ישיבת ועדה של הכנסת ה-15 מתאריך 22/07/2001

חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 33) (הוראת שעה), התשס"א-2001

פרוטוקול

 
פרוטוקולים/ועדת חוקה/3557



5
ועדת החוקה חוק ומשפט
22.7.2001

פרוטוקולים/ועדת חוקה/3557
ירושלים, כ' באב, תשס"א
9 באוגוסט, 2001

הכנסת החמש-עשרה נוסח לא מתוקן
מושב שלישי




פרוטוקול מס' 344
מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט
יום ראשון, ב' באב התשס"א (22 ביולי 2001), שעה 10:35
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס פז – היו"ר
בנימין אלון
נסים זאב
מוזמנים
עו"ד משה לדור - פרקליט מחוז ירושלים
עו"ד משה שילה - סגן בכיר לפרקליטת המדינה
עו"ד רז ולטר - עוזר לפרקליטת המדינה
עו"ד דפנה ביינוול - משרד המשפטים
עו"ד לבנת משיח - " "
סנ"צ חנה פסובסקי - ראש מדור תביעות, המשרד לבטחון פנים
עו"ד דורי פינטו - סגן הסניגור הארצי, הסניגוריה הציבורית
עו"ד רינת קיטאי - האגודה לזכויות האזרח
עו"ד שמואל סף - לשכת עורכי הדין
יועץ משפטי
שלמה שהם
מתמחה של היועץ המשפטי
דרור קרידי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית
אביגיל זכאי
סדר היום
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 32) (העמדה לדין וסגירת תיקים),
התשס"א-2001 – אישור לקריאה שניה ושלישית.


הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 32)
(העמדה לדין וסגירת תיקים), התשס"א-2001
היו"ר אופיר פינס-פז
אני פותח את הישיבה. קיימנו דיון אחד בהצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 32) (העמדה לדין וסגירת תיקים). גמרנו את הדיון במה שאני קורא גנרל דה-בטה. עכשיו אנחנו דנים בחוק לגופו.

אני רוצה להפנות תשומת לבכם למכתבו של מר משה מזרחי, ראש אגף החקירות, שבתשובה לפנייתנו אליו הוא אומר כי בעת הזאת בלתי אפשרי לבצע את ההפרדה בין אגף החקירות לבין אגף התביעות. הם קיימו על זה ישיבה אצל מפכ"ל המשטרה. הם יעשו כדי לשמור על עצמאותה של מערכת התביעה ושיקול דעתה וכדומה, כולל יישום הלקחים הנלמדים מדו"ח מבקר המדינה, דבר שבעיני הוא חשוב. השורה התחתונה של עמדת המשטרה היא שאגף החקירות יכיל בתוכו גם את התביעה עד להעברתה לפרקליטות. ניקח זאת לתשומת לבנו ונתחשב בעמדה הזאת במהלך החקיקה של החוק הזה.

אני לא אכפה על משטרת ישראל מערך אגפי שונה בחקיקה אבל אני כבר אומר למשטרה שאני לא אצביע בעד כל הסמכויות שאתם רוצים להעביר כתוצאה מהמכתב הזה, שלא תהיה אי-הבנה. זה מכתב שאומר לי: תהיה זהיר עם התביעה המשטרתית ועם העברת הסמכויות. ואני אהיה זהיר. יש דברים שאולי נסכים להעביר, יש דברים שלא נסכים להעביר כי לתביעה יש שאיפה לעצמאות אבל אני קובע שהיא לא עצמאית, יש לי על מה להסתמך ואפילו יש לי עדויות.

בבקשה, חבר-הכנסת זאב.
נסים זאב
חייבת להיות הפרדה ולא רק בתוך המשטרה. לדעתי החלטה לגבי העמדה לדין היא סמכות אך ורק של הפרקליטות ולא של משטרת ישראל. כפי שבכללי ההלכה אין עד נעשה דיין לא יעלה על הדעת שהמשטרה תחקור ותמליץ על העמדה לדין, גם אם זה אגף נפרד, הסמכויות צריכות להיות בידי הפרקליטות . זו עמדתי החד-משמעית.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, גב' פסובסקי.
סנ"צ חנה פסובסקי
אני מתייחסת למכתבו של ראש אגף החקירות. כפי שהוא פירט זה מהלך ארגוני קשה עבורנו מה גם שהשאיפה היא לאחד את התביעה המשטרתית והפרקליטות. זה לא בעלמא וכבר מונה צוות שאני עומדת בראשו ומונה מספר של לשכות תביעה ומטרתו ליישם בפועל את מה שניתן על-מנת להבטיח את עצמאות התביעה המשטרתית. נגבש מדיניות אחידה, נוציא הנחיות ונדאג לכך שבמסגרת הארגונית הקיימת התביעה המשטרתית תהיה עצמאית ככל האפשר.

חבר-הכנסת זאב, העמדה לדין על-ידי התביעה המשטרתית זה דבר שקיים כבר 50 שנה.
נסים זאב
זה נוהג פסול וצריך לתקן את זה. דבר פסול שהיה 50 שנה לא צריכים להמשיך בו.
היו"ר אופיר פינס-פז
את ראש אגף התביעות.
סנ"צ חנה פסובסקי
אני ראש מדור, לא ראש אגף.
היו"ר אופיר פינס-פז
במה מתבטאת הכפיפות שלך לראש אגף התביעות?
סנ"צ חנה פסובסקי
העבודה שלנו כמדור תביעות יש לה היבטים נוספים אבל התביעה המשטרתית היא חלק מאגף החקירות. במשטרה יש הירארכיה של מפקד ופקוד ומבחינה זו קצין אגף החקירות ממונה פיקודית על ראש לשכת התביעות. זה אומר שאם הוא צריך חופשות, אמצעים, משאבים או שהוא צריך לדווח, הוא צריך לדווח לקצין אגף החקירות אבל אין מעורבות בתיקים עצמם. ברגע שהתיק מועבר לתביעה המשטרתית הוא מצוי בידי התובע, ואם התובע מתלבט הוא לא מתייעץ עם קצין אח"ק אלא עם ראש יחידת התביעות שלו והוא זה שפוסק אחרון, אלא אם הוא מוצא לנכון להתייעץ עם פרקליטות המחוז על גורלו של התיק. קצין אח"ק לא מתערב בתיקים, אין לו קשר לתיקים, הוא מקבל יותר דיווחים כלליים ונתונים בשאלות כמו כמה מעצרים היו החודש, כמה מעצרים עד תום ההליכים, אבל אין לו שום התערבות פרטנית בתיקים עצמם. אותו הדבר לגבי ראש אגף החקירות.

המשטרה קובעת מדיניות כללית שכפופה להנחיות פרקליטת המדינה והיועץ המשפטי לממשלה. גם כרגע יש שיקול דעת עצמאי אבל על-מנת שלא תיטען טענה שאין עצמאות כזאת, נכתוב בצורה ברורה שהפיקוד מבחינה הירארכית לא יהיה רשאי להתערב. כך תובטח עצמאות התביעה המשטרתית עד לשלב שבו תאוחד התביעה המשטרתית עם הפרקליטות. כבר שנים אנחנו מעמידים לדין וגונזים תיקים ואני חושבת שאנחנו עושים את זה בדרך ראויה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מי מציג את החוק מטעם משרד המשפטים סעיף סעיף? בבקשה, גב' משיח, תקראי את החוק.
עו"ד לבנת משיח
סעיף 1 . (קוראת את הסעיף). סעיף 1 בא להחליף את סעיף 60 הקיים היום והוא קובע מה החלוקה של הטיפול בתיקים לפי חומרת העבירה. כל סעיף קטן (א) חוזר על העקרון וזה איננו שונה מהמצב הקיים. סעיף קטן (ב) קובע שחומר שהושג בעבירה שאיננה פשע – הכוונה לחטא ועוון – תעביר המשטרה את החומר לתובע המוסמך לנהל את התביעה. גם זה לא שונה מהמצב הקיים, עבירת פשע תמיד מועברת לפרקליטות.

השינוי הוא שאנחנו מוסיפים את סעיף קטן (ג). קבענו רשימה מפורטת של עבירות בתוספת ראשונה א' שלגבי כולן או חלק אנחנו מציעים לאפשר לפרקליט המדינה להעביר לתובע מוסמך, כלומר, לתובע משטרתי. לגבי התוספת הראשונה, אנחנו נתונים במצב מסוים והרשימה הזאת משקפת פחות או יותר את המצב הקיים כשעל-פי תיקון חוק בתי-המשפט המשטרה היא זו שכבר מופיעה בבתי-המשפט באותם תיקים, פחות או יותר.

אני קוראת את התוספת הראשונה א'. כל מה שכתוב "לחוק" זה לחוק העונשין. (קוראת את הרשימה).

בפיסקה (6) כללנו את סעיף 335(א) אבל אני כבר אומרת שאנחנו לא יכולים לכלול את העבירה הזאת בתוספת משום שהיא בסמכות בית-המשפט המחוזי. לכן צריך למחוק את 335(א).

בפיסקה (10) צריך להיות "כששווי הגניבה אינו עולה על 10.000 ₪".
נסים זאב
לגבי סמים מסוכנים זה משתנה?
שלמה שהם
זה אומר שסחר בסמים לא יהיה בידי המשטרה.
עו"ד לבנת משיח
אם מדובר בכמות מסוימת, שר המשפטים יקבע מהי הכמות לגביה ניתן להעביר את הטיפול בעבירת פשע למשטרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
מבחינה פרקטית, לא מבחינה חוקית, מה המשמעות של זה? לדעתי, רוב רובם של התיקים יהיו בידי התביעה המשטרתית.
סנ"צ חנה פסובסקי
זה המצב כיום. 85% מעבירות מסוג עוון אנחנו תובעים ב-94%, ועבירות מסוג פשע בסביבות 80%, אם לא יותר.
עו"ד משה שילה
צריך לזכור שרוב עבירות הפשע הן עבירות רכוש, עבירות סמים קלות, התפרצות. זו המסה הגדולה של התיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כך, למה הפרקליטות היתה היסטרית ביום חמישי בקשר לחוק היידוע?
עו"ד לבנת משיח
עדיין נשארים להם התיקים הכבדים.
עו"ד משה שילה
מספיק תיק אחד של היחידה לחקירות הונאה, של מרמה ברשות מקומית, או מרמה בבנק, או דברים מן הסוג הזה שהם בטיפול הפרקליטות, לפי צו היועץ.
שלמה שהם
לא פעם תיק פלילי גם בגניבה של 100 שקל הוא מסובך לא פחות מתיק פלילי של גניבה של מיליון שקל. צריך לומר גם את זה. עבירת רצח לא פעם היא פחות מסובכת מבחינת הוכחה מאשר עבירה של חבלה חמורה. זה שהעבירות הן יותר חמורות זה לא אומר שבהכרח יש יותר עבודה.
עו"ד לבנת משיח
אני רוצה להוסיף שכל מה שקבענו היא רשימה, זה לא אומר שבאופן אוטומטי פרקליטת המדינה תחליט על העברת כל העבירות האלה לגבי כל הפרקליטויות. היא מתכוונת לעשות את זה באופן מדורג ומודולרי לפי המחוזות.
נסים זאב
על כמה תיקים בעוון ועל כמה תיקים בפשע מדובר?
סנ"צ חנה פסובסקי
זה לא לגמרי מדויק. בשנת 2000 טיפלנו ב-47,000 תיקים מסוג עוון, ו-35,000 תיקים מסוג פשע.
נסים זאב
מה האינטרס של המשטרה להשאיר את כל התיקים האלה תחת ידה? זה ענין של סמכויות, זה ענין של פרסטיז'ה?
סנ"צ חנה פסובסקי
אנחנו מדברים על מהלך של איחוד התביעה המשטרתית עם הפרקליטות שאנחנו מסכימים וחושבים שהוא חשוב.
נסים זאב
למה אתם לא רוצים להיפטר מהעול הזה?
סנ"צ חנה פסובסקי
כי כרגע, עד שיבוצע אותו מהלך, הפרקטיקה היא שזה מטופל על-ידינו ואנחנו רוצים לעשות את זה בסמכות.
נסים זאב
אפשר לתחום את זה בזמן?
היו"ר אופיר פינס-פז
חשבתי על זה, נדבר על זה.
סנ"צ חנה פסובסקי
זה לא ענין של היוקרה שלנו. זה מצב קיים שהתרחש במהלך השנים בגלל שינוי סמכותו של בית-משפט השלום. בזמנו בית-משפט השלום דן בתיקים בעבירות עד שלוש שנים מאסר, אחר-כך הוסיפו לו תיקים עד חמש שנות מאסר ואחר-כך עד שבע שנות מאסר. כתוצאה מהמהלך הזה הועברו אלינו כל התיקים שעונשם עד שבע שנות מאסר כי התביעה המשטרתית מופיעה בבית-משפט השלום, זה לא משהו שביקשנו אותו.
שלמה שהם
איך הסכמתם לעשות את זה בניגוד לחוק?
סנ"צ חנה פסובסקי
זה לא בניגוד לחוק. ראשית, אנחנו מופיעים בסמכות בבית-משפט השלום בעבירות שהעונש בגינן עד שבע שנות מאסר. זה כבר עמד במבחן בית-המשפט. פרקליטי המחוז – בכל מחוז בצורה שונה – נתנו הסמכה מכללא לתביעה המשטרתית ובית-המשפט קבע שההסמכה לא צריכה להיות פרטנית בכל תיק. אנחנו פועלים מכיוון שזה אושר על-ידי בית-המשפט.
שלמה שהם
יש פה שאלה ארגונית לא פשוטה.
סנ"צ חנה פסובסקי
הנושא הזה לא עבר בקלות, גם אנחנו לא שמחנו לקבל את כל התיקים האלה. כל השנים יש שיג ושיח עם הפרקליטות אבל מבחינה פרקטית זה מה שנעשה מכיוון שהפרקליטות היא זו שמוסמכת להעביר אלינו תיקים, ולא להיפך. בכל השנים גם ביקשנו תקנים לצורך טיפול באותם תיקים. תקנים לא קיבלנו, עבודה קיבלנו וזה המצב. לפחות מבחינת הסמכות רצוי שזה יהיה מעוגן בחוק כדי שלא נצטרך להתמודד עם השאלה האם אנחנו מופיעים בסמכות או שלא בסמכות.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, גב' משיח.
עו"ד לבנת משיח
סעיף (ג ) כולו הוא אחד השינויים המהותיים. סעיף (ג)(1) מדבר על האפשרות להעביר את הטיפול בעבירות פשע שברשימה של התוספת לידיה של המשטרה. פיסקה (2) של אותו סעיף באה להבטיח שכאשר פרקליט מחוז קיבל לידיו תיק בעבירת פשע ולאחר בחינה של אותו תיק הוא סבור שאותו תיק ספציפי מן הראוי שיעבור לטיפול של המשטרה, הוא יוכל להעביר את התיק אם אישרה זאת פרקליט המדינה או משנהו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה לא מהרשימה של התוספת?
עו"ד לבנת משיח
לא, זה פשע אחר שאיננו ברשימה אבל זה בקשר לתיק מסוים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם אומרים שיש פה רשימה של עבירות שאת התיקים בה אפשר להעביר אבל במקרים ספציפיים אפשר יהיה להעביר גם מחוץ לרשימה, באישור פרקליט המדינה או המשנה.
עו"ד לבנת משיח
פיסקה (ב) באה להבהיר שאם במקרה הועבר לפרקליט מחוז תיק שבסופו של דבר מתברר שהוא לא פשע כמובן שהוא יכול להחזיר את זה למשטרה כי מדובר בעוון. פיסקה (ד) אומרת שאם תהיה רשימה של עבירות שמעבירים אותה זה יפורסם ברשומות.

סעיף 2 בא לתקן את סעיף 61 לחוק העיקרי והוא טכני. בסעיף 61 נאמר שכאשר תובע מקבל לידיו חומר חקירה הוא יכול להורות על השלמת חקירה. מבחינת המינוח באותו סעיף לא מדובר על תובע אלא על פרקליטות המדינה ולכן כל תובע יכול לבקש השלמת חקירה.

סעיף 3 הוא הסעיף המהותי השני בחוק הזה. הוא מדבר על תיקון סעיף 62 שהנושא שלו העמדה לדין וסגירת תיקים. (קוראת את סעיף 3).
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זה "קצין משטרה המכהן כראש יחידת תביעות"? זו את, גב' פסובסקי?
סנ"צ חנה פסובסקי
או כל ראש יחידת תביעות אחר ויש 10 יחידות כאלה בארץ.
שלמה שהם
באיזה דרגות?
סנ"צ חנה פסובסקי
רב פקד או סגן ניצב. יש בארץ 10 לשכות תביעה שבראש כל אחת מהן עומד ראש יחידת תביעות. כמו שיש פרקליטות מחוז יש יחידת תביעות. אני ראש מדור במטה הארצי ואני הממונה.
נסים זאב
מה קורה אם יש חילוקי דעות ביניהם למשל אם זה ענין לציבור או לא?
סנ"צ חנה פסובסקי
אין.
עו"ד שמואל סף
יש חלוקה ביניהם לפי סוג העבירות.
עו"ד לבנת משיח
קבענו מגבלות בקשר לאפשרות לסגירת תיקים כאשר העילה לסגירת התיק היא שאין ענין לציבור. לגבי רשימת העבירות שהצענו שיועברו לטיפול המשטרה - כי מדובר בפשעים - קבענו בקרה לנושא של סגירת התיק. אנחנו סברנו שבעבירות המפורטות ב-(1) שזו אחזקת סכין, וב-(5) בריחה ממשמורת, חוץ מעבירות של סחר בסמים, לרוב אין מתלונן וחשוב שתהיה בקרה נוספת. לכן מוצע להעביר את הנושאים האלה לאישור פרקליט מחוז. כאשר יש מתלונן הוא יכול להגיש ערר אם הוא לא מרוצה מהחלטת הרשות שמטפלת בענין, כאשר אין מתלונן אנחנו צריכים בקרה נוספת.
עו"ד שמואל סף
בעבירות של אחזקת רכוש גנוב אין בעיה של מתלונן?
סנ"צ חנה פסובסקי
אלה עבירות מסוג עוון.
עו"ד שמואל סף
אחזקת חלקים של רכב גנוב זה פשע ואין לך מתלונן ואין לך כלום. עבירה של אחזקת סכין היא מינורית ובפועל היא מועטת.
עו"ד לבנת משיח
זה שייך לנושא של מלחמה באלימות. אנחנו לא חושבים שיש מקום לוותר על העבירה הזאת.
עו"ד שמואל סף
כל החלוקה של גוף אחד שמאשים וגוף שני שסוגר תיק נראית לא טוב.
עו"ד לבנת משיח
הדברים האלה באו לדיון בוועדה בראשותו של השופט מצא ולאחר דיונים אלה האיזונים שנקבעו.
עו"ד שמואל סף
85% מהתיקים מתחילים ונגמרים במשטרה, הפרקליטות בכלל לא רואה את התיקים.
עו"ד משה שילה
פה זו הצעת ביניים שלמשטרה יש סמכות להופיע בתיקים אבל כדי להשאיר מידה של פיקוח לפרקליטות הסמכות לסגירת תיקים היא עדיין בידי הפרקליטות.
עו"ד לבנת משיח
יש לי הערה. כאשר העילה היא שאין ענין לציבור גם במשטרה יש דרגת בקרה לסגירת התיק והיא נשמטה בהצעת החוק בלי כוונה. למשטרה יש הצעה להוסיף זאת.
סנ"צ חנה פסובסקי
בסעיף 62(א) אנחנו מבקשים שייאמר: ראה תובע שהועבר אליו חומר החקירה שהראיות מספיקות לאישום אדם פלוני, יעמידו לדין, ואם היה סבור שאין במשפט ענין לציבור יעביר החומר לראש יחידת התביעות או לתובע שהוסמך לכך על-ידי המפכ"ל להחלטה.

אנחנו לא רוצים שכל תובע יהיה מוסמך לסגור תיק אם אין ענין לציבור. פה משתמע שלכל תובע יש שיקול דעת לסגור תיקים, אנחנו רוצים שרק ראש היחידה הוא שיחליט.
שלמה שהם
היה צריך להשאיר את זה לראש יחידת תביעות בלי תובעים שהוסמכו.
סנ"צ חנה פסובסקי
העקרון הזה מקובל גם עלינו אלא שיש לנו עשרות אלפי תיקים וראש יחידת התביעות לא יכול לטפל באופן אישי בכל התיקים. אותו הדבר קיים גם לגבי הפרקליטות.
שלמה שהם
הוא יקבל המלצה ויחתום.
סנ"צ חנה פסובסקי
הוא לא יכול, היינו רוצים בכך אבל זה בלתי אפשרי.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם תצטרכו להסביר לוועדה מה זו סגירת תיק בגלל חוסר ענין לציבור. עד שלא אבין זאת לא אוכל להעביר סמכויות.
עו"ד שמואל סף
הסעיף כפי שכתוב לא מספיק?
סנ"צ חנה פסובסקי
בסעיף (א) מדובר בעוונות, בסעיף (2) אלה עבירות מסוג פשע.
עו"ד לבנת משיח
סעיף 4 בא לטפל בנושא העררים והוא מחליף את הסעיף הקיים. (קוראת את סעיף 4). פה הצענו חלוקה מחדש של הטיפול בנושא העררים. בפיסקה (1), כאשר מדובר בעררים על תיקים שטופלו על-ידי המשטרה מוצע להעביר את סמכות הערר לפרקליט מחוז. אנחנו מציעים שזה לא יהיה רק פרקליט מחוז אלא גם פרקליט מפרקליטות המדינה שעוסק בתחום של עררים, מנהל תחום עררים.
עו"ד משה שילה
יש תפקיד כזה, רק שהסמכות נשמטה.
עו"ד לבנת משיח
בפיסקה (1) אנחנו מציעים להוסיף אחרי "פרקליט מחוז" את: מנהל תחום עררים בפרקליטות המדינה.

סעיף 5 בא להתאים מונחים והוא סעיף טכני.

סעיף 6 הוא אותו תיקון טכני.

סעיף 7 גם הוא תיקון טכני משום שתוכנו הוכנס לסעיפים שהצענו.

סעיף 8 בא לטפל בחלוקת הסמכויות בנושא של עיכוב הליכים. (קוראת את סעיף 8). היום הנושא של עיכוב הליכים בעבירות פשע מטופל על-ידי היועץ המשפטי לממשלה בלבד.
היו"ר אופיר פינס-פז
הוא התלונן מרה על הענין הזה בוועדה ופה אנחנו מוכנים להקל עליו. אנחנו בכלל לא בעד עיכוב הליכים.
עו"ד שמואל סף
למה? המערכת בנויה על זה בכל העולם ולא רק אצלנו.
עו"ד דפנה ביינוול
לפעמים צריך.
היו"ר אופיר פינס-פז
במקרים יוצאי דופן. אני יכול לתת לכם כמה דוגמאות מקפיצות שקורות כל הזמן. אדם שאנס נערה בגני תקווה, עד היום האיש לא יושב בבית-סוהר.
עו"ד דפנה ביינוול
מתוך 2,000 מקרים שיש בשנה יש מקרה אחד של טעות
היו"ר אופיר פינס-פז
זו לא טעות. אם זו היתה טעות הייתם מתקנים אותה, אבל אתם לא מתקנים אותה.
עו"ד לבנת משיח
בסעיף הזה יש לנו הערת נוסח. דיברנו פה על מי שמונה למנהל תחום לעיכוב הליכים בפרקליטות המדינה. צריך להבהיר שהוא מטפל רק בתיקים של עיכוב הליכים שטופלו על-ידי
המשטרה ולא על-ידי פרקליטות המדינה. לכן צריך להוסיף: תיקים שטופלו על-ידי המשטרה.

סעיף 9. (קוראת את סעיף 9). כל הרשימה של התוספת ניתנת לשינוי באישור ועדת החוקה.

את סעיף 10 שהוא התוספת הראשונה קראנו.

סעיף 11. (קוראת את הסעיף). זה הצד המינהלי.
היו"ר אופיר פינס-פז
קראנו את החוק. אני מבקש שנקיים עליו דיון.

בבקשה, מר פינטו.
עו"ד דורי פינטו
המגמה של הגדלת היקף שיקול הדעת שניתן לתביעה המשטרתית הן לענין העמדה לדין והן לענין סגירת תיקים בעבירות של פשע עומדת בניגוד למגמה הרצויה, שדובר עליה כאן, של הגברת הפיקוח של הפרקליטות על ההחלטות האלה ושל הפרדה בין התביעה לבין החקירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
גמרנו את הדיון הכללי. אנחנו מדברים על סעיפים ספציפיים. כדי שנסיים את החוק אני רוצה שהדיון יהיה מעשי ואופרטיבי.
עו"ד דורי פינטו
אני מתייחס לסעיף קטן (ג) שהוא ההרחבה של הרשימה, תוספת א'. אם אנחנו מסתכלים על דו"ח מבקר המדינה שמתייחס לדרכי הטיפול של התביעות המשטרתיות בעבירות מסוג פשע ובעבירות בכלל - דו"ח שפורסם לאחר הדיון בוועדת מצא שכנראה היה הבסיס לכך - אנחנו רואים שב-90% מהתיקים אין רישום של הנמקות, אין רישום של החלטות גם לגבי העמדה לדין וגם לגבי סגירת תיקים. אם מסתכלים על מה שכתוב שם התוצאה צריכה להיות דווקא לכיוון הפוך של הגדלת היקף שיקול הדעת של הפרקליטות, או לפחות השארת הדאגה שהמצב החוקי ייושם. יתר הדברים קשורים לענין הזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה מתנגד?
עו"ד דורי פינטו
כן.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, עורך דין סף, נציג לשכת עורכי הדין.
עו"ד שמואל סף
אנחנו לא כל כך מתערבים בהחלפת סמכויות בתוך המערכות, אנחנו לא רואים בזה תקלה גדולה, המערכות יאזנו ביניהן את הכוחות.

במקום שמצאנו תקלות נראה לנו שזו לא בעיה גדולה. ראשית, סעיף 60 עם אותה רשימה. המינוח לא מספיק ברור שיכולה להיות רשימה עקרונית שהיא נספח א' וזה יפורסם ברשומות. הניסוח צריך להיות יותר ברור וחד משום שסעיף (ג)(1) הוא עקרוני. מכאן יוצא שכאילו החומר צריך להגיע קודם לפרקליט ואחר כך הוא מעביר אותו בעוד שהרעיון הוא שמראש הוא יכול לקבוע שזה ילך ישירות ולא יועבר אליו. לכן הייתי עושה פה תיקון בניסוח. דבר נוסף. מפריעה לי העברת הסמכות הרחבה שיש בתוך הפרקליטויות. יכול להיות מצב שבו פרקליט אחד בפרקליטות המדינה ישב כערר על פרקליט אחר. זה לא מספיק טוב.
עו"ד משה שילה
אין מצב כזה. יש ערר על החלטות של המשטרה.
עו"ד שמואל סף
אתן לכם דוגמה. פרקליט מפרקליטות המדינה החליט לסגור תיק ויש עליו ערר. לפי הסמכויות הרי מנהל תחום יכול להשיב.
עו"ד משה שילה
מנהל תחום הוא אך ורק להחלטות המשטרה.
עו"ד שמואל סף
זה לא כתוב כך.
עו"ד דפנה ביינוול
תיקנו את זה עכשיו והדברים ברורים.
עו"ד שמואל סף
עוד דבר. אם תובע מוסמך לנהל תיק, להגיש כתב אישום, להביא ראיות ואחר כך לבקש עונש, הוא לא מוסמך לסגור את התיק. משהו לא תקין פה.

לגבי סגירת תיקים בעיכוב הליכים השטח מדבר אחרת מאשר הרוח בוועדה. יש הרבה מקרים שבהם מכל סיבה שהיא עבירה ישנה הגיעה לדיון. אז מסתבר שזה שלג דאשתקד וחבל להתעסק עם זה כי לאף אחד אין אינטרס אבל יש תיק. אלה המקרים של סגירת תיקים מחוסר ענין לציבור. דוגמה לתיק כזה היא מלחמה בין בני זוג, מוגשות תלונות הדדיות על איומים, על סחיטה וזה היה לפני חמש שנים כשהוא כבר התגרש והאדם מגיע לבית-המשפט ומבקש: תעצרו את הענין וכולם כותבים לתביעה: תעצרו. אבל אי-אפשר לעצור את הענין כי העבירה בוצעה. הרי אין אינטרס ציבורי להמשיך בתיק הזה, זה ישרוף זמן שיפוטי וזמן תביעות ולא יועיל כלום. העבירה היא ישנה ואף אחד מן הנפגעים לא מעונין להמשיך בה. מקרה אחר הוא של סכסוכי שכנים.
עו"ד דפנה ביינוול
פה לא סוגרים תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא סוגרים תיקים כי לפרקליטות יש מדיניות מסוימת. נציגת הפרקליטות אומרת שהדוגמה שהבאת היא לא טובה.
עו"ד שמואל סף
יש פה דעות שונות.

לגבי העבירות. אני אומר לכם שהעבירה של אחזקת אגרופן היא מצחיקה כי הרבה נערים ונערות כשהם יוצאים לבלות הם הולכים עם אולר בכיס או עם קוצץ ציפורניים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אנחנו מנסים להפחית את זה.
עו"ד שמואל סף
זה לא יהיה פחות כי האלימות קיימת. כאשר המערכת השלטונית, המשטרה, לא מצליחה להתגבר על אלימות פיזית, אותו נער צעיר פוחד ללכת ביום שישי בערב – גם אנשים מבוגרים – והוא לוקח את הסכין.
היו"ר אופיר פינס-פז
וזה יעזור לו?
עו"ד שמואל סף
בוודאי, זה מרתיע. בהרבה קטטות בבארים וקטטות של נעורים הסכין סגרה את הענין.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה אומר פה דברים חמורים.
עו"ד שמואל סף
אתם יושבים פה אבל אני מדבר מהשטח. אני יושב שם, אלי מגיעים התיקים. דברו עם מנהלי הבארים ומנהלי מועדוני הנוער ותשמעו כמה קטטות נסגרות ברגע שאחד מוציא כלי נשק. עד שלא מופיע כלי נשק כל הגברתנים לא מתערבים. אני לא מסכים לזה, זה לא צריך להיות אבל אלה העובדות בשטח.
היו"ר אופיר פינס-פז
הבנתי שאתה בעד זה שלא נכלול ברשימה את הסעיף הזה.
עו"ד שמואל סף
אני מציע שהסעיף הזה יישאר במסגרת התביעה המשטרתית שמנהלת את החקירה. הנימוק שניתן פה שבמקרה כזה אין מתלונן, אני אומר לכם שזה בשורה שלמה של עבירות רכוש ועבירות אחרות שהמשטרה מגיעה אליהן באקראי, גם ב-90% מעבירות אחזקת סם אין מתלונן.
שלמה שהם
גם בסחר אין מתלונן.
נסים זאב
זה שאין תלונות לא אומר שהציבור לא נפגע. הציבור כבר לא מאמין שהמשטרה תפעל כי יש דברים קשים וחמורים שהמשטרה עסוקה בהם. השאלה היא: אם בוצעה עבירה ואין תלונה האם יש לסגור את התיק.
עו"ד שמואל סף
הנימוק היה שבגלל שפה אין מתלונן רוצים ערכאה יותר גבוהה שהיא זו שתסגור את התיק.

גם סעיף (5) בריחה ממשמורת יכולה להיות עבירה קלה. מגיע שוטר אל הבית ואומר: אתה עצור, אבל הבחור ברח. זו בריחה ממשמורת. אני לא חושב שזה צריך להיכנס לפה.

נראה לי שסעיפים (1) ו-(5) לא צריכים להיות ברשימת העבירות.
היו"ר אופיר פינס-פז
רק סעיף (17)?
עו"ד שמואל סף
נכון.
היו"ר אופיר פינס-פז
גב' רינת קיטאי מהאגודה לזכויות האזרח, בבקשה.
עו"ד רינת קיטאי
אין לי בעיה בענין של חלוקת הסמכויות. אני רוצה להעיר לסעיף 64(ב). צריך להסדיר בחוק גם אפשרות ערר של חשוד על עילת הסגירה של התיק אם זה מחוסר ענין לציבור, חוסר ראיות, או חוסר אשמה. ההחלטה הזאת היא משמעותית עבור החשוד. אם זה חוסר ענין לציבור או חוסר ראיות הרישום הזה מלווה אותו.
היו"ר אופיר פינס-פז
הערר הוא על אי סגירה של התיק. הערר הוא על עילת הסגירה.
עו"ד רינת קיטאי
הערר הוא על עילת הסגירה. אדם אומר: אני רוצה שזה יהיה מחוסר אשמה. צריך להסדיר את זה בפני היועץ המשפטי לממשלה או בפני פרקליט המדינה. יש היום אפשרות של ערר פנימי בתוך המשטרה שאינה מעוגנת בחוק ורוב האנשים בכלל לא יודעים על קיומה. זו החלטה לא פחות משמעותית עבור החשוד מאשר עבור המתלונן על אי-סגירת התיק. צריכה להיות מוסדרת בחוק גם אפשרות ערר בפני היועץ המשפטי או פרקליטות המדינה על עילת הסגירה.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה הזכות של הקורבן? איפה המתלונן יכול להגיד: למה סגרתם את התיק?
עו"ד משה שילה
נכון להיום לכל אדם יש זכות להגיש ערר על עילת סגירת התיק. הדבר נכתב לכל אזרח בהודעה על סגירת תיק, רשום לו למטה בטופס באותיות גדולות: א. זכותך לפנות למשטרה ולבקש את שינוי עילת הסגירה. ב. אם התשובה שאתה מקבל היא לא חיובית זכותך להגיש ערר לפרקליטות המדינה. חלק גדול מהעררים שמגיעים אלינו היום, כ-30%, עניינם בקשות לשינוי עילת סגירת תיק. זה לא כתוב בחוק אבל זה ברור. אין שום מניעה לכתוב את זה בחוק אבל זה מודע לאנשים ומגובה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הגשתי למשטרה בסביבות 10 תלונות נגד אנשים ואגיד לכם את האמת, אין לי בדרך כלל מושג איפה הענין עומד, האם האיש הועמד לדין, או לא, האם התיק נסגר או לא, אלא אם אלה תלונות מפורסמות ולמדתי את הדברים מהעתונות. אני לא זוכר שקיבלתי אי-פעם מכתב מהמשטרה שאומר לי: בתלונה שלך בענין זה וזה התיק נסגר.
עו"ד משה שילה
התהליך הוא כזה. ברגע שמתקבלת החלטה על סגירת תיק נשלחת הודעה גם למתלונן וגם למי שהתלוננו עליו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני אומר לכם שב-15 השנים האחרונות אני לא זוכר שקיבלתי הודעה כלשהי. יכול להיות שלא נסגר כלום. למה שלא תכתבו לי אם הוגש כתב אישום או לא?
עו"ד שמואל סף
הם לא יעמדו בזה.
עו"ד דפנה ביינוול
לפי חוק זכויות נפגעי עבירה יודיעו למתלונן.
שלמה שהם
גב' קיטאי, אתם מסכימים לכל ההעברה, גם של התביעה המשטרתית?
עו"ד רינת קיטאי
כן.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, מר לדור, פרקליט מחוז ירושלים.
עו"ד משה לדור
אתה ביקשת הבהרה לגבי הביטוי סגירה מחוסר ענין לציבור. זה נושא שמעסיק אותנו לא מעט משום שהמערכת הסתבכה לא פעם כאשר הציבור שמע שתיק כזה או אחר נסגר מחוסר ענין לציבור. את המינוח שינינו כבר במכתבים שאנחנו כותבים למתלוננים משום שהמינוח אולי מוצלח למקצוענים אבל הוא לא מוצלח לציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
בוועדה אמר היועץ המשפטי לממשלה שהוא הלך אפילו לאקדמיה ללשון וביקש למצוא מינוח אחר ולא מצאו.
עו"ד משה לדור
כאשר לא מוצאים מינוח מתאים מרחיבים את המינוח וההסבר ואז מי שמקבל את המכתב, או הציבור באמצעות התקשורת, שומע קצת יותר מלל אבל מבין במה מדובר. זה אחד הנושאים הקשים והמורכבים שאנחנו צריכים להתמודד אתו לא פעם. כאן גם מעבירים סמכות למשטרה להחליט בענין שלפחות על-פי הפרקטיקה הנוהגת בירושלים עד היום לא היה מסור למשטרה אלא רק לפרקליט המחוז. קרי, גם בעבירות פשע שבהן המשטרה חושבת שצריך לסגור מחוסר ענין לציבור התיק הועבר אלי וההחלטה על סגירה היתה שלנו.

מה עומד מאחורי הביטוי "חוסר ענין לציבור". אלה לא רק אותם תיקים מינוריים ולא רציניים אלא לפעמים אפילו תיק רצח יכול להיסגר מחוסר ענין לציבור. מתי אנחנו סוגרים תיק מחוסר ענין לציבור? יש כמה סיבות. סיבה אחת. כאשר במאזן האינטרסים הכולל יש אינטרס אחר המועדף על ניהול ההליך. למשל, אם אנחנו סוגרים תיק נגד עד מדינה שהשתתף בביצוע העבירה. גם אם העבירה היא מאוד חמורה העילה האמיתית לסגירת התיק נגד עד המדינה שהשתתף בעבירה היא חוסר ענין לציבור.
שלמה שהם
במיוחד שהוא העבריין העיקרי.
עו"ד משה לדור
אם הוא העבריין העיקרי הכלל הוא שאנחנו לא עושים אתו את ההסכם וגם לזה יש יוצאים מן הכלל. זו טעות לחשוב שלעולם אנחנו עושים את ההסכם אך ורק עם מי שאיננו העבריין העיקרי. אם אנחנו צריכים לשמור על חייו, או לשמור על שיטות העבודה של המשטרה, של השב"כ ושל רשויות בטחון אחרות, למרות שיש ראיות בתיק והעבירה היא חמורה, אין מנוס מלסגור את התיק והסיבה המוצהרת היא חוסר ענין לציבור, למרות שבאופן אמיתי אנחנו סוגרים את התיק כי אי-אפשר לנהל את התיק. זו סיבה אחת.

יש עוד סיבות ואני לא בטוח שאני כולל את כולן. כאשר אתה שואל: מה אני יכול לעשות עם תיק שיש לי בו עד אחד שהוא עד המדינה שלי ובלעדיו אני לא יכול לקדם את התיק, שני הנאשמים שביצעו את הרצח הולכים הביתה כי אין לי ראיות ורק העד יכול להציל אותי? במדינת ישראל אי-אפשר להרשיע אדם אלא אם כן יש לך ראיות במידה מספקת כדי להביא להרשעה. בדרך כלל אני אקח אחד מהשניים, את זה שפחות דומיננטי ופחות שותף לביצוע העבירה. כאשר אין לי מנוס אני אסגור את התיקים נגד מי שנתתי לו תנאים של עד מדינה והוא יעיד נגד האחר כי אחרת אני מפסיד גם את האחר, או שאתה לוקח משהו מהתיק, או שאתה מפסיד את כל התיק. היום המדיניות שלנו היא להגיש הליך גם נגד עד המדינה אבל להסתפק בענישה מופחתת.

סיבה נוספת חזרה מתלונה. במובן מסוים אנחנו מייצגים לא רק את הציבור אלא גם את קורבן העבירה. לפעמים קורבן העבירה מגיע אלינו ואומר: אני חוזר בי מהתלונה, הענין הסתדר במישור האזרחי, או במסגרת אחרת. אנחנו מתחשבים גם בגורם הזה. זה לא אומר שכל מי שחוזר בו מתלונתו אנחנו סוגרים את התיק, הייתי אומר שבמרבית התיקים אנחנו לא מתחשבים בכך עד לכדי סגירת התיק. יש תיקים, אפילו הרבה, שאנחנו סוגרים כאשר היתה חזרה מהתלונה.

סיבה נוספת היא חלוף הזמן. אם התיק הוא מאוד ישן, בין היתר באשמת הפרקליטות, לפעמים התלונה מוגשת באיחור, לפעמים החקירה מתמשכת בצורה בלתי רגילה, אנחנו סוגרים את התיק מחוסר ענין לציבור.

יש פעמים שאתה מבצע את העבירה אבל העבירה היא כל כך פעוטה ומינורית שבמושגים שלנו הסגירה היא מחוסר ענין לציבור. למרות שהיום יש כבר בית קיבול חדש בחוק שאומר שאם התיק עוסק בזוטי דברים בענין שולי ומזערי אז בכלל לא צריך להגיש כתב אישום למרות שבאופן פורמלי נעברה עבירה. אתה לא רוצה להעסיק את כל המערכת הכבדה והעמוסה עם ניהול תיק שהוא מינורי ואיזוטרי.

נסיבות אישיות שלפעמים מצדיקות את סגירת התיק. האיש ביצע עבירה אבל הנסיבות האישיות שלו כל כך קשות שאתה אומר: במאזן הכולל אני צריך להעדיף אולי את שמירת שלומו של הנאשם, את שלום סביבתו ומשפחתו, על ניהול ההליך הפלילי.

עד כאן מה שעומד מאחורי המלים "חוסר ענין לציבור."

במצב הקיים היום מי שנשאר מקופח בענין החלטות כאלה או אחרות הוא דווקא המתלונן. בעוד שסגירת התיק תביא למשלוח מכתב שבעקבותיו הוא יוכל להגיש ערר, לגבי ההחלטה לגופה הוא לא יכול להגיש ערר. אם הוא הגיש תלונה על עבירה חמורה, והוחלט להגיש כתב אישום מוגבל ומצומצם יותר, או על עבירה פחותה בחומרתה, כאן אין לו דרך להתמודד עם הענין.

עמדה אחרונה לגבי המכלול. אנחנו מדברים בגדול על מציאות קיימת. יש ניואנסים של שינוי לעומת המצב הקיים וגם המצב הקיים אינו אחיד בכל המחוזות ובכל הארץ. בגדול, לא קיימת אופציה של ממש שלא לאשר את המצב הקיים אלא אם כן מישהו חושב שאפשר להחליט החלטה שעל-פיה לא מאשרים את המצב הקיים, אבל אז הוא גם צריך להיות מצויד באמצעים כדי להתמודד עם מציאות שהתפתחה במשך שנים ארוכות. וכפי שאנחנו שומעים רוב רובם של התיקים היום, שלפי המצב החוקי היו אמורים להיות מטופלים על-ידי הפרקליטות, מטופלים על-ידי המשטרה.
היו"ר אופיר פינס-פז
בבקשה, שלמה שהם.
שלמה שהם
בסיטואציה הקיימת אישור של הצעת החוק הזאת מהווה אי הליכה במסגרת החובה של ועדת החוקה בסמכות הפיקוח שלה על הרשויות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה אוסר עלי לאשר את הצעת החוק?
שלמה שהם
לא אמרתי את זה, לא אמרתי לך שזה לא חוקתי, אני מדבר אתך על סמכויות פיקוח. זה אחד המקרים הבולטים שבהם התפתח בשטח מהלך שהיו בו אילוצים כאלה ואחרים והוא הלך וגדל, מהלך דומה מאוד למהלך של הרפורמה בבתי-המשפט שעדיין יעמוד פה על השולחן ויהיה בו ויכוח בניסיון להוריד את הכול למטה לתוך המסגרת הרחבה הבסיסית של בית-משפט כללי או דברים אחרים ולהפחית מן העומס על הרשויות שיש להן בתוך המערכת כוחות יותר גדולים.
המחוקק ראה מציאות מסוימת ואמר
כחריג, בעבירות פחותות שהן עדיין רבות, אנחנו מוכנים להעביר את הדברים לידי התביעה המשטרתית. במהלך הזמן עברו תיקים יותר ויותר כבדים במסגרת העלאת הסמכויות של בית-המשפט השלום, ואז הפרקליטות אמרה אני רוצה להופיע פחות ופחות בבית-משפט השלום, אני רוצה לשמור בידי את התיקים היותר חשובים ולכן נוריד דברים למטה. זה התהליך שקרה.

אם אכן אנחנו רואים בפרקליטות גורם יותר משמעותי, יותר חשוב, שאנחנו סומכים עליו יותר בשיקולים המרכזיים – לא בבחינת פגיעה במשטרה – אנחנו למעשה פוגעים כל הזמן במהלך מתמשך בזכויות האזרח הפשוט, באותם 90% מהתיקים של אזרח שאומר: אני רוצה את הזכות לקבל את הטיפול הכי טוב, הכי בלתי תלוי, הכי שונה מבחינת הניתוק בין הרשות החוקרת לבין הרשות התובעת, זו זכותי שמגיעה לי. ואנחנו אומרים לכ-95% מהאזרחים: לא תקבלו את זה.

אנחנו מדברים על מקום שבו מרחב שיקול הדעת הוא עצום. הנושא של סגירת תיקים מחוסר ענין לציבור הוא מרחב שיקול דעת שאין כמעט לאף גוף אחר במדינה. רק הדברים של מר לדור נותנים דוגמה למערכת שיקולים שלעולם לא נוכל לפתור אותה בחקיקה כי לעולם לא נוכל לדעת מה יהיו ההסתברויות המציאותיות שיעמידו פרקליט בשיקולים כאלה ואחרים. הרוב נוגע לנושא של סוכנים מדיחים, של עדי מדינה אבל יש הרבה מאוד נסיבות אישיות ודברים אחרים שאי-אפשר לצפות אותם. כל זה נתון לפרקליטות. זוטי דברים זה אחד החריגים הקטנים אבל היתה שאלה גדולה במאמר של פרידמן בענין הזה על סמכות של בית-המשפט להחליט לסגור תיקים. בית-משפט שרואה את התיק אין לו היום סמכות לסגור תיק, הוא לא יכול לסגור תיק בלי הסכמה של התביעה. אתן לכם דוגמה. סוכן מדיח מסוים שעשה רושם גרוע כי הוא נפל על הדוכן כי היה מזריק תוך כדי הדיון ולקחו אותו בשביל להפליל אחרים, דברים שקורים יום יום. הדרך היחידה היא לשמוע את המשפט עד תומו עם כל הנזק שנגרם לנאשמים ואז צריך להחליט על זיכוי או על אי-זיכוי. אי-אפשר לומר שיש CASE, ויש דוגמאות רבות.

היום אנחנו מבקשים לתת גושפנקא לתהליך שקרה ואומרים כאן, בצדק: מה תעשה, איזו תרופה תיתן אם לא תאשר את הצעת החוק? אני סבור שוועדת החוקה היתה צריכה לומר שהיא לא מחוקקת את החוק הזה. מה שקרה הוא שהמערכת הזאת הגיעה למסקנה שהיא צריכה את הגושפנקא החוקית של הוועדה למרות שבתי-המשפט נתנו איזה שהוא אישור. היום אנחנו נותנים גושפנקא טובה או רעה לשינוי מהותי במערכת, שינוי שכבר מתרחש.
היו"ר אופיר פינס-פז
שהוא בניגוד למה שכולנו, הפרקליטות, המשטרה, המחוקק חושבים שצריך להיות. כל המערכות השלטוניות בישראל ממבקר המדינה, דרך הממשלה, דרך הכנסת רוצות שהתביעה תעבור לפרקליטות. מה שאנחנו עושים עכשיו הוא תהליך הפוך: אנחנו מעבירים מהפרקליטות למשטרה.
שלמה שהם
הכוח של הכנסת כמחוקקת הוא לפעול באמצעות החקיקה, זה המקום שבו היא הכי אפקטיבית. המערכות הגיעו למסקנה שהן צריכות את החקיקה הזאת כדי לכסות מהלך מסוים. לדעתי צריכה להיות החלטה של הכנסת לא לאשר את הצעת הזאת אלא לדחות אותה ובמהלכה לבקש שינויים תוך כדי תנועה. אנחנו דיברנו על שינוי של המשטרה משום שנראה שהכי טריוויאלי לעשות אותו. חשבתי שהם היו עושים בחכמה אם הם היו נענים ואז לכאורה היו פותרים את הבעיה אבל אנחנו יודעים שזה עדיין לא פתרון אמיתי אלא פתרון שנותן כסות אחרת לדברים, גם את זה הם לא עשו.

היום אנחנו הולכים ואומרים ל-90% מאזרחי ישראל: למרות כוונת המחוקק המקורית אתם הולכים לקבל תביעה אחרת, אולי יותר טובה, אולי פחות טובה, הפרקליטות לא יותר טובה מהתביעה המשטרתית. בוודאי שלא היתה כוונה שהרשות החוקרת תהיה הרשות התובעת.
היו"ר אופיר פינס-פז
בפתח הדברים שלי אמרתי שבעקבות הודעת המשטרה אני לא מתכוון להסכים לבקשה שלכם להעברת מלוא הסמכויות. אני מציע שמה שנעביר נעביר בצורה של הוראת שעה שתהיה לתקופה של שלוש שנים ומה שלא נעביר לא נעביר.

סעיף 60, סעיפים קטנים (א) ו-(ב) הם בסדר. לגבי סעיף (ג)(2)(א) אני מציע שנמחק אותו. אני לא רוצה להשאיר קרט-בלאנש בתיקים גדולים בלי שאני יודע מה זה. חבר-הכנסת זאב, יש לנו כמה אפשרויות: להפיל את החוק, לאשר את החוק, או לעשות עם החוק מה שאנחנו רוצים. להפיל את החוק זה יהיה מרחיק לכת כי אם אנחנו מצביעים נגדו החוק עולה למליאה כמו שהוא, ואז המליאה מאשרת או לא מאשרת אותו, ויכול להיות שמאיר שטרית או הממשלה יוכלו להביא לאישורו. לכן אנחנו צריכים להיות זהירים בהחלטות שלנו. אם אנחנו מצביעים אחד מול אחד, אנחנו מקזזים אחד את השני.
שלמה שהם
אם בקריאה שניה ושלישית הצבעתם אחד מול אחד, זה אומר שהוועדה החליטה לא לאשר אותו והוא עולה למליאה כמו שהוא בנוסח הכחול ואפשר לאשר אותו כך. אם אתם חלוקים בדעותיכם על סעיף מסוים – הסעיף הזה עולה למליאה בשתי גירסאות.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת זאב, אם זה מקובל עליך אני מציע שנאשר את החוק כהוראת שעה לשלוש שנים א. כדי לבחון את ההתקדמות במצב של העברת הסמכויות מהמשטרה לפרקליטות בענין התביעה; ב. כדי לראות איך הסידור הזה עובד הלכה למעשה.
נסים זאב
אני בעד לתת כמה שיותר סמכות למשטרה לסגירת תיקים כי אני מבין שיש עומס רב ואז גם יהיה פחות עינוי דין. בסעיף 3, לגבי העמדה לדין, הסמכות צריכה להיות רק של הפרקליטות ואני מציע לא להעביר אותה. לכל השאר אני מסכים.
שלמה שהם
סגירת תיקים כרוכה בשיקול דעת רחב מאוד. אם אני מוריד להם את הסמכות של העמדה לדין ומשאיר למשטרה את הסמכות לסגור את התיקים התוצאה תהיה שלפעמים תובע יוכל לסגור תיק בנושא שבו אולי יש שאלות כבדות משקל ושיקול דעת רחב. בעצם עכשיו אתה נותן לתובע סמכות לסגור תיקים בהרבה דברים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל חבר-הכנסת זאב לא רוצה לתת לתובע אפשרות של העמדה לדין. אם אתה אומר שרק פרקליט יכול להעמיד לדין אתה לא יכול להגיד שרק התובע יסגור את התיק.
סנ"צ חנה פסובסקי
זה לא יגיע אליו.
נסים זאב
למשל יש מצב שבו התיק מתגלגל במשטרה בין מחלקת התביעות והחקירות, הוא לא הגיע למצב שבו הוא עובר לפרקליטות לחוות דעת. זכותה של התביעה לומר: אני חוזרת בי מהתביעה.
עו"ד שמואל סף
ההחלטה הסופית היא לפרקליט, אי-אפשר לעצור את זה בדרך גם אם המשטרה ממליצה. מי שמוסמך למעלה מקבל את התיק.
נסים זאב
בשביל זה יש אגף תביעות במשטרה ויש אגף חקירות במשטרה.
עו"ד משה לדור
מה יעשה התיק בלשכת התביעות אם לא ימתין להעמדה לדין? הרי מלכתחילה התיק לא יגיע ללשכת התביעות כאשר ההמלצה היא להעמיד לדין, הוא יגיע לפרקליטות.
נסים זאב
אם כך אמרתי את עמדתי גם לגבי העמדה לדין ואי-העמדה לדין, וגם לגבי סגירה ואי-סגירה של תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע למחוק את סעיף 60(ג)(2)(א), ואז (ב) יהיה (א).

אני מציע שלגבי העמדה לדין אפשר יהיה להעביר את הסמכות, אבל הסמכות לסגירת תיקים תהיה רק בידי הפרקליטות.
עו"ד לבנת משיח
כל הפשעים שאנחנו מעבירים הסגירה של התיקים תהיה רק בידי הפרקליטות?
היו"ר אופיר פינס-פז
בגלל הפרובלמטיקה של חוסר ענין לציבור. אני גם מציע לקבל את מה שהציעה גב' רינת קיטאי בנושא העררים.
נסים זאב
הייתי רוצה לדעת כמה תיקים סגרו בשנת 2000 מסיבה של חוסר ענין לציבור.
סנ"צ חנה פסובסקי
אני יכולה להגיד לך כמה תיקים נסגרו באופן כללי אבל לא לפי עילה, אין לי חלוקה לפי חוסר ראיות, או חוסר ענין לציבור. בשנת 2000 נסגרו בעבירות מסוג עוון על-ידי הפרקליטות, שזה החלק הקטן, 887 תיקים; בעבירות מסוג פשע 4,491 תיקים שנסגרו על-ידי הפרקליטות. זה גם חוסר ראיות וחוסר ענין לציבור. על-ידי המשטרה נסגרו בעוונות 6,781 תיקים. יש תוספת של 2,000 תיקים שנסגרו במשטרה באישור הפרקליטות. בסך הכל קרוב ל-7,000 תיקים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפשר לפרסם ברשומות את התיקים שנסגרו? המשטרה סוגרת תיקים, הפרקליטות סוגרת תיקים.
סנ"צ חנה פסובסקי
יש שנתון סטטיסטי של המשטרה שמתפרסם מדי שנה וכל הנתונים האלה מופיעים בו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אלה רק נתונים. אני רוצה שיהיה כתוב: תיק מס' זה וזה: מדינת ישראל נגד מוישה.
סנ"צ חנה פסובסקי
עם שמות?
היו"ר אופיר פינס-פז
כן, שמות. יש להם חסינות בגלל צינעת הפרט ולא נפרסם כלום אף פעם? צינעת הפרט הפכה להיות הטיוח הכי גדול במדינת ישראל. כן, שמות.
סנ"צ חנה פסובסקי
אין לי עמדה שלילית בנושא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה לדעת שמות בתיקים שסגרתם, שהציבור ידע. מה עם זכות הציבור לדעת? מדינת ישראל נגד זה וזה, התיק נסגר מחוסר ראיות, התיק נסגר מחוסר אשמה, התיק נסגר מחוסר ענין לציבור, בגלל התיישנות.
קריאה
מי שסוגרים לו תיק מקבל הודעה בכתב הביתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ומי שמתלונן?
קריאה
גם כן מקבל הודעה במכתב הביתה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם כל הצדדים הנוגעים בדבר מקבלים הודעות בכתב אז אין לי בעיה עם זה.
סנ"צ חנה פסובסקי
אני רוצה לציין שהנתונים שמסרתי הם לא מדויקים והמספרים לא מוחלטים.
עו"ד שמואל סף
בנתונים האלה ידוע לך כמה המשטרה המליצה לסגור מראש כי לא היה כלום?
סנ"צ חנה פסובסקי
לא.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מציע שבסעיף 3, סגירת התיקים מחוסר עניין לציבור תישאר בידי הפרקליטות ולא בידי המשטרה. כתוב בסעיף (א) "ראה תובע שהועבר אליו חומר החקירה שהראיות מספיקות לאישום אדם פלוני, יעמידו לדין, זולת אם היה סבור שאין במשפט ענין לציבור". לא הוא יקבע אם יש ענין לציבור.
סנ"צ חנה פסובסקי
גם בעבירות מסוג עוון?
היו"ר אופיר פינס-פז
רק בפשע.
עו"ד לבנת משיח
נשאיר את ההצעה שלך, גב' פסובסקי, שזה יהיה באישור ראש יחידת תביעות.
היו"ר אופיר פינס-פז
באישור ראש המדור, או המשנים.
נסים זאב
אני חולק על זה. אני כן מציע לתת סמכות למשטרה לסגור תיקים מחוסר ענין לציבור.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה ענין משפטי מורכב ולכן אני מציע שרק הפרקליטות תהיה מוסמכת לסגור תיקים. תחשוב על זה, חבר-הכנסת זאב.
בנימין אלון
באופן כללי מה זה תובע?
היו"ר אופיר פינס-פז
בחוק הזה תובע זה המשטרה, פרקליט זה פרקליט.
עו"ד רז ולטר
לא, זה כולל גם פרקליט. בסעיף 61 החלפנו "פרקליט מפרקליטות המדינה" במלה "תובע", כדי שיכלול גם פרקליט מפרקליטות המדינה וגם תובע משטרתי.
עו"ד שמואל סף
תובע מוסמך זה רק המשטרה.
בנימין אלון
כאן זה גם תובע וגם פרקליט, זה לא מעביר סמכויות.
היו"ר אופיר פינס-פז
פה זה תובע משטרתי.
עו"ד שמואל סף
לא. סעיף 62(א) מדבר על בעלי תפקיד. ההמשך אומר: אם זה פרקליט – זה סעיף קטן (1) ואם זה תובע משטרתי זה סעיף קטן (2). "התובע" זה כולם, גם משטרה וגם פרקליטות.
היו"ר אופיר פינס-פז
לגבי התוספת הראשונה א', שמואל סף הציע שלא יהיו בה (1) ו-(5), אלא רק (17). על-פי השיקול הערכי שלי יש עבירות יותר חמורות מ-(1) ו-(5). למה חבלת גוף חמורה זה לא נראה לכם דבר חמור?
עו"ד משה שילה
זה שקיבל את המכות יש לו זכות להגיש תלונה ויש לו זכות להגיש ערר. כשמדובר במישהו שמחזיק סכין ושוטר תופס אותו ברחוב, מישהו יכול לסגור את התיק במחשכים וזה לא יעניין את אף אחד. החזקה וסחר בסם – זה מכיוון שמדובר בעבירות חמורות.
היו"ר אופיר פינס-פז
לגבי הערר אני מציע שנלך לפי ההצעה של גב' קיטאי. אני רוצה גם הודעות למתלונן.
סנ"צ חנה פסובסקי
קיים טופס והוא נשלח לכל מתלונן כל אימת שהתיק נסגר.
עו"ד משה שילה
אני קורא "על החלטה שלא לחקור או שלא להעמיד לדין תימסר למתלונן הודעה בכתב בציון טעם ההחלטה". זה כתוב בחוק.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מציע לגעת בסעיף של הערר, ואת סעיף 9 אני מציע למחוק.
שלמה שהם
בעקבות ההערה של רינת קיטאי אני מציע לכתוב שעל עילת סגירת תיק ניתן יהיה לערער בפני פרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא מפיל על היועץ המשפטי לממשלה את הענין של הערר.
נסים זאב
בשיטה הבאה לא תהיה סמכות לשר המשפטים?
היו"ר אופיר פינס-פז
לא.
נסים זאב
למה?
היו"ר אופיר פינס-פז
כי אני לא רוצה שישנו את התוספת. אתה צריך לתמוך בזה. למה הם רוצים את זה? כי אחרי הרפורמה הם יבואו עם סעיפים נוספים ואני לא רוצה את זה. אני בעד לא להשאיר את הסעיף הזה כי כל הקונספט צריך להיות העברה של התביעה המשטרתית אל הפרקליטות והפרדה בין תביעה לחקירה. זה גם מה שכתב מבקר המדינה, זה גם מה שמוסכם על משרד המשפטים, על המשטרה ועל הכנסת. החוק הזה אומר את ההיפך, הוא אומר: להעביר סמכויות מהפרקליטות למשטרה. למה? כי זו פרוצדורה מסובכת ובינתיים דברים קורים בשטח. לכן הצעתי: א. לעשות זאת כהוראת שעה לשלוש שנים. ב. לצמצם בסמכויות המועברות, במיוחד לנוכח המכתב של ניצב מזרחי שהתנגד להצעת הוועדה. אנחנו הצענו למשטרה להפריד כבר עכשיו בין אגף החקירות לבין אגף התביעות וששניהם יהיו כפופים למפכ"ל. היה דיון אצל המפכ"ל והמשטרה מתנגדת לזה. על רקע זה יש קושי יותר גדול להעביר סמכויות מרחיקות לכת, בוודאי בנושאים פרובלמטיים.

מצד שני למה אני מתנגד להפיל את החוק באופן מוחלט? 1. כי יש מציאות שקיימת שמי שרוצה להתעלם ממנה – שיתעלם אבל זה לא פותר שום בעיה. 2. להחזיר את הכול אחורנית ולהגביר היום את העומס על הפרקליטות זה דבר שלא צריך לעשות אותו.
בנימין אלון
מבחינת איכות ותקנים של אנשים ערוכים לזה?
היו"ר אופיר פינס-פז
שאלתי את המשטרה והיא אומרת שהשינוי על דעתה.
נסים זאב
מה הפרוצדורה של העברת תיק מאגף לאגף? זה לוקח יום, שבוע, חודש?
סנ"צ חנה פסובסקי
התיק מתחיל בחקירה, ברגע שהחקירה מסתיימת אם זו עבירה מסוג עוון זה מועבר לתביעה המשטרתית להעמדה לדין אם יש המלצה להגיש כתב אישום. אם זו עבירה מסוג פשע זה מועבר או לתביעה או לפרקליטות.
בנימין אלון
מבחינת הנגישות לחומרים אצלכם. אחרי שהתיק מסודר, היכולת של הצד השני לקבל את כל הפרטים זהה?
עו"ד משה שילה
על-פי חוק, מרגע הגשת כתב אישום כל החומר עובר לידי הסניגור, בכפוף לתעודות חיסיון ודברים מסוג זה.
בנימין אלון
אני יכול לגשת ולצלם את הכול?
עו"ד משה שילה
הכול בדיוק אותו הדבר.
עו"ד שמואל סף
לא נכון.
בנימין אלון
יש חובה ליידע את הצד השני בכל החומר המצוי ושבעקבותיו הוצא כתב האישום, בכל חומר החקירה. זכאי הסניגור לראות את כל החומר. אני יודע שבפרקליטות הם מקפידים על זה מאוד, יש פרוצדורה, באים עורכי דין ומצלמים חומר. אומרים לי עורכי דין שבמשטרה זה לא בדיוק אותו הדבר.
עו"ד שמואל סף
נכון. יש פקידה שמחליטה מה לא לתת לך, כך זה עובד. אני מציע לכם לבוא לתל-אביב ולחיפה ולראות איך זה עובד.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני הצעתי כמה הצעות שלפיהן אנחנו מוכנים ללכת אתכם מרחק מסוים, לא את כל הדרך. מצד אחר אנחנו רוצים לתת לענין הזה מעמד זמני כדי להבליט את הרצון שלנו שבסוף יהיה תהליך הפוך. דבר נוסף. את הנושא של סגירת תיק מחוסר ענין לציבור, שהוא ענין משפטי סבוך, אני חושב שלא צריך להעביר, זו לא שאלה של הוגנות, נראה לי סביר שהם יוכלו לסגור תיקים בעוונות ובמקרים של חוסר ראיות, חוסר אשמה, בדברים שהם יותר ברורים ומוצקים.
בנימין אלון
אתה רוצה שתהיה עין נוספת.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם המשטרה ממליצה לסגור בגלל חוסר ענין לציבור אני רוצה הודעה.
בנימין אלון
אני פוחד שהם לא יקראו לזה חוסר ענין לציבור אלא בשם אחר.
עו"ד משה שילה
אם אדם מקבל הודעה שבתלונה שלו נסגר התיק מחוסר ענין לציבור, או מחוסר ראיות, או מכל סיבה אחרת, יש לך עין נוספת. יש לו זכות להגיש ערר.
שלמה שהם
בתיקים של סחר בסמים?
סנ"צ חנה פסובסקי
בסחר בסמים לא סוגרים תיקים.
נסים זאב
אני מציע לתת למשטרה סמכות לסגור את התיק מחוסר ענין לציבור אלא אם כן המתלונן רואה שהוא נפגע ויש לו זכות לערער. אז הפרקליטות תיכנס לתמונה.
עו"ד משה שילה
זה המצב הקיים. ברגע שמוגש ערר זה עובר תמיד לפרקליטות. 11% מהעררים מתקבלים.
היו"ר אופיר פינס-פז
חבר-הכנסת זאב, אם אתה מציע את ההצעה הזאת, זה אומר שאתה מאשר את החוק כמו שהוא. אני חושב שצריך להגביל את הסמכויות שמועברות מכל הסיבות שמניתי. חשבתי שאם אני מוציא את דברי הביקורת שלי ושלך, דבר כזה לא עובר. אם אתה רוצה שמשהו אחר לא יעבור תאמר לי.
בנימין אלון
מה המנדט של הפרקליט לבדוק את שיקול הדעת אם יש ענין לציבור או לא?
עו"ד שמואל סף
בחוסר ענין לציבור יש ראיות בתיק, יש אינטרס אחר. המשטרה אומרת: פה אסור להעמיד לדין כי לא כדאי, או כי יש אינטרס יותר חשוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני רוצה שהפרקליטות תראה את זה, כי זו סיבה לא מובהקת.
בנימין אלון
היא לא צריכה לראות את מכלול הראיות.
עו"ד משה שילה
גם כשתיק נסגר מחוסר ענין לציבור והוא מגיע לפרקליטות אנחנו לא שוקלים רק את שיקולי הענין לציבור, אנחנו מתחילים לבדוק את הראיות. אנחנו עלולים להגיע למצב שבו זה יבוא על חשבון דברים אחרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא יכול לשמוע את הטיעון הזה כי כל דבר בא על חשבון דברים אחרים. אתם לא רוצים לעבוד כך?
עו"ד דפנה ביינוול
הקטע של העררים בעיכובי ההליכים הוא כי אנחנו כן רוצים לעבוד.
עו"ד רז ולטר
יש מגוון של עילות לסגירה ומסתתרים בזה הרבה דברים. לפני שמשאירים הכול אצל פרקליט המחוז חשוב לעשות מדרג אבל אין אפשרות לעשות את המדרג הזה בחוק. התוצאה של ההצעה תהיה שעל פרקליט המחוז יפול עומס גדול בתיקים קטנים וישנים והוא יתעסק בהם במקום לקדם תיקים חשובים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא בטוח שזה פרקליט המחוז, הוא יכול להסמיך מישהו.
עו"ד רז ולטר
זה יבוא על חשבון טיפול של פרקליט בתיק של אונס.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אפשר לעשות? אנחנו יכולים להחליט עכשיו שאנחנו לא מקבלים את כל זה והכול חוזר אליכם.
עו"ד משה שילה
יש בחוק מנגנון בקרה שהכנסת חוקקה אותו והוא מנגנון הערר. כפי שאמרתי אנחנו מקבלים 11% מהעררים כל שנה באופן רצוף בארבע השנים האחרונות.
היו"ר אופיר פינס-פז
גם את המנגנון של הערר אנחנו משנים באופן דרמטי.
עו"ד משה שילה
אתה לא משנה אותו באופן דרמטי, אתה מעביר את הסמכויות לאנשים נוספים כדי שלא הכול יהיה בידיים של היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה. הבקרה קיימת. כששוטר יחליט לסגור תיק, מנגנון הבקרה יהיה אצל פרקליט המחוז.
היו"ר אופיר פינס-פז
אז אתה אומר: אני מחכה לערעור. פה אני אולי חוסך את הערעור.
עו"ד משה שילה
ערר זו לא פרוצדורה כל כך גדולה. אדם מקבל הודעה הביתה, הוא כותב מכתב אפילו על פתק וזה ערר, ומייד נפתח מנגנון של ערר. הוא לא צריך לשכור בשביל זה עורך דין.
היו"ר אופיר פינס-פז
הדיון הסתיים. השאלה היא האם אנחנו רוצים ללכת למנגנון שהצעתי, או לא. אם אנחנו לא רוצים – נעצור; אם אנחנו רוצים – נמשיך הלאה.
בנימין אלון
בשביל להבין. לפי מה שהם מציעים בעבירות מסוימות, לא החמורות, תהיה סמכות לתובע המשטרה להחליט שאין ענין לציבור ואז יש זכות של ערר אל הפרקליטות כשהזכות היא רק למי שהתלונן.
עו"ד דפנה ביינוול
בוודאי, זכות הערר היא רק למתלונן.
בנימין אלון
יושב-ראש הוועדה מציע שסגירת תיק מחוסר ענין לציבור תהיה ישירות של הפרקליטות ועל זה אין ערר.
עו"ד דפנה ביינוול
יש, ליועץ המשפטי לממשלה.
בנימין אלון
וזה יישאר?
עו"ד דפנה ביינוול
זה נשאר.
היו"ר אופיר פינס-פז
הם מבקשים העברה של סמכויות שבעיני היא גורפת אבל בדבר אחד אני חושב שצריך להתעקש ולהשאיר זאת ברמה יותר גבוהה.
בנימין אלון
גב' פסובסקי, כשהבאת נתונים הבחנת בין סוגים של סגירת תיקים?
סנ"צ חנה פסובסקי
אין לי נתונים כרגע, לא אספנו אותם לצורך הדיון.
עו"ד משה לדור
אני יכול לתת סטטיסטיקה מן השרוול, שלא תהיה רחוקה מהמציאות, איך מתפלגות עילות הסגירה. בערך 55%-60% מהתיקים שנסגרים זה מחוסר ראיות מספיקות, כ-20%-25% זה מחוסר ענין לציבור לפי כל העילות שמניתי קודם, אחוז קטן מאוד מהתיקים נסגרים מחוסר אשמה.
בנימין אלון
חבר-הכנסת פינס, אני חושב שאפשר לקבל את ההצעה שלך.
היו"ר אופיר פינס-פז
א. אני מציע שזו תהיה הוראת שעה לשלוש שנים.
נסים זאב
אתה רוצה שהם יתארגנו?
עו"ד דפנה ביינוול
זה יקח לנו שבע שנים.
אופיר פינס-פז
ב. אני מציע למחוק את סעיף (ג)(2)(א).

ג. בסעיף 3(א) עשינו את השינוי ואמרנו מפורשות שבמה שקשור לסגירת תיקים בעבירות פשע כתוצאה מחוסר ענין לציבור זה יישאר ברמת הפרקליטות.
בנימין אלון
במקרים שאתה מוציא אותם, נניח 20%, יש לי דרישה שהם לא יתנו המלצה. אני מבקש שהם יביאו את התיק עם הראיות ולא יפרסמו את ההמלצה.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל אז אין להם עילה להעלות את זה לפרקליטות.
בנימין אלון
הם מעבירים לפרקליטות כי הם גילו שיש מספיק ראיות. השיקול שלא להגיש אישום הוא רק אם יש או אין ענין לציבור. זה תפקידה של הפרקליטות. אין שום ענין לציבור לדעת אם המשטרה חושבת שיש או אין ענין לציבור.
קריאות
אתה מדבר על פרסום המלצות.
בנימין אלון
מגיע תיק אל הפרקליטות ופירושו של דבר שהמשטרה אומרת שיש ראיות, אחרת היא היתה סוגרת את התיק.
עו"ד שמואל סף
היא לא יכולה.
עו"ד דפנה ביינוול
חבר-הכנסת אלון אומר שבתיקים של חוסר ענין לציבור, שתיק שיכול היה להיסגר במשטרה לא יכול להיסגר שם לפי החוק שלך ולכן היא מעבירה אותו לפרקליטות לסגור אותו.
בנימין אלון
כן, ורק הפרקליטות תהיה מוסמכת להמליץ בענין. כלומר, אין צורך בהמלצה של המשטרה בנושא הזה.
עו"ד דפנה ביינוול
אבל היא צריכה לכתוב למה היא מעבירה את זה לפרקליטות.
בנימין אלון
מה שאופיר פינס רוצה, ואני אתו, שהמשטרה לא תחליט אם יש או אין ענין לציבור.
סנ"צ חנה פסובסקי
היא לא מחליטה.
עו"ד שמואל סף
אבל זה אינטרס שלה לשמור על עד מדינה.
עו"ד משה שילה
עד מדינה הוא לעולם באישור פרקליט מחוז.
שלמה שהם
חבר-הכנסת אלון, אני יודע ממה אתה חושש. אלה מקרים מיוחדים שבהם כתוצאה מדברים אחרים עלה שאולי יש חוסר ענין לציבור. השאלה שאנחנו דנים בה עכשיו היא: האם ראש יחידת תביעות יכול לסגור את התיק, או שהוא מעביר את זה לפרקליטות לסגירה. אם הוא מעביר את זה לפרקליטות לסגירה בוודאי ששיקול הדעת הוא של הפרקליטות אבל הוא כותב לו: 1. יש אשמה. 2. יש ראיות. 3. יש ג', ד'.
היו"ר אופיר פינס-פז
אם אתה לא חושב שאתה צריך לסגור את התיק, למה אתה מגיש את התיק? אתה צריך להסביר למה לפי דעתך אין ענין לציבור ואז הפרקליטות תחליט אם לסגור או לא. אתה לא יכול להביא תיק ריק, אתה חייב לנמק את זה. אתה רוצה שכאשר משטרה חוקרת תיק ומעלה אותו לפרקליטות היא לא תעביר אותו עם המלצה. זה דבר אחר.
בנימין אלון
אני מכניס לחוק את מה שאני רוצה?
היו"ר אופיר פינס-פז
יש הצעת חוק כזאת בוועדה ואני אביא אותה. זה לא קשור לחוק שאנחנו עוסקים בו.

אנחנו מוחקים את סעיף 9.

את סעיפים (1) ו-(5) בתוספת אנחנו משאירים.

מי בעד הצעת החוק עם כל התיקונים שהודעתי עליהם לפורום הזה? מי נגד?

הצבעה
בעד – 2; נגד – אין; נמנעים – 1
החוק אושר
היו"ר אופיר פינס-פז
הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון מס' 32)(העמדה לדין וסגירת תיקים), התשס"א-2001, אושרה עם התיקונים שצויינו והיא עוברת לקריאה שניה ושלישית במליאה ואם נצליח אני מקווה שלפני הפגרה.

תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים