.
עו"ד סיגל קוגוט
שלמה, בתור מי שעבדה אתך מהממשלה אני יכולה להגיד שלא היית קפדן ולא היית ביישן, למדת הרבה ולימדת הרבה, הפגנת סובלנות לכל דעה, היית אדם נעים בנושאים כלליים ולא רק משפטיים. ידעת לבזר סמכויות ולהאציל סמכויות. כל הכבוד לך ובהצלחה.
היו"ר אופיר פינס-פז
שלמה, בשם כל חברי הוועדה אני מעניק לך תשורה סמלית, מדליה של הכנסת. כתבנו לך פה דברי ברכה: לשלמה שהם בהוקרה ובהערכה רבה מטעם כל חברי הוועדה ומטעם צוות העובדים הרבה הצלחה.

שלמה, בבקשה.
שלמה שהם
תודה רבה. אני רוצה לומר שאני זקוק לנחת הרוח בימים האלה, הדבר הזה בהחלט נותן לי כוחות מחודשים לעשות דברים.

קודם כל אני רוצה לומר תודה לאורית, לאורי ולנעה שנמצאים פה. אני מאוד שמח שאתם אתי פה ברגעים האלה.

אני רוצה לומר תודה לכל אחד מהאנשים שבירכו.

כמעט שבע שנים אני ממלא עכשיו בוועדת החוקה חוק ומשפט. הגעתי לכאן מבית-המשפט. דדי, אתה היית הראשון שקיבל אותי כאן. המעבר היה כל כך חריף וחד משיפוט לייעוץ משפטי, העובדה שאתה כבר לא מורה עם האצבע ומישהו הולך לבית-סוהר אלא אתה צריך להסתכל לאנשים בעיניים, לנסות לשכנע למה ראוי וכדאי לקבל את עמדתך, וההתמודדות הערכית היומיומית עם שאלות כבדות משקל בוועדה הזאת. צריך לדעת שפה זה תנור האפייה של החוקים, כאן המקום שבו מוכרעות השאלות. לפעמים אנשים עובדים שנים רבות ואחר-כך, לפעמים בתוך מהלך של דקות, הרוח נוטה לכאן או לשם וצריך למצוא את שביל הזהב ואת דרך המלך ולשלם את המחיר שלא להיות נחמד תמיד, לשלם את המחיר של עמידה על עקרונות מסוימים, לפעמים גם התערבות מהותית שלא תמיד נעימה ליושב-ראש הוועדה ולאנשים אחרים. הדברים הם לא קלים.

אומר בגלוי שאני גאה מאוד על העבודה שלי פה בשנים האלה למרות שלא צנוע לומר זאת. אני יודע שעשיתי כמיטב יכולתי לנווט את הספינה הזאת ואולי זו ספינה מהחשובות ביותר בבנין הזה. גם כשלא הצלחתי, גם כשהתקבלו החלטות שחשבתי שהן לא ראויות, אני יודע שעשיתי הכול להוביל את הדברים לפי הכרתי ואמונתי. אתם צריכים לזכור שאני לא יושב-ראש הוועדה ולא איש נבחר אלא רק יועץ משפטי. ההשפעה בחלקה הגדול היא מאחורי הקלעים ובחדרי חדרים ולפעמים באמירות תוך כדי דיון.

אתחיל מהסוף. אני רוצה להביע לך תודה, אופיר, על הזמן שהיינו יחד. זה לא סוד שחששתי כשהגעת לפה כי אומרים שאופיר פינס זה אדם שקשה לעבוד אתו. אני רוצה לומר לך שהיתה לי התחלה טובה. לא תמיד הסכמנו, לפעמים היו דברים לא קלים אבל ראיתי את היושר שלך, את האמונה שלך בדרך ואת העמידה שלך על הדברים שאתה מאמין בהם. משום שאתה היית זה שמחליט ומאשר קיבלתי את הדברים.

אני רוצה להגיד תודה לשאול ולאמנון שלא נמצא פה. עם שאול יהלום עברתי תקופה מאוד יפה. הבטחת לי שכאשר אעזוב תכתוב לי חרוזים ולא כתבת. כששאול עזב כתבתי לו סאגה בחרוזים. מאוד נהניתי בעבודה עם שאול יהלום. אציין קוריוז אחד. אותו יום של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כמעט עלה לשאול במשרת שר, זה לא היה צחוק. הוא היה צריך להיות מושבע אחרי הצהרים והממשלה התנתה את השבעתו בזה שהוא יסיר את החוק או חלקים ממנו. זה היה עם יעקב נאמן. אז כולם דיברו נגד שאול והוא אמר: רבותי, אני שומע את כל מה שאתם אומרים אבל לא יעזור לכם, החוק הזה יעבור. אני זוכר גם את הצעקה ואת המכה על השולחן. ראוי לזכור לו את זה דווקא בימים שבהם הנכים שובתים.

אני רוצה לומר תודה לדדי שקיבל אותי כאן. ברצונו או שלא ברצונו היה מעגל הפינות שלי.
באתי לכאן כשלא היתה חפיפה ביני לבין דידי לחמן-מסר ונפלתי לתוך הצעות חוק ודברים שלא ידעתי בהם מי נגד מי ולמה ודדי עזר לי.

אני רוצה להגיד תודה לטומי לפיד. כתבתי לו שאני מרגיש לגביו כמו פינוקיו לגבי סבא ג'פטו. הוא יצר איזו בובת עץ, התפקיד נולד ועדיין לא נפחו בו ממש רוח חיים. כך אני מרגיש. המדהים הוא שלמרות שטומי מאמין שהוא הגה את זה במוחו הקודח, ככל שאנחנו חוקרים ולומדים יותר מסתבר שהדברים האלה קיימים בעולם הגדול. יש אמנה של יונסק"ו למען הדורות הבאים. אנחנו מדינה בהפתעה, אנחנו קמים בבוקר ויש בעיה של אלימות נוראה. אחרי שישבנו בוועדת החוקה על נושא האסירים קראנו היום שלפי הצפי יהיו בשנים הקרובות 10,000 אסירים בעוד שאנחנו דיברנו על 1,000; פתאום התעוררנו ואין מים; פתאום התעוררנו ויש בעיה של אוויר; פתאום התעוררנו וראינו שיש בעיה של תחבורה. מדינה בהפתעה.

משהו אישי. אמרתי לעצמי הרי פנסיה אין לך – אפרופו המשכורת, אני מוותר על פנסיה בשביל לקבל את המשכורת כעובד המדינה, 6,000 שקל נטו לחודש, 12,000 ברוטו. ככל שאני שומע יותר ומקבל פידבקים מהציבור מסתבר שהתפקיד הזה חיוני ברמה של מתן חוות דעת. יש פחד שאפסול חוקים, אין לי סמכות לפסול חוקים אבל בהחלט יש לי סמכות לתת תיאום מינימלי בין דברי חקיקה שונים בקשר לעתיד, יכולת של הסתכלות קדימה. אפשר לדבר פה על תקציב אבל זה לא הנושא. הדברים האלה הם חיוניים למדינה, במיוחד לפרלמנט, שסוף סוף הוציא דבר חקיקה. לכן אני מכבד את כל המציעים, ולא רק את טומי, שנותן למימד של העתיד להסתכל קדימה. יש פתגם שאומר: אנחנו מחזיקים את העולם לא רק כיורשים של הורים אלא כפקדון עבור ילדינו וזה חלק אינהרנטי מהתפקיד שלנו. חיוני שהדבר הזה יבוא לידי ביטוי. כפי שאתם מכירים אותי, למרות הסערות שבאו ויבואו – אני מקווה שהגלים הגדולים כבר עברו – המחוייבות שלי היא לתת לענין הזה משקל, משמעות ותוקף. לשם כך אני יושב פה ולשם כך לקחתי את התפקיד הזה.

כל סוף הוא איזו שהיא התחלה חדשה. אני באמת רוצה לומר תודה לחברי הכנסת שמאחורי הקלעים כשכבו מאורות המדיה. באמת היתה פתיחות, היתה הבנה, ניתן היה לגשר בין קצוות ולהגיע למחשבות פתוחות. אני מקווה ומאמין שהדבר הזה ימשיך ויאפיין את הכנסת הזאת גם בעתיד. תודה רבה לכולכם.
היו"ר אופיר פינס-פז
שלמה, תודה רבה.

תמה הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים